Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny − klasa 3 de
Prezentowane wymagania
edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym będącym propozycją realizacji
materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami . Wymagania
dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.
temat lekcji |
Wymagania
konieczne (ocena
dopuszczająca) Uczeń: |
Wymagania
podstawowe (ocena
dostateczna) Uczeń potrafi
to, |
Wymagania
rozszerzające (ocena dobra) Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną oraz: |
Wymagania
dopełniające (ocena bardzo
dobra) Uczeń potrafi
to, co |
Wymagania
wykraczające (ocena celująca) Uczeń: potrafi
to, |
|
||||||||||
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – O EPOCE |
||||||||||||||||
Świat między wojnami |
•
określić ramy czasowe dwudziestolecia międzywojennego • wskazać
wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały epokę *• wybrać jedno
z wydarzeń historycznych i ocenić jego rolę w kształtowaniu epoki |
•
opisać specyfikę dwudziestolecia międzywojennego w Polsce *•
wyjaśnić pojęcia: totalitaryzm, faszyzm, nazizm, rasizm, antysemityzm, komunizm *•
porównać tło historyczne międzywojnia w Polsce i na świecie |
•
zreferować tendencje światopoglądowe epoki •
omówić wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały epokę *•
uzasadnić, który z czynników, jego zdaniem, odegrał kluczową rolę w
kształtowaniu się nowej epoki |
•
omówić tendencje literackie nowej epoki •
scharakteryzować nastroje społeczne, jakie zapanowały po 1918 r. w Europie i
określić ich przyczyny *•
wypowiedzieć się na temat
totalitaryzmów europejskich w okresie międzywojennym *• zgromadzić informacje na temat narodzin nazizmu
w Niemczech i wyjaśnić, dlaczego ta ideologia zyskała rzesze zwolenników w
latach 30. XX wieku |
• wypowiedzieć
się na temat zalet i wad życia w państwie międzynarodowym *• opisać życie codzienne w okresie dwudziestolecia
międzywojennego |
|||||||||||
Filozofia początków XX stulecia |
•
wskazać filozofów, którzy wpłynęli na kształt epoki •
zreferować najważniejsze założenia psychoanalizy Freuda, filozofii Oswalda
Spenglera oraz Edmunda Husserla *•
wymienić poglądy Edmunda Husserla inne niż podane w podręczniku |
•
wyjaśnić pojęcia: psychoanaliza, id, ego, superego, behawioryzm, katastrofizm, fenomenologia •
czytać ze zrozumieniem fragmenty tekstów filozoficznych zamieszczone w
podręczniku *•
podać konsekwencje fenomenologii |
•
wyjaśnić różnice pomiędzy świadomością a nieświadomością *•
omówić tezy filozofii Edmunda Husserla na podstawie samodzielnie zdobytych
informacji z dostępnych źródeł |
•
wskazać sposoby ujawniania się nieświadomej sfery psychiki ludzkiej *•
wymienić nazwiska twórców, którzy inspirowali się poglądami Freuda, Spenglera
lub Husserla |
•
wyjaśnić opozycyjną relację pomiędzy kulturą a cywilizacją *•
podjąć dyskusję na temat
oddziaływania psychoanalizy na kulturę XX wieku |
|||||||||||
Sztuka międzywojnia |
•
wskazać najważniejsze tendencje w kulturze dwudziestolecia międzywojennego •
rozpoznać najważniejsze dzieła sztuki dwudziestolecia międzywojennego *•
orientować się w muzyce dwudziestolecia międzywojennego |
•
wymienić cechy: ekspresjonizmu, kubizmu, abstrakcjonizmu, dadaizmu i
surrealizmu • podać
nazwiska najważniejszych twórców sztuki dwudziestolecia międzywojennego (Georges
Braque, Juan Gris, Wassily Kandinsky, Joan Miró, Le Corbusier, Salvador Dali,
Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Katarzyna Kobro, Piet Mondrian, Bertold
Brecht, Leon Schiller, Charlie Chaplin) *•
omówić specyfikę muzyki dwudziestolecia międzywojennego |
•
orientować się w działalności najważniejszych twórców sztuki dwudziestolecia
międzywojennego (Georges Braque, Juan Gris, Wassily Kandinsky, Joan
Miró, Le Corbusier, Salvador Dali, Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Katarzyna
Kobro, Piet Mondrian, Bertold Brecht, Leon Schiller, Charlie Chaplin) •
wskazać najważniejsze cechy architektury modernistycznej *•
omówić wybrany film z okresu dwudziestolecia międzywojennego |
• zanalizować
wybrany obraz na podstawie podanych kryteriów • wypowiedzieć
się na temat początków filmu • wskazać
dominujące tendencje w teatrze międzywojennym *• omówić
twórczość wybranego artysty teatralnego okresu międzywojennego |
• omówić
twórczość wybranego artysty dwudziestolecia międzywojennego *• scharakteryzować
zjawisko niemieckiego ekspresjonizmu filmowego |
|||||||||||
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – TEKSTY Z EPOKI |
||||||||||||||||
Wprowadzenie do literatury dwudziestolecia
międzywojnia |
•
wyjaśnić pojęcia: awangarda, futuryzm, powieść psychologiczna,
skamandryci, Awangarda Krakowska, Druga Awangarda, katastrofizm, powieść
społeczno-polityczna, absurd, strumień świadomości, nurt groteskowo-fantastyczny •
przedstawić polskie formacje poetyckie międzywojnia *•
wymienić nazwiska światowych twórców literatury |
•
wyjaśnić pojęcia: futuryzm, groteska, absurd, katastrofizm w
odniesieniu do literatury •
wskazać awangardowe rodzaje wypowiedzi literackiej •
zaprezentować międzywojenne tendencje w literaturze polskiej *•
wymienić tytuły utworów literackich danych twórców z literatury światowej |
•
omówić nowatorskie techniki w prozie europejskiej •
scharakteryzować nowe gatunki prozatorskie w literaturze polskiej *•
zaprezentować wybrany utwór z literatury światowej okresu międzywojnia |
• zaprezentować
międzywojenne tendencje w literaturze polskiej *• omówić specyfikę prozy wybranego twórcy
europejskiego (Proust, Joyce, Mann) |
•
omówić międzywojenne tendencje w literaturze polskiej w kontekście epok
poprzednich *• porównać wybrany utwór z prozy europejskiej z
tekstem twórcy polskiego |
|||||||||||
Skamander i satelici |
•
wymienić nazwiska członków grupy Skamander •
wypowiedzieć się na temat treści wierszy zamieszczonych w podręczniku *•
omówić inne utwory Juliana Tuwima |
•
wskazać cechy poezji skamandrytów na przykładach •
scharakteryzować podmiot liryczny w wierszach: Juliana Tuwima Do krytyków i Jana Lechonia Herostrates *•
omówić twórczość pozostałych członków grupy Skamander |
•
omówić temat wiersza Do krytyków w
odniesieniu do tradycji literackiej •
zinterpretować tytuł wiersza Do
krytyków • wyjaśnić sens
tytułu wiersza Herostrates •
scharakteryzować stosunek skamandrytów do tradycji literackiej na podstawie
wiersza Herostrates *•
omówić sposób ukazania miłości w wierszach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
|
• w
wierszu Juliana Tuwima Do krytyków wskazać
i omówić cechy manifestu poetyckiego • scharakteryzować
sposób ujęcia tematu przemijania w wierszu Przy okrągłym stole • zanalizować
funkcję użycia neologizmów w wierszu Słowisień *•
omówić sposób ukazania miłości w wierszach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
w kontekście tradycji literackiej |
• zinterpretować
sposób opisania Polski i polskości w wierszu Lechonia *• porównać wymowę wiersza Herostrates z przesłaniem obrazu Janusza
Marii Brzeskiego Dwie cywilizacje |
|||||||||||
Awangarda Krakowska |
•
wymienić główne założenia programowe Awangardy Krakowskiej *•
wskazać pozostałe założenia programowe Awangardy Krakowskiej |
•
wskazać elementy architektury gotyckiej w wierszu Juliana Przybosia Notre-Dame •
omówić kreację podmiotu lirycznego w wierszu Notre-Dame *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
wyjaśnić, kim według Peipera jest poeta i na czym polega twórczość poetycka •
wymienić założenia Awangardy Krakowskiej zrealizowane w wierszu Notre-Dame •
zinterpretować sposób ukazania katedry w wierszu *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu Notre-Dame (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
• wyjaśnić,
dlaczego Peiper nazywa swoje czasy „epoką uścisku z teraźniejszością” •
dokonać analizy i interpretacji wiersza Notre-Dame
Juliana Przybosia *•
omówić sposób ukazania katedry gotyckiej w innych utworach literackich i
filmowych |
• przedstawić
argumenty na poparcie lub odrzucenie tezy, że również dzisiaj świat rozwija
się zgodnie z hasłem „miasto, masa, maszyna” *• porównać
sposób ukazania katedry: w wierszu Notre-Dame
Juliana Przybosia i na obrazie Zdzisława Beksińskiego Katedra *• omówić
program Awangardy Krakowskiej na tle pozostałych ruchów awangardowych
dwudziestolecia międzywojennego |
|||||||||||
Poezja Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego |
•
określić temat wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Serwus, madonna *•
przybliżyć twórczość Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego |
• przedstawić
kreację podmiotu lirycznego w wierszu Serwus, madonna •
określić temat wiersza *•
omówić cykl Teatrzyk „Zielona Gęś” |
•
omówić sposób ukazania rzeczywistości w wierszu Piosenka *•
przytoczyć opinie badaczy na temat twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
|
•
wypowiedzieć się na temat zastosowanego w wierszu Serwus, madonna zwrotu do Matki Boskiej *•
omówić szczegółowo wybrane miniatury z cyklu Teatrzyk „Zielona Gęś” |
•
podjąć dyskusję, czy wiersz Serwus, madonna można zaliczyć do liryki
religijnej *• wskazać
inne utwory traktujące sferę sacrum w sposób dyskusyjny |
|||||||||||
Katastrofizm Józefa Czechowicza |
•
wyjaśnić pojęcia: katastrofizm, Druga Awangarda •
omówić treść wiersza mały mit *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
• omówić kreację
podmiotu lirycznego w wierszu mały mit • wskazać w utworze
elementy katastroficzne i arkadyjskie *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• wskazać
przyczyny nastrojów katastroficznych w dwudziestoleciu międzywojennym *•
porównać katastroficzne przeczucia
obecne w wierszu z obrazem Pabla Picassa Guernica |
•
dokonać analizy i interpretacji wiersza mały
mit *•
omówić wybrany przykład katastrofizmu w literaturze, filmie bądź sztukach
plastycznych |
• wskazać w
wierszu elementy awangardowe *• zinterpretować
obraz Salvadora Dalego Sen w kontekście wątku snu pojawiającego się w wierszu
Czechowicza |
|||||||||||
Poezja Bolesława Leśmiana |
•
omówić treść wierszy: W malinowym
chruśniaku i Ballada bezludna •
wyjaśnić pojęcia: panteizm, erotyk, ballada *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
• określić sytuację liryczną wiersza W malinowym chruśniaku • omówić frazeologię wiersza Ballada
bezludna *• rozpoznać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
omówić zmysłowy charakter wiersza W malinowym chruśniaku • interpretować tytuł wiersza Ballada bezludna • wskazać elementy panteizmu w wierszu Ballada bezludna • interpretować metafory użyte w wierszu Ballada bezludna *• wskazać inne utwory literackie lub filmowe, w
których została uzyskana atmosfera intymności |
• zanalizować sposób tworzenia atmosfery intymności w
wierszu W malinowym chruśniaku •
omówić sposób przedstawienia mitu
genezyjskiego w wierszu Ballada
bezludna *• zanalizować
w innym utworze literackim lub filmowym sposób budowania atmosfery intymności
|
• określić stosunek utworu Ballada
bezludna do konwencji gatunku *• porównać
obraz Marca Chagalla Kochankowie z Vence z wierszem W
malinowym chruśniaku *• wskazać powiązania treści wiersza z filozofią
Bergsona |
|||||||||||
Przedwiośnie Stefana Żeromskiego |
•
streścić Przedwiośnie Stefana
Żeromskiego •
zaprezentować etapy życia głównego bohatera •
opisać obraz rewolucji przedstawiony w powieści *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
omówić proces dojrzewania głównego bohatera •
opisać obraz Polski porozbiorowej ukazany w Przedwiośniu •
scharakteryzować różne środowiska (rządowe, ziemiańskie, komunistyczne)
przestawione w powieści • wypowiedzieć
się na temat kompozycji i języka utworu *•
przedstawić tło historyczne opisywanych wydarzeń |
•
zaprezentować i omówić dyskusje światopoglądowe zawarte w powieści •
zinterpretować tytuł powieści *•
zaprezentować opinie badaczy na temat Przedwiośnia |
•
wskazać i omówić mity narodowe demaskowane przez autora •
wyjaśnić metaforykę „szklanych domów” i wytłumaczyć znaczenie tego motywu dla
wymowy ideowej powieści *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
• zestawić
obrazy rewolucji przedstawione w Przedwiośniu
Stefana Żeromskiego i Nie-Boskiej
Komedii Zygmunta Krasińskiego *• porównać treść książki Stefana
Żeromskiego z adaptacją filmową Filipa Bajona |
|||||||||||
Panny z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza |
•
zrelacjonować treść opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza •
scharakteryzować Wiktora Rubena *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
omówić różnice w postrzeganiu poszczególnych kobiet przez głównego bohatera
na przestrzeni czasu *•
wskazać inne utwory, których tematem jest upływ czasu |
• zinterpretować
relacje pomiędzy Wiktorem Rubenem a mieszkankami Wilka *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
•
omówić symbolikę zawartą w opowiadaniu *•
porównać treść opowiadania z jej ekranizacją w reżyserii Andrzeja Wajdy |
• podjąć
dyskusję na temat sposobu ukazania upływu czasu w opowiadaniu *• omówić różne
sposoby ukazania upływającego czasu w literaturze i sztuce |
|||||||||||
Cudzoziemka Marii Kuncewiczowej |
•
streścić powieść Marii Kuncewiczowej Cudzoziemka •
wymienić kolejne etapy życia tytułowej bohaterki *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
scharakteryzować kompozycję powieści •
omówić kolejne etapy życia głównej bohaterki *•
omówić cechy powieści psychologicznej na innym przykładzie |
•
wyjaśnić przyczyny samotności głównej bohaterki •
zinterpretować tytuł powieści *•
porównać powieść z jej ekranizacją w reżyserii Ryszarda Bera |
• zinterpretować
zachowanie Róży Żabczyńskiej w kontekście jej doświadczeń *•
porównać Cudzoziemkę z wybraną
powieścią psychologiczną |
•
wskazać w Cudzoziemce cechy gatunkowe
powieści psychologicznej *• zanalizować
konstrukcję powieści pod względem ujęcia czasu w utworze |
|||||||||||
Sklepy
cynamonowe Brunona Schulza |
•
streścić opowiadania Brunona Schulza •
scharakteryzować głównego bohatera *•
przybliżyć biografię i twórczość Brunona Schulza |
•
wypowiedzieć się na temat kreacji narratora w opowiadaniu •
wskazać elementy poetyki snu *•
zrelacjonować treść innych opowiadań Brunona Schulza |
•
omówić topos labiryntu wykorzystany w opowiadaniu •
wyjaśnić przyczynę braku logiki i linearności czasu *•
przedstawić opinię badacza na temat twórczości Brunona Schulza |
• zinterpretować
opis ojca w pierwszej części utworu *• interpretować
wybrane place plastyczne Brunona Schulza i zestawić je z tekstem literackim |
• wyjaśnić
znaczenie wędrówki głównego bohatera *• podjąć
dyskusję na temat roli mitologii osobistej w kształtowaniu się osobowości
człowieka |
|||||||||||
Ferdydurke Witolda Gombrowicza |
•
streścić fragmenty Ferdydurke
zamieszczone w podręczniku •
scharakteryzować stronnictwa, których przedstawiciele biorą udział w
pojedynku na miny •
zrelacjonować treść Ferydurke •
zdefiniować pojęcie formy •
opisać Młodziaków, Hurleckich oraz stronnictwa
„chłopiąt” i „chłopaków” *•
przybliżyć biografię i twórczość Witolda Gombrowicza |
•
omówić narrację fragmentów powieści zamieszczonych w podręczniku •
wypowiedzieć się na temat narracji Ferdydurke •
zdefiniować pojęcie formy w kontekście utworu •
scharakteryzować kompozycję powieści •
wskazać elementy groteski w utworze •
wyjaśnić symbolikę „pupy”, „łydki” i „gęby” w kontekście utworu *•
przybliżyć opinie badaczy na temat Ferdydurke |
•
wypowiedzieć się na temat języka fragmentów powieści zamieszczonych w
podręczniku •
omówić funkcję prof. Pimki w utworze •
wskazać strategie tworzenia i rozbijania formy •
wyjaśnić istotę międzyludzkich relacji ukazanych w Ferdydurke •
wskazać i omówić elementy groteski w utworze *•
wskazać inne utwory literackie lub filmowe traktujące życie ludzkie w
kategoriach gry |
• zinterpretować
metaforyczne znaczenie pojedynku na miny • zinterpretować
metaforę szkoły w Ferdydurke •
odnieść diagnozę dotyczącą życia społecznego, przedstawioną w Ferdydurke do rzeczywistości codziennej
*• omówić gombrowiczowską teorię symetrii i analogii w kontekście pojedynku
na miny *•
porównać treść książki z jej adaptacjami filmowymi i teatralnymi |
• wymienić i
krótko scharakteryzować środki językowe służące wywołaniu efektu groteski we
fragmentach powieści oraz w całym utworze *• zanalizować
rozdziały o Filidorze i Filibercie
oraz omówić ich funkcję w utworze * |
|||||||||||
Proces Franza Kafki |
•
streścić Proces Franza Kafki •
scharakteryzować głównego bohatera powieści *•
wyjaśnić pojęcie sytuacja kafkowska *•
przybliżyć biografię i twórczość Franza Kafki |
•
przedstawić relacje Józefa K. z innymi ludźmi •
zdefiniować pojęcia: absurd i parabola (przypowieść) *•
przedstawić opinię badacza na temat twórczości Franza Kafki |
•
omówić znaczenie przestrzeni w utworze • określić
funkcję absurdu w powieści •
zinterpretować paraboliczny charakter powieści •
wskazać elementy paraboli w utworze • odszukać
elementy absurdu w powieści *•
omówić wybraną ekranizację Procesu |
• zanalizować
symbolikę obecną we fragmencie dotyczącym wizyty Józefa K. w katedrze • zinterpretować
przypowieść o odźwiernym •
wyjaśnić zakończenie Procesu *•
porównać ekranizację Procesu z
treścią powieści |
• omówić funkcję
elementów absurdu i paraboli w powieści *• wymyślić i
przedstawić w formie krótkiego opowiadania scenkę, będącą zilustrowaniem
„sytuacji kafkowskiej” *• pisze pracę
na temat: „Znaczenie motywu labiryntu w Procesie Kafki” |
|||||||||||
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – NAUKA O JĘZYKU |
||||||||||||||||
Konstruowanie własnej wypowiedzi |
•
podać zasady tworzenia poprawnego komunikatu językowego *•
omówić wybrane zasady tworzenia poprawnego komunikatu językowego |
•
omówić specyfikę wypowiedzi ustnej i wymienić jej formy •
przedstawić specyfikę wypowiedzi pisemnej *•
przedstawić na wybranych przez siebie przykładach specyfikę form wypowiedzi
ustnych i pisemnych |
•
opisać wybrane formy wypowiedzi ustnej •
wypowiedzieć się na temat wybranych form komunikatów pisemnych •
wymienić elementy wpływające na kulturę języka *•
przygotować przykładową formę wypowiedzi ustnej zgodnie z zasadami tworzenia
poprawnego komunikatu językowego |
• zanalizować
język współczesny pod kątem mody językowej • omówić
elementy wpływające na kulturę języka *•
przygotować przykładową formę wypowiedzi pisemnej zgodnie z zasadami
tworzenia poprawnego komunikatu językowego |
• ocenić błędy
językowe dostrzeżone w języku rówieśników *• zanalizować
kulturę języka swojego otoczenia |
|||||||||||
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
||||||||||||||||
Podsumowanie wiadomości na temat międzywojenia |
•
przedstawić opinie Aliny Kowalczykowej i Normana Daviesa na temat dwudziestolecia międzywojennego *•
odszukać inne utwory zawierające opinie o dwudziestoleciu międzywojennym |
•
odnaleźć podobieństwa w sposobie postrzegania sytuacji Polski po odzyskaniu
niepodległości •
przedstawić różnice w opisie życia kulturalnego międzywojnia przez
Kowalczykową i Daviesa *•
zestawić wyszukane przez siebie teksty krytyczno- lub historycznoliterackie z
opiniami przytoczonymi w podręczniku |
•
skomentować różnice w opisie życia kulturalnego międzywojnia *•
rozpoznać retoryczną organizację wypowiedzi na podstawie fragmentów tekstów
Aliny Kowalczykowej i Normana Daviesa |
•
zilustrować przykładami opinię Normana Daviesa * |
•
zaprezentować własną opinię na temat omówionej epoki wraz z jej uzasadnieniem *• sformułować
wniosek z dyskusji na temat kultury polskiej okresu międzywojennego |
|||||||||||
Powtórzenie
wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie *•
przytoczyć najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty *•
posłużyć się najważniejszymi kontekstami dotyczącymi treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wyciągać wnioski •
określić własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
•
poprawnie interpretować wymagany materiał •
właściwie argumentować •
uogólnić, podsumować i porównać *•
interpretować wymagany materiał z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać
bogate konteksty • formułować i
rozwiązywać problemy badawcze *• rozpoznawać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
|||||||||||
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE – NAWIĄZANIA |
||||||||||||||||
Śladami międzywojnia |
•
rozpoznać na konkretnych przykładach wpływ kultury międzywojnia na sztukę
współczesną *•
podać konkretne przykłady wpływu międzywojnia na kulturę współczesną |
•
przedstawić rozwój kultury masowej •
wypowiedzieć się na temat przedwojennej rewolucji obyczajowej i jej
współczesnych efektów *•
porównać przedwojenną rewolucję obyczajową z współczesną obyczajowością |
• określić
wpływ wynalazków i odkryć epoki na cywilizację XX i XXI wieku •
omówić sposób oddziaływania powstałych w międzywojniu systemów totalitarnych
na obraz świata i kształt kultury w latach późniejszych *•
podać przykłady aluzji i nawiązań współczesnych do wybranych dzieł
dwudziestolecia międzywojennego |
•
ocenić wpływ międzywojnia na współczesność i uargumentować swoje stanowisko *•
analizować wybrany utwór lub zjawisko kulturowe, w którym widoczny jest wpływ
sztuki międzywojennej |
• porównać
funkcjonowanie tych samych motywów zaczerpniętych z międzywojnia w różnych
utworach literackich *• podjąć
dyskusję na temat współczesnej sztuki awangardowej |
|||||||||||
WOJNA
I OKUPACJA – O EPOCE |
|
|||||||||||||||
Czas apokalipsy spełnionej |
• określić ramy
czasowe epoki • wyjaśnić
pojęcia: okupacja, Holokaust, obóz koncentracyjny,
łagier, getto • omówić
wydarzenia, związane z datami: 1 września 1939, 17 września 1939, 8 maja 1945 *• szczegółowo omówić
sytuację na ziemiach polskich pod okupacją niemiecką i sowiecką |
•
opisać specyfikę okresu wojny i okupacji w Polsce •
wyjaśnić pojęcia: Generalne Gubernatorstwo, Polskie Państwo Podziemne, Armia Krajowa *•
określić, w jaki sposób działalność Polskiego Państwa Podziemnego wpłynęła na
kulturę i sztukę |
• wskazać i
omówić wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały epokę *• opisać życie
codzienne pod okupacją w Polsce i w Europie |
• wyjaśnić
przyczyny różnic pomiędzy okresem wojny i okupacji w Polsce i Europie
Zachodniej • omówić
sytuację ludności cywilnej pod okupacją niemiecką i sowiecką *• przygotować
prezentację multimedialną dotyczącą życia codziennego w czasie wojny w
miejscowości, z której pochodzi jego rodzina |
• przedstawić
założenia nazistów *• przeanalizować
obraz Maxa Ernsta Europa po deszczu, wykorzystując kontekst historyczny |
|
||||||||||
Sztuka wobec
wojny |
• wskazać
tematykę dzieł sztuki okresu wojennego i powojennego • wyjaśnić
pojęcie: propaganda i agitacja w odniesieniu do przykładów
sztuki wizualnej okresu wojny i okupacji *• zrelacjonować
treść filmu Dyktator Charlie’ego Chaplina |
• zaprezentować
specyfikę wojennej sztuki propagandowej i agitacyjnej • wyjaśnić
pojęcie sztuka ulotna w odniesieniu
do sztuki okresu wojny i okupacji *• rozpoznać
obrazy Andrzeja Wróblewskiego i Bronisława Wojciecha Linkego |
• omówić
tematykę dzieł sztuki okresu wojny i okupacji • wskazać twórców
dzieł plastycznych okresu wojny i okupacji *• przedstawić
problematykę filmu Dyktator Charlie’ego Chaplina *•
zinterpretować kadr z filmu Dyktator
w kontekście historycznym |
• omówić różnice
w dostępie do kultury pomiędzy Polską a Europą Zachodnią w okresie okupacji • zinterpretować
obraz Bronisława Wojciecha Linkego Plucha *• przedstawić,
jak funkcjonował teatr w czasie wojny |
• przedstawić
informacje na temat twórczości muzycznej okresu wojny i okupacji *• wypowiedzieć
się na temat roli humoru i satyry w twórczości artystów pokolenia wojny i
okupacji na podstawie samodzielnie wybranych polskich rysunków satyrycznych |
|
||||||||||
WOJNA I OKUPACJA
– TEKSTY Z EPOKI |
|
|||||||||||||||
Stracone pokolenie – o wierszach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego |
•
relacjonować treść wiersza Pokolenie •
omówić obraz świata przedstawiony w wierszu Pokolenie *•
wymienić innych twórców pokolenia Kolumbów, do którego należał K.K. Baczyński
*•
wskazać elementy rzeczywistości wojennej na obrazie Pełzająca śmierć Zdzisława Beksińskiego |
•
omówić specyfikę pokolenia, do którego należał Krzysztof Kamil Baczyński •
wypowiedzieć się na temat kreacji osoby mówiącej w wierszu Pokolenie •
wypowiedzieć się na temat nadawcy i adresata wiersza *** [Niebo złote
ci otworzę] *•
omówić kompozycję obrazu Pełzająca
śmierć |
•
wyjaśnić celowość odwołania do Homera w Pokoleniu •
wskazać wpływy romantyczne w wierszach K.K. Baczyńskiego •
zinterpretować zakończenie wiersza Pokolenie •
omówić sposób przedstawienia wojny w wierszu *** [Niebo złote
ci otworzę] *•
skonfrontować postać przedstawioną na obrazie Beksińskiego z konwencjonalnym ukazaniem
śmierci |
• przeanalizować
kompozycję wiersza *** [Niebo złote ci otworzę] i omówić jej
funkcję *• skonfrontować
obraz Zdzisława Beksińskiego z wierszem K.K. Baczyńskiego *** [Niebo złote ci otworzę] *• porównać
wizję świata zaprezentowaną przez Baczyńskiego z tą, która została przedstawiona
na obrazach zamieszczonych w rozdziale „Wojna i okupacja” |
• wskazać
podobieństwa pomiędzy twórczością poetów Drugiej Awangardy a twórczością K.K.
Baczyńskiego *•
w kontekście twórczości K.K. Baczyńskiego analizować obraz Hieronima Boscha *•
przeanalizować fotografię Lori Nix Biblioteka w kontekście historycznym i
literackim *•
wskazać w literaturze międzywojennej utwór, w którym występuje zderzenie
wizji arkadii z obrazem apokalipsy i porównać to dzieło z wierszem
Baczyńskiego |
|
||||||||||
Patrząc na tragedię – Wojenna twórczość Czesława Miłosza |
•
omówić treść wierszy Czesława Miłosza •
opisać przeżycia wynikające z lektury wierszy •
odnaleźć informacje na temat Giordana Bruna *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Czesława Miłosza |
•
wypowiedzieć się na temat getta warszawskiego i powstania w getcie
warszawskim •
wskazać elementy należące do rzeczywistości wojennej w wierszu Przedmieście *•
podać przykłady innych dzieł literackich poruszających kwestię powstania w
getcie warszawskim |
• zinterpretować
postawy świadków tragedii przedstawione w wierszu Campo di Fiori • wyjaśnić
zakończenie wiersza Campo di Fiori •
scharakteryzować bohatera wiersza Przedmieście
*•
wymienić podobieństwa i różnice między Campo di Fiori a Przedmieściem |
•
omówić zasadność zestawienia zagłady Żydów z egzekucją Giordana Bruna
przedstawionymi w wierszu Campo di Fiori •
określić funkcję zestawienia dwóch rzeczywistości w wierszu Przedmieście *•
zinterpretować instalację Józefa Szajny w kontekście utworów Czesława Miłosza |
• porównać
wiersze: Campo di Fiori i Przedmieście *• wskazać
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
|
||||||||||
Zofia Nałkowska o wojnie |
•
opisać świat przedstawiony we fragmentach Kobiety
cmentarnej •
zrelacjonować treść opowiadań Zofii Nałkowskiej |
• scharakteryzować
bohaterkę |
•
zaprezentować wydarzenie historyczne, którego dotyczą fragmenty utworu • zinterpretować
tytuł zbioru • zinterpretować
motto, którym został opatrzony zbiór |
•
scharakteryzować narrację fragmentów tekstu zamieszczonych w podręczniku •
wyjaśnić, dlaczego autorka zachowała indywidualny styl języka poszczególnych
bohaterów, jego niezręczności i chaotyczny tok wypowiedzi •
opisać narrację zbioru •
wypowiedzieć się na temat adekwatności narracji do problematyki opowiadań |
• omówić sposób
przedstawienia powstania w getcie w opowiadaniu • zinterpretować
obraz Andrzeja Wróblewskiego w kontekście opowiadań Zofii Nałkowskiej • wybrać ze
zbioru opowiadanie, które wywołuje w czytelniku największe wrażenie i
uzasadnić swoją decyzję |
|
||||||||||
Opowiadania Tadeusza Borowskiego |
•
zrelacjonować treść opowiadania Dzień
na Harmenzach •
wyjaśnić pojęcia: kapo, vorarbeiter, post *•
zrelacjonować treść innego wybranego opowiadania Tadeusza Borowskiego |
•
wyjaśnić pojęcie behawioryzm •
scharakteryzować bohatera-narratora •
wypowiedzieć się na temat rzeczywistości obozowej •
omówić kontekst historyczny opowiadań *•
stworzyć kodeks człowieka zlagrowanego |
•
opisać mechanizmy rządzące relacjami międzyludzkimi w obozie •
wypowiedzieć się na temat postępowania bohaterów opowiadania •
wyjaśnić pojęcie człowiek zlagrowany *•
zestawić opowieść Tadka z informacjami ze źródeł historycznych |
•
wypowiedzieć się na temat narracji oraz języka utworu *•
podjąć dyskusję na temat zachowania bohaterów, ich motywacji i wpływu
sytuacji, w której się znaleźli na osobowość |
• omówić
przeżycia wewnętrzne bohaterów *• porównać
relację Borowskiego z innymi przekazami literackimi lub filmowymi,
dotyczącymi rzeczywistości obozowej *• wskazać
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
|
||||||||||
Inny świat Gustawa
Herlinga-Grudzińskiego |
•
zrelacjonować treść fragmentu książki zamieszczonego w podręczniku •
scharakteryzować postać Gorcewa •
streścić książkę Inny świat *•
zaprezentować biografię Gustawa-Herlinga Grudzińskiego *•
przedstawić okoliczności wydania Innego
świata |
•
wypowiedzieć się na temat łagrów sowieckich •
wyjaśnić przyczynę konfliktu opisanego we fragmencie książki Gustawa
Herlinga-Grudzińskiego •
opisać system funkcjonowania łagru na podstawie treści książki •
opisać ukazany w Innym świecie system
represji w Rosji radzieckiej – od momentu aresztowania do osadzenia w łagrze •
omówić możliwe przyczyny aresztowania w okresie stalinowskim *•
