Wszystkie umiejętności zapisane w tabeli dotyczą  kształcenia w zakresie podstawowym.

 

 

KLASA PIERWSZA

 

OCENA

WYMAGANIA EDUKACYJNE

DOPUSZCZAJĄCY

              (K)

- podaje przykłady liczb: naturalnych, całkowitych, wymiernych, niewymiernych, pierwszych i złożonych oraz przyporządkowuje liczbę do odpowiedniego zbioru liczb

- rozkłada na czynniki pierwsze liczby naturalne

- zna definicję wartości bezwzględnej i oblicza wartość bezwzględną liczby rzeczywistej

- zna kolejność wykonywania działań, pojęcia: liczba przeciwna i liczba odwrotna

- zna sposoby wykonywania czterech podstawowych działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych , zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie przy wykonywaniu działań,

- porównuje dwie liczby

- wykonuje działania na liczbach wymiernych,

- znajduje rozwinięcia dziesiętne liczby wymiernej,

- sprawdza, czy wynik obliczeń jest liczbą wymierną,

- zna różnicę między  błędem bezwzględnym a błędem względnym przybliżeń

- zna pojęcie procentu , punktu procentowego , potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym (lokaty i kredyty),

- zamienia procent pewnej wielkości na ułamek i odwrotnie,

- oblicza, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba,  procent danej liczby, liczbę na podstawie danego jej procentu,

-  odczytuje informacje dane za pomocą diagramów procentowych

- sporządza diagramy procentowe

- zna definicję potęgi o wykładniku naturalnym i całkowitym ujemnym,

- zna wzory na mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych podstawach, wzory na mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych wykładnikach  i na potęgowanie potęgi, sposoby wykonywania działań na potęgach,

- oblicza potęgi o wykładnikach naturalnych i całkowitych ujemnych, mnoży i dzieli potęgi o jednakowych podstawach , mnoży i dzieli potęgi o jednakowych wykładnikach, umie potęgować potęgi,  potęgować iloczyny i ilorazy,

 - zna definicję pierwiastka arytmetycznego ,prawa działań na pierwiastkach, wzór na obliczanie pierwiastka n–tego stopnia z n–tej potęgi, wzór na obliczanie n–tej potęgi pierwiastka n–tego stopnia,  jak oblicza się pierwiastki iloczynu i ilorazu oraz iloczyn i iloraz pierwiastków,

- wie jak oblicza się pierwiastek n–tego stopnia z n–tej potęgi oraz jak oblicza się n–tą potęgę pierwiastka n–tego stopnia z liczby nieujemnej,

- umie obliczać pierwiastki n–tego stopnia

- zna budowę twierdzenia

- zna pojęcie: wyrażenia algebraicznego , jednomianu , jednomianu uporządkowanego,  jednomianów podobnych

-  zna wzory skróconego mnożenia (kwadrat sumy, kwadrat różnicy, różnica kwadratów)

- rozumie zasadę:  redukowania wyrazów podobnych ,  zapisywania i nazywania wyrażeń algebraicznych, dodawania i odejmowania sum algebraicznych ,  mnożenia sumy algebraicznej przez jednomian ,  mnożenia sumy algebraicznej przez sumę

algebraiczną

- buduje  proste wyrażenia algebraiczne

- odczytuje proste  wyrażenia algebraiczne

- dodaje, odejmuje, mnoży sumy algebraiczne

- oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych

- zaznacza na osi liczbowej przedziały liczbowe

- wyznacza iloczyn, sumę i różnicę przedziałów liczbowych

- zapisuje  podane przedziały liczbowe za pomocą nierówności i odwrotnie

- rozwiązuje  równania i nierówności pierwszego stopnia

-  podaje  interpretację geometryczną rozwiązania nierówności liniowej

- rozwiązuje  układy równań pierwszego stopnia metodą podstawiania i metodą przeciwnych współczynników

- zna interpretację geometryczną układu równań liniowych

-  zna pojęcie wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej

- wyznacza zmienną z prostego wzoru

- oblicza wyróżnik równania kwadratowego i jego pierwiastki

- rozwiązuje równania kwadratowe niezupełne metodą rozkładu na czynniki oraz stosując wzory skróconego mnożenia

