Wszystkie umiejętności zapisane w tabeli dotyczą kształcenia w zakresie podstawowym
KLASA DRUGA
OCENA |
WYMAGANIA
EDUKACYJNE |
DOPUSZCZAJĄCY (K) |
—
Zna definicję potęgi o wykładniku wymiernym i wykonuje działania na
potęgach o takich wykładnikach. —
oblicza wartość logarytmu w najprostszych przypadkach np. —
korzysta ze wzorów
na logarytm iloczynu,
ilorazu i potęgi —
szkicuje wykres dowolnej
funkcji wykładniczej określa
jej własności —
oblicza wartość wielkości
opisanej podaną funkcją
wykładniczą —
porządkuje jednomiany —
rozpoznaje sumy algebraiczne, dodaje
je, odejmuje i
mnoży —
Rozwiązuje równania kwadratowe —
Rozwiązuje proste równania stopni wyższych —
Zna i potrafi zastosować wzory
skróconego mnożenia —
Zna definicję proporcjonalności odwrotnej —
Rozwiązuje zadania tekstowe stosując proporcjonalność odwrotną - zna i rozumie pojęcie wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie wartości liczbowej wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie dziedziny wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie równości wyrażeń wymiernych - potrafi obliczać wartości liczbowe wyrażeń wymiernych dla
podanych wartości zmiennej - potrafi określać
dziedzinę wyrażenia wymiernego - potrafi upraszczać
wyrażenia wymierne - potrafi dodawać,
odejmować, mnożyć wyrażenia wymierne - zna i rozumie pojęcie równania wymiernego - zna i rozumie sposoby rozwiązywania prostych równań wymiernych - potrafi rozwiązywać
proste równania wymierne - potrafi określać założenia, przy których dane równanie
wymierne ma sens - potrafi przekształcać wzory tak, aby wyznaczyć wskazaną
wielkość - zna i rozumie pojęcie hiperboli - zna i rozumie zasady sporządzania wykresów funkcji: y =
−f (x), y = f (x + a) + b,
gdy dany jest wykres funkcji y = f (x) - zna i rozumie położenie gałęzi hiperboli w zależności od znaku a - potrafi określać dziedzinę i sporządzać wykres funkcji f (x)
= - potrafi określać
położenie gałęzi hiperboli w zależności od znaku a - potrafi określać własności funkcji y= —
rozumie intuicyjnie pojęcie
ciągu, oblicza dany
wyraz ciągu —
podaje przykłady ciągów monotonicznych, arytmetycznych i
geometrycznych —
określa monotoniczność ciągu arytmetycznego i geometrycznego —
uzasadnia, że ciąg nie jest monotoniczny, gdy danych jest kilka jego
wyrazów —
rozumie intuicyjnie pojęcie
ciągu arytmetycznego (geometrycznego), podaje
i rozpoznaje przykłady —
potrafi utworzyć kolejne
wyrazy ciągu arytmetycznego (geometrycznego),
znając pierwszy wyraz
i różnicę (iloraz) —
potrafi rozwiązywać proste zadania dotyczące ciągu arytmetycznego i
geometrycznego stosując wzór na n-ty wyraz ciągu —
oblicza odsetki lokat:
rocznych według podanego
oprocentowania —
wyznacza równanie prostej prostopadłej bądź równoległej do danej
prostej. —
Zna i stosuje wzory na długość okręgu, długość łuku, pole koła i pole
wycinka kołowego, stosuje te wzory do obliczania pól i obwodów figur —
Określa wzajemne położenie dwóch okręgów, mając dane promienie tych
okręgów i odległość środków —
Określa wzajemne położenie prostej i okręgu przy danych warunkach —
Rozpoznaje kąty wpisane i środkowe, stosuje twierdzenie dotyczące kąta
środkowego i wpisanego opartych na tym samym łuku —
Podaje różne wzory na pole trójkąta i oblicza pole trójkąta dobierając
odpowiedni wzór —
Rozwiązuje zadania dotyczące okręgu wpisanego w trójkąt równoboczny i
prostokątny —
Podaje wzory na pole równoległoboku, rombu i trapezu i stosuje je —
Oblicza pole wielokątów foremnych —
oblicza odległość między
punktami o danych współrzędnych —
zna i stosuje wzór na współrzędne środka odcinka —
zna pojęcie symetrii osiowej, podaje figury osiowosymetryczne,
znajduje osie symetrii figury —
zna pojęcie symetrii środkowej, podaje figury środkowo- symetryczne, znajduje
środek symetrii figury —
zna pojęcie f. trygonometrycznych
w trójkącie prostokątnym —
oblicza f. trygonometryczne
kątów ostrych —