porównać sposób opisu łagru z wybranym dziełem literackim lub filmowym
dotyczącym tej tematyki |
•
wypowiedzieć się na temat narracji we fragmencie •
omówić różne reakcje bohaterów na rzeczywistość obozową •
wskazać w utworze elementy charakterystyczne dla literatury faktu oraz dla
literatury pięknej *•
przeanalizować reakcje bohaterów na rzeczywistość obozową |
•
podjąć dyskusję na temat przyczyn zawarcia niepisanego porozumienia między
więźniami a władzami obozu •
omówić zakończenie utworu •
zinterpretować tytuł utworu *• określić
funkcję dzieła Fiodora Dostojewskiego w powieści |
• określić
funkcję upadku i wyzwolenia Paryża w kompozycji utworu *• wypowiedzieć
się na temat języka fragmentu *• porównać
sposób przedstawiania człowieka w sytuacjach granicznych w prozie Herlinga-Grudzińskiego
i Tadeusza Borowskiego |
|
||||||||||
WOJNA I OKUPACJA
– NAUKA O JĘZYKU |
|
|||||||||||||||
Język w świecie wartości |
•
przedstawić zasady etyki słowa i zastosować je w praktyce •
wymienić rodzaje naruszeń etyki słowa |
•
zdefiniować pojęcie wartości •
wyjaśnić pojęcia: system wartości, wartości etyczne, wartości społeczne,
wartości estetyczne, hierarchizacja,
ekspresywizmy i podać przykłady |
•
omówić związek wartości z językiem •
wypowiedzieć się na temat obowiązującego w swojej kulturze i środowisku
systemu wartości |
•
omówić związek etyki słowa z polskim prawem *•
sformułować wnioski dotyczące przemocy werbalnej i mowy nienawiści na
podstawie danych CBOS-u |
• przeanalizować
środki wyrazu w wojennym plakacie propagandowym *• podjąć
dyskusję na temat „mowy nienawiści” w mediach i internecie |
|
||||||||||
WOJNA I OKUPACJA
– PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|
|||||||||||||||
Podsumowanie wiadomości o literaturze wojny i
okupacji |
•
zrelacjonować opinie przedstawione w podanych fragmentach *• zaprezentować
własne stanowisko wobec poglądów obu autorów i je uzasadnić |
•
wskazać przykłady tradycji romantycznej w literaturze wojny i okupacji •
omówić rolę świadków w rzeczywistości powojennej •
wskazać różnice pomiędzy opiniami obu autorów *•
podjąć dyskusję dotyczącą konieczności odczuwania współodpowiedzialności za
wspólnotę |
•
omówić różnice pomiędzy literaturą i sztuką dwudziestolecia międzywojennego
oraz wojny i okupacji •
podać powody zmian, jakie zaszły w literaturze i sztuce tych okresów •
wskazać przykłady tradycji romantycznej w literaturze wojny i okupacji • podać
powody obojętności świadków tragedii wojennych *•
przedstawić swoją opinię na temat adekwatności tradycji romantycznej w opisie
rzeczywistości wojennej i okupacyjnej |
•
wyjaśnić przyczyny różnic pomiędzy literaturą i sztuką dwudziestolecia a
literaturą i sztuką okresu wojny i okupacji • omówić
przyczyny powrotu do paradygmatu romantycznego *•
rozpoznać retoryczną organizację wypowiedzi |
•
wyjaśnić, na czym polega odpowiedzialność moralna za wspólnotę *•
odszukać inne teksty zawierające opinie o kulturze czasów wojny i okupacji –
zestawić je z tekstami Stanisława Burkota i
Mieczysława Jastruna |
|
||||||||||
Powtórzenie wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie *•
przytoczyć najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty *• posłużyć się najważniejszymi
kontekstami dotyczącymi treści z zakresu rozszerzonego |
•
wyciągać wnioski •
określić własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
•
poprawnie interpretować wymagany materiał •
właściwie argumentować •
uogólnić, podsumować i porównać *•
interpretować wymagany materiał z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać
bogate konteksty • formułować i
rozwiązywać problemy badawcze *• rozpoznawać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
|
||||||||||
WOJNA I OKUPACJA
– NAWIĄZANIA |
|
|||||||||||||||
Śladami wojny i okupacji |
•
wskazać przykłady obecności tematu wojny i okupacji w popkulturze |
•
wskazać przykłady współczesnych dzieł sztuki dotyczących okresu wojny i
okupacji |
•
wskazać przyczyny popularności tematu wojny i okupacji w sztuce |
•
omówić sposoby podejmowania tematu wojny i okupacji w popkulturze *• zanalizować
wybrane przykłady dzieł sztuki o tematyce wojennej – z obszaru sztuki
wysokiej oraz popkultury |
• przedstawić na
wybranym przez siebie przykładzie sposób podejmowania tematu wojny i okupacji
w popkulturze *• podjąć
dyskusję dotyczącą funkcjonowania tematyki wojennej w utworach satyrycznych |
|
||||||||||
Kazimierza
Moczarskiego rozmowa z katem |
•
zaprezentować bohaterów fragmentów *•
orientować się w treści książki Kazimierza Moczarskiego |
•
wyjaśnić rozbieżność pomiędzy opinią Stroopa na temat Alfreda Chłapowskiego a
sposobem, w jaki go potraktował *•
wyjaśnić przyczyny wspólnego pobytu w celi oficera Armii Krajowej i
zbrodniarza hitlerowskiego |
•
zinterpretować odczucia Stroopa po dokonaniu masakry *
• omówić kontekst historyczny opisywanych wydarzeń |
•
zinterpretować wypieranie się Stroopa odpowiedzialności za masakrę *• zanalizować
zachowanie Jürgena Stroopa w przedstawionym
fragmencie |
• przedstawić
portret zbrodniarza *• określić,
jaki kształt przybiera historia widziana oczami nie ofiary, lecz kata |
|
||||||||||
O banalności zła |
•
zaprezentować postać Adolfa Eichmanna *• opisać,
w jaki sposób doszło do procesu Eichmanna w Jerozolimie |
•
zaprezentować teorię Hannah Arendt na temat sumienia *• wskazać konteksty literackie lub filmowe, przedstawiające
zbrodniarzy wojennych okresu II wojny światowej |
•
sformułować tezę tekstu Hannah Arendt *•
omówić wybrany przykład literacki lub filmowy prezentujący sylwetkę
nazistowskiego zbrodniarza |
• na
podstawie tekstu wyjaśnić, dlaczego Niemcy w państwie Hitlera stali się
zbrodniarzami *• na
wybranym przykładzie literackim lub filmowym analizować sposób przedstawienia
zbrodniarza wojennego okresu II wojny światowej |
*• podjąć
dyskusję na temat funkcjonowania sumienia *• wyjaśnić,
dlaczego zło w III Rzeszy przestało być pokusą |
|
||||||||||
Opowieść o
pamiętaniu |
•
zrelacjonować fragment utworu •
zaprezentować postać Marka Edelmana *•
zrelacjonować treść reportażu Hanny Krall Zdążyć
przed Panem Bogiem |
•
przedstawić historię powstania w getcie warszawskim •
wyjaśnić, dlaczego Marek Edelman został lekarzem *•
przedstawić obraz życia w getcie na podstawie reportażu Hanny Krall |
•
wyjaśnić zaprezentowaną przez Edelmana, analogię pomiędzy Umschlagplatzem
a szpitalem, w którym pracował *•
wyjaśnić przyczynę wybuchu powstania w getcie warszawskim z punktu widzenia
Marka Edelmana |
•
omówić relację pomiędzy Edelmanem a Bogiem *•
omówić różnicę pomiędzy historią oficjalną, a przedstawioną przez Marka
Edelmana |
• zinterpretować
tytuł utworu *•
zaprezentować funkcję mikropowieści o ludziach w getcie |
|
||||||||||
Wojna w wersji popkulturowej |
•
zrelacjonować treść wiersza •
zaprezentować kontekst historyczny *•
przytoczyć opinie na temat powstania warszawskiego |
•
określić źródło zacytowanego tekstu •
wskazać w wierszu odniesienia do rzeczywistości okupacyjnej *•
sformułować własną opinię na temat powstania warszawskiego |
•
wskazać w wierszu odniesienia do poezji czasów wojny i określić ich funkcję *•
uzasadnić własną opinię na temat powstania warszawskiego |
•
omówić język utworu *• podjąć
dyskusję na temat obecności trudnej historii w popkulturze |
•
podjąć dyskusję na temat przyczyn ciągłego sięgania przez twórców do tematu
