Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad
słowami klasa 1 część 1
Prezentowane wymagania
edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff,
będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami
w pierwszym semestrze klasy 1. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali
ocen.
Numer i temat
lekcji |
Wymagania
konieczne (ocena
dopuszczająca) Uczeń: |
Wymagania
podstawowe (ocena
dostateczna) Uczeń potrafi
to, |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną oraz: |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) Uczeń potrafi
to, co |
Wymagania
wykraczające (ocena
celująca) Uczeń: potrafi
to, |
ANTYK – O EPOCE |
|||||
2. Fundamenty kultury
europejskiej |
•
wyjaśnia znaczenie słów: antyk, klasyczny, monoteizm i politeizm, antropocentryzm •
wskazuje różnice między politeizmem i monoteizmem •
tłumaczy, co oznacza pojęcie imperium
rzymskie i odnosi je do właściwego okresu historycznego •
podaje datę upadku cesarstwa zachodniorzymskiego i przedstawia znaczenie tego
wydarzenia w określaniu ram czasowych epoki |
• wyjaśnia znaczenie
słów: judaizm, chrześcijaństwo, miasto-państwo, demokracja oraz imperium
i używa ich w odpowiednim kontekście • właściwie stosuje
w swoich wypowiedziach przymiotnik klasyczny • wykorzystuje pojęcia miasto-państwo i
demokracja do opisu form ustrojowych starożytnej Grecji |
•
określa, na czym polegało przełomowe znaczenie wynalazku pisma •
podaje etymologię i wyjaśnia sens słowa antropocentryzm
w kontekście kultury antyku |
•
omawia ideę kalokagatii jako ideału człowieczeństwa •
wypowiada się na temat fundamentalnej roli starożytności klasycznej w
historii kultury europejskiej |
•
wyjaśnia, kim był Perykles i odnosi tę postać do złotego wieku w kulturze
greckiej •
przedstawia znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju późniejszych kodyfikacji
prawnych •
podaje datę podziału cesarstwa rzymskiego na wschodnie i zachodnie •
tłumaczy, co oznacza pojęcie agora |
3. i 4. Poglądy filozoficzne starożytnych Greków |
•
wymienia imiona najważniejszych filozofów starożytnej Grecji: Sokratesa,
Platona i Arystotelesa •
podaje najważniejsze założenia filozofii stoickiej i epikurejskiej |
•
wymienia podstawowe założenia filozofii Sokratesa, Platona i Arystotelesa •
czyta ze zrozumieniem fragment Uczty Platona
i objaśnia platońską metaforę jaskini •
określa etymologię oraz znaczenie słowa filozofia |
•
tłumaczy, co oznacza pojęcie materializm
w odniesieniu do filozofii przyrody •
określa sens wyrazu idealizm w
kontekście filozofii Platona •
wyjaśnia znaczenie słowa cnota i
odnosi je do filozofii Sokratesa |
• wyjaśnia znaczenie
pojęcia arche • opisuje
zasadę złotego środka w odniesieniu
do filozofii Arystotelesa • objaśnia sens
słów: cynizm, hedonizm, sofistyka |
•
określa pochodzenie słów akademia i liceum •
przedstawia główne poglądy Heraklita z Efezu |
5. i 6. Sztuka antyku |
•
rozróżnia porządki architektoniczne: dorycki, joński i koryncki •
rozpoznaje najważniejsze zabytki starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu |
•
podaje główne cechy sztuki antycznej •
wymienia rzymskie wynalazki architektoniczne: arkadę oraz kopułę i wskazuje je na przykładach konkretnych zabytków •
wyjaśnia znaczenie pojęć: polichromia,
fresk, mozaika, kompozycja dzieła, arkada, kariatyda, kolumna, akwedukt, Koloseum, kopuła, łuk triumfalny |
•
omawia znaczenie harmonii w sztuce antyku •
tłumaczy, czym jest kanon •
objaśnia sens pojęcia mimesis jako
kategorii sztuki antycznej |
• charakteryzuje
antyczny ideał piękna • dokonuje
analizy dzieła sztuki według następujących kryteriów: stosunek do natury,
kompozycja, sposób ukazania tematu, kontekst kulturowy i filozoficzny |
•
wypowiada się na temat ceramiki antycznej •
przedstawia najistotniejsze informacje na temat muzyki w antyku •
rozróżnia okresy klasyczny i hellenistyczny w historii sztuki starożytnej
Grecji i przyporządkowuje im odpowiednie dzieła |
7. Teatr antyczny |
• wymienia nazwy
rodzajów literackich i definiuje dramat • wskazuje
podstawowe elementy budowy teatru greckiego – orchestrę, proscenium, skene,
parodos • wyjaśnia, na
czym polegała zasada trzech jedności • przytacza
tytuły przynajmniej dwóch tragedii Sofoklesa (Król Edyp i Antygona) |
• rozróżnia
antyczne gatunki dramatyczne: tragedię, komedię i dramat satyrowy • opisuje
podstawowe elementy budowy teatru greckiego – orchestrę, proscenium, skene,
parodos • przedstawia
budowę dramatu antycznego |
•
omawia historię narodzin teatru •
swobodnie posługuje się pojęciami i wyrażeniami: dytyramb, koryfeusz, agon, chór, koturny, maska, deus ex machina,
amfiteatr |
• określa rolę
trzech pisarzy – Ajschylosa, Eurypidesa i Sofoklesa – w rozwoju dramatu |
•
podaje etymologię słowa tragedia •
omawia wpływ tragików greckich: Ajschylosa, Eurypidesa i Sofoklesa oraz komediopisarza
Arystofanesa na rozwój teatru |
ANTYK – TEKSTY
Z EPOKI |
|||||
8. i 9. Mitologia Greków i Rzymian |
• na podstawie
fragmentu Mitologii Jana
Parandowskiego relacjonuje powstanie świata i bogów według wierzeń Greków • streszcza mit
o Orfeuszu • wymienia
imiona najważniejszych bogów greckich (Zeus, Posejdon, Hades, Hera, Hestia,
