Nauczyciel
przedmiotu: Jarosław Jóźwiak
rok szkolny
2017/2018
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z
PRZEDMIOTU WIEDZA O KULTURZE
Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia są
realizacją Podstawy programowej i określone są kryteriami
oceniania w oparciu o Statut Szkoły obowiązujący w XIV Liceum Ogólnokształcącym im.
Kazimierza Wielkiego w Poznaniu.
I.
KRYTERIA OCENIANIA
Podstawowym
elementem oceny z przedmiotu WOK jest wiedza, a także kreatywne zachowania
ucznia: jego chęć i próby działań twórczych, inicjatywy
kulturalne, aktywność wykraczającą poza ramy zadań
wyznaczonych obligatoryjnie, wolę poznawczą i ciekawość
świata, próby samodzielnego rozwijania zainteresowań kulturą i
sztuką oraz dzielenia się nimi (na forum klasy, blogu, stronie
internetowej itp.). Pamiętając o zasadzie stosowania indywidualizacji
w ocenie postępów ucznia w
przyswajaniu przedmiotowych treści kształcenia uwzględnione
są takie czynniki, jak:
·
wiedza (wiedza
bieżąca, wiedza teoretyczna sprawdzana poprzez ćwiczenia w uzupełnianiu tekstów z luką; wiedza
historyczna sprawdzana m.in. w formie testów podsumowujących
realizowaną partię materiału programowego; quizów, szkolnych i
międzyszkolnych turniejów wiedzy o kulturze itp.),
·
postawa
twórcza i aktywność (udział w dyskusjach i konkursach,
umiejętność uczenia się we współpracy poprzez realizację projektów związanych
wiedzą o kulturze; zaangażowanie w ćwiczenia lekcyjne, czynne
uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych (np. koła zainteresowań,
wycieczki szkolne - przygotowanie prelekcji/ciekawostek na temat zwiedzanych
miejsc, itp.); udział w występach szkolnych (imprezy
okolicznościowe, akademie); uczestnictwo w życiu kulturalnym danej
miejscowości,
·
samodzielność
myślenia i wola poznawcza - wykazywane m.in. poprzez
systematyczne przygotowywanie
się do lekcji i aktywne uczestnictwo w lekcjach; realizowanie zadań
dodatkowych związanych z treściami lekcji/cyklem lekcyjnym;
chęć i umiejętność dzielenia się z innymi
wiedzą kulturową oraz indywidualnymi zainteresowaniami/pasjami dotyczącymi
wybranych dziedzin kultury.
1.
Skala ocen i ogólne kryteria wystawiania stopni z
przedmiotu Wiedza o kulturze współgrają z ustaleniami zawartymi w
Statucie Szkoły.
2.
O ocenie okresowej decydują oceny cząstkowe.
Ocena jest zindywidualizowana oraz zależna od możliwości ucznia
tak, by uwzględniała jego wkład pracy.
3.
W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono
trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe
uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania, nauczyciel
zobowiązany jest, na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej,
dostosować wymagania programowe.
4.
Przy wykonywaniu pracy grupowej wszyscy członkowie zespołu
otrzymują taką samą ocenę.
5.
W związku z jedną godziną tygodniowo
przedmiotu WOK, uczniom przysługuje w ciągu półrocza
możliwość zgłoszenia
- dwa razy nieprzygotowania do zajęć.
6.
Każdej ocenie towarzyszy wyjaśniający komentarz
słowny.
7.
Ocenianie bieżące z zajęć
edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi
informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w
uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co wymaga
poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
8.
Nauczyciel uzasadnia ocenę i udziela wskazówek
ustnie przy wpisywaniu do dziennika oceny z poszczególnych form sprawdzania
wiedzy.
II.
KRYTERIA OCENIANIA
OSIĄGNIĘĆ UCZNIA - wymagania przedmiotowo-programowe
(opracowane w oparciu o aktualną podstawę
programową MEN oraz program nauczania i podręcznik Spotkanie z
kulturą wydawnictwa Nowa Era).
Ocena
celująca . Uczeń:
·
wykazuje zaangażowanie w realizację projektów
związanych z treściami przedmiotu wiedza
o kulturze; aktywnie uczestniczy
w szkolnym życiu kulturalnym
(np. organizacja imprez kulturalnych,
prowadzenie kroniki wydarzeń kulturalnych szkoły/regionu;
działalność w Samorządzie Uczniowskim, współpraca z
lokalnymi mediami itp.);
·
ujawnia indywidualne zdolności artystyczne,
potrafi zainteresować nimi otoczenie, wskazuje źródła twórczej
inspiracji, określa motywy i przedstawia plany własnego rozwoju
kulturowego;
·
współpracuje z osobami/instytucjami związanymi z kulturą
i animacją kulturalną;
·
prowadzi i dokumentuje działania związane z
aktywnością kulturalną i samokształceniem kulturowym, wykorzystuje
w tym celu tradycyjne i nowe technologie informacyjno-komunikacyjne;
·
odnosi sukcesy podczas konkursów, olimpiad oraz innych
form rywalizacji związanych z przedmiotem wiedza o kulturze;
·
uprawia i popularyzuje własną
twórczość, określa jej charakter, wskazuje źródła
inspiracji, związek z tradycją kulturową, kanonami sztuki itp.;
Ocena bardzo
dobra. Uczeń:
·
zna zasady i sposoby obcowania z tekstami kultury; wie,
na czym polega ich refleksyjny i krytyczny odbiór;
·
wymienia środki wyrazu właściwe poszczególnym dziedzinom
sztuki;
·
sytuuje wybrane dzieła sztuki w kontekście
historyczno-kulturowym, określa ich związek z epoką i
stylem artystycznym; formułuje sądy/komentarze
wartościujące na temat omawianych tekstów kultury; odczytuje ich
dosłowne, metaforyczne i symboliczne znaczenia;
·
aktywnie uczestniczy w różnych formach życia kulturalnego w
szkole/poza szkołą;
·
wskazuje przykłady, motywy, walory
współczesnego nawiązywania do tradycji poszczególnych epok w historii
kultury;
·
omawia zjawisko integracji międzykulturowej
wokół np. stylów artystycznych, motywów, wartości, znaków i symboli;
·
omawia przeobrażenia, przewartościowania
kulturowe w przeszłości i
współczesności; wskazuje i uzasadnia związki polskiej kultury
narodowej z tradycją śródziemnomorską; odnajduje ich
obecność w wybranych dziełach sztuki;
·
klasyfikuje, charakteryzuje, interpretuje wybrane
teksty kultury; określa ich rodzaj, środki artystycznego wyrazu,
wskazuje konteksty interpretacyjne;
·
dostrzega i omawia na wybranych przykładach
związek sztuki ze światem znaków, symboli i wartości
kulturowych;
·
charakteryzuje i uzasadnia przyczyny popularności,
ponadczasowości wybranych twórców kultury (narodowej i europejskiej) oraz
ich dzieł;
·
dokonuje analizy oraz interpretacji porównawczej
tekstów kultury różnych epok; rozpoznaje cechy określonych stylów
artystycznych w czytanych tekstach kultury, wskazuje ich związek z ideałami epoki; odnajduje w tradycji
kulturowej przykłady przełomów artystycznych;
·
aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym; potrafi
rozwijać własne zainteresowania i umiejętności obcowania ze
sztuką.
Ocena dobra . Uczeń:
·
zna genezę powstania, rozwoju i
właściwości klasycznego kręgu cywilizacyjnego; wskazuje
związki współczesności ze starożytnością oraz
kolejnymi epokami w dziejach kultury;
·
identyfikuje źródła tożsamości europejskiej i
polskiej kultury;
·
wyjaśnia związki/zależności między
różnymi dziedzinami sztuki;
·
wskazuje podobieństwa i różnice między
sztuką różnych epok;
·
charakteryzuje sytuację kultury, jej twórców i
odbiorców w czasach współczesnych; zna jej charakterystyczne zjawiska (np.
wielostylowość, audiowizualność, synkretyzm),
źródła kryzysu, wybitne/kontrowersyjne osiągnięcia, itd.;
·
podaje przykłady obcowania ze sztuką; ujawnia indywidualne
preferencje kulturalne;
·
w czytanych tekstach kultury identyfikuje środki wyrazu
artystycznego i określa ich funkcje;
·
na wybranych przykładach wyjaśnia zjawiska
interdyscyplinarności w sztuce;
·
porównuje różne sposoby artystycznego kreowania
tych samych motywów, tematów, idei w sztuce różnych epok (np. motywy
biblijne – w malarstwie, rzeźbie, literaturze, filmie, reklamie oraz
innych tekstach kultury);
·
podaje przykłady i dostrzega walory twórczego
zaangażowania w rozwój sztuki; nawiązuje do twórczości
najsłynniejszych w dziejach kultury (narodowej/ogólnoświatowej;
dawnej/ współczesnej) artystów, wyjaśnia, na czym polega
przełomowy charakter ich twórczości;
·
wymienia przykłady dóbr kultury
(światowej/narodowej/regionalnej), określa ich rodzaj, znaczenie,
sposoby ochrony;
·
omawia relacje między kulturami różnych grup
społecznych, regionów, narodów, kręgów cywilizacyjnych; dostrzega
tzw. „miejsca wspólne” w kulturze;
·
wskazuje możliwości, źródła i
uzasadnia potrzebę samodzielnego, ciągłego wzbogacania wiedzy
kulturowej.
Ocena
dostateczna. Uczeń:
·
wskazuje różnice znaczeniowe między
głównymi pojęciami kulturowymi (cywilizacja, kultura, sztuka ,
dzieło sztuki);
·
na wybranych przykładach charakteryzuje relacje
międzykulturowe (kultury narodowe)
i
wewnątrzkulturowe (kultura narodowa – kultury regionalne); dostrzega
wielowymiarowość kultury; wyodrębnia jej różne obszary i
podaje właściwe im przykłady tekstów kultury
(materialnej,
duchowej, elitarnej, popularnej, ludowej, masowej, alternatywnej itd.);
·
nazywa/wymienia znane z historii sztuki style,
kierunki, zjawiska artystyczne; zna ich prekursorów oraz przełomowe
dzieła; ustala związek wybranych twórców i tekstów kultury z epoką
historyczną i stylem artystycznym;
·
wymienia funkcje sztuki w dziejach kultury;
·
wykazuje wobec dzieł sztuki postawę
refleksyjną i wartościującą; podejmuje próbę
samodzielnej analizy, interpretacji i oceny wybranego tekstu kultury; zwraca
uwagę na wielojęzyczność sztuki, określa, porównuje
różne sposoby wyrażania tych samych treści;
·
identyfikuje zachowania „na rzecz kultury” i „wbrew kulturze”;
·
porównuje sposoby definiowania kluczowych
pojęć „wiedzy o kulturze” (kręgi cywilizacyjne, kultury
narodowe, regionalne, sztuka, dzieła sztuki, epoki, style, kierunki
artystyczne, kultura wysoka/kultura popularna; itd.); omawia ich funkcjonowanie
w tradycji kulturowej – dawnej i współczesnej;
·
zna główne typy stylów w historii sztuki (np. styl
twórcy, styl szkoły artystycznej, prądu, gatunku, epoki, itd.),
podaje przykłady ich funkcjonowania;
·
wypowiada się na temat miejsca i roli kultury w
życiu człowieka; wyjaśnia zjawisko sprzeczności
kulturowych; podaje przykłady zachowań wobec kultury; rozumie
rolę tradycji w procesie dziejowym; wymienia główne cechy, znaki,
symbole, konteksty polskiej i europejskiej kultury;
·
omawia zjawiska charakterystyczne dla sztuki kolejnych epok
historycznych;
·
omawia sytuację kultury w realiach
współczesności; wskazuje źródła zagrożeń i
sposoby przeciwdziałania zjawiskom kryzysowym.
Ocena
dopuszczająca. Uczeń:
·
zna główne pojęcia przedmiotu „wiedza o
kulturze” (cywilizacja, kultura, sztuka, dzieło sztuki, epoka, styl,
konwencja, kierunek artystyczny, tradycja, klasyka);
·
wymienia epoki, style, kierunki i dziedziny w historii kultury;
wymienia czołowych twórców
(polskich i europejskich);
·
wymienia główne znaki, symbole oraz tradycje
europejskiego kręgu kulturowego i polskiej kultury narodowej;
·
określa rodzaj wybranych dzieł sztuki;
·
zna najważniejsze zabytki ogólnoświatowego,
europejskiego, polskiego i regionalnego dziedzictwa kulturowego;
·
zna najsłynniejszych twórców polskiej,
europejskiej i światowej kultury oraz ich artystyczne
osiągnięcia;
·
zna twórców regionalnych (historycznych i
współczesnych), regionalne zabytki, miejsca pamięci, zwyczaje,
obyczaje, walory krajobrazowe, itd.;
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia żadnego z
powyższych kryteriów, ponadto:
·
często jest nieprzygotowany do lekcji, nie
prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie bierze udziału w dyskusji, nie
wywiązuje się z powierzonych mu zadań, wykazuje
lekceważący stosunek do przedmiotu.