Przedmiotowy system oceniania –
historia sztuki
I
Formy sprawdzania wiadomości
1. Na
pierwszych zajęciach w roku szkolnym nauczyciel informuje uczniów owszelkich
formach sprawdzania wiadomości i systemie oceniania.
2. Formy
sprawdzania wiadomości to testy podsumowujące poszczególne okresy w historii
sztuk i test sprawdzający rozpoznawanie
stylów i ich odmian planowany na koniec każdego semestru (45 minut), kartkówki polegaj ące na
rozpoznawaniu dzieł sztuki (10 – 15 minut), ćwiczenia testowe i analizy wybranych
dzieł w wykonywane w parach lub indywidualnie (45 minut) oraz zadania
domowe, wśród których mogą się znaleźć: prezentacje multimedialne (w grupach
lub indywidualnie), eseje, opowiadania, krótkie formy sceniczne.
W klasach trzecich, uczniowie decydujący
się na egzamin maturalny z historii sztuki mogą także otrzymać ocenę za
wykonywanie ćwiczeń maturalnych oraz próbny egzamin maturalny.
Uczniowie
biorący udział w Olimpiadzie Artystycznej mogą otrzymać ocenę za wykonywanie
ćwiczeń i testów przygotowuj ących do konkursu.
II.
Organizacja pisemnych form sprawdzania wiadomości i zasady ich poprawiania
1.
Obowiązkiem ucznia jest przystąpienie do wszystkich prac pisemnych w semestrze,
zgodnie z terminami, które zawsze są zapowiadane:
·
kartkówka
– z tygodniowym wyprzedzeniem,
·
sprawdzian podsumowujący – z dwutygodniowym
wyprzedzeniem, nie później niż trzy tygodnie przed datą wystawiania ocen
semestralnych.
2. Sprawdziany pisemne oceniane są
według następującej skali:
Ocena |
Skala |
|
|
|
|
celujący |
95 |
– 100% |
|
|
|
bardzo dobry |
86 |
– 94% |
|
|
|
dobry |
71 |
– 85% |
|
|
|
dostateczny |
55 |
– 70% |
|
|
|
dopuszczający |
40 |
– 54% |
|
|
|
niedostateczny |
0 – 40% |
|
|
|
3. Uczeń
nieobecny na sprawdzianie z przyczyn usprawiedliwionych, oraz ten, który
otrzymał ocenę niedostateczną ma prawo do poprawy w ciągu dwóch tygodni od daty
wyznaczonej na sprawdzian, w terminie i trybie ustalonym przez nauczyciela.
Uczniowie
nieobecni na kartkówkach, mają obowiązek zaliczyć materiał w formie odpowiedzi
ustnej na pierwszej godzinie historii sztuki po okresie nieobecności.
4. Brak
zadania domowego skutkuje oceną niedostateczną. Uczniowie nieobecni z przyczyn
usprawiedliwionych w dniu wyznaczonym na oddanie pracy domowej, mogą dostarczyć
ją wciągu tygodnia od daty powrotu do szkoły.
5. Wpis „-”
oznacza nieobecność na pisemnych formach sprawdzania wiadomości oraz nieobecność
ucznia w dniu obowiązku oddania zadania domowego. Nie jest to ocena, ale wpis
taki ma wpływ na ocenę semestralną i końcowej rocznej. Jeśli sprawdzian
zostanie poprawiony, a zadanie doniesione w ciągu tygodnia, wpis zostanie
anulowany.
6. Niewykonanie
zadania poleconego do wykonania w czasie lekcji (ćwiczenia testowe, analizy)
skutkuje oceną niedostateczną, która nie podlega poprawie.
III.
Waga ocen oraz warunki i tryb uzyskania oceny klasyfikacyjnej z zajęć
dydaktycznych.
1. Ocena
klasyfikacyjna jest wynikiem wszystkich ocen uzyskanych przez ucznia w trakcie
trwania semestru. Średnia ważona ocen jednym z kryteriów decydujących o ocenie
semestralnej i rocznej – końcowej.
