Wymagania edukacyjne
na poszczególne oceny − Ponad
słowami klasa 1 część 1
* zakres rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
Numer |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) |
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dobrą, oraz: |
Uczeń: potrafi to, co na ocenę
bardzo dobrą, oraz: |
|
STAROŻYTNOŚĆ
– O EPOCE |
|||||
2. Fundamenty
kultury europejskiej |
•
wyjaśnić pojęcia: antyk, klasyczny, monoteizm i politeizm,
judaizm i chrześcijaństwo •
określić ramy czasowe epoki |
• wymienić kręgi kulturowe starożytnej
Europy i je scharakteryzować |
•
wyjaśnić symboliczne znaczenie Aten, Rzymu i Jerozolimy •
wypowiedzieć się na temat greckich filozofów |
•
wypowiadać się na temat fundamentalnej roli starożytności klasycznej w
historii kultury europejskiej |
•
przedstawić znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju późniejszych kodyfikacji
prawnych |
3. Grecja, Rzym |
•
wyjaśnić pojęcia: polis, demokracja, prawo, obywatel |
• omówić złoty wiek Aten • wymienia osiągnięcia starożytnych
Greków • wymienia osiągnięcia starożytnych
Rzymian |
•
omówić różnice pomiędzy kulturą Grecji i Rzymu •
wyjaśnić, na czym polegał antropocentryzm cywilizacji antyku |
•
wyjaśnić pojęcie kalokagatia •
wypowiedzieć się na temat idei kształtujących życie starożytnych |
•
podjąć dyskusję na temat wpływu starożytności na współczesność |
4. Filozofia antyczna |
•
wymienić najważniejszych filozofów starożytnej Grecji: Sokratesa, Platona i
Arystotelesa •
wyjaśnić etymologię oraz znaczenie słowa filozofia •
wyjaśnić pojęcie cnoty |
•
wymienić podstawowe założenia filozofii Sokratesa, Platona, Arystotelesa •
wymienić najważniejsze założenia szkoły filozoficznej stoików, epikurejczyków
i sceptyków |
•
wyjaśnić, na czym polegał przełomowy charakter działalności Sokratesa i omówić
jego metodę filozoficzną •
omówić dualistyczną koncepcję świata według Platona |
•
wypowiedzieć się na temat znaczenia działalności Arystotelesa |
• omówić wpływ filozofii starożytnych
na epoki późniejsze |
5.
i 6. Sztuka antyku |
•
rozpoznać najważniejsze zabytki starożytnej Grecji i Rzymu •
wymienić cechy antycznego ideału piękna |
• przedstawić główne cechy sztuki antycznej • wyjaśnić, jak Grecy rozumieli piękno • wymienić innowacje architektoniczne wprowadzone
przez Rzymian |
•
omówić znaczenie harmonii w sztuce antyku •
wytłumaczyć, co to jest kanon •
objaśnić pojęcie mimesis jako
kategorii sztuki antycznej |
• dokonać analizy dzieła sztuki według
następujących kryteriów: stosunek do natury, kompozycja, sposób ukazania
tematu, kontekst kulturowy i filozoficzny |
•
rozróżnić okresy klasyczny i hellenistyczny w historii sztuki starożytnej
Grecji i przyporządkować im konkretne dzieła |
7. Teatr antyczny |
• wymienić rodzaje literackie i
zdefiniować dramat • wskazać podstawowe elementy budowy
teatru greckiego – orchestrę, proscenium, skene,
parodos • wyjaśnić, na czym polegała zasada
trzech jedności • wymienić przynajmniej dwa tytuły
tragedii Sofoklesa: Król Edyp i Antygona |
• rozróżnić antyczne gatunki
dramatyczne: tragedię, komedię i dramat satyrowy • opisać podstawowe elementy budowy
teatru greckiego – orchestrę, proscenium, skene,
parodos • przedstawić budowę dramatu antycznego |
•
przedstawić historię narodzin teatru •
swobodnie posługiwać się pojęciami: dytyramb, koryfeusz, agon, chór, koturny, maska, deus ex machina, amfiteatr |
• określić rolę trzech pisarzy w
rozwoju dramatu: Ajschylosa, Eurypidesa i Sofoklesa |
•
wyjaśnić etymologię słowa tragedia •
omówić wpływ tragików greckich: Ajschylosa, Eurypidesa i Sofoklesa oraz
komediopisarza Arystofanesa na rozwój teatru |
STAROŻYTNOŚĆ – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
8. Wprowadzenie do literatury starożytnej Grecji i
Rzymu |
• czytać ze zrozumieniem tekst
informacyjny |
• referować informacje pozyskane z
tekstu informacyjnego • wymienić twórców literatury
starożytnej |
• wymienić gatunki literatury
starożytnej |
•
zdefiniować pojęcia: mit, symbol, sacrum, profanum, rodzaje
literackie, epika, liryka, dramat, poezja tyrtejska, anakreontyk, mimesis |
• omówić
podstawowe wątki i tematy podejmowane przez starożytnych twórców literatury |
9.,
10. i 11. Mitologia grecka |
• wymienić najważniejszych bogów
greckich: Zeus, Posejdon, Hades, Hera, Hestia, Demeter, Afrodyta, Apollo,
Ares, Atena, Hermes i Hefajstos • scharakteryzować najważniejszych
bogów olimpijskich |
• wyjaśnić pojęcie mit na tle wierzeń świata starożytnego • odróżnić mit od legendy i baśni • omówić rodzaje mitów: kosmogoniczne,
teogoniczne, antropogeniczne oraz genealogiczne, i podać ich konkretne
przykłady • wymienić frazeologizmy pochodzące z
mitologii i objaśnić ich znaczenie |
• interpretować mit o Orfeuszu • omówić znaczenie mitów dla
starożytnych Greków • omówić kondycję człowieka w starożytnym
świecie w świetle mitów |
•
wyjaśnić pojęcie archetyp w
kontekście mitu o Orfeuszu •
wskazać archetypy w innych mitach greckich |
• wskazać i omówić antyczne toposy w
kulturze współczesnej |
12. Konteksty
i nawiązania – Zbigniew Herbert, H. E. O. |
•
zrelacjonować treść tekstu •
wskazać narratora •
omówić świat przedstawiony |
•
scharakteryzować bohaterów tekstu •
wskazać nawiązania do mitu o Orfeuszu |
• określić problematykę utworu • omówić rolę nawiązań do mitu o
Orfeuszu |
•
interpretować treści symboliczne i metaforyczne utworu |
• interpretować role opozycji
światła i mroku w kreacji Orfeusza |
*13.,
14. i 15. Mitologia starożytnych Rzymian |
• zrelacjonować mity rzymskie • scharakteryzować najważniejszych
rzymskich bogów |
• wskazać terminy pochodzące z
mitologii rzymskiej obecne we współczesnym języku • wskazać wpływy greckie na mitologię
rzymską |
• omówić różnice pomiędzy mitologią grecką a
rzymską |
• omówić zależności pomiędzy
wierzeniami starożytnych Rzymian a ich priorytetami |
•
omówić rodzaje i znaczenie wpływów na światopogląd starożytnych Rzymian |
16.
i 17. Homer, Iliada |
• zrelacjonować treść fragmentu • wyjaśnić pojęcie: epos • wymienić najważniejszych bohaterów Iliady |
• wymienić cechy eposu homeryckiego • wymienić cechy stylu homeryckiego • omówić kompozycję Iliady |
• wskazać środki językowe użyte we
fragmencie i omówić ich funkcję |
• wypowiedzieć się na temat obrazu
człowieka ukazanego w Iliadzie |
•
podjąć dyskusję dotyczącą tezy, że Iliada
ukazuje tragiczną koncepcję ludzkiego losu |
18. Konteksty
i nawiązania – George R.R. Martin, Nawałnica
mieczy. Krew i złoto |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
omówić świat przedstawiony •
wskazać narratora |
•
scharakteryzować bohaterów fragmentu •
wskazać we fragmencie cechy powieści fantasy •
omówić kompozycję fragmentu |
•
wskazać środki językowe użyte we fragmencie i omówić ich funkcję |
•
porównać fragment ze sceną pojedynku opisaną w Iliadzie |
• przygotować prezentację na
temat sposobów przedstawiania pojedynków w kulturze |
19. Konteksty
i nawiązania – Troja w reżyserii
Wolfganga Petersena |
•
zrelacjonować treść filmu •
opisać scenerię filmu |
•
scharakteryzować bohaterów filmu •
omówić kompozycję dzieła |
•
wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia bohaterów •
porównać treść filmu z treścią mitu trojańskiego |
• wypowiedzieć się na
temat środków filmowych użytych w dziele |
• podjąć dyskusję na temat
rzetelności i jakości filmu |
20. Homer, Odyseja |
• zrelacjonować treść fragmentu • wyjaśnić pojęcie: epos • wymienić najważniejszych bohaterów Odysei |
• wymienić cechy eposu homeryckiego • wymienić cechy stylu homeryckiego • omówić kompozycję Odysei |
• wskazać środki językowe użyte we
fragmencie i omówić ich funkcję • wskazać i omówić archetypy obecne we
fragmencie |
• wypowiedzieć się na temat obrazu
człowieka i jego losu ukazanego w Odysei |
•
omówić różne sposoby przedstawiania motywu wędrówki w kulturze |
21.
i 22. Ćwiczenie umiejętności – interpretacja tekstu |
• odczytać wskazówki dotyczące
interpretacji tekstów |
• zinterpretować tekst według podanych
wskazówek |
• wyjaśnić, czym są konteksty:
literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki, kulturowy,
religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę kontekstów w odczytaniu
sensu utworów |
•
samodzielnie zinterpretować tekst |
23.,
24., 25. i 26. Antygona Sofoklesa |
• streścić Antygonę Sofoklesa • wymienić racje Kreona i racje
Antygony |
• wskazać w tekście elementy budowy
dramatu antycznego • omówić zasadę trzech jedności na
przykładzie utworu Sofoklesa • scharakteryzować głównych bohaterów • wymienić funkcje chóru w dramacie
antycznym na przykładach z tekstu |
• wytłumaczyć tragizm w kontekście
utworu • na przykładzie działań Kreona
określić funkcjonowanie ironii tragicznej • przedstawić istotę winy tragicznej w
odniesieniu do losów głównych bohaterów |
• analizować koncepcję człowieka i losu
w świecie starożytnych Greków, odnosząc się do Antygony • posługiwać się pojęciem hybris przy charakteryzowaniu postaci Kreona
i Antygony • objaśnić zagadnienie katharsis jako jednej z podstawowych
kategorii tragedii greckiej |
•
streścić mit o rodzie Labdakidów •
wyjaśnić, na czym polega zasada decorum
na przykładzie Antygony |
*27.,28.
i 29. Arystofanes, Chmury |
• zrelacjonować treść komedii
Arystofanesa • przedstawić genezę utworu |
• omówić kompozycję Chmur • scharakteryzować bohaterów komedii • wymienić elementy składające się na
komizm utworu • wskazać w utworze cechy komedii
greckiej |
• omówić konflikt racji w Chmurach • wypowiedzieć się na temat sposobu
przedstawienia Sokratesa |
• wypowiedzieć się na temat antycznego
sporu filozofii z poezją |
•
podjąć dyskusję na temat sposobu przedstawienia poglądów Sokratesa |
30. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• porządkować informacje zawarte w
tekście |
• przetwarzać informacje zawarte w
tekście |
• rozpoznać główny problem w tekście |
• sformułować argumenty potwierdzające
stanowisko autora • prezentować i uzasadnić własne sądy |
•
podjąć polemikę |
*31. Platon, Państwo |
• zrelacjonować treść fragmentu |
• wyjaśnić, na czym polegało państwo
idealne według Platona • opisać, jak według Platona wygląda
poznawanie prawdy |
• wyjaśnić metaforyczne znaczenie
opowieści o jaskini • omówić relacje pomiędzy rzeczywistością
materialną a idealną |
• wyjaśnić funkcję dialogu dla wymowy
fragmentu |
•
podjąć dyskusję na temat koncepcji przedstawionej przez Platona |
*32. Najstarsza teoria literatury – Poetyka Arystotelesa |
• zrelacjonować treść fragmentu • wyjaśnić pojęcie: poetyka normatywna |
• omówić kompozycję dzieła • wymienić najważniejsze założenia Poetyki |
• wyjaśnić pojęcie: mimesis • wyjaśnić, na czym polega
epizodyczność fabuły |
• przedstawić i omówić sposoby
wywołania katharsis • omówić funkcję mitów w literaturze |
•
omówić funkcję poetyki normatywnej w procesie twórczym |
*33. O sile argumentów – Retoryka Arystotelesa |
• zrelacjonować treść fragmentu • wyjaśnić pojęcie: retoryka |
• omówić kompozycję dzieła • wymienić cechy wypowiedzi retorycznej |
• wymienić i omówić trzy grupy środków,
za pomocą których mówca może przekonać kogoś do swojej racji |
• przygotować wypowiedź retoryczną
według wskazówek Arystotelesa |
•
podjąć dyskusję na temat przydatności retoryki w różnych sytuacjach |
34. Nieśmiertelność poety – liryka Horacego |
• przedstawić postać Horacego • wyjaśnić pochodzenie pojęcia mecenas sztuki w nawiązaniu do
biografii Horacego • wyjaśnić pojęcie horacjanizm |
• omówić cechy charakterystyczne pieśni • rozpoznać rodzaj liryki omawianych
utworów, jego adresata, sposób kreacji podmiotu lirycznego i sytuacji
lirycznej |
• określić problematykę utworów • umieścić treść utworu w kontekście
poznanych filozofii • wskazać środki wyrazu artystycznego
zastosowane w utworze i określić ich funkcję |
• stworzyć pisemną analizę i interpretację wiersza
Horacego |
•
przywołać szerokie konteksty i nawiązania |
35. Poeta w
świecie współczesnym – Na odejście
poety i pociągu osobowego Tadeusza Różewicza |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wskazać podmiot liryczny |
•
wskazać topos literacki obecny w wierszu •
wskazać środki językowe zastosowane w utworze |
•
formułować problem zaprezentowany w wierszu •
interpretować tytuł utworu •
omówić funkcję środków językowych zastosowanych w wierszu |
• wypowiedzieć się na
temat dialogu z tradycja zaprezentowanego w wierszu • interpretować utwór |
• podjąć dyskusję na temat dwóch
wizji sztuki: Horacego i Różewicza |
*36.
i 37. Mitologiczne początki Rzymu – Eneida Wergiliusza |
• zrelacjonować treść fragmentów • wymienić głównych bohaterów Eneidy • przedstawić genezę utworu |
• scharakteryzować bohaterów fragmentów • omówić kompozycję Eneidy |
• wyjaśnić, na czym polega parenetyczny
charakter utworu • wskazać środki językowe zastosowane w
utworze i omówić ich funkcję |
• omówić relację Eneasza i Dydony w kontekście
priorytetów starożytnych Rzymian |
•
porównać Eneasza i Odyseusza |
*38. Eneida z innego punktu widzenia – Lawinia Ursuli Le Guin |
• zrelacjonować treść fragmentu • omówić świat przedstawiony • wskazać narratora |
• scharakteryzować bohaterów fragmentu • wypowiedzieć się na temat funkcji
narracji pierwszoosobowej |
• przedstawić problematykę fragmentu • omówić sposób reinterpretacji mitu • omówić portret psychologiczny
bohaterki |
• interpretować fragment w kontekście krytyki
feministycznej |
•
podjąć dyskusję na temat sposobu przedstawiania kobiet w kulturze |
STAROŻYTNOŚĆ – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
39. Język a inne systemy znaków |
• wymienić rodzaje znaków • definiować znaki naturalne i
konwencjonalne |
• omówić język jako system znaków |
• posługiwać się różnymi kodami
ikonicznymi |
• porównać różne formy przekazywania informacji |
• wyjaśnić przyczyny
nieporozumień językowych |
40. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenie
umiejętności |
• posługiwać się nowo poznanym
słownictwo |
• wykorzystywać teorię w rozwiązywaniu
zadań • rozróżnia rodzaje kodów (języków) |
• poszerzyć świadomość językową |
• funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
• sprawnie posługiwać się językiem |
STAROŻYTNOŚĆ – TWORZENIE
WYPOWIEDZI |
|||||
41. Wypowiedź argumentacyjna |
• przedstawić strukturę wypowiedzi
argumentacyjnej • wymienić rodzaje argumentów |
• omówić sposoby budowania spójności
między zdaniami • rozwinąć zaproponowaną argumentację |
• zaproponować argumenty do podanej
tezy i podeprzeć je przykładami |
• zbudować spójną, poprawną i przekonującą
wypowiedź argumentacyjną |
|
42. Jak skutecznie
przemawiać? |
• przedstawić strukturę przemówienia • wymienić środki retoryczne |
• przedstawić zależności pomiędzy
sposobem budowania przemówienia a sytuacją komunikacyjną |
• budować przemówienie podążając za
wskazówkami |
• wygłosić spójne przemówienie dostosowane do
sytuacji komunikacyjnej |
|
STAROŻYTNOŚĆ – PODSUMOWANIE I
POWTÓRZENIE |
|||||
43. i 44. Powtórzenie i
podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
wykorzystać bogate konteksty •
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
BIBLIA – O EPOCE |
|||||
45. Biblia – wiadomości
wstępne |
• wymienić religie, wywodzące się z
Biblii • określić podstawowe podobieństwa i
różnice pomiędzy judaizmem a chrześcijaństwem |
• wyjaśnić pojęcie Testament w odniesieniu do Biblii • przedstawić podział ksiąg biblijnych
i podać przykłady • wyjaśnić pojęcia: kanon, apokryf • podać przykłady frazeologizmów
wywodzących się z Biblii |
• omówić różnice między Starym a Nowym
Testamentem • wyjaśnić, czym są Ewangelie i
wymienić ewangelistów • wymienić przekłady Biblii • wymienić cechy stylu biblijnego |
• wypowiedzieć się na temat roli Biblii w kulturze • omówić funkcje Biblii – sakralną, poznawczą i
estetyczną |
•
wyczerpująco opisać jedną z religii, wywodzących się z Biblii •
wymienić święte księgi innych religii |
BIBLIA – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
46. Księga Rodzaju – dzieje
początków świata i ludzkości |
• zrelacjonować powstanie świata i
człowieka według Biblii |
• wyjaśnić znaczenie frazeologizmu zakazany owoc • zdefiniować pojęcia: genesis, patriarcha |
• porównać biblijny opis stworzenia
świata i człowieka z opisem mitologicznym |
• interpretować opowieść o zerwaniu owocu z drzewa
zakazanego (grzechu pierworodnym) |
•
formułować wypowiedź na temat wolnej
woli w kontekście opowieści o grzechu pierworodnym |
47. Konteksty i nawiązania – Co się
naprawdę zdarzyło w ogrodzie Eden Harolda S. Kushnera |
•
zrelacjonować treść fragmentów tekstu Harolda Kushnera
•
zrelacjonować treść historii o grzechu pierworodnym |
•
wskazać podobieństwa i różnice, które autor eseju dostrzega między ludźmi a
zwierzętami |
•
określić funkcję pytań w tekście Harolda Kushnera •
porównać autorską interpretację historii biblijnej z interpretacją kanoniczną |
• podjąć dyskusję na
temat autorskiej interpretacji historii o grzechu pierworodnym |
|
48. Konteksty i nawiązania – Prawiek
i inne czasy Olgi Tokarczuk |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
omówić świat przedstawiony •
wskazać narratora |
•
wskazać elementy realistyczne i fantastyczne we fragmencie •
wskazać motywy biblijne we fragmencie |
•
omówić cel gry opisanej we fragmencie •
przedstawić problematykę fragmentu |
• interpretować
treści niedosłowne fragmentu • wypowiedzieć się na
temat funkcji mitu kosmogonicznego w życiu wspólnoty |
• wskazać szerokie konteksty i
nawiązania |
49. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• przetwarzać i porządkować
informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autora |
• zaprezentować i
uzasadniać własne sądy |
• podjąć polemikę |
50. Rozważania o cierpieniu –
Księga Hioba |
• opowiedzieć historię Hioba • przedstawić kompozycję Księgi Hioba |
• scharakteryzować Hioba • omówić relacje między Hiobem a Bogiem
na podstawie fragmentu Biblii |
• interpretować przemianę postawy Hioba
po rozmowie z Bogiem |
• podjąć dyskusję na temat sensu cierpienia i zgody
Boga na istnienie zła (teodycei) |
•
omówić sposób przedstawiania
cierpienia w kulturze popularnej • interpretować obraz Léona
Bonnata w kontekście historii Hioba |
51. Dociekanie sensu
ludzkiego życia w Księdze Koheleta |
• wyjaśnić, kim był Kohelet • zrelacjonować fragment |
• nazwać środki stylistyczne użyte we
fragmencie • wskazać rady Koheleta,
jak należy przeżywać swój los |
• określić funkcję środków
stylistycznych użytych we fragmencie • określić problematykę utworu |
• interpretować teologiczną wymowę Księgi Koheleta • wskazać podobieństwa pomiędzy radami Koheleta a radami greckich filozofów |
•
omówić obraz Adriaen van Utrechta w kontekście
omawianego utworu |
52. Poezja biblijna – Księga
Psalmów |
• przyporządkować psalmy do liryki • określić rodzaj liryki oraz nadawcę i
adresata psalmów • definiować pojęcia: psalm, psałterz |
• sklasyfikować psalmy według poznanych
kryteriów • podać przykłady paralelizmów |
• wypowiedzieć się na temat związku psalmów z muzyką • odnaleźć środki stylistyczne
zastosowane w psalmach i omówić ich funkcje |
• omówić obraz Boga wyłaniający się z psalmów |
•
porównać tłumaczenia psalmów (z
Biblii Tysiąclecia, Jana Kochanowskiego i Czesława Miłosza) |
53. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę
kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować
tekst |
54. Konteksty i nawiązania – Wojciech Wencel, Psalm |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wskazać adresata lirycznego |
•
wskazać środki językowe |
•
omówić, jakimi środkami językowymi został osiągnięty patos w wierszu •
określić funkcję środków stylistycznych |
• omówić koncepcję
Boga i człowieka przedstawioną w wierszu |
• wskazać szerokie konteksty i
nawiązania |
55. Biblijne oblicza miłości
– Pieśń nad Pieśniami |
• uzasadnić przynależność Pieśni do
liryki • zrelacjonować treść fragmentu |
• scharakteryzować relacje między
Oblubieńcem a Oblubienicą • w kontekście utworu wyjaśnić pojęcie miłość zmysłowa |
• omówić oddziaływanie Pieśni na
zmysły, podając cytaty z tekstu • odnaleźć środki stylistyczne
zastosowane w Pieśni i określić ich funkcję |
• podjąć dyskusję na temat przynależności Pieśni do
kanonu biblijnego • wypowiedzieć się na temat alegorycznej
interpretacji Pieśni |
•
porównać opis miłości zaprezentowany
w Pieśni z wybranymi utworami miłosnymi z kręgu popkultury • opisać Oblubienicę z obrazu Rossettiego i
porównać ją z literackim pierwowzorem postaci w Biblii |
56. Wizja końca świata w Apokalipsie
św. Jana |
• streścić Księgę Apokalipsy na
podstawie przeczytanych fragmentów |
• opisać jeźdźców Apokalipsy i
scharakteryzować ich na podstawie ryciny Albrechta Dürera • zdefiniować pojęcie eschatologii |
• wskazać główne cechy stylu Apokalipsy • interpretować symbole i alegorie, znajdujące się
w omawianych fragmentach |
• wypowiedzieć się na temat sposobów obrazowania i
wywoływania nastroju grozy w Apokalipsie • porównać biblijną Apokalipsę z innymi
przedstawieniami końca świata |
•
stworzyć w formie pisemnej analizę porównawczą Apokalipsy i dowolnego dzieła
prezentującego koniec świata (literackiego, malarskiego bądź filmowego) |
57. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznanym słownictwo |
•
wykorzystywać teorię w rozwiązywaniu zadań |
•
poszerzyć świadomość językową |
• funkcjonalnie
wykorzystywać wiedzę językową |
•
sprawnie posługiwać się językiem |
58. Konteksty i nawiązania – Cormac McCarthy, Droga |
•
zrelacjonować treść fragmentów •
omówić świat przedstawiony |
•
scharakteryzować bohaterów tekstu •
wyjaśnić pojęcie postapokaliptyczny |
•
porównać rzeczywistość opisaną we fragmentach z Apokalipsą św. Jana |
• omówić przesłanie
płynące z tekstu • analizować postawy
i emocje bohaterów w obliczu katastrofy |
• przedstawić wybrany tekst kultury
opisujący rzeczywistość postapokaliptyczną |
59. Filmowe nawiązanie do Biblii – Dekalog
I Krzysztofa Kieślowskiego |
•
zrelacjonować treść filmu |
• podjąć dyskusję o
postawie filmowego Krzysztofa |
• wypowiedzieć się na
temat dialogów, narracji i kadrowania w filmie • analizować rolę
przypadku w konstrukcji fabuły |
• interpretować
postać graną w filmie przez Artura Barcisia • podjąć dyskusję na
temat hierarchii wartości we współczesnym świecie |
• wypowiedzieć się na temat
innego filmu z cyklu Dekalog |
BIBLIA – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
60. Akt komunikacji językowej |
• zdefiniować akt komunikacji językowej
• wymienić, co składa się na akt
komunikacji |
• wyjaśnić, co należy zrobić, aby komunikat
był dobrze zrozumiany |
• omówić funkcję mowy ciała w procesie
komunikacji |
• omówić wpływ sytuacji społecznej na jakość aktu
komunikacji |
|
61. Informacja, prośba czy
zaklęcie? Funkcje wypowiedzi. |
• wymienić funkcje wypowiedzi |
• scharakteryzować poszczególne funkcje
wypowiedzi |
• określić funkcje dominujące w danej
wypowiedzi |
• wyszukać w tekście przykłady poszczególnych
funkcji wypowiedzi |
|
BIBLIA – TWORZENIE WYPOWIEDZI |
|||||
62. Jak napisać plan twórczy
i odtwórczy tekstu? |
• wymienić rodzaje planów • wymienić cechy dobrze przygotowanego
planu |
• przeredagować podany plan |
• stworzyć plan odtwórczy tekstu |
• stworzyć plan twórczy tekstu |
|
BIBLIA – PODSUMOWANIE I
POWTÓRZENIE |
|||||
63. i 64. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty |
•
wyciągać wnioski •
określić własne stanowisko |
• poprawnie
interpretować wymagany materiał • właściwie
argumentować • uogólnić,
podsumować i porównać |
• wykorzystać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać
problemy badawcze |
ŚREDNIOWIECZE – O EPOCE |
|||||
65. Średniowiecze –
wprowadzenie do epoki |
• objaśnić etymologię nazwy epoki • wymienić najważniejsze wydarzenia
związane z początkiem i końcem średniowiecza • wyjaśnić pojęcia: teocentryzm, feudalizm • wymienić fazy średniowiecza |
• omówić najważniejsze wydarzenia
związane z początkiem i końcem średniowiecza • wymienić średniowieczne wzorce
osobowe • porównać ramy czasowe średniowiecza
polskiego i europejskiego • scharakteryzować średniowieczny
system szkolny • wyjaśnić pojęcie: Biblia pauperum |
• analizować specyfikę periodyzacji polskiego
średniowiecza • omówić średniowieczny uniwersalizm, teocentryzm
oraz dualizm |
• interpretować rolę karnawału |
•
opisać wpływ antyku i kultury arabskiej na średniowiecze |
66. i 67. Sztuka średniowieczna |
• rozpoznać najważniejsze zabytki
polskiego i europejskiego średniowiecza |
• wymienić podstawowe cechy stylu
romańskiego i gotyckiego • podać przykłady zabytków polskiego i
europejskiego średniowiecza • posługiwać się następującymi
terminami: płaskorzeźba, rzeźba pełnofigurowa, fresk, pieta, ikona, nawa, ołtarz, prezbiterium, apsyda, katedra, przypora, rozeta, witraż, portal |
• wyjaśnić i zilustrować przykładami parenetyczny i
anonimowy charakter sztuki średniowiecznej • omówić alegorię i podać jej przykłady • posługiwać się następującymi terminami: symultanizm, iluminatorstowo, miniatura, chorał, bazylika |
• analizować średniowieczne dzieło sztuki według podanych
kryteriów |
•
odróżnić styl romański od gotyckiego •
wymienić cechy stylu bizantyjskiego i podać jego przykłady •
wypowiedzieć się na temat muzyki średniowiecznej |
68. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
• wyjaśnić, czym są
konteksty: literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki,
kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę
kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować
tekst |
ŚREDNIOWIECZE – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
69. Bogurodzica – najstarszy polski utwór poetycki |
• przeczytać ze zrozumieniem Bogurodzicę • wskazać przykłady archaizmów w
utworze |
• rozpoznać podmiot liryczny oraz
adresata utworu • wskazać archaizmy leksykalne,
fleksyjne, fonetyczne i składniowe |
• omówić kompozycję utworu • omówić funkcję Bogurodzicy w średniowiecznej Polsce |
• odnaleźć w treści Bogurodzicy motyw deesis i odnieść go do sztuk plastycznych • omówić formę wiersza |
•
wskazać podobieństwa między motywem deesis w Bogurodzicy
a tym przedstawionym na ikonie |
70. Ludzki wymiar cierpienia
Matki Boskiej w Lamencie świętokrzyskim |
• zrelacjonować treść Lamentu świętokrzyskiego • wskazać przykłady archaizmów w
utworze |
• określić sytuację liryczną, podmiot
liryczny i adresatów utworu • wskazać archaizmy leksykalne, fleksyjne,
fonetyczne i składniowe |
• scharakteryzować Maryję jako matkę • omówić motyw Stabat mater w wierszu |
• porównać obrazy Maryi z Lamentu świętokrzyskiego i z Bogurodzicy |
•
porównać obrazy męki Pańskiej przedstawione w Lamencie świętokrzyskim i na obrazie Grünewalda •
wypowiedzieć się na temat obrazu Żydów w tekście Lamentu |
71. Średniowieczny ideał
ascety – Legenda o św. Aleksym |
• streścić żywot św. Aleksego • wskazać przykłady archaizmów w
utworze |
• scharakteryzować świętego jako ascetę • wskazać archaizmy leksykalne, fleksyjne,
fonetyczne i słowotwórcze |
• wskazać w tekście typowe elementy legendy
hagiograficznej |
• podjąć dyskusję na temat aktualności ascezy oraz
sensu takiej drogi do świętości • omówić parenetyczny charakter utworu |
•
opisać inne przykłady ascezy średniowiecznej •
omówić rolę świętych w życiu ludzi średniowiecza |
72. Krytyczne
czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
porządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetwarzać informacje zawarte w tekście |
• rozpoznać główny
problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora • prezentować i uzasadnić
własne sądy |
• podjąć polemikę |
73. Konteksty i nawiązania – Opowieść
małżonki świętego Aleksego Kazimiery Iłłakowiczówny |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego •
rozpoznać kontekst literacki wiersza |
•
określić typ liryki •
scharakteryzować podmiot liryczny i adresata utworu |
•
porównać legendę średniowieczną z poetyckim komentarzem współczesnej poetki |
• omówić kontekst
kulturowy wykorzystany w wierszu |
• stworzyć pisemną analizę i
interpretację wiersza |
74. Motyw tańca śmierci w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią |
• streścić utwór • wskazać przykłady archaizmów w
utworze |
• opisać obraz śmierci przedstawiony w
utworze, posługując się przy tym terminem alegoria • wskazać archaizmy leksykalne,
fleksyjne, fonetyczne i składniowe |
• omówić motyw danse macabre • wyjaśnić przyczyny popularności motywu śmierci w
średniowieczu • w kontekście utworu wyjaśnić pojęcia: memento mori i ars moriendi |
• na podstawie lektury omówić światopogląd ludzi
średniowiecza • omówić utwór jako satyrę społeczną • wypowiedzieć się na temat „czarnej śmierci” w
średniowieczu |
•
porównać motyw danse macabre
przedstawiony w Rozmowie z jego
ujęciem na obrazie Bernta Notkego |
75. Konteksty i nawiązania – Śmierć i
co potem Terry’ego Pratcheta |
•
zrelacjonować treść fragmentów •
omówić świat przedstawiony |
•
scharakteryzować bohaterów •
omówić zachowanie bohatera w chwili śmierci |
• omówić pogląd
Śmierci na przemiany cywilizacyjne • porównać sposób
przedstawienia śmierci w utworze Terry’ego Pratcheta i w Rozmowie
Mistrza Polikarpa ze Śmiercią |
• omówić uniwersalną
wymowę fragmentu |
• przedstawić alegoryczny obraz
śmierci w innych tekstach kultury |
*76. Tryumf śmierci w Siódmej pieczęci
Igmara Bermana |
• zrelacjonować treść
filmu • odnaleźć nawiązania
do kultury i obyczajowości średniowiecza |
• zinterpretować
tytuł i objaśnić jego funkcję • w kontekście filmu
wyjaśnić pojęcia: personifikacja, taniec śmierci |
•
rozpoznać w filmie konwencję moralitetu i ją omówić •
w kontekście filmu wyjaśnić pojęcie teodycea |
• interpretować
przesłanie filmu |
• przywołać szerokie konteksty i
nawiązania |
77. Świętość afirmacyjna –
św. Franciszek |
• zrelacjonować treść fragmentów • opisać postać św. Franciszka z Asyżu |
• porównać postawy dwóch świętych: św.
Franciszka i św. Aleksego • wyjaśnić reakcję zwierząt na słowa
św. Franciszka |
• omówić problematykę utworu • omówić funkcję elementów fantastycznych |
• interpretować metaforyczne znaczenie utworu • wyjaśnić pojęcie: franciszkanizm |
•
interpretować scenę z życia św. Franciszka ukazaną na fresku Giotta |
78. Konteksty i nawiązania – Imię
róży Umberto Eco |
•
zrelacjonować treść fragmentów •
omówić świat przedstawiony |
•
porównać dwie wersje historii o kazaniu św. Franciszka do ptaków |
• wskazać problemy
społeczne poruszone we fragmencie |
• wskazać i omówić
uniwersalne problemy poruszone we fragmencie |
• wypowiedzieć się na temat roli
autorytetów |
79. Ideał rycerza – Pieśń o Rolandzie |
• zrelacjonować treść fragmentów • przedstawić genezę utworu |
• wymienić najważniejszych bohaterów Pieśni o Rolandzie • scharakteryzować Rolanda • omówić kompozycję utworu |
• przedstawić Rolanda jako wzorzec osobowy rycerza • wskazać w utworze cechy eposu rycerskiego • omówić elementy ars moriendi obecne w utworze |
• wskazać i omówić symbole obecne w pieśni • porównać wzorzec wojownika współczesnego ze
średniowiecznym |
•
omówić przykłady współczesnych wzorców osobowych |
*80. Filozofia średniowieczna
– Wyznania św. Augustyna |
• zrelacjonować fragment Wyznań św. Augustyna • przybliżyć postać św. Augustyna |
• omówić kompozycję Wyznań • wymienić podstawowe założenia
filozofii św. Augustyna • wyjaśnić pojęcia: asceza, iluminacja, dualizm duszy
i ciała |
• wyjaśnić naturę i pochodzenie zła |
• porównać wyjaśnienie obecności zła w świecie
zawarte w Księdze Hioba z interpretacją tego problemu w Wyznaniach św.
Augustyna |
•
omówić obraz Fra Angelico
w kontekście fragmentu |
*81. Filozofia średniowieczna
– Summa teologiczna św. Tomasza z
Akwinu |
• zrelacjonować fragmenty Summy teologicznej • przybliżyć postać św. Tomasza |
• wymienić podstawowe założenia
filozofii św. Tomasza • wyjaśnić pojęcie: scholastyka |
• wyjaśnić, na czym polega opisany w tekście dowód
na istnienie Boga • wyjaśnić, na czym polega scholastyczny sposób
myślenia |
• podjąć dyskusję na temat zastosowanej przez św.
Tomasza argumentacji • porównać filozofię św. Tomasza i św. Augustyna |
•
podjąć dyskusję na temat aktualności poglądów głoszonych przez św. Augustyna
i Tomasza |
82. Średniowieczna miłość – Dzieje Tristana i Izoldy |
• streścić podany fragment Dziejów Tristana i Izoldy • wymienić najważniejszych bohaterów
utworu |
• omówić kompozycję utworu • sformułować zasady miłości dworskiej • omówić etos rycerski na przykładzie
Tristana |
• objaśnić funkcję fantastyki w utworze • wyjaśnić, na czym polega tragizm Tristana i
Izoldy |
• przeanalizować specyfikę uczucia łączącego
Tristana i Izoldę • wypowiedzieć się na temat obyczajowości
średniowiecznej na podstawie Dziejów
Tristana i Izoldy |
•
omówić topos nieszczęśliwej miłości na wybranym przykładzie z kultury
współczesnej |
83. Konteksty i nawiązania – Halina Poświatowska, *** [tutaj leży
Izold...] |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wskazać podmiot liryczny |
•
opisać sytuacje liryczną w wierszu •
omówić aluzję literacką zastosowaną w utworze |
• omówić kompozycje
wiersza • sformułować tezę
interpretacyjną |
• interpretować
wiersz • wskazać i omówić
konteksty interpretacyjne • porównać przesłanie
wiersza i przesłanie Dziejów Tristana i
Izoldy |
• napisać analizę i interpretację
wiersza, uwzględniającą konteksty |
84. Kompetencje językowe i komunikacyjne |
•
posługiwać się nowo poznanym słownictwo |
•
wykorzystywać teorię w rozwiązywaniu zadań |
• poszerzyć
świadomość językową |
• funkcjonalnie
wykorzystywać wiedzę językową |
•
sprawnie posługiwać się językiem |
85. Historiografia polska w
średniowieczu – Kronika polska Galla
Anonima |
• zdefiniować pojęcie kroniki • zrelacjonować treść fragmentów • opisać obowiązki króla przedstawione
przez kronikarza |
• wymienić dzieła polskiej
historiografii średniowiecznej • zdefiniować pojęcie historiografii • zaprezentować wzorzec władcy na
podstawie charakterystyki Bolesława Chrobrego pióra Galla Anonima |
• scharakteryzować dzieła polskiej historiografii
średniowiecznej • wypowiedzieć się na temat Kroniki polskiej jako źródła historycznego |
• wypowiedzieć się na temat stosunków społecznych i
obyczajowości w średniowiecznej Polsce na podstawie Kroniki polskiej • omówić uwarunkowania historyczne początków
piśmiennictwa polskiego |
•
podjąć dyskusję na temat wizerunku współczesnych władców w mediach |
*86. Testament poetycki
François Villona |
• zaprezentować życiorys Villona stanowiący kanwę utworu •
zrelacjonować treść fragmentów • wskazać
nadawcę i adresata ballady |
• zinterpretować tytuł utworu • wyjaśnić pojęcie – testament poetycki • wskazać środki językowe użyte w
utworze |
• określić funkcję środków językowych użytych w
utworze • omówić kompozycję
utworu |
• omówić obraz przemijania zawarty w Wielkim Testamencie • wypowiedzieć się na temat refleksji odnośnie
ludzkiego życia zawartych w Wielkim
testamencie |
•
przywołać szerokie konteksty i nawiązania |
87. Podróż po zaświatach – Boska Komedia Dantego Alighieri |
•
zrelacjonować treść fragmentów • omówić
fabułę całego utworu • wymienić
przewodników Dantego po zaświatach |
• omówić genezę Boskiej komedii • wyjaśnić tajemnicę tytułu • scharakteryzować narratora • omówić kompozycję poematu • wyjaśnić pojęcia: poemat epicki, summa |
• wymienić
elementy dzieła charakterystyczne dla średniowiecza i renesansu • zinterpretować alegorie
obecne w poemacie |
• wypowiedzieć
się na temat sposobu obrazowania w utworze • wskazać źródła
kulturowe, z których czerpał Dante |
•
wyjaśnić, dlaczego Dante uczynił swoim przewodnikiem Wergiliusza |
ŚREDNIOWIECZE – NAUKA O JĘZYKU |
|||||
88. Od słowa do zdania. Czym
jest gramatyka? |
• wymienić
działy gramatyki |
•
scharakteryzować działy gramatyki |
• rozpoznawać
błędy we wskazanych wypowiedziach i określać rodzaj błędu |
• omówić
funkcję poszczególnych działów gramatyki w budowaniu wypowiedzi |
|
*89. Jak powstał i jak
rozwijał się język polski? |
• wyjaśnić
pojęcie: język praindoeuropejski • wymienić
grupy języków słowiańskich |
• wskazać
języki należące do poszczególnych grup języków słowiańskich • wskazać
zmiany kształtujące system gramatyczny |
• omówić
zmiany kształtujące system gramatyczny |
• omówić
procesy językowe, które ukształtowały podane słowa i zwroty • wskazać w
dziełach kultury dawnej dowody na zmiany językowe |
|
ŚREDNIOWIECZE – TWORZENIE
WYPOWIEDZI |
|||||
90. Jak robić notatki? |
• zdefiniować
notatkę syntetyzującą • wymienić
formy notatki syntetyzującej |
•
scharakteryzować rodzaje notatek |
• przygotować
notatkę syntetyzującą |
•
przygotowuje notatkę syntetyzującą w formie mapy myśli |
|
ŚREDNIOWIECZE – PODSUMOWANIE I
POWTÓRZENIE |
|||||
91. i 92. Powtórzenie i
podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
wykorzystać bogate konteksty •
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
Wymagania edukacyjne
na poszczególne oceny − Ponad
słowami klasa 1 część 2
* zakres rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
Numer |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) |
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dobrą, oraz: |
Uczeń: potrafi to, co na ocenę
bardzo dobrą, oraz: |
|
RENESANS – O EPOCE |
|||||
1. i 2. U
progu czasów nowożytnych |
•
wymienić umowne daty wskazujące na początek renesansu w Europie •
wymienić umowną datę początku renesansu w Polsce •
wyjaśnić znaczenie i pochodzenie nazwy epoki •
wyjaśnić pojęcie reformacji i
opisać rolę Marcina Lutra •
dostrzec powiązania pomiędzy renesansem a antykiem |
• objaśnić, na czym polegała reformacja
oraz podać jej przyczyny • opisać przemiany kulturowe dające
podwaliny nowej epoce • wskazać powiązania pomiędzy
renesansem a antykiem • wymienić wyznania protestanckie • wyjaśnić pojęcia: humanizm i antropocentryzm w kontekście epoki |
•
wyjaśnić społeczne uwarunkowania narodzin epoki renesansu •
wyjaśnić rolę wydarzeń wyznaczających początek renesansu w kształtowaniu
nowej epoki •
wyjaśnić pojęcie: ad fontes |
•
analizować wpływ antyku na narodziny nowej epoki |
•
wyjaśnić podłoże różnicy pomiędzy periodyzacją renesansu w Europie i Polsce •
objaśnić wpływ odkrycia Mikołaja Kopernika, wynalezienia druku i upadku
Konstantynopola na kształtowanie się epoki renesansu |
3. i 4. Sztuka
renesansu |
•
rozpoznać dzieła sztuki renesansowej •
wymienić najważniejszych twórców renesansu |
• wymienić cechy charakterystyczne
stylu renesansowego i objaśnić je na przykładach • zaprezentować dzieła polskiego
renesansu • wyjaśnić pojęcia: akt, portret, perspektywa, scenka rodzajowa, krużganki, miasto idealne |
•
wskazać i zilustrować przykładami najważniejsze tematy sztuki renesansowej •
opisać twórczość najważniejszych artystów renesansu (Leonardo da Vinci,
Michał Anioł, Rafael, Sandro Botticelli) |
•
analizować renesansowe dzieło sztuki •
analizować wpływ antyku na sztukę renesansu |
•
opisać twórczość renesansowych artystów północnych •
analizować i oceniać dzieła renesansowe •
wypowiedzieć się na temat muzyki renesansowej |
5. Mona
Lisa a sztuka
ulicy |
• opisać obraz • wskazać pierwowzór obrazu |
• opisać kompozycję obrazu • porównać z obrazem Leonarda da
Vinci |
• opisać kompozycję obrazu w
kontekście banknotu jednodolarowego |
• interpretować wymowę dzieła |
•
przedstawić inne dzieła wchodzące w dialog z dziełem Leonarda da Vinci |
RENESANS –
TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA |
|||||
6. Wzorcowy
obraz szlacheckiego życia – Żywot człowieka poczciwego Mikołaja Reja |
•
zrelacjonować treść fragmentów •
wskazać adresata utworu •
wypowiedzieć się na temat Mikołaja Reja |
•
omówić kompozycję Żywota człowieka
poczciwego •
scharakteryzować tytułową postać •
wskazać środki językowe zastosowane we fragmencie |
•
omówić funkcję środków językowych zastosowanych we fragmencie •
wymienić i omówić cechy idealnego szlachcica |
• omówić obraz świata
przedstawiony we fragmencie • wyjaśnić, na czym polega
parenetyczny charakter dzieła |
•
podjąć dyskusję na temat kontekstu społecznego |
7. Poezja
religijna Jana Kochanowskiego |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki • wskazać podmiot liryczny i adresata
lirycznego • wypowiedzieć się na temat Jana
Kochanowskiego |
• określić gatunek utworu i wskazać na
jego pochodzenie • omówić sposób kreacji nadawcy i
adresata tekstu |
• dokonać interpretacji wiersza • zanalizować renesansowy charakter
wiersza |
•
porównać kreację Boga w wierszu Jana Kochanowskiego z jego obrazem w utworach
średniowiecznych •
rozpoznać rodzaj wersyfikacji |
• na podstawie indywidualnych
poszukiwań, wyjaśnić pojęcie deus artifex i odnieść je do utworu Jana Kochanowskiego • skonfrontować wiersz Jana
Kochanowskiego z obrazem Pietera Bruegela |
8. i 9. Świat
myśli Jana Kochanowskiego, utrwalony w Pieśniach |
• zrelacjonować treść Pieśni: IX, XXIV, V • zdefiniować gatunek: pieśń • wskazać podmiot liryczny i adresata
lirycznego omawianych pieśniach |
• wskazać elementy światopoglądu
renesansowego w podanych pieśniach Jana Kochanowskiego • omówić kompozycję wierszy • wypowiedzieć się na temat kreacji
podmiotu lirycznego • na podstawie wierszy,
scharakteryzować światopogląd Jana Kochanowskiego • wyjaśnić pojęcia: horacjanizm, cnota, fortuna, stoicyzm, epikureizm |
• odnaleźć i omówić wątki horacjańskie w utworach
Jana Kochanowskiego • zanalizować wiersze pod kątem obecności elementów
stoicyzmu i epikureizmu • zdefiniować humanistyczny ideał człowieka na
podstawie wierszy |
• dokonać wnikliwej analizy i
interpretacji utworów • wskazać w utworach cechy wiersza
sylabicznego |
•
porównać Pieśń XXIV z Ksiąg wtórych z
wierszami Horacego |
10. Ćwiczenie umiejętności –
interpretacja tekstu |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować
tekst |
11.,
12. i 13. „Żaden ojciec podobno barziej
nie miłował. Dziecięcia” – o Trenach Jana Kochanowskiego |
• odnieść Treny Jana Kochanowskiego do jego biografii • zrelacjonować treść podanych trenów • zdefiniować tren |
• wskazać elementy filozofii stoickiej
w Trenach • rozpoznać w Trenie IX pozorny panegiryk • odczytać odbudowę światopoglądu poety
w Trenie XIX • wyjaśnić pojęcia: poezja funeralna, liryka żałobna |
• przedstawić kryzys światopoglądowy
poety na podstawie trenów: IX, X i XI • wypowiedzieć się na temat kreacji
podmiotu lirycznego w Trenach |
• dokonać analizy i interpretacji
trenów • określić, jakie innowacje wprowadził
Jan Kochanowski w trenie jako gatunku literackim |
•
omówić sposób przedstawienia żałoby we współczesnym tekście kultury |
14. O
śmierci ponad epokami – ***[Anka! to już trzy i pół roku]
Władysława Broniewskiego |
•
zrelacjonować treść wiersza •
określić rodzaj liryki, wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego |
•
odnaleźć nawiązania do Trenów Jana
Kochanowskiego •
w kontekście wiersza wyjaśnić etymologię imienia Zofia |
•
dokonać analizy stylistycznej wiersza •
wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego w kontekście Trenów Jana Kochanowskiego |
•
podjąć dyskusję na temat opisu śmierci i żałoby w różnych epokach literackich |
• stworzyć pracę pisemną, w
której dokona analizy porównawczej wierszy: [Anka! to już trzy i pół roku]
Władysława Broniewskiego i Trenu XIX
Jana Kochanowskiego |
15. Ćwiczenie
umiejętności – interpretacja tekstu |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować
tekst |
*16. Treny jako cykl poetycki |
• przedstawić kompozycję cyklu |
• omówić sposób przedstawienia Urszulki
w Trenach • wskazać inspiracje mitologiczne i
biblijne |
• omówić Treny jako świadomą kreację artystyczną • wskazać elementy renesansowe w cyklu |
• omówić cykl jako świadectwo kryzysu
światopoglądowego |
•
podjąć dyskusję na temat aktualności Trenów |
17. Artystyczna parafraza psalmów |
• zrelacjonować treść psalmów • zdefiniować psalm • wskazać podmiot liryczny i adresata
lirycznego w psalmach |
• odnieść Psałterz Dawidów do tradycji biblijnej • wyjaśnić pojęcia: translatoryka, humanizm chrześcijański, poeta
doctus • omówić sposób kreacji podmiotu
lirycznego i adresata lirycznego |
• wypowiedzieć się na temat specyfiki
tłumaczenia • omówić obraz Boga i człowieka
wyłaniający się z psalmów • porównać wybrane tłumaczenie psalmu
Jana Kochanowskiego z tłumaczeniem zamieszczonym w Biblii Tysiąclecia |
• omówić uniwersalny charakter
tłumaczenia • podjąć dyskusję na temat granic
wolności tłumacza |
|
18.,
19. i 20. Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich (lektura) |
• zrelacjonować treść dramatu • przedstawić genezę utworu |
• wskazać nawiązania do budowy tragedii
antycznej • scharakteryzować bohaterów |
• wskazać i omówić problematykę utworu • przedstawić konflikt postaw |
• omówić kunszt poetycki pieśni chóru • opisać aluzje do realiów XVI-wiecznej
Polski w utworze |
•
podjąć dyskusję na temat aktualności Odprawy
posłów greckich |
21. Podsumowanie
wiadomości na temat Jana |
•
wymienić najważniejsze wydarzenia w biografii Jana Kochanowskiego •
wymienić omawiane utwory Jana Kochanowskiego |
•
scharakteryzować wybrane utwory Jana Kochanowskiego |
•
wskazać najważniejsze tematy i motywy w twórczości Jana Kochanowskiego |
•
omówić znaczenie twórczości Jana Kochanowskiego w rozwoju literatury polskiej |
• wypowiedzieć się na temat
światopoglądu Jana Kochanowskiego w kontekście jego biografii i twórczości |
22. Krytyczne
czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
porządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetwarzać informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora •
prezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć polemikę |
23. Kazania
sejmowe Piotra
Skargi |
• zrelacjonować argumentację
zaprezentowaną przez Piotra Skargę • wyjaśnić pojęcie: retoryka |
• umieścić Kazania sejmowe w kontekście historycznym • wskazać w tekście wątki biblijne • wyjaśnić pojęcia: anarchia szlachecka, złota wolność, tolerancja religijna |
• wskazać w tekście środki retoryczne i
omówić ich funkcję • scharakteryzować stylizację proroczej
groźby w Kazaniach sejmowych |
• podjąć dyskusję na temat aktualności Kazań sejmowych we współczesnym
społeczeństwie polskim • skonfrontować treść obrazu Jana
Matejki z realiami historycznymi, wyciągnąć wnioski na temat ideologicznej
funkcji obrazu |
•
zanalizować obraz Jana Matejki |
24. Ironicznie
o miłości ojczyzny |
•
zrelacjonować treść utworu •
wskazać podmiot liryczny i adresata utworu |
•
wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego i adresata •
określić nastrój utworu |
•
określić problematykę utworu |
• porównać sposób
postrzegania miłości do ojczyzny przez podmiot liryczny oraz Piotra Skargę |
• podjąć dyskusję na temat roli
miłości do ojczyzny w procesie wychowawczym |
*25. Żywoty świętych Piotra Skargi |
• zrelacjonować treść utworu • wskazać podmiot liryczny i adresata
utworu |
• omówić kompozycję Żywotów świętych • wyjaśnić pojęcie: hagiografia • scharakteryzować bohatera fragmentu |
• określić problematykę utworu |
• porównać sposób postrzegania miłości do ojczyzny
przez podmiot liryczny oraz Piotra Skargę |
•
wskazać konteksty i nawiązania |
*26.
