Wymagania edukacyjne na poszczególne
oceny − Ponad słowami klasa 2
część 2
Prezentowane wymagania
edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału
zawartego w podręczniku Ponad słowami w drugim semestrze klasy 2.
Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.
* zakres
rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
Numer |
Wymagania
konieczne (ocena
dopuszczająca) |
Wymagania
podstawowe (ocena
dostateczna) |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) |
Wymagania
wykraczające (ocena celująca) |
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
|
POZYTYWIZM – O
EPOCE |
|||||
1. i 2. Piękna epoka pary i elektryczności |
• wyjaśnić etymologię terminu „pozytywizm” • określić ramy czasowe pozytywizmu europejskiego |
• wskazać przemiany cywilizacyjne i społeczne, które
ukształtowały epokę |
• wyjaśnić pojęcia związane ze światopoglądem pozytywistycznym • scharakteryzować życie codzienne w drugiej połowie XIX wieku |
• omówić rolę prasy w drugiej połowie XIX wieku |
• dokonać analizy
wskazanych obrazów w kontekście epoki |
3. Wprowadzenie do
pozytywizmu polskiego |
• określić ramy czasowe pozytywizmu polskiego • opisać przemiany cywilizacyjne na ziemiach polskich w okresie
pozytywizmu |
• omówić hasła pozytywizmu polskiego |
• porównać pozytywizm polski i europejski |
• dokonać analizy roli powstania styczniowego w
kształtowaniu się pozytywizmu polskiego |
• podjąć dyskusję na temat powstania styczniowego • dokonać szczegółowej analizy różnic pomiędzy pozytywizmem polskim a
europejskim |
4. Filozofia
pozytywna |
• wymienić najważniejszych filozofów z epoki pozytywizmu |
• scharakteryzować polską filozofię pozytywistyczną |
• wymienić i omówić najważniejsze założenia filozofii Auguste’a Comte’a • przedstawić podział dziejów ludzkości według Comte’a |
• wyjaśnić istotę filozofii pozytywnej |
• scharakteryzować poglądy pozostałych twórców filozofii
pozytywistycznej |
5. i 6. Sztuka epoki pozytywizmu |
• wymienić
najważniejszych twórców i dzieła z drugiej połowy XIX wieku • wyjaśnić znaczenie
pojęć: realizm, akademizm,
eklektyzm, naturalizm, malarstwo historyczne |
• omówić na
wybranym przykładzie istotę realizmu • omówić na
wybranym przykładzie istotę malarstwa historycznego |
• omówić
architekturę z drugiej połowy XIX wieku • wyjaśnić przyczyny
popularności malarstwa historycznego w Polsce |
• dokonać analizy dzieła sztuki na
podstawie podanych kryteriów |
• wypowiedzieć
się na temat muzyki z drugiej połowy XIX wieku • dokonać analizy dzieł realistycznych
i je ocenić • dokonać analizy wybranego dzieła
polskiego malarstwa historycznego i je ocenić |
POZYTYWIZM
– TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA |
|||||
7. Wprowadzenie do
literatury pozytywistycznej |
• wymienić gatunki literackie popularne w pozytywizmie • zdefiniować gatunki literackie popularne w pozytywizmie |
• scharakteryzować założenia poezji pozytywistycznej w kontekście
poprzedniej epoki |
• omówić służebną rolę powieści tendencyjnej • określić przyczyny popularności powieści historycznej w Polsce |
• dokonać analizy przyczyn popularności gatunków epickich
w okresie pozytywizmu |
• zrelacjonować treść wybranej powieści realistycznej Stendhala, Karola
Dickensa, Lwa Tołstoja lub Gustawa Flauberta |
8. Adam Asnyk – poeta epoki przejściowej (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać adresata lirycznego i wypowiedzieć się na temat
podmiotu lirycznego • określić rodzaj liryki |
• sformułować postulaty wyrażone przez podmiot liryczny • omówić sposób przedstawienia przemiany dziejowej w wierszu • wskazać środki stylistyczne i omówić ich funkcję |
• sformułować tezę interpretacyjną • zinterpretować puentę wiersza |
• omówić dychotomię wiersza na poziomie treści i języka • wyjaśnić na podstawie tekstu Tadeusza Budrewicza, na czym
polega imperatywny i wyjaśniający porządek wiersza Do młodych • wskazać dwa style, którymi Adam Asnyk posługuje się w wierszu |
• porównać
wiersz Do młodych Adama Asnyka z Odą do młodości Adama
Mickiewicza |
9. Poezja czasów
niepoetyckich (lektura
obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać adresata lirycznego |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • wskazać środki stylistyczne i określić ich funkcję |
• przedstawić elementy światopoglądu romantycznego obecne w
wierszu i omówić ich funkcję |
• zinterpretować przesłanie wiersza •
wypowiedzieć się na temat utworu wykonywanego do muzyki Zbigniewa Preisnera |
• wypowiedzieć się na temat wiersza w kontekście filmu Ostatni dzwonek w reżyserii Magdaleny
Łazarkiewicz |
10. Filozoficzne credo poety (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wskazać cechy gatunkowe w utworze (sonet) • wskazać środki stylistyczne użyte w wierszu i omówić ich
funkcję |
• omówić funkcję opisywanej przestrzeni • omówić funkcję kompozycji wiersza • postawić tezę interpretacyjną |
• zinterpretować symbolikę opisywanej przestrzeni • zinterpretować
metaforyczną wymowę wiersza |
|
11. Pejzaż górski w liryce (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść wiersza • wskazać
elementy krajobrazu górskiego w utworze |
• określić
rodzaj rymów • wskazać
środki stylistyczne użyte w wierszu i określić ich funkcję |
• wskazać
elementy rytmizujące wiersz |
• omówić sposób dynamizowania liryki na przykładzie
utworu |
|
12. Liryka miłosna Adama Asnyka (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • wskazać środki stylistyczne użyte w wierszu i określić ich funkcję |
•
omówić kompozycję wiersza |
• odnaleźć w wierszu ironię i zinterpretować jej funkcję |
|
13.
Konteksty
i nawiązania – Krzysztof Kościelski, Limbo |
• zrelacjonować treść
wiersza • wskazać adresata
lirycznego |
• wypowiedzieć się na
temat podmiotu lirycznego i towarzyszących mu emocji • wskazać aluzje do
wiersza Adama Asnyka • wskazać środki stylistyczne użyte w
wierszu i omówić ich funkcję |
• omówić kompozycję utworu
w kontekście wiersza Adama Asnyka • postawić tezę
interpretacyjną |
• wskazać zmodyfikowane
frazeologizmy i zinterpretować je w kontekście utworu |
• wskazać w tekście paronomazję i określić jej
funkcję |
14. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować
informacje zawarte w tekście |
•
przetwarzać informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki • przedstawić
i uzasadnić własne sądy |
• podjąć polemikę |
15. i 16. Maria Konopnicka, Mendel Gdański |
• zrelacjonować
treść noweli • określić
rodzaj narracji • omówić świat
przedstawiony |
• wskazać cechy
gatunkowe utworu • omówić
kompozycję utworu • scharakteryzować
bohaterów noweli • wskazać
elementy kultury żydowskiej w noweli • odnieść treść
utworu do światopoglądu pozytywistycznego |
• omówić
kreację tytułowego bohatera • przedstawić
argumentację tytułowego bohatera w odniesieniu do przyczyn pogromu • wskazać
elementy stylizacji językowej w utworze i określić jej funkcję |
• przedstawić stanowisko
narratora wobec poruszonego w noweli problemu antysemityzmu i wskazać
fragmenty, które je ujawniają
|
• porównać
kreacje Żydów w Mendlu Gdańskim Marii Konopnickiej i Panu Tadeuszu
Adama Mickiewicza |
17. Wprowadzenie do analizy Lalki
Bolesława Prusa (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić
sylwetkę Bolesława Prusa • omówić świat
przedstawiony utworu |
• przedstawić
genezę Lalki w kontekście światopoglądu pozytywistycznego |
• przedstawić
kontekst historyczny towarzyszący powstaniu utworu • wyjaśnić cel
specyficznej kompozycji utworu |
• wymienić elementy świadczące o
nowatorstwie utworu |
|
18. i 19. Stanisław Wokulski – bohater
niejednoznaczny (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić
życiorys Stanisława Wokulskiego • podać
przykłady wypowiedzi różnych bohaterów utworu na temat Wokulskiego • przedstawić
przemyślenia Wokulskiego na temat siebie samego |
• wskazać
różnice pomiędzy relacjonowaniem biografii bohatera przez radcę Węgrowicza, Ignacego Rzeckiego i doktora Szumana • określić
funkcję rozbieżności opinii na temat bohatera • wyjaśnić, na
czym polega idealizm bohatera |
• określić,
jakie cechy osobowości bohatera stały się widoczne dzięki jego miłości do
Izabeli Łęckiej • omówić
relację pomiędzy Wokulskim a Rzeckim • omówić
konflikty wewnętrzne Wokulskiego |
• wyjaśnić, jakie
znaczenie dla kreacji głównego bohatera ma jego pobyt w Paryżu • określić
funkcję mowy pozornie zależnej w kreacji bohatera • omówić funkcję otwartego zakończenia powieści w
kontekście kreacji głównego bohatera |
• omówić na podstawie rozdziałów: Medytacje
i Dusza w letargu niepokoje egzystencjalne bohatera i przedstawić
jego poglądy filozoficzne |
20. Teatralność świata Lalki Bolesława
Prusa (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść fragmentów powieści zamieszczonych w podręczniku • zrelacjonować
treść fragmentów powieści opisujących zabawę Ignacego Rzeckiego marionetkami |
• wskazać
fragmenty powieści, w których bohaterowie udają • wskazać
fragmenty powieści, w których Wokulski udaje |
• wyjaśnić, na
czym polega sztuczność świata Izabeli Łęckiej • omówić
związki pomiędzy salonowymi konwenansami a grą na scenie |
• odnieść motyw theatrum
mundi do treści Lalki |
• przedstawić
motyw theatrum mundi
w innych tekstach kultury • porównać motyw theatrum
mundi w Lalce Bolesława Prusa oraz Hamlecie
i Makbecie Williama Szekspira |
21. Panna z towarzystwa – obrona Izabeli
Łęckiej (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść fragmentów powieści zamieszczonych w podręczniku • określić
rodzaj narracji |
