Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z języka obcego – klasa 1DE

 

 

  1. Uczeń otrzymuje ocenę NIEDOSTATECZNĄ jeżeli:

-         jego zasób wiedzy i umiejętności (gramatyka i leksyka) wynosi mniej niż 40%. Leksyka obejmuje następujące zagadnienia: człowiek, szkoła, praca, życie rodzinne, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo, elementy wiedzy o krajach anglosaskich/niemieckiego i rosyjskiego obszaru językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: rzeczownik, czasownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo, przeczenia.,

-         nie rozumie większości poleceń nauczyciela,

-         selektywnie i globalnie rozumie teksty słuchane i czytane w poniżej 40%,

-         nie potrafi streścić wysłuchanych tekstów,

-         nie potrafi odpowiedzieć na pytania nauczyciela ani wypowiedzieć się na określony temat,

-         popełnia liczne błędy, zakłócające komunikację,

-         zasób słownictwa jest bardzo ubogi,

-         jego wypowiedzi ustne i pisemne nie zawierają wymaganego słownictwa,

-         nie buduje spójnych zdań,

-         nie opanował materiału, objętego programem nauczania w danej klasie,

-         nie uczestniczy systematycznie w zajęciach, nie odrabia prac domowych, nie jest aktywny,

-         na testach i pracach klasowych uzyskuje poniżej 40%.

 

  1. Aby otrzymać ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ, uczeń:

-         opanował wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 40% do 54%. Leksyka obejmuje następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo, elementy wiedzy o krajach anglosaskich, niemieckiego i rosyjskiego obszaru językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik, rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo, przeczenia;

-         ma bardzo słabo opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu słuchanego i czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i pisanego;

-         potrafi komunikować się na bardzo słabym poziomie wartości komunikacyjnej;

-         poważnie narusza normę językową, co znacznie zakłóca komunikację;

-         reaguje po dodatkowym ukierunkowaniu;

-         zna biernie struktury gramatyczne oraz leksykalne;

-         popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne, ortograficzne;

-         formułuje wypowiedzi o bardzo ubogiej treści;

-         jest słabo umotywowany;

-         nie robi postępów w nauce.

 

  1. Aby otrzymać ocenę DOSTATECZNĄ, uczeń:

-         opanował wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 55% do 70%. Leksyka obejmuje następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo, elementy wiedzy o krajach anglosaskich, niemieckiego i rosyjskiego obszaru językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik, rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo, przeczenia;

-         ma słabo opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu słuchanego i czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i pisanego;

-         potrafi komunikować się na słabym poziomie wartości komunikacyjnej;

-         narusza normę językową, potrafi jednak wyrazić intencję komunikacyjną;

-         reaguje powolnie i formułuje jedynie krótkie wypowiedzi;

-         stosuje struktury gramatyczno-leksykalne o niskim stopniu złożoności;

-         popełnia dość liczne błędy gramatyczne, leksykalne, ortograficzne;

-         robi słabe postępy w nauce.

 

  1. Aby otrzymać ocenę DOBRĄ, uczeń:

-         opanował wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 71% do 85%. Leksyka obejmuje następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo, elementy wiedzy o krajach anglosaskich niemieckiego i rosyjskiego obszaru językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik, rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo, przeczenia;

-         ma zadawalająco opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu słuchanego i czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i pisanego;

-         operuje językiem na poziomie dobrej wartości komunikacyjnej;

-         nieznacznie narusza normę językową;

-         szybko reaguje na pytania;

-         samodzielnie formułuje krótkie, ale poprawne wypowiedzi;

-         poprawnie stosuje struktury gramatyczno-leksykalne;

-         popełnia drobne błędy gramatyczne, leksykalne, ortograficzne;

-         pracuje systematycznie;

-         jest zaangażowany i aktywny.

 

  1. Aby otrzymać ocenę BARDZO DOBRĄ, uczeń:

-         opanował wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 86% do 94%. Leksyka obejmuje następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo, elementy wiedzy o krajach anglosaskich, niemieckiego i rosyjskiego obszaru językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik, rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo, przeczenia;

-         ma biegle opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu słuchanego i czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i pisanego;

-         potrafi komunikować się na bardzo dobrym poziomie wartości komunikacyjnej;

-         reaguje szybko i poprawnie;

-         posługuje się bogatym słownictwem;

-         stosuje zróżnicowane struktury gramatyczno-leksykalne;

-         formułuje dłuższe wypowiedzi nieznacznie odbiegające od normy w sposób swobodny i samodzielny;

-         udziela wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania;

-         pracuje systematycznie;

-         jest zaangażowany i aktywny.

 

  1. Aby otrzymać ocenę CELUJĄCĄ, uczeń:

-         opanował wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 95% do 100%. Leksyka obejmuje następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo, elementy wiedzy o krajach anglosaskich, niemieckiego i rosyjskiego obszaru językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik, rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo, przeczenia;

-         ma biegle opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu słuchanego i czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i pisanego;

-         potrafi komunikować się na bardzo wysokim poziomie wartości komunikacyjnej;

-         posiada bogaty zasób słownictwa, zna różne wyrażenia idiomatyczne i przysłowia;

-         formułuje rozbudowane wypowiedzi nie odbiegające od normy językowej w sposób swobodny i samodzielny;

-         udziela wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania;

-         posługuje się różnorodnymi konstrukcjami gramatyczno-leksykalnymi;

-         reprezentuje szkołę w etapie okręgowym, uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady językowej

-         pracuje systematycznie;

-         jest zaangażowany i aktywny.

 

Ocenę celującą uczeń otrzymuje za sprawdziany (prace klasowe i testy leksykalno-gramatyczne), sprawdziany, kartkówki oraz różne formy wypowiedzi pisemnej i ustnej tworzone podczas lekcji i sprawdzające jego wiedzę i umiejętności.