Biologia, zakres rozszerzony
Klasa 2
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań umożliwiających otrzymanie oceny dopuszczającej.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– dobrze współpracuje w grupie,
– prowadzi zeszyt przedmiotowy,
– wykonuje, nawet błędnie, zadane przez nauczyciela zadania domowe,
– podejmuje próby wykonania różnych zadań w czasie lekcji,
– definiuje podstawowe pojęcia wymagane w podstawie programowej,
– opanował 30–49% realizowanego na lekcjach materiału.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
– bardzo dobrze współpracuje w grupie,
– wykonuje prawidłowo większość zadanych przez nauczyciela zadań domowych,
– sprawnie wyszukuje informacje (w Internecie, podręczniku, tekście źródłowym) według określonego kryterium,
– podejmuje skuteczne próby wykonania różnych zadań w czasie lekcji,
– posługuje się podstawowymi pojęciami w zakresie omawianych tematów,
– opanował 50–69% realizowanego na lekcjach materiału.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
– podczas pracy grupowej podejmuje się pełnienia różnych funkcji, np. lidera, strażnika czasu, prezentera itp.,
– wykonuje prawidłowo wszystkie zadane przez nauczyciela zadania domowe,
– wykonuje samodzielnie i prawidłowo większość zadań poleconych przez nauczyciela w czasie lekcji,
– analizuje i interpretuje informacje,
– dostrzega zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy faktami,
– formułuje prawidłowe wnioski,
– opanował 70%–89% realizowanego na lekcjach materiału.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
– podczas pracy grupowej lub metodą projektu często pełni funkcję lidera,
– analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł,
– prawidłowo wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy faktami,
– wyraża opinię na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych,
– jest aktywny w czasie zajęć,
– podejmuje aktywne działania w ramach edukacji rówieśniczej,
– opanował 90%–100% realizowanego na lekcjach materiału.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz spełnia przynajmniej jedno z wymagań dodatkowych, wykraczających poza podstawę programową:
– skutecznie pracuje metodą projektu i/lub jest autorem projektów uczniowskich,
– podejmuje się samodzielnie wykonania różnych zadań wykraczających poza realizowany program i/lub podstawę programową np. opracowuje WebQuest tematyczny, przedstawia projekty różnych działań klasowych, szkolnych i/lub lokalnych,
– osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych lub
interdyscyplinarnych na szczeblu międzyszkolnym lub wyższym, nawiązujących
tematycznie do realizowanych na lekcjach zagadnień,
– jest inicjatorem i organizatorem szkolnych
i/lub lokalnych imprez edukacyjnych.
Plan wynikowy z wymaganiami edukacyjnymi
Temat |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń: |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń: |
Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń: |
||
Dział 1. Budowa chemiczna organiczna |
|
|
|||||
1. Nieorganiczne składniki komórki. T: 1-3 |
– wymienia pierwiastki chemiczne budujące komórki. |
– wymienia makro-, mikro- i ultraelementy. |
– omawia biologiczną rolę makro-, mikro- i ultraelementów. |
– omawia budowę chemiczną i właściwości wody, – ocenia znaczenie wody dla organizmów żywych. |
– wymienia i charakteryzuje rodzaje wiązań chemicznych. |
||
2.
Organiczne składniki komórki. T: 4-10 |
– omawia biologiczne funkcje białek, – podaje przykłady funkcji węglowodanów i tłuszczy w komórce, – wymienia podstawowe cechy DNA i RNA. |
– dzieli węglowodany na cukry proste, dwucukry i wielocukry, – omawia budowę chemiczną białek i aminokwasów, – dzieli aminokwasy na endo- i egzogenne. |
– wymienia aminokwasy egzogenne dla człowieka, – omawia lokalizację DNA i RNA w obrębie komórki, – wymienia właściwości chemiczne białek, – wymienia właściwości chemiczne węglowodanów i tłuszczów. |
– opisuje mechanizm powstawania wiązania peptydowego, – przedstawia strukturę białek, – omawia mechanizm powstawania wiązania glikozydowego, – omawia mechanizm powstawania wiązania estrowego. |
– porównuje budowę białka o strukturze α-helisy i
β-harmonijki, – porównuje budowę chemiczną i przestrzenną DNA i RNA, – przedstawia zasadę komplementarności zasad azotowych. |
||
Dział 2. Budowa i funkcjonowanie komórki |
|
|
|||||
3. Budowa komórki prokariotycznej i eukariotycznej. T: 11 |
– uzasadnia
kryterium podziału komórek na prokariotyczne i eukariotyczne. |
– wymienia elementy komórki
prokariotycznej, – wymienia
organelle komórki eukariotycznej. |
– wymienia rodzaje
barwników stosowanych do uwidaczniania wybranych struktur komórkowych, – porównuje budowę komórki prokariotycznej i eukariotycznej. |
– porównuje szczegóły budowy komórek: bakteryjnej, zwierzęcej,
roślinnej oraz grzybowej, – charakteryzuje etapy biogenezy. |
– charakteryzuje koncepcję endosymbiozy w powstaniu komórki
eukariotycznej, – przedstawia dowody na endosymbiotyczne pochodzenie mitochondriów i chloroplastów. |
||
4. Budowa i funkcje błony komórkowej oraz nieplazmatycznych
składników komórki. T:12-16 |
– wymienia
plazmatyczne i nieplazmatyczne składniki komórki. |
– charakteryzuje sposoby transportu makrocząsteczek: fagocytozę i
pinocytozę. |
– opisuje model płynnej mozaiki i funkcje błony komórkowej, – charakteryzuje strukturę i funkcje wakuol. |
– opisuje mechanizmy transportu przez błony, – charakteryzuje budowę ściany komórkowej i wymienia jej rodzaje. |
– charakteryzuje zjawisko osmozy. |
||
5. Budowa i funkcje organelli komórkowych. T 17-19 |
– wymienia i
klasyfikuje organelle występujące w komórkach organizmów żywych. |
– charakteryzuje dwa typy retikulum endoplazmatycznego w komórce, – opisuje strukturę i funkcje cytoplazmy. |
– opisuje i charakteryzuje budowę i funkcje aparatu Golgiego i
lizosomów, – opisuje budowę i funkcje rybosomów, – charakteryzuje strukturę i rolę cytoszkieletu komórki. |
– omawia związek między budową a funkcją organelli komórkowych, – charakteryzuje budowę i funkcje mitochondriów i plastydów, – charakteryzuje budowę rzęsek, wici oraz połączeń
międzykomórkowych. |
– charakteryzuje funkcje peroksysomów i glioksysomów, – opisuje kryterium klasyfikacji rybosomów w komórkach żywych i
miejsca ich występowania, – opisuje budowę centrioli. |
||