• omówić
sposób, w jaki Izabela Łęcka postrzega samą siebie • wyjaśnić,
dlaczego prezesowa Zasławska nazywa kobiety takie jak Izabela lalkami • przedstawić
czynniki, które ukształtowały Izabelę |
• omówić
funkcję sposobu prowadzenia narracji w kreowaniu postaci Izabeli Łęckiej • zinterpretować
legendę o uśpionej pannie na dnie potoku w kontekście obrazu Izabeli • omówić
wybrane kreacje kobiet w Lalce |
• zinterpretować
sens porównania życia arystokratów do snu • zinterpretować
funkcję posągu Apollina w kreowaniu postaci Izabeli
Łęckiej • wskazać w
kontekście Lalki problemy, z którymi borykały się kobiety w drugiej
połowie XIX w. |
• porównać
sposoby przedstawiania kobiet w tekstach kultury z różnych epok • omówić obraz Édouarda Maneta • zinterpretować
plakat Damiana Styrny |
22. Konteksty i nawiązania – Sylwia Chutnik, Kieszonkowy atlas kobiet |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu • nazwać rodzaj
narracji |
• omówić sposób
prowadzenia narracji • scharakteryzować
bohaterów |
• omówić styl
fragmentów tekstu |
• porównać sposoby opisywania przestrzeni we
fragmentach tekstu Sylwii Chutnik i w Lalce
Bolesława Prusa |
|
23. i 24. Lalka – powieść
dojrzałego realizmu (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść fragmentów powieści • wymienić
grupy społeczne i etniczne przedstawione w Lalce • podać
przykłady realizmu języka
|
• przedstawić nastroje społeczne wobec mniejszości
etnicznych opisane w Lalce • wymienić
przedstawione w Lalce problemy, z którymi borykało się społeczeństwo
polskie • przedstawić
postać Ignacego Rzeckiego • omówić sposób
prowadzenia narracji w utworze • wyjaśnić
funkcję retrospekcji |
• omówić sposób
przedstawienia arystokracji w przytoczonych fragmentach powieści • omówić sposób
przedstawienia Żydów i mniejszości niemieckiej w powieści • omówić sposób
przedstawienia Warszawy w Lalce • omówić sposób
przedstawienia Paryża w powieści i wyciągnąć wnioski na temat zestawienia
obrazów dwóch miast • wskazać idee
pozytywizmu polskiego, które pojawiają się w powieści, i przedstawić diagnozę
Bolesława Prusa odnośnie ich realizacji • omówić
funkcję Pamiętnika starego subiekta • wyjaśnić, na
czym polega idealizm Ignacego Rzeckiego • wyjaśnić, na
czym polega idealizm Juliana Ochockiego |
• zinterpretować
znaczenie pierwotnego tytułu powieści: Trzy
pokolenia idealistów na tle społecznego rozkładu • wskazać i
nazwać zabiegi literackie oraz językowe, za pomocą których został zaprezentowany
świat wewnętrzny bohaterów powieści |
• porównać Lalkę
Bolesława Prusa z wybraną powieścią realistyczną • wypowiedzieć
się na temat realizmu społeczno-obyczajowego w kontekście historycznym • omówić znaczenie sposobu przedstawienia
jeneralnej bitwy dla kreowania postaci Ignacego
Rzeckiego |
25. Lalka i perła – komentarz
Olgi Tokarczuk |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu |
• wyjaśnić, jak
należy rozumieć sformułowanie o dwóch Izabalach |
• przedstawić
tezę tekstu |
• przedstawić
sposób, w jaki autorka uzasadnia psychoanalityczną interpretację obsesji miłosnej
Wokulskiego |
• przedstawić podstawowe założenia
psychologii głębi |
26. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować informacje zawarte w tekście |
• przetwarzać informacje zawarte w tekście |
• rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora • przedstawić i uzasadnić własne sądy |
• podjąć polemikę |
27. Prus publicysta – Kronika tygodniowa |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu • przedstawić
definicję felietonu |
• wskazać cechy
gatunkowe felietonu • omówić
kompozycję felietonu • odnaleźć
elementy światopoglądu pozytywistycznego w tekście |
• omówić
sposób, w jaki Bolesław Prus prezentował współczesnych sobie warszawiaków • odnaleźć w
tekście ironię i określić jej funkcję • wskazać elementy
stylu publicystycznego |
• porównać
wybrany współczesny felieton z tekstem Bolesława Prusa |
|
28.
Konteksty
i nawiązania – Maria Poprzęcka, Greta d’Arc |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu |
• omówić kompozycję tekstu • wskazać cechy gatunkowe tekstu • wskazać w tekście elementy stylów potocznego i
publicystycznego |
• wskazać pytania retoryczne i określić ich funkcję •
wyjaśnić, na czym polega analogia pomiędzy bohaterkami felietonu |
• zinterpretować znaczenie tytułu felietonu |
|
29. Nowela paraboliczna – Z legend dawnego
Egiptu Bolesława Prusa (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść noweli • scharakteryzować
świat przedstawiony • określić
rodzaj narracji |
• wskazać cechy
gatunkowe noweli • scharakteryzować
Ramzesa i Horusa • omówić
funkcję klamry kompozycyjnej |
• odnieść treść
noweli do światopoglądu pozytywistycznego • wyjaśnić rolę
kostiumu historycznego |
• dokonać
analizy fragmentów tekstu pod kątem jego funkcji poetyckiej • zinterpretować
paraboliczny charakter noweli |
• zinterpretować symbolikę liczby trzy |
30. Bolesław Prus – podsumowanie |
• wymienić
najważniejsze wydarzenia w biografii Bolesława Prusa |
• wymienić i scharakteryzować
omawiane utwory Bolesława Prusa |
• wskazać
najważniejsze tematy i motywy w twórczości Bolesława Prusa |
• wyjaśnić znaczenie twórczości Bolesława
Prusa dla rozwoju literatury polskiej |
• wypowiedzieć
się na temat twórczości Bolesława Prusa w kontekście jego biografii • podjąć dyskusję na temat znaczenia
twórczości Prusa dla rozwoju literatury polskiej |
31. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstu |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę kontekstów w odczytaniu
sensu utworu |
• samodzielnie zinterpretować tekst |
32. Potop Henryka
Sienkiewicza – wprowadzenie do lektury (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść Potopu • scharakteryzować
świat przedstawiony powieści |
• wymienić
elementy składające się na kompozycję powieści • wskazać cechy
gatunkowe powieści historycznej o modelu walterskotowskim • przedstawić
genezę powieści |
• umieścić
wydarzenia z powieści w kontekście historycznym |
• przedstawić
sylwetkę twórczą Henryka Sienkiewicza |
|
33. Różne prawdy o Polakach – Potop Henryka
Sienkiewicza (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść fragmentów powieści • wskazać
perspektywę, z której poznajemy przebieg rozmowy |
• omówić
reakcje pozostałych bohaterów tekstu – Lisoli i
Kmicica • scharakteryzować
Kmicica na podstawie fragmentów powieści i w kontekście jej całości • omówić sposób
prowadzenia narracji we fragmentach tekstu |
• przedstawić
sposób charakteryzowania Polaków przez Weyharda Wrzeszczowicza • przedstawić
znaczenie klasztoru jasnogórskiego w powieści |
• porównać
opinię Wrzeszczowicza ze słowami królowej, które
padają w dalszej części powieści |
|
34. Kreacje bohaterów w Potopie Henryka
Sienkiewicza (lektura obowiązkowa) |
• wymienić
bohaterów powieści • podzielić
bohaterów na pierwszoplanowych, drugoplanowych i epizodycznych |
• omówić
przemianę Kmicica w odniesieniu do kontekstu romantycznego bohatera
dynamicznego • scharakteryzować
Oleńkę Billewiczównę |
• wskazać
wzorce osobowe, które posłużyły do stworzenia postaci Jana Kazimierza oraz
Michała Wołodyjowskiego, i odnieść je do bohaterów • przedstawić Onufrego Zagłobę jako typowego Sarmatę |
• omówić sposób
kreacji bohaterów negatywnych na przykładzie braci Radziwiłłów • wypowiedzieć
się na temat prawdopodobieństwa psychologicznego postaci |
• podjąć
dyskusję na temat stereotypów w kontekście bohaterów Potopu • wypowiedzieć
się na temat kreowania sympatii wobec Andrzeja Kmicica |
35. Potop, czyli mitologia narodowa (lektura obowiązkowa) |
• wskazać
rozbieżności pomiędzy prawdą historyczną a sposobem jej przedstawienia w
powieści |
• wskazać
elementy mitologizujące historię Polski |
• określić
funkcję modyfikacji w sposobie prezentowania historii • wyjaśnić,
jaką rolę w procesie pokrzepienia serc odgrywają:
historia, tradycja, sposób kreacji bohaterów, miłość, przyjaźń, humor |
• odnieść się krytycznie do sposobu przedstawienia
historii i bohaterów w powieści • wyjaśnić
funkcję wypowiedzianych pod koniec utworu słów Zagłoby w planie ideologicznym
powieści |
• wypowiedzieć
się na temat polskich mitów narodowych w kontekście opinii Normana Daviesa • podjąć dyskusję na temat tworzenia
mitologii narodowej w odniesieniu do Potopu Henryka Sienkiewicza i
innych wybranych tekstów kultury |
36. Powieść historyczna – gatunek i styl (lektura obowiązkowa) |
• wskazać trzy
typy narracji w przytoczonych fragmentach tekstu |
• wskazać cechy
gatunkowe powieści historycznej o modelu walterskotowskim • wskazać fragmenty
