Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad
słowami klasa 2 część 1
Prezentowane
wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny
Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad
słowami w pierwszym semestrze klasy 2. Wymagania dostosowano do
sześciostopniowej skali ocen.
* zakres
rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
Numer |
Wymagania
konieczne (ocena
dopuszczająca) |
Wymagania
podstawowe (ocena
dostateczna) |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) |
Wymagania
wykraczające (ocena
celująca) |
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
|
ROMANTYZM – O EPOCE |
|||||
2. i 3. Romantyzm – wprowadzenie do epoki |
• wyjaśnić etymologię nazwy epoki • przedstawić ramy czasowe romantyzmu europejskiego
i polskiego |
• wyjaśnić, na czym polegała specyfika romantyzmu
polskiego • przedstawić wydarzenia historyczne, które miały
wpływ na kształtowanie się nowej epoki |
• przedstawić rolę rewolucji francuskiej w procesie
kształtowania się nowej epoki |
• przedstawić najważniejsze założenia filozofii
romantycznej |
• wyjaśnić, na czym polegał wpływ wydarzeń
historycznych w Europie i na świecie na proces kształtowania się nowej epoki • opisać specyfikę życia codziennego w romantyzmie • omówić obrazy Thomasa Cole’a i Johana Christiana
Dahla w kontekście epoki |
4. i 5. Sztuka romantyczna |
• wskazać i zilustrować przykładami najważniejsze
tematy sztuki romantycznej |
• wymienić cechy charakterystyczne stylu
romantycznego i objaśnić je na przykładach |
• wymienić nazwiska najważniejszych twórców
romantyzmu i omówić ich dzieła |
• dokonać analizy wpływu gotyku na sztukę
romantyczną • dokonać analizy romantycznego dzieła sztuki |
• wymienić cechy romantycznego pejzażu • omówić zagadnienie polskiego malarstwa romantycznego • wypowiedzieć się na temat muzyki romantycznej |
ROMANTYZM – TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA |
|||||
6. Wprowadzenie do literatury romantycznej |
• wymienić motywy i tematy charakterystyczne dla
literatury romantycznej • wymienić gatunki realizowane w literaturze
romantycznej |
• wymienić i omówić cechy bohatera romantycznego • wymienić typy bohaterów romantycznych i wskazać
ich rodowody |
• określić rolę wyobraźni i natchnienia w twórczości
romantyków • określić rolę wątków irracjonalnych w twórczości
romantyków |
• wskazać specyfikę literatury polskiej i wyjaśnić
jej genezę |
• scharakteryzować specyfikę romantycznych gatunków
literackich |
7. Konteksty i nawiązania – Sándor Márai, Zadanie |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji • wskazać bohatera romantycznego |
• omówić kompozycję opowiadania • scharakteryzować postać głównego bohatera |
• wypowiedzieć się na temat postawy głównego
bohatera w kontekście definicji bohatera romantycznego • zinterpretować tytuł opowiadania |
• zinterpretować ostatnie zdanie utworu • wskazać elementy romantycznej wizji świata i
wypowiedzieć się na temat jej konfrontacji z rzeczywistością |
• podjąć dyskusję na
temat przyczyn samotności bohaterów romantycznych |
8. Zacieranie granic między fikcją a rzeczywistością – Król olch Johanna Wolfganga Goethego |
• zrelacjonować treść ballady • wskazać narratora i bohaterów tekstu |
• omówić punkty widzenia ojca i syna • scharakteryzować króla olch • omówić cechy gatunkowe utworu |
• wypowiedzieć się na temat emocji towarzyszących
bohaterom • wyjaśnić, dlaczego tylko dziecko widzi króla |
• określić nastrój wiersza i to, w jaki sposób
został on zbudowany • określić konwencję literacką dominującą w utworze |
• wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia
romantycznego nastroju ballady w utworze Król
olch Franciszka Schuberta |
9. Konteksty i nawiązania – Andrzej Sapkowski, Pani Jeziora |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • omówić świat przedstawiony • określić rodzaj narracji |
• wskazać cechy literatury fantasy we fragmentach tekstu • scharakteryzować bohaterów fragmentów tekstu |
• omówić relacje między bohaterami • dokonać analizy nawiązań do literatury
romantycznej – zarówno w treści, jak i w formie tekstu |
• podać przykłady archaizacji języka i określić
funkcję tego zabiegu • dokonać analizy sposobu budowania nastroju grozy i
dynamizowania akcji |
•
wypowiedzieć się w odniesieniu do fragmentu artykułu Franka Furediego na
temat ewoluowania motywu strachu w literaturze i sztuce na przestrzeni epok •
podjąć dyskusję na temat przyczyn popularności fantastyki |
10. Cierpienia
młodego Wertera Johanna
Wolfganga Goethego – bestseller swoich czasów (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentu tekstu • określić rodzaj narracji |
• scharakteryzować tytułowego bohatera • zaprezentować obraz uczucia Wertera do Lotty
wyłaniający się z tekstu |
• scharakteryzować miłość romantyczną w kontekście
przeczytanych fragmentów tekstu |
• wyjaśnić przyczynę wyboru powieści epistolarnej • wskazać przykłady funkcji ekspresywnej i wyjaśnić znaczenie
jej dominacji w tekście |
• podjąć dyskusję na temat aktualności romantycznego
sposobu przeżywania miłości we współczesnym świecie |
11. i 12. Johann Wolfgang Goethe, Faust. Tragedia (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść dramatu na podstawie
streszczenia • zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić przynależność rodzajową i gatunkową
utworu |
• scharakteryzować głównych bohaterów • zdefiniować bohatera faustowskiego |
• omówić funkcję dobra i zła w dziele • dostrzec i przedstawić uniwersalną wymowę utworu |
• zinterpretować słowa Mefistofelesa: Cząstka
siły mała, / Co złego pragnąc zawsze dobro zdziała |
• podjąć dyskusję na
temat możności osiągnięcia przez człowieka szczęścia • przedstawić utwory
zawierające topos Fausta |
13. Konteksty i nawiązania – Wisława Szymborska, Prospekt |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego |
• scharakteryzować adresata lirycznego • wskazać środki retoryczne i określić ich funkcję |
• wskazać i zinterpretować nawiązanie do Fausta Johanna Wolfganga Goethego • porównać dwa rodzaje kuszenia: w dramacie Goethego i w wierszu
Szymborskiej |
• postawić tezę interpretacyjną • zinterpretować tytuł wiersza |
• podjąć dyskusję na temat „kusicieli” XXI wieku |
*14. Fryderyk Schiller, Do Radości |
• zrelacjonować treść utworu • wskazać podmiot liryczny i adresata wiersza |
• omówić sposób zaprezentowania radości w utworze • przedstawić obraz świata wyłaniający się z utworu |
• wskazać w wierszu elementy klasycystyczne • wskazać w wierszu motywy należące do światopoglądu
romantycznego |
• omówić relacje pomiędzy radością a miłością w
utworze |
• przedstawić swoje
zdanie na temat przyczyn wyboru utworu na hymn Unii Europejskiej |
*15. Fryderyk Schiller, Rękawiczka. Powiastka |
• zrelacjonować treść utworu • określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• wskazać cechy ballady • przedstawić sposób
ukazania motywu rycerza |
• sformułować przesłanie
utworu |
• dokonać analizy środków
językowych budujących nastrój wiersza |
• omówić funkcję kostiumu
historycznego w utworze |
*16. Poeci jezior – William
Wordsworth, Wiersze (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotów lirycznych w
wierszach • wskazać
środki stylistyczne w wierszach |
• omówić funkcję środków językowych użytych w
wierszu Świat
ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy • wskazać w utworze wyrażenia o charakterze
wartościującym i określić ich funkcję |
• sformułować tezy interpretacyjne wierszy |
• podjąć dyskusję na temat roli natury w XIX wieku w
kontekście utworu Żonkile • podjąć dyskusję na temat relacji pomiędzy
człowiekiem a przyrodą w kontekście utworu Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy |
*17. Poeci jezior – Samuel Taylor
Coleridge, Loch (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść wiersza • określić
rodzaj liryki |
• omówić kompozycję wiersza |
• dokonać analizy środków językowych użytych w
wierszu • zinterpretować tytuł wiersza |
• zinterpretować w kontekście wiersza fotografie zamieszczone
w podręczniku |
• podjąć dyskusję na temat relacji pomiędzy naturą a
cywilizacją |
18. i 19. George Gordon Byron, Giaur (lektura uzupełniająca) |
•
zrelacjonować treść utworu na podstawie streszczenia •
zrelacjonować treść fragmentów tekstu •
określić sposób relacjonowania wydarzeń |
•
scharakteryzować tytułowego bohatera na podstawie fragmentów tekstu • wskazać cechy gatunkowe we fragmentach tekstu |
• zdefiniować miłość romantyczną w kontekście fragmentów tekstu |
• wypowiedzieć się na temat tragizmu w odniesieniu
do bohatera |
• przedstawić wybranego bohatera kultury
współczesnej, którego można określić mianem bohatera bajronicznego |
*20. Edgar Allan Poe, Berenice (lektura uzupełniająca) |
•
zrelacjonować treść fragmentów tekstu •
określić rodzaj narracji |
•
omówić sposób przedstawienia przez narratora samego siebie oraz tytułowej
bohaterki •
scharakteryzować bohatera / narratora |
•
zinterpretować symbolikę biblioteki jako miejsca akcji |
•
dokonać analizy środków językowych budujących nastrój grozy |
•
wypowiedzieć się na temat symbolu zębów w kulturze |
21. Carlos Ruiz Zafón, Marina |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• omówić funkcję miejsca akcji, okoliczności i przywołanych
zjawisk atmosferycznych |
• wskazać cechy egotyzmu romantycznego we fragmentach
tekstu • omówić środki językowe tworzące nastrój horroru |
• zinterpretować symboliczne znaczenie portretu Mariny |
•
porównać sposób kreowania koszmaru we fragmentach tekstu oraz na obrazie Johna
Henry’ego Fuseliego Nocna mara
(Koszmar) •
podjąć dyskusję na temat motywów najczęściej pojawiających się we
współczesnych horrorach |
22. Adam Mickiewicz, Oda
do młodości (lektura obowiązkowa) |
•
zrelacjonować treść wiersza •
określić rodzaj liryki |
• nazwać
funkcję językową dominującą w wierszu i uzasadnić swoje stanowisko •
wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego •
wskazać w utworze postawę podlegającą krytyce oraz przeciwstawione jej cechy
młodości |
•
omówić nastrój utworu i wskazać środki językowe, które go tworzą •
wskazać elementy klasycyzmu i romantyzmu w utworze |
•
sformułować program przedstawiony w wierszu |
• omówić wybrany tekst kultury prezentujący ideały
młodości i przyjaźni |
23., 24.
i 25. Adam Mickiewicz, Ballady
i romanse (lektura obowiązkowa) |
Romantyczność: •
zrelacjonować treść ballady •
opisać różne reakcje osób zgromadzonych wokół
Karusi: ludu, Starca i narratora Świteź: • zrelacjonować treść ballady • określić rodzaj narracji i wskazać narratora Lilije: • zrelacjonować treść ballady • omówić świat przedstawiony |
Romantyczność: •
omówić życie wewnętrzne bohaterki wiersza •
omówić sposób przedstawienia Starca •
wskazać cechy gatunkowe utworu Świteź: • omówić kompozycję ballady • wskazać cechy gatunkowe utworu Lilije: • scharakteryzować bohaterkę utworu wszystkie ballady: • wskazać elementy synkretyczne w utworach |
Romantyczność: •
wskazać objawy świadczące o obłędzie bohaterki •
wskazać środki językowe, za pomocą których jest prezentowana Karusia, i
określić ich funkcję Świteź: • omówić sposób przedstawienia natury i Boga w
balladzie • wskazać elementy światopoglądu romantycznego w
utworze Lilije: • omówić sposób kreacji bohaterki • określić rolę pustelnika • przedstawić rolę natury w balladzie wszystkie ballady: • określić funkcję motywów fantastycznych w utworach |
Romantyczność: •
przedstawić punkty widzenia Starca i narratora oraz odnieść je do
światopoglądów: oświeceniowego i romantycznego •
wyjaśnić, dlaczego wiersz został okrzyknięty manifestem romantyzmu Świteź: • dokonać analizy sposobu przedstawienia Świtezi w
dzień i w nocy Lilije: • dokonać analizy zabiegów artystycznych, dzięki
którym został uzyskany nastrój grozy • porównać główną bohaterkę z lady Makbet wszystkie ballady: • omówić romantyczną koncepcję świata zaprezentowaną
w utworach |
•
przedstawić swoje zdanie na temat sporu pomiędzy narratorem a Starcem w
balladzie Romantyczność •
wskazać elementy konwencji baśniowej w balladach •
wypowiedzieć się na temat filmu Kamila Polaka pt. Świteź •
wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy fantastyką romantyczną a współczesną |
26., 27.
i 28. Adam Mickiewicz, Sonety
krymskie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki • opisać zachowania pasażerów statku z sonetu Burza |
• omówić kompozycję sonetów w odniesieniu do
definicji gatunku • przedstawić postawy wobec życia bohaterów
lirycznych sonetu Droga nad przepaścią
w Czufut-Kale • omówić sposób przedstawienia podróży w utworach |
Burza: • wskazać środki stylistyczne budujące atmosferę
zagrożenia • omówić sposób przedstawienia wyróżniającego się
pasażera Bakczysaraj
w nocy: • wskazać środki stylistyczne i określić ich funkcję Ajudah: • omówić sposób kreacji podmiotu lirycznego • zinterpretować funkcję rozbudowanego porównania
użytego w wierszu wszystkie sonety: • przedstawić funkcję orientalizmów |
Burza: • zinterpretować zakończenie sonetu w kontekście
biografii autora Bakczysaraj
w nocy: • wyjaśnić, na czym polega orientalizm utworu Droga nad
przepaścią w Czufut-Kale: • wypowiedzieć się na temat symboliki przepaści Ajudah: • omówić wiersz jako manifest poezji romantycznej wszystkie sonety: • dokonać analizy sposobu uzyskania określonego
nastroju w poszczególnych utworach |
• porównać kreację
podmiotu lirycznego w wierszu Ajudah ze sposobem przedstawienia Adama
Mickiewicza na obrazie Walentego Wańkowicza Portret Adama Mickiewicza na
Judahu skale • omówić sposoby
przedstawienia motywu homo viator w wybranych tekstach kultury |
29. i 30.
Adam Mickiewicz – wiersze miłosne (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotów lirycznych w
utworach • omówić kompozycję erotyków |
• wskazać środki stylistyczne użyte w wierszach i
określić ich funkcję Do M***: • zinterpretować rolę natury przywołanej w wierszu Niepewność: • omówić sposób przedstawienia relacji pomiędzy
podmiotem lirycznym a bohaterką wiersza • zinterpretować funkcję stylistyczną pytań
umieszczonych na końcu każdej strofy Do*** Na
Alpach w Splügen 1829: • scharakteryzować kreację bohaterki lirycznej • omówić postawę podmiotu lirycznego wobec
doświadczenia niespełnionej miłości |
Do M***: • porównać obraz miłości przedstawiony w wierszu do
przeżyć tytułowego bohatera utworu Johanna Wolfganga Goethego Cierpienia młodego Wertera Niepewność i Do M***: • porównać utwory Do*** Na
Alpach w Splügen 1829: • dokonać analizy sposobu ukazania w wierszu różnych
odcieni uczuć |
• wypowiedzieć się na
temat obrazu kobiety w utworach i porównać go ze współczesną obyczajowością • podjąć dyskusję na
temat relacji damsko-męskich w utworach • wypowiedzieć się na
temat roli miłości w życiu romantyka • porównać romantyczną
koncepcję miłości z barokową i sentymentalną |
31. Konteksty i nawiązania – Konstanty Ildefons
Gałczyński, Teatrzyk Zielona Gęś |
• wskazać elementy aluzji literackiej w utworach |
Oda do
młodości: • wymienić cechy ody i odnieść jej definicję do
utworu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego On nie
doczekał się: • wskazać elementy konwencji romantycznej w utworze Straszna
rozmowa Gżegżółki z duchem: • omówić efekt humorystyczny utworu w kontekście
romantycznej roli świata nadprzyrodzonego |
Oda do
młodości: • wyjaśnić, na czym polega i z czego wynika efekt
komiczny uzyskany w utworze On nie
doczekał się: • wyjaśnić, na czym polega parodia w utworze • zinterpretować funkcję didaskaliów Straszna
rozmowa Gżegżółki z duchem: • omówić funkcję występowania świata
nadprzyrodzonego w utworach romantycznych • zinterpretować tytuł utworu w kontekście atmosfery
grozy |
On nie
doczekał się: • dokonać analizy reakcji bohatera romantycznego
utworu i wyjaśnić przyczynę ich prześmiewczego potraktowania • dokonać analizy wypowiedzi bohaterów utworu i
omówić funkcję kontrastu |
• porównać Odę do
młodości Adama Mickiewicza z jej parodią w kontekstach historycznych, w których
powstały oba utwory • podjąć dyskusję na
