WYMAGANIA EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DLA UZYSKANIA
POSZCZEGÓLNYCH OCEN
KLASA III A
Podobnie jak w klasie
pierwszej, i drugiej kryteria zostały podzielone na cztery zakresy. Dwa z nich
(Rozumienie
tekstu, Tworzenie własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych) obejmują wymagania,
którym uczeń musi sprostać w czasie edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej w każdej klasie. Dwa
kolejne zakresy (Literatura i kultura – wiedza i umiejętności, Język –
wiedza i umiejętności) odnoszą się do materiału nauczania klasy II.
Zgodnie z zasadą
przyjętą wcześniej, najniższy (konieczny) poziom wymagań, odpowiadający ocenie
dopuszczającej, został opracowany w odniesieniu do Podstawy
programowej, nie programu nauczania. Otrzymanie oceny
dopuszczającej oznacza bowiem, iż uczeń opanował jedynie niezbędną wiedzę oraz
umiejętności, pozwalające kontynuować naukę w klasie programowo wyższej.
Wymagania dla poziomu
rozszerzonego zostały uwzględnione w kryteriach osiągnięć na ocenę dobrą i
bardzo dobrą.
Na ocenę dopuszczającą uczeń potrafi :
Literatura
i kultura – wiedza i umiejętności |
|
Język
– wiedza i umiejętności |
|
Rozumienie
tekstu |
|
Tworzenie
własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych |
Dopuszczalne:
konieczność
pomocy ze strony nauczyciela podczas realizacji zadań, ubogi komentarz,
stereotypowość sądów, streszczanie utworu zamiast analizy i interpretacji,
drobne błędy rzeczowe, błędy kompozycyjne (np. brak proporcji między
poszczególnymi elementami pracy, brak logicznej spójności tekstu), błędy
stylistyczne, składniowe, frazeologiczne, fleksyjne, interpunkcyjne i
ortograficzne. |
Na ocenę dostateczną uczeń potrafi to, co na
ocenę dopuszczającą, a ponadto:
Literatura i kultura – wiedza i umiejętności |
·
wskazać podstawowe cechy wszystkich omawianych
gatunków literackich, ·
objaśnić, na czym polega synkretyczny charakter
literatury romantycznej, ·
powiązać fakty literackie z istotnymi wydarzeniami
historycznymi i politycznymi ·
rozpoznać cechy charakterystyczne sztuki wojennej i
współczesnej ·
zinterpretować metaforyczne tytuły następujących
utworów: Sklepy cynamonowe, Przedwiośnie, Zdążyć przed Panem Bogiem,
Tango, ·
opisać następujące motywy i tematy literackie,
odwołując się do poznanych utworów: miłość, natura, wędrówka, tęsknota za
ojczyzną, relacje człowieka z Bogiem, bunt, koncepcje odzyskania
niepodległości, obraz i ocena polskiego społeczeństwa, rewolucja, ·
scharakteryzować wzorce osobowe i postawy bohaterów,
odwołując się do omówionych utworów literackich ·
scharakteryzować wizję świata i człowieka w dwudziestoleciu międzywojennym, odwołując
się do omówionych utworów, ·
wykorzystać podstawowe konteksty do analizy i
interpretacji utworów literackich (np. biograficzny dla sklepów cynamonowych,
Zdążyć przed Panem Bogiem lub
historyczny dla utworów czasu wojn, ·
określić tematykę wszystkich omawianych utworów
literackich, |
Język
– wiedza i umiejętności |
|
Rozumienie
tekstu |
|
Tworzenie
własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych |
|
Na ocenę dobrą uczeń potrafi to, co na
ocenę dostateczną, a ponadto:
Literatura i kultura – wiedza i umiejętności |
|
Język – wiedza i umiejętności |
|
Rozumienie
tekstu |
|
Tworzenie własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych |
|
Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi to, co na
ocenę dobrą, a ponadto:
Literatura
i kultura – wiedza i umiejętności |
|
Język – wiedza i umiejętności |
|
Rozumienie tekstu |
|
Tworzenie
własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych |
|
Na ocenę celującą uczeń
potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
Literatura i kultura – wiedza i umiejętności |
|
Język – wiedza i umiejętności |
|
Rozumienie tekstu |
· zastosować wszystkie
wymienione wyżej umiejętności w analizie tekstów wszystkich typów, |
Tworzenie własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych |
· posługuje się bogatą
terminologią (unikając pseudonaukowości), · przestrzega zasad
etykiety językowej, · posługuje się stylem o
wyraźnych cechach indywidualnych. |