Wymagania edukacyjne z informatyki dla klasy I B liceum trzyletniego 2019/20
Temat |
Liczba godzin |
Osiągnięcia uczniów |
||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) |
||
Regulamin i przepisy BHP, organizacja nauczania informatyki |
1 |
· rozumie potrzebę regulaminu pracowni · zna formy oceniania |
· przestrzega regulamin pracowni · wymienia formy i wagi ocen |
· potrafi uzasadnić potrzebę stosowania regulaminu pracowni · umie obliczyć średnią ważoną |
· wyjaśnia regulamin pracowni · wyjaśnia zasady oceniania |
· dokonuje analizy zasad oceniania i regulamin pracowni · wyjaśnia zasady bhp |
Organizacja konta Google |
1 |
· zakłada i konfiguruje konto |
· zmienia ustawienia konta · korzysta z udostępnionych zasobów |
· udostępnia pliki innym użytkownikom · korzysta z różnych usług Google |
· organizuje kontakty w grupy · korzysta z grup przy udostępnianiu i wysłaniu poczty |
· konfiguruje swe konto pod względem potrzeb |
Udostępnianie plików i praca online |
1 |
· rozumie istotę pracy online · uczestniczy w sesji online |
· bierze odpowiedzialność za swoją cześć pracy |
· korzysta swobodnie z narzędzi aplikacji przy pracy online |
· udostępnia pliki do pracy online o różnych uprawnieniach |
· zarządza pracą online |
Narzędzia w technologii informacyjnej, wprowadzenie do Internetu |
1 |
· zna podstawowe narzędzia i środki TIK · zna podstawowe bloki komputera |
· wymienia najważniejsze narzędzia TIK · zna funkcje najważniejszych bloków komputera |
· opisuje współdziałanie poszczególnych bloków komputera · opisuje parametry najważniejszych elementów komputera |
· opisuje najważniejsze urządzenia techniki komputerowej · klasyfikuje oprogramowanie komputerowe |
· porównuje systemy operacyjne, w tym mobilne · opisuje najważniejsze usługi internetowe, w tym na urządzeniach mobilnych |
Pozyskiwanie wiarygodnych informacji |
1 |
· zna podstawy i działanie Internetu · zna podstawowe pojęcia internetowe |
· opisuje podstawowe domeny internetowe · opisuje strukturę adresu strony internetowej |
· wymienia najważniejsze protokoły internetowe · wyszukuje różne informacje w sieci |
· potrafi efektywnie wyszukiwać informacje w sieci i wykorzystać je w innych aplikacjach |
· wykorzystuje zasoby sieciowe w celu wykorzystania ich na lekcjach · konfiguruje swe konta internetowe |
Bezpieczne korzystanie z usług w sieciach komputerowych, a w szczególności z poczty |
1 |
· korzysta z podstawnych usług komputerowych, w tym: www, poczty elektronicznej, komunikatorów |
· opisuje najważniejsze usługi internetowe |
· konfiguruje przeglądarkę internetową · zna sposoby posługiwania się pocztą elektroniczną |
· konfiguruje klienta poczty elektronicznej w wybranej aplikacji · zarządza pocztą elektroniczną |
· potrafi konfigurować serwisy społecznościowe w celu bezpiecznej pracy · wykorzystuje pola DW i UDW w korespondencji pocztowej · omawia skutki rozwoju technologii informacyjnej |
Przetwarzanie grafiki rastrowej i wektorowej |
1 |
· zna podstawowe rodzaje grafiki · zna programy do grafiki rastrowej i wektorowej |
· opisuje podstawowe pojęcia związane z grafiką · zna rodzaje plików graficznych |
· opisuje różnice między formatami plików graficznych · skaluje obrazy · edytuje grafię w danym programie |
· edytuje obrazy w różnych programach grafiki rastrowej i wektorowej |
· posługuje się warstwami przy edycji grafiki |
Sztuka tworzenia prezentacji |
3 |
· korzysta z programu Microsoft PowerPoint, OpenOffice lub Google |
· opracowuje plan prezentacji · zna narzędzia i pomoce wizualne wykorzystywane podczas prelekcji |
· formatuje poprawnie slajdy · stosuje efekty i multimedia w prezentacji |
· dodaje do slajdów swój komentarz głosowy i zapisuje prezentację jako film |
· tworzy prezentacje różnymi narzędziami · konwertuje prezentacje na różne formaty |
Sztuka wystąpień publicznych |
1 |
· zna zasady zachowania się podczas wystąpień publicznych
|
· poprawnie posługuje się notatkami podczas wystąpienia |
· posługuje się notatkami podczas wystąpienia wykorzystując ekran prezentera |
· posługuje się poprawna polszczyzną · mówi ciekawie z zainteresowaniem |
· potrafi zaradzić, gdy podczas wystąpienia nastąpią niespodziewane zdarzenia |
Multimedia w praktyce |
1 |
· zna podstawowe programy do obróbki audio i wideo, w tym aplikacje mobilne |
· wymienia podstawowe formaty audio i wideo · tworzy proste filmy |
· opisuje podstawowe formaty audio i wideo · obrabia filmy prostymi programami |
· obrabia filmy dodając teksty i muzykę |
· opracowuje i montuje filmy dodając różne efekty |
Profesjonalna edycja dokumentów z różnorodnymi elementami |
1 |
· zna narzędzia wstawiania grafiki, tekstu, multimediów |
· wstawia wykres, równanie, kształty z opisem do dokumentu tekstowego · wstawia proste równanie |
· edytuje proste równanie, wykres · wstawia rozbudowane równanie |
· stosuje elementy z innych programów · wykorzystuje różne narzędzia do tworzenia dokumentu tekstowego z grafiką, tabelami, wykresami |
· tworzy zaawansowane prace w różnych pakietach biurowych |
Zaawansowane zasady edycji grafiki w pakiecie biurowym |
1 |
· zna narzędzia graficzne w pakietach biurowych |
· wykorzystuje narzędzia graficzne w pakiecie biurowym do tworzenia prac: np. schematów, diagramów |
· potrafi mieszać na różne sposoby grafikę z tekstem · tworzy proste równania |
· stosuje elementy graficznej z innych programów · potrafi grupować i wyrównywać obiekty · tworzy skomplikowane równania |
· tworzy zaawansowane prace grafiki z tekstem w różnych pakietach biurowych |
Profesjonalna edycja i użytkowanie obszernych i skomplikowanych tabel |
3 |
· tworzy proste tabele · zaznacza tabele |
· tworzy tabele kilkoma sposobami · tworzy tabele korzystając ze wzorców |
· wstawia i usuwa w tabeli wiersze i kolumny · zmienia szerokości kolumn i wysokości wierszy |
· wykorzystuje właściwości tabeli |
· tworzy tabele w różnych pakietach biurowych |
Szablony i style w dokumentach edytora tekstu |
1 |
· zna pojęcie stylu · stosuje gotowe style |
· tworzy prosty styl i zapisuje go |
· formatuje tekst w celu utworzenia stylu |
· tworzy kilka stylów stosuje je w dokumencie |
· zarządza stylami i modyfikuje je |
Zaawansowane operacje w wielostronicowych dokumentach, autospisy |
1 |
· dzieli dokument na strony oraz sekcje · zna pojęcie sekcji · stosuje wbudowane style dla przygotowania autospisu |
· stosuje numeracje i wypunktowania, dostosowując ich styl · tworzy strony tytułowe · właściwie podpisuje ilustracje, tabele oraz równania |
· dzieli dokument na sekcje oraz na strony · poprawnie operuje nagłówkiem i stopką dokumentu · wykonuje spis treści oraz spis tabel, ilustracji i równań |
· dzieli dokument na sekcje z dostosowaniem nagłówków · modyfikuje spisy treści |
· formatuje sekcje · wykonuje zaawansowane operacje w różnych programach do edycji tekstu |
Gromadzenie i formatowanie w arkuszu danych pochodzących z różnych źródeł |
1 |
· zna podstawowe pojęcia dotyczące arkusza kalkulacyjnego · formatuje komórki arkusza · umie stosować funkcje suma i średnia · tworzy proste formuły |
· wyjaśnia podstawowe pojęcia dotyczące arkusza kalkulacyjnego · formatuje komórki korzystając z menu programu · umie stosować funkcje suma i średnia kilkoma sposobami · tworzy formuły z użyciem funkcji suma i średnia |
· formatuje komórki korzystając z menu kontekstowego · poprawia błędy w formułach · tworzy ciągi arytmetyczne za pomocą myszy |
· kopiuje i wkleja komórki arkusza · pracuje z kilkoma arkuszami zeszytu |
· tworzy zaawansowane zeszyty z kilkoma arkuszami · korzysta z funkcji „wklej specjalne”
|
Wykorzystanie funkcji w rozwiązywaniu problemów |
2 |
· zna składnię funkcji JEŻELI, LICZ.JEŻELI, SUMA.JEŻELI · stosuje funkcje w prostych przykładach |
· stosuje funkcje JEŻELI, LICZ.JEŻELI, SUMA.JEŻELI samodzielnie |
· poprawia błędy w funkcjach |
· stosuje funkcje w złożonych przykładach |
· stosuje formułę z kilkoma funkcjami, np. JEŻELI, LUB, ORAZ · stosuje zagnieżdżenie funkcji JEŻELI |
Sprawdzanie poprawności wprowadzanych danych |
1 |
· zna pojęcie poprawności danych |
· stosuje poprawność danych w prostych przykładach |
· stosuje kilka rodzajów poprawność danych |
· testuje poprawność danych ustawioną przez siebie |
· stosuje poprawność danych z użyciem formuły |
Zaawansowane formatowanie (formatowanie warunkowe) |
1 |
· zna pojęcie formatowania warunkowego · stosuje formatowanie warunkowe dla wyróżnienia danej liczby |
· objaśnia pojęcie formatowania warunkowego · stosuje formatowanie warunkowe w prostych przykładach |
· stosuje formatowanie warunkowe w złożonych przykładach |
· zarządza regułami formatowania warunkowego |
· stosuje formatowanie warunkowe z użyciem formuły |
Graficzna prezentacja danych w arkuszu |
1 |
· wstawia wykres z tabeli danych |
· stosuje proste formatowanie elementów wykresu |
· formatuje różne elementy wykresu · stosuje filtry danych · zaznacza i formatuje etykiety danych |
· przenosi wykres do nowego arkusza · zmienia typ wykresu · dobiera rodzaj wykres do zlustrowania tabeli |
· wykonuje wykresy „kombi” z dwoma osiami pionowymi |
Operacje bazodanowe w arkuszu |
1 |
· zna pojęcia związane z prostą bazą danych (jedna tabela) · sortuje bazę wg jednego klucza · filtruje wg jednego nagłówka |
· sortuje bazę wg kilku poziomów · znajduje rekordy za pomocą kilku filtrów |
· wykorzystuje właściwości filtrów dla znajdowania rekordów |
· stosuje formularz danych przy wyszukiwaniu rekordów spełniających dane kryteria |
· potrafi sortować i filtrować dane w różnych arkuszach kalkulacyjnych |
Technologia mobilna |
1 |
· wymienia systemy operacyjne urządzeń mobilnych · potrafi korzystać z Internetu oraz poczty na swoim smartfonie |
· charakteryzuje najważniejsze systemy operacyjne · instaluje aplikacje na swoim smartfonie |
· korzysta z chmury na swoim smartfonie · organizuje kontakty |
· wykorzystuje kontakty, w tym grupy do poczty oraz udostępniania plików |
· wykorzystuje aplikacje: kalendarz, notatki, przypomnienia |
Tworzenie strony internetowej z wykorzystaniem szablonów i elementów programowania |
2 |
· tworzy prostą stronę internetową z wykorzystaniem szablonu · rozumie podstawowe pojęcia: html, serwer, hipertekst, url |
· tworzy stronę internetową z podstronami · wyjaśnia podstawowe pojęcia |
· tworzy rozbudowaną stronę z wykorzystaniem html |
· stosuje style przy tworzeniu stron internetowych · stosuje CMS |
· stosuje elementy programowania w serwisach internetowych |
Współdziałanie aplikacji – narzędzie korespondencji seryjnej, osadzanie i łączenie plików |
1 |
· wie na czym polega korespondencja seryjna · zna algorytm korespondencji seryjnej |
· potrafi zaprojektować etykiety adresowe lub koperty posługując się korespondencją seryjną – na podstawie instrukcji |
· samodzielnie posługuje się korespondencja seryjną przy wysyłaniu listów, przygotowywaniu kopert lub etykiet |
· wykorzystuje dodatkowe elementy w korespondencji seryjnej · osadza i łączy pliki |
· organizuje współdziałanie różnych aplikacji przy rozwiązywaniu problemów z drukowaniem |
Rozwiązywanie problemów informatycznych – podejście algorytmiczne |
2 |
· rozumie podejście algorytmiczne do rozwiązywania problemu |
· wyjaśnia kolejne kropki w podejściu algorytmicznym · rozwiązuje prosty problem na podstawie instrukcji |
· rozwiązuje różne problemy przy podejściu algorytmicznym na podstawie instrukcji |
· samodzielnie rozwiązuje problemy przy podejściu algorytmicznym |
· diagnozuje problem, wskazuje różne rozwiązania |
Tworzenie relacyjnych baz danych |
2 |
· rozumie pojęcie relacyjnej bazy danych · rozumie podstawowe pojęcia dotyczące relacyjnej bazy danych · potrafi utworzyć plik w aplikacji bazy danych |
· wyjaśnia podstawowe pojęcia dotyczące relacyjnej bazy danych · przygotowuje tabele do budowania pliku relacyjnej bazy danych |
· importuje dane z arkusza kalkulacyjnego do programu relacyjnej bazy danych · tworzy relacje i proste kwerendy |
· tworzy kwerendy do rozwiązania prostych problemów |
· tworzy zaawansowane kwerendy i raporty |
Razem |
34 |
|
|
|
|
|
Opracował: Leszek Bernaczyk