Biologia, zakres podstawowy

klasa 1

 

 

 

Plan wynikowy z wymaganiami edukacyjnymi

Temat

 

Ocena dopuszczająca

 

 

Ocena dostateczne

 

Ocena dobra

 

Ocena bardzo dobra

 

Ocena celująca

Dział 1. Biotechnologia

1.Biotechnologia – nauka wykorzystywana w gospodarce.

Uczeń:

– definiuje biotechnologię

– podaje przykłady metod biotechnologicznych stosowanych w przeszłości

Uczeń:

– wyjaśnia, czym zajmuje się biotechnologia

– przedstawia osiągnięcia

L. Pasteur'a

Uczeń:

– wymienia najważniejsze procesy biotechnologiczne

– wyjaśnia, na czym polega anabolizm i katabolizm

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega biosynteza, biodegradacja, bioakumulacja, biokonwersja, biotransformacja

– dokonuje podziału biotechnologii według różnych kryteriów

Uczeń:

– przygotowuje prezentację, np. na temat prac ojca współczesnej biotechnologii

 L. Pasteura

 

2.Bakterie –mikroorganizmy w produkcji przemysłowej.

Uczeń

– podaje przykłady produktów spożywczych, które powstały w wyniku fermentacji

– podaje przykłady wykorzystania bakterii w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym

Uczeń:

– przedstawia rolę bakterii w obiegu materii

– opisuje przebieg fermentacji mlekowej

Uczeń:

– przedstawia oddziaływania międzypopulacyjne z udziałem bakterii

– podaje przykłady wykorzystania syntezy, fermentacji, transformacji u bakterii w biotechnologii

Uczeń:

– wyjaśnia procesy metaboliczne u bakterii

– analizuje rolę bakterii w obiegu azotu w przyrodzie

– wyjaśnia różnicę między homofermentacją i heterofermentacją

Uczeń:

– prezentuje najnowsze osiągnięcia w wykorzystaniu mikroorganizmów w biotechnologii w wybranej formie (plakatu, prezentacji, referatu)

3.Drożdże – jednokomórkowe grzyby w produkcji przemysłowej

Uczeń:

– wymienia produkty spożywcze powstające w wyniku fermentacji alkoholowej

Uczeń:

– opisuje budowę i czynności życiowe drożdży

 

Uczeń:

– wyjaśnia rolę fermentacji w wypieku ciast

– przedstawia przebieg fermentacji alkoholowej

Uczeń:

– porównuje fermentację alkoholowa i mlekową

 

 

Uczeń:

– przygotowuje i przeprowadza doświadczenie (podręcznik str. 24 – 25)

– opracowuje wyniki i przedstawia wnioski

4.Grzyby pleśniowe w medycynie.

Uczeń:

– wymienia rodzaje grzybów pleśniowych

– podaje przykłady wykorzystania grzybów w biotechnologii

Uczeń:

– przedstawia rolę grzybów pleśniowych w przyrodzie

– przedstawia zastosowanie grzybów pleśniowych w biotechnologii

Uczeń:

– opisuje budowę grzybów pleśniowych

– dokonuje podziału antybiotyków

– przedstawia pozytywną i negatywną rolę grzybów pleśniowych w gospodarce

Uczeń:

– wyjaśnia pojęcia: antybioza, antybiotyk

– wyjaśnia zjawisko oporności drobnoustrojów na antybiotyki

Uczeń:

– przygotowuje prezentację, np. na temat odkrycia

A. Flrminga lub antybiotyków produkowanych współcześnie lub przyczyn i skutków oporności mikroorganizmów na antybiotyki

5.Biologiczne oczyszczanie środowiska.

Uczeń:

– definiuje pojęcia: zanieczyszczenia, bioremediacja

– wymienia metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych

Uczeń:

– charakteryzuje metody bioremediacji metali ciężkich

– opisuje rolę mikroorganizmów w oczyszczaniu ścieków komunalnych i przemysłowych

– opisuje metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych

Uczeń:

– dokonuje podziału zanieczyszczeń ze względu na różne kryteria

– wyjaśnia różnicę miedzy metodami in situ i ex situ

 

Uczeń:

– wyjaśnia procesy bioakumulacji, bioprecypitacji i biosorpcji

– opisuje różne techniki biologicznego oczyszczania ścieków

 

Uczeń:

– organizuje wycieczkę do oczyszczalni ścieków (przygotowuje plan wycieczki, prelekcję wstępną, ewentualnie karty pracy dla uczniów).