Demeter, Afrodyta, Apollo, Ares, Atena, Hermes i Hefajstos) |
• wyjaśnia
znaczenie pojęcia mit na tle
wierzeń świata starożytnego • odróżnia mit
od legendy i baśni • charakteryzuje
rodzaje mitów: kosmogoniczne, teogoniczne, antropogeniczne oraz genealogiczne
i podaje konkretne przykłady każdego z nich • opisuje
najważniejszych bogów greckich: Zeusa, Posejdona, Hadesa, Herę, Hestię,
Demeter, Afrodytę, Apolla, Aresa, Atenę, Hermesa i Hefajstosa, Artemidę,
Uranosa, Gaję, Kronosa, Reę |
• używa ze
zrozumieniem pojęć sacrum i profanum • tłumaczy
znaczenie pojęcia antropomorfizm i
odnosi je do mitów greckich • interpretuje
mit o Orfeuszu |
•
wyjaśnia znaczenie pojęcia archetyp
w kontekście mitu o Orfeuszu |
• na podstawie
mitów o Prometeuszu i Syzyfie określa sens pojęcia archetyp • tłumaczy,
czym były misteria eleuzyńskie • interpretuje
mit o rodzie Labdakidów |
12. i 13. U źródeł poezji – liryka grecka |
• omawia
podział na rodzaje literackie • wymienia
nazwy gatunków lirycznych uprawianych w antyku |
• podaje
definicje gatunków lirycznych: pieśni, trenu, anakreontyka, ody, elegii,
poezji tyrtejskiej • definiuje patriotyzm
w kontekście utworu Tyrtajosa • wymienia
twórców starożytnej liryki greckiej: Tyrtajosa, Safonę, Anakreonta |
•
charakteryzuje poezję tyrtejską na przykładzie wiersza Tyrtajosa •
interpretuje poezję Anakreonta w odniesieniu do filozofii epikurejskiej •
porównuje liryki Tyrtajosa z wierszami Anakreonta •
omawia twórczość poetów starożytnej Grecji: Tyrtajosa, Safony, Anakreonta |
• szczegółowo
analizuje i interpretuje wiersze, używając terminologii z zakresu teorii
literatury (rodzaj liryki, podmiot liryczny, sytuacja liryczna) i wskazując zastosowane
w utworze środki wyrazu artystycznego oraz określając ich funkcje |
•
interpretuje liryki Tyrtajosa, Anakreonta i Safony, odnosząc je do
światopoglądu starożytnych Greków •
ocenia formę i styl poznanych liryków |
14., 15. i 16. Homer – początki epiki |
• określa
tematykę przeczytanego fragmentu Iliady • uzasadnia
przynależność eposu do epiki |
• wymienia
cechy eposu homeryckiego • wyjaśnia, na
czym polega specyfika porównania homeryckiego i wskazuje odpowiednie
przykłady w tekście • tłumaczy
znaczenie pojęcia stały epitet i
podaje przykłady takich epitetów z eposu homeryckiego • wyjaśnia, co
oznacza wyrażenie koń trojański |
•
relacjonuje główne wątki Iliady •
odróżnia inwokację od apostrofy •
omawia na przykładach istotę toposu |
• rozpoznaje i
wskazuje cechy stylu podniosłego • charakteryzuje
głównych bohaterów Iliady |
•
wymienia imiona drugoplanowych bohaterów Iliady:
Andromacha, Priam, Kasandra, Helena, Parys, Laokoon •
konfrontuje historię o Laokoonie z rzeźbą Grupa
Laokoona •
omawia tematykę, toposy i przesłanie Odysei •
wyjaśnia znaczenie pojęcia homo viator |
*18. Poetyka normatywna według
Arystotelesa |
• wyjaśnia
pojęcie poetyka normatywna i odnosi
je do traktatu Poetyka Arystotelesa |
• wypowiada
się na temat dokonań Arystotelesa |
• omawia
zagadnienie katharsis jako jednej z
podstawowych kategorii tragedii greckiej • definiuje
zasady mimesis oraz decorum |
• wypowiada
się na temat funkcji zasad mimesis i
decorum w budowie tekstu
literackiego |
•
przywołuje szerokie konteksty traktatu Arystotelesa i nawiązania do niego |
*19., 20., 21. i 22. Król Edyp Sofoklesa |
• streszcza
tragedię Król Edyp Sofoklesa |
• wskazuje w
tekście elementy budowy dramatu antycznego • omawia
zasadę trzech jedności na przykładzie utworu Sofoklesa • charakteryzuje
głównego bohatera tragedii • wymienia
funkcje chóru w dramacie antycznym, odwołując się do przykładów z tekstu |
• wyjaśnia
istotę tragizmu w kontekście treści utworu • na
przykładzie działań Edypa określa funkcjonowanie ironii tragicznej • przedstawia,
na czym polega wina tragiczna w odniesieniu do losów głównego bohatera |
• analizuje
zagadnienie fatum w świecie starożytnych Greków, odnosząc się do treści Króla Edypa • posługuje
się pojęciem hybris przy
charakteryzowaniu postaci Edypa • objaśnia
zagadnienie katharsis jako jednej z
podstawowych kategorii tragedii greckiej |
•
streszcza mit o rodzie Labdakidów •
wyjaśnia na przykładzie Króla Edypa,
na czym polega zasada decorum |
23. i 24. Liryka rzymska – Horacy |
• przedstawia
postać Horacego • określa
pochodzenie pojęcia mecenas sztuki
w nawiązaniu do biografii Horacego • wyjaśnia
znaczenie pojęcia horacjanizm |
• podaje cechy
charakterystyczne pieśni (ód) • rozpoznaje
rodzaj liryki omawianego utworu, jego adresata, sposób kreacji podmiotu
lirycznego i sytuacji lirycznej • określa
problematykę utworu |
• definiuje
zasadę decorum i odnosi ją do
wybranych utworów literatury starożytnej • sytuuje
treść ody w kontekście poznanych filozofii • wskazuje zastosowane
w utworze środki wyrazu artystycznego |
•
pisze analizę i interpretację wiersza Horacego |
•
przywołuje szerokie konteksty twórczości Horacego i nawiązania do niej |
ANTYK – NAUKA
O JĘZYKU |
|||||
25. i 26. Retoryka |
• wyjaśnia
znaczenie pojęcia retoryka • wyróżnia
argumenty rzeczowe, logiczne i emocjonalne |
• prezentuje
na przykładach różne typy argumentów – rzeczowe, logiczne i emocjonalne • wymienia
