Zaproponowana forma dydaktyczna – Przedmiotowy System Oceniania jest przeznaczona do autorskiego programu nauczania Małgorzaty Iglewskiej, przygotowanego dla klasy o profilu turystycznym w XIV LO w Poznaniu.
PSO precyzuje wymagania na poszczególne oceny do kolejnych tematów lekcyjnych.
W prezentowanym materiale uwzględnione zostały wiadomości i umiejętności podlegające ocenie opisanej stopniem szkolnym: dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry.
Pominięte zostały dwie oceny skrajne – niedostateczny – właściwy dla zerowego poziomu wiedzy i umiejętności oraz celujący – jako ocena przeznaczona dla uczniów biorących z powodzeniem udział w olimpiadach przedmiotowych, tematycznych i konkursach o charakterze ogólnopolskim, a także o bardzo wysokim poziomie wiedzy i umiejętności z przedmiotu.
Temat lekcji |
Treści edukacyjne |
Poziom wiedzy ucznia |
Informacje o ocenie celującej znajdują się pod tabelką |
|||
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
|||
1.Lekcja organizacyjna |
• metody pracy na lekcji • metody kontroli osiągnięć edukacyjnych • kryteria dla zdobywania poszczególnych ocen |
- |
- |
- |
- |
|
2. Warunki rozwoju turystyki historycznej w Polsce |
• walory kulturowe Polski • metody promowania turystycznych atrakcji historycznych w Polsce • czynniki ograniczające rozwój turystyki w Polsce • zakres i istota działania Ligi Polskich Miast i Miejsc UNESCO • kryteria kulturowe Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO • obiekty zabytkowe w Polsce wpisane na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO • „historyczne” szlaki turystyczne w Polsce. • Najważniejsze pojęcia z zakresu turystyki „historycznej”.
|
Uczeń: • umie wyjaśnić pojęcia: „szlak turystyczny”, „Pomnik Historii”, „dziedzictwo kulturowe”, „krajobraz kulturowy”
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wymienić najważniejsze „historyczne” szlaki turystyczne w Polsce
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wymienić obiekty zabytkowe w Polsce wpisane na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO • potrafi wyjaśnić zakres i istotę działania Ligi Polskich Miast i Miejsc UNESCO oraz wskazać kryteria kulturowe Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO podać czynniki ograniczające rozwój turystyki w Polsce |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie opisać walory kulturowe Polski i przedstawić metody promowania turystycznych atrakcji historycznych w Polsce
|
|
3. Zabytki na Liście UNESCO – Historyczne centrum Krakowa |
• historyczny zespół urbanistyczno-architektoniczny Krakowa na szlaku „Krakowska Droga Królewska”. • geneza nazwy szlaku. • mapa zasięgu szlaku. • najważniejsze obiekty na szlaku. • sposoby rozróżniania stylów architektonicznych.
|
Uczeń: • umie omówić mapę zasięgu i trasę szlaku turystycznego „Krakowska Droga Królewska”
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wymienić najważniejsze obiekty na szlaku – Barbakan, Brama Floriańska, romański kościół św. Andrzeja, gotycki kościół Mariacki, barokowy kościół jezuicki św. Piotra i Pawła, dom Jana Długosza, Wawel – zamek i katedra z Kaplicą Zygmuntowską, Smocza Jama oraz Sukiennice |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wyjaśnić genezę nazwy szlaku i uzasadnić jego wyjątkową wartość dla rozwoju turystyki polskiej • potrafi rozpoznać najwybitniejsze budowle na szlaku. • umie scharakteryzować najistotniejsze cechy stylu: romańskiego, gotyckiego, renesansowego i barokowego |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie rozróżniać style architektoniczne i werbalizować ich cechy w kontekście konkretnych budowli
|
|
4. Zabytki na Liście UNESCO – Kopalnia soli w Wieliczce |
• historyczne znaczenie kopalni. • podziemny Szlak pielgrzymkowy „Szczęść Boże” i ekspozycja Muzeum Żup Krakowskich. • geneza nazwy szlaku. • najważniejsze miejsca zwiedzania na szlaku |
Uczeń: • potrafi przedstawić trasę podziemnego Szlaku pielgrzymkowego „Szczęść Boże”
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić najważniejsze miejsca na szlaku - XIX-wieczne kaplice: św. Antoniego, Krzyża Świętego, św. Kingi i św. Jana; fragment ekspozycji Muzeum Żup Krakowskich z ekspozycją „Sacrum w dziedzictwie solnym” • potrafi rozpoznać obiekty na szlaku |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wyjaśnić genezę nazwy szlaku • omówić historię kopalni i jej znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju w minionych wiekach
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi wyjaśnić na czym polega wartość obiektu w kontekście turystyki pielgrzymkowej
|
|
5. Zabytki na Liście UNESCO – Stare Miasto w Zamościu |
• historia powstania miasta • wyjątkowy charakter zespołu Starego Miasta • ustalone historycznie synonimy nazwy miasta • trasa zwiedzania: „Zamość – miasto Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO” • najważniejsze budowle Starego Miasta
|
Uczeń: • umie wymienić nazwiska: założyciela miasta i architekta-urbanisty • potrafi opisać trasę wycieczki „Zamość – miasto Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO”
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie rozpoznać najważniejsze atrakcje turystyczne na trasie wycieczki: Rynek Wielki, ratusz, Katedra, dawny pałac Zamoyskich, dawna Akademia Zamoyska, dawna Synagoga, fortyfikacje: brama lwowska, brama lubelska i Rotunda |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi objaśnić historię powstania miasta • umie wymienić synonimy nazwy miasta: „Perła |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi wyjaśnić na czym polega znaczenie Starówki jako "miasta idealnego" |
|
6. Zabytki na Liście UNESCO – Historyczne centrum Warszawy |
• powody wpisania zespołu na listę UNESCO. • dzieła malarskie Canaletta, jako wzorzec do rekonstrukcji zburzonej Warszawy. • najwybitniejsze przykłady odbudowanego centrum Warszawy
|
Uczeń: • umie rozpoznać najważniejsze zabytki Starówki: Zamek Królewski, kolumna Zygmunta III, katedra p.w. św. Jana i Barbakan
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi omówić główne powody wpisania miasta na
listę UNESCO: Starówka jako dzielnica zburzona – dowód barbarzyństwa
wojennego |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wyjaśnić historię obiektów i cechy stylowe najważniejszych obiektów Starówki
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi wymienić nazwisko malarza polskiego klasycyzmu, Canaletta i niektóre przykłady jego obrazów przedstawiających dawne centrum Warszawy |
|
7. Zabytki na Liście UNESCO – Miasto średniowieczne w Toruniu |
• miejsce miasta na Europejskim Szlaku Gotyku Ceglanego • Trasa zwiedzania śladami Wielkiego Gotyku • impreza historyczna na zamku krzyżackim • inne turystyczne atrakcje Torunia – historia pierników toruńskich |
Uczeń: • wyjaśnić pojęcie Szlaku Gotyku Ceglanego, jego zasięg i trasę
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • wskazać budowle toruńskie usytuowane na szlaku: Ratusz Staromiejski, Kościół Mariacki, Krzywa Wieża, Dom Kopernika, Katedra św. Jana, ruiny zamku krzyżackiego, kościół św. Jakuba • rozpoznać najważniejsze budowle |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • wskazać
gdzie i kiedy odbywa się
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • omówić słynne legendy o toruńskich piernikach |
|
8. Zabytki na Liście UNESCO – Zamek Krzyżacki w Malborku |
• miejsce budowli na Szlaku Polskich Zamków Gotyckich • historia i architektura zamku • zamek malborski w literaturze polskiej • impreza historyczna na zamku – turniej rycerski „Oblężenie Malborka
|
Uczeń: • scharakteryzować pojęcie Szlaku Polskich Zamków Gotyckich • wskazać
jakie znaczenie posiada budowla dla rozwoju turystyki historycznej |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • rozpoznać wygląd budowli • wymienić cechy architektury zamku i nazwać jego poszczególne części |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • podać nazwę imprezy historycznej na zamku |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • omówić historię zamku |
|
9. Pozostałe zabytki polskie na Liście UNESCO |
• Kalwaria Zebrzydowska • Drewniane kościoły południowej Małopolski. • Kościoły
Pokoju w Jaworze • Obóz Koncentracyjny Auschwitz-Birkenau • Hala Stulecia we Wrocławiu
|
Uczeń: • umie wymienić miejsca, gdzie znajdują się pozostałe zabytki polskie wpisane na Listę UNESCO • potrafi rozpoznać obiekty objęte tematem
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie
podać powody wpisania obozu Auschwitz-Birkenau na listę UNESCO: obóz jako
świadectwo okrucieństwa • umie wymienić nazwy poszczególnych miejscowości, w których znajdują się małopolskie kościoły drewniane o konstrukcji zrębowej: Binarowa, Blizno, Dębno Podhalańskie, Haczów, Lipnica Murowana i Sękowa
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi wymienić styl, w jakim wzniesiono zespół sakralny w Kalwarii Zebrzydowskiej • umie wyjaśnić miejsce Kalwarii Zebrzydowskiej w turystyce pielgrzymkowej • potrafi
omówić historię powstania ryglowych Kościołów Pokoju w Jaworze • umie
wyjaśnić powody wpisania Hali Stulecia we Wrocławiu na listę UNESCO: Hala
jako pionierskie osiągnięcie architektury i inżynierii |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie scharakteryzować cechy „konstrukcji
zrębowej” |
|
10. Poznań – Pomnik Historii |
• zasięg terytorialny historycznego zespołu miasta. • podział na pięć rejonów poznańskiego Pomnika Historii. • data i powody otrzymania tytułu Pomnika Historii. • trzy trasy wycieczki po mieście szlakiem wybitnych obiektów historycznych
|
Uczeń: • potrafi opisać zasięg terytorialny poznańskiego Pomnika Historii • umie wskazać trasy wycieczki po mieście: Poznaj Stary Rynek, Spacerem po mieście oraz Zaułkami Starego Miasta
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie rozpoznać i podać nazwy najważniejszych zabytków na trasach wycieczki • potrafi określić styl najważniejszych zabytków na trasach |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wskazać, gdzie znajduje się Muzeum Miasta Poznania • potrafi wyróżnić i wskazać na mapie pięć rejonów miasta jako Pomnika Historii
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wyjaśnić, popierając przykładami historycznymi, na czym polega wyjątkowy charakter miasta: Poznań jako kolebka państwa Polskiego |
|
11. Szlak Piastowski – geneza, znaczenie i przebieg trasy |
• mapa zasięgu i trasa zwiedzania • miejsca zabytkowe na szlaku • środki transportu wykorzystywane na szlaku • związek nazwy z historią regionu • logo szlaku • samodzielne Pomniki Historii na szlaku • impreza historyczna na szlaku • szlak Piastowski, jako organizacja turystyczna
|
Uczeń: • potrafi objaśnić pojęcie Szlaku Piastowskiego, jego zasięg i trasę • umie wymienić miejsca i rodzaje zabytków objęte tytułem atrakcji turystycznych szlaku i wskazać je na mapie
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi rozpoznać logo szlaku i opisać genezę jego powstania • wymienić Pomniki Historii na szlaku: Biskupin, Ostrów Lednicki, katedra w Gnieźnie
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wskazać, jakimi środkami transportu można zwiedzać Szlak Piastowski • wyjaśnić
związek nazwy szlaku • potrafi wskazać kiedy i gdzie odbywa się Festyn Archeologiczny na szlaku oraz jakie atrakcje przewiduje wspomniana impreza |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wymienić formy promocji szlaku w ramach działania organizacji turystycznej Szlak Piastowski |
|
12. Szlak Piastowski – historyczne atrakcje turystyczne Wielkopolski |
• Poznań – Ostrów Tumski jako fragment Pomnika Historii • Ostrów Lednicki – osada prasłowiańska • Gniezno - katedra
|
Uczeń: • umie wskazać obiekty na szlaku, które stanowią atrakcje historyczne Wielkopolski • potrafi wymienić pozostałości Palatium Dobrawy i katedrę ze Złotą Kaplicą w Poznaniu, osadę prasłowiańską na Ostrowiu Lednickim oraz katedrę w Gnieźnie • umie rozpoznać wspomniane obiekty
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi omówić szczególną rolę historyczno-religijną
Ostrowa Tumskiego
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wymienić władców polskich, których upamiętnia Złota Kaplica w Poznaniu • potrafi wskazać najważniejsze zabytki związane z katedrą gnieźnieńską • umie objaśnić styl i repertuar ikonograficzny Drzwi Gnieźnieńskich
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi wymienić cechy budownictwa katedralnego w Polsce • umie podać legendę o pochodzeniu nazwy Gniezna. • potrafiwymienić nazwę muzeum, które znajduje się na Ostrowiu Lednickim i omówić zakres jego działania w kontekście historii wyspy |
|
13.-14. Szlak Piastowski - historyczne atrakcje Kujaw |
• Biskupin
– osada obronna • Mogilno – kościół romański pw. Św. Jana Ewangelisty i opactwo benedyktyńskie • Strzelno – zabytki romańskie: rotunda św. Prokopa i bazylika pw. Świętej Trójcy • Kruszwica – kolegiata romańska p.w. św. Piotra i Pawła oraz pozostałości zamku Kazimierza Wielkiego • Inowrocław - romański kościół p.w. NMP • Kościelec – kościół romański • Radziejów – franciszkańskie sanktuarium M.B. Nieustającej Pomocy
|
Uczeń: • umie wskazać i rozpoznać obiekty na szlaku, które stanowią atrakcje historyczne Kujaw • potrafi rozróżnić i zwerbalizować styl najważniejszych budowli na szlaku • umie omówić słynne podania „kruszwickie”: legendę o Popielu i legendę o Piaście Kołodzieju • zna przyczyny historyczne sprowadzenia franciszkanów do Radziejowa
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wyjaśnić pojęcie „kultura łużycka” • umie uzasadnić wyjątkową, uniwersalną wartości osady w Biskupinie • potrafi wyjaśnić znaczenie osady biskupińska w kontekście ideologii nazistowskich Niemiec; • umie objaśnić na czym polega unikalność architektury kościoła św. Jana Ewangelisty w Mogilnie |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi wyjaśnić symbolikę kolumn cnót i przywar w bazylice Świętej Trójcy w Strzelnie w kontekście ideologii średniowiecznej • umie scharakteryzować wyjątkowy charakter kościoła w Kościelcu • potrafi
przedstawić historię opactwa benedyktyńskiego w Mogilnie • umie rozpoznać nagrobki Kościeleckich w Kościelcu, w typie „sansowinowskich” • potrafiwyjaśnić pojęcie „poza sansowinowska” |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie podać ciekawostki o strzeleńskiej rotundzie św. Prokopa • potrafi podać legendę o znakach na murze kolegiaty kruszwickiej • umie wyjaśnić symbolikę masek na kamieniach romańskiego kościoła w Inowrocławiu oraz synonim nazwy obiektu „Ruina” |
|
15. Szlak Cysterski - geneza, znaczenie i przebieg trasy |
• miejsce Polski na Europejskim Szlaku Cysterskim • mapa zasięgu szlaku • środki transportu wykorzystywane na szlaku • logo szlaku • miejsca zabytkowe na szlaku • pomniki Historii na szlaku • imprezy historyczne na szlaku • formy promocji Szlaku Cysterskiego
|
Uczeń: • potrafi objaśnić pojęcie Szlaku Cysterskiego i jego zasięg • umie wymienić miejsca i rodzaje zabytków objęte tytułem atrakcji turystycznych szlaku i wskazać je na mapie
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wyjaśnić miejsce polskich obiektów na Europejskim Szlaku Cysterskim • umie rozpoznać logo szlaku i objaśnić genezę jego powstania • potrafi wymienić Pomniki Historii na szlaku: kościół św. Jakuba w Toruniu, opactwa: w Lądzie i w Krzeszowie |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie omówić historię przybycia • potrafi wskazać kiedy i gdzie odbywają się imprezy historyczne na szlaku: jarmarki i festyny cysterskie
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wymienić inne formy promocji szlaku
|
|
16. Szlak Cysterski – historyczne obiekty sakralne |
• główne elementy średniowiecznej zabudowy klasztornej • Pętla małopolska szlaku • Pętla śląska szlaku • Pętla wielkopolsko-lubuska szlaku • Pętla pomorsko-kujawsko-chełmińska szlaku
|
Uczeń: • umie omówić podziały trasy szlaku na cztery pętle zwiedzania: małopolską, śląską, wielkopolsko-lubuską i pomorsko-kujawsko-chełmińską • potrafi
wymienić i rozpoznać najbardziej charakterystyczne obiekty cysterskie na
każdej z pętli - opactwa |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wskazać miejsce obiektów na mapie i kierunek ich zwiedzania
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi scharakteryzować po krótce bryłę tych obiektów • umie wyjaśnić pojęcia: „wirydarz”, „refektarz”, „dormitorium”, „kapitularz”
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi omówić historię opactwa w Lądzie
|
|
17. Szlak Zamków Krzyżackich – geneza, znaczenie i przebieg trasy |
• zasięg
terytorialny szlaku • związek nazwy szlaku z historią regionu. • logo szlaku. • środki transportu wykorzystywane na szlaku. • główne zamki na szlaku. • pomnik Historii na szlaku – zamek w Malborku. • imprezy historyczne na szlaku. • formy promocji szlaku
|
Uczeń: • umie wyjaśnić pojęcie Szlaku Zamków Krzyżackich i jego zasięg terytorialny • potrafi wskazać miejsca i rodzaje zabytków objęte tytułem atrakcji turystycznych szlaku i wskazać je na mapie
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić Pomnik Historii na szlaku i wie jaką olę odgrywa on pośród zabytków na liście UNESCO • potrafi wyjaśnić związek nazwy szlaku • umie rozpoznać logo szlaku i podać genezę jego powstania
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi wskazać, jakimi środkami transportu można zwiedzać Szlak Zamków Krzyżackich • umie podać gdzie i kiedy odbywają się imprezy historyczne na szlaku: turnieje rycerskie i inscenizacje bitwy „Vivat Vasa” i Dni Kultury Średniowiecznej |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wymienić nazwę stowarzyszenia Polskie Zamki Gotyckie i podejmowane przez tę organizację formy promocji szlaku |
|
18. Szlak Polskich Zamków Gotyckich – zamki w kujawsko-pomorskim |
• cechy architektury krzyżackiej na ziemiach polskich • miejsca zwiedzania zamków na linii kujawsko-pomorskiej • zachowane zamki w: Świeciu, Chełmnie i Radzyniu
|
Uczeń: • umie wskazać na mapie miejscowości, w których znajdują się zamki krzyżackie • potrafi wymienić miejscowości, gdzie budowle zachowały się w stanie kompletnym |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie rozpoznać wygląd zachowanych zamków
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi scharakteryzować cechy krzyżackiej architektury obronnej |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie omówić historię zamków w Świeciu, Chełmnie i Radzyniu |
|
19. Szlak Polskich Zamków Gotyckich – zamki w Polsce północnej |
• miejsca zwiedzania zamków na linii pomorskiej • miejsca zwiedzania zamków na linii warmińsko-mazurskiej • zamki
w: Bytowie, Gniewie • Trasy zwiedzania zamków krzyżackich
|
Uczeń: • umie wymienić nazwy miejscowości Polski północnej, w których znajdują się zamki krzyżackie; • potrafi rozpoznać zachowane zamki |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić miejscowości, gdzie budowle zachowały się w stanie niekompletnym |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi rozplanować trasy zwiedzania zamków krzyżackich |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie omówić historię zamków w Bytowie, Gniewie i Nidzicy |
|
20. Szlak Orlich Gniazd – geneza, znaczenie i przebieg trasy |
• pochodzenie nazwy szlaku i jej związek z historią regionu • logo szlaku • twórca szlaku. • zasięg terytorialny, trasa i długość szlaku • wyjątkowe walory turystyczne szlaku • środki transportu na szlaku • najważniejsze zamki na szlaku • imprezy historyczne na szlaku • formy promocji szlaku |
Uczeń: • potrafi wymienić nazwy miejscowości Polski północnej, w których znajdują się zamki krzyżackie; • umie rozpoznać zachowane zamki
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wymienić miejscowości, gdzie budowle zachowały się w stanie niekompletnym
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie rozplanować trasy zwiedzania zamków krzyżackich
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi omówić historię zamków w Bytowie, Gniewie i Nidzicy |
|
21. Szlak Orlich Gniazd – południowy odcinek trasy |
• dostęp do obiektów ze względu na stan własności i zachowania • historia wybranych zamków • inne atrakcje historyczne -legendy zamkowe |
Uczeń: • umie rozpoznać wygląd zamków na odcinku od Ojcowa do Smolenia • potrafi wskazać, w jakim czasie i stylu zostały one zbudowane |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić budowle na prawach własności Skarbu Państwa
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi wskazać zamki prywatne, które oferują możliwość zwiedzania |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie omówić legendy o zamkach w: Pieskowej Skale, Ojcowie i Rabsztynie |
|
22. Szlak Orlich Gniazd – północny odcinek trasy |
• miejsca zwiedzania zamków • dostęp do obiektów ze względu na stan własności i zachowania • historia wybranych zamków • inne atrakcje historyczne - legendy zamkowe |
Uczeń: • umie rozpoznać wygląd zamków na odcinku od Olsztyna do Ogrodzieńca; • potrafi wyjaśnić, w jakim czasie i stylu zostały one zbudowane |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić budowle na prawach własności Skarbu Państwa |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi wskazać zamki prywatne, które oferują możliwość zwiedzania
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie omówić legendy o zamkach w: Bobolicach, Ogrodzieńcu i Ostrężniku |
|
23. Szlak Zamków Piastowskich - geneza, znaczenie i przebieg trasy |
• geneza nazwy szlaku i jej związek z historią regionu • logo szlaku • zasięg
terytorialny, trasa • wyjątkowe walory turystyczne szlaku • środki transportu na szlaku • najważniejsze zamki na szlaku • imprezy historyczne na szlaku
|
Uczeń: • umie wyjaśnić nazwę szlaku, jej genezę • potrafi scharakteryzować zasięg terytorialny i długość szlaku
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić i wskazać na mapie miejscowości, w których znajdują się zamki objęte szlakiem • potrafi rozpoznać logo szlaku
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wymienić środki transportu, którymi można zwiedzać szlak • potrafi podać gdzie i kiedy odbywają się imprezy historyczne na szlaku: turniej rycerski, Jarmark Średniowieczny, Dni Kultury Rycerskiej i XVII-wieczny piknik rycerski |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wyjaśnić jaką rolę w rozwoju turystyki odgrywają walory historyczno-przyrodnicze terenu, na którym wytyczono szlak |
|
24. Szlak Zamków Piastowskich – prezentacja budowli |
• przyczyny rozwoju architektury obronnej na terenie szlaku • cechy warowni polskich z okresu średniowiecza • zamki na szlaku • inne atrakcje historyczne – legendy zamkowe
|
Uczeń: • umie wymienić i wskazać na mapie miejscowości, w których znajdują się zamki objęte szlakiem • potrafi rozpoznać zamki
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić przyczyny rozwoju architektury obronnej na terenie objętym szlakiem
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi omówić legendy o zamkach w: Książu i Grodnie
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wymienić cechy polskiego budownictwa obronnego w okresie średniowiecza |
|
25. Szlak Zamków Piastowskich – wirtualne wycieczki po zamkach
|
• zamek w Bolkowie. • zamek w Grodźcu. • zamek Cisy. • zamek w Książu
|
Uczeń: • potrafi rozpoznać szczegółowy wygląd zamków
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wyjaśnić, w jaki sposób zarządzający zabytkami promują obiekty multimedialnie i potrafi zwerbalizować skuteczność promocji |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •potrafi omówić ogólny zakres zbiorów muzealnych w obiektach |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie waloryzować i dzielić się odczuciami estetycznymi poprzez przeżywanie „wędrówek po obiektach” |
|
26.-28. Wielkopolska - najpiękniejsze miejsca historyczne |
• pałac myśliwski Radziwiłłów w Antoninie • zamek Izabeli z Czartoryskich Działyńskiej w Gołuchowie • pałac Raczyńskich w Rogalinie • rezydencja Leszczyńskich i Sułkowskich w Rydzynie • zamek w Kórniku • baszta Halszki w Szamotułach • kościół filipinów w Świętej Górze k/ Gostynia
|
Uczeń: • umie wymienić nazwy miejscowości i kategorię obiektów, które stanowią atrakcje historyczne Wielkopolski poza szlakiem Piastowskim • wskazać je na mapie
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi rozpoznać budowle objęte tematem i podać, jakie style reprezentują • umie objaśnić znaczenie Świętej Góry w rozwoju turystyki pielgrzymkowej • potrafi wskazać, w których budowlach znajdują się oddziały Muzeum Narodowego w Poznaniu i zna ogólny zakres zbiorów muzealnych w obiektach
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie omówić legendy o Białej Damie z Kórnika i Rydzyny oraz o Halszce z Szamotuł • potrafi podać nazwiska wybitnych właścicieli pałaców w Gołuchowie i Rogalinie, Antoninie, Rydzynie • umie wyjaśnić, jaką rolę odegrały w historii regionu rodziny, których nazwiska wiążą się z rozwojem rezydencji wielkopolskich • potrafi wymienić nazwę festiwalu, który odbywa się corocznie w pałacu w Antoninie |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie opisać formy promocji obiektów
|
|
29. Ćwiczenia opisowe wybranych budowli |
• ćwiczenia opisowe budowli - np. Fara Poznańska, Katedra na Ostrowie Tumskim, Pałac w Rogalinie |
Uczeń: • potrafi wymienić główne cechy stylowe budowli |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie opisać bryłę i dekorację elewacji |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi opisać układ przestrzenny budowli |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie waloryzować i dzielić się odczuciami estetycznymi na temat omawianych budowli |
|
30.-32. Projekt wycieczki |
• opracowanie projektu wycieczki |
Uczeń: • umie zaplanować i opracować trasę wycieczki oraz zdobyć
informacje • zna procedury związane z organizacją wycieczki
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • zna organizacje turystyczne i ich rolę w promowaniu regionu • umie opracowywać i przetwarzać materiał zebrany w trakcie badań terenowych i kameralnych oraz prezentować wyniki własnej pracy badawczej |
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie oceniać i wypowiadać się na temat wartości obiektów turystycznych • potrafi wybrać najatrakcyjniejsze oferty dotyczące noclegów, wyżywienia i transportu • zna wartości kulturowe własnego regionu oraz rozumie i potrafi podać konkretne powody konieczności ich ochrony
|
Uczeń: Opanował materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi waloryzować zjawiska towarzyszące rozwojowi turystyki
|
|
33. Podsumowanie projektu wycieczki
|
• Prezentacja efektów pracy nad projektem
|
|||||
34.-35. Sprawdzian wiadomości
|
• Sprawdzian - Zabytki na Liście UNESCO (1 semestr); • Sprawdzian - Szlaki turystyczne (2 semestr) |
- |
- |
- |
- |
Ocena celująca:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń za szczególnie oryginalne i twórcze osiągnięcia, opierające się na gruntownej wiedzy wykraczającej poza wymagania programowe oraz umiejętności zastosowania tych osiągnięć w praktyce. Są to:
· podejmowane przez ucznia inicjatywy projektów promujących kulturę i sztukę (wystawy prac plastycznych, fotograficznych, działania plastyczne na rzecz szkoły),
· udział w olimpiadzie i w konkursach tematycznych,
· prawidłowe i wyczerpujące odpowiedzi na pytania z działu tematycznego, wykraczające poza wiedzę zdobytą na lekcji.