Etyka - wymagania edukacyjne
nauczyciel:
Paweł Nowak klasa I, II i III
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- systematycznie i z
zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach etyki;
- prezentuje
wiedzę i umiejętności na poziomie znacznie wykraczającym poza zakres
przewidziany programem nauczania;
- terminowo wywiązuje się ze swoich
obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i
dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty);
- podejmuje refleksję nad
problemami związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);
- bierze udział w konkursach i olimpiadach
przedmiotowych (kwalifikuje się do finału olimpiad
na szczeblu co najmniej wojewódzkim lub jest
ich laureatem);
-
sumiennie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne związane z przedmiotem.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń,
który:
- systematycznie i z zaangażowaniem
uczestniczy w zajęciach etyki;
- prezentuje
wiedzę i umiejętności na poziomie wykraczającym poza zakres przewidziany
programem nauczania;
- terminowo wywiązuje się ze swoich
obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i
dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty);
- podejmuje refleksję nad problemami
związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);
- bierze udział w
konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz zajęciach pozalekcyjnych.
Ocenę dobra (4) otrzymuje uczeń, który:
- systematycznie uczestniczy w zajęciach
etyki;
- dobrze
opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania;
- terminowo wywiązuje się ze swoich
obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i
dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty);
- podejmuje refleksję nad problemami
związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);
- sumiennie
uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne związane z przedmiotem.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń,
który:
- uczęszcza na zajęciach
etyki (nie przekroczył dopuszczalnej liczby nieobecności),
- opanował wiedzę i
umiejętności określone programem nauczania na poziomie podstawowym;
- otrzymuje ocenę co najmniej dostateczną z
różnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany kartkówki, prace domowe);
-
pojawia się na zajęciach pozalekcyjnych związanych z przedmiotem.
Ocenę dopuszczająca (2) otrzymuje uczeń,
który:
- opusza zajęcia z etyki (ma niską/niezadawalającą
frekwencję);
- opanował na poziomie minimalnym wiedzę
i umiejętności określone programem nauczania dla danej klasy;
- otrzymuje
ocenę co najmniej dopuszczającą z różnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany
kartkówki, prace domowe);
- sporadycznie pojawia się
na zajęciach pozalekcyjnych związanych z przedmiotem.
Oceną niedostateczną (1) otrzymuje uczeń,
który:
- nie uczęszcza na zajęcia etyki,
- nie opanował wiedzy i
umiejętności określonych programem nauczania dla danej klasy.
- nie wywiązuje się z obowiązków ucznia (
nie wykonuje zadań przewidzianych w programie nauczania);
-
unika lub otrzymuje ocenę niedostateczną z różnych form sprawdzania
wiedzy (sprawdziany kartkówki, prace domowe).
Program nauczania:
Uczczeń powinien opanować treści zawarte w Podręczniku (Paweł Kłodziński i Jakub Kapiszewski „Etyka” wyd. Operon, Gdynia 2012)
Klasa pierwsza – podręcznik, rozdziały: 1,2,3,4 i 5.
Rozszerzenie: nacjonalizm, homofobia, etyka sfery publicznej (interwencje zbrojne i wojna).
Klasa druga – podręcznik, rozdziały: 5 (przypomnienie i kontynuacja), 6,7,8 i 9.
Rozszerzenie: moralność, obyczaj, arete, virtu, ekoetyki.
Klasa trzecia - podręcznik, rozdziały: 10,11,12,13 i 14
Rozszerzenie: Etyczne dylematy współczesnego człowieka (aborcja, in vitro, eutanazja), meandry „dorosłego
życia”: korupcja, uleganie wpływom…, personalizm chrześcijański (rozszerzenie:
Emanuel Mounier).