Wszystkie umiejętności zapisane w tabeli dotyczą kształcenia w zakresie podstawowym.
KLASA PIERWSZA
OCENA |
WYMAGANIA
EDUKACYJNE |
DOPUSZCZAJĄCY (K) |
- podaje przykłady liczb:
naturalnych, całkowitych, wymiernych, niewymiernych, pierwszych i złożonych
oraz przyporządkowuje liczbę do odpowiedniego zbioru liczb - rozkłada na czynniki pierwsze liczby naturalne - zna definicję wartości bezwzględnej i oblicza wartość bezwzględną liczby rzeczywistej - zna kolejność wykonywania działań, pojęcia: liczba przeciwna
i liczba odwrotna - zna sposoby wykonywania czterech podstawowych działań na
ułamkach zwykłych i dziesiętnych , zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i
odwrotnie przy wykonywaniu działań, - porównuje dwie liczby - wykonuje
działania na liczbach wymiernych, - znajduje
rozwinięcia dziesiętne liczby wymiernej, - sprawdza, czy wynik
obliczeń jest liczbą wymierną, - zna różnicę między
błędem bezwzględnym a błędem względnym przybliżeń - zna pojęcie procentu , punktu procentowego , potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym (lokaty
i kredyty), - zamienia procent pewnej wielkości na ułamek i odwrotnie, - oblicza, jakim
procentem jednej liczby jest druga liczba,
procent danej liczby, liczbę na podstawie danego jej procentu, - odczytuje informacje dane za pomocą diagramów
procentowych - sporządza
diagramy procentowe - zna definicję potęgi
o wykładniku naturalnym i całkowitym ujemnym, - zna wzory na mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych
podstawach, wzory na mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych
wykładnikach i na potęgowanie potęgi, sposoby wykonywania działań na
potęgach, - oblicza potęgi o wykładnikach naturalnych i całkowitych
ujemnych, mnoży i dzieli potęgi o jednakowych podstawach , mnoży i dzieli
potęgi o jednakowych wykładnikach, umie potęgować potęgi, potęgować iloczyny i ilorazy, - zna definicję
pierwiastka arytmetycznego ,prawa działań na pierwiastkach, wzór na
obliczanie pierwiastka n–tego stopnia z n–tej potęgi, wzór na obliczanie n–tej potęgi pierwiastka n–tego stopnia, jak
oblicza się pierwiastki iloczynu i ilorazu oraz iloczyn i iloraz
pierwiastków, - wie jak
oblicza się pierwiastek n–tego stopnia z n–tej potęgi oraz jak oblicza się n–tą potęgę
pierwiastka n–tego stopnia z liczby nieujemnej, - umie obliczać pierwiastki n–tego stopnia - zna budowę twierdzenia - zna pojęcie: wyrażenia algebraicznego , jednomianu ,
jednomianu uporządkowanego,
jednomianów podobnych - zna wzory skróconego
mnożenia (kwadrat sumy, kwadrat różnicy, różnica kwadratów) - rozumie zasadę:
redukowania wyrazów podobnych ,
zapisywania i nazywania wyrażeń algebraicznych, dodawania i
odejmowania sum algebraicznych ,
mnożenia sumy algebraicznej przez jednomian , mnożenia sumy algebraicznej przez sumę algebraiczną - buduje proste
wyrażenia algebraiczne - odczytuje proste
wyrażenia algebraiczne - dodaje, odejmuje, mnoży sumy algebraiczne - oblicza wartości
liczbowe wyrażeń algebraicznych - zaznacza na osi
liczbowej przedziały liczbowe - wyznacza
iloczyn, sumę i różnicę przedziałów liczbowych - zapisuje podane przedziały liczbowe za pomocą
nierówności i odwrotnie - rozwiązuje
równania i nierówności pierwszego stopnia - podaje
interpretację geometryczną rozwiązania nierówności liniowej - rozwiązuje
układy równań pierwszego stopnia metodą podstawiania i metodą
przeciwnych współczynników - zna interpretację geometryczną układu równań liniowych - zna pojęcie wartości bezwzględnej liczby
rzeczywistej - wyznacza zmienną z prostego wzoru - oblicza wyróżnik równania
kwadratowego i jego pierwiastki - rozwiązuje równania kwadratowe niezupełne metodą rozkładu na czynniki
oraz stosując wzory skróconego mnożenia - określa
liczbę pierwiastków równania kwadratowego w zależności od znaku wyróżnika —
rozumie intuicyjnie pojęcie
podobieństwa —
oblicza wymiary figury
podobnej do danej
w danej skali —
zna cechy podobieństwa trójkątów i stosuje je, aby wykazać, że
trójkąty są podobne —
zna cechy przystawania trójkątów i potrafi na ich podstawie wykazać
przystawanie trójkątów —
zna związki miarowe w trójkącie równobocznym i prostokątnym - rozróżnia kąty:
wierzchołkowe, przyległe, naprzemianległe, odpowiadające, - rozróżnia trójkąty:
ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne - stosuje twierdzenie o
sumie miar kątów w trójkącie -sprawdza, czy z trzech
odcinków o danych długościach można zbudować trójkąt - stosuje
twierdzenie Pitagorasa - oblicza pola trójkątów - zna
rodzaje czworokątów , ich
własności, wzory na obliczanie i oblicza
pola i obwody czworokątów - rozpoznaje
przyporządkowania będące funkcjami - określa funkcję
różnymi sposobami (wzorem, tabelką, wykresem, opisem słownym) - oblicza wartość funkcji dla różnych argumentów na
podstawie wzoru funkcji - poprawnie stosuje
pojęcia związane z pojęciem funkcji: dziedzina, zbiór wartości, argument,
wartość i wykres funkcji - odczytuje z
wykresu dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, najmniejszą i największą
wartość funkcji - oblicza argument odpowiadający podanej wartości
funkcji - wyznacza dziedzinę funkcji określonej tabelką lub
opisem słownym - odczytuje wartości
funkcji dla danego argumentu lub argument dla danej wartości z: tabelki, grafu,
wykresu - wskazuje miejsca
zerowe funkcji - odczytuje własności funkcji z wykresu - wyznacza miejsca
zerowe funkcji danej wzorem (w prostych przykładach) - określa na
podstawie wykresu przedziały monotoniczności funkcji - rozpoznaje
funkcję liniową na podstawie wzoru lub wykresu - rysuje wykres funkcji liniowej danej wzorem - oblicza wartość
funkcji liniowej dla danego argumentu i odwrotnie - wyznacza miejsce
zerowe funkcji liniowej - interpretuje współczynniki ze wzoru funkcji
liniowej - wyznacza algebraicznie oraz odczytuje z wykresu
funkcji liniowej zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartości
dodatnie (ujemne) - odczytuje z wykresu funkcji liniowej jej własności:
dziedzinę, zbiór wartości, miejsce zerowe, monotoniczność -zna postać ogólną prostej i potrafi przekształcić
ją do postaci kierunkowej(o ile to możliwe) - rysuje prostą daną w postaci ogólnej —
wyjaśnia związek pomiędzy
liczbą rozwiązań układu
dwóch równań liniowych z dwiema niewiadomymi a wzajemnym położeniem prostych —
rozwiązuje graficznie i algebraicznie układy równań liniowych z dwiema
niewiadomymi - rysuje wykres
funkcji - sprawdza algebraicznie, czy dany punkt należy do
wykresu danej funkcji kwadratowej - oblicza
współrzędne wierzchołka paraboli - oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej - zna pojęcie postaci kanonicznej i iloczynowej funkcji
kwadratowej - rysuje wykres funkcji kwadratowej i określa jej
własności - zna nierówność kwadratową i rozwiązuje typowe
nierówności kwadratowe |
DOSTATECZNY (P) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczny jeśli
opanował poziom (K) oraz dodatkowo: - rozumie ideę prostego dowodu twierdzenia - stosuje
zaokrąglanie liczb, - zna różnicę
między rozwinięciem dziesiętnym liczby wymiernej i niewymiernej - porównuje liczby
wymierne - rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na
liczbach - znajduje
największy wspólny dzielnik i najmniejszą wspólną wielokrotność liczb -
rozwiązuje zadania z zastosowaniem
obliczeń procentowych - oblicza
błędy bezwzględne i błędy względne przybliżeń - zapisuje liczby w
postaci potęg, iloczynu potęg - zapisuje liczby w notacji wykładniczej - przedstawia
potęgi w postaci: iloczynu i ilorazu
potęg o jednakowych podstawach, iloczynu i ilorazu potęg o jednakowych
wykładnikach - porównuje potęgi - doprowadza wyrażenia do najprostszych postaci, stosując
działania na potęgach (w tym potęg o wykładniku wymiernym i rzeczywistym) - oblicza wartość pierwiastka dowolnego stopnia z
liczby nieujemnej oraz wartość pierwiastka nieparzystego stopnia z liczby
rzeczywistej - wyłącza czynnik przed znak pierwiastka - włącza czynnik pod znak pierwiastka - stosując odpowiednie twierdzenia, wykonuje
działania na pierwiastkach tego samego stopnia - usuwa niewymierność z mianownika w wyrażeniach
typu - doprowadza wyrażenia algebraiczne do prostszych postaci - odczytuje trudniejsze
wyrażenia algebraiczne - zapisuje obwody i pola figur za pomocą wyrażeń
algebraicznych - wyłącza wspólne czynniki poza nawias - przekształca wyrażenia algebraiczne, stosując wzory
skróconego mnożenia - zapisuje treści
zadań za pomocą równań i nierówności - rozwiązuje
układy równań pierwszego stopnia metodą przeciwnych współczynników - zapisuje treści
