dr Radosław Siemionek
 
 
 
PLAN WYNIKOWY Z RELIGII

 

DLA KLASY:   I AB,  I C,   I DE,   I F

 

LICEUM  OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO  NR  XIV

 

 

Opracowany na podstawie programu   AZ-4-01/1 z dn. 20.09.2001r

 

dla klas  pierwszych  ponadgimnazjalnych pod  red.  ks. J. Szpeta i   D.Jackowiak

 

Blok tematyczny

 

Temat

 

WYMAGANIA

 

 

 

I.

Kim jestem?

 

 

 

1. Lekcja organizacyjna. Czy już odkryłeś?

 

 

 

Konieczne

(dopuszczający)

Podstawowe

(dostateczny)

Rozszerzone

(dobry)

dopełniające

(bardzo dobry)

Wykraczają-       

       ce

(celujący)

        UCZEŃ

Uczeń wyjaśnia sens udziału w katechezie.

UCZEŃ

Uzasadnia ,że jest powołany do szukania prawdy.

UCZEŃ

Wyjaśnia sens Chrystusowych słów:” Ja jestem drogą i prawdą, i życiem”(J14,6b)

UCZEŃ

Interpretuje teksty Pisma Świętego, wyjaśnia pojęcie „egzystencjalizm”, wyciąga wnioski ze słów: Człowiek w pełni może się odnaleźć w Jezusie Chrystusie”.

Dotyczy każdego działu:

Uczeń bierze udział w konkursach przedmiotowych w szkole i poza szkołą, w olimpiadzie teologicznej,podejmuje własna inicjatywę w przygotowaniu i opracowaniu niektórych fragmentów katechez, odrabia zadania domowe dla chętnych, posiada wiedze i umiejętności wykraczające poza przewidziany program.

2. Dlaczego wierzymy?

Wymienia cechy osobowości chrześcijańskiej.

Podaje przykłady zagrożeń wiary i możliwości  ich przezwyciężenia.

Wyjaśnia co to znaczy, że jesteśmy ludźmi stworzonymi do wolności.

Określa, w jaki sposób człowiek odpowiada Bogu na powołanie, w zaufaniu, miłości i posłuszeństwie.

3.Wiara przodków naszych.

Wyjaśnia motto: „Bóg-Honor- Ojczyzna”.

Wymienia narodowe pieśni religijne i jedna z nich interpretuje.

Wyjaśnia, jakie znaczenie współcześnie posiada świadectwo wiary minionych pokoleń.

Interpretuje jedną z narodowych pieśni religijnych, określa warunki uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

4. Wielcy Polacy o Bogu.

Wyjaśnia, czym dla wielkich uczonych była wiara.

Uzasadnia, że wiara i rozum nie pozostają w sprzeczności.

Interpretuje wiersze znanych poetów, wyjaśnia kim byli przedstawieni poeci i uczeni.

Interpretuje dlaczego dziedzictwo nauki wyrosło z korzeni wiary, opisuje podejście uczonych do wiary.

5. Kim jest człowiek?

Wyjaśnia, co to znaczy mieć swoja godność.

Formułuje odpowiedzi na pytania:

-z kim wiąże się odpowiedzialność?

-przed kim jesteśmy odpowiedzialni za swoje czyny?

Wymienia cechy charakteryzujące ludzką godność, wyjaśnia słowa:

„stworzony na obraz i podobieństwo Boga”

Interpretuje tekst Pisma Świętego:”

J 15,14, uzasadnia swoje stanowisko odpowiedzi na pytanie: Kim jest człowiek?”

 

 

6. Busola wartości.

Wyjaśnia pojęcie: pielgrzymowanie.

Określa, kto jest źródłem prawd moralnych.

Wyjaśnia jakimi wartościami on sam się kieruje i ocenia ich realizację w świetle Słowa Bożego.

Definiuje pojęcie: wartość moralna, wyjaśnia pojęcie: hedonizm.

Wyjaśnia co jest źródłem poznania zasad moralnych, charakteryzuje wartości moralne, rozumie potrzebę otwarcia się na działanie Boga.

 

 

 

II.

Taka jest nasza wiara.

7. Prawa życia duchowego.

Wyjaśnia, co to znaczy, że człowiek jest umiłowany odwiecznie.

Określa, co jest w życiu najważniejsze, określa cel, do jakiego został powołany.

Interpretuje słowa Jezusa zawarte w tekstach:      Flp 4,13    i    J 14,6

Wyjaśnia z czym związane jest pojęcie: egzystencjalizmu, dokonuje analizy czterech  praw życia duchowego.

8.”Moja wiedza uczyniła nieskończony krok ku Bogu” (ks.W. Sedlak)

Wyjaśnia czym zajmują się nauki teologiczne.

Wie jaki jest cel zdobywania wiedzy.

Podaje jak najlepiej poznać Boga i co to niesie ze sobą.

Charakteryzuje postać św. Tomasza z Akwinu.

Wyjaśnia pojęcia: kerygmat i Objawienie, uzasadnia do czego jest człowiekowi potrzebna wiedza o Bogu.

9. Poznanie Boga.

Wyjaśnia jakimi drogami można poznać Boga.

Dokonuje samooceny swojego sposobu poznawania boga.

Wymienia argumenty na istnienie Boga.

Umie opisać istotę relacji między poznaniem Boga rozumem, a sercem, wzbudza szacunek dla wyznawców innych religii.

10. Bóg wychodzący ku nam.

Podaje argumenty, które pomagają człowiekowi wytrwać w wierze.

Wyjaśnia słowo: Objawienie.

Wyjaśnia termin: Teofania.

Umie wyjaśnić różnicę między objawieniem naturalnym a nadprzyrodzonym.

Wie jaki jest cel, przedmiot i formy Objawienia Bożego.

11. Co to znaczy wierzyć?

Wie, że wiara to przeżywanie łączności z Bogiem.

Rozumie, że wierzyć, to ciągle podejmować wysiłek szukania Boga w swoim życiu.

Wyjaśnia gdzie i dlaczego piotr zaparł się Chrystusa, uzasadnia dlaczego Chrystus wybrał Piotra na swojego zastępcę.

Wyjaśnia dlaczego wiara domaga się od każdego chrześcijanina podejmowania decyzji i dojrzewania w niej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.Biblia księgą natchnienia i prawdy. Kształtowanie się kanonu ksiąg Pisma Świętego. Autorzy ksiąg Pisma Świętego.

 

 

 

Dokonuje podziału P.Św. na księgi.

 

 

 

 

Zna zasady interpretacji P.Św.

 

 

 

 

Wyjaśnia zagadnienia natchnienia w Biblii.

 

 

 

Uzasadnia wyjątkową rolę P. Św. w Kościele, wyjaśnia, co to jest kanon Pisma Świętego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.Biblijne imiona Boga.

Rozumie, że bóg objawiając swoje imię pragnie wejść z człowiekiem w zażyłość.

Określa komu objawił się Bóg.

Analizuje imię Boga: „Jahwe”, interpretuje II przykazanie Dekalogu.

Wymienia imiona Boga w Starym i Nowym Testamencie.

14.Wierzę w jednego Boga.

Wymienia osoby trójcy Świętej.

Wskazuje w której części Mszy świętej mówimy „Credo”, wie, że w „Credo’ wyznajemy wiarę w jednego Boga, który objawił się w swoim  Synu, a umacnia przez Ducha Świętego.

Wyjaśnia co jest fundamentem naszej wiary i dlaczego, wyjaśnia prawdy zawarte w Credo.

Wyjaśnia dlaczego Credo nazywamy symbolem wiary.

15. Bóg jest Stworzycielem.

Od księgi Rodzaju do wyznania wiary w stworzyciela

Wie, że Bóg jest Stworzycielem, czyli tym, który powołał do istnienia cały wszechświat.

Rozumie, że biblijna nauka o stworzeniu świata ukazuje cel i kierunek działań człowieka i jego odniesienie do Boga.

Umie zinterpretować biblijny opis stworzenia świata i związane z tym zadania stojące przed człowiekiem.

Wyjaśnia dlaczego dzieło stwórcze jest początkiem zbawienia, argumentuje dlaczego człowiek jest odpowiedzialny za powierzony mu świat.

16.Bóg jest Wszechmogący.

Wyjaśnia słowo: wszechmoc.

Analizuje cechy Boga Wszechmogącego.

Umie wyjaśnić a czym wyraża się wszechmoc Boga i moc człowieka.

Tłumaczy czego dotyczy historia zbawienia, określa na czym polega udział i miejsce człowieka w tej historii.

17.Bóg jest Miłością.

Wie, że Bóg jest Miłością, która nigdy się nie kończy i nie ustaje.

Rozumie, że miłość Boga do człowieka przekracza wszelkie wyobrażenia ludzkie.

Wyjaśnia w jaki sposób Bóg najpełniej objawił swoją miłość do człowieka.

Analizuje słowa św. Jana: ”Bóg jest Miłością”, podaje co jest sensem chrześcijańskiego życia.

18.Miłosierdzie Boże.

 

 

 

 

 

Wie, że Bóg jest miłosierny,

Że jego miłosierdzie dotyka każdego grzesznika, jeśli on tego pragnie.

 

Wyjaśnia pojęcie miłosierdzie.

 

Umie opisać cechy miłosiernego ojca z przypowieści biblijnej, wyjaśnia znaczenie dobrych czynów w kontaktach społecznych.

 

Przedstawia sylwetkę siostry Faustyny Kowalskiej, wie, kiedy w Liturgii przypada święto Miłosierdzia Bożego. Umie scharakteryzować Koronkę do Miłosierdzia Bożego.

19. Nasz Bóg jest Dobrym Ojcem.

 

 

 

 

Wie, że Bóg jest Dobrym Ojcem, który nas kocha.

 

 

 

 

Rozumie, że Bóg jako Dobry Ojciec daje wolną wolę w podejmowaniu decyzji, wie, że Jego miłość do człowieka przekracza wszystkie ludzkie wyobrażenia.

Zna i interpretuje przykazanie miłości Boga.

Wyjaśnia w czym przejawia się dobroć Boga

 

Wymienia cechy dobrego ojca, potrafi wskazać teksty Pisma Świętego, które mówią o Bogu jako Dobrym Ojcu.

20.Dla naszego zbawienia stał się człowiekiem.

 

 

 

 

Wie, że Jezus przyjął ludzką naturę, oprócz grzechu.

 

 

 

Wie, że w Jezusie natura Boska nie jest pomieszana z naturą ludzką, wie, że Syn Boży przyjął naturę ludzką, aby w niej dokonać zbawienia.

Uzasadnia prawdę o człowieczeństwie Jezusa,

Wyjaśnia jak  kształtować

własne człowieczeństwo

na wzór Chrystusa.

 

 

Określa datę soboru, na którym ogłoszono dwoistość natury Jezusa,

Wyjaśnia terminy: Wcielenie, zbawienie, interpretuje teksty Pisma Świętego.

21. Syn człowieczy.

 

 

 

 

 

Wie, że Jezus jest Synem Bożym, który

przyjął ludzką naturę.

 

 

Wyjaśnia pojęcie: Syn Człowieczy, rozumie, że fakt posiadania przez Jezusa natury ludzkiej jest przybliżeniem się Boga ku człowiekowi.

Dokonuje samooceny na

temat roli Jezusa w jego

życiu.

Określa, jakie cechy posiadał Jezus Chrystus jako Bóg i człowiek, charakteryzuje postać Pierre’a de Chardin.

22. Syn Boży – prawdziwy Bóg.

 

 

 

 

Wie, że Jezus Chrystus jest Bogiem.

Wie, dlaczego wiara jest tajemnicą.

Wybiera jedno z określeń Chrystusa i wyjaśnia dlaczego jest mu bliskie, interpretuje wypowiedzi Jezusa o sobie.

Wyjaśnia, co to znaczy, że Jezus jest dla nas wzorem świętości, przedstawia argumenty dowodzące bóstwa Jezusa.

 

 

 

23. Zbawcze czyny Jezusa.

 

Wie, że wszystkie wydarzenia z życia Chrystusa mają charakter zbawczy.

 

 

 

Wymienia zbawcze czyny Jezusa, rozumie krzyż jako znak zbawienia.

Umie zinterpretować czyny zbawcze Jezusa w perspektywie  Wcielenia i Paschy.

 

 

 

Wyjaśnia pojęcia: Wcielenie i Pascha, wymienia stacje drogi Krzyżowej, uzasadnia słowa o dźwiganiu krzyża w życiu codziennym.

24. Jezus – Głową Kościoła.

Wie, że Kościół nie jest tworem ludzkim lecz Boskim.

 

 

 

 

 

Określa kto, gdzie i kiedy założył Kościół.

Wymienia następcę Jezusa na ziemi, wyjaśnia misję Kościoła.

 

 

Określa, jaką władzę otrzymał św. Piotr od Jezusa, wyjaśnia dlaczego Piotr został nazwany przez Jezusa Skałą., kształtuje postawę odpowiedzialności za Kościół.

25. Duch Boży jak wiatr, jak oddech...

Wyjaśnia kto, gdzie i na kogo zesłał Ducha Świętego.

 

Wyjaśnia istnienie Ducha Bożego w Starym Testamencie i Ducha Świętego w Nowym Testamencie.

Określa w jakim sakramencie otrzymuje  Ducha Świętego, wyjaśnia pojęcie: charyzmat.

 

Wyjaśnia, jaka rolę pełni w Kościele Duch Święty, wymienia dary i owoce Ducha Świętego, interpretuje modlitwę do Ducha Świętego.

 

 

 

 

 

26. Boża społeczność

Kościół.

 

Wie, że Kościół jest

Znakiem i narzędziem

Jedności Boga i ludzi.

 

Wie, że jest odpowie-

dzialny za rozwój Kościoła i umie

wyjaśnić w jaki sposób.

 

Interpretuje przykazanie, które jest fundamentem wiary dla chrześcijanina, omawia obrazy kościoła.

Ukazuje, co jest wspólnego w pojęciach: Kościół i szkoła, wyjaśnia, dlaczego powinniśmy się czuć członkami Kościoła.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.

Oto Ja jestem

Z Wami...

 

 

 

 

 

27. Chrześcijańskie

korzenie Europy.

Wie, jaki jest wkład chrześcijaństwa  w rozwój naszego kraju i jego kultury.

Rozumie rolę Kościoła w dziejach Europy.

Umie wyjaśnić konsek-

wencje  przyjęcia przez   

Polskę chrztu św.

 

Umie wymienić patronów

Europy i podać krótkie

informacje biograficzne.

 

28.Kościół – jako widzialny szafarz sakramentów świętych.

Wymienia sakramenty.

Wie, że sakramenty to działanie łaski Bożej, rozumie istotę świętości sakramentów.

Podaje czas przyjęcia wszystkich sakramentów,

Wyjaśnia, dlaczego s. Nadają sens i wartość życiu człowieka.

Wymienia sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego, uzasadnia nazwę, wyjaśnia symbolikę paschału.

29....”Wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół...”

 

Wie, że Kościół to wspólnota, a nie instytucja.

 

 

 

Formułuje definicję Kościoła.

 

Wyjaśnia  co to znaczy, że Kościół jest: jeden, święty, powszechny i apostolski.

 

 

Wyjaśnia co to znaczy, że Chrystus jest głową Kościoła a my jego członkami, uzasadnia uczestnictwo wiernych w misji Kościoła.

30.Hierarchiczna struktura Kościoła. Czy można kochać Boga i odrzucać Kościół? Kościół strażnikiem depozytu wiary

Wie, że władza pasterska w Kościele jest hierarchiczna i umie powiedzieć, co to znaczy.

Podaje kiedy, gdzie i przez kogo został ustanowiony s. Kapłaństwa, wyjaśnia zadania kapłanów w życiu pielgrzymującego Kościoła.

Wyjaśnia co oznaczają pojęcia: prymat i kolegialność.

Uzasadnia, że trzeba się modlić za kapłanów, umie dać przykłady zadań biskupów i papieża.

 

31.Matka Chrystusa, Kościoła i każdego z nas.

Wie, że Maryja otrzymała tytuł:  Matki Kościoła.

Uzasadnia dlaczego Maryja jest Matką Kościoła i nasza matką.

 

 

 

 

 

 

 

Ukazuje moment ustanowienia Maryi Matką Kościoła, wyjaśnia dlaczego mamy z Niej brać przykład, interpretuje tajemnice różańca.

 

 

 

Wyjaśnia Pojęcia: Theotokos i Fiat, wyjaśnia znaczenie Maryi w życiu pielgrzymującego Kościoła.

Wie, że Maryja jest wzorem życia chrześcijańskiego, który objawia się całkowitym posłuszeństwem wobec zamiarów Bożych.

IV.

Co mam czynić?

32. „Takie jest prawo miłości.”

Wie, że Bóg jest dla każdego chrześcijanina najwyższym autorytetem.

Wie, jakie przymioty Boga wskazują na Jego autorytet.

 

Określa kto jest źródłem i dawcą Prawa Miłości, interpretuje przykazanie miłości, uzasadnia prawdę, że jedynym autorytetem i drogą do szczęścia jest Bóg.

Wyjaśnia dlaczego Chrystusowe Prawo Miłości można nazwać prawem wolności.

Wymienia w oparciu o       1 Kor 13 cechy miłości.

33. Doskonałość Chrześcijańska – nowy styl życia.

Wie, że jest wezwany do doskonałości.

Rozumie, że doskonałość chrześcijańska jest oparta na cnotach kardynalnych i cnotach Bożych mających swe źródło w Bogu.

Wymienia i interpretuje cnoty kardynalne, uzasadnia powołanie człowieka do świętości.

Wyjaśnia wezwanie:” świętymi bądźcie, bo Ja jestem święty”, wskazuje na działania człowieka, które służą dążeniu do osobistej świętości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34.Ideał ucznia Chrystusowego – droga błogosławieństw.

 

 

 

 

 

 

Wie, że błogosławieństwa są wezwaniem do życia w wolności i odsłaniaj cel ludzkiego życia.

 

 

 

 

 

 

Rozumie treść wezwań zawartych w kazaniu na Górze.

 

 

 

 

 

 

Wyjaśnia pojęcia: błogosławieństwo i błogosławiony, argumentuje przesłanie błogosławieństw.

 

 

 

Interpretuje program życia chrześcijańskiego oparty na ośmiu błogosławieństwach, przedstawia wybranych błogosławionych Kościoła, umie dokonać właściwego porównania między wezwaniami współczesnego świata, a wezwaniami biblijnymi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35. Parafia – miejscem urzeczywistniania miłości chrześcijańskiej.

 

Wie czym jest parafia i jakie są jej zadania.

Podaje nazwę parafii, do której należy, wymienia zadania, jakie może realizować w swojej wspólnocie parafialnej.

Uzasadnia, że parafia stanowi skuteczna pomoc w  realizacji chrześcijańskiego stylu życia.

Wymienia niektóre formy pracy duszpasterskiej w swojej parafii, zna imiennie kapłanów pracujących w swojej parafii.

 

36.Misja wspólnoty Chrystusowych uczniów.

Wie, że Chrystus kontynuuje dzieło zbawcze poprzez swoje Mistyczne Ciało- Kościół

Wymienia cechy charakteryzujące wspólnotę uczniów Chrystusa.

Dokonuje samooceny swojego zaangażowania w parafii.

Wyjaśnia, jakie są źródła i na czym polega wspólnota uczniów Chrystusa, wskazuje, jakie działania może podejmować członek wspólnoty parafialnej.

37.Powołanie świeckich do apostolstwa.

Wie, kim jest osoba świecka i jakie są jej zadania w kościele.

Rozumie, że Bóg powołuje każdego człowieka.

Wyjaśnia pojęcie : laikat, ukazuje zadania osób świeckich w Kościele.

Wyjaśnia na czym polega świadome bycie członkiem wspólnoty Kościoła, dokonuje samooceny swojego zaangażowania w życie Kościoła.

 

38. Moja misja w Kościele.

 

 

 

 

 

 

Wymienia rodzaje misji pełnionych w Kościele.

 

 

 

 

 

Rozumie, że misja ta dotyczy wszystkich w Kościele.

 

 

 

 

 

Wie na czym polega misja: kapłańska, królewska i prorocka, umie wymienić działania, które są realizacja tej misji.

 

Określa, kiedy wierzący uczestniczy w misji królewskiej, kapłańskiej i prorockiej.

 

 

39. Wspólnoty, które czekają.

Wie jakie są różne rodzaje wspólnot działających w Kościele.

 

Wie na czym polega ich rola i zadania.

 

 

 

 

Podaje przykłady ruchów religijnych działających w jego parafii i diecezji.

Potrafi wskazać kontekst powstania niektórych ruchów religijnych i ich założycieli.

40.Niebezpieczeństwa zagubienia w wierze.

Wie czym są sekty.

Zna motywy ich działania i rozumie niebezpieczeństwo przynależności do nich.

 

 

 

Wymienia metody ich działania, ukazuje konsekwencje płynące z przynależności do nich.

Wskazuje różnicę między Kościołem a sektą, interpretuje fragmenty Pisma Świętego:

Flp 3, 1-3 i

1 J 4,1.

V. Gdy się modlicie.

41.Czy chcesz się nauczyć modlić?

Rozumie czym jest potrzeba religijności i jakie jest jej miejsce wśród ludzkich potrzeb.

Uzasadnia, że inicjatorem i adresatem modlitwy jest Bóg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyjaśnia dlaczego ludzie się modlą, wie na czym polega fenomen modlitwy chrześcijańskiej.

Wskazuje różnicę między modlitwą pogan a modlitwą Ludu Bożego, uzasadnia, że modlitwa odgrywa istotna rolę w kształtowaniu osobowości człowieka, argumentuje dlaczego Chrystusowi zależy na dialogu z człowiekiem.

42.Modli się serce.

Umie wyjaśnić czym dla człowieka jest modlitwa

 

 

 

 

 

 

Wyjaśnia czym jest modlitwa, wie co znaczy określenie: modlić się sercem.

 

 

Wyjaśnia określenia i symbolikę odnoszące się do pojęcia: serce.

Interpretuje tekst:

Ef 11, 19-20, wskazuje na różnicę w pojęciu: serce z ciała i serce z kamienia, rozumie potrzebę modlitwy angażującej cała osobowość człowieka.

 

43.Jezus Chrystus – Mistrzem modlitwy.

Wyjaśnia co jest istota modlitwy.

 

 

 

 

 

 

Umie wyjaśnić dlaczego Chrystus jest Mistrzem modlitwy dla chrześcijanina.

 

 

Ukazuje cechy i rodzaje modlitwy, wskazuje na warunki dobrej modlitwy, umie okreslić w czym przejawia się zaufanie człowieka do Boga.

Umie wymienić zdarzenia z Pisma Świętego, w których modlił się Chrystus, wyjaśnia, jaki jest związek chrześcijanina ze zwrotem „Bądź wola Twoja”

44.Kościól wezwany do modlitwy.

Zna formy modlitwy zanoszonej przez wspólnotę Kościoła

 

 

 

 

 

Wyjaśnia czym jest modlitwa powszechna i w której części Mszy świętej występuje

Umie wskazać modlitwę powszechną i procesje z darami jako momenty, w których przeżywamy wspólnotowy wymiar Kościoła.

 Właściwie konstruuje wezwania do modlitwy powszechnej, wyjaśnia

znaczenie procesji z

darami, podaje przykłady

składanych darów

ofiarnych.

45. Modlitwa drogą  Boga.

Wymienia rodzaje modlitwy.

Określa  cechy charakterystyczne modlitwy: dziękczynienia, uwielbienia, adoracji, prośby, przeproszenia, błagalnej.

Ukazuje utwory poetyckie, które określają relację autorów/poetów do Boga.

Samodzielnie konstruuje

modlitwy każdego

rodzaju, rozumie, że

modlitwa powinna

przemieniać wnętrze

człowieka.

 

 

46. „Zostań z nami, Panie”.

Wyjaśnia czym jest Msza Święta.

Umie wskazać na dwie części mszy świętej i je nazwać.

 

 

 

 

 

 

 

Umie wytłumaczyć znaczenie każdej części Mszy Świętej, ukazuje moment ustanowienia Sakramentu Eucharystii i Sakramentu Kapłaństwa. Wymienia elementy liturgii Słowa.

Podaje strukturę Mszy Świętej, uzasadnia znaczenie Mszy Św. uzasadnia potrzebę

Uczestnictwa w niedzielnej Mszy Świętej, umie wyjaśnić dlaczego mszę Świetą nazywamy źródłem i szczytem chrześcijańskiego życia.

VI.

 Rok Kościoła.

47.Marana tha – oczekiwać prawdziwie.

Wie co to jest adwent.

Wyjaśnia etymologię słowa: adwent, wyjaśnia znaczenie rorat.

 

Wie, w jaki sposób ludzie przeżywali adwent w pierwszych wiekach chrześcijaństwa.

 

 

 

Wymienia podstawowe zwyczaje adwentowe, wie czym dla chrześcijanina powinien być adwent, interpretuje wezwanie: „Przygotujcie drogę Panu”.

Argumentuje, dlaczego w  czasie adwentu szczególną czcią otacza się Maryję, dokonuje podziału adwentu na dwie części i charakteryzuje je.

48.Tajemnica Słowa, które stało się Ciałem

Rozumie sens przyjścia Chrystusa na świat jako Wcielonego Słowa.

Interpretuje słowa: ”A Słowo stało się Ciałem i zamieszkało miedzy nami”, uzasadnia istotę świąt Bożego Narodzenia.

Odnajduje w Piśmie Świętym  Prolog ewangelii św. Jana, wyjaśnia pojęcie; Wcielenie.

Argumentuje, dlaczego Bóg objawił się człowiekowi.

 

 

49.Nawrócenie wymaga konkretu.

Wie na czym polega nawrócenie.

Wskazuje czynniki pomocne człowiekowi na drodze nawrócenia.

 

Rozumie istotę poznania siebie w procesie nawrócenia.

Interpretuje naukę Kościoła  o nawróceniu., wskazuje na przykłady jak w życiu codziennym dokonuje się nasze nawrócenie, podaje przykłady osób biblijnych, lub z historii Kościoła, które nawróciły się.

50. Wydarzenie, które nadało sens naszemu życiu.

 

Wie, że tym wydarzeniem jest zmartwychwstanie Jezusa.

Argumentuje prawdę o zmartwychwstaniu Jezusa, wymienia dowody świadczące o zmartwychwstaniu Jezusa.

Umie wyjaśnić dlaczego zmartwychwstanie jest istotne dla każdego człowieka, interpretuje teksty Pisma Świętego mówiące o zmartwychwstaniu Jezusa.

 

Uzasadnia prawdę, że Zmartwychwstały Jezus jest nadzieją życia wiecznego.

 

 

 

 

 

Zastrzegam sobie możliwość zmiany niektórych tematów i wprowadzenia innych dotyczących Roku Liturgicznego oraz ważnych wydarzń z życia Kościoła Powszechnego i Kościoła w Polsce.