DLA KLASY: III AB, III C i III DE
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO NR XIV
Opracowany na podstawie
programu AZ-4-01/1 z dn. 20.09.2001r
dla klas trzecich
ponadgimnazjalnych pod red. ks. J. Szpeta i D.Jackowiak
Blok tematyczny |
Temat |
WYMAGANIA |
|||||
I. TY ŚCIEŻKĘ ŻYCIA MI UKAŻESZ |
1. Jak nie zostać „kanapowiczem” Bóg pierwszy nas umiłował. |
Konieczne (dopuszczający) |
Podstawowe (dostateczny) |
Rozszerzone (dobry) |
dopełniające (bardzo dobry) |
Wykraczają- ce (celujący) |
|
UCZEŃ -interpretuje biblijny sens słów "Bóg jest Miłością" |
UCZEŃ-omawia sposoby przejawiania się miłości Boga |
UCZEŃ-uzasadnia w jaki sposób umacnia się w nas miłość |
UCZEŃ-wyjaśnia pojęcie bezwarunkowej miłości |
Dotyczy każdego działu: Uczeń bierze udział w konkursach przedmiotowych w szkole i poza szkołą, w olimpiadzie teologicznej,podejmuje własna inicjatywę w przygotowaniu i opracowaniu niektórych fragmentów katechez, odrabia zadania domowe dla chętnych, posiada wiedze i umiejętności wykraczające poza przewidziany program. |
|||
2. Człowiek nie może żyć bez miłości. |
-wyjaśnia, w czym przejawia się podobieństwo człowieka do Boga - podaje definicję słowa miłość - uzasadnia, dlaczego Bóg jest pierwszym nauczycielem miłości |
-wyjaśnia, jak przez samowychowanie urzeczywistniać miłość w swoim środowisku |
-wyjaśnia sens słów: "Stworzeni na obraz i podobieństwo Boga" - uzasadnia potrzebę budowania cywilizacji miłości |
-uzasadnia, dlaczego powinniśmy być odpowiedzialni w życiu za rozwój miłości |
|||
3. Nie lękajcie się być świętymi” św. Jan Paweł II |
-wyjaśnia określenie świętość |
-wyjaśnia jakie podstawowe kroki (życie sakramentalne, udział we mszy św.) powinien poczynić chrześcijanin na drodze ku świętości |
-interpretuje wezwanie: "Wypłyń na głębię" - wyjaśnia, w jaki sposób człowiek dba o rozwój świętości |
-streszcza najważniejsze myśli tekstów biblijnych |
|||
4. Biblijne losy powołanych. |
-wyjaśnia na przykładach misję osób powołanych przez Boga -potrafi wytłumaczyć pojęcie wolności |
- interpretuje biblijny fragment o bogatym młodzieńcu - wyjaśnia, jak rozwijać w sobie otwarcie na Boga. |
pokazuje, jak w życiu można zachować wierność Bogu i Jego przykazaniom - wyjaśnia istotę Bożego powołania |
- uzasadnia, dlaczego wolność jest istotnym czynnikiem powołania |
|||
5. Maryja wzorem słuchania, powołania, działania |
-uzasadnia, dlaczego Maryja jest dla chrześcijanina wzorem posłuszeństwa |
- potrafi wyjaśnić, dlaczego od Maryi można uczyć się miłości do Boga i ludzi |
-omawia, na czym polega zawierzenie swojego życia Maryi |
- ukazuje, dlaczego Maryja jest wzorem odpowiedzialności i bezinteresowności |
II.
Zbudować dom na skale III. Co Bóg złączył, tego człowiek
niech tego nie rozdziela |
6. Czy życie w pojedynkę może być powołaniem? |
- wyjaśnia, jak można
realizować się, żyjąc w samotności; - uzasadnia, że osoba
samotna także realizuje powołanie; |
objaśnia potrzebę
rozeznania swojego powołania; - wyjaśnia, dlaczego nie należy lękać się samotności |
- uzasadnia, jakie wartości może nieść ze sobą jakieś wartości; |
- wyjaśnia, jak można rozeznać własne powołanie; interpretuje słowa Chrystusa „Pójdź za mną” |
|
||||
7. Droga powołania zakonnego |
-wyjaśnia pojęcia: konsekracja, świeckość - argumentuje, dlaczego współcześni młodzi ludzie wybierają życie konsekrowanym |
- wymienia zadania świeckich w Kościele - wyjaśnia, jakie znaczenie posiadają modlitwy zanoszone w intencji nowych dobrych powołań |
-interpretuje rady ewangeliczne |
- wymienia zadania instytutów świeckich w Kościele - ukazuje sposoby realizacji powołania w życiu |
||||||
8. Na czym polega powołanie do kapłaństwa? |
-wyjaśnia, na czym polega posługa kapłańska - interpretuje Mk 3,1 - uzasadnia, dlaczego powinniśmy się modlić za kapłanów |
- wyjaśnia, na jakich płaszczyznach może realizować powołanie (małżeństwo, kapłaństwo, życie samotne) |
-wymienia zadania kapłana w Kościele - wyjaśnia pojęcia: in persona Christi, sukcesja apostolska |
- potrafi ukazać różnicę między kapłaństwem powszechnym a hierarchicznym |
||||||
9. Miłość – drogą czy celem? |
- definiuje słowo miłość; - podaje przykłady, kiedy człowiek kocha; |
wymienia wartości, które nadają sens życiu; |
- uzasadnia na czym polega miłość; |
- potrafi scharakteryzować człowieka dojrzałego; - ukazuje związek między dojrzałością a miłością; |
||||||
10 . Jak skutecznie pracować nad sobą? |
-wyjaśnia pojęcie: praca nad sobą - argumentuje potrzebę ustawicznego inwestowania w siebie |
- interpretuje modlitwę franciszkańską |
-interpretuje obraz- piktogram - argumentuje potrzebę kształtowania swojej wrażliwości |
- uzasadnia, dlaczego kształtowanie poczucia własnej wartości jest ważne |
||||||
11. Przepis na miłość |
podaje definicję proegzystencji |
wyjaśnia związek między byciem ochrzczonym a realizacją dobra w życiu osobistym i społecznym |
wyjaśnia stwierdzenie, że chrześcijanin jest powołany, by być "żywym" sakramentem miłości Chrystusa |
- uzasadnia, dlaczego człowiek realizuje się i udoskonala w działaniu |
||||||
12. Jak godnie przeżyć swoją płciowość? |
-uzasadnia, dlaczego płciowość jest darem |
- charakteryzuje różnice psychofizyczne między mężczyzną a kobietą - podejmuje refleksję nad samowychowaniem w aspekcie płciowości |
wyjaśnia znaczenie płciowości jako daru osoby dla osoby - uzasadnia potrzebę współdziałania z Bogiem w zakresie pracy nad własną płciowością |
- ukazuje znaczenie ludzkiej płciowości |
||||||
13.
Czystość- przeżytek, konieczność czy wartość? |
-wyjaśnia znaczenie słów: "Kto ma czyste oczy, ten ma czyste serce" - omawia pojęcie cnoty czystości |
- interpretuje różne aspekty przykazania ,,Nie cudzołóż" |
-uzasadnia potrzebę szacunku dla ciała ludzkiego - argumentuje potrzebę troski o zachowanie czystości |
- interpretuje naukę Kościoła mówiącą o czystości |
||||||
14.Homoseksualizm w labiryncie
moralnym |
-wyjaśnia pojęcie homoseksualizmu - określa fundamenty życia moralnego chrześcijanina |
- ukazuje, w jaki sposób można pomóc osobom o odmiennej orientacji seksualnej |
-ukazuje różnice między homoseksua- lizmem pozornym a rzeczywistym - interpretuje stanowisko Kościoła wobec omawianego problemu |
- uzasadnia potrzebę troski duszpasterskiej |
||||||
15.
Dlaczego Bóg stworzył
kobietę? |
-wyjaśnia, w jaki sposób kobieta realizuje swoje powołanie - określa, jakie jest podstawowe powołanie kobiety |
- wyjaśnia rolę kobiet w społeczeństwie |
-uzasadnia odrębność kobiety i mężczyzny - ukazuje miejsce kobiety w planie Bożym |
- wyjaśnia różnice między macierzyństwem rzeczywistym a duchowym |
||||||
16. Czy
pornokultura zmienia człowieka? |
-wyjaśnia termin „pornografia” |
- ukazuje i uzasadnia negatywne skutki pornografii |
-ukazuje różnice między pornografią miękką a twardą - ukazuje objawy uzależnienia od pornografii |
- ukazuje, jak można się uchronić od tego zjawiska. |
||||||
17.
Istota i cechy miłości małżeńskiej. |
-wyjaśnia stanowisko chrześcijan na temat istoty miłości małżeńskiej - wymienia cechy miłości małżeńskiej |
- uzasadnia, dlaczego w małżeństwie jesteśmy odpowiedzialni za drugą osobę |
-komentuje stwierdzenie, że ”miłość to służba” |
- ukazuje istotę miłości małżeńskiej |
||||||
18.
Cele małżeństwa |
-wyjaśnia podstawowy cel małżeństwa - uzasadnia, w czym objawia się dojrzałość małżeńska |
- interpretuje katolicką przysięgę małżeńską |
-interpretuje naukę Kościoła dotyczącą małżeństwa - uzasadnia potrzebę przygotowania się do małżeństwa |
- wymienia czynniki, które warunkują szczęśliwe małżeństwo |
||||||
19. " Dlaczego małżeństwo jest sakramentem? |
- wyjaśnia znaczenie przysięgi małżeńskiej - wyjaśnia, w jaki sposób możemy przygotować się do sakramentu małżeństwa |
-wymienia przeszkody kanoniczne |
-uzasadnia znaczenie łaski w sakramencie małżeństwa - wyjaśnia istotę sakramentu małżeństwa |
.- interpretuje przeszkody kanoniczne |
||||||
20. Katolik w związku niesakramentalnym |
-wyjaśnia wartość związku sakramentalnego |
-uzasadnia potrzebę zachowania czystości - uzasadnia znaczenie nierozerwalności małżeńskiej |
-uzasadnia zagrożenia wynikające ze związków nieformalnych i małżeństw niesakramentalnych - ukazuje, w jaki sposób Kościół pomaga osobom żyjącym w takich związkach |
- uzasadnia konieczność zachowania przysięgi małżeńskiej |
||||||
21. Rozwiedzeni w Kościele. |
- uzasadnia potrzebę wierności w małżeństwie |
-wyjaśnia wskazania Kościoła dla rozwiedzionych małżonków |
- uzasadnia Chrystusowy zakaz rozwodów |
.wyjaśnia przesłanie biblijne na temat postępowania w trudnych sytuacjach małżeńskich |
||||||
22.
Jak budować szczęście
w małżeństwie? |
-wyjaśnia, kto jest dawcą miłości prawdziwej - wyjaśnia, na czym polega autentyczna miłość |
- wymienia cechy i przymioty miłości |
-uzasadnia, jakie warunki zewnętrzne i wewnętrzne są odpowiedzialne za szczęście w małżeństwie |
- wyjaśnia, czym jest współdziałanie, współrozumienie i współodczuwanie w małżeństwie - uzasadnia, dlaczego dzięki miłości kształtuje się prawdziwe człowieczeństwo |
||||||
23.
Czy w małżeństwie
można dostąpić świętości? |
-wyjaśnia termin świętość |
- uzasadnia, w jaki sposób małżonkowie realizują w życiu powołanie do świętości |
uzasadnia, dlaczego małżeństwo jest drogą do świętości |
- przedstawia drogę do świętości małżonków Alojzego i Marii Beltrame Quattrocchi |
||||||
IV. Pozwólcie dzieciom przyjść do mnie |
24.
Odpowiedzialne przekazywanie życia. |
wyjaśnia, czym jest odpowiedzialne rodzicielstwo |
- uzasadnia, kiedy miłość małżeńska jest pełna |
-uzasadnia, dlaczego miłości nie można oddzielić od życia |
- argumentuje, dlaczego miłość powinna być ukierunkowana na Boga, współmałżonka, dziecko |
|
||||
25. Rodzice, rodzina… od nich wiara się zaczyna (macierzyństwo) |
-wyjaśnia, kto jest wzorem cnót macierzyńskich |
- ukazuje zagrożenia dla kobiecości - wyjaśnia wartości, jakie należy dostrzec w macierzyństwie |
-uzasadnia, dlaczego macierzyństwo jest powołaniem - uzasadnia różnorodne spojrzenie mężczyzny i kobiety na macierzyństwo |
- argumentuje potrzebę szacunku dla swojej płciowości |
||||||
26.
Rodzice, rodzina… od
nich wiara się zaczyna (ojcostwo) |
- ukazuje, jakie czynniki mają wpływ na to, aby być dobrym ojcem |
- wyjaśnia rolę ojca we współczesnym świecie - uzasadnia, dlaczego do prawidłowego rozwoju dziecka potrzebnych jest oboje rodziców |
- uzasadnia, jakie cechy ojca i matki są niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka - tłumaczy, czym charakteryzuje się męskość |
-wyjaśnia, czym jest ojcostwo w sensie biblijnym |
||||||
27. Dziecko – znak błogosławieństwa Bożego |
-uzasadnia prawdę, że Bóg jest dawcą życia |
- podaje argumenty świadczące o negatywnych skutkach antykoncepcji |
-uzasadnia, dlaczego dziecko jest bezcennym darem |
- ukazuje prawidłowe i nieprawidłowe postawy wobec rodzicielstwa |
||||||
28. Odpowiedzialność rodziców za wychowanie potomstwa |
-wyjaśnia, dlaczego rodzina jest podstawowym miejscem wychowania człowieka |
- uzasadnia potrzebę komunikacji w rodzinie |
-interpretuje style wychowania - uzasadnia potrzebę wychowania ku wartościom |
- argumentuje potrzebę posiadania w życiu autorytetu |
||||||
29.
Czy zapłodnienie in
vitro to droga do szczęścia? |
-uzasadnia, dlaczego sztuczne zapłodnienie jest niezgodne z nauką Kościoła |
- wyjaśnia pojęcie sztuczna prokreacja |
-określa granice nienaruszalności życia ludzkiego |
- wymienia rodzaje sztucznej prokreacji |
||||||
30.
Wykorzystać szansę na
miłość – adopcja |
- wyjaśnia termin adopcja |
-wyjaśnia ideę duchowej adopcji - uzasadnia warunki adopcji dziecka |
- uzasadnia konieczność ochrony życia ludzkiego |
wyjaśnia potrzebę duchowej adopcji |
||||||
31.
Czy inżynieria
genetyczna zawsze
służy dobru człowieka? |
-tłumaczy, jakie jest źródło godności osoby ludzkiej - wyjaśnia pojęcie: godność osoby |
- uzasadnia, na czym polegają badania prenatalne - wymienia prawa embrionu |
-uzasadnia, dlaczego niedopuszczalne są eksperymenty medyczne na embrionach |
- wyjaśnia, w których momentach badania medyczne są uzasadnione |
||||||
V. Bądźcie
poddani sobie, kierując się nawzajem bojaźnią Chrystusa VI. Napominajcie siebie samych przez
pieśni pełne Ducha, pod wpływem łaski śpiewając Bogu w naszych sercach |
32. Dlaczego aborcji mówimy „Nie”? Eutanazja
czy życie do końca? |
interpretuje problem aborcji i eutanazji w świetle dekalogu - dokonuje oceny moralnej aborcji i eutanazji na podstawie nauki Kościoła |
- wyjaśnia. na czym polega "cywilizacja śmierci" - wyjaśnia, czym jest syndrom proaborcyjny |
- motywuje, dlaczego życie jest dobrem człowieka |
-broni swego stanowiska wobec problemu aborcji i eutanazji |
|
33. Klonowanie – sukces czy klęska? |
- wyjaśnia, czym zajmuje się inżyniera genetyczna |
-zna i potrafi wyjaśnić stanowisko Kościoła wobec osiągnięć inżynierii genetycznej |
- zna regulacje prawne Unii Europejskiej dotyczące eksperymentów na embrionach ludzkich |
-uzasadnia granice nienaruszalności ludzkiego życia |
||
34.
Czcij ojca swego i matkę swoją. |
-interpretuje IV Przykazanie - wyjaśnia znaczenie słowa ,,czcić" |
- wymienia obowiązki rodziców i dzieci |
-interpretuje obowiązki rodziców i dzieci - wyjaśnia, jaką postawę powinno mieć dziecko względem swoich rodziców |
- tłumaczy sposoby ewangelizowania dzieci przez rodziców |
||
35.
Dom rodzinny szkołą
wiary |
-wyjaśnia słowa: ,,rodzina Bogiem silna" - uzasadnia czynniki wpływające na szczęście rodziny |
- wyjaśnia, jakie wartości daje dom, rodzina - ukazuje, jaki wpływ ma rodzina na przyszłość świata |
- ukazuje zagrożenia dla współczesnej rodziny |
-wyjaśnia, czym jest domowy Kościół - uzasadnia własny wkład w ubogacanie rodziny |
||
36. Jak uczyć się modlitwy w rodzinie? |
-uzasadnia potrzebę modlitwy w życiu człowieka |
- wymienia fazy modlitwy rodzinnej |
-uzasadnia, jakie znaczenie w rodzinie ma modlitwa wspólnotowa |
- opisuje cechy modlitwy rodzinnej - tłumaczy, jak ważne dla dziecka jest świadectwo rodziców |
||
37. Dialog w relacjach międzyludzkich. Rodzina miejscem miłości i przebaczenia |
-tłumaczy, co jest podstawowym warunkiem miłosierdzia Bożego |
- uzasadnia, jaka postawa łagodzi sytuacje konfliktowe w rodzinie |
-interpretuje przypowieść o synu marnotrawnym - uzasadnia znaczenie sakramentu pokuty i pojednania w życiu chrześcijanina |
- ukazuje, jak konstruktywnie rozwiązywać problemy |
||
38.
Święta Rodzina wzór i zaproszenie. |
-wyjaśnia role Maryi i Józefa w życiu Jezusa |
- opisuje atmosferę panującą w rodzinie Jezusa |
-ukazuje motyw Świętej Rodziny w kulturze |
- uzasadnia, dlaczego Nazaret powinien być dla chrześcijanina szkolą Ewangelii |
||
39. Małżeństwo – sakrament wspólnego życia |
-porównuje i interpretuje teksty przysięgi małżeńskiej |
- uzasadnia potrzebę przygotowania się do zawarcia związku małżeństwa |
-uzasadnia znaczenie łaski sakramentalnej w życiu małżeńskim |
- tłumaczy, dlaczego małżeństwo jest dane i zadane człowiekowi - wyjaśnia symbolikę mirtu |
||
40.
Rodzina Kościołem domowym |
-wyjaśnia, co cementuje rodzinę |
- wymienia cechy Kościoła jako wspólnoty |
-uzasadnia, dlaczego Chrystus powinien być fundamentem rodziny |
- wyjaśnia, w jaki sposób małżonkowie wzajemnie się uświęcają |
||
41.
Liturgia rodzinna. |
-wyjaśnia, dlaczego rodzina jest miejscem sprawowania domowej liturgii |
- wskazuje i omawia wartości, które cementują rodzinę |
-uzasadnia, dlaczego chrześcijanin powinien dawać świadectwo wiary |
- tłumaczy,
dlaczego dom rodzinny jest miejscem, z którego wynosi się obraz Kościoła |
||
42. "Będziesz świętować ku czci Pana, Boga swego" (Pp 16, 15b) |
-tłumaczy, na czym polega świętowanie niedzieli |
- wyjaśnia, dlaczego ważne jest przeżywanie niedzieli z najbliższymi |
-uzasadnia, dlaczego powinniśmy przygotowywać się do świętowania niedzieli - argumentuje potrzebę świętowania niedzieli |
- wyjaśnia, dlaczego powinniśmy troszczyć się o rodzinę |
||
43. Chrzest otwiera niebo |
-wyjaśnia istotę sakramentu chrztu świętego |
- wyjaśnia znaczenie obrzędów chrztu świętego - wymienia nazwy sakramentu |
-uzasadnia, dlaczego rodzice decydują o chrzcie swojego dziecka |
- zna obowiązki rodziców i rodziców chrzestnych wynikające z sakramentu chrztu świętego |
||
44. Moc
sakramentu chorych. |
-wyjaśnia skutki sakramentu namaszczenia chorych |
- opisuje, co należy przygotować do udzielania sakramentu chorych - tłumaczy, jak udziela się sakramentu namaszczenia chorych |
-interpretuje teksty biblijne, mówiące o chorobie, cierpieniu, umieraniu |
- wyjaśnia, jak należy się przygotować na przyjęcie sakramentu - wyjaśnia termin wiatyk |
||
45.
Ostatnie chwile razem. |
-wyjaśnia, jak należy przygotować się do pogrzebu chrześcijańskiego |
- uzasadnia, dlaczego należy pamiętać w swoich modlitwach o zmarłych |
-interpretuje tekst z Ewangelii św. Jana - J 11,25-26 |
- wyjaśnia, jak powinniśmy się zachować wobec osoby umierającej |
||
|
Tematy uzupełniające lub do wymiany:
· Świadectwa osób zakonnych i kapłanów
· Zmartwychwstanie Chrystusa – centrum wiary chrześcijańskiej