DLA KLASY: I AB, I C, I DE, I F
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO NR XIV
Opracowany na podstawie
programu AZ-4-01/1 z dn. 20.09.2001r
dla klas pierwszych
ponadgimnazjalnych pod red. ks. J. Szpeta i D.Jackowiak
Blok tematyczny |
Temat |
WYMAGANIA |
|||||
I. Kim
jestem? |
1. Lekcja organizacyjna. Czy już odkryłeś? |
Konieczne (dopuszczający) |
Podstawowe (dostateczny) |
Rozszerzone (dobry) |
dopełniające (bardzo dobry) |
Wykraczają- ce (celujący) |
|
UCZEŃ Uczeń wyjaśnia sens udziału w katechezie. |
UCZEŃUzasadnia ,że jest powołany do szukania prawdy. |
UCZEŃWyjaśnia sens Chrystusowych słów:” Ja jestem drogą i prawdą, i życiem”(J14,6b) |
UCZEŃInterpretuje teksty Pisma Świętego, wyjaśnia pojęcie „egzystencjalizm”, wyciąga wnioski ze słów: Człowiek w pełni może się odnaleźć w Jezusie Chrystusie”. |
Dotyczy każdego działu: Uczeń bierze udział w konkursach przedmiotowych w szkole i poza szkołą, w olimpiadzie teologicznej,podejmuje własna inicjatywę w przygotowaniu i opracowaniu niektórych fragmentów katechez, odrabia zadania domowe dla chętnych, posiada wiedze i umiejętności wykraczające poza przewidziany program. |
|||
2. Dlaczego wierzymy? |
Wymienia cechy osobowości chrześcijańskiej. |
Podaje przykłady zagrożeń wiary i możliwości ich przezwyciężenia. |
Wyjaśnia co to znaczy, że jesteśmy ludźmi stworzonymi do wolności. |
Określa, w jaki sposób człowiek odpowiada Bogu na powołanie, w zaufaniu, miłości i posłuszeństwie. |
|||
3.Wiara przodków naszych. |
Wyjaśnia motto: „Bóg-Honor- Ojczyzna”. |
Wymienia narodowe pieśni religijne i jedna z nich interpretuje. |
Wyjaśnia, jakie znaczenie współcześnie posiada świadectwo wiary minionych pokoleń. |
Interpretuje jedną z narodowych pieśni religijnych, określa warunki uchwalenia Konstytucji 3 Maja. |
|||
4. Wielcy Polacy o Bogu. |
Wyjaśnia, czym dla wielkich uczonych była wiara. |
Uzasadnia, że wiara i rozum nie pozostają w sprzeczności. |
Interpretuje wiersze znanych poetów, wyjaśnia kim byli przedstawieni poeci i uczeni. |
Interpretuje dlaczego dziedzictwo nauki wyrosło z korzeni wiary, opisuje podejście uczonych do wiary. |
|||
5. Kim jest człowiek? |
Wyjaśnia, co to znaczy mieć swoja godność. |
Formułuje odpowiedzi na pytania: -z kim wiąże się odpowiedzialność? -przed kim jesteśmy odpowiedzialni za swoje czyny? |
Wymienia cechy charakteryzujące ludzką godność, wyjaśnia słowa: „stworzony na obraz i podobieństwo Boga” |
Interpretuje tekst Pisma Świętego:” J 15,14, uzasadnia swoje stanowisko odpowiedzi na pytanie: Kim jest człowiek?” |
|
6. Busola wartości. |
Wyjaśnia pojęcie: pielgrzymowanie. Określa, kto jest źródłem prawd moralnych. |
Wyjaśnia jakimi wartościami on sam się kieruje i ocenia ich realizację w świetle Słowa Bożego. |
Definiuje pojęcie: wartość moralna, wyjaśnia pojęcie: hedonizm. |
Wyjaśnia co jest źródłem poznania zasad moralnych, charakteryzuje wartości moralne, rozumie potrzebę otwarcia się na działanie Boga. |
|
II. Taka jest nasza wiara. |
7. Prawa życia duchowego. |
Wyjaśnia, co to znaczy, że człowiek jest umiłowany odwiecznie. |
Określa, co jest w życiu najważniejsze, określa cel, do jakiego został powołany. |
Interpretuje słowa Jezusa zawarte w tekstach: Flp 4,13 i J 14,6 |
Wyjaśnia z czym związane jest pojęcie: egzystencjalizmu, dokonuje analizy czterech praw życia duchowego. |
|
8.”Moja wiedza uczyniła nieskończony krok ku Bogu” (ks.W. Sedlak) |
Wyjaśnia czym zajmują się nauki teologiczne. |
Wie jaki jest cel zdobywania wiedzy. Podaje jak najlepiej poznać Boga i co to niesie ze sobą. |
Charakteryzuje postać św. Tomasza z Akwinu. |
Wyjaśnia pojęcia: kerygmat i Objawienie, uzasadnia do czego jest człowiekowi potrzebna wiedza o Bogu. |
||
9. Poznanie Boga. |
Wyjaśnia jakimi drogami można poznać Boga. |
Dokonuje samooceny swojego sposobu poznawania boga. |
Wymienia argumenty na istnienie Boga. |
Umie opisać istotę relacji między poznaniem Boga rozumem, a sercem, wzbudza szacunek dla wyznawców innych religii. |
||
10. Bóg wychodzący ku nam. |
Podaje argumenty, które pomagają człowiekowi wytrwać w wierze. |
Wyjaśnia słowo: Objawienie. |
Wyjaśnia termin: Teofania. |
Umie wyjaśnić różnicę między objawieniem naturalnym a nadprzyrodzonym. Wie jaki jest cel, przedmiot i formy Objawienia Bożego. |
||
11. Co to znaczy wierzyć? |
Wie, że wiara to przeżywanie łączności z Bogiem. |
Rozumie, że wierzyć, to ciągle podejmować wysiłek szukania Boga w swoim życiu. |
Wyjaśnia gdzie i dlaczego piotr zaparł się Chrystusa, uzasadnia dlaczego Chrystus wybrał Piotra na swojego zastępcę. |
Wyjaśnia dlaczego wiara domaga się od każdego chrześcijanina podejmowania decyzji i dojrzewania w niej. |
|
12.Biblia księgą natchnienia i prawdy. Kształtowanie się kanonu ksiąg Pisma Świętego. Autorzy ksiąg Pisma Świętego. |
Dokonuje podziału P.Św. na księgi. |
Zna zasady interpretacji P.Św. |
Wyjaśnia zagadnienia natchnienia w Biblii. |
Uzasadnia wyjątkową rolę P. Św. w Kościele, wyjaśnia, co to jest kanon Pisma Świętego. |
|
||
13.Biblijne imiona Boga. |
Rozumie, że bóg objawiając swoje imię pragnie wejść z człowiekiem w zażyłość. |
Określa komu objawił się Bóg. |
Analizuje imię Boga: „Jahwe”, interpretuje II przykazanie Dekalogu. |
Wymienia imiona Boga w Starym i Nowym Testamencie. |
||||
14.Wierzę w jednego Boga. |
Wymienia osoby trójcy Świętej. |
Wskazuje w której części Mszy świętej mówimy „Credo”, wie, że w „Credo’ wyznajemy wiarę w jednego Boga, który objawił się w swoim Synu, a umacnia przez Ducha Świętego. |
Wyjaśnia co jest fundamentem naszej wiary i dlaczego, wyjaśnia prawdy zawarte w Credo. |
Wyjaśnia dlaczego Credo nazywamy symbolem wiary. |
||||
15. Bóg jest Stworzycielem. Od księgi Rodzaju do wyznania wiary w stworzyciela |
Wie, że Bóg jest Stworzycielem, czyli tym, który powołał do istnienia cały wszechświat. |
Rozumie, że biblijna nauka o stworzeniu świata ukazuje cel i kierunek działań człowieka i jego odniesienie do Boga. |
Umie zinterpretować biblijny opis stworzenia świata i związane z tym zadania stojące przed człowiekiem. |
Wyjaśnia dlaczego dzieło stwórcze jest początkiem zbawienia, argumentuje dlaczego człowiek jest odpowiedzialny za powierzony mu świat. |
||||
16.Bóg jest Wszechmogący. |
Wyjaśnia słowo: wszechmoc. |
Analizuje cechy Boga Wszechmogącego. |
Umie wyjaśnić a czym wyraża się wszechmoc Boga i moc człowieka. |
Tłumaczy czego dotyczy historia zbawienia, określa na czym polega udział i miejsce człowieka w tej historii. |
||||
17.Bóg jest Miłością. |
Wie, że Bóg jest Miłością, która nigdy się nie kończy i nie ustaje. |
Rozumie, że miłość Boga do człowieka przekracza wszelkie wyobrażenia ludzkie. |
Wyjaśnia w jaki sposób Bóg najpełniej objawił swoją miłość do człowieka. |
Analizuje słowa św. Jana: ”Bóg jest Miłością”, podaje co jest sensem chrześcijańskiego życia. |
||||
18.Miłosierdzie Boże. |
Wie, że Bóg jest miłosierny, Że jego miłosierdzie dotyka każdego grzesznika, jeśli on tego pragnie. |
Wyjaśnia pojęcie miłosierdzie. |
Umie opisać cechy miłosiernego ojca z przypowieści biblijnej, wyjaśnia znaczenie dobrych czynów w kontaktach społecznych. |
Przedstawia sylwetkę siostry Faustyny Kowalskiej, wie, kiedy w Liturgii przypada święto Miłosierdzia Bożego. Umie scharakteryzować Koronkę do Miłosierdzia Bożego. |
||||
19. Nasz Bóg jest Dobrym Ojcem. |
Wie, że Bóg jest Dobrym Ojcem, który nas kocha. |
Rozumie, że Bóg jako Dobry Ojciec daje wolną wolę w podejmowaniu decyzji, wie, że Jego miłość do człowieka przekracza wszystkie ludzkie wyobrażenia. |
Zna i interpretuje przykazanie miłości Boga. Wyjaśnia w czym przejawia się dobroć Boga |
Wymienia cechy dobrego ojca, potrafi wskazać teksty Pisma Świętego, które mówią o Bogu jako Dobrym Ojcu. |
||||
20.Dla naszego zbawienia stał się człowiekiem. |
Wie, że Jezus przyjął ludzką naturę, oprócz grzechu. |
Wie, że w Jezusie natura Boska nie jest pomieszana z naturą ludzką, wie, że Syn Boży przyjął naturę ludzką, aby w niej dokonać zbawienia. |
Uzasadnia prawdę o człowieczeństwie Jezusa, Wyjaśnia jak kształtować własne człowieczeństwo na wzór Chrystusa. |
Określa datę soboru, na którym ogłoszono dwoistość natury Jezusa, Wyjaśnia terminy: Wcielenie, zbawienie, interpretuje teksty Pisma Świętego. |
||||
21. Syn człowieczy. |
Wie, że Jezus jest Synem Bożym, który przyjął ludzką naturę. |
Wyjaśnia pojęcie: Syn Człowieczy, rozumie, że fakt posiadania przez Jezusa natury ludzkiej jest przybliżeniem się Boga ku człowiekowi. |
Dokonuje samooceny na temat roli Jezusa w jego życiu. |
Określa, jakie cechy posiadał Jezus Chrystus jako Bóg i człowiek, charakteryzuje postać Pierre’a de Chardin. |
||||
22. Syn Boży – prawdziwy Bóg. |
Wie, że Jezus Chrystus jest Bogiem. |
Wie, dlaczego wiara jest tajemnicą. |
Wybiera jedno z określeń Chrystusa i wyjaśnia dlaczego jest mu bliskie, interpretuje wypowiedzi Jezusa o sobie. |
Wyjaśnia, co to znaczy, że Jezus jest dla nas wzorem świętości, przedstawia argumenty dowodzące bóstwa Jezusa. |
||||
23. Zbawcze czyny Jezusa. |
Wie, że wszystkie wydarzenia z życia Chrystusa mają charakter zbawczy. |
Wymienia zbawcze czyny Jezusa, rozumie krzyż jako znak zbawienia. |
Umie zinterpretować czyny zbawcze Jezusa w perspektywie Wcielenia i Paschy. |
Wyjaśnia pojęcia: Wcielenie i Pascha, wymienia stacje drogi Krzyżowej, uzasadnia słowa o dźwiganiu krzyża w życiu codziennym. |
||||
24. Jezus – Głową Kościoła. |
Wie, że Kościół nie jest tworem ludzkim lecz Boskim. |
Określa kto, gdzie i kiedy założył Kościół. |
Wymienia następcę Jezusa na ziemi, wyjaśnia misję Kościoła. |
Określa, jaką władzę otrzymał św. Piotr od Jezusa, wyjaśnia dlaczego Piotr został nazwany przez Jezusa Skałą., kształtuje postawę odpowiedzialności za Kościół. |
||||
25. Duch Boży jak wiatr, jak oddech... |
Wyjaśnia kto, gdzie i na kogo zesłał Ducha Świętego. |
Wyjaśnia istnienie Ducha Bożego w Starym Testamencie i Ducha Świętego w Nowym Testamencie. |
Określa w jakim sakramencie otrzymuje Ducha Świętego, wyjaśnia pojęcie: charyzmat. |
Wyjaśnia, jaka rolę pełni w Kościele Duch Święty, wymienia dary i owoce Ducha Świętego, interpretuje modlitwę do Ducha Świętego. |
||||
|
26. Boża społeczność Kościół. |
Wie, że Kościół jest Znakiem i narzędziem Jedności Boga i ludzi. |
Wie, że jest odpowie- dzialny za rozwój Kościoła i umie wyjaśnić w jaki sposób. |
Interpretuje przykazanie, które jest fundamentem wiary dla chrześcijanina, omawia obrazy kościoła. |
Ukazuje, co jest wspólnego w pojęciach: Kościół i szkoła, wyjaśnia, dlaczego powinniśmy się czuć członkami Kościoła. |
|
||
III. Oto Ja jestem Z Wami... |
27. Chrześcijańskie korzenie Europy. |
Wie, jaki jest wkład chrześcijaństwa w rozwój naszego kraju i jego kultury. |
Rozumie rolę Kościoła w dziejach Europy. |
Umie wyjaśnić konsek- wencje przyjęcia przez Polskę chrztu św. |
Umie wymienić patronów Europy i podać krótkie informacje biograficzne. |
|||
28.Kościół – jako widzialny szafarz sakramentów świętych. |
Wymienia sakramenty. |
Wie, że sakramenty to działanie łaski Bożej, rozumie istotę świętości sakramentów. |
Podaje czas przyjęcia wszystkich sakramentów, Wyjaśnia, dlaczego s. Nadają sens i wartość życiu człowieka. |
Wymienia sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego, uzasadnia nazwę, wyjaśnia symbolikę paschału. |
||||
29....”Wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół...” |
Wie, że Kościół to wspólnota, a nie instytucja. |
Formułuje definicję Kościoła. |
Wyjaśnia co to znaczy, że Kościół jest: jeden, święty, powszechny i apostolski. |
Wyjaśnia co to znaczy, że Chrystus jest głową Kościoła a my jego członkami, uzasadnia uczestnictwo wiernych w misji Kościoła. |
||||
30.Hierarchiczna struktura Kościoła. Czy można kochać Boga i odrzucać Kościół? Kościół strażnikiem depozytu wiary |
Wie, że władza pasterska w Kościele jest hierarchiczna i umie powiedzieć, co to znaczy. |
Podaje kiedy, gdzie i przez kogo został ustanowiony s. Kapłaństwa, wyjaśnia zadania kapłanów w życiu pielgrzymującego Kościoła. |
Wyjaśnia co oznaczają pojęcia: prymat i kolegialność. |
Uzasadnia, że trzeba się modlić za kapłanów, umie dać przykłady zadań biskupów i papieża. |
||||
31.Matka Chrystusa, Kościoła i każdego z nas. |
Wie, że Maryja otrzymała tytuł: Matki Kościoła. |
Uzasadnia dlaczego Maryja jest Matką Kościoła i nasza matką. |
Ukazuje moment ustanowienia Maryi Matką Kościoła, wyjaśnia dlaczego mamy z Niej brać przykład, interpretuje tajemnice różańca. |
Wyjaśnia Pojęcia: Theotokos i Fiat, wyjaśnia znaczenie Maryi w życiu pielgrzymującego Kościoła. Wie, że Maryja jest wzorem życia chrześcijańskiego, który objawia się całkowitym posłuszeństwem wobec zamiarów Bożych. |
||||
IV. Co mam czynić? |
32. „Takie jest prawo miłości.” |
Wie, że Bóg jest dla każdego chrześcijanina najwyższym autorytetem. |
Wie, jakie przymioty Boga wskazują na Jego autorytet. |
Określa kto jest źródłem i dawcą Prawa Miłości, interpretuje przykazanie miłości, uzasadnia prawdę, że jedynym autorytetem i drogą do szczęścia jest Bóg. |
Wyjaśnia dlaczego Chrystusowe Prawo Miłości można nazwać prawem wolności. Wymienia w oparciu o 1 Kor 13 cechy miłości. |
|||
33. Doskonałość Chrześcijańska – nowy styl życia. |
Wie, że jest wezwany do doskonałości. |
Rozumie, że doskonałość chrześcijańska jest oparta na cnotach kardynalnych i cnotach Bożych mających swe źródło w Bogu. |
Wymienia i interpretuje cnoty kardynalne, uzasadnia powołanie człowieka do świętości. |
Wyjaśnia wezwanie:” świętymi bądźcie, bo Ja jestem święty”, wskazuje na działania człowieka, które służą dążeniu do osobistej świętości. |
||||
|
34.Ideał ucznia Chrystusowego – droga błogosławieństw. |
Wie, że błogosławieństwa są wezwaniem do życia w wolności i odsłaniaj cel ludzkiego życia. |
Rozumie treść wezwań zawartych w kazaniu na Górze. |
Wyjaśnia pojęcia: błogosławieństwo i błogosławiony, argumentuje przesłanie błogosławieństw. |
Interpretuje program życia chrześcijańskiego oparty na ośmiu błogosławieństwach, przedstawia wybranych błogosławionych Kościoła, umie dokonać właściwego porównania między wezwaniami współczesnego świata, a wezwaniami biblijnymi. |
|
|
35. Parafia – miejscem urzeczywistniania miłości chrześcijańskiej. |
Wie czym jest parafia i jakie są jej zadania. |
Podaje nazwę parafii, do której należy, wymienia zadania, jakie może realizować w swojej wspólnocie parafialnej. |
Uzasadnia, że parafia stanowi skuteczna pomoc w realizacji chrześcijańskiego stylu życia. |
Wymienia niektóre formy pracy duszpasterskiej w swojej parafii, zna imiennie kapłanów pracujących w swojej parafii. |
|||
36.Misja wspólnoty Chrystusowych uczniów. |
Wie, że Chrystus kontynuuje dzieło zbawcze poprzez swoje Mistyczne Ciało- Kościół |
Wymienia cechy charakteryzujące wspólnotę uczniów Chrystusa. |
Dokonuje samooceny swojego zaangażowania w parafii. |
Wyjaśnia, jakie są źródła i na czym polega wspólnota uczniów Chrystusa, wskazuje, jakie działania może podejmować członek wspólnoty parafialnej. |
|||
37.Powołanie świeckich do apostolstwa. |
Wie, kim jest osoba świecka i jakie są jej zadania w kościele. |
Rozumie, że Bóg powołuje każdego człowieka. |
Wyjaśnia pojęcie : laikat, ukazuje zadania osób świeckich w Kościele. |
Wyjaśnia na czym polega świadome bycie członkiem wspólnoty Kościoła, dokonuje samooceny swojego zaangażowania w życie Kościoła. |
|||
38. Moja misja w Kościele. |
Wymienia rodzaje misji pełnionych w Kościele. |
Rozumie, że misja ta dotyczy wszystkich w Kościele. |
Wie na czym polega misja: kapłańska, królewska i prorocka, umie wymienić działania, które są realizacja tej misji. |
Określa, kiedy wierzący uczestniczy w misji królewskiej, kapłańskiej i prorockiej. |
|||
39. Wspólnoty, które czekają. |
Wie jakie są różne rodzaje wspólnot działających w Kościele. |
Wie na czym polega ich rola i zadania. |
Podaje przykłady ruchów religijnych działających w jego parafii i diecezji. |
Potrafi wskazać kontekst powstania niektórych ruchów religijnych i ich założycieli. |
|||
40.Niebezpieczeństwa zagubienia w wierze. |
Wie czym są sekty. |
Zna motywy ich działania i rozumie niebezpieczeństwo przynależności do nich. |
Wymienia metody ich działania, ukazuje konsekwencje płynące z przynależności do nich. |
Wskazuje różnicę między Kościołem a sektą, interpretuje fragmenty Pisma Świętego: Flp 3, 1-3 i 1 J 4,1. |
|||
V. Gdy się modlicie. |
41.Czy chcesz się nauczyć modlić? |
Rozumie czym jest potrzeba religijności i jakie jest jej miejsce wśród ludzkich potrzeb. |
Uzasadnia, że inicjatorem i adresatem modlitwy jest Bóg. |
Wyjaśnia dlaczego ludzie się modlą, wie na czym polega fenomen modlitwy chrześcijańskiej. |
Wskazuje różnicę między modlitwą pogan a modlitwą Ludu Bożego, uzasadnia, że modlitwa odgrywa istotna rolę w kształtowaniu osobowości człowieka, argumentuje dlaczego Chrystusowi zależy na dialogu z człowiekiem. |
||
42.Modli się serce. |
Umie wyjaśnić czym dla człowieka jest modlitwa |
Wyjaśnia czym jest modlitwa, wie co znaczy określenie: modlić się sercem. |
Wyjaśnia określenia i symbolikę odnoszące się do pojęcia: serce. |
Interpretuje tekst: Ef 11, 19-20, wskazuje na różnicę w pojęciu: serce z ciała i serce z kamienia, rozumie potrzebę modlitwy angażującej cała osobowość człowieka. |
|||
|
|||||||
43.Jezus Chrystus – Mistrzem modlitwy. |
Wyjaśnia co jest istota modlitwy. |
Umie wyjaśnić dlaczego Chrystus jest Mistrzem modlitwy dla chrześcijanina. |
Ukazuje cechy i rodzaje modlitwy, wskazuje na warunki dobrej modlitwy, umie okreslić w czym przejawia się zaufanie człowieka do Boga. |
Umie wymienić zdarzenia z Pisma Świętego, w których modlił się Chrystus, wyjaśnia, jaki jest związek chrześcijanina ze zwrotem „Bądź wola Twoja” |
|||
44.Kościól wezwany do modlitwy. |
Zna formy modlitwy zanoszonej przez wspólnotę Kościoła |
Wyjaśnia czym jest modlitwa powszechna i w której części Mszy świętej występuje |
Umie wskazać modlitwę powszechną i procesje z darami jako momenty, w których przeżywamy wspólnotowy wymiar Kościoła. |
Właściwie konstruuje wezwania do modlitwy powszechnej, wyjaśnia znaczenie procesji z darami, podaje przykłady składanych darów ofiarnych. |
|||
45. Modlitwa drogą Boga. |
Wymienia rodzaje modlitwy. |
Określa cechy charakterystyczne modlitwy: dziękczynienia, uwielbienia, adoracji, prośby, przeproszenia, błagalnej. |
Ukazuje utwory poetyckie, które określają relację autorów/poetów do Boga. |
Samodzielnie konstruuje modlitwy każdego rodzaju, rozumie, że modlitwa powinna przemieniać wnętrze człowieka. |
|||
46. „Zostań z nami, Panie”. |
Wyjaśnia czym jest Msza Święta. |
Umie wskazać na dwie części mszy świętej i je nazwać. |
Umie wytłumaczyć znaczenie każdej części Mszy Świętej, ukazuje moment ustanowienia Sakramentu Eucharystii i Sakramentu Kapłaństwa. Wymienia elementy liturgii Słowa. |
Podaje strukturę Mszy Świętej, uzasadnia znaczenie Mszy Św. uzasadnia potrzebę Uczestnictwa w niedzielnej Mszy Świętej, umie wyjaśnić dlaczego mszę Świetą nazywamy źródłem i szczytem chrześcijańskiego życia. |
|||
VI. Rok Kościoła. |
47.Marana tha – oczekiwać prawdziwie. |
Wie co to jest adwent. Wyjaśnia etymologię słowa: adwent, wyjaśnia znaczenie rorat. |
Wie, w jaki sposób ludzie przeżywali adwent w pierwszych wiekach chrześcijaństwa. |
Wymienia podstawowe zwyczaje adwentowe, wie czym dla chrześcijanina powinien być adwent, interpretuje wezwanie: „Przygotujcie drogę Panu”. |
Argumentuje, dlaczego w czasie adwentu szczególną czcią otacza się Maryję, dokonuje podziału adwentu na dwie części i charakteryzuje je. |
||
48.Tajemnica Słowa, które stało się Ciałem |
Rozumie sens przyjścia Chrystusa na świat jako Wcielonego Słowa. |
Interpretuje słowa: ”A Słowo stało się Ciałem i zamieszkało miedzy nami”, uzasadnia istotę świąt Bożego Narodzenia. |
Odnajduje w Piśmie Świętym Prolog ewangelii św. Jana, wyjaśnia pojęcie; Wcielenie. |
Argumentuje, dlaczego Bóg objawił się człowiekowi. |
|||
49.Nawrócenie wymaga konkretu. |
Wie na czym polega nawrócenie. |
Wskazuje czynniki pomocne człowiekowi na drodze nawrócenia. |
Rozumie istotę poznania siebie w procesie nawrócenia. |
Interpretuje naukę Kościoła o nawróceniu., wskazuje na przykłady jak w życiu codziennym dokonuje się nasze nawrócenie, podaje przykłady osób biblijnych, lub z historii Kościoła, które nawróciły się. |
|||
50. Wydarzenie, które nadało sens naszemu życiu. |
Wie, że tym wydarzeniem jest zmartwychwstanie Jezusa. |
Argumentuje prawdę o zmartwychwstaniu Jezusa, wymienia dowody świadczące o zmartwychwstaniu Jezusa. |
Umie wyjaśnić dlaczego zmartwychwstanie jest istotne dla każdego człowieka, interpretuje teksty Pisma Świętego mówiące o zmartwychwstaniu Jezusa. |
Uzasadnia prawdę, że Zmartwychwstały Jezus jest nadzieją życia wiecznego. |
|||
|
Zastrzegam sobie możliwość zmiany niektórych tematów i wprowadzenia innych dotyczących Roku Liturgicznego oraz ważnych wydarzń z życia Kościoła Powszechnego i Kościoła w Polsce.