oblicza długości boków
trójkąta prostokątnego, mając wśród danych jedną z f. trygonometrycznych jednego z kątów ostrych —
rozwiązuje trójkąty
prostokątne —
odczytuje z tablic lub oblicza za pomocą kalkulatora
wartość f. trygonometryczne danego kąta lub miarę kąta, mając dane jego f .trygonometryczną - konstruuje
kąty ostre, mając dane wartości funkcji trygonometrycznych tych kątów - zna wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30◦,
45◦, 60◦ - zna podstawowe
tożsamości trygonometryczne i związki
między funkcjami trygonometrycznymi
kąta α i kąta 90◦− α |
DOSTATECZNY (P) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczny jeśli
opanował poziom (K) oraz dodatkowo: - potrafi rozkładać sumy algebraiczne na czynniki,
stosując:
– wyłączanie wspólnego czynnika poza nawias
– wzory skróconego mnożenia
– rozkład trójmianu kwadratowego na czynniki w zależności od znaku
wyróżnika ∆ —
rozwiązuje proste równania
wyższych stopni — stosuje
wzory skróconego mnożenia przy przekształcaniu sum algebraicznych -
potrafi: obliczać wartości liczbowe
wyrażeń wymiernych dla podanych wartości zmiennej, określać dziedzinę
wyrażenia wymiernego, podawać przykłady wyrażeń wymiernych spełniających dane
warunki, upraszczać wyrażenia wymierne, dodawać, odejmować, mnożyć wyrażenia
wymierne -
zna i rozumie sposoby rozwiązywania
równań wymiernych -
potrafi: rozwiązywać
równania wymierne, określać
założenia, przy których dane równanie wymierne ma sens, dzielić wyrażenia wymierne, przekształcać wzory tak, aby wyznaczyć wskazaną wielkość -
zna i rozumie pojęcie osi symetrii
hiperboli, pojęcie wierzchołków hiperboli -
zna i rozumie zasady sporządzania
wykresów funkcji: y = −f (x), y = f (x + a)
+ b, gdy dany jest wykres funkcji y = f (x) , - potrafi określać wzór funkcji, która
powstanie, gdy wykres funkcji f (x) = –
odbijemy symetrycznie
względem osi układu współrzędnych –
odbijemy symetrycznie
względem początku układu współrzędnych –
przesuniemy równolegle
o a jednostek w prawo lub w lewo i o b jednostek do góry lub w
dół - potrafi określać dziedzinę i sporządzać
wykres funkcji f (x) = -
potrafi: określić własności wykresu funkcji f (x)
= - ustala równania asymptot wykresów funkcji w/w - przekształca wykresy funkcji wykładniczej —
oblicza wartość logarytmu: dziesiętnego lub
naturalnego za pomocą
kalkulatora —
wyjaśnia, w jaki
sposób własności funkcji
postaci y = ax zależą od
liczby a; odczytuje
własności funkcji wykładniczej z jej wykresu (zadania prostsze) —
wykorzystuje własności funkcji wykładniczej do
rozwiązywania zadań opisywanych za pomocą takich
funkcji (zadania prostsze) —
stosując prawa działań na logarytmach oblicza wartości wyrażeń
zawierających logarytmy —
znajduje regułę, którą
można opisać ciąg,
którego kolejne wyrazy
zostały podane i
w prostych wypadkach
zapisuje ją wzorem —
rozwiązuje zadania dotyczące ciągu arytmetycznego i geometrycznego o
wyższym stopniu trudności – stosując wzory na: n-ty wyraz ciągu i wzory na
sumę n początkowych wyrazów ciągu —
udowadnia, że dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny —
zapisuje w postaci równania informację o tym ,że trzy dane liczby
tworzą ciąg arytmetyczny lub geometryczny —
oblicza odsetki lokat: w
procencie składanym —
określa wzajemne położenie okręgu i prostej,
porównując odległość jego środka od prostej z długością promienia okręgu —
zna i rozumie pojęcie: okrąg
opisany na wielokącie, okrąg wpisany w
wielokąt —
wykonuje konstrukcje okręgu wpisanego w dany trójkąt i okręgu
opisanego na danym trójkącie —
wykonuje konstrukcje figury symetrycznej do danej —
oblicz pola i obwody trójkątów i czworokątów, wykorzystując związki
miarowe w tych figurach - oblicza tangens kąta nachylenia prostej y = ax + b do osi x - rozwiązuje
trójkąty prostokątne stosując funkcje trygonometryczne - oblicza pole