2. Waga ocen:
Forma
sprawdzania wiadomości |
Waga
oceny |
Udział w Olimpiadzie Artystycznej, konkursy
(finał) |
4 |
Próbna matura |
4 |
Test podsumowujący dany okres w sztuce |
4 |
Test sprawdzający wiedzę o kilku epokach,
rozpoznawanie stylów |
3 |
Kartkówka |
2 |
Analiza dzieła sztuki |
3 |
Analiza porównawcza |
2 |
Ćwiczenie testowe |
1 |
Aktywność na lekcji |
1 |
Prezentacja multimedialna |
1 |
Zadanie domowe |
1 |
3. Ocenianie
śródroczne i roczne:
Ocena
śródroczna i roczna jest ustalana na podstawie średniej ważonej ocen
cząstkowych według następujących kryteriów:
Średnia |
Ocena
szkolna |
poniżej 1,8 |
ndst |
1,8 – 2,69 |
dop |
2,7 – 3,59 |
dst |
3,60 – 4,54 |
db |
4,55 – 5,34 |
bdb |
powyżej 5,35 |
cel |
4. Obowiązkiem ucznia, który na pierwszy semestr otrzymał ocenę
niedostateczną jest napisanie sprawdzianu z całości materiału zrealizowanego
pierwszym semestrze w terminie ustalonym
przez nauczyciela, nie później niż trzy miesiące przed końcem roku szkolnego.
5.
Pozytywną ocenę na koniec roku uczeń uzyskuje, gdy oceny z obu semestrów są
pozytywne.
IV. Tryb
zgłaszania nieprzygotowania.
1. Zasady zgłaszania nieprzygotowania do lekcji przez uczniów określa
nauczyciel na pierwszych zajęciach.
2. Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie dwa razy w semestrze, bezpośrednio
przed lekcją. Uczeń, który opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia nie ma prawa
do takiego zgłoszenia.
V.
Szczegółowe kryteria oceniania z historii sztuki
1. OCENĘ
CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń który:
·
posiada
wiedzę z zakresu historii sztuki wykraczającą poza program nauczania;
·
potrafi kojarzyć fakty i zjawiska artystyczne ze
zjawiskami historyczno-kulturowymi i społecznymi;
·
swobodnie posługuje się słownictwem z zakresu
analizy dzieła sztuki – zarówno formy, jak i treści, potrafi twórczo stosować
je wobec nowych, nieznanych sobie obiektów;
·
wnosi nowe, twórcze spojrzenie w interpretację
zjawisk artystycznych w kulturze dawnej
i współczesnej;
·
osiąga
sukcesy w konkursach i olimpiadzie przedmiotowej.
2. OCENĘ
BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń który:
·
posiada wiedzę określoną w programie nauczania
historii sztuki i potrafi swobodnie z niej korzystać;
·
wykazuje
zainteresowanie przedmiotem, chętnie zgłasza się do zadań dodatkowych;
·
potrafi posługiwać się słownictwem z zakresu analizy
formy i treści dzieła sztuki w sposób jasny i prawidłowy. Swobodnie stosuje je
do opisu nieznanych wcześniej obiektów.
3. OCENĘ
DOBRĄ otrzymuje uczeń który:
·
posiada
wiedzę określoną w programie nauczania historii sztuki;
·
wykonuje w terminie polecone zadania;
·
opanował słownictwo dotyczące historii i teorii
sztuki i potrafi z niego korzystać dokonując analiz formy i treści;
4. OCENĘ
DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń który:
·
opanował
materiał nauczania w stopniu zadawalającym;
·
zna podstawowe słownictwo dotyczące historii i teorii sztuki i potrafi
poprawnie je stosować;
·
większość poleconych zadań wykonuje w terminie.
5. OCENĘ
DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń który:
·
posiada
niepełną wiedzę określoną w programie nauczania;
·
w nikłym stopniu opanował słownictwo z zakresu
historii i teorii sztuki
·
rokuje nadzieje na poprawę.
6. OCENĘ
NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń który:
·
nie opanował
wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania a braki te
uniemożliwiają mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej