WYMAGANIA NA
POSZCZEGÓLNE OCENY
NA PRZEDMIOCIE
EDUKACJA
EUROPEJSKA
Ocenianie szkolne pełni istotną funkcję w kształceniu. Należy je traktować jako określenie umiejętności i wiedzy, które uczeń opanował oraz potrafi stosować w sytuacjach typowych i problemowych.
Przedmiotem oceniania jest:
- suma opanowanych przez ucznia wiadomości
- umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych
- umiejętność korzystania, interpretowania i waloryzowania źródeł dostępnych dla realizowanego przedmiotu
- inne umiejętności przewidziane w programie (opracowanie wniosków z realizacji projektu)
Uczeń w ciągu semestru zdobywa co najmniej cztery oceny cząstkowe, składające się na ocenę śródroczną i końcoworoczną.
Do ocen cząstkowych w semestrze zalicza się:
- ocenę ze sprawdzianu
- oceny z odpowiedzi, kartkówek i ćwiczeń
- ocenę z realizacji projektu – przygotowanie referatu (I semestr), opracowanie folderu (II semestr)
Kryteria dla poszczególnych ocen
Wiedza i umiejętności wymagane aby uzyskać ocenę pozytywną z przedmiotu:
Uczeń
- zna filary kultury europejskiej.
- rozumie znaczenie procesów integracyjnych zachodzących w przeszłości i współcześnie na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy.
- Posiada wiedzę o przestrzeni geograficznej, historycznej, ekonomicznej i kulturowej Europy.
- Zna podstawowe cele i zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, etapy jej powstania, strukturę administracyjną,
- określa miejsce i rolę Polski w ramach współpracy europejskiej.
- Potrafi samodzielnie poszukiwać informacji o aktualnych problemach związanych z procesem integracji europejskiej oraz korzystać z europejskich programów edukacyjnych dla młodzieży.
- zna podstawowe informacje o krajach członkowskich Unii Europejskiej (charakterystyka fizyczno-geograficzna i społeczno-gospodarczą)
- potrafi wskazać przykłady inicjatyw europejskich w najbliższym otoczeniu
ponadto:
- ocenę celującą otrzymuje uczeń, który systematycznie i aktywnie uczestniczył w realizacji projektu oraz wykazywał duże zainteresowanie źródłami wzbogacającymi wiedzę do przedmiotu oraz
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował program nauczania, wykazuje zainteresowanie źródłami wzbogacającymi wiedzę do przedmiotu, przygotowuje referat
- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował materiał lecz ogranicza się do realizacji zadań zaplanowanych przez nauczyciela jako obowiązkowe
- ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności programowe na poziomie podstawowym
- ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował główne wiadomości i umiejętności przewidziane programem i wykonuje proste zadania z pomocą nauczyciela
- ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował materiału objętego programem nawet w zakresie minimalnym i wykazuje całkowity brak zainteresowania przedmiotem.