Wymagania na poszczególne oceny z przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym dla klasy III szkoły ponadgimnazjalnej,
uwzględniający kształcone umiejętności i treści podstawy programowej
Temat (rozumiany jako lekcja) |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) Uczeń: |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) Uczeń: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) Uczeń: |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) Uczeń: |
I. Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej |
|||||
Konstytucja jako nadrzędny akt normatywny państwa |
– zna i rozumie pojęcia: konstytucji, preambuły, aktu normatywnego – wymienia cechy konstytucji – potrafi omówić znaczenie konstytucji |
– wyjaśnia pojęcia: konstytucji, preambuły – omawia znaczenie słowa „konstytucja” na przestrzeni wieków – rozróżnia rodzaje konstytucji |
– określa ustrój polityczny państwa zawarty w preambule Konstytucji RP – porównuje rodzaje konstytucji – charakteryzuje podstawy ustroju RP |
– uzasadnia szczególne znaczenie konstytucji – analizuje fragmenty konstytucji i preambuły – uzasadnia swoje stanowisko – omawia procedurę zmiany konstytucji |
– potrafi uzasadnić negatywny i pozytywny aspekt nadrzędności – ocenia konstytucję jako akt w znaczeniu formalnym i materialnym – potrafi wskazać źródła konstytucji |
Tradycje polskiego konstytucjonalizmu |
– zna najważniejsze konstytucje RP – rozróżnia konstytucje pełne i niepełne |
– wymienia najważniejsze polskie konstytucje – omawia znaczenie Konstytucji 3 Maja i Konstytucji z 1997 r. |
– charakteryzuje najważniejsze konstytucje, akty prawne w historii RP – omawia podstawy prawne RP |
– porównuje małe konstytucje z Konstytucjami RP – łączy symboliczne przekazanie insygniów władzy prezydenckiej z ciągłością państwa polskiego |
– potrafi uzasadnić najważniejsze zapisy polskich konstytucji – ocenia i uzasadnia zmiany konstytucji na przestrzeni wieków i ich najważniejsze osiągnięcia |
Transformacja ustrojowa po 1989 r. |
– zna pojęcia: Okrągłego Stołu, transformacji ustrojowej, pluralizmu, ustroju politycznego i gospodarczego – wie, kto zasiadł przy okrągłym stole – wymienia stronę rządzącą i opozycję – określa najważniejsze zmiany w ustroju RP po 1989 r. |
– rozumie istotę porozumień Okrągłego Stołu i transformacji ustrojowej – wymienia trzy zespoły problemowe i przedstawia najistotniejsze porozumienia Okrągłego Stołu – przedstawia procedurę zmiany konstytucji |
– charakteryzuje zmiany ustrojowe, które nastąpiły po Okrągłym Stole – rozumie i omawia najważniejsze nowelizacje konstytucji w 1989 r. – wyjaśnia proces transformacji ustroju politycznego i gospodarczego |
– łączy fazy nowelizacji konstytucji ze zmianami ustrojowymi państwa – uzasadnia najistotniejsze zmiany i zasadę suwerenności narodu, pluralizmu politycznego, demokratyzacji władz lokalnych |
– ocenia opozycję solidarnościową przy Okrągłym Stole i reformy, do których doprowadziła – uzasadnia swoje stanowisko, popierając je argumentami – rozważa przemiany ustrojowe lat 80. i 90. XX w. |
Konstytucyjne zasady ustroju państwa w Konstytucji z 1997 r. |
– wymienia najważniejsze zasady prawa konstytucyjnego – rozumie, że zasady prawa konstytucyjnego to najbardziej podstawowe ustalenia zawarte w ustawie zasadniczej |
– wyjaśnia pojęcia: suwerenności, republikańskiej formy państwa, państwa prawa, decentralizacji państwa i pluralizmu politycznego i społecznego – potrafi na podstawie fragmentu zapisu nazwać odpowiednią zasadę |
– wskazuje w tekście konstytucji zapisy potwierdzające odpowiednie zasady prawa konstytucyjnego – omawia wszystkie zasady prawa konstytucyjnego i rozumie jego istotę |
– wyjaśnia relacje między prawem międzynarodowym a prawem krajowym – łączy poszczególne zasady i uzasadnia swoje stanowisko |
– ocenia adekwatność zapisów w konstytucji do odpowiednich zasad – potrafi prognozować w jakim kierunku będą następowały zmiany zapisów w konstytucji i procedury zmiany konstytucji |
2. Władza ustawodawcza w Polsce |
|||||
Wybór i organizacja Sejmu i Senatu RP |
– wyjaśnia znaczenie pojęć: kadencji, mandatu, immunitetu poselskiego – wymienia zasady wyborów do sejmu i senatu – wymienia organy sejmu i senatu |
– omawia zasady wyborów do sejmu i senatu – charakteryzuje organy sejmu i senatu i ich działalność – przedstawia zasady prawa wyborczego |
– porównuje system większościowy wyboru senatu z systemem proporcjonalnym wyboru sejmu RP – omawia kodeks wyborczy z 05.02.2011 r. |
– analizuje problem immunitetu i możliwości jego pozbawienia oraz pociągnięcia posła do odpowiedzialności – łączy zasady etyki poselskiej z zachowaniem posłów na co dzień |
– określa sytuacje, w jakich może dojść do skrócenia kadencji sejmu – potrafi ocenić polski system wyborczy do sejmu i senatu oraz zaproponować zmiany w celu wyboru lepszej reprezentacji społeczeństwa |
Funkcje parlamentu |
– zna i rozumie pojęcie dwuizbowości w Polsce, większości zwykłej, bezwzględnej i kwalifikowanej – wymienia funkcje parlamentu |
– wymienia kompetencje sejmu i senatu – przedstawia znaczenie obu izb oraz Zgromadzenia Narodowego w systemie władz RP |
– podaje przykłady stosowania w procedurze legislacyjnej polskiego parlamentu większości zwykłej, bezwzględnej i kwalifikowanej – wskaże tryby w jakich stanowi się poszczególne ustawy |
– wyjaśnia szczególny charakter procedury uchwalania ustawy budżetowej – przyporządkowuje rodzaje większości do poszczególnych głosowań w sejmie i senacie RP |
– ocenia polski parlament obecnej kadencji i jego kondycję – proponuje zmiany, które mogą usprawnić pracę sejmu RP |
3. Władza wykonawcza w Polsce |
|||||
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej |
– zna genezę funkcji Prezydenta RP – wymienia Prezydentów polskich – wskaże podstawowe różnice w wyborach prezydenckich i parlamentarnych – omawia uprawnienia Prezydenta RP |
– charakteryzuje dualistyczny model ustrojowy władzy wykonawczej (egzekutywy) w RP – określa główne kompetencje Prezydenta w relacjach z parlamentem, rządem, władzą sądowniczą, a także sposób sprawowania władzy w zakresie bezpieczeństwa państwa i polityki zagranicznej |
– wyjaśnia różnice między ordynacjami wyborów parlamentarnych i prezydenckich w Polsce – wyjaśnia, w jakich okolicznościach prezydent może być zawieszony lub usunięty z urzędu – analizuje przepisy konstytucyjne dotyczące kompetencji prezydenta w zakresie obronności kraju |
– analizuje miejsce prezydenta w dualistycznym modelu ustrojowym władzy wykonawczej – analizuje wyniki wyborów prezydenckich od 1990 r. – ocenia zapisy Konstytucji w sprawie zawieszenia lub usunięcia prezydenta z urzędu |
– analizuje charakter, jaki Konstytucja RP nadaje wzajemnym relacjom prezydenta i rządu – ocenia słowa przysięgi Prezydenta RP przed Zgromadzeniem Narodowym |
Rada Ministrów |
– zna i rozumie pojęcia: kolegialności, wotum zaufania, rekonstrukcji rządu, odpowiedzialności konstytucyjnej – wymienia zadania rady Ministrów – podaje etapy powołania rządu |
– rozumie pojęcie kolegialności rządu – omawia skład rządu – określa zadania Prezesa Rady Ministrów – wymienia Prezesów Rady Ministrów po 1989 r. |
– charakteryzuje rząd jako organ kolegialny – określa zadania rządu, premiera i poszczególnych ministrów jako naczelnych organów administracji rządowej – przedstawia konstytucyjne procedury powołania i odwołania rządu i zmiany ministrów |
– porównuje sytuację rządów mniejszościowych i większościowych ze względu na możliwość działania – rozróżnia i charakteryzuje odpowiedzialność parlamentarną (polityczną) rządu przed sejmem i konstytucyjną przed Trybunałem Stanu |
– ocenia i uzasadnia zmiany na stanowisku premiera po 1989 r. – ocenia działania rządu obecnej i poprzedniej kadencji – proponuje działania rządu przeciwdziałające negatywnym skutkom recesji gospodarczej |
Organy odpowiedzialne za porządek oraz bezpieczeństwo państwa i obywateli. Stany nadzwyczajne |
– wymienia instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i porządek w państwie – rozumie potrzebę ich tworzenia i działania – rozpoznaje logo tych instytucji |
– przedstawia najważniejsze instytucje, które powołuje państwo w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku – omawia podstawowe zadania tych instytucji – rozpoznaje istotne informacje zawarte w logo tych instytucji |
– podaje cele tworzenia policji, CBA, ABW i straży: granicznej, celnej, ochrony kolei, leśnej, rybackiej i gminnej – rozróżnia zadania CBA i ABW |
– ocenia działalność instytucji odpowiadających za bezpieczeństwo i porządek w Polsce – dostrzega różnice w zadaniach instytucji odpowiadających za bezpieczeństwo i porządek, np. policji, straży gminnej |
– proponuje rozwiązania, które mogą wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa i porządku w państwie – uzasadnia potrzebę, istnienia i działania wszystkich instytucji |
Zasady wprowadzenia stanu nadzwyczajnego |
– zna i rozumie pojęcia: stanu nadzwyczajnego, stanu wojennego, stanu wyjątkowego i stanu klęski żywiołowej – wie, kiedy i kto wprowadził stan wojenny w Polsce – zna podstawy prawne do wprowadzenia stanu wojennego w Polsce |
– omawia postanowienia dotyczące rodzajów stanów nadzwyczajnych – rozróżnia poszczególne stany nadzwyczajne i warunki ich wprowadzania – omawia dokumenty i źródła dotyczące stanów nadzwyczajnych w Polsce |
– charakteryzuje zasady wprowadzenia stanów nadzwyczajnych i restrykcje podczas ich trwania – charakteryzuje stany nadzwyczajne w Polsce: stan wojenny, stan wyjątkowy i stan klęski żywiołowej – ocenia postać generała Wojciecha Jaruzelskiego |
– analizuje podobieństwa i różnice między stanem wojennym, stanem wyjątkowym i stanem klęski żywiołowej – wyszukuje informacje na temat stanowiska Trybunału Konstytucyjnego w sprawie Dekretu z dnia 15 grudnia 1981 r. – ocenia legalność wprowadzenia stanu wojennego w Polsce w 1981 r. |
– analizuje zasadność wprowadzenia stanów nadzwyczajnych w Polsce i ich podstawy prawne – argumentuje swoje stanowisko na temat zasadności wprowadzenia stanu wojennego w Polsce – potrafi przedstawić i uzasadnić argumenty za i przeciw wprowadzenia stanu wojennego w Polsce w 1981 r. |
Administracja rządowa |
– rozróżnia administrację rządową centralną i administrację rządową terenową – wyjaśnia pojęcia: wojewody, służby cywilnej, służby publicznej, dobra wspólnego – określa najważniejsze zadania administracji rządowej i służby cywilnej |
– przedstawia podział administracji na rządową centralną i terenową oraz zespoloną i niezespoloną – wymienia centralne organy administracji rządowej, organy administracji zespolonej i niezespolonej – omawia obowiązki członków Korpusu Służby Cywilnej |
– charakteryzuje administrację rządową centralną i terenową – rozróżnia pracowników służby cywilnej i mianowanych przez Szefa Służby Cywilnej urzędników służby cywilnej – potrafi odnieść się do idei służby publicznej i istoty służby cywilnej – dobra wspólnego |
– podaje przykłady, czym zajmuje się administracja rządowa centralna i administracja terenowa (zespolona i niezespolona) – ocenia funkcjonowanie służby cywilnej w Polsce – charakteryzuje kompetencje wojewody i obowiązki członków Korpusu Służby Cywilnej |
– projektuje spotkanie z przedstawicielem administracji zespolonej lub niezespolonej – przedstawia propozycje działań, które mogłyby podnieść jakość pracy administracji rządowej |
4. Organy kontroli państwowej, ochrony prawa i zaufania publicznego |
|||||
Organy kontroli państwowej, ochrony prawa i zaufania publicznego |
– zna i rozumie pojęcia: organów kontroli państwowej, organów ochrony prawa, NIK-u, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Prokuratury, IPN-u, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, lustracji – wymienia najważniejsze zadania organów kontroli państwowej i ochrony prawa |
– omawia kompetencje NIK-u – przedstawia uprawnienia i sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich – opisuje procedurę lustracyjną – podaje kategorie osób, które jej podlegają – wymienia Rzeczników Praw Obywatelskich |
– charakteryzuje zadania IPN – odnosi je do wybranych przykładów – wymienia zadania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Urzędu Komunikacji Elektronicznej |
– ocenia działalność Najwyższej Izby Kontroli dla funkcjonowania państwa – analizuje pracę Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Prokuratury, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu Komunikacji Elektronicznej i ocenia wypełnianie przez nich ich zadań |
– projektuje spotkanie z przedstawicielem organu kontroli państwowej i ochrony prawa – przygotuje projekt debaty na temat lustracji i kontrowersji z nią związanych |
5. Samorząd terytorialny w Polsce |
|||||
Samorząd terytorialny w Polsce i jego zadania |
– zna i rozumie pojęcia: samorządu terytorialnego, demokracji bezpośredniej, demokracji pośredniej i referendum – rozróżnia samorząd gminny, powiatowy i wojewódzki – wymienia rodzaje samorządów: terytorialny, pracowniczy, zawodowy i uczniowski |
– omawia formy demokracji bezpośredniej i demokracji przedstawicielskiej w samorządach terytorialnych – opisuje instytucję referendum lokalnego – przedstawia zadania samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego |
– wyjaśnia, jakie są źródła dochodów samorządów terytorialnych i jak uchwalany jest budżet gminy – charakteryzuje władze gminy, powiatu i województwa – rozróżnia sposób wyboru władz samorządowych |
– wyszukuje i analizuje informacje na temat dochodów i wydatków gminy – omawia sposób nadzoru działalności samorządów terytorialnych przez Prezesa Rady Ministrów, wojewodę i Regionalne Izby Obrachunkowe – określa, czy ww. system jest wystarczający |
– analizuje rozwój swojej gminy w ostatnim okresie i przedstawia perspektywy jej rozwoju – projektuje wycieczkę do Urzędu Gminy na spotkanie z pracownikami lub obserwację posiedzenia Rady Gminy |
Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej – lekcja powtórzeniowa |
|
|
|
|
|
Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej – lekcja sprawdzająca |
|
|
|
|
|
II. Prawo |
|||||
1. Propedeutyka wiedzy o prawie |
|||||
Pojęcie i funkcje prawa |
– wyjaśnia znaczenie pojęć: prawa, normy prawnej, przepisu prawnego – wylicza funkcje i zadania prawa – zna i rozumie źródła prawa |
– przedstawia krótki rys historyczny prawa – podaje znaczenie prawa w życiu człowieka – rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych |
– charakteryzuje różne koncepcje interpretacji prawa: koncepcję prawa naturalnego, pozytywistyczną, psychologiczną i realistyczną – porównuje prawo w ujęciu przedmiotowym i w ujęciu podmiotowym – omawia rodzaje i elementy normy prawnej |