 

 

 

 

 

 

 

Dział 2. Inżynieria genetyczna

Podstawy inżynierii genetycznej

Uczeń:

– definiuje inżynierię genetyczną

– wymienia poziomy manipulacji informacją genetyczną

 

Uczeń:

– podaje przykłady manipulacji na każdym poziomie ingerencji

– wyjaśnia cel i znaczenie modyfikacji genetycznej

Uczeń:

– wyjaśni, na czym polega inżynieria genetyczna.

Uczeń:

– przedstawia przebieg poszczególnych etapów modyfikacji genetycznej

 

Uczeń:

– przygotowuje poster przedstawiający historię rozwoju inżynierii genetycznej

Mikroorganizmy modyfikowane genetycznie

Uczeń:

– podaje przykłady leków uzyskanych w wyniku modyfikacji mikroorganizmów

Uczeń:

– opisuje budowę bakterii

– podaje przykłady modyfikacji genetycznej mikroorganizmów

Uczeń:

– wyjaśnia znaczenie modyfikowanych genetycznej mikroorganizmów w przemyśle, medycynie i ochronie środowiska

 

Uczeń:

– wyjaśnia sposób przeniesienia transgenu przez wektorowe bakteriofagi i plazmidy

– porównuje tradycyjne i nowoczesne metody pozyskiwania niektórych leków

Uczeń:

– przygotowuje prezentację, np. na temat nowoczesnych leków pozyskanych metodami inżynierii genetycznej

Rośliny modyfikowane genetycznie

Uczeń:

– podaje przykłady modyfikacji genetycznej roślin uprawnych

 

Uczeń:

– opisuje budowę komórki roślinnej

– wyjaśnia cel modyfikacji genetycznej roślin

 

Uczeń:

– wyjaśnia znaczenie modyfikowanych genetycznej roślin w rolnictwie i medycynie

 

Uczeń:

– wyjaśnia sposoby bezwektorowe i wektorowe przeniesienia transgenu

– podaje przykłady krajów o największym areale upraw GMP

Uczeń:

– oopracowuje i przeprowadza badanie ankietowe przypadkowych osób dotyczące wiedzy i opinii na temat żywności modyfikowanej genetycznie

Zwierzęta modyfikowane genetycznie

Uczeń:

– podaje przykłady modyfikacji genetycznej zwierząt oraz ich znaczenie

Uczeń:

– wyjaśnia cel modyfikacji genetycznej zwierząt

Uczeń:

– opisuje przeniesienie transgenu metodą mikroiniekcji

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega mikroiniekcja – bezwektorowy sposób przeniesienia transgenu

– uzasadnia, dlaczego zwierzęta rzadko poddaje się manipulacjom genetycznym

Uczeń:

– opracowuje WebQuesta na temat zwierząt modyfikowanych genetycznie (historia, przykłady, wykorzystanie)

Potencjalne korzyści wynikające z modyfikacji genetycznych

Uczeń:

– wymienia potencjalne korzyści wynikające z modyfikacji genetycznych

– podaje dowolne przykłady korzyści z modyfikacji genetycznych

 

Uczeń:

– wymienia i klasyfikuje potencjalne korzyści wynikające z modyfikacji genetycznych

– podaje przykłady korzyści z modyfikacji genetycznych dla zdrowia.

– podaje przykłady korzyści z modyfikacji genetycznych dla środowiska naturalnego

Uczeń:

– wyjaśnia znaczenie GMO dla krajów głodujących

– podaje korzyści wynikające z prowadzenia doświadczeń nad modyfikacją genetyczną

 

Uczeń:

– przedstawia swoją opinię na temat manipulacji informacją genetyczną

– argumentuje „za” i „przeciw” manipulacjom informacją genetyczną

 

Uczeń:

– opracowuje WebQuesta na temat potencjalnych korzyści wynikających z modyfikacji genetycznych

Potencjalne zagrożenia wynikające z modyfikacji genetycznych

Uczeń:

– wymienia potencjalne zagrożenia wynikające z modyfikacji genetycznych

– podaje przykłady potencjalnych skutków modyfikacji genetycznych

Uczeń:

– klasyfikuje potencjalne zagrożenia wynikające z modyfikacji

– wyjaśnia co to są superchwasty i superszkodniki.