powstania warszawskiego *• zaprezentować
różne oceny powstania i sformułować hipotezę dotyczącą przyczyny takiego
stanu rzeczy |
|
||||||||||
WSPÓŁCZESNOŚĆ –
O EPOCE |
|
|||||||||||||||
Współczesna rzeczywistość |
• określić ramy
czasowe epoki • wskazać
wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały epokę |
•
omówić wydarzenia historyczne, które ukształtowały epokę •
wyjaśnić pojęcia: żelazna kurtyna, zimna wojna, segregacja rasowa,
kontrkultura, NSZZ „Solidarność”,
Okrągły Stół i odnieść je do
wydarzeń historycznych *•
przedstawić wpływ przemian społecznych na kulturę światową |
•
wypowiedzieć się na temat zjawiska wielokulturowości we współczesnym świecie •
zabrać głos w dyskusji dotyczącej rewolucji informatycznej i jej znaczenia we
współczesnym świecie •
omówić zjawisko globalizacji *• wypowiedzieć
się na temat życia codziennego w okresie PRL-u |
•
wypowiedzieć się na temat zjawiska wielokulturowości we współczesnym świecie •
zaprezentować najważniejsze wydarzenia w powojennej historii Polski i
określić ich wpływ na kulturę *•
przygotować prezentację multimedialną o PRL-u |
• wypowiedzieć
się na temat funkcjonowania demokracji i przestrzegania praw człowieka we
współczesnym świecie *• przedstawić
swoją wiedzę na temat wydarzeń aktualnych czerpaną z lektury dostępnych
źródeł informacji (prasa, internet, serwisy
telewizyjne) |
|
||||||||||
Filozofia
współczesna |
•
wskazać filozofów, którzy wpłynęli na kształt epoki •
wymienić najważniejsze założenia egzystencjalizmu |
• zreferować
najważniejsze założenia egzystencjalizmu *• przedstawić założenia strukturalizmu i dekonstrukcjonizmu |
•
wyjaśnić obecność absurdu oraz rolę buntu w życiu człowieka *•
wymienić tytuły utworów literackich, których bohaterów można nazwać
„buntownikami metafizycznymi” |
•
wyjaśnić założenia estetyki Umberto Eco *•
podjąć dyskusję na temat filozofii egzystencjalnej |
•
omówić udział odbiorcy w procesie tworzenia sensów dzieła sztuki *• zaprezentować
poglądy Sartre’a |
|
||||||||||
Sztuka współczesna |
•
wymienić dominujące w epoce style sztuki •
rozpoznać na przykładach dominujące style w sztuce współczesnej *•
omówić dorobek wybranego reżysera filmowego |
•
podać cechy stylów dominujących w sztuce współczesnej •
wymienić nazwiska najważniejszych twórców epoki i rozpoznać ich dzieła •
rozpoznać na przykładach nowe gatunki w sztuce *•
omówić twórczość wybranego przedstawiciela sztuki współczesnej |
•
wskazać najważniejsze cechy architektury postmodernistycznej •
omówić nowe gatunki w sztuce •
wskazać najważniejsze tendencje w historii powojennego kina *•
wypowiedzieć się na temat muzyki współczesnej |
• przeanalizować
wybrane dzieło sztuki na podstawie podanych kryteriów •
wypowiedzieć się na temat najważniejszych tendencji w historii kina
powojennego •
wskazać dominujące tendencje w dramacie współczesnym * |
• podjąć
dyskusję na temat sztuki współczesnej *• wymienić
przykłady realizacji w literaturze współczesnych nurtów w sztuce, np. teatr
absurdu |
|
||||||||||
WSPÓŁCZESNOŚĆ –
TEKSTY Z EPOKI |
|
|||||||||||||||
Wprowadzenie do literatury współczesnej |
•
wymienić nowe tendencje w literaturze światowej •
wskazać najważniejszych twórców literatury światowej *•
podać tytuły utworów literackich danych twórców z literatury światowej |
•
omówić nowe tendencje w literaturze światowej *•
sformułować wniosek na temat tendencji w literaturze współczesnej na
podstawie lektury wybranych przez siebie utworów |
•
wymienić najważniejszych twórców literatury światowej *•
omówić specyfikę prozy wybranego
twórcy literatury światowej (Albert Camus, Julio Cortázar,
Aleksander Sołżenicyn, Kurt Vonnegut, Philip K. Dick, J.R.R. Tolkien, Umberto
Eco) |
• wskazać
najważniejsze tendencje w literaturze polskiej i omówić ich związek z
wydarzeniami historycznymi *• porównać
wybrany utwór z prozy światowej z tekstem twórcy polskiego |
•
określić związek głównych tendencji w literaturze polskiej z wydarzeniami
historycznymi *•
sformułować wniosek z porównania wybranego utworu z prozy światowej z tekstem
twórcy polskiego |
|
||||||||||
Poezja Tadeusza Różewicza |
•
omówić kreację osoby mówiącej w wierszu Ocalony
•
wyjaśnić, kim są „nauczyciel” i „mistrz” przywołani w utworze *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Tadeusza Różewicza |
•
wypowiedzieć się na temat kompozycji wiersza Ocalony •
wskazać wątki biblijne w wierszu Ocalony
*•
dostrzec związek języka z obrazem świata |
•
scharakteryzować pokolenie „porażonych śmiercią” •
omówić wiersz Ocalony jako manifest
pokolenia •
zinterpretować wątki biblijne wiersza Ocalony *•
zinterpretować obraz Salvadora Dalego w kontekście wiersza Ocalony Tadeusza Różewicza |
• przedstawić
wymowę wiersza Ocalony •
omówić obraz świata i bohatera w wierszu Na
odejście poety i pociągu osobowego *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• zinterpretować
nawiązania w tekście Ocalony *• dokonać analizy porównawczej wiersza Na odejście poety i pociągu osobowego
Tadeusza Różewicza oraz Wybudowałem
pomnik Horacego |
|
||||||||||
Poezja współczesna Czesława Miłosza |
•
omówić kreację osoby mówiącej w wierszu To *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Czesława Miłosza |
•
wskazać w podmiocie literackim cechy autora *•
odnaleźć te elementy, które są wspólne dla wiersza Miłosza To oraz zdjęcia przedstawiającego
Picassa malującego światłem |
•
zinterpretować metaforykę wiersza Moja
wierna mowo •
wyjaśnić tytuł wiersza To *•
zinterpretować dzieło Armana w kontekście
twórczości Czesława Miłosza |
•
wskazać i omówić konteksty interpretacyjne wiersza Moja wierna mowo *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• napisać pracę,
w której przedstawi główne cechy poezji Miłosza *• wskazać
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
|
||||||||||
Poezja Zbigniewa Herberta |
•
scharakteryzować bohaterów wiersza i opisać sytuację liryczną •
wymienić elementy programu etycznego, wskazanego w wierszu Przesłanie Pana Cogito *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Zbigniewa Herberta |
•
przywołać mit, do którego Zbigniew Herbert nawiązuje w tekście Apollo i Marsjasz •
sformułować tezę interpretacyjną •
wyjaśnić pochodzenie imienia Pana Cogito *•
dostrzec i skomentować wartości estetyczne utworu |
• zinterpretować
początek wiersza Apollo i Marsjasz • przedstawić
wymowę wiersza Apollo i Marsjasz • podać
argumenty na poparcie tezy interpretacyjnej • wypowiedzieć
się na temat wymowy wiersza Przesłanie
Pana Cogito *•
napisać pracę: „Odniesienia do tradycji na przykładzie wiersza Herberta Apollo i Marsjasz” |
• wskazać i
omówić konteksty interpretacyjne Przesłania
Pana Cogito •
wyjaśnić, kim byli Gilgamesz, Hektor i Roland *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• omówić obraz
współczesnej cywilizacji, przedstawiony w wierszu Przesłanie Pana Cogito *• wskazać
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
|
||||||||||
Poezja Mirona Białoszewskiego |
•
określić sytuację liryczną w wierszu Karuzela
z madonnami *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
wskazać elementy należące do sfery sacrum i sfery profanum w wierszu Podłogo, błogosław! •
wyjaśnić, w jaki sposób w utworze Karuzela
z madonnami udało się poecie oddać wrażenie obrotowego ruchu karuzeli *•
w kontekście wiersza Podłogo, błogosław!