temat współczesnego odbioru romantyzmu |
32., 33.,
34. i 35. Adam Mickiewicz, Konrad
Wallenrod (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść utworu • zrekonstruować biografię tytułowego bohatera • określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• wskazać momenty przełomowe w życiu głównego bohatera • omówić kompozycję utworu • przedstawić Konrada Wallenroda jako bohatera
bajronicznego • wymienić funkcje poezji wskazane w Pieśni wajdeloty • scharakteryzować Aldonę i omówić jej funkcję w
utworze |
• wskazać i omówić zabiegi literackie podkreślające
atmosferę tajemnicy wokół głównego bohatera • omówić funkcję Halbana w utworze • wymienić fragmenty liryczne utworu i określić ich
funkcję • zinterpretować zakończenie utworu • wyjaśnić znaczenie Ballady Alpuhara |
• zinterpretować rolę kostiumu historycznego w
utworze • dokonać analizy stylu utworu • wypowiedzieć się w kontekście fragmentów artykułu
Stefana Chwina na temat tragizmu tytułowego bohatera utworu Adama Mickiewicza |
• podjąć dyskusję na
temat problemów etycznych, z którymi mierzył się Konrad Wallenrod • podjąć dyskusję na
temat prawdopodobieństwa psychologicznego Konrada Wallenroda • wypowiedzieć się na
temat roli, jaką literatura odgrywa współcześnie |
36., 37.
i 38. Adam Mickiewicz, Dziady
cz. IV (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść dramatu • wymienić cechy miłości romantycznej |
• scharakteryzować Gustawa jako bohatera
werterowskiego • omówić kompozycję utworu • opisać miłość romantyczną jako religię przeznaczeń • odnaleźć w utworze cechy dramatu romantycznego |
• omówić funkcję literatury w kształtowaniu
wyobrażenia o miłości • porównać Księdza jako antagonistę Gustawa ze
Starcem z Romantyczności • porównać sposób ukazania obłędu i miłości w Dziadach cz. IV i Romantyczności • dokonać analizy sensu przestrogi wygłoszonej przez
Gustawa |
• dokonać analizy środków, za pomocą których został
wykreowany bohater • dokonać analizy ekspresji słownej w wypowiedziach
Gustawa i omówić jej funkcję • wyjaśnić, na czym polega tragizm głównego bohatera |
• przedstawić różne
sposoby prezentowania miłości w wybranych tekstach kultury • podjąć dyskusję na
temat różnych sposobów pojmowania szczęścia w kontekście sporu pomiędzy
Gustawem a Księdzem |
39., 40.,
41., 42. i 43. Adam Mickiewicz, Dziady
cz. III (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść Dziadów cz. III • przedstawić
okoliczności powstania Dziadów cz.
III |
• omówić
kompozycję dramatu • odnieść
treść scen więziennych do biografii Adama Mickiewicza • przedstawić
romantyczną koncepcję poety i poezji • przedstawić
wątki biblijne obecne w Widzeniu Księdza
Piotra • przedstawić
obraz społeczeństwa polskiego na podstawie scen: Salon warszawski i Pan
Senator • przedstawić
cechy dramatu romantycznego na podstawie Dziadów
cz. III • scharakteryzować
Konrada jako bohatera romantycznego |
• zinterpretować
przemianę Gustawa w Konrada • omówić
problem teodycei obecny w Wielkiej
Improwizacji • omówić
prometeizm i psychomachię na podstawie Wielkiej
Improwizacji • omówić
mesjanizm na podstawie Widzenia Księdza
Piotra • dostrzec
stylizację apokaliptyczną w Widzeniu Księdza
Piotra • zinterpretować
słowa Wysockiego: Nasz naród jak lawa… |
• dokonać
analizy kreacji Konrada w Wielkiej Improwizacji • wyjaśnić
symbolikę bajki Żegoty • zinterpretować Ustęp
oraz Do przyjaciół Moskali pod
kątem obrazu społeczeństwa rosyjskiego |
• dokonać analizy „pieśni wampirycznej” Konrada i
omówić ją • opisać funkcję Małej
Improwizacji • omówić funkcję epizodu przedstawiającego historię
Pani Rollisonowej • dokonać analizy scen onirycznych w Dziadach cz. III i porównać je • podjąć dyskusję na temat dwóch postaw wobec Boga:
Konrada i Księdza Piotra |
44. Adam Mickiewicz, Liryki
lozańskie (lektura obowiązkowa) |
•
zrelacjonować treść wierszy •
określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• omówić kreacje podmiotów mówiących w wierszach • omówić kompozycję wierszy |
Nad wodą wielką i czystą…: • omówić sposób przedstawienia natury w wierszu • omówić funkcję paralelizmu w wierszu Polały się łzy me czyste…: • omówić funkcję klamry kompozycyjnej w wierszu • omówić sposób przedstawienia każdego z etapów
życia podmiotu mówiącego |
Nad wodą wielką i czystą…: • dokonać analizy wiersza pod kątem sposobu ukazania
przemijania oba wiersze: • dokonać analizy sposobów uzyskania nastroju w
wierszach • omówić związki utworów ze światopoglądem
romantycznym i z romantyczną metodą twórczą |
• wypowiedzieć się na temat wiersza Polały się łzy me czyste… w kontekście
biografii Adama Mickiewicza • dostrzec i omówić odmienność Liryków lozańskich od dotychczasowej twórczości poety |
45. Podsumowanie wiadomości na temat twórczości Adama
Mickiewicza |
• wymienić najważniejsze wydarzenia w biografii
Adama Mickiewicza |
• wskazać najważniejsze tematy i motywy w twórczości
Adama Mickiewicza |
• wymienić i scharakteryzować omawiane utwory Adama
Mickiewicza |
• przedstawić znaczenie twórczości Adama Mickiewicza
dla rozwoju literatury polskiej |
• przedstawić biografię Adama Mickiewicza • wypowiedzieć się na temat twórczości Mickiewicza w
kontekście jego biografii • podjąć dyskusję na temat znaczenia twórczości
Mickiewicza dla rozwoju literatury polskiej |
46. Tomasz Różycki, Dwanaście
stacji |
• zrelacjonować treść fragmentów utworu • określić rodzaj narracji |
•
wypowiedzieć się na temat narratora |
• porównać początkowy fragment utworu z inwokacją z Pana Tadeusza |
• dokonać analizy języka opisów w kontekście
prezentowanej rzeczywistości |
• wskazać elementy parodii we fragmentach tekstu • omówić obraz Bronisława Wojciecha Linkego Autobus w kontekście omawianych
fragmentów tekstu |
47. i 48.
Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
• odczytać
wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować teksty według podanych wskazówek |
• wyjaśnić,
czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić
rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
•
samodzielnie zinterpretować teksty |
49. i 50. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować
informacje zawarte w tekście |
• przetworzyć
informacje zawarte w tekście |
• rozpoznać
główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autora • zaprezentować
i uzasadnić własne sądy |
•
podjąć polemikę |
*51. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować
informacje zawarte w tekście |
• przetworzyć
informacje zawarte w tekście |
• rozpoznać
główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autora • zaprezentować
i uzasadnić własne sądy |
•
podjąć polemikę |
52. Juliusz Słowacki, Rozłączenie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • przedstawić sytuację liryczną opisaną w wierszu |
• nazwać uczucia podmiotu lirycznego • omówić kompozycję wiersza |
• zinterpretować funkcję kompozycji wiersza • wskazać elementy charakterystyczne dla romantycznego sposobu
obrazowania |
• porównać opisy dwóch światów: obserwowanego przez
podmiot liryczny i znanego adresatce lirycznej |
• omówić wybrany tekst kultury podejmujący temat
rozłączenia dwójki ludzi |
53. i 54. Juliusz Słowacki, Grób Agamemnona (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść utworu • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć
się na temat podmiotu lirycznego • wskazać motywy mitologiczne w wierszu |
• zinterpretować metaforyczne znaczenie motywów
mitologicznych w kontekście wiersza • zinterpretować symbolikę „duszy anielskiej” i
„czerepu rubasznego” oraz pozostałe symbole zawarte w utworze |
• odnieść się do zawartej w utworze opinii podmiotu
lirycznego o Polakach • omówić symbolikę Termopil i Cheronei w odniesieniu
do współczesnej Juliuszowi Słowackiemu historii Polski |
• podjąć dyskusję na temat diagnozy podmiotu
lirycznego dotyczącej Polski i Polaków oraz jej aktualności w świecie
współczesnym • opisać grobowiec szybowy, z którego przemawia podmiot
liryczny |
55. Juliusz Słowacki, Testament mój (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• omówić kreację podmiotu lirycznego • przedstawić kompozycję wiersza i omówić jej
funkcję • wymienić grupy adresatów pojawiające się w wierszu
i określić ich funkcję |
• odnieść treść wiersza do potocznego rozumienia
słowa „testament” • wyjaśnić w kontekście wiersza, czym jest testament
poetycki • określić funkcję wyrażeń o charakterze impresywnym • wskazać wartości istotne dla podmiotu lirycznego |
• omówić realizację motywu exegi monumentum w wierszu |
• porównać motyw exegi
monumentum w znanych sobie tekstach literackich |
56. Juliusz Słowacki – liryka patriotyczna |
• zrelacjonować treść utworów • określić rodzaj liryki i wypowiedzieć się na temat
podmiotów lirycznych wierszy |
Sowiński w okopach Woli: • scharakteryzować tytułowego bohatera oraz określić
znaczenie jego wieku i kalectwa dla wymowy utworu • wskazać, które elementy postawy generała
Sowińskiego tworzą wzorzec osobowy patrioty Pogrzeb kapitana Meyznera: • wskazać elementy synkretyczne w utworze |
Sowiński w okopach Woli: • określić funkcję motywów religijnych w utworze Pogrzeb kapitana Meyznera: • określić funkcję motywów religijnych w utworze • omówić sposób, w jaki została dokonana heroizacja
bohatera |
Sowiński w okopach Woli: • dokonać analizy stylistycznej wypowiedzi generała i
określić ich funkcję w kreacji bohatera Pogrzeb kapitana Meyznera: • dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu • dokonać analizy ostatniej zwrotki wiersza i
określić jej funkcję |
• porównać sposób przedstawienia ostatnich chwil generała
Sowińskiego i rycerza Rolanda • wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawiania
patriotyzmu w utworach romantycznych |
57., 58.,
59., 60. i 61. Juliusz Słowacki, Kordian (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść dramatu • zrelacjonować
przemianę tytułowego bohatera |
• omówić kompozycję dramatu i określić problematykę jego
poszczególnych części • scharakteryzować Kordiana w akcie I • zinterpretować imię tytułowego bohatera • wskazać w kreacji Kordiana cechy bohatera
werterowskiego |
• określić funkcję Przygotowania • omówić kreację postaci demonicznych w Przygotowaniu • omówić funkcję opowieści Grzegorza • omówić funkcję podróży Kordiana po Europie • zinterpretować metaforyczne znaczenie Winkelrieda • zinterpretować pieśń Nieznajomego • zinterpretować funkcję miejsca spotkania
spiskowych • omówić funkcję Strachu i Imaginacji w drodze
Kordiana do komnaty cara • wskazać ironię romantyczną w utworze i określić
jej funkcję |
• dokonać analizy rozmowy Kordiana z Papieżem • omówić próbę autokreacji bohatera w monologu na szczycie
Mont Blanc • wskazać zabiegi manipulacyjne w przemowie Kordiana
do spiskowych • dokonać analizy rozmowy Kordiana z Doktorem w
zakładzie dla obłąkanych |
• omówić kontekst historyczny Przygotowania • porównać różne realizacje motywu wędrówki w
wybranych tekstach kultury |
*62.,
63., 64. i 65. Juliusz Słowacki, Lilla Weneda (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść dramatu • przedstawić bohaterów dramatu |
• scharakteryzować dwa walczące ze sobą plemiona • wskazać analogie pomiędzy sytuacją i postaciami
przedstawionymi w dramacie a sytuacją i postaciami współczesnymi Juliuszowi Słowackiemu • wskazać elementy baśniowe i określić ich funkcję |
• wskazać elementy tragizmu w utworze • zinterpretować symboliczne znaczenie harfy • zinterpretować symboliczne znaczenie przestrzeni,
w której rozgrywa się akcja |
• wyjaśnić, na czym polega fatalizm dziejów w
utworze • omówić tragizm utworu • omówić sposób budowania atmosfery grozy • zinterpretować funkcję połączenia w utworze
różnych konwencji literackich |
• porównać tragizm Antygony Sofoklesa z tragizmem Lilli Wenedy • omówić problematykę historiozoficzną utworu |
66. Podsumowanie wiadomości na temat twórczości Juliusza
Słowackiego |
• wymienić najważniejsze wydarzenia w biografii
Juliusza Słowackiego |
• wskazać najważniejsze tematy i motywy w twórczości
Juliusza Słowackiego |
• wymienić i scharakteryzować omawiane utwory
Juliusza Słowackiego |
• przedstawić znaczenie twórczości Juliusza
Słowackiego dla rozwoju literatury polskiej |
• zaprezentować biografię Juliusza Słowackiego • wypowiedzieć się na temat twórczości Słowackiego w
kontekście jego biografii • podjąć dyskusję na temat znaczenia twórczości
Słowackiego dla rozwoju literatury polskiej |
67. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
• odczytać
wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
• wyjaśnić,
czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić
rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
•
samodzielnie zinterpretować tekst |
68. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
• odczytać
wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
• wyjaśnić,
czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić
rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
•
samodzielnie zinterpretować tekst |
69. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować
informacje zawarte w tekście |
• przetworzyć
informacje zawarte w tekście |
• rozpoznać
główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autorki • zaprezentować
i uzasadnić własne sądy |
•
podjąć polemikę |
70., 71.,
72., 73. i 74. Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść utworu • opisać obóz rewolucji |
• omówić kompozycję utworu i wskazać problematykę jego
każdej części • przedstawić argumenty hrabiego Henryka i
Pankracego • omówić cechy dramatu romantycznego na podstawie Nie-Boskiej komedii |
• zinterpretować pogoń Męża za Dziewicą • wyjaśnić, co jest przyczyną klęski Męża jako poety • omówić rozważania dotyczące poety i poezji • omówić stosunek rewolucjonistów do ustroju,
obyczajowości, moralności, religii i wartości |
• dokonać analizy przyczyn klęski małżeństwa
hrabiego Henryka • zinterpretować zakończenie dramatu • zinterpretować tytuł dramatu • scharakteryzować hrabiego Henryka jako bohatera
tragicznego |
• przedstawić obrazy rewolucji w wybranych tekstach
kultury |
75. Jan Lechoń, Nie-Boska
komedia |
• zrelacjonować treść utworu • określić rodzaj liryki |
• wskazać nawiązania do biografii i twórczości Zygmunta
Krasińskiego |
• wskazać w wierszu metafory i określić ich funkcję |
• zinterpretować utwór w kontekście czasu jego
powstania • zinterpretować tytuł utworu |
• wypowiedzieć się na temat roli sztuki w trudnych
czasach |
76. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować
informacje zawarte w tekście |
• przetworzyć
informacje zawarte w tekście |
• rozpoznać
główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autorki • zaprezentować
i uzasadnić własne sądy |
•
podjąć polemikę |
77. Ciążące nad życiem przeznaczenie – Moja piosnka (I) Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • omówić kompozycję i budowę wiersza |
• zinterpretować symbolikę nici • omówić funkcję motta • zinterpretować metafory występujące w wierszu i
określić ich funkcję |
• wyjaśnić przesłanie wiersza • dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
• omówić konteksty kulturowe pojawiające się w
wierszu |
78. Siła prostoty i milczenia w wierszu Cypriana Norwida
W Weronie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• opisać nastrój wiersza • rozpoznać aluzję literacką w wierszu • wskazać w wierszu ironię i kontrasty |
• określić funkcję aluzji literackiej w wierszu • określić funkcję kontrastów w wierszu • określić funkcję ironii w wierszu |
• zinterpretować przesłanie utworu • dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
• przedstawić inne teksty kultury, w których pojawia
się aluzja literacka do dzieła Williama Shakespeare’a, i poddać je
interpretacji |
79. Wybitna jednostka i społeczeństwo – [Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie…]
Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny i adresatów lirycznych |
• wypowiedzieć się na temat adresatów utworu • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego |
• wskazać w wierszu środki stylistyczne i określić
ich funkcję • zinterpretować znaczenie trzech ostatnich wersów
utworu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu • sformułować tezę interpretacyjną |
• podać przykłady pośmiertnych losów innych
wybitnych postaci |
80. Poetycki hołd dla abolicjonisty – Do obywatela Johna Brown Cypriana
Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • opisać adresata wiersza • odnaleźć w wierszu opinię podmiotu lirycznego na
temat Ameryki |
• zinterpretować znaczenie motywu mewy użytego w
wierszu • omówić funkcję środków stylistycznych użytych do
opisu bohatera wiersza • wyjaśnić funkcję zróżnicowanej interpunkcji w
wierszu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza • sformułować tezę interpretacyjną |
• przedstawić sposób zaprezentowania problemu
niewolnictwa w wybranych tekstach kultury, np. w Amistad Stevena Spielberga czy Django Quentina Tarantino |
81. Duchowa i poetycka biografia poety – [Klaskaniem mając obrzękłe prawice…] Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki |
• przedstawić kompozycję wiersza i określić temat jego
każdej części • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego |
• omówić stosunek podmiotu lirycznego do wybitnych
romantyków • omówić sposób postrzegania rzeczywistości przez
podmiot liryczny |
• wyjaśnić, w jaki sposób podmiot liryczny
prezentuje swoją twórczość • zinterpretować ostatnią strofę utworu • dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
• omówić horacjański motyw exegi monumentum w wierszu Cypriana Norwida i w innych tekstach
kultury |
*82. Poetycki pogrzeb bohatera – Bema pamięci żałobny-rapsod Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki |
• omówić kompozycję wiersza • wskazać elementy obrządków pogrzebowych
przedstawione w wierszu • wskazać fragmenty tekstu oddziałujące na zmysły wzroku i słuchu |
• określić funkcję fragmentów tekstu oddziałujących
na zmysły wzroku i słuchu • omówić sposób przedstawienia obrazu
nieskończoności • zinterpretować funkcję wyróżnień graficznych w
tekście |
• sformułować tezę interpretacyjną wiersza • dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
• zinterpretować funkcję motta w kontekście
biografii Józefa Bema |
*83. Hołd złożony zmarłym – Czarne kwiaty (fragmenty) Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować
treść fragmentów tekstu • określić
rodzaj narracji |
• wskazać fragmenty o szczególnie osobistym
charakterze |
• określić funkcję detali przywołanych w toku
opowiadania |
• wyjaśnić, na czym polega przyjęta przez Cypriana Norwida
koncepcja przedstawiania postaci |
• wskazać elementy kontrastujące ze sobą i określić
funkcję zastosowania tego zabiegu |
*84. Sztuka a rzeczywistość – Fortepian Szopena Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić
rodzaj liryki • wymienić adresatów apostrof |
• przedstawić kompozycję wiersza • omówić sposób przedstawienia Fryderyka Chopina w
wierszu • wskazać nawiązania do antyku i Biblii • odnaleźć elementy symbolizujące rodzimość
twórczości Chopina |
• określić
funkcję nawiązań do antyku i Biblii • zinterpretować zakończenie wiersza |
• dokonać analizy sposobu przedstawienia powstania
styczniowego w wierszu |
• przedstawić Norwidowską koncepcję sztuki zaprezentowaną
w wierszu |
*85. Poetyckie podsumowanie poglądów estetycznych Cypriana
Norwida – Promethidion (lektura obowiązkowa) |
• omówić antyczną
triadę przywołaną w podręczniku |
• wskazać nawiązania do koncepcji etycznych i
estetycznych Platona • omówić rolę ludu w poemacie |
• zinterpretować połączenie w jedną symboliczną
postać mitologicznego Prometeusza i biblijnego Adama • omówić ukazane w poemacie relacje pomiędzy Bogiem
a człowiekiem |
•
samodzielnie zinterpretować tekst •
dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
• omówić rolę piękna i pracy w poglądach
estetycznych Cypriana Norwida • porównać rozważania o sztuce i pięknie w Fortepianie Szopena i Promethidionie |
86. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
• odczytać
wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
• wyjaśnić,
czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić
rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
•
samodzielnie zinterpretować tekst |
87. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
• odczytać
wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
• wyjaśnić,
czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić
rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
•
samodzielnie zinterpretować tekst |
*88. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować
informacje zawarte w tekście |
• przetworzyć
informacje zawarte w tekście |
• rozpoznać
główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autora • zaprezentować
i uzasadnić własne sądy |
•
podjąć polemikę |
89., 90.,
91. i 92. Aleksander Fredro, Śluby panieńskie (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść komedii • wymienić bohaterów utworu |
• scharakteryzować bohaterów utworu • wskazać elementy komizmu: postaci, sytuacyjnego i
języka |
• dokonać analizy sposobu kreacji bohaterów • omówić sposoby postrzegania miłości przez Gustawa
i Albina • dokonać
analizy wszystkich rodzajów komizmu |
• zinterpretować znaczenie podtytułu Magnetyzm serca • omówić funkcję obyczajowości oraz wpływ stereotypów
kulturowych na poglądy i postępowanie bohaterów |
• wskazać elementy parodii dzieł romantycznych w komedii • omówić na podstawie komedii i dostępnych źródeł sytuację
społeczną kobiet w pierwszej połowie XIX wieku |
93. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować
informacje zawarte w tekście |
• przetworzyć
informacje zawarte w tekście |
• rozpoznać
główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autorki • zaprezentować
i uzasadnić własne sądy |
•
podjąć polemikę |
94. Henryk Rzewuski, Pamiątki
Soplicy (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentu tekstu • wymienić przejawy obyczajowości szlacheckiej |
• wskazać w utworze cechy gatunkowe gawędy • wskazać
fragmenty humorystyczne |
• omówić
funkcję fragmentów humorystycznych • wskazać cechy romantyczne utworu |
• omówić stosunek bohaterów fragmentu tekstu do
francuskiej kultury i literatury |
• porównać obraz szlachty przedstawiony w Pamiątkach Soplicy i Pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska |
ROMANTYZM – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
95. Zapożyczenia |
• wymienić typy i grupy zapożyczeń • sklasyfikować zapożyczenia ze względu na ich
pochodzenie |
• odnaleźć w tekście zapożyczenia oraz określić ich
typ i przynależność do grup • odnaleźć w tekście zapożyczenia i określić ich
pochodzenie |
• odnaleźć w tekście zapożyczenia i określić ich
funkcję |
• wyjaśnić klasyfikację zapożyczeń na podstawie ich budowy
|
• omówić genezę zapożyczeń w odniesieniu do wydarzeń
historycznych |
96. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
• posługiwać
się nowo poznaną terminologią |
• wykorzystywać
teorię do rozwiązywania zadań |
• poszerzać swoją
świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
97. i 98.
Odmiany polszczyzny |
• wymienić różne odmiany polszczyzny • wymienić dialekty języka polskiego • wymienić cechy środowiskowych odmian polszczyzny |
• przedstawić różnice pomiędzy językiem mówionym a
pisanym • przedstawić różnice pomiędzy językiem oficjalnym a
nieoficjalnym |
• wskazać w tekście cechy charakterystyczne dla
języka mówionego • wskazać w tekście cechy charakterystyczne dla języka
nieoficjalnego |
•
tworzyć teksty z wykorzystaniem różnych odmian polszczyzny |
• podjąć dyskusję na temat podatności gwar
środowiskowych na ewolucję |
99. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
• posługiwać
się nowo poznaną terminologią |
• wykorzystywać
teorię do rozwiązywania zadań |
• poszerzać swoją
świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
100. Style funkcjonalne |
• wymienić style funkcjonalne |
• scharakteryzować style funkcjonalne |
• wskazać w podanych tekstach cechy określonego
stylu • wskazać w tekście literackim elementy stylu
artystycznego |
• stworzyć tekst w określonym stylu • przekształcić tekst, nadając mu cechy innego stylu |
|
101. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
• posługiwać
się nowo poznaną terminologią |
• wykorzystywać
teorię do rozwiązywania zadań |
• poszerzać swoją
świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
*102. Styl indywidualny a styl typowy |
• wymienić rodzaje stylu indywidualnego i stylu typowego • wymienić cechy stylu indywidualnego i stylu typowego |
• odróżnić styl indywidualny od stylu typowego w
tekście |
• wskazać cechy stylu indywidualnego podanego twórcy • wskazać cechy stylu typowego w podanym tekście |
• przekształcić tekst, nadając mu cechy stylu indywidualnego
określonego twórcy |
• podać przykłady stylu indywidualnego i stylu typowego
w tekstach kultury |
*103. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
• posługiwać
się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
• poszerzać swoją
świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
104. Niejednoznaczność wypowiedzi |
• wymienić zjawiska językowe będące źródłem
niejednoznaczności |
• wskazać w tekście homonimy, anakoluty, elipsy i
paradoksy |
• podać przykłady homonimów, anakolutów, elips i
paradoksów • wyjaśnić sposób wykorzystania zjawisk językowych w
podanych tekstach |
• określić funkcję zjawisk językowych w podanych
tekstach |
• przekształcić tekst, aby wyeliminować zjawiska
językowe będące źródłem niejasności |
105. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
• posługiwać
się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię d rozwiązywania zadań |
• poszerzać
swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
ROMANTYZM – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
106. Perswazja w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej |
• wymienić cele wypowiedzi perswazyjnej • wymienić cechy dobrze przygotowanej wypowiedzi
perswazyjnej • wymienić rodzaje argumentów • wymienić zabiegi językowe i środki stylistyczne
wzmagające perswazyjność • wymienić środki pozajęzykowe wzmagające
perswazyjność |
• wskazać elementy perswazji w podanych tekstach
literackich i nieliterackich • nazwać środki perswazji zastosowane w podanych
tekstach |
• określić
funkcję zabiegów perswazyjnych w podanych tekstach |
•
stworzyć i wygłosić tekst perswazyjny zawierający różne rodzaje argumentów |
|
107. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
• posługiwać
się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
• poszerzać swoją
świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
|
108. Jak napisać opinię w formie pisma użytkowego? |
• zreferować zasady tworzenia opinii – pisma
użytkowego |
• wskazać cechy opinii – pisma użytkowego w podanym
tekście |
• przeredagować podany tekst, aby nadać mu cechy
opinii – pisma użytkowego |
• stworzyć opinię – pismo użytkowe |
|
109. Szkic interpretacyjny |
• wymienić cechy szkicu interpretacyjnego |
• dokonać analizy przykładowego szkicu
interpretacyjnego pod kątem środków językowych • stworzyć szczegółowy plan dekompozycyjny
przykładowego szkicu interpretacyjnego |
• przeredagować błędnie skomponowany fragment szkicu
interpretacyjnego • stworzyć plan szkicu interpretacyjnego według
podanych wskazówek |
• stworzyć szkic interpretacyjny |
|
ROMANTYZM – POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE |
|||||
110. i
111. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć
najważniejsze fakty, sądy i opinie |
• wykorzystać
najważniejsze konteksty |
• wyciągnąć
wnioski • określić
własne stanowisko |
•
poprawnie zinterpretować wymagany materiał •
właściwie argumentować •
uogólniać, podsumowywać i porównywać |
•
wykorzystywać bogate konteksty •
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
Autorka: Magdalena Lotterhoff