Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad
słowami klasa 2 część 1
Prezentowane
wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny
Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad
słowami w pierwszym semestrze klasy 2. Wymagania dostosowano do
sześciostopniowej skali ocen.
Numer i temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) Uczeń potrafi
to, |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) Uczeń potrafi
to, co |
Wymagania
wykraczające (ocena
celująca) Uczeń potrafi
to, |
ROMANTYZM
– O EPOCE |
|||||
1. i 2. Romantyzm – wprowadzenie do epoki |
• wyjaśnia pojęcia romantyzm, irracjonalizm, naród, indywidualizm, młodość, bunt, ludowość • wskazuje wydarzenia wyznaczające początek i
koniec romantyzmu polskiego |
• wyjaśnia pojęcia panteizm, orientalizm, preromantyzm, burza i napór • wskazuje i objaśnia daty wyznaczające początek i koniec romantyzmu
polskiego oraz europejskiego |
• wymienia najważniejsze dzieła preromantyzmu
europejskiego • opisuje specyfikę romantyzmu polskiego • wypowiada się na temat życia i twórczości George’a
Byrona |
• wypowiada się na temat wydarzeń
historycznych, które miały wpływ na kształtowanie się nowej epoki • przedstawia postać Napoleona i jego wpływ na
kształtowanie się nowej epoki |
• opisuje specyfikę życia codziennego w
romantyzmie • charakteryzuje zjawisko dandyzmu |
3. Filozofia w epoce ducha |
• wyjaśnia pojęcia subiektywizm, idealizm,
teza, antyteza, synteza • wskazuje filozofa, którego poglądy są
reprezentatywne dla epoki |
• wyjaśnia pojęcia metafizyka, mesjanizm • charakteryzuje ogólne tendencje filozoficzne
epoki • czyta ze zrozumieniem fragment dzieła Hegla Wykłady z filozofii dziejów |
• referuje najważniejsze tezy filozofii Hegla • wyjaśnia istotę triady Hegla |
• tłumaczy przyczyny popularności mesjanizmu w
Polsce |
• referuje poglądy filozoficzne Johanna
Gottlieba Fichtego na podstawie informacji dostępnych w podręczniku oraz
innych źródłach |
4.
i 5. Sztuka romantyczna |
• wyjaśnia pojęcia pejzaż, ogród romantyczny • rozpoznaje pejzaż i ogród romantyczny na
przykładach • wskazuje najważniejsze dzieła sztuki
romantycznej |
• wyjaśnia pojęcia historyzm, neogotyk, orientalizm • wymienia cechy charakterystyczne stylu
romantycznego i objaśnia je na przykładach |
• wskazuje i ilustruje przykładami najważniejsze
tematy sztuki romantycznej • opisuje twórczość kluczowych artystów
romantycznych (Henry’ego Fuseli, Caspara
Davida Friedricha, Francisca Goi) |
• analizuje romantyczne dzieło sztuki • omawia wpływ gotyku na sztukę renesansu • charakteryzuje specyfikę teatru romantycznego |
• wymienia cechy pejzażu romantycznego • charakteryzuje ogólnie polskie malarstwo
romantyczne • wypowiada się na temat muzyki romantycznej |
ROMANTYZM – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
6.
Wprowadzenie do literatury romantycznej |
• wyjaśnia pojęcia bohater
romantyczny, bohater werterowski, bohater bajroniczny, ballada, epopeja narodowa, dramat
romantyczny |
• wyjaśnia pojęcia ludowość, orientalizm, fantastyka, groza, mesjanizm • charakteryzuje różne typy bohatera romantycznego |
• wyjaśnia pojęcia frenezja,
powieść poetycka, gawęda szlachecka • określa rolę wątków irracjonalnych w twórczości romantyków |
• wyjaśnia pojęcie wallenrodyzm • określa rolę wyobraźni i natchnienia w
twórczości romantyków |
• charakteryzuje specyfikę romantycznych gatunków literackich |
*7.
Preromantyzm niemiecki |
• orientuje się w twórczości Johanna Wolfganga Goethego i Fryderyka
Schillera • streszcza fragment prozy Johanna Wolfganga Goethego • omawia treść wiersza Do
radości |
• orientuje się w najważniejszych wątkach Cierpień młodego Wertera • odnajduje w wierszu Schillera elementy oświeceniowe i romantyczne |
• wyjaśnia zasadność użycia powieści
epistolarnej dla przedstawienia losów Wertera • wskazuje w powieści elementy zapowiadające
romantyzm • analizuje wiersz Do radości |
• opisuje wpływ powieści Goethego na kulturę i obyczajowość
pierwszej fazy romantyzmu w Europie • formułuje własne zdanie na temat zasadności użycia tekstu wiersza
Fryderyka Schillera jako hymnu Unii Europejskiej |
• streszcza Cierpienia
młodego Wertera i interpretuje dzieło |
8.
Preromantyzm angielski |
• wyjaśnia pojęcia ballada, poeci jezior • czyta ze zrozumieniem, zamieszczone w podręczniku wiersze Williama
Wordswortha • omawia treść utworów angielskiego poety |
• omawia stosunek poetów romantycznych do przyrody na podstawie treści
utworów |
• omawia kreację podmiotu lirycznego w wierszu
romantycznym na przykładzie podanych utworów |
• analizuje i interpretuje wiersze Williama Wordswortha zamieszczone
w podręczniku |
• streszcza powieść Mary Shelley Frankenstein • omawia różnice pomiędzy powieścią gotycką a
powieścią Frankenstein • analizuje sposób budowania atmosfery grozy w
podanym fragmencie powieści • wymienia tytuł przynajmniej jednej
ekranizacji dzieła Mary Shelley |
9.
Manifest polskiego romantyzmu |
• wyjaśnia pojęcia ballada, świat ponadzmysłowy, światopogląd empiryczny • relacjonuje treść ballady • wypowiada się na temat życia i twórczości Adama Mickiewicza |
• omawia przedstawione w utworze idee oświeceniowe i romantyczne • charakteryzuje bohaterkę ballady jako osobę obłąkaną |
• omawia funkcję ludu w balladzie • interpretuje utwór jako manifest romantyzmu polskiego |
• omawia balladę jako gatunek typowy dla światopoglądu romantycznego
|
• opisuje etap biografii Adama Mickiewicza, w
którym powstał tekst • odnosi postać Starca przedstawionego w balladzie
do sylwetki Jana Śniadeckiego |
11.
Świat romantycznej miłości |
• wyjaśnia pojęcia bohater
werterowski, książki zbójeckie • streszcza fragment IV cz.
Dziadów zamieszczony w podręczniku • relacjonuje treść IV cz.
Dziadów • charakteryzuje Gustawa jako bohatera werterowskiego |
• orientuje się w treści IV cz.
Dziadów • wyjaśnia, kim są postacie toczące dialog w cytowanym fragmencie • opisuje miłość romantyczną |
• przedstawia podział dramatu • wymienia cechy miłości romantycznej zawarte we fragmentach • porównuje postać Księdza jako antagonisty Gustawa ze Starcem z Romantyczności • wskazuje cechy dramatu romantycznego |
• analizuje język fragmentów jako przykład stylu romantycznego • omawia sens przestrogi, wygłoszonej przez Gustawa • wyjaśnia funkcję ekspresji słownej w wypowiedziach Gustawa |
• porównuje fragment utworu z Romantycznością • wypowiada się na temat statusu ontologicznego
Gustawa • zestawia Gustawa z tytułowym bohaterem Cierpień młodego Wertera |
12. i 13. Poetycki świat Orientu |
• wyjaśnia znaczenie terminu sonet • omawia treść sonetów zamieszczonych w podręczniku • wskazuje w utworach Adama Mickiewicza cechy gatunkowe sonetu |
• wyjaśnia terminy Orient, orientalizm • charakteryzuje obraz Orientu w wierszu Bakczysaraj w nocy • wiąże tematykę utworów z biografią Adama Mickiewicza |
• analizuje sonety • omawia funkcje zastosowanych w utworach środków stylistycznych |
• wyjaśnia pojęcie pielgrzym w kontekście zaprezentowanych utworów • w wierszu Stepy
akermańskie omawia kreację podmiotu mówiącego • w wierszu Burza
opisuje kreację bohatera lirycznego pojawiającego się w ostatniej strofie |
• odnosi budowę sonetów Adama Mickiewicza do
tradycji gatunku • porównuje sonet Burza z obrazem Théodore’a
Géricault Tratwa „Meduzy” |
14., 15., 16., 17. i 18. III cz. Dziadów
Adama Mickiewicza |
• relacjonuje treść cz. III
Dziadów • wyjaśnia terminy improwizacja,
mesjanizm, prometeizm, dramat
romantyczny • przedstawia obraz społeczeństwa polskiego na podstawie scen Salon warszawski i Pan Senator |
• wyjaśnia pojęcia filomaci, filareci, martyrologia • przedstawia okoliczności powstania cz. III Dziadów • omawia problem teodycei obecny w Wielkiej Improwizacji • tłumaczy znaczenie pojęcia prometeizm
na podstawie analizy Wielkiej Improwizacji • odczytuje znaczenie pojęcia mesjanizm
w kontekście Widzenia Księdza Piotra • interpretuje symbolikę przypowieści Żegoty • prezentuje cechy dramatu romantycznego na przykładzie Dziadów cz. III • charakteryzuje Konrada jako bohatera romantycznego |
• odnosi treść scen więziennych do biografii Adama Mickiewicza • interpretuje przemianę Gustawa w Konrada • przedstawia wątki biblijne obecne w Widzeniu Księdza Piotra • dostrzega stylizację apokaliptyczną Widzenia Księdza Piotra • wyjaśnia słowa Wysockiego: Nasz
naród jak lawa... |
• analizuje kreację Konrada podczas Wielkiej
Improwizacji • przedstawia rolę Małej Improwizacji • omawia funkcję epizodu przedstawiającego
historię pani Rollison • omawia stylizację apokaliptyczną obecną w Widzeniu
Księdza Piotra • interpretuje Ustęp oraz Do przyjaciół
Moskali z uwagi na obraz społeczeństwa rosyjskiego |
• analizuje „pieśń wampiryczną” Konrada • porównuje sceny oniryczne w cz. III Dziadów • dyskutuje na temat dwóch postaw człowieka wobec
Boga – Konrada i Księdza Piotra |
19., 20., 21., 22. i 23. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza |
• relacjonuje treść Pana
Tadeusza Adama Mickiewicza • wyjaśnia terminy inwokacja, epopeja narodowa • prezentuje pełny tytuł dzieła i go wyjaśnia • omawia warstwy szlacheckie ukazane w dziele |
• charakteryzuje Jacka Soplicę/księdza Robaka jako bohatera
dynamicznego • omawia tło historyczne Pana
Tadeusza na podstawie opisu przyjazdu tytułowego bohatera, historii rodu
Horeszków oraz koncertu Jankiela • wymienia cechy, które uczyniły z Pana Tadeusza epopeję narodową |
• wyjaśnia termin ironia
romantyczna • omawia genezę Pana Tadeusza
w świetle Epilogu • przedstawia funkcję opisów przyrody w dziele |
• omawia ewolucję bohatera w twórczości Adama
Mickiewicza |
• odnosi tematykę Pana Tadeusza do życiorysu Adama Mickiewicza • zestawia romantyczny obraz natury z opisami
przyrody w Panu Tadeuszu • analizuje i ocenia adaptację filmową Pana Tadeusza w reżyserii Andrzeja
Wajdy |
24.
Ostatnie wiersze Adama Mickiewicza |
• relacjonuje treść utworów [Nad
wodą wielką i czystą...] i [Polały się łzy...] • wyjaśnia znaczenie terminu wyznanie
autobiograficzne |
• omawia sposób ukazania natury w wierszu [Nad wodą wielką i czystą...] • opisuje sposób przedstawienia każdego z etapów życia podmiotu
mówiącego w wierszu [Polały się łzy...] |
• omawia kreację podmiotu mówiącego w obu utworach • określa rolę paralelizmu w wierszu [Nad wodą wielką i czystą...] i klamry kompozycyjnej w wierszu [Polały się łzy...] |
• analizuje wiersze z uwagi na sposób ukazania
przemijania • wypowiada się na temat działalności Adama
Mickiewicza w ostatnich latach jego życia |
• wypowiada się na temat wiersza [Polały się łzy...] w kontekście
biografii Adama Mickiewicza • omawia odmienność obu liryków od
dotychczasowej twórczości poety |
25.
Podsumowanie wiadomości na temat Adama Mickiewicza |
• wymienia najważniejsze wydarzenia w biografii Adama Mickiewicza • podaje tytuły omawianych utworów Adama Mickiewicz • prezentuje tematykę omawianych utworów Adama Mickiewicza |
• prezentuje problematykę omawianych utworów Adama Mickiewicza |
• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w twórczości Adama
Mickiewicza |
• prezentuje biografię Adama Mickiewicza • omawia znaczenie twórczości Adama Mickiewicza
dla rozwoju literatury polskiej |
• wypowiada się na temat twórczości Adama
Mickiewicza w kontekście jego biografii • dyskutuje na temat znaczenia twórczości Adama
Mickiewicza dla rozwoju literatury polskiej |
26.
Słowacki o Polsce i Polakach w Grobie Agamemnona |
• relacjonuje treść wiersza • wyjaśnia pojęcia Termopile, Cheronea |
• omawia na podstawie wiersza symbolikę
Termopil i Cheronei w odniesieniu do historii Polski |
• omawia kreację podmiotu mówiącego w utworze • odczytuje znaczenie symboli użytych w utworze czerepu rubasznego, duszy
anielskiej i innych |
• przytacza opinię podmiotu lirycznego o rodakach
zawartą w Grobie Agamemnona • omawia odwołania mitologiczne w utworze |
• bierze udział w dyskusji na temat obrazu
Polaków zawartego w Grobie Agamemnona oraz jego
ponadczasowości |
27.
Nostalgia emigranta – Hymn [Smutno mi, Boże!] |
• relacjonuje treść wiersza • wyjaśnia terminy hymn, nostalgia, emigrant |
• omawia relację pomiędzy zastosowanym
gatunkiem literackim a treścią wiersza • określa funkcję epifory zastosowanej w utworze |
• prezentuje kreację podmiotu lirycznego • analizuje sposób przedstawienia natury przez Słowackiego |
• omawia sposób tworzenia nastroju w wierszu • interpretuje utwór w kontekście biografii
Juliusza Słowackiego oraz w wymiarze uniwersalnym |
• wypowiada się na temat losu emigranta • dokonuje analizy porównawczej Hymnu Juliusza Słowackiego i Stepów akermańskich Adama Mickiewicza |
28. i 29. Kordian Juliusza
Słowackiego |
• relacjonuje treść podanych fragmentów oraz całości utworu • podaje genezę i znaczenie imienia Kordian • wskazuje cechy charakterystyczne Kordiana jako bohatera
romantycznego • wyjaśnia pojęcie winkelriedyzm • charakteryzuje głównego bohatera |
• charakteryzuje głównego bohatera na podstawie
fragmentu monologu na szczycie Mont Blanc • omawia stanowisko Prezesa na podstawie
fragmentu aktu III • wskazuje przyczyny omdlenia Kordiana • przedstawia cechy bohatera werterowskiego w postaci
Kordiana • wyjaśnia znaczenie opowieści Grzegorza • przytacza argumenty przeciwników oraz
zwolenników zamachu na cara • wymienia cechy dramatu romantycznego na
podstawie Kordiana |
• interpretuje symbolikę miejsca, z którego bohater wygłasza monolog • przedstawia reakcję Kordiana na decyzję spiskowych w kontekście
jego monologu wygłoszonego na górze Mont Blanc • analizuje Przygotowanie
w kontekście historii powstania listopadowego • omawia wpływ etapów podróży Kordiana na kształtowanie się
światopoglądu bohatera • przedstawia koncepcję bohatera romantycznego zaprezentowaną w Kordianie |
• interpretuje rolę Strachu i Imaginacji na
podstawie analizy fragmentu sceny V aktu III • analizuje sposób tworzenia napięcia w
prezentowanej scenie • porównuje winkelriedyzm Słowackiego z
mesjanizmem Mickiewicza • analizuje rolę diabła w Kordianie • zestawia Kordiana z Konradem |
• porównuje fragment monologu na Mont Blanc z Wielką
Improwizacją z III cz. Dziadów • interpretuje fragment monologu Kordiana w
zestawieniu z obrazem Caspara Davida Friedricha Wędrowiec nad morzem mgieł • omawia ocenę powstania listopadowego według Juliusza
Słowackiego i ustosunkowuje się do niej • przedstawia i analizuje dwa sposoby mówienia
o powstaniu listopadowym –Adama Mickiewicza w III cz. Dziadów i Juliusza Słowackiego
w Kordianie |
31.
Podsumowanie wiadomości na temat Juliusza
Słowackiego |
• wymienia najważniejsze wydarzenia w biografii poety • podaje tytuły poznanych utworów Słowackiego |
• przedstawia problematykę wybranych utworów wieszcza |
• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w twórczości Słowackiego |
• omawia znaczenie twórczości Słowackiego dla
rozwoju literatury polskiej |
• wypowiada się na temat poglądów Słowackiego o
Polsce i Polakach w kontekście jego twórczości • bierze udział w dyskusji na temat znaczenia
twórczości poety w rozwoju literatury polskiej |
*32., 33. i 34. Nie-Boska
komedia Zygmunta Krasińskiego |
• relacjonuje treść Nie-Boskiej
komedii • charakteryzuje obóz Rewolucji |
• prezentuje argumenty hrabiego Henryka i Pankracego • omawia cechy dramatu romantycznego na podstawie Nie-Boskiej komedii |
• interpretuje tytuł dramatu • wyjaśnia zakończenie dramatu • charakteryzować hrabiego Henryka jako bohatera tragicznego |
• analizuje przyczyny klęski małżeństwa
hrabiego Henryka • omawia rozważania, dotyczące poety i poezji |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
36.
i 37. Poezja Cypriana Norwida |
• przedstawia tematykę omawianych wierszy Cypriana Norwida • określa rodzaj liryki i adresata w utworach Fortepian Szopena i Bema
pamięci żałobny rapsod • orientuje się w treści utworu, do którego nawiązuje wiersz W Weronie |
• dzieli utwór Fortepian
Szopena na części tematyczne • omawia tradycje pogrzebowe przedstawione w rapsodzie • określa sposób, w jaki wiersz W
Weronie odwołuje się do utworu Szekspira |
• analizuje środki stylistyczne zastosowane w wierszu Fortepian Szopena i określa ich funkcje • odczytuje znaczenie motta w kontekście całego utworu • interpretuje sposób przedstawienia pochówku generała • określa funkcję użytych w rapsodzie wyróżników graficznych • podaje funkcje środków stylistycznych zastosowanych w wierszu W Weronie |
• interpretuje symbole użyte w wierszu Fortepian Szopena • omawia koncepcję sztuki przedstawioną w Fortepianie Szopena • analizuje sposób, w jaki Norwid osiągnął w rapsodzie
nastrój żałoby • interpretuje przesłanie utworów Bema pamięci żałobny rapsod oraz W Weronie |
• analizuje wiersze Norwida w kontekście konwencji
romantycznej –czym nawiązują i czym się od niej odróżniają • w odniesieniu do wiersza Bema pamięci żałobny rapsod
podejmuje dyskusję o roli wybitnych jednostek w świecie |
*39.
Faust Johanna Wolfganga Goethego |
• relacjonuje najważniejsze wydarzenia dramatu • na podstawie fragmentu tekstu charakteryzuje Fausta |
• omawia przyczyny, które skłoniły Fausta do podpisania paktu z
Mefistofelesem • przedstawia funkcję postaci Małgorzaty dla ideowej wymowy utworu |
• interpretuje pakt Fausta i Mefistofelesa • wyjaśnia zakończenie utworu • wypowiada się na temat obrazu szatana w Fauście |
• interpretuje słowa diabła, który odpowiada na
pytanie, kim jest • prezentuje postać Fausta jako metaforę
człowieczeństwa |
• porównuje historie Hioba i Fausta |
ROMANTYZM – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
40. Język jako
system znaków |
• wyjaśnia znaczenie terminów znaki
naturalne i znaki konwencjonalne • wskazuje różnice pomiędzy znakami naturalnymi a konwencjonalnymi • podaje przykłady znaków naturalnych i konwencjonalnych • przywołuje schemat komunikacyjny według Romana Jakobsona • wymienia funkcje języka |
• wyjaśnia terminy symptomy, ikony, kod, akt komunikacji, komunikat językowy • tłumaczy różnicę pomiędzy stroną znaczącą a znaczoną znaku
językowego • objaśnia elementy schematu komunikacyjnego Romana Jakobsona • prezentuje funkcje języka i ilustruje je przykładami • wymienia najważniejsze cechy stylu romantycznego |
• wyjaśnia terminy kompetencja
językowa, slang • odnosi funkcje języka do konkretnych przykładów • omawia specyfikę współczesnego modelu komunikacji • wskazuje cechy stylu romantycznego na przykładach |
• wyjaśnia termin tabu językowe i ilustruje go przykładami • tłumaczy zależność pomiędzy stylem
romantycznym a obrazem świata, który on odzwierciedla |
• prezentuje funkcje języka nieuwzględnione
przez Jakobsona • omawia funkcję perswazyjną w wybranym
przekazie reklamowym |
ROMANTYZM – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
41. Podsumowanie
wiadomości na temat romantyzmu |
• relacjonuje opinie przedstawione w podanych
fragmentach |
• wyjaśnia, na czym polega różnica pomiędzy oceną
romantyzmu Marii Janion i Witolda Gombrowicza |
• omawia relację pomiędzy funkcjonowaniem
paradygmatu romantycznego a kwestią niepodległości |
• podejmuje dyskusję na temat funkcjonowania
paradygmatu romantycznego we współczesnej Polsce w kontekście fragmentu
książki Marii Janion • określa wpływ Adama Mickiewicza na tworzenie
polskich mitów narodowych |
• formułuje opinię na temat paradygmatu
romantycznego oraz wpływu Mickiewicza na kształtowanie się tożsamości
narodowej |
42. Powtórzenie
wiadomości |
• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat romantyzmu |
• wyjaśnia najistotniejsze elementy tradycji romantycznej |
• formułuje
wnioski na tematy związane z literaturą romantyczną • określa
własne stanowisko w kwestii dziedzictwa romantyzmu |
•
uczestniczy w dyskusji na tematy związane z romantyzmem i stosuje odpowiednie
argumenty •
w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
•
wykorzystuje odpowiednie konteksty interpretacyjne wywodzące się z romantyzmu •
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze dotyczące literatury romantycznej |
ROMANTYZM – NAWIĄZANIA |
|||||
43. Śladami
romantyzmu |
• rozpoznaje
wpływy kultury romantycznej w różnych dziełach sztuki |
• wskazuje gatunki romantyczne funkcjonujące we współczesnej
kulturze |
• omawia wpływ romantyzmu na epoki późniejsze |
• przedstawia rolę światopoglądu romantycznego
w dziejach kultury polskiej |
• podejmuje dyskusję na temat wpływu
światopoglądu romantycznego na polską historię i kulturę |
*44. Mickiewicz w
Kole Sprawy Bożej |
• na podstawie fragmentu książki Krzysztofa Rutkowskiego Braterstwo albo śmierć omawia zasady
funkcjonowania stowarzyszenia |
• na podstawie fragmentu tekstu wyjaśnia różne zachowania członków
stowarzyszenia opisane przez Krzysztofa Rutkowskiego |
• poszukuje wiadomości na temat Koła Sprawy Bożej Andrzeja
Towiańskiego w różnych źródłach informacji |
• podejmuje dyskusję, czy Koło Sprawy Bożej
można określić mianem sekty |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
*45. Polak-tułacz
w krzywym zwierciadle |
• omawia zjawisko Wielkiej Emigracji • opisuje obraz Jerzego Dudy-Gracza Wielka Emigracja |
• omawia sposób przedstawienia zjawiska Wielkiej Emigracji przez
Jerzego Dudę-Gracza |
• odnosi definicję terminu groteska
do dzieła Dudy-Gracza |
• wyraża własną opinię na temat obrazu |
• dyskutuje na temat zjawiska emigracji w
kontekście swojej wiedzy na temat uchodźctwa
popowstaniowego oraz obrazu Dudy-Gracza |
46. Juliusz
Słowacki – człowiek wobec stereotypu |
• wyjaśnia pojęcie stereotyp • relacjonuje treść fragmentu rozmowy Justyny Sobolewskiej z Aliną
Kowalczykową • wymienia stereotypy na temat Juliusza Słowackiego |
• na podstawie pierwszego akapitu tekstu opisuje postawę Słowackiego
wobec ważnych wydarzeń w historii Polski • przytacza argumenty Aliny Kowalczykowej obalające funkcjonujący
stereotyp na temat poety |
• omawia szczegółowo argumenty Aliny Kowalczykowej obalające
funkcjonujący stereotyp na temat poety |
• omawia stosunek Słowackiego do otaczającego
go świata |
• bierze udział w dyskusji dotyczącej dowolnie wybranego stereotypu |
47. Wobec
romantycznego mitu wielkości |
• streszcza fragment dramatu Sławomira Mrożka Śmierć porucznika • odnajduje w tekście Sławomira Mrożka aluzje do dzieł romantycznych
i biografii Adama Mickiewicza • wskazuje w treści komiksu motywy romantyczne |
• wyjaśnia terminy komizm, demitologizacja • podaje źródła komizmu w dramacie Mrożka • wskazuje w komiksie elementy komiczne |
• omawia źródła komizmu w dramacie Mrożka i komiksie |
• analizuje wpływ użycia formy komiksu na
wymowę utworu |
• rozważa kwestię komizmu demitologizującego |
48. Buntownik bez powodu |
• relacjonuje treść filmu Buntownik
bez powodu • wyjaśnia pojęcia bunt, idealizm, hipokryzja |
• wyjaśnia znaczenie terminu kontrkultura • opisuje społeczność dorosłych zaprezentowaną w filmie • wskazuje, przeciwko czemu buntują się bohaterowie filmu |
• porównuje postawy bohaterów filmu ze sposobem postępowania
bohaterów romantycznych |
• interpretuje tytuł filmu • omawia uniwersalny obraz młodego człowieka na
przykładzie bohatera filmu |
• uczestniczy w dyskusji dotyczącej przyczyn
buntu młodych ludzi w przeszłości i obecnie |
*49. Wampir –
bohater tragiczny |
• streszcza film Nosferatu
wampir • wyjaśnia znaczenie terminów wampir,
groza, horror |
• omawia sposób kreacji postaci wampira w filmie Wernera Herzoga • odnajduje nawiązania do światopoglądu romantycznego |
• wyjaśnia pojęcie tragizm • wskazuje przyczyny tragizmu głównego bohatera • omawia nawiązania do światopoglądu romantycznego |
• analizuje tragizm głównego bohatera • wymienia środki filmowe budujące nastrój grozy |
• omawia postać wampira w wybranych dziełach
kultury |
POZYTYWIZM – O EPOCE |
|||||
51. Epoka pary i
elektryczności |
• wyjaśnia etymologię terminu pozytywizm • wskazuje daty wyznaczające ramy epoki w Europie |
• omawia wydarzenia związane z datami wyznaczającymi ramy czasowe epoki
w Europie • wyjaśnia znaczenie terminów scjentyzm,
organicyzm, ewolucjonizm, utylitaryzm |
• wskazuje przemiany cywilizacyjne i społeczne, które ukształtowały
epokę • tłumaczy znaczenie nazwy la
belle époque |
• opisuje życie codzienne w drugiej połowie XIX
w. |
• analizuje wskazane obrazy w kontekście wizerunku epoki |
52. Wprowadzenie
do pozytywizmu |
• wskazuje daty wyznaczające ramy czasowe epoki w Polsce • wyjaśnia terminy praca
organiczna, praca u podstaw, asymilacja Żydów, emancypacja kobiet |
• wyjaśnia różnicę w funkcjonowaniu terminu pozytywizm pomiędzy Europą a Polską • porównuje pozytywizm polski z europejskim |
• wyjaśnia znaczenie pojęcia inteligencja • opisuje przemiany cywilizacyjne na ziemiach polskich w drugiej
połowie XIX w. |
• analizuje rolę powstania styczniowego w
kształtowaniu się pozytywizmu polskiego |
• podejmuje dyskusję na temat powstania styczniowego • analizuje
poszczególne różnice pomiędzy pozytywizmem polskim a europejskim |
53. Filozofia
pozytywna |
• czyta ze zrozumieniem fragment tekstu filozoficznego Auguste’a
Comte’a Rozprawa o duchu filozofii
pozytywnej • wymienia najważniejsze założenia filozofii Comte’a |
• omawia najważniejsze założenia filozofii Comte’a |
• wyjaśnia istotę filozofii pozytywnej |
• charakteryzuje polską filozofię pozytywistyczną |
• przybliża światopogląd pozostałych filozofów pozytywistycznych (Johna Stuarta
Milla, Herberta Spencera, Hipolita Taine’a) |
54. i 55. Sztuka
drugiej połowy XIX w. |
• wyjaśnia znaczenie terminów realizm, naturalizm • rozpoznaje realizm na przykładach • podaje tytuły przykładowych dzieł sztuki
drugiej połowy XIX w. |
• wyjaśnia znaczenie terminów akademizm, eklektyzm oraz malarstwo
historyczne i podaje przykłady dzieł realizujących te style • wymienia cechy charakterystyczne realizmu w
malarstwie |
• wyjaśnia technikę realizmu na wybranym
przykładzie • wymienia najważniejszych polskich twórców
drugiej połowy XIX w. (Józef Chełmoński, Aleksander i Maksymilian Gierymscy, Jan
Matejko) oraz tytuły ich dzieł • omawia architekturę drugiej połowy XIX w. |
• analizuje dzieło sztuki według wskazanych kryteriów • wyjaśnia przyczyny popularności malarstwa historycznego w Polsce • omawia specyfikę teatru drugiej połowy XIX w. |
• wypowiada się na temat muzyki drugiej połowy
XIX w. • analizuje i ocenia dzieła realistyczne oraz wybrane dzieło polskiego
malarstwa historycznego |
POZYTYWIZM – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
56. Wprowadzenie
do literatury pozytywistycznej |
• wyjaśnia znaczenie terminów nowela, opowiadanie, obrazek, powieść
tendencyjna, realizm, powieść historyczna |
• omawia służebną rolę powieści tendencyjnej • przedstawia założenia poezji pozytywizmu w kontekście tradycji
romantycznej |
• analizuje przyczyny popularności gatunków epickich w drugiej
połowie XIX w. |
• analizuje przyczyny popularności powieści
historycznej w Polsce |
• prezentuje treść wybranej
powieści realistycznej Stendhala, Dickensa, Tołstoja Flauberta bądź Balzaka |
57. Publicystyka
pozytywistyczna |
• wyjaśnia znaczenie terminów publicystyka, retoryka • streszcza zamieszczone w podręczniku fragmenty artykułów Aleksandra
Świętochowskiego i Bolesława Prusa |
• wskazuje w czytanych tekstach elementy światopoglądu
pozytywistycznego • wymienia kryteria, według których Aleksander Świętochowski wyodrębnił
dwie antagonistyczne grupy |
• wyjaśnia przyczyny popularności prasy i publicystyki w drugiej
połowie XIX w. • określa, w jakim znaczeniu Prus używa słów naród, narodowy |
• analizuje retoryczną funkcję przytoczeń znajdujących
się na początku artykułu Świętochowskiego • podejmuje dyskusję dotyczącą postulatów Aleksandra
Świętochowskiego i Bolesława Prusa |
• bierze udział w dyskusji na temat roli prasy i publicystyki we
współczesnym świecie |
58. Poezja
czasów niepoetyckich |
• wyjaśnia termin sonet • prezentuje treść omawianych wierszy Adama Asnyka: Do młodych oraz Sonetu • określa rodzaj liryki obu utworów |
• odnajduje w wierszu Do
młodych elementy programu pozytywistycznego • prezentuje opinię na temat pozytywistów i romantyków przedstawioną
w wierszu Do młodych • wskazuje w Sonecie cechy
charakterystyczne dla tego gatunku literackiego |
• interpretuje przesłanie wiersza Do młodych • analizuje Sonet |
• analizuje sposób przedstawienia miłości w Sonecie |
• dokonuje analizy porównawczej wierszy Adama Asnyka Do młodych i Adama Mickiewicza Oda do młodości |
59. Wobec antysemityzmu |
• streszcza zamieszczony w podręczniku fragment Mendla Gdańskiego Marii Konopnickiej • wyjaśnia znaczenie terminów antysemityzm, pogrom, asymilacja |
• charakteryzuje głównego bohatera noweli oraz zegarmistrza |
• przedstawia sytuację Żydów na ziemiach polskich w drugiej połowie
XIX w. • omawia argumentację zegarmistrza usprawiedliwiającą pogrom |
• odnajduje i omawia postulat pracy organicznej
w podanym fragmencie noweli |
• omawia źródła antysemityzmu w Polsce • wypowiada się na temat skuteczności
pozytywistycznych postulatów dotyczących asymilacji • analizuje problem antysemityzmu w świecie współczesnym |
60. Kwestia
kobieca |
• streszcza zamieszczony w podręczniku fragment Marty Elizy Orzeszkowej • wyjaśnia znaczenie terminów emancypacja, powieść tendencyjna |
• relacjonuje najważniejsze wydarzenia powieści Elizy Orzeszkowej • określa sytuację narracyjną w prezentowanym fragmencie • charakteryzuje tytułową bohaterkę |
• omawia sytuację kobiet po upadku powstania styczniowego |
• analizuje problem, z którym boryka się
bohaterka fragmentu powieści • odnajduje powiązania pomiędzy biografią Elizy
Orzeszkowej a podjętym przez nią tematem |
• zabiera głos w dyskusji na temat dzisiejszej
sytuacji kobiet w Polsce i na świecie • interpretuje w kontekście fragmentu utworu obraz
Éduarda Maneta Bar w Folies-Bergère |
61. Felietonistyka
Bolesława Prusa |
• streszcza fragment felietonu Bolesława Prusa Kroniki tygodniowe zamieszczonego w podręczniku • wyjaśnia znaczenie terminu felieton |
• odnajduje cechy felietonu we fragmencie Kronik tygodniowych • wymienia problemy społeczne, o których pisze autor felietonu |
• analizuje funkcję komizmu we wskazanym fragmencie |
• podejmuje dyskusję na temat przyczyn
popularności felietonu we współczesnej prasie |
• wskazuje cechy felietonu w wybranym tekście współczesnym |
62., 63.,
64., 65. i 66. Lalka Bolesława
Prusa |
• relacjonuje treść Laki Bolesława
Prusa • charakteryzuje warstwy społeczne
przedstawione w Lalce:
arystokrację, kupiectwo niemieckie, żydowskie, polskie, inteligencję, biedotę • wyjaśnia znaczenie terminów powieść dojrzałego realizmu, świat przedstawiony |
• wyjaśnia znaczenie terminu retrospekcja • omawia świat przedstawiony powieści • odnajduje w powieści elementy
światopoglądu pozytywistycznego • opisuje Lalkę jako powieść dojrzałego realizmu • omawia kompozycję powieści |
• przedstawia idealizm trzech bohaterów: Ignacego Rzeckiego, Stanisława Wokulskiego i
Juliana Ochockiego • omawia sposób ukazania
miłości przez Prusa • analizuje losy i
postawę głównego bohatera jako postaci tragicznej oraz w kontekście
światopoglądu pozytywistycznego |
• analizuje narrację w Lalce • interpretuje tytuł
powieści • odnajduje w
powieści topos theatrum mundi i go
omawia • analizuje postać
Izabeli Łęckiej |
• analizuje powieść pod kątem stosunku Prusa do idei pozytywistycznych • podejmuje dyskusję
na temat sposobu zakończenia powieści • odnajduje w Lalce elementy języka
ezopowego |
69. Podsumowanie
wiadomości na temat Bolesława Prusa |
• wymienia najważniejsze wydarzenia z biografii Bolesława Prusa • podaje tytuły utworów pisarza • prezentuje ogólnie tematykę twórczości Prusa |
• omawia problematykę poznanych utworów Prusa |
• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w twórczości Prusa |
• omawia znaczenie twórczości Bolesława Prusa w
rozwoju literatury polskiej |
• wypowiada się na temat poglądów Prusa w
kontekście jego twórczości • bierze udział w dyskusji na temat znaczenia
twórczości Prusa w rozwoju literatury polskiej |
70., 71.,
72. i 73. Zbrodnia i kara Fiodora
Dostojewskiego |
• relacjonuje treść Zbrodni i
kary Fiodora Dostojewskiego • charakteryzuje główne postaci powieści: Raskolnikowa i Sonię |
• omawia teorię Raskolnikowa, która popchnęła go do zbrodni • analizuje przyczyny popełnienia zbrodni przez głównego bohatera • wyjaśnia, na czym polega polifoniczność powieści |
• omawia sposób przedstawienia miejsca akcji (Petersburga) oraz
wpływ przestrzeni na głównego bohatera • analizuje konflikt rozumu i wiary uosobiony w postaciach Rodiona
Raskolnikowa i Soni |
• analizuje znaczenie snów dla wymowy powieści • omawia koncepcję człowieczeństwa zawartą w Zbrodni
i karze • analizuje postać Arkadiusza Swidrygajłowa
jako sobowtóra Rodiona Raskolnikowa |
• uczestniczy w dyskusji na temat współczesnych
problemów etycznych w kontekście filozofii Raskolnikowa • odnosi światopogląd głównego bohatera do
współczesnych Dostojewskiemu koncepcji filozoficznych |
*75. i 76. Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka |
• streszcza powieść Balzaka • charakteryzuje XIX-wieczne społeczeństwo francuskie na podstawie Ojca Goriota |
• omawia cechy powieści realistycznej na podstawie utworu Balzaka |
• przedstawia rolę realizmu topograficznego w utworze |
• na podstawie powieści omawia wpływ środowiska
na charakter człowieka |
• porównuje opis Paryża w Ojcu Goriocie z opisem Warszawy w Lalce • dyskutuje na temat dylematów młodych ludzi,
którzy wkraczają w dorosłe życie |
POZYTYWIZM – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
78. Odmiany
języka polskiego |
• przedstawia i klasyfikuje odmiany języka narodowego • odróżnia odmianę nieoficjalną języka od oficjalnej |
• wymienia podstawowe dialekty polszczyzny • wyjaśnia przyczyny powstania języków środowiskowych i zawodowych • podaje cechy stylu pozytywistycznego |
• wyjaśnia, czym są spowodowane różnice w języku polskim • charakteryzuje styl literatury pozytywistycznej na przykładach |
• wyjaśnia, w jaki sposób styl literatury
pozytywistycznej odzwierciedla światopogląd epoki |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
POZYTYWIZM – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
9. Podsumowanie
wiadomości na temat pozytywizmu |
• relacjonuje opinie Józefa Bocheńskiego i Jerzego W. Borejszy na
temat pozytywizmu |
• wskazuje różnice pomiędzy tekstami obu autorów • przedstawia stosunek Józefa Bocheńskiego do filozofii Auguste’a
Comte’a |
• analizuje różnice w postrzeganiu pozytywizmu przez obu autorów • na podstawie tekstu Borejszy omawia pozytywną rolę pozytywizmu w
budowaniu tożsamości narodowej Polaków |
• podejmuje dyskusję dotyczącą roli pozytywizmu
w rozwoju kultury polskiej |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
80. Powtórzenie
wiadomości |
• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat pozytywizmu |
• wyjaśnia najistotniejsze elementy tradycji pozytywistycznej |
• formułuje
wnioski dotyczące zagadnień związanych z literaturą pozytywistyczną • określa
własne stanowisko w kwestii dziedzictwa pozytywizmu |
•
uczestniczy w dyskusji na tematy związane z pozytywizmem i stosuje
odpowiednie argumenty •
w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
•
wykorzystuje odpowiednie konteksty interpretacyjne wywodzące się z pozytywizmu
•
formułuje i rozwiązuje problemy
badawcze dotyczące piśmiennictwa pozytywistycznego |
POZYTYWIZM – NAWIĄZANIA |
|||||
81. Śladami
pozytywizmu |
• rozpoznaje obecność utworów i tematów pozytywistycznych we
współczesnej kulturze |
• wskazuje ślady materialne epoki pozytywizmu w otaczającym świecie |
• wymienia elementy światopoglądu pozytywistycznego we współczesnym
świecie |
• omawia aktualność pozytywistycznych koncepcji
dotyczących literatury i sztuki |
• analizuje wybrany utwór, w którym widoczny
jest wpływ tematu, motywu, światopoglądu bądź utworu pozytywistycznego |
*82. We
współczesnej formie |
• wyjaśnia znaczenie terminu blog • streszcza przytoczony fragment bloga Mariusza Szczygła |
• porównuje blog do felietonu w kontekście tekstu Motyli dotyk Blanki M. |
• wypowiada się na temat treści bloga Mariusza Szczygła • wyjaśnia, dlaczego twórcy współczesnych wieżowców nie są tak znani
jak Gustave Eiffel |
• wypowiada się na temat funkcji blogów w
kulturze współczesnej • dyskutuje na temat ludzkiej potrzeby
wznoszenia coraz wyższych budowli |
• bierze udział w rozmowie o roli celebrytów w
kulturze współczesnej |
83. Wobec
uprzedzeń |
• wyjaśnia pojęcia nietolerancja, feminizm • relacjonuje treść fragmentów Obywatelki
Manueli Gretkowskiej i Dziennika Jerzego
Pilcha • określa adresata tekstu Gretkowskiej |
• omawia problemy, na które zwracają uwagę autorzy tekstów |
• analizuje źródło i funkcję komizmu w Dzienniku • wymienia argumenty użyte przez pisarkę |
• analizuje użytą przez Pilcha konwencję opisu
problemu • interpretuje ostatnie zdanie fragmentu Obywatelki |
• uczestniczy w dyskusji na temat nietolerancji
wobec różnych wyznań we współczesnym świecie • rozmawia o dyskryminacji ze względu na płeć w
XIX w. i dzisiaj |
84. Wokulski
nasz współczesny |
• streszcza fragment prozy Stefana Chwina • porównuje biografie Stanisława Wokulskiego i Stacha W. |
• wskazuje współczesne realia obecne we
fragmencie tekstu Chwina |
• wyjaśnia, czym jest parafraza na podstawie tekstu |
• wskazuje zabiegi językowe zastosowane przez pisarza
i określa ich funkcje |
• podejmuje dyskusję na temat sensu tworzenia
parafraz literackich |
85. Opowieść o
władzy – Faraon |
• streszcza film Faraon • charakteryzuje młodego Ramzesa |
• wyjaśnia termin adaptacja • omawia scenografię filmu |
• analizuje przyczyny przegranej faraona w
walce o władzę • wypowiada się na temat gry aktorskiej |
• porównuje Farona
z innymi znanymi sobie filmami o tematyce historycznej |
• podejmuje dyskusję na temat priorytetów
podczas sprawowania władzy |
*86. Opowieść o
zbrodni |
• relacjonuje film Dług • charakteryzuje głównych bohaterów filmu |
• wyjaśnia znaczenie terminu dramat psychologiczny • omawia proces dojrzewania bohaterów do
zbrodni |
• analizuje reakcje bohaterów znajdujących się
pod presją • wypowiada się na temat gry aktorskiej |
• porównuje bohaterów filmu z Rodionem
Raskolnikowem • podejmuje dyskusję na temat zła w człowieku |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
Autor: Magdalena
Lotterhoff