Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 1 część 1
Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w pierwszym semestrze klasy 1. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.
Numer i temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca)
Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna)
Uczeń potrafi to, |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną oraz: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra)
Uczeń potrafi to, co |
Wymagania wykraczające (ocena celująca)
Uczeń: potrafi to, |
ANTYK – O EPOCE |
|||||
2. Fundamenty kultury europejskiej |
• wyjaśnia znaczenie słów: antyk, klasyczny, monoteizm i politeizm, antropocentryzm • wskazuje różnice między politeizmem i monoteizmem • tłumaczy, co oznacza pojęcie imperium rzymskie i odnosi je do właściwego okresu historycznego • podaje datę upadku cesarstwa zachodniorzymskiego i przedstawia znaczenie tego wydarzenia w określaniu ram czasowych epoki |
• wyjaśnia znaczenie słów: judaizm, chrześcijaństwo, miasto-państwo, demokracja oraz imperium i używa ich w odpowiednim kontekście • właściwie stosuje w swoich wypowiedziach przymiotnik klasyczny • wykorzystuje pojęcia miasto-państwo i demokracja do opisu form ustrojowych starożytnej Grecji |
• określa, na czym polegało przełomowe znaczenie wynalazku pisma • podaje etymologię i wyjaśnia sens słowa antropocentryzm w kontekście kultury antyku |
• omawia ideę kalokagatii jako ideału człowieczeństwa • wypowiada się na temat fundamentalnej roli starożytności klasycznej w historii kultury europejskiej
|
• wyjaśnia, kim był Perykles i odnosi tę postać do złotego wieku w kulturze greckiej • przedstawia znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju późniejszych kodyfikacji prawnych • podaje datę podziału cesarstwa rzymskiego na wschodnie i zachodnie • tłumaczy, co oznacza pojęcie agora |
3. i 4. Poglądy filozoficzne starożytnych Greków |
• wymienia imiona najważniejszych filozofów starożytnej Grecji: Sokratesa, Platona i Arystotelesa • podaje najważniejsze założenia filozofii stoickiej i epikurejskiej |
• wymienia podstawowe założenia filozofii Sokratesa, Platona i Arystotelesa • czyta ze zrozumieniem fragment Uczty Platona i objaśnia platońską metaforę jaskini • określa etymologię oraz znaczenie słowa filozofia |
• tłumaczy, co oznacza pojęcie materializm w odniesieniu do filozofii przyrody • określa sens wyrazu idealizm w kontekście filozofii Platona • wyjaśnia znaczenie słowa cnota i odnosi je do filozofii Sokratesa |
• wyjaśnia znaczenie pojęcia arche • opisuje zasadę złotego środka w odniesieniu do filozofii Arystotelesa • objaśnia sens słów: cynizm, hedonizm, sofistyka
|
• określa pochodzenie słów akademia i liceum • przedstawia główne poglądy Heraklita z Efezu
|
5. i 6. Sztuka antyku |
• rozróżnia porządki architektoniczne: dorycki, joński i koryncki • rozpoznaje najważniejsze zabytki starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu |
• podaje główne cechy sztuki antycznej • wymienia rzymskie wynalazki architektoniczne: arkadę oraz kopułę i wskazuje je na przykładach konkretnych zabytków • wyjaśnia znaczenie pojęć: polichromia, fresk, mozaika, kompozycja dzieła, arkada, kariatyda, kolumna, akwedukt, Koloseum, kopuła, łuk triumfalny |
• omawia znaczenie harmonii w sztuce antyku • tłumaczy, czym jest kanon • objaśnia sens pojęcia mimesis jako kategorii sztuki antycznej |
• charakteryzuje antyczny ideał piękna • dokonuje analizy dzieła sztuki według następujących kryteriów: stosunek do natury, kompozycja, sposób ukazania tematu, kontekst kulturowy i filozoficzny |
• wypowiada się na temat ceramiki antycznej • przedstawia najistotniejsze informacje na temat muzyki w antyku • rozróżnia okresy klasyczny i hellenistyczny w historii sztuki starożytnej Grecji i przyporządkowuje im odpowiednie dzieła |
7. Teatr antyczny |
• wymienia nazwy rodzajów literackich i definiuje dramat • wskazuje podstawowe elementy budowy teatru greckiego – orchestrę, proscenium, skene, parodos • wyjaśnia, na czym polegała zasada trzech jedności • przytacza tytuły przynajmniej dwóch tragedii Sofoklesa (Król Edyp i Antygona) |
• rozróżnia antyczne gatunki dramatyczne: tragedię, komedię i dramat satyrowy • opisuje podstawowe elementy budowy teatru greckiego – orchestrę, proscenium, skene, parodos • przedstawia budowę dramatu antycznego |
• omawia historię narodzin teatru • swobodnie posługuje się pojęciami i wyrażeniami: dytyramb, koryfeusz, agon, chór, koturny, maska, deus ex machina, amfiteatr |
• określa rolę trzech pisarzy – Ajschylosa, Eurypidesa i Sofoklesa – w rozwoju dramatu
|
• podaje etymologię słowa tragedia • omawia wpływ tragików greckich: Ajschylosa, Eurypidesa i Sofoklesa oraz komediopisarza Arystofanesa na rozwój teatru |
ANTYK – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
8. i 9. Mitologia Greków i Rzymian |
• na podstawie fragmentu Mitologii Jana Parandowskiego relacjonuje powstanie świata i bogów według wierzeń Greków • streszcza mit o Orfeuszu • wymienia imiona najważniejszych bogów greckich (Zeus, Posejdon, Hades, Hera, Hestia, Demeter, Afrodyta, Apollo, Ares, Atena, Hermes i Hefajstos) |
• wyjaśnia znaczenie pojęcia mit na tle wierzeń świata starożytnego • odróżnia mit od legendy i baśni • charakteryzuje rodzaje mitów: kosmogoniczne, teogoniczne, antropogeniczne oraz genealogiczne i podaje konkretne przykłady każdego z nich • opisuje najważniejszych bogów greckich: Zeusa, Posejdona, Hadesa, Herę, Hestię, Demeter, Afrodytę, Apolla, Aresa, Atenę, Hermesa i Hefajstosa, Artemidę, Uranosa, Gaję, Kronosa, Reę |
• używa ze zrozumieniem pojęć sacrum i profanum • tłumaczy znaczenie pojęcia antropomorfizm i odnosi je do mitów greckich • interpretuje mit o Orfeuszu
|
• wyjaśnia znaczenie pojęcia archetyp w kontekście mitu o Orfeuszu
|
• na podstawie mitów o Prometeuszu i Syzyfie określa sens pojęcia archetyp • tłumaczy, czym były misteria eleuzyńskie • interpretuje mit o rodzie Labdakidów
|
12. i 13. U źródeł poezji – liryka grecka |
• omawia podział na rodzaje literackie • wymienia nazwy gatunków lirycznych uprawianych w antyku |
• podaje definicje gatunków lirycznych: pieśni, trenu, anakreontyka, ody, elegii, poezji tyrtejskiej • definiuje patriotyzm w kontekście utworu Tyrtajosa • wymienia twórców starożytnej liryki greckiej: Tyrtajosa, Safonę, Anakreonta |
• charakteryzuje poezję tyrtejską na przykładzie wiersza Tyrtajosa • interpretuje poezję Anakreonta w odniesieniu do filozofii epikurejskiej • porównuje liryki Tyrtajosa z wierszami Anakreonta • omawia twórczość poetów starożytnej Grecji: Tyrtajosa, Safony, Anakreonta |
• szczegółowo analizuje i interpretuje wiersze, używając terminologii z zakresu teorii literatury (rodzaj liryki, podmiot liryczny, sytuacja liryczna) i wskazując zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego oraz określając ich funkcje |
• interpretuje liryki Tyrtajosa, Anakreonta i Safony, odnosząc je do światopoglądu starożytnych Greków • ocenia formę i styl poznanych liryków |
14., 15. i 16. Homer – początki epiki |
• określa tematykę przeczytanego fragmentu Iliady • uzasadnia przynależność eposu do epiki
|
• wymienia cechy eposu homeryckiego • wyjaśnia, na czym polega specyfika porównania homeryckiego i wskazuje odpowiednie przykłady w tekście • tłumaczy znaczenie pojęcia stały epitet i podaje przykłady takich epitetów z eposu homeryckiego • wyjaśnia, co oznacza wyrażenie koń trojański |
• relacjonuje główne wątki Iliady • odróżnia inwokację od apostrofy • omawia na przykładach istotę toposu
|
• rozpoznaje i wskazuje cechy stylu podniosłego • charakteryzuje głównych bohaterów Iliady |
• wymienia imiona drugoplanowych bohaterów Iliady: Andromacha, Priam, Kasandra, Helena, Parys, Laokoon • konfrontuje historię o Laokoonie z rzeźbą Grupa Laokoona • omawia tematykę, toposy i przesłanie Odysei • wyjaśnia znaczenie pojęcia homo viator |
*18. Poetyka normatywna według Arystotelesa |
• wyjaśnia pojęcie poetyka normatywna i odnosi je do traktatu Poetyka Arystotelesa |
• wypowiada się na temat dokonań Arystotelesa |
• omawia zagadnienie katharsis jako jednej z podstawowych kategorii tragedii greckiej • definiuje zasady mimesis oraz decorum |
• wypowiada się na temat funkcji zasad mimesis i decorum w budowie tekstu literackiego |
• przywołuje szerokie konteksty traktatu Arystotelesa i nawiązania do niego |
*19., 20., 21. i 22. Król Edyp Sofoklesa |
• streszcza tragedię Król Edyp Sofoklesa
|
• wskazuje w tekście elementy budowy dramatu antycznego • omawia zasadę trzech jedności na przykładzie utworu Sofoklesa • charakteryzuje głównego bohatera tragedii • wymienia funkcje chóru w dramacie antycznym, odwołując się do przykładów z tekstu |
• wyjaśnia istotę tragizmu w kontekście treści utworu • na przykładzie działań Edypa określa funkcjonowanie ironii tragicznej • przedstawia, na czym polega wina tragiczna w odniesieniu do losów głównego bohatera
|
• analizuje zagadnienie fatum w świecie starożytnych Greków, odnosząc się do treści Króla Edypa • posługuje się pojęciem hybris przy charakteryzowaniu postaci Edypa • objaśnia zagadnienie katharsis jako jednej z podstawowych kategorii tragedii greckiej |
• streszcza mit o rodzie Labdakidów • wyjaśnia na przykładzie Króla Edypa, na czym polega zasada decorum |
23. i 24. Liryka rzymska – Horacy |
• przedstawia postać Horacego • określa pochodzenie pojęcia mecenas sztuki w nawiązaniu do biografii Horacego • wyjaśnia znaczenie pojęcia horacjanizm |
• podaje cechy charakterystyczne pieśni (ód) • rozpoznaje rodzaj liryki omawianego utworu, jego adresata, sposób kreacji podmiotu lirycznego i sytuacji lirycznej • określa problematykę utworu |
• definiuje zasadę decorum i odnosi ją do wybranych utworów literatury starożytnej • sytuuje treść ody w kontekście poznanych filozofii • wskazuje zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego |
• pisze analizę i interpretację wiersza Horacego
|
• przywołuje szerokie konteksty twórczości Horacego i nawiązania do niej |
ANTYK – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
25. i 26. Retoryka |
• wyjaśnia znaczenie pojęcia retoryka • wyróżnia argumenty rzeczowe, logiczne i emocjonalne |
• prezentuje na przykładach różne typy argumentów – rzeczowe, logiczne i emocjonalne • wymienia etapy przygotowania wypowiedzi ustnej
|
• wyjaśnia znaczenie słowa perswazja i wskazuje odmiany perswazji: propagandę oraz agitację • realizuje w praktyce etapy przygotowania wypowiedzi ustnej |
• rozpoznaje manipulację językową i najczęstsze chwyty erystyczne • tworzy konspekt dłuższej wypowiedzi ustnej • podczas wypowiadania się zwraca uwagę na mowę ciała |
• rozpoznaje i analizuje wypowiedź propagandową |
ANTYK – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
27. Podsumowanie wiadomości na temat kultury antycznej |
• streszcza główne tezy fragmentu tekstu Ernsta Hansa Gombricha O sztuce • relacjonuje fragment prozy Tadeusza Borowskiego U nas, w Auschwitzu… |
• prezentuje własne wrażenia wynikające z lektury fragmentu tekstu Tadeusza Borowskiego |
• podsumowuje dziedzictwo antyku
|
• podejmuje dyskusję na temat roli artysty w czasach antyku i obecnie • bierze udział w dyskusji na temat zagrożeń myślenia idealistycznego |
• pisze pracę, w której zawiera swój pogląd na temat dziedzictwa antyku |
28. Powtórzenie wiadomości |
• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat antyku |
• wykorzystuje najważniejsze konteksty wywodzące się z twórczości antycznej |
• wyciąga wnioski na tematy związane z twórczością antyczną • określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa antyku |
• zabiera głos w dyskusji na tematy związane z antykiem i stosuje odpowiednie argumenty • w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z twórczości antycznej • formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z twórczością antyku |
ANTYK – NAWIĄZANIA |
|||||
29. Śladami antyku |
• rozpoznaje wpływy kultury starożytnej w różnych dziełach sztuki |
• wymienia elementy kultury starożytnej obecne w dzisiejszym świecie |
• omawia znany sobie przykład inspiracji kulturą antyku |
• podaje przykłady wpływu sztuki starożytnej na twórczość kolejnych epok |
• omawia stosunek poszczególnych okresów w historii kultury do dziedzictwa antyku |
*30. Kto jest barbarzyńcą? |
• czyta ze zrozumieniem fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta Barbarzyńca w ogrodzie i Mieczysława Jastruna Mit śródziemnomorski • relacjonuje opinię Mieczysława Jastruna o starożytnych Grekach
|
• odnosi tekst utworu Zbigniewa Herberta do poznanych dzieł architektury starożytnej Grecji • rozpoznaje polemiczny charakter tekstu Mieczysława Jastruna
|
• interpretuje tytuł tekstu Herberta, odwołując się do toposów (m.in. ogrodu, arkadii, barbarzyńcy) • porównuje tezy zawarte w tekstach Jastruna i Herberta
|
• podejmuje dyskusję na temat dziedzictwa antyku • interpretuje słowo barbarzyńca w kontekście obu fragmentów |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania obu przeczytanych tekstów |
31. Mitologia współcześnie |
• streszcza mit o Dedalu i Ikarze • czyta ze zrozumieniem fragment tekstu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Tragiczny koniec mitologii |
• streszcza mit o Ledzie i Jowiszu • wyjaśnia znaczenie słów demitologizacja i parodia na przykładzie utworu Gałczyńskiego
|
• interpretuje rzeźbę Igora Mitoraja Ikaro Alato w odniesieniu do kanonu sztuki antycznej oraz mitu o Dedalu i Ikarze
|
• omawia współczesne interpretacje mitologii starożytnych Greków i Rzymian |
• tworzy parodię dowolnie wybranego mitu |
32. Safona w poezji współczesnej |
• określa tematykę fragmentu wiersza Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej Róże dla Safony • nazywa rodzaj liryki występujący w utworze |
• prezentuje informacje na temat życia, legendy oraz twórczości Safony • określa podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu |
• wypowiada się na temat kreacji podmiotu lirycznego • omawia sytuację liryczną występującą w utworze Jasnorzewskiej |
• wyjaśnia, na czym polega funkcja metafor w wierszu |
• pisze analizę i interpretację wiersza |
33. Omówienie filmu Troja |
• streszcza fabułę filmu |
• porównuje fabułę filmu z treścią mitu trojańskiego |
• posługuje się nazwami gatunków filmowych i przyporządkowuje Troję do jednego z nich |
• wypowiada się na temat scenografii, kostiumów, zdjęć, montażu, reżyserii, gry aktorskiej oraz efektów specjalnych w Troi |
• porównuje obraz Wolfganga Petersena z innymi dziełami filmowymi podejmującymi wątki antyczne |
*34. Omówienie filmu Grek Zorba |
• wypowiada się na temat swoich odczuć po obejrzeniu filmu |
• definiuje żywioł dionizyjski i odnosi go do Alexisa Zorbasa – głównego bohatera filmu
|
• porównuje Greka Zorbę z tragedią antyczną, uwzględniając następujące elementy: przeznaczenie, konflikt tragiczny, winę tragiczną, katharsis |
• omawia znaczenia tańca w filmie i w antycznych obrzędach religijnych |
• tworzy recenzję filmu |
BIBLIA – O EPOCE |
|||||
36. Świat judeochrześcijański |
• podaje nazwy religii wywodzących się z Biblii • wymienia podobieństwa i różnice pomiędzy judaizmem a chrześcijaństwem |
• wymienia nazwy religii chrześcijańskich i wskazuje podstawowe różnice pomiędzy nimi • wyjaśnia znaczenie pojęcia Testament w odniesieniu do Biblii |
• omawia różnice pomiędzy Starym a Nowym Testamentem • wyjaśnia, czym są Ewangelie i wymienia imiona ewangelistów |
• analizuje relacje dogmatyczne i społeczne pomiędzy judaizmem i chrześcijaństwem, a także pomiędzy wyznaniami chrześcijańskimi |
• wyczerpująco opisuje jedną z religii wywodzących się z Biblii |
37. Biblia – wiadomości wstępne |
• określa pochodzenie słowa Biblia • prezentuje podział ksiąg biblijnych |
• dokonuje podziału ksiąg biblijnych na księgi historyczne, dydaktyczne oraz profetyczne i podaje ich przykłady • wymienia przekłady Biblii • określa, w jakich językach została zapisana Biblia • wyjaśnia znaczenie pojęć werset i alegoria |
• charakteryzuje przekłady Biblii • wyjaśnia znaczenie pojęć: kanon, teologia, symbol |
• omawia funkcje Biblii – sakralną, poznawczą i estetyczną |
• wymienia nazwy świętych ksiąg innych religii |
BIBLIA – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
38. Księga Rodzaju – dzieje początków świata i ludzkości |
• relacjonuje powstanie świata i człowieka według Biblii
|
• wyjaśnia znaczenie frazeologizmu zakazany owoc • definiuje pojęcia genesis i patriarcha |
• porównuje biblijny opis stworzenia świata i człowieka z opisem mitologicznym
|
• interpretuje opowieść o zerwaniu owocu z drzewa zakazanego (o grzechu pierworodnym) |
• formułuje wypowiedź na temat wolnej woli w kontekście opowieści o grzechu pierworodnym • interpretuje obraz Tycjana Grzech pierworodny i Williama Blake’a Bóg stwarzający wszechświat
|
*39. W drodze do Ziemi Obiecanej – Księga Wyjścia |
• relacjonuje treść fragmentu Księgi Wyjścia |
• charakteryzuje relację między Bogiem a człowiekiem na podstawie fragmentów Księgi Wyjścia |
• wypowiada się na temat symboliki wydarzeń opisanych w Księdze Wyjścia |
• przedstawia rolę Mojżesza w historii judaizmu |
• analizuje dzieła plastyczne inspirowane Księgą Wyjścia |
40. Rozważania o cierpieniu – Księga Hioba |
• opowiada historię Hioba |
• omawia relacje między Hiobem a Bogiem na podstawie fragmentu Biblii |
• interpretuje przemianę postawy Hioba po rozmowie z Bogiem |
• podejmuje dyskusję na temat sensu cierpienia i zgody Boga na istnienie zła (teodycei) |
• omawia problem cierpienia we współczesnym świecie • interpretuje obraz Léona Bonnata w kontekście historii Hioba |
42. Poezja biblijna – Księga Psalmów |
• przyporządkowuje psalmy do liryki • określa rodzaj liryki oraz nadawcę i adresata psalmów • wyjaśnia znaczenie pojęć psalm i psałterz |
• klasyfikuje psalmy według poznanych kryteriów • podaje przykłady paralelizmów |
• wypowiada się na temat związku psalmów z muzyką • wskazuje środki stylistyczne zastosowane w psalmach i omawia ich funkcje
|
• przedstawia obraz Boga wyłaniający się z psalmów |
• porównuje tłumaczenia psalmów (z Biblii Tysiąclecia, Jana Kochanowskiego i Czesława Miłosza) |
43. Biblijne oblicza miłości – Pieśń nad Pieśniami |
• uzasadnia przynależność Pieśni nad Pieśniami do liryki |
• charakteryzuje relacje między Oblubieńcem a Oblubienicą • wyjaśnia znaczenie wyrażenia miłość zmysłowa w kontekście utworu |
• omawia oddziaływanie Pieśni nad Pieśniami na zmysły, wskazując cytaty z tekstu • odnajduje środki stylistyczne zastosowane w utworze i określa ich funkcję |
• podejmuje dyskusję na temat przynależności Pieśni nad Pieśniami do kanonu biblijnego • wypowiada się na temat symbolicznej interpretacji Pieśni |
• porównuje opis miłości zaprezentowany w Pieśni nad Pieśniami z wybranymi utworami miłosnymi z kręgu popkultury • opisuje postać z obrazu Oblubienica Rossettiego i zestawia ją z literackim pierwowzorem z Biblii |
44. Moralizatorski sens przypowieści biblijnych |
• odczytuje przypowieści na poziomie dosłownym i alegorycznym • tłumaczy znaczenie pojęcia parabola
|
• wymienia elementy świata przedstawionego, zwracając uwagę na ich schematyczną konstrukcję |
• wyjaśnia funkcję schematycznej konstrukcji przypowieści i podaje przyczynę braku imion bohaterów • odróżnia przypowieść od exemplum |
• uzasadnia sens posługiwania się formą przypowieści w Biblii • wskazuje na średniowiecznej miniaturze Czterech ewangelistów atrybuty właściwe poszczególnym ewangelistom |
• podejmuje dyskusję na temat aktualności wzorców moralnych propagowanych w przypowieściach • podaje przykłady utworów literackich o charakterze parabolicznym |
46. Wizja końca świata w Apokalipsie św. Jana |
• streszcza Księgę Apokalipsy na podstawie przeczytanych fragmentów |
• opisuje jeźdźców Apokalipsy i charakteryzuje ich na podstawie ryciny Albrechta Dürera Czterech jeźdźców Apokalipsy • definiuje pojęcie eschatologii
|
• wskazuje główne cechy stylu Apokalipsy • interpretuje symbole i alegorie znajdujące się w omawianym fragmencie
|
• wypowiada się na temat sposobów obrazowania i wywoływania nastroju grozy w Apokalipsie • porównuje biblijną Apokalipsę z innymi przedstawieniami końca świata |
• pisze analizę porównawczą Apokalipsy i dowolnego dzieła prezentującego koniec świata (literackiego, malarskiego bądź filmowego) |
*47. O miłości bliźniego – Pierwszy list św. Jana Apostoła |
• omawia obraz miłości wyłaniający się z listu św. Jana • wyjaśnia znaczenie pojęć kazanie i list apostolski |
• dostrzega i charakteryzuje rewolucyjność nauki Jezusa z Nazaretu zawartej w liście św. Jana |
• podejmuje dyskusję na temat funkcjonowania przykazania miłości bliźniego
|
• porównuje obraz Fra Angelica Kazanie na górze z treścią listu św. Jana |
• przywołuje szerokie konteksty listu św. Jana i nawiązania do niego |
BIBLIA – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
49. Style wypowiedzi |
• wymienia style funkcjonalne obecne w języku polskim i rozpoznaje je w praktyce • wymienia najczęstsze rodzaje stylizacji językowej |
• podaje cechy stylów funkcjonalnych
|
• rozpoznaje stylizację językową • wskazuje wyróżniki stylu biblijnego |
• omawia różnice pomiędzy stylem funkcjonalnym a artystycznym • podaje cechy dobrego stylu
|
• tworzy teksty napisane różnymi stylami funkcjonalnymi
|
BIBLIA – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
50. Podsumowanie wiadomości na temat Biblii |
• relacjonuje opinie na temat Biblii, zawarte w tekstach Anny Kamieńskiej Książka nad książkami i Anny Świderkówny Rozmowy o Biblii
|
• wskazuje i komentuje różnice pomiędzy tekstami obu autorek |
• na podstawie przeczytanych fragmentów formułuje własne sądy na temat Biblii |
• podejmuje dyskusję o miejscu Biblii w przeszłości i we współczesnym świecie |
• wypowiada się na temat wpływu Biblii na dzieje świata |
51. Powtórzenie wiadomości |
• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat Biblii |
• wykorzystuje najważniejsze konteksty wywodzące się z Biblii |
• rozważa zagadnienia poruszane w przeczytanych fragmentach Biblii i formułuje własne sądy na ich temat oraz wnioski |
• zabiera głos w dyskusji na tematy związane z Biblią i stosuje odpowiednie argumenty • w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z Biblii • formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z Biblią |
BIBLIA – NAWIĄZANIA |
|||||
52. Śladami Biblii |
• rozpoznaje inspiracje biblijne w sztuce |
• wymienia motywy w kulturze współczesnej, wywodzące się z Biblii |
• omawia przykład dzieła zainspirowanego Biblią |
• podaje przykłady inspiracji biblijnych, realizowane w określonych epokach
|
• szczegółowo omawia wybrany przykład współczesnego dzieła sztuki inspirowanego Biblią |
*53. Poezja współczesna inspirowana Biblią |
• odczytuje ze zrozumieniem treść wierszy Zbigniewa Herberta Książka i Anny Achmatowej Żona Lota • relacjonuje historie zburzenia Sodomy i Gomory • nazywa rodzaj liryki występujący w utworach |
• określa adresata i nadawcę wierszy • rozpoznaje bohaterów lirycznych wiersza Achmatowej • odnajduje nawiązania biblijne w wierszu Herberta
|
• określa stosunek podmiotu lirycznego do Biblii w wierszu Herberta oraz do żony Lota w wierszu Achmatowej
|
• interpretuje oba wiersze |
• pisze analizę porównawczą obu utworów |
54. i 55. O Biblii dzisiaj |
• relacjonuje treść fragmentów tekstów Harolda Kushnera Co się naprawdę zdarzyło w ogrodzie Edenu? i Frédérica Beigbedera Windows on the World • przytacza treść historii o grzechu pierworodnym i zburzeniu wieży Babel |
• uzasadnia porównanie World Trade Center do wieży Babel z tekstu Frédérica Beigbedera • opisuje dzieło Jerzego Nowosielskiego Krucyfiks
|
• określa funkcję pytań w tekście Harolda Kushnera • porównuje autorską interpretację historii biblijnej z interpretacją kanoniczną
|
• wskazuje literaturę pomocną do interpretacji krucyfiksu • interpretuje znaczenie krucyfiksu w kontekście symboliki chrześcijańskiej
|
• wymienia tytuły innych dzieł Jerzego Nowosielskiego i je interpretuje |
56. Biblia w filmie – Pasja Mela Gibsona |
• streszcza fabułę filmu |
• wyjaśnia funkcję retrospekcji w Pasji
|
• wypowiada się na temat kompozycji filmu
|
• podejmuje dyskusję na temat zasadności ukazania w filmie drastycznych scen • interpretuje postać szatana |
• porównuje epizody filmowe z ich ewangelicznymi opisami • pisze recenzję filmu |
57. Kino o wartościach – Dekalog I Krzysztofa Kieślowskiego |
• przedstawia swoje odczucia po obejrzeniu filmu |
• zabiera głos w dyskusji na temat postawy bohatera filmu – Krzysztofa
|
• wypowiada się na temat dialogów, narracji i kadrowania w filmie • analizuje rolę przypadku w konstrukcji fabuły
|
• interpretuje postać graną w filmie przez Artura Barcisia • podejmuje dyskusję o hierarchii wartości we współczesnym świecie
|
• formułuje wypowiedź na temat innego filmu z cyklu Dekalog |
ŚREDNIOWIECZE – O EPOCE |
|||||
59. i 60. Średniowiecze – wprowadzenie do epoki |
• podaje etymologię nazwy epoki • wymienia najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza • wyjaśnia znaczenie słów teocentryzm i feudalizm • określa fazy średniowiecza
|
• omawia najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza • porównuje ramy czasowe średniowiecza polskiego i europejskiego • charakteryzuje średniowieczny system szkolny • wyjaśnia, co oznacza sformułowanie Biblia pauperum |
• analizuje specyfikę periodyzacji polskiego średniowiecza • omawia, na czym polegał średniowieczny uniwersalizm i teocentryzm
|
• interpretuje rolę karnawału |
• opisuje wpływ antyku i kultury arabskiej na średniowiecze
|
61. i 62. Filozofia chrześcijańska |
• czyta ze zrozumieniem fragment Wyznań św. Augustyna oraz Summy teologicznej św. Tomasza • wyjaśnia znaczenie pojęcia asceza |
• wymienia podstawowe założenia obu filozofii • tłumaczy, co oznaczają pojęcia: dualizm, iluminacja, akt, potencja, hierarchia bytów |
• na podstawie Summy teologicznej wyjaśnia pochodzenie hierarchii bytów według św. Tomasza • omawia wpływ idei hierarchii bytów na średniowieczną koncepcję władzy i społeczeństwa |
• przedstawia różnice między filozofią św. Augustyna a filozofią św. Tomasza |
• interpretuje portret św. Augustyna • objaśnia alegoryczne znaczenie koloru na obrazie Justusa z Gandawy |
63. i 64. Sztuka średniowieczna |
• rozpoznaje najważniejsze zabytki polskiego i europejskiego średniowiecza • odróżnia styl romański od gotyckiego |
• wymienia podstawowe cechy stylu romańskiego i gotyckiego • podaje przykłady zabytków polskiego i europejskiego średniowiecza • właściwie posługuje się terminami: płaskorzeźba, rzeźba pełnofigurowa, fresk, pieta, ikona, nawa, ołtarz, prezbiterium, apsyda, katedra, przypora, rozeta, witraż, portal |
• wyjaśnia i ilustruje przykładami parenetyczny i anonimowy charakter sztuki średniowiecznej • omawia alegorię i podaje jej przykłady • używa we właściwym kontekście terminów: symultanizm, iluminatorstwo, miniatura, chorał, bazylika |
• analizuje średniowieczne dzieło sztuki według następujących kryteriów: symbolika, kolorystyka, kolejność ukazywania postaci, sposób przedstawienia sylwetki ludzkiej, kontekst filozoficzny i historyczny dzieła, kompozycja |
• wymienia cechy stylu bizantyjskiego i podaje jego przykłady • wypowiada się na temat muzyki średniowiecznej |
65. Teatr średniowieczny |
• podaje nazwy średniowiecznych gatunków teatralnych |
• wymienia cechy teatralnych gatunków średniowiecznych |
• wypowiada się na temat funkcji teatru w średniowieczu |
• objaśnia psychomachię w kontekście moralitetu |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
ŚREDNIOWIECZE – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
66. Bogurodzica – najstarszy polski utwór poetycki |
• czyta ze zrozumieniem Bogurodzicę • wskazuje przykłady archaizmów w utworze |
• rozpoznaje podmiot liryczny oraz adresata utworu • wskazuje archaizmy leksykalne i fleksyjne w Bogurodzicy • wyjaśnia znaczenie pojęcia kierlesz |
• wypowiada się na temat kompozycji utworu • omawia funkcję Bogurodzicy w średniowiecznej Polsce |
• odnajduje w treści Bogurodzicy motyw deesis i odnosi go do sztuk plastycznych • omawia formę wiersza
|
• wskazuje podobieństwa między motywem deesis w Bogurodzicy a przedstawionym na średniowiecznej ikonie |
67. Ludzki wymiar cierpienia Matki Boskiej w Lamencie świętokrzyskim |
• czyta ze zrozumieniem Lament świętokrzyski • wskazuje przykłady archaizmów w utworze |
• określa sytuację liryczną, podmiot liryczny i adresatów utworu • wskazuje archaizmy leksykalne i fleksyjne w Lamencie świętokrzyskim |
• charakteryzuje Maryję jako matkę • rozpoznaje w wierszu motyw Stabat mater
|
• porównuje obrazy Maryi z Lamentu świętokrzyskiego i z Bogurodzicy
|
• zestawia obrazy męki Pańskiej przedstawione w Lamencie świętokrzyskim i na obrazie Matthiasa Grünewalda Ukrzyżowanie • wypowiada się na temat obrazu Żydów w tekście Lamentu świętokrzyskiego |
69. Motyw tańca śmierci w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią |
• czyta ze zrozumieniem Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią • streszcza utwór • wskazuje przykłady archaizmów w tekście |
• opisuje obraz śmierci przedstawiony w utworze, posługując się przy tym terminem alegoria • wskazuje w tekście archaizmy leksykalne i fleksyjne |
• odnajduje w przeczytanym fragmencie motyw danse macabre • wyjaśnia przyczyny popularności motywu śmierci w średniowieczu • wyjaśnia w kontekście utworu znaczenie pojęć memento mori i ars moriendi |
• omawia na podstawie lektury światopogląd ludzi średniowiecza • wypowiada się na temat średniowiecznych wskazań ars moriendi • tłumaczy, czym była w średniowieczu czarna śmierć |
• porównuje motyw danse macabre przedstawiony w Rozmowie… i na obrazie Bernta Notkego Taniec śmierci |
70. Średniowieczny ideał ascety – Legenda o św. Aleksym |
• czyta ze zrozumieniem Legendę o św. Aleksym • streszcza żywot św. Aleksego • wskazuje przykłady archaizmów w utworze |
• charakteryzuje świętego jako ascetę • podaje przykłady archaizmów leksykalnych i fleksyjnych z tekstu |
• wskazuje w utworze typowe elementy legendy hagiograficznej
|
• podejmuje dyskusję na temat aktualności ascezy oraz sensu takiej drogi do świętości |
• opisuje inne przykłady ascezy średniowiecznej • wyjaśnia, jaką rolę odgrywali święci w życiu ludzi średniowiecza |
*71. Świętość afirmacyjna – św. Franciszek |
• relacjonuje treść fragmentu Pochwała stworzenia • charakteryzuje Pochwałę stworzenia jako hymn
|
• porównuje postawy dwóch świętych: św. Franciszka i św. Aleksego |
• odnajduje w tekście elementy stylu biblijnego • wyraża opinię na temat dwóch dróg do świętości – św. Aleksego i św. Franciszka |
• interpretuje dzieło Giotta • wyjaśnia znaczenie pojęcia franciszkanizm |
• przywołuje szerokie konteksty interpretacyjne związane z postacią św. Franciszka |
73. Średniowieczny wzorzec rycerza – Król Artur i rycerze Okrągłego Stołu |
• streszcza fragment utworu Król Artur i rycerze Okrągłego Stołu |
• wymienia tytuły europejskich eposów rycerskich • odnosi zachowania Artura do średniowiecznego kodeksu rycerskiego • wyjaśnia znaczenie pojęcia epos rycerski |
• na przykładzie tekstu objaśnia funkcję fantastyki w epice rycerskiej • tłumaczy, co oznacza pojęcie etos |
• analizuje etos rycerza i wyraża swoją opinię na ten temat
|
• wypowiada się na temat XV-wiecznego obrazu Rycerze Okrągłego Stołu i św. Graal • opisuje współczesne dzieła (filmowe, literackie) nawiązujące do średniowiecznych opowieści o rycerzach |
74. Średniowieczna miłość – Dzieje Tristana i Izoldy |
dla fragmentów utworu: • streszcza fragment Dziejów Tristana i Izoldy dla całości utworu: • streszcza utwór Dzieje Tristana i Izoldy • sporządza plan wydarzeń
|
dla fragmentów utworu: • formułuje zasady miłości rycerskiej dla całości utworu: • omawia etos rycerski na przykładzie postaci Tristana |
dla fragmentów utworu: • objaśnia funkcję fantastyki w tekście dla całości utworu: • podaje przykłady elementów fantastyki w Dziejach Tristana i Izoldy i określa ich funkcję |
dla fragmentów utworu: • analizuje specyfikę uczucia łączącego Tristana i Izoldę dla całości utworu: • charakteryzuje obyczajowość średniowieczną na podstawie Dziejów Tristana i Izoldy
|
• streszcza historię Abelarda i Heloizy • podaje przykłady dzieł (także współczesnych) opartych na historii podobnej do romansu Tristana i Izoldy • wypowiada się na temat miniatury Tristan i Izolda podczas morskiej podróży |
75. Historiografia polska w średniowieczu |
• opisuje wzorzec władcy na podstawie charakterystyki Bolesława Chrobrego pióra Galla Anonima • definiuje pojęcie kronika |
• wymienia obowiązki króla przedstawione przez kronikarza • podaje przykłady dzieł polskiej historiografii średniowiecznej • definiuje pojęcie historiografia |
• na podstawie Kroniki polskiej wypowiada się na temat stosunków społecznych i obyczajowości w średniowiecznej Polsce • charakteryzuje dzieła polskiej historiografii średniowiecznej |
• omawia uwarunkowania historyczne początków piśmiennictwa polskiego • podejmuje dyskusję na temat wizerunku współczesnych władców w mediach |
• przygotowuje mowę pochwalną na cześć wybranej przez siebie osoby |
*76. Testament poetycki François Villona |
• czyta ze zrozumieniem fragment Wielkiego testamentu • prezentuje życiorys Villona, stanowiący kanwę utworu |
• interpretuje tytuł tekstu • wyjaśnia znaczenie pojęcia testament poetycki |
• wypowiada się na temat środków stylistycznych użytych w wierszu oraz zastosowanej w nim kompozycji
|
• porównuje obraz przemijania zawarty w Wielkim Testamencie ze współczesnymi wyobrażeniami na ten temat |
• przywołuje szerokie konteksty wywodzące się z Wielkiego testamentu i nawiązania do utworu |
*77. Podróż po zaświatach – Boska Komedia Dantego Alighieri |
dla fragmentów utworu: • na podstawie fragmentów Boskiej Komedii ogólnie omawia budowę piekła, czyśćca i raju dla całości utworu: • opisuje budowę zaświatów • wyjaśnia znaczenie słowa prekursor |
dla fragmentów utworu: • charakteryzuje narratora Boskiej Komedii • wyjaśnia znaczenie tytułu tekstu dla całości utworu: • wypowiada się na temat postaci pojawiających się w utworze • tłumaczy znaczenie pojęć poemat epicki i summa
|
dla fragmentów utworu: • wylicza elementy dzieła charakterystyczne dla średniowiecza i renesansu dla całości utworu: • wymienia i ilustruje przykładami elementy dzieła charakterystyczne dla średniowiecza i dla renesansu |
dla fragmentów utworu: • wypowiada się na temat sposobu obrazowania w utworze dla całości utworu: • interpretuje symbole obecne w dziele Dantego
|
• omawia fresk Dante i trzy królestwa |
ŚREDNIOWIECZE – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
78. U źródeł języka polskiego |
• wymienia dialekty polszczyzny • przytacza przykłady zabytków języka polskiego (w tym pierwsze zapisane zdanie) |
• rozpoznaje we współczesnym języku niektóre pozostałości staropolskie, np. ślady liczby podwójnej
|
• omawia historię zapożyczeń • wskazuje przykłady wyrazów z przegłosem polskim, palatalizacją oraz e ruchomym
|
• podaje przyczyny zmian zachodzących w języku polskim |
• sytuuje język polski we właściwej grupie języków słowiańskich • wymienia nazwy podstawowych grup języków wywodzących się z języka praindoeuropejskiego oraz języków spoza rodziny indoeuropejskiej |
ŚREDNIOWIECZE – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
80. Podsumowanie wiadomości |
• relacjonuje opinie na temat średniowiecza, zawarte we fragmentach tekstów Franca Cardiniego Wojownik i rycerz oraz Johana Huizingi Jesień średniowiecza |
• wskazuje i komentuje różnice pomiędzy tekstami obu autorów |
• formułuje własne sądy na podstawie przeczytanych fragmentów |
• podejmuje dyskusję dotyczącą oceny średniowiecza, w której odwołuje się do fragmentów tekstów Cardiniego i Huizingi |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania wywodzące się ze światopoglądu i z twórczości średniowiecza |
81. Powtórzenie wiadomości |
• odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat średniowiecza |
• wykorzystuje najważniejsze konteksty wywodzące się ze średniowiecza |
• rozważa zagadnienia poruszane w przeczytanych tekstach średniowiecznych i formułuje własne sądy na ich temat oraz wnioski |
• zabiera głos w dyskusji na tematy związane ze światopoglądem oraz twórczością średniowiecza i stosuje odpowiednie argumenty • w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się ze światopoglądu i z twórczości średniowiecza • formułuje i rozwiązuje problemy badawcze związane z epoką średniowiecza |
ŚREDNIOWIECZE – NAWIĄZANIA |
|||||
82. Śladami średniowiecza |
• rozpoznaje inspiracje sztuką średniowiecza |
• wymienia elementy kultury średniowiecza obecne w dzisiejszym świecie
|
• omawia wpływy kultury średniowiecznej w różnych dziełach sztuki
|
• analizuje wybrany przykład inspiracji kulturą średniowiecza |
• podaje przykłady wpływów sztuki średniowiecznej na twórczość kolejnych epok • omawia stosunek poszczególnych okresów w historii kultury do dziedzictwa średniowiecza |
*83. Poetycki komentarz do ascezy |
• rozpoznaje kontekst literacki wiersza Kazimiery Iłłakowiczówny Opowieść małżonki św. Aleksego |
• określa typ liryki występujący w utworze, a także wskazuje podmiot liryczny i adresata wiersza |
• porównuje legendę średniowieczną z poetyckim komentarzem współczesnej poetki
|
• omawia kontekst kulturowy wykorzystany w wierszu
|
• pisze analizę i interpretację wiersza |
84. Śmiech w średniowieczu |
• referuje opinię bohaterów Imienia róży na temat śmiechu
|
• porównuje stosunek do śmiechu obecny w Imieniu róży i Stołku dla wesołka |
• rozpoznaje we fragmencie Imienia róży autora księgi – Arystotelesa • omawia rolę błazna na dworach |
• podejmuje dyskusję na temat funkcji śmiechu w kulturze średniowiecza i dzisiaj |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania obecne w utworze Umberta Eco Imię róży |
85. Współczesne inspiracje średniowieczem |
• streszcza fragment tekstu Andrzeja Sapkowskiego Miecz przeznaczenia
|
• wymienia motywy średniowieczne, którymi posłużył się autor Miecza przeznaczenia
|
• odnajduje w tekście elementy stylizowane na polszczyznę średniowieczną |
• wskazuje w dziele Zdzisława Beksińskiego nawiązania do wieków średnich oraz elementy charakterystyczne dla sposobu obrazowania malarza |
• interpretuje obraz Zdzisława Beksińskiego • porównuje dzieło Beksińskiego z animacją Tomasza Bagińskiego Katedra |
86. Średniowiecze w krzywym zwierciadle – Monty Python i św. Graal |
• streszcza fabułę filmu
|
• odnajduje w filmie motywy średniowieczne • wyjaśnia w kontekście filmu znaczenie słów absurd oraz ironia |
• porównuje bohaterów filmu z ich pierwowzorami z legend arturiańskich • wyjaśnia, na czym polega specyfika angielskiego humoru |
• analizuje środki tworzące w filmie klimat średniowiecza |
• podejmuje dyskusję na temat walorów artystycznych i poznawczych filmu |
*87. Współczesny moralitet – Siódma pieczęć Ingmara Bergmana |
• odnajduje w tekście nawiązania do kultury i obyczajowości średniowiecza |
• interpretuje tytuł filmu i objaśnia jego funkcję • wyjaśnia w kontekście dzieła Bergmana znaczenie pojęć personifikacja i taniec śmierci |
• rozpoznaje w filmie konwencję moralitetu • tłumaczy na podstawie Siódmej pieczęci, czym jest teodycea |
• odczytuje przesłanie filmu |
• przywołuje szerokie konteksty wywodzące się z filmu Siódma pieczęć i nawiązania do niego |
Autor: Magdalena Lotterhoff
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 1 część 2
Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w drugim semestrze klasy 1. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.
Numer i temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca)
Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna)
Uczeń potrafi to, |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra)
Uczeń potrafi to, co |
Wymagania wykraczające (ocena celująca)
Uczeń potrafi to, |
RENESANS – O EPOCE |
|||||
1. i 2. U progu czasów nowożytnych |
• określa, na kiedy datowany jest początek renesansu w Europie • podaje umowną datę początku renesansu w Polsce • wyjaśnia znaczenie i pochodzenie nazwy epoki • tłumaczy, co oznacza pojęcie reformacja i opisuje rolę Marcina Lutra • dostrzega związki pomiędzy odrodzeniem a antykiem |
• objaśnia, na czym polegała reformacja i jakie były jej przyczyny • opisuje przemiany kulturowe, które stały się podwalinami nowej epoki • podaje przykłady związków pomiędzy renesansem a antykiem • wymienia wyznania protestanckie • wyjaśnia znaczenie pojęć humanizm i antropocentryzm |
• omawia społeczne uwarunkowania narodzin epoki odrodzenia • charakteryzuje rolę wydarzeń wyznaczających początek renesansu w kształtowaniu nowej epoki • wyjaśnia znaczenie wyrażenia ad fontes |
• analizuje wpływ antyku na narodziny nowej epoki |
• wyjaśnia, jakie było podłoże różnicy pomiędzy periodyzacją renesansu w Europie i w Polsce • omawia wpływ teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika, wynalezienia druku i upadku Konstantynopola na kształtowanie się renesansu |
3. i 4. Filozofia renesansu |
• wymienia nazwiska czołowych filozofów i myślicieli epoki odrodzenia • streszcza fragment Pochwały głupoty Erazma z Rotterdamu • przedstawia główny temat Księcia Niccola Machiavellego
|
• omawia najważniejsze założenia filozofii Erazma z Rotterdamu • opisuje ogólne tendencje filozoficzne odrodzenia
|
• wyczerpująco przedstawia problematykę fragmentów Pochwały głupoty i Księcia • w kontekście fragmentów tekstów Machiavellego i Erazma z Rotterdamu wyjaśnia znaczenie terminów makiawelizm i tolerancja |
• podejmuje dyskusję na temat poglądów Erazma z Rotterdamu i Machiavellego
|
• objaśnia wpływ filozofii Platona na myśl renesansową • wypowiada się na temat gatunku zapoczątkowanego przez Michela de Montaigne’a • podejmuje dyskusję na temat etyki w kontekście dzieła Niccola Machiavellego |
6. i 7. Sztuka renesansu |
• rozpoznaje dzieła sztuki renesansowej • ogólnie wypowiada się na temat najważniejszych artystów odrodzenia (Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael, Sandro Botticelli) |
• wymienia cechy charakterystyczne stylu renesansowego i objaśnia je na przykładach • prezentuje dzieła polskiego renesansu • wyjaśnia znaczenie terminów: akt, portret, perspektywa, scenka rodzajowa, krużganki, miasto idealne, sfumato |
• wskazuje i ilustruje przykładami najważniejsze tematy sztuki renesansowej • omawia twórczość najważniejszych artystów odrodzenia (Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael, Sandro Botticelli) |
• analizuje renesansowe dzieło sztuki • charakteryzuje wpływ antyku na sztukę odrodzenia
|
• opisuje twórczość renesansowych artystów północnych • analizuje i ocenia dzieła renesansowe • wypowiada się na temat muzyki XVI-wiecznej
|
8. Teatr renesansowy |
• wymienia cechy teatru elżbietańskiego |
• przedstawia różnice pomiędzy teatrem renesansowym a średniowiecznym
|
• wylicza podobieństwa i różnice pomiędzy teatrem renesansowym a antycznym |
• charakteryzuje konwencje teatralne powstałe w renesansie • omawia zjawisko teatru dell’arte |
• przedstawia podobieństwa oraz różnice pomiędzy dramatem humanistycznym a elżbietańskim |
RENESANS – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
9. Poezja religijna Jana Kochanowskiego |
• czyta ze zrozumieniem Pieśń XXV z Ksiąg wtórych Kochanowskiego • określa rodzaj liryki występujący w utworze
|
• wskazuje podmiot liryczny oraz adresata lirycznego pieśni • określa gatunek utworu i wskazuje na jego pochodzenie |
• interpretuje wiersz • wyjaśnia, na czym polega renesansowy charakter utworu
|
• porównuje kreację Boga w pieśni z Jego obrazem w utworach średniowiecznych • rozpoznaje rodzaj wersyfikacji zastosowany w utworze |
• na podstawie indywidualnych poszukiwań wyjaśnia znaczenie wyrażenia Deus artifex i odnosi je do utworu Jana Kochanowskiego • konfrontuje wiersz Jana Kochanowskiego z obrazem Pietera Bruegla Żniwa i formułuje wnioski |
10. i 11. Świat myśli Jana Kochanowskiego utrwalony w Pieśniach |
• czyta ze zrozumieniem podane pieśni • wskazuje elementy światopoglądu renesansowego w utworach Kochanowskiego • definiuje pieśń jako gatunek |
• na podstawie wierszy charakteryzuje światopogląd poety • wyjaśnia znaczenie terminów: horacjanizm, cnota, fortuna, stoicyzm, epikureizm
|
• odnajduje wątki horacjańskie w pieśniach Jana Kochanowskiego • analizuje wiersze pod kątem obecności elementów stoicyzmu i epikureizmu |
• dokonuje analizy i interpretacji utworów • wskazuje w pieśniach cechy wiersza sylabicznego |
• porównuje Pieśń XXIV z Ksiąg wtórych z wierszami Horacego • konfrontuje pieśni Jana Kochanowskiego z obrazem Tycjana Trzy okresy życia |
12. Liryka obywatelska Jana Kochanowskiego |
• czyta ze zrozumieniem fragmenty Pieśni o spustoszeniu Podola i Pieśń XIV z Ksiąg wtórych • określa rodzaj liryki, podmiot liryczny i adresata lirycznego utworów |
• określa historyczne tło powstania Pieśni o spustoszeniu Podola • wypowiada się na temat kreacji podmiotu lirycznego
|
• odnosi tematykę pieśni do światopoglądu renesansowego • dokonuje analizy i interpretacji wiersza
|
• w kontekście utworu Jana Kochanowskiego wypowiada się na temat roli osób sprawujących władzę • podaje cechy wiersza sylabicznego |
• przywołuje szerokie konteksty interpretacyjne utworów Kochanowskiego oraz nawiązania do nich |
13. Renesansowy obraz arkadii |
• czyta ze zrozumieniem fragment Pieśni świętojańskiej o sobótce • określa rodzaj liryki i wskazuje podmiot liryczny oraz adresata lirycznego |
• rozpoznaje gatunek wiersza i odnosi go do tradycji literackiej • w kontekście utworu wyjaśnia znaczenie terminów: sielanka, arkadia, literatura pastoralna, folklor, idylla |
• odnajduje w wierszu toposy renesansowe • wskazuje w utworze środki stylistyczne i określa ich funkcję
|
• odnosi tematykę wiersza do obyczajowości ziemiańskiej XVI w. • podejmuje dyskusję na temat realiów życia wiejskiego oraz wizji poetyckiej wsi |
• odnosi mit arkadyjski do zjawisk współczesnej kultury • konfrontuje wiersz Jana Kochanowskiego z obrazem Giorgionego Burza
|
14. Fraszki – poezja dnia codziennego |
• rozpoznaje w czytanych fraszkach tematykę autobiograficzną, refleksyjno-filozoficzną i obyczajową |
• na podstawie poznanych utworów charakteryzuje fraszkę jako gatunek literacki • wskazuje we fraszkach elementy światopoglądu i obyczajowości renesansowej |
• odnajduje we fraszkach konteksty antyczne i biblijne |
• analizuje fraszki pod kątem renesansowego obrazu człowieka
|
• omawia topos świata jako teatru • konfrontuje wybraną fraszkę z obrazem Giuseppe Arcimbolda Jesień |
15., 16. i 17. Żaden ojciec podobno barziej nie miłował / Dziecięcia – Treny Jana Kochanowskiego |
• odnosi Treny do biografii Jana Kochanowskiego • czyta ze zrozumieniem wskazane utwory • definiuje tren jako gatunek |
• wskazuje elementy filozofii stoickiej w Trenach • rozpoznaje w Trenie IX pozorny panegiryk • odnajduje w Trenie XIX informacje świadczące o odbudowie światopoglądu poety • wyjaśnia znaczenie określeń poezja funeralna i liryka żałobna |
• analizuje i interpretuje wskazane treny • przedstawia kryzys światopoglądowy poety na podstawie trenów: IX, X i XI
|
• wypowiada się na temat kreacji podmiotu lirycznego w Trenach • wyjaśnia, na czym polegała innowacyjność Trenów Kochanowskiego
|
• na podstawie cyklu Trenów omawia kompozycję epicedium
|
18. Tłumaczenie wierne czy piękne – o Psałterzu Dawidów Jana Kochanowskiego |
• czyta ze zrozumieniem psalmy w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego • definiuje psalm jako gatunek |
• odnosi Psałterz Dawidów do tradycji biblijnej • wyjaśnia znaczenie terminów: translatoryka, humanizm chrześcijański, poeta doctus |
• wypowiada się na temat specyfiki przekładu • porównuje Psalm 130 w przekładzie Jana Kochanowskiego z wersją utworu z Biblii Tysiąclecia |
• zestawia Psalm 130 w przekładzie Jana Kochanowskiego z pieśnią Czego chcesz od nas, Panie i wypowiada się na temat spójności światopoglądowej poety • podejmuje dyskusję na temat granic wolności tłumacza |
• odnosi Psalm 130 w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego do analogicznych zjawisk w kulturze
|
19. Podsumowanie wiadomości na temat Jana Kochanowskiego |
• przytacza najważniejsze wydarzenia z biografii Jana Kochanowskiego • podaje tytuły omówionych utworów Kochanowskiego |
• analizuje wybrane wiersze |
• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w twórczości Kochanowskiego |
• omawia znaczenie twórczości Jana Kochanowskiego w rozwoju literatury polskiej |
• wypowiada się na temat światopoglądu Jana Kochanowskiego w kontekście jego biografii i twórczości
|
*20. O poprawie Rzeczypospolitej Andrzeja Frycza Modrzewskiego |
• wymienia tytuły ksiąg rozprawy • relacjonuje poglądy Modrzewskiego, zawarte w przeczytanym fragmencie tekstu |
• omawia najważniejsze postulaty pisarza
|
• przedstawia źródło toposu utopii • relacjonuje najważniejsze założenia utworu Thomasa More’a
|
• podejmuje dyskusję na temat realizacji idei utopii – w obszarze literatury i w świecie realnym |
• samodzielnie opracowuje koncepcję idealnego państwa i społeczeństwa oraz uzasadnia swoje tezy • konfrontuje wyobrażenie idealnej społeczności z obrazem Lucasa Cranacha starszego Złoty wiek |
*21. Kazania sejmowe Piotra Skargi |
• przytacza argumentację zaprezentowaną przez Piotra Skargę • wyjaśnia znaczenie terminu retoryka |
• nakreśla kontekst historyczny Kazań sejmowych • odnajduje w tekście wątki biblijne • wyjaśnia znaczenie terminów: anarchia szlachecka, złota wolność, tolerancja religijna |
• wskazuje w utworze środki retoryczne • charakteryzuje stylizację proroczej groźby w Kazaniach sejmowych
|
• podejmuje dyskusję na temat aktualności Kazań sejmowych we współczesnej Polsce • konfrontuje treść obrazu Jana Matejki Kazanie Skargi z realiami historycznymi i formułuje wnioski na temat ideologicznej funkcji obrazu |
• analizuje obraz Jana Matejki Kazanie Skargi |
22. Sonety do Laury Francesca Petrarki |
• czyta ze zrozumieniem wskazane utwory • określa rodzaj liryki zastosowany w wierszach • definiuje sonet jako gatunek |
• określa podmiot liryczny, adresata lirycznego oraz sytuację liryczną w wierszach • wypowiada się na temat kreacji podmiotu lirycznego • wskazuje w podanych utworach cechy gatunkowe sonetu |
• analizuje i interpretuje wiersz • opisuje uczucia podmiotu lirycznego • wskazuje w utworach przykłady idealizacji kobiety
|
• na podstawie poznanych utworów charakteryzuje zjawisko petrarkizmu • podejmuje dyskusję na temat wpływu twórczości Francesca Petrarki na skonwencjonalizowanie poezji miłosnej
|
• porównuje dwa sposoby obrazowania piękna kobiecego na przykładzie obrazów Giorgionego Śpiąca Wenus i Domenica Ghirlandaia Portret Giovanny Tornabuoni |
24. Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy Miguela de Cervantesa Saavedry |
• streszcza dzieło Cervantesa • wyjaśnia znaczenie wyrażenia walka z wiatrakami |
• wymienia cechy gatunkowe romansu rycerskiego i ilustruje je przykładami z literatury średniowiecznej • charakteryzuje na podstawie tekstu głównych bohaterów powieści |
• wyjaśnia istotę parodii i podaje odpowiednie przykłady • analizuje utwór Cervantesa pod kątem parodii romansu rycerskiego
|
• rozpatruje charaktery głównych bohaterów powieści jako odbicie dwoistej natury ludzkiej
|
• konfrontuje poznany tekst z obrazem Honoré Daumiera Don Kichot • tworzy parodię dowolnego dzieła literackiego |
*25. Początki noweli – Giovanni Boccaccio Dekameron |
• streszcza nowelę Sokół • definiuje nowelę jako gatunek |
• wypowiada się na temat Dekameronu jako cyklu nowel • na podstawie tekstu podaje cechy gatunkowe noweli |
• wyróżnia elementy kompozycyjne noweli
|
• analizuje utwór pod kątem światopoglądu renesansowego |
• omawia obraz Sandra Botticellego Uczta w piniowym lesie
|
26., 27., 28., 29. i 30. Makbet Williama Szekspira |
• streszcza dramat Makbet • wymienia tytuły najważniejszych dzieł Williama Szekspira
|
• przedstawia zarys biografii Williama Szekspira • omawia cechy charakterystyczne teatru elżbietańskiego • porównuje dramat szekspirowski z dramatem antycznym • charakteryzuje głównych bohaterów tragedii • wskazuje przyczyny ostatecznej klęski Makbeta |
• wyjaśnia znaczenie określenia kwestia szekspirowska • analizuje pod względem psychologicznym motywację działań głównych bohaterów dramatu • określa rolę czarownic w budowaniu napięcia w sztuce • wskazuje elementy świata irracjonalnego i opisuje ich znaczenie • omawia funkcję elementów humorystycznych w Makbecie |
• analizuje przyczyny ponadczasowej aktualności dzieł Szekspira • wymienia przykłady adaptacji dzieł Szekspira • definiuje tragizm w utworze
|
• streszcza Hamleta Williama Szekspira • omawia wybraną adaptację Makbeta bądź Hamleta i konfrontuje ją z tekstem dramatu |
RENESANS – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
32. Styl artystyczny |
• wymienia cechy charakterystyczne stylu renesansowego |
• wyjaśnia różnicę pomiędzy stylem artystycznym a stylami funkcjonalnymi |
• prezentuje na przykładach cechy stylu renesansowego • wskazuje przykłady parodii, trawestacji i pastiszu
|
• rozpoznaje wiersz sylabiczny i określa jego cechy
|
• wskazuje chwyty retoryczne w przykładowych tekstach publicystycznych z okresu odrodzenia oraz współczesnych • analizuje problem oryginalności dzieła literackiego w kontekście konwencji stylistycznej |
RENESANS – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
33. Podsumowanie wiadomości na temat kultury renesansu |
• relacjonuje opinie o epoce zawarte we fragmentach tekstów Renesans Jerzego Ziomka oraz Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań Leszka Kołakowskiego |
• w kontekście fragmentu książki Jerzego Ziomka porównuje możliwości, jakie stwarzał ludziom renesans, z epoką poprzednią |
• wypowiada się na temat związków kultury narodowej z europejską
|
• podejmuje dyskusję na temat renesansu w kontekście fragmentu książki Leszka Kołakowskiego |
• formułuje własną opinię dotyczącą stereotypów w postrzeganiu renesansu |
34. Powtórzenie wiadomości |
• odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat renesansu |
• wykorzystuje najistotniejsze konteksty wywodzące się z twórczości renesansowej |
• formułuje wnioski na tematy związane z twórczością renesansową • określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa renesansu |
• uczestniczy w dyskusji na tematy związane z renesansem i stosuje odpowiednie argumenty • w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z twórczości renesansowej • formułuje i rozwiązuje problemy badawcze dotyczące piśmiennictwa renesansowego |
RENESANS – NAWIĄZANIA |
|||||
35. Śladami renesansu |
• rozpoznaje wpływy kultury renesansowej w różnych dziełach sztuki
|
• wymienia osiągnięcia cywilizacyjne renesansu oraz ich wpływ na rozwój człowieka |
• przedstawia wpływ sztuki renesansowej na późniejsze epoki |
• prezentuje dowolny przykład inspiracji kulturą renesansu |
• omawia i ocenia dowolny przykład inspiracji kulturą renesansu
|
36. Cywilizacja odrodzenia – odrodzenie cywilizacji |
• relacjonuje poglądy Jeana Delumeau zawarte we fragmencie tekstu Cywilizacja Odrodzenia • wymienia najważniejsze osiągnięcia epoki |
• podaje przykłady wpływu renesansu na współczesną cywilizację |
• wyjaśnia, dlaczego czasy renesansu rozpoczynają epokę nowożytną • podejmuje dyskusję na temat osiągnięć renesansu
|
• ocenia z własnej perspektywy przełomowy charakter epoki |
• konfrontuje osiągnięcia kultury renesansu ze znanymi sobie dziełami sztuki |
*37. Mona Lisa w czasach popkultury |
• wypowiada się na temat zjawiska popkultury • formułuje wypowiedź na temat Mona Lisy Leonarda da Vinci |
• porównuje obraz Jeana-Michela Basquiata z pierwowzorem
|
• przedstawia własną opinię na temat przetwarzania ikon historii sztuki przez popkulturę
|
• analizuje funkcję wykorzystania Mona Lisy w dziele popkulturowym |
• podejmuje dyskusję na temat tego, czym jest sztuka |
*38. O śmierci ponad epokami − *** [Anka! to już trzy i pół roku] Władysława Broniewskiego |
• czyta ze zrozumieniem wiersz Władysława Broniewskiego • określa rodzaj liryki, wskazuje podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu |
• odnajduje w utworze nawiązania do Trenów Jana Kochanowskiego • określa w kontekście wiersza etymologię imienia Zofia |
• dokonuje analizy stylistycznej wiersza • wypowiada się na temat kreacji podmiotu lirycznego w wierszu Broniewskiego w kontekście Trenów |
• podejmuje dyskusję na temat opisu śmierci i żałoby w różnych okresach literackich |
• pisze analizę porównawczą wierszy *** [Anka! to już trzy i pół roku] Władysława Broniewskiego i Tren XIX Jana Kochanowskiego |
39. Makbet z przymrużeniem oka |
• streszcza wskazany fragment utworu Trzy wiedźmy Terry’ego Pratchetta • odnajduje w czytanym tekście aluzje do Makbeta Williama Szekspira |
• charakteryzuje utwór jako parodię i podaje odpowiednie przykłady
|
• wskazuje środki nadające tekstowi efekt komediowy |
• uczestniczy w dyskusji na temat funkcjonowania parodii |
• wskazuje elementy świadczące o oryginalnym podejściu twórcy do gatunku powieści |
*40. Elżbieta królowa Anglii |
• na podstawie obejrzanego spektaklu Teatru Telewizji charakteryzuje królową Elżbietę, uwypukla złożoność jej postaci |
• przywołuje kontekst historyczny przedstawienia
|
• wypowiada się na temat kreacji odtwórczyni tytułowej roli
|
• podejmuje dyskusję na temat problemów osób sprawujących władzę w czasach renesansu i dzisiaj |
• omawia specyfikę Teatru Telewizji
|
41. Romeo i Julia współcześnie |
• streszcza fabułę Romea i Julii w reż. Baza Luhrmanna • opisuje swoje wrażenia po obejrzeniu filmu |
• porównuje film Luhrmanna z utworem Williama Szekspira • wyjaśnia znaczenie terminów: adaptacja, ekranizacja, interpretacja |
• dokonuje szczegółowej analizy porównawczej wybranych scen filmu
|
• wypowiada się na temat funkcji kiczu w filmie • podejmuje dyskusję o granicach dowolności adaptacji
|
• wyraża swoją opinię na temat rekwizytów, kostiumów oraz sposobu filmowania i montażu |
*42. Królowa Margot |
• opisuje relacje panujące na dworze francuskim, które zostały przedstawione w filmie |
• omawia wydarzenia historyczne stanowiące tło fabuły filmu
|
• analizuje pobudki, jakimi kierowała się tytułowa bohaterka filmu |
• na podstawie fabuły filmu rozważa problem zła w człowieku
|
• przywołuje konteksty i nawiązania wykorzystane w filmie |
BAROK – O EPOCE |
|||||
45. i 46. Barok – świat wewnętrznych sprzeczności
|
• wyjaśnia etymologię nazwy barok • określa ramy czasowe epoki • podaje daty początku i końca baroku w Polsce |
• wymienia podstawowe różnice pomiędzy renesansem a barokiem • wyjaśnia, dlaczego XVI w. nazywa się czasem wojen • tłumaczy znaczenie terminów monarchia absolutna i kontrreformacja |
• omawia najważniejsze postanowienia soboru trydenckiego • charakteryzuje specyfikę polskiego baroku
|
• wypowiada się na temat życia codziennego w baroku |
• analizuje wpływ soboru trydenckiego na kształt epoki • podaje przykłady teatralizacji życia w baroku • charakteryzuje tło historyczne epoki |
47. i 48. Człowiek wobec nieskończoności – filozofia czasów baroku |
• streszcza fragmenty traktatów Kartezjusza: Medytacji o pierwszej filozofii i Rozprawy o metodzie • relacjonuje fragment Myśli Pascala
|
• przedstawia podstawowe założenia filozofii Kartezjańskiej • wymienia najważniejsze elementy filozofii Blaise’a Pascala |
• objaśnia sens stwierdzenia Myślę, więc jestem • tłumaczy znaczenie sforumłowania zakład Pascala • wyjaśnia, jak rozumie określenie trzcina myśląca |
• wymienia nazwiska przedstawicieli spirytualizmu, naturalizmu i panteizmu oraz charakteryzuje ich poglądy • formułuje swoją opinię na temat myśli barokowej |
• przedstawia charakterystykę głównych nurtów myśli barokowej, korzystając z różnych źródeł informacji
|
49. i 50. Sztuka baroku |
• rozpoznaje cechy stylu barokowego na podstawie wskazanych dzieł • wymienia nazwiska najważniejszych twórców okresu baroku • podaje najistotniejsze cechy stylu barokowego
|
• omawia twórczość przedstawicieli sztuki barokowej • charakteryzuje malarstwo barokowe, posługując się przykładami dzieł • na przykładzie wybranej budowli przedstawia cechy architektury barokowej |
• omawia założenia światopoglądowe sztuki baroku • charakteryzuje operę jako zjawisko typowe dla baroku • wyjaśnia, czym był teatr dworski |
• określa, na czym polegało znaczenie Kościoła jako mecenasa sztuki • dokonuje analizy rzeźby barokowej według wskazanych kryteriów • opisuje działalność szkolnego teatru jezuitów w Polsce |
• analizuje i interpretuje wybrane dzieło sztuki barokowej
|
BAROK – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
52. Wprowadzenie do literatury barokowej |
• charakteryzuje dwa nurty poezji barokowej: dworski i metafizyczny
|
• wymienia nazwiska przedstawicieli klasycyzmu barokowego • definiuje termin marinizm |
• omawia twórczość Moliera • wyjaśnia znaczenie terminów: sacrum, profanum, vanitas
|
• przedstawia różnice pomiędzy nurtem dworskim i metafizycznym literatury baroku a klasycyzmem francuskim |
• streszcza wybrany dramat Pierre’a Corneille’a bądź Jeana Racine’a |
53. Poezja metafizyczna Mikołaja Sępa Szarzyńskiego |
• czyta ze zrozumieniem wiersze poety • omawia przynależność Mikołaja Sępa Szarzyńskiego do dwóch epok: renesansu z uwagi na lata życia i baroku ze względu na prekursorską twórczość
|
• odnajduje cechy poezji metafizycznej w utworach Sępa Szarzyńskiego • wskazuje podmiot liryczny oraz adresata lirycznego i określa sytuację liryczną we wskazanych wierszach
|
• wypowiada się na temat kreacji podmiotu lirycznego w analizowanych sonetach • dokonuje analizy stylistycznej i interpretacji wierszy Sępa Szarzyńskiego
|
• porównuje obraz Boga zawarty w utworach Sępa Szarzyńskiego z obrazem Boga w Hymnie Jana Kochanowskiego • podejmuje dyskusję na temat aktualności poezji Sępa Szarzyńskiego |
• analizuje pogląd poety na temat sensu istnienia na podstawie wskazanych sonetów • konfrontuje sonety Sępa Szarzyńskiego z obrazem Juana de Valdésa Leala In ictu oculi
|
*54. Poezja Daniela Naborowskiego |
• wskazuje w wierszu Krótkość żywota cechy literatury metafizycznej • odnajduje w wierszu Na oczy królewny angielskiej i omawia cechy literatury dworskiej |
• odczytuje wiersz Krótkość żywota jako traktat z tezą i potwierdzającą ją argumentacją |
• analizuje i interpretuje wiersze Krótkość żywota oraz Na oczy królewny angielskiej
|
• wyjaśnia znaczenie paradoksów kończących wiersz
|
• interpretuje obraz Georges’a de La Toura Maria Magdalena |
*55. Poezja dworska Jana Andrzeja Morsztyna |
• na podstawie wiersza Do trupa definiuje sonet jako gatunek • przytacza definicję paradoksu i podaje odpowiednie przykłady |
• wyjaśnia istotę konceptu w wierszach O swej pannie i Do trupa • odnajduje elementy sensualizmu w omawianych utworach |
• analizuje wiersze Jana Andrzeja Morsztyna • definiuje marinizm po omówieniu twórczości Jana Andrzeja Morsztyna |
• omawia koncept stanowiący oś konstrukcyjną utworu O swej pannie |
• w kontekście barokowego ujęcia tematu śmierci porównuje wiersz Do trupa z rzeźbą Berniniego Śmierć błogosławionej Ludwiki Albertoni |
56. Zbytki sarmackie według Wacława Potockiego |
• streszcza wskazane fragmenty Zbytków polskich • wyjaśnia znaczenie terminu sarmatyzm • na podstawie tekstu omawia zamiłowanie XVII-wiecznej szlachty i duchowieństwa do życia ponad stan |
• odnajduje we fragmencie Zbytków polskich elementy nurtu sarmackiego • przedstawia obraz społeczeństwa wyłaniający się z podanego fragmentu |
• przytacza fakty na temat wojen polsko-szwedzkich w XVII w.
|
• tworzy analizę formalną tekstu i przedstawia funkcję użytych w nim środków językowych • podejmuje dyskusję na temat społeczeństwa polskiego w kontekście utworu Wacława Potockiego
|
• omawia wpływ przymusowej konwersji na życie i twórczość Wacława Potockiego |
57. Sarmaty portret własny – Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska |
• definiuje sarmatyzm oraz wymienia jego wady i zalety • przytacza najważniejsze fakty z biografii pisarza
|
• przedstawia biografię Paska i wskazuje w niej fakty typowe dla Sarmaty • na podstawie utworu definiuje pamiętnik |
• odnajduje w tekście Pamiętników elementy mentalności sarmackiej
|
• analizuje styl i język Pamiętników |
• podejmuje dyskusję na temat elementów mentalności sarmackiej u współczesnych Polaków
|
*59. Angielska poezja metafizyczna |
• omawia charakter twórczości angielskich poetów metafizycznych |
• określa, na czym polega koncept w wierszu Pchła Johna Donne’a • rozpoznaje oryginalny charakter utworu Donne’a
|
• dokonuje analizy i interpretacji wiersza Pchła |
• podejmuje dyskusję na temat współczesnych przykładów niebanalnego ukazania erotyzmu w sztuce
|
• analizuje i porównuje obrazy Ogród miłości Petera Paula Rubensa oraz Vanitas Pietera Claesza • przedstawia w kontekście analizowanych obrazów przykłady łączenia ze sobą dwóch skrajnych kręgów tematycznych |
BAROK – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
61. Środki wyrazu artystycznego i ich funkcje |
• wymienia środki wyrazu artystycznego właściwe dla stylu barokowego |
• klasyfikuje środki artystycznego wyrazu oraz określa ich funkcję w dziele literackim • prezentuje na przykładach cechy stylu barokowego |
• odnosi termin makaronizm do współczesnej polszczyzny |
• wypowiada się na temat wpływu stylu barokowego na treść utworów
|
• porównuje na podstawie wybranych utworów style renesansowy i barokowy
|
BAROK – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
62. Podsumowanie wiadomości na temat baroku |
• relacjonuje opinie na temat baroku zawarte we fragmentach książek Dzieje literatury polskiej Juliana Krzyżanowskiego i Helikon sarmacki Andrzeja Vincenza |
• wyjaśnia znaczenie pojęcia rodzimości w piśmiennictwie barokowym |
• wypowiada się na temat demokratycznego charakteru piśmiennictwa barokowego |
• podejmuje dyskusję dotyczącą nieobecności literatury barokowej w świadomości społecznej |
• odnajduje w literaturze i sztuce barokowej elementy ponadczasowe |
63. Powtórzenie wiadomości |
• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat twórczości barokowej |
• wykorzystuje najistotniejsze konteksty wywodzące się z twórczości barokowej |
• formułuje wnioski na tematy związane z twórczością barokową • określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa baroku |
• uczestniczy w dyskusji na tematy związane z barokiem i stosuje odpowiednie argumenty • w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z twórczości barokowej • formułuje i rozwiązuje problemy badawcze dotyczące twórczości barokowej |
BAROK – NAWIĄZANIA |
|||||
64. Śladami baroku |
• rozpoznaje inspiracje barokowe w sztuce
|
• podaje przykłady motywów w kulturze współczesnej wywodzących się z baroku |
• charakteryzuje stosunek do baroku na przestrzeni epok |
• prezentuje przykład dzieła zainspirowanego sztuką barokową |
• szczegółowo omawia wybrany przykład współczesnego dzieła inspirowanego sztuką barokową |
65. Barokowe inspiracje |
• czyta ze zrozumieniem wskazane teksty • streszcza w punktach fragmenty Kuli Pascala Jorge Luisa Borgesa |
• odnajduje elementy estetyki barokowej we fragmencie Wojny futbolowej Ryszarda Kapuścińskiego
|
• prezentuje sylwetkę Ryszarda Kapuścińskiego • referuje wykład Borgesa i interpretuje ostatnie zdanie tekstu
|
• konfrontuje cechy estetyki barokowej wymienione przez Kapuścińskiego z dziełami sztuki zamieszczonymi w podręczniku • podejmuje dyskusję na temat obecności estetyki barokowej we współczesnym świecie |
• porównuje barokową wizję świata i człowieka opisaną przez Pascala z niepokojami współczesnych ludzi • ocenia aktualne przejawy estetki barokowej w sztuce i życiu codziennym |
*66. Ideał kobiecego piękna |
• odnajduje w podręczniku oraz dostępnych sobie źródłach akty kobiece powstałe w baroku i w innych epokach
|
• dobiera obrazy według kryterium kompozycji wykorzystanej przez Fernanda Botera w dziele Leżąca naga kobieta z kwiatami |
• porównuje obraz Botera z aktami barokowymi, wskazuje elementy zaczerpnięte z tradycji i komentuje sposób ich przetworzenia |
• podejmuje dyskusję na temat ewolucji ideału kobiecego piękna |
• uczestniczy w dyskusji na temat obecności i funkcji kiczu we współczesnych przedstawieniach kobiety |
*67. Barok w poezji współczesnej |
• określa rodzaj liryki oraz zasadę kompozycyjną, według której zbudowany jest wiersz Jarosława Marka Rymkiewicza Róża oddana Danielowi Naborowskiemu |
• określa funkcję anafory |
• wykazuje się znajomością topiki barokowej i wskazuje toposy wykorzystane w wierszu Rymkiewicza |
• porównuje utwór Rymkiewicza z wierszem barokowym o podobnej konstrukcji • wyjaśnia znaczenie symbolu róży obecnego w tekście |
• tworzy prezentację dotyczącą toposu róży w literaturze i sztuce |
*68. Trans-Atlantyk Witolda Gombrowicza wobec tradycji sarmackiej |
• odnajduje we fragmencie Trans-Atlantyku Gombrowicza cechy języka Jana Chryzostoma Paska • wskazuje w tekście elementy mentalności sarmackiej |
• prezentuje najważniejsze fakty z życia i twórczości Witolda Gombrowicza
|
• wykazuje się ogólną znajomością treści utworu Witolda Gombrowicza |
• analizuje sposoby ośmieszenia mentalności sarmackiej zastosowane przez Gombrowicza
|
• w kontekście fragmentu utworu podejmuje dyskusję na temat stosunku do emigrantów i problemów związanych z asymilacją na obczyźnie |
69. Barokowa teatralność w opowieści filmowej |
• odnajduje w filmie Vatel w reż. Rolanda Joffégo elementy teatralizacji życia w baroku • opisuje przedstawioną w filmie barokową arystokrację |
• porównuje kadry filmowe z reprodukcjami barokowych obrazów zamieszczonymi w podręczniku • ocenia postępowanie arystokracji ukazane w filmie |
• odnajduje w filmie toposy barokowe • analizuje postępowanie tytułowego bohatera |
• interpretuje motyw lustra obecny w filmie |
• porównuje sposób przedstawienia arystokracji w filmach Vatel oraz Królowa Margot • pisze recenzję dzieła Rolanda Joffégo
|
*70. Filmowa opowieść o artyście – Dziewczyna z perłą Petera Webbera |
• na podstawie filmu charakteryzuje życie codzienne w baroku • opisuje proces powstawania dzieła sztuki |
• przedstawia charakterystykę postaci Griet – służącej malarza |
• porównuje kadry z filmu z obrazami Jana Vermeera
|
• analizuje i ocenia kreację Scarlett Johansson
|
• tworzy prezentację na temat obrazu artysty w filmie |
OŚWIECENIE – O EPOCE |
|||||
72. i 73. Oświecenie w Europie i Polsce |
• objaśnia etymologię nazwy epoki • podaje daty graniczne oświecenia w Europie • przedstawia periodyzację polskiego oświecenia |
• opisuje światopogląd ludzi oświecenia • wymienia osiągnięcia oświecenia w dziedzinie nauki • podaje nazwy instytucji powstałych w czasach stanisławowskich |
• opisuje przemiany społeczne doby oświecenia • charakteryzuje specyfikę polskiego oświecenia
|
• prezentuje wpływ idei oświeceniowych na życie codzienne • analizuje rolę czasopiśmiennictwa w oświeceniu |
• analizuje przemiany światopoglądowe, które ukształtowały epokę
|
75. i 76. Wiek rozumu i czułego serca |
• czyta ze zrozumieniem fragment traktatu Johna Locke’a Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego i przytacza najważniejsze tezy tekstu • czyta ze zrozumieniem fragment Traktatu o tolerancji Woltera i podaje najistotniejsze założenia tekstu |
• wymienia główne kierunki światopoglądowe oświecenia • prezentuje założenia filozofii Johna Locke’a • charakteryzuje podstawowe elementy światopoglądu Woltera • wyjaśnia znaczenie terminów: deizm, ateizm, materializm, sensualizm, empiryzm, tabula rasa, utylitaryzm, liberalizm, libertynizm |
• odnajduje w tekście Johna Locke’a argumenty świadczące o tym, że autor był zwolennikiem racjonalizmu i empiryzmu • przedstawia okoliczności, w których powstał Traktat o tolerancji • na podstawie tekstu objaśnia, jaką rolę – według Woltera – odgrywają Bóg i religia
|
• prezentuje podstawowe założenia światopoglądu Immanuela Kanta • wyjaśnia, na czym polega kopernikański przewrót w filozofii dokonany przez Kanta • tłumaczy, czym jest według filozofa prawo naturalne • omawia główne twierdzenia Jeana-Jacquesa Rousseau
|
• przedstawia pogłębioną wiedzę na temat filozofii Immanuela Kanta i Jeana-Jacquesa Rousseau |
77. i 78. Sztuka oświecenia |
• wskazuje na przykładach cechy stylu klasycystycznego w architekturze, malarstwie i rzeźbie • na podstawie wybranych dzieł omawia cechy rokoka |
• podaje cechy stylu klasycystycznego i rokokowego • omawia rolę teatru w oświeceniu |
• wymienia najważniejsze dzieła czołowych twórców klasycyzmu europejskiego • opisuje specyfikę rokokowych przedmiotów użytku codziennego i wystroju wnętrz • charakteryzuje rolę komedii w teatrze oświeceniowym |
• analizuje dzieło klasycystyczne według wskazanych kryteriów • wyjaśnia, w jaki sposób sztuka oświecenia odzwierciedlała najważniejsze idee epoki • określa rolę Teatru Narodowego w rozwoju polskiego oświecenia |
• wypowiada się na temat muzyki okresu oświecenia • prezentuje treść i problematykę wybranej komedii klasycystycznej |
OŚWIECENIE – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
79. Wprowadzenie do literatury oświecenia |
• wymienia nazwy gatunków literackich najpełniej realizujących postulat dydaktyzmu
|
• wskazuje gatunek, który pojawił się w polskiej literaturze XVIII-wiecznej • wymienia najważniejsze cechy literatury sentymentalnej i rokokowej |
• definiuje klasycyzm w literaturze |
• wskazuje podstawowe zadania twórcy oświeceniowego |
• wymienia poetyki normatywne |
80. Bajki Ignacego Krasickiego |
• wymienia cechy gatunkowe bajki i przytacza odpowiednie przykłady |
• wskazuje i wyjaśnia morał w bajkach Jagnię i wilcy, Wilk i owce oraz Lew pokorny |
• określa pochodzenie gatunku bajki • odnosi sens bajki Wilk i owce do sytuacji z życia codziennego • formułuje morał bajki Podróżny |
• komentuje bajkę Lew pokorny w kontekście wiedzy na temat natury ludzkiej
|
• przedstawia ogólny obraz człowieka wyłaniający się z bajek Ignacego Krasickiego i komentuje go w odniesieniu do znanej mu rzeczywistości |
81. Świat poprawiać – zuchwałe rzemiosło – satyry Ignacego Krasickiego |
• definiuje satyrę jako gatunek • relacjonuje treść Żony modnej Ignacego Krasickiego |
• charakteryzuje głównych bohaterów satyry • wymienia wady ganione przez autora Żony modnej
|
• podaje cechy utworu, które świadczą o jego przynależności do klasycyzmu • porównuje bajkę i satyrę • omawia kompozycję satyry |
• rozpatruje satyrę w kontekście ówczesnej obyczajowości • wskazuje sposoby osiągnięcia efektu komicznego w satyrze |
• w kontekście satyry omawia wzorce obyczajowe obecne we współczesnym świecie |
82. Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych – Monachomachia Ignacego Krasickiego |
• definiuje poemat heroikomiczny jako gatunek • streszcza wskazany fragment Monachomachii |
• wyjaśnia pochodzenie poematu heroikomicznego • wskazuje w tekście Monachomachii cechy gatunkowe poematu heroikomicznego • odnajduje w utworze ogólną refleksję i ją komentuje
|
• rozpatruje fragmenty Monachomachii w kontekście swojej wiedzy na temat funkcjonowania zakonów w XVIII w. • wskazuje w tekście przykłady zabiegów językowych mających wywołać efekt komiczny • opisuje rolę humoru w Monachomachii |
• analizuje sposób ukazania mnichów w poemacie • w kontekście fragmentów Monachomachii podejmuje dyskusję na temat funkcji śmiechu w życiu społecznym |
• porównuje fragment Monachomachii z eposem homeryckim i wskazuje sparodiowane elementy • przedstawia w satyryczny sposób wybrany fragment życia społecznego
|
84. Podsumowanie wiadomości na temat Ignacego Krasickiego |
• wymienia nazwy gatunków uprawianych przez Krasickiego i podaje przykładowe tytuły utworów |
• relacjonuje najważniejsze wydarzenia z biografii poety • podaje tytuł pierwszej polskiej powieści |
• wylicza powracające w twórczości Krasickiego tematy i motywy oraz przytacza tytuły konkretnych dzieł
|
• przedstawia rolę „księcia poetów” w rozwoju literatury polskiej |
• określa tematykę powieści Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki |
85. Sentymentalna twórczość Franciszka Karpińskiego |
• definiuje sielankę jako gatunek • streszcza wskazane fragmenty utworu Laura i Filon |
• odnajduje w świecie przedstawionym utworu elementy o charakterze konwencjonalnym
|
• określa pochodzenie sielanki i podaje nazwiska twórców tego gatunku
|
• przytacza poglądy Jeana-Jacquesa Rousseau i opisuje ich wpływ na rozwój sentymentalizmu • wyjaśnia, dlaczego sielanki sentymentalne śmieszą dzisiejszego czytelnika |
• wymienia tytuły innych utworów Franciszka Karpińskiego • porównuje świat sielankowej arkadii do utopii
|
87. Pieśń Legionów Polskich we Włoszech |
• opisuje historyczne okoliczności powstania Pieśni Legionów Polskich we Włoszech
|
• nazywa rodzaj liryki występujący w utworze i wypowiada się na temat podmiotu lirycznego
|
• wymienia wydarzenia historyczne przywołane w tekście Józefa Wybickiego • określa, kiedy Mazurek Wybickiego został oficjalnie uznany za hymn państwowy
|
• podejmuje dyskusję na temat roli hymnu i innych symboli w życiu narodu |
• określa funkcję przywołania osoby Tadeusza Kościuszki w zakończeniu pieśni • wypowiada się na temat autorstwa i charakteru melodii towarzyszącej tekstowi pieśni |
*88. Kubuś Fatalista i jego pan |
• wykazuje się orientacyjną wiedzą na temat dorobku i działalności Denisa Diderota • definiuje powiastkę filozoficzną jako gatunek |
• udowadnia, że utwór Diderota jest powiastką filozoficzną
|
• streszcza utwór Kubuś Fatalista i jego pan • wyjaśnia znaczenie słowa fatalizm i odnosi je do treści przeczytanego fragmentu
|
• analizuje kreację narratora w utworze |
• porównuje bohaterów Kubusia Fatalisty do postaci z powieści Don Kichote Cervantesa |
89. Wobec inności – o Podróżach Guliwera Jonathana Swifta |
• streszcza wskazany fragment Podróży do wielu odległych narodów świata… |
• odnajduje elementy ironii w przeczytanym fragmencie i określa jej funkcję
|
• analizuje sposób przedstawienia cywilizacji europejskiej w utworze
|
• odnosi fantastyczne wątki podróżnicze do historycznej wiedzy na temat kolonializmu • podejmuje dyskusję o spotkaniach różnych cywilizacji we współczesnym świecie |
• w kontekście dzieła Swifta wypowiada się na temat szans funkcjonowania społeczeństwa wielokulturowego |
*90. Rękopis znaleziony w Saragossie |
• streszcza wskazany fragment Rękopisu… • prezentuje własne przeżycia wynikające z lektury tekstu |
• definiuje powieść szkatułkową |
• wyjaśnia na podstawie tekstu Rękopisu…, czym jest powieść szkatułkowa
|
• analizuje kreację narratora w Rękopisie…
|
• rozważa, czy powieść Jana Potockiego tematycznie przynależy do okresu oświecenia |
OŚWIECENIE – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
91. Mówić poprawnie |
• wymienia rodzaje norm językowych • podaje typy słowników językowych i wyjaśnia, które wątpliwości rozwiewa dany typ słownika • nazywa cechy stylu oświeceniowego |
• przytacza przykłady ilustrujące różne rodzaje norm językowych • prezentuje na przykładach cechy stylu oświeceniowego
|
• rozpoznaje, kiedy odstępstwo od normy językowej jest błędem językowym • odróżnia błędy wewnątrz-od zewnątrzjęzykowych
|
• przytacza przykłady błędów językowych i określa ich rodzaj |
• wyszukuje błędy językowe określonego typu |
OŚWIECENIE – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
92. Podsumowanie wiadomości |
• przytacza opinie zawarte we fragmentach tekstów Wynalezienie wolności 1700–1789 Jeana Starobinskiego i Mroczne dziedzictwo oświecenia Pawła Lisickiego |
• formułuje własną opinię dotyczącą tez zawartych w przeczytanych tekstach • wypowiada się na temat dążeń wolnościowych w XVIII w. |
• podejmuje dyskusję na temat spuścizny myślowej oświecenia |
• w kontekście fragmentu tekstu Pawła Lisickiego zabiera głos w kwestii manipulowania opinią publiczną w oświeceniu i czasach współczesnych
|
• podejmuje polemikę z tekstem Pawła Lisickiego |
93. Powtórzenie wiadomości |
• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie na temat dorobku oświecenia |
• wykorzystuje najistotniejsze konteksty wywodzące się z twórczości oświeceniowej |
• formułuje wnioski na tematy związane z twórczością oświeceniową • określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa oświecenia |
• uczestniczy w dyskusji na tematy związane z oświeceniem i stosuje odpowiednie argumenty • w swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
• wykorzystuje bogate konteksty wywodzące się z twórczości oświeceniowej • formułuje i rozwiązuje problemy badawcze dotyczące piśmiennictwa oświeceniowego |
OŚWIECENIE – NAWIĄZANIA |
|||||
94. Śladami oświecenia |
• wymienia instytucje powstałe w epoce oświecenia mające swoje współczesne odpowiedniki
|
• wskazuje elementy klasycyzmu w kulturze współczesnej |
• omawia wpływy światopoglądu oświeceniowego na człowieka XXI w.
|
• analizuje wybrany przykład inspiracji kulturą oświecenia |
• podaje konkretne przykłady wpływu sztuki klasycystycznej i sentymentalnej na twórczość późniejszych epok • omawia zmianę światopoglądową, jaka zaszła w epoce oświecenia |
95. Czesław Miłosz o rozumie |
• podaje najistotniejsze fakty z biografii Czesława Miłosza • określa funkcję apostrofy rozpoczynającej tekst Rozum |
• wskazuje sytuacje, do których odnosi się w drugim akapicie tekstu podmiot mówiący • wyjaśnia funkcję użycia słowa gdybyż |
• odnosi teksty Czesława Miłosza do światopoglądu oświeceniowego |
• wyjaśnia metafory użyte w tekście Labirynt • opisuje, co było przyczyną niezgody autora na uwielbienie labiryntu swego umysłu
|
• określa, jaką rolę wyznacza sztuce i artyście podmiot mówiący |
*96. Człowiek poszukujący |
• rozpoznaje we fragmencie tekstu Jak szukaliśmy Lailonii Leszka Kołakowskiego powiastkę filozoficzną i określa jej cechy • streszcza przeczytany fragment utworu |
• odnosi tekst do istoty ludzkiego życia • podejmuje próbę interpretacji utworu na poziomie metaforycznym
|
• przytacza najistotniejsze fakty z biografii Leszka Kołakowskiego • konfrontuje czytany fragment ze światopoglądem oświeceniowym • interpretuje tekst na poziomie metaforycznym |
• wypowiada się na temat istoty szukania • analizuje metaforyczne znaczenie Lailonii jako przedmiotu poszukiwań
|
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania w interpretacji tekstu |
97. Bajki współczesne |
• streszcza teksty Zbigniewa Herberta Wilk i owieczka oraz Wiatr i róża • odnajduje w utworach cechy gatunkowe bajki |
• interpretuje morały bajek Herberta |
• przytacza najważniejsze fakty z biografii Zbigniewa Herberta • analizuje kreację narratora w bajce Wilk i owieczka |
• komentuje sposób, w jaki Herbert odnosi się do tradycji XVIII-wiecznego bajkopisarstwa |
• pisze analizę porównawczą wybranych bajek Ignacego Krasickiego i Zbigniewa Herberta |
*98. Współczesne nawiązania malarskie – Perspektywa: „Madame Récamier” Davida |
• wyjaśnia, że pierwowzorem obrazu René Magritte’a Perspektywa: „Madame Récamier” Davida było klasycystyczne dzieło Jacques’a-Louisa Davida pod tytułem Madame Récamier |
• analizuje obraz Davida jako modelowy przykład klasycyzmu w sztuce |
• porównuje surrealistyczne dzieło René Magritte’a z obrazem Davida • opisuje swoje wrażenia wynikające z zestawienia obu dzieł
|
• interpretuje współczesny obraz i ocenia go z perspektywy własnej wrażliwości |
• pisze analizę porównawczą obu obrazów, wykorzystując szerokie konteksty i nawiązania |
*99. Wobec konwencji – Laura i Filon Marii
Pawlikowskiej- |
•
wskazuje utwór, do którego nawiązuje wiersz Marii Pawlikowskiej- |
• odnajduje w wierszu elementy nawiązujące do konwencji sielanki oświeceniowej |
• interpretuje wymowę wiersza |
• omawia polemikę poetki z oświeceniowym sentymentalizmem |
•
rozpoznaje typ malarstwa oświeceniowego, do którego nawiązuje wiersz Marii
Pawlikowskiej- |
100. Współczesny Robinson |
• streszcza fabułę filmu Cast Away – poza światem w reż. Roberta Zemeckisa |
• charakteryzuje głównego bohatera przed pobytem na bezludnej wyspie i po jego powrocie do cywilizacji
|
• wyjaśnia, jak w kontekście filmu rozumie słowo świat użyte w tytule • opisuje znaczenie piłki dla głównego bohatera podczas jego pobytu na wyspie |
• analizuje konfrontację bohatera z cywilizacją po powrocie z wyspy • interpretuje motyw nieotwartej paczki
|
• wypowiada się na temat kreacji Toma Hanksa w filmie • porównuje fabułę filmu z treścią książki Robinson Crusoe Daniela Defoe |
*101. Amadeusz Miloša Formana |
• streszcza fabułę filmu |
• charakteryzuje Antonia Salieriego i Amadeusza Mozarta jako dwie kontrastujące ze sobą postacie
|
• nazywa chwyt narracyjny zastosowany w filmie i określa jego funkcję
|
• ocenia postępowanie Mozarta i wypowiada się na temat praw artysty do niekonwencjonalnego zachowania |
• opisuje kondycję artysty w XVIII w. |
Autor: Magdalena Lotterhoff