Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 1 część 1

Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w pierwszym semestrze klasy 1. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

Numer i temat lekcji

Wymagania konieczne

(ocena dopuszczająca)

 

 

 

Uczeń:

Wymagania podstawowe

(ocena dostateczna)

 

Uczeń potrafi to,
co na ocenę dopuszczającą oraz:

Wymagania rozszerzające

(ocena dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną oraz:

Wymagania dopełniające

(ocena bardzo dobra)

 

Uczeń potrafi to, co
na ocenę dobrą oraz:

Wymagania wykraczające

(ocena celująca)

 

Uczeń: potrafi to,
co na ocenę
bardzo dobrą oraz:

ANTYK – O EPOCE

2. Fundamenty kultury europejskiej

• wyjaśnia znaczenie słów: antyk, klasyczny, monoteizm i politeizm, antropocentryzm

• wskazuje różnice między politeizmem i monoteizmem

• tłumaczy, co oznacza pojęcie imperium rzymskie i odnosi je do właściwego okresu historycznego

• podaje datę upadku cesarstwa zachodniorzymskiego i przedstawia znaczenie tego wydarzenia w określaniu ram czasowych epoki

• wyjaśnia znaczenie słów: judaizm, chrześcijaństwo, miasto-państwo, demokracja oraz imperium i używa ich w odpowiednim kontekście

• właściwie stosuje w swoich wypowiedziach przymiotnik klasyczny

• wykorzystuje pojęcia miasto-państwo i demokracja do opisu form ustrojowych starożytnej Grecji

• określa, na czym polegało przełomowe znaczenie wynalazku pisma

• podaje etymologię i wyjaśnia sens słowa antropocentryzm w kontekście kultury antyku

• omawia ideę kalokagatii jako ideału człowieczeństwa

• wypowiada się na temat fundamentalnej roli starożytności klasycznej w historii kultury europejskiej

 

• wyjaśnia, kim był Perykles i odnosi tę postać do złotego wieku w kulturze greckiej

• przedstawia znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju późniejszych kodyfikacji prawnych

• podaje datę podziału cesarstwa rzymskiego na wschodnie i zachodnie

• tłumaczy, co oznacza pojęcie agora

3. i 4. Poglądy filozoficzne starożytnych Greków

• wymienia imiona najważniejszych filozofów starożytnej Grecji: Sokratesa, Platona i Arystotelesa

• podaje najważniejsze założenia filozofii stoickiej i epikurejskiej

• wymienia podstawowe założenia filozofii Sokratesa, Platona i Arystotelesa

• czyta ze zrozumieniem fragment Uczty Platona i objaśnia platońską metaforę jaskini

• określa etymologię oraz znaczenie słowa filozofia

• tłumaczy, co oznacza pojęcie materializm w odniesieniu do filozofii przyrody

• określa sens wyrazu idealizm w kontekście filozofii Platona

• wyjaśnia znaczenie słowa cnota i odnosi je do filozofii Sokratesa

• wyjaśnia znaczenie pojęcia arche

• opisuje zasadę złotego środka w odniesieniu do filozofii Arystotelesa

• objaśnia sens słów: cynizm, hedonizm, sofistyka

 

• określa pochodzenie słów akademia i liceum

• przedstawia główne poglądy Heraklita z Efezu

 

5. i 6. Sztuka antyku

• rozróżnia porządki architektoniczne: dorycki, joński i koryncki

• rozpoznaje najważniejsze zabytki starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu

• podaje główne cechy sztuki antycznej

• wymienia rzymskie wynalazki architektoniczne: arkadę oraz kopułę i wskazuje je na przykładach konkretnych zabytków

• wyjaśnia znaczenie pojęć: polichromia, fresk, mozaika, kompozycja dzieła, arkada, kariatyda, kolumna, akwedukt, Koloseum, kopuła, łuk triumfalny

• omawia znaczenie harmonii w sztuce antyku

• tłumaczy, czym jest kanon

• objaśnia sens pojęcia mimesis jako kategorii sztuki antycznej

• charakteryzuje antyczny ideał piękna

• dokonuje analizy dzieła sztuki według następujących kryteriów: stosunek do natury, kompozycja, sposób ukazania tematu, kontekst kulturowy i filozoficzny

• wypowiada się na temat ceramiki antycznej

• przedstawia najistotniejsze informacje na temat muzyki w antyku

• rozróżnia okresy klasyczny i hellenistyczny w historii sztuki starożytnej Grecji i przyporządkowuje im odpowiednie dzieła

7. Teatr antyczny

• wymienia nazwy rodzajów literackich i definiuje dramat

• wskazuje podstawowe elementy budowy teatru greckiego – orchestrę, proscenium, skene, parodos

• wyjaśnia, na czym polegała zasada trzech jedności

• przytacza tytuły przynajmniej dwóch tragedii Sofoklesa (Król Edyp i Antygona)

• rozróżnia antyczne gatunki dramatyczne: tragedię, komedię i dramat satyrowy

• opisuje podstawowe elementy budowy teatru greckiego – orchestrę, proscenium, skene, parodos

• przedstawia budowę dramatu antycznego

• omawia historię narodzin teatru

• swobodnie posługuje się pojęciami i wyrażeniami: dytyramb, koryfeusz, agon, chór, koturny, maska, deus ex machina, amfiteatr

• określa rolę trzech pisarzy – Ajschylosa, Eurypidesa i Sofoklesa – w rozwoju dramatu

 

• podaje etymologię słowa tragedia

• omawia wpływ tragików greckich: Ajschylosa, Eurypidesa i Sofoklesa oraz komediopisarza Arystofanesa na rozwój teatru

