PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII

XIV LO im. Kazimierza Wielkiego w Poznaniu

 

 

Zasady

1. Nauczyciel, na początku roku szkolnego, informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych z katechezy, wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, o warunkach uzyskania oceny rocznej wyższej niż przewidywana.

2. Praktyki religijne nie podlegają ocenie.

3. Każda ocena jest jawna dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów), a także wystawiana według ustalonych kryteriów.

4. Do wystawienia oceny śródrocznej wymagane są minimum trzy oceny bieżące.

5. Uczeń może być niesklasyfikowany w przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności.

6. Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych możliwości psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

7. Uczeń jest zobowiązany do prowadzenia zeszytu oraz do przygotowywania się w domu do niektórych tematów.

8. Sprawdziany wiedzy (jeśli są zaplanowane) są obowiązkowe, jeśli uczeń w tym czasie był nieobecny na lekcji, powinien zaliczyć sprawdzian w terminie późniejszym, uzgodnionym z nauczycielem.

9. W przypadku wystąpienia poważnych przyczyn losowych, które przeszkodziły w przygotowaniu się ucznia do lekcji, uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeżeli są one potwierdzone pisemnie lub ustnie przez rodzica (opiekuna) przed lekcją.

10. Zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i na określonych w nim zasadach uczeń może skorzystać ze zwolnienia z odpowiedzi ustnej (np. tzw. ,,szczęśliwy numerek” i innych form przyjętych w danej szkole), nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów.

11. Jeśli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału, ma prawo do pomocy ze strony nauczyciela lub innego ucznia. Warunkiem jest aktywna obecność na lekcjach lub usprawiedliwiona dłuższa nieobecność.

12. O ocenie niedostatecznej śródrocznej czy rocznej uczeń informowany jest ustnie, a jego rodzice (opiekunowie) w formie pisemnej na miesiąc przed radą pedagogiczną klasyfikacyjną. Za pisemne poinformowanie rodzica (opiekuna) odpowiada wychowawca. Szczegółowe postępowanie określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.

13. Na 7 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej uczniowie są informowani o przewidywanych ocenach śródrocznych lub rocznych.

14. Kryteria odpowiadające poszczególnym śródrocznym i rocznym stopniom szkolnym są zgodne z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

 

Obszary podlegające ocenianiu na katechezie w klasie I

Formy ustne:

·        odpowiedzi/wypowiedzi ustne

·        opowiadania odtwórcze i twórcze

·        aktywna postawa

·        prezentacja (referat, prezentacja multimedialna)

Formy pisemne:

·        sprawdziany, testy, kartkówki

·        zadania domowe

·        wypracowania (opowiadanie, charakterystyka, list, zaproszenie, telegram i inne)

·        ćwiczenia wykonane podczas lekcji

Formy praktyczne:

·        realizacja projektów (np. album, gazetka, przedstawienia, inne)

·        podejmowanie działań wynikających z głównego celu katechezy szkolnej

·        tworzenie pomocy dydaktycznych

·        rozwijanie postawy religijnej (np. udział w przedstawieniach szkolnych o charakterze religijnym, konkursach religijnych, Olimpiadzie Teologii Katolickiej, poszerzanie wiadomości o literaturę religijną, korzystanie ze stron internetowych o tematyce religijnej)

·        aktywność ucznia na lekcji i współpraca w zespole.

 

Prawa i obowiązki ucznia i katechety

 

Uczeń ma obowiązek:

·        Prowadzić zeszyt przedmiotowy.

·        Zaliczyć wszystkie formy sprawdzania wiedzy.

·        W razie nieobecności na sprawdzianie lub teście zaliczyć pracę w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły.

·        Poprawić ocenę niedostateczną w ciągu tygodnia od otrzymania wyników sprawdzianu wiedzy.

Uczeń może:

·        Uzyskać dodatkowe oceny (od dobrej do celującej po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem) za prace typu: projekty, albumy, prezentacje multimedialne itp.

·        Otrzymać ocenę celującą za zajęcie I, II, III miejsca lub wyróżnienia w konkursach religijnych poczynając od szczebla Archidiecezji.

·        Za bardzo dobre wyniki nauczania, zajęcie najwyższych miejsc lub wyróżnień w konkursach przedmiotowych z religii (np. Konkurs Biblijny, Olimpiada Teologii Katolickiej) na etapie diecezjalnym, ogólnopolskim otrzymuje ocenę celującą śródroczną lub roczną.

Katecheta ma obowiązek:

·        Powiadomić ucznia o sprawdzianie lub teście na 1 tydzień przed terminem.

·        Sprawdzić prace pisemne w ciągu 2 tygodni, z wynikami testu zapoznać rodziców w czasie konsultacji, wywiadówek, dni otwartych.

·        Udzielać informacji rodzicom (prawnym opiekunom) oraz uczniom na temat prac pisemnych i postępów ucznia.

·        Katecheci dostosowują wymagania do indywidualnych możliwości ucznia, uwzględniając opinie i orzeczenia wydane prze Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Przy stwierdzonych rodzajach dysfunkcji:

W przypadku dysortografii:

·        Błędy ortograficzne nie mają wpływu na ocenę pracy pisemnej.

W przypadku dysgrafii:

·        Nie ocenia się estetyki pisma w zeszycie przedmiotowym oraz na testach i kartkówkach.

·        Uczeń ma prawo przeczytać nauczycielowi treść pracy pisemnej, gdy ten ma trudności z jej odczytaniem.

·        Uczeń z głęboką dysgrafią może zaliczyć sprawdzian w formie odpowiedzi ustnej.

W przypadku dysleksji:

·        Zachęcanie uczniów do czytania krótkich tekstów.

·        Wydłużanie czasu pracy.

·        Ograniczenie ilości wykonywanych w czasie zajęć ćwiczeń.

·        Oceny bieżące stanowią o śródrocznej i rocznej ocenie ucznia. Powiadamianie rodziców o ocenach ich dzieci odbywa się zgodnie z przyjętymi zasadami z Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

 

Podstawowe wymagania programowe i kryteria oceniania

 

Na ocenę celującą uczeń:

·        Prowadzi zeszyt, wykonuje zadane ćwiczenia.

·        Jest wzorem dla innych pod względem: pilności, odpowiedzialności, samodzielności.

·        Wyczerpująco wypowiada się na temat poruszanego zagadnienia, wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii.

·        Uczestniczy w konkursach religijnych.

·        Angażuje się w przygotowanie jasełek, misteriów, rozważań, nabożeństw, adoracji.

·        Samodzielnie poszerza zdobytą na lekcjach wiedzę o przez lekturę Pisma Świętego, czytanie książek religijnych, prasy katolickiej, korzysta ze stron internetowych o tematyce religijnej.

·        Aktywnie uczestniczy w lekcjach i biegle posługuje się zdobytą wiedzą.

Na ocenę bardzo dobrą uczeń:

·        Prowadzi zeszyt, wykonuje zadane ćwiczenia.

·        Prezentuje wiedzę wypowiadając się swobodnie i wyczerpująco.

·        W poruszanych tematach dostrzega związki między faktami, potrafi wyciągnąć wnioski, dokonać całościowej oceny poruszanego zagadnienia.

·        Odznacza się dużą aktywnością na katechezie.

·        Umie współpracować w grupie.

Na ocenę dobrą uczeń:

·        Prowadzi zeszyt, wykonuje zadane ćwiczenia.

·        Samodzielnie udziela odpowiedzi (nie wyczerpuje poruszonego zagadnienia).

·        Angażuje się w daną jednostkę lekcyjną.

·        Opanował materiał programowy z religii.

·        Konsekwentnie wykonuje zadaną pracę, stara się być aktywnym na lekcji.

Na ocenę dostateczną uczeń:

·        Przychodzi przygotowany do zajęć.

·        Prowadzi zeszyt.

·        Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, umiejętności.

·        Udziela odpowiedzi na pytania nauczyciela.

·        Czasem angażuje się w pracę grupy.

Na ocenę dopuszczającą uczeń:

·        Opanował konieczne pojęcia religijne.

·        Prowadzi zeszyt.

·        Przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na postawione pytania.

·        Wykonuje jedynie część wyznaczonej pracy.

·        Czasem angażuje się w pracę grupy.

Na ocenę niedostateczną uczeń:

·        Nie prowadził zeszytu.

·        Nie opanował minimum programowego.

·        Nie skorzystał z pomocy nauczyciela i kolegów w celu poprawienia oceny.

 

Szczegółowe wymagania programowe i kryteria oceniania

 

Na ocenę celującą uczeń:

·        Opanował materiał przewidziany programem w stopniu bardzo dobrym.

·        Biegle posługuje się zdobytą wiedzą.

·        Uzupełnia zdobytą na lekcjach wiedzę przez lekturę literatury religijnej.

·        Uczestniczy w organizowanych konkursach.

·        Jest wzorem i przykładem dla innych uczniów.

·        W życiu codziennym kieruje się dobrem własnym i drugiego człowieka.

Na ocenę bardzo dobrą uczeń:

·        Potrafi wyjaśnić, na czym polega istota wiary.

·        Potrafi wyjaśnić, dlaczego Biblia jest Księgą natchnioną i potrafi się nią biegle posługiwać.

·        Potrafi scharakteryzować Osoby Trójcy Świętej.

·        Umie wymienić i omówić sakramenty sprawowane w Kościele katolickim.

·        Wie, co to jest Kościół i potrafi go scharakteryzować.

·        Zna podstawowe wydarzenia z historii Kościoła.

·        Wyjaśnia, że Jezus Chrystus jest postacią historyczną.

·        Umie wyjaśnić różnice między soborem i synodem (podać przykłady w oparciu o historię Kościoła).

·        Potrafi scharakteryzować patrona roku oraz patronów Polski.

·        Ukazuje, dlaczego bł. Jan Paweł II był człowiekiem modlitwy.

·        Rozumie istotę, konieczność modlitwy.

·        Potrafi wymienić 8 błogosławieństw oraz je wyjaśnić.

·        Zna poszczególne okresy roku liturgicznego.

·        Stara się o świadome przeżywanie gestów, słów i postaw religijnych.

·        Troszczy się o osobistą dojrzałość religijną.

·        Posiada uzupełniony zeszyt.

Na ocenę dobrą uczeń:

·        Zna sakramenty i potrafi je scharakteryzować.

·        Potrafi wyjaśnić, na czym polega istota wiary.

·        Wie, co to jest Pismo Święte i potrafi się nim posługiwać.

·        Potrafi uzasadnić, dlaczego Jezus Chrystus jest głową Kościoła.

·        Wyjaśnia, że Jezus Chrystus jest postacią historyczną.

·        Wie, co to jest Kościół i potrafi krótko scharakteryzować pojęcia m.in.: sobór, synod, diecezja, dekanat, parafia, episkopat.

·        Potrafi scharakteryzować patrona roku oraz wymienia patronów Polski.

·        Rozumie istotę, konieczność modlitwy.

·        Zna główne okresy roku liturgicznego.

·        Stara się o świadome przeżywanie gestów, słów i postaw religijnych.

·        Troszczy się o osobistą dojrzałość.

·        Posiada uzupełniony zeszyt.

Na ocenę dostateczną uczeń:

·        Zna sakramenty, potrafi je krótko omówić.

·        Wie, dlaczego Jezus Chrystus jest głową Kościoła.

·        Wie, co to jest Kościół.

·        Umie posługiwać się Pismem Świętym.

·        Z pomocą katechety wyjaśnia, że Jezus Chrystus jest postacią historyczną.

·        Rozumie istotę i konieczność modlitwy.

·        Wie, co to jest Adwent, Boże Narodzenie, Wielki Post, Wielkanoc.

·        Stara się świadomie przeżywać gesty, słowa i postawy religijne.

·        Troszczy się o osobistą dojrzałość religijną.

·        Posiada uzupełniony zeszyt.

Na ocenę dopuszczającą uczeń:

·        Zna sakramenty.

·        Z pomocą katechety potrafi korzystać z Pisma Świętego.

·        Wie, co to jest Kościół.

·        Rozumie istotę, konieczność modlitwy.

·        Wie co to jest Adwent, Boże Narodzenie, Wielki Post, Wielkanoc.

·        Stara się o świadome przeżywanie gestów, słów i postaw religijnych.

·        Troszczy się o osobistą dojrzałość.

·        Zna Dekalog i Credo.

·        Posiada uzupełniony zeszyt.

Na ocenę niedostateczną uczeń:

·        Nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą.

Poprawa oceny

1.      W przypadku otrzymania ze sprawdzianu oceny niedostatecznej, uczeń ma prawo do jednorazowej jej poprawy w terminie ustalonym z nauczycielem, przy czym w dzienniku zachowane są dwie oceny.

2.      W przypadku otrzymania z odpowiedzi ustnej lub kartkówki oceny niedostatecznej uczeń ma prawo do jej poprawienia w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

3.      W przypadku otrzymania niesatysfakcjonującej oceny rocznej istnieje możliwość odwołania się zgodnie z procedurami przewidzianymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

·        Poznanie Jezusa Chrystusa i Jego nauki.

·        Opanowanie wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania katechezy na poszczególnych poziomach zgodnie z systemem oceniania.

·        Umiejętność odczytania przesłania poznanych fragmentów biblijnych.

·        Znajomość omawianych symboli wiary.

·        Znajomość religijnych korzeni wybranych elementów kultury polskiej.

·        Znajomość okresów liturgicznych i rozumienie ich w kontekście biblijnym i życia chrześcijańskiego.

·        Zdobycie wiedzy o rzeczach ostatecznych.

·        Rozpoznawanie rodzajów sumień.

·        Znajomość symboliki liturgicznej.

·        Znajomość zagadnień nauki społecznej kościoła.

·        Aktywne uczestnictwo w Eucharystii.

·        Znajomość istoty sakramentów.

·        Zastosowanie wskazań prawa Bożego w konkretnych sytuacjach życiowych.

·        Umiejętność kształtowania własnego sumienia, osobowości, charakteru w oparciu o prawo Boże.

·        Znajomość sposobów i rodzajów modlitwy oraz biblijnych wzorów modlitwy.

·        Umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji w duchu chrześcijańskim.

·        Umiejętność reagowania na niewłaściwe zachowania.

·        Odczytywanie własnych zadań we wspólnocie: parafialnej, rodzinnej, kościelnej, koleżeńskiej, szkolnej.

·        Zaangażowanie w różne formy apostolstwa.

·        Umiejętność wyrażania własnych opinii.

·        Postawa akceptacji i tolerancji.