6. Budowa i funkcje jądra komórkowego. Podziały komórkowe. T:T 20-26 |
– charakteryzuje
budowę i funkcje jądra komórkowego. |
– dokonuje podziału chromatyny na euchromatynę i heterochromatynę
oraz omawia rolę każdej z nich. |
– opisuje strukturę chromosomu, – wymienia i charakteryzuje etapy cyklu życiowego komórki. |
– opisuje etapy podziału mitotycznego i mejotycznego. |
– porównuje przebieg mitozy i mejozy, – ocenia znaczenie crossing-over dla zmienności organizmów. |
||
Dział 3.Przegląd różnorodności organizmów – najprostsze formy |
|
|
|||||
7. Budowa wirusów. T 32 |
– porównuje skalę wielkości wirusów i bakterii, – wymienia charakterystyczne cechy budowy wirusów, które odróżniają
je od innych organizmów. |
– opisuje budowę wirionu, – klasyfikuje wirusy pod względem kształtu. |
– wymienia
rodzaje kwasów nukleinowych DNA i RNA występujących w wirusach oraz dokonuje
ich klasyfikacji. |
– wyjaśnia, dlaczego wirusy są uważane za bezwzględne pasożyty
wewnątrzkomórkowe. |
– omawia dwie teorie dotyczące powstawania wirusów. |
||
8. Namnażanie się wirusów. Wybrane choroby wirusowe. T 33 |
– wymienia źródła zakażenia wirusem HIV, – omawia zasady profilaktyki chorób zakaźnych wywołanych przez
wirusy. |
– analizuje i przedstawia graficznie budowę wirusów, zwłaszcza
wirusa HIV. |
– charakteryzuje kolejne etapy infekcji komórki przez wirusa, – dowodzi konieczności stosowania szczepień ochronnych. |
– podaje przykłady i charakteryzuje choroby wirusowe roślin,
zwierząt i ludzi. |
– omawia cykl komórkowy wirusa lizogennego i litycznego. |
||
9. Budowa komórki bakteryjnej. T34 |
– omawia środowisko życia bakterii, – analizuje kladogram ilustrujący ewolucję archeanów. |
– przedstawia różnorodność kształtów bakterii, – porównuje budowę bakterii cudzo- i samożywnej. |
– rozróżnia formy bakterii w preparatach mikroskopowych lub na
planszach, – opisuje budowę rzęsek, fimbrii i otoczek bakteryjnych. |
– charakteryzuje współcześnie żyjące archeany, – podaje różnice między bakteriami ghram + i Gram -, – analizuje zróżnicowanie morfologiczne bakterii. |
– analizuje organizację materiału genetycznego bakterii, – ocenia wartość przystosowawczą przetrwalników bakterii. |
||
10. Funkcje życiowe bakterii. Wybrane choroby bakteryjne. T 35 |
– omawia sposoby odżywiania się i oddychania bakterii, – wymienia przykłady bakterii. |
– charakteryzuje i porównuje sposoby odżywiania się bakterii, – podaje przykłady chorób zakaźnych wywołanych przez bakterie. |
– omawia rodzaje bakterii chorobotwórczych fotosyntetyzujących,
nitryfikacyjnych oraz symbiotycznych, – omawia zasady profilaktyki chorób zakaźnych wywołanych przez
bakterie. |
– analizuje wybrane czynności życiowe bakterii, – ocenia znacznie bakterii w przyrodzie i gospodarce człowieka, – omawia proces wiązania azotu atmosferycznego, – omawia rolę bakterii w asymilacji azotu
atmosferycznego. |
– definiuje pojęcie i rolę plazmidu, – omawia proces koniugacji u bakterii. |
||
1.
Budowa
i procesy życiowe protistów. T 36 |
– wymienia główne linie rozwojowe królestwa protistów, – omawia środowisko życia i morfologię wybranych przedstawicieli
protistów, – charakteryzuje oraz porównuje sposoby odżywiania się protistów. |
– wymienia charakterystyczne cechy organizmów zaliczanych do
królestwa protistów, – charakteryzuje funkcje życiowe protistów, – omawia sposoby poruszania się protistów. |
– wymienia sposoby rozmnażania się protistów, – wyjaśnia, co to jest gamia oraz potrafi wymienić rodzaje gamii u
protistów. |
– analizuje zależności między budową, środowiskiem życia a
czynnościami życiowymi protistów. |
– porównuje budowę oraz realizację funkcji życiowych pomiędzy liniami rozwojowymi protistów. |
||
2.
Podział
i charakterystyka poszczególnych grup glonów. T 37 |
– wymienia środowiska życia krasnorostów, bruzdnic, zielenic,
brunatnic oraz okrzemek, – wymienia formy występowania zielenic i krasnorostów, – wymienia przykłady glonów. |
– określa środowiska życia krasnorostów, bruzdnic, zielenic,
brunatnic oraz okrzemek, – podaje przykłady glonów jednokomórkowych, wielokomórkowych i
kolonijnych. |
– charakteryzuje środowisko życia i elementy budowy wybranych
przedstawicieli krasnorostów, bruzdnic, zielenic, brunatnic oraz
okrzemek, – przedstawia znaczenie glonów w przyrodzie i gospodarce człowieka. |
– ocenia znaczenie glonów w przyrodzie i w życiu człowieka, – określa znaczenie krasnorostów, bruzdnic, zielenic, brunatnic oraz
okrzemek w przyrodzie i dla człowieka. |
– ocenia kryterium podziału roślin na glony i rośliny wyższe, – klasyfikuje podstawowe gatunki protistów według przynależności systematycznej. |
||
13. Protisty chorobotwórcze. T 38 |
– identyfikuje pospolite gatunki należące do protistów. |
– wymienia źródła zakażeń protistami chorobotwórczymi. |
– podaje przykłady chorób wywoływanych przez protisty. |
– podaje przykłady zapobiegania zakażeniom. |
– analizuje zagrożenia, które wywołują protisty chorobotwórcze. |
||
Dział 4. Przegląd różnorodności organizmów – rośliny lądowe |
|
|
|||||
14. Pochodzenie i linie rozwojowe roślin. T 43 |
– podaje prawdopodobne przyczyny wyjścia z wody roślin na ląd. |
– omawia założenia teorii telomowej. |
– charakteryzuje budowę kuksonii – najstarszej znanej rośliny
lądowej. |
– wymienia i charakteryzuje przedstawicieli trymerofitów i
zosterofitów. |
– opisuje tendencje ewolucyjne ryniofitów. |
||
15. Budowa i funkcje tkanek roślinnych. Tkanki twórcze. T 44-45 |
– definiuje pojęcie tkanki, – wymienia rodzaje twórczych tkanek roślinnych. |
– wskazuje określone tkanki twórcze w roślinie, – rozpoznaje te tkanki na podstawie obrazu mikroskopowego. |
– omawia charakterystyczne cechy poszczególnych tkanek roślinnych. |
– wykonuje preparaty mikroskopowe tkanek twórczych i dokonuje ich
obserwacji. |
– wyjaśnia znaczenie merystemu wstawowego dla roślin jednoliściennych. |
||
16. Budowa i funkcje tkanek roślinnych. Tkanki stałe. T 46- 51 |
– omawia cechy charakterystyczne poszczególnych rodzajów roślinnych
tkanek stałych. |
– omawia lokalizację, roślinnych tkanek stałych, – rozpoznaje te tkanki na podstawie obrazu mikroskopowego. |
– omawia charakterystyczne cechy tkanek stałych, – wykonuje preparaty mikroskopowe tkanek stałych i dokonuje ich
obserwacji. |
– rozpoznaje typy tkanek roślinnych stałych na podstawie opisu i na
rysunku, – wyjaśnia związek budowy tkanek roślinnych z pełnionymi funkcjami, – opisuje mechanizm działania oraz rodzaje aparatów szparkowych. |
– analizuje i porównuje budowę oraz funkcje roślinnych tkanek
stałych. – wskazuje wytwory tkanki okrywającej liścia, korzenia i łodygi. |
||
17. Mszaki – rośliny zarodnikowe z dominującym gametofitem. T 52- 53 |
– charakteryzuje środowisko i wymagania życiowe mszaków, – wymienia i opisuje charakterystyczne cechy gametofitu i sporofitu
mszaków, – wymienia główne linie rozwojowe mszaków. |
– omawia budowę anatomiczną i morfologiczną mszaków, – definiuje pojęcia: gametofit, sporofit, splątek, – analizuje zależność między zajmowanym środowiskiem a mechanizmem
zapłodnienia u mszaków. |
– analizuje cykl życiowy mszaków, – porównuje budowę wybranych przedstawicieli wątrobowców oraz mchów,
– porównuje budowę gametofitu i sporofitu mszaków, – ocenia gospodarcze znaczenie mszaków. |
– rozpoznaje gametofity i sporofity różnych gatunków mszaków, – charakteryzuje zbiorowiska roślinne z przewagą mszaków, – udowadnia, że gametofit jest pokoleniem dominującym u mszaków. |
– ocenia znaczenie mszaków w cyklu hydrologicznym. |
||
18. Paprotniki – rośliny zarodnikowe z dominującym sporofitem. T 54- 56 |
– wymienia główne linie rozwojowe paprotników, – analizuje różne przystosowania paprotników do środowiska lądowego, – uzasadnia potrzebę ochrony gatunkowej paprotników. |
– omawia środowisko i wymagania życiowe paprotników, – wymienia cechy charakteryzujące sporofit i gametofit paprotników, – wyjaśnia różnicę cyklu życiowego paproci jednako-i
różnozarodnikowych, – wyjaśnia rolę paprotników w powstawaniu złóż węgla. |
– wyjaśnia pochodzenie paprotników, – udowadnia, że sporofit paprotników jest pokoleniem dominującym, – wymienia kopalne gatunki paprotników. |
– porównuje budowę sporofitu i gametofitu paprotników, – przedstawia graficznie przemianę pokoleń paprotników jednako- i
różnozarodnikowych. |
– klasyfikuje podstawowe gatunki paprotników, – analizuje i ocenia znaczenie paprotników w zbiorowiskach roślinnych. |
||
19. Budowa organów wegetatywnych
roślin nasiennych. T 57-59 |
– wymienia ogólne funkcje korzeni, łodygi oraz liści, – cechy korzenia, łodygi oraz liści roślin naczyniowych, – omawia typy systemów korzeniowych: palowego i wiązkowego. |
– analizuje budowę zewnętrzną i wewnętrzną korzenia, łodygi oraz
liści, – wskazuje na schemacie poszczególne strefy korzenia. |
– rozpoznaje na obrazie mikroskopowym przekroju poprzecznego
korzenia i łodygi oraz liścia poszczególne tkanki roślinne. |
– analizuje różnice systemu korzeniowego palowego i wiązkowego pod
względem budowy i przystosowań do pełnionych funkcji, – rozpoznaje na schemacie przekroju poprzecznego liścia lub w
obrazie mikroskopowym poszczególne tkanki roślinne. |
– charakteryzuje mechanizm wzrostu łodygi i korzenia na długość i
przyrostu na grubość, – ocenia i porównuje przystosowania budowy korzenia i łodygi do pełnionych przez nie funkcji. |
||
20. Modyfikacje organów wegetatywnych roślin nasiennych. T 60-61 |
– wymienia typowe modyfikacje korzeni, łodyg oraz liści. |
– charakteryzuje spotykane modyfikacje korzeni, łodygi i liści. |
– charakteryzuje pojęcie epifitu, podaje przykład oraz omawia
adaptacje, pozwalające na funkcjonowanie w środowisku naturalnym. |
– wyjaśnia przyczyny redukcji wielkości liści u roślin stref
tropikalnych. |
– udowodnia, że modyfikacje korzenia są wyrazem adaptacji rośliny do
warunków środowiska. |
||
21. Budowa organów generatywnych i cykl rozwojowy nagonasiennych. T 62 |
– wymienia organy rozrodcze roślin nagozalążkowych. |
– definiuje pojęcia: kwiat,
kwiatostan, zapylenie, zapłodnienie, zalążek, woreczek zalążkowy, woreczek
pyłkowy, łagiewka pyłkowa, pyłek. |
– analizuje mechanizm zapylenia i zapłodnienia roślin
nagozalążkowych, – omawia proces powstawania i roli bielma u roślin nagonasiennych. |
– omawia cykl rozwojowy roślin nagozalążkowych na przykładzie sosny, – wymienia rodzaje i omawia funkcje organów roślin nasiennych. |
– porównuje przemianę pokoleń paprotników różnozarodnikowych i roślin nagozalążkowych. |
||
22. Budowa organów generatywnych i cykl rozwojowy okrytonasiennych. T 63-65 |
– porównuje budowę roślin jedno- i dwuliściennych, – określa warunki kiełkowania nasion, – analizuje budowę nasienia i owocu. |
– wymienia i rozróżnia elementy anatomiczne kwiatu, – definiuje pojęcia: jednopienność, dwupienność, obupłciowość,
samozapylenie, zapylenie krzyżowe, przedsłupność, przedprątność, różno
słupkowość, – klasyfikuje kwiatostany, owoce oraz nasiona, – wymienia przykłady strategii roślinnych, które sprzyjają
zapyleniu, – opisuje cykl rozwojowy rośliny okrytonasiennej. |
– analizuje mechanizm podwójnego zapłodnienia, – porównuje powstawanie i rolę bielma u roślin okrytozalążkowych, – charakteryzuje budowę kwiatu rośliny okrytonasiennej, – rozpoznaje kwiaty i kwiatostany roślin okrytonasiennych, – wykazuje związek budowy kwiatu rośliny okrytonasiennej ze sposobem
zapylania, – charakteryzuje budowę nasion i owoców. |
– porównuje budowę kwiatów wiatropylnych i owadopylnych, – analizuje przystosowania roślin okrytozalążkowych do owadopylności
i wiatropylności, – charakteryzuje rolę poszczególnych elementów nasienia w procesie
kiełkowania, – analizuje proces kiełkowania. |
– wykonuje narys kwiatu, – porównuje budowę roślin nago- i okrytozalążkowych, – planuje i przeprowadza doświadczenie demonstrujące wpływ wody i
temperatury na kiełkowanie nasion, – zakłada i prowadzi zielnik, – analizuje czynniki, które pozwoliły roślinom okrytonasiennym zasiedlić niemal wszystkie środowiska. |
||
23. Systematyka i znaczenie roślin nasiennych. T 66-67 |
– podaje główne linie rozwojowe roślin nasiennych. |
– uzasadnia konieczność prawnej ochrony roślin nasiennych, – wymienia i rozróżnia gatunki prawnie chronionych roślin
nasiennych. |
– wyjaśnia pochodzenie nasiennych, – charakteryzuje wybrane gatunki roślin nago- i okrytonasiennych, – analizuje skład gatunkowy wybranych zbiorowisk roślinnych. |
– podaje systematykę roślin nago- i okrytozalążkowych, – analizuje pochodzenie roślin nasiennych. |
– podaje przykłady gatunków należących do poszczególnych form ekologicznych roślin nasiennych. |
||
24. Budowa grzybów. Charakterystyka workowców. T 72 |
