WYMAGANIA Z FIZYKI NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE
1. Na ocenę dopuszczającą
Uczeń:
• opowiedzieć
o odkryciach Kopernika, Keplera i Newtona,
• opisać
ruchy planet,
• wymienić
cechy
powiedzieć, na czym polega
oddziaływanie grawitacyjne,
• narysować
siły wzajemnego oddziaływania grawitacyjnego
dwóch kul jednorodnych.
• wskazać siłę grawitacji jako przyczynę
swobodnego spadania ciał na powierzchnię Ziemi,
• posługiwać
się terminem „spadanie swobodne”.
• opisać ruch jednostajny po okręgu,
• posługiwać się pojęciem okresu i pojęciem częstotliwości,
• wskazać siłę dośrodkową jako przyczynę ruchu po okręgu.
• wskazać siłę grawitacji, którą oddziałują Słońce i planety oraz planety i
ich księżyce jako siłę dośrodkową,
• posługiwać
się pojęciem satelity geostacjonarnego
• podać
przykłady ciał znajdujących się w stanie nieważkości
• wymienić
jednostki odległości używane w astronomii,
• podać
przybliżoną odległość Księżyca od Ziemi (przynajmniej
rząd wielkości).
• opisać warunki, jakie panują na powierzchni Księżyca,
• Wymienić fazy Księżyca.
• wyjaśnić, skąd pochodzi nazwa „planeta”,
• wymienić planety Układu Słonecznego.
• wyjaśnić pojęcie fotonu,
• przedstawić
foton
graficznie,
• objaśnić wzór na energię fotonu,
• podać
przykłady praktycznego
wykorzystania
zjawiska fotoelektrycznego.
• rozróżnić widmo ciągłe
i widmo liniowe,
• rozróżnić
widmo emisyjne i absorpcyjne.
• przedstawić model Bohra budowy atomu i podstawowe założenia tego modelu.
• wymienić rodzaje promieniowania jądrowego
występującego w przyrodzie.
• wymienić podstawowe
zasady ochrony przed promieniowaniem
jonizującym,
• ocenić szkodliwość promieniowania jonizującego pochłanianego przez
ciało człowieka w różnych
sytuacjach.
• opisać budowę jądra
atomowego,
• posługiwać
się pojęciami: jądro atomowe, proton, neutron,
nukleon, pierwiastek, izotop.
• opisać rozpady alfa i beta,
• wyjaśnić pojęcie czasu połowicznego
rozpadu.
• opisać reakcję rozszczepienia
uranu 23592
U
• podać przykłady wykorzystania energii jądrowej.
• podać przykład reakcji
jądrowej,
• nazwać reakcje zachodzące w Słońcu i w
innych
gwiazdach,
• odpowiedzieć na pytanie:
jakie reakcje są źródłem energii
Słońca.
• opisać
budowę naszej Galaktyki.
• na przykładzie modelu balonika wytłumaczyć
obserwowany fakt rozszerzania
się Wszechświata,
• podać
wiek Wszechświata.
• określić początek znanego nam Wszechświata terminem
„Wielki Wybuch”.
2. Na ocenę dostateczną oprócz wymagań wymienionych wyżej
Uczeń:
• przedstawić poglądy Kopernika na budowę Układu
Słonecznego,
• opisać ruchy planet zgodnie z I i II prawem
Keplera,
• przedstawić (na przykładzie)
zależność wartości siły grawitacji
od:
– mas oddziałujących kul,
– odległości między środkami
oddziałujących kul,
·
objaśnić wielkości występujące
we wzorze
: F= G
• przedstawić wynikający
z eksperymentów
Galileusza wniosek dotyczący spadania ciał,
• stwierdzić, że spadanie swobodne z niewielkich wysokości
jest
ruchem jednostajnie przyspieszonym
z przyspieszeniem
grawitacyjnym,
• wymienić wielkości, od których
zależy przyspieszenie
grawitacyjne w pobliżu planety lub jej księżyca,
• obliczyć
przybliżoną wartość
siły grawitacji działającej
na ciało w pobliżu Ziemi.
