Przedmiotowy system oceniania – historia sztuki
I Formy sprawdzania wiadomości
1. Na pierwszych zajęciach w roku szkolnym nauczyciel informuje uczniów owszelkich formach sprawdzania wiadomości i systemie oceniania.
2. Formy sprawdzania wiadomości to testy podsumowujące poszczególne okresy w historii sztuk i test sprawdzający rozpoznawanie stylów i ich odmian planowany na koniec każdego semestru (45 minut), kartkówki polegaj ące na rozpoznawaniu dzieł sztuki (10 – 15 minut), ćwiczenia testowe i analizy wybranych dzieł w wykonywane w parach lub indywidualnie (45 minut) oraz zadania domowe, wśród których mogą się znaleźć: prezentacje multimedialne (w grupach lub indywidualnie), eseje, opowiadania, krótkie formy sceniczne.
W klasach trzecich, uczniowie decydujący się na egzamin maturalny z historii sztuki mogą także otrzymać ocenę za wykonywanie ćwiczeń maturalnych oraz próbny egzamin maturalny.
Uczniowie biorący udział w Olimpiadzie Artystycznej mogą otrzymać ocenę za wykonywanie ćwiczeń i testów przygotowuj ących do konkursu.
II. Organizacja pisemnych form sprawdzania wiadomości i zasady ich poprawiania
1. Obowiązkiem ucznia jest przystąpienie do wszystkich prac pisemnych w semestrze, zgodnie z terminami, które zawsze są zapowiadane:
· kartkówka – z tygodniowym wyprzedzeniem,
· sprawdzian podsumowujący – z dwutygodniowym wyprzedzeniem, nie później niż trzy tygodnie przed datą wystawiania ocen semestralnych.
2. Sprawdziany pisemne oceniane są według następującej skali:
Ocena |
Skala |
|
|
|
|
celujący |
95 |
– 100% |
|
|
|
bardzo dobry |
86 |
– 94% |
|
|
|
dobry |
71 |
– 85% |
|
|
|
dostateczny |
50 |
– 70% |
|
|
|
dopuszczający |
33 |
– 49% |
|
|
|
niedostateczny |
0 – 32% |
|
|
|
3. Uczeń nieobecny na sprawdzianie z przyczyn usprawiedliwionych, oraz ten, który otrzymał ocenę niedostateczną ma prawo do poprawy w ciągu dwóch tygodni od daty wyznaczonej na sprawdzian, w terminie i trybie ustalonym przez nauczyciela.
Uczniowie nieobecni na kartkówkach, mają obowiązek zaliczyć materiał w formie odpowiedzi ustnej na pierwszej godzinie historii sztuki po okresie nieobecności.
4. Brak zadania domowego skutkuje oceną niedostateczną. Uczniowie nieobecni z przyczyn usprawiedliwionych w dniu wyznaczonym na oddanie pracy domowej, mogą dostarczyć ją wciągu tygodnia od daty powrotu do szkoły.
5. Wpis „-” oznacza nieobecność na pisemnych formach sprawdzania wiadomości oraz nieobecność ucznia w dniu obowiązku oddania zadania domowego. Nie jest to ocena, ale wpis taki ma wpływ na ocenę semestralną i końcowej rocznej. Jeśli sprawdzian zostanie poprawiony, a zadanie doniesione w ciągu tygodnia, wpis zostanie anulowany.
6. Niewykonanie zadania poleconego do wykonania w czasie lekcji (ćwiczenia testowe, analizy) skutkuje oceną niedostateczną, która nie podlega poprawie.
III. Waga ocen oraz warunki i tryb uzyskania oceny klasyfikacyjnej z zajęć dydaktycznych.
1. Ocena klasyfikacyjna jest wynikiem wszystkich ocen uzyskanych przez ucznia w trakcie trwania semestru. Średnia ważona ocen jednym z kryteriów decydujących o ocenie semestralnej i rocznej – końcowej.
2. Waga ocen:
Forma sprawdzania wiadomości |
Waga oceny |
Udział w Olimpiadzie Artystycznej, konkursy (finał) |
4 |
Próbna matura |
4 |
Test podsumowujący dany okres w sztuce |
4 |
Test sprawdzający wiedzę o kilku epokach, rozpoznawanie stylów |
3 |
Kartkówka |
2 |
Analiza dzieła sztuki |
3 |
Analiza porównawcza |
2 |
Ćwiczenie testowe |
1 |
Aktywność na lekcji |
1 |
Prezentacja multimedialna |
1 |
Zadanie domowe |
1 |
3. Ocenianie śródroczne i roczne:
Ocena śródroczna i roczna jest ustalana na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych według następujących kryteriów:
Średnia |
Ocena szkolna |
poniżej 1,7 |
ndst |
1,7 – 2,69 |
dop |
2,7 – 3,59 |
dst |
3,60 – 4,54 |
db |
4,55 – 5,34 |
bdb |
powyżej 5,35 |
cel |
4. Obowiązkiem ucznia, który na pierwszy semestr otrzymał ocenę niedostateczną jest napisanie sprawdzianu z całości materiału zrealizowanego pierwszym semestrze w terminie ustalonym przez nauczyciela, nie później niż trzy miesiące przed końcem roku szkolnego.
5. Pozytywną ocenę na koniec roku uczeń uzyskuje, gdy oceny z obu semestrów są pozytywne.
IV. Tryb zgłaszania nieprzygotowania.
1. Zasady zgłaszania nieprzygotowania do lekcji przez uczniów określa nauczyciel na pierwszych zajęciach.
2. Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie dwa razy w semestrze, bezpośrednio przed lekcją. Uczeń, który opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia nie ma prawa do takiego zgłoszenia.
V. Szczegółowe kryteria oceniania z historii sztuki
1. OCENĘ CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń który:
· posiada wiedzę z zakresu historii sztuki wykraczającą poza program nauczania;
· potrafi kojarzyć fakty i zjawiska artystyczne ze zjawiskami historyczno-kulturowymi i społecznymi;
· swobodnie posługuje się słownictwem z zakresu analizy dzieła sztuki – zarówno formy, jak i treści, potrafi twórczo stosować je wobec nowych, nieznanych sobie obiektów;
· wnosi nowe, twórcze spojrzenie w interpretację zjawisk artystycznych w kulturze dawnej i współczesnej;
· osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadzie przedmiotowej.
2. OCENĘ BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń który:
· posiada wiedzę określoną w programie nauczania historii sztuki i potrafi swobodnie z niej korzystać;
· wykazuje zainteresowanie przedmiotem, chętnie zgłasza się do zadań dodatkowych;
· potrafi posługiwać się słownictwem z zakresu analizy formy i treści dzieła sztuki w sposób jasny i prawidłowy. Swobodnie stosuje je do opisu nieznanych wcześniej obiektów.
3. OCENĘ DOBRĄ otrzymuje uczeń który:
· posiada wiedzę określoną w programie nauczania historii sztuki;
· wykonuje w terminie polecone zadania;
· opanował słownictwo dotyczące historii i teorii sztuki i potrafi z niego korzystać dokonując analiz formy i treści;
4. OCENĘ DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń który:
· opanował materiał nauczania w stopniu zadawalającym;
· zna podstawowe słownictwo dotyczące historii i teorii sztuki i potrafi poprawnie je stosować;
· większość poleconych zadań wykonuje w terminie.
5. OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń który:
· posiada niepełną wiedzę określoną w programie nauczania;
· w nikłym stopniu opanował słownictwo z zakresu historii i teorii sztuki
· rokuje nadzieje na poprawę.
6. OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń który:
· nie opanował wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania a braki te uniemożliwiają mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej