WYMAGANIA Z FIZYKI NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE DLA LICEUM CZTEROLETNIEGO ZAKRES PODSTAWOWY KLASA I ROK SZKOLNY 2019/2020
1. Na ocenę dopuszczającą
Uczeń:
•
wykonuje pomiary czasu oraz długości,
• wskazuje cyfry znaczące w wyniku obliczeń.
• wskazuje na rysunkach tor oraz przebytą drogę,
• stosuje pojęcie prędkości do opisu ruchu,
• odróżnia przemieszczenie od drogi.
• stosuje pojęcie przyspieszenia do opisu ruchu,
• podaje przykłady ruchu przyspieszonego i opóźnionego,
• opisuje słownie ruch zmienny, używając pojęcia prędkości.
• odróżnia ruch jednostajny od jednostajnie zmiennego,
• oblicza drogę w ruchu jednostajnym.
• nazywa siły w najbliższym otoczeniu, wskazuje kierunki ich działania,
• podaje treść III zasady dynamiki.
• składa siły równoległe,
• wyznacza wartość wypadkowej sił równoległych,
• podaje treść I zasady dynamiki.
• formułuje treść II zasady dynamiki,
• oblicza przyspieszenie ciała, znając siłę i masę,
• podaje przykłady ruchu ciał pod działaniem siły,
• wskazuje siłę będącą przyczyną ruchu.
• odróżnia siłę tarcia od oporu ośrodka,
• wyznacza kierunek działania siły tarcia i oporu ośrodka w opisanych sytuacjach,
• omawia wpływ siły tarcia i oporu ośrodka na ruch ciała.
• określa rodzaj ruchu ciała spadającego swobodnie (bez oporów ruchu),
• zapisuje wartość przyspieszenia ziemskiego,
• wskazuje sytuacje, w których można pominąć opór powietrza.
• podaje przykłady ruchu po okręgu,
• określa kierunek działania siły wypadkowej w ruchu po okręgu,
• definiuje pojęcia prędkości, okresu i promienia okręgu.
• wskazuje w otoczeniu układy nieinercjalne,
• podaje kierunek działania siły bezwładności w opisywanych sytuacjach,
• zapisuje, od czego zależy siła bezwładności. Analizuje siły działające na ciało poruszające się ruchem jednostajnym,
• wie, że nacisk na podłoże na równi jest mniejszy od ciężaru,
• opisuje związek między kątem nachylenia a przyspieszeniem ciała na równi.
• formułuje treść zasady zachowania energii,
• wskazuje przykłady przemian energii w procesach zachodzących w otoczeniu.
• określa, kiedy wykonywana jest praca w sensie fizycznym,
• definiuje pojęcie mocy.
• wskazuje przykłady, w których ciała mają energię kinetyczną i energię potencjalną grawitacji,
• podaje, od czego zależy energia kinetyczna i energia potencjalna grawitacji.
• formułuje zasadę zachowania energii mechanicznej,
• opisuje, w jakich warunkach energia mechaniczna jest zachowana,
• podaje przykłady zjawisk, w których zachowana jest energia mechaniczna.
• klasyfikuje ciała ze względu na własności sprężyste,
• podaje przykłady ciał mających energię potencjalną sprężystości.
• wskazuje dyscypliny sportowe, w których osiągi notowane są jako pomiar fizyczny.
• opisuje budowę Układu Słonecznego,
• określa następstwa ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi.
• formułuje prawo grawitacji (prawo powszechnego ciążenia),
• określa siłę grawitacji jako przyczynę krążenia planet wokół Słońca oraz księżyców wokół planet.
• podaje definicję satelity,
• określa siłę grawitacji jako przyczynę krążenia satelitów wokół planet,
• odróżnia satelity naturalne i sztuczne,
• opisuje niektóre zastosowania sztucznych satelitów.
• wyjaśnia, dlaczego Ziemia krąży wokół Słońca, a nie odwrotnie, odwołując się do ich mas.
• wskazuje sytuacje, w których występuje stan nieważkości i przeciążenia,
• opisuje różnice między stanem normalnym a nieważkością i przeciążeniem.
