Wymagania edukacyjne z podstaw
przedsiębiorczości
Do programu i podręcznika Krok w
przedsiębiorczość
(opracowanie wydawnictwa Nowa Era)
Dział programu
|
Lp.
|
Temat lekcji
|
Poziom wymagań |
||||
Ocena
dopuszczająca Uczeń: |
Ocena
dostateczna Uczeń: |
Ocena
dobra Uczeń: |
Ocena
bardzo dobra Uczeń: |
Ocena
celująca Uczeń: |
|||
KOMUNIKACJA
INTERPERSONALNA |
1.
|
Kim jest osoba przedsiębiorcza? Typy osobowości |
·
wyjaśnia,
czym jest przedsiębiorczość ·
definiuje
osobowość |
·
wymienia
cechy osoby przedsiębiorczej |
·
analizuje
mocne i słabe strony własnej osobowości, odnosi je do cech osoby
przedsiębiorczej |
·
rozróżnia i
charakteryzuje typy osobowości |
|
2.
|
Role społeczne i rodzaje zachowań |
· definiuje pojęcie „rola
społeczna” · definiuje pojęcie „rola
organizacyjna” · rozpoznaje podstawowe rodzaje zachowań,
w tym zachowania asertywne, podaje przyczyny i konsekwencje
poszczególnych rodzajów zachowań |
· rozróżnia i charakteryzuje role
przypisane i osiągane · wyjaśnia, czym są napięcie ról
oraz konflikt ról i podaje przykłady wystąpienia tych sytuacji · omawia poszczególne rodzaje
zachowań w kontekście osoby przedsiębiorczej |
· rozróżnia i charakteryzuje własne role
społeczne i typowe dla nich zachowania |
· wykazuje potrzebę przyjmowania
postawy asertywnej w określonych sytuacjach |
· rozróżnia i charakteryzuje
typowe role organizacyjne · wskazuje przykłady postawy
konformistycznej i nonkonformistycznej |
|
3.
|
Komunikacja społeczna |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„komunikacja społeczna”, „komunikacja interpersonalna”, „komunikacja
werbalna”, „komunikacja niewerbalna” |
· wyjaśnia, czym jest
komunikowanie się, i omawia przebieg tego procesu, charakteryzując
poszczególne jego elementy · wyjaśnia znaczenie komunikacji
niewerbalnej w życiu codziennym |
· rozróżnia i charakteryzuje
wybrane elementy mowy ciała · wyjaśnia, czym są bariery
komunikacyjne, i podaje ich przykłady |
· wymienia i charakteryzuje
elementy skutecznej komunikacji · definiuje pojęcie „empatia” · stosuje różne formy komunikacji
werbalnej i niewerbalnej w celu autoprezentacji oraz prezentacji
własnego stanowiska |
·
wymienia
i rozróżnia poziomy komunikowania |
|
4.
|
Podejmowanie decyzji |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„decyzja”, „decydent”, „problem decyzyjny” |
· rozróżnia i charakteryzuje
fazy procesu decyzyjnego · wymienia i charakteryzuje
bariery w podejmowaniu decyzji · omawia wady oraz zalety decyzji indywidualnych
i zbiorowych |
· wymienia i omawia zasady
podejmowania racjonalnych decyzji · wyjaśnia, czym jest
racjonalność decyzji |
· charakteryzuje rodzaje decyzji |
· wykazuje wpływ luki
informacyjnej na jakość podjętej decyzji · charakteryzuje decyzje racjonalne
metodologicznie oraz rzeczowo |
|
5.
|
Konflikty i ich rozwiązywanie. Negocjacje |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„konflikt”, „negocjacje”, „mediacje”, „arbitraż” · wymienia cechy
i umiejętności przydatne w czasie negocjacji |
· wymienia i charakteryzuje
wybrane metody rozwiązywania konfliktów · wymienia zalety mediacji i arbitrażu |
· wskazuje różnice między
poszczególnymi rodzajami negocjacji |
· rozróżnia i charakteryzuje
rodzaje konfliktów ze względu na podmiot i przedmiot konfliktu · identyfikuje i analizuje
konflikty w zespole i proponuje metody ich rozwiązania, szczególnie w
drodze negocjacji |
· podaje różnicę między
technikami manipulacyjnymi a technikami negocjacyjnymi · podaje przykłady technik
manipulacyjnych stosowanych podczas negocjacji · wymienia i omawia zasady prowadzenia
skutecznych negocjacji |
|
ISTOTA
FUNKCJONOWANIA GOSPODARKI RYNKOWEJ |
6.
|
Gospodarka rynkowa. Podmioty gospodarki |
· definiuje pojęcia: „gospodarka
rynkowa”, „mechanizm rynkowy”, „popyt”, „podaż”, „plan Balcerowicza” · wymienia filary gospodarki
centralnie sterowanej i gospodarki rynkowej |
· podaje najważniejsze różnice
między gospodarką centralnie sterowaną a gospodarką rynkową · wymienia główne podmioty
gospodarki rynkowej |
· omawia proces transformacji
polskiej gospodarki · wyjaśnia, na czym polegał plan Balcerowicza |
·
przedstawia
argumenty świadczące o nieefektywności gospodarki centralnie sterowanej |
·
charakteryzuje
działania składające się na proces transformacji gospodarczej w Polsce |
7.
|
Rynek w gospodarce |
· wyjaśnia znaczenie terminu
„rynek” · wymienia funkcje rynku · klasyfikuje rynek
wg przedmiotu wymiany |
· podaje różnice między rynkiem
producenta a rynkiem konsumenta |
· wymienia i charakteryzuje
główne modele struktur rynkowych (monopol, oligopol, konkurencję
monopolistyczną, konkurencję doskonałą) |
· określa rodzaje rynków
występujących w najbliższym otoczeniu |
·
wykazuje
potrzebę wspierania konkurencji i walki z monopolem |
|
8.
|
Popyt, podaż i cena |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„popyt”, „podaż”, „cena”, „dobra komplementarne”, „dobra substytucyjne”,
„cena równowagi rynkowej”, „punkt równowagi rynkowej” · definiuje prawo popytu · definiuje prawo podaży |
· wymienia i charakteryzuje pozacenowe czynniki kształtujące popyt · wymienia i charakteryzuje pozacenowe czynniki kształtujące podaż |
· wskazuje zależność między
cenami dóbr komplementarnych i dóbr substytucyjnych a wielkością popytu · analizuje na przykładzie
przebieg krzywej podaży i krzywej popytu |
· wyjaśnia zjawiska nadwyżki
rynkowej i niedoboru rynkowego · wyznacza na prostych
przykładach punkt równowagi rynkowej |
·
wyjaśnia
zjawisko elastyczności cenowej popytu |
|
9.
|
Gospodarstwa domowe |
· definiuje pojęcia:
„gospodarstwo domowe”, „budżet domowy”, „deficyt budżetowy” |
· wymienia i charakteryzuje
główne źródła dochodów gospodarstw domowych |
· wymienia i charakteryzuje
główne rodzaje wydatków gospodarstw domowych: konsumpcyjne
i inwestycyjne (z podziałem na stałe i zmienne) · ocenia strukturę wydatków
własnej rodziny |
· tworzy budżet domowy swojej
rodziny, a następnie zarządza nim |
·
proponuje
działania mające na celu zniwelowanie deficytu w budżecie domowym |
|
10.
|
Konsument, czyli „król rynku” |
·
wyjaśnia
znaczenie terminów: „konsument”, „gwarancja”, „reklamacja”, „zakupy na
odległość”, „rękojmia” |
· wymienia i charakteryzuje
podstawowe prawa konsumenta · wymienia instytucje zajmujące
się ochroną praw
konsumentów oraz
określa ich cele i zadania · podaje różnice między
reklamacją a gwarancją |
· wyróżnia prawa przysługujące
konsumentom w wypadku zakupów na odległość · przedstawia prawa konsumenta z
tytułu niezgodności towaru z umową |
· przedstawia zasady składania
reklamacji w wypadku niezgodności
towaru z umową · przedstawia drogę egzekwowania własnych praw przez
konsumenta |
· wymienia akty prawne dotyczące
ochrony praw konsumenta · wyjaśnia, na czym polega
zjawisko zmowy cenowej |
|
11.
|
Rola państwa w gospodarce |
· wyjaśnia znaczenie terminów: „interwencjonizm
państwowy”, „dobra publiczne” · wyjaśnia i rozróżnia pojęcia:
„polityka makroekonomiczna” i „polityka mikroekonomiczna” |
· wymienia, rozróżnia
i charakteryzuje funkcje ekonomiczne państwa |
· wymienia i charakteryzuje
narzędzia oddziaływania państwa na gospodarkę · określa przyczyny ingerencji
państwa w gospodarkę |
· określa cele polityki
gospodarczej, a w jej ramach – polityki fiskalnej i polityki monetarnej |
· przedstawia argumenty za
i przeciw ingerencji państwa w gospodarkę |
|
12.
|
Wzrost i rozwój gospodarczy państwa |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„wzrost gospodarczy”, „rozwój gospodarczy”, „siła nabywcza waluty”, „cykl
koniunkturalny” |
· rozróżnia i opisuje wybrane
wskaźniki wzrostu gospodarczego i rozwoju gospodarczego · wymienia fazy cyklu
koniunkturalnego |
· wyjaśnia
przyczyny różnic między nominalnym a realnym PKB · charakteryzuje zjawiska recesji
i dobrej koniunktury w gospodarce · omawia przebieg klasycznego
cyklu koniunkturalnego |
· porównuje wartości wybranych
wskaźników wzrostu i rozwoju gospodarczego dla Polski z wartościami tych
wskaźników dla innych państw · formułuje wnioski
o poziomie rozwoju gospodarczego państwa na
podstawie analizy
odpowiednich wskaźników
ekonomicznych · interpretuje
wysokość i przyrost PKB |
· klasyfikuje państwa na
podstawie wartości wskaźnika rozwoju społecznego (HDI) · wyjaśnia,
dlaczego wskaźnik PKB ma ograniczone znaczenie
przy porównywaniu jakości życia obywateli różnych państw · określa, na podstawie analizy
wskaźników aktywności gospodarczej, fazę cyklu koniunkturalnego,
w której znajduje się polska gospodarka |
|
13.
|
Budżet państwa |
·
wyjaśnia
znaczenie terminów: „budżet państwa”, „podatek”, „dług publiczny” |
· wymienia główne źródła dochodów
państwa · wymienia główne wydatki budżetu
państwa |
· wymienia, rozróżnia
i charakteryzuje funkcje budżetu państwa · wymienia, rozróżnia
i charakteryzuje podstawowe zasady budżetowe |
· ocenia wpływ deficytu budżetowego i długu publicznego na
gospodarkę |
· formułuje
wnioski na podstawie analizy danych statystycznych dotyczących wartości
deficytu budżetowego i długu publicznego państwa w relacji do PKB |
|
PIENIĄDZ
I BANKOWOŚĆ |
14.
|
Pieniądz |
·
wyjaśnia
znaczenie terminów: „pieniądz”, „siła nabywcza”, „inflacja”, „stopa inflacji” |
· omawia ewaluację pieniądza · wymienia, rozróżnia
i charakteryzuje formy pieniądza · wymienia i charakteryzuje
właściwości pieniądza · identyfikuje rodzaje inflacji w
zależności od przyczyn jej
powstania oraz stopy inflacji |
· wymienia i charakteryzuje
funkcje pieniądza · wymienia i charakteryzuje
właściwości pieniądza · omawia skutki inflacji · przedstawia sposoby przeciwdziałania
inflacji |
· objaśnia obieg pieniądza
w gospodarce |
· omawia przyczyny zmian wartości
pieniądza (siły
nabywczej) ·
omawia
poziom inflacji w Polsce w latach 1989–2010 oraz podaje jej przyczyny
i działania, w których wyniku nastąpiło osłabienie dynamiki procesów
inflacyjnych |
15.
|
Banki |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„bank”, „system bankowy” · wymienia elementy systemu
bankowego w Polsce |
· wymienia i charakteryzuje
funkcje banku centralnego · rozróżnia rodzaje banków ze
względu na dominującą działalność · wyjaśnia różnice między bankami
komercyjnymi a bankami spółdzielczymi |
· wyjaśnia rolę banku centralnego
w gospodarce · wymienia i charakteryzuje
podstawowe narzędzia polityki pieniężnej NBP · określa znaczenie Rady Polityki
Pieniężnej w kształtowaniu polityki pieniężnej NBP |
· wyjaśnia, na czym polega
polityka pieniężna banku centralnego · identyfikuje rodzaje polityki
pieniężnej prowadzonej przez NBP · wykazuje zależność między
zmianą stóp procentowych wprowadzoną przez NBP a oprocentowaniem
kredytów udzielanych przez banki osobom fizycznym i przedsiębiorcom · wyjaśnia rolę banków
w gospodarce |
·
podaje
podstawowe różnice między bankami komercyjnymi a SKOK-ami |
|
16.
|
Rachunki bankowe |
· wymienia podstawowe rodzaje
usług bankowych · rozróżnia rodzaje kont
osobistych · wyjaśnia znaczenie terminów:
„limit debetowy”, „kapitalizacja odsetek”, „karta płatnicza” |
· wyjaśnia zasady funkcjonowania
lokat bankowych, wymienia i charakteryzuje ich rodzaje · identyfikuje rodzaje kart
płatniczych |
· omawia zasady rozsądnego
korzystania z karty kredytowej · wyjaśnia zasady wyboru
najlepszej lokaty bankowej |
· wyjaśnia różnice między stałym
a zmiennym oprocentowaniem lokat bankowych · oblicza należne odsetki
od lokat bankowych z uwzględnieniem różnego oprocentowania
i kapitalizacji · porównuje oferty wybranych
usług bankowych |
· wykazuje zależność między
częstotliwością kapitalizacji odsetek a wielkością należnych odsetek od
lokaty bankowej |
|
17.
|
Kredyty |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„kredyt”, „kredyt konsumencki”, „rzeczywista roczna stopa oprocentowania”,
„pożyczka”, „zastaw hipoteczny”, „spread walutowy”,
„zdolność kredytowa” · podaje różnice między kredytem
a pożyczką |
· identyfikuje rodzaje kredytów
wg różnych kryteriów (okresu kredytowania, waluty kredytu, przeznaczenia
kredytu) · omawia podstawowe prawa
przysługujące kredytobiorcy w wypadku umowy kredytu konsumenckiego |
· wymienia i omawia kryteria
wyboru najlepszego kredytu · wymienia najważniejsze kryteria
oceny zdolności kredytowej stosowane przez banki |
· oblicza należne odsetki
od zaciągniętego kredytu · ocenia możliwość
spłaty zaciągniętego kredytu przy określonym dochodzie |
· wskazuje rolę Biura Informacji Kredytowej
(BIK) w procesie
przyznawania kredytów |
|
18.
|
Pozabankowe formy inwestowania |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„inwestowanie”, „instrument finansowy”, „papiery wartościowe”, „obligacje”,
„bony skarbowe”, „weksle”, „akcje”, „fundusz inwestycyjny” · identyfikuje rodzaje inwestycji
wg różnych kryteriów (przedmiotu inwestycji, podmiotu inwestowania) · rozróżnia i charakteryzuje
inwestycje rzeczowe i finansowe |
· wskazuje różnice między poszczególnymi
rodzajami papierów wartościowych · rozróżnia formy inwestowania kapitału · wymienia i charakteryzuje
kryteria wyboru formy inwestycji |
· wymienia rodzaje obligacji ze
względu na emitenta · wyjaśnia, czym są fundusze
inwestycyjne · wyjaśnia pojęcie „emisja akcji”
i zna zasady emisji |
· określa rodzaje akcji
ze względu na sposób przenoszenia własności oraz wg uprawnień
właścicieli akcji · wymienia i charakteryzuje
rodzaje funduszy inwestycyjnych, uwzględniając potencjalne zyski roczne oraz
ryzyko wystąpienia strat · oblicza przewidywany zysk z
przykładowej inwestycji kapitałowej w krótkim i długim okresie · dostrzega zróżnicowanie stopnia ryzyka
w zależności od rodzaju inwestycji oraz
okresu inwestowania |
· wymienia typy obligacji
skarbowych w Polsce · rozróżnia ceny akcji
(nominalną, emisyjną oraz rynkową) · wyjaśnia pojęcia: „jednostka
uczestnictwa”, „certyfikat inwestycyjny” · wyjaśnia rolę, jaką
w gospodarce odgrywają fundusze inwestycyjne |
|
19.
|
Giełda |
· definiuje pojęcie „giełda” oraz charakteryzuje jej rodzaje · wyjaśnia znaczenie terminów:
„makler”, „indeks giełdowy”, „ceduła giełdowa”, „hossa”, „bessa” |
· wymienia i charakteryzuje
instytucje rynku kapitałowego w Polsce · wymienia i omawia rynki
giełdowe na GPW · wymienia podstawowe indeksy na
GPW |
· określa miejsce GPW
w systemie rynku kapitałowego · wyjaśnia mechanizm
funkcjonowania GPW · omawia systemy notowań na GPW · wyjaśnia znaczenie podstawowych
wskaźników giełdowych w podejmowaniu
decyzji dotyczących
inwestowania na giełdzie · |
· analizuje tabele
z informacjami giełdowymi · omawia działania podejmowane
przed rozpoczęciem inwestowania na giełdzie · omawia rolę giełdy
w gospodarce |
· przedstawia rys historyczny GPW · określa miejsce GPW na
europejskim rynku kapitałowym |
|
PODATKI I
UBEZPIECZENIA |
20.
|
Podatki |
· definiuje pojęcie „podatek” · wyjaśnia znaczenie terminów:
„zdolność prawna”, „osobowość prawna”, „podatnik”, „obowiązek podatkowy”,
„przedmiot opodatkowania”, „stawka podatkowa”, „podstawa opodatkowania” |
· argumentuje konieczność
płacenia podatków · wymienia i charakteryzuje
funkcje podatków · identyfikuje rodzaje podatków
wg różnych kryteriów |
· wymienia i omawia rodzaje podatków · charakteryzuje podatki
progresywne, proporcjonalne i regresywne |
· omawia klasyczne zasady
podatkowe A. Smitha · omawia rolę podatku VAT w
polskim systemie podatkowym · ocenia system podatkowy w
Polsce |
· przedstawia argumenty za
i przeciw wprowadzeniu podatku liniowego · wyjaśnia znaczenie terminu
„Dzień Wolności Podatkowej” · porównuje stopień obciążenia podatkami
obywatela w
różnych krajach |
21.
|
Roczne rozliczenie podatku dochodowego |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„obowiązek podatkowy”, „dochód”, „przychód”, „koszty uzyskania przychodu”,
„kwota wolna od podatku”, „ulga podatkowa”, „zaliczka na podatek
dochodowy”, „płatnik podatku” |
· wymienia ulgi podatkowe
obowiązujące w Polsce · wymienia rodzaje formularzy
podatkowych |
· omawia sposoby obliczania podatku wg różnych
stawek podatkowych · omawia zasady wspólnego
opodatkowania |
·
dobiera
odpowiedni formularz podatkowy do źródeł przychodu oraz sposobu jego
opodatkowania |
·
analizuje
strukturę dochodów podatników PIT w Polsce i jej zmiany w określonych
latach |
|
22.
|
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe? |
· wymienia sposoby złożenia zeznania podatkowego |
· wyjaśnia znaczenie terminu „Urzędowe Poświadczenie Odbioru” (UPO) |
·
omawia
zasady wspólnego opodatkowania |
·
wypełnia
roczne zeznanie podatkowe na podstawie przykładowych danych |
|
|
23.
|
Ubezpieczenia |
· wyjaśnia, czym jest
ubezpieczenie · wyjaśnia znaczenie terminów:
„ubezpieczyciel”, „ubezpieczający”, „ubezpieczony”, „system zabezpieczenia
społecznego”, „ubezpieczenia publiczne”, „ubezpieczenia prywatne”, „polisa
ubezpieczeniowa”, „karencja” |
· wymienia podstawowe obowiązki
ubezpieczonego i ubezpieczyciela · wymienia filary systemu
emerytalnego w Polsce |
· wymienia i charakteryzuje
rodzaje ubezpieczeń wg różnych kryteriów (przedmiotu ubezpieczenia, stopnia
swobody w zakresie nawiązania stosunku ubezpieczenia) · charakteryzuje poszczególne
filary systemu emerytalnego w Polsce |
· wskazuje związek pomiędzy swoją
przyszłą
aktywnością
zawodową a wysokością
emerytury · wyjaśnia, jaką rolę w gospodarce
odgrywają fundusze emerytalne · omawia rolę Ubezpieczeniowego
Funduszu Gwarancyjnego w polskim systemie ubezpieczeń |
·
podaje
różnice między redystrybutywnym a kapitałowym
modelem ubezpieczeń społecznych |
|
PRZEDSIĘBIORSTWO |
24.
|
Cele i rodzaje działalności gospodarczej |
· wymienia i charakteryzuje
ekonomiczne cele gospodarowania · wymienia i charakteryzuje
społeczne cele gospodarowania |
· wymienia i omawia czynniki
produkcji · wymienia i charakteryzuje
rodzaje działalności gospodarczej |
· podaje przykłady działań
zgodnych z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu |
· określa rodzaj działalności
gospodarczej wg PKD 2007 |
|
25.
|
Klasyfikacja przedsiębiorstw |
· wyjaśnia, kim jest
przedsiębiorca · wyjaśnia znaczenie terminów:
„zdolność prawna”, „osobowość prawna” |
· omawia klasyfikację
wielkościową przedsiębiorstw · wymienia i charakteryzuje
formy własności przedsiębiorstw |
· wymienia i charakteryzuje formy
organizacyjno- |
· klasyfikuje rodzaje spółek · omawia znaczenie
mikroprzedsiębiorstw w polskim systemie gospodarki |
· określa rolę przedsiębiorstw
z sektora MŚP w funkcjonowaniu polskiej gospodarki · wymienia i charakteryzuje
formy związków spółek (korporacje, monopole, holdingi, koncerny) |
|
26.
|
Zakładanie firmy |
· definiuje pojęcia „makrootoczenie przedsiębiorstwa”, „mikrootoczenie
przedsiębiorstwa” |
· wymienia i charakteryzuje
etapy zakładania własnej działalności gospodarczej · wskazuje najczęstsze przyczyny
niepowodzeń przedsiębiorstwa |
· wymienia i omawia czynniki
warunkujące sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa |
·
dostosowuje
formę organizacyjno-prawną do profilu działalności przedsiębiorstwa |
· wypełnia zintegrowany wniosek
CEIDG-1 |
|
27.
|
Biznesplan |
· wyjaśnia, czym jest biznesplan · wymienia i omawia zasady
sporządzania biznesplanu · wyjaśnia pojęcia: „analiza
rynku”, „rynek potencjalny” |
· wymienia i charakteryzuje
elementy biznesplanu |
· uzasadnia przydatność
sporządzania biznesplanu niezależnie od etapów rozwoju przedsiębiorstwa · wyjaśnia, na czym polega
analiza strategiczna SWOT |
·
sporządza projekt własnego przedsiębiorstwa oparty na biznesplanie
|
|
|
28.
|
Zarządzanie przedsiębiorstwem |
· definiuje terminy: „styl
kierowania”, „motywowanie”, „efekt synergii” · wymienia i omawia zasady pracy
zespołowej |
· wymienia i omawia zasady
organizacji pracy w firmie · wymienia cechy dobrego
kierownika (lidera zespołu) |
· wymienia i charakteryzuje
elementy procesu
zarządzania oraz jego przebieg · wymienia różne style
zarządzania i wyjaśnia, na czym one polegają · wymienia i omawia cechy dobrego
wykonawcy |
· dowodzi skuteczności łączenia
różnych sposobów motywowania podwładnych |
·
ocenia
zastosowanie różnych stylów kierowania w zależności od rodzaju
przedsiębiorstwa i przedmiotu działalności |
|
29.
|
Sprawozdania finansowe przedsiębiorstwa |
· definiuje pojęcia: „majątek
trwały”, „majątek obrotowy”, „aktywa przedsiębiorstwa”, „pasywa
przedsiębiorstwa”, „bilans”, „amortyzacja”, „rachunek zysków i strat”,
„próg rentowności”, „koszt całkowity”, „całkowity koszt jednostkowy” |
· wymienia i charakteryzuje
podstawowe składniki bilansu |
· podaje przykłady kosztów
stałych oraz zmiennych przedsiębiorstwa |
· analizuje przykładowy wynik
finansowy przedsiębiorstwa |
· wyznacza na prostych
przykładach próg rentowności · omawia procedurę likwidacji
działalności gospodarczej |
|
30.
|
Księgowość przedsiębiorstwa |
· definiuje pojęcie
„rachunkowość firmy” · wymienia podstawowe zasady
księgowości · klasyfikuje i opisuje dowody
księgowe |
· wymienia i omawia funkcje
rachunkowości · wymienia podstawowe dokumenty
księgowe firmy |
· uzasadnia konieczność
prowadzenia rachunkowości w firmie · podaje różnice między
księgowością pełną a księgowością uproszczoną |
· wymienia i omawia wady oraz
zalety poszczególnych form opodatkowania przedsiębiorstwa podatkiem
dochodowym · uzupełnia fakturę VAT
na podstawie dostarczonych danych |
·
wyjaśnia
znaczenie terminu „kreatywna księgowość” oraz omawia przyczyny i konsekwencje
tego zjawiska |
|
31.
|
Marketing |
· wyjaśnia, czym jest marketing, oraz wymienia jego cele · wymienia rodzaje mediów
reklamowych |
· wyjaśnia, czym jest promocja, oraz charakteryzuje jej
narzędzia · wyjaśnia, czym jest reklama, oraz omawia cele działań reklamowych · wyjaśnia znaczenie terminu
„marketing mix” oraz charakteryzuje jego elementy |
· wskazuje pozytywne
i negatywne przykłady wpływu reklamy na konsumentów |
· odczytuje informacje zawarte w
reklamach, odróżniając je od elementów perswazyjnych |
·
omawia
zjawisko kreowania marki firmy, uwzględniając znaczenie barw firmowych |
|
32.
|
Etyka w pracy i w biznesie |
· wyjaśnia znaczenie terminu
„etyka zawodowa” · definiuje pojęcie „mobbing” · wyjaśnia pojęcie „korupcja” |
· rozróżnia zachowania etyczne i
nieetyczne w wypadku
pracodawcy
i pracownika · wymienia działania etyczne i
nieetyczne w biznesie · wymienia przejawy mobbingu, jego skutki oraz sposoby przeciwdziałania mobbingowi · identyfikuje rodzaje korupcji |
· charakteryzuje reguły moralne i
normy prawne jako elementy etycznego postępowania · wymienia zasady etycznego
pracownika – kodeks etyczny · wymienia przyczyny
i skutki oraz sposoby przeciwdziałania korupcji |
· wymienia, rozróżnia oraz
charakteryzuje podstawowe wartości etyczne w biznesie · analizuje przebieg kariery
zawodowej osoby, która – działając zgodnie z zasadami etyki – odniosła w życiu zawodowym sukces · dowodzi negatywnego wpływu
szarej strefy na gospodarkę |
·
analizuje
przykładowy kodeks etyki zawodowej danej profesji (np. nauczyciela) |
|
PRACA |
33.
|
Rynek pracy |
· definiuje pojęcia: „praca”, „humanizacja
pracy”, „aktywność zawodowa”, „współczynnik aktywności zawodowej”,
„bezrobocie” · wyjaśnia, czym jest rynek pracy, i wymienia jego uczestników |
· przedstawia pracę jako wartość · wymienia i omawia bodźce
skłaniające człowieka do podejmowania pracy · wyjaśnia motywy aktywności
zawodowej człowieka |
· omawia skutki nadmiernego
popytu na rynku pracy · wymienia i charakteryzuje
przyczyny oraz
konsekwencje
zjawiska nierównowagi na rynku pracy |
· analizuje popyt na pracę
i podaż pracy, uwzględniając czynniki wpływające na wielkość popytu i
podaży pracy |
· oblicza na prostych przykładach
współczynnik aktywności zawodowej |
34.
|
Poszukiwanie pracy |
· wyjaśnia, czym jest aktywne
poszukiwanie pracy · wyjaśnia, jak rozpoznać
własne predyspozycje i możliwości zawodowe · |
· wymienia i omawia sposoby
poszukiwania pracy · wymienia zasady pisania CV i
listu motywacyjnego · wymienia najczęstsze błędy w CV
i listach motywacyjnych |
· wyjaśnia, na czym polega
rozpoznanie rynku pracy (uwzględniające zawody deficytowe i nadwyżkowe · wymienia kompetencje miękkie, na które najczęściej zwracają
uwagę pracodawcy · uzasadnia konieczność
jednoczesnego korzystania z kilku metod szukania pracy · odróżnia wiarygodne oferty
pracy |
· wymienia i omawia elementy
dokumentów aplikacyjnych (uwzględniając Europass) · analizuje własne możliwości
znalezienia pracy na rynku lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim · wyszukuje oferty pracy, uwzględniając własne możliwości i predyspozycje · tworzy dokumenty aplikacyjne
dotyczące konkretnej oferty pracy |
·
wypełnia
formularz Europass CV w języku polskim |
|
35.
|
Rozmowa kwalifikacyjna |
· wymienia etapy procesu
rekrutacji pracowników · wyjaśnia znaczenie terminu
„rozmowa kwalifikacyjna” |
· wyjaśnia znaczenie rozmowy
kwalifikacyjnej w procesie rekrutacji · wymienia zasady przygotowania
się do rozmowy kwalifikacyjnej |
· wymienia zasady dobrego
zaprezentowania się na rozmowie kwalifikacyjnej · analizuje najczęściej
zadawane pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej |
· stosuje różne formy komunikacji werbalnej
i niewerbalnej w celu autoprezentacji oraz prezentacji własnego
stanowiska · uczestniczy w rozmowie
kwalifikacyjnej w warunkach symulowanych |
|
|
36.
|
Zatrudnienie |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„kodeks pracy”, „stosunek pracy”, „świadectwo pracy”, „płaca” · wymienia rodzaje umów o pracę · wymienia umowy cywilnoprawne (umowę- · wymienia i omawia funkcje płacy · wymienia instytucje w Polsce
stojące na straży praw pracowniczych |
· wyjaśnia znaczenie Kodeksu
pracy jako podstawowego aktu prawnego regulującego prawa i obowiązki
pracowników oraz
pracodawców · wymienia formy rozwiązania
umowy o pracę · wymienia podstawowe prawa i
obowiązki pracownika (w
tym pracownika młodocianego)
oraz pracodawcy · wymienia i charakteryzuje
rodzaje płacy (minimalna, netto, brutto) · wymienia i charakteryzuje
rodzaje systemów płac |
· wymienia i omawia podstawowe
zasady prawa pracy · analizuje formy wynagrodzenia
wynikające z systemu płac, a następnie wskazuje wady i zalety każdej z nich z
punktu widzenia pracownika oraz pracodawcy |
· analizuje i interpretuje
szczegółowe zapisy prawa pracy · analizuje formy zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych,
a następnie wskazuje podstawowe cechy odróżniające je od umowy o pracę · analizuje poszczególne rodzaje
umów o pracę, a następnie wskazuje ich wady i zalety z punktu widzenia
pracownika oraz pracodawcy · oblicza płacę netto |
· stosuje odpowiednie przepisy Kodeksu
pracy w zależności od sytuacji problemowej |
|
37.
|
Bezrobocie |
· wyjaśnia pojęcia: „bezrobocie”, „stopa bezrobocia”, „osoba bezrobotna”, „BAEL” |
· wymienia warunki, które trzeba
spełnić, aby otrzymać status bezrobotnego · charakteryzuje rodzaje
bezrobocia |
· identyfikuje rodzaje bezrobocia
ze względu na przyczynę i formę występowania · wymienia negatywne
i pozytywne skutki bezrobocia · wymienia i omawia sposoby walki
z bezrobociem (pasywne i aktywne) |
· uzasadnia potrzebę aktywnej i
efektywnej walki z bezrobociem · oblicza stopę bezrobocia · analizuje dane statystyczne
dotyczące wielkości i struktury bezrobocia w Polsce · formułuje wnioski na temat
bezrobocia w województwie, w którym mieszka |
· proponuje działania mające na
celu ograniczenie bezrobocia w miejscu zamieszkania |
|
38.
|
Sytuacja na rynku pracy w UE |
· wymienia swobody wspólnego
rynku i charakteryzuje swobodę przepływu osób |
· analizuje stopę bezrobocia wg
BAEL w krajach UE i wyciąga wnioski · podaje nazwy krajów UE o
najwyższym poziomie bezrobocia |
· wymienia przyczyny migracji
zarobkowych Polaków · podaje nazwy państw będących
głównym celem emigracji zarobkowej Polaków |
· omawia zróżnicowanie warunków
pracy i życia w UE (uwzględniając stopę bezrobocia i przeciętne
roczne dochody) · omawia znaczenie gwarancji
jednakowych praw w krajach UE |
· analizuje możliwości
zatrudnienia w krajach UE |
|
WSPÓŁPRACA
MIĘDZYNARODOWA |
39.
|
Handel zagraniczny. Współpraca gospodarcza Polski z
zagranicą |
· wyjaśnia znaczenie terminów:
„handel zagraniczny”, „eksport”, „import”, „bilans handlu zagranicznego” · wymienia bariery ograniczające
handel zagraniczny |
· określa zakres współpracy
międzynarodowej · wymienia nazwy państw o
największym udziale w handlu
zagranicznym (eksporcie i imporcie) |
· omawia znaczenie handlu
zagranicznego w gospodarce oraz wymienia korzyści wynikające z wymiany
handlowej · podaje przykłady polskich
„hitów eksportowych” |
· wymienia głównych partnerów
handlowych Polski oraz omawia strukturę handlu zagranicznego i jego znaczenie
dla naszego kraju · analizuje wpływ kursu walut na
handel zagraniczny i gospodarkę |
·
wyjaśnia
zjawisko protekcjonizmu państwowego |
40.
|
Procesy globalizacji |
· wyjaśnia pojęcie
„globalizacja” · wyjaśnia znaczenie terminu
„antyglobalista” |
· wymienia i charakteryzuje
płaszczyzny globalizacji · wymienia główne centra
gospodarcze i finansowe świata |
· omawia rolę globalnych
korporacji w rozwoju globalizacji · wymienia i omawia korzyści i
zagrożenia wynikające z globalizacji · wymienia i charakteryzuje
pozytywne i negatywne skutki globalizacji na poszczególnych jej
płaszczyznach · wyjaśnia pojęcia: „bezpośrednia
inwestycja zagraniczna”, „inwestycje green-field” |
·
ocenia
wpływ globalizacji na gospodarkę Polski ·
podaje
przykłady oddziaływania globalizacji na poziom życia i model konsumpcji ·
wyszukuje
informacje o aktualnych
tendencjach i zmianach w gospodarce świata i Polski |
·
podaje
różnicę między antyglobalistami a alterglobalistami
|