– opisuje środowisko oraz wymagania życiowe grzybów, – wymienia charakterystyczne cechy królestwa grzybów, – omawia rodzaje grzybni, – wymienia podstawowe funkcje życiowe workowców, – prowadzi obserwację mikroskopową preparatu trwałego workowców i
omawia wyniki obserwacji, – wymienia sposoby rozmnażania się workowców. |
– definiuje pojęcia: plecha, strzępka, plektenchyma, – klasyfikuje rodzaje grzybni i rozpoznaje je na podstawie rycin, – analizuje poziomy organizacji budowy ciała grzybów, – wykonuje samodzielnie preparat mikroskopowy i prowadzi obserwację
mikroskopową drożdży, – analizuje sposoby rozmnażania płciowego i bezpłciowego grzybów. |
– definiuje pojęcia: zarodnik, plemnia, lęgnia, pseudomycelium,
gametangiogamia, somatogamia, kariogamia, – podaje systematykę grzybów, – wymienia i charakteryzuje typy zaliczane do królestwa grzybów, – wymienia i omawia strategie odżywiania się grzybów, – analizuje przemianę pokoleń workowców. |
– omawia różnicę pomiędzy heterotallicznością a homotallicznością, – uzasadnia słuszność wyodrębnienia królestwa grzybów. |
– planuje i wykonuje doświadczenie potwierdzające zachodzenie fermentacji alkoholowej z udziałem drożdży. |
||
25. Charakterystyka sprzężniowców i podstawczaków. T73 |
– wymienia podstawowe funkcje życiowe sprzężniowców i podstawczaków, – prowadzi obserwację mikroskopową preparatu trwałego sprzężniowców
i podstawczaków oraz omawia wyniki obserwacji. |
– analizuje sposoby rozmnażania płciowego i bezpłciowego
sprzężniowców i podstawczaków. |
– wymienia sposoby rozmnażania się sprzężniowców i podstawczaków, – analizuje przemianę pokoleń sprzężniowców i podstawczaków. |
– wykonuje samodzielnie preparat mikroskopowy i prowadzi obserwację
mikroskopową zarodników (np. pieczarki), – zakłada, prowadzi oraz dokumentuje hodowlę grzybów pleśniowych. |
– rozpoznaje pospolite gatunki |
||
26. Związki symbiotyczne i znaczenie grzybów. T74 |
– wymienia przykłady wykorzystania grzybów, – omawia rolę grzybów w procesie krążenia materii w przyrodzie, – klasyfikuje porosty. |
– definiuje pojęcia: symbioza, mutualizm, helotyzm, mikoryza, – omawia środowisko i tryb życia porostów. |
– wyjaśnia, na czym polega różnica pomiędzy mikoryzą ektotroficzną a
endotroficzną. |
– analizuje budowę morfologiczną i anatomiczną porostów, – ocenia biocenotyczne znaczenie porostów jako organizmów
pionierskich. |
– organizuje i prowadzi badania zanieczyszczenia powietrza przy
użyciu skali porostowej. |
||
27. Pochodzenie i główne linie rozwojowe zwierząt. T 75 |
– wymienia główne linie rozwoju ewolucyjnego zwierząt. |
– wylicza typy zaliczane do królestwa zwierząt i ogólnie je
charakteryzuje, – wymienia środowiska życia i opisuje wymagania życiowe zwierząt. |
– wyjaśnia pochodzenie zwierząt, – definiuje pojęcia: ontogeneza i filogeneza. |
– analizuje pochodzenie zwierząt wielokomórkowych. |
– analizuje drzewo rodowe ilustrujące przebieg ewolucyjny zwierząt. |
||
28. Rozmnażanie się i etapy rozwoju zarodkowego zwierząt. T 76- 77 |
– analizuje schemat rozwoju zarodkowego zwierząt. |
– wyjaśnia, na czym polegają procesy bruzdkowania, gastrulacji i
organogenezy. |
– definiuje pojęcia: obojnactwo, rozdzielnopłciowość, zwierzęta
pierwo- i wtórouste. |
– porównuje rozwój zarodkowy zwierząt pierwoustych i wtóroustych, – porównuje rozmnażanie bezpłciowe i płciowe u zwierząt. |
– wyjaśnia różnicę pomiędzy komórką totipotencjalną a
pluripotencjalną, – określa, z którego listka zarodkowego wykształcają się wybrane
tkanki oraz narządy. |
||
29. Tkanki zwierzęce –tkanka nabłonkowa, nerwowa i mięśniowa. T 78-80 |
– wymienia typy tkanek zwierzęcych, – omawia charakterystyczne cechy budowy oraz funkcje tkanek, – rozróżnia tkanki nabłonkowe, nerwowe i mięśniowe na podstawie
typowych cech, – określa kierunek przepływu impulsów nerwowych, – charakteryzuje hierarchiczną organizację organizmu człowieka. |
– definiuje terminy: tkanka, neuron, synapsa, – rysuje schemat ilustrujący klasyfikację tkanek zwierzęcych, – omawia cechy budowy i typy tkanek mięśniowych, – wymienia charakterystyczne cechy tkanki nerwowej, – wymienia charakterystyczne cechy i rodzaje tkanek nabłonkowych. |
– klasyfikuje tkanki według budowy i funkcji, – omawia kryteria podziału tkanek mięśniowych, – omawia organizację kurczliwych elementów we włóknach mięśnia
szkieletowego, – wymienia rodzaje synaps, – wymienia kryteria klasyfikacji tkanki nabłonkowej. |
– identyfikuje tkanki zwierzęce na rycinach lub mikrofotografiach, – wyjaśnia mechanizm skurczu mięśnia, – prowadzi obserwację mikroskopową tkanek (mięśniowej poprzecznie
prążkowanej szkieletowej i gładkiej), a następnie rysuje i opisuje
zaobserwowane szczegóły budowy, – wyjaśnia związek budowy nabłonków z pełnionymi przez nie
funkcjami. |
– wyjaśnia mechanizm przewodzenia impulsu nerwowego, – porównuje typy synaps występujących w układzie nerwowym, – dowodzi, że wysoka efektywność pracy mięśni jest związana ze sposobem organizacji ich elementów. |
||
30. Tkanki zwierzęce – tkanka łączna. T 81- 85 |
– wymienia swoiste cechy tkanki łącznej, – wyjaśnia na przykładach związek budowy tkanki łącznej z pełnioną
funkcją, – wymienia elementy tworzące krew, – omawia funkcje biologiczne krwi i limfy, – rozpoznaje podstawowe rodzaje krwinek, – charakteryzuje przystosowania w budowie krwinek do pełnionych
przez nie funkcji. |
– za pomocą grafu przedstawia klasyfikację tkanek łącznych, – charakteryzuje tkanki łączne oporowe, – wymienia cechy krwi i limfy świadczące o przynależności do grupy
tkanek łącznych. |
– na rycinach lub fotografiach identyfikuje tkanki łączne, – przeprowadza według instrukcji obserwację mikroskopową tkanki
kostnej lub chrzęstnej. |
– wymienia elementy składające się na substancję międzykomórkową
tkanki łącznej. |
– charakteryzuje elementy składowe substancji międzykomórkowej
tkanki łącznej. |
||
31. Budowa i funkcje życiowe gąbek. T 86 |
– opisuje środowisko i tryb życia gąbek, – wyjaśnia, dlaczego gąbki zaliczamy do dwuwarstwowców i zwierząt
beztkankowych. |
– rozpoznaje pospolite gatunki gąbek, – wymienia typy komórek budujących ciało gąbek. |
– charakteryzuje sposoby rozmnażania się gąbek, – charakteryzuje komórki budujące ciało gąbek. |
– porównuje zasadnicze plany budowy gąbek, – analizuje budowę morfologiczną i anatomiczną gąbek. |
– ocenia znaczenie gąbek. |
||
32. Budowa i systematyka parzydełkowców. T 88 |
– wskazuje środowisko życia parzydełkowców, – rozpoznaje wybrane gatunki parzydełkowców, – wyjaśnia, dlaczego parzydełkowce zaliczamy do dwuwarstwowych
zwierząt tkankowych. |
– definiuje pojęcia polip i meduza, – wymienia i rozróżnia rodzaje komórek występujących u
parzydełkowców, – porównuje morfologiczną i anatomiczną budowę polipa i meduzy. |
– podaje systematykę parzydełkowców, – porównuje budowę stułbiopławów, krążkopławów oraz koralowców. |
– charakteryzuje trzy formy polipów występujące u parzydełkowców, – zakłada i prowadzi hodowlę stułbi oraz dokumentuje jej przebieg. |
– charakteryzuje komórki parzydełkowe nabłonkowo-mięśniowe, nabłonkowo-nerwowe interstycjalne oraz gruczołowe występujące u parzydełkowców. |
||
33. Funkcje życiowe i znaczenie parzydełkowców. T89 |
– opisuje sposoby rozmnażania się parzydełkowców. |
– omawia sposób odżywiania się parzydełkowców, – omawia sposób poruszania się parzydełkowców. |
– charakteryzuje budowę układu nerwowego parzydełkowców i
występujące u nich narządy zmysłów. |
– omawia przemianę pokoleń parzydełkowców na przykładzie chełbi
modrej, – omawia rolę parzydełkowców. |
– wyjaśnia znaczenie metagenezy u parzydełkowców. |
||
34. Budowa płazińców. T93 |
– opisuje środowisko i tryb życia płazińców, – wymienia przykłady wolnożyjących płazińców. |
– wyjaśnia, dlaczego płazińce są zaliczane do trójwarstwowców oraz
zwierząt pierwoustych o dwubocznej symetrii ciała, – definiuje pojęcia: żywiciel pośredni, żywiciel ostateczny. |
– podaje systematykę płazińców. |
– opisuje ilustracje przedstawiające budowę wewnętrzną i zewnętrzną
płazińców, – zakłada i prowadzi hodowlę wypławków oraz dokumentuje jej
przebieg. |
– analizuje budowę anatomiczną i morfologiczną wolnożyjących
płazińców. |
||
35. Przegląd pasożytniczych płazińców. T94-95 |
– wymienia najczęściej występujące gatunki pasożytniczych płazińców. |
– omawia cechy budowy anatomicznej i morfologicznej płazińców
powiązane z pasożytniczym trybem ich życia. |
– analizuje budowę tasiemca nieuzbrojonego. |
– porównuje budowę tasiemców i przywr. |
– omawia cykle rozwojowe wybranych pasożytów człowieka. |
||
36. Budowa nicieni. T 96 |
– opisuje środowisko i tryb życia nicieni, – wymienia i omawia cechy nicieni, – wymienia najczęściej występujące gatunków nicieni. |
– definiuje pojęcia: rozdzielnopłciowość i obojnactwo, – omawia budowę morfologiczną i anatomiczną nicieni. |
– porównuje budowę płazińców i nicieni, – opisuje ryciny ilustrujące budowę zewnętrzną i wewnętrzną nicieni. |
– wyjaśnia, dlaczego nicienie są zaliczane do trójwarstwowców oraz
zwierząt pierwoustych. |
– analizuje budowę morfologiczną i anatomiczną nicieni. |
||
37. Rozmnażanie i przegląd pasożytniczych nicieni. T 97 |
– wymienia pasożytnicze gatunki nicieni, – wyjaśnia podstawowe zasady profilaktyki zakażeń wywoływanych przez
nicienie. |
– wymienia cechy budowy morfologicznej i anatomicznej nicieni
związane z ich pasożytniczym trybem życia, – definiuje pojęcia: dymorfizm płciowy, pasożyt mono- i
polikseniczny. |
– na rycinach lub preparatach rozróżnia pasożytnicze gatunki
obleńców, – porównuje rozwój prosty i złożony nicieni, – na podstawie opisu rysuje schemat ilustrujący rozwój
pasożytniczych nicieni, – analizuje przystosowania morfologiczne, anatomiczne i
fizjologiczne nicieni do pasożytnictwa. |
– omawia cykle życiowe wybranych gatunków pasożytniczych nicieni, – przewiduje sytuacje grożące zarażeniem się pasożytniczymi
nicieniami. |
– porównuje budowę oraz cykle życiowe pasożytniczych płazińców i nicieni. |
||
38. Budowa i funkcje życiowe pierścienic. T 98-99 |
– opisuje środowisko i tryb życia pierścienic, – wymienia i omawia cechy aromorfotyczne pierścienic. |
– definiuje pojęcia: celoma, metameria homologiczna, metameria
heteronomiczna, cefalizacja, – wyjaśnia, dlaczego pierścienice są zaliczane do trójwarstwowców
oraz zwierząt pierwoustych, celomatycznych. |
– na przykładzie dżdżownicy omawia budowę morfologiczną i
anatomiczną pierścienic, – porównuje budowę i tryb życia wieloszczetów, skąposzczetów oraz
pijawek. |
– zakłada i prowadzi hodowlę dżdżownicy oraz dokumentuje jej
przebieg, – porównuje budowę oraz realizację podstawowych funkcji życiowych u
pierścienic i nicieni. |
– analizuje pochodzenie zwierząt celomatycznych. |
||
39. Przegląd systematyczny i znaczenie pierścienic. T 100 |
– wymienia najpopularniejsze gatunki należące do pierścienic. |
– podaje systematykę pierścienic, – omawia rolę pierścienic w środowisku. |
– omawia budowę larwy trochofory, – przedstawia pozycję systematyczną wybranych gatunków pierścienic. |
– analizuje budowę morfologiczną i anatomiczną wieloszczetów i
pijawek. |
– uzasadnia rolę pierścienic w ewolucji stawonogów i mięczaków. |
||
40. Budowa zewnętrzna stawonogów. t 101 |
– opisuje środowisko i tryb życia stawonogów, – wymienia trzy podstawowe odcinki ciała stawonogów. |
– wymienia i omawia charakterystyczne cechy stawonogów, – wymienia przystosowania w budowie zewnętrznej stawonogów do życia
w wodzie i na lądzie, – porównuje budowę powłok ciała i układu ruchu u pierścienic i u
stawonogów, – porównuje budowę i tryb życia skorupiaków, pajęczaków, wijów i
owadów. |
– wymienia progresywne w stosunku do pierścienic cechy stawonogów, – omawia zwyczaje życiowe owadów i pająków, – definiuje pojęcie segmentacja heteronomiczna, – opisuje ryciny ilustrujące budowę zewnętrzną stawonogów. |
– porównuje budowę zewnętrzną pajęczaków, owadów i skorupiaków. |
– zakłada i prowadzi hodowlę wybranych stawonogów oraz dokumentuje
jej przebieg, – ilustruje przebieg filogenezy stawonogów. |
||
41. Budowa wewnętrzna stawonogów. T 102-104 |
– wskazuje poszczególne elementy budowy wewnętrznej we właściwych
odcinkach ciała stawonogów. |
– wymienia przystosowania w budowie wewnętrznej do życia w wodzie i
na lądzie, – definiuje pojęcia: skrzela, płucotchawki, tchawki, – opisuje ryciny ilustrujące budowę wewnętrzną stawonogów. |
– omawia budowę układów: pokarmowego, mięśniowego, krwionośnego,
oddechowego, wydalniczego, nerwowego oraz rozrodczego u stawonogów. |
– analizuje budowę układu oddechowego stawonogów, biorąc pod uwagę
zajmowane siedliska. |
– charakteryzuje budowę narządów zmysłów u owadów. |
||
42. Rozmnażanie i rozwój owadów. T 104 |
– wymienia rodzaje przeobrażeń występujących u owadów. |
– analizuje zasadnicze strategie rozrodcze owadów, – definiuje pojęcia: przeobrażenie niezupełne, przeobrażenie
zupełne, linienie, partenogeneza. |
– omawia rozmnażanie się owadów wodnych i lądowych. |
– porównuje rozwój prosty i złożony, – porównuje rozmnażanie i rozwój przedstawicieli różnych grup
owadów. |
– ocenia znaczenie opieki nad potomstwem w sukcesie ewolucyjnym
owadów. |
||
43. Przegląd systematyczny i znaczenie stawonogów. T 105 |
– wymienia najpopularniejsze gatunki należące do stawonogów, – określa pozycję systematyczną wybranych gatunków stawonogów. |
– wymienia i rozpoznaje pospolite gatunki skorupiaków, pajęczaków,
wijów i owadów, – wyjaśnia rolę biologiczną stawonogów ze szczególnym uwzględnieniem
owadów. |
– analizuje pochodzenie stawonogów, – omawia systematykę stawonogów. |
– ocenia biocenotyczną i gospodarczą rolę stawonogów, – stosuje klucze i przewodniki do identyfikacji stawonogów. |
– analizuje znaczenie polimorfizmu oraz struktury społecznej owadów w ewolucji tej grupy organizmów. |
||
44. Budowa i funkcje życiowe mięczaków. T 106- 108 |
– opisuje środowisko i tryb życia mięczaków, – wymienia przykłady gatunków należących do mięczaków. |
– charakteryzuje budowę zewnętrzną i wewnętrzną mięczaków, – wymienia i omawia ogólne cechy mięczaków, – analizuje przystosowania morfologiczne, anatomiczne i
fizjologiczne mięczaków do środowiska życia. |
– analizuje morfologię, anatomię oraz fizjologię mięczaków, – wymienia różnice w rozmnażaniu się mięczaków, – porównuje budowę układów i narządów wewnętrznych mięczaków z
innymi typami królestwa zwierząt, – porównuje środowisko, budowę oraz funkcje życiowe przedstawicieli
mięczaków. |
– opisuje ryciny przedstawiające elementy budowy morfologicznej i
anatomicznej mięczaków, – porównuje plan budowy ślimaków, małży i głowonogów, – wymienia i charakteryzuje larwy występujące w rozwoju osobniczym
mięczaków. |
– omawia budowę i funkcje układu krążenia głowonogów oraz rolę serca
skrzelowego, – zakłada i prowadzi hodowlę ślimaków oraz dokumentuje jej przebieg, – wyjaśnia, dlaczego głowonogi są najbardziej progresywną grupą mięczaków. |
||
45. Przegląd systematyczny i znaczenie mięczaków. T 109 |
– wymienia gromady zaliczane do mięczaków. |
– podaje systematykę wybranych gatunków mięczaków. |
– charakteryzuje przedstawicieli poszczególnych gromad mięczaków, – ocenia środowiskowe i gospodarcze znaczenie mięczaków. |
– wyjaśnia pochodzenie mięczaków, – wymienia i rozróżnia prawnie chronione gatunki mięczaków. |
– wyjaśnia pojęcie organizm synantropijny i podaje jego przykłady. |
||
46. Budowa i czynności życiowe szkarłupni. T 110 |
– omawia środowisko i tryb życia szkarłupni, – wymienia charakterystyczne cechy szkarłupni. |
– analizuje schematy ilustrujące budowę zewnętrzną i wewnętrzną
szkarłupni. |
– na przykładzie rozgwiazdy omawia budowę morfologiczną i
anatomiczną szkarłupni, – wymienia przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne
szkarłupni do życia w wodzie. |
– analizuje pochodzenie szkarłupni, – wymienia charakterystyczne cechy szkarłupni, odróżniające je od
innych grup zwierząt mających wtórną jamę ciała. |
– na przykładzie szkarłupni wyjaśnia, na czym polega ewolucja
regresywna, – analizuje budowę i wyjaśnia rolę układu ambulakralnego szkarłupni.
|
||
47. Pochodzenie i linie rozwojowe strunowców. T111 |
– analizuje pochodzenie strunowców. |
– wymienia i omawia charakterystyczne cechy strunowców. |
– wymienia trzy główne linie rozwojowe strunowców. |
– analizuje trzy główne linie radiacyjne strunowców. |
– na podstawie analizy kopalnych form strunowców wyprowadza ogólny schemat ich budowy. |
||
48. Charakterystyka strunowców na przykładzie lancetnika. 112-113 |
– wyjaśnia znaczenie terminu strunowce, – omawia środowisko i tryb życia lancetnika. |
– wymienia i omawia charakterystyczne cechy strunowców, – uzasadnia, dlaczego lancetnik jest przedstawicielem strunowców. |
– analizuje ryciny ilustrujące budowę zewnętrzną i wewnętrzną
lancetnika. |
– analizuje morfologię, anatomię i fizjologię lancetnika. |
– porównuje budowę lancetnika i bezkręgowców. |
||
49. Ogólna charakterystyka i pochodzenie kręgowców. 114 |
– omawia środowiska i tryb życia kręgowców, – wyjaśnia ewolucyjne zmiany budowy wewnętrznej kręgowców, – analizuje drzewo rodowe kręgowców. |
– wymienia i omawia charakterystyczne cechy kręgowców. |
– podaje systematykę kręgowców, – analizuje ewolucję budowy czaszki i łuków skrzelowych kręgowców. |
– charakteryzuje czynniki, które zadecydowały o sukcesie ewolucyjnym
kręgowców. |
– udowadnia progresywny charakter zmian w budowie i biologii
kręgowców, – analizuje pochodzenie i tendencje ewolucyjne kręgowców. |
||
50. Filogeneza i budowa zewnętrzna ryb. 116 |
– omawia środowisko i tryb życia ryb, – wymienia przykładowych przodków ryb współczesnych, – wymienia i omawia typowe cechy gromady ryb. |
– szereguje przodków ryb współczesnych we właściwej kolejności, – wyróżnia te cechy budowy, które świadczą o przynależności ryb do
strunowców oraz kręgowców. |
– charakteryzuje poszczególne etapyewolucji ryb, – analizuje ryciny ilustrujące budowę anatomiczną ryb. |
– przeprowadza obserwację budowy morfologicznej ryb i dokumentuje
jej wyniki. |
– charakteryzuje rodzaje łusek i płetw jako wyraz adaptacji ryb do
środowiska, – zakłada oraz dokumentuje hodowlę ryb akwariowych. |
||
51. Budowa wewnętrzna i czynności życiowe ryb. 117-120 |
– wymienia elementy budowy szkieletu ryby, mechanizm wymiany gazowej
oraz budowę układu krążenia. |
– opisuje na rysunku poszczególne narządy wewnętrzne ryb, – omawia mechanizmy osmoregulacyjne u ryb słodkowodnych i morskich. |
– charakteryzuje budowę czaszki, mózgu oraz serca ryb, – definiuje terminy: tarło, tarlisko, ikra, ryby anadromiczne i
katadromiczne, – porównuje budowę i biologię ryb chrzęstnoszkieletowych i
kostnoszkieletowych. |
– omawia budowę i funkcje elementów układu pokarmowego, oddechowego,
krwionośnego, wydalniczego, nerwowego oraz rozrodczego u ryb, – rysuje schematy ilustrujące budowę narządów lub układów narządów
ryb. |
– omawia przebieg ewolucji pęcherza pławnego u ryb, – omawia zwyczaje godowe, formy opieki nad potomstwem oraz wędrówki ryb. |
||
52. Przegląd systematyczny i znaczenie ryb. 121 |
– podaje systematykę ryb, – ocenia rolę ryb w środowisku naturalnym. |
– analizuje pochodzenie ryb, – wymienia i rozróżnia gatunki ryb prawnie chronionych. |
– charakteryzuje przedstawicieli ryb chrzęstnoszkieletowych i
kostnoszkieletowych, – ocenia wpływ rybołówstwa na życie i równowagę ekologiczną biocenoz
wodnych. |
– charakteryzuje wybrane gatunki ryb, – ocenia znaczenie ryb w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka. |
– identyfikuje pospolite gatunki ryb i klasyfikuje je według
środowiska życia i przynależności systematycznej. |
||
53. Filogeneza i budowa zewnętrzna płazów. 122 |
– omawia środowisko i tryb życia płazów, – udowadnia, że istnieje związek pomiędzy budową i biologią płazów a
zajmowanym środowiskiem życia. |
– wymienia etapy filogenezy płazów, – wymienia i omawia charakterystyczne cechy płazów. |
– analizuje pochodzenie filogenetyczne płazów, – wyróżnia te cechy budowy, które świadczą o przynależności płazów
do strunowców oraz kręgowców. |
– porównuje budowę morfologiczną i anatomiczną płazów i ryb. |
– przeprowadza obserwację budowy morfologicznej okazu żaby w formalinie i dokumentuje jej wyniki. |
||
54. Budowa wewnętrzna i czynności życiowe płazów. 123-126 |
– wymienia elementy budowy szkieletu płaza, mechanizm wymiany
gazowej oraz budowę układu krążenia. |
– definiuje terminy: skrzek, zapłodnienie zewnętrzne, – wymienia układy wewnętrzne płazów i dokonuje ich ogólnej
charakterystyki, – analizuje mechanizm rozrodu i rozwoju płazów. |
– wyjaśnia, na czym polega zjawisko neotenii, – omawia i porównuje budowę morfologiczną i anatomiczną kijanki i
dorosłej postaci płazów, – uzasadnia zależność rozrodu i rozwoju płazów od środowiska
wodnego. |
– rysuje schematy ilustrujące budowę narządów i układów narządów
płazów, – omawia budowę i funkcje elementów układu pokarmowego, oddechowego,
krwionośnego, wydalniczego, nerwowego oraz rozrodczego u płazów. |
– wskazuje na znaczenie oddychania skórnego u płazów, – ocenia formy opieki nad potomstwem płazów. |
||
55. Przegląd systematyczny i znaczenie płazów. 127 |
– wymienia trzy podstawowe rzędy zaliczane do płazów, – omawia ekologiczne znaczenie płazów, – wymienia i omawia czynniki zagrażające płazom. |
– charakteryzuje trzy główne rzędy płazów, – ocenia funkcje ekologiczne płazów, – wymienia i rozróżnia gatunki płazów podlegające ochronie prawnej. |
– charakteryzuje wybrane gatunki płazów. |
– identyfikuje pospolite gatunki płazów i klasyfikuje je według
przynależności systematycznej. |
– wyjaśnia, dlaczego obecnie płazy stanowią jedną z grup organizmów
bardziej zagrożonych wyginięciem, – proponuje sposoby czynnej ochrony płazów. |
||
56. Filogeneza i budowa zewnętrzna gadów. 128 |
– omawia środowisko i tryb życia współczesnych gadów. |
– omawia budowę i funkcje skóry gadów, – omawia filogenezę gadów. |
– wyjaśnia, na czym polega zjawisko linienia u gadów, – omawia środowisko i tryb życia gadów mezozoicznych. |
– analizuje drzewo rodowe gadów, – porównuje budowę skóry płazów i gadów, – ustosunkowuje się do hipotez wyjaśniających przyczyny wyginięcia
gadów mezozoicznych. |
– analizuje przyczyny i przebieg radiacji adaptatywnej gadów mezozoicznych, – porównuje budowę i biologię gadów i płazów. |
||
57. Budowa wewnętrzna i czynności życiowe gadów. 129-132 |
– wymienia progresywne cechy gadów, – wyjaśnia, dlaczego gady zaliczamy do owodniowców, – wymienia charakterystyczne dla gadów cechy szkieletu oraz wyjaśnia
znaczenie adaptacyjne każdej z nich. |
– analizuje morfologię, anatomię i fizjologię gadów, – udowadnia, że istnieje związek pomiędzy budową i biologią a
środowiskiem życia gadów, – analizuje biologię rozrodu i rozwoju gadów. |
– wykazuje, że błony płodowe są konieczne dla prawidłowego rozwoju
gada, – wymienia błony płodowe gadów i omawia ich funkcje. |
– rysuje schematy ilustrujące budowę narządów i układów narządów
gadów. |
– analizuje schematy ilustrujące budowę anatomiczną gadów, – ocenia znaczenie błon płodowych w ewolucji gadów. |
||
58. Przegląd systematyczny i znaczenie gadów. 133 |
– wymienia cztery podstawowe rzędy zaliczane do gadów, – omawia ekologiczne znaczenie gadów. |
– charakteryzuje cztery główne rzędy gadów, – ocenia znaczenie ekologiczne gadów. |
– identyfikuje pospolite gatunki gadów i klasyfikuje je według
przynależności systematycznej. |
– charakteryzuje wybrane gatunki gadów, – wymienia i rozróżnia gatunki gadów podlegające ochronie prawnej. |
– wyjaśnia, na czym polega sukces ewolucyjny żyjących współcześnie
gadów, – opisuje formy opieki nad potomstwem u gadów. |
||
59. Filogeneza i budowa zewnętrzna ptaków. 134 |
– omawia środowisko i tryb życia ptaków, – wymienia i omawia progresywne cechy ptaków. |
– omawia budowę i funkcje skóry ptaków, – wymienia rodzaje piór i omawia ich funkcje, – analizuje przystosowania morfologiczne, anatomiczne i
fizjologiczne ptaków do lotu. |
– omawia hipotezy wyjaśniające pochodzenie zdolności ptaków do
aktywnego lotu. |
– porównuje budowę skóry gadów i ptaków. |
– porównuje budowę i biologię gadów i ptaków. |
||
60. Budowa wewnętrzna i czynności życiowe ptaków. 135-138 |
– wymienia charakterystyczne dla ptaków cechy szkieletu oraz
wyjaśnia znaczenie adaptacyjne każdej z nich. |
– analizuje przystosowania morfologiczne, anatomiczne i
fizjologiczne ptaków do lotu, – wyjaśnia, dlaczego ptaki zaliczamy do owodniowców. |
– wymienia narządów i układów narządów ptaków, – opisuje schematy ilustrujące budowę narządów i układów narządów
ptaków, – analizuje mechanizmy umożliwiające ptakom utrzymanie wysokiego
tempa przemiany materii i stałej temperatury ciała. |
– analizuje schematy ilustrujące budowę anatomiczną ptaków, – wymienia i omawia mechanizmy, które umożliwiły ptakom osiągnięcie
stałocieplności, – wyjaśnia mechanizm podwójnego oddychania. |
– omawia cztery podstawowe mechanizmy lotu ptaków, – omawia zjawisko wędrówek ptaków. |
||
61. Rozmnażanie i rozwój ptaków. 139 |
– charakteryzuje budowę jaja ptaka. |
– definiuje pojęcia: gniazdowniki i zagniazdowniki. |
– porównuje strategie rozrodcze gniazdowników i zagniazdowników. |
– uzasadnia znaczenie aktywnej opieki nad potomstwem w ewolucji
ptaków. |
– analizuje biologię rozrodu i rozwoju ptaków. |
||
62. Przegląd systematyczny i znaczenie ptaków. 140 |
– ocenia biologiczne i gospodarcze znaczenie ptaków. |
– identyfikuje pospolite gatunki ptaków. |
– omawia filogenezę i podaje systematykę ptaków. |
– klasyfikuje ptaki według przynależności systematycznej. |
– charakteryzuje wybrane rzędy i gatunki ptaków. |
||
63. Filogeneza i budowa zewnętrzna ssaków. 141 |
– omawia filogenezę ssaków, – omawia środowisko i tryb życia stekowców, torbaczy i ssaków
łożyskowych. |
– przeprowadza analizę drzewa rodowego ssaków, – wymienia i omawia progresywne cechy ssaków. |
– omawia budowę i funkcje skóry ssaków, – porównuje pokrycie ciała ssaka z pokryciem ciała innych kręgowców, – analizuje schematy ilustrujące budowę anatomiczną ssaków. |
– wyjaśnia znaczenie endotermii w sukcesie ewolucyjnym ssaków, – określa przyczyny sukcesu ewolucyjnego ssaków, – dowodzi, jakie cechy budowy ssaków są wyrazem adaptacji do
zajmowanego środowiska życia. |
– opisuje zjawisko konwergencji u torbaczy i ssaków łożyskowych, – przeprowadza obserwację budowy zewnętrznej ssaka i dokumentuje jej wyniki. |
||
64. Budowa wewnętrzna i czynności życiowe ssaków. 142-145 |
– analizuje morfologię, anatomię i fizjologię ssaków, – wymienia i omawia rodzaje zębów ssaków, – wyjaśnia, dlaczego ssaki zaliczamy do owodniowców i zwierząt
żyworodnych. |
– przedstawia budowę szkieletu osiowego kręgowców, – opisuje pokazane przez nauczyciela schematy ilustrujące budowę
narządów i układów narządów ssaków. |
– wymienia charakterystyczne dla ssaków cechy szkieletu oraz
wyjaśnia znaczenie adaptacyjne każdej z nich, – wymienia różnice w budowie układu pokarmowego ssaków roślinożernych
i mięsożernych. |
– analizuje pochodzenie ssaków, – wymienia i omawia progresywne i prymitywne cechy stekowców i
torbaczy, – wykazuje związek pomiędzy uzębieniem ssaków a rodzajem spożywanego
pokarmu i trybem życia ssaków. |
– analizuje biologię rozrodu i rozwoju ssaków, – ocenia znaczenie opieki nad potomstwem w ewolucji ssaków, – porównuje mechanizm wentylacji płuc płazów, gadów i ssaków oraz ocenia ich wydajność. |
||
65. Przegląd systematyczny ssaków. 146 |
– omawia filogenezę i podaje systematykę ssaków, – dowodzi, że człowiek jest ssakiem. |
– identyfikuje pospolite gatunki ssaków i klasyfikuje je według
przynależności systematycznej. |
– dzieli gromadę ssaków na dwie podgromady: prassaki i ssaki
właściwe oraz wymienia ich charakterystyczne cechy. |
– charakteryzuje wybrane rzędy i gatunki ssaków, – analizuje ekologię i ekologię wybranych gatunków ssaków. |
– porównuje wybrane rzędy ssaków. |
||
66. Znaczenie i ochrona ssaków. 147 |
– omawia ekologiczne znaczenie ssaków. |
– rozróżnia przykłady ekologicznego i gospodarczego wykorzystania
ssaków. |
– omawia pozytywne i negatywne znaczenie ssaków. |
– wymienia i omawia czynniki zagrażające ssakom. |
– wymienia i rozróżnia gatunki ssaków prawnie chronione. |
||
PRZEDMIOTOWY
SYSTEM OCENIANIA
biologia, przyroda, przedsiębiorczość
1. Oceny są jawne
zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. W każdym semestrze
uczniowi przysługuje 1 nieprzygotowanie, które zgłasza nauczycielowi na
początku lekcji. Nieprzygotowania nie obejmują zapowiedzianych form: sprawdzianów,
lekcji powtórzeniowych, kartkówek, ćwiczeń na ocenę.
3. Terminy
sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są ustalane przez
nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do dziennika.
Sposób zapisu w dzienniku ocen ze sprawdzianu i z
jego poprawy. Sprawdzian ma wagę 4 (2+2)
Przykład
3.
uczeń który nie poprawiał sprawdzianu:
Sprawdzian
waga 2 |
Sprawdzian/poprawa waga 2 |
4 |
4 |
uczeń,
który poprawiał sprawdzian:
Sprawdzian
waga 2 |
Sprawdzian/poprawa waga 2 |
3 |
5 |
4. Sprawdzian jest
obowiązkowy.
5. W przypadku
nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze ten sprawdzian w drugim
terminie – razem z osobami poprawiającymi lub w terminie wyznaczonym przez
nauczyciela.
6. W przypadku
nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania
wiadomości i umiejętności ustalane są indywidualnie.
7. W ciągu 2 tygodni
od oddania sprawdzianu uczeń ma prawo poprawić ocenę. Termin poprawy ustala
nauczyciel razem z uczniami.
8. Uczeń przyłapany na
ściąganiu w czasie sprawdzianu, kartkówki lub innej formy otrzymuje ocenę
zero. O poprawie decyduje nauczyciel.
9. Jeżeli uczeń nie
odrobił zadania domowego, ma obowiązek poinformować o tym nauczyciela na
początku lekcji. Trzy zgłoszenia braków zadań skutkują oceną niedostateczną.
Osoby, które nie zgłoszą braku zadania na początku lekcji, a jego brak
zauważy nauczyciel, otrzymują automatycznie ocenę niedostateczną.
10. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na
lekcję podręcznika ( min. 1 na ławkę ), zeszytu, ćwiczeń, bądź innych
wskazanych przez nauczyciela materiałów.
11. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała
ponad tydzień, uczeń ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po
powrocie (w ciągu 3 dni). Uczeń ma obowiązek zgłoszenia tego faktu nauczycielowi
na początku lekcji.
12. Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen
uzyskanych w czasie trwania semestru.
średnia
celujący
powyżej 5,35
bardzo dobry
4,55 – 5,35
dobry
3,60 – 4,45
dostateczny
2,70 – 3,59
dopuszczający
1,8 -2,69
niedostateczny poniżej 1,8.
13. Ocena roczna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w
czasie trwania roku szkolnego, pod warunkiem uzyskania w II sem. średniej
ważonej co najmniej 1,8.
14. Punktacja za prace pisemne:
1 |
ocena
niedostateczny |
0 |
– |
39 % |
2 |
ocena
dopuszczający |
40 |
– |
54 % |
3 |
ocena
dostateczny |
55 |
– |
70 % |
4 |
ocena
dobry |
71 |
– |
85 % |
5 6 |
ocena
bardzo dobry celujący |
86 95 |
– - |
94 % 100%
|
15. Wymagana minimalna liczba ocen = liczba godzin w tygodniu + 2
16. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności i ich wagi:
Forma sprawdzania wiadomości i umiejętności |
Waga |
Sprawdzian
(i poprawa sprawdzianu) |
4 (2+2) |
Kartkówka
lub odpowiedź ustna obejmująca 3 tematy lekcyjne (od 10 – 20 minut) |
2 |
Udział w
olimpiadach przedmiotowych z pozytywnym wynikiem |
2-4 |
Udział w
grach edukacyjnych z pozytywnym wynikiem |
1-2 |
Udział w
sesjach przedmiotowych (przygotowanie, omówienie tematu oraz przygotowanie
plansz, strony graficznej) |
2 |
Aktywny
udział w projektach edukacyjnych |
2 |
Przygotowanie
referatu i jego omówienie, prezentacje multimedialne |
2 |
Aktywny
udział w bieżących lekcjach |
1 |
Zadanie
domowe, ćwiczenia, referat, prowadzenie dokumentacji (zeszyt) |
1 |