trójkąta z zastosowaniem sinusa kąta - sposób wyznaczania wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30◦, 45◦, 60 - oblicza wartości innych funkcji trygonometrycznych,
mając daną wartość jednej z nich - przekształca
wyrażenia, stosując podstawowe tożsamości trygonometryczne |
DOBRY (R) |
Uczeń poza
wymaganiami na ocenę dopuszczającą i dostateczną: - potrafi rozwiązywać trudniejsze równania
wyższych stopni - znajduje wartości parametrów wiedząc ,że podana suma algebraiczna spełnia określone warunki - potrafi:
określać dziedzinę wyrażenia wymiernego oraz wykonywać działania na
wyrażeniach wymiernych, podawać
przykłady wyrażeń wymiernych spełniających dane warunki, upraszczać wyrażenia
wymierne, - potrafi określać, dla jakich wartości parametrów wyrażenia
wymierne spełniają określone warunki, rozwiązywać zadania z zastosowaniem
wyrażeń wymiernych - potrafi rozwiązywać trudniejsze równania wymierne, określać
założenia, przy których dane równanie wymierne ma sens, dzielić wyrażenia
wymierne, przekształcać wzory tak,
aby wyznaczyć wskazaną wielkość - potrafi rozwiązywać
trudniejsze zadania z zastosowaniem
równań wymiernych - potrafi określać wartość parametru, dla którego funkcja f
(x) = - potrafi określać wzory funkcji, których wykresami
są hiperbole spełniające określone warunki —
wyjaśnia, w jaki sposób własności funkcji postaci y=a^x zależą od
liczby a —
odczytuje własności funkcji wykładniczej z jej wykresu (zadania
trudniejsze) —
wykorzystuje własności funkcji wykładniczej do
rozwiązywania zadań opisywanych za pomocą takich
funkcji(zadania trudniejsze) —
upraszcza bardziej skomplikowane wyrażenia algebraiczne
zawierające logarytmy —
wykorzystuje logarytmy w
badaniu zjawisk opisywanych za pomocą funkcji
wykładniczej (zadania trudniejsze) —
rozwiązuje trudniejsze zadania dotyczące ciągu arytmetycznego i
geometrycznego —
korzystając z własności
ciągu arytmetycznego (geometrycznego), bada
zjawiska opisane przez
taki ciąg —
oblicza odsetki lokat: w
różnych okresach kapitalizacji —
wyznacza równanie prostej
spełniającej dane warunki —
rozwiązuje trudniejsze zadania
związane z odległością punktów w układzie współrzędnych —
rozwiązuje zadania związane z okręgiem opisanym na trójkącie —
wykorzystuje umiejętność wyznaczania pól trójkątów do wyznaczania pól
innych figur —
formułuje i dowodzi twierdzenia dotyczące kątów w okręgu —
stosuje wzór na środek odcinka rozwiązywania zadań związanych z figurami geometrycznymi w układzie
współrzędnych - wyprowadza
wzór na jedynkę trygonometryczną oraz pozostałe związki między funkcjami
trygonometrycznymi tego samego kąta - przekształca
wyrażenia trygonometryczne, stosując związki między funkcjami trygonometrycznymi
tego samego kąta - stosuje definicję funkcji trygonometrycznych kąta
dowolnego |
BARDZO DOBRY (D) |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry jeśli
opanował poziomy (K), (P) i (R) oraz dodatkowo: — znajduje wzór ciągu arytmetycznego (geometrycznego) na podstawie podanych informacji w rozwiązywaniu trudnych zadań – prowadzących do układów równań z dwiema i trzema niewiadomymi —
korzystając z własności
ciągu arytmetycznego (geometrycznego), bada
zjawiska opisane przez
taki ciąg (zadania trudniejsze) —
porównuje oferty banków
i instytucji finansowych —
rozwiązuje różne zadania,
wykorzystując cechy podobieństwa trójkątów —
rozwiązuje trudne zadania dotyczące związków miarowych w wielokątach,
kołach, okręgach. Oblicz pola i obwody takich figur. —
Przekształca wzory na pole trójkąta i udowadnia je —
wyznacza równanie prostej
spełniającej dane warunki(zadania trudniejsze) —
rozwiązuje zadania związane
z odległością punktów
w układzie współrzędnych(zadania trudniejsze) i
odległością punktu od prostej |
CELUJĄCY (W) |
Uczeń otrzymuje
ocenę celujący jeśli spełnił wszystkie wymagania z
poziomów niższych oraz
posiada umiejętność
rozwiązywania zadań znacznie
wykraczających poza wymagania
na poziomie D
stopniem trudności lub
tematyką. |