Biologia, zakres podstawowy
klasa
1
Plan wynikowy z wymaganiami edukacyjnymi
Temat |
Ocena dopuszczająca |
Ocena dostateczne |
Ocena dobra |
Ocena bardzo dobra |
Ocena celująca |
Dział 1. Biotechnologia |
|||||
1.Biotechnologia – nauka wykorzystywana w gospodarce. |
Uczeń: – definiuje biotechnologię – podaje przykłady metod biotechnologicznych stosowanych w przeszłości |
Uczeń: – wyjaśnia, czym zajmuje się biotechnologia – przedstawia osiągnięcia L. Pasteur'a |
Uczeń: – wymienia najważniejsze procesy biotechnologiczne – wyjaśnia, na czym polega anabolizm i katabolizm |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polega biosynteza, biodegradacja, bioakumulacja, biokonwersja, biotransformacja – dokonuje podziału biotechnologii według różnych kryteriów |
Uczeń: – przygotowuje prezentację, np. na temat prac ojca współczesnej biotechnologii L. Pasteura |
2.Bakterie –mikroorganizmy w produkcji przemysłowej. |
Uczeń – podaje przykłady produktów spożywczych, które powstały w wyniku fermentacji – podaje przykłady wykorzystania bakterii w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym |
Uczeń: – przedstawia rolę bakterii w obiegu materii – opisuje przebieg fermentacji mlekowej |
Uczeń: – przedstawia oddziaływania międzypopulacyjne z udziałem bakterii – podaje przykłady wykorzystania syntezy, fermentacji, transformacji u bakterii w biotechnologii |
Uczeń: – wyjaśnia procesy metaboliczne u bakterii – analizuje rolę bakterii w obiegu azotu w przyrodzie – wyjaśnia różnicę między homofermentacją i heterofermentacją |
Uczeń: – prezentuje najnowsze osiągnięcia w wykorzystaniu mikroorganizmów w biotechnologii w wybranej formie (plakatu, prezentacji, referatu) |
3.Drożdże – jednokomórkowe grzyby w produkcji przemysłowej |
Uczeń: – wymienia produkty spożywcze powstające w wyniku fermentacji alkoholowej |
Uczeń: – opisuje budowę i czynności życiowe drożdży |
Uczeń: – wyjaśnia rolę fermentacji w wypieku ciast – przedstawia przebieg fermentacji alkoholowej |
Uczeń: – porównuje fermentację alkoholowa i mlekową |
Uczeń: – przygotowuje i przeprowadza doświadczenie (podręcznik str. 24 – 25) – opracowuje wyniki i przedstawia wnioski |
4.Grzyby pleśniowe w medycynie. |
Uczeń: – wymienia rodzaje grzybów pleśniowych – podaje przykłady wykorzystania grzybów w biotechnologii |
Uczeń: – przedstawia rolę grzybów pleśniowych w przyrodzie – przedstawia zastosowanie grzybów pleśniowych w biotechnologii |
Uczeń: – opisuje budowę grzybów pleśniowych – dokonuje podziału antybiotyków – przedstawia pozytywną i negatywną rolę grzybów pleśniowych w gospodarce |
Uczeń: – wyjaśnia pojęcia: antybioza, antybiotyk – wyjaśnia zjawisko oporności drobnoustrojów na antybiotyki |
Uczeń: – przygotowuje prezentację, np. na temat odkrycia A. Flrminga lub antybiotyków produkowanych współcześnie lub przyczyn i skutków oporności mikroorganizmów na antybiotyki |
5.Biologiczne oczyszczanie środowiska. |
Uczeń: – definiuje pojęcia: zanieczyszczenia, bioremediacja – wymienia metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych |
Uczeń: – charakteryzuje metody bioremediacji metali ciężkich – opisuje rolę mikroorganizmów w oczyszczaniu ścieków komunalnych i przemysłowych – opisuje metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych |
Uczeń: – dokonuje podziału zanieczyszczeń ze względu na różne kryteria – wyjaśnia różnicę miedzy metodami in situ i ex situ |
Uczeń: – wyjaśnia procesy bioakumulacji, bioprecypitacji i biosorpcji – opisuje różne techniki biologicznego oczyszczania ścieków |
Uczeń: – organizuje wycieczkę do oczyszczalni ścieków (przygotowuje plan wycieczki, prelekcję wstępną, ewentualnie karty pracy dla uczniów). |
|
|
|
|
|
|
Dział 2. Inżynieria genetyczna |
|||||
Podstawy inżynierii genetycznej |
Uczeń: – definiuje inżynierię genetyczną – wymienia poziomy manipulacji informacją genetyczną |
Uczeń: – podaje przykłady manipulacji na każdym poziomie ingerencji – wyjaśnia cel i znaczenie modyfikacji genetycznej |
Uczeń: – wyjaśni, na czym polega inżynieria genetyczna. |
Uczeń: – przedstawia przebieg poszczególnych etapów modyfikacji genetycznej |
Uczeń: – przygotowuje poster przedstawiający historię rozwoju inżynierii genetycznej |
Mikroorganizmy modyfikowane genetycznie |
Uczeń: – podaje przykłady leków uzyskanych w wyniku modyfikacji mikroorganizmów |
Uczeń: – opisuje budowę bakterii – podaje przykłady modyfikacji genetycznej mikroorganizmów |
Uczeń: – wyjaśnia znaczenie modyfikowanych genetycznej mikroorganizmów w przemyśle, medycynie i ochronie środowiska |
Uczeń: – wyjaśnia sposób przeniesienia transgenu przez wektorowe bakteriofagi i plazmidy – porównuje tradycyjne i nowoczesne metody pozyskiwania niektórych leków |
Uczeń: – przygotowuje prezentację, np. na temat nowoczesnych leków pozyskanych metodami inżynierii genetycznej |
Rośliny modyfikowane genetycznie |
Uczeń: – podaje przykłady modyfikacji genetycznej roślin uprawnych |
Uczeń: – opisuje budowę komórki roślinnej – wyjaśnia cel modyfikacji genetycznej roślin |
Uczeń: – wyjaśnia znaczenie modyfikowanych genetycznej roślin w rolnictwie i medycynie |
Uczeń: – wyjaśnia sposoby bezwektorowe i wektorowe przeniesienia transgenu – podaje przykłady krajów o największym areale upraw GMP |
Uczeń: – oopracowuje i przeprowadza badanie ankietowe przypadkowych osób dotyczące wiedzy i opinii na temat żywności modyfikowanej genetycznie |
Zwierzęta modyfikowane genetycznie |
Uczeń: – podaje przykłady modyfikacji genetycznej zwierząt oraz ich znaczenie |
Uczeń: – wyjaśnia cel modyfikacji genetycznej zwierząt |
Uczeń: – opisuje przeniesienie transgenu metodą mikroiniekcji |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polega mikroiniekcja – bezwektorowy sposób przeniesienia transgenu – uzasadnia, dlaczego zwierzęta rzadko poddaje się manipulacjom genetycznym |
Uczeń: – opracowuje WebQuesta na temat zwierząt modyfikowanych genetycznie (historia, przykłady, wykorzystanie) |
Potencjalne korzyści wynikające z modyfikacji genetycznych |
Uczeń: – wymienia potencjalne korzyści wynikające z modyfikacji genetycznych – podaje dowolne przykłady korzyści z modyfikacji genetycznych |
Uczeń: – wymienia i klasyfikuje potencjalne korzyści wynikające z modyfikacji genetycznych – podaje przykłady korzyści z modyfikacji genetycznych dla zdrowia. – podaje przykłady korzyści z modyfikacji genetycznych dla środowiska naturalnego |
Uczeń: – wyjaśnia znaczenie GMO dla krajów głodujących – podaje korzyści wynikające z prowadzenia doświadczeń nad modyfikacją genetyczną |
Uczeń: – przedstawia swoją opinię na temat manipulacji informacją genetyczną – argumentuje „za” i „przeciw” manipulacjom informacją genetyczną |
Uczeń: – opracowuje WebQuesta na temat potencjalnych korzyści wynikających z modyfikacji genetycznych |
Potencjalne zagrożenia wynikające z modyfikacji genetycznych |
Uczeń: – wymienia potencjalne zagrożenia wynikające z modyfikacji genetycznych – podaje przykłady potencjalnych skutków modyfikacji genetycznych |
Uczeń: – klasyfikuje potencjalne zagrożenia wynikające z modyfikacji – wyjaśnia co to są superchwasty i superszkodniki. |
Uczeń: – przedstawia potencjalne skutki społeczne i polityczne manipulacji genetycznych |
Uczeń: – przedstawia swoją opinię na temat manipulacji informacją genetyczną – argumentuje „za” i „przeciw” manipulacjom informacją genetyczną |
Uczeń: – opracowuje WebQuesta na temat potencjalnych zagrożeń wynikających z modyfikacji genetycznych |
Regulacje prawne dotyczące GMO |
Uczeń: – definiuje terminy „żywność modyfikowana genetycznie”, „produkt genetycznie zmodyfikowany”, „strefa wolna od GMO” – podaje przykłady żywności modyfikowanej genetycznie |
Uczeń: – wymienia podstawowe akty prawne związane z żywnością modyfikowaną genetycznie na terenie UE i w Polsce |
Uczeń: – analizuje informacje znajdujące się na etykietach produktów żywnościowych |
Uczeń: – przedstawia swoje zdanie na temat żywności modyfikowanej genetycznie – analizuje podstawowe akty prawne związane z żywnością modyfikowaną genetycznie na terenie UE i w Polsce |
Uczeń: - projektuje kampanię społeczną „za” lub „przeciw” żywności modyfikowanej genetycznie |
Klonowanie organizmów – jedno z największych osiągnięć genetyki |
Uczeń: – definiuje terminy: klon, klonowanie |
Uczeń: – omawia technikę klonowania roślin metodą in vitro. – omawia technikę klonowania zwierząt – przedstawia rolę wektorów plazmidowych w technikach inżynierii genetycznej |
Uczeń: – wyjaśnia różnicę pomiędzy klonowaniem genów i klonowaniem organizmów – porównuje metody klonowania roślin i zwierząt |
Uczeń: – ocenia znaczenie naukowe, gospodarcze i społeczne klonowania organizmów |
Uczeń: – przygotowuje i przeprowadza badanie ankietowe uczniów szkoły na temat ich wiedzy i stosunku do problemu klonowania |
Klonowanie ssaków |
Uczeń: – wyjaśnia terminy haploidalność, diploidalność – rozróżnia komórki haploidalne i diploidalne |
Uczeń: – wyjaśnia różnice pomiędzy rozmnażanie bezpłciowym i płciowym – opisuje cechy klonów |
Uczeń: – omawia przebieg rozwoju zarodkowego ssaków – przedstawia przebieg klonowania ssaków |
Uczeń: – porównuje przebieg i efekt rozmnażania płciowego i klonowania |
Uczeń: – opracowuje plan debaty uczniowskiej na temat kontrowersji związanych z problemem klonowania ssaków, w tym człowieka |
Znaczenie procesu klonowania |
Uczeń: – definiuje terminy: totipotencjalność, komórka macierzysta, klonowanie terapeutyczne, klonowanie reprodukcyjne |
Uczeń: – wyjaśnia różnicę pomiędzy komórkami somatycznymi a komórkami rozrodczymi – podaje źródła pozyskiwania komórek macierzystych i przykłady możliwości ich wykorzystania w medycynie – podaje przykłady wykorzystania klonowania w gospodarce |
Uczeń: – tłumaczy założenia koncepcji równoważności jąder komórkowych – wyjaśnia różnicę pomiędzy klonowaniem terapeutycznym a reprodukcyjnym |
Uczeń: – przedstawia problemy związane z klonowaniem – przedstawia swoje zdanie na temat klonowania. – formułuje argumenty „za” i „przeciw” klonowaniu |
Uczeń: – opracowuje WebQuesta na temat klonowania. |
Znaczenie genetyki dla życia człowieka |
Uczeń: – definiuje terminy: replikacja, transkrypcja, denaturacja, polimeraza, genom – podaje przykłady wykorzystania osiągnięć genetyki w badaniach naukowych |
Uczeń: – omawia proces kopiowania i odczytywania informacji genetycznej – omawia przykłady wykorzystania osiągnięć genetyki w badaniach naukowych |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polega technika PCR – przedstawia cele projektu HGP |
Uczeń: – ocenia znaczenie naukowe i gospodarcze techniki PCR – ocenia znaczenie naukowe projektu HGP – przedstawia swoje zadanie na temat projektu HGP – ocenia znaczenie osiągnięć genetyki dla rozwoju nauki |
Uczeń: – opracowuje WebQuesta na temat znaczenia genetyki dla życia człowieka |
Genetyka w służbie prawa |
Uczeń: – definiuje terminy: chromosom, telomer, centromer, intron, egzon, sekwencja palindromowa – wymienia przykłady śladów biologicznych |
Uczeń: – przedstawia budowę chemiczną i przestrzenną DNA – omawia budowę chromosomu metafazowego |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polega polimorfizm DNA – wyjaśnia, co to jest profil DNA i ślad biologiczny – omawia procedurę otrzymywania genetycznego odcisku palca – omawia metodę Multiplex STR |
Uczeń: – ocenia znaczenie identyfikacji śladów biologicznych w kryminalistyce, medycynie sądowej i sądownictwie – analizuje ograniczenia stosowania analiz DNA i interpretacji ich wyników |
Uczeń: – planuje i organizuje wycieczkę do najbliższego zakładu kryminalistyki |
Genetyka w praktyce medycznej |
Uczeń: – definiuje terminy: badania prenatalne, kariotyp, biopsja, in vivo, in vitro, enzymy restrykcyjne – podaje przykłady badań prenatalnych – podaje przykłady wykorzystania testów diagnostycznych w diagnostyce medycznej |
Uczeń: – rozróżnia badania prenatalne inwazyjne i nieinwazyjne – wyjaśnia, na czym polega zapłodnienie pozaustrojowe |
Uczeń: – omawia, na czym polegają wybrane badania prenatalne |
Uczeń: – przedstawia swoje zdanie na temat badań prenatalnych i zapłodnienia pozaustrojowego – ocenia naukowe, medyczne, społeczne i indywidualne znaczenie testów diagnostycznych |
Uczeń: – planuje i przeprowadza lekcję (np. godzinę wychowawczą, zajęcia koła zainteresowań) na temat zagadnień bioetycznych związanych z wykorzystaniem osiągnięć genetyki w medycynie |
Poradnictwo genetyczne – prawdopodobieństwo chorób genetycznych |
Uczeń: – definiuje pojęcia fenotyp, genotyp – podaje kto i w jakich okolicznościach może skorzystać z poradnictwa genetycznego |
Uczeń: – wyjaśnia zależność pomiędzy genotypem a fenotypem – wyjaśnia, na czym polega poradnictwo genetyczne |
Uczeń: – analizuje przykładowe rodowody rodzin, w których występuje choroba dziedziczna |
Uczeń: – przedstawia swoje zdanie na temat poradnictwa genetycznego |
Uczeń: – planuje i organizuje spotkanie z osobą pracującą w punkcie poradnictwa genetycznego (lekarzem, genetykiem) |
Terapia genowa – przyszłość w medycynie |
Uczeń: – definiuje pojęcia: mutacja, mutageneza, mutagen – podaje przykłady czynników mutagennych |
Uczeń: – klasyfikuje czynniki mutagenne – omawia wpływ wybranych czynników mutagennych na organizm człowieka |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polega terapia genowa komórek somatycznych – przedstawia możliwości wykorzystania terapii genowej w leczeniu chorób dziedzicznych i nowotworowych |
Uczeń: – formułuje argumenty „za” i „przeciw’ terapii genowej – analizuje korzyści i zagrożenia związane z terapią genową. – przedstawia swoje zdanie na temat terapii genowej |
Uczeń: – planuje kampanię społeczną na rzecz zerwania z nałogiem palenia papierosów i unikania wpływu dymu tytoniowego |
|
|
|
|
|
|
Dział 3: Różnorodność biologiczna |
|||||
Znaczenie różnorodności biologicznej |
Uczeń: – definiuje pojęcia: różnorodność biologiczna genetyczna, gatunkowa, ekosystemowa – wymienia czynniki wpływające na różnorodność gatunkową na danym obszarze |
Uczeń: – podaje kryteria przynależności organizmów do jednego gatunku – rozumie znaczenie różnorodności biologicznej – podaje przykłady różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym |
Uczeń: – wyjaśnia wpływ różnych czynników na różnorodność gatunkową na danym obszarze – opisuje zjawisko różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym – definiuje pojęcia gatunków wskaźnikowych, charakterystycznych, dominujących, endemicznych, zwornikowych |
Uczeń: – wyjaśnia znaczenie gatunków wskaźnikowych, charakterystycznych, dominujących, endemicznych, zwornikowych |
Uczeń: – przygotowuje poster na temat bioróżnorodności wybranych regionów Polski |
Różnorodność genetyczna i ekosystemowa |
– wymienia źródła i przyczyny różnorodności genetycznej – podaje przykłady pozytywnych i negatywnych dla człowieka skutków różnorodności genetycznej (np. bakterii) – wymienia typy krajobrazów i biomów |
Uczeń: – wyjaśnia na przykładach wpływ człowieka na różnorodność genetyczną – klasyfikuje ekosystemy (krajobrazy) ze względu na intensywność eksploatacji |
Uczeń: – podaje przykłady krajobrazu pierwotnego, naturalnego, kulturowego, zdewastowanego |
Uczeń: – rozpoznaje typ krajobrazu z opisu i na zdjęciu (filmie), w terenie – charakteryzuje biomy |
Uczeń: – przygotowuje WebQuesta na temat różnorodności ekosystemowej wybranych regionów Polski |
Przyczyny spadku różnorodności biologicznej |
Uczeń: – wymienia przyczyny spadku bioróżnorodności – wymienia skutki wylesiania, nadmiernych połowów ryb, i łowiectwa |
Uczeń: – podaje przyczyny zanikania siedlisk, wymierania gatunków – podaje przykłady gatunków inwazyjnych – opisuje ekologiczne skutki nadmiernych połowów ryb, wylesienia i łowiectwa |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polega melioracja i jakie mogą być jej skutki – przedstawia zasady racjonalnej gospodarki zasobami leśnymi |
Uczeń: – przedstawia historię wielkich wymierań – przewiduje i ocenia, skutki przeniesienia gatunku do innej biocenozy – ocenia wpływ łowiectwa i rybołówstwa na różnorodność biologiczną – analizuje skutki źle wykonanych melioracji |
Uczeń: – analizuje zmiany różnorodności gatunkowej w przeszłości – proponuje metody zapobiegania spadku bioróżnorodności |
Różnorodność biologiczna w rolnictwie |
Uczeń: – wymienia sposoby przeciwdziałania utracie bioróżnorodności w rolnictwie |
Uczeń: – opisuje znaczenie ugorowania i płodozmianu – wyjaśnia wpływ intensywnej gospodarki rolnej na bioróżnorodność |
Uczeń: – wyjaśnia zasady rolnictwa ekologicznego – porównuje wpływ na bioróżnorodność gospodarki tradycyjnej, nowoczesnej (wielohektarowej) i ekologicznej – wyjaśnia wpływ chemizacji rolnictwa na bioróżnorodność |
Uczeń: – uzasadnia negatywne skutki spadku różnorodności genetycznej gatunków uprawnych i hodowlanych – przedstawia sposoby przeciwdziałania utracie różnorodności biologicznej w rolnictwie |
Uczeń: – planuje i przeprowadza doświadczenia np. oddziaływanie roślin na siebie |
Wpływ urbanizacji i turystyki na różnorodność biologiczną |
Uczeń: – podaje przykłady negatywnego i pozytywnego wpływu urbanizacji na populacje roślin i zwierząt – podaje zasady takiego zachowania się na wycieczce lub spacerze aby nie szkodzić przyrodzie |
Uczeń: – wyjaśnia związek między urbanizacja a zanikaniem siedlisk i rozrywaniem ekosystemów – podaje przykłady roślin i zwierząt związanych z miastami |
Uczeń: – opisuje sposoby zmniejszania skutków rozwoju komunikacji – przedstawia pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki dla ekosystemów Ocenia wpływ urbanizacji i turystyki na różnorodność biologiczną |
Uczeń: – analizuje prognozy zmian liczebności populacji ludzkiej na świecie – przedstawia rozwiązania chroniące różnorodność biologiczną na terenach zurbanizowanych |
Uczeń: – opracowuje grę dydaktyczną przedstawiającą pozytywny i negatywny wpływ turystyki na różnorodność biologiczną |
Ochrona przyrody i ochrona środowiska |
Uczeń: – podaje przykłady działań człowieka mających istotny wpływ na stan przyrody i środowiska (np. rolnictwo, urbanizacja, turystyka, rozwój komunikacji) – wymienia różne motywy ochrony przyrody i środowiska |
Uczeń: – omawia różne motywy ochrony przyrody i środowiska – współpracuje w grupie w celu wykonania zadania |
Uczeń: – podaje przykłady historycznych i współczesnych katastrofalnych dla przyrody i środowiska skutków działań człowieka |
Uczeń: – analizuje i ocenia wpływ wybranych działań człowieka na stan przyrody i środowiska |
Uczeń: – planuje i przeprowadza badanie świadomości uczniów lub społeczności lokalnej związanej z ochroną przyrody i środowiska |
Normy prawne dotyczące przyrody i środowiska |
Uczeń: – podaje definicje i przykłady biernej i czynnej ochrony przyrody – wymienia prawne formy ochrony przyrody w Polsce – wymienia parki narodowe – podaje przykłady gatunków objętych ochroną gatunkową – wyjaśnia, na czym polega ochrona gatunkowa |
Uczeń: – wymienia obowiązujące akty prawne związane z ochrona przyrody i środowiska – omawia konstytucyjne obowiązki każdego obywatela związane z ochroną przyrody i środowiska – lokalizuje na mapie Polski parki narodowe |
Uczeń: – przedstawia historyczne działania (akty prawne) związane z ochrona przyrody w Polsce – porównuje treść definicji ochrony przyrody i ochrony środowiska – porównuje zakres działalności człowieka w poszczególnych formach ochrony przyrody w Polsce – charakteryzuje prawne formy ochrony przyrody w Polsce |
Uczeń: – analizuje strukturę ochronę przyrody i środowiska w Polsce – ocenia skuteczność biernej i czynnej ochrony przyrody – omawia walory przyrodnicze wybranych parków narodowych |
Uczeń: – przygotowuje i przedstawia prezentację na temat obszarów lub obiektów objętych prawną ochroną przyrody znajdujących się w najbliższej okolicy |
Gatunki ginące i zagrożone |
Uczeń: – wymienia przykłady gatunków, które wyginęły w Polsce i na świecie wskutek działalności człowieka związanej z zanikaniem siedlisk – wymienia przykłady gatunków, które wyginęły w Polsce i na świecie wskutek nadmiernej eksploatacji przez człowieka – podaje przykłady gatunków reintrodukowanych i restytuowanych w Polsce |
Uczeń: – wymienia przyczyny zmniejszania się liczby gatunków na świecie – podaje przykłady wpływu działalności człowieka na zmniejszanie się różnorodności gatunkowej – wyjaśnia, na czym polega reintrodukcja i restytucja gatunków |
Uczeń: – klasyfikuje i omawia przyczyny zmniejszania się liczby gatunków na świecie – ocenia znaczenie dla bioróżnorodności reintrodukcji i restytucji gatunków – omawia założenia wybranych programów restytucji gatunków prowadzonych w Polsce |
Uczeń: – analizuje wpływ działalności człowieka na zmniejszanie się różnorodności gatunkowej – ocenia wpływ własnych działań na stan różnorodności gatunkowej – analizuje skuteczność wybranych programów restytucji gatunków prowadzonych w Polsce – ocenia rolę ogrodów botanicznych i zoologicznych dla zachowania bioróżnorodności gatunkowej |
Uczeń: – planuje i przeprowadza konkretne działania związane z czynną ochrona bioróżnorodności najbliższej okolicy |
Ochrona środowiska w Unii Europejskiej |
Uczeń: – definiuje terminy: deklaracja, traktat, konwencja, siedlisko priorytetowe, gatunek priorytetowy – wymienia podstawowe rodzaje aktów prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej |
Uczeń: – przedstawia cel i efekt Szczytu Ziemi – wymienia zasady rozwoju i środowiska przyjęte w Deklaracji z Rio – lokalizuje na mapie fizycznej Polski wybrane priorytetowe siedliska przyrodnicze |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polega ratyfikacja i implementacja międzynarodowych aktów prawnych – charakteryzuje wybrane priorytetowe siedliska przyrodnicze |
Uczeń: – omawia procedurę implementowania deklaracji do prawa polskiego – charakteryzuje wybrane międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska – analizuje zasady rozwoju i środowiska przyjęte w Deklaracji z Rio – analizuje główne założenia Konwencji o różnorodności biologicznej |
Uczeń: – współpracuje z organizacją pozarządową lub przedstawia organizację, z którą chciałby współpracować na rzecz ochrony przyrody i środowiska swojej najbliższej okolicy |
Międzynarodowa współpraca na rzecz ochrony przyrody i środowiska |
Uczeń: – wymienia cele programu Natura 2000 - podaje przykłady międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody. |
Uczeń: – lokalizuje na mapie fizycznej Polski obszary sieci Natura 2000 – omawia postanowienia konwencji CITES |
Uczeń: – wyjaśnia rolę organów samorządowych i państwowych w tworzeniu sieci Natura 2000 – wyjaśnia zasady modyfikowania listy obszarów należących do sieci Natura 2000 |
Uczeń: – omawia procedurę ustanawiania obszaru natura 2000 – analizuje wpływ organizacji pozarządowych na decyzje dotyczące ochrony przyrody i środowiska – uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody |
Uczeń: – planuje i przeprowadza w szkole akcję na rzecz przestrzegania postanowień konwencji CITES |
|
|
|
|
|
|
Cele szczegółowe
Uczeń:
Wymienia cele programu Natura 2000
Omawia procedurę ustanawiania obszaru Natura 2000.
Wyjaśnia rolę organów samorządowych i państwowych w
tworzeniu sieci Natura 2000
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań umożliwiających otrzymanie oceny dopuszczającej.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– dobrze współpracuje w grupie,
– prowadzi zeszyt przedmiotowy,
– wykonuje, nawet błędnie, zadane przez nauczyciela zadania domowe,
– podejmuje próby wykonania różnych zadań w czasie lekcji,
– definiuje podstawowe pojęcia wymagane w podstawie programowej,
– opanował 30–49% realizowanego na lekcjach materiału.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
– bardzo dobrze współpracuje w grupie,
– wykonuje prawidłowo większość zadanych przez nauczyciela zadań domowych,
– sprawnie wyszukuje informacje (w Internecie, podręczniku, tekście źródłowym) według określonego kryterium,
– podejmuje skuteczne próby wykonania różnych zadań w czasie lekcji,
– posługuje się podstawowymi pojęciami w zakresie omawianych tematów,
– opanował 50–69% realizowanego na lekcjach materiału.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
– podczas pracy grupowej podejmuje się pełnienia różnych funkcji, np. lidera, strażnika czasu, prezentera itp.,
– wykonuje prawidłowo wszystkie zadane przez nauczyciela zadania domowe,
– wykonuje samodzielnie i prawidłowo większość zadań poleconych przez nauczyciela w czasie lekcji,
– analizuje i interpretuje informacje,
– dostrzega zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy faktami,
– formułuje prawidłowe wnioski,
– opanował 70%–89% realizowanego na lekcjach materiału.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
– podczas pracy grupowej lub metodą projektu często pełni funkcję lidera,
– analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł,
– prawidłowo wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy faktami,
– wyraża opinię na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych,
– jest aktywny w czasie zajęć,
– podejmuje aktywne działania w ramach edukacji rówieśniczej,
– opanował 90%–100% realizowanego na lekcjach materiału.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz spełnia przynajmniej jedno z wymagań dodatkowych, wykraczających poza podstawę programową:
– skutecznie pracuje metodą projektu i/lub jest autorem projektów uczniowskich,
– podejmuje się samodzielnie wykonania różnych zadań wykraczających poza realizowany program i/lub podstawę programową np. opracowuje WebQuest tematyczny, przedstawia projekty różnych działań klasowych, szkolnych i/lub lokalnych,
– osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych lub interdyscyplinarnych na szczeblu międzyszkolnym lub wyższym, nawiązujących tematycznie do realizowanych na lekcjach zagadnień,
- jest inicjatorem i organizatorem szkolnych i/lub lokalnych imprez edukacyjnych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA
biologia, przyroda, przedsiębiorczość
1. Oceny są jawne
zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. W każdym semestrze
uczniowi przysługuje 1 nieprzygotowanie, które zgłasza nauczycielowi na
początku lekcji. Nieprzygotowania nie obejmują zapowiedzianych form:
sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, kartkówek, ćwiczeń na ocenę.
3. Terminy
sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są ustalane przez
nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do dziennika.
Sposób zapisu w dzienniku ocen ze sprawdzianu i z
jego poprawy. Sprawdzian ma wagę 4 (2+2)
Przykład
-
uczeń który nie poprawiał sprawdzianu:
Sprawdzian
waga 2 |
Sprawdzian/poprawa waga 2 |
4 |
4 |
-
uczeń, który poprawiał sprawdzian:
Sprawdzian
waga 2 |
Sprawdzian/poprawa waga 2 |
3 |
5 |
4. Sprawdzian jest
obowiązkowy.
5. W przypadku
nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze ten sprawdzian w drugim
terminie – razem z osobami poprawiającymi lub w terminie wyznaczonym przez
nauczyciela.
6. W przypadku
nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania
wiadomości i umiejętności ustalane są indywidualnie.
7. W ciągu 2 tygodni
od oddania sprawdzianu uczeń ma prawo poprawić ocenę. Termin poprawy ustala
nauczyciel razem z uczniami.
8. Uczeń przyłapany na
ściąganiu w czasie sprawdzianu, kartkówki lub innej formy otrzymuje ocenę
zero. O poprawie decyduje nauczyciel.
9. Jeżeli uczeń nie
odrobił zadania domowego, ma obowiązek poinformować o tym nauczyciela na
początku lekcji. Trzy zgłoszenia braków zadań skutkują oceną niedostateczną.
Osoby, które nie zgłoszą braku zadania na początku lekcji, a jego brak
zauważy nauczyciel, otrzymują automatycznie ocenę niedostateczną.
10. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na
lekcję podręcznika ( min. 1 na ławkę ), zeszytu, ćwiczeń, bądź innych
wskazanych przez nauczyciela materiałów.
11. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała
ponad tydzień, uczeń ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po
powrocie (w ciągu 3 dni). Uczeń ma obowiązek zgłoszenia tego faktu
nauczycielowi na początku lekcji.
12. Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen
uzyskanych w czasie trwania semestru.
średnia
celujący
powyżej 5,35
bardzo dobry
4,55 – 5,35
dobry
3,60 – 4,45
dostateczny
2,70 – 3,59
dopuszczający
1,8 -2,69
niedostateczny poniżej 1,8.
13. Ocena roczna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w
czasie trwania roku szkolnego, pod warunkiem uzyskania w II sem. średniej
ważonej co najmniej 1,8.
14. Punktacja za prace pisemne:
1 |
ocena
niedostateczny |
0 |
– |
39 % |
2 |
ocena
dopuszczający |
40 |
– |
54 % |
3 |
ocena
dostateczny |
55 |
– |
70 % |
4 |
ocena
dobry |
71 |
– |
85 % |
5 6 |
ocena
bardzo dobry celujący |
86 95 |
– - |
94 % 100%
|
15. Wymagana minimalna liczba ocen = liczba godzin w tygodniu + 2
16. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności i ich wagi:
Forma sprawdzania wiadomości i umiejętności |
Waga |
Sprawdzian
(i poprawa sprawdzianu) |
4 (2+2) |
Kartkówka
lub odpowiedź ustna obejmująca 3 tematy lekcyjne (od 10 – 20 minut) |
2 |
Udział w
olimpiadach przedmiotowych z pozytywnym wynikiem |
2-4 |
Udział w
grach edukacyjnych z pozytywnym wynikiem |
1-2 |
Udział w
sesjach przedmiotowych (przygotowanie, omówienie tematu oraz przygotowanie
plansz, strony graficznej) |
2 |
Aktywny
udział w projektach edukacyjnych |
2 |
Przygotowanie
referatu i jego omówienie, prezentacje multimedialne |
2 |
Aktywny
udział w bieżących lekcjach |
1 |
Zadanie
domowe, ćwiczenia, referat, prowadzenie dokumentacji (zeszyt) |
1 |