etapy przygotowania wypowiedzi ustnej |
• wyjaśnia znaczenie
słowa perswazja i wskazuje odmiany
perswazji: propagandę oraz agitację • realizuje w
praktyce etapy przygotowania wypowiedzi ustnej |
•
rozpoznaje manipulację językową i najczęstsze chwyty erystyczne •
tworzy konspekt dłuższej wypowiedzi ustnej •
podczas wypowiadania się zwraca uwagę na mowę ciała |
•
rozpoznaje i analizuje wypowiedź propagandową |
ANTYK –
PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
27. Podsumowanie
wiadomości na temat kultury antycznej |
• streszcza
główne tezy fragmentu tekstu Ernsta Hansa Gombricha O sztuce • relacjonuje
fragment prozy Tadeusza Borowskiego U
nas, w Auschwitzu… |
• prezentuje
własne wrażenia wynikające z lektury fragmentu tekstu Tadeusza Borowskiego |
• podsumowuje
dziedzictwo antyku |
•
podejmuje dyskusję na temat roli artysty w czasach antyku i obecnie •
bierze udział w dyskusji na temat zagrożeń myślenia idealistycznego |
•
pisze pracę, w której zawiera swój pogląd na temat dziedzictwa antyku |
28. Powtórzenie
wiadomości |
• przytacza
najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat antyku |
• wykorzystuje
najważniejsze konteksty wywodzące się z twórczości antycznej |
• wyciąga
wnioski na tematy związane z twórczością antyczną • określa
własne stanowisko w kwestii dziedzictwa antyku |
•
zabiera głos w dyskusji na tematy związane z antykiem i stosuje odpowiednie
argumenty •
w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
•
wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z twórczości antycznej •
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z twórczością antyku |
ANTYK –
NAWIĄZANIA |
|||||
29. Śladami
antyku |
• rozpoznaje
wpływy kultury starożytnej w różnych dziełach sztuki |
• wymienia
elementy kultury starożytnej obecne w dzisiejszym świecie |
• omawia znany
sobie przykład inspiracji kulturą antyku |
•
podaje przykłady wpływu sztuki starożytnej na twórczość kolejnych epok |
•
omawia stosunek poszczególnych okresów w historii kultury do dziedzictwa
antyku |
*30. Kto jest
barbarzyńcą? |
•
czyta ze zrozumieniem fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta Barbarzyńca w ogrodzie i Mieczysława Jastruna Mit
śródziemnomorski • relacjonuje
opinię Mieczysława Jastruna o starożytnych Grekach |
• odnosi tekst
utworu Zbigniewa Herberta do poznanych dzieł architektury starożytnej Grecji • rozpoznaje
polemiczny charakter tekstu Mieczysława Jastruna |
• interpretuje
tytuł tekstu Herberta, odwołując się do toposów (m.in. ogrodu, arkadii,
barbarzyńcy) • porównuje
tezy zawarte w tekstach Jastruna i Herberta |
•
podejmuje dyskusję na temat dziedzictwa antyku •
interpretuje słowo barbarzyńca w
kontekście obu fragmentów |
•
przywołuje szerokie konteksty i nawiązania obu przeczytanych tekstów |
31. Mitologia
współcześnie |
• streszcza
mit o Dedalu i Ikarze • czyta ze
zrozumieniem fragment tekstu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Tragiczny koniec mitologii |
• streszcza
mit o Ledzie i Jowiszu • wyjaśnia znaczenie
słów demitologizacja i parodia na przykładzie utworu
Gałczyńskiego |
• interpretuje
rzeźbę Igora Mitoraja Ikaro Alato w
odniesieniu do kanonu sztuki antycznej oraz mitu o Dedalu i Ikarze |
•
omawia współczesne interpretacje mitologii starożytnych Greków i Rzymian |
•
tworzy parodię dowolnie wybranego mitu |
32. Safona w
poezji współczesnej |
• określa
tematykę fragmentu wiersza Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej Róże dla Safony • nazywa
rodzaj liryki występujący w utworze |
• prezentuje
informacje na temat życia, legendy oraz twórczości Safony • określa
podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu |
• wypowiada
się na temat kreacji podmiotu lirycznego • omawia
sytuację liryczną występującą w utworze Jasnorzewskiej |
•
wyjaśnia, na czym polega funkcja metafor w wierszu |
•
pisze analizę i interpretację wiersza |
33. Omówienie
filmu Troja |
• streszcza
fabułę filmu |
• porównuje
fabułę filmu z treścią mitu trojańskiego |
• posługuje
się nazwami gatunków filmowych i przyporządkowuje Troję do jednego z nich |
•
wypowiada się na temat scenografii, kostiumów, zdjęć, montażu, reżyserii, gry
aktorskiej oraz efektów specjalnych w Troi |
•
porównuje obraz Wolfganga Petersena z innymi dziełami filmowymi podejmującymi
wątki antyczne |
*34. Omówienie filmu Grek Zorba |
• wypowiada
się na temat swoich odczuć po obejrzeniu filmu |
• definiuje
żywioł dionizyjski i odnosi go do Alexisa Zorbasa – głównego bohatera filmu |
• porównuje Greka Zorbę z tragedią antyczną,
uwzględniając następujące elementy: przeznaczenie, konflikt tragiczny, winę
tragiczną, katharsis |
•
omawia znaczenia tańca w filmie i w antycznych obrzędach religijnych |
•
tworzy recenzję filmu |
BIBLIA – O
EPOCE |
|||||
36. Świat judeochrześcijański |
• podaje nazwy
religii wywodzących się z Biblii • wymienia podobieństwa
i różnice pomiędzy judaizmem a chrześcijaństwem |
• wymienia
nazwy religii chrześcijańskich i wskazuje podstawowe różnice pomiędzy nimi • wyjaśnia
znaczenie pojęcia Testament w
odniesieniu do Biblii |
• omawia różnice
pomiędzy Starym a Nowym Testamentem • wyjaśnia,
czym są Ewangelie i wymienia imiona ewangelistów |
•
analizuje relacje dogmatyczne i społeczne pomiędzy judaizmem i
chrześcijaństwem, a także pomiędzy wyznaniami chrześcijańskimi |
•
wyczerpująco opisuje jedną z religii wywodzących się z Biblii |
37. Biblia –
wiadomości wstępne |
• określa
pochodzenie słowa Biblia • prezentuje
podział ksiąg biblijnych |
• dokonuje
podziału ksiąg biblijnych na księgi historyczne, dydaktyczne oraz profetyczne
i podaje ich przykłady • wymienia
przekłady Biblii • określa, w jakich
językach została zapisana Biblia • wyjaśnia znaczenie
pojęć werset i alegoria |
• charakteryzuje
przekłady Biblii • wyjaśnia
znaczenie pojęć: kanon, teologia, symbol |
•
omawia funkcje Biblii – sakralną, poznawczą i estetyczną |
•
wymienia nazwy świętych ksiąg innych
religii |
BIBLIA –
TEKSTY Z EPOKI |
|||||
38. Księga
Rodzaju – dzieje początków świata i ludzkości |
• relacjonuje
powstanie świata i człowieka według Biblii |
• wyjaśnia
znaczenie frazeologizmu zakazany owoc • definiuje
pojęcia genesis i patriarcha |
• porównuje
biblijny opis stworzenia świata i człowieka z opisem mitologicznym |
•
interpretuje opowieść o zerwaniu owocu z drzewa zakazanego (o grzechu
pierworodnym) |
•
formułuje wypowiedź na temat wolnej
woli w kontekście opowieści o grzechu pierworodnym • interpretuje obraz Tycjana Grzech pierworodny i Williama Blake’a Bóg stwarzający wszechświat |
*39. W drodze do Ziemi
Obiecanej – Księga Wyjścia |
• relacjonuje
treść fragmentu Księgi Wyjścia |
• charakteryzuje relację między Bogiem a
człowiekiem na podstawie fragmentów Księgi Wyjścia |
• wypowiada
się na temat symboliki wydarzeń opisanych w Księdze Wyjścia |
•
przedstawia rolę Mojżesza w historii
judaizmu |
•
analizuje dzieła plastyczne
inspirowane Księgą Wyjścia |
40. Rozważania
o cierpieniu – Księga Hioba |
• opowiada
historię Hioba |
• omawia
relacje między Hiobem a Bogiem na podstawie fragmentu Biblii |
• interpretuje
przemianę postawy Hioba po rozmowie z Bogiem |
•
podejmuje dyskusję na temat sensu cierpienia i zgody Boga na istnienie zła
(teodycei) |
•
omawia problem cierpienia we
współczesnym świecie • interpretuje obraz Léona Bonnata w
kontekście historii Hioba |
42. Poezja
biblijna – Księga Psalmów |
•
przyporządkowuje psalmy do liryki • określa
rodzaj liryki oraz nadawcę i adresata psalmów • wyjaśnia
znaczenie pojęć psalm i psałterz |
• klasyfikuje
psalmy według poznanych kryteriów • podaje
przykłady paralelizmów |
• wypowiada się na temat związku psalmów z
muzyką • wskazuje środki
stylistyczne zastosowane w psalmach i omawia ich funkcje |
•
przedstawia obraz Boga wyłaniający się z psalmów |
•
porównuje tłumaczenia psalmów (z
Biblii Tysiąclecia, Jana Kochanowskiego i Czesława Miłosza) |
43. Biblijne
oblicza miłości – Pieśń nad Pieśniami |
• uzasadnia
przynależność Pieśni nad Pieśniami do liryki |
• charakteryzuje
relacje między Oblubieńcem a Oblubienicą • wyjaśnia
znaczenie wyrażenia miłość zmysłowa
w kontekście utworu |
• omawia
oddziaływanie Pieśni nad Pieśniami na zmysły, wskazując cytaty z tekstu • odnajduje
środki stylistyczne zastosowane w utworze i określa ich funkcję |
•
podejmuje dyskusję na temat przynależności Pieśni nad Pieśniami do kanonu
biblijnego •
wypowiada się na temat symbolicznej interpretacji Pieśni |
•
porównuje opis miłości zaprezentowany
w Pieśni nad Pieśniami z wybranymi utworami miłosnymi z kręgu popkultury • opisuje postać z obrazu Oblubienica Rossettiego i zestawia ją
z literackim pierwowzorem z Biblii |
44. Moralizatorski
sens przypowieści biblijnych |
• odczytuje
przypowieści na poziomie dosłownym i alegorycznym • tłumaczy znaczenie
pojęcia parabola |
• wymienia
elementy świata przedstawionego, zwracając uwagę na ich schematyczną
konstrukcję |
• wyjaśnia
funkcję schematycznej konstrukcji przypowieści i podaje przyczynę braku imion
bohaterów • odróżnia
przypowieść od exemplum |
•
uzasadnia sens posługiwania się formą przypowieści w Biblii •
wskazuje na średniowiecznej miniaturze Czterech
ewangelistów
atrybuty właściwe poszczególnym ewangelistom |
•
podejmuje dyskusję na temat
aktualności wzorców moralnych propagowanych w przypowieściach • podaje przykłady utworów literackich o
charakterze parabolicznym |
46. Wizja końca
świata w Apokalipsie św. Jana |
• streszcza
Księgę Apokalipsy na podstawie przeczytanych fragmentów |
• opisuje
jeźdźców Apokalipsy i charakteryzuje ich na podstawie ryciny Albrechta Dürera
Czterech jeźdźców Apokalipsy • definiuje
pojęcie eschatologii |
• wskazuje główne
cechy stylu Apokalipsy •
interpretuje symbole i alegorie znajdujące się w omawianym fragmencie |
•
wypowiada się na temat sposobów obrazowania i wywoływania nastroju grozy w
Apokalipsie •
porównuje biblijną Apokalipsę z innymi przedstawieniami końca świata |
•
pisze
analizę porównawczą Apokalipsy
i dowolnego dzieła prezentującego koniec świata (literackiego, malarskiego
bądź filmowego) |
*47. O miłości bliźniego – Pierwszy
list św. Jana Apostoła |
• omawia obraz
miłości wyłaniający się z listu św. Jana • wyjaśnia
znaczenie pojęć kazanie i list apostolski |
• dostrzega i
charakteryzuje rewolucyjność nauki Jezusa z Nazaretu zawartej w liście św.
Jana |
• podejmuje
dyskusję na temat funkcjonowania przykazania miłości bliźniego |
•
porównuje obraz Fra Angelica Kazanie na górze z treścią
listu św. Jana |
•
przywołuje szerokie konteksty listu św. Jana i nawiązania do niego |
BIBLIA – NAUKA
O JĘZYKU |
|||||
49. Style
wypowiedzi |
• wymienia style
funkcjonalne obecne w języku polskim i rozpoznaje je w praktyce • wymienia
najczęstsze rodzaje stylizacji językowej |
• podaje cechy
stylów funkcjonalnych |
• rozpoznaje
stylizację językową • wskazuje
wyróżniki stylu biblijnego |
•
omawia różnice pomiędzy stylem funkcjonalnym a artystycznym •
podaje cechy dobrego stylu |
•
tworzy teksty napisane różnymi stylami funkcjonalnymi |
BIBLIA –
PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
50. Podsumowanie
wiadomości na temat Biblii |
• relacjonuje
opinie na temat Biblii, zawarte w tekstach Anny Kamieńskiej Książka
nad książkami i Anny Świderkówny Rozmowy
o Biblii |
• wskazuje i
komentuje różnice pomiędzy tekstami obu autorek |
• na podstawie
przeczytanych fragmentów formułuje własne sądy na temat Biblii |
•
podejmuje dyskusję o miejscu Biblii w przeszłości i we współczesnym świecie |
•
wypowiada się na temat wpływu Biblii na dzieje świata |
51. Powtórzenie
wiadomości |
• przytacza
najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat Biblii |
• wykorzystuje
najważniejsze konteksty wywodzące się z Biblii |
• rozważa
zagadnienia poruszane w przeczytanych fragmentach Biblii i formułuje własne
sądy na ich temat oraz wnioski |
•
zabiera głos w dyskusji na tematy związane z Biblią i stosuje odpowiednie
argumenty •
w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
•
wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z Biblii •
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z Biblią |
BIBLIA –
NAWIĄZANIA |
|||||
52. Śladami Biblii |
• rozpoznaje
inspiracje biblijne w sztuce |
• wymienia
motywy w kulturze współczesnej, wywodzące się z Biblii |
• omawia
przykład dzieła zainspirowanego Biblią |
•
podaje przykłady inspiracji biblijnych, realizowane w określonych epokach |
•
szczegółowo omawia wybrany przykład współczesnego dzieła sztuki inspirowanego
Biblią |
*53. Poezja współczesna inspirowana Biblią |
•
odczytuje ze zrozumieniem treść wierszy Zbigniewa Herberta Książka i Anny Achmatowej
Żona Lota •
relacjonuje historie zburzenia Sodomy i Gomory • nazywa
rodzaj liryki występujący w utworach |
• określa
adresata i nadawcę wierszy • rozpoznaje
bohaterów lirycznych wiersza Achmatowej • odnajduje
nawiązania biblijne w wierszu Herberta |
• określa stosunek
podmiotu lirycznego do Biblii w wierszu Herberta oraz do żony Lota w wierszu
Achmatowej |
•
interpretuje oba wiersze |
•
pisze analizę porównawczą obu utworów |
54. i 55. O
Biblii dzisiaj |
• relacjonuje
treść fragmentów tekstów Harolda Kushnera Co się
naprawdę zdarzyło w ogrodzie Edenu? i Frédérica Beigbedera Windows on
the World • przytacza
treść historii o grzechu pierworodnym i zburzeniu wieży Babel |
• uzasadnia
porównanie World Trade Center do wieży Babel z tekstu Frédérica Beigbedera • opisuje
dzieło Jerzego Nowosielskiego Krucyfiks |
• określa
funkcję pytań w tekście Harolda Kushnera • porównuje
autorską interpretację historii biblijnej z interpretacją kanoniczną |
•
wskazuje literaturę pomocną do interpretacji krucyfiksu •
interpretuje znaczenie krucyfiksu w kontekście symboliki chrześcijańskiej |
•
wymienia tytuły innych dzieł Jerzego Nowosielskiego i je interpretuje |
56. Biblia w filmie – Pasja Mela
Gibsona |
• streszcza
fabułę filmu |
•
wyjaśnia funkcję retrospekcji w Pasji |
•
wypowiada się na temat kompozycji filmu |
•
podejmuje dyskusję na temat zasadności ukazania w filmie drastycznych scen •
interpretuje postać szatana |
•
porównuje epizody filmowe z ich ewangelicznymi opisami •
pisze recenzję filmu |
57. Kino o wartościach – Dekalog I
Krzysztofa Kieślowskiego |
• przedstawia
swoje odczucia po obejrzeniu filmu |
•
zabiera głos w dyskusji na temat postawy bohatera filmu – Krzysztofa |
•
wypowiada się na temat dialogów, narracji i kadrowania w filmie •
analizuje rolę przypadku w konstrukcji fabuły |
•
interpretuje postać graną w filmie przez Artura Barcisia •
podejmuje dyskusję o hierarchii wartości we współczesnym świecie |
•
formułuje wypowiedź na temat innego filmu z cyklu Dekalog |
ŚREDNIOWIECZE
– O EPOCE |
|||||
59. i 60. Średniowiecze
– wprowadzenie do epoki |
• podaje
etymologię nazwy epoki • wymienia
najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza • wyjaśnia
znaczenie słów teocentryzm i feudalizm • określa fazy
średniowiecza |
• omawia
najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza • porównuje
ramy czasowe średniowiecza polskiego i europejskiego • charakteryzuje
średniowieczny system szkolny • wyjaśnia, co
oznacza sformułowanie Biblia pauperum |
•
analizuje specyfikę periodyzacji polskiego średniowiecza • omawia, na
czym polegał średniowieczny uniwersalizm i teocentryzm |
•
interpretuje rolę karnawału |
•
opisuje wpływ antyku i kultury arabskiej na średniowiecze |
61. i 62. Filozofia
chrześcijańska |
• czyta ze
zrozumieniem fragment Wyznań św.
Augustyna oraz Summy teologicznej św.
Tomasza • wyjaśnia
znaczenie pojęcia asceza |
• wymienia
podstawowe założenia obu filozofii • tłumaczy, co
oznaczają pojęcia: dualizm, iluminacja, akt, potencja, hierarchia bytów |
•
na podstawie Summy teologicznej
wyjaśnia pochodzenie hierarchii bytów według św. Tomasza •
omawia wpływ idei hierarchii bytów na średniowieczną koncepcję władzy i
społeczeństwa |
•
przedstawia różnice między filozofią św. Augustyna a filozofią św. Tomasza |
•
interpretuje portret św. Augustyna •
objaśnia alegoryczne znaczenie koloru na obrazie Justusa z Gandawy |
63. i 64. Sztuka
średniowieczna |
• rozpoznaje
najważniejsze zabytki polskiego i europejskiego średniowiecza • odróżnia
styl romański od gotyckiego |
• wymienia
podstawowe cechy stylu romańskiego i gotyckiego • podaje
przykłady zabytków polskiego i europejskiego średniowiecza • właściwie posługuje
się terminami: płaskorzeźba, rzeźba pełnofigurowa, fresk, pieta, ikona, nawa, ołtarz, prezbiterium, apsyda, katedra, przypora, rozeta, witraż, portal |
•
wyjaśnia i ilustruje przykładami parenetyczny i anonimowy charakter sztuki
średniowiecznej •
omawia alegorię i podaje jej przykłady •
używa we właściwym kontekście terminów: symultanizm, iluminatorstwo, miniatura, chorał, bazylika |
•
analizuje średniowieczne dzieło sztuki według następujących kryteriów:
symbolika, kolorystyka, kolejność ukazywania postaci, sposób przedstawienia
sylwetki ludzkiej, kontekst filozoficzny i historyczny dzieła, kompozycja |
•
wymienia cechy stylu bizantyjskiego i podaje jego przykłady •
wypowiada się na temat muzyki średniowiecznej |
65. Teatr średniowieczny |
• podaje nazwy
średniowiecznych gatunków teatralnych |
• wymienia
cechy teatralnych gatunków średniowiecznych |
•
wypowiada się na temat funkcji teatru w średniowieczu |
•
objaśnia psychomachię w kontekście moralitetu |
•
przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
ŚREDNIOWIECZE
– TEKSTY Z EPOKI |
|||||
66. Bogurodzica – najstarszy polski utwór poetycki |
• czyta ze
zrozumieniem Bogurodzicę • wskazuje
przykłady archaizmów w utworze |
• rozpoznaje
podmiot liryczny oraz adresata utworu • wskazuje
archaizmy leksykalne i fleksyjne w Bogurodzicy • wyjaśnia znaczenie
pojęcia kierlesz |
•
wypowiada się na temat kompozycji utworu •
omawia funkcję Bogurodzicy w
średniowiecznej Polsce |
•
odnajduje w treści Bogurodzicy
motyw deesis i odnosi go do sztuk plastycznych •
omawia formę wiersza |
•
wskazuje podobieństwa między motywem deesis w Bogurodzicy a przedstawionym na średniowiecznej ikonie |
67. Ludzki wymiar cierpienia Matki Boskiej w Lamencie świętokrzyskim |
• czyta ze
zrozumieniem Lament świętokrzyski • wskazuje
przykłady archaizmów w utworze |
• określa
sytuację liryczną, podmiot liryczny i adresatów utworu • wskazuje
archaizmy leksykalne i fleksyjne w Lamencie świętokrzyskim |
•
charakteryzuje Maryję jako matkę •
rozpoznaje w wierszu motyw Stabat mater |
•
porównuje obrazy Maryi z Lamentu
świętokrzyskiego i z Bogurodzicy |
•
zestawia obrazy męki Pańskiej przedstawione w Lamencie świętokrzyskim i na obrazie Matthiasa Grünewalda Ukrzyżowanie •
wypowiada się na temat obrazu Żydów w tekście Lamentu świętokrzyskiego |
69. Motyw tańca śmierci w Rozmowie
Mistrza Polikarpa ze Śmiercią |
• czyta ze
zrozumieniem Rozmowę Mistrza Polikarpa
ze Śmiercią • streszcza
utwór • wskazuje
przykłady archaizmów w tekście |
• opisuje
obraz śmierci przedstawiony w utworze, posługując się przy tym terminem alegoria • wskazuje w
tekście archaizmy leksykalne i fleksyjne |
•
odnajduje w przeczytanym fragmencie motyw danse
macabre •
wyjaśnia przyczyny popularności motywu śmierci w średniowieczu •
wyjaśnia w kontekście utworu znaczenie pojęć memento mori i ars moriendi
|
•
omawia na podstawie lektury światopogląd ludzi średniowiecza •
wypowiada się na temat średniowiecznych wskazań ars moriendi •
tłumaczy, czym była w średniowieczu czarna śmierć |
•
porównuje motyw danse macabre
przedstawiony w Rozmowie… i na obrazie Bernta Notkego Taniec śmierci |
70. Średniowieczny ideał ascety – Legenda
o św. Aleksym |
• czyta ze
zrozumieniem Legendę o św. Aleksym • streszcza
żywot św. Aleksego • wskazuje
przykłady archaizmów w utworze |
• charakteryzuje
świętego jako ascetę • podaje
przykłady archaizmów leksykalnych i fleksyjnych z tekstu |
•
wskazuje w utworze typowe elementy legendy hagiograficznej |
•
podejmuje dyskusję na temat aktualności ascezy oraz sensu takiej drogi do
świętości |
•
opisuje inne przykłady ascezy średniowiecznej •
wyjaśnia, jaką rolę odgrywali święci w życiu ludzi średniowiecza |
*71. Świętość afirmacyjna – św. Franciszek |
• relacjonuje
treść fragmentu Pochwała stworzenia • charakteryzuje
Pochwałę stworzenia jako hymn |
• porównuje
postawy dwóch świętych: św. Franciszka i św. Aleksego |
•
odnajduje w tekście elementy stylu biblijnego •
wyraża opinię na temat dwóch dróg do świętości – św. Aleksego i św.