tekstu, w których zastosowano archaizację |
• wskazać
fragmenty tekstu, w których zostały wykorzystane różne rodzaje komizmu, i
określić funkcję tego zabiegu • omówić zabiegi stylizacyjne w tekście |
• wskazać
fragmenty powieści, w których narrator nie tylko opisuje wydarzenia, lecz także
je interpretuje |
• wskazać i omówić
toposy w powieści • odnaleźć w
powieści fragmenty stylizowane na epos homerycki • odnieść się
do opinii Witolda Gombrowicza na temat pisarstwa Henryka Sienkiewicza |
37. Konteksty i nawiązania – Andrzej Waligórski, Obrona
Częstochowy |
•
zrelacjonować treść fragmentów tekstu •
wskazać te elementy tekstu, które są wiernym odtworzeniem fabuły Potopu, i te, które się od niej różnią |
•
wyjaśnić, na czym polegają zmiany wprowadzone przez Andrzeja Waligórskiego •
wskazać komizm we fragmentach tekstu i wyjaśnić, w jaki sposób autorowi udało
się uzyskać efekt humorystyczny |
•
omówić funkcję połączenia stylu potocznego z patosem • omówić
satyryczny i parodystyczny charakter fragmentów tekstu |
•
omówić sposób naśladowania stylu Henryka Sienkiewicza |
•
podjąć dyskusję na temat funkcji parodii |
38. Henryk Sienkiewicz – podsumowanie |
• wymienić
najważniejsze wydarzenia w biografii Henryka Sienkiewicza |
• wymienić i scharakteryzować
omawiane utwory Henryka Sienkiewicza |
• wskazać
najważniejsze tematy i motywy w twórczości Henryka Sienkiewicza |
• wyjaśnić
znaczenie twórczości Henryka Sienkiewicza dla rozwoju literatury polskiej |
• wypowiedzieć
się na temat twórczości Henryka Sienkiewicza w kontekście jego biografii • podjąć
dyskusję na temat znaczenia twórczości Sienkiewicza dla rozwoju literatury
polskiej |
39.
Interpretacja
tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstu |
• zinterpretować tekst według podanych
wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworu |
•
samodzielnie zinterpretować tekst |
40. Dialog pokoleń w Nad Niemnem Elizy
Orzeszkowej (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu |
• scharakteryzować bohaterów fragmentów powieści • opisać relacje pomiędzy bohaterami fragmentów tekstu • omówić stosunek do przeszłości Andrzejowej i Zygmunta
Korczyńskich |
• omówić sposoby kreacji bohaterów • zinterpretować ostatni akapit tekstu pod kątem przemiany, która
dokonała się w bohaterce • omówić inne konflikty pokoleń przedstawione w powieści Nad
Niemnem |
• dokonać analizy argumentacji bohaterów i wskazać elementy
racjonalne oraz emocjonalne • odnaleźć w tekście ocenę dokonaną przez narratora i ją
przedstawić |
• przedstawić różne
kreacje matek w powieści Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej |
41.
W
świecie wartości – Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej (lektura
uzupełniająca) |
• opisać dwie mogiły • wskazać fragmenty tekstu, w których jest mowa o
powstaniu • zrelacjonować losy Jana i Cecylii |
• przedstawić rolę mogił w powieści
• porównać Jana Bohatyrowicza i Zygmunta
Korczyńskiego, zwracając uwagę na sposób kreowania tych postaci •
odnaleźć przykłady użycia języka ezopowego |
• przedstawić model patriotyzmu zaprezentowany w
powieści • dostrzec elementy światopoglądu pozytywistycznego
w powieści • wskazać tendencyjność narracji w prezentowaniu
wartości |
• dokonać analizy sceny, w której Jan pokazuje
Justynie mogiłę powstańczą, pod kątem motywów religijnych, symboli i zjawisk
przyrodniczych • dokonać analizy związku pomiędzy stosunkiem
bohaterów do mogiły a stosunkiem narratora do bohaterów |
• omówić różne sposoby podejmowania tematu powstania
styczniowego w wybranych tekstach kultury |
42. Bohaterowie i przestrzeń w Nad Niemnem
Elizy Orzeszkowej (lektura uzupełniająca) |
• wymienić
miejsca, w których toczy się akcja powieści |
• przyporządkować
bohaterów do miejsc, w których są oni prezentowani |
• wyjaśnić, w
jaki sposób przestrzeń charakteryzuje bohaterów |
• wyjaśnić,
jaką rolę w kreacji bohaterów odgrywa natura |
• wyjaśnić, na
czym polega mitologizacja świata w Nad Niemnem |
43. Realizm w powieści Nad Niemnem Elizy
Orzeszkowej (lektura uzupełniająca) |
• wymienić
założenia realizmu |
• wskazać
elementy realizmu historycznego w powieści • wskazać
elementy realizmu topograficznego w utworze • wskazać
elementy realizmu społeczno-obyczajowego w powieści |
• dokonać
analizy wypowiedzi bohaterów pod kątem realizmu języka |
• dokonać analizy
narracji i wskazać elementy odbiegające od jej prostego stylu |
• porównać
sposób przedstawienia żniw w powieści z obrazem Jeana-François Milleta Kobiety
zbierające kłosy i dziełami z innych epok prezentującymi tę tematykę |
44. Konteksty i nawiązania – Czesław Miłosz, Rozbieranie