Uczeń:

– przedstawia potencjalne skutki społeczne i polityczne manipulacji genetycznych

Uczeń:

– przedstawia swoją opinię na temat manipulacji informacją genetyczną

– argumentuje „za” i „przeciw” manipulacjom informacją genetyczną

Uczeń:

– opracowuje WebQuesta na temat potencjalnych zagrożeń wynikających z modyfikacji genetycznych

Regulacje prawne dotyczące GMO

Uczeń:

– definiuje terminy „żywność modyfikowana genetycznie”, „produkt genetycznie zmodyfikowany”, „strefa wolna od GMO”

– podaje przykłady żywności modyfikowanej genetycznie

Uczeń:

– wymienia podstawowe akty prawne związane z żywnością modyfikowaną genetycznie na terenie UE i w Polsce

Uczeń:

– analizuje informacje znajdujące się na etykietach produktów żywnościowych

Uczeń:

– przedstawia swoje zdanie na temat żywności modyfikowanej genetycznie

– analizuje podstawowe akty prawne związane z żywnością modyfikowaną genetycznie na terenie UE i w Polsce

Uczeń:

- projektuje kampanię społeczną „za” lub „przeciw” żywności modyfikowanej genetycznie

Klonowanie organizmów – jedno z największych osiągnięć genetyki

Uczeń:

– definiuje terminy: klon, klonowanie

Uczeń:

– omawia technikę klonowania roślin metodą in vitro.

– omawia technikę klonowania zwierząt

– przedstawia rolę wektorów plazmidowych w technikach inżynierii genetycznej

Uczeń:

– wyjaśnia różnicę pomiędzy klonowaniem genów i klonowaniem organizmów

– porównuje metody klonowania roślin i zwierząt

Uczeń:

– ocenia znaczenie naukowe, gospodarcze i społeczne klonowania organizmów

Uczeń:

– przygotowuje i przeprowadza badanie ankietowe uczniów szkoły na temat ich wiedzy i stosunku do problemu klonowania

Klonowanie ssaków

Uczeń:

– wyjaśnia terminy haploidalność, diploidalność

– rozróżnia komórki haploidalne i diploidalne

Uczeń:

– wyjaśnia różnice pomiędzy rozmnażanie bezpłciowym i płciowym

– opisuje cechy klonów

 

Uczeń:

– omawia przebieg rozwoju zarodkowego ssaków

– przedstawia przebieg klonowania ssaków

Uczeń:

– porównuje przebieg i efekt rozmnażania płciowego i klonowania

Uczeń:

– opracowuje plan debaty uczniowskiej na temat kontrowersji związanych z problemem klonowania ssaków, w tym człowieka

Znaczenie procesu klonowania

Uczeń:

– definiuje terminy:  totipotencjalność, komórka macierzysta, klonowanie terapeutyczne, klonowanie reprodukcyjne

Uczeń:

– wyjaśnia różnicę pomiędzy komórkami somatycznymi a komórkami rozrodczymi

– podaje źródła pozyskiwania komórek macierzystych i przykłady możliwości ich wykorzystania w medycynie

– podaje przykłady wykorzystania klonowania w gospodarce

Uczeń:

– tłumaczy założenia koncepcji równoważności jąder komórkowych

– wyjaśnia różnicę pomiędzy klonowaniem terapeutycznym a reprodukcyjnym

Uczeń:

– przedstawia problemy związane z klonowaniem

– przedstawia swoje zdanie na temat klonowania.

– formułuje argumenty „za” i „przeciw” klonowaniu

Uczeń:

– opracowuje WebQuesta na temat klonowania.

Znaczenie genetyki dla życia człowieka

Uczeń:

– definiuje terminy: replikacja, transkrypcja, denaturacja, polimeraza, genom

– podaje przykłady wykorzystania osiągnięć genetyki w badaniach naukowych

Uczeń:

– omawia proces kopiowania i odczytywania informacji genetycznej

– omawia przykłady wykorzystania osiągnięć genetyki w badaniach naukowych

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega technika PCR

– przedstawia cele projektu HGP

 

Uczeń:

– ocenia znaczenie naukowe i gospodarcze techniki PCR

– ocenia znaczenie naukowe projektu HGP

– przedstawia swoje zadanie na temat projektu HGP

– ocenia znaczenie osiągnięć genetyki dla rozwoju nauki

Uczeń:

– opracowuje WebQuesta na temat znaczenia genetyki dla życia człowieka

Genetyka w służbie prawa

Uczeń:

– definiuje terminy: chromosom, telomer,  centromer, intron, egzon, sekwencja palindromowa

– wymienia przykłady śladów biologicznych

Uczeń:

– przedstawia budowę chemiczną i przestrzenną DNA

– omawia budowę chromosomu metafazowego

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega polimorfizm DNA

– wyjaśnia, co to jest profil DNA i ślad biologiczny

– omawia procedurę otrzymywania genetycznego odcisku palca

– omawia metodę Multiplex STR

Uczeń:

– ocenia znaczenie identyfikacji śladów biologicznych w kryminalistyce, medycynie sądowej i sądownictwie

– analizuje ograniczenia stosowania  analiz DNA i interpretacji ich wyników

Uczeń:

– planuje i organizuje wycieczkę do najbliższego zakładu kryminalistyki

Genetyka w praktyce medycznej

Uczeń:

– definiuje terminy: badania prenatalne, kariotyp, biopsja, in vivo, in vitro, enzymy restrykcyjne

– podaje przykłady badań prenatalnych

– podaje przykłady wykorzystania testów diagnostycznych w diagnostyce medycznej

Uczeń:

– rozróżnia badania prenatalne inwazyjne i nieinwazyjne

– wyjaśnia, na czym polega zapłodnienie pozaustrojowe

 

Uczeń:

– omawia, na czym polegają wybrane badania prenatalne

 

Uczeń:

– przedstawia swoje zdanie na temat badań prenatalnych i zapłodnienia pozaustrojowego

– ocenia naukowe, medyczne, społeczne i indywidualne znaczenie testów diagnostycznych

Uczeń:

– planuje i przeprowadza lekcję (np. godzinę wychowawczą, zajęcia koła zainteresowań) na temat zagadnień bioetycznych związanych z wykorzystaniem osiągnięć genetyki w medycynie

Poradnictwo genetyczne – prawdopodobieństwo chorób genetycznych

Uczeń:

– definiuje pojęcia fenotyp, genotyp

– podaje kto i w jakich okolicznościach może skorzystać z poradnictwa genetycznego

Uczeń:

– wyjaśnia zależność pomiędzy genotypem a fenotypem

– wyjaśnia, na czym polega poradnictwo genetyczne

Uczeń:

– analizuje przykładowe rodowody rodzin, w których występuje choroba dziedziczna

Uczeń:

– przedstawia swoje zdanie na temat poradnictwa genetycznego

Uczeń:

– planuje i organizuje spotkanie z osobą pracującą w punkcie poradnictwa genetycznego (lekarzem, genetykiem)

Terapia genowa – przyszłość w medycynie

Uczeń:

– definiuje pojęcia: mutacja, mutageneza, mutagen

– podaje przykłady czynników mutagennych

Uczeń:

– klasyfikuje czynniki mutagenne

– omawia wpływ wybranych czynników mutagennych na organizm człowieka

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega terapia genowa komórek somatycznych

– przedstawia możliwości wykorzystania terapii genowej w leczeniu chorób dziedzicznych i nowotworowych

Uczeń:

– formułuje argumenty „za” i „przeciw’ terapii genowej

– analizuje korzyści i zagrożenia związane z terapią genową.

– przedstawia swoje zdanie na temat terapii genowej

Uczeń:

– planuje kampanię społeczną na rzecz zerwania z nałogiem palenia papierosów i unikania wpływu dymu tytoniowego

 

 

 

 

 

 

 

 

Dział 3: Różnorodność biologiczna

Znaczenie różnorodności biologicznej

Uczeń:

– definiuje pojęcia: różnorodność biologiczna genetyczna, gatunkowa, ekosystemowa

– wymienia czynniki wpływające na różnorodność gatunkową na danym obszarze

 

Uczeń:

– podaje kryteria przynależności organizmów do jednego gatunku

– rozumie znaczenie różnorodności biologicznej

– podaje przykłady różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym

Uczeń:

– wyjaśnia wpływ różnych czynników na różnorodność gatunkową na danym obszarze

– opisuje zjawisko różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym

– definiuje pojęcia gatunków wskaźnikowych, charakterystycznych, dominujących, endemicznych, zwornikowych

Uczeń:

– wyjaśnia znaczenie gatunków wskaźnikowych, charakterystycznych, dominujących, endemicznych, zwornikowych

Uczeń:

– przygotowuje poster na temat bioróżnorodności wybranych regionów Polski

Różnorodność genetyczna i ekosystemowa

– wymienia źródła i przyczyny różnorodności genetycznej

– podaje przykłady pozytywnych i negatywnych dla człowieka skutków różnorodności genetycznej (np. bakterii)

– wymienia typy krajobrazów i biomów

Uczeń:

– wyjaśnia na przykładach wpływ człowieka na różnorodność genetyczną

– klasyfikuje ekosystemy (krajobrazy) ze względu na intensywność eksploatacji

Uczeń:

– podaje przykłady krajobrazu pierwotnego, naturalnego, kulturowego, zdewastowanego

Uczeń:

– rozpoznaje typ krajobrazu z opisu i na zdjęciu (filmie), w terenie

– charakteryzuje biomy

Uczeń:

– przygotowuje WebQuesta na temat różnorodności ekosystemowej wybranych regionów Polski

Przyczyny spadku różnorodności biologicznej

Uczeń:

– wymienia przyczyny spadku bioróżnorodności

– wymienia skutki wylesiania, nadmiernych połowów ryb, i łowiectwa

 

Uczeń:

– podaje przyczyny zanikania siedlisk, wymierania gatunków

– podaje przykłady gatunków inwazyjnych

– opisuje ekologiczne skutki nadmiernych połowów ryb, wylesienia i łowiectwa

 

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega melioracja i jakie mogą być jej skutki

– przedstawia zasady racjonalnej gospodarki zasobami leśnymi

Uczeń:

– przedstawia historię wielkich wymierań

– przewiduje i ocenia, skutki przeniesienia gatunku do innej biocenozy

– ocenia wpływ łowiectwa i rybołówstwa na różnorodność biologiczną

– analizuje skutki źle wykonanych melioracji

Uczeń:

– analizuje zmiany różnorodności gatunkowej w przeszłości

– proponuje metody zapobiegania spadku bioróżnorodności

Różnorodność biologiczna w rolnictwie

Uczeń:

– wymienia sposoby przeciwdziałania utracie bioróżnorodności w rolnictwie

Uczeń:

– opisuje znaczenie ugorowania i płodozmianu

– wyjaśnia wpływ intensywnej gospodarki rolnej na bioróżnorodność

Uczeń:

– wyjaśnia zasady rolnictwa ekologicznego

– porównuje wpływ na bioróżnorodność  gospodarki tradycyjnej, nowoczesnej (wielohektarowej) i ekologicznej

– wyjaśnia wpływ chemizacji rolnictwa na bioróżnorodność

Uczeń:

– uzasadnia negatywne skutki spadku różnorodności genetycznej gatunków uprawnych i hodowlanych

– przedstawia sposoby przeciwdziałania utracie różnorodności biologicznej w rolnictwie

Uczeń:

– planuje i przeprowadza doświadczenia

np. oddziaływanie roślin na siebie

Wpływ urbanizacji i turystyki na różnorodność biologiczną

Uczeń:

– podaje przykłady negatywnego i pozytywnego wpływu urbanizacji na populacje roślin i zwierząt

– podaje zasady takiego zachowania się na wycieczce lub spacerze aby nie szkodzić przyrodzie

Uczeń:

– wyjaśnia związek między urbanizacja a zanikaniem siedlisk i rozrywaniem ekosystemów

– podaje przykłady roślin i zwierząt związanych z miastami

Uczeń:

– opisuje sposoby zmniejszania skutków rozwoju komunikacji

– przedstawia pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki dla ekosystemów

Ocenia wpływ urbanizacji i turystyki na różnorodność biologiczną

Uczeń:

– analizuje prognozy zmian liczebności populacji ludzkiej na świecie

– przedstawia rozwiązania chroniące różnorodność biologiczną na terenach zurbanizowanych

Uczeń:

– opracowuje grę dydaktyczną przedstawiającą pozytywny i negatywny wpływ turystyki na różnorodność biologiczną

Ochrona przyrody i ochrona środowiska

Uczeń:

– podaje przykłady działań człowieka mających istotny wpływ na stan przyrody i środowiska (np. rolnictwo, urbanizacja, turystyka, rozwój komunikacji)

– wymienia różne motywy ochrony przyrody i środowiska

Uczeń:

– omawia różne motywy ochrony przyrody i środowiska

– współpracuje w grupie w celu wykonania zadania

Uczeń:

– podaje przykłady historycznych i współczesnych katastrofalnych dla przyrody i środowiska skutków działań człowieka

Uczeń:

– analizuje i ocenia wpływ wybranych działań człowieka na stan przyrody i środowiska

Uczeń:

– planuje i przeprowadza badanie świadomości uczniów lub społeczności lokalnej związanej z ochroną przyrody i środowiska

Normy prawne dotyczące przyrody i środowiska

Uczeń:

– podaje definicje i przykłady biernej i czynnej ochrony przyrody

– wymienia prawne formy ochrony przyrody w Polsce

– wymienia parki narodowe

– podaje przykłady gatunków objętych ochroną gatunkową

– wyjaśnia, na czym polega ochrona gatunkowa

Uczeń:

– wymienia obowiązujące akty prawne związane z ochrona przyrody i środowiska

– omawia konstytucyjne obowiązki każdego obywatela związane z ochroną przyrody i środowiska

– lokalizuje na mapie Polski parki narodowe

Uczeń:

– przedstawia historyczne działania (akty prawne)  związane z ochrona przyrody w Polsce

– porównuje treść definicji ochrony przyrody i ochrony środowiska

– porównuje zakres działalności człowieka w poszczególnych formach ochrony przyrody w Polsce

– charakteryzuje prawne formy ochrony przyrody w Polsce

Uczeń:

– analizuje strukturę ochronę przyrody i środowiska w Polsce

– ocenia skuteczność biernej i czynnej ochrony przyrody

– omawia walory przyrodnicze wybranych parków narodowych

Uczeń:

– przygotowuje i przedstawia prezentację na temat obszarów lub obiektów objętych prawną ochroną przyrody znajdujących się w najbliższej okolicy

Gatunki ginące i zagrożone

Uczeń:

– wymienia przykłady gatunków, które wyginęły w Polsce i na świecie wskutek działalności człowieka związanej z zanikaniem siedlisk

– wymienia przykłady gatunków, które wyginęły w Polsce i na świecie wskutek nadmiernej eksploatacji przez człowieka

– podaje przykłady gatunków reintrodukowanych i restytuowanych w Polsce

Uczeń:

– wymienia przyczyny zmniejszania się liczby gatunków na świecie

– podaje przykłady wpływu działalności człowieka na zmniejszanie się różnorodności gatunkowej

– wyjaśnia, na czym polega reintrodukcja i restytucja gatunków

Uczeń:

– klasyfikuje i omawia przyczyny zmniejszania się liczby gatunków na świecie

– ocenia znaczenie dla bioróżnorodności reintrodukcji i restytucji gatunków

– omawia założenia wybranych programów restytucji gatunków prowadzonych w Polsce

Uczeń:

– analizuje wpływ działalności człowieka na zmniejszanie się różnorodności gatunkowej

– ocenia wpływ własnych działań na stan różnorodności gatunkowej

– analizuje skuteczność wybranych programów restytucji gatunków prowadzonych w Polsce

– ocenia rolę ogrodów botanicznych i zoologicznych dla zachowania bioróżnorodności gatunkowej

Uczeń:

– planuje i przeprowadza konkretne działania związane z czynną ochrona bioróżnorodności najbliższej okolicy

Ochrona środowiska w Unii Europejskiej

Uczeń:

– definiuje terminy: deklaracja, traktat, konwencja, siedlisko priorytetowe, gatunek priorytetowy

– wymienia podstawowe rodzaje aktów prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej

Uczeń:

– przedstawia cel i efekt Szczytu Ziemi

– wymienia zasady rozwoju i środowiska przyjęte w Deklaracji z Rio

– lokalizuje na mapie fizycznej Polski wybrane priorytetowe siedliska przyrodnicze

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega ratyfikacja i implementacja międzynarodowych aktów prawnych

– charakteryzuje wybrane priorytetowe siedliska przyrodnicze

Uczeń:

– omawia procedurę implementowania deklaracji do prawa polskiego

– charakteryzuje wybrane międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska

– analizuje zasady rozwoju i środowiska przyjęte w Deklaracji z Rio

– analizuje główne założenia Konwencji o różnorodności biologicznej

Uczeń:

– współpracuje z organizacją pozarządową lub przedstawia organizację, z którą chciałby współpracować na rzecz ochrony przyrody i środowiska swojej najbliższej okolicy

Międzynarodowa współpraca na rzecz ochrony przyrody i środowiska

Uczeń:

– wymienia cele programu Natura 2000

- podaje przykłady międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody.

Uczeń:

– lokalizuje na mapie fizycznej Polski obszary sieci Natura 2000

– omawia postanowienia konwencji CITES

Uczeń:

– wyjaśnia rolę organów samorządowych i państwowych w tworzeniu sieci Natura 2000

– wyjaśnia zasady modyfikowania listy obszarów należących do sieci Natura 2000

 

Uczeń:

– omawia procedurę ustanawiania obszaru natura 2000

– analizuje wpływ organizacji pozarządowych na decyzje dotyczące ochrony przyrody i środowiska

– uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody

Uczeń:

– planuje i przeprowadza w szkole akcję na rzecz przestrzegania postanowień konwencji CITES

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele szczegółowe

Uczeń:

Wymienia cele programu Natura 2000

Omawia procedurę ustanawiania obszaru Natura 2000.

Wyjaśnia rolę organów samorządowych i państwowych w tworzeniu sieci Natura 2000

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań umożliwiających otrzymanie oceny dopuszczającej.

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

– dobrze współpracuje w grupie,

– prowadzi zeszyt przedmiotowy,

– wykonuje, nawet błędnie, zadane przez nauczyciela zadania domowe,

– podejmuje próby wykonania różnych zadań w czasie lekcji,

– definiuje podstawowe pojęcia wymagane w podstawie programowej,

– opanował 30–49% realizowanego na lekcjach materiału.

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:

– bardzo dobrze współpracuje w grupie,

– wykonuje prawidłowo większość zadanych przez nauczyciela zadań domowych,

– sprawnie wyszukuje informacje (w Internecie, podręczniku, tekście źródłowym) według określonego kryterium,

– podejmuje skuteczne próby wykonania różnych zadań w czasie lekcji,

– posługuje się podstawowymi pojęciami w zakresie omawianych tematów,

– opanował 50–69% realizowanego na lekcjach materiału.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:

– podczas pracy grupowej podejmuje się pełnienia różnych funkcji, np. lidera, strażnika czasu, prezentera itp.,

– wykonuje prawidłowo wszystkie zadane przez nauczyciela zadania domowe,

– wykonuje samodzielnie i prawidłowo większość zadań poleconych przez nauczyciela w czasie lekcji,

– analizuje i interpretuje informacje,

– dostrzega zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy faktami,

– formułuje prawidłowe wnioski,

– opanował 70%–89% realizowanego na lekcjach materiału.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:

– podczas pracy grupowej lub metodą projektu często pełni funkcję lidera,

– analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł,

– prawidłowo wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy faktami,

– wyraża opinię na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych,

– jest aktywny w czasie zajęć,

– podejmuje aktywne działania w ramach edukacji rówieśniczej,

– opanował 90%–100% realizowanego na lekcjach materiału.

