WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

NA PRZEDMIOCIE

EDUKACJA EUROPEJSKA

 

Ocenianie szkolne pełni istotną funkcję w kształceniu. Należy je traktować jako określenie umiejętności i wiedzy, które uczeń opanował oraz potrafi stosować w sytuacjach typowych i problemowych.

Przedmiotem oceniania jest:

- suma opanowanych przez ucznia wiadomości

- umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych

- umiejętność korzystania, interpretowania i waloryzowania źródeł dostępnych dla realizowanego przedmiotu

- inne umiejętności przewidziane w programie (opracowanie wniosków z realizacji projektu)

 

Uczeń w ciągu semestru zdobywa co najmniej cztery oceny cząstkowe, składające się na ocenę śródroczną i końcoworoczną.

Do ocen cząstkowych w semestrze zalicza się:

- ocenę ze sprawdzianu

- oceny z odpowiedzi, kartkówek i ćwiczeń

- ocenę z realizacji projektu – przygotowanie referatu (I semestr), opracowanie folderu (II semestr)

 

Kryteria dla poszczególnych ocen

Wiedza i umiejętności wymagane aby uzyskać ocenę pozytywną z przedmiotu:

Uczeń

-         zna filary kultury europejskiej.

-        rozumie znaczenie procesów integracyjnych zachodzących w przeszłości i współcześnie na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy.

-        Posiada wiedzę o przestrzeni geograficznej, historycznej, ekonomicznej i kulturowej Europy.

-        Zna  podstawowe cele i zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, etapy jej powstania, strukturę administracyjną,

-        określa miejsce i rolę Polski  w ramach współpracy europejskiej.

-        Potrafi  samodzielnie poszukiwać informacji o aktualnych problemach związanych z procesem integracji europejskiej oraz korzystać z europejskich programów edukacyjnych dla młodzieży.

-        zna podstawowe  informacje o krajach członkowskich Unii Europejskiej (charakterystyka fizyczno-geograficzna i społeczno-gospodarczą)

-                    potrafi wskazać przykłady inicjatyw europejskich w najbliższym otoczeniu

 

ponadto:

-        ocenę celującą otrzymuje uczeń, który systematycznie i aktywnie uczestniczył w realizacji projektu oraz wykazywał duże zainteresowanie źródłami wzbogacającymi wiedzę do przedmiotu oraz

      - ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował program nauczania, wykazuje zainteresowanie                  źródłami wzbogacającymi wiedzę do przedmiotu, przygotowuje referat

-  ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował materiał lecz ogranicza się do realizacji zadań zaplanowanych przez nauczyciela jako obowiązkowe

- ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności programowe na poziomie podstawowym

- ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował główne wiadomości i umiejętności przewidziane programem i wykonuje proste zadania z pomocą nauczyciela

-        ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował materiału objętego programem nawet w zakresie minimalnym i wykazuje całkowity brak zainteresowania przedmiotem.