zadań w postaci układów równań - oblicza wartości bezwzględne liczb - stosuje
interpretację geometryczną wartości bezwzględnej liczby do rozwiązywania
elementarnych równań i nierówności typu - rozwiązuje równania kwadratowe, stosując wzory na
pierwiastki równania kwadratowego —
bada, czy dane
prostokąty są podobne —
znajduje skalę podobieństwa dwóch figur podobnych —
stosuje własności kątów w prostych
zadaniach —
wykorzystuje wzory na
przekątną kwadratu i wysokość trójkąta równobocznego - wyznacza dziedzinę funkcji danej wzorem,
wymagającym jednego założenia - podaje argumenty, dla których funkcja przyjmuje
wartości dodatnie lub ujemne - sporządza wykresy funkcji spełniających określone
warunki - sporządza wykres funkcji określonej wzorem - stosuje funkcje i
ich własności w prostych sytuacjach praktycznych - podaje przykłady funkcji liniowych opisujących
sytuacje z życia codziennego - wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres
przechodzi przez dane dwa punkty wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykresem jest
dana prosta - wyznacza współrzędne punktów przecięcia wykresu
funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych - sprawdza algebraicznie i graficznie, czy dany punkt
należy do wykresu funkcji liniowej - przekształca równanie ogólne prostej do postaci
kierunkowej i odwrotnie - sprawdza, czy dane trzy punkty są współliniowe - stosuje warunek równoległości i prostopadłości
prostych - wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres
przechodzi przez dany punkt i jest równoległy (prostopadły) do wykresu danej
funkcji liniowej lub do prostej danej w postaci ogólnej - rozstrzyga, czy dany układ dwóch równań liniowych
jest oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny - określa liczbę rozwiązań układu równań liniowych,
korzystając z jego interpretacji geometrycznej - oblicza
współrzędne punktu przecięcia wykresów dwóch funkcji liniowych - sporządza wykresy
funkcji: -
rysuje wykres funkcji kwadratowej danej
w postaci kanonicznej i podaje jej własności - ustala wzór
funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej na podstawie informacji o
przesunięciach wykresu - wyznacza wzór funkcji której wykresem jest parabola - przekształca wzór funkcji kwadratowej z postaci
kanonicznej do postaci ogólnej i odwrotnie - zapisuje wzór funkcji kwadratowej w postaci
kanonicznej - zapisuje wzór
funkcji kwadratowej spełniającej dane warunki - oblicza
współrzędne punktów przecięcia paraboli z osiami układu współrzędnych
oraz współrzędne jej wierzchołka - oblicza
miejsca zerowe funkcji kwadratowej - określa liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej w
zależności od wartości wyróżnika trójmianu kwadratowego - oblicza, dla
jakich argumentów funkcja spełnia określone warunki - oblicza
współrzędne punktów przecięcia wykresów danych funkcji - rozwiązuje
nierówności kwadratowe - znajduje iloczyn, sumę i różnicę zbiorów rozwiązań nierówności
kwadratowych - określa argumenty, dla których wartości jednej funkcji są
większe od wartości drugiej funkcji - opisuje
zależności między wielkościami za pomocą funkcji kwadratowej - rozwiązuje zadania tekstowe stosując własności
funkcji kwadratowej - wyznacza
wartość największą i najmniejszą w
przedziale domkniętym - wyznacza
wartość największą i najmniejszą w
przedziale domkniętym |
DOBRY (R) |
Uczeń otrzymuje ocenę dobry jeśli opanował
poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo: - stosuje ogólny zapis liczb naturalnych parzystych,
nieparzystych, podzielnych przez 3 itp. - wykorzystuje dzielenie z resztą do przedstawienia
liczby naturalnej w postaci a ∙ k
+ r - konstruuje odcinki o długościach niewymiernych - usuwa niewymierność z mianownika wyrażenia typu - wykonuje działania łączne na liczbach
rzeczywistych - zamienia ułamek dziesiętny okresowy na ułamek
zwykły - oblicza, o ile procent jedna liczba jest większa
(mniejsza) od drugiej - rozwiązuje proste
równania i nierówności z zastosowaniem wartości bezwzględnej - podaje
przykłady liczb wymiernych i niewymiernych spełniających określone warunki - rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na
liczbach - rozwiązuje
złożone zadania tekstowe, wykorzystując obliczenia procentowe - ocenia dokładność
zastosowanego przybliżenia - oblicza wartości i przekształca wyrażenia arytmetyczne,
