HISTORII
SZTUKI -ZAKRES ROZSZERZONY
Wymagania na poszczególne oceny
a) Ocena celująca. Uczeń:
poszerza wiadomości o treści wykraczające poza
programowe, rozwija własne zainteresowania i umiejętności obcowania ze sztuką,
umiejętnie korzysta z dodatkowych źródeł,
samodzielne ich poszukuje i prezentuje je podczas lekcji,
stosuje nietypowe rozwiązania problemów
podczas lekcji i w pracy pozalekcyjnej, argumentuje wnioski i spostrzeżenia,
uzasadnia
znaczenie i przyczyny popularności wybranych twórców oraz ich dzieł,
formułuje własne komentarze wartościujące na
temat analizowanych i interpretowanych dzieł, odczytuje ich metaforyczne i
symboliczne znaczenie,
operuje
fachową terminologią z zakresu historii sztuki, swobodnie tworzy wypowiedzi na
tematy związane ze sztuką, odnosząc się do innych dziedzin nauki,
aktywnie
uczestniczy w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych,
uczestniczy w konkursach lub
Olimpiadzie Artystycznej.
b)
Ocena bardzo dobra. Uczeń:
właściwie umieszcza dzieła sztuki w okresie historycznym i wymienia ich
cechy, określa ich związek z epoką i stylem artystycznym i ideałami epoki,
wskazuje przykłady odniesienia do tradycji w poszczególnych epokach i kierunkach w historii sztuki oraz podaje przykłady
wzajemnego przenikania się stylów i tendencji,
omawia zjawisko integracji stylów artystycznych, motywów, znaków, symboli,
wskazuje
przykłady przełomów artystycznych,
właściwie interpretuje teksty kultury, wskazuje konteksty
interpretacyjne, dokonuje analizy porównawczej oraz interpretacji dzieł
pochodzących z różnych epok i prezentujących różne style, formułuje hipotezy i
wnioski interpretacyjne,
aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych, zabiera głos w dyskusjach,
samodzielnie, i komunikatywne formułuje wypowiedzi, argumentuje wnioski,
terminowo, bezbłędnie i estetycznie wykonuje prace domowe i zadania.
c)
Ocena dobra. Uczeń:
zna genezę powstania, rozwoju i cechy
charakterystyczne dla poszczególnych epok w dziejach sztuki,
nazywa, wymienia i opisuje znane style, kierunki,
zjawiska artystyczne, zna ich prekursorów oraz przełomowe dzieła,
określa związek wybranych twórców i dzieł sztuki z
epoką historyczną i stylem artystycznym,
opisuje osiągniecia
poszczególnych epok, twórczość artystów, wybitne dzieła, porównuje różne
sposoby ukazania tych samych motywów i tematów w dziełach artystów z różnych
epok,
wyjaśnia, na czym polega przełomowy charakter
twórczości wybitnych artystów,
terminowo i starannie wykonuje prace domowe i
zadania, popełnia nieliczne błędy,
wypowiedzi buduje w sposób jasny, komunikatywny, stosując właściwą dla
danego okresu i stylu terminologię,
wykazuje się aktywnością do zabierania głosu w
dyskusjach podczas zajęć lekcyjnych.
d)
Ocena dostateczna. Uczeń:
zna i
wymienia cechy epok, stylów i kierunków, przełomowe dzieła,
omawia zjawiska charakterystyczne dla sztuki kolejnych epok historycznych,
zna i podaje cechy stylu danego twórcy, danej
szkoły artystycznej, prądu, epoki,
wyjaśnia i uzasadnia przeobrażenia sztuki w procesie dziejowym,
podejmuje próbę samodzielnej analizy, interpretacji wskazanych dzieł sztuki,
wymienia główne znaki, symbole, konteksty w sztuce,
definiuje podstawowe pojęcia i terminy dotyczące
sztuki, stylów, technik artystycznych,
posiada nieliczne braki w opanowaniu materiału przewidzianego w
programie z historii sztuki (uzupełnienia je przy pomocy nauczyciela), wykazuje
się chęcią aktywności podczas zajęć lekcyjnych,
tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat dziejów sztuki, czasem
niespójne, z niewielkimi błędami merytorycznymi,
terminowo wykonuje prace domowe i zadania, korzysta z materiałów wskazanych przez
nauczyciela.
e)
Ocena dopuszczająca. Uczeń:
wymienia epoki, style, kierunki, style artystyczne, czołowych twórców,
identyfikuje cechy typowe dla danej epoki, wskazuje motywy, idee w dziełach z różnych okresów,
zna najsłynniejszych twórców oraz ich artystyczne osiągnięcia, zna i
stosuje główne podstawowe pojęcia z historii sztuki,
wymienia główne znaki, symbole znajdujące się w wybitnych dziełach
sztuki, potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł
informacji,
tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne
zawierające ogólne informacje na epoki, stylu, kierunku, z pojawiającymi się
błędami merytorycznymi.
f)
Ocena
niedostateczna. Uczeń:
nie opanował materiału przewidzianego w treściach nauczania historii
sztuki: nie zna okresów, stylów, artystów i dzieł,
wypowiedzi
ustne i pisemne prace klasowe formułuje niezgodnie z tematem,
nie stosuje podstawowych pojęć i
terminów związanych z
poszczególnymi stylami,
nie podejmuje próby wykonania
zadań lekcyjnych i prac domowych nawet po namowach nauczyciela,
wykazuje się biernością
podczas pracy na lekcji
5.3. Zasady ustalania oceny semestralnej i rocznej
a)
Uwzględnienie wszystkich ocen
cząstkowych, ale nieobliczanie średniej arytmetycznej (zaleca się stosowanie
ocen ważonych w ocenianiu bieżącym).
b)
Różnicowanie ocen (największy
udział ocen z prac klasowych/testów sprawdzających opanowanie większej partii
materiału).
c)
Zachowanie terminu wystawiania
propozycji ocen semestralnych i rocznych w celu udzielenia informacji oraz
stworzenie warunków sprzyjających poprawie lub zaliczenia semestru.
d)
Zgodność zasad wystawiania oceny
semestralnej i rocznej z historii sztuki ze szkolnymi zasadami oceniania.