Wymagania
edukacyjne
do przedmiotu
Geograficzne
atrakcje Polski
dla klasy III D
na rok szkolny
2017/2018
Treści nauczania |
Ocena |
||||
Dopuszczający |
Dostateczny |
Dobry |
Bardzo dobry |
Celujący |
|
1. Podstawy turystyki |
Uczeń: -
zna i klasyfikuje walory turystyczne -
zna rodzaje turystyki - zna czynniki wpływające na rozwój turystyki |
Uczeń: - zna i rozróżnia szlaki turystyczne - rozumie i rozróżnia pojęcia:
przyrodnicze i antropogeniczne atrakcje turystyczne, infrastruktura
turystyczna oraz wskazuje ich przykłady, - zna regiony
turystyczne Polski |
Uczeń: - potrafi ocenić walory regionów dla rozwoju turystyki - zna regiony turystyczne Polski oraz rozumie kryteria
wydzielenia tych regionów |
Uczeń: - rozumienie znaczenie turystyki dla gospodarki
poszczególnych regionów i całego
kraju - rozumie potrzebę poszanowania dóbr dziedzictwa przyrodniczego i
kulturowego Polski |
Uczeń: - zna obiekty przyrodnicze wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO,
Parki Narodowe Polski i ich najważniejsze cechy |
Region bałtycki |
- zna najważniejsze atrakcje przyrodnicze
regionu |
- potrafi wymienić rodzaje turystyki typowej dla
regionu i uzasadnić
ich rozwój |
- rozumie znaczenie dostępu Polski do morza jako ważnego czynnika sprzyjającego rozwojowi państwa, w tym także turystyki |
- rozumie potrzebę takiego zagospodarowania regionu aby stał się ośrodkiem turystyki całorocznej a nie tylko sezonowej |
- potrafi podać propozycje takiego
zagospodarowania regionu aby turystyka tam nie miała tylko charakteru sezonowego
i sprzyjała
popularyzacji regionu |
Region pomorski i Region mazurski |
- zna najważniejsze atrakcje przyrodnicze
regionu |
- potrafi wymienić rodzaje turystyki typowej dla
regionu i uzasadnić
ich rozwój |
- potrafi wskazać wady i zalety infrastruktury
turystycznej regionu |
- rozumie konieczność rozwoju infrastruktury
turystycznej w regionie, celem jego promocji- |
- potrafi na podstawie własnej wiedzy i dostępnych źródeł zaproponować nowe szlaki tematyczne w
regionie |
Region śląsko-wielkopolski |
- zna atrakcje przyrodnicze i
antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje turystyki typowej dla
regionu i uzasadnić
ich rozwój |
- rozumie zależność między rozwojem gospodarczym
regionu a poziomem atrakcyjności
turystycznej |
- rozumie potrzebę ochrony poznanych obiektów i
docenia ich wartość
dla regionu |
- proponuje w oparciu o dostępną literaturę i własną wiedzę tworzenie nowych obiektów
atrakcyjnych turystycznie |
Region mazowiecko - podlaski |
- zna atrakcje przyrodnicze i
antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje turystyki typowej dla
regionu i uzasadnić
ich rozwój |
- rozumie zależność między rozwojem gospodarczym
regionu a poziomem atrakcyjności
turystycznej - ocenia znaczenie regionu dla turystyki |
- ocenia znaczenie regionu dla
turystyki- rozumie potrzebę ochrony najbardziej wartościowych kompleksów
leśnych znajdujących się w obrębie Puszczy Białowieskiej i wpisanych na Listę
Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz kompleksów bagiennych objętych Konwencją
Ramsarską |
- proponuje działania jakie powinny podjąć samorządy lokalne celem
uatrakcyjnienia swoich terenów dla turystyki |
Region małopolski |
- zna najważniejsze atrakcje przyrodnicze
i antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje turystyki typowej dla
regionu i uzasadnić
ich rozwój |
- ocenia znaczenie regionu dla
turystyki |
- rozumie potrzebę większej promocji regionu pod
względem
turystycznym oraz konieczność
rozbudowy bazy turystycznej |
- proponuje w oparciu o dostępną literaturę i własną wiedzę tworzenie nowych obiektów
atrakcyjnych turystycznie |
Region krakowsko - częstochowski |
- zna najważniejsze atrakcje przyrodnicze
i antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje turystyki typowej dla
regionu i uzasadnić
ich rozwój |
- ocenia znaczenie regionu dla
turystyki |
- rozumie
potrzebę ochrony
poznanych obiektów i docenia ich wartość dla regionu |
- potrafi na podstawie własnej wiedzy i dostępnych źródeł zaproponować nowe szlaki tematyczne w
regionie |
Region sudecki |
- zna najważniejsze atrakcje przyrodnicze
i antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje turystyki typowej dla
regionu i uzasadnić
ich rozwój |
zna rodzaje wód mineralnych, ich
zastosowanie w lecznictwie oraz ośrodki uzdrowiskowe powstałe na bazie tych wód - zna główne ośrodki narciarstwa w Sudetach- rozumie
znaczenie rozwoju turystyki zdrowotnej dla regionu oraz konieczność poprawy
jakości obiektów uzdrowiskowych |
-
potrafi
opisać i ocenić ich zaplecze turystyczne głównych ośrodków narciarstwa -
-
zna główne szlaki regionu oraz potrafi opisać ich przebieg- zna i rozumie
wkład Mieczysława Orłowicza w rozwój turystyki górskiej |
- rozumie powiązania między rozwojem turystyki w
regionie i jego sytuacją
ekonomiczną,
dostrzega potencjał
regionu w zakresie turystycznym - dostrzega potrzebę pełniejszego
wykorzystania atrakcyjności
regionu i jego promocji |
Region karpacki |
- uczeń zna różnorodne atrakcje przyrodnicze
i antropogeniczne regionu - potrafi wskazać negatywny wpływ masowej turystyki na stan środowiska przyrodniczego i rozumie konieczność wprowadzenia ograniczeń |
- potrafi określić rodzaj turystyki uprawianej w
regionie w sezonie letnim i zimowym- zna rodzaje wód mineralnych, ich
zastosowanie w lecznictwie oraz ośrodki uzdrowiskowe powstałe na bazie tych wód - zna najważniejsze
ośrodki
narciarskie i ich zagospodarowanie pod względem sportów zimowych- rozumie znaczenie rozwoju turystyki
zdrowotnej i narciarstwa dla regionu |
- zna najważniejsze szlaki turystyczne
Karpat, - opisuje i ocenia ich atrakcyjność oraz trudność |
- rozumie niezwykłe znaczenie turystyki dla
rozwoju regionu - wnioskuje na podstawie map stopień zagospodarowania
turystycznego wzdłuż szlaków |
- analizuje zagospodarowanie
turystyczne regionu i wnioskuje na tej podstawie, które obszary wymagają poprawy |
Opracowanie wycieczki |
- potrafi zaplanować i opracować trasę wycieczki oraz zdobyć informację o zapleczu turystycznym na
podstawie map, przewodników i internetu |
- potrafi ocenić i wybrać najatrakcyjniejsze oferty
dotyczące
noclegów, wyżywienia,
transportu |
- ocenia i wypowiada się na temat wartości obiektów turystycznych - zna procedury związane z organizacją wycieczki |
- zna wartości przyrodnicze i kulturowe własnego regionu oraz rozumie
konieczność ich
ochrony- potrafi opracować i przetwarzać materiał zebrany w trakcie badań terenowych i kameralnych oraz
prezentować
wyniki pracy badawczej |
- potrafi waloryzować zjawiska towarzyszące rozwojowi turystyki |