Etyka - wymagania edukacyjne

nauczyciel: Paweł Nowak klasa I, II i III

 

 

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

-         systematycznie i z zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach etyki;

-     prezentuje wiedzę i umiejętności na poziomie znacznie wykraczającym poza zakres przewidziany programem nauczania;

-         terminowo wywiązuje się ze swoich obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty);

-          podejmuje refleksję nad problemami związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);  

-        bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych (kwalifikuje się do finału olimpiad

na szczeblu co najmniej wojewódzkim lub jest ich laureatem);

-    sumiennie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne związane z przedmiotem.

 

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

-        systematycznie i z zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach etyki;

-     prezentuje wiedzę i umiejętności na poziomie wykraczającym poza zakres przewidziany programem nauczania;

-       terminowo wywiązuje się ze swoich obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty);

-          podejmuje refleksję nad problemami związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);  

-          bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz zajęciach pozalekcyjnych.

 

Ocenę dobra (4) otrzymuje uczeń, który:

-         systematycznie uczestniczy w zajęciach etyki;

-     dobrze opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania;

-        terminowo wywiązuje się ze swoich obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty);  

-          podejmuje refleksję nad problemami związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);

-     sumiennie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne związane z przedmiotem.

 

 

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

-          uczęszcza na zajęciach etyki (nie przekroczył dopuszczalnej liczby nieobecności),

-          opanował wiedzę i umiejętności określone programem nauczania na poziomie podstawowym;

-         otrzymuje ocenę co najmniej dostateczną z różnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany kartkówki, prace domowe);

-     pojawia się na zajęciach pozalekcyjnych związanych z przedmiotem.

 

Ocenę dopuszczająca (2) otrzymuje uczeń, który:

-         opusza zajęcia z etyki (ma niską/niezadawalającą frekwencję);

-         opanował na poziomie minimalnym wiedzę i umiejętności określone programem nauczania dla danej klasy;

-     otrzymuje ocenę co najmniej dopuszczającą z różnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany kartkówki, prace domowe);

-          sporadycznie pojawia się na zajęciach pozalekcyjnych związanych z przedmiotem.

 

Oceną niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

-         nie uczęszcza na zajęcia etyki,

-      nie opanował wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania dla danej klasy.

-         nie wywiązuje się z obowiązków ucznia ( nie wykonuje zadań przewidzianych w programie nauczania);

-     unika lub otrzymuje ocenę niedostateczną z różnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany kartkówki, prace domowe).

 

Program nauczania:

Uczczeń powinien opanować treści zawarte w Podręczniku (Paweł Kłodziński i Jakub Kapiszewski „Etyka” wyd. Operon, Gdynia 2012)

Klasa pierwsza – podręcznik, rozdziały: 1,2,3,4 i 5.

Rozszerzenie: nacjonalizm, homofobia, etyka sfery publicznej (interwencje zbrojne i wojna).

 

Klasa druga – podręcznik, rozdziały: 5 (przypomnienie i kontynuacja), 6,7,8 i 9.

Rozszerzenie: moralność, obyczaj, arete, virtu, ekoetyki.

 

Klasa trzecia - podręcznik, rozdziały: 10,11,12,13 i 14

Rozszerzenie: Etyczne dylematy współczesnego człowieka (aborcja, in vitro, eutanazja), meandry „dorosłego życia”: korupcja, uleganie wpływom…, personalizm chrześcijański (rozszerzenie: Emanuel Mounier).