Paweł Piekarski
rok szkolny 2019/2020
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU WIEDZA O KULTURZE
Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia są realizacją Podstawy programowej i określone są kryteriami oceniania w oparciu o Statut Szkoły obowiązujący w XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Wielkiego w Poznaniu.
I. KRYTERIA OCENIANIA
Podstawowym elementem oceny z przedmiotu WOK jest wiedza, a także kreatywne zachowania ucznia: jego chęć i próby działań twórczych, inicjatywy kulturalne, aktywność wykraczającą poza ramy zadań wyznaczonych obligatoryjnie, wolę poznawczą i ciekawość świata, próby samodzielnego rozwijania zainteresowań kulturą i sztuką oraz dzielenia się nimi (na forum klasy, blogu, stronie internetowej itp.). Pamiętając o zasadzie stosowania indywidualizacji w ocenie postępów ucznia w przyswajaniu przedmiotowych treści kształcenia uwzględnione są takie czynniki, jak:
· wiedza (wiedza bieżąca, wiedza teoretyczna sprawdzana poprzez ćwiczenia w uzupełnianiu tekstów z luką; wiedza historyczna sprawdzana m.in. w formie testów podsumowujących realizowaną partię materiału programowego; quizów, szkolnych i międzyszkolnych turniejów wiedzy o kulturze itp.),
· postawa twórcza i aktywność (udział w dyskusjach i konkursach, umiejętność uczenia się we współpracy poprzez realizację projektów związanych wiedzą o kulturze; zaangażowanie w ćwiczenia lekcyjne, czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych (np. koła zainteresowań, wycieczki szkolne - przygotowanie prelekcji/ciekawostek na temat zwiedzanych miejsc, itp.); udział w występach szkolnych (imprezy okolicznościowe, akademie); uczestnictwo w życiu kulturalnym danej miejscowości,
· samodzielność myślenia i wola poznawcza - wykazywane m.in. poprzez systematyczne przygotowywanie się do lekcji i aktywne uczestnictwo w lekcjach; realizowanie zadań dodatkowych związanych z treściami lekcji/cyklem lekcyjnym; chęć i umiejętność dzielenia się z innymi wiedzą kulturową oraz indywidualnymi zainteresowaniami/pasjami dotyczącymi wybranych dziedzin kultury.
1. Skala ocen i ogólne kryteria wystawiania stopni z przedmiotu Wiedza o kulturze współgrają z ustaleniami zawartymi w Statucie Szkoły.
2. O ocenie okresowej decydują oceny cząstkowe. Ocena jest zindywidualizowana oraz zależna od możliwości ucznia tak, by uwzględniała jego wkład pracy.
3. W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania, nauczyciel zobowiązany jest, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania programowe.
4. Przy wykonywaniu pracy grupowej wszyscy członkowie zespołu otrzymują taką samą ocenę.
5. W związku z jedną godziną tygodniowo przedmiotu WOK, uczniom przysługuje w ciągu półrocza możliwość zgłoszenia - dwa razy nieprzygotowania do zajęć.
6. Każdej ocenie towarzyszy wyjaśniający komentarz słowny.
7. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
8. Nauczyciel uzasadnia ocenę i udziela wskazówek ustnie przy wpisywaniu do dziennika oceny z poszczególnych form sprawdzania wiedzy.
II. KRYTERIA OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA - wymagania przedmiotowo-programowe
(opracowane w oparciu o aktualną podstawę programową MEN oraz program nauczania i podręcznik Spotkanie z kulturą wydawnictwa Nowa Era).
Ocena celująca . Uczeń:
· wykazuje zaangażowanie w realizację projektów związanych z treściami przedmiotu wiedza o kulturze; aktywnie uczestniczy w szkolnym życiu kulturalnym (np. organizacja imprez kulturalnych, prowadzenie kroniki wydarzeń kulturalnych szkoły/regionu; działalność w Samorządzie Uczniowskim, współpraca z lokalnymi mediami itp.);
· ujawnia indywidualne zdolności artystyczne, potrafi zainteresować nimi otoczenie, wskazuje źródła twórczej inspiracji, określa motywy i przedstawia plany własnego rozwoju kulturowego;
· współpracuje z osobami/instytucjami związanymi z kulturą i animacją kulturalną;
· prowadzi i dokumentuje działania związane z aktywnością kulturalną i samokształceniem kulturowym, wykorzystuje w tym celu tradycyjne i nowe technologie informacyjno-komunikacyjne;
· odnosi sukcesy podczas konkursów, olimpiad oraz innych form rywalizacji związanych z przedmiotem wiedza o kulturze;
· uprawia i popularyzuje własną twórczość, określa jej charakter, wskazuje źródła inspiracji, związek z tradycją kulturową, kanonami sztuki itp.;
Ocena bardzo dobra. Uczeń:
· zna zasady i sposoby obcowania z tekstami kultury; wie, na czym polega ich refleksyjny i krytyczny odbiór;
· wymienia środki wyrazu właściwe poszczególnym dziedzinom sztuki;
· sytuuje wybrane dzieła sztuki w kontekście historyczno-kulturowym, określa ich związek z epoką i stylem artystycznym; formułuje sądy/komentarze wartościujące na temat omawianych tekstów kultury; odczytuje ich dosłowne, metaforyczne i symboliczne znaczenia;
· aktywnie uczestniczy w różnych formach życia kulturalnego w szkole/poza szkołą;
· wskazuje przykłady, motywy, walory współczesnego nawiązywania do tradycji poszczególnych epok w historii kultury;
· omawia zjawisko integracji międzykulturowej wokół np. stylów artystycznych, motywów, wartości, znaków i symboli;
· omawia przeobrażenia, przewartościowania kulturowe w przeszłości i współczesności; wskazuje i uzasadnia związki polskiej kultury narodowej z tradycją śródziemnomorską; odnajduje ich obecność w wybranych dziełach sztuki;
· klasyfikuje, charakteryzuje, interpretuje wybrane teksty kultury; określa ich rodzaj, środki artystycznego wyrazu, wskazuje konteksty interpretacyjne;
· dostrzega i omawia na wybranych przykładach związek sztuki ze światem znaków, symboli i wartości kulturowych;
· charakteryzuje i uzasadnia przyczyny popularności, ponadczasowości wybranych twórców kultury (narodowej i europejskiej) oraz ich dzieł;
· dokonuje analizy oraz interpretacji porównawczej tekstów kultury różnych epok; rozpoznaje cechy określonych stylów artystycznych w czytanych tekstach kultury, wskazuje ich związek z ideałami epoki; odnajduje w tradycji kulturowej przykłady przełomów artystycznych;
· aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym; potrafi rozwijać własne zainteresowania i umiejętności obcowania ze sztuką.
Ocena dobra . Uczeń:
· zna genezę powstania, rozwoju i właściwości klasycznego kręgu cywilizacyjnego; wskazuje związki współczesności ze starożytnością oraz kolejnymi epokami w dziejach kultury;
· identyfikuje źródła tożsamości europejskiej i polskiej kultury;
· wyjaśnia związki/zależności między różnymi dziedzinami sztuki;
· wskazuje podobieństwa i różnice między sztuką różnych epok;
· charakteryzuje sytuację kultury, jej twórców i odbiorców w czasach współczesnych; zna jej charakterystyczne zjawiska (np. wielostylowość, audiowizualność, synkretyzm), źródła kryzysu, wybitne/kontrowersyjne osiągnięcia, itd.;
· podaje przykłady obcowania ze sztuką; ujawnia indywidualne preferencje kulturalne;
· w czytanych tekstach kultury identyfikuje środki wyrazu artystycznego i określa ich funkcje;
· na wybranych przykładach wyjaśnia zjawiska interdyscyplinarności w sztuce;
· porównuje różne sposoby artystycznego kreowania tych samych motywów, tematów, idei w sztuce różnych epok (np. motywy biblijne – w malarstwie, rzeźbie, literaturze, filmie, reklamie oraz innych tekstach kultury);
· podaje przykłady i dostrzega walory twórczego zaangażowania w rozwój sztuki; nawiązuje do twórczości najsłynniejszych w dziejach kultury (narodowej/ogólnoświatowej; dawnej/ współczesnej) artystów, wyjaśnia, na czym polega przełomowy charakter ich twórczości;
· wymienia przykłady dóbr kultury (światowej/narodowej/regionalnej), określa ich rodzaj, znaczenie, sposoby ochrony;
· omawia relacje między kulturami różnych grup społecznych, regionów, narodów, kręgów cywilizacyjnych; dostrzega tzw. „miejsca wspólne” w kulturze;
· wskazuje możliwości, źródła i uzasadnia potrzebę samodzielnego, ciągłego wzbogacania wiedzy kulturowej.
Ocena dostateczna. Uczeń:
· wskazuje różnice znaczeniowe między głównymi pojęciami kulturowymi (cywilizacja, kultura, sztuka , dzieło sztuki);
· na wybranych przykładach charakteryzuje relacje międzykulturowe (kultury narodowe)
i wewnątrzkulturowe (kultura narodowa – kultury regionalne); dostrzega wielowymiarowość kultury; wyodrębnia jej różne obszary i podaje właściwe im przykłady tekstów kultury
(materialnej, duchowej, elitarnej, popularnej, ludowej, masowej, alternatywnej itd.);
· nazywa/wymienia znane z historii sztuki style, kierunki, zjawiska artystyczne; zna ich prekursorów oraz przełomowe dzieła; ustala związek wybranych twórców i tekstów kultury z epoką historyczną i stylem artystycznym;
· wymienia funkcje sztuki w dziejach kultury;
· wykazuje wobec dzieł sztuki postawę refleksyjną i wartościującą; podejmuje próbę samodzielnej analizy, interpretacji i oceny wybranego tekstu kultury; zwraca uwagę na wielojęzyczność sztuki, określa, porównuje różne sposoby wyrażania tych samych treści;
· identyfikuje zachowania „na rzecz kultury” i „wbrew kulturze”;
· porównuje sposoby definiowania kluczowych pojęć „wiedzy o kulturze” (kręgi cywilizacyjne, kultury narodowe, regionalne, sztuka, dzieła sztuki, epoki, style, kierunki artystyczne, kultura wysoka/kultura popularna; itd.); omawia ich funkcjonowanie w tradycji kulturowej – dawnej i współczesnej;
· zna główne typy stylów w historii sztuki (np. styl twórcy, styl szkoły artystycznej, prądu, gatunku, epoki, itd.), podaje przykłady ich funkcjonowania;
· wypowiada się na temat miejsca i roli kultury w życiu człowieka; wyjaśnia zjawisko sprzeczności kulturowych; podaje przykłady zachowań wobec kultury; rozumie rolę tradycji w procesie dziejowym; wymienia główne cechy, znaki, symbole, konteksty polskiej i europejskiej kultury;
· omawia zjawiska charakterystyczne dla sztuki kolejnych epok historycznych;
· omawia sytuację kultury w realiach współczesności; wskazuje źródła zagrożeń i sposoby przeciwdziałania zjawiskom kryzysowym.
Ocena dopuszczająca. Uczeń:
· zna główne pojęcia przedmiotu „wiedza o kulturze” (cywilizacja, kultura, sztuka, dzieło sztuki, epoka, styl, konwencja, kierunek artystyczny, tradycja, klasyka);
· wymienia epoki, style, kierunki i dziedziny w historii kultury; wymienia czołowych twórców
(polskich i europejskich);
· wymienia główne znaki, symbole oraz tradycje europejskiego kręgu kulturowego i polskiej kultury narodowej;
· określa rodzaj wybranych dzieł sztuki;
· zna najważniejsze zabytki ogólnoświatowego, europejskiego, polskiego i regionalnego dziedzictwa kulturowego;
· zna najsłynniejszych twórców polskiej, europejskiej i światowej kultury oraz ich artystyczne osiągnięcia;
· zna twórców regionalnych (historycznych i współczesnych), regionalne zabytki, miejsca pamięci, zwyczaje, obyczaje, walory krajobrazowe, itd.;
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia żadnego z powyższych kryteriów, ponadto:
· często jest nieprzygotowany do lekcji, nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie bierze udziału w dyskusji, nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań, wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu.