Wymagania edukacyjne

HISTORII SZTUKI -ZAKRES ROZSZERZONY

 

 

Wymagania na poszczególne oceny

 

 

a)   Ocena celująca. Uczeń:

 

 poszerza wiadomości o treści wykraczające poza programowe, rozwija własne zainteresowania i umiejętności obcowania ze sztuką,

 umiejętnie korzysta z dodatkowych źródeł, samodzielne ich poszukuje i prezentuje je podczas lekcji,

 stosuje nietypowe rozwiązania problemów podczas lekcji i w pracy pozalekcyjnej, argumentuje wnioski i spostrzeżenia,

uzasadnia znaczenie i przyczyny popularności wybranych twórców oraz ich dzieł,

 formułuje własne komentarze wartościujące na temat analizowanych i interpretowanych dzieł, odczytuje ich metaforyczne i symboliczne znaczenie,

 

operuje fachową terminologią z zakresu historii sztuki, swobodnie tworzy wypowiedzi na tematy związane ze sztuką, odnosząc się do innych dziedzin nauki,

 aktywnie uczestniczy w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych,

 

uczestniczy w konkursach lub Olimpiadzie Artystycznej.

 

b)         Ocena bardzo dobra. Uczeń:

 

właściwie umieszcza dzieła sztuki w okresie historycznym i wymienia ich cechy, określa ich związek z epoką i stylem artystycznym i ideałami epoki, wskazuje przykłady odniesienia do tradycji w poszczególnych epokach               i kierunkach w historii sztuki oraz podaje przykłady wzajemnego przenikania się stylów i tendencji,

omawia zjawisko integracji stylów artystycznych, motywów, znaków, symboli,

wskazuje przykłady przełomów artystycznych,

 

właściwie interpretuje teksty kultury, wskazuje konteksty interpretacyjne, dokonuje analizy porównawczej oraz interpretacji dzieł pochodzących z różnych epok i prezentujących różne style, formułuje hipotezy i wnioski interpretacyjne,

aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych, zabiera głos w dyskusjach, samodzielnie, i komunikatywne formułuje wypowiedzi, argumentuje wnioski, terminowo, bezbłędnie i estetycznie wykonuje prace domowe i zadania.


 

c)          Ocena dobra. Uczeń:

 

 

zna genezę powstania, rozwoju i cechy charakterystyczne dla poszczególnych epok w dziejach sztuki,

nazywa, wymienia i opisuje znane style, kierunki, zjawiska artystyczne, zna ich prekursorów oraz przełomowe dzieła,

określa związek wybranych twórców i dzieł sztuki z epoką historyczną i stylem artystycznym,

opisuje osiągniecia poszczególnych epok, twórczość artystów, wybitne dzieła, porównuje różne sposoby ukazania tych samych motywów i tematów w dziełach artystów z różnych epok,

wyjaśnia, na czym polega przełomowy charakter twórczości wybitnych artystów,

terminowo i starannie wykonuje prace domowe i zadania, popełnia nieliczne błędy,

wypowiedzi buduje w sposób jasny, komunikatywny, stosując właściwą dla danego okresu i stylu terminologię,

wykazuje się aktywnością do zabierania głosu w dyskusjach podczas zajęć lekcyjnych.

d)         Ocena dostateczna. Uczeń:

 

zna i wymienia cechy epok, stylów i kierunków, przełomowe dzieła,

 

omawia zjawiska charakterystyczne dla sztuki kolejnych epok historycznych,

zna i podaje cechy stylu danego twórcy, danej szkoły artystycznej, prądu, epoki,

wyjaśnia i uzasadnia przeobrażenia sztuki w procesie dziejowym, podejmuje próbę samodzielnej analizy, interpretacji wskazanych dzieł sztuki, wymienia główne znaki, symbole, konteksty w sztuce,

definiuje podstawowe pojęcia i terminy dotyczące sztuki, stylów, technik artystycznych,

posiada nieliczne braki w opanowaniu materiału przewidzianego w programie z historii sztuki (uzupełnienia je przy pomocy nauczyciela), wykazuje się chęcią aktywności podczas zajęć lekcyjnych,

tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat dziejów sztuki, czasem niespójne, z niewielkimi błędami merytorycznymi,

terminowo wykonuje prace domowe i zadania, korzysta z materiałów wskazanych przez nauczyciela.

e)          Ocena dopuszczająca. Uczeń:

 

wymienia epoki, style, kierunki, style artystyczne, czołowych twórców, identyfikuje cechy typowe dla danej epoki, wskazuje motywy, idee                w dziełach z różnych okresów,

zna najsłynniejszych twórców oraz ich artystyczne osiągnięcia, zna i stosuje główne podstawowe pojęcia z historii sztuki,


 

 

 

 

wymienia główne znaki, symbole znajdujące się w wybitnych dziełach sztuki, potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji,

tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne zawierające ogólne informacje na epoki, stylu, kierunku, z pojawiającymi się błędami merytorycznymi.

f)           Ocena niedostateczna. Uczeń:

 

 nie opanował materiału przewidzianego w treściach nauczania historii sztuki: nie zna okresów, stylów, artystów i dzieł,

 wypowiedzi ustne i pisemne prace klasowe formułuje niezgodnie z tematem,

 nie stosuje podstawowych pojęć i terminów związanych               z poszczególnymi stylami,

 nie podejmuje próby wykonania zadań lekcyjnych i prac domowych nawet po namowach nauczyciela,

                   wykazuje się biernością podczas pracy na lekcji

 

*    5.3. Zasady ustalania oceny semestralnej i rocznej

 

a)           Uwzględnienie wszystkich ocen cząstkowych, ale nieobliczanie średniej arytmetycznej (zaleca się stosowanie ocen ważonych w ocenianiu bieżącym).

 

b)          Różnicowanie ocen (największy udział ocen z prac klasowych/testów sprawdzających opanowanie większej partii materiału).

 

c)           Zachowanie terminu wystawiania propozycji ocen semestralnych i rocznych w celu udzielenia informacji oraz stworzenie warunków sprzyjających poprawie lub zaliczenia semestru.

 

d)          Zgodność zasad wystawiania oceny semestralnej i rocznej z historii sztuki ze szkolnymi zasadami oceniania.