Wymagania edukacyjne na poszczególne
oceny − Ponad słowami klasa 2
część 1
Prezentowane wymagania
edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff,
będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami
w pierwszym semestrze klasy 2. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali
ocen.
* zakres
rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
Numer |
Wymagania
konieczne (ocena
dopuszczająca) |
Wymagania podstawowe (ocena
dostateczna) |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) |
Wymagania
wykraczające (ocena celująca) |
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
|
ROMANTYZM – O
EPOCE |
|||||
2. i 3. Romantyzm – wprowadzenie do epoki |
• wyjaśnić etymologię nazwy epoki • przedstawić ramy czasowe romantyzmu
europejskiego i polskiego |
• wyjaśnić, na czym polegała specyfika
romantyzmu polskiego • przedstawić wydarzenia historyczne,
które miały wpływ na kształtowanie się nowej epoki |
• przedstawić rolę
rewolucji francuskiej w procesie kształtowania się nowej epoki |
• przedstawić najważniejsze założenia
filozofii romantycznej |
• wyjaśnić, na czym polegał wpływ
wydarzeń historycznych w Europie i na świecie na proces kształtowania się
nowej epoki • opisać specyfikę życia codziennego w
romantyzmie • omówić obrazy Thomasa Cole’a i Johana
Christiana Dahla w kontekście epoki |
4. i 5.
Sztuka
romantyczna |
• wskazać i zilustrować
przykładami najważniejsze tematy sztuki romantycznej |
• wymienić
cechy charakterystyczne stylu romantycznego i objaśnić je na przykładach |
• wymienić
nazwiska najważniejszych twórców romantyzmu i omówić ich dzieła |
• dokonać analizy
wpływu gotyku na sztukę romantyczną • dokonać analizy
romantycznego dzieła sztuki |
• wymienić
cechy romantycznego pejzażu • omówić
zagadnienie polskiego malarstwa romantycznego • wypowiedzieć
się na temat muzyki romantycznej |
ROMANTYZM –
TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA |
|||||
6. Wprowadzenie do literatury romantycznej |
• wymienić
motywy i tematy charakterystyczne dla literatury romantycznej • wymienić
gatunki realizowane w literaturze romantycznej |
• wymienić i
omówić cechy bohatera romantycznego • wymienić typy
bohaterów romantycznych i wskazać ich rodowody |
• określić rolę
wyobraźni i natchnienia w twórczości romantyków • określić rolę
wątków irracjonalnych w twórczości romantyków |
• wskazać specyfikę
literatury polskiej i wyjaśnić jej genezę |
• scharakteryzować specyfikę
romantycznych gatunków literackich |
7. Konteksty i nawiązania – Sándor Márai, Zadanie |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji • wskazać bohatera romantycznego |
• omówić kompozycję opowiadania • scharakteryzować postać głównego
bohatera |
• wypowiedzieć się na temat postawy
głównego bohatera w kontekście definicji bohatera romantycznego • zinterpretować tytuł opowiadania |
• zinterpretować ostatnie zdanie utworu • wskazać elementy romantycznej wizji
świata i wypowiedzieć się na temat jej konfrontacji z rzeczywistością |
• podjąć dyskusję
na temat przyczyn samotności bohaterów romantycznych |
8. Zacieranie
granic między fikcją a rzeczywistością – Król
olch Johanna Wolfganga Goethego |
•
zrelacjonować treść ballady •
wskazać narratora i bohaterów tekstu |
•
omówić punkty widzenia ojca i syna •
scharakteryzować króla olch •
omówić cechy gatunkowe utworu |
•
wypowiedzieć się na temat emocji towarzyszących bohaterom • wyjaśnić, dlaczego tylko dziecko widzi króla |
•
określić nastrój wiersza i to, w jaki sposób został on zbudowany •
określić konwencję literacką dominującą w utworze |
•
wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia romantycznego nastroju
ballady w utworze Król olch Franciszka
Schuberta |
9. Konteksty i nawiązania – Andrzej
Sapkowski, Pani Jeziora |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • omówić świat przedstawiony • określić rodzaj narracji |
• wskazać cechy literatury fantasy we fragmentach tekstu • scharakteryzować bohaterów fragmentów
tekstu |
• omówić relacje między bohaterami • dokonać analizy nawiązań do literatury
romantycznej – zarówno w treści, jak i w formie tekstu |
• podać przykłady archaizacji języka i
określić funkcję tego zabiegu • dokonać analizy sposobu budowania
nastroju grozy i dynamizowania akcji |
• wypowiedzieć się w odniesieniu do fragmentu artykułu Franka
Furediego na temat ewoluowania motywu strachu w literaturze i sztuce na
przestrzeni epok • podjąć dyskusję na temat przyczyn popularności fantastyki |
10. Cierpienia
młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego – bestseller swoich
czasów (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentu tekstu • określić rodzaj narracji |
• scharakteryzować tytułowego bohatera • zaprezentować obraz uczucia Wertera do
Lotty wyłaniający się z tekstu |
• scharakteryzować miłość romantyczną w
kontekście przeczytanych fragmentów tekstu |
• wyjaśnić przyczynę wyboru powieści
epistolarnej • wskazać przykłady funkcji ekspresywnej
i wyjaśnić znaczenie jej dominacji w tekście |
• podjąć dyskusję na temat aktualności
romantycznego sposobu przeżywania miłości we współczesnym świecie |
11.
i 12. Johann Wolfgang Goethe, Faust. Tragedia (lektura
uzupełniająca) |
•
zrelacjonować treść dramatu na podstawie streszczenia •
zrelacjonować treść fragmentów tekstu •
określić przynależność rodzajową i gatunkową utworu |
•
scharakteryzować głównych bohaterów •
zdefiniować bohatera faustowskiego |
•
omówić funkcję dobra i zła w dziele •
dostrzec i przedstawić uniwersalną wymowę utworu |
•
zinterpretować słowa Mefistofelesa: Cząstka siły mała, / Co złego
pragnąc zawsze dobro zdziała |
• podjąć dyskusję na temat możności osiągnięcia
przez człowieka szczęścia • przedstawić utwory zawierające topos Fausta |
13. Konteksty
i nawiązania – Wisława Szymborska, Prospekt |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego |
•
scharakteryzować adresata lirycznego •
wskazać środki retoryczne i określić ich funkcję |
• wskazać i zinterpretować nawiązanie do Fausta Johanna Wolfganga Goethego • porównać dwa rodzaje kuszenia: w dramacie Goethego
i w wierszu Szymborskiej |
•
postawić tezę interpretacyjną •
zinterpretować tytuł wiersza |
•
podjąć dyskusję na temat „kusicieli” XXI wieku |
*14. Fryderyk Schiller, Do Radości |
• zrelacjonować treść utworu • wskazać podmiot liryczny i adresata
wiersza |
• omówić sposób zaprezentowania radości w
utworze • przedstawić obraz świata wyłaniający
się z utworu |
• wskazać w wierszu elementy
klasycystyczne • wskazać w wierszu motywy należące do światopoglądu
romantycznego |
• omówić relacje pomiędzy radością a
miłością w utworze |
• przedstawić
swoje zdanie na temat przyczyn wyboru utworu na hymn Unii Europejskiej |
*15. Fryderyk Schiller, Rękawiczka. Powiastka |
• zrelacjonować treść utworu • określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• wskazać cechy ballady • przedstawić
sposób ukazania motywu rycerza |
• sformułować
przesłanie utworu |
• dokonać
analizy środków językowych budujących nastrój wiersza |
• omówić
funkcję kostiumu historycznego w utworze |
*16. Poeci jezior – William Wordsworth, Wiersze (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotów lirycznych w
wierszach • wskazać środki stylistyczne w
wierszach |
• omówić funkcję środków językowych
użytych w wierszu Świat ludzkich
spraw zbyt wiele dla nas znaczy • wskazać w utworze wyrażenia o
charakterze wartościującym i określić ich funkcję |
• sformułować tezy interpretacyjne
wierszy |
• podjąć dyskusję na temat roli natury w
XIX wieku w kontekście utworu Żonkile • podjąć dyskusję na temat relacji
pomiędzy człowiekiem a przyrodą w kontekście utworu Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy |
*17. Poeci jezior – Samuel Taylor Coleridge, Loch (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• omówić kompozycję wiersza |
• dokonać analizy środków językowych
użytych w wierszu • zinterpretować tytuł wiersza |
• zinterpretować w kontekście wiersza
fotografie zamieszczone w podręczniku |
• podjąć dyskusję na temat relacji pomiędzy
naturą a cywilizacją |
18. i 19. George Gordon Byron, Giaur (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść utworu na podstawie streszczenia • zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• scharakteryzować tytułowego bohatera na podstawie fragmentów
tekstu • wskazać cechy gatunkowe we fragmentach
tekstu |
• zdefiniować
miłość romantyczną w kontekście fragmentów tekstu |
• wypowiedzieć się na temat tragizmu w
odniesieniu do bohatera |
• przedstawić wybranego bohatera kultury
współczesnej, którego można określić mianem bohatera bajronicznego |
*20. Edgar Allan Poe, Berenice (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• omówić sposób przedstawienia przez
narratora samego siebie oraz tytułowej bohaterki • scharakteryzować bohatera / narratora |
• zinterpretować symbolikę biblioteki
jako miejsca akcji |
• dokonać analizy środków językowych
budujących nastrój grozy |
• wypowiedzieć się na temat symbolu
zębów w kulturze |
21. Carlos Ruiz Zafón, Marina |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• omówić funkcję miejsca akcji,
okoliczności i przywołanych zjawisk atmosferycznych |
• wskazać cechy egotyzmu romantycznego we
fragmentach tekstu • omówić środki językowe tworzące nastrój
horroru |
• zinterpretować
symboliczne znaczenie portretu Mariny |
• porównać sposób kreowania koszmaru we
fragmentach tekstu oraz na obrazie Johna Henry’ego Fuseliego Nocna mara (Koszmar) • podjąć dyskusję na temat motywów najczęściej
pojawiających się we współczesnych horrorach |
22. Adam Mickiewicz, Oda do młodości (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• nazwać funkcję językową dominującą w
wierszu i uzasadnić swoje stanowisko • wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • wskazać w utworze postawę podlegającą
krytyce oraz przeciwstawione jej cechy młodości |
• omówić nastrój utworu i wskazać
środki językowe, które go tworzą • wskazać elementy klasycyzmu i
romantyzmu w utworze |
• sformułować program przedstawiony w
wierszu |
• omówić wybrany tekst kultury
prezentujący ideały młodości i przyjaźni |
23., 24. i 25. Adam Mickiewicz, Ballady i romanse (lektura obowiązkowa) |
Romantyczność: • zrelacjonować treść ballady • opisać różne reakcje osób zgromadzonych wokół Karusi: ludu, Starca i narratora Świteź: • zrelacjonować treść ballady • określić rodzaj narracji i wskazać
narratora Lilije: • zrelacjonować treść ballady • omówić świat przedstawiony |
Romantyczność: • omówić życie wewnętrzne bohaterki wiersza • omówić sposób przedstawienia Starca • wskazać cechy gatunkowe utworu Świteź: • omówić kompozycję ballady • wskazać cechy gatunkowe utworu Lilije: • scharakteryzować bohaterkę utworu wszystkie ballady: • wskazać elementy synkretyczne w
utworach |
Romantyczność: • wskazać objawy świadczące o obłędzie bohaterki • wskazać środki językowe, za pomocą których jest prezentowana Karusia,
i określić ich funkcję Świteź: • omówić sposób przedstawienia natury i
Boga w balladzie • wskazać elementy światopoglądu romantycznego
w utworze Lilije: • omówić sposób kreacji bohaterki • określić rolę pustelnika • przedstawić rolę natury w balladzie wszystkie ballady: • określić funkcję motywów fantastycznych
w utworach |
Romantyczność: • przedstawić punkty widzenia Starca i narratora oraz odnieść je
do światopoglądów: oświeceniowego i romantycznego • wyjaśnić, dlaczego wiersz został okrzyknięty manifestem
romantyzmu Świteź: • dokonać analizy sposobu przedstawienia
Świtezi w dzień i w nocy Lilije: • dokonać analizy zabiegów artystycznych,
dzięki którym został uzyskany nastrój grozy • porównać główną bohaterkę z lady Makbet wszystkie ballady: • omówić romantyczną koncepcję świata
zaprezentowaną w utworach |
• przedstawić swoje zdanie na temat sporu pomiędzy narratorem a
Starcem w balladzie Romantyczność • wskazać elementy konwencji baśniowej w balladach • wypowiedzieć się na temat filmu Kamila Polaka pt. Świteź • wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy fantastyką romantyczną
a współczesną |
26., 27. i 28. Adam Mickiewicz, Sonety krymskie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki • opisać zachowania pasażerów statku z
sonetu Burza |
• omówić kompozycję sonetów w odniesieniu
do definicji gatunku • przedstawić postawy wobec życia
bohaterów lirycznych sonetu Droga nad
przepaścią w Czufut-Kale • omówić sposób przedstawienia podróży w
utworach |
Burza: • wskazać środki stylistyczne budujące
atmosferę zagrożenia • omówić sposób przedstawienia
wyróżniającego się pasażera Bakczysaraj w
nocy: • wskazać środki stylistyczne i określić
ich funkcję Ajudah: • omówić sposób kreacji podmiotu
lirycznego • zinterpretować funkcję rozbudowanego
porównania użytego w wierszu wszystkie sonety: • przedstawić funkcję orientalizmów |
Burza: • zinterpretować zakończenie sonetu w
kontekście biografii autora Bakczysaraj w
nocy: • wyjaśnić, na czym polega orientalizm
utworu Droga nad
przepaścią w Czufut-Kale: • wypowiedzieć się na temat symboliki
przepaści Ajudah: • omówić wiersz jako manifest poezji
romantycznej wszystkie sonety: • dokonać
analizy sposobu uzyskania określonego nastroju w poszczególnych utworach |
• porównać
kreację podmiotu lirycznego w wierszu Ajudah ze sposobem
przedstawienia Adama Mickiewicza na obrazie Walentego Wańkowicza Portret
Adama Mickiewicza na Judahu skale • omówić
sposoby przedstawienia motywu homo viator w wybranych tekstach kultury |
29. i 30. Adam Mickiewicz – wiersze miłosne (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotów
lirycznych w utworach • omówić kompozycję erotyków |
• wskazać środki stylistyczne użyte w
wierszach i określić ich funkcję Do M***: • zinterpretować rolę natury przywołanej
w wierszu Niepewność: • omówić sposób przedstawienia relacji
pomiędzy podmiotem lirycznym a bohaterką wiersza • zinterpretować funkcję stylistyczną
pytań umieszczonych na końcu każdej strofy Do*** Na Alpach
w Splügen 1829: • scharakteryzować kreację bohaterki
lirycznej • omówić postawę podmiotu lirycznego
wobec doświadczenia niespełnionej miłości |
Do M***: • porównać obraz miłości przedstawiony w
wierszu do przeżyć tytułowego bohatera utworu Johanna Wolfganga Goethego Cierpienia młodego Wertera Niepewność i Do M***: • porównać utwory Do*** Na Alpach
w Splügen 1829: • dokonać analizy sposobu ukazania w
wierszu różnych odcieni uczuć |
• wypowiedzieć
się na temat obrazu kobiety w utworach i porównać go ze współczesną
obyczajowością • podjąć
dyskusję na temat relacji damsko-męskich w utworach • wypowiedzieć
się na temat roli miłości w życiu romantyka • porównać
romantyczną koncepcję miłości z barokową i sentymentalną |
31. Konteksty i nawiązania – Konstanty Ildefons Gałczyński, Teatrzyk Zielona Gęś |
•
wskazać elementy aluzji literackiej w utworach |
Oda do młodości: •
wymienić cechy ody i odnieść jej definicję do utworu Konstantego Ildefonsa
Gałczyńskiego On nie doczekał się: •
wskazać elementy konwencji romantycznej w utworze Straszna rozmowa Gżegżółki z duchem: •
omówić efekt humorystyczny utworu w kontekście romantycznej roli świata nadprzyrodzonego
|
Oda do młodości: •
wyjaśnić, na czym polega i z czego wynika efekt komiczny uzyskany w utworze On nie doczekał się: •
wyjaśnić, na czym polega parodia w utworze •
zinterpretować funkcję didaskaliów Straszna rozmowa Gżegżółki z duchem: •
omówić funkcję występowania świata nadprzyrodzonego w utworach romantycznych •
zinterpretować tytuł utworu w kontekście atmosfery grozy |
On nie doczekał się: •
dokonać analizy reakcji bohatera romantycznego utworu i wyjaśnić przyczynę
ich prześmiewczego potraktowania •
dokonać analizy wypowiedzi bohaterów utworu i omówić funkcję kontrastu |
• porównać Odę do młodości Adama
Mickiewicza z jej parodią w kontekstach historycznych, w których powstały oba
utwory • podjąć dyskusję na temat współczesnego odbioru
romantyzmu |
32., 33., 34. i
35. Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść utworu • zrekonstruować biografię tytułowego
bohatera • określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• wskazać momenty przełomowe w życiu
głównego bohatera • omówić kompozycję utworu • przedstawić Konrada Wallenroda jako
bohatera bajronicznego • wymienić funkcje poezji wskazane w Pieśni wajdeloty • scharakteryzować Aldonę i omówić jej
funkcję w utworze |
• wskazać i omówić zabiegi literackie
podkreślające atmosferę tajemnicy wokół głównego bohatera • omówić funkcję Halbana w utworze • wymienić fragmenty liryczne utworu i
określić ich funkcję • zinterpretować zakończenie utworu • wyjaśnić znaczenie Ballady Alpuhara |
• zinterpretować rolę kostiumu
historycznego w utworze • dokonać analizy stylu utworu • wypowiedzieć
się w kontekście fragmentów artykułu Stefana Chwina na temat tragizmu
tytułowego bohatera utworu Adama Mickiewicza |
• podjąć
dyskusję na temat problemów etycznych, z którymi mierzył się Konrad Wallenrod • podjąć
dyskusję na temat prawdopodobieństwa psychologicznego Konrada Wallenroda • wypowiedzieć
się na temat roli, jaką literatura odgrywa współcześnie |
36., 37. i 38. Adam Mickiewicz, Dziady cz. IV (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować
treść dramatu • wymienić
cechy miłości romantycznej |
• scharakteryzować
Gustawa jako bohatera werterowskiego • omówić
kompozycję utworu • opisać miłość
romantyczną jako religię przeznaczeń • odnaleźć w
utworze cechy dramatu romantycznego |
• omówić
funkcję literatury w kształtowaniu wyobrażenia o miłości • porównać
Księdza jako antagonistę Gustawa ze Starcem z Romantyczności • porównać
sposób ukazania obłędu i miłości w Dziadach
cz. IV i Romantyczności • dokonać
analizy sensu przestrogi wygłoszonej przez Gustawa |
• dokonać
analizy środków, za pomocą których został wykreowany bohater • dokonać
analizy ekspresji słownej w wypowiedziach Gustawa i omówić jej funkcję • wyjaśnić, na
czym polega tragizm głównego bohatera |
• przedstawić
różne sposoby prezentowania miłości w wybranych tekstach kultury • podjąć
dyskusję na temat różnych sposobów pojmowania szczęścia w kontekście sporu
pomiędzy Gustawem a Księdzem |
39., 40., 41.,
42. i 43. Adam Mickiewicz, Dziady cz. III (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść Dziadów cz. III • przedstawić
okoliczności powstania Dziadów cz.
III |
• omówić
kompozycję dramatu • odnieść treść
scen więziennych do biografii Adama Mickiewicza • przedstawić
romantyczną koncepcję poety i poezji • przedstawić
wątki biblijne obecne w Widzeniu Księdza
Piotra • przedstawić
obraz społeczeństwa polskiego na podstawie scen: Salon warszawski i Pan
Senator • przedstawić
cechy dramatu romantycznego na podstawie Dziadów
cz. III • scharakteryzować
Konrada jako bohatera romantycznego |
• zinterpretować
przemianę Gustawa w Konrada • omówić
problem teodycei obecny w Wielkiej
Improwizacji • omówić
prometeizm i psychomachię na podstawie Wielkiej
Improwizacji • omówić
mesjanizm na podstawie Widzenia Księdza
Piotra • dostrzec
stylizację apokaliptyczną w Widzeniu Księdza
Piotra • zinterpretować
słowa Wysockiego: Nasz naród jak lawa… |
• dokonać
analizy kreacji Konrada w Wielkiej Improwizacji • wyjaśnić
symbolikę bajki Żegoty • zinterpretować
Ustęp oraz Do przyjaciół Moskali pod kątem obrazu społeczeństwa rosyjskiego |
• dokonać
analizy „pieśni wampirycznej” Konrada i omówić ją • opisać
funkcję Małej Improwizacji • omówić
funkcję epizodu przedstawiającego historię Pani Rollisonowej • dokonać
analizy scen onirycznych w Dziadach cz.
III i porównać je • podjąć
dyskusję na temat dwóch postaw wobec Boga: Konrada i Księdza Piotra |
44. Adam Mickiewicz, Liryki lozańskie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić sposób relacjonowania
wydarzeń |
• omówić kreacje
podmiotów mówiących w wierszach • omówić
kompozycję wierszy |
Nad wodą wielką i czystą…: • omówić sposób
przedstawienia natury w wierszu • omówić
funkcję paralelizmu w wierszu Polały się łzy me czyste…: • omówić
funkcję klamry kompozycyjnej w wierszu • omówić sposób
przedstawienia każdego z etapów życia podmiotu mówiącego |
Nad wodą wielką i czystą…: • dokonać
analizy wiersza pod kątem sposobu ukazania przemijania oba wiersze: • dokonać
analizy sposobów uzyskania nastroju w wierszach • omówić
związki utworów ze światopoglądem romantycznym i z romantyczną metodą twórczą |
• wypowiedzieć
się na temat wiersza Polały się łzy me
czyste… w kontekście biografii Adama Mickiewicza • dostrzec i
omówić odmienność Liryków lozańskich
od dotychczasowej twórczości poety |
45. Podsumowanie wiadomości na temat
twórczości Adama Mickiewicza |
• wymienić
najważniejsze wydarzenia w biografii Adama Mickiewicza |
• wskazać
najważniejsze tematy i motywy w twórczości Adama Mickiewicza |
• wymienić i
scharakteryzować omawiane utwory Adama Mickiewicza |
• przedstawić
znaczenie twórczości Adama Mickiewicza dla rozwoju literatury polskiej |
• przedstawić
biografię Adama Mickiewicza • wypowiedzieć
się na temat twórczości Mickiewicza w kontekście jego biografii • podjąć
dyskusję na temat znaczenia twórczości Mickiewicza dla rozwoju literatury
polskiej |
46. Tomasz
Różycki, Dwanaście stacji |
• zrelacjonować treść fragmentów utworu • określić rodzaj narracji |
•
wypowiedzieć się na temat narratora |
• porównać początkowy fragment utworu z inwokacją z Pana Tadeusza |
• dokonać analizy języka opisów w kontekście
prezentowanej rzeczywistości |
• wskazać elementy parodii we fragmentach tekstu • omówić obraz Bronisława Wojciecha Linkego Autobus w kontekście omawianych
fragmentów tekstu |
47. i 48. Interpretacja
tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować teksty według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie
zinterpretować teksty |
49. i 50. Krytyczne
czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
*51. Krytyczne
czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
52. Juliusz Słowacki, Rozłączenie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść wiersza • przedstawić
sytuację liryczną opisaną w wierszu |
• nazwać uczucia
podmiotu lirycznego • omówić
kompozycję wiersza |
• zinterpretować
funkcję kompozycji wiersza • wskazać
elementy charakterystyczne dla romantycznego sposobu obrazowania |
• porównać opisy
dwóch światów: obserwowanego przez podmiot liryczny i znanego adresatce
lirycznej |
• omówić
wybrany tekst kultury podejmujący temat rozłączenia dwójki ludzi |
53. i 54. Juliusz Słowacki, Grób Agamemnona (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść utworu • określić
rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • wskazać
motywy mitologiczne w wierszu |
• zinterpretować
metaforyczne znaczenie motywów mitologicznych w kontekście wiersza • zinterpretować
symbolikę „duszy anielskiej” i „czerepu rubasznego” oraz pozostałe symbole
zawarte w utworze |
• odnieść się
do zawartej w utworze opinii podmiotu lirycznego o Polakach • omówić
symbolikę Termopil i Cheronei w odniesieniu do współczesnej Juliuszowi Słowackiemu
historii Polski |
• podjąć
dyskusję na temat diagnozy podmiotu lirycznego dotyczącej Polski i Polaków
oraz jej aktualności w świecie współczesnym • opisać
grobowiec szybowy, z którego przemawia podmiot liryczny |
55. Juliusz Słowacki, Testament mój (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść wiersza • określić
rodzaj liryki |
• omówić
kreację podmiotu lirycznego • przedstawić
kompozycję wiersza i omówić jej funkcję • wymienić
grupy adresatów pojawiające się w wierszu i określić ich funkcję |
• odnieść treść
wiersza do potocznego rozumienia słowa „testament” • wyjaśnić w
kontekście wiersza, czym jest testament poetycki • określić
funkcję wyrażeń o charakterze impresywnym • wskazać
wartości istotne dla podmiotu lirycznego |
• omówić realizację
motywu exegi monumentum w wierszu |
• porównać
motyw exegi monumentum w znanych
sobie tekstach literackich |
56. Juliusz
Słowacki – liryka patriotyczna |
• zrelacjonować treść utworów • określić rodzaj liryki i wypowiedzieć się na temat
podmiotów lirycznych wierszy |
Sowiński w
okopach Woli: • scharakteryzować tytułowego bohatera oraz określić
znaczenie jego wieku i kalectwa dla wymowy utworu • wskazać, które elementy postawy generała
Sowińskiego tworzą wzorzec osobowy patrioty Pogrzeb
kapitana Meyznera: • wskazać elementy synkretyczne w utworze |
Sowiński w
okopach Woli: • określić funkcję motywów religijnych w utworze Pogrzeb kapitana
Meyznera: • określić funkcję motywów religijnych w utworze • omówić sposób, w jaki została dokonana heroizacja
bohatera |
Sowiński w
okopach Woli: • dokonać analizy stylistycznej wypowiedzi generała i
określić ich funkcję w kreacji bohatera Pogrzeb kapitana
Meyznera: • dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu • dokonać analizy ostatniej zwrotki wiersza i
określić jej funkcję |
• porównać sposób przedstawienia ostatnich chwil generała
Sowińskiego i rycerza Rolanda • wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawiania
patriotyzmu w utworach romantycznych |
57., 58., 59.,
60. i 61. Juliusz Słowacki, Kordian (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść dramatu • zrelacjonować przemianę tytułowego
bohatera |
• omówić
kompozycję dramatu i określić problematykę jego poszczególnych części • scharakteryzować
Kordiana w akcie I • zinterpretować
imię tytułowego bohatera • wskazać w kreacji
Kordiana cechy bohatera werterowskiego |
• określić
funkcję Przygotowania • omówić
kreację postaci demonicznych w Przygotowaniu • omówić
funkcję opowieści Grzegorza • omówić
funkcję podróży Kordiana po Europie • zinterpretować
metaforyczne znaczenie Winkelrieda • zinterpretować
pieśń Nieznajomego • zinterpretować
funkcję miejsca spotkania spiskowych • omówić
funkcję Strachu i Imaginacji w drodze Kordiana do komnaty cara • wskazać
ironię romantyczną w utworze i określić jej funkcję |
• dokonać
analizy rozmowy Kordiana z Papieżem • omówić próbę
autokreacji bohatera w monologu na szczycie Mont Blanc • wskazać
zabiegi manipulacyjne w przemowie Kordiana do spiskowych • dokonać
analizy rozmowy Kordiana z Doktorem w zakładzie dla obłąkanych |
• omówić
kontekst historyczny Przygotowania • porównać
różne realizacje motywu wędrówki w wybranych tekstach kultury |
*62., 63., 64.
i 65. Juliusz Słowacki, Lilla Weneda (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść dramatu • przedstawić
bohaterów dramatu |
• scharakteryzować
dwa walczące ze sobą plemiona • wskazać
analogie pomiędzy sytuacją i postaciami przedstawionymi w dramacie a sytuacją
i postaciami współczesnymi Juliuszowi Słowackiemu • wskazać
elementy baśniowe i określić ich funkcję |
• wskazać
elementy tragizmu w utworze • zinterpretować
symboliczne znaczenie harfy • zinterpretować
symboliczne znaczenie przestrzeni, w której rozgrywa się akcja |
• wyjaśnić, na
czym polega fatalizm dziejów w utworze • omówić
tragizm utworu • omówić sposób
budowania atmosfery grozy • zinterpretować
funkcję połączenia w utworze różnych konwencji literackich |
• porównać
tragizm Antygony Sofoklesa z
tragizmem Lilli Wenedy • omówić
problematykę historiozoficzną utworu |
66. Podsumowanie wiadomości na temat
twórczości Juliusza Słowackiego |
• wymienić
najważniejsze wydarzenia w biografii Juliusza Słowackiego |
• wskazać
najważniejsze tematy i motywy w twórczości Juliusza Słowackiego |
• wymienić i scharakteryzować
omawiane utwory Juliusza Słowackiego |
• przedstawić
znaczenie twórczości Juliusza Słowackiego dla rozwoju literatury polskiej |
• zaprezentować
biografię Juliusza Słowackiego • wypowiedzieć
się na temat twórczości Słowackiego w kontekście jego biografii • podjąć
dyskusję na temat znaczenia twórczości Słowackiego dla rozwoju literatury
polskiej |
67. Interpretacja
tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie
zinterpretować tekst |
68. Interpretacja
tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie
zinterpretować tekst |
69. Krytyczne
czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
70., 71., 72.,
73. i 74. Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść utworu • opisać obóz
rewolucji |
• omówić
kompozycję utworu i wskazać problematykę jego każdej części • przedstawić
argumenty hrabiego Henryka i Pankracego • omówić cechy
dramatu romantycznego na podstawie Nie-Boskiej
komedii |
• zinterpretować
pogoń Męża za Dziewicą • wyjaśnić, co
jest przyczyną klęski Męża jako poety • omówić
rozważania dotyczące poety i poezji • omówić
stosunek rewolucjonistów do ustroju, obyczajowości, moralności, religii i
wartości |
• dokonać
analizy przyczyn klęski małżeństwa hrabiego Henryka • zinterpretować
zakończenie dramatu • zinterpretować
tytuł dramatu • scharakteryzować
hrabiego Henryka jako bohatera tragicznego |
• przedstawić
obrazy rewolucji w wybranych tekstach kultury |
75. Jan
Lechoń, Nie-Boska komedia |
• zrelacjonować treść utworu • określić rodzaj liryki |
• wskazać nawiązania do biografii i twórczości Zygmunta
Krasińskiego |
• wskazać w wierszu metafory i określić ich funkcję |
• zinterpretować utwór w kontekście czasu jego
powstania • zinterpretować tytuł utworu |
• wypowiedzieć się na temat roli sztuki w trudnych
czasach |
76. Krytyczne
czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
77. Ciążące nad życiem przeznaczenie – Moja piosnka (I) Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić
rodzaj liryki |
• wypowiedzieć
się na temat podmiotu lirycznego • omówić
kompozycję i budowę wiersza |
• zinterpretować
symbolikę nici • omówić
funkcję motta • zinterpretować
metafory występujące w wierszu i określić ich funkcję |
• wyjaśnić
przesłanie wiersza • dokonać sfunkcjonalizowanej
analizy utworu |
• omówić
konteksty kulturowe pojawiające się w wierszu |
78. Siła prostoty i milczenia w wierszu
Cypriana Norwida W Weronie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść wiersza • określić
rodzaj liryki |
• opisać
nastrój wiersza • rozpoznać
aluzję literacką w wierszu • wskazać w
wierszu ironię i kontrasty |
• określić
funkcję aluzji literackiej w wierszu • określić
funkcję kontrastów w wierszu • określić
funkcję ironii w wierszu |
• zinterpretować
przesłanie utworu • dokonać
sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
• przedstawić
inne teksty kultury, w których pojawia się aluzja literacka do dzieła
Williama Shakespeare’a, i poddać je interpretacji |
79. Wybitna jednostka i społeczeństwo – [Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie…]
Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść wiersza • wskazać
podmiot liryczny i adresatów lirycznych |
• wypowiedzieć
się na temat adresatów utworu • wypowiedzieć
się na temat podmiotu lirycznego |
• wskazać w
wierszu środki stylistyczne i określić ich funkcję • zinterpretować
znaczenie trzech ostatnich wersów utworu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej
analizy utworu • sformułować
tezę interpretacyjną |
• podać
przykłady pośmiertnych losów innych wybitnych postaci |
80. Poetycki hołd dla abolicjonisty – Do obywatela Johna Brown Cypriana
Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść wiersza • określić
rodzaj liryki |
• wypowiedzieć
się na temat podmiotu lirycznego • opisać
adresata wiersza • odnaleźć w
wierszu opinię podmiotu lirycznego na temat Ameryki |
• zinterpretować
znaczenie motywu mewy użytego w wierszu • omówić
funkcję środków stylistycznych użytych do opisu bohatera wiersza • wyjaśnić
funkcję zróżnicowanej interpunkcji w wierszu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej
analizy wiersza • sformułować
tezę interpretacyjną |
• przedstawić
sposób zaprezentowania problemu niewolnictwa w wybranych tekstach kultury,
np. w Amistad Stevena Spielberga
czy Django Quentina Tarantino |
81. Duchowa i poetycka biografia poety – [Klaskaniem mając obrzękłe prawice…] Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić
rodzaj liryki |
• przedstawić
kompozycję wiersza i określić temat jego każdej części • wypowiedzieć
się na temat podmiotu lirycznego |
• omówić
stosunek podmiotu lirycznego do wybitnych romantyków • omówić sposób
postrzegania rzeczywistości przez podmiot liryczny |
• wyjaśnić, w
jaki sposób podmiot liryczny prezentuje swoją twórczość • zinterpretować
ostatnią strofę utworu • dokonać
sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
• omówić
horacjański motyw exegi monumentum w
wierszu Cypriana Norwida i w innych tekstach kultury |
*82. Poetycki pogrzeb bohatera – Bema pamięci żałobny-rapsod Cypriana
Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić
rodzaj liryki |
• omówić
kompozycję wiersza • wskazać
elementy obrządków pogrzebowych przedstawione w wierszu • wskazać
fragmenty tekstu oddziałujące na zmysły wzroku i słuchu |
• określić
funkcję fragmentów tekstu oddziałujących na zmysły wzroku i słuchu • omówić sposób
przedstawienia obrazu nieskończoności • zinterpretować
funkcję wyróżnień graficznych w tekście |
• sformułować
tezę interpretacyjną wiersza • dokonać
sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
• zinterpretować
funkcję motta w kontekście biografii Józefa Bema |
*83. Hołd złożony zmarłym – Czarne kwiaty (fragmenty) Cypriana
Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• wskazać
fragmenty o szczególnie osobistym charakterze |
• określić
funkcję detali przywołanych w toku opowiadania |
• wyjaśnić, na czym
polega przyjęta przez Cypriana Norwida koncepcja przedstawiania postaci |
• wskazać elementy
kontrastujące ze sobą i określić funkcję zastosowania tego zabiegu |
*84. Sztuka a rzeczywistość – Fortepian Szopena Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki • wymienić
adresatów apostrof |
• przedstawić
kompozycję wiersza • omówić sposób
przedstawienia Fryderyka Chopina w wierszu • wskazać
nawiązania do antyku i Biblii • odnaleźć
elementy symbolizujące rodzimość twórczości Chopina |
• określić funkcję nawiązań do antyku i
Biblii • zinterpretować
zakończenie wiersza |
• dokonać
analizy sposobu przedstawienia powstania styczniowego w wierszu |
• przedstawić Norwidowską
koncepcję sztuki zaprezentowaną w wierszu |
*85. Poetyckie podsumowanie poglądów
estetycznych Cypriana Norwida – Promethidion (lektura obowiązkowa) |
• omówić antyczną triadę przywołaną w
podręczniku |
• wskazać nawiązania
do koncepcji etycznych i estetycznych Platona • omówić rolę
ludu w poemacie |
• zinterpretować
połączenie w jedną symboliczną postać mitologicznego Prometeusza i biblijnego
Adama • omówić
ukazane w poemacie relacje pomiędzy Bogiem a człowiekiem |
• samodzielnie zinterpretować tekst • dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
• omówić rolę
piękna i pracy w poglądach estetycznych Cypriana Norwida • porównać
rozważania o sztuce i pięknie w Fortepianie
Szopena i Promethidionie |
86. Interpretacja
tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie
zinterpretować tekst |
87. Interpretacja
tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie
zinterpretować tekst |
*88. Krytyczne
czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
89., 90., 91. i 92. Aleksander
Fredro, Śluby panieńskie (lektura
uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść komedii • wymienić bohaterów utworu |
• scharakteryzować bohaterów utworu • wskazać elementy komizmu: postaci, sytuacyjnego i
języka |
• dokonać analizy sposobu kreacji bohaterów • omówić sposoby postrzegania miłości przez Gustawa
i Albina •
dokonać analizy wszystkich rodzajów komizmu |
• zinterpretować znaczenie podtytułu Magnetyzm serca • omówić funkcję obyczajowości oraz wpływ stereotypów
kulturowych na poglądy i postępowanie bohaterów |
• wskazać elementy parodii dzieł romantycznych w komedii • omówić na podstawie komedii i dostępnych źródeł sytuację
społeczną kobiet w pierwszej połowie XIX wieku |
93. Krytyczne
czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
94. Henryk
Rzewuski, Pamiątki Soplicy (lektura
uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentu tekstu • wymienić przejawy obyczajowości szlacheckiej |
• wskazać w utworze cechy gatunkowe gawędy •
wskazać fragmenty humorystyczne |
•
omówić funkcję fragmentów humorystycznych • wskazać cechy romantyczne utworu |
• omówić stosunek bohaterów fragmentu tekstu do
francuskiej kultury i literatury |
• porównać obraz szlachty przedstawiony w Pamiątkach Soplicy i Pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska |
ROMANTYZM – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
95. Zapożyczenia |
•
wymienić typy i grupy zapożyczeń •
sklasyfikować zapożyczenia ze względu na ich pochodzenie |
•
odnaleźć w tekście zapożyczenia oraz określić ich typ i przynależność do grup •
odnaleźć w tekście zapożyczenia i określić ich pochodzenie |
•
odnaleźć w tekście zapożyczenia i określić ich funkcję |
•
wyjaśnić klasyfikację zapożyczeń na podstawie ich budowy |
•
omówić genezę zapożyczeń w odniesieniu do wydarzeń historycznych |
96. Kompetencje
językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
• funkcjonalnie
wykorzystywać wiedzę językową |
|
97. i 98. Odmiany polszczyzny |
• wymienić różne odmiany polszczyzny • wymienić dialekty języka polskiego • wymienić cechy środowiskowych odmian
polszczyzny |
• przedstawić różnice pomiędzy językiem
mówionym a pisanym • przedstawić różnice pomiędzy językiem
oficjalnym a nieoficjalnym |
• wskazać w tekście cechy
charakterystyczne dla języka mówionego • wskazać w tekście cechy charakterystyczne
dla języka nieoficjalnego |
• tworzyć teksty z wykorzystaniem różnych
odmian polszczyzny |
• podjąć dyskusję na temat podatności
gwar środowiskowych na ewolucję |
99. Kompetencje
językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
100. Style funkcjonalne |
• wymienić style funkcjonalne |
• scharakteryzować style funkcjonalne |
• wskazać w podanych tekstach cechy
określonego stylu • wskazać w tekście literackim elementy
stylu artystycznego |
• stworzyć tekst w określonym stylu • przekształcić
tekst, nadając mu cechy innego stylu |
|
101. Kompetencje
językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
*102. Styl indywidualny a styl typowy |
• wymienić rodzaje stylu indywidualnego i
stylu typowego • wymienić cechy stylu indywidualnego i stylu
typowego |
• odróżnić styl indywidualny od stylu typowego
w tekście |
• wskazać cechy stylu indywidualnego
podanego twórcy • wskazać cechy stylu typowego w podanym
tekście |
• przekształcić
tekst, nadając mu cechy stylu indywidualnego określonego twórcy |
• podać przykłady stylu indywidualnego i stylu
typowego w tekstach kultury |
*103. Kompetencje
językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
104. Niejednoznaczność wypowiedzi |
• wymienić zjawiska językowe będące
źródłem niejednoznaczności |
• wskazać w tekście homonimy, anakoluty,
elipsy i paradoksy |
• podać przykłady homonimów, anakolutów,
elips i paradoksów • wyjaśnić sposób wykorzystania zjawisk
językowych w podanych tekstach |
• określić
funkcję zjawisk językowych w podanych tekstach |
• przekształcić tekst, aby wyeliminować
zjawiska językowe będące źródłem niejasności |
105. Kompetencje
językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię d rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
ROMANTYZM – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
106. Perswazja w wypowiedzi literackiej i
nieliterackiej |
• wymienić cele wypowiedzi perswazyjnej • wymienić cechy dobrze przygotowanej
wypowiedzi perswazyjnej • wymienić rodzaje argumentów • wymienić zabiegi językowe i środki
stylistyczne wzmagające perswazyjność • wymienić środki pozajęzykowe wzmagające
perswazyjność |
• wskazać elementy perswazji w podanych
tekstach literackich i nieliterackich • nazwać środki perswazji zastosowane w
podanych tekstach |
• określić funkcję zabiegów
perswazyjnych w podanych tekstach |
• stworzyć i wygłosić tekst perswazyjny
zawierający różne rodzaje argumentów |
|
107. Kompetencje
językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
108. Jak
napisać opinię w formie pisma użytkowego? |
•
zreferować zasady tworzenia opinii – pisma użytkowego |
•
wskazać cechy opinii – pisma użytkowego w podanym tekście |
•
przeredagować podany tekst, aby nadać mu cechy opinii – pisma użytkowego |
• stworzyć opinię – pismo użytkowe |
|
109. Szkic interpretacyjny |
• wymienić cechy szkicu interpretacyjnego |
• dokonać analizy przykładowego szkicu
interpretacyjnego pod kątem środków językowych • stworzyć szczegółowy plan
dekompozycyjny przykładowego szkicu interpretacyjnego |
• przeredagować błędnie skomponowany
fragment szkicu interpretacyjnego • stworzyć plan szkicu interpretacyjnego
według podanych wskazówek |
• stworzyć szkic
interpretacyjny |
|
ROMANTYZM – POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE |
|||||
110. i 111. Powtórzenie i
podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągnąć wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany
materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wykorzystywać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
Autorka: Magdalena Lotterhoff