Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad
słowami klasa 3
Prezentowane
wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny
Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad
słowami w klasie 3. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali
ocen.
Oznaczenia
w tabeli: *zakres rozszerzony
Numer i temat
lekcji |
Wymagania
konieczne (ocena
dopuszczająca) Uczeń potrafi: |
Wymagania
podstawowe (ocena
dostateczna) Uczeń potrafi
to, co na ocenę dopuszczającą oraz: |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną oraz: |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) Uczeń potrafi
to, co na ocenę dobrą oraz: |
Wymagania
wykraczające (ocena
celująca) Uczeń: potrafi
to, co na ocenę bardzo dobrą oraz: |
WOJNA I OKUPACJA – O EPOCE |
|||||
1. i 2. Czas apokalipsy spełnionej |
•
określić ramy czasowe epoki •
wyjaśnić pojęcia: okupacja, Holokaust, obóz koncentracyjny,
łagier, getto •
omówić wydarzenia, związane z datami: 1 września 1939, 17 września 1939, 8
maja 1945 *•
szczegółowo omówić sytuację na ziemiach polskich pod okupacją niemiecką i
sowiecką |
• opisać
specyfikę okresu wojny i okupacji w Polsce • wyjaśnić
pojęcia: Generalne Gubernatorstwo, Polskie Państwo Podziemne, Armia Krajowa *• określić, w
jaki sposób działalność Polskiego Państwa Podziemnego wpłynęła na kulturę i
sztukę |
•
wskazać i omówić wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które
ukształtowały epokę *•
opisać życie codzienne pod okupacją w Polsce i w Europie |
•
wyjaśnić przyczyny różnic pomiędzy okresem wojny i okupacji w Polsce i
Europie Zachodniej •
omówić sytuację ludności cywilnej pod okupacją niemiecką i sowiecką *•
przygotować prezentację multimedialną dotyczącą życia codziennego w czasie
wojny w miejscowości, z której pochodzi jego rodzina |
•
przedstawić założenia nazistów *•
przeanalizować obraz Maxa Ernsta Europa
po deszczu, wykorzystując kontekst historyczny |
4. Sztuka wobec wojny |
•
wskazać tematykę dzieł sztuki okresu wojennego i powojennego •
wyjaśnić pojęcie: propaganda i agitacja w odniesieniu do przykładów
sztuki wizualnej okresu wojny i okupacji *•
zrelacjonować treść filmu Dyktator Charlie’ego
Chaplina |
•
zaprezentować specyfikę wojennej sztuki propagandowej i agitacyjnej •
wyjaśnić pojęcie sztuka ulotna w
odniesieniu do sztuki okresu wojny i okupacji *•
rozpoznać obrazy Andrzeja Wróblewskiego i Bronisława Wojciecha Linkego |
•
omówić tematykę dzieł sztuki okresu wojny i okupacji •
wskazać twórców dzieł plastycznych okresu wojny i okupacji *•
przedstawić problematykę filmu Dyktator
Charlie’ego Chaplina *•
zinterpretować kadr z filmu Dyktator
w kontekście historycznym |
•
omówić różnice w dostępie do kultury pomiędzy Polską a Europą Zachodnią w
okresie okupacji •
zinterpretować obraz Bronisława Wojciecha Linkego Plucha *•
przedstawić, jak funkcjonował teatr w czasie wojny |
•
przedstawić informacje na temat twórczości muzycznej okresu wojny i okupacji *•
wypowiedzieć się na temat roli humoru i satyry w twórczości artystów
pokolenia wojny i okupacji na podstawie samodzielnie wybranych polskich
rysunków satyrycznych |
WOJNA I
OKUPACJA – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
6. i 7. Stracone pokolenie – o wierszach Krzysztofa Kamila
Baczyńskiego |
• relacjonować
treść wiersza Pokolenie • omówić obraz
świata przedstawiony w wierszu Pokolenie
*• wymienić
innych twórców pokolenia Kolumbów, do którego należał K.K. Baczyński *• wskazać
elementy rzeczywistości wojennej na obrazie Pełzająca śmierć Zdzisława Beksińskiego |
• omówić
specyfikę pokolenia, do którego należał Krzysztof Kamil Baczyński • wypowiedzieć
się na temat kreacji osoby mówiącej w wierszu Pokolenie • wypowiedzieć
się na temat nadawcy i adresata wiersza ***
[Niebo złote ci otworzę] *• omówić
kompozycję obrazu Pełzająca śmierć |
• wyjaśnić
celowość odwołania do Homera w Pokoleniu • wskazać
wpływy romantyczne w wierszach K.K. Baczyńskiego • zinterpretować
zakończenie wiersza Pokolenie • omówić
sposób przedstawienia wojny w wierszu ***
[Niebo złote ci otworzę] *• skonfrontować
postać przedstawioną na obrazie Beksińskiego z konwencjonalnym ukazaniem
śmierci |
•
przeanalizować kompozycję wiersza ***
[Niebo złote ci otworzę]
i omówić jej funkcję *•
skonfrontować obraz Zdzisława Beksińskiego z wierszem K.K. Baczyńskiego *** [Niebo złote ci otworzę] *•
porównać wizję świata zaprezentowaną przez Baczyńskiego z tą, która została
przedstawiona na obrazach zamieszczonych w rozdziale „Wojna i okupacja” |
•
wskazać podobieństwa pomiędzy twórczością poetów Drugiej Awangardy a
twórczością K.K. Baczyńskiego *• w
kontekście twórczości K.K. Baczyńskiego analizować obraz Hieronima Boscha *• przeanalizować
fotografię Lori Nix Biblioteka w
kontekście historycznym i literackim *• wskazać w
literaturze międzywojennej utwór, w którym występuje zderzenie wizji arkadii
z obrazem apokalipsy i porównać to dzieło z wierszem Baczyńskiego |
8. i 9. Patrząc na tragedię – wojenna twórczość Czesława Miłosza |
• omówić treść
wierszy Czesława Miłosza • opisać
przeżycia wynikające z lektury wierszy • odnaleźć
informacje na temat Giordana Bruna *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Czesława Miłosza |
• wypowiedzieć
się na temat getta warszawskiego i powstania w getcie warszawskim • wskazać
elementy należące do rzeczywistości wojennej w wierszu Przedmieście *• podać
przykłady innych dzieł literackich poruszających kwestię powstania w getcie
warszawskim |
•
zinterpretować postawy świadków tragedii przedstawione w wierszu Campo di Fiori •
wyjaśnić zakończenie wiersza Campo di
Fiori • scharakteryzować
bohatera wiersza Przedmieście *• wymienić
podobieństwa i różnice między Campo di
Fiori a Przedmieściem |
• omówić
zasadność zestawienia zagłady Żydów z egzekucją Giordana Bruna
przedstawionymi w wierszu Campo di
Fiori • określić funkcję
zestawienia dwóch rzeczywistości w wierszu Przedmieście *• zinterpretować
instalację Józefa Szajny w kontekście utworów Czesława Miłosza |
•
porównać wiersze: Campo di Fiori i Przedmieście *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
*10., 11. i 12. Zofia
Nałkowska o wojnie |
• opisać świat
przedstawiony we fragmentach Kobiety
cmentarnej • zrelacjonować
treść opowiadań Zofii Nałkowskiej |
•
scharakteryzować bohaterkę |
•
zaprezentować wydarzenie historyczne, którego dotyczą fragmenty utworu •
zinterpretować tytuł zbioru •
zinterpretować motto, którym został opatrzony zbiór |
• scharakteryzować
narrację fragmentów tekstu zamieszczonych w podręczniku • wyjaśnić,
dlaczego autorka zachowała indywidualny styl języka poszczególnych bohaterów,
jego niezręczności i chaotyczny tok wypowiedzi • opisać
narrację zbioru • wypowiedzieć
się na temat adekwatności narracji do problematyki opowiadań |
•
omówić sposób przedstawienia powstania w getcie w opowiadaniu •
zinterpretować obraz Andrzeja Wróblewskiego w kontekście opowiadań Zofii
Nałkowskiej •
wybrać ze zbioru opowiadanie, które wywołuje w czytelniku największe wrażenie
i uzasadnić swoją decyzję |
13. i 14. Opowiadania Tadeusza
Borowskiego |
• zrelacjonować
treść opowiadania Dzień na Harmenzach • wyjaśnić
pojęcia: kapo, vorarbeiter, post *• zrelacjonować
treść innego wybranego opowiadania Tadeusza Borowskiego |
• wyjaśnić
pojęcie behawioryzm • scharakteryzować
bohatera-narratora • wypowiedzieć
się na temat rzeczywistości obozowej • omówić
kontekst historyczny opowiadań *• stworzyć
kodeks człowieka zlagrowanego |
• opisać
mechanizmy rządzące relacjami międzyludzkimi w obozie • wypowiedzieć
się na temat postępowania bohaterów opowiadania • wyjaśnić
pojęcie człowiek zlagrowany *• zestawić
opowieść Tadka z informacjami ze źródeł historycznych |
• wypowiedzieć
się na temat narracji oraz języka utworu *• podjąć
dyskusję na temat zachowania bohaterów, ich motywacji i wpływu sytuacji, w
której się znaleźli na osobowość |
•
omówić przeżycia wewnętrzne bohaterów *•
porównać relację Borowskiego z innymi przekazami literackimi lub filmowymi,
dotyczącymi rzeczywistości obozowej *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
15., 16., 17. i 18. Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego |
• zrelacjonować
treść fragmentu książki zamieszczonego w podręczniku • scharakteryzować
postać Gorcewa • streścić książkę
Inny świat *• zaprezentować
biografię Gustawa-Herlinga Grudzińskiego *• przedstawić
okoliczności wydania Innego świata |
• wypowiedzieć
się na temat łagrów sowieckich • wyjaśnić
przyczynę konfliktu opisanego we fragmencie książki Gustawa
Herlinga-Grudzińskiego • opisać
system funkcjonowania łagru na podstawie treści książki • opisać ukazany
w Innym świecie system represji w
Rosji radzieckiej – od momentu aresztowania do osadzenia w łagrze • omówić
możliwe przyczyny aresztowania w okresie stalinowskim *• porównać
sposób opisu łagru z wybranym dziełem literackim lub filmowym dotyczącym tej
tematyki |
• wypowiedzieć
się na temat narracji we fragmencie • omówić różne
reakcje bohaterów na rzeczywistość obozową • wskazać w
utworze elementy charakterystyczne dla literatury faktu oraz dla literatury
pięknej *•
przeanalizować reakcje bohaterów na rzeczywistość obozową |
• podjąć
dyskusję na temat przyczyn zawarcia niepisanego porozumienia między więźniami
a władzami obozu • omówić
zakończenie utworu • zinterpretować
tytuł utworu *•
określić funkcję dzieła Fiodora Dostojewskiego w powieści |
•
określić funkcję upadku i wyzwolenia Paryża w kompozycji utworu *•
wypowiedzieć się na temat języka fragmentu *•
porównać sposób przedstawiania człowieka w sytuacjach granicznych w prozie
Herlinga-Grudzińskiego i Tadeusza Borowskiego |
WOJNA I
OKUPACJA – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
20. Język w
świecie wartości |
• przedstawić
zasady etyki słowa i zastosować je w praktyce • wymienić
rodzaje naruszeń etyki słowa |
• zdefiniować
pojęcie wartości • wyjaśnić
pojęcia: system wartości, wartości etyczne, wartości społeczne,
wartości estetyczne, hierarchizacja,
ekspresywizmy i podać przykłady |
• omówić
związek wartości z językiem • wypowiedzieć
się na temat obowiązującego w swojej kulturze i środowisku systemu wartości |
•
omówić związek etyki słowa z polskim prawem *•
sformułować wnioski dotyczące przemocy werbalnej i mowy nienawiści na
podstawie danych CBOS-u |
•
przeanalizować środki wyrazu w wojennym plakacie propagandowym *•
podjąć dyskusję na temat „mowy nienawiści” w mediach i internecie |
WOJNA I
OKUPACJA – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
21. Podsumowanie
wiadomości o literaturze wojny i okupacji |
•
zrelacjonować opinie przedstawione w podanych fragmentach *•
zaprezentować własne stanowisko wobec poglądów obu autorów i je uzasadnić |
•
wskazać przykłady tradycji romantycznej w literaturze wojny i okupacji •
omówić rolę świadków w rzeczywistości powojennej •
wskazać różnice pomiędzy opiniami obu autorów *•
podjąć dyskusję dotyczącą konieczności odczuwania współodpowiedzialności za
wspólnotę |
•
omówić różnice pomiędzy literaturą i sztuką dwudziestolecia międzywojennego
oraz wojny i okupacji •
podać powody zmian, jakie zaszły w literaturze i sztuce tych okresów •
wskazać przykłady tradycji romantycznej w literaturze wojny i okupacji •
podać powody obojętności świadków tragedii wojennych *•
przedstawić swoją opinię na temat adekwatności tradycji romantycznej w opisie
rzeczywistości wojennej i okupacyjnej |
•
wyjaśnić przyczyny różnic pomiędzy literaturą i sztuką dwudziestolecia a
literaturą i sztuką okresu wojny i okupacji •
omówić przyczyny powrotu do paradygmatu romantycznego *•
rozpoznać retoryczną organizację wypowiedzi |
•
wyjaśnić, na czym polega odpowiedzialność moralna za wspólnotę *•
odszukać inne teksty zawierające opinie o kulturze czasów wojny i okupacji –
zestawić je z tekstami Stanisława Burkota i Mieczysława Jastruna |
22. Powtórzenie
wiadomości |
• odtworzyć
najważniejsze fakty, sądy i opinie *• przytoczyć
najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać
najważniejsze konteksty *• posłużyć się najważniejszymi kontekstami
dotyczącymi treści z zakresu rozszerzonego |
• wyciągać
wnioski • określić
własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
•
poprawnie interpretować wymagany materiał •
właściwie argumentować •
uogólnić, podsumować i porównać *•
interpretować wymagany materiał z zakresu rozszerzonego |
•
wykorzystać bogate konteksty •
formułować i rozwiązywać problemy badawcze *•
rozpoznawać aluzje literackie i symbole kulturowe |
WOJNA I
OKUPACJA – NAWIĄZANIA |
|||||
23. Śladami
wojny i okupacji |
• wskazać
przykłady obecności tematu wojny i okupacji w popkulturze |
• wskazać
przykłady współczesnych dzieł sztuki dotyczących okresu wojny i okupacji |
• wskazać
przyczyny popularności tematu wojny i okupacji w sztuce |
•
omówić sposoby podejmowania tematu wojny i okupacji w popkulturze *•
zanalizować wybrane przykłady dzieł sztuki o tematyce wojennej – z obszaru
sztuki wysokiej oraz popkultury |
•
przedstawić na wybranym przez siebie przykładzie sposób podejmowania tematu
wojny i okupacji w popkulturze *•
podjąć dyskusję dotyczącą funkcjonowania tematyki wojennej w utworach
satyrycznych |
24. Kazimierza
Moczarskiego rozmowa z katem |
• zaprezentować
bohaterów fragmentów *• orientować
się w treści książki Kazimierza Moczarskiego |
• wyjaśnić
rozbieżność pomiędzy opinią Stroopa na temat Alfreda Chłapowskiego a sposobem,
w jaki go potraktował *• wyjaśnić
przyczyny wspólnego pobytu w celi oficera Armii Krajowej i zbrodniarza
hitlerowskiego |
• zinterpretować
odczucia Stroopa po dokonaniu masakry * • omówić
kontekst historyczny opisywanych wydarzeń |
• zinterpretować
wypieranie się Stroopa odpowiedzialności za masakrę *•
zanalizować zachowanie Jürgena Stroopa w przedstawionym fragmencie |
•
przedstawić portret zbrodniarza *•
określić, jaki kształt przybiera historia widziana oczami nie ofiary, lecz
kata |
25. O
banalności zła |
•
zaprezentować postać Adolfa Eichmanna *•
opisać, w jaki sposób doszło do procesu Eichmanna w Jerozolimie |
•
zaprezentować teorię Hannah Arendt na temat sumienia *• wskazać konteksty literackie lub filmowe, przedstawiające
zbrodniarzy wojennych okresu II wojny światowej |
• sformułować
tezę tekstu Hannah Arendt *• omówić
wybrany przykład literacki lub filmowy prezentujący sylwetkę nazistowskiego
zbrodniarza |
•
na podstawie tekstu wyjaśnić, dlaczego Niemcy w państwie Hitlera stali się
zbrodniarzami *•
na wybranym przykładzie literackim lub filmowym analizować sposób
przedstawienia zbrodniarza wojennego okresu II wojny światowej |
*•
podjąć dyskusję na temat funkcjonowania sumienia *•
wyjaśnić, dlaczego zło w III Rzeszy przestało być pokusą |
26. Opowieść o
pamiętaniu |
•
zrelacjonować fragment utworu •
zaprezentować postać Marka Edelmana *• zrelacjonować
treść reportażu Hanny Krall Zdążyć
przed Panem Bogiem |
• przedstawić
historię powstania w getcie warszawskim • wyjaśnić,
dlaczego Marek Edelman został lekarzem *• przedstawić
obraz życia w getcie na podstawie reportażu Hanny Krall |
•
wyjaśnić zaprezentowaną przez Edelmana, analogię pomiędzy Umschlagplatzem a
szpitalem, w którym pracował *•
wyjaśnić przyczynę wybuchu powstania w getcie warszawskim z punktu widzenia
Marka Edelmana |
•
omówić relację pomiędzy Edelmanem a Bogiem *•
omówić różnicę pomiędzy historią oficjalną, a przedstawioną przez Marka
Edelmana |
•
zinterpretować tytuł utworu *•
zaprezentować funkcję mikropowieści o ludziach w getcie |
28. Wojna w
wersji popkulturowej |
• zrelacjonować
treść wiersza •
zaprezentować kontekst historyczny *• przytoczyć
opinie na temat powstania warszawskiego |
• określić
źródło zacytowanego tekstu • wskazać w
wierszu odniesienia do rzeczywistości okupacyjnej *• sformułować
własną opinię na temat powstania warszawskiego |
• wskazać w
wierszu odniesienia do poezji czasów wojny i określić ich funkcję *• uzasadnić
własną opinię na temat powstania warszawskiego |
•
omówić język utworu *•
podjąć dyskusję na temat obecności trudnej historii w popkulturze |
•
podjąć dyskusję na temat przyczyn ciągłego sięgania przez twórców do tematu
powstania warszawskiego *•
zaprezentować różne oceny powstania i sformułować hipotezę dotyczącą
przyczyny takiego stanu rzeczy |
29. Popiół i diament |
• streścić
film •
scharakteryzować postać Maćka Chełmickiego *• przybliżyć
twórczość Andrzeja Wajdy |
• omówić scenografię
i grę aktorską • wypowiedzieć
się na temat dylematu bohatera *• wskazać i omówić
inne filmy Andrzeja Wajdy należące do szkoły polskiej |
•
zinterpretować scenę finałową oraz tytuł filmu *•
scharakteryzować szkołę polską w filmie |
•
zinterpretować symbole w filmie: płonące kieliszki, odwrócony krzyż *•
podjąć dyskusję na temat sposobu zaprezentowania rzeczywistości powojennej w
filmie |
•
uzasadnić, że Maćka Chełmickiego można nazwać bohaterem współczesnym *•
zestawić obraz filmowy z tekstem literackim – omówić środki wyrazu |
*30. Zagłada w filmie |
• streścić
film •
scharakteryzować głównego bohatera • zaprezentować
wojenną biografię reżysera |
• opisać tło
historyczne wydarzeń zaprezentowanych w filmie • scharakteryzować
sposób przedstawienia warszawskiego getta • wskazać inne
dzieła filmowe dotyczące Holokaustu |
•
zaprezentować przedstawione w filmie różne reakcje ludzi na rzeczywistość
wojenną •
omówić wybrany przykład filmu podejmującego temat Holokaustu |
•
zinterpretować zachowanie niemieckiego oficera w końcowej części filmu •
określić, jak Polański przedstawił Polaków i ich postawy wobec ludności
żydowskiej |
•
określić rolę muzyki w filmie •
przeanalizować kadr z filmu z uwagi na wykorzystane środki wyrazu oraz
kontekst historyczny |
WSPÓŁCZESNOŚĆ
– O EPOCE |
|||||
32. i 33.
Współczesna rzeczywistość |
•
określić ramy czasowe epoki •
wskazać wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały epokę |
•
omówić wydarzenia historyczne, które ukształtowały epokę • wyjaśnić
pojęcia: żelazna kurtyna, zimna wojna, segregacja rasowa,
kontrkultura, NSZZ „Solidarność”,
Okrągły Stół i odnieść je do
wydarzeń historycznych *• przedstawić
wpływ przemian społecznych na kulturę światową |
• wypowiedzieć
się na temat zjawiska wielokulturowości we współczesnym świecie • zabrać głos
w dyskusji dotyczącej rewolucji informatycznej i jej znaczenia we
współczesnym świecie • omówić
zjawisko globalizacji *•
wypowiedzieć się na temat życia codziennego w okresie PRL-u |
•
wypowiedzieć się na temat zjawiska wielokulturowości we współczesnym świecie •
zaprezentować najważniejsze wydarzenia w powojennej historii Polski i
określić ich wpływ na kulturę *•
przygotować prezentację multimedialną o PRL-u |
•
wypowiedzieć się na temat funkcjonowania demokracji i przestrzegania praw
człowieka we współczesnym świecie *•
przedstawić swoją wiedzę na temat wydarzeń aktualnych czerpaną z lektury
dostępnych źródeł informacji (prasa, internet, serwisy telewizyjne) |
34. Filozofia
współczesna |
• wskazać
filozofów, którzy wpłynęli na kształt epoki • wymienić
najważniejsze założenia egzystencjalizmu |
•
zreferować najważniejsze założenia egzystencjalizmu *•
przedstawić założenia strukturalizmu
i dekonstrukcjonizmu |
• wyjaśnić
obecność absurdu oraz rolę buntu w życiu człowieka *• wymienić
tytuły utworów literackich, których bohaterów można nazwać „buntownikami
metafizycznymi” |
• wyjaśnić
założenia estetyki Umberto Eco *•
podjąć dyskusję na temat filozofii egzystencjalnej |
• omówić
udział odbiorcy w procesie tworzenia sensów dzieła sztuki *•
zaprezentować poglądy Sartre’a |
35. i 36.
Sztuka współczesna |
• wymienić
dominujące w epoce style sztuki • rozpoznać na
przykładach dominujące style w sztuce współczesnej *• omówić dorobek
wybranego reżysera filmowego |
• podać cechy stylów
dominujących w sztuce współczesnej • wymienić
nazwiska najważniejszych twórców epoki i rozpoznać ich dzieła • rozpoznać na
przykładach nowe gatunki w sztuce *• omówić
twórczość wybranego przedstawiciela sztuki współczesnej |
• wskazać
najważniejsze cechy architektury postmodernistycznej • omówić nowe
gatunki w sztuce • wskazać
najważniejsze tendencje w historii powojennego kina *•
wypowiedzieć się na temat muzyki współczesnej |
•
przeanalizować wybrane dzieło sztuki na podstawie podanych kryteriów •
wypowiedzieć się na temat najważniejszych tendencji w historii kina
powojennego •
wskazać dominujące tendencje w dramacie współczesnym * |
•
podjąć dyskusję na temat sztuki współczesnej *•
wymienić przykłady realizacji w literaturze współczesnych nurtów w sztuce,
np. teatr absurdu |
WSPÓŁCZESNOŚĆ –
TEKSTY Z EPOKI |
|||||
38. Wprowadzenie
do literatury współczesnej |
• wymienić
nowe tendencje w literaturze światowej • wskazać
najważniejszych twórców literatury światowej *• podać
tytuły utworów literackich danych twórców z literatury światowej |
• omówić nowe
tendencje w literaturze światowej *• sformułować
wniosek na temat tendencji w literaturze współczesnej na podstawie lektury
wybranych przez siebie utworów |
• wymienić
najważniejszych twórców literatury światowej *• omówić specyfikę prozy wybranego twórcy literatury
światowej (Albert Camus, Julio Cortázar, Aleksander
Sołżenicyn, Kurt Vonnegut, Philip K. Dick, J.R.R. Tolkien, Umberto Eco) |
•
wskazać najważniejsze tendencje w literaturze polskiej i omówić ich związek z
wydarzeniami historycznymi *•
porównać wybrany utwór z prozy światowej z tekstem twórcy polskiego |
• określić
związek głównych tendencji w literaturze polskiej z wydarzeniami
historycznymi *• sformułować
wniosek z porównania wybranego utworu z prozy światowej z tekstem twórcy
polskiego |
39. Poezja
Tadeusza Różewicza |
• omówić
kreację osoby mówiącej w wierszu Ocalony
• wyjaśnić,
kim są „nauczyciel” i „mistrz” przywołani w utworze *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Tadeusza Różewicza |
• wypowiedzieć
się na temat kompozycji wiersza Ocalony • wskazać
wątki biblijne w wierszu Ocalony *• dostrzec
związek języka z obrazem świata |
• scharakteryzować
pokolenie „porażonych śmiercią” • omówić
wiersz Ocalony jako manifest
pokolenia • zinterpretować
wątki biblijne wiersza Ocalony *• zinterpretować
obraz Salvadora Dalego w kontekście
wiersza Ocalony Tadeusza Różewicza |
•
przedstawić wymowę wiersza Ocalony •
omówić obraz świata i bohatera w wierszu Na
odejście poety i pociągu osobowego *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
zinterpretować nawiązania w tekście Ocalony *•
dokonać analizy porównawczej wiersza Na odejście poety i pociągu osobowego
Tadeusza Różewicza oraz Wybudowałem
pomnik Horacego |
40. Poezja
współczesna Czesława Miłosza |
• omówić kreację
osoby mówiącej w wierszu To *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Czesława Miłosza |
• wskazać w
podmiocie literackim cechy autora *• odnaleźć te
elementy, które są wspólne dla wiersza Miłosza To oraz zdjęcia przedstawiającego Picassa malującego światłem |
• zinterpretować
metaforykę wiersza Moja wierna mowo • wyjaśnić tytuł
wiersza To *•
zinterpretować dzieło Armana w kontekście twórczości Czesława Miłosza |
•
wskazać i omówić konteksty interpretacyjne wiersza Moja wierna mowo *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
napisać pracę, w której przedstawi główne cechy poezji Miłosza *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
42. Poezja
Zbigniewa Herberta |
•
scharakteryzować bohaterów wiersza i opisać sytuację liryczną • wymienić
elementy programu etycznego, wskazanego w wierszu Przesłanie Pana Cogito *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Zbigniewa Herberta |
• przywołać
mit, do którego Zbigniew Herbert nawiązuje w tekście Apollo i Marsjasz • sformułować
tezę interpretacyjną • wyjaśnić
pochodzenie imienia Pana Cogito *• dostrzec i
skomentować wartości estetyczne utworu |
•
zinterpretować początek wiersza Apollo
i Marsjasz •
przedstawić wymowę wiersza Apollo i
Marsjasz •
podać argumenty na poparcie tezy interpretacyjnej •
wypowiedzieć się na temat wymowy wiersza Przesłanie
Pana Cogito *• napisać
pracę: „Odniesienia do tradycji na przykładzie wiersza Herberta Apollo i Marsjasz” |
•
wskazać i omówić konteksty interpretacyjne Przesłania Pana Cogito •
wyjaśnić, kim byli Gilgamesz, Hektor i Roland *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
omówić obraz współczesnej cywilizacji, przedstawiony w wierszu Przesłanie Pana Cogito *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
43. Poezja
Mirona Białoszewskiego |
• określić
sytuację liryczną w wierszu Karuzela z
madonnami *• dostrzec i
skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
• wskazać
elementy należące do sfery sacrum i sfery profanum w wierszu Podłogo,
błogosław! • wyjaśnić, w
jaki sposób w utworze Karuzela z
madonnami udało się poecie oddać wrażenie obrotowego ruchu karuzeli *• w
kontekście wiersza Podłogo, błogosław!
omówić dzieła sztuki wykorzystujące przedmioty codziennego użytku |
• wypowiedzieć
się na temat kompozycji wiersza Karuzela
z madonnami • wskazać w
tekście Karuzela z madonnami
fragmenty, które nawiązują do twórczości przedstawicieli światowego
malarstwa, i określić rolę tych odwołań w utworze • omówić
wiersz Podłogo błogosław! jako
przykład poezji lingwistycznej *• wziąć
udział w dyskusji dotyczącej wykorzystania przedmiotów codziennego użytku w
sztuce |
•
omówić funkcję zestawienia kultury jarmarcznej i kultury wysokiej w wierszu Karuzela z madonnami •
określić funkcję zestawienia dwóch skrajnych aspektów rzeczywistości w
wierszu Podłogo, błogosław! *•
przygotować prezentację na temat wybranych twórców, którzy przedmioty
codziennego podnosili do rangi sztuki |
•
napisać pracę na temat: „Doświadczenie codzienności w poezji Białoszewskiego
jako objawienie piękna i niezwykłe przeżycie” *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
44. Poezja
Wisławy Szymborskiej |
• zreferować mit,
do którego nawiązuje wiersz Monolog dla
Kasandry • scharakteryzować
osobę mówiącą w wierszu *• wypowiedzieć
się na temat twórczości Wisławy Szymborskiej *• dostrzec i
skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
• scharakteryzować
kompozycję wiersza Monolog dla Kasandry • omówić
funkcję nawiązania do mitologii w wierszu • określić
funkcję porównania człowieka do cebuli w wierszu Cebula *• wyszukać
utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole |
• określić
funkcję kompozycji wiersza Monolog dla
Kasandry • omówić
obecne w wierszu Cebula: gry
słowne, koncept i paradoks *• przywołać
konteksty, do których odnosi się poetka w swojej twórczości |
•
zinterpretować wymowę wiersza Monolog
dla Kasandry *•
skonfrontować teksty literackie z dziełami sztuki zamieszczonymi podręczniku
w kontekście wierszy Wisławy Szymborskiej |
•
zaprezentować obraz człowieka zawarty w wierszu Cebula *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
*45. „Kaskaderzy literatury” |
• omówić
kreację osoby mówiącej w wierszu Życie
to nie teatr |
• wypowiedzieć
się na temat języka utworu Z gier i
zabaw dziecięcych |
• zinterpretować postać aniołka i diabełka w
wierszu Z gier i zabaw dziecięcych |
•
podjąć dyskusję na temat wymowy
wiersza Z gier i zabaw dziecięcych • zabrać głos w dyskusji dotyczącej zasadności
porównania świata do teatru • rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
przywołać przykłady zastosowania
toposu teatrum mundi w różnych
tekstach kultury • określić związki literatury z innymi dziedzinami
sztuki (muzyką) |
46. Nowa Fala i
okolice |
• wskazać
elementy nowomowy i języka przemówień w wierszu Określona epoka • wymienić
sformułowania właściwe dla ankiety personalnej w wierszu Wypełnić czytelnym pismem *• podać
przykłady manipulacji językowej stosowane w dzisiejszej rzeczywistości |
•
omówić obraz rzeczywistości, jaki wyłania się z wiersza Dyktando • scharakteryzować
sytuację liryczną w wierszu Określona
epoka *•
zaprezentować sposoby manipulacji językowej stosowane w dzisiejszej
rzeczywistości |
•
wyjaśnić istotę konceptu w wierszu Dyktando
Ewy Lipskiej •
przeanalizować manipulację językową obnażoną w tekście Określona epoka •
zinterpretować wiersze Dyktando
oraz Wypełnić czytelnym pismem w
kontekście rzeczywistości PRL-u *•
rozpoznać mechanizmy nowomowy typowe dla systemów totalitarnych |
•
przedstawić uniwersalną wymowę wierszy Dyktando
oraz Wypełnić czytelnym pismem •
przeanalizować manipulację językową obnażoną w wierszu Określona epoka *•
przygotować wystąpienie na temat funkcji i cech charakterystycznych poezji
lingwistycznej z wykorzystaniem utworów Białoszewskiego i Barańczaka *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole
kulturowe |
•
wyjaśnić, jakie znaczenia wynikają z deleksykalizacji związków frazeologicznych
w poezji lingwistycznej *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
48. Świat
dorosłych według Macieja Świetlickiego |
• wskazać w
wierszu elementy kojarzone ze światem dorosłych *• określić
związki między wierszem Świetlickiego a dziełem Gérarda Fromangera Życie i śmierć ludzi |
• wypowiedzieć
się na temat kreacji osoby mówiącej • wyjaśnić
znaczenie sformułowań: „akwizytor, który wciska śmieci nikomu”, „Kulę się i
boję” *•
zanalizować w kontekście wiersza dzieło Gérarda Fromangera Życie i śmierć ludzi |
•
zinterpretować metafory i symbole, zastosowane w wierszu •
określić, jaką funkcję w tekście pełnią powtórzenia *•
podjąć dyskusję na temat roli sztuki we współczesnym świecie na podstawie
wiersza Świetlickiego oraz Fromangera |
•
zinterpretować zakończenie wiersza *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
omówić obraz współczesnego świata ukazany w wierszu *•
dostrzec przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i
gatunków) *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
*49. Tryptyk rzymski |
• wskazać we
fragmencie nawiązania do Biblii oraz filozofii antycznej |
• omówić
funkcję opisów przyrody we fragmencie Zdumienie
|
• porównać
fragment Sąd z freskiem Michała
Anioła Sąd Ostateczny |
•
przeanalizować symbolikę Sądu
Ostatecznego Michała Anioła i omówić ją w kontekście wiersza •
wyjaśnić, w jaki sposób fresk Michała Anioła zainspirował Jana Pawła II |
•
omówić fragment Sąd w kontekście
innych utworów podejmujących tematykę eschatologiczną |
*50. i 51. Wieża Gustawa Herlinga-Grudzińskiego |
• streścić opowiadanie
Wieża Gustawa Herlinga-Grudzińskiego •
scharakteryzować bohaterów utworu |
• omówić
kompozycję utworu • porównać
poszczególne wątki opowiadania • omówić
narrację utworu |
• zinterpretować
metaforykę i symbolikę utworu |
•
wypowiedzieć się na temat sposobu ukazania samotności w opowiadania |
•
podjąć dyskusję na temat sensu cierpienia |
52. i 53. Opowieści
o świecie minionym |
• streścić
powieści Tadeusza Konwickiego Kronika
wypadków miłosnych *• porównać
film Andrzeja Wajdy z pierwowzorem literackim |
• omówić
sposób przedstawienia Lwowa w wierszu Jechać
do Lwowa Adama Zagajewskiego • wskazać w
utworze Jechać do Lwowa obrazy nawiązujące do mitu arkadii
(krainy bujnej, życzliwej człowiekowi przyrody) i określić ich funkcję • przedstawić
sposób ukazania procesu dojrzewania na przykładzie głównego bohatera powieści
Kronika wypadków miłosnych *• podjąć
dyskusję dotyczącą sposobu ukazania nostalgii w literaturze |
• omówić
funkcje odwołań do mitu arkadyjskiego w wierszu Adama Zagajewskiego • zinterpretować
metaforykę i symbolikę wiersza Jechać
do Lwowa oraz końcowe zdanie tekstu • wyjaśnić
znaczenie sformułowania: „dlaczego każde miasto musi stać się Jerozolimą i
każdy człowiek Żydem” • wypowiedzieć
się na temat narracji w powieści Kronika
wypadków miłosnych • zinterpretować
tytuł utworu Konwickiego *• odnaleźć w
powieści elementy intertekstualne i omówić ich funkcję |
•
wypowiedzieć się na temat przyczyn powrotu Witolda do świata młodości •
omówić sposób ukazania nostalgii w powieści • określić
sposób ukazania Wileńszczyzny w powieści Konwickiego *•
omówić funkcję odnalezionych w powieści Konwickiego elementów intertekstualnych |
• odnaleźć
aluzje do rzeczywistości PRL-u i określić ich funkcje *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (etycznym, estetycznym i
poznawczym) |
54., 55.,
56. i 57. Tango Sławomira
Mrożka |
• streścić Tango Sławomira Mrożka •
scharakteryzować bohaterów Tanga *• zapoznać
się z utworami stanowiącymi konteksty dla tekstów kultury poznawanych w
szkole |
•
scharakteryzować bohaterów dramatu • zinterpretować
Tango jako dramat rodzinny • opisać, jak
swoją sytuację życiową określa Artur *• wypowiedzieć
się na temat dowolnej realizacji teatralnej dramatu Mrożka |
•
odnaleźć w bohaterach ilustracje postaw wobec rzeczywistości •
zinterpretować metaforykę i symbolikę w utworze •
interpretować tytuł dramatu oraz ostatnią scenę • wyjaśnić,
dlaczego antykonformizm Stomila i Eleonory pozbawił ich syna naturalnego
prawa do młodzieńczego buntu *•
podjąć dyskusję na temat sposobów i funkcji buntu w literaturze różnych epok
w odniesieniu do Tanga Sławomira
Mrożka |
•
wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia mitu wolności w Tangu •
omówić funkcję groteski w utworze •
wypowiedzieć się na temat funkcji absurdu w dramacie *•
podjąć dotyczącą diagnozy współczesnej kultury w kontekście Tanga Sławomira Mrożka |
• przedstawić
różne sposoby odczytania sztuki Mrożka • zinterpretować
utwór Sławomira Mrożka jako uniwersalny dramat dotyczący rzeczywistości i
relacji międzyludzkich *•
dostrzec przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i
gatunków) |
*59. Dzienniki
Witolda Gombrowicza |
•
zreferować poglądy narratora przedstawione we fragmencie |
•
wypowiedzieć się na temat narracji Dzienników
|
•
skomentować język fragmentów Dziennika
zamieszczonych w podręczniku |
•
podjąć dyskusję na temat zaprezentowanych przez narratora opinii na temat
relacji człowiek – zwierzę |
•
odnieść fragmenty Dziennika do
światopoglądu wyłożonego w Ferdydurke |
*60. i 61. Miasto utrapienia Jerzego Pilcha |
•
zrelacjonować treść powieści Jerzego Pilcha Miasto utrapienia •
scharakteryzować głównego bohatera utworu |
•
omówić sposób ukazania miasta w powieści •
wypowiedzieć się na temat narracji •
scharakteryzować motywacje bohatera |
•
scharakteryzować sposób mówienia bohatera •
zinterpretować obraz Dwurnika i graffiti Banksy’ego w kontekście fragmentów
powieści |
•
odnaleźć elementy literatury postmodernistycznej w książce i omówić ich
funkcję |
•
podjąć dyskusję na temat współczesnego systemu wartości w kontekście powieści
Pilcha |
*62. i 63. Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną Doroty Masłowskiej |
•
zrelacjonować treść powieści Doroty Masłowskiej •
scharakteryzować głównych bohaterów Wojny
polsko-ruskiej |
•
omówić wpływ różnych ideologii na bohaterów •
wypowiedzieć się na temat języka bohaterów |
•
wypowiedzieć się na temat funkcji Masłoskiej w powieści •
zinterpretować zakończenie książki |
•
podjąć dyskusję na temat obrazu świata młodych przedstawionego w powieści |
•
wypowiedzieć się na temat adaptacji utworu dokonanej przez Xawerego
Żuławskiego |
64. i 65.
Podróże z Herodotem Ryszarda
Kapuścińskiego |
•
zrelacjonować przygodę Ryszarda Kapuścińskiego • odnaleźć
informacje na temat Herodota • streścić Podróże z Herodotem Ryszarda
Kapuścińskiego • zdefiniować
reportaż na podstawie książki Kapuścińskiego *•
wypowiedzieć się na temat Herodota |
• omówić obraz
Indii zaprezentowany we fragmencie •
wypowiedzieć się na temat Podróży z
Herodotem jako przykładu reportażu •
omówić postawę narratora wobec rikszarzy *•
podjąć dyskusję dotyczącą różnic w kulturze w kontekście konfrontacji
narratora z rikszarzami |
• odnaleźć
powiązania pomiędzy dziełem Herodota a wrażeniami Kapuścińskiego z pierwszego
dnia pobytu w Indiach •
scharakteryzować sposób ukazania krajów i narodów w utworze *•
omówić obraz PRL-u przedstawiony w Podróżach z Herodotem |
•
omówić funkcję dzieła Herodota w kompozycji książki Kapuścińskiego *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
wypowiedzieć się na temat Herodota *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
*66. Współczesne trendy –
przewodnik dla początkujących |
• omówić
zjawisko społeczne przedstawione przez Marcina Kołodziejczyka |
• zinterpretować
tytuł reportażu |
• zanalizować
język użyty w reportażu i określić jego funkcję |
• wypowiedzieć
się na temat sposobu prezentacji zjawiska ukazanego w reportażu |
• podjąć
dyskusję na temat zjawiska opisanego w reportażu |
*67. Czesława Miłosza temat
do odstąpienia |
•
zaprezentować cechy gatunkowe i pochodzenie eseju • przedstawić
poglądy narratora na temat wyspy |
• wskazać
cechy eseju we fragmencie tekstu Żegnajcie
wyspy Czesława Miłosza |
• omówić
funkcjonujący stereotyp dotyczący postrzegania wyspy |
• omówić
funkcjonowanie i znaczenie wyspy w różnych tekstach kultury |
• stworzyć
esej na dowolny temat |
68., 69.,
70. i 71. Rok 1984 George’a
Orwella |
•
zrelacjonować treść powieści George’a Orwella • przedstawić
definicję pojęcia antyutopia *• podjąć
dyskusję na temat funkcjonowania systemów totalitarnych w kontekście powieści
Orwella |
• przedstawić
obraz państwa totalitarnego zaprezentowany w powieści • wskazać
cechy antyutopii *• omówić
fenomen reality show Big Brother w
odniesieniu do powieści George’a Orwella |
•
zaprezentować postawy bohaterów wobec państwa totalitarnego *• rozpoznać
mechanizmy nowomowy charakterystyczne dla systemów totalitarnych |
• przeanalizować
nowomowę jako narzędzie propagandy i manipulacji *• rozpoznać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
• zabrać głos
w dyskusji na temat zjawiska opisanego w reportażu *• dostrzec
związek języka z obrazem świata |
72., 73.,
74., 75. i 76. Dżuma
Alberta Camus |
• streścić
powieść Dżuma Alberta Camus •
scharakteryzować bohaterów powieści *•
zinterpretować grafikę Banksy’ego w kontekście Dżumy |
• opisać świat
przedstawiony powieści • omówić narrację
i kompozycję powieści *• wskazać
idee łączące Dżumę i Człowieka zbuntowanego |
• omówić różne
znaczenia słowa dżuma w powieści • zaprezentować
różne postawy wobec epidemii przedstawione w powieści • omówić Dżumę jako parabolę *• przeanalizować Mit Syzyfa Alberta Camusa w kontekście Dżumy |
• przeanalizować
różne postawy wobec epidemii i rozpatrzyć je w kontekście parabolicznego
znaczenia powieści • omówić elementy
filozofii egzystencjalnej zawarte w powieści *• porównać
obrazy świata bez Boga w twórczości Camusa i Dostojewskiego |
• wskazać
elementy filozofii egzystencjalnej w Dżumie *• odnaleźć
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
77. i 78.
Czekając na Godota Samuela Becketta |
•
zrelacjonować treść dramatu •
scharakteryzować bohaterów sztuki *•
wypowiedzieć się na temat języka w dramacie |
• wyjaśnić termin
teatr absurdu • omówić
sposób przedstawienia czekania w dramacie *•
wypowiedzieć się na temat aktu mowy w dramacie |
• wyjaśnić
metaforyczne znaczenie postaci oraz ich imion • zinterpretować
postać Godota i czynność oczekiwania na niego *• określić
postawy bohaterów wobec absurdu istnienia |
• wypowiedzieć
się na temat działań podejmowanych przez bohaterów oczekujących Godota • zinterpretować
zmiany, jakie zachodzą w Pozzo i Luckym *• porównać postawy
bohaterów Czekając na Godota i Dżumy wobec absurdu istnienia |
• przeanalizować
funkcję absurdu w dramacie *• dostrzec przemiany
konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków) oraz
związek języka z obrazem świat |
*79. i 80. Miłość w czasach zarazy Gabriela
Garcii Márqueza |
• streścić
powieść Márqueza • omówić
dzieje miłości bohaterów |
• przedstawić
ewolucję miłości oraz jej rodzaje |
• zinterpretować
symbolikę podróży w powieści |
• wypowiedzieć
się na temat funkcji konwenansu w powieści |
• podjąć dyskusję
na temat różnych sposobów mówienia o miłości we współczesnej kulturze |
*81. i 82. Gra o tron George’a R.R. Martina |
• omówić świat
przedstawiony powieści • scharakteryzować
głównych bohaterów powieści |
• wypowiedzieć
się na temat narracji w powieści • omówić
relacje społeczne przedstawione w powieści |
• określić
funkcję postaci fantastycznych w powieści • wskazać
wątki szekspirowskie w powieści |
• zaprezentować
sposób wykorzystania w utworze poglądów Machiavellego |
• podjąć
dyskusję na temat fenomenu popularności serialu powstałego na kanwie powieści
|
*83. Facebook i jego twórca |
•
zrelacjonować treść filmu |
•
scharakteryzować głównego bohatera |
• omówić
relacje międzyludzkie zaprezentowane w filmie |
• przedstawić
rolę dialogów w filmie |
• wypowiedzieć
się na temat znaczenia portali społecznościowych we współczesnym świecie |
*84. Sherlock Holmes
ludzkiego ciała |
•
scharakteryzować głównego bohatera serialu |
• wskazać
elementy konwencji powieści detektywistycznej w serialu |
• wypowiedzieć
się na temat gry aktorskiej |
• wskazać
cechy wspólne wszystkich typów seriali wpływające na ich komercyjny sukces |
• podjąć
dyskusję na temat emocji wywoływanych przez zachowanie tytułowego bohatera |
85. Hamlet
bardzo współczesny |
•
scharakteryzować głównych bohaterów *• porównać
przedstawienie z tekstem dramatu Williama Szekspira |
• określić,
jakie typy społeczne reprezentują poszczególni bohaterowie *• porównać H. z innymi realizacjami scenicznymi
bądź filmowymi Hamleta Williama Szekspira |
• omówić
funkcję przestrzeni, w jakiej rozgrywa się akcja • zinterpretować
polską symbolikę pojawiającą się w przedstawieniu • wyjaśnić
znaczenie kostiumów *• podjąć
dyskusję na temat nowatorskich środków wyrazu użytych w przedstawieniu |
• przeanalizować
funkcję nawiązania do Procesu Franza
Kafki • wypowiedzieć
się na temat muzyki wykorzystanej w przedstawieniu *• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko przyjęte w dyskusji |
*• dostrzec przemiany
konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków) |
WSPÓŁCZESNOŚĆ
– NAUKA O JĘZYKU |
|||||
86. Perswazja a
manipulacja językowa |
• wymienić
techniki perswazyjne • podać
podstawowe techniki manipulacji językowej |
• odróżnić
perswazję od manipulacji • wymienić
cechy nowomowy |
• wskazać cele
stosowania nowomowy *• rozpoznać
mechanizmy nowomowy charakterystyczne dla systemów totalitarnych |
•
wskazać elementy perswazji i manipulacji w życiu codziennym i tekstach
kultury • omówić
specyfikę języka reklamy *•
przeanalizować język dowolnej reklamy |
•
wyliczyć cechy języka propagandy komunistycznej *•
poddać analizie język polityków, wskazując elementy manipulacji językowej *•
stworzyć slogan |
WSPÓŁCZESNOŚĆ
– PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
87. Podsumowanie
wiadomości na temat współczesności |
•
zrelacjonować opinie autorów na temat współczesności • wyjaśnić
pojęcie brewiarz *• podjąć
dyskusję z tezami zawartymi w tekstach Kubiaka i Bendyka |
• wyjaśnić
różnicę, o której pisze Zygmunt Kubiak *• odnaleźć
inne teksty zawierające opinie o kulturze czasów wojny i okupacji – zestawić
je z tekstami Kubiaka i Bendyka |
• omówić model
gospodarki zaprezentowany przez Bendyka *• rozpoznać
retoryczną organizację wypowiedzi |
•
porównać teksty Kubiaka i Bendyka *•
przedstawić własne stanowisko wobec poglądów obu autorów i je uzasadnić |
•
ustosunkować się do twierdzenia, że we współczesnej gospodarce głównymi
czynnikami wzrostu są wiedza i innowacje *•
wypowiedzieć się na temat teorii Fukuyamy |
88. Powtórzenie
wiadomości |
• odtworzyć
najważniejsze fakty, sądy i opinie *• przytoczyć
najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać
najważniejsze konteksty *• posłużyć się najważniejszymi kontekstami
dotyczącymi treści z zakresu rozszerzonego |
• wyciągać
wnioski • określić
własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
•
poprawnie interpretować wymagany materiał •
właściwie argumentować •
uogólnić, podsumować i porównać *•
interpretować wymagany materiał z zakresu rozszerzonego |
•
wykorzystać bogate konteksty •
formułować i rozwiązywać problemy badawcze *•
rozpoznawać aluzje literackie i symbole kulturowe |