WYMAGANIA
EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DLA UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH OCEN
KLASA IC
Kryteria zostały podzielone na cztery zakresy. Dwa z
nich (Rozumienie tekstu, Tworzenie własnych
wypowiedzi ustnych i pisemnych) obejmują wymagania, którym uczeń musi sprostać w czasie edukacji
polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej w każdej klasie.
Zgodnie z zasadą przyjętą wcześniej, najniższy (konieczny) poziom wymagań,
odpowiadający ocenie dopuszczającej, został opracowany w odniesieniu do Podstawy programowej, nie programu nauczania. Otrzymanie oceny
dopuszczającej oznacza bowiem, iż uczeń opanował jedynie niezbędną wiedzę oraz
umiejętności, pozwalające kontynuować naukę w klasie programowo wyższej.
Wymagania dla poziomu rozszerzonego zostały
uwzględnione w kryteriach osiągnięć na ocenę dobrą i bardzo dobrą.
Na ocenę dopuszczającą uczeń potrafi :
Literatura i kultura – wiedza i
umiejętności |
|
Język – wiedza i umiejętności |
|
Rozumienie tekstu |
|
Tworzenie własnych wypowiedzi ustnych i
pisemnych |
Dopuszczalne: konieczność pomocy ze strony nauczyciela podczas
realizacji zadań, ubogi komentarz, stereotypowość sądów, streszczanie utworu
zamiast analizy i interpretacji, drobne błędy rzeczowe, błędy kompozycyjne
(np. brak proporcji między poszczególnymi elementami pracy, brak logicznej
spójności tekstu), błędy stylistyczne, składniowe, frazeologiczne, fleksyjne,
interpunkcyjne i ortograficzne. |
Na ocenę dostateczną uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, a
ponadto:
Literatura i
kultura – wiedza i umiejętności |
·
wskazać podstawowe
cechy wszystkich omawianych gatunków literackich, ·
objaśnić, na czym
polega charakter literatury omawianych epok, ·
powiązać fakty
literackie z istotnymi wydarzeniami historycznymi i politycznymi ·
rozpoznać cechy
charakterystyczne sztuki omawianych epok – Antyku, Średniowiecza, Osrodzenia,
Baroku i Oświecenia ·
zinterpretować
metaforyczne tytuły następujących utworów: przypowieści biblijne, Król Edyp. Makbet ·
opisać następujące
motywy i tematy literackie, odwołując się do poznanych utworów: miłość,
natura, wędrówka, tęsknota za ojczyzną, relacje człowieka z Bogiem, bunt, ·
scharakteryzować
wzorce osobowe i postawy bohaterów, odwołując się do omówionych utworów
literackich ·
scharakteryzować wizję
świata i człowieka omawianych epokach, odwołując się do omówionych utworów, ·
wykorzystać podstawowe
konteksty do analizy i interpretacji utworów literackich, ·
określić tematykę
wszystkich omawianych utworów literackich, |
Język – wiedza i umiejętności |
|
Rozumienie tekstu |
|
Tworzenie własnych wypowiedzi ustnych i
pisemnych |
|
Na ocenę dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, a ponadto:
Literatura i
kultura – wiedza i umiejętności |
|
Język – wiedza i
umiejętności |
|
Rozumienie tekstu |
|
Tworzenie
własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych |
|
Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, a ponadto:
Literatura i kultura – wiedza i
umiejętności |
|
Język – wiedza i
umiejętności |
|
Rozumienie tekstu |
|
Tworzenie własnych wypowiedzi ustnych i
pisemnych |
|
Na ocenę celującą uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, a
ponadto:
Literatura i kultura –
wiedza i umiejętności |
|
Język – wiedza i
umiejętności |
|
Rozumienie tekstu |
·
zastosować wszystkie wymienione wyżej
umiejętności w analizie tekstów wszystkich typów, |
Tworzenie własnych
wypowiedzi ustnych i pisemnych |
·
posługuje się bogatą terminologią
(unikając pseudonaukowości), ·
przestrzega zasad etykiety językowej, ·
posługuje się stylem o wyraźnych cechach
indywidualnych. |