Franciszka |
•
interpretuje dzieło Giotta •
wyjaśnia znaczenie pojęcia franciszkanizm |
•
przywołuje szerokie konteksty interpretacyjne związane z postacią św.
Franciszka |
73. Średniowieczny wzorzec rycerza – Król
Artur i rycerze Okrągłego Stołu |
• streszcza
fragment utworu Król Artur i rycerze
Okrągłego Stołu |
• wymienia
tytuły europejskich eposów rycerskich • odnosi
zachowania Artura do średniowiecznego kodeksu rycerskiego • wyjaśnia znaczenie
pojęcia epos rycerski |
•
na przykładzie tekstu objaśnia funkcję fantastyki w epice rycerskiej •
tłumaczy, co oznacza pojęcie etos |
•
analizuje etos rycerza i wyraża swoją opinię na ten temat |
•
wypowiada się na temat XV-wiecznego obrazu Rycerze Okrągłego Stołu i św. Graal •
opisuje współczesne dzieła (filmowe, literackie) nawiązujące do
średniowiecznych opowieści o rycerzach |
74. Średniowieczna miłość – Dzieje
Tristana i Izoldy |
dla fragmentów
utworu: • streszcza
fragment Dziejów Tristana i Izoldy dla całości
utworu: • streszcza utwór
Dzieje Tristana i Izoldy • sporządza
plan wydarzeń |
dla fragmentów
utworu: • formułuje
zasady miłości rycerskiej dla całości
utworu: • omawia etos
rycerski na przykładzie postaci Tristana |
dla
fragmentów utworu: •
objaśnia funkcję fantastyki w tekście dla całości
utworu: •
podaje przykłady elementów fantastyki w Dziejach
Tristana i Izoldy i określa ich funkcję |
dla
fragmentów utworu: •
analizuje specyfikę uczucia łączącego Tristana i Izoldę dla całości
utworu: •
charakteryzuje obyczajowość średniowieczną na podstawie Dziejów Tristana i Izoldy |
•
streszcza historię Abelarda i Heloizy •
podaje przykłady dzieł (także współczesnych) opartych na historii podobnej do
romansu Tristana i Izoldy •
wypowiada się na temat miniatury Tristan
i Izolda podczas morskiej podróży |
75. Historiografia polska w średniowieczu |
• opisuje
wzorzec władcy na podstawie charakterystyki Bolesława Chrobrego pióra Galla
Anonima • definiuje pojęcie
kronika |
• wymienia
obowiązki króla przedstawione przez kronikarza • podaje
przykłady dzieł polskiej historiografii średniowiecznej • definiuje
pojęcie historiografia |
•
na podstawie Kroniki polskiej wypowiada
się na temat stosunków społecznych i obyczajowości w średniowiecznej Polsce •
charakteryzuje dzieła polskiej historiografii średniowiecznej |
•
omawia uwarunkowania historyczne początków piśmiennictwa polskiego •
podejmuje dyskusję na temat wizerunku współczesnych władców w mediach |
•
przygotowuje mowę pochwalną na cześć wybranej przez siebie osoby |
*76. Testament poetycki François Villona |
• czyta ze zrozumieniem fragment Wielkiego testamentu • prezentuje
życiorys Villona, stanowiący kanwę
utworu |
• interpretuje
tytuł tekstu • wyjaśnia znaczenie
pojęcia testament poetycki |
•
wypowiada się na temat środków
stylistycznych użytych w wierszu oraz zastosowanej w nim kompozycji |
•
porównuje obraz przemijania zawarty w Wielkim
Testamencie ze współczesnymi wyobrażeniami na ten temat |
•
przywołuje szerokie konteksty wywodzące się z Wielkiego testamentu
i nawiązania do utworu |
*77. Podróż po zaświatach – Boska
Komedia Dantego Alighieri |
dla fragmentów utworu: • na podstawie fragmentów Boskiej Komedii ogólnie omawia budowę
piekła, czyśćca i raju dla całości utworu: • opisuje budowę zaświatów • wyjaśnia znaczenie słowa prekursor |
dla fragmentów utworu: • charakteryzuje
narratora Boskiej Komedii • wyjaśnia
znaczenie tytułu tekstu dla całości utworu: • wypowiada
się na temat postaci pojawiających się w utworze • tłumaczy
znaczenie pojęć poemat epicki i summa |
dla fragmentów utworu: •
wylicza elementy dzieła charakterystyczne dla średniowiecza i renesansu dla całości utworu: •
wymienia i ilustruje przykładami elementy dzieła charakterystyczne dla
średniowiecza i dla renesansu |
dla fragmentów utworu: •
wypowiada się na temat sposobu obrazowania w utworze dla całości utworu: •
interpretuje symbole obecne w dziele Dantego |
•
omawia fresk Dante i trzy królestwa |
ŚREDNIOWIECZE
– NAUKA O JĘZYKU |
|||||
78. U źródeł języka polskiego |
• wymienia dialekty polszczyzny • przytacza przykłady zabytków języka
polskiego (w tym pierwsze zapisane zdanie) |
• rozpoznaje we współczesnym języku niektóre
pozostałości staropolskie, np. ślady liczby podwójnej |
• omawia historię zapożyczeń • wskazuje przykłady wyrazów z przegłosem
polskim, palatalizacją oraz e
ruchomym |
• podaje przyczyny zmian zachodzących w