- określa liczbę pierwiastków równania kwadratowego w zależności od znaku wyróżnika

      rozumie  intuicyjnie  pojęcie  podobieństwa

      oblicza  wymiary  figury  podobnej  do  danej  w  danej  skali

      zna cechy podobieństwa trójkątów i stosuje je, aby wykazać, że trójkąty są podobne

      zna cechy przystawania trójkątów i potrafi na ich podstawie wykazać przystawanie trójkątów

      zna związki miarowe w trójkącie równobocznym i  prostokątnym

- rozróżnia kąty: wierzchołkowe, przyległe, naprzemianległe, odpowiadające,

- rozróżnia trójkąty: ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne

- stosuje twierdzenie o sumie miar kątów w trójkącie

-sprawdza, czy z trzech odcinków o danych długościach można zbudować trójkąt

- stosuje twierdzenie Pitagorasa

- oblicza pola trójkątów

- zna rodzaje czworokątów , ich własności, wzory na obliczanie i oblicza  pola i obwody czworokątów

- rozpoznaje przyporządkowania będące funkcjami

- określa funkcję różnymi sposobami (wzorem, tabelką, wykresem, opisem słownym)

- oblicza wartość funkcji dla różnych argumentów na podstawie wzoru funkcji

- poprawnie stosuje pojęcia związane z pojęciem funkcji: dziedzina, zbiór wartości, argument, wartość  i wykres funkcji

- odczytuje z wykresu dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, najmniejszą i największą wartość funkcji

- oblicza argument odpowiadający podanej wartości funkcji

- wyznacza dziedzinę funkcji określonej tabelką lub opisem słownym

- odczytuje  wartości funkcji dla danego argumentu lub argument dla danej wartości z:  

   tabelki, grafu, wykresu

- wskazuje miejsca zerowe funkcji

- odczytuje własności funkcji z wykresu

- wyznacza miejsca zerowe funkcji danej wzorem (w prostych przykładach)

- określa na podstawie wykresu przedziały monotoniczności funkcji

- rozpoznaje funkcję liniową na podstawie wzoru lub wykresu

- rysuje wykres funkcji liniowej danej wzorem

- oblicza wartość funkcji liniowej dla danego argumentu i odwrotnie

- wyznacza miejsce zerowe funkcji liniowej

- interpretuje współczynniki ze wzoru funkcji liniowej

- wyznacza algebraicznie oraz odczytuje z wykresu funkcji liniowej zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie (ujemne)

- odczytuje z wykresu funkcji liniowej jej własności: dziedzinę, zbiór wartości, miejsce zerowe, monotoniczność

-zna postać ogólną prostej i potrafi przekształcić ją do postaci kierunkowej(o ile to możliwe)

- rysuje prostą daną w postaci ogólnej

      wyjaśnia  związek  pomiędzy  liczbą  rozwiązań  układu  dwóch  równań   liniowych   z   dwiema   niewiadomymi   a   wzajemnym  położeniem  prostych

      rozwiązuje graficznie i algebraicznie układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi

- rysuje wykres funkcji i podaje jej własności

- sprawdza algebraicznie, czy dany punkt należy do wykresu danej funkcji kwadratowej

- oblicza współrzędne wierzchołka paraboli

- oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej

- zna pojęcie postaci kanonicznej i iloczynowej funkcji kwadratowej

- rysuje wykres funkcji kwadratowej i określa jej własności

- zna nierówność kwadratową i rozwiązuje typowe nierówności kwadratowe

 

DOSTATECZNY

        (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczny jeśli opanował poziom (K)  oraz dodatkowo:

 

- rozumie ideę prostego dowodu twierdzenia

-  stosuje zaokrąglanie liczb,

- zna  różnicę między rozwinięciem dziesiętnym liczby wymiernej i niewymiernej

- porównuje liczby wymierne

-  rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach

-  znajduje największy wspólny dzielnik i najmniejszą wspólną wielokrotność liczb

- rozwiązuje zadania z zastosowaniem obliczeń procentowych

-  oblicza błędy bezwzględne i błędy względne przybliżeń

-  zapisuje  liczby w postaci potęg,  iloczynu potęg

-  zapisuje liczby w notacji wykładniczej

- przedstawia potęgi w postaci:  iloczynu i ilorazu potęg o jednakowych podstawach, iloczynu i ilorazu potęg o jednakowych wykładnikach

- porównuje potęgi

- doprowadza wyrażenia do najprostszych postaci, stosując działania na potęgach (w tym potęg o wykładniku wymiernym i rzeczywistym)

- oblicza wartość pierwiastka dowolnego stopnia z liczby nieujemnej oraz wartość pierwiastka nieparzystego stopnia z liczby rzeczywistej

- wyłącza czynnik przed znak pierwiastka

- włącza czynnik pod znak pierwiastka

- stosując odpowiednie twierdzenia, wykonuje działania na pierwiastkach tego samego stopnia

- usuwa niewymierność z mianownika w wyrażeniach typu ,

 

- doprowadza wyrażenia algebraiczne do prostszych postaci

- odczytuje trudniejsze  wyrażenia algebraiczne

- zapisuje obwody i pola figur za pomocą wyrażeń algebraicznych

- wyłącza wspólne czynniki poza nawias

- przekształca wyrażenia algebraiczne, stosując wzory skróconego mnożenia

- zapisuje  treści zadań za pomocą równań i nierówności

- rozwiązuje  układy równań pierwszego stopnia metodą przeciwnych współczynników

- zapisuje  treści zadań w postaci układów równań

- oblicza wartości bezwzględne liczb

- stosuje interpretację geometryczną wartości bezwzględnej liczby do rozwiązywania elementarnych równań i nierówności typu

- rozwiązuje równania kwadratowe, stosując wzory na pierwiastki równania

    kwadratowego

      bada,  czy  dane  prostokąty    podobne

      znajduje  skalę  podobieństwa  dwóch  figur  podobnych

      stosuje własności kątów w prostych zadaniach

      wykorzystuje wzory na przekątną kwadratu i wysokość trójkąta równobocznego

- wyznacza dziedzinę funkcji danej wzorem, wymagającym jednego założenia

- podaje  argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie lub ujemne

- sporządza wykresy funkcji spełniających określone warunki

- sporządza wykres funkcji określonej wzorem

- stosuje funkcje i ich własności w prostych sytuacjach praktycznych

- podaje przykłady funkcji liniowych opisujących sytuacje z życia codziennego

- wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dane dwa punkty

wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykresem jest dana prosta

- wyznacza współrzędne punktów przecięcia wykresu funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych

- sprawdza algebraicznie i graficznie, czy dany punkt należy do wykresu funkcji liniowej

- przekształca równanie ogólne prostej do postaci kierunkowej i odwrotnie

- sprawdza, czy dane trzy punkty są współliniowe

- stosuje warunek równoległości i prostopadłości prostych

- wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dany punkt i jest równoległy (prostopadły) do wykresu danej funkcji liniowej lub do prostej danej w postaci ogólnej

- rozstrzyga, czy dany układ dwóch równań liniowych jest oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny

- określa liczbę rozwiązań układu równań liniowych, korzystając z jego interpretacji geometrycznej

- oblicza współrzędne punktu przecięcia wykresów dwóch funkcji liniowych

- sporządza wykresy funkcji: , , , , na podstawie danego wykresu funkcji

- rysuje wykres funkcji kwadratowej danej w postaci kanonicznej i podaje jej własności

- ustala wzór funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej na podstawie informacji o przesunięciach wykresu

- wyznacza wzór funkcji której wykresem jest parabola

- przekształca wzór funkcji kwadratowej z postaci kanonicznej do postaci ogólnej i odwrotnie

- zapisuje  wzór funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej

- zapisuje  wzór funkcji kwadratowej spełniającej dane warunki

- oblicza  współrzędne punktów przecięcia paraboli z osiami układu współrzędnych oraz współrzędne jej wierzchołka

-  oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej

-  określa liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej w zależności od wartości wyróżnika trójmianu kwadratowego

- oblicza, dla jakich argumentów funkcja spełnia określone warunki

- oblicza współrzędne punktów przecięcia wykresów danych funkcji

- rozwiązuje nierówności kwadratowe

- znajduje iloczyn, sumę i różnicę zbiorów rozwiązań nierówności kwadratowych

- określa argumenty, dla których wartości jednej funkcji są większe od wartości

drugiej funkcji

- opisuje  zależności między wielkościami za pomocą funkcji kwadratowej

-  rozwiązuje  zadania tekstowe stosując własności funkcji kwadratowej

-  wyznacza wartość  największą i najmniejszą w przedziale domkniętym

-  wyznacza wartość  największą i najmniejszą w przedziale domkniętym

 

     DOBRY

         (R)

Uczeń otrzymuje ocenę dobry jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

- stosuje ogólny zapis liczb naturalnych parzystych, nieparzystych, podzielnych przez 3 itp.

- wykorzystuje dzielenie z resztą do przedstawienia liczby naturalnej w postaci a ∙ k + r

- konstruuje odcinki o długościach niewymiernych

- usuwa niewymierność z mianownika wyrażenia typu

- wykonuje działania łączne na liczbach rzeczywistych

- zamienia ułamek dziesiętny okresowy na ułamek zwykły

- oblicza, o ile procent jedna liczba jest większa (mniejsza) od drugiej

- rozwiązuje proste równania i nierówności z zastosowaniem wartości bezwzględnej

- podaje  przykłady liczb wymiernych i niewymiernych spełniających określone

warunki

- rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach

- rozwiązuje złożone zadania tekstowe, wykorzystując obliczenia procentowe

- ocenia dokładność zastosowanego przybliżenia

- oblicza wartości i przekształca wyrażenia arytmetyczne, w których występują potęgi  i pierwiastki

