IV WYMAGANIA EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
-uczestniczył w co najmniej 50% lekcji przedmiotu dodatkowego elementy dziennikarstwa i opanował minimum zrealizowanego materiału, czyli :
- ma podstawowe wiadomości o prasie, publicystyce, gatunkach publicystycznych;
- zna i/lub rozumie teksty publicystyczne omawiane na lekcjach na poziomie znaczeń dosłownych.
- rozróżnia i potrafi scharakteryzować podstawowe gatunki dziennikarskie, tj. artykuł, felieton, reportaż, wywiad, recenzję, blog;
- potrafi dokonać prostej analizy i interpretacji tekstu prasowego w formie ustnej;
- samodzielnie robi notatki, szuka informacji, prowadzi zeszyt i odrabia zadania domowe;
- potrafi zredagować wypowiedź pisemną formie podstawowych wypowiedzi publicystycznych;
- mówi i pisze komunikatywnym językiem;
- pisze teksty publicystyczne na ocenę co najmniej dopuszczającą zgodnie z kryteriami ocen na lekcjach języka polskiego.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który :
- uczestniczył w co najmniej 50% lekcji przedmiotu dodatkowego elementy dziennikarstwa i przyswoił podstawy zrealizowanego na nich materiału, czyli:
- ma podstawowe wiadomości o prasie, publicystyce, gatunkach publicystycznych;
- zna i/lub rozumie teksty publicystyczne omawiane na lekcjach na poziomie znaczeń dosłownych i ukrytych;
- rozróżnia i potrafi scharakteryzować podstawowe gatunki dziennikarskie, tj. artykuł, felieton, reportaż, wywiad, recenzję, blog;
- potrafi dokonać poprawnej analizy i interpretacji tekstu prasowego w formie ustnej;
- samodzielnie robi notatki, szuka informacji i tworzy bazę danych, ma uzupełniony zeszyt i odrabia zadania domowe;
- potrafi zredagować poprawną wypowiedź pisemną formie podstawowych wypowiedzi publicystycznych;
- mówi i pisze poprawnym językiem;
- pisze teksty publicystyczne na ocenę dostateczną zgodnie z kryteriami ocen na lekcjach języka polskiego.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- uczestniczył w większości lekcji przedmiotu dodatkowego elementy dziennikarstwa i dobrze opanował podstawy zrealizowanego na nich materiału, czyli:
- rozumie, że język jest narzędziem opisu i kreowania rzeczywistości, a także rozumie związek języka z wartościami;
- dobrze zna i rozumie teksty publicystyczne omawiane na lekcjach na poziomie znaczeń dosłownych i ukrytych;
- dobrze zna i rozumie specyfikę podstawowych gatunków literackich, tj. artykuł, felieton, reportaż, wywiad, recenzję, blog, esej;
- potrafi dokonać właściwej i trafnej analizy i interpretacji tekstu prasowego w formie ustnej, przywołuje konteksty;
- potrafi zredagować spójną i logiczną wypowiedź pisemną formie podstawowych wypowiedzi publicystycznych;
- używa dobrego języka i stosownego stylu, mówi płynnie;
- jest samodzielny w myśleniu i działaniu;
- samodzielnie robi notatki, szuka informacji i tworzy bazę danych, ma uzupełniony, starannie prowadzony zeszyt i odrabia zadania domowe.
- pisze teksty publicystyczne na ocenę dobrą zgodnie z kryteriami ocen na lekcjach języka polskiego.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- uczestniczył w większości lekcji przedmiotu dodatkowego elementy dziennikarstwa i bardzo dobrze opanował podstawy zrealizowanego na nich materiału, czyli:
- rozumie, że język jest narzędziem opisu i kreowania rzeczywistości, a także rozumie związek języka z wartościami;
- bardzo dobrze zna i rozumie teksty publicystyczne omawiane na lekcjach na poziomie znaczeń dosłownych i ukrytych;
- bardzo dobrze zna i rozumie specyfikę podstawowych gatunków literackich, tj. artykuł, felieton, reportaż, wywiad, recenzję, blog, esej;
- potrafi dokonać głębszej i wnikliwej analizy i interpretacji tekstu prasowego w formie ustnej, przywołuje trafne konteksty;
- swobodnie operuje pojęciami z poetyki i nauki o języku;
- potrafi przeprowadzić logiczny i spójny wywód myślowy ustnie i pisemnie;
- jest samodzielny i twórczy;
- pisze teksty publicystyczne na ocenę bardzo dobrą zgodnie z kryteriami ocen na lekcjach języka polskiego.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
-jak na ocenę bardzo dobrą oraz :
- chętnie i dobrze wykonuje zadania dla ochotników;
- samodzielnie poznaje różnorodne teksty publicystyczne
- odwołuje się do aktualności życia społecznego, kulturalnego;
- pisze teksty publicystyczne na ocenę celującą zgodnie z kryteriami ocen na lekcjach języka polskiego.
Opracowała: Renata Małecka
-