języku polskim |
•
sytuuje język polski we właściwej grupie języków słowiańskich •
wymienia nazwy podstawowych grup języków wywodzących się z języka
praindoeuropejskiego oraz języków spoza rodziny indoeuropejskiej |
ŚREDNIOWIECZE
– PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
80. Podsumowanie wiadomości |
•
relacjonuje opinie na temat średniowiecza, zawarte we fragmentach tekstów Franca Cardiniego Wojownik i rycerz oraz Johana Huizingi Jesień średniowiecza |
• wskazuje i
komentuje różnice pomiędzy tekstami obu autorów |
• formułuje
własne sądy na podstawie przeczytanych fragmentów |
• podejmuje dyskusję dotyczącą oceny
średniowiecza, w której odwołuje się do fragmentów tekstów Cardiniego i Huizingi |
•
przywołuje szerokie konteksty i nawiązania wywodzące się ze światopoglądu i z
twórczości średniowiecza |
81. Powtórzenie wiadomości |
• odtwarza
najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat średniowiecza |
• wykorzystuje
najważniejsze konteksty wywodzące się ze średniowiecza |
• rozważa
zagadnienia poruszane w przeczytanych tekstach średniowiecznych i formułuje
własne sądy na ich temat oraz wnioski |
•
zabiera głos w dyskusji na tematy związane ze światopoglądem oraz twórczością
średniowiecza i stosuje odpowiednie argumenty •
w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
•
wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się ze światopoglądu i z twórczości
średniowiecza •
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z epoką średniowiecza |
ŚREDNIOWIECZE
– NAWIĄZANIA |
|||||
82. Śladami średniowiecza |
• rozpoznaje inspiracje
sztuką średniowiecza |
• wymienia elementy
kultury średniowiecza obecne w dzisiejszym świecie |
• omawia
wpływy kultury średniowiecznej w różnych dziełach sztuki |
•
analizuje wybrany przykład inspiracji kulturą średniowiecza |
•
podaje przykłady wpływów sztuki średniowiecznej na twórczość kolejnych epok •
omawia stosunek poszczególnych okresów w historii kultury do dziedzictwa
średniowiecza |
*83. Poetycki komentarz do ascezy |
• rozpoznaje
kontekst literacki wiersza Kazimiery
Iłłakowiczówny Opowieść małżonki św.
Aleksego |
• określa typ
liryki występujący w utworze, a także wskazuje podmiot liryczny i adresata wiersza |
• porównuje
legendę średniowieczną z poetyckim komentarzem współczesnej poetki |
•
omawia kontekst kulturowy wykorzystany w wierszu |
•
pisze analizę i interpretację wiersza |
84. Śmiech w średniowieczu |
• referuje
opinię bohaterów Imienia róży na
temat śmiechu |
• porównuje
stosunek do śmiechu obecny w Imieniu
róży i Stołku dla wesołka |
• rozpoznaje
we fragmencie Imienia róży autora
księgi – Arystotelesa • omawia rolę
błazna na dworach |
•
podejmuje dyskusję na temat funkcji śmiechu w kulturze średniowiecza i
dzisiaj |
•
przywołuje szerokie konteksty i nawiązania obecne w utworze Umberta Eco Imię róży |
85. Współczesne inspiracje średniowieczem |
•
streszcza fragment tekstu Andrzeja Sapkowskiego Miecz przeznaczenia |
•
wymienia motywy średniowieczne, którymi posłużył się autor Miecza przeznaczenia |
• odnajduje w
tekście elementy stylizowane na polszczyznę średniowieczną |
•
wskazuje w dziele Zdzisława Beksińskiego nawiązania do wieków średnich oraz
elementy charakterystyczne dla sposobu obrazowania malarza |
•
interpretuje obraz Zdzisława Beksińskiego •
porównuje dzieło Beksińskiego z animacją Tomasza Bagińskiego Katedra |
86. Średniowiecze w krzywym zwierciadle – Monty Python i św. Graal |
•
streszcza fabułę filmu |
•
odnajduje w filmie motywy średniowieczne •
wyjaśnia w kontekście filmu znaczenie słów absurd oraz ironia |
• porównuje
bohaterów filmu z ich pierwowzorami z legend arturiańskich • wyjaśnia, na
czym polega specyfika angielskiego humoru |
•
analizuje środki tworzące w filmie klimat średniowiecza |
•
podejmuje dyskusję na temat walorów artystycznych i poznawczych filmu |
*87. Współczesny moralitet – Siódma
pieczęć Ingmara Bergmana |
•
odnajduje w tekście nawiązania do
kultury i obyczajowości średniowiecza |
•
interpretuje tytuł filmu i objaśnia jego funkcję •
wyjaśnia w kontekście dzieła Bergmana znaczenie pojęć personifikacja i taniec
śmierci |
• rozpoznaje w
filmie konwencję moralitetu • tłumaczy na
podstawie Siódmej pieczęci, czym jest teodycea |
•
odczytuje przesłanie filmu |
•
przywołuje szerokie konteksty wywodzące się z filmu Siódma pieczęć i
nawiązania do niego |
Autor: Magdalena
Lotterhoff