Wymagania edukacyjne z historii i społeczeństwa w roku szkolnym klasa 2b, 2DE, 2C,2F
2019/2020
Nauczyciele:Aneta Podemska- Begmann
Na bieżące ocenianie mają wpływ:
-
aktywności ucznia na lekcji
przejawiające się gotowością do udziału
w zajęciach,
- udzielanie odpowiedzi,
- wyciąganie i formułowanie wniosków,
- wyrażanie własnych poglądów,
- argumentowanie swoich przekonań,
- posługiwanie się podręcznikiem, aktami prawnymi i innymi źródłami
- udział w konkursach i olimpiadach szkolnych i pozaszkolnych
Szczegółowy zakres tematyki dla klasy II :
- Antyczny i dzisiejszy wzór obywatela i bohatera,
- Mityczni i historyczni herosi oraz ich zwycięstwa,
- Nauka starożytna,
- Nauka średniowieczna,
- Polska Piastów,
- Polska Jagiellonów,
- Reformacja i kontrreformacja,
- Polska XVI od XVIII wieku,
- Europa Napoleona.
- Świat doby oświecenia – nowoczesne prądy ideologiczne,
- Ruchy narodowo-społeczne na ziemiach polskich w XIX wieku,
- Nauka doby renesansu, baroku, oświecenia i romantyzmu,
- Przeobrażenia świata w XIX wieku,
- Sprawa polska w czasie I wojny światowej
- II Rzeczpospolita
- Walka Polaków w II wojnie światowej
- Przejęcie władzy przez komunistów po II wojnie światowej
- Życie i opór społeczny w PRL
- Przełomowy rok 1989
- Polska w UE i NATO
- Ludzie i nauka w XIX i w XX wieku
Na ocenę celująca uczeń potrafi:
- umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
- charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory bohatera i obywatela oraz porównać je z postawami reprezentowanymi przez bohaterów polskiej historii i literatury,
- przedstawić osiągnięcia starożytnej i średniowiecznej nauki,
- omówić państwo Piastów,
- omówić państwo Jagiellonów,
- omówić kształtowanie się uniwersytetów w średniowieczu,
- charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,
- przedstawić główne nurty naukowe w oświeceniu,
- wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
- wymienić postawy obywateli wobec upadku polsko-litewskiej Rzeczpospolitej,
- wymienić najważniejsze idee reformacji,
- charakteryzować na wybranych przykładach postawy obywateli wobec wyzwań epoki,
- charakteryzować spory o przyczyny upadku I Rzeczypospolitej,
- przedstawić przyczyny, przebieg i skutki polskich powstań narodowych,
- ocenić polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego oraz nurtu realizmu politycznego,
- przedstawić osiągnięcia naukowe w XIX i XX wieku,
- ocenić dorobek nauki w zakresie od starożytności do współczesności,
- omówić koncepcie ustroju i zasięgu terytorialnego Polski w XX w. w latach 1918-39, 1944-45, 1989,
- charakteryzować spory o kształt Polski w XX wieku,
- przedstawić postawy Polaków wobec okupantów w czasie II wojny światowej,
- omówić postawy Polaków wobec władz komunistycznych,
- charakteryzować postawy społeczne wobec totalitarnej władzy uwzględniając różnorodne formy oporu oraz koncepcje współpracy i przystosowania,
- scharakteryzować proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego w Polsce po 1989r,
- zając wysokie miejsce w wojewódzkich etapach konkursów i olimpiad
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
- Bohater
- Obywatel
- Polis
- Hoplici
- Falanga
- Republika
- Oligarchia
- Ostracyzm
- Demokracja bezpośrednia
- Demokracja pośrednia
- Nauka starożytna
- Metropolia kościelna
- Monarchia patrymonialna
- Monarchia stanowa
- Rozbicie dzielnicowe
- Palatyn
- Kanclerz
- Antypapież
- Princeps
- Senior
- Rada królewska
- Corona Regni Poloniae
- Unia personalna
- Unia realna
- Przywilej generalny
- Statut
- Inkorporacja
- Sejm walny
- Przywileje
- Renesans
- Humanizm
- Sejmiki
- Interrex
- Rokosz
- Veto
- Oligarchia magnacka
- Manufaktura
- Rewolucja cen
- Reformacja
- Ksenofobia
- Dysydenci
- sekularyzacja
- Kontrreformacja
- Tolerancja
- Demokracja szlachecka
- Parlamentaryzm
- Monarchia parlamentarna
- Wolna elekcja
- Absolutyzm
- Masoneria
- Sprzysiężenie
- Powstanie
- Branka
- Konserwatyzm
- Liberalizm
- Stańczycy
- Praca organiczna
- Germanizacja
- Rusyfikacja
- Hekata
- Proletariat
- Kapitalizm
- Socjalizm
- Endecja
- Sanacja
- Ententa
- Komunizm
- Kolonia
- Rewolucja
Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi:
- umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
- charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory bohatera i obywatela oraz porównać je z postawami reprezentowanymi przez bohaterów polskiej historii i literatury,
- przedstawić osiągnięcia starożytnej i średniowiecznej nauki,
- omówić państwo Piastów,
- omówić kształtowanie się uniwersytetów w średniowieczu,
- charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,
- przedstawić główne nurty naukowe w oświeceniu,
- wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
- wymienić postawy obywateli wobec upadku polsko-litewskiej Rzeczpospolitej,
- wymienić najważniejsze idee reformacji,
- charakteryzować na wybranych przykładach postawy obywateli wobec wyzwań epoki,
- charakteryzować spory o przyczyny upadku I Rzeczypospolitej,
- przedstawić przyczyny, przebieg i skutki polskich powstań narodowych,
- ocenić polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego oraz nurtu realizmu politycznego,
- przedstawić osiągnięcia naukowe w XIX i XX wieku,
- ocenić dorobek nauki w zakresie od starożytności do współczesności,
- omówić koncepcie ustroju i zasięgu terytorialnego Polski w XX w. w latach 1918-39, 1944-45, 1989,
- charakteryzować spory o kształt Polski w XX wieku,
- przedstawić postawy Polaków wobec okupantów w czasie II wojny światowej,
- omówić postawy Polaków wobec władz komunistycznych,
- charakteryzować postawy społeczne wobec totalitarnej władzy uwzględniając różnorodne formy oporu oraz koncepcje współpracy i przystosowania,
- scharakteryzować proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego w Polsce po 1989r,
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
- Bohater
- Obywatel
- Polis
- Hoplici
- Falanga
- Republika
- Oligarchia
- Ostracyzm
- Demokracja bezpośrednia
- Demokracja pośrednia
- Nauka starożytna
- Metropolia kościelna
- Monarchia patrymonialna
- Monarchia stanowa
- Rozbicie dzielnicowe
- Palatyn
- Kanclerz
- Antypapież
- Senior
- Rada królewska
- Unia personalna
- Unia realna
- Przywilej generalny
- Statut
- Inkorporacja
- Sejm walny
- Przywileje
- Renesans
- Humanizm
- Sejmiki
- Interrex
- Rokosz
- Veto
- Oligarchia magnacka
- Manufaktura
- Rewolucja cen
- Reformacja
- Ksenofobia
- Dysydenci
- sekularyzacja
- Kontrreformacja
- Tolerancja
- Demokracja szlachecka
- Parlamentaryzm
- Monarchia parlamentarna
- Wolna elekcja
- Absolutyzm
- Sprzysiężenie
- Powstanie
- Branka
- Konserwatyzm
- Liberalizm
- Stańczycy
- Praca organiczna
- Germanizacja
- Rusyfikacja
- Proletariat
- Kapitalizm
- Socjalizm
- Endecja
- Sanacja
- Ententa
- Komunizm
- Kolonia
- Rewolucja
Na ocenę dobrą uczeń potrafi:
- umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
- charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory bohatera i obywatela
- przedstawić osiągnięcia starożytnej i średniowiecznej nauki,
- omówić państwo Piastów,
- omówić kształtowanie się uniwersytetów w średniowieczu,
- charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,
- przedstawić główne nurty naukowe w oświeceniu,
- wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
- wymienić postawy obywateli wobec upadku polsko-litewskiej Rzeczpospolitej,
- wymienić najważniejsze idee reformacji,
- charakteryzować spory o przyczyny upadku I Rzeczypospolitej,
- przedstawić przyczyny, przebieg i skutki polskich powstań narodowych,
- ocenić polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego oraz nurtu realizmu politycznego,
- przedstawić osiągnięcia naukowe w XIX i XX wieku,
- ocenić dorobek nauki w zakresie od starożytności do współczesności,
- omówić koncepcie ustroju i zasięgu terytorialnego Polski w XX w. w latach 1918-39, 1944-45, 1989,
- charakteryzować spory o kształt Polski w XX wieku,
- przedstawić postawy Polaków wobec okupantów w czasie II wojny światowej,
- omówić postawy Polaków wobec władz komunistycznych,
- charakteryzować postawy społeczne wobec totalitarnej władzy uwzględniając różnorodne formy oporu oraz koncepcje współpracy i przystosowania,
- scharakteryzować proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego w Polsce po 1989r,
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
- Bohater
- Obywatel
- Polis
- Hoplici
- Falanga
- Republika
- Oligarchia
- Ostracyzm
- Demokracja bezpośrednia
- Demokracja pośrednia
- Nauka starożytna
- Monarchia patrymonialna
- Monarchia stanowa
- Rozbicie dzielnicowe
- Palatyn
- Kanclerz
- Antypapież
- Senior
- Rada królewska
- Unia personalna
- Unia realna
- Przywilej generalny
- Statut
- Inkorporacja
- Sejm walny
- Przywileje
- Renesans
- Humanizm
- Sejmiki
- Interrex
- Rokosz
- Veto
- Oligarchia magnacka
- Manufaktura
- Rewolucja cen
- Reformacja
- Ksenofobia
- Dysydenci
- Kontrreformacja
- Tolerancja
- Demokracja szlachecka
- Parlamentaryzm
- Monarchia parlamentarna
- Wolna elekcja
- Absolutyzm
- Powstanie
- Branka
- Konserwatyzm
- Liberalizm
- Stańczycy
- Praca organiczna
- Germanizacja
- Rusyfikacja
- Proletariat
- Kapitalizm
- Socjalizm
- Sanacja
- Ententa
- Komunizm
- Kolonia
- Rewolucja
-
Na ocenę dostateczną uczeń potrafi:
- umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
- charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory bohatera i obywatela
- przedstawić osiągnięcia starożytnej i średniowiecznej nauki,
- omówić państwo Piastów,
- charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,
- przedstawić główne nurty naukowe w oświeceniu,
- wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
- wymienić postawy obywateli wobec upadku polsko-litewskiej Rzeczpospolitej,
- wymienić najważniejsze idee reformacji,
- charakteryzować przyczyny upadku I Rzeczypospolitej,
- przedstawić przyczyny, przebieg i skutki polskich powstań narodowych,
- przedstawić osiągnięcia naukowe w XIX i XX wieku,
- ocenić dorobek nauki w zakresie od starożytności do współczesności,
- omówić koncepcie ustroju i zasięgu terytorialnego Polski w XX w. w latach 1918-39, 1944-45, 1989,
- charakteryzować spory o kształt Polski w XX wieku,
- przedstawić postawy Polaków wobec okupantów w czasie II wojny światowej,
- omówić postawy Polaków wobec władz komunistycznych,
- scharakteryzować proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego w Polsce po 1989r,
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
- Bohater
- Obywatel
- Polis
- Republika
- Oligarchia
- Ostracyzm
- Demokracja bezpośrednia
- Demokracja pośrednia
- Nauka starożytna
- Monarchia patrymonialna
- Monarchia stanowa
- Rozbicie dzielnicowe
- Antypapież
- Senior
- Rada królewska
- Unia personalna
- Unia realna
- Przywilej generalny
- Statut
- Inkorporacja
- Sejm walny
- Przywileje
- Renesans
- Humanizm
- Sejmiki
- Rokosz
- Veto
- Oligarchia magnacka
- Manufaktura
- Reformacja
- Dysydenci
- Kontrreformacja
- Tolerancja
- Demokracja szlachecka
- Parlamentaryzm
- Monarchia parlamentarna
- Wolna elekcja
- Absolutyzm
- Powstanie
- Konserwatyzm
- Liberalizm
- Praca organiczna
- Germanizacja
- Rusyfikacja
- Proletariat
- Kapitalizm
- Socjalizm
- Sanacja
- Ententa
- Komunizm
- Kolonia
- Rewolucja
Na ocenę dopuszczającą uczeń potrafi:
- umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
- charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory bohatera i obywatela
- przedstawić podstawowe osiągnięcia starożytnej i średniowiecznej nauki,
- omówić państwo Piastów,
- charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,
- przedstawić główne nurty naukowe w oświeceniu,
- wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
- wymienić najważniejsze idee reformacji,
- charakteryzować przyczyny upadku I Rzeczypospolitej,
- przedstawić przyczyny, przebieg i skutki polskich powstań narodowych,
- omówić koncepcie ustroju i zasięgu terytorialnego Polski w XX w. w latach 1918-39, 1944-45, 1989,
- charakteryzować spory o kształt Polski w XX wieku,
- przedstawić postawy Polaków wobec okupantów w czasie II wojny światowej,
- omówić postawy Polaków wobec władz komunistycznych,
- scharakteryzować proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego w Polsce po 1989r,
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
- Bohater
- Obywatel
- Polis
- Republika
- Oligarchia
- Demokracja bezpośrednia
- Demokracja pośrednia
- Nauka starożytna
- Monarchia patrymonialna
- Monarchia stanowa
- Rozbicie dzielnicowe
- Senior
- Rada królewska
- Unia personalna
- Unia realna
- Statut
- Inkorporacja
- Sejm walny
- Przywileje
- Renesans
- Humanizm
- Sejmiki
- Rokosz
- Veto
- Oligarchia magnacka
- Reformacja
- Kontrreformacja
- Tolerancja
- Demokracja szlachecka
- Parlamentaryzm
- Monarchia parlamentarna
- Wolna elekcja
- Absolutyzm
- Powstanie
- Konserwatyzm
- Liberalizm
- Germanizacja
- Rusyfikacja
- Proletariat
- Kapitalizm
- Socjalizm
- Ententa
- Komunizm
- Rewolucja