Dr Radosław Siemionek
 
 
 
PLAN WYNIKOWY Z RELIGII

 

DLA KLASY:    III AB, III C i III DE

 

LICEUM  OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO  NR  XIV

 

 

Opracowany na podstawie programu   AZ-4-01/1 z dn. 20.09.2001r

 

dla klas  trzecich  ponadgimnazjalnych pod  red.  ks. J. Szpeta i   D.Jackowiak

 

Blok tematyczny

 

Temat

 

WYMAGANIA

 

 

 

I.

TY ŚCIEŻKĘ ŻYCIA MI UKAŻESZ

 

 

 

1.  Jak nie zostać „kanapowiczem”

Bóg pierwszy nas umiłował.

 

Konieczne

(dopuszczający)

Podstawowe

(dostateczny)

Rozszerzone

(dobry)

dopełniające

(bardzo dobry)

Wykraczają-       

       ce

(celujący)

        UCZEŃ

-interpretuje biblijny sens słów "Bóg jest Miłością"                    

UCZEŃ

-omawia sposoby przejawiania się miłości Boga

UCZEŃ

-uzasadnia w jaki sposób umacnia się w nas miłość                             

UCZEŃ

-wyjaśnia pojęcie bezwarunkowej miłości

Dotyczy każdego działu:

Uczeń bierze udział w konkursach przedmiotowych w szkole i poza szkołą, w olimpiadzie teologicznej,podejmuje własna inicjatywę w przygotowaniu i opracowaniu niektórych fragmentów katechez, odrabia zadania domowe dla chętnych, posiada wiedze i umiejętności wykraczające poza przewidziany program.

2.  Człowiek nie może żyć bez miłości.

 

-wyjaśnia, w czym przejawia się podobieństwo człowieka do Boga                           - podaje definicję słowa miłość                - uzasadnia, dlaczego Bóg jest pierwszym nauczycielem miłości    

-wyjaśnia, jak przez samowychowanie urzeczywistniać miłość w swoim środowisku

-wyjaśnia sens słów: "Stworzeni na obraz i podobieństwo Boga"                  - uzasadnia potrzebę budowania cywilizacji miłości

-uzasadnia, dlaczego powinniśmy być odpowiedzialni w życiu za rozwój miłości

3. Nie lękajcie się być świętymi” św. Jan Paweł II

-wyjaśnia określenie świętość           
-określa czynniki mogące odciągnąć człowieka od świętości      

-wyjaśnia jakie podstawowe kroki (życie sakramentalne, udział we mszy św.) powinien poczynić chrześcijanin na drodze ku świętości

-interpretuje wezwanie: "Wypłyń na głębię"                    - wyjaśnia, w jaki sposób człowiek dba o rozwój świętości                                  

-streszcza najważniejsze myśli tekstów biblijnych

4.  Biblijne losy powołanych.

-wyjaśnia na przykładach misję osób powołanych przez Boga                     -potrafi wytłumaczyć pojęcie wolności             

- interpretuje biblijny fragment o bogatym młodzieńcu                           - wyjaśnia, jak rozwijać w sobie otwarcie na Boga.

pokazuje, jak w życiu można zachować wierność Bogu i Jego przykazaniom                             - wyjaśnia istotę Bożego powołania                                  

- uzasadnia, dlaczego wolność jest istotnym czynnikiem powołania

5.  Maryja wzorem słuchania, powołania, działania

-uzasadnia, dlaczego Maryja jest dla chrześcijanina wzorem posłuszeństwa                  

- potrafi wyjaśnić, dlaczego od Maryi można uczyć się miłości do Boga i ludzi

-omawia, na czym polega zawierzenie swojego życia Maryi                               

- ukazuje, dlaczego Maryja jest wzorem odpowiedzialności i bezinteresowności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Zbudować dom na skale

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Co Bóg złączył, tego człowiek niech tego nie rozdziela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Czy życie w pojedynkę może być powołaniem?

- wyjaśnia, jak można realizować się,

  żyjąc w samotności;

- uzasadnia, że osoba samotna także

  realizuje powołanie;

 

objaśnia potrzebę rozeznania swojego powołania;

- wyjaśnia, dlaczego nie należy lękać się samotności

-  uzasadnia, jakie wartości może nieść ze sobą jakieś wartości;

 

-  wyjaśnia, jak można rozeznać własne powołanie;

interpretuje słowa Chrystusa „Pójdź za mną”

 

7. Droga powołania zakonnego

 

-wyjaśnia pojęcia: konsekracja, świeckość                             - argumentuje, dlaczego współcześni młodzi ludzie wybierają życie konsekrowanym

- wymienia zadania świeckich w Kościele                                    - wyjaśnia, jakie znaczenie posiadają modlitwy zanoszone w intencji nowych dobrych powołań

-interpretuje rady ewangeliczne 

- wymienia zadania instytutów świeckich w Kościele                                               - ukazuje sposoby realizacji powołania w życiu

8. Na czym polega powołanie do kapłaństwa?

-wyjaśnia, na czym polega posługa kapłańska                        - interpretuje Mk 3,1                                 - uzasadnia, dlaczego powinniśmy się modlić za kapłanów  

- wyjaśnia, na jakich płaszczyznach może realizować powołanie (małżeństwo, kapłaństwo, życie samotne)

-wymienia zadania kapłana w Kościele                               - wyjaśnia pojęcia: in persona Christi, sukcesja apostolska                                    

- potrafi ukazać różnicę między kapłaństwem powszechnym a hierarchicznym

9. Miłość – drogą czy celem?

-   definiuje słowo miłość;

-   podaje przykłady, kiedy człowiek kocha;

 

wymienia wartości, które nadają sens życiu;

- uzasadnia na czym polega miłość;

 

- potrafi scharakteryzować człowieka dojrzałego;

- ukazuje związek między dojrzałością a miłością;

10 . Jak skutecznie pracować nad sobą?

-wyjaśnia pojęcie: praca nad sobą            - argumentuje potrzebę ustawicznego inwestowania w siebie                           

- interpretuje modlitwę franciszkańską

-interpretuje obraz- piktogram                                    - argumentuje potrzebę kształtowania swojej wrażliwości                               

- uzasadnia, dlaczego kształtowanie poczucia własnej wartości jest ważne

11. Przepis na miłość

podaje definicję proegzystencji                          

wyjaśnia związek między byciem ochrzczonym a realizacją dobra w życiu osobistym i społecznym

wyjaśnia stwierdzenie, że chrześcijanin jest powołany, by być "żywym" sakramentem miłości Chrystusa                              

- uzasadnia, dlaczego człowiek realizuje się i udoskonala w działaniu

12. Jak godnie przeżyć swoją płciowość?

-uzasadnia,

dlaczego płciowość

jest darem

 

- charakteryzuje

różnice psychofizyczne między

mężczyzną a kobietą

- podejmuje refleksję

nad samowychowaniem w aspekcie

płciowości

wyjaśnia znaczenie

płciowości jako daru

osoby dla osoby

- uzasadnia potrzebę

współdziałania

z Bogiem w zakresie

pracy nad własną

płciowością

- ukazuje znaczenie

ludzkiej płciowości

13. Czystość- przeżytek,

konieczność

czy wartość?

-wyjaśnia znaczenie

słów: "Kto ma

czyste oczy, ten ma

czyste serce"

- omawia pojęcie

cnoty czystości

- interpretuje różne

aspekty

przykazania ,,Nie

cudzołóż"

-uzasadnia potrzebę

szacunku dla ciała

ludzkiego

- argumentuje

potrzebę troski

o zachowanie

czystości

 

- interpretuje naukę

Kościoła mówiącą

o czystości

14.Homoseksualizm w labiryncie moralnym

 

-wyjaśnia pojęcie

homoseksualizmu

- określa

fundamenty życia

moralnego

chrześcijanina                              

- ukazuje, w jaki

sposób można

pomóc osobom

o odmiennej

orientacji seksualnej

-ukazuje różnice

między homoseksua-

lizmem pozornym

a rzeczywistym

- interpretuje

stanowisko Kościoła wobec omawianego

problemu

 

- uzasadnia potrzebę

troski duszpasterskiej

 

15. Dlaczego Bóg stworzył kobietę?

-wyjaśnia, w jaki

sposób kobieta

realizuje swoje

powołanie

- określa, jakie jest

podstawowe

powołanie kobiety

 

- wyjaśnia rolę

kobiet

w społeczeństwie

-uzasadnia odrębność

kobiety i mężczyzny

- ukazuje miejsce

kobiety w planie

Bożym

 

- wyjaśnia różnice

między

macierzyństwem

rzeczywistym

a duchowym

16. Czy pornokultura zmienia człowieka?

 

 

 

-wyjaśnia termin

„pornografia”

 

- ukazuje

i uzasadnia

negatywne skutki

pornografii

-ukazuje różnice

między pornografią

miękką a twardą

- ukazuje objawy

uzależnienia od

pornografii

 

 

- ukazuje, jak można

się uchronić od tego

zjawiska.

17. Istota i cechy

miłości małżeńskiej.

 

 

 

 

-wyjaśnia stanowisko

chrześcijan na

temat istoty miłości

małżeńskiej

- wymienia cechy

miłości małżeńskiej

 

- uzasadnia, dlaczego

w małżeństwie jesteśmy odpowiedzialni za drugą osobę

-komentuje

stwierdzenie, że

”miłość to służba”

- ukazuje istotę

miłości małżeńskiej

18. Cele małżeństwa

 

 

 

 

-wyjaśnia

podstawowy cel

małżeństwa

- uzasadnia,

w czym objawia się

dojrzałość

małżeńska

 

 

- interpretuje

katolicką przysięgę

małżeńską

-interpretuje naukę

Kościoła dotyczącą

małżeństwa

- uzasadnia potrzebę

przygotowania się do

małżeństwa

 

 

 

- wymienia czynniki,

które warunkują

szczęśliwe

małżeństwo

19. " Dlaczego małżeństwo jest sakramentem?

 

 

- wyjaśnia znaczenie

przysięgi

małżeńskiej

- wyjaśnia, w jaki

sposób możemy

przygotować się do

sakramentu

małżeństwa

-wymienia

przeszkody

kanoniczne

 

-uzasadnia znaczenie

łaski w sakramencie

małżeństwa

- wyjaśnia istotę

sakramentu

małżeństwa

.- interpretuje

przeszkody

kanoniczne

20.  Katolik w związku niesakramentalnym

 

-wyjaśnia wartość związku

sakramentalnego               

-uzasadnia potrzebę

zachowania czystości                                    - uzasadnia znaczenie nierozerwalności małżeńskiej

-uzasadnia zagrożenia

wynikające ze

związków

nieformalnych

i małżeństw

niesakramentalnych

- ukazuje, w jaki

sposób Kościół

pomaga osobom żyjącym w takich

związkach

 

- uzasadnia

konieczność

zachowania przysięgi

małżeńskiej

21. Rozwiedzeni

w Kościele.

- uzasadnia potrzebę

wierności

w małżeństwie

-wyjaśnia

wskazania Kościoła

dla rozwiedzionych

małżonków

 

- uzasadnia

Chrystusowy zakaz

rozwodów

 

 

.wyjaśnia przesłanie

biblijne na temat

postępowania

w trudnych

sytuacjach

małżeńskich

 

22. Jak budować szczęście w małżeństwie?

-wyjaśnia, kto jest

dawcą miłości

prawdziwej

- wyjaśnia, na czym

polega autentyczna

miłość

 

 

 

 

- wymienia cechy

i przymioty miłości

-uzasadnia, jakie

warunki zewnętrzne

i wewnętrzne są

odpowiedzialne za

szczęście

w małżeństwie

 

- wyjaśnia, czym jest

współdziałanie,

współrozumienie

i współodczuwanie

w małżeństwie

- uzasadnia, dlaczego

dzięki miłości

kształtuje się

prawdziwe

człowieczeństwo

23. Czy w małżeństwie można dostąpić świętości?

-wyjaśnia termin

świętość

 

- uzasadnia,

w jaki sposób

małżonkowie

realizują w życiu

powołanie do

świętości

uzasadnia, dlaczego

małżeństwo jest

drogą do świętości

 

- przedstawia drogę

do świętości

małżonków Alojzego

i Marii Beltrame

Quattrocchi

 

 

IV. Pozwólcie dzieciom przyjść do mnie

 

 

 

 

 

 

 

 

24. Odpowiedzialne

przekazywanie życia.

wyjaśnia, czym

jest odpowiedzialne

rodzicielstwo

 

- uzasadnia, kiedy

miłość małżeńska

jest pełna

-uzasadnia, dlaczego

miłości nie można

oddzielić od życia

 

- argumentuje,

dlaczego miłość

powinna być

ukierunkowana na

Boga,

współmałżonka,

dziecko

 

 

 

 

 

 

25. Rodzice, rodzina… od nich wiara się zaczyna (macierzyństwo)

-wyjaśnia, kto jest

wzorem cnót

macierzyńskich

 

- ukazuje zagrożenia

dla kobiecości

- wyjaśnia wartości,

jakie należy

dostrzec

w macierzyństwie

-uzasadnia, dlaczego

macierzyństwo jest

powołaniem

- uzasadnia

różnorodne

spojrzenie mężczyzny

i kobiety na

macierzyństwo

 

- argumentuje

potrzebę szacunku

dla swojej płciowości

26. Rodzice, rodzina… od nich wiara się zaczyna (ojcostwo)

- ukazuje, jakie

czynniki mają

wpływ na to, aby

być dobrym ojcem

 

- wyjaśnia rolę ojca

we współczesnym

świecie

- uzasadnia, dlaczego

do prawidłowego

rozwoju dziecka

potrzebnych jest

oboje rodziców

- uzasadnia, jakie

cechy ojca i matki są

niezbędne dla

prawidłowego

rozwoju dziecka

- tłumaczy, czym

charakteryzuje się

męskość

-wyjaśnia, czym jest

ojcostwo w sensie

biblijnym

 

27. Dziecko – znak błogosławieństwa Bożego

-uzasadnia prawdę,

że Bóg jest dawcą

życia

 

 

- podaje argumenty

świadczące

o negatywnych

skutkach

antykoncepcji

-uzasadnia, dlaczego

dziecko jest

bezcennym darem

 

- ukazuje prawidłowe

i nieprawidłowe

postawy wobec

rodzicielstwa

28. Odpowiedzialność rodziców za wychowanie potomstwa

-wyjaśnia, dlaczego

rodzina jest

podstawowym

miejscem

wychowania

człowieka

 

- uzasadnia potrzebę

komunikacji

w rodzinie

-interpretuje style

wychowania

- uzasadnia potrzebę

wychowania ku

wartościom

 

- argumentuje

potrzebę posiadania

w życiu autorytetu

29. Czy zapłodnienie in vitro to droga do szczęścia?

-uzasadnia,

dlaczego sztuczne

zapłodnienie jest

niezgodne z nauką

Kościoła

 

- wyjaśnia pojęcie

sztuczna prokreacja

 

 

 

 

-określa granice

nienaruszalności                                                                                                                                                                                                                                                              życia ludzkiego

- wymienia rodzaje

sztucznej prokreacji

 

30. Wykorzystać szansę na miłość – adopcja

- wyjaśnia termin

adopcja

-wyjaśnia ideę

duchowej adopcji

- uzasadnia warunki

adopcji dziecka

 

- uzasadnia

konieczność ochrony

życia ludzkiego

wyjaśnia potrzebę

duchowej adopcji

 

31. Czy inżynieria genetyczna

zawsze służy dobru człowieka?

 

-tłumaczy, jakie jest

źródło godności

osoby ludzkiej

- wyjaśnia pojęcie:

godność osoby

 

- uzasadnia, na

czym polegają

badania prenatalne

- wymienia prawa

embrionu

-uzasadnia, dlaczego

niedopuszczalne są

eksperymenty

medyczne na

embrionach

 

- wyjaśnia, w których

momentach badania

medyczne są

uzasadnione

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Bądźcie poddani sobie, kierując się nawzajem bojaźnią Chrystusa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Napominajcie siebie samych przez pieśni pełne Ducha, pod wpływem łaski śpiewając Bogu w naszych sercach

 

32. Dlaczego aborcji mówimy „Nie”?

Eutanazja czy życie do końca?

 

 

interpretuje

problem aborcji

i eutanazji

w świetle dekalogu

- dokonuje oceny

moralnej aborcji

i eutanazji na

podstawie nauki

Kościoła

 

 

 

 

 

 

- wyjaśnia. na czym polega "cywilizacja

śmierci"

- wyjaśnia, czym jest syndrom

proaborcyjny

 

 

 

 

- motywuje, dlaczego

życie jest dobrem

człowieka

-broni swego

stanowiska wobec

problemu aborcji

i eutanazji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33. Klonowanie – sukces czy klęska?

- wyjaśnia, czym

zajmuje się inżyniera genetyczna

 

-zna i potrafi

wyjaśnić stanowisko

Kościoła wobec

osiągnięć inżynierii

genetycznej

 

- zna regulacje

prawne Unii Europejskiej dotyczące

eksperymentów na

embrionach ludzkich

-uzasadnia granice

nienaruszalności

ludzkiego życia

34. Czcij

ojca swego i matkę swoją.

-interpretuje

IV Przykazanie

- wyjaśnia znaczenie

słowa ,,czcić"

 

- wymienia

obowiązki

rodziców i dzieci

-interpretuje

obowiązki rodziców

i dzieci

- wyjaśnia, jaką

postawę powinno

mieć dziecko

względem swoich

rodziców

- tłumaczy sposoby

ewangelizowania

dzieci przez rodziców

 

35. Dom rodzinny szkołą wiary

 

 

 

-wyjaśnia słowa:

,,rodzina Bogiem

silna"

- uzasadnia czynniki

wpływające na

szczęście rodziny

 

 

 

 

- wyjaśnia, jakie

wartości daje dom,

rodzina

- ukazuje, jaki

wpływ ma rodzina na przyszłość świata

 

 

 

 

- ukazuje zagrożenia

dla współczesnej

rodziny

 

-wyjaśnia, czym jest

domowy Kościół

- uzasadnia własny

wkład w ubogacanie

rodziny

 

 

36. Jak uczyć się modlitwy w rodzinie?

-uzasadnia potrzebę modlitwy w życiu człowieka                       

- wymienia fazy modlitwy rodzinnej

 

-uzasadnia, jakie znaczenie w rodzinie ma modlitwa wspólnotowa                                     

- opisuje cechy modlitwy rodzinnej                                          - tłumaczy, jak ważne dla dziecka jest świadectwo rodziców

37. Dialog w relacjach międzyludzkich. Rodzina miejscem miłości i przebaczenia

-tłumaczy, co jest podstawowym warunkiem miłosierdzia Bożego                

- uzasadnia, jaka postawa łagodzi sytuacje konfliktowe w rodzinie

 

-interpretuje przypowieść o synu marnotrawnym                   - uzasadnia znaczenie sakramentu pokuty i pojednania w życiu chrześcijanina                                  

- ukazuje, jak konstruktywnie rozwiązywać problemy

38. Święta

Rodzina wzór i zaproszenie.

-wyjaśnia role

Maryi i Józefa

w życiu Jezusa

 

- opisuje atmosferę

panującą

w rodzinie Jezusa

 

 

 

 

 

 

 

 

-ukazuje motyw

Świętej Rodziny

w kulturze

 

- uzasadnia, dlaczego

Nazaret powinien być

dla chrześcijanina

szkolą Ewangelii

39. Małżeństwo – sakrament wspólnego życia

-porównuje

i interpretuje

teksty przysięgi

małżeńskiej

 

 

 

 

- uzasadnia potrzebę

przygotowania się

do zawarcia

związku

małżeństwa

-uzasadnia znaczenie

łaski sakramentalnej

w życiu małżeńskim

 

- tłumaczy, dlaczego

małżeństwo jest dane

i zadane człowiekowi

- wyjaśnia symbolikę

mirtu

40. Rodzina

Kościołem

domowym

-wyjaśnia, co

cementuje rodzinę

 

 

 

 

 

- wymienia cechy

Kościoła jako

wspólnoty

-uzasadnia, dlaczego

Chrystus powinien być

fundamentem rodziny

 

- wyjaśnia, w jaki

sposób małżonkowie

wzajemnie się

uświęcają

41. Liturgia

rodzinna.

-wyjaśnia, dlaczego

rodzina jest

miejscem

sprawowania

domowej liturgii

 

 

 

- wskazuje

i omawia wartości,

które cementują

rodzinę

-uzasadnia, dlaczego

chrześcijanin

powinien dawać

świadectwo wiary

 

 - tłumaczy, dlaczego

dom rodzinny jest

miejscem, z którego

wynosi się obraz

Kościoła

 

42. "Będziesz świętować ku czci Pana, Boga swego" (Pp 16, 15b)

-tłumaczy, na czym polega świętowanie niedzieli                           

- wyjaśnia, dlaczego ważne jest przeżywanie niedzieli z najbliższymi

-uzasadnia, dlaczego powinniśmy przygotowywać się do świętowania niedzieli                                     - argumentuje potrzebę świętowania niedzieli                                          

- wyjaśnia, dlaczego powinniśmy troszczyć się o rodzinę

 

43. Chrzest otwiera niebo

-wyjaśnia istotę sakramentu chrztu świętego

- wyjaśnia znaczenie obrzędów chrztu świętego                                    - wymienia nazwy sakramentu

 

 

 

 

 

-uzasadnia, dlaczego rodzice decydują o chrzcie swojego dziecka

- zna obowiązki rodziców i rodziców chrzestnych wynikające z sakramentu chrztu świętego                                    

44. Moc sakramentu chorych.

-wyjaśnia skutki

sakramentu

namaszczenia

chorych

 

- opisuje, co należy

przygotować do

udzielania

sakramentu

chorych

- tłumaczy, jak udziela się

sakramentu namaszczenia

chorych

 

-interpretuje teksty

biblijne, mówiące

o chorobie,

cierpieniu, umieraniu

 

- wyjaśnia, jak należy

się przygotować na

przyjęcie sakramentu

- wyjaśnia termin

wiatyk

45. Ostatnie

chwile razem.

-wyjaśnia, jak

należy przygotować

się do pogrzebu

chrześcijańskiego

- uzasadnia,

dlaczego należy

pamiętać w swoich

modlitwach

o zmarłych

-interpretuje tekst

z Ewangelii

św. Jana - J 11,25-26

 

- wyjaśnia, jak

powinniśmy się

zachować wobec

osoby umierającej

 

 

 

Tematy uzupełniające lub do wymiany:

·       Świadectwa osób zakonnych i kapłanów

·       Zmartwychwstanie Chrystusa – centrum wiary chrześcijańskiej