– ocenia, na czym polega konflikt między prawem naturalnym a stanowionym – potrafi określić elementy normy prawnej – hipotezę, dyspozycje i sankcję |
– dokonuje interpretacji przykładów norm Kodeksu cywilnego i Kodeksu wykroczeń – uzasadnia swoje stanowisko na temat skuteczności funkcji represyjnej i wychowawczej |
System prawny |
– zna i rozumie pojęcia: systemu prawnego, prawa stanowionego, prawa zwyczajowego, prawa precedensowego, ławy przysięgłych – wie, gdzie obowiązuje prawo precedensowe, podaje przykłady |
– wyjaśnia zasadę spójności, hierarchiczności i zupełności w systemie prawnym – rozpoznaje normy prawa stanowionego i normy prawa naturalnego |
– charakteryzuje zasady obowiązujące w systemie prawnym: zasady spójności, hierarchiczności i zupełności – wyszukuje sprzeczności prakseologiczne w życiu codziennym , np. normy syzyfowe, i wyjaśnia ich znaczenie |
– przeprowadza logiczny wywód na temat funkcjonowania zasad: spójności, hierarchiczności i zupełności w życiu społecznym – porównuje rolę prawa zwyczajowego oraz prawa precedensowego w systemie common law |
– analizuje proces w systemie anglosaskim i popiera go przykładami z życia – analizuje argumenty zwolenników i przeciwników – uzasadnia swoje stanowisko na temat związków partnerskich |
Rodzaje i gałęzie prawa |
– wymienia główne gałęzie prawa – rozróżnia prawo publiczne i prywatne – wie, że prawo publiczne dotyczy funkcjonowania państwa, a prawo prywatne dotyczy interesów jednostki |
– rozpoznaje podstawowe rodzaje prawa i gałęzie prawa – rozróżnia podmioty prawa międzynarodowego: państwa, organizacje międzynarodowe, narody |
– charakteryzuje różne rodzaje prawa i podaje przykłady z życia – omawia gałęzie prawa wewnętrznego: prawo konstytucyjne, cywilne, rodzinne, karne, pracy, handlowe, finansowe i administracyjne |
– uzasadnia znaczenie prawa międzynarodowego publicznego w obecnym czasie – analizuje systemy prawne i potrafi podać podobieństwa i różnice między systemem kontynentalnym prawa a common law |
– projektuje proces karny w jednej sprawie w systemie kontynentalnym i systemie common law – przeprowadza jego symulację – uzasadnia znaczenie ławy przysięgłych w systemie precedensowym i ławnika w systemie kontynentalnym |
2. System prawny Rzeczypospolitej Polskiej |
|||||
Źródła prawa w Polsce |
– wymienia podstawowe źródła prawa w Polsce: Konstytucję, ustawy, akty normatywne o randze ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia i akty prawa miejscowego – wyjaśnia pojęcia: ratyfikacji, vacatio legis, dekretu, kontrasygnaty – zna publikacje aktów prawnych |
– opisuje źródła prawa w Polsce – przedstawia hierarchię aktów prawnych – omawia sposoby publikowania aktów prawnych – rozróżnia akty prawa wewnętrznego: zarządzenia Prezydenta RP, uchwały wydawane przez Radę Ministrów i zarządzenia wydawane przez ministrów |
– charakteryzuje źródła prawa obowiązujące w RP – klasyfikuje akty prawne według rangi – przedstawia na schemacie hierarchię aktów prawnych – uzasadnia konieczność porządku aktów prawnych |
– ocenia skutki, które wynikły dla prawa krajowego po wstąpieniu Polski do UE – wskazuje na zagrożenia płynące Art.90.1 Konstytucji RP – rozpoznaje akty prawne i dzienniki urzędowe, w których te akty są publikowane |
– analizuje i dokonuje krytycznej oceny zapisu w Konstytucji RP Art.90.1 – argumentuje swoje stanowisko na temat zagrożenia suwerenności Polski wynikające z tego artykułu |
Praworządność |
– wyjaśnia znaczenie pojęć: praworządności, państwa prawa |
– wyjaśnia, na czym polega praworządność – wskazuje zasady oraz instytucje, które stoją na straży praworządności |
– charakteryzuje praworządność w stosunku do organów państwowych i obywateli – omawia przypadki łamania praworządności |
– uzasadnia twierdzenie, że praworządność jest niezbędnym warunkiem funkcjonowania państwa demokratycznego – wyszukuje w Konstytucji RP fragmenty, które wskazują na praworządność |
– ocenia, na ile Polska jest krajem praworządnym – analizuje dwie koncepcje praworządności: formalna i materialną, zajmuje stanowisko i argumentuje je |
3. Władza sądownicza Rzeczypospolitej Polskiej |
|||||
Wymiar sprawiedliwości |
– przedstawia strukturę sądownictwa w Polsce – zna i rozumie zasady funkcjonowania sądów – wyjaśnia pojęcie niezależności sądów i niezawisłości sędziów |
– wyjaśnia, jaką rolę odgrywa Sąd Najwyższy i Krajowa Rada Sądownictwa – przedstawia sposób powoływania i zadania Sadu Najwyższego |
– charakteryzuje sądy powszechne, zadania, którymi się zajmują, oraz ich dwuinstancyjność – omawia gwarancje formalne niezawisłości sędziowskiej – uzasadnia swoje stanowisko na temat rozdziału kompetencji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego |
– ocenia sądową kontrolę działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne, czy jest wystarczająca – analizuje zadania Krajowej Rady Sądownictwa – uzasadnia rolę, jaką odgrywa ona w polskim systemie prawnym |
– ocenia polski wymiar sprawiedliwości na podstawie danych statystycznych – ocenia, jak zawód sędziego jest postrzegany jako zawód zaufania publicznego – projektuje listę zmian, które wpłynęłyby na poprawę wizerunku wymiaru sprawiedliwości |
Trybunały |
– wyjaśnia podstawową funkcję Trybunału Konstytucyjnego: orzekanie o konstytucyjności i legalności aktów normatywnych – wymienia, kto może zwrócić się z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego |
– wyjaśnia, kto może stanąć przed Trybunałem Stanu jako oskarżony – przedstawia sposób powoływania Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu |
– charakteryzuje sposób załatwiania spraw przez Trybunał Konstytucyjny, odwołuje się do przykładów rozstrzygniętych spraw – porównuje działalność trybunału w Polsce z procedurą impeadmentu w USA |
– ocenia znaczenie skargi konstytucyjnej dla funkcjonowania państwa prawa – uzasadnia potrzebę istnienia Trybunałów – argumentuje za i przeciw powoływaniu Trybunałów |
– ocenia znaczenie Trybunałów dla funkcjonowania państwa prawa w Polsce – ocenia działalność Trybunału Stanu na podstawie rozstrzygniętych spraw |
4. Prawo cywilne |
|||||
Prawo cywilne |
– wyjaśnia pojęcia: osoby fizycznej, osoby prawnej, zdolności prawnej, zdolności do czynności prawnych, służebności, odpowiedzialności cywilnej, umowy leasingu – wymienia podmioty prawa cywilnego i rodzaje zobowiązań |
– omawia prawo rzeczowe i prawo zobowiązań – omawia podstawowe środki odwoławcze: apelację, skargę kasacyjną, zażalenie – przedstawia zasady postępowania cywilnego |
– charakteryzuje procedury odwoławcze w postępowaniu cywilnym – rozróżnia strony w postępowaniu procesowym i nieprocesowym |
– sporządza pozew o przykładową sprawę cywilną do sądu – porównuje przepisy prawa handlowego dotyczące czynności handlowych: umowa leasingu, agencyjna, komisu, przewozu i składu |
– analizuje tekst kodeksu – zajmuje stanowisko i potrafi je poprzeć argumentami – przygotuje projekt debaty na temat „Przezorny zawsze ubezpieczony” |
5. Prawo rodzinne |
|||||
Prawo rodzinne |
– wyjaśnia pojęcia: małżeństwa, konkordatu, wspólnoty majątkowej, rozwodu, pokrewieństwa, powinowactwa, wstępnych, zstępnych, linii bocznej, powództwa, przysposobienia, adopcji, opieki, kurateli – wymienia przeszkody zawarcia związku małżeńskiego |
– wyjaśnia pojęcia: intercyzy, separacji, konkubinatu, zaprzeczenia ojcostwa – omawia przeszkody zawarcia związku małżeńskiego według kodeksu prawa kanonicznego – określa prawa i obowiązki dzieci w rodzinie – omawia pochodzenie dziecka |
– określa podobieństwa i różnice między ustawową a umowną wspólnotą majątkową – wyjaśnia, na czym polega władza rodzicielska – charakteryzuje konsekwencje zawarcia związku małżeńskiego – określa zadania instytucji zajmujących się ochroną rodziny |
– podaje argumenty za legalizacją związków partnerskich osób o odmiennej płci i przeciwko niej – ukazuje i ocenia przyczyny ograniczenia i zawieszenia władzy rodzicielskiej |
– analizuje małżeństwo jako instytucję prawną – przeprowadzi wywiad dotyczący problemu adopcji w Polsce |
6. Prawo karne i prawo wykroczeń |
|||||
Wybrane zagadnienia prawa karnego w Polsce |
– wymienia rodzaje przestępstw – wymienia formy popełnienia przestępstwa |
– podaje przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego – rozróżnia rodzaje przestępstw za względu na: wysokość grożącej kary, sposób ścigania, rodzaj skargi nadającej bieg postępowaniu karnego – rozróżnia przestępstwo i wykroczenie |
– wyjaśnia rolę oskarżyciela posiłkowego – charakteryzuje kary i środki karne obowiązujące w polskim prawie |
– uzasadnia akt oskarżenia – porównuje prawa przysługujące oskarżonemu, świadkowi i ofierze przestępstwa |
– uzasadnia skuteczność sankcji karnej, egzekucyjnej i sankcji nieważności w polskim prawie – zajmuje stanowisko w kwestii czynników wykluczających odpowiedzialność karną, np. obrona konieczna |
Postępowanie karne |
– wyjaśnia pojęcia: świadka koronnego, świadka incognito, apelacji, kasacji, zażalenia, wiktymizacji – podaje zasady wnoszenia apelacji i kasacji w sprawach karnych |
– przedstawia etapy postępowania karnego – opisuje przebieg postępowania karnego oraz uczestniczące w nim organy i strony |
– charakteryzuje zasady postępowania karnego – charakteryzuje prawa i obowiązki świadka w procesie karnym |
– sporządza akt oskarżenia jako oskarżyciel prywatny – sporządza akt zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa |
– wyjaśnia rolę oskarżyciela posiłkowego – uzasadnia akt oskarżenia |
7. Prawo administracyjne |
|||||
Prawo administracyjne |
– przedstawia strukturę sądownictwa administracyjnego – odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów |
– rozpoznaje, kiedy akt administracyjny jest ważny – podaje zadania administracji publicznej |
– charakteryzuje zasady postępowania administracyjnego – wyjaśnia, jak odwołać się od decyzji i postanowień organów administracyjnych – charakteryzuje przebieg postępowania administracyjnego |
– sporządza przykładowe odwołanie od decyzji administracyjnej – przygotowuje skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego |
– uzasadnia skuteczność środków odwoławczych od decyzji administracyjnej – uzasadnia stwierdzenie, że sądy administracyjne stanowią jedną z gwarancji przestrzegania praw człowieka |
8. Obywatel wobec prawa |
|||||
Obywatel wobec prawa |
– wymienia różne formy naruszenia prawa – wymienia organizacje społeczne, które mogą udzielić pomocy prawnej |
– przedstawia kompetencje instytucji i osób udzielających pomocy prawnej – omawia różne postawy związane z przestrzeganiem prawa |
– wskazuje, do jakich instytucji i osób można się zwrócić o pomoc prawną w konkretnych sytuacjach – charakteryzuje instytucje i osoby udzielające pomocy prawnej |
– odnajduje w odpowiednim akcie prawnym przepis dotyczący wybranego kazusu prawnego i interpretuje go – do poszczególnych spraw przyporządkowuje odpowiedni akt prawny (kodeks) |
– pisze fikcyjny pozew w sprawie cywilnej, zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i odwołanie od decyzji administracyjnej (wg wzoru) |
9. Prawa człowieka |
|||||
Pojęcie i geneza praw człowieka |
– wyjaśnia pojęcie prawa człowieka – wymienia naturalne cechy praw człowieka – wymienia przykładowe prawa 3 generacji praw człowieka |
– ukazuje historyczny rodowód praw człowieka – rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne i kulturalne – wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa |
– charakteryzuje wkład Polski w rozwój idei praw człowieka – wyszukuje w tekście Preambuły do Powszechnej Deklaracji Prawa Człowieka zapisy dotyczące idei praw człowieka |
– uzasadnia wkład Wielkiej Brytanii, Francji i Stanów Zjednoczonych w rozwój idei praw człowieka |
– ocenia Konstytucję 3 maja pod kątem praw człowieka – argumentuje, jaki wpływ na ideę praw człowieka ma rozwój technik wojennych |
Katalog najważniejszych praw człowieka |
– wymienia podstawowe dokumenty dotyczące ochrony praw człowieka – podaje katalog podstawowych praw człowieka |
– ukazuje główne postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka z 1948 r. – omawia postanowienia nieulegające zawieszeniu |
– charakteryzuje tradycyjny katalog praw człowieka – podaje różnicę pomiędzy prawem do nauki a obowiązkiem szkolnym |
– podaje argumenty za i przeciw stosowaniu kary śmieci – analizuje sposoby ingerencji w wolność myśli |
– dokonuje analizy prawa do życia i ocenia problem eutanazji |
Systemy ochrony praw człowieka |
– opisuje system ochrony praw człowieka funkcjonujący na mocy Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka Narodów Zjednoczonych – wymienia dwa systemy ochrony praw człowieka |
– wyjaśnia, jak działa i jakie sprawy rozpatruje Europejsko Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu – wyjaśnia cel tworzenia regionalnych systemów ochrony praw człowieka |
– charakteryzuje Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka – charakteryzuje systemy ochrony praw człowieka w ramach Rady Europy oraz Unii Europejskiej – pisze według wzoru skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu lub Komitetu Praw Człowieka w Genewie |
– analizuje z punktu widzenia międzynarodowych standardów praw człowieka przypadki naruszania praw i wolności w różnych państwach – podaje argumenty za i przeciw zasadzie uniwersalizmu praw człowieka – ocenia skuteczność funkcjonowania europejskiego systemu ochrony praw człowieka |
– ocenia znaczenie Międzynarodowego Trybunału Karnego w Hadze dla systemu ochrony praw człowieka na świecie – argumentuje zakres działania i skuteczność Trybunału Sprawiedliwości UE, Europejskiego Inspektora Danych Osobowych, Europejskiego Urzędu Policji (Europol), Europejskiej Jednostki Współpracy Sądowej (Eurojust) |
Ochrona praw człowieka w Polsce |
– przedstawia prawa i wolności zagwarantowane w Konstytucji RP – wymienia środki i mechanizmy ochrony praw człowieka w Polsce – wymienia instytucje państwowe, powołane do ochrony praw i wolności człowieka w Polsce |
– odnosi przedstawione w mediach przypadki naruszenia praw lub wolności w Polsce do Konstytucji RP – omawia przykłady przestrzegania praw mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych w Polsce |
– charakteryzuje przykłady działalności Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka – charakteryzuje stopień realizacji praw socjalnych w Polsce |
– rozważa dylematy związane z prawami socjalnymi i sposobem ich realizacji przez państwo – ocenia, jak w Polsce są przestrzegane prawa dziecka i ucznia |
– analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych w Polsce – przygotowuje opracowanie na temat naruszania i ochrony praw człowieka w wybranej dziedzinie |
Organizacje pozarządowe ochrony praw człowieka |
– wymienia organizacje pozarządowe ochrony praw człowieka na świecie i w Polsce – zna symbole wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka n a świecie i w Polsce |
– wymienia przykłady działalności Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża – wymienia przykłady łamania praw człowieka w Polsce i na świecie |
– charakteryzuje działalność wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka – charakteryzuje działalność organizacji pozarządowych w Polsce |
– wyszukuje przykłady działalności organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka – podaje argumenty za i „=przeciw działalności wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka w Polsce |
– ocenia skuteczność działalności wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka – uzasadnia związek powstania organizacji pozarządowych z działalnością opozycyjną w Polsce |
Prawa człowieka jako istoty ludzkiej w świetle dokumentów międzynarodowych – lekcja powtórzeniowa |
|
|
|
|
|
Prawo regulatorem życia społecznego – lekcja sprawdzająca |
|
|
|
|
|
III. Stosunki międzynarodowe |
|||||
1. Pojęcie i zakres stosunków międzynarodowych |
|||||
Pojęcie i zakres stosunków międzynarodowych |
– wyjaśnia pojęcie stosunków międzynarodowych – wymienia płaszczyzny stosunków międzynarodowych |
– wymienia niepaństwowych uczestników stosunków międzynarodowych – podaje przykłady wydarzeń, które były przełomowe dla stosunków międzynarodowych |
– charakteryzuje rolę państwa w stosunkach międzynarodowych – charakteryzuje płaszczyzny stosunków międzynarodowych |
– omawia okoliczności powstania i znaczenie pojęcia dyplomacji pingpongowej – ocenia wpływ korporacji transnarodowych na przebieg stosunków międzynarodowych |
– przedstawia i ocenia funkcje nauki w stosunkach międzynarodowych – udowadnia wpływ sportu i turystyki na stosunki międzynarodowe |
Podmioty i zasady prawa międzynarodowego |
– wyjaśnia pojęcia: prawa międzynarodowego, pacta sunt servanda – wymienia źródła prawa międzynarodowego |
– wymienia podmioty prawa międzynarodowego – omawia źródła prawa międzynarodowego |
– charakteryzuje zasady prawa międzynarodowego – charakteryzuje składowe systemu prawa międzynarodowego (normy bezwzględnie obowiązujące, normy względnie obowiązujące, normy moralne, polityczne, normy kurtuazji międzynarodowej) |
– w różnych źródłąch informacji znajduje przykłady umów międzynarodowych, uchwał organizacji międzynarodowych oraz zwyczaju międzynarodowego – uzasadnia, dlaczego wspólnoty powstańcze oraz narody należy traktować jako podmioty prawa międzynarodowego |
– uzasadnia wpływ globalizacji na współczesne stosunki między państwami – przedstawia i ocenia zakres podmiotowości prawnomiędzynarodowej |
2. Polityka zagraniczna Polski |
|||||
Racja stanu Polski |
– definiuje pojęcia: polityki zagranicznej, interesu narodowego, racji stanu – przedstawia główne kierunki polskiej polityki zagranicznej – wskazuje na mapie państwa, z którymi sąsiaduje Polska |
– wymienia instrumenty polityki zagranicznej państwa – przedstawia działania Polski w dziedzinie pomocy rozwojowej – wymienia państwa, do których skierowana jest pomoc rozwojowa zadeklarowana przez Polskę |
– wyjaśnia, jakie znaczenie w polityce zagranicznej państwa odgrywa racja stanu – charakteryzuje główne kierunki polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. i sposoby jej prowadzenia na wybranych przykładach – charakteryzuje program polskiej współpracy rozwojowej |
– porównuje pozycję polityczną Polski przed i po 1989 r. – uzasadnia potrzebę uczestnictwa Polski w międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju – uzasadnia celowość działań związanych z pomocą rozwojową zadeklarowaną przez Polskę |
– wyjaśnia, jaki wpływ na polską politykę zagraniczną ma członkowstwo w Unii Europejskiej – ocenia główne kierunki polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. |
Stosunki Polski z sąsiadami |
– wyjaśnia pojęcia: Jesieni Narodów, zburzenia muru berlińskiego, pomarańczowej rewolucji, aksamitnej rewolucji, rewolucji róż, Euro 2012 – wymienia daty zjednoczenia Niemiec, rozpadu Czechosłowacji i ZSRR |
– wymienia wydarzenia, które wpłynęły na zmianę sytuacji politycznej Polski po 1989 r. – określa prawne i polityczne zasady współpracy polsko-niemieckiej |
– charakteryzuje relacje Polski z wybranymi państwami, na podstawie samodzielnie zebranych informacji – przedstawia i ocenia rozwój stosunków polsko-niemieckich po 1989 r. |
– ocenia rozwój współpracy międzyregionalnej i transgranicznej Polski z krajami byłego ZSRR – podaje argumenty za i przeciw normalizacji stosunków polsko-rosyjskich po 1991 r. |
– uzasadnia swoje stanowisko w kwestii relacji Polski z krajami byłego ZSRR – ocenia skuteczność polityki pojednania historycznego Polski z Niemcami i Ukrainą |
3. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym |
|||||
Zagrożenia bezpieczeństwa międzynarodowego |
– wyjaśnia pojęcia: politycznych linii podziału świata, terroryzmu, zimnej wojny – wymienia przykładowe organizacje terrorystyczne na świecie |
– wymienia konflikty na świecie, którym towarzyszy terroryzm – wskazuje i wyjaśnia przyczyny konfliktów we współczesnym świecie –opisuje strategie zwalczania terroryzmu |
– omawia przyczyny, motywy i sposoby działania terrorystów – charakteryzuje wybrane typy terroryzmu o różnych programach ideologicznych |
– korzystając z różnych źródeł informacji, przedstawia historię terroryzmu na świecie – porównuje różne rodzaje terroryzmu na świecie – ocenia stopień zagrożenia bezpieczeństwa międzynarodowego ze strony cyberterroryzmu
|
– ocenia strategie zwalczania terroryzmu – uzasadnia konieczność lub szkodliwość ewentualnego ograniczenia praw obywatelskich jako zabiegu mającego służyć walce z terroryzmem |
Problemy współczesnego świata |
– wyjaśnia pojęcia: problemów współczesnego świata, szoku przyszłości, efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, kwaśnych deszczy, analfabetyzmu – wymienia najważniejsze problemy współczesnego świata |
– wymienia różnorodne formy działania na rzecz ochrony środowiska – wymienia przyczyny wzrastającej liczby ludności emigrującej ze wsi do miast |
– wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem oraz mechanizmy i działania, które ją zmniejszają lub powiększają – charakteryzuje najważniejsze problemy współczesnego świata |
– przedstawia na przykładach wzajemne zależności pomiędzy państwami biednymi i bogatymi w polityce, ekonomi, kulturze i ekologii – uzasadnia zagrożenia wynikające z wysokiego poziomu analfabetyzmu i postępu naukowo-technicznego |
– ocenia problemy moralne wynikające z rozwoju cywilizacyjnego – ocenia formy działania na rzecz ochrony środowiska – ocenia poziom rozwoju i stopień zacofania wybranych państw na tle Europy i świata |
Inicjatywy na rzecz pokoju światowego, demokracji i praw człowieka |
– wyjaśnia pojęcia: gorącej linii, Planu Rapackiego, Międzynarodowego Dnia Pokoju – wymienia nazwy organizacji działających na rzecz ochrony bezpieczeństwa i pokoju |
– wymienia przykłady uzgodnień społeczności międzynarodowej dotyczącej kontroli zbrojeń – przedstawia inicjatywy na rzecz pokoju, demokracji i praw człowieka |
– charakteryzuje działania laureatów Pokojowej Nagrody Nobla – charakteryzuje działalność organizacji pozarządowych na rzecz pokoju |
– uzasadnia skuteczność działań zmierzających do ograniczenia zbrojeń na świecie – opracowuje plakat promujący Międzynarodowy Dzień Pokoju lub Światowy Dzień Pokoju |
– ocenia celowość uzgodnień społeczności międzynarodowej dotyczących kontroli zbrojeń – uzasadnia konieczność wprowadzenia gorącej linii w 1962 r. w celu przeprowadzenia rozmów przez przywódców USA i ZSRR w sytuacjach kryzysowych |
4. Globalizacja współczesnego świata |
|||||
Globalizacja współczesnego świata |
– wyjaśnia pojęcia: globalizacji, alterglobalistów, homogenizacji kultury, ekologizmu – wymienia płaszczyzny, do których przenika proces globalizacji |
– wymienia przykłady organizacji o podłożu ekonomicznych utożsamianych z procesem globalizacji – wymienia organizacje pozarządowe mające zasięg ogólnoświatowy i wpływ na globalne organizacje międzynarodowe |
– przedstawia wieloaspektowy charakter procesów globalizacji (polityka, gospodarka, kultura, komunikacja i ekologia) – charakteryzuje zasady ochrony odrębności kulturowej danego narodu przed homogenizacją |
– ocenia role wybranych państw oraz instytucji o zasięgu globalnym, np. organizacji, korporacji i mediów, w procesie globalizacji – podaje argumenty za i przeciw tezie: „Proces globalizacji korzystnie wpływa na rozwój krajów Trzeciego Świata |
– rozważa rację ruchów ekologicznych i alterglobalistycznych oraz racje ich przeciwników – na podstawie różnych źródeł informacji formułuje własne stanowisko powyższej sprawie |
5. System bezpieczeństwa i współpracy |
|||||
Przemiany polityczne w Europie i na świecie po upadku komunizmu |
– wyjaśnia pojęcia: żelaznej kurtyny, Układu Warszawskiego, głasnosti, pierestrojki, Jesieni Narodów, upadku muru berlińskiego, aksamitnej rewolucji – wymienia przykłady konfliktów w okresie zimnej wojny |
– wymienia państwa Europy Środkowo-Wschodniej, w których po 1989 r. doszło do obalenia komunizmu – wymienia zmiany na mapie politycznej Europy w latach 1989–2000 – wskazuje na mapie nowo powstałe państwa po Jesieni Narodów w Europie |
– charakteryzuje przemiany, jakie nastąpiły w Europie i na świecie po upadku komunizmu – charakteryzuje stopniowy rozpad dominacji ZSRR nad państwami Europy Środkowo-Wschodniej |
– ocenia kwestie upadku dwubiegunowego układu sił na świecie na początku lat 90. XX w. – analizuje na wybranych przykładach potencjalne zagrożenia i współczesne konflikty na świecie |
– ocenia zmiany charakteru zagrożeń międzynarodowych na przełomie XX i XXI w. – na podstawie prezentowanych plakatów dokonuje analizy problemu zimnej wojny i wyborów parlamentarnych w Polsce 4 czerwca 1989 r. |
Organizacja Narodów Zjednoczonych |
– wyjaśnia pojęcia: państw osi, Organizacji Narodów Zjednoczonych, Zgromadzenia Ogólnego, Rady Bezpieczeństwa, Sekretarza Generalnego, Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, Rady Gospodarczej i Społecznej, Rady Powierniczej, terytoriów powierniczych – wymienia podstawowe informacje dotyczące ONZ: liczbę członków, flagę, emblemat, siedziby i języki |
– wymienia dokumenty, które są prawną podstawą funkcjonowania ONZ – wymienia główne organy ONZ: Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Rada Gospodarcza i Społeczna, Rada Powiernicza – wymienia sekretarzy generalnych ONZ – wymienia okresy, kiedy Polska była niestałym członkiem Rady Bezpieczeństwa |
– opisuje cele i metody działania ONZ – charakteryzuje kompetencje organów ONZ; Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Rada Gospodarcza i Społeczna, Rada Powiernicza |
– na podstawie Preambuły Karty Narodów Zjednoczonych przedstawia wydarzenia historyczne i wartości, do których nawiązuje preambuła – opracowuje zestaw pytań i przeprowadza wywiad z Sekretarzem generalnym ONZ, w rolę którego wciela się wybrany uczeń |
– ocenia czy struktura ONZ spełnia założone w 1945 r. cele – uzasadnia przyczyny zawieszenia działalności Rady Powierniczej i ocenia słuszność tej decyzji |
Organizacje międzynarodowe związane z ONZ |
– rozwija skróty i wyjaśnia pojęcia: WHO, ILO, FAO, IMF, IBRD, WTO, OECD, UNESCO, UNIDO, IAEA, UNICEF, UNHCR – podaje przykłady działań ww. organizacji |
– wymienia 13 obiektów z Polski znajdujące się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego Ludzkości – wymienia polskich ambasadorów dobrej woli przy UNICEFIE – rozpoznaje logo organizacji wyspecjalizowanych ONZ |
– charakteryzuje działanie organizacji: WHO, ILO, FAO, IMF, IBRD, WTO, OECD, UNESCO, UNIDO, IAEA, UNICEF, UNHCR – charakteryzuje specjalne programy i fundusze przygotowane przez ONZ |
– na podstawie różnych źródeł informacji odszukuje konkretne przykłady działalności organizacji wyspecjalizowanych ONZ – analizuje na wybranych przykładach wszystkie sfery działalności omawianych organizacji wyspecjalizowanych ONZ |
– ocenia celowość i skuteczność działania Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (IAEA), która pracuje nad bezpiecznym i pokojowym zastosowaniem energii atomowej – uzasadnia konieczność powołania i funkcjonowania specjalnych programów i funduszy ONZ |
Działalność ONZ |
– wyjaśnia pojęcia: operacji pokojowych, misji humanitarnych, Gromu, „Pustynnej Burzy” – wymień miejsca stacjonowania wojsk polskich w ramach błękitnych beretów (hełmów) |
– przedstawia polskie inicjatywy w ranach ONZ – rozróżnia pojęcia związane z pokojem na świecie: peacekeeping, peacemaking, peacebuilding |
– charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane metody rozwiązywania sporów między państwami – charakteryzuje działalność ONZ na różnych płaszczyznach |
– rozważa możliwości prowadzenia akcji humanitarnych, współpracy rozwojowej oraz interwencji pokojowych na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi, oceniając ich skuteczność i aspekty moralne – analizuje udział Polski w pracach ONZ |
– ocenia skuteczność działalności ONZ na rzecz umacniania pokoju na świecie – uzasadnia konieczność reform w ONZ i podaje proponowany przez siebie kierunek tych zmian |
Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego |
– wyjaśnia pojęcia: integracji militarnej, NATO (North Atlantic Treaty Organization), Partnerstwa dla Pokoju, KFOR (Kosovo Force) – rozpoznaje logo Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego |
– wskazuje na mapie państwa wchodzące w skład NATO – wymienia najważniejsze operacje wojskowe sojuszu – wymienia lata przystąpienia do NATO poszczególnych państw członkowskich |
– wyjaśnia jak powstało NATO, jakie są jego cele i organy – analizuje artykuł 5. Traktatu północnoatlantyckiego i wyciąga wnioski – charakteryzuje podstawowe zasady sojuszu |
– przedstawia i ocenia proces przystąpienia Polski do NATO – analizuje zasadność operacji pokojowych NATO w latach 1995–2005 |
– ocenia wpływ członkowstwa w NATO na pozycję międzynarodową i poziom bezpieczeństwa Polski – podaje argumenty za i przeciw tezie, że NATO powinno się stać gwarantem światowego systemu bezpieczeństwa |
Regionalne systemy bezpieczeństwa i współpracy |
– wymienia regionalne systemy bezpieczeństwa i współpracy – rozpoznaje logo wybranych organizacji współpracy gospodarczej |
– przedstawia organizacje regionalne działające na rzecz bezpieczeństwa na innych kontynentach – wymienia związki międzypaństwowe w ramach WNP |
– wyszukuje w różnych źródłach informacje, przykłady działalności organizacji regionalnych na rzecz bezpieczeństwa – charakteryzuje europejski system bezpieczeństwa |
– ocenia znaczenie regionalnych systemów bezpieczeństwa dla danego regionu i świata – ocenia znaczenie organizacji współpracy gospodarczej dla danego regionu i świata (APEC, NAFTA, MERCOSUR, OPEC) |
– opracuje projekt sesji popularnonaukowej poświęconej udziałowi polskich żołnierzy w misjach pokojowych – opracuje propozycję organizacji współpracy gospodarczej dla Europy Środkowo-Wschodniej z uwzględnieniem logo, celów i obszaru działania |
6. Integracja europejska |
|||||
Geneza i przebieg integracji europejskiej |
– wymienia polityków, którzy zostali uznani za ojców Europy – podaje najważniejsze daty związane z integracją europejską – podaje historyczne przykłady integracji europejskiej |
– omawia genezę i przebieg integracji europejskiej (fazy integracji) – wymienia formy integracji europejskiej – przedstawia główne dokumenty i instytucje związane z procesem integracji europejskiej |
– charakteryzuje proces rozszerzania Unii – omawia czynniki geograficzne, które sprzyjały integracji – charakteryzuje części składowe integracji ekonomicznej w UE |
– wyszukuje w tekście źródłowym niezbędne elementy łączące narody Europy, np. cele Unii – analizuje deklarację Roberta Schumana z 09.05.1950 r. i formułuje zawarte tam cele integracji europejskiej |
– analizuje przesłanki sporu o istotę suwerenności i integracji we współczesnej Europie – analizuje fragment Traktatu o Unii Europejskiej i formułuje wnioski z uwzględnieniem celów UE szczególnie korzystnych dla Polski |
Filary kultury europejskiej |
– wyjaśnia pojęcia: europeizacji, konglomeratu, europocentryzmu – podaje przykłady związków naszego regionu z kulturą europejską |
– wymienia z jakimi wydarzeniami wiąże się europeizacja Słowian – omawia najważniejsze tradycje, z których wywodzi się cywilizacja europejska |
– charakteryzuje trzy filary kultury europejskiej – wyszukuje przykłady wpływu kultury arabskiej i islamu na kulturę europejską |
– porównuje poszczególne filary kultury europejskiej – argumentuje kontrowersyjność postrzegania kultury europejskiej wyłącznie z europejskiego punktu widzenia (europocentryzm) – ocenia szanse rozwoju kultury naszego regionu przy integracji Polski z UE |
– dokonuje syntezy wspólnych korzeni narodów Europy – wykazuje wpływ i oddziaływanie naszego regionu na kulturę europejską jako część dorobku Polski i Europy |
Instytucje i organizacje Unii Europejskiej |
– wyjaśnia pojęcia: pomocniczości, subsydiarności – wymienia główne instytucje Unii Europejskiej – wyjaśnia najważniejsze procedury decyzyjne w Unii Europejskiej |
– wymienia organy doradcze i wyspecjalizowane Unii Europejskiej – przedstawia grupy polityczne w Parlamencie Europejskim – wymienia dwie wyspecjalizowane agencje do realizacji szczegółowych zadań UE – wymienia zasady pomocniczości i solidarności stosowane w działalności UE |
– charakteryzuje sposób powoływania: Rady Unii Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, Rady Europejskiej, Trybunału Sprawiedliwości, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i Europejskiego Banku Centralnego – charakteryzuje działanie i najważniejsze kompetencje ww. instytucji UE |
– przedstawia sposoby podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych w Unii Europejskiej, odnosząc je do zasad pomocniczości i solidarności – ocenia rolę i znaczenie Rady Europy we współpracy ogólnoeuropejskiej |
– analizuje konsekwencje, jakie wypływają dla państwa z faktu uczestnictwa w organach międzynarodowych – porównuje sposób powoływania Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej |
Prawo Unii Europejskiej |
– wyjaśnia pojęcia: prawa pierwotnego, traktatu akcesyjnego, prawa wtórnego – wymienia składowe prawa europejskiego – wymienia czas, miejsce i państwa uczestniczące w traktatach akcesyjnych z lat 1972–2005 |
– wyjaśnia, jak tworzone jest prawo unijne – wymienia najważniejsze postanowienia traktatów obowiązujących w Unii Europejskiej |
– porównuje zakres działania rozporządzenia i dyrektywy – charakteryzuje warunki przyjęcia nowego państwa do Unii Europejskiej |
– uzasadnia konieczność ujednolicania prawa w państwach członkowskich Unii Europejskiej – ocenia znaczenie porozumień międzynarodowych zawieranych przez Unię Europejską dla jej funkcjonowania |
– uzasadnia tezę, że nadrzędność prawa Unii Europejskiej nad prawem krajowym ogranicza suwerenność państwa – analizuje konsekwencje polityczne i społeczno-ekonomiczne podpisania przez nowych członków Unii Europejskiej traktatów akcesyjnych |
Gospodarka i finanse Unii Europejskiej |
– wyjaśnia pojęcia: swobodnego przepływu towarów, kapitału, usług, osób, kryteriów konwergencji – wymienia główne dochody i wydatki budżetowe Unii Europejskiej – podaje swobody wspólnego rynku |
– wymienia zasady polityki gospodarczej Unii Europejskiej – wymienia kryteria konwergencji, które musi spełnić państwo, które chce wejść do strefy euro |
– przedstawia procedurę uchwalenia budżetu unijnego – przedstawia wady i zalety wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej |
– wyszukuje w różnych źródłach informacje, które obszary pochłaniają największą część budżetu Unii – wyszukuje w różnych źródłach wskaźniki ekonomiczne Polski |
– rozpatruje, czy Polska powinna wprowadzić euro – ocenia, na ile Polska spełnia kryteria konwergencji na jej drodze wejścia do strefy euro |
Ochrona środowiska w Unii Europejskiej |
– wyjaśnia pojęcie pakietu klimatycznego – wymienia instytucje Unii Europejskiej zajmujące się ochroną środowiska – podaje programy związane z ochroną środowiska
|
– wymienia propozycje dla państw biedniejszych w realizacji pakietu klimatycznego – omawia Program Działań na rzecz Środowiska |
– charakteryzuje projekty Unii w dziedzinie ochrony środowiska – omawia obszary chronione programem Natura 2000 w Polsce |
– uzasadnia konieczność ochrony środowiska, podając argumenty: ekonomiczne, społeczne i medyczne – charakteryzuje politykę ochrony środowiska w stosunkach z państwami spoza UE |
– ocenia politykę ochrony środowiska w Unii Europejskiej – projektuje działania na rzecz ochrony środowiska |
Przyszłość Unii Europejskiej |
– wyjaśnia pojęcia: Europy Ojczyzn, Europy dwóch prędkości, Stanów Zjednoczonych Europy – wymienia państwa, którym ma służyć Partnerstwo Wschodnie |
– wymienia różne kierunki rozwoju Unii Europejskiej – omawia wizję integracji Charlesa de Gaulle’a |
– charakteryzuje działania współczesnych polityków, którzy opowiadają się za koncepcją „Europy Ojczyzn” – uzasadnia, która koncepcja integracji europejskiej jest najbardziej słuszna |
– rozważa dylematy związane z dalszym rozszerzaniem i reformą Unii Europejskiej – ocenia czy Partnerstwo Wschodnie będzie korzystne dla rozwoju integracji |
– uzasadnia swoje stanowisko, przedstawiając argumenty polityczne, ekonomiczne, społeczne i historyczne – ocenia znaczenie zasady pomocniczości dla integracji europejskiej |
Organizacje współpracy europejskiej |
– przedstawia cele i zasady działania Rady Europy – opisuje cele i sposób działania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie |
– przedstawia genezę Rady Europy – opisuje genezę Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie – wymienia frakcje polityczne w Zgromadzeniu Parlamentarnym |
– charakteryzuje najważniejsze organizacje i porozumienia regionalne – omawia działania Polski w ramach KBWE (OBWE) |
– ocenia rolę Rady Europy we współczesnej Europie – rozróżnia „trzy koszyki” – zasady współpracy |
– uzasadnia, że KBWE stanowiła forum dialogu między państwami Wschodu i Zachodu – analizuje cele działania OBWE |
Europa wśród światowych mocarstw |
– wyjaśnia znaczenie strategicznych zasobów naturalnych w polityce międzynarodowej – wymienia najważniejsze atrybuty mocarstwa – podaje surowce krytyczne dla gospodarki Unii Europejskiej |
– przedstawia podział współczesnych mocarstw według politologa Abramo Fimo Kenneth Organsiego – omawia najważniejsze atrybuty mocarstwa |
– rozróżnia typy ładów światowych (jedno-, dwu- i wielobiegunowy), odwołując się do historii XX i XXI wieku – przedstawia na przykładach znaczenie supermocarstw i mocarstw regionalnych dla ładu światowego |
– wskazuje możliwości odgrywania przez Unię Europejską roli światowego mocarstwa – uzasadnia znaczenie strategicznych zasobów naturalnych w polityce międzynarodowej |
– podaje przykłady znaczenia supermocarstw i mocarstw regionalnych dla ładu międzynarodowego – analizuje zmianę układu sił w stosunkach międzynarodowych na początku XXI wieku |
7. Polska w Unii Europejskiej |
|||||
Integracja Polski z Unią Europejską |
– wymienia główne warunki przystąpienia Polski do Unii Europejskiej – wymienia działania dostosowawcze podjęte przez Polskę |
– wymienia korzyści i obawy wynikające z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej – omawia drogę Polski do Unii Europejskiej |
– charakteryzuje korzyści i koszty polityczne, ekonomiczne i społeczne przystąpienia Polski do Unii Europejskiej – przedstawia proces dostosowywania prawa polskiego do unijnego |
– analizuje źródła statystyczne i formułuje wnioski – uzasadnia wpływ polskich polityków w Unii Europejskiej na wzrost euroentuzjastów w Polsce |
– ocenia przewodnictwo Polski w Radzie Unii Europejskiej – uzasadnia, że polska prezydencja w Unii Europejskiej była tak zwaną zieloną prezydencją |
Polska we wspólnym rynku i strefie Schengen |
– wyjaśnia pojęcia: strefy Schengen, wizowego systemu informacyjny – wymienia cztery swobody funkcjonowania wspólnego rynku |
– wymienia najbardziej widoczne efekty przystąpienia Polski do Unii Europejskiej – wyjaśnia, na czym polega swobodny przepływ osób, kapitału, towarów i usług w Unii Europejskiej |
– wyjaśnia, jakie są zasady przekraczania granic przez polskich obywateli w strefie Schengen i poza nią – omawia korzyści i zagrożenia wynikające z członkowstwa Polski w strefie Schengen |
– przedstawia argumenty polityczne, ekonomiczne i społeczne wynikające z przystąpienia Polski do strefy Schengen – uzasadnia konieczność wprowadzenia tak zwanych kontroli mobilnych na terenie kraju, w celu sprawdzenia legalności pobytu cudzoziemców |
– ocenia zasadność wprowadzenia na granicach osobnych pasów odpraw dla obywateli państw należących do strefy z Schengen – podaje argumenty za i przeciw wejściu Polski na wspólny rynek i do strefy Schengen |
Obywatelstwo Unii Europejskiej |
– wyjaśnia pojęcia: obywatela Unii Europejskiej, paszportu europejskiego – wymienia podstawowe prawa obywateli Unii Europejskiej |
– wymienia korzyści wynikające z posiadania obywatelstwa europejskiego – opisuje prawa i obowiązki wynikające z posiadania obywatelstwa Unii Europejskiej |
– charakteryzuje możliwość skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich Unii Europejskiej przeciwko instytucjom i organom UE – charakteryzuje zasady udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego |
– ocenia korzyści wynikające z prawa do opieki dyplomatycznej i konsularnej dla obywateli Unii Europejskiej – uzasadnia konieczność stosowania 23 oficjalnych języków Unii Europejskiej |
– uzasadnia możliwość udziału obywateli innych państw Unii Europejskiej w wyborach do władz lokalnych – ocenia zasadność prawa dla obywateli państw Unii Europejskiej do udostępnienia dokumentów unijnych |
Pozyskiwanie funduszy unijnych |
– wyjaśnia pojęcia: funduszy strukturalnych, Programu Kapitał Ludzki, programu regionalnego, Europejskiej Współpracy Terytorialnej – podaje przykłady wykorzystania funduszy unijnych w regionie |
– wymienia warunki ubiegania się o kredyt w ramach programu – wymienia przykłady finansowania małych przedsiębiorstw – wymienia etapy cyklu funkcjonowania projektu |
– podaje ogólne zasady korzystania z funduszy unijnych przez obywateli, przedsiębiorstwa i inne organizacje w Polsce – charakteryzuje podstawowe założenia funduszy strukturalnych Unii Europejskiej |
– ocenia podstawowe założenia Regionalnego Programu Operacyjnego swojego województwa – ocenia założenia programów realizowanych w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej |
– uzasadnia możliwość rozwoju infrastruktury i ochrony środowiska w ramach Funduszu Spójności – ocenia szczegółowe opisy priorytetów do przykładowego programu finansowanego przez Unię Europejską |
Podejmowanie nauki i pracy w Unii Europejskiej |
– wyjaśnia pojęcia: EURES-u, Europassu, kwalifikacji zawodowych – wymienia przykładowe zawody regulowane w Unii Europejskiej |
– wymienia dokumenty wchodzące w skład Europassu, które wypełniają upoważnione instytucje – potrafi posługiwać się Europassem |
– wyszukuje informacje o możliwościach podejmowania nauki i pracy w państwach Unii Europejskiej – charakteryzuje świadczenia społeczne, które przysługują pracownikom na umowę o pracę |
– sporządza własny Europass – CV – na podstawie różnych źródeł informacji ocenia warunki zatrudnienia w dowolnie wybranym kraju Unii Europejskiej |
– ocenia zasadność wprowadzenia ograniczeń w zatrudnianiu osób pochodzących z innych krajów Unii Europejskiej – na podstawie różnych źródeł informacji ocenia zasady i wymogi dotyczące podejmowania nauki w wybranych krajach Unii Europejskiej |
Skutki przystąpienia Polski do Unii Europejskiej |
– wyjaśnia pojęcie grupy państw podobnie myślących – wymienia płaszczyzny analizy stopnia entuzjazmu Polaków z przystąpienia do Unii Europejskiej |
– wymienia korzyści ekonomiczne i polityczne, wynikające z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej – wymienia skutki: społeczno-kulturalne integracji Polski z Unią Europejską |
– na podstawie źródeł statystycznych charakteryzuje korzyści polityczne wynikające z członkostwa Polski w Unii Europejskiej – na podstawie różnych źródeł charakteryzuje korzyści ekonomiczne wynikające z członkostwa Polski w Unii Europejskiej |
– ocenia skutki członkowstwa i perspektywy rozwoju Polski w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych, badań opinii publicznej oraz informacji o wykorzystaniu środków unijnych w Polsce, regionie i gminie – analizuje źródła statystyczne i wyciąga wnioski, określa tendencję |
– na podstawie źródeł statystycznych analizuje stopień wykorzystania przez Polskę funduszu unijnych – podaje argumenty za i przeciw integracji Polski z Unią Europejską w kontekście skutków społeczno-kulturalnych |
Stosunki międzynarodowe – lekcja powtórzeniowa |
|
|
|
|
|
Polska, Europa, świat – lekcja sprawdzająca |
|
|
|
|
|