Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 2 część 1

 

Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w pierwszym semestrze klasy 2. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

 

Numer i temat lekcji

Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca)

 

 

 

 

Uczeń:

Wymagania podstawowe (ocena dostateczna)

 

 

Uczeń potrafi to,
co na ocenę dopuszczającą, oraz:

Wymagania rozszerzające

(ocena dobra)

 

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

Wymagania dopełniające

(ocena bardzo dobra)

 

 

Uczeń potrafi to, co
na ocenę dobrą, oraz:

Wymagania wykraczające

(ocena celująca)

 

Uczeń potrafi to,
co na ocenę
bardzo dobrą, oraz:

ROMANTYZM – O EPOCE

1. i 2. Romantyzm – wprowadzenie do epoki

• wyjaśnia pojęcia romantyzm, irracjonalizm, naród, indywidualizm, młodość, bunt, ludowość

• wskazuje wydarzenia wyznaczające początek i koniec romantyzmu polskiego

• wyjaśnia pojęcia panteizm, orientalizm,

preromantyzm, burza i napór

• wskazuje i objaśnia daty wyznaczające początek i koniec romantyzmu polskiego oraz europejskiego

• wymienia najważniejsze dzieła preromantyzmu europejskiego

• opisuje specyfikę romantyzmu polskiego

• wypowiada się na temat życia i twórczości George’a Byrona

• wypowiada się na temat wydarzeń historycznych, które miały wpływ na kształtowanie się nowej epoki

• przedstawia postać Napoleona i jego wpływ na kształtowanie się nowej epoki

• opisuje specyfikę życia codziennego w romantyzmie

• charakteryzuje zjawisko dandyzmu

3. Filozofia w epoce ducha

• wyjaśnia pojęcia subiektywizm, idealizm, teza, antyteza, synteza

• wskazuje filozofa, którego poglądy są reprezentatywne dla epoki

• wyjaśnia pojęcia metafizyka, mesjanizm

• charakteryzuje ogólne tendencje filozoficzne epoki

• czyta ze zrozumieniem fragment dzieła Hegla Wykłady z filozofii dziejów

• referuje najważniejsze tezy filozofii Hegla

• wyjaśnia istotę triady Hegla

• tłumaczy przyczyny popularności mesjanizmu w Polsce

• referuje poglądy filozoficzne Johanna Gottlieba Fichtego na podstawie informacji dostępnych w podręczniku oraz innych źródłach

4. i 5. Sztuka romantyczna

• wyjaśnia pojęcia pejzaż, ogród romantyczny

• rozpoznaje pejzaż i ogród romantyczny na przykładach

• wskazuje najważniejsze dzieła sztuki romantycznej

• wyjaśnia pojęcia historyzm, neogotyk, orientalizm

• wymienia cechy charakterystyczne stylu romantycznego i objaśnia je na przykładach

• wskazuje i ilustruje przykładami najważniejsze tematy sztuki romantycznej

• opisuje twórczość kluczowych artystów romantycznych (Henry’ego Fuseli, Caspara Davida Friedricha, Francisca Goi)

• analizuje romantyczne dzieło sztuki

• omawia wpływ gotyku na sztukę renesansu

• charakteryzuje specyfikę teatru romantycznego

• wymienia cechy pejzażu romantycznego

• charakteryzuje ogólnie polskie malarstwo romantyczne

• wypowiada się na temat muzyki romantycznej

ROMANTYZM – TEKSTY Z EPOKI

6. Wprowadzenie do literatury romantycznej

• wyjaśnia pojęcia bohater romantyczny, bohater werterowski, bohater bajroniczny, ballada, epopeja narodowa, dramat romantyczny

• wyjaśnia pojęcia ludowość, orientalizm, fantastyka, groza, mesjanizm

• charakteryzuje różne typy bohatera romantycznego

• wyjaśnia pojęcia frenezja, powieść poetycka, gawęda szlachecka

• określa rolę wątków irracjonalnych w twórczości romantyków

• wyjaśnia pojęcie wallenrodyzm

• określa rolę wyobraźni i natchnienia w twórczości romantyków

• charakteryzuje specyfikę romantycznych gatunków literackich

*7. Preromantyzm niemiecki

• orientuje się w twórczości Johanna Wolfganga Goethego i Fryderyka Schillera

• streszcza fragment prozy Johanna Wolfganga Goethego

• omawia treść wiersza Do radości

• orientuje się w najważniejszych wątkach Cierpień młodego Wertera

• odnajduje w wierszu Schillera elementy oświeceniowe i romantyczne

• wyjaśnia zasadność użycia powieści epistolarnej dla przedstawienia losów Wertera

• wskazuje w powieści elementy zapowiadające romantyzm

• analizuje wiersz Do radości

• opisuje wpływ powieści Goethego na kulturę i obyczajowość pierwszej fazy romantyzmu w Europie

• formułuje własne zdanie na temat zasadności użycia tekstu wiersza Fryderyka Schillera jako hymnu Unii Europejskiej

• streszcza Cierpienia młodego Wertera i interpretuje dzieło

8. Preromantyzm angielski

• wyjaśnia pojęcia ballada, poeci jezior

• czyta ze zrozumieniem, zamieszczone w podręczniku wiersze Williama Wordswortha

• omawia treść utworów angielskiego poety

• omawia stosunek poetów romantycznych do przyrody na podstawie treści utworów

• omawia kreację podmiotu lirycznego w wierszu romantycznym na przykładzie podanych utworów

• analizuje i interpretuje wiersze Williama Wordswortha zamieszczone w podręczniku