Justyny |
• zrelacjonować
treść wiersza • określić rodzaj liryki • wskazać adresatkę liryczną |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • porównać poetyckie wyobrażenie Justyny z jej wizerunkiem
wykreowanym przez Elizę Orzeszkową • omówić kompozycję wiersza |
• zinterpretować tytuł utworu • zinterpretować
zakończenie wiersza |
• zinterpretować motyw świec pojawiający się na początku i na końcu
wiersza |
• omówić
kontekst historyczny wiersza |
45. Eliza Orzeszkowa, Gloria victis (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść noweli • wskazać
narratorów pojawiających się w utworze |
• wymienić nawiązania
do Biblii oraz mitologii pojawiające się w utworze i określić ich funkcję • wskazać
przykłady konwencji baśniowej • omówić
kompozycję utworu |
• wyjaśnić, w
jaki sposób w utworze jest realizowana funkcja poetycka • zinterpretować
tytuł utworu |
• wyjaśnić, na
czym polega zabieg mitologizacji |
|
46. Eliza Orzeszkowa – podsumowanie |
• wymienić
najważniejsze wydarzenia w biografii Elizy Orzeszkowej |
• wymienić i scharakteryzować
omawiane utwory Elizy Orzeszkowej |
• wskazać
najważniejsze tematy i motywy w twórczości Elizy Orzeszkowej |
• wyjaśnić znaczenie twórczości Elizy Orzeszkowej dla
rozwoju literatury polskiej |
• wypowiedzieć
się na temat twórczości Elizy Orzeszkowej w kontekście jej biografii • podjąć dyskusję na temat znaczenia
twórczości Orzeszkowej dla rozwoju literatury polskiej |
47. Petersburg – miasto pułapka (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść utworu • określić
miejsce akcji |
• wskazać
fragmenty prezentujące pomieszczenia, w których przebywają bohaterowie
(szynk, pokój Raskolnikowa, mieszkanie Marmieładowów,
pokój Soni) |
• wyciągnąć
wnioski z opisów różnych przestrzeni (zazwyczaj dusznych i nędznych) |
• dokonać analizy
rozpoczynającego utwór fragmentu opisującego ulice Petersburga pod kątem
oddziaływania na zmysły • odnieść opisy przestrzeni do fabuły utworu |
• porównać opisy Petersburga ze Zbrodni
i kary Fiodora Dostojewskiego z opisami tego miasta zawartymi w Ustępie
do Dziadów cz. III Adama Mickiewicza |
48. Raskolnikow na rozdrożach ideologii (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • zrekonstruować poglądy Raskolnikowa
zawarte w jego artykule |
• ustalić, jakie poszlaki naprowadziły Porfirego Pietrowicza na
pomysł, że zbrodniarzem jest Raskolnikow • omówić emocje, które towarzyszą
Raskolnikowowi podczas rozmowy ze śledczym |
• wyjaśnić, dlaczego Raskolnikow przyznał
się do popełnienia zbrodni • wyjaśnić znaczenie opowieści Marmieładowa o Soni i listu do Raskolnikowa od matki dla
podjęcia decyzji o popełnieniu zbrodni |
• zinterpretować znaczenie snu o koniu w
kontekście planowanej zbrodni • opisać stan
psychiczny Raskolnikowa po zamordowaniu kobiet i wyjaśnić jego przyczynę |
|
49. i 50. Rozum w starciu z wiarą – zbrodnia i jej
odkupienie (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić historię Soni |
• opisać postawę życiową Soni • wymienić podobieństwa i różnice
pomiędzy Sonią a Rodionem • omówić postawy Soni i Raskolnikowa na
Syberii |
• omówić funkcję przywołania w utworze opowieści
o Łazarzu • omówić reakcję Soni na wiadomość o
zbrodni Raskolnikowa i wyjaśnić jej przyczynę • wyjaśnić, dlaczego w konfrontacji postaw to Sonia
odnosi zwycięstwo |
• dokonać analizy potyczek słownych
pomiędzy Sonią a Rodionem w kontekście postaw
życiowych bohaterów • zinterpretować znaczenie snu
Raskolnikowa na Syberii |
• omówić motyw
walki dobra ze złem w różnych tekstach kultury |
51. i 52. Powieść społeczna, psychologiczna czy
filozoficzna? (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić poglądy bohaterów powieści • zdefiniować powieść psychologiczną i powieść
polifoniczną |
• omówić problematykę społeczną powieści na przykładzie historii
rodziny Marmieładowów • wskazać na podstawie hasła powieść
psychologiczna ze Słownika terminów
literackich cechy tego gatunku w Zbrodni i karze • wskazać elementy konwencji
realistycznej i naturalistycznej w powieści |
• zinterpretować sny przedstawione w
powieści i określić ich funkcję • uzasadnić na podstawie fragmentów
tekstu stwierdzenie, że Zbrodnia i kara jest powieścią polifoniczną |
• dokonać analizy monologów wewnętrznych Raskolnikowa
w kontekście problematyki psychologicznej • określić funkcję Arkadiusza Swidrygajłowa w powieści |
• omówić postać Swidrygajłowa
– dokonać analizy jego wyglądu, postępowania oraz snów |
53. Lew i mysz […] –
komentarz do lektury |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu • wyjaśnić znaczenie
pojęć: bajka, alegoria |
• wyjaśnić