• odróżnia astronomię od astrologii,
• określa, czym są gwiazdy,
• podaje definicję roku świetlnego jako jednostki odległości.
• wyjaśnia, że sfera niebieska wykonuje obrót w ciągu 1 doby i zna tego przyczynę.
• opisuje podstawowe fakty dotyczące powstania i ewolucji Wszechświata (moment powstania – Wielki Wybuch, ciągłe rozszerzanie się).
2. Na ocenę dostateczną oprócz wymagań wymienionych wyżej
Uczeń:
• oblicza średni wynik z wielu pomiarów,
• zapisuje wynik obliczeń z odpowiednią liczbą cyfr znaczących,
• określa rozdzielczość przyrządu pomiarowego.
• podaje przykłady ruchu jednostajnego,
• oblicza prędkość dla ruchu jednostajnego,
• odróżnia prędkość średnią od chwilowej.
• oblicza przyspieszenie, mając daneprędkości i czas,
• definiuje słownie ruch jednostajnie przyspieszony i opóźniony,
• analizuje jakościowo wykresy prędkości od czasu.
• zapisuje równania poszczególnych ruchów,
• na podstawie opisu sytuacji potrafi nazwać poszczególne rodzaje ruchu ciał,
• oblicza drogę, podstawiając dane do podstawowych wzorów.
• poprawnie rysuje wektory sił,
• wybiera ciało, na które działa siła, na podstawie analizy opisu sytuacji,
• wskazuje środek masy ciała.
• graficznie składa siły nierównoległe,
• oblicza wartość wypadkowej sił działających w kierunkach prostopadłych do siebie,
• analizuje siły działające na ciało w spoczynku i poruszające się ruchem jednostajnym.
• analizuje rodzaj ruchu ciała przy zadanych siłach,
• oblicza przyspieszenie, korzystając z II zasady dynamiki,
• określa kierunek siły wypadkowej na podstawie opisu ruchu.
• omawia warunki powstawania siły tarcia,
• wyjaśnia mechanizm powstawania tarcia w oparciu o obraz mikroskopowy,
• określa, od czego zależą siła tarcia i siła oporu ośrodka.
• określa, w jakiej sytuacji ruch spadającego ciała staje się jednostajny,
• zapisuje warunek, przy którym ciała spadają ruchem jednostajnym.
• określa siłę będącą siłą dośrodkową we wskazanych sytuacjach,
• oblicza prędkość ruchu, mając dany promień i okres obiegu,
• określa jakościowo zależność siły dośrodkowej od prędkości ciała, jego masy oraz promienia okręgu.
• oblicza wartość siły bezwładności w podanych sytuacjach,
• analizuje siły działające na ciało znajdujące się w spoczynku w układzie nieinercjalnym.
• tłumaczy w oparciu o zasady dynamiki, dlaczego trudniej jest ruszyć ciało, niż je przesuwać,
• omawia warunek spoczynku ciała na równi, analizując siły.
• omawia przemiany energetyczne procesów w przyrodzie,
• odróżnia układ izolowany energetycznie od nieizolowanego.
• oblicza pracę, gdy znane są siła i przemieszczenie,
• oblicza pracę, gdy znane są czas pracy i moc urządzenia,
• określa, w jakich warunkach praca wykonana przez siłę wynosi zero.
• oblicza energię kinetyczną i energię potencjalną grawitacji w prostych przykładach.
• omawia rzuty z punktu widzenia energii mechanicznej,
• oblicza energię mechaniczną ciała w zadanej sytuacji.
• określa zależność siły sprężystości od odkształcenia,
• podaje przykłady przemian energetycznych z udziałem energii potencjalnej sprężystości,
• podaje zastosowania energii potencjalnej sprężystości.
• omawia przemiany energetyczne w wybranych dyscyplinach sportowych,
• wskazuje rodzaje aktywności wymagającej dużej mocy oraz dużej energii.
• podaje kolejność planet od Słońca,
• określa, co to są komety i meteoryty,
• opisuje cechy planet karłowatych.
• oblicza siłę grawitacji dla danych mas znajdujących się w podanej odległości od siebie,
• wiąże siłę grawitacji z siłą ciężkości.
• oblicza prędkość orbitalną satelitów,
• opisuje warunki krążenia satelitów geostacjonarnych.
• oblicza masę ciała centralnego, korzystając ze wzoru na prędkość orbitalną.
• wyjaśnia stan nieważkości i przeciążenia, odwołując się do siły bezwładności,
• wymienia skutki zdrowotne przebywania w stanie nieważkości i przeciążenia,
• określa miarę przeciążenia.
• opisuje, czym są gwiazdozbiory,
• opisuje, czym jest galaktyka,
• opisuje różnicę między galaktyką a mgławicą.
• podaje treść prawa Hubble’a,
• podaje dowody obserwacyjne rozszerzania się przestrzeni.
3. Na ocenę dobrą oprócz wymagań wymienionych wyżej
Uczeń:
• szacuje niepewność pomiarową,
• oblicza niepewność względną,
• porównuje precyzję poszczególnych pomiarów.
• odróżnia wykresy s(t) od wykresów x(t),
• oblicza prędkość z nachylenia wykresu położenia od czasu,
• rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności.
• oblicza prędkość końcową przy zadanym przyspieszeniu,
• analizuje ilościowe wykresy zależności prędkości od czasu,
• oblicza przyspieszenie z wykresu u(t)
• z opisu sytuacji wyodrębnia potrzebne wielkości fizyczne do obliczeń,
• poprawnie dobiera równanie do określonych rodzajów ruchu,
• poprawnie interpretuje uzyskane wyniki obliczeń.
• odróżnia siły wewnętrzne od zewnętrznych,
• przedstawia pary sił wynikające z III zasady dynamiki.
• podaje przykłady inercjalnych układów odniesienia,
• wnioskuje o wartościach sił na bazie I i III zasady dynamiki.
• korzysta z równań ruchu, aby obliczyć siłę wypadkową,
• mając daną siłę wypadkową, wnioskuje o siłach działających na ciało.
• opisuje sposoby zmniejszenia lub zwiększenia siły tarcia i oporu ośrodka,
• oblicza wartość siły tarcia,
• wskazuje różnice między tarciem statycznym a kinetycznym.
• omawia ruch ciała z uwzględnieniem oporu powietrza, odwołując się do II zasady dynamiki,
• szacuje prędkości graniczne dla różnych ciał.
• oblicza wartość siły dośrodkowej,
• wskazuje przykłady ruchu po okręgu pod działaniem różnych sił,
• opisuje związki między prędkością, promieniem, okresem i częstotliwością.
• odróżnia układ inercjalny od nieinercjalnego,
• rozwiązuje proste zadania w układzie nieinercjalnym.
• znajduje graficznie siłę wypadkową działającą na ciało znajdujące się na równi,
• oblicza przyspieszenie ciała na równi,
• wyjaśnia, dlaczego tarcie na stromych stokach jest małe.
• wyjaśnia przebieg zjawisk, odwołując się do zasady zachowania energii.
• wiąże pracę siły zewnętrznej ze zmianą energii układu,
• zauważa wpływ sił oporu ruchu na zmianę energii ciała.
• oblicza pracę siły wykonaną przez siłę jako zmianę energii układu.
• stosuje zasadę zachowania energii do rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.
• oblicza siłę sprężystości i energię potencjalną sprężystości,
• podaje przykłady obiektów mających energię sprężystości mimo braku widocznego odkształcenia.
• szacuje osiągi sportowców w oparciu o zasadę zachowania energii.
• opisuje mechanizm powstawania warkocza komety i jego kierunku,
• opisuje znaczenie badania meteorytów dla astronomii.
• oblicza przyspieszenie grawitacyjne na powierzchni ciał niebieskich,
• oblicza masę Ziemi.
• wyprowadza wzór na prędkość orbitalną satelity,
• porównuje prędkości i okresy obiegu satelitów na różnych orbitach.