-  rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na potęgach

- porównuje ilorazowo i różnicowo liczby podane w notacji wykładniczej

-  wykonuje działania na potęgach o wykładnikach wymiernych i rzeczywistych

- buduje  i nazywa wyrażenia algebraiczne o wielodziałaniowej konstrukcji

-  wykorzystuje wyrażenia algebraiczne do rozwiązywania zadań związanych

z podzielnością i dzieleniem z resztą

- zapisuje przedziały liczbowe za pomocą nierówności z zastosowaniem wartości bezwzględnej

- graficznie przedstawia sumę, różnicę i iloczyn zbiorów

-  wyznacza sumy, różnice i iloczyny podanych przedziałów

- przekształca wyrażenia algebraiczne, korzystając z własności wartości bezwzględnej

- zapisuje treści zadań za pomocą równań lub nierówności oraz przedstawia ich rozwiązania

- tworzy układy równań, mając dane rozwiązania

-  rozwiązuje  zadania tekstowe za pomocą układów równań

- zapisuje konieczne założenia w trakcie przekształcania wzorów

- rozwiązuje zadania tekstowe (zad praktyczne) z zastosowaniem równań kwadratowych

-  rozwiązuje  układy równań prowadzące do równania kwadratowego

- stosuje własności kątów w trudniejszych zadaniach

- rozwiązuje zadania z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa i twierdzenia do niego odwrotnego

- rozwiązuje zadania na obliczanie pól i obwodów trójkątów

- przeprowadza dowody geometryczne odwołując się do cech przystawania i cech

  podobieństwa trójkątów

-oblicza pola i obwody figur podobnych

- rozpoznaje i opisuje zależności funkcyjne w otaczającej nas rzeczywistości

- przedstawia daną funkcję na różne sposoby

- określa dziedzinę oraz wyznacza miejsca zerowe funkcji danej wzorem, który wymaga

   kilku założeń

- podaje  argumenty, dla których wartości funkcji spełniają określone warunki

- analizuje  funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski

- na podstawie wykresu funkcji określa liczbę rozwiązań równania f(x) = m w zależności od wartości parametru m

- na podstawie wykresu funkcji odczytuje zbiory rozwiązań nierówności:  dla ustalonej wartości parametru

- sprawdza, dla jakich wartości parametru funkcja liniowa jest rosnąca, malejąca, stała

- rysuje wykres funkcji przedziałami liniowej i omawia jej własności

- oblicza pole figury ograniczonej wykresami funkcji liniowych oraz osiami układu współrzędnych

- sprawdza, dla jakich wartości parametru dwie proste są równoległe, prostopadłe

- określa  związek między przekształceniem wykresu funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia

 

- na podstawie wykresu określa liczbę rozwiązań równania f(x) = m w zależności od parametru m, gdzie  y = f(x) jest funkcją kwadratową

- oblicza pola figur spełniających określone warunki

- rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do równań lub nierówności kwadratowych

- rozwiązuje zadania tekstowe  stosując własności funkcji kwadratowej  (kontekst praktyczny)

 

BARDZO DOBRY

          (D)

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry jeśli opanował poziomy (K), (P) i (R) oraz dodatkowo:

- rozwiązuje trudniejsze  zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach, potęgach   oraz procentów

- oblicza wartości skomplikowanych wyrażeń arytmetycznych zawierających pierwiastki

- buduje  i nazywa wyrażenia algebraiczne o  znacznej wielodziałaniowej konstrukcji

- wykorzystywać wyrażenia algebraiczne do rozwiązywania zadań  trudniejszych związanych z podzielnością i dzieleniem z resztą

- wyznacza przedziały liczbowe określone za pomocą wartości bezwzględnej

-  rozwiązuje trudniejsze  zadania tekstowe za pomocą układów równań

- rozwiązuje układy równań z parametrem

- dobiera równania w układach tak, aby otrzymywać żądane rodzaje układów

- przeprowadza dowody dotyczące liczb rzeczywistych

- rozwiązuje  zadania wieloetapowe na obliczanie pól i obwodów figur

- odczytuje z wykresów funkcji rozwiązania równań i nierówności typu f(x) = g(x), f(x)<g(x), f(x)>g(x)

- szkicuje wykres funkcji spełniającej podane warunki

- rozwiązuje algebraicznie układ trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi

- mając dany wykres funkcji , szkicuje wykres funkcji będący efektem wykonania kilku operacji

    CELUJĄCY

            (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celujący jeśli spełnił wszystkie wymagania  z  poziomów  niższych  oraz  posiada umiejętność  rozwiązywania  zadań  znacznie  wykraczających  poza  wymagania  na  poziomie  D  stopniem  trudności  lub  tematyką.