Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad
słowami klasa 2 GE
Prezentowane
wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny
Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad
słowami w pierwszym semestrze klasy 2. Wymagania dostosowano do
sześciostopniowej skali ocen.* oznacza materiał fakultatywny.
Numer i temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) Uczeń potrafi
to, |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) Uczeń potrafi
to, co |
Wymagania
wykraczające (ocena celująca) Uczeń potrafi
to, |
ROMANTYZM – O EPOCE |
|||||
1. i 2.
Romantyzm – wprowadzenie do epoki |
• wyjaśnia pojęcia romantyzm, irracjonalizm, naród, indywidualizm, młodość, bunt, ludowość • wskazuje wydarzenia wyznaczające początek i koniec romantyzmu
polskiego |
• wyjaśnia pojęcia panteizm, orientalizm, preromantyzm, burza i napór • wskazuje i objaśnia daty wyznaczające
początek i koniec romantyzmu polskiego oraz europejskiego |
• wymienia najważniejsze dzieła preromantyzmu europejskiego • opisuje specyfikę romantyzmu polskiego • wypowiada się na temat życia i twórczości George’a Byrona |
• wypowiada się na temat wydarzeń historycznych, które miały wpływ
na kształtowanie się nowej epoki • przedstawia postać Napoleona i jego wpływ na kształtowanie się nowej
epoki |
• opisuje specyfikę życia codziennego w romantyzmie • charakteryzuje zjawisko dandyzmu |
3. Filozofia w epoce ducha |
• wyjaśnia pojęcia subiektywizm, idealizm, teza, antyteza, synteza • wskazuje filozofa, którego poglądy są reprezentatywne dla epoki |
• wyjaśnia pojęcia metafizyka, mesjanizm • charakteryzuje ogólne tendencje filozoficzne epoki • czyta ze zrozumieniem fragment dzieła Hegla Wykłady z filozofii dziejów |
• referuje najważniejsze tezy filozofii Hegla • wyjaśnia istotę triady Hegla |
• tłumaczy przyczyny popularności mesjanizmu w Polsce |
• referuje poglądy filozoficzne Johanna Gottlieba Fichtego na
podstawie informacji dostępnych w podręczniku oraz innych źródłach |
4. i 5. Sztuka romantyczna |
• wyjaśnia pojęcia pejzaż,
ogród romantyczny • rozpoznaje pejzaż i ogród romantyczny na przykładach • wskazuje najważniejsze dzieła sztuki romantycznej |
• wyjaśnia pojęcia historyzm, neogotyk, orientalizm • wymienia cechy charakterystyczne stylu
romantycznego i objaśnia je na przykładach |
• wskazuje i ilustruje przykładami najważniejsze tematy sztuki
romantycznej • opisuje twórczość kluczowych artystów romantycznych (Henry’ego
Fuseli, Caspara Davida Friedricha,
Francisca Goi) |
• analizuje romantyczne dzieło sztuki • omawia wpływ gotyku na sztukę renesansu • charakteryzuje specyfikę teatru romantycznego
|
• wymienia cechy pejzażu romantycznego • charakteryzuje ogólnie polskie malarstwo romantyczne • wypowiada się na temat muzyki romantycznej |
ROMANTYZM – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
6. Wprowadzenie do literatury romantycznej |
• wyjaśnia pojęcia bohater romantyczny,
bohater werterowski, bohater
bajroniczny, ballada, epopeja narodowa, dramat romantyczny |
• wyjaśnia pojęcia ludowość, orientalizm, fantastyka, groza, mesjanizm • charakteryzuje różne typy bohatera
romantycznego |
• wyjaśnia pojęcia frenezja, powieść poetycka, gawęda szlachecka • określa rolę wątków irracjonalnych w
twórczości romantyków |
• wyjaśnia pojęcie wallenrodyzm • określa rolę wyobraźni i natchnienia w twórczości romantyków |
• charakteryzuje specyfikę romantycznych
gatunków literackich |
*7. Preromantyzm niemiecki |
• orientuje się w twórczości Johanna Wolfganga
Goethego i Fryderyka Schillera • streszcza fragment prozy Johanna Wolfganga
Goethego • omawia treść wiersza Do radości |
• orientuje się w najważniejszych wątkach Cierpień młodego Wertera • odnajduje w wierszu Schillera elementy
oświeceniowe i romantyczne |
• wyjaśnia zasadność użycia powieści epistolarnej dla przedstawienia
losów Wertera • wskazuje w powieści elementy zapowiadające romantyzm • analizuje wiersz Do radości |
• opisuje wpływ powieści Goethego na kulturę i
obyczajowość pierwszej fazy romantyzmu w Europie • formułuje własne zdanie na temat zasadności
użycia tekstu wiersza Fryderyka Schillera jako hymnu Unii Europejskiej |
• streszcza Cierpienia młodego
Wertera i interpretuje dzieło |
8. Preromantyzm angielski |
• wyjaśnia pojęcia ballada, poeci jezior • czyta ze zrozumieniem, zamieszczone w
podręczniku wiersze Williama Wordswortha • omawia treść utworów angielskiego poety |
• omawia stosunek poetów romantycznych do
przyrody na podstawie treści utworów |
• omawia kreację podmiotu lirycznego w wierszu
romantycznym na przykładzie podanych utworów |
• analizuje i interpretuje wiersze Williama
Wordswortha zamieszczone w podręczniku |
• streszcza powieść Mary Shelley Frankenstein • omawia różnice pomiędzy powieścią gotycką a powieścią Frankenstein • analizuje sposób budowania atmosfery grozy w podanym fragmencie
powieści • wymienia tytuł przynajmniej jednej ekranizacji dzieła Mary Shelley |
9. Manifest polskiego romantyzmu |
• wyjaśnia pojęcia ballada, świat
ponadzmysłowy, światopogląd
empiryczny • relacjonuje treść ballady • wypowiada się na temat życia i twórczości Adama
Mickiewicza |
• omawia przedstawione w utworze idee
oświeceniowe i romantyczne • charakteryzuje bohaterkę ballady jako osobę
obłąkaną |
• omawia funkcję ludu w balladzie • interpretuje utwór jako manifest romantyzmu
polskiego |
• omawia balladę jako gatunek typowy dla
światopoglądu romantycznego |
• opisuje etap biografii Adama Mickiewicza, w którym powstał tekst • odnosi postać Starca przedstawionego w balladzie do sylwetki Jana
Śniadeckiego |
11. Świat romantycznej miłości |
• wyjaśnia pojęcia bohater werterowski,
książki zbójeckie • streszcza fragment IV cz. Dziadów zamieszczony w podręczniku • relacjonuje treść IV cz. Dziadów • charakteryzuje Gustawa jako bohatera
werterowskiego |
• orientuje się w treści IV cz. Dziadów • wyjaśnia, kim są postacie toczące dialog w
cytowanym fragmencie • opisuje miłość romantyczną |
• przedstawia podział dramatu • wymienia cechy miłości romantycznej zawarte
we fragmentach • porównuje postać Księdza jako antagonisty
Gustawa ze Starcem z Romantyczności • wskazuje cechy dramatu romantycznego |
• analizuje język fragmentów jako przykład
stylu romantycznego • omawia sens przestrogi, wygłoszonej przez
Gustawa • wyjaśnia funkcję ekspresji słownej w
wypowiedziach Gustawa |
• porównuje fragment utworu z Romantycznością
• wypowiada się na temat statusu ontologicznego Gustawa • zestawia Gustawa z tytułowym bohaterem Cierpień młodego Wertera |
12. i 13. Poetycki świat Orientu |
• wyjaśnia znaczenie terminu sonet • omawia treść sonetów zamieszczonych w
podręczniku • wskazuje w utworach Adama Mickiewicza cechy
gatunkowe sonetu |
• wyjaśnia terminy Orient, orientalizm • charakteryzuje obraz Orientu w wierszu Bakczysaraj w nocy • wiąże tematykę utworów z biografią Adama
Mickiewicza |
• analizuje sonety • omawia funkcje zastosowanych w utworach środków
stylistycznych |
• wyjaśnia pojęcie pielgrzym w kontekście zaprezentowanych utworów • w wierszu Stepy
akermańskie omawia kreację podmiotu mówiącego • w wierszu Burza
opisuje kreację bohatera lirycznego pojawiającego się w ostatniej strofie |
• odnosi budowę sonetów Adama Mickiewicza do tradycji gatunku • porównuje sonet Burza z
obrazem Théodore’a Géricault Tratwa
„Meduzy” |
14., 15., 16., 17. i 18. III cz. Dziadów Adama
Mickiewicza |
• relacjonuje treść cz. III Dziadów • wyjaśnia terminy improwizacja, mesjanizm,
prometeizm, dramat romantyczny • przedstawia obraz społeczeństwa polskiego na
podstawie scen Salon warszawski i Pan Senator |
• wyjaśnia pojęcia filomaci, filareci, martyrologia • przedstawia okoliczności powstania cz. III Dziadów • omawia problem teodycei obecny w Wielkiej
Improwizacji • tłumaczy znaczenie pojęcia prometeizm na podstawie analizy Wielkiej
Improwizacji • odczytuje znaczenie pojęcia mesjanizm w kontekście Widzenia
Księdza Piotra • interpretuje symbolikę przypowieści Żegoty • prezentuje cechy dramatu romantycznego na przykładzie
Dziadów cz. III • charakteryzuje Konrada jako bohatera
romantycznego |
• odnosi treść scen więziennych do biografii
Adama Mickiewicza • interpretuje przemianę Gustawa w Konrada • przedstawia wątki biblijne obecne w Widzeniu
Księdza Piotra • dostrzega stylizację apokaliptyczną Widzenia
Księdza Piotra • wyjaśnia słowa Wysockiego: Nasz naród jak lawa... |
• analizuje kreację Konrada podczas Wielkiej
Improwizacji • przedstawia rolę Małej Improwizacji • omawia funkcję epizodu przedstawiającego
historię pani Rollison • omawia stylizację apokaliptyczną obecną w Widzeniu
Księdza Piotra • interpretuje Ustęp oraz Do przyjaciół
Moskali z uwagi na obraz społeczeństwa rosyjskiego |
• analizuje „pieśń wampiryczną”
Konrada • porównuje sceny oniryczne w cz. III Dziadów • dyskutuje na temat dwóch postaw człowieka wobec Boga – Konrada i Księdza
Piotra |
19., 20., 21., 22. i 23. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza |
• relacjonuje treść Pana Tadeusza Adama Mickiewicza • wyjaśnia terminy inwokacja, epopeja narodowa • prezentuje pełny tytuł dzieła i go wyjaśnia • omawia warstwy szlacheckie ukazane w dziele |
• charakteryzuje Jacka Soplicę/księdza Robaka
jako bohatera dynamicznego • omawia tło historyczne Pana Tadeusza na podstawie opisu przyjazdu tytułowego bohatera,
historii rodu Horeszków oraz koncertu Jankiela • wymienia cechy, które uczyniły z Pana Tadeusza epopeję narodową |
• wyjaśnia termin ironia romantyczna • omawia genezę Pana Tadeusza w świetle Epilogu • przedstawia funkcję opisów przyrody w dziele |
• omawia ewolucję bohatera w twórczości Adama
Mickiewicza |
• odnosi tematykę Pana
Tadeusza do życiorysu Adama Mickiewicza • zestawia romantyczny obraz natury z opisami przyrody w Panu Tadeuszu • analizuje i ocenia adaptację filmową Pana Tadeusza w reżyserii Andrzeja Wajdy |
24. Ostatnie wiersze Adama Mickiewicza |
• relacjonuje treść utworów [Nad wodą wielką i czystą...] i [Polały
się łzy...] • wyjaśnia znaczenie terminu wyznanie autobiograficzne |
• omawia sposób ukazania natury w wierszu [Nad wodą wielką i czystą...] • opisuje sposób przedstawienia każdego z
etapów życia podmiotu mówiącego w wierszu [Polały się łzy...] |
• omawia kreację podmiotu mówiącego w obu utworach • określa rolę paralelizmu w wierszu [Nad wodą wielką i czystą...] i klamry
kompozycyjnej w wierszu [Polały się łzy...] |
• analizuje wiersze z uwagi na sposób ukazania
przemijania • wypowiada się na temat działalności Adama
Mickiewicza w ostatnich latach jego życia |
• wypowiada się na temat wiersza [Polały się łzy...] w kontekście biografii Adama Mickiewicza • omawia odmienność obu liryków od dotychczasowej twórczości poety |
25. Podsumowanie wiadomości na temat Adama Mickiewicza |
• wymienia najważniejsze wydarzenia w biografii
Adama Mickiewicza • podaje tytuły omawianych utworów Adama
Mickiewicz • prezentuje tematykę omawianych utworów Adama
Mickiewicza |
• prezentuje problematykę omawianych utworów
Adama Mickiewicza |
• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w
twórczości Adama Mickiewicza |
• prezentuje biografię Adama Mickiewicza • omawia znaczenie twórczości Adama Mickiewicza
dla rozwoju literatury polskiej |
• wypowiada się na temat twórczości Adama Mickiewicza w kontekście
jego biografii • dyskutuje na temat znaczenia twórczości Adama Mickiewicza dla
rozwoju literatury polskiej |
26. Słowacki o Polsce i Polakach w Grobie
Agamemnona |
• relacjonuje treść wiersza • wyjaśnia pojęcia Termopile, Cheronea |
• omawia na podstawie wiersza symbolikę
Termopil i Cheronei w odniesieniu do historii Polski |
• omawia kreację podmiotu mówiącego w utworze • odczytuje znaczenie symboli użytych w utworze
czerepu rubasznego, duszy anielskiej i innych |
• przytacza opinię podmiotu lirycznego o rodakach
zawartą w Grobie Agamemnona • omawia odwołania mitologiczne w utworze |
• bierze udział w dyskusji na temat obrazu Polaków zawartego w Grobie Agamemnona oraz jego ponadczasowości |
27. Nostalgia emigranta – Hymn [Smutno mi, Boże!] |
• relacjonuje treść wiersza • wyjaśnia terminy hymn, nostalgia, emigrant |
• omawia relację pomiędzy zastosowanym
gatunkiem literackim a treścią wiersza • określa funkcję epifory zastosowanej w utworze |
• prezentuje kreację podmiotu lirycznego • analizuje sposób przedstawienia natury przez
Słowackiego |
• omawia sposób tworzenia nastroju w wierszu • interpretuje utwór w kontekście biografii
Juliusza Słowackiego oraz w wymiarze uniwersalnym |
• wypowiada się na temat losu emigranta • dokonuje analizy porównawczej Hymnu
Juliusza Słowackiego i Stepów akermańskich
Adama Mickiewicza |
28. i 29. Kordian Juliusza
Słowackiego |
• relacjonuje treść podanych fragmentów oraz
całości utworu • podaje genezę i znaczenie imienia Kordian • wskazuje cechy charakterystyczne Kordiana
jako bohatera romantycznego • wyjaśnia pojęcie winkelriedyzm • charakteryzuje głównego bohatera |
• charakteryzuje głównego bohatera na podstawie
fragmentu monologu na szczycie Mont Blanc • omawia stanowisko Prezesa na podstawie
fragmentu aktu III • wskazuje przyczyny omdlenia Kordiana • przedstawia cechy bohatera werterowskiego w postaci
Kordiana • wyjaśnia znaczenie opowieści Grzegorza • przytacza argumenty przeciwników oraz
zwolenników zamachu na cara • wymienia cechy dramatu romantycznego na
podstawie Kordiana |
• interpretuje symbolikę miejsca, z którego
bohater wygłasza monolog • przedstawia reakcję Kordiana na decyzję
spiskowych w kontekście jego monologu wygłoszonego na górze Mont Blanc • analizuje Przygotowanie
w kontekście historii powstania listopadowego • omawia wpływ etapów podróży Kordiana na
kształtowanie się światopoglądu bohatera • przedstawia koncepcję bohatera romantycznego
zaprezentowaną w Kordianie |
• interpretuje rolę Strachu i Imaginacji na
podstawie analizy fragmentu sceny V aktu III • analizuje sposób tworzenia napięcia w
prezentowanej scenie • porównuje winkelriedyzm Słowackiego z
mesjanizmem Mickiewicza • analizuje rolę diabła w Kordianie • zestawia Kordiana z Konradem |
• porównuje fragment monologu na Mont Blanc z Wielką Improwizacją z III
cz. Dziadów • interpretuje fragment monologu Kordiana w
zestawieniu z obrazem Caspara Davida Friedricha Wędrowiec nad morzem mgieł • omawia ocenę powstania listopadowego według Juliusza Słowackiego i
ustosunkowuje się do niej • przedstawia i analizuje dwa sposoby mówienia o powstaniu
listopadowym –Adama Mickiewicza w III cz. Dziadów
i Juliusza Słowackiego w Kordianie |
31. Podsumowanie wiadomości na temat Juliusza Słowackiego |
• wymienia najważniejsze wydarzenia w biografii
poety • podaje tytuły poznanych utworów Słowackiego |
• przedstawia problematykę wybranych utworów wieszcza |
• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w
twórczości Słowackiego |
• omawia znaczenie twórczości Słowackiego dla
rozwoju literatury polskiej |
• wypowiada się na temat poglądów Słowackiego o Polsce i Polakach w
kontekście jego twórczości • bierze udział w dyskusji na temat znaczenia twórczości poety w
rozwoju literatury polskiej |
*32., 33. i 34. Nie-Boska
komedia Zygmunta Krasińskiego |
• relacjonuje treść Nie-Boskiej komedii • charakteryzuje obóz Rewolucji |
• prezentuje argumenty hrabiego Henryka i
Pankracego • omawia cechy dramatu romantycznego na
podstawie Nie-Boskiej komedii |
• interpretuje tytuł dramatu • wyjaśnia zakończenie dramatu • charakteryzować hrabiego Henryka jako
bohatera tragicznego |
• analizuje przyczyny klęski małżeństwa
hrabiego Henryka • omawia rozważania, dotyczące poety i poezji |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
36. i 37. Poezja Cypriana Norwida |
• przedstawia tematykę omawianych wierszy
Cypriana Norwida • określa rodzaj liryki i adresata w utworach Fortepian Szopena i Bema pamięci żałobny rapsod • orientuje się w treści utworu, do którego
nawiązuje wiersz W Weronie |
• dzieli utwór Fortepian Szopena na części tematyczne • omawia tradycje pogrzebowe przedstawione w rapsodzie
• określa sposób, w jaki wiersz W Weronie odwołuje się do utworu Szekspira |
• analizuje środki stylistyczne zastosowane w
wierszu Fortepian Szopena i określa
ich funkcje • odczytuje znaczenie motta w kontekście całego
utworu • interpretuje sposób przedstawienia pochówku generała • określa funkcję użytych w rapsodzie wyróżników
graficznych • podaje funkcje środków stylistycznych zastosowanych
w wierszu W Weronie |
• interpretuje symbole użyte w wierszu Fortepian Szopena • omawia koncepcję sztuki przedstawioną w Fortepianie Szopena • analizuje sposób, w jaki Norwid osiągnął w rapsodzie
nastrój żałoby • interpretuje przesłanie utworów Bema pamięci żałobny rapsod oraz W Weronie |
• analizuje wiersze Norwida w kontekście konwencji romantycznej –czym
nawiązują i czym się od niej odróżniają • w odniesieniu do wiersza Bema
pamięci żałobny rapsod podejmuje
dyskusję o roli wybitnych jednostek w świecie |
*39. Faust Johanna Wolfganga Goethego |
• relacjonuje najważniejsze wydarzenia dramatu • na podstawie fragmentu tekstu charakteryzuje
Fausta |
• omawia przyczyny, które skłoniły Fausta do
podpisania paktu z Mefistofelesem • przedstawia funkcję postaci Małgorzaty dla
ideowej wymowy utworu |
• interpretuje pakt Fausta i Mefistofelesa • wyjaśnia zakończenie utworu • wypowiada się na temat obrazu szatana w Fauście |
• interpretuje słowa diabła, który odpowiada na
pytanie, kim jest • prezentuje postać Fausta jako metaforę
człowieczeństwa |
• porównuje historie Hioba i Fausta |
ROMANTYZM – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
40.
Język jako system znaków |
• wyjaśnia znaczenie terminów znaki naturalne i znaki konwencjonalne • wskazuje różnice pomiędzy znakami naturalnymi
a konwencjonalnymi • podaje przykłady znaków naturalnych i
konwencjonalnych • przywołuje schemat komunikacyjny według Romana
Jakobsona • wymienia funkcje języka |
• wyjaśnia terminy symptomy, ikony, kod, akt komunikacji, komunikat
językowy • tłumaczy różnicę pomiędzy stroną znaczącą a
znaczoną znaku językowego • objaśnia elementy schematu komunikacyjnego Romana
Jakobsona • prezentuje funkcje języka i ilustruje je
przykładami • wymienia najważniejsze cechy stylu
romantycznego |
• wyjaśnia terminy kompetencja językowa, slang • odnosi funkcje języka do konkretnych
przykładów • omawia specyfikę współczesnego modelu
komunikacji • wskazuje cechy stylu romantycznego na
przykładach |
• wyjaśnia termin tabu językowe i ilustruje go przykładami • tłumaczy zależność pomiędzy stylem
romantycznym a obrazem świata, który on odzwierciedla |
• prezentuje funkcje języka nieuwzględnione przez Jakobsona • omawia funkcję perswazyjną w wybranym przekazie reklamowym |
ROMANTYZM – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
41.
Podsumowanie wiadomości na temat romantyzmu |
• relacjonuje opinie przedstawione w podanych
fragmentach |
• wyjaśnia, na czym polega różnica pomiędzy oceną
romantyzmu Marii Janion i Witolda Gombrowicza |
• omawia relację pomiędzy funkcjonowaniem
paradygmatu romantycznego a kwestią niepodległości |
• podejmuje dyskusję na temat funkcjonowania
paradygmatu romantycznego we współczesnej Polsce w kontekście fragmentu
książki Marii Janion • określa wpływ Adama Mickiewicza na tworzenie
polskich mitów narodowych |
• formułuje opinię na temat paradygmatu
romantycznego oraz wpływu Mickiewicza na kształtowanie się tożsamości
narodowej |
42.
Powtórzenie wiadomości |
• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie
na temat romantyzmu |
• wyjaśnia najistotniejsze elementy tradycji
romantycznej |
•
formułuje wnioski na tematy związane z literaturą romantyczną •
określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa romantyzmu |
• uczestniczy
w dyskusji na tematy związane z romantyzmem i stosuje odpowiednie argumenty • w
swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
• wykorzystuje odpowiednie
konteksty interpretacyjne wywodzące się z romantyzmu • formułuje i
rozwiązuje problemy badawcze dotyczące literatury romantycznej |
ROMANTYZM – NAWIĄZANIA |
|||||
43.
Śladami romantyzmu |
•
rozpoznaje wpływy kultury romantycznej w różnych dziełach sztuki |
• wskazuje gatunki romantyczne funkcjonujące we
współczesnej kulturze |
• omawia wpływ romantyzmu na epoki późniejsze |
• przedstawia rolę światopoglądu romantycznego
w dziejach kultury polskiej |
• podejmuje dyskusję na temat wpływu światopoglądu romantycznego na
polską historię i kulturę |
*44.
Mickiewicz w Kole Sprawy Bożej |
• na podstawie fragmentu książki Krzysztofa
Rutkowskiego Braterstwo albo śmierć
omawia zasady funkcjonowania stowarzyszenia |
• na podstawie fragmentu tekstu wyjaśnia różne zachowania
członków stowarzyszenia opisane przez Krzysztofa Rutkowskiego |
• poszukuje wiadomości na temat Koła Sprawy
Bożej Andrzeja Towiańskiego w różnych źródłach informacji |
• podejmuje dyskusję, czy Koło Sprawy Bożej
można określić mianem sekty |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
*45.
Polak-tułacz w krzywym zwierciadle |
• omawia zjawisko Wielkiej Emigracji • opisuje obraz Jerzego Dudy-Gracza Wielka Emigracja |
• omawia sposób przedstawienia zjawiska
Wielkiej Emigracji przez Jerzego Dudę-Gracza |
• odnosi definicję terminu groteska do dzieła Dudy-Gracza |
• wyraża własną opinię na temat obrazu |
• dyskutuje na temat zjawiska emigracji w kontekście swojej
wiedzy na temat uchodźctwa
popowstaniowego oraz obrazu Dudy-Gracza |
46.
Juliusz Słowacki – człowiek wobec stereotypu |
• wyjaśnia pojęcie stereotyp • relacjonuje treść fragmentu rozmowy Justyny
Sobolewskiej z Aliną Kowalczykową • wymienia stereotypy na temat Juliusza Słowackiego |
• na podstawie pierwszego akapitu tekstu
opisuje postawę Słowackiego wobec ważnych wydarzeń w historii Polski • przytacza argumenty Aliny Kowalczykowej
obalające funkcjonujący stereotyp na temat poety |
• omawia szczegółowo argumenty Aliny
Kowalczykowej obalające funkcjonujący stereotyp na temat poety |
• omawia stosunek Słowackiego do otaczającego
go świata |
• bierze udział w dyskusji dotyczącej dowolnie wybranego stereotypu |
47.
Wobec romantycznego mitu wielkości |
• streszcza fragment dramatu Sławomira Mrożka Śmierć porucznika • odnajduje w tekście Sławomira Mrożka aluzje
do dzieł romantycznych i biografii Adama Mickiewicza • wskazuje w treści komiksu motywy romantyczne |
• wyjaśnia terminy komizm, demitologizacja • podaje źródła komizmu w dramacie Mrożka • wskazuje w komiksie elementy komiczne |
• omawia źródła komizmu w dramacie Mrożka i
komiksie |
• analizuje wpływ użycia formy komiksu na
wymowę utworu |
• rozważa kwestię komizmu demitologizującego |
48.
Buntownik bez
powodu |
• relacjonuje treść filmu Buntownik bez powodu • wyjaśnia pojęcia bunt, idealizm, hipokryzja |
• wyjaśnia znaczenie terminu kontrkultura • opisuje społeczność dorosłych zaprezentowaną
w filmie • wskazuje, przeciwko czemu buntują się
bohaterowie filmu |
• porównuje postawy bohaterów filmu ze sposobem
postępowania bohaterów romantycznych |
• interpretuje tytuł filmu • omawia uniwersalny obraz młodego człowieka na
przykładzie bohatera filmu |
• uczestniczy w dyskusji dotyczącej przyczyn buntu młodych ludzi w
przeszłości i obecnie |
*49.
Wampir – bohater tragiczny |
• streszcza film Nosferatu wampir • wyjaśnia znaczenie terminów wampir, groza, horror |
• omawia sposób kreacji postaci wampira w
filmie Wernera Herzoga • odnajduje nawiązania do światopoglądu
romantycznego |
• wyjaśnia pojęcie tragizm • wskazuje przyczyny tragizmu głównego bohatera • omawia nawiązania do światopoglądu
romantycznego |
• analizuje tragizm głównego bohatera • wymienia środki filmowe budujące nastrój grozy |
• omawia postać wampira w wybranych dziełach kultury |
POZYTYWIZM – O EPOCE |
|||||
51.
Epoka pary i elektryczności |
• wyjaśnia etymologię terminu pozytywizm • wskazuje daty wyznaczające ramy epoki w
Europie |
• omawia wydarzenia związane z datami
wyznaczającymi ramy czasowe epoki w Europie • wyjaśnia znaczenie terminów scjentyzm, organicyzm, ewolucjonizm, utylitaryzm |
• wskazuje przemiany cywilizacyjne i społeczne,
które ukształtowały epokę • tłumaczy znaczenie nazwy la belle époque |
• opisuje życie codzienne w drugiej połowie XIX
w. |
• analizuje wskazane obrazy
w kontekście wizerunku epoki |
52.
Wprowadzenie do pozytywizmu |
• wskazuje daty wyznaczające ramy czasowe epoki
w Polsce • wyjaśnia terminy praca organiczna, praca u
podstaw, asymilacja Żydów, emancypacja kobiet |
• wyjaśnia różnicę w funkcjonowaniu terminu pozytywizm pomiędzy Europą a Polską • porównuje pozytywizm polski z europejskim |
• wyjaśnia znaczenie pojęcia inteligencja • opisuje przemiany cywilizacyjne na ziemiach
polskich w drugiej połowie XIX w. |
• analizuje rolę powstania styczniowego w
kształtowaniu się pozytywizmu polskiego |
• podejmuje dyskusję na
temat powstania styczniowego • analizuje poszczególne różnice pomiędzy
pozytywizmem polskim a europejskim |
53.
Filozofia pozytywna |
• czyta ze zrozumieniem fragment tekstu
filozoficznego Auguste’a Comte’a Rozprawa
o duchu filozofii pozytywnej • wymienia najważniejsze założenia
filozofii Comte’a |
• omawia najważniejsze założenia filozofii
Comte’a |
• wyjaśnia istotę filozofii pozytywnej |
• charakteryzuje polską filozofię pozytywistyczną |
• przybliża światopogląd
pozostałych filozofów pozytywistycznych (Johna Stuarta Milla, Herberta
Spencera, Hipolita Taine’a) |
54.
i 55. Sztuka drugiej połowy XIX w. |
• wyjaśnia znaczenie terminów realizm, naturalizm • rozpoznaje realizm na przykładach • podaje tytuły przykładowych dzieł sztuki drugiej połowy XIX w. |
• wyjaśnia znaczenie terminów akademizm, eklektyzm oraz malarstwo
historyczne i podaje przykłady dzieł realizujących te style • wymienia cechy charakterystyczne realizmu w
malarstwie |
• wyjaśnia technikę realizmu na wybranym przykładzie • wymienia najważniejszych polskich twórców drugiej połowy XIX w. (Józef
Chełmoński, Aleksander i Maksymilian Gierymscy, Jan Matejko) oraz tytuły ich
dzieł • omawia architekturę drugiej połowy XIX w. |
• analizuje dzieło sztuki według wskazanych
kryteriów • wyjaśnia przyczyny popularności malarstwa
historycznego w Polsce • omawia specyfikę teatru drugiej połowy XIX w. |
• wypowiada się na temat muzyki drugiej połowy XIX w. • analizuje i ocenia dzieła realistyczne oraz wybrane dzieło polskiego malarstwa historycznego |
POZYTYWIZM – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
56.
Wprowadzenie do literatury pozytywistycznej |
• wyjaśnia znaczenie terminów nowela, opowiadanie, obrazek, powieść tendencyjna, realizm, powieść historyczna |
• omawia służebną rolę powieści tendencyjnej • przedstawia założenia poezji pozytywizmu w
kontekście tradycji romantycznej |
• analizuje przyczyny popularności gatunków
epickich w drugiej połowie XIX w. |
• analizuje przyczyny popularności powieści historycznej w Polsce |
• prezentuje treść wybranej powieści realistycznej Stendhala, Dickensa, Tołstoja
Flauberta bądź Balzaka |
57.
Publicystyka pozytywistyczna |
• wyjaśnia znaczenie terminów publicystyka, retoryka • streszcza zamieszczone w podręczniku
fragmenty artykułów Aleksandra Świętochowskiego i Bolesława Prusa |
• wskazuje w czytanych tekstach elementy
światopoglądu pozytywistycznego • wymienia kryteria, według których Aleksander
Świętochowski wyodrębnił dwie antagonistyczne grupy |
• wyjaśnia przyczyny popularności prasy i
publicystyki w drugiej połowie XIX w. • określa, w jakim znaczeniu Prus używa słów naród, narodowy |
• analizuje retoryczną funkcję przytoczeń znajdujących
się na początku artykułu Świętochowskiego • podejmuje dyskusję dotyczącą postulatów Aleksandra
Świętochowskiego i Bolesława Prusa |
• bierze udział w dyskusji na
temat roli prasy i publicystyki we współczesnym świecie |
58.
Poezja czasów niepoetyckich |
• wyjaśnia termin sonet • prezentuje treść omawianych wierszy Adama
Asnyka: Do młodych oraz Sonetu • określa rodzaj liryki obu utworów |
• odnajduje w wierszu Do młodych elementy programu pozytywistycznego • prezentuje opinię na temat pozytywistów i
romantyków przedstawioną w wierszu Do
młodych • wskazuje w Sonecie cechy charakterystyczne dla tego gatunku literackiego |
• interpretuje przesłanie wiersza Do młodych • analizuje Sonet |
• analizuje sposób przedstawienia miłości w Sonecie |
• dokonuje analizy
porównawczej wierszy Adama Asnyka Do
młodych i Adama Mickiewicza Oda do
młodości |
59.
Wobec antysemityzmu |
• streszcza zamieszczony w podręczniku fragment
Mendla Gdańskiego Marii
Konopnickiej • wyjaśnia znaczenie terminów antysemityzm, pogrom, asymilacja |
• charakteryzuje głównego bohatera noweli oraz zegarmistrza |
• przedstawia sytuację Żydów na ziemiach
polskich w drugiej połowie XIX w. • omawia argumentację zegarmistrza usprawiedliwiającą
pogrom |
• odnajduje i omawia postulat pracy organicznej
w podanym fragmencie noweli |
• omawia źródła antysemityzmu w Polsce • wypowiada się na temat skuteczności pozytywistycznych postulatów
dotyczących asymilacji • analizuje problem antysemityzmu w świecie współczesnym |
60.
Kwestia kobieca |
• streszcza zamieszczony w podręczniku fragment
Marty Elizy Orzeszkowej • wyjaśnia znaczenie terminów emancypacja, powieść tendencyjna |
• relacjonuje najważniejsze wydarzenia powieści
Elizy Orzeszkowej • określa sytuację narracyjną w prezentowanym
fragmencie • charakteryzuje tytułową bohaterkę |
• omawia sytuację kobiet po upadku powstania
styczniowego |
• analizuje problem, z którym boryka się
bohaterka fragmentu powieści • odnajduje powiązania pomiędzy biografią Elizy
Orzeszkowej a podjętym przez nią tematem |
• zabiera głos w dyskusji na temat dzisiejszej sytuacji kobiet w
Polsce i na świecie • interpretuje w kontekście fragmentu utworu obraz Éduarda Maneta Bar w Folies-Bergère |
61.
Felietonistyka Bolesława Prusa |
• streszcza fragment felietonu Bolesława Prusa Kroniki tygodniowe zamieszczonego w
podręczniku • wyjaśnia znaczenie terminu felieton |
• odnajduje cechy felietonu we fragmencie Kronik tygodniowych • wymienia problemy społeczne, o których pisze
autor felietonu |
• analizuje funkcję komizmu we wskazanym
fragmencie |
• podejmuje dyskusję na temat przyczyn
popularności felietonu we współczesnej prasie |
• wskazuje cechy felietonu w
wybranym tekście współczesnym |
62., 63., 64., 65. i 66. Lalka Bolesława Prusa |
• relacjonuje treść Laki Bolesława Prusa • charakteryzuje warstwy społeczne przedstawione w Lalce:
arystokrację, kupiectwo niemieckie, żydowskie, polskie, inteligencję, biedotę • wyjaśnia znaczenie
terminów powieść dojrzałego realizmu, świat przedstawiony |
• wyjaśnia znaczenie
terminu retrospekcja • omawia świat
przedstawiony powieści • odnajduje w
powieści elementy światopoglądu pozytywistycznego • opisuje Lalkę jako powieść dojrzałego realizmu • omawia kompozycję
powieści |
• przedstawia idealizm trzech bohaterów: Ignacego Rzeckiego, Stanisława Wokulskiego i
Juliana Ochockiego • omawia sposób ukazania
miłości przez Prusa • analizuje losy i
postawę głównego bohatera jako postaci tragicznej oraz w kontekście
światopoglądu pozytywistycznego |
• analizuje narrację w Lalce • interpretuje tytuł
powieści • odnajduje w
powieści topos theatrum mundi i go
omawia • analizuje postać
Izabeli Łęckiej |
• analizuje powieść pod
kątem stosunku Prusa do idei pozytywistycznych • podejmuje dyskusję na temat sposobu
zakończenia powieści • odnajduje w Lalce elementy języka ezopowego |
69.
Podsumowanie wiadomości na temat Bolesława Prusa |
• wymienia najważniejsze wydarzenia z biografii
Bolesława Prusa • podaje tytuły utworów pisarza • prezentuje ogólnie tematykę twórczości Prusa |
• omawia problematykę poznanych utworów Prusa |
• wskazuje najważniejsze tematy i motywy w
twórczości Prusa |
• omawia znaczenie twórczości Bolesława Prusa w
rozwoju literatury polskiej |
• wypowiada się na temat poglądów Prusa w kontekście jego twórczości • bierze udział w dyskusji na temat znaczenia twórczości Prusa w
rozwoju literatury polskiej |
70., 71., 72. i 73. Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego |
• relacjonuje treść Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego • charakteryzuje główne postaci powieści:
Raskolnikowa i Sonię |
• omawia teorię Raskolnikowa, która popchnęła
go do zbrodni • analizuje przyczyny popełnienia zbrodni przez
głównego bohatera • wyjaśnia, na czym polega polifoniczność
powieści |
• omawia sposób przedstawienia miejsca akcji
(Petersburga) oraz wpływ przestrzeni na głównego bohatera • analizuje konflikt rozumu i wiary uosobiony w
postaciach Rodiona Raskolnikowa i Soni |
• analizuje znaczenie snów dla wymowy powieści • omawia koncepcję człowieczeństwa zawartą w Zbrodni
i karze • analizuje postać Arkadiusza Swidrygajłowa
jako sobowtóra Rodiona Raskolnikowa |
• uczestniczy w dyskusji na temat współczesnych problemów etycznych
w kontekście filozofii Raskolnikowa • odnosi światopogląd głównego bohatera do współczesnych
Dostojewskiemu koncepcji filozoficznych |
*75.
i 76. Ojciec
Goriot Honoriusza Balzaka |
• streszcza powieść Balzaka • charakteryzuje XIX-wieczne społeczeństwo
francuskie na podstawie Ojca Goriota |
• omawia cechy powieści realistycznej na
podstawie utworu Balzaka |
• przedstawia rolę realizmu topograficznego w
utworze |
• na podstawie powieści omawia wpływ środowiska
na charakter człowieka |
• porównuje opis Paryża w Ojcu
Goriocie z opisem Warszawy w Lalce • dyskutuje na temat dylematów młodych ludzi, którzy wkraczają w
dorosłe życie |
POZYTYWIZM – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
78.
Odmiany języka polskiego |
• przedstawia i klasyfikuje odmiany języka
narodowego • odróżnia odmianę nieoficjalną języka od
oficjalnej |
• wymienia podstawowe dialekty polszczyzny • wyjaśnia przyczyny powstania języków
środowiskowych i zawodowych • podaje cechy stylu pozytywistycznego |
• wyjaśnia, czym są spowodowane różnice w
języku polskim • charakteryzuje styl literatury
pozytywistycznej na przykładach |
• wyjaśnia, w jaki sposób styl literatury
pozytywistycznej odzwierciedla światopogląd epoki |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
POZYTYWIZM – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
9.
Podsumowanie wiadomości na temat pozytywizmu |
• relacjonuje opinie Józefa Bocheńskiego i
Jerzego W. Borejszy na temat pozytywizmu |
• wskazuje różnice pomiędzy tekstami obu autorów • przedstawia stosunek Józefa Bocheńskiego do
filozofii Auguste’a Comte’a |
• analizuje różnice w postrzeganiu pozytywizmu
przez obu autorów • na podstawie tekstu Borejszy omawia pozytywną
rolę pozytywizmu w budowaniu tożsamości narodowej Polaków |
• podejmuje dyskusję dotyczącą roli pozytywizmu
w rozwoju kultury polskiej |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
80.
Powtórzenie wiadomości |
• przytacza najważniejsze fakty, sądy i opinie
na temat pozytywizmu |
• wyjaśnia najistotniejsze elementy tradycji
pozytywistycznej |
•
formułuje wnioski dotyczące zagadnień związanych z literaturą pozytywistyczną •
określa własne stanowisko w kwestii dziedzictwa pozytywizmu |
• uczestniczy
w dyskusji na tematy związane z pozytywizmem i stosuje odpowiednie argumenty • w
swoich wypowiedziach dokonuje uogólnień, podsumowań i porównań |
• wykorzystuje odpowiednie
konteksty interpretacyjne wywodzące się z pozytywizmu • formułuje i
rozwiązuje problemy
badawcze dotyczące piśmiennictwa pozytywistycznego |
POZYTYWIZM – NAWIĄZANIA |
|||||
81.
Śladami pozytywizmu |
• rozpoznaje obecność utworów i tematów
pozytywistycznych we współczesnej kulturze |
• wskazuje ślady materialne epoki pozytywizmu w
otaczającym świecie |
• wymienia elementy światopoglądu
pozytywistycznego we współczesnym świecie |
• omawia aktualność pozytywistycznych koncepcji
dotyczących literatury i sztuki |
• analizuje wybrany utwór, w którym widoczny jest wpływ tematu,
motywu, światopoglądu bądź utworu pozytywistycznego |
*82.
We współczesnej formie |
• wyjaśnia znaczenie terminu blog • streszcza przytoczony fragment bloga Mariusza
Szczygła |
• porównuje blog do felietonu w kontekście tekstu
Motyli dotyk Blanki M. |
• wypowiada się na temat treści bloga Mariusza
Szczygła • wyjaśnia, dlaczego twórcy współczesnych
wieżowców nie są tak znani jak Gustave Eiffel |
• wypowiada się na temat funkcji blogów w
kulturze współczesnej • dyskutuje na temat ludzkiej potrzeby
wznoszenia coraz wyższych budowli |
• bierze udział w rozmowie o roli celebrytów w kulturze współczesnej |
83.
Wobec uprzedzeń |
• wyjaśnia pojęcia nietolerancja, feminizm • relacjonuje treść fragmentów Obywatelki Manueli Gretkowskiej i Dziennika Jerzego Pilcha • określa adresata tekstu Gretkowskiej |
• omawia problemy, na które zwracają uwagę
autorzy tekstów |
• analizuje źródło i funkcję komizmu w Dzienniku • wymienia argumenty użyte przez pisarkę |
• analizuje użytą przez Pilcha konwencję opisu
problemu • interpretuje ostatnie zdanie fragmentu Obywatelki |
• uczestniczy w dyskusji na temat nietolerancji wobec różnych wyznań
we współczesnym świecie • rozmawia o dyskryminacji ze względu na płeć w XIX w. i dzisiaj |
84.
Wokulski nasz współczesny |
• streszcza fragment prozy Stefana Chwina • porównuje biografie Stanisława Wokulskiego i
Stacha W. |
• wskazuje współczesne realia obecne we
fragmencie tekstu Chwina |
• wyjaśnia, czym jest parafraza na podstawie
tekstu |
• wskazuje zabiegi językowe zastosowane przez pisarza
i określa ich funkcje |
• podejmuje dyskusję na temat sensu tworzenia parafraz literackich |
85.
Opowieść o władzy – Faraon |
• streszcza film Faraon • charakteryzuje młodego Ramzesa |
• wyjaśnia termin adaptacja • omawia scenografię filmu |
• analizuje przyczyny przegranej faraona w
walce o władzę • wypowiada się na temat gry aktorskiej |
• porównuje Farona
z innymi znanymi sobie filmami o tematyce historycznej |
• podejmuje dyskusję na temat priorytetów podczas sprawowania władzy |
*86.
Opowieść o zbrodni |
• relacjonuje film Dług • charakteryzuje głównych bohaterów filmu |
• wyjaśnia znaczenie terminu dramat psychologiczny • omawia proces dojrzewania bohaterów do
zbrodni |
• analizuje reakcje bohaterów znajdujących się
pod presją • wypowiada się na temat gry aktorskiej |
• porównuje bohaterów filmu z Rodionem
Raskolnikowem • podejmuje dyskusję na temat zła w człowieku |
• przywołuje szerokie konteksty i nawiązania |
Numer i temat
lekcji |
Wymagania
konieczne (ocena
dopuszczająca) Uczeń potrafi: |
Wymagania
podstawowe (ocena
dostateczna) Uczeń potrafi
to, |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) Uczeń potrafi
to, co |
Wymagania
wykraczające (ocena celująca) Uczeń potrafi
to, |
MŁODA
POLSKA – O EPOCE |
|||||
1. i 2.
Schyłek wieku |
• wyjaśnić
pojęcia: modernizm, Młoda Polska, fin de siècle,
neoromantyzm, secesja, nirwana, cyganeria • wskazać, w
jakich latach rozwijała się Młoda Polska *• wymienić
przemiany społeczne i polityczne |
•
wyjaśnić pojęcia: indywidualizm, subiektywizm, „sztuka dla sztuki”,
filister w kontekście epoki •
przedstawić etymologię nazw epoki *• opisać
przemiany społeczne i polityczne przełomu wieków XIX i XX |
•
scharakteryzować cechy przełomu modernistycznego • opisać
specyfikę przełomu modernistycznego na ziemiach polskich *• zanalizować
wpływ przemian społecznych i politycznych na kształt nowej epoki |
• wyjaśnić
znaczenie Krakowa w rozwoju modernizmu w Polsce • wypowiedzieć
się na temat wpływu Stanisława Przybyszewskiego na polską bohemę *• sformułować
wnioski z analizy wpływu przemian społecznych i politycznych na kształt nowej
epoki |
• ocenić, które
zjawisko z życia codziennego lub kultury przełomu XIX i XX w. uważa za
najbardziej przełomowe lub szczególnie interesujące *• zanalizować
obrazy Paula Gauguina oraz Carlosa Schwabe w odniesieniu do cech modernizmu *• wypowiedzieć
się na temat życia codziennego przełomu wieków XIX i XX |
4. Filozofia końca wieku |
• wskazać
filozofów, którzy wpłynęli na kształt epoki • wymienić
najważniejsze założenia filozofii Fryderyka Nietzschego i Artura
Schopenhauera *• podać
najważniejsze poglądy Henriego Bergsona |
• wyjaśnić
pojęcia: wola, moralność panów, moralność
niewolników, nadczłowiek w
kontekście filozofii Schopenhauera i Nietzschego • czytać ze
zrozumieniem fragmenty traktatów filozoficznych zamieszczone w podręczniku *• wyjaśnić
pojęcia: intuicja i pęd życiowy w kontekście filozofii
Henriego Bergsona |
• zreferować
najważniejsze tezy filozofii Fryderyka Nietzschego i Artura Schopenhauera *• omówić
najważniejsze tezy filozofii Henriego Bergsona |
• wyjaśnić
przyczyny popularności filozofii Arthura Schopenhauera *• podjąć
dyskusję na temat filozofii Schopenhauera i Nietzschego |
•
scharakteryzować ogólne tendencje filozoficzne epoki *• omówić
nawiązanie do tez Henriego Bergsona w wybranej dziedzinie sztuki, na
wskazanym przez siebie przykładzie |
5. i 6. U progu sztuki nowoczesnej |
• wyjaśnić
pojęcia: impresjonizm, secesja, symbolizm, neoromantyzm,
dramat naturalistyczny • rozpoznać najważniejsze
dzieła sztuki modernistycznej • określić
przynależność dzieł sztuki do określonego nurtu • podać
informacje na temat stylu zakopiańskiego *• orientować
się w muzyce przełomu wieków |
• podać
cechy impresjonizmu, symbolizmu oraz secesji i wskazać je na przykładach •
wymienić najważniejszych twórców okresu modernizmu (m.in. Claude Monet, Vincent van Gogh, Gustav Klimt, Jacek
Malczewski, Stanisław Wyspiański, Antonio Gaudi, Edvard Munch, Auguste
Renoir, Edgar Degas, Gustave Moreau, Auguste Rodin) *• omówić
specyfikę muzyki modernistycznej |
•
scharakteryzować architekturę secesyjną i podać jej przykłady ze swojego
otoczenia • wymienić tytuły najważniejszych dzieł młodopolskich i
modernistycznych • scharakteryzować nowe kierunki w sztuce i zilustrować je przykładami *• wypowiedzieć się na temat Wielkiej Reformy Teatralnej |
•
analizować wybrane dzieła sztuki, należące do impresjonizmu i symbolizmu •
opisać zmiany, jakie zaszły w teatrze na przełomie wieków XIX i XX *•
orientować się w dorobku reformatorów teatru |
• omówić
twórczość wybranego artysty modernistycznego *•
wymienić istotne dzieła najważniejszych artystów modernistycznych (m.in.
Claude Monet, Vincent van Gogh,
Gustav Klimt, Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Antonio Gaudi, Edvard
Munch, Auguste Renoir, Edgar Degas, Gustave Moreau, Auguste Rodin) *• referować
wpływ Konstantego Stanisławskiego na technikę gry aktorskiej |
MŁODA POLSKA –
TEKSTY Z EPOKI |
|||||
7. Wprowadzenie do literatury modernizmu |
•
wyjaśnić pojęcia: symbolizm, impresjonizm, naturalizm, ekspresjonizm *•
orientować się w twórczości Stanisława Przybyszewskiego |
•
wyjaśnić pojęcia: symbolizm, impresjonizm, naturalizm, ekspresjonizm
w odniesieniu do literatury *•
wymienić tytuły tekstów Stanisława Przybyszewskiego |
•
wyjaśnić pojęcia: synestezja, „sztuka dla sztuki” w odniesieniu do
literatury *•
wymienić główne tezy Confiteora |
• opisać
zastosowanie nowych kierunków w literaturze *• omówić
koncepcję artysty i sztuki według Stanisława Przybyszewskiego |
• przybliżyć
zastosowanie wybranego nowego kierunku w literaturze *• porównać
zastosowanie nowych kierunków w sztukach plastycznych i literaturze |
*8. Poeci wyklęci |
•
omówić treść wierszy Charles’a Baudelaire’a i Arthura Rimbauda •
opisać przeżycia, wynikające z lektury wierszy |
•
odnaleźć w wierszu Padlina topos danse macabre •
wskazać w wierszu Padlina elementy
naturalizmu •
podać związki pomiędzy treścią wiersza Statek
pijany a biografią autora |
• opisać funkcję
toposu danse macabre w wierszu Padlina • wyjaśnić
funkcję naturalizmu w wierszu Padlina |
•
wyjaśnić przyczynę kontrowersji wokół wiersza Padlina •
zanalizować i zinterpretować wiersze Baudelaire’a i Rimbauda |
• porównać
wiersz Statek pijany z obrazem
Ajwazowskiego Statek podczas sztormu |
9. i 10. Tematy podejmowane w twórczości Kazimierza Przerwy-Tetmajera |
•
wyjaśnić pojęcia: dekadent, gwara, folklor •
omówić treść wierszy: Koniec wieku XIX; Lubię, kiedy kobieta…; Melodia
mgieł nocnych •
opisać przeżycia, wynikające z lektury wierszy •
streścić fragment utworu Na skalnym
Podhalu *•
wskazać w wierszu styl właściwy utworom młodopolskim |
•
scharakteryzować dekadencki światopogląd na podstawie wiersza Koniec wieku XIX •
odnaleźć elementy impresjonizmu w wierszu Melodia
mgieł nocnych •
wypowiedzieć się na temat stylizacji gwarowej we fragmencie utworu Na skalnym Podhalu *•
zrelacjonować opinię badacza literatury na temat twórczości Tetmajera |
•
wskazać odniesienia do filozofii Schopenhauera w wierszu Koniec wieku XIX •
wypowiedzieć się na temat sposobu ukazania kobiety w erotyku Tetmajera • zdefiniować
synestezję na podstawie wiersza Melodia
mgieł nocnych *•
zrelacjonować i porównać opinie badaczy literatury na temat twórczości
Tetmajera |
•
zanalizować i zinterpretować podane wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera •
wskazać obecność instrumentacji głoskowej w Melodii mgieł nocnych i określić jej funkcję •
wypowiedzieć się na temat folkloru podhalańskiego na podstawie interpretacji obrazu
Gersona *•
scharakteryzować erotyk Tetmajera na tle obowiązujących wówczas konwencji |
• wypowiedzieć
się na temat obecności pejzażu i folkloru podhalańskiego w twórczości
młodopolan *• porównać
erotyk Tetmajera z rzeźbą Rodina *• wykazać, że
zarówno Melodia mgieł nocnych, jak i Na skalnym Podhalu są
charakterystyczne dla epoki i więcej je łączy, niż dzieli |
12. i 13. Młodopolskie inspiracje w twórczości Leopolda Staffa |
•
omówić treść wierszy: Kowal i Deszcz jesienny •
wyjaśnić pojęcia: sonet, symbolizm, wiersz sylabotoniczny •
opisać przeżycia, wynikające z lektury wierszy *•
wskazać w wierszu styl właściwy utworom młodopolskim |
•
wskazać w wierszu Kowal inspiracje
filozofią Fryderyka Nietzschego •
wskazać obecność instrumentacji głoskowej w wierszu Deszcz jesienny •
wyjaśnić cechy wiersza sylabotonicznego na podstawie Deszczu jesiennego *•
zrelacjonować opinię badacza literatury na temat młodopolskiej twórczości
Leopolda Staffa |
•
objaśnić symbole w wierszu Kowal •
zinterpretować symbole w wierszu Deszcz
jesienny *•
zrelacjonować i porównać różne opinie badaczy literatury na temat
młodopolskiej twórczości Leopolda Staffa |
•
zanalizować i zinterpretować wskazane wiersze •
na podstawie wiersza Deszcz jesienny
wyjaśnić pojęcie psychizacja krajobrazu *•
wskazać konteksty dla nietzscheanizmu w kulturze *•
określić, co łączy wiersz Staffa Kowal
z obrazem Edwarda Burne’a-Jonesa Pan i
Psyche |
•
wskazać w wierszu Deszcz jesienny cechy
właściwe dla młodopolskiego obrazowania i je omówić *•
wymienić dzieła kultury popularnej, które odwołują się do szeroko rozumianej koncepcji
nadczłowieka i wyjaśnić przyczyny popularności takich postaci *• porównać Deszcz jesienny Leopolda Staffa z
obrazem Camille’a Pissarra, Wyspa Lacroix |
14. Impresjonizm w cyklu poetycki |
•
wyjaśnić pojęcia: impresjonizm, symbolizm, sonet, cykl poetycki •
omówić treść sonetów Jana Kasprowicza •
wymienić w wierszach elementy tatrzańskiego krajobrazu *•
wskazać w wierszach styl właściwy utworom młodopolskim *•
podać nazwiska autorów, dla których inspiracją były góry |
•
wskazać w wierszach elementy symbolizmu i impresjonizmu •
określić porę dnia/roku w każdym z sonetów *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Jana Kasprowicza *•
wymienić tytuły tekstów zawierające motyw gór |
•
interpretować symbole obecne w wierszach •
wskazać i wyjaśnić impresjonistyczną motywację cyklu Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach *•
zrelacjonować opinie badaczy na temat cyklu poetyckiego Jana Kasprowicza *•
podać powody, dla których młodopolscy twórcy inspirowali się górskim
krajobrazem |
• dokonać
analizy porównawczej wierszy pod kątem różnic w ujęciu tego samego krajobrazu
o różnych porach doby *•
wskazać inne przykłady cyklów literackich i malarskich *•
przygotować młodopolską antologię wybranych dzieł (literackich i malarskich) poświęconych
Tatrom i mieszkańcom tego regionu |
• wypowiedzieć
się na temat sposobu przedstawiania przyrody w poezji młodopolskiej *•
scharakteryzować dwie wizje górskiego krajobrazu: przedstawioną w sonetach Kasprowicza
i na obrazie Ślewińskiego Fioletowe góry, ośnieżone szczyty,
zielona kotlina w Tatrach *• porównać cykl
sonetów Kasprowicza z cyklem obrazów Katedra
w Rouen Claude’a Moneta *• napisać wstęp
do przygotowanej przez siebie antologii poezji |
15. Zmagania ze światem w twórczości Jana Kasprowicza |
•
wyjaśnić pojęcia: katastrofizm, ekspresjonizm, hymn, franciszkanizm •
omówić treść fragmentów hymnu Dies irae
i Księgi ubogich •
opisać przeżycia, wynikające z lektury wierszy •
podać nazwę gatunku literackiego, którego przykładem jest Dies irae • rozpoznać adresata Księgi ubogi *•
przedstawić związek pomiędzy pojęciem franciszkanizm
a postacią św. Franciszka z Asyżu |
•
wskazać nawiązania biblijne w utworze Dies
irae •
zdefiniować katastrofizm w kontekście utworu Dies irae •
wytłumaczyć, czym jest franciszkanizm w kontekście Księgi ubogich *•
orientować się w problematyce cyklu Ginącemu
światu |
•
wyjaśnić symbolikę utworu Dies irae •
omówić elementy ekspresjonizmu w utworze Dies
irae •
wypowiedzieć się na temat nadawcy lirycznego w wierszach Dies irae i Księga ubogich *•
zestawić utwór Dies irae z obrazem
Fernanda Cormona Kain |
• zanalizować
i zinterpretować wskazane utwory Jana Kasprowicza z uwagi na ich treść i
formę *• omówić inne
przykłady katastrofizmu w literaturze |
•
wypowiedzieć się na temat ewolucji postawy wobec świata, konfrontując Księgę ubogich z Dies irae *• przygotować
wypowiedź ustną na temat: „Relacje Bóg – człowiek w wybranych utworach
literackich różnych epok” • wymienić tytuły kilku filmów lub książek science fiction, w których
dominuje katastrofizm, i określić, co je różni, oprócz formy, od dzieła Kasprowicza |
16., 17., 18., 19. i 20. Wesele Stanisława Wyspiańskiego |
•
zrelacjonować treść Wesela
Stanisława Wyspiańskiego •
omówić genezę Wesela Stanisława
Wyspiańskiego •
scharakteryzować głównych bohaterów dramatu *•
przybliżyć twórczość Stanisława Wyspiańskiego |
•
rozpoznać w postaciach dramatu ich pierwowzory •
wyjaśnić rolę didaskaliów •
wypowiedzieć się na temat relacji pomiędzy chłopstwem a inteligencją •
omówić funkcję osób dramatu w kontekście całości •
wskazać symbole obecne w dramacie •
przedstawić kompozycję Wesela *•
zaprezentować kontekst historyczny utworu – wypowiedzieć się na temat rabacji
galicyjskiej |
•
stworzyć obraz inteligencji i chłopstwa przełomu wieków na podstawie tekstu •
omówić odmienność Wernyhory na tle pozostałych osób dramatu •
zinterpretować zakończenie utworu •
wyjaśnić znaczenie i funkcję symboli obecnych w dramacie •
określić funkcję kompozycji Wesela *•
zaprezentować kontekst historyczny utworu – wypowiedzieć się na temat
krakowskiej szkoły historycznej |
• zinterpretować
dialogi postaci realistycznych z osobami dramatu •
wypowiedzieć się na temat polskich mitów narodowych, obecnych w dramacie •
omówić stylizację gwarową w utworze *•
porównać obraz Stanisława Wyspiańskiego Chochoły
z treścią dramatu *• określić
na podstawie kadru zamieszczonego w podręczniku, jaką rolę w filmie Wesele
Wajdy odgrywają scenografia i poszczególne ujęcia |
•
wskazać w dramacie Wyspiańskiego cechy reprezentatywne dla Młodej Polski *• podjąć
dyskusję na temat aktualności diagnozy na temat społeczeństwa polskiego,
zaprezentowanej w Weselu *• porównać
finałową scenę dramatu Wyspiańskiego z obrazem Jacka Malczewskiego Melancholia *• napisać
recenzję adaptacji filmowej Wesela w reżyserii Wajdy z omówieniem
sposobu, w jaki reżyser oddał atmosferę dramatu |
21., 22., 23. i 24. Chłopi Władysława Stanisława Reymonta |
•
zrelacjonować treść I tomu Chłopów
Stanisława Władysława Reymonta •
scharakteryzować głównych bohaterów utworu *•
przedstawić dalsze losy głównych bohaterów powieści |
•
omówić strukturę społeczną wsi, zaprezentowaną w utworze •
scharakteryzować obyczaje i obrzędy ukazane w powieści •
wypowiedzieć się na temat narracji w powieści •
wskazać obecność tendencji artystycznych epoki w dziele Reymonta *•
wymienić tytuły utworów literackich z motywem wsi z różnych epok |
•
zinterpretować symbolikę powieści *•
prześledzić sposób ukazania motywu wsi we wszystkich dotąd omawianych epokach
literackich |
•
zanalizować motywacje zachowań opisanych w Chłopach •
omówić stylizację gwarową, zastosowaną przez pisarza *•
wskazać w Chłopach cechy epopei i
porównać powieść z Panem Tadeuszem |
•
omówić tendencje artystyczne epoki w dziele Reymonta *• porównać
obraz Chełmońskiego z adekwatnymi fragmentami powieści Chłopi |
|
|
|
|
|
|
25., 26. i 27. Jądro ciemności Josepha Conrada |
•
streścić Jądro ciemności •
scharakteryzować Kurza *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Josepha Conrada |
•
omówić obraz kolonializmu zaprezentowany w powieści •
wypowiedzieć się na temat narracji Jądra
ciemności *•
omówić inne dzieło literackie lub filmowe, obnażające prawdę o europejskim
kolonializmie |
•
przedstawić metaforyczne znaczenie podróży podjętej przez Marlowa •
omówić symbolikę powieści •
wyjaśnić tytuł utworu *•
zinterpretować Jądro ciemności jako powieść antykolonialną *•
wyjaśnić, jakie możliwości ukazania obcej kultury daje film i pod jakimi
względami może uzupełnić obraz wyłaniający się z dzieła literackiego |
• zanalizować
postawę i poglądy Kurza • zinterpretować
ostatnie słowa wypowiedziane przez Kurtza *•
przywołać konteksty literackie lub filmowe, dotyczące problemu zła w
człowieku |
•
ocenić zachowanie Marlowa w trakcie jego rozmowy z narzeczoną Kurtza i
umotywować swoje zdanie *•
podjąć dyskusję na temat zła w człowieku *•
na podstawie szerokich kontekstów analizować różne przyczyny ujawniania się
zła w człowieku |
MŁODA POLSKA –
NAUKA O JĘZYKU |
|||||
28. Słowa i ich znaczenie |
•
wyjaśnić pojęcia: akt komunikacji, synonim, eufemizm, wulgaryzm, etymologia •
dostrzec odcienie znaczeniowe w grupie synonimów *•
wymienić cechy stylu modernistycznego |
•
dobrać właściwy wyraz do konkretnej sytuacji komunikacyjnej *•
scharakteryzować wybrane cechy stylu modernistycznego |
•
zaprezentować na przykładach sposób eksponowania sfery uczuciowej w
literaturze Młodej Polski •
zaprezentować etymologię wybranych słów utworu •
wyjaśnić na przykładach sposób zastosowania technik naturalistycznej i
impresjonistycznej w literaturze *•
analizować wybrane utwory pod kątem stylu właściwego dla modernizmu |
•
określić wpływ wieloznaczności na jakość komunikatu •
omówić techniki wprowadzania muzyczności do literatury na wybranych
przykładach *•
omówić styl danego autora modernistycznego |
• przekształcić
komunikat wieloznaczny na jednoznaczny *• porównać styl
wybranych autorów modernistycznych |
MŁODA POLSKA –
PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
29. Podsumowanie wiadomości na temat Młodej Polski |
•
zrelacjonować opinie, przedstawione w podanych fragmentach *•
odszukać inne teksty zawierające opinie o Młodej Polsce |
•
wyjaśnić pojęcia: sztuka wysoka, kultura niska, sztuka masowa •
porównać opinie obu autorów na temat sztuki młodopolskiej *• zestawić
wyszukane przez siebie teksty krytyczno- lub historycznoliterackie z opiniami
przytoczonymi w podręczniku |
•
wskazać w kulturze Młodej Polski początki nowoczesnej kultury *•
rozpoznać retoryczną organizację wypowiedzi na podstawie fragmentów tekstów
Romana Zimanda i Czesława Miłosza |
•
wyrazić swoją opinię, dotyczącą tezy Czesława Miłosza o słabości artystycznej
literatury młodopolskiej •
podjąć dyskusję na temat aktualności literatury młodopolskiej *•
wyrazić opinię dotyczącą przyczyn, zdiagnozowanej przez Czesława Miłosza, nietrwałości
literatury młodopolskiej |
•
zaprezentować własną opinię na temat omówionej epoki wraz z jej uzasadnieniem *•
podjąć dyskusję na temat wartości sztuki masowej |
30. Powtórzenie wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie *•
przytoczyć najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty *•
posłużyć się najważniejszymi kontekstami dotyczącymi treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wyciągać wnioski •
określić własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
•
interpretować wymagany materiał •
właściwie argumentować •
uogólniać, podsumować i porównać *•
interpretować wymagany materiał z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać
bogate konteksty • formułować i
rozwiązywać problemy badawcze *• rozpoznawać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
MŁODA POLSKA –
NAWIĄZANIA |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*31. Secesyjne inspiracje |
•
opisać fotografię Stevena Meisela •
wypowiedzieć się na temat secesyjnej |
• wskazać
na fotografii cechy sztuki secesyjnej |
•
porównać fotografię z wybranymi obrazami Gustava Klimta |
•
wypowiedzieć swoją opinię na temat relacji pomiędzy fotografią a secesyjną
twórczością Gustava Klimta |
• podjąć
dyskusję dotyczącą różnicy pomiędzy inspiracją a kopią |
|
|
|
|
|
|
*32. Wieczna dulszczyzna |
•
streścić utwór Moralność pani Dulskiej
Gabrieli Zapolskiej |
•
przedstawić problematykę dramatu Moralność
pani Dulskiej •
omówić relacje pomiędzy członkami rodziny Dulskich |
•
zanalizować postawę głównej bohaterki •
omówić kreacje aktorskie |
•
podjąć dyskusję na temat aktualności postawy określanej mianem dulszczyzny |
• wypowiedzieć
się na temat zasadności przesunięcia czasu akcji przez reżysera teatralnego |
*33. Wojenna Apokalipsa |
•
streścić film •
scharakteryzować głównych bohaterów •
zaprezentować informacje na temat wojny wietnamskiej ukazanej w filmie |
•
porównać historię przedstawioną w filmie z treścią Jądra ciemności Josepha Conrada |
• zinterpretować
tytuł filmu |
• przeanalizować
postawy bohaterów przedstawionych w filmie •
wypowiedzieć się na temat scenografii, montażu i gry aktorskiej •
interpretować plakat filmowy |
•
podjąć dyskusję na temat zasadności przeniesienia fabuły w czas wojny
wietnamskiej |
|
|
|
|
|
|
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – O EPOCE |
|||||
34. i 35. Świat między wojnami |
•
określić ramy czasowe dwudziestolecia międzywojennego • wskazać
wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały epokę *• wybrać jedno
z wydarzeń historycznych i ocenić jego rolę w kształtowaniu epoki |
•
opisać specyfikę dwudziestolecia międzywojennego w Polsce *•
wyjaśnić pojęcia: totalitaryzm, faszyzm, nazizm, rasizm, antysemityzm, komunizm *•
porównać tło historyczne międzywojnia w Polsce i na świecie |
•
zreferować tendencje światopoglądowe epoki •
omówić wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały epokę *•
uzasadnić, który z czynników, jego zdaniem, odegrał kluczową rolę w
kształtowaniu się nowej epoki |
•
omówić tendencje literackie nowej epoki •
scharakteryzować nastroje społeczne, jakie zapanowały po 1918 r. w Europie i określić
ich przyczyny *•
wypowiedzieć się na temat
totalitaryzmów europejskich w okresie międzywojennym *• zgromadzić informacje na temat narodzin nazizmu
w Niemczech i wyjaśnić, dlaczego ta ideologia zyskała rzesze zwolenników w
latach 30. XX wieku |
• wypowiedzieć
się na temat zalet i wad życia w państwie międzynarodowym *• opisać życie codzienne w okresie dwudziestolecia
międzywojennego |
36. Filozofia początków XX stulecia |
•
wskazać filozofów, którzy wpłynęli na kształt epoki •
zreferować najważniejsze założenia psychoanalizy Freuda, filozofii Oswalda
Spenglera oraz Edmunda Husserla *•
wymienić poglądy Edmunda Husserla inne niż podane w podręczniku |
•
wyjaśnić pojęcia: psychoanaliza, id, ego, superego, behawioryzm, katastrofizm, fenomenologia •
czytać ze zrozumieniem fragmenty tekstów filozoficznych zamieszczone w
podręczniku *•
podać konsekwencje fenomenologii |
•
wyjaśnić różnice pomiędzy świadomością a nieświadomością *•
omówić tezy filozofii Edmunda Husserla na podstawie samodzielnie zdobytych
informacji z dostępnych źródeł |
•
wskazać sposoby ujawniania się nieświadomej sfery psychiki ludzkiej *•
wymienić nazwiska twórców, którzy inspirowali się poglądami Freuda, Spenglera
lub Husserla |
•
wyjaśnić opozycyjną relację pomiędzy kulturą a cywilizacją *•
podjąć dyskusję na temat
oddziaływania psychoanalizy na kulturę XX wieku |
37. i 38. Sztuka międzywojnia |
•
wskazać najważniejsze tendencje w kulturze dwudziestolecia międzywojennego •
rozpoznać najważniejsze dzieła sztuki dwudziestolecia międzywojennego *•
orientować się w muzyce dwudziestolecia międzywojennego |
•
wymienić cechy: ekspresjonizmu, kubizmu, abstrakcjonizmu, dadaizmu i
surrealizmu • podać
nazwiska najważniejszych twórców sztuki dwudziestolecia międzywojennego (Georges
Braque, Juan Gris, Wassily Kandinsky, Joan Miró, Le Corbusier, Salvador Dali,
Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Katarzyna Kobro, Piet Mondrian, Bertold
Brecht, Leon Schiller, Charlie Chaplin) *•
omówić specyfikę muzyki dwudziestolecia międzywojennego |
•
orientować się w działalności najważniejszych twórców sztuki dwudziestolecia
międzywojennego (Georges Braque, Juan Gris, Wassily Kandinsky, Joan Miró, Le Corbusier,
Salvador Dali, Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Katarzyna Kobro, Piet Mondrian,
Bertold Brecht, Leon Schiller, Charlie Chaplin) •
wskazać najważniejsze cechy architektury modernistycznej *•
omówić wybrany film z okresu dwudziestolecia międzywojennego |
• zanalizować
wybrany obraz na podstawie podanych kryteriów • wypowiedzieć
się na temat początków filmu • wskazać
dominujące tendencje w teatrze międzywojennym *• omówić
twórczość wybranego artysty teatralnego okresu międzywojennego |
• omówić
twórczość wybranego artysty dwudziestolecia międzywojennego *• scharakteryzować
zjawisko niemieckiego ekspresjonizmu filmowego |
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
39. Wprowadzenie do literatury dwudziestolecia międzywojnia |
•
wyjaśnić pojęcia: awangarda, futuryzm, powieść psychologiczna,
skamandryci, Awangarda Krakowska, Druga Awangarda, katastrofizm, powieść
społeczno-polityczna, absurd, strumień świadomości, nurt groteskowo-fantastyczny •
przedstawić polskie formacje poetyckie międzywojnia *•
wymienić nazwiska światowych twórców literatury |
•
wyjaśnić pojęcia: futuryzm, groteska, absurd, katastrofizm w
odniesieniu do literatury •
wskazać awangardowe rodzaje wypowiedzi literackiej •
zaprezentować międzywojenne tendencje w literaturze polskiej *•
wymienić tytuły utworów literackich danych twórców z literatury światowej |
•
omówić nowatorskie techniki w prozie europejskiej •
scharakteryzować nowe gatunki prozatorskie w literaturze polskiej *•
zaprezentować wybrany utwór z literatury światowej okresu międzywojnia |
• zaprezentować
międzywojenne tendencje w literaturze polskiej *• omówić specyfikę prozy wybranego twórcy
europejskiego (Proust, Joyce, Mann) |
•
omówić międzywojenne tendencje w literaturze polskiej w kontekście epok
poprzednich *• porównać wybrany utwór z prozy europejskiej z
tekstem twórcy polskiego |
40., 41. i 42. Skamander i satelici |
•
wymienić nazwiska członków grupy Skamander •
wypowiedzieć się na temat treści wierszy zamieszczonych w podręczniku *•
omówić inne utwory Juliana Tuwima |
•
wskazać cechy poezji skamandrytów na przykładach •
scharakteryzować podmiot liryczny w wierszach: Juliana Tuwima Do krytyków i Jana Lechonia Herostrates *•
omówić twórczość pozostałych członków grupy Skamander |
•
omówić temat wiersza Do krytyków w
odniesieniu do tradycji literackiej •
zinterpretować tytuł wiersza Do
krytyków • wyjaśnić sens
tytułu wiersza Herostrates •
scharakteryzować stosunek skamandrytów do tradycji literackiej na podstawie
wiersza Herostrates *•
omówić sposób ukazania miłości w wierszach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
|
• w
wierszu Juliana Tuwima Do krytyków wskazać
i omówić cechy manifestu poetyckiego • scharakteryzować
sposób ujęcia tematu przemijania w wierszu Przy okrągłym stole • zanalizować
funkcję użycia neologizmów w wierszu Słowisień *•
omówić sposób ukazania miłości w wierszach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
w kontekście tradycji literackiej |
• zinterpretować
sposób opisania Polski i polskości w wierszu Lechonia *• porównać wymowę wiersza Herostrates z przesłaniem obrazu Janusza
Marii Brzeskiego Dwie cywilizacje |
43. Awangarda Krakowska |
•
wymienić główne założenia programowe Awangardy Krakowskiej *•
wskazać pozostałe założenia programowe Awangardy Krakowskiej |
•
wskazać elementy architektury gotyckiej w wierszu Juliana Przybosia Notre-Dame •
omówić kreację podmiotu lirycznego w wierszu Notre-Dame *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
wyjaśnić, kim według Peipera jest poeta i na czym polega twórczość poetycka •
wymienić założenia Awangardy Krakowskiej zrealizowane w wierszu Notre-Dame •
zinterpretować sposób ukazania katedry w wierszu *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu Notre-Dame (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
• wyjaśnić,
dlaczego Peiper nazywa swoje czasy „epoką uścisku z teraźniejszością” •
dokonać analizy i interpretacji wiersza Notre-Dame
Juliana Przybosia *•
omówić sposób ukazania katedry gotyckiej w innych utworach literackich i
filmowych |
• przedstawić
argumenty na poparcie lub odrzucenie tezy, że również dzisiaj świat rozwija
się zgodnie z hasłem „miasto, masa, maszyna” *• porównać
sposób ukazania katedry: w wierszu Notre-Dame
Juliana Przybosia i na obrazie Zdzisława Beksińskiego Katedra *• omówić
program Awangardy Krakowskiej na tle pozostałych ruchów awangardowych
dwudziestolecia międzywojennego |
*44. Futuryzm polski |
•
zreferować postulaty futurystów zamieszczone w manifeście •
wskazać w tekście manifestu zmiany ortograficzne postulowane przez futurystów |
•
zaprezentować kreację podmiotu lirycznego wiersza But w butonierce •
wskazać neologizmy zastosowane w wierszu i określić ich funkcję |
•
omówić sposób ukazania rzeczywistości w wierszu But w butonierce • zredagować dowolny
tekst, stosując zaproponowaną przez futurystów ortografię |
• analizować
wiersz But w butonierce z uwagi na
realizację założeń manifestu |
• podjąć
dyskusję na temat postulatów futurystycznych |
45. Poezja Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego |
•
określić temat wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Serwus, madonna *•
przybliżyć twórczość Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego |
• przedstawić
kreację podmiotu lirycznego w wierszu Serwus, madonna •
określić temat wiersza *•
omówić cykl Teatrzyk „Zielona Gęś” |
•
omówić sposób ukazania rzeczywistości w wierszu Piosenka *•
przytoczyć opinie badaczy na temat twórczości Konstantego Ildefonsa
Gałczyńskiego |
•
wypowiedzieć się na temat zastosowanego w wierszu Serwus, madonna zwrotu do Matki Boskiej *•
omówić szczegółowo wybrane miniatury z cyklu Teatrzyk „Zielona Gęś” |
•
podjąć dyskusję, czy wiersz Serwus, madonna można zaliczyć do liryki
religijnej *•
wskazać inne utwory traktujące sferę sacrum w sposób dyskusyjny |
46. Katastrofizm Józefa Czechowicza |
•
wyjaśnić pojęcia: katastrofizm, Druga Awangarda •
omówić treść wiersza mały mit *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
• omówić kreację
podmiotu lirycznego w wierszu mały mit • wskazać w utworze
elementy katastroficzne i arkadyjskie *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• wskazać
przyczyny nastrojów katastroficznych w dwudziestoleciu międzywojennym *•
porównać katastroficzne przeczucia
obecne w wierszu z obrazem Pabla Picassa Guernica |
•
dokonać analizy i interpretacji wiersza mały
mit *•
omówić wybrany przykład katastrofizmu w literaturze, filmie bądź sztukach
plastycznych |
• wskazać w
wierszu elementy awangardowe *• zinterpretować
obraz Salvadora Dalego Sen w
kontekście wątku snu pojawiającego się w wierszu Czechowicza |
47. Poezja Bolesława Leśmiana |
•
omówić treść wierszy: W malinowym
chruśniaku i Ballada bezludna •
wyjaśnić pojęcia: panteizm, erotyk, ballada *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
• określić sytuację liryczną wiersza W malinowym chruśniaku • omówić frazeologię wiersza Ballada
bezludna *• rozpoznać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
omówić zmysłowy charakter wiersza W malinowym chruśniaku • interpretować tytuł wiersza Ballada bezludna • wskazać elementy panteizmu w wierszu Ballada bezludna • interpretować metafory użyte w wierszu Ballada bezludna *• wskazać inne utwory literackie lub filmowe, w
których została uzyskana atmosfera intymności |
• zanalizować sposób tworzenia atmosfery intymności w
wierszu W malinowym chruśniaku •
omówić sposób przedstawienia mitu
genezyjskiego w wierszu Ballada
bezludna *• zanalizować
w innym utworze literackim lub filmowym sposób budowania atmosfery intymności
|
• określić stosunek utworu Ballada
bezludna do konwencji gatunku *• porównać
obraz Marca Chagalla Kochankowie z
Vence z wierszem W malinowym
chruśniaku *• wskazać powiązania treści wiersza z filozofią
Bergsona |
48., 49., 50., 51. i 52.
Przedwiośnie Stefana Żeromskiego |
•
streścić Przedwiośnie Stefana
Żeromskiego •
zaprezentować etapy życia głównego bohatera •
opisać obraz rewolucji przedstawiony w powieści *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
omówić proces dojrzewania głównego bohatera •
opisać obraz Polski porozbiorowej ukazany w Przedwiośniu •
scharakteryzować różne środowiska (rządowe, ziemiańskie, komunistyczne)
przestawione w powieści • wypowiedzieć
się na temat kompozycji i języka utworu *•
przedstawić tło historyczne opisywanych wydarzeń |
•
zaprezentować i omówić dyskusje światopoglądowe zawarte w powieści •
zinterpretować tytuł powieści *•
zaprezentować opinie badaczy na temat Przedwiośnia |
•
wskazać i omówić mity narodowe demaskowane przez autora •
wyjaśnić metaforykę „szklanych domów” i wytłumaczyć znaczenie tego motywu dla
wymowy ideowej powieści *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
• zestawić
obrazy rewolucji przedstawione w Przedwiośniu
Stefana Żeromskiego i Nie-Boskiej
Komedii Zygmunta Krasińskiego *• porównać treść książki Stefana
Żeromskiego z adaptacją filmową Filipa Bajona |
*53. i 54. Panny z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza |
•
zrelacjonować treść opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza •
scharakteryzować Wiktora Rubena *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
omówić różnice w postrzeganiu poszczególnych kobiet przez głównego bohatera
na przestrzeni czasu *•
wskazać inne utwory, których tematem jest upływ czasu |
• zinterpretować
relacje pomiędzy Wiktorem Rubenem a mieszkankami Wilka *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
•
omówić symbolikę zawartą w opowiadaniu *•
porównać treść opowiadania z jej ekranizacją w reżyserii Andrzeja Wajdy |
• podjąć
dyskusję na temat sposobu ukazania upływu czasu w opowiadaniu *• omówić różne
sposoby ukazania upływającego czasu w literaturze i sztuce |
*55. i 56. Cudzoziemka Marii Kuncewiczowej |
•
streścić powieść Marii Kuncewiczowej Cudzoziemka •
wymienić kolejne etapy życia tytułowej bohaterki *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
scharakteryzować kompozycję powieści •
omówić kolejne etapy życia głównej bohaterki *•
omówić cechy powieści psychologicznej na innym przykładzie |
•
wyjaśnić przyczyny samotności głównej bohaterki •
zinterpretować tytuł powieści *•
porównać powieść z jej ekranizacją w reżyserii Ryszarda Bera |
• zinterpretować
zachowanie Róży Żabczyńskiej w kontekście jej doświadczeń *•
porównać Cudzoziemkę z wybraną
powieścią psychologiczną |
•
wskazać w Cudzoziemce cechy gatunkowe
powieści psychologicznej *• zanalizować
konstrukcję powieści pod względem ujęcia czasu w utworze |
57. i 58. Sklepy cynamonowe Brunona Schulza |
•
streścić opowiadania Brunona Schulza •
scharakteryzować głównego bohatera *•
przybliżyć biografię i twórczość Brunona Schulza |
•
wypowiedzieć się na temat kreacji narratora w opowiadaniu •
wskazać elementy poetyki snu *•
zrelacjonować treść innych opowiadań Brunona Schulza |
•
omówić topos labiryntu wykorzystany w opowiadaniu •
wyjaśnić przyczynę braku logiki i linearności czasu *•
przedstawić opinię badacza na temat twórczości Brunona Schulza |
• zinterpretować
opis ojca w pierwszej części utworu *• interpretować
wybrane place plastyczne Brunona Schulza i zestawić je z tekstem literackim |
• wyjaśnić
znaczenie wędrówki głównego bohatera *• podjąć
dyskusję na temat roli mitologii osobistej w kształtowaniu się osobowości
człowieka |
59., 60., 61. i 62. Ferdydurke Witolda
Gombrowicza |
•
streścić fragmenty Ferdydurke
zamieszczone w podręczniku •
scharakteryzować stronnictwa, których przedstawiciele biorą udział w
pojedynku na miny •
zrelacjonować treść Ferydurke •
zdefiniować pojęcie formy •
opisać Młodziaków, Hurleckich oraz stronnictwa „chłopiąt” i „chłopaków” *•
przybliżyć biografię i twórczość Witolda Gombrowicza |
•
omówić narrację fragmentów powieści zamieszczonych w podręczniku •
wypowiedzieć się na temat narracji Ferdydurke •
zdefiniować pojęcie formy w kontekście utworu •
scharakteryzować kompozycję powieści •
wskazać elementy groteski w utworze •
wyjaśnić symbolikę „pupy”, „łydki” i „gęby” w kontekście utworu *•
przybliżyć opinie badaczy na temat Ferdydurke |
•
wypowiedzieć się na temat języka fragmentów powieści zamieszczonych w
podręczniku •
omówić funkcję prof. Pimki w utworze •
wskazać strategie tworzenia i rozbijania formy •
wyjaśnić istotę międzyludzkich relacji ukazanych w Ferdydurke •
wskazać i omówić elementy groteski w utworze *•
wskazać inne utwory literackie lub filmowe traktujące życie ludzkie w
kategoriach gry |
• zinterpretować
metaforyczne znaczenie pojedynku na miny • zinterpretować
metaforę szkoły w Ferdydurke •
odnieść diagnozę dotyczącą życia społecznego, przedstawioną w Ferdydurke do rzeczywistości codziennej
*• omówić gombrowiczowską teorię symetrii i analogii w kontekście pojedynku
na miny *•
porównać treść książki z jej adaptacjami filmowymi i teatralnymi |
• wymienić i
krótko scharakteryzować środki językowe służące wywołaniu efektu groteski we
fragmentach powieści oraz w całym utworze *• zanalizować
rozdziały o Filidorze i Filibercie oraz omówić ich funkcję w utworze * |
*63. i 64. Szewcy Stanisława Ignacego Witkiewicza |
•
zrelacjonować treść dramatu Stanisława Ignacego Witkiewicza Szewcy •
scharakteryzować bohaterów Szewców
jako przedstawicieli klas społecznych •
omówić ustroje społeczne, zaprezentowane w dramacie |
•
zreferować założenia Czystej Formy i odnaleźć jej elementy w Szewcach •
wskazać groteskę oraz absurd w dramacie •
omówić specyfikę języka utworu |
•
omówić problem rewolucji w Szewcach •
określić funkcję groteski i absurdu w dramacie |
•
odnaleźć i skomentować aluzje literackie •
podjąć dyskusję na temat komediowego bądź tragicznego wydźwięku dramatu |
• wypowiedzieć
się na temat aktualności diagnoz Witkacego, wyrażonych w utworze |
*65. i 66. Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa |
•
zrelacjonować treść powieści Michaiła Bułhakowa Mistrz i Małgorzata •
wskazać trzy warstwy powieści: fantastyczno-groteskową, realistyczną i
apokryficzną |
•
przedstawić obraz Rosji radzieckiej okresu międzywojennego, zaprezentowany w Mistrzu i Małgorzacie •
scharakteryzować obraz szatana w powieści |
•
wskazać wartości zaprezentowane w utworze •
wyjaśnić sens epilogu Mistrza i
Małgorzaty • zinterpretować
plakat Andrzeja Pągowskiego |
• zinterpretować
różnice pomiędzy fragmentami apokryficznymi a biblijnym pierwowzorem •
wypowiedzieć się na temat kreacji Poncjusza Piłata w powieści |
• omówić
ewolucję obrazu szatana w literaturze i sztuce |
*67. i 68. Proces Franza Kafki |
•
streścić Proces Franza Kafki •
scharakteryzować głównego bohatera powieści *•
wyjaśnić pojęcie sytuacja kafkowska *•
przybliżyć biografię i twórczość Franza Kafki |
•
przedstawić relacje Józefa K. z innymi ludźmi •
zdefiniować pojęcia: absurd i parabola (przypowieść) *•
przedstawić opinię badacza na temat twórczości Franza Kafki |
•
omówić znaczenie przestrzeni w utworze • określić
funkcję absurdu w powieści •
zinterpretować paraboliczny charakter powieści •
wskazać elementy paraboli w utworze • odszukać
elementy absurdu w powieści *•
omówić wybraną ekranizację Procesu |
• zanalizować
symbolikę obecną we fragmencie dotyczącym wizyty Józefa K. w katedrze • zinterpretować
przypowieść o odźwiernym •
wyjaśnić zakończenie Procesu *•
porównać ekranizację Procesu z
treścią powieści |
• omówić funkcję
elementów absurdu i paraboli w powieści *• wymyślić i przedstawić
w formie krótkiego opowiadania scenkę, będącą zilustrowaniem „sytuacji kafkowskiej” *• pisze pracę
na temat: „Znaczenie motywu labiryntu w Procesie Kafki” |
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
69. Konstruowanie własnej wypowiedzi |
•
podać zasady tworzenia poprawnego komunikatu językowego *•
omówić wybrane zasady tworzenia poprawnego komunikatu językowego |
•
omówić specyfikę wypowiedzi ustnej i wymienić jej formy •
przedstawić specyfikę wypowiedzi pisemnej *•
przedstawić na wybranych przez siebie przykładach specyfikę form wypowiedzi
ustnych i pisemnych |
•
opisać wybrane formy wypowiedzi ustnej •
wypowiedzieć się na temat wybranych form komunikatów pisemnych •
wymienić elementy wpływające na kulturę języka *•
przygotować przykładową formę wypowiedzi ustnej zgodnie z zasadami tworzenia
poprawnego komunikatu językowego |
• zanalizować
język współczesny pod kątem mody językowej • omówić
elementy wpływające na kulturę języka *•
przygotować przykładową formę wypowiedzi pisemnej zgodnie z zasadami tworzenia
poprawnego komunikatu językowego |
• ocenić błędy
językowe dostrzeżone w języku rówieśników *• zanalizować
kulturę języka swojego otoczenia |
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
70. Podsumowanie wiadomości na temat międzywojenia |
•
przedstawić opinie Aliny Kowalczykowej i Normana Daviesa na temat dwudziestolecia międzywojennego *•
odszukać inne utwory zawierające opinie o dwudziestoleciu międzywojennym |
•
odnaleźć podobieństwa w sposobie postrzegania sytuacji Polski po odzyskaniu
niepodległości •
przedstawić różnice w opisie życia kulturalnego międzywojnia przez
Kowalczykową i Daviesa *•
zestawić wyszukane przez siebie teksty krytyczno- lub historycznoliterackie z
opiniami przytoczonymi w podręczniku |
•
skomentować różnice w opisie życia kulturalnego międzywojnia *•
rozpoznać retoryczną organizację wypowiedzi na podstawie fragmentów tekstów
Aliny Kowalczykowej i Normana Daviesa |
•
zilustrować przykładami opinię Normana Daviesa * |
•
zaprezentować własną opinię na temat omówionej epoki wraz z jej uzasadnieniem *• sformułować
wniosek z dyskusji na temat kultury polskiej okresu międzywojennego |
71. Powtórzenie wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie *•
przytoczyć najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty *•
posłużyć się najważniejszymi kontekstami dotyczącymi treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wyciągać wnioski •
określić własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
•
poprawnie interpretować wymagany materiał •
właściwie argumentować •
uogólnić, podsumować i porównać *•
interpretować wymagany materiał z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać
bogate konteksty • formułować i
rozwiązywać problemy badawcze *• rozpoznawać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – NAWIĄZANIA |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*72. Józef K. i inni |
•
streścić fragment utworu *•
wskazać, do jakiego utworu odwołuje się tekst Dicka |
•
omówić reakcję bohatera na zaistniałą sytuację *•
zanalizować warstwę językową tekstu |
•
odnaleźć analogiczny fragment w Procesie
Franza Kafki i zestawić z omawianym tekstem *•
porównać fragmenty książek Kafki i Dicka |
•
analizować przyczyny lęku bohatera *•
wskazać, co było inspiracją dla tytułu powieści Dicka |
*• przywołać
szerokie konteksty i nawiązania |
|
|
|
|
|
|
*73. Futurystyczne inspiracje |
•
streścić Manifest nr 1 •
przedstawić, jaki obraz literatury lat 90. wyłania się z Manifestu |
•
wyjaśnić przyczyny zastosowania poetyki futurystycznej w Manifeście |
•
porównać manifest futurystyczny z omawianym tekstem i wskazać obszary
inspiracji |
• na
podstawie Manifestu odnaleźć podobieństwa pomiędzy
uwarunkowaniami historycznymi dwudziestolecia międzywojennego i lat 90. XX
wieku |
• podjąć dyskusję
na temat poruszony przez autorów Manifestu |
|
|
|
|
|
|
*74. Filmowa podróż w głąb świata przez
labirynt czasu |
•
streścić film •
scharakteryzować głównego bohatera filmu •
wskazać nawiązania do prozy Brunona Schulza |
•
przedstawić relacje bohatera z innymi postaciami pojawiającymi się w filmie •
wskazać nawiązania do XX-wiecznej historii |
•
omówić sposób ukazania dzieciństwa w filmie •
wypowiedzieć się na temat scenografii • zinterpretować
tytuł filmu |
•
wskazać i omówić fragmenty świadczące o onirycznym charakterze opowieści •
analizować archetypy obecne w filmie • zanalizować
środki filmowe sugerujące oniryczny charakter opowieści |
• porównać film
Wojciecha Jerzego Hasa z innymi tekstami kultury dotyczącymi podróży w czasie |