• wyprowadza wzór na obliczenie mas ciał niebieskich z prawa grawitacji,
• oblicza masę planety mającej satelitę,
• oblicza masę, korzystając z wartości przyspieszenia grawitacyjnego na powierzchni planety.
• oblicza przeciążenie w określonych sytuacjach
• wie, czym jest zodiak,
• przelicza lata świetlne na kilometry i jednostki astronomiczne.
• oblicza odległości do galaktyk i prędkości ucieczki, korzystając z prawa Hubble’a,
• opisuje fakt istnienia ciemnej materii i ciemniej energii.
4.
Na ocenę bardzo dobrą, oprócz wyżej wymienionych wymagań
Uczeń:
• dobiera przyrządy stosownie do przeprowadzanych pomiarów,
• odróżnia błędy grube od przypadkowych,
• zauważa błędy systematyczne serii pomiarów.
• opisuje ruch ciała w różnych układach odniesienia,
• wyznacza prędkość względną dwóch obiektów,
• rozwiązuje zadania wymagające ułożenia równania i wyznaczenia niewiadomej.
• rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
• rysuje wykresy prędkości i położenia od czasu przy zadanych parametrach ruchu,
• interpretuje nachylenie wykresu u(t) i x(t).
• rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
• ocenia realność uzyskanych wyników obliczeń.
• analizuje siły działające w bardziej złożonych układach ciał,
• wyjaśnia mechanizm poruszania się ludzi, pojazdów itp.
• zaznacza na rysunkach działające siły,
• wyznacza wartości sił działających w układzie co najmniej dwóch ciał.
• rozwiązuje bardziej złożone zadania z dynamiki.
• wnioskuje o wartości tarcia statycznego w opisanej sytuacji,
• rozwiązuje zadania związane z ruchem pod działaniem siły tarcia.
• szacuje siłę oporu powietrza z wykresu zależności prędkości od czasu dla ciała spadającego w powietrzu,
• szacuje drogę przebytą ruchem przyspieszonym podczas spadania.
• analizuje ruch po okręgu w sytuacjach, gdy siłą dośrodkową jest wypadkowa kilku sił.
• analizuje dane zjawisko w układzie inercjalnym i nieinercjalnym,
• rozwiązuje trudniejsze zadania obliczeniowe.
• rozwiązuje zadania z równią pochyłą, wykorzystując równania ruchu i zasady dynamiki.
• rozwiązuje zadania obliczeniowe,
• wyklucza hipotetyczny przebieg zjawiska, odwołując się do zasady zachowania energii.
• rozwiązuje zadania rachunkowe,
• wyznacza siłę działającą na ciało na podstawie analizy przemian energetycznych.
• rozwiązuje bardziej złożone zadania obliczeniowe.
• rozwiązuje zadania, korzystając z zasady zachowani energii mechanicznej.
• wyjaśnia rolę rozbiegu w różnych dyscyplinach sportowych.
• opisuje miejsca, w których na niebie należy szukać planet,
• wyjaśnia ruch planet na tle gwiazd.
• rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności.
• oblicza wysokość satelitów geostacjonarnych,
• wyprowadza związek między okresem obiegu a promieniem orbity satelitów.
• oblicza masy składników układów podwójnych krążących wokół środka masy.
• wyjaśnia stan nieważkości i przeciążenia z punktu widzenia układu nieinercjalnego oraz układu inercjalnego.
• wyjaśnia ruch Słońca i planet na tle gwiazd.
• opisuje fakty obserwacyjne potwierdzające istnienie ciemnej materii,
• wiąże stałą Hubble’a z wiekiem Wszechświata.
5.
Na ocenę celującą, oprócz wyżej wymienionych wymagań
Uczeń:
Uczeń potrafi
zaplanować i przeprowadzić doświadczenie dotyczące wcześniej poznanych
zagadnień, określić przyrządy pomiarowe, które są konieczne do przeprowadzenia
doświadczenia. Uwzględnić zasady bezpieczeństwa, przedstawić schemat (szkic)
połączeń sprzętu, dokonać wstępnych pomiarów. Omówić uzyskane wyniki.