alegoryczne znaczenie bajki Iwana Kryłowa • wyjaśnić znaczenie
określenia przestępca-intelektualista użytego
przez Henryka Paprockiego |
• wyjaśnić, w
jaki sposób – zdaniem Henryka Paprockiego – dokonała się przemiana wewnętrzna
Rodiona |
• omówić role
Ewangelii, Soni i sumienia w procesie przemiany Raskolnikowa |
|
54. Konteksty i nawiązania – Dmitry Glukhovsky, Tekst |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu |
• scharakteryzować
bohatera tekstu • porównać Goriunowa z Raskolnikowem |
• zinterpretować
znaczenie smartfona dla wymowy fragmentów tekstu |
• wyjaśnić
funkcję oniryzmu we fragmentach tekstu • zinterpretować
znaczenie ostatnich pięciu zdań tekstu |
• wypowiedzieć
się na temat: „Jeśli nawet można uciec przed sprawiedliwością, to czy można
uciec przed samym sobą?”, przywołując
różne teksty kultury |
55. i 56. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować teksty według podanych wskazówek |
• wyjaśnić, czym są konteksty:
literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki, kulturowy,
religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę kontekstów w odczytaniu
sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować teksty |
57. i 58. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować informacje zawarte w tekstach |
•
przetwarzać informacje zawarte w tekstach |
•
rozpoznać główne problemy w tekstach |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowiska autorów • przedstawić i uzasadnić własne sądy |
• podjąć polemikę |
*59. Honoriusz Balzak, Ojciec Goriot |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu |
• przedstawić
poglądy Vautrina i Rastignaca |
• porównać
poglądy Vautrina na temat Paryża z poglądami
Wokulskiego na temat Warszawy |
• zinterpretować
metaforę użytą w tekście |
|
*60. i 61. Gustaw Flaubert, Pani Bovary. Z
obyczajów prowincji |
• zrelacjonować
treść powieści • omówić świat
przedstawiony |
• scharakteryzować
Emmę i Karola • scharakteryzować
drobnomieszczaństwo przedstawione w utworze • omówić obraz
prowincjonalnego życia Francuzów • wypowiedzieć
się na temat narracji w utworze |
• wyjaśnić
przyczyny poczucia niespełnienia Emmy • opisać
Izabelę Łęcką i Emilię Korczyńską w kategoriach bovaryzmu • porównać
obraz mieszczaństwa przedstawiony w dziele Gustawa Flauberta i w Lalce • wskazać
fragmenty tekstu, w których użyto mowy pozornie zależnej, i określić jej funkcję |
• dokonać analizy
zachowania bohaterki • dokonać analizy
języka fragmentów tekstu i określić funkcję zastosowanych w nich zabiegów
językowych • dokonać analizy
sceny umierania Emmy |
• wyjaśnić
symbolikę znaczących przedmiotów, zjawisk i motywów pojawiających się w
powieści • zinterpretować
zdanie wygłoszone przez Gustawa Flauberta |
*62. Nuda buduaru – o Pani
Bovary Gustawa Flauberta |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu |
• wyjaśnić
znaczenie użytego w komentarzu wyrazu nuda
w kontekście powieści Gustawa Flauberta |
• porównać różne definicje bovaryzmu |
• zinterpretować
motyw ognia |
• wyjaśnić
związek pomiędzy nudą a zmysłowością |
*63. Konteksty i nawiązania – Margaret Atwood, Pani Wyrocznia |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu |
• scharakteryzować
bohaterkę tekstu i porównać ją z Emmą Bovary • zrelacjonować
opinie Joan Foster i jej koleżanek na temat miłości i mężczyzn oraz odnieść
je do terminu bovaryzm |
• wypowiedzieć
się na temat narracji tekstu i porównać ją z narracją Pani Bovary |
• wskazać
odwołania, motywy oraz aluzje literackie użyte przez autorkę i określić ich
funkcje |
• odnieść
termin „bovaryzm” do wybranych tekstów kultury |
POZYTYWIZM
– KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
64. i 65. Stylizacja – jej rodzaje i funkcje w
tekstach |
• zdefiniować stylizację • przedstawić podział stylizacji ze
względu na stopień nasycenia służącymi jej środkami • przedstawić podział stylizacji ze
względu na typ podstawy • wymienić funkcje stylizacji • wymienić rodzaje stylizacji |
• rozpoznać w podanych przykładach
stylizacje całościowe, fragmentaryczne i minimalne • rozpoznać w podanych przykładach
rodzaje stylizacji • wskazać kolokwializmy w tekście |
• wskazać elementy języka świadczące o
konkretnym rodzaju stylizacji • zastąpić wyrazy nacechowane
stylistycznie wyrazami z języka ogólnego • wskazać rodzaje stylizacji literackiej
w podanych fragmentach tekstu |
• przeredagować podane fragmenty tekstu
tak, aby zastosować w nich stylizację • wskazać intertekstualność
w podanym fragmencie tekstu |
• rozpoznać w tekście pastisz, parodię i
trawestację • stworzyć tekst parodiujący wybrany utwór
literacki |
66.