omówić dzieła sztuki wykorzystujące przedmioty codziennego użytku |
•
wypowiedzieć się na temat kompozycji wiersza Karuzela z madonnami •
wskazać w tekście Karuzela z madonnami
fragmenty, które nawiązują do twórczości przedstawicieli światowego
malarstwa, i określić rolę tych odwołań w utworze •
omówić wiersz Podłogo błogosław! jako
przykład poezji lingwistycznej *•
wziąć udział w dyskusji dotyczącej wykorzystania przedmiotów codziennego
użytku w sztuce |
•
omówić funkcję zestawienia kultury jarmarcznej i kultury wysokiej w wierszu Karuzela z madonnami • określić
funkcję zestawienia dwóch skrajnych aspektów rzeczywistości w wierszu Podłogo, błogosław! *•
przygotować prezentację na temat wybranych twórców, którzy przedmioty
codziennego podnosili do rangi sztuki |
•
napisać pracę na temat: „Doświadczenie codzienności w poezji Białoszewskiego
jako objawienie piękna i niezwykłe przeżycie” *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
|
||||||||||
Poezja
Wisławy Szymborskiej |
•
zreferować mit, do którego nawiązuje wiersz Monolog dla Kasandry •
scharakteryzować osobę mówiącą w wierszu *•
wypowiedzieć się na temat twórczości Wisławy Szymborskiej *•
dostrzec i skomentować estetyczne wartości utworu literackiego |
•
scharakteryzować kompozycję wiersza Monolog
dla Kasandry •
omówić funkcję nawiązania do mitologii w wierszu •
określić funkcję porównania człowieka do cebuli w wierszu Cebula *•
wyszukać utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole
|
•
określić funkcję kompozycji wiersza Monolog
dla Kasandry •
omówić obecne w wierszu Cebula: gry
słowne, koncept i paradoks *•
przywołać konteksty, do których odnosi się poetka w swojej twórczości |
• zinterpretować
wymowę wiersza Monolog dla Kasandry *•
skonfrontować teksty literackie z dziełami sztuki zamieszczonymi podręczniku
w kontekście wierszy Wisławy Szymborskiej |
•
zaprezentować obraz człowieka zawarty w wierszu Cebula *• wskazać
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
|
||||||||||
Nowa Fala i
okolice |
•
wskazać elementy nowomowy i języka przemówień w wierszu Określona epoka •
wymienić sformułowania właściwe dla ankiety personalnej w wierszu Wypełnić czytelnym pismem *•
podać przykłady manipulacji językowej stosowane w dzisiejszej rzeczywistości |
•
omówić obraz rzeczywistości, jaki wyłania się z wiersza Dyktando •
scharakteryzować sytuację liryczną w wierszu Określona epoka *•
zaprezentować sposoby manipulacji językowej stosowane w dzisiejszej
rzeczywistości |
•
wyjaśnić istotę konceptu w wierszu Dyktando
Ewy Lipskiej •
przeanalizować manipulację językową obnażoną w tekście Określona epoka • zinterpretować
wiersze Dyktando oraz Wypełnić czytelnym pismem w kontekście
rzeczywistości PRL-u *•
rozpoznać mechanizmy nowomowy typowe dla systemów totalitarnych |
• przedstawić
uniwersalną wymowę wierszy Dyktando oraz
Wypełnić czytelnym pismem • przeanalizować
manipulację językową obnażoną w wierszu Określona
epoka *•
przygotować wystąpienie na temat funkcji i cech charakterystycznych poezji
lingwistycznej z wykorzystaniem utworów Białoszewskiego i Barańczaka *• rozpoznać aluzje literackie i symbole
kulturowe |
• wyjaśnić,
jakie znaczenia wynikają z deleksykalizacji związków frazeologicznych w
poezji lingwistycznej *• wskazać
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
|
||||||||||
Świat
dorosłych według Macieja Świetlickiego |
•
wskazać w wierszu elementy kojarzone ze światem dorosłych *•
określić związki między wierszem Świetlickiego a dziełem Gérarda
Fromangera Życie
i śmierć ludzi |
•
wypowiedzieć się na temat kreacji osoby mówiącej •
wyjaśnić znaczenie sformułowań: „akwizytor, który wciska śmieci nikomu”,
„Kulę się i boję” *• zanalizować w
kontekście wiersza dzieło Gérarda Fromangera Życie i
śmierć ludzi |
• zinterpretować
metafory i symbole, zastosowane w wierszu •
określić, jaką funkcję w tekście pełnią powtórzenia *• podjąć
dyskusję na temat roli sztuki we współczesnym świecie na podstawie wiersza
Świetlickiego oraz Fromangera |
• zinterpretować
zakończenie wiersza *• rozpoznać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
• omówić
obraz współczesnego świata ukazany w wierszu *• dostrzec
przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków) *• wskazać
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
|
||||||||||
Opowieści o świecie minionym |
•
streścić powieści Tadeusza Konwickiego Kronika
wypadków miłosnych *•
porównać film Andrzeja Wajdy z pierwowzorem literackim |
•
omówić sposób przedstawienia Lwowa w wierszu Jechać do Lwowa Adama Zagajewskiego •
wskazać w utworze Jechać do Lwowa obrazy nawiązujące do mitu arkadii
(krainy bujnej, życzliwej człowiekowi przyrody) i określić ich funkcję •
przedstawić sposób ukazania procesu dojrzewania na przykładzie głównego
bohatera powieści Kronika wypadków
miłosnych *•
podjąć dyskusję dotyczącą sposobu ukazania nostalgii w literaturze |
•
omówić funkcje odwołań do mitu arkadyjskiego w wierszu Adama Zagajewskiego •
zinterpretować metaforykę i symbolikę wiersza Jechać do Lwowa oraz końcowe zdanie tekstu •
wyjaśnić znaczenie sformułowania: „dlaczego każde miasto musi stać się
Jerozolimą i każdy człowiek Żydem” •
wypowiedzieć się na temat narracji w powieści Kronika wypadków miłosnych •
zinterpretować tytuł utworu Konwickiego *•
odnaleźć w powieści elementy intertekstualne i omówić ich funkcję |
•
wypowiedzieć się na temat przyczyn powrotu Witolda do świata młodości •
omówić sposób ukazania nostalgii w powieści •
określić sposób ukazania Wileńszczyzny w powieści Konwickiego *•
omówić funkcję odnalezionych w powieści Konwickiego elementów intertekstualnych |
•
odnaleźć aluzje do rzeczywistości PRL-u i określić ich funkcje *•
wskazać związki między różnymi aspektami utworu (etycznym, estetycznym i
poznawczym) |
|
||||||||||
Tango Sławomira Mrożka |
•
streścić Tango Sławomira Mrożka •
scharakteryzować bohaterów Tanga *•
zapoznać się z utworami stanowiącymi konteksty dla tekstów kultury
poznawanych w szkole |
•
scharakteryzować bohaterów dramatu •
zinterpretować Tango jako dramat
rodzinny •
opisać, jak swoją sytuację życiową określa Artur *•
wypowiedzieć się na temat dowolnej realizacji teatralnej dramatu Mrożka |
•
odnaleźć w bohaterach ilustracje postaw wobec rzeczywistości • zinterpretować
metaforykę i symbolikę w utworze •
interpretować tytuł dramatu oraz ostatnią scenę •
wyjaśnić, dlaczego antykonformizm Stomila i
Eleonory pozbawił ich syna naturalnego prawa do młodzieńczego buntu *•
podjąć dyskusję na temat sposobów i funkcji buntu w literaturze różnych epok
w odniesieniu do Tanga Sławomira
Mrożka |
•
wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia mitu wolności w Tangu •
omówić funkcję groteski w utworze •
wypowiedzieć się na temat funkcji absurdu w dramacie *•
podjąć dotyczącą diagnozy współczesnej kultury w kontekście Tanga Sławomira Mrożka |
•
przedstawić różne sposoby odczytania sztuki Mrożka •
zinterpretować utwór Sławomira Mrożka jako uniwersalny dramat dotyczący
rzeczywistości i relacji międzyludzkich *• dostrzec
przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków) |
|
||||||||||
Podróże z
Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego |
•
zrelacjonować przygodę Ryszarda Kapuścińskiego •
odnaleźć informacje na temat Herodota •
streścić Podróże z Herodotem Ryszarda
Kapuścińskiego •
zdefiniować reportaż na podstawie książki Kapuścińskiego *•
wypowiedzieć się na temat Herodota |
•
omówić obraz Indii zaprezentowany we fragmencie •
wypowiedzieć się na temat Podróży z
Herodotem jako przykładu reportażu • omówić
postawę narratora wobec rikszarzy *•
podjąć dyskusję dotyczącą różnic w kulturze w kontekście konfrontacji
narratora z rikszarzami |
•
odnaleźć powiązania pomiędzy dziełem Herodota a wrażeniami Kapuścińskiego z
pierwszego dnia pobytu w Indiach • scharakteryzować
sposób ukazania krajów i narodów w utworze *• omówić
obraz PRL-u przedstawiony w Podróżach z Herodotem |
•
omówić funkcję dzieła Herodota w kompozycji książki Kapuścińskiego *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
• wypowiedzieć
się na temat Herodota *• wskazać
związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) |
|
||||||||||
Rok 1984 George’a Orwella |
•
zrelacjonować treść powieści George’a Orwella •
przedstawić definicję pojęcia antyutopia *•
podjąć dyskusję na temat funkcjonowania systemów totalitarnych w kontekście
powieści Orwella |
•
przedstawić obraz państwa totalitarnego zaprezentowany w powieści •
wskazać cechy antyutopii *•
omówić fenomen reality show Big Brother w odniesieniu do powieści
George’a Orwella |
•
zaprezentować postawy bohaterów wobec państwa totalitarnego *•
rozpoznać mechanizmy nowomowy charakterystyczne dla systemów totalitarnych |
•
przeanalizować nowomowę jako narzędzie propagandy i manipulacji *•
rozpoznać aluzje literackie i symbole kulturowe |
•
zabrać głos w dyskusji na temat zjawiska opisanego w reportażu *•
dostrzec związek języka z obrazem świata |
|
||||||||||
Dżuma Alberta Camus |
•
streścić powieść Dżuma Alberta
Camus •
scharakteryzować bohaterów powieści *•
zinterpretować grafikę Banksy’ego w kontekście Dżumy |
•
opisać świat przedstawiony powieści •
omówić narrację i kompozycję powieści *•
wskazać idee łączące Dżumę i Człowieka zbuntowanego |
•
omówić różne znaczenia słowa dżuma
w powieści •
zaprezentować różne postawy wobec epidemii przedstawione w powieści •
omówić Dżumę jako parabolę *• przeanalizować Mit Syzyfa Alberta Camusa w kontekście Dżumy |
•
przeanalizować różne postawy wobec epidemii i rozpatrzyć je w kontekście
parabolicznego znaczenia powieści •
omówić elementy filozofii egzystencjalnej zawarte w powieści *•
porównać obrazy świata bez Boga w twórczości Camusa i Dostojewskiego |
•
wskazać elementy filozofii egzystencjalnej w Dżumie *•
odnaleźć związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i
poznawczym) |
|
||||||||||
Czekając na Godota Samuela Becketta |
•
zrelacjonować treść dramatu •
scharakteryzować bohaterów sztuki *•
wypowiedzieć się na temat języka w dramacie |
•
wyjaśnić termin teatr absurdu •
omówić sposób przedstawienia czekania w dramacie *•
wypowiedzieć się na temat aktu mowy w dramacie |
•
wyjaśnić metaforyczne znaczenie postaci oraz ich imion •
zinterpretować postać Godota i czynność oczekiwania na niego *•
określić postawy bohaterów wobec absurdu istnienia |
•
wypowiedzieć się na temat działań podejmowanych przez bohaterów oczekujących
Godota •
zinterpretować zmiany, jakie zachodzą w Pozzo i Luckym *•
porównać postawy bohaterów Czekając na Godota i Dżumy wobec
absurdu istnienia |
•
przeanalizować funkcję absurdu w dramacie *•
dostrzec przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i
gatunków) oraz związek języka z obrazem świat |
|
||||||||||
Hamlet bardzo współczesny |
•
scharakteryzować głównych bohaterów *•
porównać przedstawienie z tekstem dramatu Williama Szekspira |
•
określić, jakie typy społeczne reprezentują poszczególni bohaterowie *•
porównać H. z innymi realizacjami
scenicznymi bądź filmowymi Hamleta
Williama Szekspira |
•
omówić funkcję przestrzeni, w jakiej rozgrywa się akcja •
zinterpretować polską symbolikę pojawiającą się w przedstawieniu •
wyjaśnić znaczenie kostiumów *•
podjąć dyskusję na temat nowatorskich środków wyrazu użytych w przedstawieniu |
•
przeanalizować funkcję nawiązania do Procesu
Franza Kafki •
wypowiedzieć się na temat muzyki wykorzystanej w przedstawieniu *•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko przyjęte w dyskusji |
*•
dostrzec przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i
gatunków) |
|
||||||||||
WSPÓŁCZESNOŚĆ –
NAUKA O JĘZYKU |
|
|||||||||||||||
Perswazja a manipulacja językowa |
•
wymienić techniki perswazyjne •
podać podstawowe techniki manipulacji językowej |
•
odróżnić perswazję od manipulacji •
wymienić cechy nowomowy |
•
wskazać cele stosowania nowomowy *•
rozpoznać mechanizmy nowomowy charakterystyczne dla systemów totalitarnych |
• wskazać
elementy perswazji i manipulacji w życiu codziennym i tekstach kultury •
omówić specyfikę języka reklamy *• przeanalizować
język dowolnej reklamy |
• wyliczyć cechy
języka propagandy komunistycznej *• poddać analizie
język polityków, wskazując elementy manipulacji językowej *• stworzyć
slogan |
|
||||||||||
WSPÓŁCZESNOŚĆ –
PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|
|||||||||||||||
Podsumowanie wiadomości na temat współczesności |
•
zrelacjonować opinie autorów na temat współczesności •
wyjaśnić pojęcie brewiarz *•
podjąć dyskusję z tezami zawartymi w tekstach Kubiaka i Bendyka |
•
wyjaśnić różnicę, o której pisze Zygmunt Kubiak *•
odnaleźć inne teksty zawierające opinie o kulturze czasów wojny i okupacji –
zestawić je z tekstami Kubiaka i Bendyka |
•
omówić model gospodarki zaprezentowany przez Bendyka *•
rozpoznać retoryczną organizację wypowiedzi |
•
porównać teksty Kubiaka i Bendyka *•
przedstawić własne stanowisko wobec poglądów obu autorów i je uzasadnić |
• ustosunkować
się do twierdzenia, że we współczesnej gospodarce głównymi czynnikami wzrostu
są wiedza i innowacje *• wypowiedzieć
się na temat teorii Fukuyamy |
|
||||||||||
Powtórzenie wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie *•
przytoczyć najważniejsze fakty, sądy i opinie dotyczące treści z zakresu
rozszerzonego |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty *• posłużyć się najważniejszymi
kontekstami dotyczącymi treści z zakresu rozszerzonego |
•
wyciągać wnioski •
określić własne stanowisko *•
uargumentować własne stanowisko |
•
poprawnie interpretować wymagany materiał •
właściwie argumentować •
uogólnić, podsumować i porównać *•
interpretować wymagany materiał z zakresu rozszerzonego |
• wykorzystać
bogate konteksty • formułować i
rozwiązywać problemy badawcze *• rozpoznawać
aluzje literackie i symbole kulturowe |
|
||||||||||