i 27. Świat na opak – Gargantua i Pantagruel François Rabelais’ego |
• zrelacjonować treść fragmentów • omówić genezę utworu • omówić świat przedstawiony |
• omówić kompozycję utworu • wyjaśnić pojęcie: parodia • scharakteryzować bohaterów |
• wyjaśnić alegoryczny sens fragmentów • przedstawić problematykę fragmentów • omówić elementy parodii |
• analizować język fragmentów |
•
podjąć dyskusję na temat roli śmiechu w życiu człowieka |
*28. W
idealnym państwie – Utopia Tomasza Morusa |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
przedstawić genezę utworu |
•
omówić kompozycję dzieła •
wskazać prawa i obowiązki mieszkańców Utopii |
•
wskazać cechy idealnego państwa |
• przedstawić motyw
utopii dawniej i dziś • wyjaśnić, na czym
polega antyutopia i podać przykłady |
• podjąć dyskusję na temat ideału
społeczeństwa przedstawionego w dziele Morusa |
*29. Antyutopijna wizja przyszłości – Nowy wspaniały świat Aldousa Huxleya |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
wyjaśnić pojęcie: antyutopia |
•
wyjaśnić cel działań przedstawionych we fragmencie |
•
omówić podobieństwa i różnice pomiędzy utopią i antyutopią na przykładzie Utopii Tomasza Morusa i Nowego wspaniałego świata Aldousa
Huxleya |
• podjąć dyskusję na
temat wartości istotnych dla Republiki Świata |
• podjąć dyskusję, czy ważniejsza
jest jednostka, czy społeczność |
*30. Próby Michela de Montaigne’a |
• zrelacjonować treść fragmentów |
• przedstawić kompozycję Prób • wskazać problemy poruszone w tekście |
• omówić Próby jako przykład eseistyki |
• wskazać teksty świadczące o subiektywnym
charakterze tekstu |
• wskazać przykłady sentencji we fragmencie i
rozwinąć zawarte w niej myśli |
31. Filmowy obraz nocy
św. Bartłomieja – Królowa Margot Patrice’a Chéreau |
•
opisać relacje przedstawione w filmie panujące na dworze francuskim |
•
omówić wycinek historii Francji stanowiący tło wydarzeń rozgrywających się w
filmie |
•
analizować pobudki kierujące tytułową bohaterką filmu |
• rozważać problem
zła w człowieku na podstawie fabuły filmu |
• przywołać szerokie konteksty i
nawiązania |
RENESANS – NAUKA
O JĘZYKU |
|||||
*32. Podstawowe zasady
polskiej pisowni: fonetyczna, morfologiczna, historyczna i konwencjonalna |
• wyjaśnić pojęcie: ortografia • wymienić zasady rządzące ortografią |
• scharakteryzować zasady rządzące
ortografią |
• wskazać zasady pisowni regulujące
zapis podanych wyrazów |
• wyjaśnić cel stworzenia zasad ortograficznych |
|
33. Kiedy używamy wielkich, a
kiedy – małych liter? |
• wymienić powody stosowania wielkiej
litery |
• przedstawić reguły pisowni wielką
literą |
• uzasadnić pisownię wielką literą w
podanych słowach • podać przykłady wyjątków |
• omówić znaczenie wielkich liter w tekście
poetyckim |
|
34. Łącznie czy rozdzielnie?
Pisownia partykuł nie i by |
• wymienić części mowy, z którymi
partykułę nie piszemy łącznie oraz
części mowy, z którymi partykułę nie
piszemy rozdzielnie |
• wymienić zasady łącznej bądź
rozdzielnej pisowni partykuły by |
• uzasadnić pisownię nie oraz by w podanych przykładach |
• uzasadnić pisownię nie oraz by w tekście
poetyckim |
|
35. Kompetencje językowe i komunikacyjne |
•
posługiwać się nowo poznanym słownictwo |
•
wykorzystywać teorię w rozwiązywaniu zadań |
•
poszerzyć świadomość językową |
• funkcjonalnie
wykorzystywać wiedzę językową |
•
sprawnie posługiwać się językiem |
RENESANS
– TWORZENIE WYPOWIEDZI |
|||||
36. Streszczenie a parafraza |
• zdefiniować pojęcia: streszczenie i parafraza |
• przedstawić proces tworzenia
streszczeń |
• wyjaśnić różnicę pomiędzy
streszczeniem a parafrazą |
• dokonać streszczenia i parafrazy podanych tekstów |
|
RENESANS –
PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
37. i 38. Powtórzenie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
wykorzystać bogate konteksty •
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
BAROK – O EPOCE |
|||||
39. Barok – świat
wewnętrznych sprzeczności |
• wyjaśnić etymologię terminu barok • określić ramy czasowe epoki • określić ramy czasowe polskiego
baroku |
• scharakteryzować podstawowe różnice
pomiędzy renesansem a barokiem • wyjaśnić, dlaczego w historii okres
baroku nazywany jest czasem wojen • wyjaśnić pojęcia: monarchia absolutna, kontrreformacja |
• zaprezentować najważniejsze
postanowienia soboru trydenckiego • omówić przyczyny i przejawy niepokoju
duchowego • scharakteryzować specyfikę baroku
polskiego • wyjaśnić pojęcie: sarmatyzm |
• wypowiedzieć się na temat życia codziennego w
baroku • omówić filozofię baroku |
•
analizować wpływ soboru trydenckiego
na kształt epoki • podać przykłady teatralizacji życia w baroku • scharakteryzować tło historyczne epoki |
40. i 41. Sztuka baroku |
• rozpoznać cechy stylu barokowego na
przedstawionych przykładach • wymienić najważniejszych twórców
okresu baroku • wymienić najważniejsze cechy stylu
barokowego |
• zaprezentować twórczość
najważniejszych przedstawicieli sztuki barokowej • scharakteryzować malarstwo barokowe,
posługując się przykładami • przedstawić cechy architektury
barokowej na wybranym przykładzie |
• scharakteryzować założenia światopoglądowe sztuki
baroku • wymienić i opisać najważniejsze dzieła sztuki
barokowej |
• opisać rolę Kościoła jako mecenasa sztuki • dokonać analizy dzieła barokowego według
wskazanych kryteriów |
•
stworzyć samodzielną analizę i
interpretację wybranego dzieła sztuki barokowej |
42. Konteksty i nawiązania: Dziewczyna z perłą Petera Webbera |
•
zrelacjonować życie codzienne w baroku na podstawie filmu •
opisać proces powstawania dzieła sztuki |
•
scharakteryzować postać służącej Griet |
• porównać kadry z
filmu z obrazami Jana Vermeera |
• analizować i ocenić
kreację Scarlett Johanson |
• stworzyć prezentację na temat
obrazu artysty w filmie |
BAROK – TEKSTY Z
EPOKI I NAWIĄZANIA |
|||||
43. i 44. Poezja metafizyczna
Mikołaja Sępa Szarzyńskiego |
• odczytać ze zrozumieniem wiersze
Mikołaja Sępa Szarzyńskiego • wskazać podmiot liryczny, adresata
lirycznego oraz określić sytuację liryczną |
• odnaleźć cechy poezji metafizycznej w
utworach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego • wypowiedzieć się na temat kreacji
podmiotu lirycznego w analizowanych sonetach • wskazać środki stylistyczne |
• określić problematykę utworów • określić funkcję środków stylistycznych w wierszu |
• dokonać analizy i interpretacji utworów • porównać obraz Boga zawarty w wierszach Mikołaja
Sępa Szarzyńskiego z obrazem Boga w Hymnie
Jana Kochanowskiego |
• analizować, zawarty w podanych sonetach pogląd
poety na temat sensu istnienia • skonfrontować sonety Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
z obrazem In
ictu oculi |
45. Poezja Daniela
Naborowskiego |
• zrelacjonować wiersze • przedstawić genezę utworów • wskazać podmiot liryczny, adresata
lirycznego i określić sytuację liryczną |
• odczytać wiersz Krótkość żywota jako traktat zawierający tezę i argumentację
potwierdzającą tezę • odnaleźć w wierszach cechy literatury
metafizycznej • odnaleźć w wierszach cechy literatury
dworskiej i je scharakteryzować • wskazać środki stylistyczne |
• określić funkcję środków stylistycznych w
wierszach • omówić koncept w wierszu Na oczy królewny angielskiej • wyjaśnić, na czym polega dramatyzm przedstawienia
ludzkiej egzystencji w wierszu Krótkość
żywota |
• analizować znaczenie paradoksów kończących wiersz • dokonać analizy i interpretacji utworów |
• dokonać interpretacji obrazu Maria Magdalena |
46. Barok w poezji współczesnej – Jarosław Marek Rymkiewicz, Róża oddana
Danielowi Naborowskiemu |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wyjaśnić pojęcie: anafora |
•
określić zasadę kompozycyjną, według której zbudowany jest wiersz •
wskazać podobieństwa pomiędzy wierszem Rymkiewicza a poezją Naborowskiego |
• wykazać się
znajomością topiki barokowej i wskazać, które toposy zostały wykorzystane w
wierszu Rymkiewicza • omówić symbolikę
róży w naszej kulturze • omówić funkcję
anafory |
• porównać wiersz
Rymkiewicza z wierszem barokowym o podobnej konstrukcji • dokonać analizy i
interpretacji wiersza |
• przygotować prezentację,
dotyczącą obecności toposu róży w literaturze i sztuce |
47. Poezja dworska Jana
Andrzeja Morsztyna |
• na podstawie wiersza Do trupa zdefiniować sonet • zdefiniować pojęcie paradoksu i
wyjaśnić je na przykładzie |
• wyjaśnić istotę konceptu w wierszach:
Niestatek i Do trupa • wskazać elementy sensualizmu w
analizowanych wierszach • wskazać środki stylistyczne w utworze |
• zdefiniować pojęcie marinizmu po analizie wierszy
Jana Andrzeja Morsztyna • omówić funkcję środków stylistycznych
zastosowanych w utworze |
• dokonać analizy i interpretacji wierszy • podjąć dyskusję na temat prawdy o człowieku,
zawartej w wierszu Niestatek |
• skonfrontować wiersz Do trupa z rzeźbą Berniniego w kontekście barokowego ujęcia
tematu śmierci |
48. Barok w poezji współczesnej – Stanisław Grochowiak, ***[Dla zakochanych to samo staranie...] |
•
wyjaśnić pojęcie: erotyk |
•
wskazać środki językowe •
wskazać podobieństwa związane z doświadczeniem miłości i śmierci |
• określić
problematykę wiersza • omówić funkcję
środków stylistycznych • omówić podobieństwa
pomiędzy wierszem Grochowiaka a utworami Morsztyna |
• dokonać analizy i
interpretacji wiersza |
|
49. Ćwiczenie umiejętności – interpretacja tekstu |
• odczytać wskazówki
dotyczące interpretacji tekstów |
• zinterpretować
tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę
kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować
tekst |
50. Sarmaty portret własny – Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska |
• zdefiniować sarmatyzm, wymienić jego wady i zalety •
zrelacjonować treść fragmentów • wymienić kluczowe fakty biografii Jana Chryzostoma Paska |
•
scharakteryzować biografię Jana Chryzostoma Paska jako typową dla sarmaty • na
podstawie utworu Jana Chryzostoma Paska zdefiniować pamiętnik |
• omówić kompozycję Pamiętników • wskazać w
tekście Pamiętników elementy
mentalności sarmackiej i je omówić |
• analizować styl i język Pamiętników |
• podjąć dyskusję na temat obecności elementów
mentalności sarmackiej wśród współcześnie żyjących Polaków |
51. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
przetwarzać i porządkować informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autora |
• zaprezentować i
uzasadniać własne sądy |
• podjąć polemikę |
52. Kompetencje językowe i komunikacyjne |
•
posługiwać się nowo poznanym słownictwo |
•
wykorzystywać teorię w rozwiązywaniu zadań |
• poszerzyć
świadomość językową |
• funkcjonalnie
wykorzystywać wiedzę językową |
•
sprawnie posługiwać się językiem |
53. William Szekspir i jego czasy |
•
zrelacjonować najważniejsze fakty z biografii Williama Szekspira |
• wymienić najważniejsze dzieła Williama Szekspira • przedstawić specyfikę teatru elżbietańskiego |
• przedstawić
nowatorstwo twórczości Szekspira wobec klasycznej tragedii |
• omówić specyfikę
tragizmu w dziełach Szekspira |
|
54., 55., 56., 57. i 58. Romeo i Julia Williama Szekspira (lektura) |
• streścić fabułę dramatu • wymienić bohaterów dzieła • przedstawić genezę utworu |
•
scharakteryzować bohaterów dzieła • wskazać
nawiązania do reguł starożytnych • omówić
kompozycję utworu |
• omówić sposób postrzegania miłości przez
poszczególnych bohaterów • wskazać cechy dramatu szekspirowskiego |
• analizować język utworu • podjąć dyskusję na temat aktualności dzieła |
• omówić tekst kultury współczesnej nawiązujący do
dzieła Szekspira |
59., 60., 61., 62. i 63. Makbet Williama Szekspira (lektura) |
• streścić fabułę dramatu • wymienić bohaterów dzieła • przedstawić genezę utworu |
• scharakteryzować głównych bohaterów
tragedii • wskazać przyczyny ostatecznej klęski
Makbeta • wskazać elementy realistyczne i
fantastyczne w dramacie |
• analizować pod względem psychologicznym motywację
działań głównych bohaterów • określić rolę czarownic w procesie budowania
napięcia w dramacie • określić funkcję fantastyki w utworze • określić funkcję elementów humorystycznych w
utworze |
• analizować przyczyny ponadczasowej aktualności
dzieł Szekspira • wymienić przykłady adaptacji dzieł Szekspira • zdefiniować tragizm w utworze • analizować kreację Lady Makbet |
•
omówić wybraną adaptację Makbeta bądź
Hamleta i skonfrontować ją z
tekstem dramatu |
64. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
przetwarzać i porządkować informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
• sformułować
argumenty potwierdzające stanowisko autora |
• zaprezentować i
uzasadniać własne sądy |
• podjąć polemikę |
65. Makbet współcześnie |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
omówić świat przedstawiony •
wyjaśnić, czym jest Projekt Szekspir |
•
scharakteryzować bohaterów fragmentu •
wskazać elementy fabuły Makbeta
Williama Szekspira |
• porównać fragmenty
powieści z dramatem Williama Szekspira |
• podjąć dyskusję na
temat uniwersalności twórczości Williama Szekspira |
|
*66., 67., 68., 69. i 70. Hamlet Williama Szekspira |
• streścić fabułę dramatu • wymienić bohaterów dzieła • przedstawić genezę utworu |
• scharakteryzować bohaterów tragedii • omówić relacje między bohaterami • przedstawić różne sposoby sprawowania
władzy w Hamlecie |
• omówić wątki wanitatywne
w Hamlecie • omówić różne sposoby realizacji nakazu zemsty w Hamlecie • omówić przyczyny obłędu Ofelii |
• analizować przyczyny zachowań
Hamleta • dokonać analizy i interpretacji monologów Hamleta |
•
przedstawić i omówić wybraną adaptację filmową Hamleta |
*71. Ćwiczenie umiejętności – interpretacja tekstu |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
• wyjaśnić, czym są
konteksty: literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki,
kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę
kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować
tekst |
*72. Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny, adresata lirycznego i
omówić sytuację liryczną |
•
wskazać nawiązania do Hamleta
Williama Szekspira •
scharakteryzować Hamleta i Fortynbrasa •
wskazać środki językowe |
• przedstawić
problematykę utworu • omówić funkcję
środków stylistycznych |
• dokonać analizy i
interpretacji utworu |
• podjąć dyskusję na temat
prezentowanych postaw |
73. William Szekspir – podsumowanie |
• wymienić najważniejsze wydarzenia w biografii
Williama Szekspira • wymienić omawiane utwory Williama Szekspira |
•
scharakteryzować wybrane utwory Williama Szekspira |
• wskazać
najważniejsze tematy i motywy w twórczości Williama Szekspira |
• omówić znaczenie
twórczości Williama Szekspira w rozwoju literatury |
• podjąć dyskusję na temat
znaczenia twórczości Williama Szekspira |
74., 75. i 76. Skąpiec Moliera (lektura) |
•
zrelacjonować treść dramatu • wymienić
bohaterów dzieła • wymienić
najważniejsze wydarzenia w biografii Moliera |
• wymienić
rodzaje komizmu • omówić Skąpca jako komedię charakterów • omówić
obyczajowość przestawioną w dramacie • omówić
kompozycję utworu |
• przedstawić
problematykę utworu • omówić rolę
didaskaliów |
• analizować
język utworu • podjąć
dyskusję na temat problematyki dramatu |
•
przedstawić i omówić wybraną adaptację utworu |
BAROK – NAUKA O
JĘZYKU |
|||||
77. Pisownia -ji, -ii oraz -i w zakończeniach niektórych
rzeczowników |
• wymienić
zasady pisowni -ji,
-ii oraz -i w zakończeniach niektórych rzeczowników |
• omówić
zasady pisowni -ji,
-ii oraz -i w zakończeniach niektórych rzeczowników |
• wskazać
zasadę, według której zapisuje się podane rzeczowniki |
• zapisać
poprawnie podane wyrazy i wyjaśnić zasadę zapisu |
|
78. Kiedy piszemy ą i ę, a kiedy – om, on, em, en? |
• wymienić
zasady zapisu ą i ę, om,
on, em, en |
• omówić
zasady zapisu ą i ę, om,
on, em, en |
• wskazać
zasadę, według której zapisuje się podane słowa |
• zapisać
poprawnie podane wyrazy i wyjaśnić zasadę zapisu |
|
79. Pisownia przedrostków roz-, bez-, wez-, wes-, wz-, ws- oraz przyimków złożonych |
• wymienić
zasady pisowni przedrostków roz-, bez-, wez-, wes-, wz-, ws- oraz
przyimków złożonych |
• omówić
zasady pisowni przedrostków roz-, bez-, wez-, wes-, wz-, ws- oraz
przyimków złożonych |
• wskazać
zasadę, według której zapisuje się podane słowa |
• zapisać
poprawnie podane wyrazy i wyjaśnić zasadę zapisu |
|
BAROK –
TWORZENIE WYPOWIEDZI |
|||||
80. Interpretacja tekstu
literackiego |
• wyjaśnić pojęcie: interpretacja • wymienić elementy rozprawki
interpretacyjnej |
• przedstawić
kompozycję rozprawki interpretacyjnej • omówić
budowę akapitów |
• formułować tezę interpretacyjną • wskazać konteksty interpretacyjne |
• tworzyć spójną rozprawkę interpretacyjną |
|
BAROK –
PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
81. i 82. Powtórzenie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
wykorzystać bogate konteksty •
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
OŚWIECENIE – O
EPOCE |
|||||
83. Oświecenie w Europie i
Polsce |
• objaśnić etymologię nazwy epoki • podać daty graniczne oświecenia w Europie • przedstawić periodyzację polskiego
oświecenia |
• opisać światopogląd ludzi oświecenia • przedstawić najważniejsze osiągnięcia
oświecenia w dziedzinie nauki • wymienić najważniejsze instytucje
powstałe w czasach stanisławowskich • wymienić najważniejszych myślicieli
epoki oświecenia • wyjaśnić pojęcia: deizm, ateizm, materializm, sensualizm, empiryzm, tabula rasa, utylitaryzm, liberalizm, libertynizm |
• opisać przemiany społeczne doby
oświecenia • wyjaśnić pojęcia: umowa społeczna, konstytucja, trójpodział
władzy • wypowiedzieć się na temat edukacji w
oświeceniu • wymienić najważniejsze założenia
filozofii: Johna Locke’a, Immanuela Kanta, Jana
Jakuba Rousseau • scharakteryzować specyfikę oświecenia
polskiego |
• zaprezentować wpływ idei oświeceniowych na życie
codzienne • analizować wpływ czasopiśmiennictwa na epokę |
•
analizować przemiany światopoglądowe, które ukształtowały oświecenie |
84. i 85. Sztuka oświecenia |
• wskazać na przykładach cechy stylu
klasycystycznego w architekturze • wskazać na przykładach cechy stylu
klasycystycznego w malarstwie i rzeźbie • wskazać na przykładach cechy stylu
rokoko |
• wymienić cechy stylu klasycystycznego
• wymienić cechy stylu rokoko • omówić inspiracje antyczne w sztuce
klasycystycznej |
• wymienić najważniejsze dzieła
czołowych twórców klasycyzmu europejskiego • opisać specyfikę rokokowych
przedmiotów codziennego użytku i wystroju wnętrz |
• analizować dzieło klasycystyczne według
wskazanych kryteriów • analizować, w jaki sposób sztuka oświecenia
odzwierciedlała najważniejsze idee tej epoki |
•
wypowiedzieć się na temat muzyki okresu oświecenia |
86. Opowieść o genialnym muzyku – Amadeusz
Miloša Formana |
•
streścić fabułę filmu |
•
scharakteryzować Salieriego oraz Mozarta jako dwie
kontrastujące ze sobą postacie |
•
nazwać chwyt narracyjny zastosowany w filmie i określić jego funkcję |
• oceniać zachowanie
Mozarta oraz w tym kontekście wypowiadać się na temat praw artysty do
niekonwencjonalnego zachowania |
• opisać kondycję artysty w XVIII
wieku |
OŚWIECENIE
– TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA |
|||||
87. Ignacy Krasicki – sylwetka twórcy |
•
wymienić najważniejsze fakty z biografii Ignacego Krasickiego |
•
omówić działalność publicystyczną Ignacego Krasickiego |
•
omówić działalność literacką Ignacego Krasickiego |
• wypowiedzieć się na
temat znaczenia działalności Ignacego Krasickiego dla rozwoju polskiego
oświecenia |
|
88. Poetycki opis miłości do
ojczyzny |
• przedstawić genezę Hymnu do miłości ojczyzny • zdefiniować hymn |
• opisać wzór patrioty ukazany w
utworze • wskazać środki stylistyczne |
• omówić funkcję środków stylistycznych
w utworze |
• porównać Hymn
do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego z Pieśnią V Jana Kochanowskiego |
•
podjąć dyskusję na temat definicji patriotyzmu |
89. i 90. Satyryczny komentarz
rzeczywistości |
• zdefiniować satyrę • zrelacjonować treść satyr Świat zepsuty i Pijaństwo Ignacego Krasickiego |
• przedstawić kompozycję satyr • scharakteryzować głównych bohaterów
satyry Pijaństwo • wymienić wady ganione przez autora w
obu satyrach • wskazać w utworach cechy satyry |
• przedstawić problematykę satyr • wskazać te cechy satyry, które
określają jej przynależność do klasycyzmu • omówić sposób piętnowania wad w
satyrach Ignacego Krasickiego • wskazać sposoby uzyskania efektu
komicznego |
• rozpatrzyć satyry w kontekście ówczesnej
obyczajowości oraz w kontekście sytuacji społeczno-politycznej • omówić sposoby uzyskiwania efektu komicznego w
satyrze |
•
w kontekście satyry rozpatrzyć i ocenić wzorce obyczajowe oraz postawy
społeczne we współczesnym świecie |
91. Współczesna satyra |
•
zrelacjonować treść utworu •
wyjaśnić terminy: ironia, stereotyp, PRL |
•
wskazać cechy satyry w utworze •
wskazać sposoby uzyskania efektu komicznego |
•
omówić problem poruszony w satyrze •
omówić sposoby uzyskiwania efektu komicznego w satyrze |
• porównać Mistrzostwa w narzekaniu Wojciecha
Młynarskiego z wybraną satyrą Ignacego Krasickiego • omówić kontekst
społeczno-polityczny utworu |
• podjąć dyskusję na temat siły
oddziaływania dobrej satyry – dawniej i współcześnie |
92. Ćwiczenie umiejętności – interpretacja tekstu |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę kontekstów
w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować
tekst |
93. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
przetwarzać i porządkować informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora |
• zaprezentować i
uzasadniać własne sądy |
• podjąć polemikę |
94. Ignacy Krasicki – podsumowanie |
•
wymienić gatunki tworzone przez Ignacego Krasickiego i zilustrować je
przykładami |
•
relacjonować najważniejsze wydarzenia w biografii Ignacego Krasickiego •
utwory autorstwa Ignacego Krasickiego |
•
wyliczyć tematy i motywy, którymi w swojej twórczości zajmował się Ignacy
Krasicki oraz odnieść je do konkretnych dzieł |
• rozważać znaczenie
twórczości Ignacego Krasickiego w rozwoju literatury polskiej |
• zaprezentować tematykę powieści
Mikołaja Doświadczyńskiego
przypadki |
95. Piewca miłości tkliwej |
• zdefiniować sielankę • streścić podane fragmenty utworu
Franciszka Karpińskiego |
• odnaleźć w świecie przedstawionym Laury i Filona elementy o charakterze
konwencjonalnym • scharakteryzować bohaterów sielanki |
• wyjaśnić pojęcie: sentymentalizm • wskazać elementy sentymentalizmu w
utworze |
• wyjaśnić, dlaczego sielanki sentymentalne śmieszą
dzisiejszego czytelnika |
•
porównać świat sielankowej Arkadii do utopii |
96. Miłość w przyziemnym świecie |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
omówić świat przedstawiony |
•
scharakteryzować bohaterów fragmentu •
wskazać kontrast w sposobie przedstawienia dwóch światów |
•
przedstawić problematykę fragmentu •
omówić funkcję kontrastu zawartego we fragmencie •
wskazać elementy sielanki we fragmencie |
• przeanalizować
rozmowę trzech mężczyzn i wypowiedzieć się na temat ich motywacji • omówić język
fragmentu |
• wskazać konteksty i nawiązania |
97. Ćwiczenie umiejętności – interpretacja tekstu |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę
kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• samodzielnie zinterpretować
tekst |
98. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
•
porządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetwarzać informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora • prezentować i uzasadnić
własne sądy |
• podjąć polemikę |
99. Pieśni
nabożne Franciszka
Karpińskiego |
• przedstawić genezę utworów • wskazać podmiot liryczny i adresata
lirycznego • opisać sytuację liryczną utworów |
• omówić sposób kreacji podmiotu
lirycznego i adresata lirycznego • omówić opisaną w utworach relację
pomiędzy człowiekiem a Bogiem |
• wskazać cechy modlitwy w utworach • formułować przesłanie utworów • wskazać treści symboliczne |
• analizować i interpretować utwory • porównać utwory Franciszka Karpińskiego z pieśnią
Czego chcesz od nas, Panie Jana
Kochanowskiego |
•
wskazać konteksty i nawiązania |
*100., 101. i 102. Kandyd Woltera (lektura) |
• streścić utwór • omówić świat przedstawiony • nazwać rodzaj narracji |
• przedstawić historię dojrzewania
bohatera • omówić kompozycję utworu • wyjaśnić pojęcie: Eldorado |
• omówić Kandyda jako satyryczną i krytyczną wizję cywilizacji
europejskiej • wskazać elementy parodii w utworze • wskazać sposoby uzyskiwania efektu
komicznego |
• omówić językowe sposoby uzyskiwania efektu
komicznego • omówić kontekst filozoficzny utworu • interpretować zakończenie utworu |
•
podjąć dyskusję na temat przesłania zawartego w zakończeniu utworu |
*103. Człowiek naiwny wobec absurdu świata – Forrest Gump Winstona Grooma |
•
streścić fabułę filmu •
omówić świat przedstawiony filmu |
•
scharakteryzować głównego bohatera •
wskazać, na czym polega naiwność głównego bohatera |
•
wskazać sposoby uzyskiwania efektu komicznego w filmie •
scharakteryzować język głównego bohatera |
• porównać film Forrest Gump
z Kandydem Woltera • omówić sposoby
uzyskiwania efektu komicznego w filmie • omówić kreację Toma
Hanksa |
• wskazać konteksty i nawiązania |
OŚWIECENIE
– NAUKA O JĘZYKU |
|||||
104. Pisownia skrótów i
skrótowców |
• wyjaśnić pojęcia: skróty i skrótowce • wymienić typy skrótowców |
• omówić pisownię skrótowców |
• tworzyć odpowiednie formy
poszczególnych skrótowców |
• posługiwać się skrótami i skrótowcami w tworzeniu
tekstu |
|
*105. Rola języka w budowaniu
obrazu świata |
• wyjaśnić pojęcie: językowy obraz świata |
• wymienić i omówić elementy składające
się na językowy obraz świata |
• omówić językowy obraz świata
wynikający z podanych wyrażeń |
• przeanalizować język w odniesieniu do elementów
składających się na językowy obraz świata |
|
106. Kompetencje językowe i
komunikacyjne |
• posługiwać się nowo poznanym
słownictwo |
• wykorzystywać teorię w rozwiązywaniu
zadań |
• poszerzyć świadomość językową |
• funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
• sprawnie posługiwać się językiem |
OŚWIECENIE
– TWORZENIE WYPOWIEDZI |
|||||
*107. Różne typy dowodzenia |
• wymienić typy dowodzenia |
• omówić poszczególne typy dowodzenia |
• wyjaśnić na przykładach poszczególne
typy dowodzenia • rozpoznać poszczególne typy
dowodzenia |
• stworzyć tekst stosując różne typy dowodzenia • przeanalizować podany przykład dowodzenia |
|
*108. Kompetencje językowe i komunikacyjne |
•
posługiwać się nowo poznanym słownictwo |
•
wykorzystywać teorię w rozwiązywaniu zadań |
•
poszerzyć świadomość językową |
• funkcjonalnie
wykorzystywać wiedzę językową |
•
sprawnie posługiwać się językiem |
OŚWIECENIE
– PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
109. i 110. Powtórzenie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
wykorzystać bogate konteksty •
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |