Wymagania edukacyjne z
informatyki dla klasy I C liceum czteroletniego 2020/21
Temat |
Liczba godzin |
Osiągnięcia uczniów |
||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) |
||
Regulamin i przepisy BHP, organizacja
nauczania informatyki |
1 |
·
rozumie potrzebę regulaminu pracowni ·
zna formy oceniania |
·
przestrzega regulamin pracowni ·
zna formy i wagi ocen |
·
potrafi uzasadnić potrzebę stosowania
regulaminu pracowni ·
umie obliczyć średnią ważoną |
·
wyjaśnia regulamin pracowni ·
wyjaśnia zasady oceniania |
·
dokonuje analizy zasad oceniania i regulamin
pracowni ·
wyjaśnia zasady bhp |
Organizacja konta Google |
1 |
·
przy pomocy nauczyciela zakłada konto |
·
samodzielnie zakłada konto ·
korzysta z udostępnionych zasobów |
·
udostępnia pliki innym użytkownikom ·
korzysta z różnych usług Google |
·
organizuje kontakty w grupy ·
korzysta z grup przy udostępnianiu i wysłaniu
poczty |
·
konfiguruje swe konto pod względem potrzeb |
Systemy operacyjne w środowisku sieciowym |
2 |
·
wymienia systemy operacyjne oraz ich
zadania ·
rozumie kwestie związane z bezpieczeństwem |
·
w przestrzeni cyfrowej ·
zna zasady tworzenia mocnych haseł ·
rozumie potrzebę stosowania kont użytkownika
w systemie operacyjnym ·
stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące
w pracowni komputerowej |
·
instaluje i aktualizuje oprogramowanie ·
zakłada i usuwa konto w środowisku aplikacji
Google ·
pracuje w środowisku sieciowym ·
wie, czym są fragmentacja i defragmentacja
dysku |
·
wyjaśnia, w jakim trybie (jądra czy użytkownika)
powinien pracować program sterownika urządzenia w większości systemów
operacyjnych ·
tworzy nośnik awaryjny uruchamiający
komputer, gdy zainstalowany na nim system operacyjny nie działa prawidłowo ·
wie, jaka jest rola systemu plików jako
części systemu operacyjnego |
·
zna procedurę wykonania kopii zapasowej
dla systemu operacyjnego i wszystkich danych użytkownika komputera ·
sprawdza poziom fragmentacji dysku
komputera i ocenia, cz ·
wie, w jaki sposób uruchomić tryb awaryjny
w systemie Windows (od wersji Windows 7), zna poszczególne opcje dostępne dla
trybu awaryjnego i wie, do czego służą |
Nowe technologie i oprogramowanie |
1 |
·
rozumie pojęcia takie jak: sztuczna
inteligencja, chmura obliczeniowa i posługuje się nimi |
·
wymienia zastosowania automatyki i robotyki
w życiu codziennym ·
wskazuje zalety i sposoby wykorzystania
druku 3D |
·
wyjaśnia zastosowanie nowych rozwiązań
technologicznych w różnych dziedzinach życia |
·
posługując się darmowymi aplikacjami do
tworzenia rozszerzonej rzeczywistości, |
·
proponuje własne, dotąd nieznane, sposoby
na wykorzystanie nowych technologii ·
tworzy filmy, artykuły i infografiki |
Sieci komputerowe – budowa i usługi |
2 |
·
rozumie pojęcia: sieć, protokół sieciowy,
topologia sieci ·
rozróżnia i poprawnie nazywa sieci
komputerowe ze względu na ich zasięg i topologię |
·
opisuje budowę sieci lokalnej i sieci
Internet ·
rozumie pojęcia takie jak adres IP,
host, router, maska podsieci, brama, DNS oraz omawia zasadę adresowania
urządzeń w sieci Internet ·
wymienia różne usługi internetowe |
·
potrafi opisać warstwowy model działania
Internetu oraz wymienić zadania poszczególnych warstw |
·
testuje prędkość połączenia z siecią Internet
na wybranym urządzeniu i interpretuje otrzymany wynik ·
rozumie, czym jest model warstwowy
TCP/IP ·
wyjaśnia sposoby działania usługi NAT |
·
zna polecenia tekstowe służące do diagnostyki
sieci i korzysta z nich ·
oblicza liczbę możliwych do zaadresowania
hostów na podstawie adresów IP i masek podsieci |
E-usługi |
1 |
·
poprawnie definiuje pojęcie e-usługi |
·
wymienia różne zastosowania usług
elektronicznych ·
charakteryzuje problemy oraz wymienia
zalety związane z wykorzystaniem e-usług |
·
określa możliwości rozwoju dla wybranych
e-usług, z których korzysta |
·
opisuje zabezpieczenia wybranych e-usług
(w tym systemu ePUAP) |
·
wymienia narzędzia dostępne w sieci, które
umożliwiają utworzenie wybranych e-usług |
Korzystanie |
1 |
·
rozumie pojęcie informacji ·
korzysta z zasobów internetowych, wyszukując
potrzebne informacje |
·
wymienia etapy rozwoju technologii
komputerowych ·
korzysta z różnych wyszukiwarek internetowych ·
zna podstawy prawa autorskiego ·
stosuje zasady netykiety
i korzysta z niej w komunikacji zdalnej |
·
wykorzystuje zasoby sieciowe do poszerzania
własnej wiedzy (e-learning) |
·
wie, czym jest pozycjonowanie serwisów
internetowych ·
zna i stosuje zapisy ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych |
·
wyjaśnia sposób tworzenia wybranych
e-zasobów oraz wskazuje zalety i wady poszczególnych rozwiązań |
Rozbudowane dokumenty tekstowe: tabele,
równania |
3 |
·
korzysta z programu Microsoft Word ·
formatuje elementy dokumentu odpowiedzialne
za automatyczne spisy (treści, tabel, ilustracji) |
·
stosuje style nagłówkowe (korzysta z gotowych,
tworzy własne i modyfikuje je) ·
stosuje numeracje i wypunktowania, dostosowując
ich styl ·
tworzy strony tytułowe |
·
wstawia w dokumencie spisy treści,
tabel, ilustracji ·
poprawnie operuje nagłówkiem i stopką
dokumentu ·
współpracuje przy edycji dokumentu z
innymi użytkownikami, korzystając z opcji recenzji dokumentu |
·
tworzy styl według wzoru |
·
pracuje nad dokumentem wspólnie z innymi
osobami w trybie śledzenia zmian |
Sztuka tworzenia prezentacji |
2 |
·
korzysta z programu Microsoft PowerPoint |
·
opracowuje plan prezentacji ·
zna narzędzia i pomoce wizualne wykorzystywane
podczas prelekcji |
·
formatuje poprawnie slajdy ·
stosuje efekty i multimedia w
prezentacji |
·
dodaje do slajdów swój komentarz głosowy
i zapisuje prezentację jako film |
·
tworzy prezentacje różnymi narzędziami ·
konwertuje prezentacje na różne formaty |
Sztuka wystąpień publicznych |
1 |
·
zna zasady zachowania się podczas
wystąpień publicznych |
·
poprawnie posługuje się notatkami
podczas wystąpienia |
·
posługuje się notatkami podczas wystąpienia
wykorzystując ekran prezentera |
·
posługuje się poprawna polszczyzną ·
mówi ciekawie z zainteresowaniem |
·
Potrafi zaradzić, gdy podczas
wystąpienia nastąpią niespodziewane zdarzenia |
Nowoczesne technologie w służbie
człowiekowi – projekt zespołowy: Rowerem po Poznaniu |
4 |
·
Umie współpracować w zespole |
·
aktywnie uczestniczy w realizacji
projektów informatycznych ·
przyjmuje różne role w zespole realizującym
projekt |
·
prezentuje efekty wspólnej pracy ·
uzupełnia swoją wiedzę, korzystając z zasobów
udostępnionych na platformie do e-nauczania |
·
przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego
za zespół i projekt ·
umie zaplanować mapę przejazdu |
·
umie kierować zespołem ·
bierze odpowiedzialność za wytworzone
dokumenty |
Moja cyfrowa tożsamość |
1 |
·
zna problemy zarządzania zasobami
cyfrowymi ·
|
·
definiuje pojęcie cyfrowej tożsamości ·
rozumie pojęcie wirtualnej komunikacji i
komunikuje się z innymi w środowisku wirtualnym ·
dostrzega zalety i wady komunikacji
wirtualnej oraz posługiwania się cyfrową tożsamością ·
rozumie zagrożenia wynikające z upraszczania
komunikacji za pośrednictwem sieci |
·
bezpiecznie kreuje swój wizerunek w
przestrzeni medialnej ·
zna narzędzia wirtualnej komunikacji |
·
wie, czym jest zautomatyzowane profilowanie
i przetwarzanie danych ·
wyjaśnia pojęcie hejtu
i dostrzega jego destrukcyjny wpływ |
·
zna prawa przysługujące osobom, których
dane są wykorzystywane ·
samodzielnie tworzy swa cyfrowa tożsamość |
Przemiany społeczne |
1 |
·
rozumie i wymienia czynniki przemian
społecznych |
·
dostrzega możliwości wynikające z przemian
gospodarczych ·
określa obszary w społeczeństwie, na
które wpływa rozwój technologii |
·
rozumie potrzebę stosowania regulacji
prawnych i norm etycznych ·
zna wyzwania, przed którymi stoi
edukacja ·
operuje pojęciami: e-zasoby, e-usługi,
e-learning ·
rozumie pojęcie mediów i przestrzeni
medialnej w kontekście IT |
·
wskazuje możliwości zapobiegania negatywnym
skutkom rozwoju technologii ·
wskazuje pozytywne i negatywne skutki
rozwoju technologii informacyjnej |
·
wymyśla rozwiązania technologiczne, których
nie ma jeszcze na rynku |
Cyberbezpieczeństwo, w tym moje |
2 |
·
rozpoznaje zagrożenia związane z
oprogramowaniem komputerowym |
·
dba o przestrzeganie podstawowych zasad
bezpieczeństwa, korzystając z urządzeń mobilnych czy komputera ·
bezpiecznie korzysta z bankowości elektronicznej ·
właściwie zachowuje się w sytuacji cyberprzemocy ·
stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem w
Internecie |
·
umiejętnie i w bezpieczny sposób weryfikuje
własną tożsamość, korzystając z e-usług ·
rozumie związek ochrony danych osobowych
z cyberbezpieczeństwem |
·
wie, czym jest infrastruktura krytyczna
i jak się ją chroni |
·
wymienia symptomy wskazujące na zainfekowanie
komputera złośliwym oprogramowaniem |
Grafika 2D i 3D |
4 |
·
rozróżnia pojęcia grafiki rastrowej i
wektorowej |
·
stosuje właściwe narzędzia do edycji
zdjęć w wybranym programie graficznym ·
wykonuje różne operacje na obrazie w
grafice rastrowej ·
zna różne formaty graficzne dla plików i
korzysta z nich |
·
modeluje proste obiekty w grafice 3D za
pomocą wybranego oprogramowania ·
rysuje za pomocą narzędzi grafiki wektorowej |
·
tworzy bryły obrotowe i kompozycje
obiektów na scenie ·
tworzy wektorowe modele sfotografowanego
przez siebie wybranego obiektu |
·
projektuje bardziej skomplikowane trójwymiarowe
modele ·
tworzy trójwymiarowe modele dowolnego budynku |
Tworzenie stron internetowych |
3 |
·
korzysta z różnych przeglądarek internetowych ·
zna strukturę strony WWW |
·
definiuje podstawowe znaczniki HTML ·
korzysta z atrybutów znaczników ·
zna reguły stosowania arkuszy stylów w połączeniu
z kodem HTML |
·
stosuje narzędzia wspierające pisanie
kodu źródłowego ·
wyszukuje informacje w sieci i korzysta
z zasobów witryn internetowych na temat tworzenia stron WWW |
·
tworzy rozbudowaną stronę WWW z podstronami, tabelą, elementami graficznymi |
·
tworzy rozbudowaną stronę WWW z podstronami, tabelą, elementami graficznymi, formatując
jej wygląd za pomocą stylów CSS |
Responsywna strona WWW w systemie CMS – projekt
zespołowy |
4 |
·
aktywnie uczestniczy w realizacji projektów
informatycznych |
·
przyjmuje różne role w zespole realizującym
projekt ·
prezentuje efekty wspólnej pracy |
·
publikuje własną stronę w Internecie |
·
przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego
za zespół i projekt |
·
posługuję zaawansowanymi narzędziami
przy tworzeniu strony internetowej |
Razem |
34 |
|
|
|
|
|
Opracował: Leszek Bernaczyk