Wymagania edukacyjne z informatyki dla klasy I F liceum czteroletniego 2019/20
Temat |
Liczba godzin |
Osiągnięcia uczniów |
||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) |
||
Regulamin i przepisy BHP, organizacja nauczania informatyki |
1 |
· rozumie potrzebę regulaminu pracowni · zna formy oceniania |
· przestrzega regulamin pracowni · zna formy i wagi ocen |
· potrafi uzasadnić potrzebę stosowania regulaminu pracowni · umie obliczyć średnią ważoną |
· wyjaśnia regulamin pracowni · wyjaśnia zasady oceniania |
· dokonuje analizy zasad oceniania i regulamin pracowni · wyjaśnia zasady bhp |
Organizacja konta Google |
1 |
· przy pomocy nauczyciela zakłada konto |
· samodzielnie zakłada konto · korzysta z udostępnionych zasobów |
· udostępnia pliki innym użytkownikom · korzysta z różnych usług Google |
· organizuje kontakty w grupy · korzysta z grup przy udostępnianiu i wysłaniu poczty |
· konfiguruje swe konto pod względem potrzeb |
Systemy operacyjne w środowisku sieciowym |
2 |
· wymienia systemy operacyjne oraz ich zadania · rozumie kwestie związane z bezpieczeństwem |
· w przestrzeni cyfrowej · zna zasady tworzenia mocnych haseł · rozumie potrzebę stosowania kont użytkownika w systemie operacyjnym · stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej
|
· instaluje i aktualizuje oprogramowanie · zakłada i usuwa konto w środowisku aplikacji Google · pracuje w środowisku sieciowym · wie, czym są fragmentacja i defragmentacja dysku |
· wyjaśnia, w jakim trybie (jądra czy użytkownika) powinien pracować program sterownika urządzenia w większości systemów operacyjnych · tworzy nośnik awaryjny uruchamiający komputer, gdy zainstalowany na nim system operacyjny nie działa prawidłowo · wie, jaka jest rola systemu plików jako części systemu operacyjnego |
· zna procedurę wykonania kopii zapasowej dla systemu operacyjnego i wszystkich danych użytkownika komputera · sprawdza poziom fragmentacji dysku komputera i ocenia, cz · wie, w jaki sposób uruchomić tryb awaryjny w systemie Windows (od wersji Windows 7), zna poszczególne opcje dostępne dla trybu awaryjnego i wie, do czego służą |
Nowe technologie i oprogramowanie |
1 |
· rozumie pojęcia takie jak: sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa i posługuje się nimi |
· wymienia zastosowania automatyki i robotyki w życiu codziennym · wskazuje zalety i sposoby wykorzystania druku 3D |
· wyjaśnia zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych w różnych dziedzinach życia |
· posługując się darmowymi aplikacjami do tworzenia rozszerzonej rzeczywistości, |
· proponuje własne, dotąd nieznane, sposoby na wykorzystanie nowych technologii · tworzy filmy, artykuły i infografiki |
Projektowane zestawu komputerowego |
1 |
· Potrafi wymienić części zestawu komputerowego i zna ich przeznaczenie |
· Z pomocą nauczyciela projektuje rozbudowę nowego zestawu komputerowego oraz oprogramowania |
· projektuje samodzielnie rozbudowę nowego zestawu komputerowego oraz oprogramowania, potrafi wyszukać sprzęt w internecie porównując parametry z innymi. |
· projektuje rozbudowę nowego zestawu komputerowego oraz oprogramowania oraz potrafi użyć odpowiedniego oprogramowania do testu sprzętu. |
· projektując zestaw komputerowy, kieruje się podanymi kryteriami (cena, przeznaczenie) i uzasadnia swój wybór |
Sieci komputerowe – budowa i usługi |
2 |
· rozumie pojęcia: sieć, protokół sieciowy, topologia sieci · rozróżnia i poprawnie nazywa sieci komputerowe ze względu na ich zasięg i topologię |
· opisuje budowę sieci lokalnej i sieci Internet · rozumie pojęcia takie jak adres IP, host, router, maska podsieci, brama, DNS oraz omawia zasadę adresowania urządzeń w sieci Internet · wymienia różne usługi internetowe