• opisać
(na przykładzie)
zależność
wartości siły dośrodkowej od masy i szybkości ciała poruszającego się
po okręgu
oraz od promienia okręgu,
• podać przykłady sił pełniących rolę siły dośrodkowej.
• posługiwać
się pojęciem pierwszej
prędkości kosmicznej,
• uzasadnić użyteczność satelitów geostacjonarnych,
• stwierdzić, że
wraz ze wzrostem odległości planety od Słońca wzrasta okres jej obiegu.
• podać przykłady doświadczeń, w których
można obserwować ciało w stanie nieważkości
• opisać zasadę pomiaru
odległości do Księżyca, planet i najbliższej gwiazdy,
• wyjaśnić (na przykładzie),
na czym polega zjawisko paralaksy,
• zdefiniować rok świetlny
i jednostkę astronomiczną.
• wyjaśnić powstawanie faz Księżyca,
• podać przyczyny,
dla których obserwujemy
tylko jedną stronę Księżyca.
• opisać ruch planet widzianych
z Ziemi,
• wymienić obiekty wchodzące
w skład Układu Słonecznego.
• zapisać wzór na energię fotonu,
• opisać światło jako wiązkę fotonów,
• odpowiedzieć na pytania:
– na czym polega zjawisko fotoelektryczne
– od czego zależy liczba fotoelektronów,
– od czego zależy maksymalna
energia
kinetyczna fotoelektronów.
• opisać widmo promieniowania ciał stałych i cieczy,
• opisać widma gazów jednoatomowych i par pierwiastków,
• wyjaśnić różnice między
widmem emisyjnym i absorpcyjnym.
• wyjaśnić, co to
znaczy, że promienie orbit w atomie wodoru są skwantowane,
• wyjaśnić, co to
znaczy, że energia
elektronu w atomie wodoru jest skwantowana,
• wyjaśnić, co to
znaczy, że atom wodoru
jest w stanie podstawowym
lub wzbudzonym.
• przedstawić podstawowe
fakty dotyczące odkrycia
promieniowania jądrowego,
• opisać wkład Marii Skłodowskiej-Curie
w badania nad
promieniotwórczością,
• omówić właściwości promieniowania a,b i g.
• wyjaśnić pojęcie dawki pochłoniętej i podać jej jednostkę,
• wyjaśnić pojęcie dawki skutecznej i podać jej jednostkę.
• opisać doświadczenie Rutherforda i omówić
jego znaczenie,
• podać skład jądra
atomowego na podstawie liczby masowej
i atomowej.
• zapisać schematy
rozpadów alfa i beta,
• opisać sposób powstawania
promieniowania gamma,
• posługiwać
się pojęciem jądra stabilnego
i
niestabilnego,
• posługiwać się pojęciem czasu połowicznego rozpadu,
• opisać wykres zależności od czasu liczby jąder,
które
uległy rozpadowi.
• wyjaśnić, na czym polega reakcja łańcuchowa,
• podać warunki
zajścia reakcji łańcuchowej.
• opisać budowę i zasadę działania reaktora jądrowego,
• opisać działanie elektrowni jądrowej,
• wymienić korzyści
i zagrożenia
związane z wykorzystaniem
energii
jądrowej,
• opisać zasadę działania
bomby atomowej.
• wymienić i objaśnić różne
rodzaje reakcji jądrowych,
• zastosować zasady zachowania liczby nukleonów,
ładunku elektrycznego oraz energii w reakcjach
jądrowych,
• podać warunki
niezbędne do zajścia reakcji termojądrowej.
• opisać położenie Układu
Słonecznego w Galaktyce,
• podać
wiek Układu Słonecznego.
• podać treść prawa
Hubble'a i objaśnić wielkości występujące we
wzorze ur = H · r,
• wyjaśnić termin
„ucieczka
galaktyk”.
• opisać Wielki Wybuch.
3. Na ocenę dobrą oprócz wymagań wymienionych wyżej
Uczeń:
• podać
treść I i II prawa Keplera,
• podać treść prawa
powszechnej grawitacji,
• zapisać i zinterpretować
wzór przedstawiający
wartość siły grawitacji,
• obliczyć
wartość siły
grawitacyjnego przyciągania
dwóch jednorodnych kul,
• wyjaśnić, dlaczego dostrzegamy
skutki
przyciągania przez Ziemię otaczających
nas przedmiotów, a nie obserwujemy skutków
ich wzajemnego oddziaływania grawitacyjnego.
• przedstawić poglądy Arystotelesa na ruch i
spadanie ciał,
• wykazać,
że
spadanie swobodne z niewielkich wysokości to
ruch jednostajnie przyspieszony
z przyspieszeniem
grawitacyjnym
• wyjaśnić, dlaczego
czasy spadania swobodnego (z takiej samej wysokości) ciał o różnych masach są jednakowe,
• wykazać,
że wartość
przyspieszenia
spadającego swobodnie ciała nie zależy
od jego masy,
• obliczyć wartość
przyspieszenia
grawitacyjnego w pobliżu Ziemi.
• obliczać wartość siły dośrodkowej,
• obliczać wartość przyspieszenia dośrodkowego.
• podać
treść III prawa Keplera,
• opisywać ruch sztucznych satelitów,
• stosować
III prawo Keplera do opisu ruchu planet Układu Słonecznego,
• wyprowadzić wzór na wartość pierwszej
prędkości kosmicznej i objaśnić jej
sens fizyczny,
• obliczyć wartość
pierwszej prędkości
kosmicznej.
• wyjaśnić,
na czym polega stan nieważkości.
• posługiwać się pojęciem kąta paralaksy geocentrycznej i heliocentrycznej,
• obliczyć odległość do
Księżyca (lub najbliższych planet), znając kąt
paralaksy geocentrycznej,
• obliczyć odległość do
najbliższej gwiazdy,
znając kąt paralaksy
heliocentrycznej,
• dokonywać zamiany jednostek odległości
stosowanych w astronomii.
• podać warunki, jakie
muszą być spełnione, by
doszło do całkowitego zaćmienia Słońca,
• podać
warunki, jakie muszą być spełnione, by doszło do całkowitego
zaćmienia Księżyca.
• wyjaśnić, dlaczego
planety widziane z Ziemi przesuwają się na tle gwiazd,
• opisać
planety Układu Słonecznego.
• opisać i objaśnić zjawisko fotoelektryczne,
• objaśnić wzór Einsteina
opisujący zjawisko fotoelektryczne,
• wyjaśnić, od czego zależy
liczba fotoelektronów,
• wyjaśnić, od czego zależy
maksymalna energia kinetyczna
fotoelektronów,
• obliczyć
minimalną częstotliwość i maksymalną długość fali promieniowania wywołującego
efekt fotoelektryczny dla metalu o danej pracy
wyjścia,
• opisać budowę,
zasadę działania i zastosowania
fotokomórki,
• rozwiązywać zadania obliczeniowe, stosując
wzór Einsteina,
• odczytywać
informacje z wykresu
zależności Ek(n).
• opisać szczegółowo widmo atomu
wodoru,
• podać
przykłady zastosowania
analizy widmowej.
• obliczyć
promienie kolejnych
orbit w atomie wodoru,
• obliczyć
energię
elektronu na dowolnej orbicie atomu wodoru,
• obliczyć
różnice energii pomiędzy poziomami energetycznymi
atomu wodoru,
• wyjaśnić powstawanie liniowego widma emisyjnego i widma absorpcyjnego atomu wodoru.
• wyjaśnić,
do czego służy licznik G-M.
• opisać wybrany sposób wykrywania promieniowania
jonizującego,
• obliczyć
dawkę pochłoniętą,
• wyjaśnić pojęcie mocy dawki,
• wyjaśnić,
do czego służą dozymetry.
• przeprowadzić rozumowanie,
które pokaże, że wytłumaczenie wynik doświadczenia Rutherforda jest możliwe tylko przy założeniu, że prawie cała masa atomu jest
skupiona w jądrze o średnicy mniejszej ok. 105 razy od średnicy atomu.
• narysować
wykres zależności od czasu liczby jąder,
które
uległy rozpadowi,
• objaśnić prawo
rozpadu promieniotwórczego,
• wyjaśnić zasadę datowania
substancji
na podstawie jej składu izotopowego
i stosować tę zasadę w zadaniach,
• posługiwać
się pojęciami: energia spoczynkowa,
deficyt masy, energia wiązania,
• obliczyć
energię
spoczynkową, deficyt masy, energię wiązania dla różnych pierwiastków.
• opisać budowę bomby
atomowej,
• przygotować
wypowiedź
na temat: Czy elektrownie jądrowe są niebezpieczne?
• opisać proces
fuzji lekkich jąder na przykładzie cyklu pp,
• opisać reakcje zachodzące w bombie wodorowej.
• wyjaśnić,
jak powstały Słońce i planety,
• opisać sposób wyznaczenia
wieku próbek księżycowych i meteorytów.
• zapisać prawo
Hubble'a wzorem ur = H · r,
• obliczyć
wiek Wszechświata,
• objaśnić, jak na podstawie prawa
Hubble'a wnioskujemy,
że galaktyki oddalają się od
siebie.
• wyjaśnić, co to
jest promieniowanie reliktowe.
4. Na ocenę bardzo
dobrą, oprócz wyżej wymienionych wymagań
Uczeń:
• uzasadnić, dlaczego hipoteza Newtona
o jedności Wszechświata umożliwiła
wyjaśnienie przyczyn
ruchu planet,
• na podstawie samodzielnie zgromadzonych
materiałów przygotować prezentację:
Newton na tle epoki,
• wykazać,
że Kopernika można uważać
za człowieka renesansu.
• zaplanować i wykonać
doświadczenie (np. ze
śrubami przyczepionymi
do nici) wykazujące, że
spadanie swobodne odbywa się ze
stałym przyspieszeniem,
• obliczyć wartość
przyspieszenia
grawitacyjnego w pobliżu dowolnej planety lub jej
księżyca.
• rozwiązywać
zadania obliczeniowe,
w których rolę siły dośrodkowej odgrywają
siły o różnej naturze.
• omówić
i wykonać doświadczenie (np.
opisane w zadaniu 4 na str. 43) sprawdzające zależność Fr(m, u, r).
• stosować III prawo Keplera
do opisu
ruchu
układu satelitów krążących wokół
tego samego ciała,
• wyprowadzić III prawo Keplera,
• obliczyć szybkość
satelity na orbicie o zadanym promieniu,
• obliczyć promień
orbity
satelity geostacjonarnego.
• wykazać,
przeprowadzając
odpowiednie rozumowanie,
że przedmiot leżący na podłodze windy spadającej swobodnie jest w
stanie nieważkości.
• wyrażać
kąty w
minutach i sekundach łuku.
• wyjaśnić, dlaczego
zaćmienia Słońca i
Księżyca nie występują
często,
• objaśnić
zasadę, którą przyjęto przy obliczaniu daty Wielkanocy.
• wyszukać informacje na temat rzymskich
bogów,
których imionami nazwano planety.
• przedstawić
wyniki
doświadczeń świadczących o kwantowym charakterze oddziaływania światła
z materią,
• sporządzić
i objaśnić wykres zależności
maksymalnej energii
kinetycznej fotoelektronów od częstotliwości promieniowania
wywołującego efekt
fotoelektryczny dla fotokatod wykonanych
z różnych metali,
• wyjaśnić,
co to
znaczy, że światło ma naturę dualną.
• objaśnić
wzór Balmera,
• opisać metodę analizy widmowej,
• obliczyć długości fal odpowiadających liniom widzialnej części widma atomu wodoru,
• objaśnić
uogólniony wzór Balmera.
• obliczyć częstotliwość
i długość fali promieniowania
pochłanianego lub emitowanego
przez
atom,
• wyjaśnić
powstawanie
serii widmowych atomu
wodoru,
• wykazać,
że uogólniony wzór Balmera jest zgodny ze wzorem
wynikającym z modelu Bohra,
• wyjaśnić powstawanie linii Fraunhofera.
• przedstawić wnioski wynikające z doświadczenia Wykrywanie promieniowania jonizującego za pomocą licznika G-M.
• odszukać informacje o
promieniowaniu X,
• wskazać istotną różnicę między promieniowaniem X
a promieniowaniem
jądrowym,
• przygotować prezentację
na temat: Historia odkrycia i badania
promieniowania jądrowego.
• podejmować świadome działania na rzecz
ochrony środowiska naturalnego przed nadmiernym promieniowaniem
jonizującym (a, b, g, X),
• odszukać
i przedstawić informacje na temat możliwości zbadania stężenia radonu
w swoim otoczeniu.
• wykonać
i omówić symulację doświadczenia Rutherforda,
• odszukać
informacje na temat modeli budowy jądra atomowego
i omówić jeden z nich.
• wykonać
doświadczenie symulujące rozpad
promieniotwórczy,
• zapisać prawo rozpadu promieniotwórczego
w
postaci
N = N (1/2)t/T,
0
• podać sens fizyczny
i
jednostkę aktywności promieniotwórczej,
• rozwiązywać
zadania obliczeniowe,
stosując wzory: N = N (1/2)t/T oraz
0
A = A (1/2)t/T,
• wyjaśnić,
co to
znaczy, że rozpad promieniotwórczy
ma charakter statystyczny.
• znając masy protonu, neutronu, elektronu
i atomu o liczbie masowej A, obliczyć energię wiązania tego atomu,
• przeanalizować wykres
zależności energii wiązania przypadającej
E
na jeden nukleon w od liczby nukleonów wchodzących w skład jądra
atomu,
A
• na podstawie wykresu
zależności
Ew ( A) wyjaśnić
A
otrzymywanie
wielkich energii w reakcjach
rozszczepienia ciężkich jąder.
• odszukać
informacje i przygotować prezentację
na temat składowania
odpadów radioaktywnych i związanych
z tym zagrożeń.
• porównać
energie
uwalniane w reakcjach syntezy i reakcjach
rozszczepienia.
• podać przybliżoną liczbę galaktyk dostępnych
naszym obserwacjom,
• podać przybliżoną liczbę gwiazd w galaktyce.
• rozwiązywać
zadania obliczeniowe,
stosując prawo Hubble'a.
• podać argumenty przemawiające za słusznością teorii Wielkiego Wybuchu.
5. Na ocenę celującą, oprócz wyżej wymienionych
wymagań
Uczeń umie zaplanować i przeprowadzić doświadczenie (eksperyment) dotyczące
wcześniej poznanych zagadnień, określi przyrządy pomiarowe, które są konieczne
do przeprowadzenia doświadczenia, uwzględnia zasady bezpieczeństwa, umie
przedstawić schemat (szkic) połączeń sprzętu, dokonuje wstępnych pomiarów
(wprowadza korekty, gdy zachodzi potrzeba). Dokona interpretacji otrzymanych
wyników, opracuje model fizyczny, dokona oceny dokładności pomiarów. Uczeń
bierze udział w konkursach, seminariach lub olimpiadach przedmiotowych z fizyki
lub astronomii.