ANTYK – TEKSTY Z EPOKI

8. i 9. Mitologia Greków i Rzymian

• na podstawie fragmentu Mitologii Jana Parandowskiego relacjonuje powstanie świata i bogów według wierzeń Greków

• streszcza mit o Orfeuszu

• wymienia imiona najważniejszych bogów greckich (Zeus, Posejdon, Hades, Hera, Hestia, Demeter, Afrodyta, Apollo, Ares, Atena, Hermes i Hefajstos)

• wyjaśnia znaczenie pojęcia mit na tle wierzeń świata starożytnego

• odróżnia mit od legendy i baśni

• charakteryzuje rodzaje mitów: kosmogoniczne, teogoniczne, antropogeniczne oraz genealogiczne i podaje konkretne przykłady każdego z nich

• opisuje najważniejszych bogów greckich: Zeusa, Posejdona, Hadesa, Herę, Hestię, Demeter, Afrodytę, Apolla, Aresa, Atenę, Hermesa i Hefajstosa, Artemidę, Uranosa, Gaję, Kronosa, Reę

• używa ze zrozumieniem pojęć sacrum i profanum

• tłumaczy znaczenie pojęcia antropomorfizm i odnosi je do mitów greckich

• interpretuje mit o Orfeuszu

 

• wyjaśnia znaczenie pojęcia archetyp w kontekście mitu o Orfeuszu

 

• na podstawie mitów o Prometeuszu i Syzyfie określa sens pojęcia archetyp

• tłumaczy, czym były misteria eleuzyńskie

• interpretuje mit o rodzie Labdakidów

 

12. i 13. U źródeł poezji – liryka grecka

• omawia podział na rodzaje literackie

• wymienia nazwy gatunków lirycznych uprawianych w antyku

• podaje definicje gatunków lirycznych: pieśni, trenu, anakreontyka, ody, elegii, poezji tyrtejskiej

• definiuje patriotyzm w kontekście utworu Tyrtajosa

• wymienia twórców starożytnej liryki greckiej: Tyrtajosa, Safonę, Anakreonta

• charakteryzuje poezję tyrtejską na przykładzie wiersza Tyrtajosa

• interpretuje poezję Anakreonta w odniesieniu do filozofii epikurejskiej

• porównuje liryki Tyrtajosa z wierszami Anakreonta

• omawia twórczość poetów starożytnej Grecji: Tyrtajosa, Safony, Anakreonta

• szczegółowo analizuje i interpretuje wiersze, używając terminologii z zakresu teorii literatury (rodzaj liryki, podmiot liryczny, sytuacja liryczna) i wskazując zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego oraz określając ich funkcje

• interpretuje liryki Tyrtajosa, Anakreonta i Safony, odnosząc je do światopoglądu starożytnych Greków

• ocenia formę i styl poznanych liryków

14., 15. i 16. Homer – początki epiki

• określa tematykę przeczytanego fragmentu Iliady

• uzasadnia przynależność eposu do epiki

 

• wymienia cechy eposu homeryckiego

• wyjaśnia, na czym polega specyfika porównania homeryckiego i wskazuje odpowiednie przykłady w tekście

• tłumaczy znaczenie pojęcia stały epitet i podaje przykłady takich epitetów z eposu homeryckiego

• wyjaśnia, co oznacza wyrażenie koń trojański

• relacjonuje główne wątki Iliady

• odróżnia inwokację od apostrofy

• omawia na przykładach istotę toposu

 

• rozpoznaje i wskazuje cechy stylu podniosłego

• charakteryzuje głównych bohaterów Iliady

• wymienia imiona drugoplanowych bohaterów Iliady: Andromacha, Priam, Kasandra, Helena, Parys, Laokoon

• konfrontuje historię o Laokoonie z rzeźbą Grupa Laokoona

• omawia tematykę, toposy i przesłanie Odysei

• wyjaśnia znaczenie pojęcia homo viator

*18. Poetyka normatywna według Arystotelesa

• wyjaśnia pojęcie poetyka normatywna i odnosi je do traktatu Poetyka Arystotelesa

• wypowiada się na temat dokonań Arystotelesa

• omawia zagadnienie katharsis jako jednej z podstawowych kategorii tragedii greckiej

• definiuje zasady mimesis oraz decorum

• wypowiada się na temat funkcji zasad mimesis i decorum w budowie tekstu literackiego

• przywołuje szerokie konteksty traktatu Arystotelesa i nawiązania do niego

*19., 20., 21. i 22.

Król Edyp Sofoklesa

• streszcza tragedię Król Edyp Sofoklesa

 

• wskazuje w tekście elementy budowy dramatu antycznego

• omawia zasadę trzech jedności na przykładzie utworu Sofoklesa

• charakteryzuje głównego bohatera tragedii

• wymienia funkcje chóru w dramacie antycznym, odwołując się do przykładów z tekstu

• wyjaśnia istotę tragizmu w kontekście treści utworu

• na przykładzie działań Edypa określa funkcjonowanie ironii tragicznej

• przedstawia, na czym polega wina tragiczna w odniesieniu do losów głównego bohatera

 

• analizuje zagadnienie fatum w świecie starożytnych Greków, odnosząc się do treści Króla Edypa

• posługuje się pojęciem hybris przy charakteryzowaniu postaci Edypa

• objaśnia zagadnienie katharsis jako jednej z podstawowych kategorii tragedii greckiej

• streszcza mit o rodzie Labdakidów

• wyjaśnia na przykładzie Króla Edypa, na czym polega zasada decorum

23. i 24.

Liryka rzymska – Horacy

• przedstawia postać Horacego

• określa pochodzenie pojęcia mecenas sztuki w nawiązaniu do biografii Horacego

• wyjaśnia znaczenie pojęcia horacjanizm

• podaje cechy charakterystyczne pieśni (ód)

• rozpoznaje rodzaj liryki omawianego utworu, jego adresata, sposób kreacji podmiotu lirycznego i sytuacji lirycznej

• określa problematykę utworu

• definiuje zasadę decorum i odnosi ją do wybranych utworów literatury starożytnej

• sytuuje treść ody w kontekście poznanych filozofii

• wskazuje zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego

• pisze analizę i interpretację wiersza Horacego

 

• przywołuje szerokie konteksty twórczości Horacego i nawiązania do niej

ANTYK – NAUKA O JĘZYKU

25. i 26. Retoryka

• wyjaśnia znaczenie pojęcia retoryka

• wyróżnia argumenty rzeczowe, logiczne i emocjonalne

• prezentuje na przykładach różne typy argumentów – rzeczowe, logiczne i emocjonalne

• wymienia etapy przygotowania wypowiedzi ustnej

 

• wyjaśnia znaczenie słowa perswazja i wskazuje odmiany perswazji: propagandę oraz agitację

• realizuje w praktyce etapy przygotowania wypowiedzi ustnej

• rozpoznaje manipulację językową i najczęstsze chwyty erystyczne

• tworzy konspekt dłuższej wypowiedzi ustnej

• podczas wypowiadania się zwraca uwagę na mowę ciała

• rozpoznaje i analizuje wypowiedź propagandową

ANTYK – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE

27. Podsumowanie wiadomości na temat kultury antycznej

• streszcza główne tezy fragmentu tekstu Ernsta Hansa Gombricha O sztuce

• relacjonuje fragment prozy Tadeusza Borowskiego U nas, w Auschwitzu…

• prezentuje własne wrażenia wynikające z lektury fragmentu tekstu Tadeusza Borowskiego

• podsumowuje dziedzictwo antyku

 

• podejmuje dyskusję na temat roli artysty w czasach antyku i obecnie

• bierze udział w dyskusji na temat zagrożeń myślenia idealistycznego

• pisze pracę, w której zawiera swój pogląd na temat dziedzictwa antyku

28. Powtórzenie wiadomości

• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat antyku

• wykorzystuje najważniejsze konteksty wywodzące się z twórczości antycznej

• wyciąga wnioski na tematy związane z twórczością antyczną

• określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa antyku

• zabiera głos w dyskusji na tematy związane z antykiem i stosuje odpowiednie argumenty

• w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań

• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z twórczości antycznej

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z twórczością antyku

ANTYK – NAWIĄZANIA

29. Śladami antyku

• rozpoznaje wpływy kultury starożytnej w różnych dziełach sztuki

• wymienia elementy kultury starożytnej obecne w dzisiejszym świecie

• omawia znany sobie przykład inspiracji kulturą antyku

• podaje przykłady wpływu sztuki starożytnej na twórczość kolejnych epok

• omawia stosunek poszczególnych okresów w historii kultury do dziedzictwa antyku

*30. Kto jest barbarzyńcą?

• czyta ze zrozumieniem fragmenty tekstów  Zbigniewa Herberta Barbarzyńca w ogrodzie i Mieczysława Jastruna Mit śródziemnomorski

• relacjonuje opinię Mieczysława Jastruna o starożytnych Grekach

 

• odnosi tekst utworu Zbigniewa Herberta do poznanych dzieł architektury starożytnej Grecji

• rozpoznaje polemiczny charakter tekstu Mieczysława Jastruna

 

• interpretuje tytuł tekstu Herberta, odwołując się do toposów (m.in. ogrodu, arkadii, barbarzyńcy)

• porównuje tezy zawarte w tekstach Jastruna i Herberta

 

• podejmuje dyskusję na temat dziedzictwa antyku

• interpretuje słowo barbarzyńca w kontekście obu fragmentów

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania obu przeczytanych tekstów

31. Mitologia współcześnie

• streszcza mit o Dedalu i Ikarze

• czyta ze zrozumieniem fragment tekstu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Tragiczny koniec mitologii

• streszcza mit o Ledzie i Jowiszu

• wyjaśnia znaczenie słów demitologizacja i parodia na przykładzie utworu Gałczyńskiego

 

 

• interpretuje rzeźbę Igora Mitoraja Ikaro Alato w odniesieniu do kanonu sztuki antycznej oraz mitu o Dedalu i Ikarze

 

• omawia współczesne interpretacje mitologii starożytnych Greków i Rzymian

• tworzy parodię dowolnie wybranego mitu

32. Safona w poezji współczesnej

• określa tematykę fragmentu wiersza Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej Róże dla Safony

• nazywa rodzaj liryki występujący w utworze

• prezentuje informacje na temat życia, legendy oraz twórczości Safony

• określa podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

• wypowiada się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• omawia sytuację liryczną występującą w utworze Jasnorzewskiej

• wyjaśnia, na czym polega funkcja metafor w wierszu

• pisze analizę i interpretację wiersza

33. Omówienie filmu Troja

• streszcza fabułę filmu

• porównuje fabułę filmu z treścią mitu trojańskiego

• posługuje się nazwami gatunków filmowych i przyporządkowuje Troję do jednego z nich

• wypowiada się na temat scenografii, kostiumów, zdjęć, montażu, reżyserii, gry aktorskiej oraz efektów specjalnych w Troi

• porównuje obraz Wolfganga Petersena z innymi dziełami filmowymi podejmującymi wątki antyczne

*34. Omówienie filmu Grek Zorba

• wypowiada się na temat swoich odczuć po obejrzeniu filmu

• definiuje żywioł dionizyjski i odnosi go do Alexisa Zorbasa – głównego bohatera filmu

 

• porównuje Greka Zorbę z tragedią antyczną, uwzględniając następujące elementy: przeznaczenie, konflikt tragiczny, winę tragiczną, katharsis

• omawia znaczenia tańca w filmie i w antycznych obrzędach religijnych

• tworzy recenzję filmu

BIBLIA – O EPOCE

36. Świat

judeochrześcijański

• podaje nazwy religii wywodzących się z Biblii

• wymienia podobieństwa i różnice pomiędzy judaizmem a chrześcijaństwem

• wymienia nazwy religii chrześcijańskich i wskazuje podstawowe różnice pomiędzy nimi

• wyjaśnia znaczenie pojęcia Testament w odniesieniu do Biblii

• omawia różnice pomiędzy Starym a Nowym Testamentem

• wyjaśnia, czym są Ewangelie i wymienia imiona ewangelistów

• analizuje relacje dogmatyczne i społeczne pomiędzy judaizmem i chrześcijaństwem, a także pomiędzy wyznaniami chrześcijańskimi

• wyczerpująco opisuje jedną z religii wywodzących się z Biblii

37. Biblia – wiadomości wstępne

• określa pochodzenie słowa Biblia

• prezentuje podział ksiąg biblijnych

• dokonuje podziału ksiąg biblijnych na księgi historyczne, dydaktyczne oraz profetyczne i podaje ich przykłady

• wymienia przekłady Biblii

• określa, w jakich językach została zapisana Biblia

• wyjaśnia znaczenie pojęć werset i alegoria

• charakteryzuje przekłady Biblii

• wyjaśnia znaczenie pojęć: kanon, teologia, symbol

• omawia funkcje Biblii – sakralną, poznawczą i estetyczną

wymienia nazwy świętych ksiąg innych religii

BIBLIA – TEKSTY Z EPOKI

38. Księga Rodzaju – dzieje początków świata i ludzkości

• relacjonuje powstanie świata i człowieka według Biblii

 

• wyjaśnia znaczenie frazeologizmu zakazany owoc

• definiuje pojęcia genesis i patriarcha

• porównuje biblijny opis stworzenia świata i człowieka z opisem mitologicznym

 

• interpretuje opowieść o zerwaniu owocu z drzewa zakazanego (o grzechu pierworodnym)

formułuje wypowiedź na temat wolnej woli w kontekście opowieści o grzechu pierworodnym

interpretuje obraz Tycjana Grzech pierworodny i Williama Blake’a Bóg stwarzający wszechświat

 

*39. W drodze do Ziemi Obiecanej – Księga Wyjścia

• relacjonuje treść fragmentu Księgi Wyjścia

charakteryzuje relację między Bogiem a człowiekiem na podstawie fragmentów Księgi Wyjścia

• wypowiada się na temat symboliki wydarzeń opisanych w Księdze Wyjścia

przedstawia rolę Mojżesza w historii judaizmu

analizuje dzieła plastyczne inspirowane Księgą Wyjścia

40. Rozważania o cierpieniu – Księga Hioba

• opowiada historię Hioba

• omawia relacje między Hiobem a Bogiem na podstawie fragmentu Biblii

• interpretuje przemianę postawy Hioba po rozmowie z Bogiem

• podejmuje dyskusję na temat sensu cierpienia i zgody Boga na istnienie zła (teodycei)

omawia problem cierpienia we współczesnym świecie

interpretuje obraz Léona Bonnata w kontekście historii Hioba

42. Poezja biblijna – Księga Psalmów

• przyporządkowuje psalmy do liryki

• określa rodzaj liryki oraz nadawcę i adresata psalmów

• wyjaśnia znaczenie pojęć psalm i psałterz

• klasyfikuje psalmy według poznanych kryteriów

• podaje przykłady paralelizmów

wypowiada się na temat związku psalmów z muzyką

• wskazuje środki stylistyczne zastosowane w psalmach i omawia ich funkcje

 

• przedstawia obraz Boga wyłaniający się z psalmów

porównuje tłumaczenia psalmów (z Biblii Tysiąclecia, Jana Kochanowskiego i Czesława Miłosza)

43. Biblijne oblicza miłości – Pieśń nad Pieśniami

• uzasadnia przynależność Pieśni nad Pieśniami do liryki

• charakteryzuje relacje między Oblubieńcem a Oblubienicą

• wyjaśnia znaczenie wyrażenia miłość zmysłowa w kontekście utworu

• omawia oddziaływanie Pieśni nad Pieśniami na zmysły, wskazując cytaty z tekstu

• odnajduje środki stylistyczne zastosowane w utworze i określa ich funkcję

• podejmuje dyskusję na temat przynależności Pieśni nad Pieśniami do kanonu biblijnego

• wypowiada się na temat symbolicznej interpretacji Pieśni

porównuje opis miłości zaprezentowany w Pieśni nad Pieśniami z wybranymi utworami miłosnymi z kręgu popkultury

opisuje postać z obrazu Oblubienica Rossettiego i zestawia ją z literackim pierwowzorem z Biblii

44. Moralizatorski sens przypowieści biblijnych

• odczytuje przypowieści na poziomie dosłownym i alegorycznym

• tłumaczy znaczenie pojęcia parabola

 

• wymienia elementy świata przedstawionego, zwracając uwagę na ich schematyczną konstrukcję

• wyjaśnia funkcję schematycznej konstrukcji przypowieści i podaje przyczynę braku imion bohaterów

• odróżnia przypowieść od exemplum

• uzasadnia sens posługiwania się formą przypowieści w Biblii

• wskazuje na średniowiecznej miniaturze Czterech ewangelistów atrybuty właściwe poszczególnym ewangelistom

podejmuje dyskusję na temat aktualności wzorców moralnych propagowanych w przypowieściach

podaje przykłady utworów literackich o charakterze parabolicznym

46. Wizja końca świata w Apokalipsie św. Jana

• streszcza Księgę Apokalipsy na podstawie przeczytanych fragmentów

• opisuje jeźdźców Apokalipsy i charakteryzuje ich na podstawie ryciny Albrechta Dürera Czterech jeźdźców Apokalipsy

• definiuje pojęcie eschatologii

 

 

• wskazuje główne cechy stylu Apokalipsy

• interpretuje symbole i alegorie znajdujące się w omawianym fragmencie

 

• wypowiada się na temat sposobów obrazowania i wywoływania nastroju grozy w Apokalipsie

• porównuje biblijną Apokalipsę z innymi przedstawieniami końca świata

pisze analizę porównawczą Apokalipsy i dowolnego dzieła prezentującego koniec świata (literackiego, malarskiego bądź filmowego)

*47. O miłości bliźniego – Pierwszy list św. Jana Apostoła

• omawia obraz miłości wyłaniający się z listu św. Jana

• wyjaśnia znaczenie pojęć kazanie i list apostolski

• dostrzega i charakteryzuje rewolucyjność nauki Jezusa z Nazaretu zawartej w liście św. Jana

• podejmuje dyskusję na temat funkcjonowania przykazania miłości bliźniego

 

• porównuje obraz Fra Angelica Kazanie na górze z treścią listu św. Jana

• przywołuje szerokie konteksty listu św. Jana i nawiązania do niego

BIBLIA – NAUKA O JĘZYKU

49. Style wypowiedzi

• wymienia style funkcjonalne obecne w języku polskim i rozpoznaje je w praktyce

• wymienia najczęstsze rodzaje stylizacji językowej

• podaje cechy stylów funkcjonalnych

 

• rozpoznaje stylizację językową

• wskazuje wyróżniki stylu biblijnego

• omawia różnice pomiędzy stylem funkcjonalnym a artystycznym

• podaje cechy dobrego stylu

 

• tworzy teksty napisane różnymi stylami funkcjonalnymi

 

BIBLIA – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE

50. Podsumowanie wiadomości na temat Biblii

• relacjonuje opinie na temat Biblii, zawarte w tekstach Anny Kamieńskiej Książka nad książkami i Anny Świderkówny Rozmowy o Biblii

 

• wskazuje i komentuje różnice pomiędzy tekstami obu autorek

• na podstawie przeczytanych fragmentów formułuje własne sądy na temat Biblii

• podejmuje dyskusję o miejscu Biblii w przeszłości i we współczesnym świecie

• wypowiada się na temat wpływu Biblii na dzieje świata

51. Powtórzenie wiadomości

• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat Biblii

• wykorzystuje najważniejsze konteksty wywodzące się z Biblii

• rozważa zagadnienia poruszane w przeczytanych fragmentach Biblii i formułuje własne sądy na ich temat oraz wnioski

• zabiera głos w dyskusji na tematy związane z Biblią i stosuje odpowiednie argumenty

• w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań

• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z Biblii

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z Biblią

BIBLIA – NAWIĄZANIA

 52. Śladami Biblii

• rozpoznaje inspiracje biblijne w sztuce

• wymienia motywy w kulturze współczesnej, wywodzące się z Biblii

• omawia przykład dzieła zainspirowanego Biblią

• podaje przykłady inspiracji biblijnych, realizowane w określonych epokach

 

• szczegółowo omawia wybrany przykład współczesnego dzieła sztuki inspirowanego Biblią

*53. Poezja współczesna inspirowana Biblią

• odczytuje ze zrozumieniem treść wierszy Zbigniewa Herberta Książka i Anny Achmatowej Żona Lota

• relacjonuje historie zburzenia Sodomy i Gomory

• nazywa rodzaj liryki występujący w utworach

• określa adresata i nadawcę wierszy

• rozpoznaje bohaterów lirycznych wiersza Achmatowej

• odnajduje nawiązania biblijne w wierszu Herberta

 

• określa stosunek podmiotu lirycznego do Biblii w wierszu Herberta oraz do żony Lota w wierszu Achmatowej

 

• interpretuje oba wiersze

• pisze analizę porównawczą obu utworów

54. i 55. O Biblii dzisiaj

• relacjonuje treść fragmentów tekstów Harolda Kushnera Co się naprawdę zdarzyło w ogrodzie Edenu? i Frédérica Beigbedera Windows on the World

• przytacza treść historii o grzechu pierworodnym i zburzeniu wieży Babel

• uzasadnia porównanie World Trade Center do wieży Babel z tekstu Frédérica Beigbedera

• opisuje dzieło Jerzego Nowosielskiego Krucyfiks

 

• określa funkcję pytań w tekście Harolda Kushnera

• porównuje autorską interpretację historii biblijnej z interpretacją kanoniczną

 

 

• wskazuje literaturę pomocną do interpretacji krucyfiksu

• interpretuje znaczenie krucyfiksu w kontekście symboliki chrześcijańskiej

 

• wymienia tytuły innych dzieł Jerzego Nowosielskiego i je interpretuje

56. Biblia w filmie – Pasja Mela Gibsona

• streszcza fabułę filmu 

• wyjaśnia funkcję retrospekcji w Pasji

 

• wypowiada się na temat kompozycji filmu

 

• podejmuje dyskusję na temat zasadności ukazania w filmie drastycznych scen

• interpretuje postać szatana

• porównuje epizody filmowe z ich ewangelicznymi opisami

• pisze recenzję filmu

57. Kino o wartościach – Dekalog I Krzysztofa Kieślowskiego

• przedstawia swoje odczucia po obejrzeniu filmu

• zabiera głos w dyskusji na temat postawy bohatera filmu – Krzysztofa

 

• wypowiada się na temat dialogów, narracji i kadrowania w filmie

• analizuje rolę przypadku w konstrukcji fabuły

 

• interpretuje postać graną w filmie przez Artura Barcisia

• podejmuje dyskusję o hierarchii wartości we współczesnym świecie

 

• formułuje wypowiedź na temat innego filmu z cyklu Dekalog

ŚREDNIOWIECZE – O EPOCE

59. i 60. Średniowiecze – wprowadzenie do epoki

• podaje etymologię nazwy epoki

• wymienia najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza

• wyjaśnia znaczenie słów teocentryzm i feudalizm

• określa fazy średniowiecza

 

• omawia najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza

• porównuje ramy czasowe średniowiecza polskiego i europejskiego

• charakteryzuje średniowieczny system szkolny

• wyjaśnia, co oznacza sformułowanie Biblia pauperum

• analizuje specyfikę periodyzacji polskiego średniowiecza

• omawia, na czym polegał średniowieczny uniwersalizm i teocentryzm

 

• interpretuje rolę karnawału

• opisuje wpływ antyku i kultury arabskiej na średniowiecze

 

61. i 62. Filozofia chrześcijańska

• czyta ze zrozumieniem fragment Wyznań św. Augustyna oraz Summy teologicznej św. Tomasza

• wyjaśnia znaczenie pojęcia asceza

• wymienia podstawowe założenia obu filozofii

• tłumaczy, co oznaczają pojęcia: dualizm, iluminacja, akt, potencja, hierarchia bytów

• na podstawie Summy teologicznej wyjaśnia pochodzenie hierarchii bytów według św. Tomasza

• omawia wpływ idei hierarchii bytów na średniowieczną koncepcję władzy i społeczeństwa

• przedstawia różnice między filozofią św. Augustyna a filozofią św. Tomasza

• interpretuje portret św. Augustyna

• objaśnia alegoryczne znaczenie koloru na obrazie Justusa z Gandawy

63. i 64. Sztuka średniowieczna

• rozpoznaje najważniejsze zabytki polskiego i europejskiego średniowiecza

• odróżnia styl romański od gotyckiego

• wymienia podstawowe cechy stylu romańskiego i gotyckiego

• podaje przykłady zabytków polskiego i europejskiego średniowiecza

• właściwie posługuje się terminami: płaskorzeźba, rzeźba pełnofigurowa, fresk, pieta, ikona, nawa, ołtarz, prezbiterium, apsyda, katedra, przypora, rozeta, witraż, portal

• wyjaśnia i ilustruje przykładami parenetyczny i anonimowy charakter sztuki średniowiecznej

• omawia alegorię i podaje jej przykłady

• używa we właściwym kontekście terminów: symultanizm, iluminatorstwo, miniatura, chorał, bazylika

• analizuje średniowieczne dzieło sztuki według następujących kryteriów: symbolika, kolorystyka, kolejność ukazywania postaci, sposób przedstawienia sylwetki ludzkiej, kontekst filozoficzny i historyczny dzieła, kompozycja

• wymienia cechy stylu bizantyjskiego i podaje jego przykłady

• wypowiada się na temat muzyki średniowiecznej

65. Teatr średniowieczny

• podaje nazwy średniowiecznych gatunków teatralnych

• wymienia cechy teatralnych gatunków średniowiecznych

• wypowiada się na temat funkcji teatru w średniowieczu

• objaśnia psychomachię w kontekście moralitetu

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania

ŚREDNIOWIECZE – TEKSTY Z EPOKI

66. Bogurodzica – najstarszy polski utwór poetycki

• czyta ze zrozumieniem Bogurodzicę

• wskazuje przykłady archaizmów w utworze

• rozpoznaje podmiot liryczny oraz adresata utworu

• wskazuje archaizmy leksykalne i fleksyjne w Bogurodzicy

• wyjaśnia znaczenie pojęcia kierlesz

• wypowiada się na temat kompozycji utworu

• omawia funkcję Bogurodzicy w średniowiecznej Polsce

• odnajduje w treści Bogurodzicy motyw deesis i odnosi go do sztuk plastycznych

• omawia formę wiersza

 

• wskazuje podobieństwa między motywem deesis w Bogurodzicy a przedstawionym na średniowiecznej ikonie

67. Ludzki wymiar cierpienia Matki Boskiej w Lamencie świętokrzyskim

• czyta ze zrozumieniem Lament świętokrzyski

• wskazuje przykłady archaizmów w utworze

• określa sytuację liryczną, podmiot liryczny i adresatów utworu

• wskazuje archaizmy leksykalne i fleksyjne w Lamencie świętokrzyskim

• charakteryzuje Maryję jako matkę

• rozpoznaje w wierszu motyw Stabat mater

 

• porównuje obrazy Maryi z Lamentu świętokrzyskiego i z Bogurodzicy

 

• zestawia obrazy męki Pańskiej przedstawione w Lamencie świętokrzyskim i na obrazie Matthiasa Grünewalda Ukrzyżowanie

• wypowiada się na temat obrazu Żydów w tekście Lamentu świętokrzyskiego

69. Motyw tańca śmierci w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

• czyta ze zrozumieniem Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

• streszcza utwór

• wskazuje przykłady archaizmów w tekście

• opisuje obraz śmierci przedstawiony w utworze, posługując się przy tym terminem alegoria

• wskazuje w tekście archaizmy leksykalne i fleksyjne

• odnajduje w przeczytanym fragmencie motyw danse macabre

• wyjaśnia przyczyny popularności motywu śmierci w średniowieczu

• wyjaśnia w kontekście utworu znaczenie pojęć memento mori i ars moriendi  

• omawia na podstawie lektury światopogląd ludzi średniowiecza

• wypowiada się na temat średniowiecznych wskazań ars moriendi

• tłumaczy, czym była w średniowieczu czarna śmierć

• porównuje motyw danse macabre przedstawiony w Rozmowie…  i na obrazie Bernta Notkego Taniec śmierci

70. Średniowieczny ideał ascety – Legenda o św. Aleksym

• czyta ze zrozumieniem Legendę o św. Aleksym

• streszcza żywot św. Aleksego

• wskazuje przykłady archaizmów w utworze

• charakteryzuje świętego jako ascetę

• podaje przykłady archaizmów leksykalnych i fleksyjnych z tekstu

• wskazuje w utworze typowe elementy legendy hagiograficznej

 

• podejmuje dyskusję na temat aktualności ascezy oraz sensu takiej drogi do świętości

• opisuje inne przykłady ascezy średniowiecznej

• wyjaśnia, jaką rolę odgrywali święci w życiu ludzi średniowiecza

*71. Świętość afirmacyjna – św. Franciszek

• relacjonuje treść fragmentu Pochwała stworzenia

• charakteryzuje Pochwałę stworzenia jako hymn

 

• porównuje postawy dwóch świętych: św. Franciszka i św. Aleksego

• odnajduje w tekście elementy stylu biblijnego

• wyraża opinię na temat dwóch dróg do świętości – św. Aleksego i św. Franciszka

• interpretuje dzieło Giotta

• wyjaśnia znaczenie pojęcia franciszkanizm

• przywołuje szerokie konteksty interpretacyjne związane z postacią św. Franciszka

73. Średniowieczny wzorzec rycerza – Król Artur i rycerze Okrągłego Stołu

• streszcza fragment utworu Król Artur i rycerze Okrągłego Stołu

• wymienia tytuły europejskich eposów rycerskich

• odnosi zachowania Artura do średniowiecznego kodeksu rycerskiego

• wyjaśnia znaczenie pojęcia epos rycerski

• na przykładzie tekstu objaśnia funkcję fantastyki w epice rycerskiej

• tłumaczy, co oznacza pojęcie etos

• analizuje etos rycerza i wyraża swoją opinię na ten temat

 

• wypowiada się na temat XV-wiecznego obrazu Rycerze Okrągłego Stołu i św. Graal

• opisuje współczesne dzieła (filmowe, literackie) nawiązujące do średniowiecznych opowieści o rycerzach

74. Średniowieczna miłość – Dzieje Tristana i Izoldy

dla fragmentów utworu:

• streszcza fragment Dziejów Tristana i Izoldy

dla całości utworu:

• streszcza utwór Dzieje Tristana i Izoldy

• sporządza plan wydarzeń

 

dla fragmentów utworu:

• formułuje zasady miłości rycerskiej

dla całości utworu:

• omawia etos rycerski na przykładzie postaci Tristana

dla fragmentów utworu:

• objaśnia funkcję fantastyki w tekście

dla całości utworu:

• podaje przykłady elementów fantastyki w Dziejach Tristana i Izoldy i określa ich funkcję

dla fragmentów utworu:

• analizuje specyfikę uczucia łączącego Tristana i Izoldę

dla całości utworu:

• charakteryzuje obyczajowość średniowieczną na podstawie Dziejów Tristana i Izoldy

 

• streszcza historię Abelarda i Heloizy

• podaje przykłady dzieł (także współczesnych) opartych na historii podobnej do romansu Tristana i Izoldy

• wypowiada się na temat miniatury Tristan i Izolda podczas morskiej podróży

75. Historiografia polska w średniowieczu

• opisuje wzorzec władcy na podstawie charakterystyki Bolesława Chrobrego pióra Galla Anonima

• definiuje pojęcie kronika

• wymienia obowiązki króla przedstawione przez kronikarza

• podaje przykłady dzieł polskiej historiografii średniowiecznej

• definiuje pojęcie historiografia

• na podstawie Kroniki polskiej wypowiada się na temat stosunków społecznych i obyczajowości w średniowiecznej Polsce

• charakteryzuje dzieła polskiej historiografii średniowiecznej

• omawia uwarunkowania historyczne początków piśmiennictwa polskiego

• podejmuje dyskusję na temat wizerunku współczesnych władców w mediach

• przygotowuje mowę pochwalną na cześć wybranej przez siebie osoby

*76. Testament poetycki François Villona

czyta ze zrozumieniem fragment Wielkiego testamentu

• prezentuje życiorys Villona, stanowiący kanwę utworu

• interpretuje tytuł tekstu

• wyjaśnia znaczenie pojęcia testament poetycki

wypowiada się na temat środków stylistycznych użytych w wierszu oraz zastosowanej w nim kompozycji

 

• porównuje obraz przemijania zawarty w Wielkim Testamencie ze współczesnymi wyobrażeniami na ten temat

• przywołuje szerokie konteksty wywodzące się z Wielkiego testamentu i nawiązania do utworu

*77. Podróż po zaświatach – Boska Komedia Dantego Alighieri

dla fragmentów utworu:

na podstawie fragmentów Boskiej Komedii ogólnie omawia budowę piekła, czyśćca i raju

dla całości utworu:

opisuje budowę zaświatów

wyjaśnia znaczenie słowa prekursor

dla fragmentów utworu:

• charakteryzuje narratora Boskiej Komedii

• wyjaśnia znaczenie tytułu tekstu

dla całości utworu:

• wypowiada się na temat postaci pojawiających się w utworze

• tłumaczy znaczenie pojęć poemat epicki i summa

 

dla fragmentów utworu:

• wylicza elementy dzieła charakterystyczne dla średniowiecza i renesansu

dla całości utworu:

• wymienia i ilustruje przykładami elementy dzieła charakterystyczne dla średniowiecza i dla renesansu

dla fragmentów utworu:

• wypowiada się na temat sposobu obrazowania w utworze

dla całości utworu:

• interpretuje symbole obecne w dziele Dantego

 

• omawia fresk Dante i trzy królestwa

ŚREDNIOWIECZE – NAUKA O JĘZYKU

78. U źródeł języka polskiego

wymienia dialekty polszczyzny

przytacza przykłady zabytków języka polskiego

(w tym pierwsze zapisane zdanie)

rozpoznaje we współczesnym języku niektóre pozostałości staropolskie, np. ślady liczby podwójnej

 

omawia historię zapożyczeń

wskazuje przykłady wyrazów z przegłosem polskim, palatalizacją oraz e ruchomym

 

podaje przyczyny zmian zachodzących w języku polskim

• sytuuje język polski we właściwej grupie języków słowiańskich

• wymienia nazwy podstawowych grup języków wywodzących się z języka praindoeuropejskiego oraz języków spoza rodziny indoeuropejskiej

ŚREDNIOWIECZE – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE

80. Podsumowanie wiadomości

• relacjonuje opinie na temat średniowiecza, zawarte we fragmentach tekstów Franca Cardiniego Wojownik i rycerz oraz Johana Huizingi Jesień średniowiecza

• wskazuje i komentuje różnice pomiędzy tekstami obu autorów

• formułuje własne sądy na podstawie przeczytanych fragmentów

podejmuje dyskusję dotyczącą oceny średniowiecza, w której odwołuje się do fragmentów tekstów Cardiniego i Huizingi

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania wywodzące się ze światopoglądu i z twórczości średniowiecza

81. Powtórzenie wiadomości

• odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat średniowiecza

• wykorzystuje najważniejsze konteksty wywodzące się ze średniowiecza

• rozważa zagadnienia poruszane w przeczytanych tekstach średniowiecznych i formułuje własne sądy na ich temat oraz wnioski

• zabiera głos w dyskusji na tematy związane ze światopoglądem oraz twórczością średniowiecza i stosuje odpowiednie argumenty

• w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań

• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się ze światopoglądu i z twórczości średniowiecza

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z epoką średniowiecza

ŚREDNIOWIECZE – NAWIĄZANIA

82. Śladami średniowiecza

• rozpoznaje inspiracje sztuką średniowiecza

• wymienia elementy kultury średniowiecza obecne w dzisiejszym świecie

 

• omawia wpływy kultury średniowiecznej w różnych dziełach sztuki

 

• analizuje wybrany przykład inspiracji kulturą średniowiecza

• podaje przykłady wpływów sztuki średniowiecznej na twórczość kolejnych epok

• omawia stosunek poszczególnych okresów w historii kultury do dziedzictwa średniowiecza

*83. Poetycki komentarz do ascezy

• rozpoznaje kontekst literacki wiersza Kazimiery Iłłakowiczówny Opowieść małżonki św. Aleksego

• określa typ liryki występujący w utworze, a także wskazuje podmiot liryczny i adresata wiersza

• porównuje legendę średniowieczną z poetyckim komentarzem współczesnej poetki

 

• omawia kontekst kulturowy wykorzystany w wierszu

 

• pisze analizę i interpretację wiersza

84. Śmiech w średniowieczu

• referuje opinię bohaterów Imienia róży na temat śmiechu

 

• porównuje stosunek do śmiechu obecny w Imieniu róży i Stołku dla wesołka

• rozpoznaje we fragmencie Imienia róży autora księgi – Arystotelesa

• omawia rolę błazna na dworach

• podejmuje dyskusję na temat funkcji śmiechu w kulturze średniowiecza i dzisiaj

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania obecne w utworze Umberta Eco Imię róży

85. Współczesne inspiracje średniowieczem

• streszcza fragment tekstu Andrzeja Sapkowskiego Miecz przeznaczenia

 

 

• wymienia motywy średniowieczne, którymi posłużył się autor Miecza przeznaczenia

 

• odnajduje w tekście elementy stylizowane na polszczyznę średniowieczną

• wskazuje w dziele Zdzisława Beksińskiego nawiązania do wieków średnich oraz elementy charakterystyczne dla sposobu obrazowania malarza

• interpretuje obraz Zdzisława Beksińskiego

• porównuje dzieło Beksińskiego z animacją Tomasza Bagińskiego Katedra

86. Średniowiecze w krzywym zwierciadle – Monty Python i św. Graal

• streszcza fabułę filmu

 

• odnajduje w filmie motywy średniowieczne

• wyjaśnia w kontekście filmu znaczenie słów absurd oraz ironia

• porównuje bohaterów filmu z ich pierwowzorami z legend arturiańskich

• wyjaśnia, na czym polega specyfika angielskiego humoru

• analizuje środki tworzące w filmie klimat średniowiecza

• podejmuje dyskusję na temat walorów artystycznych i poznawczych filmu

*87. Współczesny moralitet – Siódma pieczęć Ingmara Bergmana

• odnajduje w tekście  nawiązania do kultury i obyczajowości średniowiecza

• interpretuje tytuł filmu i objaśnia jego funkcję

• wyjaśnia w kontekście dzieła Bergmana znaczenie pojęć personifikacja i taniec śmierci

• rozpoznaje w filmie konwencję moralitetu

• tłumaczy na podstawie  Siódmej pieczęci, czym jest teodycea

• odczytuje przesłanie filmu

• przywołuje szerokie konteksty wywodzące się z filmu Siódma pieczęć i nawiązania do niego

               

Autor: Magdalena Lotterhoff