|
· potrafi opisać warstwowy model działania Internetu oraz wymienić zadania poszczególnych warstw |
· testuje prędkość połączenia z siecią Internet na wybranym urządzeniu i interpretuje otrzymany wynik · rozumie, czym jest model warstwowy TCP/IP · wyjaśnia sposoby działania usługi NAT |
· zna polecenia tekstowe służące do diagnostyki sieci i korzysta z nich · oblicza liczbę możliwych do zaadresowania hostów na podstawie adresów IP i masek podsieci |
Model warstwowy sieci komputerowych |
2 |
· Potrafi wymienić warstwy sieci komputerowej |
· Zna model warstwowy sieci komputerowej i krótko go charakteryzuje |
· Omawia krótko model warstwowy OSI rozróżniając poszczególne warstwy
|
· Potrafi opowiedzieć o modelu OSI, szczegółowo omawiając znaczenie poszczególnych warstw. · Krótko opisuje podstawowe funkcje urządzeń i protokoły stosowane w przepływie informacji i w zarządzaniu siecią |
· Zna model warstwowy OSI, potrafi go szczegółowo omówić i przyporządkować jego warstwy do funkcji. · Dokładnie opisuje podstawowe funkcje urządzeń i protokoły stosowane w przepływie informacji i w zarządzaniu siecią |
Protokoły IPv4 i IPv6 |
2 |
· Zna pojęcie adresu IP w wersji 4 i 6. |
· Zna pojęcie protokołów sieciowych, potrafi je krótko omóiwić |
· konfiguruje z pomocą przykładową lokalną sieć komputerową oraz bezprzewodowy dostęp do sieci Internet |
· Samodzielnie konfiguruje przykładową lokalną sieć komputerową oraz bezprzewodowy dostęp do sieci Internet |
· Potrafi samodzielnie skonfigurować sieć, zna pojęcia protokołów sieciowych IP4 i IP6 oraz potrafi omówić różnice między nimi |
Konfiguracja sieci komputerowej |
4 |
· Zna podstawowe terminy związane z siecią i jej konfiguracją. |
· Potrafi ustawić podstawowe parametry sieci |
· Potrafi krótko omówić od jakich parametrów zależy sprawne funkcjonowanie sieci komputerowej |
· wyjaśnia, od czego zależą sprawne funkcjonowanie sieci komputerowej oraz szybki dostęp do jej usług i zasobów · określa parametry wybranego osprzętu sieciowego, szerokość pasma oraz możliwości serwera |
· Omawia wszelkie aspekty konfiguracji sieci komputerowej, · Potrafi samodzielnie skonfigurować sieć · |
E-usługi |
3 |
· poprawnie definiuje pojęcie e-usługi |
· wymienia różne zastosowania usług elektronicznych · charakteryzuje problemy oraz wymienia zalety związane z wykorzystaniem e-usług |
· określa możliwości rozwoju dla wybranych e-usług, z których korzysta |
· opisuje zabezpieczenia wybranych e-usług (w tym systemu ePUAP) |
· wymienia narzędzia dostępne w sieci, które umożliwiają utworzenie wybranych e-usług |
Korzystanie
|
3 |
· rozumie pojęcie informacji · korzysta z zasobów internetowych, wyszukując potrzebne informacje |
· wymienia etapy rozwoju technologii komputerowych · korzysta z różnych wyszukiwarek internetowych · zna podstawy prawa autorskiego · stosuje zasady netykiety i korzysta z niej w komunikacji zdalnej |
· wykorzystuje zasoby sieciowe do poszerzania własnej wiedzy (e-learning) |
· wie, czym jest pozycjonowanie serwisów internetowych · zna i stosuje zapisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych |
· wyjaśnia sposób tworzenia wybranych e-zasobów oraz wskazuje zalety i wady poszczególnych rozwiązań |
Rozbudowane dokumenty tekstowe: tabele, równania |
4 |
· korzysta z programu Microsoft Word · formatuje elementy dokumentu odpowiedzialne za automatyczne spisy (treści, tabel, ilustracji) |
· stosuje style nagłówkowe (korzysta z gotowych, tworzy własne i modyfikuje je) · stosuje numeracje i wypunktowania, dostosowując ich styl · tworzy strony tytułowe |
· wstawia w dokumencie spisy treści, tabel, ilustracji · poprawnie operuje nagłówkiem i stopką dokumentu · współpracuje przy edycji dokumentu z innymi użytkownikami, korzystając z opcji recenzji dokumentu |
· tworzy styl według wzoru |
· pracuje nad dokumentem wspólnie z innymi osobami w trybie śledzenia zmian |
Sztuka tworzenia prezentacji |
3 |
· korzysta z programu Microsoft PowerPoint |
· opracowuje plan prezentacji · zna narzędzia i pomoce wizualne wykorzystywane podczas prelekcji |
· formatuje poprawnie slajdy · stosuje efekty i multimedia w prezentacji |
· dodaje do slajdów swój komentarz głosowy i zapisuje prezentację jako film |
· tworzy prezentacje różnymi narzędziami · konwertuje prezentacje na różne formaty |
Sztuka wystąpień publicznych |
1 |
· zna zasady zachowania się podczas wystąpień publicznych
|
· poprawnie posługuje się notatkami podczas wystąpienia |
· posługuje się notatkami podczas wystąpienia wykorzystując ekran prezentera |
· posługuje się poprawna polszczyzną · mówi ciekawie z zainteresowaniem |
· Potrafi zaradzić, gdy podczas wystąpienia nastąpią niespodziewane zdarzenia |
Nowoczesne technologie w służbie człowiekowi – projekt zespołowy: Rowerem po Poznaniu |
4 |
· Umie współpracować w zespole |
· aktywnie uczestniczy w realizacji projektów informatycznych · przyjmuje różne role w zespole realizującym projekt |
· prezentuje efekty wspólnej pracy · uzupełnia swoją wiedzę, korzystając z zasobów udostępnionych na platformie do e-nauczania |
· przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt · umie zaplanować mapę przejazdu |
· umie kierować zespołem · bierze odpowiedzialność za wytworzone dokumenty |
Moja cyfrowa tożsamość |
1 |
· zna problemy zarządzania zasobami cyfrowymi · |
· definiuje pojęcie cyfrowej tożsamości · rozumie pojęcie wirtualnej komunikacji i komunikuje się z innymi w środowisku wirtualnym · dostrzega zalety i wady komunikacji wirtualnej oraz posługiwania się cyfrową tożsamością · rozumie zagrożenia wynikające z upraszczania komunikacji za pośrednictwem sieci |
· bezpiecznie kreuje swój wizerunek w przestrzeni medialnej · zna narzędzia wirtualnej komunikacji |
· wie, czym jest zautomatyzowane profilowanie i przetwarzanie danych · wyjaśnia pojęcie hejtu i dostrzega jego destrukcyjny wpływ |
· zna prawa przysługujące osobom, których dane są wykorzystywane · samodzielnie tworzy swa cyfrowa tożsamość |
Przemiany
społeczne |
1 |
· rozumie i wymienia czynniki przemian społecznych |
· dostrzega możliwości wynikające z przemian gospodarczych · określa obszary w społeczeństwie, na które wpływa rozwój technologii |
· rozumie potrzebę stosowania regulacji prawnych i norm etycznych · zna wyzwania, przed którymi stoi edukacja · operuje pojęciami: e-zasoby, e-usługi, e-learning · rozumie pojęcie mediów i przestrzeni medialnej w kontekście IT |
· wskazuje możliwości zapobiegania negatywnym skutkom rozwoju technologii · wskazuje pozytywne i negatywne skutki rozwoju technologii informacyjnej |
· wymyśla rozwiązania technologiczne, których nie ma jeszcze na rynku |
Cyberbezpieczeństwo, w tym moje |
2 |
· rozpoznaje zagrożenia związane z oprogramowaniem komputerowym
|
· dba o przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa, korzystając z urządzeń mobilnych czy komputera · bezpiecznie korzysta z bankowości elektronicznej · właściwie zachowuje się w sytuacji cyberprzemocy · stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem w Internecie |
· umiejętnie i w bezpieczny sposób weryfikuje własną tożsamość, korzystając z e-usług · rozumie związek ochrony danych osobowych z cyberbezpieczeństwem |
· wie, czym jest infrastruktura krytyczna i jak się ją chroni |
· wymienia symptomy wskazujące na zainfekowanie komputera złośliwym oprogramowaniem
|
Podstawy kryptografii |
2 |
· Zna podstawowe pojęcia związane z tematem. · Wie czym jest podpis elektroniczny |
· Potrafi w podstawowy sposób objaśnić pojęcia związane z kryptografią · Zna rodzaje podpisów elektronicznych |
· Potrafi dobrze objaśnić większość pojęć kryptograficznych · Zna rodzaje szyfrowania |
· objaśnia rolę technik uwierzytelniania, kryptografii i podpisu elektronicznego |
· wyjaśnia, czym są: steganografia, kryptologia, kryptografia, kryptogram, kryptoanaliza · zna zasadę Kerckhoffsa · wyjaśnia, jak kolejne certyfikaty protokołu SSL (DV, OV i EV) zwiększają poziom bezpieczeństwa usług sieciowych · wyjaśnia znaczenie problemu bezkolizyjności funkcji ha-szujących i ich znaczenie dla kryptoanalizy · prezentuje przykład zaawansowanej kryptoanalizy |
Tworzenie stron internetowych |
6 |
· korzysta z różnych przeglądarek internetowych · zna strukturę strony WWW |
· definiuje podstawowe znaczniki HTML · korzysta z atrybutów znaczników · zna reguły stosowania arkuszy stylów w połączeniu z kodem HTML |
· stosuje narzędzia wspierające pisanie kodu źródłowego · wyszukuje informacje w sieci i korzysta z zasobów witryn internetowych na temat tworzenia stron WWW |
· tworzy rozbudowaną stronę WWW z podstronami, tabelą, elementami graficznymi |
· tworzy rozbudowaną stronę WWW z podstronami, tabelą, elementami graficznymi, formatując jej wygląd za pomocą stylów CSS |
Grafika 2D i 3D |
5 |
· rozróżnia pojęcia grafiki rastrowej i wektorowej |
· stosuje właściwe narzędzia do edycji zdjęć w wybranym programie graficznym · wykonuje różne operacje na obrazie w grafice rastrowej · zna różne formaty graficzne dla plików i korzysta z nich |
· modeluje proste obiekty w grafice 3D za pomocą wybranego oprogramowania · rysuje za pomocą narzędzi grafiki wektorowej |
· tworzy bryły obrotowe i kompozycje obiektów na scenie · tworzy wektorowe modele sfotografowanego przez siebie wybranego obiektu
|
· projektuje bardziej skomplikowane trójwymiarowe modele · tworzy trójwymiarowe modele dowolnego budynku |
JavaScript na stronach WWW |
4 |
· Zna podstawowe zasady tworzenia stron WWW · Zna strukturę JavaScript |
· wykorzystuje różne formaty obrazów · korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron · |
· przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów · tworzy prostą stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą listami i elementami dynamicznymi |
· projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe · publikuje własną stronę w internecie · programuje elementy strony internetowej współpracujące z sieciową bazą danych |
· wie, czym jest hosting · posługuje się systemem CMS · sprawdza dostępność nazw dla domeny · wie, czym są WordPress, Joomla!, Drupal |
Animacja komputerowa |
4 |
· Zna programy do animacji 2D i 3D · Wie czym jest animacja i klastki kluczowe |
· stosuje właściwe formaty plików graficznych · Zna metody tworzenia animacji 3D · Porusza się swobodnie w trójwymiarowym widoku sceny · Tworzy trójwymiarowe grafiki 3D |
· Potrafi z małą pomocą przygotować trójwymiarową animację 3D · Potrafi renderować animację 3D. |
· tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje
|
· Samodzielnie tworzy zaawansowane animacje 3D wykorzystując animacje po ścieżce dbając o rzeczywistą fizykę obiektów. |
Responsywna strona WWW w systemie CMS – projekt zespołowy |
4 |
· aktywnie uczestniczy w realizacji projektów informatycznych
|
· przyjmuje różne role w zespole realizującym projekt · prezentuje efekty wspólnej pracy |
· publikuje własną stronę w Internecie |
· przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt |
· posługuję zaawansowanymi narzędziami przy tworzeniu strony internetowej |
Jak pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego |
2 |
· Rozumie dlaczego należy stosować mechanizmy i narzędzia wymiany danych |
· Zna sposoby importowania danych do arkusza · Modyfikuje dane na etapie importowania |
· gromadzi w tabeli arkusza kalkulacyjnego dane pochodzące z różnych źródeł · korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych · filtruje dane według kilku kryteriów |
· Potrafi samodzielnie zaimportować dane do arkusza z dowolnego źródła · Przetwarza zaimportowane dane
|
· przeprowadza analizę zaimportowanych danych do arkusza |
Wyciągamy wiedzę z danych |
4 |
· Potrafi sortować i filtrować dane w arkuszu |
· Generuje losowe dane · Zna tabele Excela i ich zastosowanie · dobiera wykresy do rodzaju danych · |
· Wie czym są tabele przestawne · Buduje, modyfikuje i formatuje tabele przestawne · |
· Zna analityczne możliwości tabel przestawnych · Prezentuje informacje za pomocą tabel przestawnych |
· Potrafi stworzyć tabelę przestawną do dowolnych danych i przeanalizować wyniki. |
Zaawansowane formuły |
5 |
· Zna budowę formuł i wie do czego służą |
· Konstruuje złożone formuły · Zna funkcje operujące na datach i tekście |
· Potrafi korzystać z odwołań strukturalnych · Używa funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO · |
· stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych · Używa formuł tablicowych |
· Potrafi stworzyć zaawansowaną formułę · Zagnieżdża formuły w zależności od funkcji |
Konsekwencje zaokrąglania liczb |
1 |
· Zna pojęcia błędu bezwzględnego i względnego |
· wyjaśnia, jakie może być źródło błędów pojawiających się w obliczeniach komputerowych: błąd zaokrąglenia, błąd przybliżenia |
· Wie jak powstają błędy zaokrągleń · Poznaje i stosuje funkcje służące do zaokrąglania liczb |
· Rozumie z czego mogą wynikać błędy w obliczeniach walutowych |
· wykonuje zadania w arkuszu kalkulacyjnym z wykorzystaniem funkcji służących do zaokrąglania liczb · zna właściwości formatu walutowego · projektuje obliczenia walutowe |
Korespondencja seryjna |
2 |
· definiuje korespondencję seryjną · definiuje relacje ·
|
· Tworzy i personalizuje listy seryjne |
· Tworzy zewnętrzne źródła danych adresowych · stosuje filtrowanie |
· formułuje kwerendy · tworzy i modyfikuje formularze · drukuje raporty |
· Samodzielnie tworzy dokumenty wykorzystując korespondencje seryjną z własnej bazy w arkuszu kalkulacyjnym |
Makropolecenia VBA |
5 |
· Rozumie dlaczego warto automatyzować powtarzalne czynności |
· definiuje makropolecenia · Zna podstawowe polecenia VBA |
· zna możliwości wbudowanego języka programowania · tworzy i modyfikuje makropolecenia |
· Wie jak oprogramować funkcjonalność formularza · Projektuje rozwiążanie wykorzystujące wizualizację obliczeń |
· Tworzy zaawansowane makropolecenia |
Programowanie własnych funkcji |
4 |
· Zna możliwości tworzenia własnych funkcji VBA w Excelu · Korzysta z funkcji wbudowanych |
· stosuje zasady programowania strukturalnego i obiektowego do rozwiązywania problemów · Tworzy własne funkcje w arkuszu kalkulacyjnym |
· wykorzystuje wbudowany język programowania · zn a różnice między funkcjami Sub i Function |
· Rozwiązuje wybrane problemy algorytmiczne |
· Tworzy zaawansowane własne funkcje rozwiązujące różne problemy |
Współdziałanie aplikacji – projekt zespołowy |
5 |
· Wspomaga pracę zespołu |
· aktywnie uczestniczy w realizacji projektów informatycznych · |
· przyjmuje różne role w zespole realizującym projekt |
· prezentuje efekty wspólnej pracy · tworzy quiz na dowolny temat z wykorzystaniem aplikacji użytkowych |
· przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt |
Razem |
|
|
|
|
|
Opracował: Krzysztof Iwanowski