w których występują potęgi i
pierwiastki - rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na
potęgach - porównuje
ilorazowo i różnicowo liczby podane w notacji wykładniczej - wykonuje
działania na potęgach o wykładnikach wymiernych i rzeczywistych - buduje i nazywa
wyrażenia algebraiczne o wielodziałaniowej konstrukcji - wykorzystuje wyrażenia algebraiczne do rozwiązywania
zadań związanych z podzielnością i dzieleniem z resztą - zapisuje przedziały liczbowe za pomocą nierówności z
zastosowaniem wartości bezwzględnej - graficznie przedstawia sumę, różnicę i iloczyn
zbiorów - wyznacza sumy, różnice i iloczyny podanych
przedziałów - przekształca wyrażenia algebraiczne, korzystając z
własności wartości bezwzględnej - zapisuje
treści zadań za pomocą równań lub nierówności oraz przedstawia ich
rozwiązania - tworzy układy równań, mając dane rozwiązania - rozwiązuje
zadania tekstowe za pomocą układów równań - zapisuje konieczne założenia w trakcie przekształcania
wzorów - rozwiązuje zadania tekstowe (zad praktyczne) z
zastosowaniem równań kwadratowych - rozwiązuje
układy równań prowadzące do równania kwadratowego - stosuje własności kątów w trudniejszych zadaniach - rozwiązuje zadania z zastosowaniem twierdzenia
Pitagorasa i twierdzenia do niego odwrotnego - rozwiązuje zadania na obliczanie pól i obwodów
trójkątów - przeprowadza dowody geometryczne odwołując się do cech
przystawania i cech podobieństwa
trójkątów -oblicza pola i obwody figur podobnych - rozpoznaje i
opisuje zależności funkcyjne w otaczającej nas rzeczywistości - przedstawia daną funkcję na różne sposoby - określa dziedzinę oraz wyznacza miejsca zerowe
funkcji danej wzorem, który wymaga kilku
założeń - podaje
argumenty, dla których wartości funkcji spełniają określone warunki - analizuje
funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski - na podstawie wykresu funkcji określa liczbę rozwiązań równania f(x)
= m w zależności od wartości parametru m - na podstawie
wykresu funkcji odczytuje zbiory rozwiązań nierówności: - sprawdza, dla jakich wartości parametru funkcja
liniowa jest rosnąca, malejąca, stała - rysuje wykres
funkcji przedziałami liniowej i omawia jej własności - oblicza pole figury ograniczonej wykresami funkcji
liniowych oraz osiami układu współrzędnych - sprawdza, dla
jakich wartości parametru dwie proste są równoległe, prostopadłe - określa związek między przekształceniem wykresu
funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia - na podstawie wykresu określa liczbę rozwiązań równania f(x)
= m w zależności od parametru m, gdzie y = f(x) jest funkcją kwadratową - oblicza pola figur spełniających określone warunki - rozwiązuje
zadania tekstowe prowadzące do równań lub nierówności kwadratowych - rozwiązuje zadania tekstowe stosując własności funkcji kwadratowej (kontekst praktyczny) |
BARDZO DOBRY (D) |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry jeśli
opanował poziomy (K), (P) i (R) oraz dodatkowo: - rozwiązuje trudniejsze
zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach, potęgach oraz procentów - oblicza wartości skomplikowanych
wyrażeń arytmetycznych zawierających pierwiastki - buduje i nazywa
wyrażenia algebraiczne o znacznej
wielodziałaniowej konstrukcji - wykorzystywać wyrażenia algebraiczne do rozwiązywania
zadań trudniejszych związanych z
podzielnością i dzieleniem z resztą - wyznacza przedziały liczbowe określone za pomocą wartości bezwzględnej - rozwiązuje trudniejsze
zadania tekstowe za pomocą układów równań - rozwiązuje układy równań z parametrem - dobiera równania w układach tak, aby otrzymywać żądane
rodzaje układów - przeprowadza dowody dotyczące liczb rzeczywistych - rozwiązuje zadania wieloetapowe na obliczanie pól i
obwodów figur - odczytuje z
wykresów funkcji rozwiązania równań i nierówności typu f(x) = g(x),
f(x)<g(x), f(x)>g(x) - szkicuje wykres
funkcji spełniającej podane warunki - rozwiązuje algebraicznie układ trzech równań
liniowych z trzema niewiadomymi - mając dany wykres funkcji |
CELUJĄCY (W) |
Uczeń otrzymuje
ocenę celujący jeśli spełnił wszystkie wymagania z
poziomów niższych oraz
posiada umiejętność
rozwiązywania zadań znacznie
wykraczających poza wymagania
na poziomie D
stopniem trudności lub
tematyką. |