• streszcza powieść Mary Shelley Frankenstein

• omawia różnice pomiędzy powieścią gotycką a powieścią Frankenstein

• analizuje sposób budowania atmosfery grozy w podanym fragmencie powieści

• wymienia tytuł przynajmniej jednej ekranizacji dzieła Mary Shelley

9. Manifest polskiego romantyzmu

• wyjaśnia pojęcia ballada, świat ponadzmysłowy, światopogląd empiryczny

• relacjonuje treść ballady

• wypowiada się na temat życia i twórczości Adama Mickiewicza

• omawia przedstawione w utworze idee oświeceniowe i romantyczne

• charakteryzuje bohaterkę ballady jako osobę obłąkaną

• omawia funkcję ludu w balladzie

• interpretuje utwór jako manifest romantyzmu polskiego

• omawia balladę jako gatunek typowy dla światopoglądu romantycznego

• opisuje etap biografii Adama Mickiewicza, w którym powstał tekst

• odnosi postać Starca przedstawionego w balladzie do sylwetki Jana Śniadeckiego

 

11. Świat romantycznej miłości

• wyjaśnia pojęcia bohater werterowski, książki zbójeckie

• streszcza fragment IV cz. Dziadów zamieszczony w podręczniku

• relacjonuje treść IV cz. Dziadów

• charakteryzuje Gustawa jako bohatera werterowskiego

• orientuje się w treści IV cz. Dziadów

• wyjaśnia, kim są postacie toczące dialog w cytowanym fragmencie

• opisuje miłość romantyczną

• przedstawia podział dramatu

• wymienia cechy miłości romantycznej zawarte we fragmentach

• porównuje postać Księdza jako antagonisty Gustawa ze Starcem z Romantyczności

• wskazuje cechy dramatu romantycznego

• analizuje język fragmentów jako przykład stylu romantycznego

• omawia sens przestrogi, wygłoszonej przez Gustawa

• wyjaśnia funkcję ekspresji słownej w wypowiedziach Gustawa

• porównuje fragment utworu z Romantycznością

• wypowiada się na temat statusu ontologicznego Gustawa

• zestawia Gustawa z tytułowym bohaterem Cierpień młodego Wertera

12. i 13. Poetycki świat Orientu

• wyjaśnia znaczenie terminu sonet

• omawia treść sonetów zamieszczonych w podręczniku

• wskazuje w utworach Adama Mickiewicza cechy gatunkowe sonetu

• wyjaśnia terminy Orient, orientalizm

• charakteryzuje obraz Orientu w wierszu Bakczysaraj w nocy

• wiąże tematykę utworów z biografią Adama Mickiewicza

• analizuje sonety

• omawia funkcje zastosowanych w utworach środków stylistycznych

• wyjaśnia pojęcie pielgrzym w kontekście zaprezentowanych utworów

• w wierszu Stepy akermańskie omawia kreację podmiotu mówiącego

• w wierszu Burza opisuje kreację bohatera lirycznego pojawiającego się w ostatniej strofie

• odnosi budowę sonetów Adama Mickiewicza do tradycji gatunku

• porównuje sonet Burza z obrazem Théodore’a Géricault Tratwa „Meduzy”

14., 15., 16., 17. i 18.

III cz. Dziadów Adama Mickiewicza

• relacjonuje treść cz. III Dziadów

• wyjaśnia terminy improwizacja, mesjanizm, prometeizm, dramat romantyczny

• przedstawia obraz społeczeństwa polskiego na podstawie scen Salon warszawski i Pan Senator

• wyjaśnia pojęcia filomaci, filareci, martyrologia

• przedstawia okoliczności powstania cz. III Dziadów

• omawia problem teodycei obecny w Wielkiej Improwizacji

• tłumaczy znaczenie pojęcia prometeizm na podstawie analizy Wielkiej Improwizacji

• odczytuje znaczenie pojęcia mesjanizm w kontekście Widzenia Księdza Piotra

• interpretuje symbolikę przypowieści Żegoty

• prezentuje cechy dramatu romantycznego na przykładzie Dziadów cz. III

• charakteryzuje Konrada jako bohatera romantycznego

• odnosi treść scen więziennych do biografii Adama Mickiewicza

• interpretuje przemianę Gustawa w Konrada

• przedstawia wątki biblijne obecne w Widzeniu Księdza Piotra

• dostrzega stylizację apokaliptyczną Widzenia Księdza Piotra

• wyjaśnia słowa Wysockiego: Nasz naród jak lawa...

• analizuje kreację Konrada podczas Wielkiej Improwizacji

• przedstawia rolę Małej Improwizacji

• omawia funkcję epizodu przedstawiającego historię pani Rollison

• omawia stylizację apokaliptyczną obecną w Widzeniu Księdza Piotra

• interpretuje Ustęp oraz Do przyjaciół Moskali z uwagi na obraz społeczeństwa rosyjskiego

• analizuje „pieśń wampiryczną” Konrada

• porównuje sceny oniryczne w cz. III Dziadów

• dyskutuje na temat dwóch postaw człowieka wobec Boga – Konrada i Księdza Piotra

19., 20., 21., 22. i 23. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza

• relacjonuje treść Pana Tadeusza Adama Mickiewicza

• wyjaśnia terminy inwokacja, epopeja narodowa

• prezentuje pełny tytuł dzieła i go wyjaśnia

• omawia warstwy szlacheckie ukazane w dziele

• charakteryzuje Jacka Soplicę/księdza Robaka jako bohatera dynamicznego

• omawia tło historyczne Pana Tadeusza na podstawie opisu przyjazdu tytułowego bohatera, historii rodu Horeszków oraz koncertu Jankiela

• wymienia cechy, które uczyniły z Pana Tadeusza epopeję narodową

• wyjaśnia termin ironia romantyczna

• omawia genezę Pana Tadeusza w świetle Epilogu

• przedstawia funkcję opisów przyrody w dziele

• omawia ewolucję bohatera w twórczości Adama Mickiewicza

• odnosi tematykę Pana Tadeusza do życiorysu Adama Mickiewicza

• zestawia romantyczny obraz natury z opisami przyrody w Panu Tadeuszu

• analizuje i ocenia adaptację filmową Pana Tadeusza w reżyserii Andrzeja Wajdy

24. Ostatnie wiersze Adama Mickiewicza

• relacjonuje treść utworów [Nad wodą wielką i czystą...] i [Polały się łzy...]

• wyjaśnia znaczenie terminu wyznanie autobiograficzne

• omawia sposób ukazania natury w wierszu [Nad wodą wielką i czystą...]

• opisuje sposób przedstawienia każdego z etapów życia podmiotu mówiącego w wierszu [Polały się łzy...]

• omawia kreację podmiotu mówiącego w obu utworach

• określa rolę paralelizmu w wierszu [Nad wodą wielką i czystą...] i klamry kompozycyjnej w wierszu [Polały się łzy...]

• analizuje wiersze z uwagi na sposób ukazania przemijania

• wypowiada się na temat działalności Adama Mickiewicza w ostatnich latach jego życia

• wypowiada się na temat wiersza [Polały się łzy...] w kontekście biografii Adama Mickiewicza

• omawia odmienność obu liryków od dotychczasowej twórczości poety

25. Podsumowanie wiadomości na temat Adama Mickiewicza

• wymienia najważniejsze wydarzenia w biografii Adama Mickiewicza

• podaje tytuły omawianych utworów Adama Mickiewicz

• prezentuje tematykę omawianych utworów Adama Mickiewicza

• prezentuje problematykę omawianych utworów Adama Mickiewicza

• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w twórczości Adama Mickiewicza

• prezentuje biografię Adama Mickiewicza

• omawia znaczenie twórczości Adama Mickiewicza dla rozwoju literatury polskiej

• wypowiada się na temat twórczości Adama Mickiewicza w kontekście jego biografii

• dyskutuje na temat znaczenia twórczości Adama Mickiewicza dla rozwoju literatury polskiej

26. Słowacki o Polsce i Polakach w Grobie Agamemnona

• relacjonuje treść wiersza

• wyjaśnia pojęcia Termopile, Cheronea

• omawia na podstawie wiersza symbolikę Termopil i Cheronei w odniesieniu do historii Polski

• omawia kreację podmiotu mówiącego w utworze

• odczytuje znaczenie symboli użytych w utworze czerepu rubasznego, duszy anielskiej i innych

• przytacza opinię podmiotu lirycznego o rodakach zawartą w Grobie Agamemnona

• omawia odwołania mitologiczne w utworze

• bierze udział w dyskusji na temat obrazu Polaków zawartego w Grobie Agamemnona oraz jego ponadczasowości

27. Nostalgia emigranta – Hymn [Smutno mi, Boże!]

• relacjonuje treść wiersza

• wyjaśnia terminy hymn, nostalgia, emigrant

• omawia relację pomiędzy zastosowanym gatunkiem literackim a treścią wiersza

• określa funkcję epifory zastosowanej w utworze

• prezentuje kreację podmiotu lirycznego

• analizuje sposób przedstawienia natury przez Słowackiego

• omawia sposób tworzenia nastroju w wierszu

• interpretuje utwór w kontekście biografii Juliusza Słowackiego oraz w wymiarze uniwersalnym

• wypowiada się na temat losu emigranta

• dokonuje analizy porównawczej Hymnu Juliusza Słowackiego i Stepów akermańskich Adama Mickiewicza

28. i 29. Kordian Juliusza Słowackiego

• relacjonuje treść podanych fragmentów oraz całości utworu

• podaje genezę i znaczenie imienia Kordian

• wskazuje cechy charakterystyczne Kordiana jako bohatera romantycznego

• wyjaśnia pojęcie winkelriedyzm

• charakteryzuje głównego bohatera

• charakteryzuje głównego bohatera na podstawie fragmentu monologu na szczycie Mont Blanc

• omawia stanowisko Prezesa na podstawie fragmentu aktu III

• wskazuje przyczyny omdlenia Kordiana

• przedstawia cechy bohatera werterowskiego w postaci Kordiana

• wyjaśnia znaczenie opowieści Grzegorza

• przytacza argumenty przeciwników oraz zwolenników zamachu na cara

• wymienia cechy dramatu romantycznego na podstawie Kordiana

• interpretuje symbolikę miejsca, z którego bohater wygłasza monolog

• przedstawia reakcję Kordiana na decyzję spiskowych w kontekście jego monologu wygłoszonego na górze Mont Blanc

• analizuje Przygotowanie w kontekście historii powstania listopadowego

• omawia wpływ etapów podróży Kordiana na kształtowanie się światopoglądu bohatera

• przedstawia koncepcję bohatera romantycznego zaprezentowaną w Kordianie

• interpretuje rolę Strachu i Imaginacji na podstawie analizy fragmentu sceny V aktu III

• analizuje sposób tworzenia napięcia w prezentowanej scenie

• porównuje winkelriedyzm Słowackiego z mesjanizmem Mickiewicza

• analizuje rolę diabła w Kordianie

• zestawia Kordiana z Konradem

• porównuje fragment monologu na Mont Blanc z Wielką Improwizacją z III cz. Dziadów

• interpretuje fragment monologu Kordiana w zestawieniu z obrazem Caspara Davida Friedricha Wędrowiec nad morzem mgieł

• omawia ocenę powstania listopadowego według Juliusza Słowackiego i ustosunkowuje się do niej

• przedstawia i analizuje dwa sposoby mówienia o powstaniu listopadowym –Adama Mickiewicza w III cz. Dziadów i Juliusza Słowackiego w Kordianie

31. Podsumowanie wiadomości na temat Juliusza Słowackiego

• wymienia najważniejsze wydarzenia w biografii poety

• podaje tytuły poznanych utworów Słowackiego

 

• przedstawia problematykę wybranych utworów wieszcza

• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w twórczości Słowackiego

• omawia znaczenie twórczości Słowackiego dla rozwoju literatury polskiej

• wypowiada się na temat poglądów Słowackiego o Polsce i Polakach w kontekście jego twórczości

• bierze udział w dyskusji na temat znaczenia twórczości poety w rozwoju literatury polskiej

*32., 33. i 34. Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego

• relacjonuje treść Nie-Boskiej komedii

• charakteryzuje obóz Rewolucji

• prezentuje argumenty hrabiego Henryka i Pankracego

• omawia cechy dramatu romantycznego na podstawie Nie-Boskiej komedii

• interpretuje tytuł dramatu

• wyjaśnia zakończenie dramatu

• charakteryzować hrabiego Henryka jako bohatera tragicznego

• analizuje przyczyny klęski małżeństwa hrabiego Henryka

• omawia rozważania, dotyczące poety i poezji

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania

36. i 37. Poezja Cypriana Norwida

• przedstawia tematykę omawianych wierszy Cypriana Norwida

• określa rodzaj liryki i adresata w utworach Fortepian Szopena i Bema pamięci żałobny rapsod

• orientuje się w treści utworu, do którego nawiązuje wiersz W Weronie

• dzieli utwór Fortepian Szopena na części tematyczne

• omawia tradycje pogrzebowe przedstawione w rapsodzie

• określa sposób, w jaki wiersz W Weronie odwołuje się do utworu Szekspira

• analizuje środki stylistyczne zastosowane w wierszu Fortepian Szopena i określa ich funkcje

• odczytuje znaczenie motta w kontekście całego utworu

• interpretuje sposób przedstawienia pochówku generała

• określa funkcję użytych w rapsodzie wyróżników graficznych

• podaje funkcje środków stylistycznych zastosowanych w wierszu W Weronie

• interpretuje symbole użyte w wierszu Fortepian Szopena

• omawia koncepcję sztuki przedstawioną w Fortepianie Szopena

• analizuje sposób, w jaki Norwid osiągnął w rapsodzie nastrój żałoby

• interpretuje przesłanie utworów Bema pamięci żałobny rapsod oraz W Weronie

• analizuje wiersze Norwida w kontekście konwencji romantycznej –czym nawiązują i czym się od niej odróżniają

• w odniesieniu do wiersza Bema pamięci żałobny rapsod podejmuje dyskusję o roli wybitnych jednostek w świecie

*39. Faust Johanna Wolfganga Goethego

• relacjonuje najważniejsze wydarzenia dramatu

• na podstawie fragmentu tekstu charakteryzuje Fausta

• omawia przyczyny, które skłoniły Fausta do podpisania paktu z Mefistofelesem

• przedstawia funkcję postaci Małgorzaty dla ideowej wymowy utworu

• interpretuje pakt Fausta i Mefistofelesa

• wyjaśnia zakończenie utworu

• wypowiada się na temat obrazu szatana w Fauście

• interpretuje słowa diabła, który odpowiada na pytanie, kim jest

• prezentuje postać Fausta jako metaforę człowieczeństwa

• porównuje historie Hioba i Fausta

ROMANTYZM – NAUKA O JĘZYKU

40. Język jako system znaków

• wyjaśnia znaczenie terminów znaki naturalne i znaki konwencjonalne

• wskazuje różnice pomiędzy znakami naturalnymi a konwencjonalnymi

• podaje przykłady znaków naturalnych i konwencjonalnych

• przywołuje schemat komunikacyjny według Romana Jakobsona

• wymienia funkcje języka

• wyjaśnia terminy symptomy, ikony, kod, akt komunikacji, komunikat językowy

• tłumaczy różnicę pomiędzy stroną znaczącą a znaczoną znaku językowego

• objaśnia elementy schematu komunikacyjnego Romana Jakobsona

• prezentuje funkcje języka i ilustruje je przykładami

• wymienia najważniejsze cechy stylu romantycznego

• wyjaśnia terminy kompetencja językowa, slang

• odnosi funkcje języka do konkretnych przykładów

• omawia specyfikę współczesnego modelu komunikacji

• wskazuje cechy stylu romantycznego na przykładach

• wyjaśnia termin tabu językowe i ilustruje go przykładami

• tłumaczy zależność pomiędzy stylem romantycznym a obrazem świata, który on odzwierciedla

• prezentuje funkcje języka nieuwzględnione przez Jakobsona

• omawia funkcję perswazyjną w wybranym przekazie reklamowym

ROMANTYZM – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE

41. Podsumowanie wiadomości na temat romantyzmu

• relacjonuje opinie przedstawione w podanych fragmentach

• wyjaśnia, na czym polega różnica pomiędzy oceną romantyzmu Marii Janion i Witolda Gombrowicza

• omawia relację pomiędzy funkcjonowaniem paradygmatu romantycznego a kwestią niepodległości

• podejmuje dyskusję na temat funkcjonowania paradygmatu romantycznego we współczesnej Polsce w kontekście fragmentu książki Marii Janion

• określa wpływ Adama Mickiewicza na tworzenie polskich mitów narodowych

• formułuje opinię na temat paradygmatu romantycznego oraz wpływu Mickiewicza na kształtowanie się tożsamości narodowej

42. Powtórzenie wiadomości

• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat romantyzmu

• wyjaśnia najistotniejsze elementy tradycji romantycznej

 

• formułuje wnioski na tematy związane z literaturą romantyczną

• określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa romantyzmu

• uczestniczy w dyskusji na tematy związane z romantyzmem i stosuje odpowiednie argumenty

• w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań

• wykorzystuje odpowiednie konteksty interpretacyjne wywodzące się z romantyzmu

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze dotyczące literatury romantycznej

ROMANTYZM – NAWIĄZANIA

43. Śladami romantyzmu

• rozpoznaje wpływy kultury romantycznej w różnych dziełach sztuki

• wskazuje gatunki romantyczne funkcjonujące we współczesnej kulturze

• omawia wpływ romantyzmu na epoki późniejsze

• przedstawia rolę światopoglądu romantycznego w dziejach kultury polskiej

• podejmuje dyskusję na temat wpływu światopoglądu romantycznego na polską historię i kulturę

*44. Mickiewicz w Kole Sprawy Bożej

• na podstawie fragmentu książki Krzysztofa Rutkowskiego Braterstwo albo śmierć omawia zasady funkcjonowania stowarzyszenia

• na podstawie fragmentu tekstu wyjaśnia różne zachowania członków stowarzyszenia opisane przez Krzysztofa Rutkowskiego

• poszukuje wiadomości na temat Koła Sprawy Bożej Andrzeja Towiańskiego w różnych źródłach informacji

• podejmuje dyskusję, czy Koło Sprawy Bożej można określić mianem sekty

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania

*45. Polak-tułacz w krzywym zwierciadle

• omawia zjawisko Wielkiej Emigracji

• opisuje obraz Jerzego Dudy-Gracza Wielka Emigracja

• omawia sposób przedstawienia zjawiska Wielkiej Emigracji przez Jerzego Dudę-Gracza

• odnosi definicję terminu groteska do dzieła

Dudy-Gracza

• wyraża własną opinię na temat obrazu

• dyskutuje na temat zjawiska emigracji w kontekście swojej wiedzy  na temat uchodźctwa popowstaniowego oraz obrazu Dudy-Gracza

46. Juliusz Słowacki – człowiek wobec stereotypu

• wyjaśnia pojęcie stereotyp

• relacjonuje treść fragmentu rozmowy Justyny Sobolewskiej z Aliną Kowalczykową

• wymienia stereotypy na temat Juliusza Słowackiego

• na podstawie pierwszego akapitu tekstu opisuje postawę Słowackiego wobec ważnych wydarzeń w historii Polski

• przytacza argumenty Aliny Kowalczykowej obalające funkcjonujący stereotyp na temat poety

• omawia szczegółowo argumenty Aliny Kowalczykowej obalające funkcjonujący stereotyp na temat poety

• omawia stosunek Słowackiego do otaczającego go świata

• bierze udział w dyskusji dotyczącej  dowolnie wybranego stereotypu

47. Wobec romantycznego mitu wielkości

• streszcza fragment dramatu Sławomira Mrożka Śmierć porucznika

• odnajduje w tekście Sławomira Mrożka aluzje do dzieł romantycznych i biografii Adama Mickiewicza

• wskazuje w treści komiksu motywy romantyczne

• wyjaśnia terminy komizm, demitologizacja

• podaje źródła komizmu w dramacie Mrożka

• wskazuje w komiksie elementy komiczne

• omawia źródła komizmu w dramacie Mrożka i komiksie

• analizuje wpływ użycia formy komiksu na wymowę utworu

• rozważa kwestię komizmu demitologizującego

48. Buntownik bez powodu

• relacjonuje treść filmu Buntownik bez powodu

• wyjaśnia pojęcia bunt, idealizm, hipokryzja

• wyjaśnia znaczenie terminu kontrkultura

• opisuje społeczność dorosłych zaprezentowaną w filmie

• wskazuje, przeciwko czemu buntują się bohaterowie filmu

• porównuje postawy bohaterów filmu ze sposobem postępowania bohaterów romantycznych

• interpretuje tytuł filmu

• omawia uniwersalny obraz młodego człowieka na przykładzie bohatera filmu

• uczestniczy w dyskusji dotyczącej przyczyn buntu młodych ludzi w przeszłości i obecnie

*49. Wampir – bohater tragiczny

• streszcza film Nosferatu wampir

• wyjaśnia znaczenie terminów wampir, groza, horror

• omawia sposób kreacji postaci wampira w filmie Wernera Herzoga

• odnajduje nawiązania do światopoglądu romantycznego

• wyjaśnia pojęcie tragizm

• wskazuje przyczyny tragizmu głównego bohatera

• omawia nawiązania do światopoglądu romantycznego

• analizuje tragizm głównego bohatera

• wymienia środki filmowe budujące nastrój grozy

• omawia postać wampira w wybranych dziełach kultury

POZYTYWIZM – O EPOCE

51. Epoka pary i elektryczności

• wyjaśnia etymologię terminu pozytywizm

• wskazuje daty wyznaczające ramy epoki w Europie

• omawia wydarzenia związane z datami wyznaczającymi ramy czasowe epoki w Europie

• wyjaśnia znaczenie terminów scjentyzm, organicyzm, ewolucjonizm, utylitaryzm

• wskazuje przemiany cywilizacyjne i społeczne, które ukształtowały epokę

• tłumaczy znaczenie nazwy la belle époque

• opisuje życie codzienne w drugiej połowie XIX w.

• analizuje wskazane obrazy w kontekście wizerunku epoki

52. Wprowadzenie do pozytywizmu

• wskazuje daty wyznaczające ramy czasowe epoki w Polsce

• wyjaśnia terminy praca organiczna, praca u podstaw, asymilacja Żydów, emancypacja kobiet

• wyjaśnia różnicę w funkcjonowaniu terminu pozytywizm pomiędzy Europą a Polską

• porównuje pozytywizm polski z europejskim

• wyjaśnia znaczenie pojęcia inteligencja

• opisuje przemiany cywilizacyjne na ziemiach polskich w drugiej połowie XIX w.

• analizuje rolę powstania styczniowego w kształtowaniu się pozytywizmu polskiego

• podejmuje dyskusję na temat powstania styczniowego

• analizuje poszczególne różnice pomiędzy pozytywizmem polskim a europejskim

53. Filozofia pozytywna

• czyta ze zrozumieniem fragment tekstu filozoficznego Auguste’a Comte’a Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej

• wymienia najważniejsze założenia filozofii  Comte’a

• omawia najważniejsze założenia filozofii Comte’a

• wyjaśnia istotę filozofii pozytywnej

• charakteryzuje polską filozofię pozytywistyczną

• przybliża światopogląd pozostałych filozofów pozytywistycznych (Johna Stuarta Milla, Herberta Spencera, Hipolita Taine’a)

54. i 55. Sztuka drugiej połowy XIX w.

• wyjaśnia znaczenie terminów realizm, naturalizm

• rozpoznaje realizm na przykładach

• podaje tytuły przykładowych dzieł sztuki drugiej połowy XIX w.

• wyjaśnia znaczenie terminów akademizm, eklektyzm oraz malarstwo historyczne i podaje przykłady dzieł realizujących te style

• wymienia cechy charakterystyczne realizmu w malarstwie

• wyjaśnia technikę realizmu na wybranym przykładzie

• wymienia najważniejszych polskich twórców drugiej połowy XIX w. (Józef Chełmoński, Aleksander i Maksymilian Gierymscy, Jan Matejko) oraz tytuły ich dzieł

• omawia architekturę drugiej połowy XIX w.

• analizuje dzieło sztuki według wskazanych kryteriów

• wyjaśnia przyczyny popularności malarstwa historycznego w Polsce

• omawia specyfikę teatru drugiej połowy XIX w.

• wypowiada się na temat muzyki drugiej połowy XIX w.

• analizuje i ocenia dzieła realistyczne oraz wybrane dzieło polskiego malarstwa historycznego

POZYTYWIZM – TEKSTY Z EPOKI

56. Wprowadzenie do literatury pozytywistycznej

• wyjaśnia znaczenie terminów nowela, opowiadanie, obrazek, powieść tendencyjna, realizm, powieść historyczna

• omawia służebną rolę powieści tendencyjnej

• przedstawia założenia poezji pozytywizmu w kontekście tradycji romantycznej

• analizuje przyczyny popularności gatunków epickich w drugiej połowie XIX w.

• analizuje przyczyny popularności powieści historycznej w Polsce

• prezentuje treść wybranej powieści realistycznej Stendhala, Dickensa, Tołstoja Flauberta bądź Balzaka

57. Publicystyka pozytywistyczna

• wyjaśnia znaczenie terminów publicystyka, retoryka

• streszcza zamieszczone w podręczniku fragmenty artykułów Aleksandra Świętochowskiego i Bolesława Prusa

• wskazuje w czytanych tekstach elementy światopoglądu pozytywistycznego

• wymienia kryteria, według których Aleksander Świętochowski wyodrębnił dwie antagonistyczne grupy

• wyjaśnia przyczyny popularności prasy i publicystyki w drugiej połowie XIX w.

• określa, w jakim znaczeniu Prus używa słów naród, narodowy

• analizuje retoryczną funkcję przytoczeń znajdujących się na początku artykułu Świętochowskiego

• podejmuje dyskusję dotyczącą postulatów Aleksandra Świętochowskiego i Bolesława Prusa

• bierze udział w dyskusji na temat roli prasy i publicystyki we współczesnym świecie

58. Poezja czasów niepoetyckich

• wyjaśnia termin sonet

• prezentuje treść omawianych wierszy Adama Asnyka: Do młodych oraz Sonetu

• określa rodzaj liryki obu utworów

• odnajduje w wierszu Do młodych elementy programu pozytywistycznego

• prezentuje opinię na temat pozytywistów i romantyków przedstawioną w wierszu Do młodych

• wskazuje w Sonecie cechy charakterystyczne dla tego gatunku literackiego

• interpretuje przesłanie wiersza Do młodych

• analizuje Sonet

• analizuje sposób przedstawienia miłości w Sonecie

• dokonuje analizy porównawczej wierszy Adama Asnyka Do młodych i Adama Mickiewicza Oda do młodości

59. Wobec antysemityzmu

• streszcza zamieszczony w podręczniku fragment Mendla Gdańskiego Marii Konopnickiej

• wyjaśnia znaczenie terminów antysemityzm, pogrom, asymilacja

• charakteryzuje głównego bohatera noweli oraz zegarmistrza

• przedstawia sytuację Żydów na ziemiach polskich w drugiej połowie XIX w.

• omawia argumentację zegarmistrza usprawiedliwiającą pogrom

• odnajduje i omawia postulat pracy organicznej w podanym fragmencie noweli

• omawia źródła antysemityzmu w Polsce

• wypowiada się na temat skuteczności pozytywistycznych postulatów dotyczących asymilacji

• analizuje problem antysemityzmu w świecie współczesnym

60. Kwestia kobieca

• streszcza zamieszczony w podręczniku fragment Marty Elizy Orzeszkowej

• wyjaśnia znaczenie terminów emancypacja, powieść tendencyjna

• relacjonuje najważniejsze wydarzenia powieści Elizy Orzeszkowej

• określa sytuację narracyjną w prezentowanym fragmencie

• charakteryzuje tytułową bohaterkę

• omawia sytuację kobiet po upadku powstania styczniowego

• analizuje problem, z którym boryka się bohaterka fragmentu powieści

• odnajduje powiązania pomiędzy biografią Elizy Orzeszkowej a podjętym przez nią tematem

• zabiera głos w dyskusji na temat dzisiejszej sytuacji kobiet w Polsce i na świecie

• interpretuje w kontekście fragmentu utworu obraz Éduarda Maneta Bar w Folies-Bergère

61. Felietonistyka Bolesława Prusa

• streszcza fragment felietonu Bolesława Prusa Kroniki tygodniowe zamieszczonego w podręczniku

• wyjaśnia znaczenie terminu felieton

• odnajduje cechy felietonu we fragmencie Kronik tygodniowych

• wymienia problemy społeczne, o których pisze autor felietonu

• analizuje funkcję komizmu we wskazanym fragmencie

• podejmuje dyskusję na temat przyczyn popularności felietonu we współczesnej prasie

• wskazuje cechy felietonu w wybranym tekście współczesnym

62., 63., 64., 65. i 66. Lalka Bolesława Prusa

• relacjonuje treść Laki Bolesława Prusa

• charakteryzuje warstwy społeczne przedstawione w Lalce: arystokrację, kupiectwo niemieckie, żydowskie, polskie, inteligencję, biedotę

• wyjaśnia znaczenie terminów powieść dojrzałego realizmu, świat przedstawiony

• wyjaśnia znaczenie terminu retrospekcja

• omawia świat przedstawiony powieści

• odnajduje w powieści elementy światopoglądu pozytywistycznego

• opisuje Lalkę jako powieść dojrzałego realizmu

• omawia kompozycję powieści

• przedstawia idealizm trzech bohaterów: Ignacego Rzeckiego, Stanisława Wokulskiego i Juliana Ochockiego

• omawia sposób ukazania miłości przez Prusa

• analizuje losy i postawę głównego bohatera jako postaci tragicznej oraz w kontekście światopoglądu pozytywistycznego

• analizuje narrację w Lalce

• interpretuje tytuł powieści

• odnajduje w powieści topos theatrum mundi i go omawia

• analizuje postać Izabeli Łęckiej

• analizuje powieść pod kątem stosunku Prusa do idei pozytywistycznych

• podejmuje dyskusję na temat sposobu zakończenia powieści

• odnajduje w Lalce elementy języka ezopowego

69. Podsumowanie wiadomości na temat Bolesława Prusa

• wymienia najważniejsze wydarzenia z biografii Bolesława Prusa

• podaje tytuły utworów pisarza

• prezentuje ogólnie tematykę twórczości Prusa

• omawia problematykę poznanych utworów Prusa

• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w twórczości Prusa

• omawia znaczenie twórczości Bolesława Prusa w rozwoju literatury polskiej

• wypowiada się na temat poglądów Prusa w kontekście jego twórczości

• bierze udział w dyskusji na temat znaczenia twórczości Prusa w rozwoju literatury polskiej

70., 71., 72. i 73. Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego

• relacjonuje treść Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego

• charakteryzuje główne postaci powieści: Raskolnikowa i Sonię

• omawia teorię Raskolnikowa, która popchnęła go do zbrodni

• analizuje przyczyny popełnienia zbrodni przez głównego bohatera

• wyjaśnia, na czym polega polifoniczność powieści

• omawia sposób przedstawienia miejsca akcji (Petersburga) oraz wpływ przestrzeni na głównego bohatera

• analizuje konflikt rozumu i wiary uosobiony w postaciach Rodiona Raskolnikowa i Soni

• analizuje znaczenie snów dla wymowy powieści

• omawia koncepcję człowieczeństwa zawartą w  Zbrodni i karze

• analizuje postać Arkadiusza Swidrygajłowa jako sobowtóra Rodiona Raskolnikowa

• uczestniczy w dyskusji na temat współczesnych problemów etycznych w kontekście filozofii Raskolnikowa

• odnosi światopogląd głównego bohatera do współczesnych Dostojewskiemu koncepcji filozoficznych

*75. i 76. Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka

• streszcza powieść Balzaka

• charakteryzuje XIX-wieczne społeczeństwo francuskie na podstawie Ojca Goriota

• omawia cechy powieści realistycznej na podstawie utworu Balzaka

• przedstawia rolę realizmu topograficznego w utworze

• na podstawie powieści omawia wpływ środowiska na charakter człowieka

• porównuje opis Paryża w Ojcu Goriocie z opisem Warszawy w Lalce

• dyskutuje na temat dylematów młodych ludzi, którzy wkraczają w dorosłe życie

POZYTYWIZM – NAUKA O JĘZYKU

78. Odmiany języka polskiego

• przedstawia i klasyfikuje odmiany języka narodowego

• odróżnia odmianę nieoficjalną języka od oficjalnej

• wymienia podstawowe dialekty polszczyzny

• wyjaśnia przyczyny powstania języków środowiskowych i zawodowych

• podaje cechy stylu pozytywistycznego

• wyjaśnia, czym są spowodowane różnice w języku polskim

• charakteryzuje styl literatury pozytywistycznej na przykładach

• wyjaśnia, w jaki sposób styl literatury pozytywistycznej odzwierciedla światopogląd epoki

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania

POZYTYWIZM – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE

9. Podsumowanie wiadomości na temat pozytywizmu

• relacjonuje opinie Józefa Bocheńskiego i Jerzego W. Borejszy na temat pozytywizmu

• wskazuje różnice pomiędzy tekstami obu autorów

• przedstawia stosunek Józefa Bocheńskiego do filozofii Auguste’a Comte’a

• analizuje różnice w postrzeganiu pozytywizmu przez obu autorów

• na podstawie tekstu Borejszy omawia pozytywną rolę pozytywizmu w budowaniu tożsamości narodowej Polaków

• podejmuje dyskusję dotyczącą roli pozytywizmu w rozwoju kultury polskiej

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania

80. Powtórzenie wiadomości

• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat pozytywizmu

• wyjaśnia najistotniejsze elementy tradycji pozytywistycznej

 

• formułuje wnioski dotyczące zagadnień związanych z literaturą pozytywistyczną

• określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa pozytywizmu

• uczestniczy w dyskusji na tematy związane z pozytywizmem i stosuje odpowiednie argumenty

• w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań

• wykorzystuje odpowiednie konteksty interpretacyjne wywodzące się z pozytywizmu

• formułuje i rozwiązuje

problemy badawcze dotyczące piśmiennictwa pozytywistycznego

POZYTYWIZM – NAWIĄZANIA

81. Śladami pozytywizmu

• rozpoznaje obecność utworów i tematów pozytywistycznych we współczesnej kulturze

• wskazuje ślady materialne epoki pozytywizmu w otaczającym świecie

• wymienia elementy światopoglądu pozytywistycznego we współczesnym świecie

• omawia aktualność pozytywistycznych koncepcji dotyczących literatury i sztuki

• analizuje wybrany utwór, w którym widoczny jest wpływ tematu, motywu, światopoglądu bądź utworu pozytywistycznego

*82. We współczesnej formie

• wyjaśnia znaczenie terminu blog

• streszcza przytoczony fragment bloga Mariusza Szczygła

• porównuje blog do felietonu w kontekście tekstu Motyli dotyk Blanki M.

• wypowiada się na temat treści bloga Mariusza Szczygła

• wyjaśnia, dlaczego twórcy współczesnych wieżowców nie są tak znani jak Gustave Eiffel

• wypowiada się na temat funkcji blogów w kulturze  współczesnej

• dyskutuje na temat ludzkiej potrzeby wznoszenia coraz wyższych budowli

• bierze udział w rozmowie o roli celebrytów w kulturze współczesnej

83. Wobec uprzedzeń

• wyjaśnia pojęcia nietolerancja, feminizm

• relacjonuje treść fragmentów Obywatelki Manueli Gretkowskiej i Dziennika Jerzego Pilcha

• określa adresata tekstu Gretkowskiej

• omawia problemy, na które zwracają uwagę autorzy tekstów

• analizuje źródło i funkcję komizmu w Dzienniku

• wymienia argumenty użyte przez pisarkę

• analizuje użytą przez Pilcha konwencję opisu problemu

• interpretuje ostatnie zdanie fragmentu Obywatelki

• uczestniczy w dyskusji na temat nietolerancji wobec różnych wyznań we współczesnym świecie

• rozmawia o dyskryminacji ze względu na płeć w XIX w. i dzisiaj

84. Wokulski nasz współczesny

• streszcza fragment prozy Stefana Chwina

• porównuje biografie Stanisława Wokulskiego i Stacha W.

• wskazuje współczesne realia obecne we fragmencie tekstu Chwina

• wyjaśnia, czym jest parafraza na podstawie tekstu

• wskazuje zabiegi językowe zastosowane przez pisarza i określa ich funkcje

• podejmuje dyskusję na temat sensu tworzenia parafraz literackich

85. Opowieść o władzy – Faraon

• streszcza film Faraon

• charakteryzuje młodego Ramzesa

• wyjaśnia termin adaptacja

• omawia scenografię filmu

• analizuje przyczyny przegranej faraona w walce o władzę

• wypowiada się na temat gry aktorskiej

• porównuje Farona z innymi znanymi sobie filmami o tematyce historycznej

• podejmuje dyskusję na temat priorytetów podczas sprawowania władzy

*86. Opowieść o zbrodni

• relacjonuje film Dług

• charakteryzuje głównych bohaterów filmu

• wyjaśnia znaczenie terminu dramat psychologiczny

• omawia proces dojrzewania bohaterów do zbrodni

• analizuje reakcje bohaterów znajdujących się pod presją

• wypowiada się na temat gry aktorskiej

• porównuje bohaterów filmu z Rodionem Raskolnikowem

• podejmuje dyskusję na temat zła w człowieku

• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania

 

Autor: Magdalena Lotterhoff