PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA
z przedmiotu podstawy
przedsiębiorczości
ROK SZKOLNY 2020/21
Wymagania edukacyjne – treści i
umiejętności podlegające ocenie.
Osiągnięcia uczniów, szczególnie te, które wykraczają poza poziom podstawowy, powinno
się oceniać indywidualnie, w zależności od profilu klasy, możliwości i
zainteresowań uczniów, przede wszystkim zaś biorąc pod uwagę zaangażowanie,
rozwój i postępy danej osoby.
Przy ocenianiu są uwzględniane następujące kryteria, odnoszące się do
sześciostopniowej skali ocen.
Stopień niedostateczny (1)
Uczeń:
· nie zdobył podstawowych wiadomości i
umiejętności;
· nie interesuje się procesem dydaktycznym;
· nie uczestniczy w lekcji;
· nie przygotowuje zadań domowych;
· lekceważy obowiązki szkolne.
Stopień dopuszczający (2)
Uczeń:
· ma wiedzę określoną w podstawie programowej ze
znacznymi brakami;
· sytuuje najważniejsze pojęcia z podstaw
przedsiębiorczości;
· dostrzega związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy
zjawiskami w gospodarce i ekonomi;
· przedstawia z pomocą nauczyciela, w formie
ustnej i pisemnej, poglądy na temat zjawisk społecznych;
·odszukuje najważniejsze informacje w źródłach
pisanych.
Stopień dostateczny (3)
Uczeń:
· ma wiedzę określoną w podstawie programowej z
niewielkimi brakami;
· wiąże pojęcia z podstaw przedsiębiorczości w
łańcuchy przyczynowo-skutkowe;
· w opisie przedmiotu odróżnia fakty od opinii;
· formułuje ustne i pisemne wypowiedzi zawierające
własne poglądy na temat aspektów podstaw przedsiębiorczości;
· uczestniczy w wydarzeniach popularyzujących
zachowania prokonsumenckich.
Stopień dobry (4)
Uczeń:
· ma wiedzę i umiejętności określone w podstawie
programowej, potrafi się nimi posłużyć
w typowych sytuacjach;
· porównuje informacje zawarte w różnych źródłach
i korzysta z nich ze zrozumieniem;
· przeprowadza krytyczną analizę źródeł
informacji;
· samodzielnie dokonuje analizy i interpretacji;
· uczestniczy w wydarzeniach popularyzujących przedsiębiorczość
i formułuje opinie na ich temat.
Stopień bardzo dobry (5)
Uczeń:
· ma wiedzę i umiejętności określone w podstawie
programowej, potrafi się nimi posłużyć
w sytuacjach problemowych;
· analizuje i porównuje dane zawarte w różnych
źródłach, a także samodzielnie je interpretuje;
· potrafi odnieść się do kilku odmiennych
interpretacji danych;
· uczestniczy w wydarzeniach popularyzujących i
promujących przedsiębiorczość i samodzielnie je ocenia;
· aktywnie wykorzystuje swoją wiedzę na lekcji.
Stopień celujący (6)
Uczeń spełnia wszystkie wymagania niezbędne do uzyskania stopnia bardzo
dobrego, a ponadto:
· zgłębia
literaturę dotyczącą handlu, ekonomii i środowiska rynkowego oraz wydarzeń i stosuje
tę wiedzę w różnych sytuacjach problemowych;
· samodzielnie rozwija zainteresowania związane z
przedsiębiorczością
· potrafi zainteresować swoją wiedzą innych
uczniów;
· uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i
podejmuje własne inicjatywy wiedzowe i poznawcze.
Ocena pełni funkcję zarówno dydaktyczną, jak i wychowawczą, zatem powinna być
zindywidualizowana, konsekwentna, systematyczna, obiektywna, rzetelna oraz
przede wszystkim jawna. Jej celem jest mobilizowanie uczniów do poszerzania już
zdobytej wiedzy, a także
do opanowywania nowych umiejętności. Dlatego nauczyciel zobowiązany jest do
ustalenia jasnych kryteriów oceniania i do przekazywania uczniowi informacji
zwrotnej. Przyjęcie klarownych zasad jest potrzebne w przypadku istnienia
ograniczeń czasowych uniemożliwiających poświęcenie lekcji np. na samoocenę,
wzajemne ocenianie się przez uczniów czy ich odnoszenie się do stopni
zaproponowanych przez nauczyciela.
2.Kryteria oceniania.
Ocenie z podstaw przedsiębiorczości podlegają następujące obszary
aktywności ucznia:
a) poziom wiadomości określony w programie nauczania w danej klasie,
b) analiza i interpretacja faktów podstaw przedsiębiorczości i pojęć:
• uogólnianie, samodzielne
wnioskowanie, wygłaszanie opinii,
• kształtowanie swobodnej wypowiedzi,
• dostrzeganie różnic między uwarunkowaniami społecznymi,
• dostrzeganie analogii między zjawiskami rynku ekonomicznego
• wartościowanie,
• komunikatywność.
c) Praca z materiałem źródłowym czytanie ze zrozumieniem,
d) Postawa:
• kultura języka,
• zaangażowanie,
• aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym,
• praca w zespole,
• wdrażanie kształtowanych humanistycznych wartości.
Kryteria oceny odpowiedzi ustnych – na każdą
odpowiedź składa się zawartość merytoryczna, argumentacja, wyrażanie sądów i
ocen, stawianie tez lub hipotez, uzasadnianie wypowiedzi, poprawne użycie
języka polskiego, literackiego. Dodatkowe pytania naprowadzające wpływają na
obniżenie oceny. Wymagania związane z oceną za odpowiedź ustną będą
przedstawiane na bieżąco na każdej jednostce lekcyjnej i będą uwzględniały wymagania
edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania zapisane w planie
realizacji materiału nauczania.
3.Sposoby oceniania, częstotliwość, formy (ustne i pisemne), wagi ocen.
Warunki poprawy oceny w ramach oceniania bieżącego.
Oceny cząstkowe wyrażone
są w stopniach: 1; 2; 3; 4; 5; 6. Przy ocenach cząstkowych stosuje
się plusy i minusy. W ocenieniu stosuje się średnią ważoną.
Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia
dokonywane jest następującymi metodami:
a) odpowiedź ustna (stopień opanowania wiadomości
z ostatnich trzech lekcji i aktywność w ciągu jednej jednostki lekcyjnej) –na
bieżąco (waga oceny – 2),
b)prace klasowe (sprawdziany, testy) – nie mniej niż jeden w półroczu (waga
oceny – 4),
c) kartkówki (z trzech ostatnich zajęć) – na bieżąco (waga oceny – 2),
d) notatka – według potrzeb (waga oceny – 1),
e) praca domowa – co najmniej jedna (waga oceny – 1),
f) praca w grupie – według potrzeb (waga oceny – 1),
g) referat (projekt, prezentacja multimedialna) – według potrzeb (waga
oceny – 1).
2). Zasady dotyczące przeliczania punktów z prac pisemnych na oceny:
ocena niedostateczny |
0 |
– |
32 % |
ocena
dopuszczający |
33 |
– |
49 % |
ocena dostateczny |
50 |
– |
70 % |
ocena dobry |
71 |
– |
85 % |
ocena bardzo dobry |
86 |
– |
94 % |
Ocena celujący |
95 |
- |
100% |
3). Ocenianie śródroczne i roczne:
Ocena śródroczna i roczna jest
ustalana na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych według następujących
kryteriów:
Średnia |
Ocena szkolna |
poniżej 1,8 |
ndst |
1,8 – 2,69 |
dop |
2,7 – 3,59 |
dst |
3,60 – 4,54 |
db |
4,55 – 5,34 |
bdb |
powyżej 5,35 |
cel |
4). Ustalenia dodatkowe:
a) Nauczyciel może odstąpić od stosowania
powyższego sposobu ustalania oceny
śródrocznej i
rocznej w przypadku, gdy uczeń osiąga bardzo wysokie wyniki w konkursach
przedmiotowych (etap wojewódzki, ogólnopolski) lub posiada zaświadczenie o
poważnych dysfunkcjach (w tym drugim przypadku należy kierować się dobrem
dziecka).
b) Pisemne prace klasowe są obowiązkowe
dla wszystkich uczniów. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie mógł napisać
zadania klasowego z całą klasą, to ma obowiązek uczynić to w terminie 2 tygodni
od dnia powrotu do szkoły. Miejsce i termin pisania sprawdzianu ustala
nauczyciel na wniosek ucznia. W przeciwnym razie otrzyma on ocenę
niedostateczną z danego sprawdzianu.
c) Poprawa pracy klasowej (sprawdzianu,
testu) jest dobrowolna. Jej poprawa może
nastąpić
w terminie dwóch tygodni od daty rozdania prac. Miejsce i termin poprawy
sprawdzianu ustala nauczyciel na wniosek ucznia.
d) Nauczyciel ma prawo odpytać bez
zapowiedzi, z przewidzianego sprawdzianem zakresu
wiedzy i umiejętności ucznia, który nie
napisał w terminie pracy klasowej.
e) Stopień uzyskany podczas poprawy
sprawdzianu (testu) wpisuje się do dziennika obok pierwszego stopnia uzyskanego
z tego sprawdzianu.
f) Nauczyciel ma prawo przerwać sprawdzian
uczniowi lub całej klasie, jeżeli stwierdzi na podstawie zachowania ucznia
niesamodzielność jego pracy. Stwierdzenie faktu odpisywania podczas pracy
klasowej może być podstawą ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej.
g) Wszystkie pisemne prace kontrolne są
zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do dziennika elektronicznego.
h) Kartkówki mogą być niezapowiedziane.
Zakres treści tych sprawdzianów obejmuje 3 ostatnie tematy.
i) Wszystkie pisemne prace kontrolne
powinny być sprawdzone w ciągu dwóch tygodni, a oceny podane do wiadomości
uczniów.
j) Obowiązkiem nauczyciela jest
przechowywać pisemne prace kontrolne do końca każdego roku szkolnego.
k) Na napisanie dłuższej formy (referatu, prezentację multimedialną)uczeń
ma tydzień.
l) W ocenie pracy pisemnej bierze się pod
uwagę selekcję materiału, celność argumentacji,
wyrazistość myśli przewodniej, spójność wywodu, poprawność językową i estetykę.
m) Aktywność ucznia na lekcji – za
poprawną odpowiedź, której uczeń udziela podczas lekcji przyznawany jest plus
(+). Trzy plusy wpisanie do dziennika równe są ocenie celującej.
n) Brak pracy domowej, brak zeszytu
przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń, podręcznika do literatury czy lektury może
być podstawą do ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej.
o) Zeszyt z wiedzy o kulturze nie podlega
ocenie, jedynie prace w nim się znajdujące.
p) Na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu końcowego
(zaliczeniowego).
q) Uczeń, którego braki wynikają z
usprawiedliwionej, dłuższej nieobecności, ma prawo indywidualnie w porozumieniu
z nauczycielem, zaliczać poszczególne partie materiału.
r) Dwa razy w półroczu uczeń może zgłosić
nieprzygotowanie do lekcji – brak zeszytu, zadania
domowego, ogólne nieprzygotowanie do zajęć
(nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów, kartkówek i zadanych wcześniej
obszernych zadań domowych, lektur). Fakt nieprzygotowania należy zgłosić
nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.
s)Każdy uczeń ma prawo do zdobycia
dodatkowych ocen za prace nadobowiązkowe zlecone przez nauczyciela bądź podjęte
ze swojej inicjatywy. Za wykonanie dodatkowych prac nadobowiązkowych nauczyciel
może wystawić uczniowi ocenę celującą, bardzo dobrą lub dobrą. Brak lub źle
wykonana praca nadobowiązkowa nie może być podstawą do ustalenia uczniowi oceny
niedostatecznej, dopuszczającej lub dostatecznej.
t) W przypadku nieobecności przekraczającej 50% na zajęciach lekcyjnych w
semestrze
uczeń może być nieklasyfikowany.
4.Warunki i tryb uzyskania oceny wyższej niż przewidywana.
11). Uczeń może ubiegać się o wyższą niż
proponowana ocenę klasyfikacyjną, jeśli:
· Pisał wszystkie sprawdziany,
testy, prace klasowe.
· Korzystał z
możliwości poprawy sprawdzianów, z których otrzymał ocenę niedostateczną.
· Uzupełniał
wszystkie braki powstałe w wyniku nieobecności na lekcjach wiedzy o kulturze.
· W miarę możliwości
podejmował samodzielną pracę lub współpracował z nauczycielem.
· Chęć poprawy oceny
uczeń zgłasza nauczycielowi w terminie do dwóch dni po
wpisaniu do dziennika przewidywanej oceny
rocznej/śródrocznej. Nauczyciel wyznacza zakres materiału i sposób jego
zaliczenia, jeszcze przed posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.
Stopień trudności zadań odpowiada
wymaganiom edukacyjnym na ocenę, o którą
ubiega się uczeń. Ocena, do której
aspiruje uczeń, może być wyższa tylko o
stopień od oceny przewidywanej.
· Warunkiem poprawy oceny ucznia jest zaliczenie
przez niego wyznaczonej partii materiału na minimum 90% punktów możliwych do
uzyskania.
2). Uczeń, który otrzymał ocenę
niedostateczną na koniec roku, może zdawać egzamin poprawkowy.
3). Uczeń, który otrzymał ocenę
niedostateczną na półrocze, ma obowiązek zaliczyć dany
materiał w drugim półroczu.
5. Sposób informowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych.
Nauczyciel na początku każdego roku
szkolnego na pierwszej lekcji organizacyjnej informuje uczniów o wymaganiach
edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania oraz sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, a także o warunkach
i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej oraz rocznej oceny
klasyfikacyjnej z wiedzy o kulturze. Wymagania na poszczególne oceny są
udostępniane wszystkim uczniom.
6. Określenie sposobu wglądu rodzica/opiekuna
prawnego w sprawdzone i ocenione prace ucznia.
a) Oceny są jawne dla ucznia i jego
rodziców.
b) Sprawdzone i ocenione pisemne prace
kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu wg poniższych zasad:
· uczniowie
zapoznają się z poprawionymi pracami pisemnymi w szkole po rozdaniu ich
przez nauczyciela;
· rodzice (prawni
opiekunowie) uczniów mają wgląd do poprawionych prac pisemnych
swoich dzieci w szkole na zasadach
określonych przez nauczyciela podczas wywiadówek oraz dyżurów konsultacyjnych;
· nauczyciel ma
obowiązek przechowywać prace kontrolne uczniów do końca roku szkolnego.