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz spełnia przynajmniej jedno z wymagań dodatkowych, wykraczających poza podstawę programową:

– skutecznie pracuje metodą projektu i/lub jest autorem projektów uczniowskich,

– podejmuje się samodzielnie wykonania różnych zadań wykraczających poza realizowany program i/lub podstawę programową np. opracowuje WebQuest tematyczny, przedstawia projekty różnych działań klasowych, szkolnych i/lub lokalnych,

– osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych lub interdyscyplinarnych na szczeblu międzyszkolnym lub wyższym, nawiązujących tematycznie do realizowanych na lekcjach zagadnień,

-         jest inicjatorem i organizatorem szkolnych i/lub lokalnych imprez edukacyjnych.

 

 

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

biologia, przyroda, przedsiębiorczość

1.      Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

2.      W każdym semestrze uczniowi przysługuje 1 nieprzygotowanie, które zgłasza nauczycielowi na początku lekcji. Nieprzygotowania nie obejmują zapowiedzianych form: sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, kartkówek, ćwiczeń na ocenę.

3.      Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do dziennika.

Sposób zapisu w dzienniku ocen ze sprawdzianu i z jego poprawy. Sprawdzian ma wagę 4 (2+2)

Przykład

-                      uczeń który nie poprawiał sprawdzianu:

Sprawdzian waga 2

Sprawdzian/poprawa waga 2

4

4

 

 

-                      uczeń, który poprawiał sprawdzian:

Sprawdzian waga 2

Sprawdzian/poprawa waga 2

3

5

 

4.      Sprawdzian jest obowiązkowy.

5.      W przypadku  nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze ten sprawdzian w drugim terminie – razem z osobami poprawiającymi lub w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.

6.      W przypadku nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania wiadomości i umiejętności ustalane są indywidualnie.

7.      W ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu uczeń ma prawo poprawić ocenę. Termin poprawy ustala nauczyciel razem z uczniami.

8.      Uczeń przyłapany na ściąganiu w czasie sprawdzianu, kartkówki lub  innej formy otrzymuje ocenę zero. O poprawie decyduje nauczyciel.

9.      Jeżeli uczeń nie odrobił zadania domowego, ma obowiązek poinformować o tym nauczyciela na początku lekcji. Trzy zgłoszenia braków zadań skutkują oceną niedostateczną. Osoby, które nie zgłoszą braku zadania na początku lekcji,  a jego brak zauważy nauczyciel, otrzymują automatycznie ocenę niedostateczną.

10.  Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika ( min. 1 na ławkę ), zeszytu, ćwiczeń, bądź innych wskazanych przez nauczyciela materiałów.

11.  Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała ponad tydzień, uczeń ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie (w ciągu 3 dni). Uczeń ma obowiązek zgłoszenia tego faktu nauczycielowi na początku lekcji.

12.  Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czasie trwania semestru.

średnia

celujący             powyżej 5,35

bardzo dobry            4,55 – 5,35

dobry                        3,60 – 4,45

dostateczny               2,70 – 3,59

dopuszczający           1,8  -2,69

niedostateczny   poniżej 1,8.

13.   Ocena roczna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czasie trwania roku szkolnego, pod warunkiem uzyskania w II sem. średniej ważonej co najmniej 1,8.

14.  Punktacja za prace pisemne:

 

1

ocena niedostateczny

0

39  %

2

ocena dopuszczający

40

54  %

3

ocena dostateczny

55

70  %

4

ocena  dobry

71

85  %

5

6

ocena bardzo dobry

celujący

86

95

-

94 %

100%

 

15.  Wymagana minimalna liczba ocen = liczba godzin w tygodniu + 2

 

16.  Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności i ich wagi:

 

 

Forma sprawdzania wiadomości i umiejętności

Waga

Sprawdzian  (i poprawa sprawdzianu)

4 (2+2)

Kartkówka lub odpowiedź ustna obejmująca 3 tematy lekcyjne  (od 10 – 20 minut)

2

Udział w olimpiadach przedmiotowych z pozytywnym wynikiem

2-4

Udział w grach edukacyjnych z pozytywnym wynikiem

1-2

Udział w sesjach przedmiotowych (przygotowanie, omówienie tematu oraz przygotowanie plansz, strony graficznej)

2

Aktywny udział w projektach edukacyjnych

2

Przygotowanie referatu i jego omówienie, prezentacje multimedialne

2

Aktywny udział w bieżących lekcjach

1

Zadanie domowe, ćwiczenia, referat,  prowadzenie dokumentacji (zeszyt)

1