Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny − klasa 3ab
rok szkolny
2020/21
Oznaczenia w
tabeli: *zakres rozszerzony
Temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) Uczeń potrafi: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą oraz: |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną oraz: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą oraz: |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) Uczeń: potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą oraz: |
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE – O EPOCE |
|||||
Świat między
wojnami |
• określić ramy czasowe dwudziestolecia
międzywojennego • wskazać wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które
ukształtowały epokę *• wybrać jedno z wydarzeń historycznych i ocenić jego rolę w
kształtowaniu epoki |
• opisać specyfikę dwudziestolecia
międzywojennego w Polsce *• wyjaśnić pojęcia: totalitaryzm, faszyzm, nazizm, rasizm, antysemityzm, komunizm *• porównać tło historyczne międzywojnia w
Polsce i na świecie |
• zreferować tendencje światopoglądowe epoki • omówić wydarzenia historyczne oraz inne
czynniki, które ukształtowały epokę *• uzasadnić, który z czynników, jego
zdaniem, odegrał kluczową rolę w kształtowaniu się nowej epoki |
• omówić tendencje literackie nowej epoki •scharakteryzować nastroje społeczne, jakie
zapanowały po 1918 r. w Europie i określić ich przyczyny *•wypowiedzieć się na temat totalitaryzmów europejskich w okresie międzywojennym *• zgromadzić
informacje na temat narodzin nazizmu w Niemczech i wyjaśnić, dlaczego ta
ideologia zyskała rzesze zwolenników w latach 30. XX wieku |
• wypowiedzieć się na temat zalet i wad życia w państwie międzynarodowym *• opisać życie codzienne
w okresie dwudziestolecia międzywojennego |
Filozofia początków
XX stulecia |
• wskazać filozofów, którzy wpłynęli na
kształt epoki • zreferować najważniejsze założenia
psychoanalizy Freuda, filozofii Oswalda Spenglera oraz Edmunda Husserla *• wymienić poglądy Edmunda Husserla inne niż
podane w podręczniku |
• wyjaśnić pojęcia: psychoanaliza, id, ego, superego, behawioryzm, katastrofizm, fenomenologia • czytać ze zrozumieniem fragmenty tekstów filozoficznych
zamieszczone w podręczniku *• podać konsekwencje fenomenologii |
•wyjaśnić
różnice pomiędzy świadomością a nieświadomością *• omówić tezy filozofii Edmunda Husserla na
podstawie samodzielnie zdobytych informacji z dostępnych źródeł |
• wskazać sposoby ujawniania się nieświadomej
sfery psychiki ludzkiej *• wymienić nazwiska twórców, którzy
inspirowali się poglądami Freuda, Spenglera lub Husserla |
• wyjaśnić opozycyjną relację pomiędzy
kulturą a cywilizacją *• podjąć dyskusję na temat oddziaływania psychoanalizy na kulturę XX wieku |
Sztuka międzywojnia |
• wskazać najważniejsze tendencje w kulturze
dwudziestolecia międzywojennego • rozpoznać najważniejsze dzieła sztuki
dwudziestolecia międzywojennego *• orientować się w muzyce dwudziestolecia
międzywojennego |
• wymienić cechy: ekspresjonizmu, kubizmu,
abstrakcjonizmu, dadaizmu i surrealizmu • podać nazwiska najważniejszych twórców
sztuki dwudziestolecia międzywojennego (Georges Braque, Juan Gris, Wassily
Kandinsky, Joan Miró, Le Corbusier, Salvador Dali, Pablo Picasso, Marcel
Duchamp, Katarzyna Kobro, Piet Mondrian, Bertold Brecht, Leon Schiller,
Charlie Chaplin) *• omówić specyfikę muzyki dwudziestolecia
międzywojennego |
•orientować się w działalności
najważniejszych twórców sztuki dwudziestolecia międzywojennego (Georges Braque,
Juan Gris, Wassily Kandinsky, Joan Miró, Le Corbusier, Salvador Dali, Pablo
Picasso, Marcel Duchamp, Katarzyna Kobro, Piet Mondrian, Bertold Brecht, Leon
Schiller, Charlie Chaplin) • wskazać najważniejsze cechy architektury
modernistycznej *• omówić wybrany film z okresu
dwudziestolecia międzywojennego |
• zanalizować wybrany obraz na podstawie
podanych kryteriów • wypowiedzieć się na temat początków filmu • wskazać dominujące tendencje w teatrze międzywojennym *• omówić twórczość wybranego artysty teatralnego okresu
międzywojennego |
• omówić twórczość wybranego artysty dwudziestolecia
międzywojennego *• scharakteryzować zjawisko niemieckiego ekspresjonizmu
filmowego |
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
Wprowadzenie do
literatury dwudziestolecia międzywojnia |
• wyjaśnić pojęcia: awangarda, futuryzm, powieść psychologiczna, skamandryci, Awangarda Krakowska, Druga
Awangarda, katastrofizm, powieść społeczno-polityczna, absurd, strumień świadomości, nurt
groteskowo-fantastyczny • przedstawić polskie formacje poetyckie
międzywojnia *• wymienić nazwiska światowych twórców
literatury |
• wyjaśnić pojęcia: futuryzm, groteska, absurd, katastrofizm w odniesieniu do literatury • wskazać awangardowe rodzaje wypowiedzi
literackiej • zaprezentować międzywojenne tendencje w
literaturze polskiej *• wymienić tytuły utworów literackich danych
twórców z literatury światowej |
• omówić nowatorskie techniki w prozie
europejskiej •scharakteryzować nowe gatunki prozatorskie w
literaturze polskiej *•zaprezentować wybrany utwór z literatury
światowej okresu międzywojnia |
• zaprezentować międzywojenne tendencje w literaturze polskiej *• omówić specyfikę prozy
wybranego twórcy europejskiego (Proust, Joyce, Mann) |
• omówić międzywojenne tendencje w
literaturze polskiej w kontekście epok poprzednich *• porównać wybrany
utwór z prozy europejskiej z tekstem twórcy polskiego |
Skamander i satelici |
• wymienić nazwiska członków grupy Skamander • wypowiedzieć się na temat treści wierszy zamieszczonych
w podręczniku *• omówić inne utwory Juliana Tuwima |
• wskazać cechy poezji skamandrytów na
przykładach • scharakteryzować podmiot liryczny w wierszach:
Juliana Tuwima Do krytyków i Jana
Lechonia Herostrates *• omówić twórczość pozostałych członków
grupy Skamander |
• omówić temat wiersza Do krytyków w odniesieniu do tradycji literackiej •zinterpretować tytuł wiersza Do krytyków • wyjaśnić sens tytułu wiersza Herostrates •scharakteryzować stosunek skamandrytów do
tradycji literackiej na podstawie wiersza Herostrates
*• omówić sposób ukazania miłości w wierszach
Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej |
• w wierszu Juliana Tuwima Do krytyków wskazać i omówić cechy
manifestu poetyckiego •scharakteryzować sposób ujęcia tematu przemijania w wierszu Przy okrągłym stole • zanalizować funkcję użycia neologizmów w
wierszu Słowisień *• omówić sposób ukazania miłości w wierszach
Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w kontekście tradycji literackiej |
•zinterpretować sposób opisania Polski i
polskości w wierszu Lechonia *• porównać wymowę wiersza Herostrates
z przesłaniem obrazu Janusza Marii Brzeskiego Dwie cywilizacje |
Awangarda Krakowska |
• wymienić główne założenia programowe
Awangardy Krakowskiej *• wskazać pozostałe założenia programowe
Awangardy Krakowskiej |
• wskazać elementy architektury gotyckiej w
wierszu Juliana Przybosia Notre-Dame • omówić kreację podmiotu lirycznego w
wierszu Notre-Dame *• dostrzec i skomentować estetyczne wartości
utworu literackiego |
• wyjaśnić, kim według Peipera jest poeta i
na czym polega twórczość poetycka • wymienić założenia Awangardy Krakowskiej
zrealizowane w wierszu Notre-Dame •zinterpretować sposób ukazania katedry w
wierszu *• wskazać związki między różnymi aspektami
utworu Notre-Dame (estetycznym,
etycznym i poznawczym) |
• wyjaśnić, dlaczego Peiper nazywa swoje
czasy „epoką uścisku z teraźniejszością” • dokonać analizy i interpretacji wiersza Notre-Dame Juliana Przybosia *• omówić sposób ukazania katedry gotyckiej w
innych utworach literackich i filmowych |
• przedstawić argumenty na poparcie lub odrzucenie tezy, że
również dzisiaj świat rozwija się zgodnie z hasłem „miasto, masa, maszyna” *• porównać sposób ukazania katedry: w wierszu Notre-Dame Juliana Przybosia i na
obrazie Zdzisława Beksińskiego Katedra *• omówić program Awangardy Krakowskiej na tle pozostałych ruchów
awangardowych dwudziestolecia międzywojennego |
Futuryzm polski |
• zreferować postulaty futurystów zamieszczone
w manifeście • wskazać w tekście manifestu zmiany
ortograficzne postulowane przez futurystów |
• zaprezentować kreację podmiotu lirycznego
wiersza But w butonierce • wskazać neologizmy zastosowane w wierszu i
określić ich funkcję |
• omówić sposób ukazania rzeczywistości w
wierszu But w butonierce • zredagować dowolny tekst, stosując zaproponowaną przez
futurystów ortografię |
• analizować wiersz But w
butonierce z uwagi na realizację założeń manifestu |
• podjąć dyskusję na temat postulatów futurystycznych |
Poezja Konstantego
Ildefonsa Gałczyńskiego |
• określić temat wiersza Konstantego
Ildefonsa Gałczyńskiego Serwus, madonna *• przybliżyć twórczość Konstantego Ildefonsa
Gałczyńskiego |
• przedstawić kreację podmiotu lirycznego w
wierszu Serwus, madonna • określić temat wiersza *• omówić cykl Teatrzyk „Zielona Gęś” |
• omówić sposób ukazania rzeczywistości w
wierszu Piosenka *• przytoczyć opinie badaczy na temat
twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego |
• wypowiedzieć się na temat zastosowanego w
wierszu Serwus, madonna zwrotu do
Matki Boskiej *• omówić szczegółowo wybrane miniatury z
cyklu Teatrzyk „Zielona Gęś” |
• podjąć dyskusję, czy wiersz Serwus, madonna można zaliczyć do liryki religijnej *• wskazać inne utwory traktujące sferę
sacrum w sposób dyskusyjny |
Katastrofizm Józefa
Czechowicza |
• wyjaśnić pojęcia: katastrofizm, Druga
Awangarda • omówić treść wiersza mały mit *• dostrzec i skomentować estetyczne wartości
utworu literackiego |
• omówić kreację podmiotu lirycznego w wierszu mały mit • wskazać w utworze elementy katastroficzne i arkadyjskie *• rozpoznać aluzje literackie i symbole
kulturowe |
• wskazać przyczyny nastrojów katastroficznych w dwudziestoleciu
międzywojennym *• porównać katastroficzne przeczucia obecne w wierszu z obrazem Pabla Picassa Guernica |
• dokonać analizy i interpretacji wiersza mały mit *• omówić wybrany przykład katastrofizmu w
literaturze, filmie bądź sztukach plastycznych |
• wskazać w wierszu elementy awangardowe *• zinterpretować obraz Salvadora Dalego Sen w kontekście wątku snu pojawiającego się w wierszu
Czechowicza |
Poezja Bolesława Leśmiana |
• omówić treść wierszy: W malinowym chruśniaku i Ballada
bezludna • wyjaśnić pojęcia: panteizm, erotyk, ballada *• dostrzec i skomentować estetyczne wartości
utworu literackiego |
• określić sytuację liryczną wiersza W malinowym chruśniaku • omówić frazeologię wiersza Ballada bezludna *• rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• omówić zmysłowy charakter wiersza W
malinowym chruśniaku • interpretować
tytuł wiersza Ballada bezludna • wskazać elementy panteizmu w wierszu Ballada bezludna • interpretować
metafory użyte w wierszu Ballada
bezludna *• wskazać inne
utwory literackie lub filmowe, w których została uzyskana atmosfera
intymności |
• zanalizować sposób
tworzenia atmosfery intymności w wierszu W
malinowym chruśniaku • omówić sposób przedstawienia mitu genezyjskiego w wierszu Ballada bezludna *• zanalizować w innym utworze literackim lub
filmowym sposób budowania atmosfery intymności |
• określić stosunek utworu Ballada bezludna do konwencji gatunku *• porównać obraz Marca Chagalla Kochankowie z Vence z wierszem W malinowym chruśniaku *• wskazać powiązania
treści wiersza z filozofią Bergsona |
Przedwiośnie Stefana Żeromskiego |
• streścić Przedwiośnie Stefana Żeromskiego •zaprezentować etapy życia głównego bohatera • opisać obraz rewolucji przedstawiony w
powieści *• dostrzec i skomentować estetyczne wartości
utworu literackiego |
• omówić proces dojrzewania głównego bohatera • opisać obraz Polski porozbiorowej ukazany w
Przedwiośniu •scharakteryzować różne środowiska (rządowe,
ziemiańskie, komunistyczne) przestawione w powieści • wypowiedzieć się na temat kompozycji i
języka utworu *• przedstawić tło historyczne opisywanych
wydarzeń |
•zaprezentować i omówić dyskusje
światopoglądowe zawarte w powieści •zinterpretować tytuł powieści *•zaprezentować opinie badaczy na temat Przedwiośnia |
• wskazać i omówić mity narodowe demaskowane
przez autora • wyjaśnić metaforykę „szklanych domów” i wytłumaczyć
znaczenie tego motywu dla wymowy ideowej powieści *• wskazać związki między różnymi aspektami
utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
• zestawić obrazy rewolucji przedstawione w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego i Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego *• porównać treść
książki Stefana Żeromskiego z adaptacją filmową Filipa Bajona |
Panny z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza |
• zrelacjonować treść opowiadania Jarosława
Iwaszkiewicza •scharakteryzować Wiktora Rubena *• dostrzec i skomentować estetyczne wartości
utworu literackiego |
• omówić różnice w postrzeganiu
poszczególnych kobiet przez głównego bohatera na przestrzeni czasu *• wskazać inne utwory, których tematem jest
upływ czasu |
•zinterpretować relacje pomiędzy Wiktorem
Rubenem a mieszkankami Wilka *• wskazać związki między różnymi aspektami
utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
• omówić symbolikę zawartą w opowiadaniu *• porównać treść opowiadania z jej
ekranizacją w reżyserii Andrzeja Wajdy |
• podjąć dyskusję na temat sposobu ukazania upływu czasu w
opowiadaniu *• omówić różne sposoby ukazania upływającego czasu w literaturze
i sztuce |
Cudzozimka Marii Kuncewiczowej |
• streścić powieść Marii Kuncewiczowej Cudzoziemka • wymienić kolejne etapy życia tytułowej
bohaterki *• dostrzec i skomentować estetyczne wartości
utworu literackiego |
•scharakteryzować kompozycję powieści • omówić kolejne etapy życia głównej
bohaterki *• omówić cechy powieści psychologicznej na
innym przykładzie |
• wyjaśnić przyczyny samotności głównej
bohaterki •zinterpretować tytuł powieści *• porównać powieść z jej ekranizacją w
reżyserii Ryszarda Bera |
• zinterpretować zachowanie Róży Żabczyńskiej
w kontekście jej doświadczeń *• porównać Cudzoziemkę z wybraną powieścią psychologiczną |
• wskazać w Cudzoziemce cechy gatunkowe powieści psychologicznej *• zanalizować konstrukcję powieści pod względem ujęcia czasu w
utworze |
Sklepy cynamonowe Brunona Schulza |
• streścić opowiadania Brunona Schulza •scharakteryzować głównego bohatera *• przybliżyć biografię i twórczość Brunona
Schulza |
• wypowiedzieć się na temat kreacji narratora
w opowiadaniu • wskazać elementy poetyki snu *• zrelacjonować treść innych opowiadań
Brunona Schulza |
• omówić topos labiryntu wykorzystany w
opowiadaniu • wyjaśnić przyczynę braku logiki i
linearności czasu *• przedstawić opinię badacza na temat
twórczości Brunona Schulza |
• zinterpretować opis ojca w pierwszej części
utworu *• interpretować wybrane place plastyczne Brunona Schulza i
zestawić je z tekstem literackim |
• wyjaśnić znaczenie wędrówki głównego
bohatera *• podjąć dyskusję na temat roli mitologii osobistej w
kształtowaniu się osobowości człowieka |
Ferdydurke Witolda Gombrowicza |
• streścić fragmenty Ferdydurke zamieszczone w podręczniku • scharakteryzować stronnictwa, których
przedstawiciele biorą udział w pojedynku na miny • zrelacjonować treść Ferydurke • zdefiniować pojęcie formy • opisać Młodziaków, Hurleckich oraz stronnictwa
„chłopiąt” i „chłopaków” *• przybliżyć biografię i twórczość Witolda
Gombrowicza |
• omówić narrację fragmentów powieści
zamieszczonych w podręczniku • wypowiedzieć się na temat narracji Ferdydurke • zdefiniować pojęcie formy w kontekście
utworu •scharakteryzować kompozycję powieści • wskazać elementy groteski w utworze • wyjaśnić symbolikę „pupy”, „łydki” i „gęby”
w kontekście utworu *• przybliżyć opinie badaczy na temat Ferdydurke |
• wypowiedzieć się na temat języka fragmentów
powieści zamieszczonych w podręczniku • omówić funkcję prof. Pimki w utworze • wskazać strategie tworzenia i rozbijania
formy • wyjaśnić istotę międzyludzkich relacji
ukazanych w Ferdydurke • wskazać i omówić elementy groteski w
utworze *• wskazać inne utwory literackie lub filmowe
traktujące życie ludzkie w kategoriach gry |
•zinterpretować metaforyczne znaczenie
pojedynku na miny •zinterpretować metaforę szkoły w Ferdydurke • odnieść diagnozę dotyczącą życia
społecznego, przedstawioną w Ferdydurke
do rzeczywistości codziennej *• omówić gombrowiczowską teorię symetrii i
analogii w kontekście pojedynku na miny *• porównać treść książki z jej adaptacjami
filmowymi i teatralnymi |
• wymienić i krótko scharakteryzować środki językowe służące
wywołaniu efektu groteski we fragmentach powieści oraz w całym utworze *• zanalizować rozdziały o Filidorze i Filibercie oraz omówić ich
funkcję w utworze * |
Szewcy Stanisława Ignacego Witkiewicza |
• zrelacjonować treść dramatu Stanisława
Ignacego Witkiewicza Szewcy •scharakteryzować bohaterów Szewców jako przedstawicieli klas
społecznych • omówić ustroje społeczne, zaprezentowane w
dramacie |
• zreferować założenia Czystej Formy i
odnaleźć jej elementy w Szewcach • wskazać groteskę oraz absurd w dramacie • omówić specyfikę języka utworu |
• omówić problem rewolucji w Szewcach • określić funkcję groteski i absurdu w
dramacie |
• odnaleźć i skomentować aluzje literackie • podjąć dyskusję na temat komediowego bądź
tragicznego wydźwięku dramatu |
• wypowiedzieć się na temat aktualności diagnoz Witkacego,
wyrażonych w utworze |
Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa |
• zrelacjonować treść powieści Michaiła
Bułhakowa Mistrz i Małgorzata • wskazać trzy warstwy powieści: fantastyczno-groteskową,
realistyczną i apokryficzną |
• przedstawić obraz Rosji radzieckiej okresu
międzywojennego, zaprezentowany w Mistrzu
i Małgorzacie • scharakteryzować obraz szatana w powieści |
• wskazać wartości zaprezentowane w utworze • wyjaśnić sens epilogu Mistrza i Małgorzaty •zinterpretować plakat Andrzeja Pągowskiego |
•zinterpretować różnice pomiędzy fragmentami
apokryficznymi a biblijnym pierwowzorem • wypowiedzieć się na temat kreacji Poncjusza
Piłata w powieści |
• omówić ewolucję obrazu szatana w literaturze i sztuce |
Proces Franza Kafki |
• streścić Proces Franza Kafki •scharakteryzować głównego bohatera powieści *• wyjaśnić pojęcie sytuacja kafkowska *• przybliżyć biografię i twórczość Franza
Kafki |
• przedstawić relacje Józefa K. z innymi
ludźmi • zdefiniować pojęcia: absurd i parabola (przypowieść) *• przedstawić opinię badacza na temat
twórczości Franza Kafki |
• omówić znaczenie przestrzeni w utworze • określić funkcję absurdu w powieści •zinterpretować paraboliczny charakter
powieści • wskazać elementy paraboli w utworze • odszukać elementy absurdu w powieści *• omówić wybraną ekranizację Procesu |
• zanalizować symbolikę obecną we fragmencie
dotyczącym wizyty Józefa K. w katedrze •zinterpretować przypowieść o odźwiernym • wyjaśnić zakończenie Procesu *• porównać ekranizację Procesu z treścią powieści |
• omówić funkcję elementów absurdu i paraboli w powieści *• wymyślić i przedstawić w formie krótkiego opowiadania scenkę, będącą
zilustrowaniem „sytuacji kafkowskiej” *• pisze pracę na temat: „Znaczenie motywu labiryntu w Procesie
Kafki” |
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
Konstruowanie
własnej wypowiedzi |
• podać zasady tworzenia poprawnego
komunikatu językowego *• omówić wybrane zasady tworzenia poprawnego
komunikatu językowego |
• omówić specyfikę wypowiedzi ustnej i
wymienić jej formy • przedstawić specyfikę wypowiedzi pisemnej *• przedstawić na wybranych przez siebie przykładach
specyfikę form wypowiedzi ustnych i pisemnych |
• opisać wybrane formy wypowiedzi ustnej • wypowiedzieć się na temat wybranych form
komunikatów pisemnych • wymienić elementy wpływające na kulturę
języka *• przygotować przykładową formę wypowiedzi
ustnej zgodnie z zasadami tworzenia poprawnego komunikatu językowego |
• zanalizować język współczesny pod kątem
mody językowej • omówić elementy wpływające na kulturę
języka *• przygotować przykładową formę wypowiedzi
pisemnej zgodnie z zasadami tworzenia poprawnego komunikatu językowego |
• ocenić błędy językowe dostrzeżone w języku rówieśników *• zanalizować kulturę języka swojego otoczenia |
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
Podsumowanie
wiadomości na temat międzywojenia |
• przedstawić opinie Aliny Kowalczykowej i
Normana Daviesa na temat
dwudziestolecia międzywojennego *• odszukać inne utwory zawierające opinie o
dwudziestoleciu międzywojennym |
• odnaleźć podobieństwa w sposobie
postrzegania sytuacji Polski po odzyskaniu niepodległości • przedstawić różnice w opisie życia
kulturalnego międzywojnia przez Kowalczykową i Daviesa *• zestawić wyszukane przez siebie teksty
krytyczno- lub historycznoliterackie z opiniami przytoczonymi w podręczniku |
• skomentować różnice w opisie życia
kulturalnego międzywojnia *• rozpoznać retoryczną organizację
wypowiedzi na podstawie fragmentów tekstów Aliny Kowalczykowej i Normana
Daviesa |
• zilustrować przykładami opinię Normana
Daviesa * |
•zaprezentować własną opinię na temat
omówionej epoki wraz z jej uzasadnieniem *•sformułować wniosek z dyskusji na temat kultury polskiej okresu
międzywojennego |
Powtórzenie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie *• przytoczyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie dotyczące treści z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać najważniejsze konteksty *• posłużyć się najważniejszymi kontekstami dotyczącymi
treści z zakresu rozszerzonego |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko *•uargumentować własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać *• interpretować wymagany materiał z zakresu
rozszerzonego |
• wykorzystać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze *•rozpoznawać aluzje literackie i symbole kulturowe |
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE – NAWIĄZANIA |
|||||
Śladami międzywojnia |
• rozpoznać na konkretnych przykładach wpływ
kultury międzywojnia na sztukę współczesną *• podać konkretne przykłady wpływu
międzywojnia na kulturę współczesną |
• przedstawić rozwój kultury masowej • wypowiedzieć się na temat przedwojennej
rewolucji obyczajowej i jej współczesnych efektów *• porównać przedwojenną rewolucję obyczajową
z współczesną obyczajowością |
• określić wpływ wynalazków i odkryć epoki na
cywilizację XX i XXI wieku • omówić sposób oddziaływania powstałych w
międzywojniu systemów totalitarnych na obraz świata i kształt kultury w
latach późniejszych *• podać przykłady aluzji i nawiązań
współczesnych do wybranych dzieł dwudziestolecia międzywojennego |
• ocenić wpływ międzywojnia na współczesność
i uargumentować swoje stanowisko *• analizować wybrany utwór lub zjawisko
kulturowe, w którym widoczny jest wpływ sztuki międzywojennej |
• porównać funkcjonowanie tych samych motywów zaczerpniętych z
międzywojnia w różnych utworach literackich *• podjąć dyskusję na temat współczesnej sztuki awangardowej |
WOJNA I OKUPACJA – O EPOCE |
|||||
Czas apokalipsy spełnionej |
• określić ramy czasowe epoki • wyjaśnić pojęcia: okupacja, Holokaust, obóz koncentracyjny,
łagier, getto • omówić wydarzenia, związane z datami: 1 września 1939, 17 września
1939, 8 maja 1945 *• szczegółowo omówić sytuację na ziemiach polskich pod okupacją
niemiecką i sowiecką |
• opisać
specyfikę okresu wojny i okupacji w Polsce • wyjaśnić
pojęcia: Generalne Gubernatorstwo, Polskie Państwo Podziemne, Armia Krajowa *•
określić, w jaki sposób działalność Polskiego Państwa Podziemnego wpłynęła na
kulturę i sztukę |
• wskazać i omówić wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które
ukształtowały epokę *• opisać życie codzienne pod okupacją w Polsce i w Europie |
• wyjaśnić przyczyny różnic pomiędzy okresem wojny i okupacji w Polsce i
Europie Zachodniej • omówić sytuację ludności cywilnej pod okupacją niemiecką i sowiecką *• przygotować prezentację multimedialną dotyczącą życia codziennego w
czasie wojny w miejscowości, z której pochodzi jego rodzina |
• przedstawić założenia nazistów *• przeanalizować obraz Maxa Ernsta Europa po deszczu,
wykorzystując kontekst historyczny |
Sztuka wobec wojny |
• wskazać tematykę dzieł sztuki okresu wojennego i powojennego • wyjaśnić pojęcie: propaganda i
agitacja w odniesieniu do
przykładów sztuki wizualnej okresu wojny i okupacji *• zrelacjonować treść filmu Dyktator
Charlie’ego Chaplina |
• zaprezentować specyfikę wojennej sztuki propagandowej i agitacyjnej • wyjaśnić pojęcie sztuka ulotna
w odniesieniu do sztuki okresu wojny i okupacji *• rozpoznać obrazy Andrzeja Wróblewskiego i Bronisława Wojciecha Linkego
|
• omówić tematykę dzieł sztuki okresu wojny i okupacji • wskazać twórców dzieł plastycznych okresu wojny i okupacji *• przedstawić problematykę filmu Dyktator
Charlie’ego Chaplina *• zinterpretować kadr z filmu Dyktator
w kontekście historycznym |
• omówić różnice w dostępie do kultury pomiędzy Polską a Europą Zachodnią
w okresie okupacji • zinterpretować obraz Bronisława Wojciecha Linkego Plucha *• przedstawić, jak funkcjonował teatr w czasie wojny |
• przedstawić informacje na temat twórczości muzycznej okresu wojny i
okupacji *• wypowiedzieć się na temat roli humoru i satyry w twórczości artystów
pokolenia wojny i okupacji na podstawie samodzielnie wybranych polskich
rysunków satyrycznych |
WOJNA I OKUPACJA – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
Stracone pokolenie – o wierszach Krzysztofa
Kamila Baczyńskiego |
•
relacjonować treść wiersza Pokolenie • omówić
obraz świata przedstawiony w wierszu Pokolenie
*•
wymienić innych twórców pokolenia Kolumbów, do którego należał K.K. Baczyński
*• wskazać
elementy rzeczywistości wojennej na obrazie Pełzająca śmierć Zdzisława Beksińskiego |
• omówić
specyfikę pokolenia, do którego należał Krzysztof Kamil Baczyński •
wypowiedzieć się na temat kreacji osoby mówiącej w wierszu Pokolenie •
wypowiedzieć się na temat nadawcy i adresata wiersza *** [Niebo złote
ci otworzę] *• omówić
kompozycję obrazu Pełzająca śmierć |
• wyjaśnić
celowość odwołania do Homera w Pokoleniu • wskazać
wpływy romantyczne w wierszach K.K. Baczyńskiego •
zinterpretować zakończenie wiersza Pokolenie • omówić
sposób przedstawienia wojny w wierszu ***
[Niebo złote ci otworzę] *•
skonfrontować postać przedstawioną na obrazie Beksińskiego z konwencjonalnym
ukazaniem śmierci |
• przeanalizować kompozycję wiersza ***
[Niebo złote ci otworzę]
i omówić jej funkcję *• skonfrontować obraz Zdzisława Beksińskiego z wierszem K.K. Baczyńskiego
*** [Niebo złote ci otworzę] *• porównać wizję świata zaprezentowaną przez Baczyńskiego z tą, która
została przedstawiona na obrazach zamieszczonych w rozdziale „Wojna i
okupacja” |
• wskazać podobieństwa pomiędzy twórczością poetów Drugiej Awangardy a twórczością
K.K. Baczyńskiego *• w
kontekście twórczości K.K. Baczyńskiego analizować obraz Hieronima Boscha *•
przeanalizować fotografię Lori Nix Biblioteka
w kontekście historycznym i literackim *• wskazać
w literaturze międzywojennej utwór, w którym występuje zderzenie wizji
arkadii z obrazem apokalipsy i porównać to dzieło z wierszem Baczyńskiego |
Patrząc na tragedię – wojenna twórczość
Czesława Miłosza |
• omówić
treść wierszy Czesława Miłosza • opisać
przeżycia wynikające z lektury wierszy • odnaleźć
informacje na temat Giordana Bruna *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Czesława Miłosza |
•
wypowiedzieć się na temat getta warszawskiego i powstania w getcie
warszawskim • wskazać
elementy należące do rzeczywistości wojennej w wierszu Przedmieście *• podać
przykłady innych dzieł literackich poruszających kwestię powstania w getcie
warszawskim |
• zinterpretować postawy świadków tragedii przedstawione w wierszu Campo di Fiori • wyjaśnić zakończenie wiersza Campo di Fiori •
scharakteryzować bohatera wiersza Przedmieście
*•
wymienić podobieństwa i różnice między Campo di Fiori a Przedmieściem |
• omówić
zasadność zestawienia zagłady Żydów z egzekucją Giordana Bruna
przedstawionymi w wierszu Campo di Fiori • określić
funkcję zestawienia dwóch rzeczywistości w wierszu Przedmieście *•
zinterpretować instalację Józefa Szajny w kontekście utworów Czesława Miłosza |
• porównać wiersze: Campo di Fiori i Przedmieście *• wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym) |
*. Zofia Nałkowska o wojnie |
• opisać
świat przedstawiony we fragmentach Kobiety
cmentarnej •
zrelacjonować treść opowiadań Zofii Nałkowskiej |
• scharakteryzować bohaterkę |
• zaprezentować wydarzenie
historyczne, którego dotyczą fragmenty utworu • zinterpretować tytuł zbioru • zinterpretować motto, którym
został opatrzony zbiór |
•
scharakteryzować narrację fragmentów tekstu zamieszczonych w podręczniku •
wyjaśnić, dlaczego autorka zachowała indywidualny styl języka poszczególnych
bohaterów, jego niezręczności i chaotyczny tok wypowiedzi • opisać
narrację zbioru •
wypowiedzieć się na temat adekwatności narracji do problematyki opowiadań |
• omówić sposób przedstawienia powstania w getcie w opowiadaniu • zinterpretować obraz Andrzeja Wróblewskiego w kontekście opowiadań
Zofii Nałkowskiej • wybrać ze zbioru opowiadanie, które wywołuje w czytelniku największe
wrażenie i uzasadnić swoją decyzję |
Opowiadania
Tadeusza Borowskiego |
•
zrelacjonować treść opowiadania Dzień
na Harmenzach • wyjaśnić
pojęcia: kapo, vorarbeiter, post *•
zrelacjonować treść innego wybranego opowiadania Tadeusza Borowskiego |
• wyjaśnić
pojęcie behawioryzm •
scharakteryzować bohatera-narratora •
wypowiedzieć się na temat rzeczywistości obozowej • omówić
kontekst historyczny opowiadań *•
stworzyć kodeks człowieka zlagrowanego |
• opisać
mechanizmy rządzące relacjami międzyludzkimi w obozie •
wypowiedzieć się na temat postępowania bohaterów opowiadania • wyjaśnić
pojęcie człowiek zlagrowany *•
zestawić opowieść Tadka z informacjami ze źródeł historycznych |
•
wypowiedzieć się na temat narracji oraz języka utworu *• podjąć
dyskusję na temat zachowania bohaterów, ich motywacji i wpływu sytuacji, w
której się znaleźli na osobowość |
• omówić przeżycia wewnętrzne bohaterów *• porównać relację Borowskiego z innymi przekazami literackimi lub
filmowymi, dotyczącymi rzeczywistości obozowej *• wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym) |
Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego |
•
zrelacjonować treść fragmentu książki zamieszczonego w podręczniku •
scharakteryzować postać Gorcewa • streścić
książkę Inny świat *•
zaprezentować biografię Gustawa-Herlinga Grudzińskiego *•
przedstawić okoliczności wydania Innego
świata |
•
wypowiedzieć się na temat łagrów sowieckich • wyjaśnić
przyczynę konfliktu opisanego we fragmencie książki Gustawa
Herlinga-Grudzińskiego • opisać
system funkcjonowania łagru na podstawie treści książki • opisać
ukazany w Innym świecie system
represji w Rosji radzieckiej – od momentu aresztowania do osadzenia w łagrze • omówić
możliwe przyczyny aresztowania w okresie stalinowskim *•
porównać sposób opisu łagru z wybranym dziełem literackim lub filmowym
dotyczącym tej tematyki |
•
wypowiedzieć się na temat narracji we fragmencie • omówić
różne reakcje bohaterów na rzeczywistość obozową • wskazać
w utworze elementy charakterystyczne dla literatury faktu oraz dla literatury
pięknej *• przeanalizować reakcje bohaterów na rzeczywistość obozową |
• podjąć
dyskusję na temat przyczyn zawarcia niepisanego porozumienia między więźniami
a władzami obozu • omówić
zakończenie utworu •
zinterpretować tytuł utworu *• określić funkcję dzieła Fiodora Dostojewskiego w powieści |
• określić funkcję upadku i wyzwolenia Paryża w kompozycji utworu *• wypowiedzieć się na temat języka fragmentu *• porównać sposób przedstawiania człowieka w sytuacjach granicznych w
prozie Herlinga-Grudzińskiego i Tadeusza Borowskiego |
WOJNA I OKUPACJA – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
Język w
świecie wartości |
•
przedstawić zasady etyki słowa i zastosować je w praktyce • wymienić
rodzaje naruszeń etyki słowa |
•
zdefiniować pojęcie wartości • wyjaśnić
pojęcia: system wartości, wartości etyczne, wartości społeczne,
wartości estetyczne, hierarchizacja,
ekspresywizmy i podać przykłady |
• omówić
związek wartości z językiem •
wypowiedzieć się na temat obowiązującego w swojej kulturze i środowisku
systemu wartości |
• omówić związek etyki słowa z
polskim prawem *• sformułować wnioski dotyczące
przemocy werbalnej i mowy nienawiści na podstawie danych CBOS-u |
• przeanalizować środki wyrazu w wojennym plakacie propagandowym *• podjąć dyskusję na temat „mowy nienawiści” w mediach i internecie |
WOJNA I OKUPACJA – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
Podsumowanie
wiadomości o literaturze wojny i okupacji |
• zrelacjonować opinie
przedstawione w podanych fragmentach *• zaprezentować własne stanowisko
wobec poglądów obu autorów i je uzasadnić |
• wskazać przykłady tradycji
romantycznej w literaturze wojny i okupacji • omówić rolę świadków w
rzeczywistości powojennej • wskazać różnice pomiędzy
opiniami obu autorów *• podjąć dyskusję dotyczącą
konieczności odczuwania współodpowiedzialności za wspólnotę |
• omówić różnice pomiędzy
literaturą i sztuką dwudziestolecia międzywojennego oraz wojny i okupacji • podać powody zmian, jakie zaszły
w literaturze i sztuce tych okresów • wskazać przykłady tradycji
romantycznej w literaturze wojny i okupacji • podać powody obojętności
świadków tragedii wojennych *• przedstawić swoją opinię na
temat adekwatności tradycji romantycznej w opisie rzeczywistości wojennej i
okupacyjnej |
• wyjaśnić przyczyny różnic
pomiędzy literaturą i sztuką dwudziestolecia a literaturą i sztuką okresu
wojny i okupacji • omówić przyczyny powrotu do
paradygmatu romantycznego *• rozpoznać retoryczną
organizację wypowiedzi |
• wyjaśnić, na czym polega
odpowiedzialność moralna za wspólnotę *• odszukać inne teksty
zawierające opinie o kulturze czasów wojny i okupacji – zestawić je z
tekstami Stanisława Burkota i Mieczysława Jastruna |
Powtórzenie
wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie *•
przytoczyć najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty *• posłużyć się najważniejszymi
kontekstami dotyczącymi treści z zakresu rozszerzonego |
• wyciągać
wnioski • określić
własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany
materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać *• interpretować wymagany materiał
z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze *• rozpoznawać aluzje literackie i symbole kulturowe |
WOJNA I OKUPACJA – NAWIĄZANIA |
|||||
Śladami
wojny i okupacji |
• wskazać
przykłady obecności tematu wojny i okupacji w popkulturze |
• wskazać
przykłady współczesnych dzieł sztuki dotyczących okresu wojny i okupacji |
• wskazać
przyczyny popularności tematu wojny i okupacji w sztuce |
• omówić sposoby podejmowania
tematu wojny i okupacji w popkulturze *• zanalizować wybrane przykłady
dzieł sztuki o tematyce wojennej – z obszaru sztuki wysokiej oraz popkultury |
• przedstawić na wybranym przez siebie przykładzie sposób podejmowania
tematu wojny i okupacji w popkulturze *• podjąć dyskusję dotyczącą funkcjonowania tematyki wojennej w utworach
satyrycznych |
Kazimierza Moczarskiego rozmowa z katem |
•
zaprezentować bohaterów fragmentów *•
orientować się w treści książki Kazimierza Moczarskiego |
• wyjaśnić
rozbieżność pomiędzy opinią Stroopa na temat Alfreda Chłapowskiego a
sposobem, w jaki go potraktował *•
wyjaśnić przyczyny wspólnego pobytu w celi oficera Armii Krajowej i
zbrodniarza hitlerowskiego |
•
zinterpretować odczucia Stroopa po dokonaniu masakry * • omówić
kontekst historyczny opisywanych wydarzeń |
•
zinterpretować wypieranie się Stroopa odpowiedzialności za masakrę *• zanalizować zachowanie Jürgena Stroopa w przedstawionym
fragmencie |
• przedstawić portret zbrodniarza *• określić, jaki kształt przybiera historia widziana oczami nie ofiary,
lecz kata |
O
banalności zła |
• zaprezentować postać Adolfa
Eichmanna *• opisać, w jaki sposób doszło do
procesu Eichmanna w Jerozolimie |
•
zaprezentować teorię Hannah Arendt na temat sumienia *• wskazać konteksty literackie lub filmowe,
przedstawiające zbrodniarzy wojennych okresu II wojny światowej |
•
sformułować tezę tekstu Hannah Arendt *• omówić
wybrany przykład literacki lub filmowy prezentujący sylwetkę nazistowskiego
zbrodniarza |
• na podstawie tekstu wyjaśnić,
dlaczego Niemcy w państwie Hitlera stali się zbrodniarzami *• na wybranym przykładzie
literackim lub filmowym analizować sposób przedstawienia zbrodniarza
wojennego okresu II wojny światowej |
*• podjąć dyskusję na temat funkcjonowania sumienia *• wyjaśnić, dlaczego zło w III Rzeszy przestało być pokusą |
Opowieść o pamiętaniu |
•
zrelacjonować fragment utworu •
zaprezentować postać Marka Edelmana *•
zrelacjonować treść reportażu Hanny Krall Zdążyć
przed Panem Bogiem |
•
przedstawić historię powstania w getcie warszawskim •
wyjaśnić, dlaczego Marek Edelman został lekarzem *•
przedstawić obraz życia w getcie na podstawie reportażu Hanny Krall |
• wyjaśnić zaprezentowaną przez
Edelmana, analogię pomiędzy Umschlagplatzem a szpitalem, w którym pracował *• wyjaśnić przyczynę wybuchu
powstania w getcie warszawskim z punktu widzenia Marka Edelmana |
• omówić relację pomiędzy
Edelmanem a Bogiem *• omówić różnicę pomiędzy historią
oficjalną, a przedstawioną przez Marka Edelmana |
• zinterpretować tytuł utworu *• zaprezentować funkcję
mikropowieści o ludziach w getcie |
Wojna w
wersji popkulturowej |
•
zrelacjonować treść wiersza •
zaprezentować kontekst historyczny *•
przytoczyć opinie na temat powstania warszawskiego |
• określić
źródło zacytowanego tekstu • wskazać
w wierszu odniesienia do rzeczywistości okupacyjnej *•
sformułować własną opinię na temat powstania warszawskiego |
• wskazać
w wierszu odniesienia do poezji czasów wojny i określić ich funkcję *•
uzasadnić własną opinię na temat powstania warszawskiego |
• omówić język utworu *• podjąć dyskusję na temat
obecności trudnej historii w popkulturze |
• podjąć dyskusję na temat
przyczyn ciągłego sięgania przez twórców do tematu powstania warszawskiego *• zaprezentować różne oceny powstania i sformułować hipotezę dotyczącą
przyczyny takiego stanu rzeczy |
Popiół i diament |
• streścić
film •
scharakteryzować postać Maćka Chełmickiego *•
przybliżyć twórczość Andrzeja Wajdy |
• omówić
scenografię i grę aktorską •
wypowiedzieć się na temat dylematu bohatera *• wskazać
i omówić inne filmy Andrzeja Wajdy należące do szkoły polskiej |
• zinterpretować scenę finałową
oraz tytuł filmu *• scharakteryzować szkołę polską
w filmie |
• zinterpretować symbole w filmie:
płonące kieliszki, odwrócony krzyż *• podjąć dyskusję na temat
sposobu zaprezentowania rzeczywistości powojennej w filmie |
• uzasadnić, że Maćka Chełmickiego
można nazwać bohaterem współczesnym *• zestawić obraz filmowy z
tekstem literackim – omówić środki wyrazu |
*
Zagłada w filmie |
• streścić
film •
scharakteryzować głównego bohatera •
zaprezentować wojenną biografię reżysera |
• opisać
tło historyczne wydarzeń zaprezentowanych w filmie •
scharakteryzować sposób przedstawienia warszawskiego getta • wskazać
inne dzieła filmowe dotyczące Holokaustu |
• zaprezentować przedstawione w
filmie różne reakcje ludzi na rzeczywistość wojenną • omówić wybrany przykład filmu
podejmującego temat Holokaustu |
• zinterpretować zachowanie
niemieckiego oficera w końcowej części filmu • określić, jak Polański
przedstawił Polaków i ich postawy wobec ludności żydowskiej |
• określić rolę muzyki w filmie • przeanalizować kadr z filmu z uwagi na wykorzystane środki wyrazu oraz
kontekst historyczny |
WSPÓŁCZESNOŚĆ – O EPOCE |
|||||
Współczesna
rzeczywistość |
• określić ramy czasowe epoki • wskazać wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały
epokę |
• omówić wydarzenia historyczne,
które ukształtowały epokę • wyjaśnić
pojęcia: żelazna kurtyna, zimna wojna, segregacja rasowa,
kontrkultura, NSZZ „Solidarność”,
Okrągły Stół i odnieść je do
wydarzeń historycznych *•
przedstawić wpływ przemian społecznych na kulturę światową |
• wypowiedzieć
się na temat zjawiska wielokulturowości we współczesnym świecie • zabrać
głos w dyskusji dotyczącej rewolucji informatycznej i jej znaczenia we
współczesnym świecie • omówić
zjawisko globalizacji *• wypowiedzieć się na temat życia codziennego w okresie PRL-u |
• wypowiedzieć się na temat
zjawiska wielokulturowości we współczesnym świecie • zaprezentować najważniejsze
wydarzenia w powojennej historii Polski i określić ich wpływ na kulturę *• przygotować prezentację
multimedialną o PRL-u |
• wypowiedzieć się na temat
funkcjonowania demokracji i przestrzegania praw człowieka we współczesnym
świecie *• przedstawić swoją wiedzę na temat wydarzeń aktualnych czerpaną z
lektury dostępnych źródeł informacji (prasa, internet, serwisy telewizyjne) |
Filozofia współczesna |
• wskazać
filozofów, którzy wpłynęli na kształt epoki • wymienić
najważniejsze założenia egzystencjalizmu |
• zreferować najważniejsze założenia egzystencjalizmu *• przedstawić założenia
strukturalizmu i dekonstrukcjonizmu |
• wyjaśnić
obecność absurdu oraz rolę buntu w życiu człowieka *•
wymienić tytuły utworów literackich, których bohaterów można nazwać
„buntownikami metafizycznymi” |
• wyjaśnić
założenia estetyki Umberto Eco *• podjąć dyskusję na temat
filozofii egzystencjalnej |
• omówić
udział odbiorcy w procesie tworzenia sensów dzieła sztuki *• zaprezentować poglądy Sartre’a |
Sztuka
współczesna |
• wymienić
dominujące w epoce style sztuki •
rozpoznać na przykładach dominujące style w sztuce współczesnej *• omówić
dorobek wybranego reżysera filmowego |
• podać
cechy stylów dominujących w sztuce współczesnej • wymienić
nazwiska najważniejszych twórców epoki i rozpoznać ich dzieła •
rozpoznać na przykładach nowe gatunki w sztuce *• omówić
twórczość wybranego przedstawiciela sztuki współczesnej |
• wskazać
najważniejsze cechy architektury postmodernistycznej • omówić
nowe gatunki w sztuce • wskazać
najważniejsze tendencje w historii powojennego kina *•
wypowiedzieć się na temat muzyki współczesnej |
• przeanalizować wybrane dzieło sztuki na podstawie podanych kryteriów • wypowiedzieć się na temat
najważniejszych tendencji w historii kina powojennego • wskazać dominujące tendencje w
dramacie współczesnym * |
• podjąć dyskusję na temat sztuki współczesnej *• wymienić przykłady realizacji w literaturze współczesnych nurtów w
sztuce, np. teatr absurdu |
WSPÓŁCZESNOŚĆ – TEKSTY Z EPOKI |
|||||
Wprowadzenie do literatury współczesnej |
• wymienić
nowe tendencje w literaturze światowej • wskazać
najważniejszych twórców literatury światowej *• podać
tytuły utworów literackich danych twórców z literatury światowej |
• omówić
nowe tendencje w literaturze światowej *•
sformułować wniosek na temat tendencji w literaturze współczesnej na
podstawie lektury wybranych przez siebie utworów |
• wymienić
najważniejszych twórców literatury światowej *• omówić specyfikę prozy wybranego twórcy literatury
światowej (Albert Camus, Julio Cortázar,
Aleksander Sołżenicyn, Kurt Vonnegut, Philip K. Dick, J.R.R. Tolkien, Umberto
Eco) |
• wskazać najważniejsze tendencje w literaturze polskiej i omówić ich
związek z wydarzeniami historycznymi *• porównać wybrany utwór z prozy światowej z tekstem twórcy polskiego |
• określić
związek głównych tendencji w literaturze polskiej z wydarzeniami
historycznymi *•
sformułować wniosek z porównania wybranego utworu z prozy światowej z tekstem
twórcy polskiego |
Poezja
Tadeusza Różewicza |
• omówić
kreację osoby mówiącej w wierszu Ocalony
•
wyjaśnić, kim są „nauczyciel” i „mistrz” przywołani w utworze *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Tadeusza Różewicza |
•
wypowiedzieć się na temat kompozycji wiersza Ocalony • wskazać
wątki biblijne w wierszu Ocalony *•
dostrzec związek języka z obrazem świata |
•
scharakteryzować pokolenie „porażonych śmiercią” • omówić
wiersz Ocalony jako manifest pokolenia
•
zinterpretować wątki biblijne wiersza Ocalony *•
zinterpretować obraz Salvadora Dalego w kontekście wiersza Ocalony
Tadeusza Różewicza |
• przedstawić wymowę wiersza Ocalony • omówić obraz świata i bohatera w
wierszu Na odejście poety i pociągu
osobowego *• rozpoznać aluzje literackie i
symbole kulturowe |
• zinterpretować nawiązania w tekście Ocalony *• dokonać analizy porównawczej
wiersza Na odejście poety i pociągu osobowego
Tadeusza Różewicza oraz Wybudowałem
pomnik Horacego |
Poezja
współczesna Czesława Miłosza |
• omówić
kreację osoby mówiącej w wierszu To *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Czesława Miłosza |
• wskazać
w podmiocie literackim cechy autora *•
odnaleźć te elementy, które są wspólne dla wiersza Miłosza To oraz zdjęcia przedstawiającego
Picassa malującego światłem |
•
zinterpretować metaforykę wiersza Moja
wierna mowo • wyjaśnić
tytuł wiersza To *•
zinterpretować dzieło Armana w kontekście twórczości Czesława Miłosza |
• wskazać i omówić konteksty
interpretacyjne wiersza Moja wierna
mowo *• rozpoznać aluzje literackie i
symbole kulturowe |
• napisać pracę, w której przedstawi główne cechy poezji Miłosza *• wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym) |
Poezja
Zbigniewa Herberta |
•
scharakteryzować bohaterów wiersza i opisać sytuację liryczną • wymienić
elementy programu etycznego, wskazanego w wierszu Przesłanie Pana Cogito *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Zbigniewa Herberta |
•
przywołać mit, do którego Zbigniew Herbert nawiązuje w tekście Apollo i Marsjasz •
sformułować tezę interpretacyjną • wyjaśnić
pochodzenie imienia Pana Cogito *•
dostrzec i skomentować wartości estetyczne utworu |
• zinterpretować początek wiersza Apollo
i Marsjasz • przedstawić wymowę wiersza Apollo
i Marsjasz • podać argumenty na poparcie tezy interpretacyjnej • wypowiedzieć się na temat wymowy wiersza Przesłanie Pana Cogito *• napisać
pracę: „Odniesienia do tradycji na przykładzie wiersza Herberta Apollo i Marsjasz” |
• wskazać i omówić konteksty interpretacyjne Przesłania Pana Cogito • wyjaśnić, kim byli Gilgamesz,
Hektor i Roland *• rozpoznać aluzje literackie i
symbole kulturowe |
• omówić obraz współczesnej cywilizacji, przedstawiony w wierszu Przesłanie Pana Cogito *• wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym) |
Poezja
Mirona Białoszewskiego |
• określić
sytuację liryczną w wierszu Karuzela z
madonnami *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
• wskazać
elementy należące do sfery sacrum i sfery profanum w wierszu Podłogo,
błogosław! •
wyjaśnić, w jaki sposób w utworze Karuzela
z madonnami udało się poecie oddać wrażenie obrotowego ruchu karuzeli *• w
kontekście wiersza Podłogo, błogosław!
omówić dzieła sztuki wykorzystujące przedmioty codziennego użytku |
•
wypowiedzieć się na temat kompozycji wiersza Karuzela z madonnami • wskazać
w tekście Karuzela z madonnami
fragmenty, które nawiązują do twórczości przedstawicieli światowego
malarstwa, i określić rolę tych odwołań w utworze • omówić
wiersz Podłogo błogosław! jako
przykład poezji lingwistycznej *• wziąć
udział w dyskusji dotyczącej wykorzystania przedmiotów codziennego użytku w
sztuce |
• omówić funkcję zestawienia
kultury jarmarcznej i kultury wysokiej w wierszu Karuzela z madonnami • określić funkcję zestawienia
dwóch skrajnych aspektów rzeczywistości w wierszu Podłogo, błogosław! *• przygotować prezentację na
temat wybranych twórców, którzy przedmioty codziennego podnosili do rangi
sztuki |
• napisać pracę na temat:
„Doświadczenie codzienności w poezji Białoszewskiego jako objawienie piękna i
niezwykłe przeżycie” *• wskazać związki między różnymi
aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
Poezja Wisławy Szymborskiej |
•
zreferować mit, do którego nawiązuje wiersz Monolog dla Kasandry •
scharakteryzować osobę mówiącą w wierszu *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Wisławy Szymborskiej *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
scharakteryzować kompozycję wiersza Monolog
dla Kasandry • omówić
funkcję nawiązania do mitologii w wierszu • określić
funkcję porównania człowieka do cebuli w wierszu Cebula *•
wyszukać utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole
|
• określić
funkcję kompozycji wiersza Monolog dla
Kasandry • omówić
obecne w wierszu Cebula: gry
słowne, koncept i paradoks *•
przywołać konteksty, do których odnosi się poetka w swojej twórczości |
• zinterpretować wymowę wiersza Monolog dla Kasandry *•
skonfrontować teksty literackie z dziełami sztuki zamieszczonymi podręczniku
w kontekście wierszy Wisławy Szymborskiej |
•
zaprezentować obraz człowieka zawarty w wierszu Cebula *• wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym) |
*
„Kaskaderzy literatury” |
• omówić
kreację osoby mówiącej w wierszu Życie
to nie teatr |
•
wypowiedzieć się na temat języka utworu Z
gier i zabaw dziecięcych |
• zinterpretować postać aniołka i diabełka w
wierszu Z gier i zabaw dziecięcych |
• podjąć dyskusję na temat wymowy wiersza Z
gier i zabaw dziecięcych • zabrać
głos w dyskusji dotyczącej zasadności porównania świata do teatru •
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• przywołać przykłady
zastosowania toposu teatrum mundi w
różnych tekstach kultury • określić związki literatury z innymi
dziedzinami sztuki (muzyką) |
Nowa Fala i okolice |
• wskazać
elementy nowomowy i języka przemówień w wierszu Określona epoka • wymienić
sformułowania właściwe dla ankiety personalnej w wierszu Wypełnić czytelnym pismem *• podać
przykłady manipulacji językowej stosowane w dzisiejszej rzeczywistości |
• omówić obraz rzeczywistości,
jaki wyłania się z wiersza Dyktando •
scharakteryzować sytuację liryczną w wierszu Określona epoka *•
zaprezentować sposoby manipulacji językowej stosowane w dzisiejszej
rzeczywistości |
• wyjaśnić istotę konceptu w
wierszu Dyktando Ewy Lipskiej • przeanalizować manipulację
językową obnażoną w tekście Określona
epoka • zinterpretować wiersze Dyktando oraz Wypełnić czytelnym pismem w kontekście rzeczywistości PRL-u *• rozpoznać mechanizmy nowomowy
typowe dla systemów totalitarnych |
• przedstawić uniwersalną wymowę
wierszy Dyktando oraz Wypełnić czytelnym pismem • przeanalizować manipulację
językową obnażoną w wierszu Określona
epoka *• przygotować wystąpienie na
temat funkcji i cech charakterystycznych poezji lingwistycznej z
wykorzystaniem utworów Białoszewskiego i Barańczaka *• rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• wyjaśnić, jakie znaczenia
wynikają z deleksykalizacji związków frazeologicznych w poezji lingwistycznej
*• wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym) |
Świat dorosłych według Macieja Świetlickiego
|
• wskazać
w wierszu elementy kojarzone ze światem dorosłych *•
określić związki między wierszem Świetlickiego a dziełem Gérarda Fromangera Życie i śmierć ludzi |
•
wypowiedzieć się na temat kreacji osoby mówiącej • wyjaśnić
znaczenie sformułowań: „akwizytor, który wciska śmieci nikomu”, „Kulę się i
boję” *• zanalizować w kontekście wiersza dzieło Gérarda Fromangera Życie i śmierć ludzi |
• zinterpretować metafory i
symbole, zastosowane w wierszu • określić, jaką funkcję w tekście
pełnią powtórzenia *• podjąć dyskusję na temat roli sztuki we współczesnym świecie na
podstawie wiersza Świetlickiego oraz Fromangera |
• zinterpretować zakończenie
wiersza *• rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• omówić obraz współczesnego
świata ukazany w wierszu *• dostrzec przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm
konwencji i gatunków) *• wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym) |
*Tryptyk rzymski |
• wskazać
we fragmencie nawiązania do Biblii oraz filozofii antycznej |
• omówić
funkcję opisów przyrody we fragmencie Zdumienie
|
• porównać
fragment Sąd z freskiem Michała
Anioła Sąd Ostateczny |
• przeanalizować symbolikę Sądu Ostatecznego Michała Anioła i
omówić ją w kontekście wiersza • wyjaśnić, w jaki sposób fresk
Michała Anioła zainspirował Jana Pawła II |
• omówić fragment Sąd w
kontekście innych utworów podejmujących tematykę eschatologiczną |
* Wieża Gustawa Herlinga-Grudzińskiego |
• streścić
opowiadanie Wieża Gustawa
Herlinga-Grudzińskiego •
scharakteryzować bohaterów utworu |
• omówić
kompozycję utworu • porównać
poszczególne wątki opowiadania • omówić
narrację utworu |
•
zinterpretować metaforykę i symbolikę utworu |
• wypowiedzieć się na temat
sposobu ukazania samotności w opowiadania |
• podjąć dyskusję na temat sensu cierpienia |
Opowieści
o świecie minionym |
• streścić
powieści Tadeusza Konwickiego Kronika
wypadków miłosnych *•
porównać film Andrzeja Wajdy z pierwowzorem literackim |
• omówić
sposób przedstawienia Lwowa w wierszu Jechać
do Lwowa Adama Zagajewskiego • wskazać
w utworze Jechać do Lwowa obrazy nawiązujące do mitu arkadii
(krainy bujnej, życzliwej człowiekowi przyrody) i określić ich funkcję •
przedstawić sposób ukazania procesu dojrzewania na przykładzie głównego
bohatera powieści Kronika wypadków
miłosnych *• podjąć
dyskusję dotyczącą sposobu ukazania nostalgii w literaturze |
• omówić
funkcje odwołań do mitu arkadyjskiego w wierszu Adama Zagajewskiego
•
zinterpretować metaforykę i symbolikę wiersza Jechać do Lwowa oraz końcowe zdanie tekstu • wyjaśnić
znaczenie sformułowania: „dlaczego każde miasto musi stać się Jerozolimą i
każdy człowiek Żydem” •
wypowiedzieć się na temat narracji w powieści Kronika wypadków miłosnych •
zinterpretować tytuł utworu Konwickiego *•
odnaleźć w powieści elementy intertekstualne i omówić ich funkcję |
• wypowiedzieć się na temat
przyczyn powrotu Witolda do świata młodości • omówić sposób ukazania nostalgii
w powieści • określić
sposób ukazania Wileńszczyzny w powieści Konwickiego *• omówić funkcję odnalezionych w
powieści Konwickiego elementów intertekstualnych |
• odnaleźć
aluzje do rzeczywistości PRL-u i określić ich funkcje *• wskazać związki między różnymi
aspektami utworu (etycznym, estetycznym i poznawczym) |
Tango Sławomira Mrożka |
• streścić
Tango Sławomira Mrożka •
scharakteryzować bohaterów Tanga *•
zapoznać się z utworami stanowiącymi konteksty dla tekstów kultury
poznawanych w szkole |
•
scharakteryzować bohaterów dramatu •
zinterpretować Tango jako dramat
rodzinny • opisać,
jak swoją sytuację życiową określa Artur *•
wypowiedzieć się na temat dowolnej realizacji teatralnej dramatu Mrożka |
• odnaleźć w bohaterach ilustracje
postaw wobec rzeczywistości • zinterpretować metaforykę i
symbolikę w utworze •
interpretować tytuł dramatu oraz ostatnią scenę •
wyjaśnić, dlaczego antykonformizm Stomila i Eleonory pozbawił ich syna
naturalnego prawa do młodzieńczego buntu *• podjąć dyskusję na temat
sposobów i funkcji buntu w literaturze różnych epok w odniesieniu do Tanga Sławomira Mrożka |
• wypowiedzieć się na temat
sposobu przedstawienia mitu wolności w Tangu
• omówić funkcję groteski w
utworze • wypowiedzieć się na temat
funkcji absurdu w dramacie *• podjąć dotyczącą diagnozy
współczesnej kultury w kontekście Tanga
Sławomira Mrożka |
•
przedstawić różne sposoby odczytania sztuki Mrożka •
zinterpretować utwór Sławomira Mrożka jako uniwersalny dramat dotyczący
rzeczywistości i relacji międzyludzkich *• dostrzec przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm
konwencji i gatunków) |
*Dzienniki Witolda Gombrowicza |
• zreferować poglądy narratora
przedstawione we fragmencie |
• wypowiedzieć się na temat
narracji Dzienników |
• skomentować język fragmentów Dziennika zamieszczonych w podręczniku |
• podjąć dyskusję na temat
zaprezentowanych przez narratora opinii na temat relacji człowiek – zwierzę |
• odnieść fragmenty Dziennika
do światopoglądu wyłożonego w Ferdydurke |
*Miasto utrapienia Jerzego Pilcha |
•
zrelacjonować treść powieści Jerzego Pilcha Miasto utrapienia •
scharakteryzować głównego bohatera utworu |
• omówić sposób ukazania miasta w
powieści • wypowiedzieć się na temat
narracji • scharakteryzować motywacje
bohatera |
• scharakteryzować sposób mówienia
bohatera • zinterpretować obraz Dwurnika i
graffiti Banksy’ego w kontekście fragmentów powieści |
• odnaleźć elementy literatury
postmodernistycznej w książce i omówić ich funkcję |
• podjąć dyskusję na temat współczesnego systemu wartości w kontekście
powieści Pilcha |
*Wojna polsko-ruska pod flagą
biało-czerwoną Doroty Masłowskiej |
•
zrelacjonować treść powieści Doroty Masłowskiej •
scharakteryzować głównych bohaterów Wojny
polsko-ruskiej |
• omówić wpływ różnych ideologii
na bohaterów • wypowiedzieć się na temat języka
bohaterów |
• wypowiedzieć się na temat
funkcji Masłoskiej w powieści • zinterpretować zakończenie
książki |
• podjąć dyskusję na temat obrazu
świata młodych przedstawionego w powieści |
• wypowiedzieć się na temat adaptacji utworu dokonanej przez Xawerego
Żuławskiego |
Podróże z Herodotem
Ryszarda Kapuścińskiego |
•
zrelacjonować przygodę Ryszarda Kapuścińskiego • odnaleźć
informacje na temat Herodota • streścić
Podróże z Herodotem Ryszarda
Kapuścińskiego •
zdefiniować reportaż na podstawie książki Kapuścińskiego *•
wypowiedzieć się na temat Herodota |
• omówić
obraz Indii zaprezentowany we fragmencie • wypowiedzieć się na temat Podróży z Herodotem jako przykładu
reportażu • omówić postawę narratora wobec
rikszarzy *• podjąć dyskusję dotyczącą
różnic w kulturze w kontekście konfrontacji narratora z rikszarzami |
• odnaleźć
powiązania pomiędzy dziełem Herodota a wrażeniami Kapuścińskiego z pierwszego
dnia pobytu w Indiach • scharakteryzować sposób ukazania
krajów i narodów w utworze *• omówić obraz PRL-u
przedstawiony w Podróżach z Herodotem |
• omówić funkcję dzieła Herodota w
kompozycji książki Kapuścińskiego *• rozpoznać aluzje literackie i
symbole kulturowe |
• wypowiedzieć się na temat Herodota *• wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym) |
* Współczesne
trendy – przewodnik dla początkujących |
• omówić
zjawisko społeczne przedstawione przez Marcina Kołodziejczyka |
•
zinterpretować tytuł reportażu |
•
zanalizować język użyty w reportażu i określić jego funkcję |
•
wypowiedzieć się na temat sposobu prezentacji zjawiska ukazanego w reportażu |
• podjąć
dyskusję na temat zjawiska opisanego w reportażu |
* Czesława
Miłosza temat do odstąpienia |
•
zaprezentować cechy gatunkowe i pochodzenie eseju •
przedstawić poglądy narratora na temat wyspy |
• wskazać
cechy eseju we fragmencie tekstu Żegnajcie
wyspy Czesława Miłosza |
• omówić
funkcjonujący stereotyp dotyczący postrzegania wyspy |
• omówić
funkcjonowanie i znaczenie wyspy w różnych tekstach kultury |
• stworzyć
esej na dowolny temat |
Rok 1984 George’a Orwella |
•
zrelacjonować treść powieści George’a Orwella •
przedstawić definicję pojęcia antyutopia *• podjąć
dyskusję na temat funkcjonowania systemów totalitarnych w kontekście powieści
Orwella |
•
przedstawić obraz państwa totalitarnego zaprezentowany w powieści • wskazać
cechy antyutopii *• omówić
fenomen reality show Big Brother w odniesieniu do powieści George’a Orwella |
•
zaprezentować postawy bohaterów wobec państwa totalitarnego *•
rozpoznać mechanizmy nowomowy charakterystyczne dla systemów totalitarnych |
•
przeanalizować nowomowę jako narzędzie propagandy i manipulacji *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• zabrać
głos w dyskusji na temat zjawiska opisanego w reportażu *•
dostrzec związek języka z obrazem świata |
Dżuma Alberta Camus |
• streścić
powieść Dżuma Alberta Camus •
scharakteryzować bohaterów powieści *•
zinterpretować grafikę Banksy’ego w kontekście Dżumy |
• opisać
świat przedstawiony powieści • omówić
narrację i kompozycję powieści *• wskazać
idee łączące Dżumę i Człowieka zbuntowanego |
• omówić
różne znaczenia słowa dżuma w
powieści •
zaprezentować różne postawy wobec epidemii przedstawione w powieści • omówić Dżumę jako parabolę *• przeanalizować Mit Syzyfa Alberta Camusa w kontekście Dżumy |
•
przeanalizować różne postawy wobec epidemii i rozpatrzyć je w kontekście
parabolicznego znaczenia powieści • omówić
elementy filozofii egzystencjalnej zawarte w powieści *•
porównać obrazy świata bez Boga w twórczości Camusa i Dostojewskiego |
• wskazać elementy
filozofii egzystencjalnej w Dżumie *•
odnaleźć związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
Czekając
na Godota Samuela Becketta |
•
zrelacjonować treść dramatu •
scharakteryzować bohaterów sztuki *• wypowiedzieć
się na temat języka w dramacie |
• wyjaśnić
termin teatr absurdu • omówić
sposób przedstawienia czekania w dramacie *•
wypowiedzieć się na temat aktu mowy w dramacie |
• wyjaśnić
metaforyczne znaczenie postaci oraz ich imion •
zinterpretować postać Godota i czynność oczekiwania na niego *•
określić postawy bohaterów wobec absurdu istnienia |
•
wypowiedzieć się na temat działań podejmowanych przez bohaterów oczekujących
Godota •
zinterpretować zmiany, jakie zachodzą w Pozzo i Luckym *•
porównać postawy bohaterów Czekając na Godota i Dżumy wobec
absurdu istnienia |
•
przeanalizować funkcję absurdu w dramacie *•
dostrzec przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i
gatunków) oraz związek języka z obrazem świat |
*Miłość w czasach zarazy Gabriela
Garcii Márqueza |
• streścić
powieść Márqueza • omówić
dzieje miłości bohaterów |
•
przedstawić ewolucję miłości oraz jej rodzaje |
•
zinterpretować symbolikę podróży w powieści |
•
wypowiedzieć się na temat funkcji konwenansu w powieści |
• podjąć
dyskusję na temat różnych sposobów mówienia o miłości we współczesnej
kulturze |
*Gra o tron George’a R.R. Martina |
• omówić
świat przedstawiony powieści •
scharakteryzować głównych bohaterów powieści |
•
wypowiedzieć się na temat narracji w powieści • omówić
relacje społeczne przedstawione w powieści |
• określić
funkcję postaci fantastycznych w powieści • wskazać
wątki szekspirowskie w powieści |
•
zaprezentować sposób wykorzystania w utworze poglądów Machiavellego |
• podjąć
dyskusję na temat fenomenu popularności serialu powstałego na kanwie powieści
|
*Facebook i jego twórca |
•
zrelacjonować treść filmu |
•
scharakteryzować głównego bohatera |
• omówić
relacje międzyludzkie zaprezentowane w filmie |
•
przedstawić rolę dialogów w filmie |
•
wypowiedzieć się na temat znaczenia portali społecznościowych we współczesnym świecie |
* Sherlock
Holmes ludzkiego ciała |
•
scharakteryzować głównego bohatera serialu |
• wskazać
elementy konwencji powieści detektywistycznej w serialu |
•
wypowiedzieć się na temat gry aktorskiej |
• wskazać
cechy wspólne wszystkich typów seriali wpływające na ich komercyjny sukces |
• podjąć
dyskusję na temat emocji wywoływanych przez zachowanie tytułowego bohatera |
Hamlet
bardzo współczesny |
•
scharakteryzować głównych bohaterów *•
porównać przedstawienie z tekstem dramatu Williama Szekspira |
•
określić, jakie typy społeczne reprezentują poszczególni bohaterowie *•
porównać H. z innymi realizacjami
scenicznymi bądź filmowymi Hamleta
Williama Szekspira |
• omówić
funkcję przestrzeni, w jakiej rozgrywa się akcja •
zinterpretować polską symbolikę pojawiającą się w przedstawieniu • wyjaśnić
znaczenie kostiumów *• podjąć
dyskusję na temat nowatorskich środków wyrazu użytych w przedstawieniu |
•
przeanalizować funkcję nawiązania do Procesu
Franza Kafki •
wypowiedzieć się na temat muzyki wykorzystanej w przedstawieniu *•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko przyjęte w dyskusji |
*•
dostrzec przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i
gatunków) |
WSPÓŁCZESNOŚĆ – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
Perswazja
a manipulacja językowa |
• wymienić
techniki perswazyjne • podać
podstawowe techniki manipulacji językowej |
• odróżnić
perswazję od manipulacji • wymienić
cechy nowomowy |
• wskazać
cele stosowania nowomowy *•
rozpoznać mechanizmy nowomowy charakterystyczne dla systemów totalitarnych |
• wskazać elementy perswazji i manipulacji w życiu codziennym i tekstach
kultury • omówić
specyfikę języka reklamy *• przeanalizować język dowolnej reklamy |
• wyliczyć cechy języka propagandy komunistycznej *• poddać analizie język polityków, wskazując elementy manipulacji
językowej *• stworzyć slogan |
WSPÓŁCZESNOŚĆ – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
Podsumowanie
wiadomości na temat współczesności |
•
zrelacjonować opinie autorów na temat współczesności • wyjaśnić
pojęcie brewiarz *• podjąć
dyskusję z tezami zawartymi w tekstach Kubiaka i Bendyka |
• wyjaśnić
różnicę, o której pisze Zygmunt Kubiak *•
odnaleźć inne teksty zawierające opinie o kulturze czasów wojny i okupacji –
zestawić je z tekstami Kubiaka i Bendyka |
• omówić
model gospodarki zaprezentowany przez Bendyka *•
rozpoznać retoryczną organizację wypowiedzi |
• porównać teksty Kubiaka i
Bendyka *• przedstawić własne stanowisko
wobec poglądów obu autorów i je uzasadnić |
• ustosunkować się do twierdzenia, że we współczesnej gospodarce głównymi
czynnikami wzrostu są wiedza i innowacje *• wypowiedzieć się na temat teorii Fukuyamy |
Powtórzenie
wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie *•
przytoczyć najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty *• posłużyć się najważniejszymi
kontekstami dotyczącymi treści z zakresu rozszerzonego |
• wyciągać
wnioski • określić
własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany
materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać *• interpretować wymagany materiał
z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze *• rozpoznawać aluzje literackie i symbole kulturowe |