Kompetencje
językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
• posługiwać się nowo poznaną
terminologią |
• wykorzystywać teorię do rozwiązywania
zadań |
• poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
67. i 68. Składnia w interpretacji i tworzeniu
tekstów |
• wymienić rodzaje grup składniowych i
wskazać je w podanych przykładach • wyróżnić typy
wypowiedzi ze względu na modalność • wymienić
figury słowne i figury myśli |
• rozpoznać
figury słowne i figury myśli w podanych przykładach • wskazać temat
oraz remat i określić porządek wypowiedzi w
podanych przykładach • wyjaśnić znaczenie
pojęć: struktura syntaktyczna, struktura tematyczno-rematyczna,
struktura semantyczno-logiczna |
• określić
rodzaje modalności w podanych przykładach • przekształcić
podane wypowiedzi tak, aby zmodyfikować temat |
• przeredagować
podane teksty tak, aby stanowiły logiczną i spójną całość |
• wyjaśnić istotę presupozycji
na przykładzie • określić rodzaje presupozycji
w podanych przykładach |
69. Zasady interpunkcji oraz jej
składniowo-znaczeniowy charakter |
• wymienić znaki interpunkcyjne • zrelacjonować zasady stosowania znaków
interpunkcyjnych |
• sklasyfikować znaki interpunkcyjne • omówić funkcję znaków interpunkcyjnych • określić funkcję znaków przestankowych
w podanych zdaniach |
• wyjaśnić, na czym polegają błędy
interpunkcyjne w podanych zdaniach • skorygować interpunkcję tekstu |
• zredagować
tekst, w którym wyraża emocje za pomocą znaków interpunkcyjnych |
|
*70. Funkcje języka |
• wymienić funkcje języka • zdefiniować poszczególne funkcje języka |
• rozpoznać w podanych przykładach
realizację funkcji języka |
• podać przykłady regionalizmów i wyrażeń
środowiskowych w kontekście funkcji społecznej języka |
• sformułować wypowiedzi, w których będą
realizowane poszczególne funkcje języka |
• wyjaśnić sens stwierdzenia Ludwiga
Wittgensteina |
POZYTYWIZM
– TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
71. Rozpoznawanie mechanizmów manipulacji i
skuteczne przeciwstawianie się jej |
• zdefiniować perswazję i manipulację • wymienić językowe i pozajęzykowe
zabiegi służące manipulacji |
• odróżnić perswazję od manipulacji • podać przykłady językowych i
pozajęzykowych zabiegów służących manipulacji |
• rozpoznać techniki manipulacyjne w
podanym tekście |
• przygotować wypowiedź o charakterze
manipulacyjnym |
• określić presupozycje
podanych zdań • określić funkcje ironii w podanych
przykładach |
72. Kompetencje językowe i komunikacyjne –
ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
• funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę
językową |
|
73. Erystyka w dyskusji, typy argumentów |
• zdefiniować erystykę i określić jej
cele • wymienić typy argumentów erystycznych |
• podać przykłady różnych typów
argumentów erystycznych • wskazać chwyty erystyczne w podanych
wypowiedziach |
• wyjaśnić, na czym polegają świadome błędy
logiczne w podanych wypowiedziach |
• stworzyć
dialog z zastosowaniem chwytów erystycznych |
• wymienić cechy wywodu demagogicznego • dokonać analizy przykładu wywodu
demagogicznego |
74. Dyskusja a spór i kłótnia |
• przedstawić różnice pomiędzy dyskusją,
sporem a kłótnią • wymienić rodzaje dyskusji • wymienić zasady dyskutowania • wymienić cechy agresji językowej |
• wymienić rodzaje dyskusji • wskazać środki językowe będące przejawami
agresji • przedstawić sposoby reakcji na agresję językową • rozpoznawać dyskusję, spór i kłótnię w
podanych przykładach |
• przygotować argumenty do dyskusji na podany
temat • odróżnić krytykę od agresji językowej |
• uczestniczyć w debacie • zaproponować
strategie obrony przed agresją językową |
|
75. Definicja i hasło encyklopedyczne |
• omówić budowę definicji • omówić budowę hasła słownikowego • przedstawić budowę hasła
encyklopedycznego |
• wymienić różnice pomiędzy definicją
słownikową a definicją encyklopedyczną • wymienić reguły obowiązujące podczas
budowania definicji • wymienić zasady tworzenia hasła
encyklopedycznego • odróżnić hasło słownikowe od hasła encyklopedycznego
|
• wskazać błędy w podanych definicjach i
je skorygować |
• stworzyć
definicję podanego hasła |
|
POZYTYWIZM
– POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE |
|||||
76. i 77. Powtórzenie i
podsumowanie wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty |
•
wyciągnąć wnioski •
określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany
materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wykorzystywać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
Autorka: Magdalena Lotterhoff