Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. Biologia na czasie 2. Zakres rozszerzony

 

Lp.

Temat

Poziom wymagań

ocena

dopuszczająca

ocena

 dostateczna

ocena

dobra

ocena

bardzo dobra

ocena

celująca

1. Bezkomórkowe czynniki zakaźne

 

                  

Organizacja pracy na lekcji biologii. Powtórzenie wiadomości z klasy 1

 

                   

                   

 

 

Wirusy – molekularne pasożyty

Uczeń:

                   przedstawia budowę wirusów jako bezkomórkowych form infekcyjnych

                   definiuje pojęcia: wirion, odwrotna transkrypcja

                   wymienia cechy wirusów

                   wymienia drogi rozprzestrzeniania się wybranych chorób wirusowych roślin, zwierząt i człowieka

                   przedstawia zasady profilaktyki wybranych chorób wirusowych

                   wskazuje znaczenie wirusów

                  wymienia choroby wirusowe człowieka, zwierząt i roślin

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę wirionu

                   omawia przebieg cyklu lizogenicznego i cyklu litycznego bakteriofaga

                   omawia cykl infekcyjny zwierzęcego wirusa DNA

                   omawia cykl infekcyjny retrowirusa (wirusa HIV)

                   wskazuje, jakie znaczenie w zwalczaniu wirusów mają szczepienia ochronne

                   opisuje drogi rozprzestrzeniania się infekcji wirusowych

 

Uczeń:

                    uzasadnia, że wirusy nie są organizmami

                    wyjaśnia różnicę między cyklem litycznym a cyklem lizogenicznym

                    wyjaśnia znaczenie odwrotnej transkrypcji w cyklu infekcyjnym retrowirusa

                    klasyfikuje wirusy na podstawie rodzaju kwasu nukleinowego, morfologii, typu komórki gospodarza
i sposobu infekcji oraz podaje odpowiednie ich przykłady

                    charakteryzuje wybrane choroby wirusowe człowieka

                   wskazuje zagrożenia wynikające z infekcji dokonywanych przez wirusy onkogenne

Uczeń:

                   charakteryzuje formy wirusów pod względem budowy morfologicznej

                   porównuje przebieg cyklu lizogenicznego bakteriofaga z cyklem zwierzęcego wirusa DNA

                   wyjaśnia działanie szczepionek stosowanych
w profilaktyce chorób wirusowych

                  wyjaśnia, dlaczego niektóre wirusy, np. HIV, są trudno rozpoznawalne przez układ odpornościowy człowieka

Uczeń:

                   wykazuje, że obecnie do leczenia chorób człowieka można wykorzystywać wirusy

                   wyjaśnia skutki działania wirusów onkogennych
w organizmie człowieka

                   wykazuje związek budowy wirusa ze sposobem infekowania komórek

 

 

 

                   

 

Wiroidy i priony – swoiste czynniki infekcyjne

Uczeń:

                   definiuje pojęcia: wiroid, prion

                   wymienia cechy wiroidów
i prionów

                  wymienia choroby wywołane przez wiroidy i priony

Uczeń:

                   przedstawia wiroidy jako jednoniciowe, koliste cząsteczki RNA infekujące rośliny

                   omawia priony jako czynniki infekcyjne

                   wskazuje metody profilaktyki chorób prionowych

 

 

 

Uczeń:

                   wyjaśnienia, że priony jako białkowe czynniki infekcyjne mogą być przyczyną niektórych chorób degeneracyjnych OUN

                   charakteryzuje wybrane choroby wywołane przez wiroidy i priony

 

Uczeń:

                   wyjaśnia różnice między wiroidem
a wirusem

                  wyjaśnia sposoby zapobiegania chorobom wywołanym przez priony

Uczeń:

                  przedstawia prawdopodobny mechanizm chorobotwórczego działania wiroidów
i prionów

2. Różnorodność prokariontów, protistów, grzybów i porostów

 

                   

 

Klasyfikowanie organizmów

Uczeń:

                   wymienia zadania systematyki

                   definiuje pojęcia: gatunek, narząd homologiczny, narząd analogiczny

                   wymienia główne rangi taksonów

                   wymienia kryteria klasyfikowania organizmów według metod opartych na podobieństwie oraz pokrewieństwie organizmów

                   wymienia nazwy pięciu królestw świata organizmów

                  omawia charakterystyczne cechy organizmów należących do każdego z pięciu królestw

Uczeń:

                   definiuje pojęcie: takson, kladogram, takson monofiletyczny, takson parafiletyczny, takson polifiletyczny

                   ocenia znaczenie systematyki

                   wyjaśnia, na czym polega nazewnictwo binominalne gatunków i podaje nazwisko jego twórcy

                   wyjaśnia zasady konstruowania klucza dwudzielnego do oznaczania gatunków

                  charakteryzuje współczesny system klasyfikacji organizmów

Uczeń:

                   wyjaśnia, na czym polega hierarchiczny układ rang jednostek taksonomicznych

                   określa stanowisko systematyczne wybranego gatunku rośliny i zwierzęcia

                   wyjaśnia różnice między narządami analogicznymi
a narządami homologicznymi

                   wskazuje w nazwie gatunku nazwę rodzajową i epitet gatunkowy

                   wyjaśnia różnicę między naturalnym a sztucznym systemem klasyfikacji

                   porównuje cechy organizmów należących do różnych królestw świata żywego

                   rozróżnia na drzewie filogenetycznym grupy monofiletyczne, parafiletyczne i polifiletyczne

 

Uczeń:

                   porównuje i ocenia sposoby klasyfikowania organizmów oparte na metodach fenetycznych
i filogenetycznych

                   oznacza gatunki, wykorzystując klucz
w postaci graficznej lub numerycznej

                   ocenia stopień pokrewieństwa organizmów na podstawie analizy kladogramów

                  określa znaczenie biologii molekularnej
w określaniu pokrewieństwa ewolucyjnego organizmów

Uczeń:

                   konstruuje klucz służący do oznaczania przykładowych gatunków organizmów

                   wykazuje różnice między narządami homologicznymi
a analogicznymi i podaje ich nietypowe przykłady

                   wykazuje, że konieczne było wprowadzenie nowego systemu klasyfikacji organizmów opartego na domenach

 

                   

                  

Organizmy prokariotyczne – bakterie i archeowce

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę komórki bakteryjnej

                   wymienia różne formy morfologiczne bakterii

                   wymienia czynności życiowe bakterii

                   klasyfikuje bakterie
w zależności od sposobu odżywiania i oddychania

                   wymienia sposoby rozmnażania bezpłciowego bakterii

                   definiuje pojęcia: transdukcja, transformacja, organizm kosmopolityczny, anabioza, taksja

                   przedstawia cel i przebieg koniugacji u bakterii

                   przedstawia znaczenie archeowców w przyrodzie

                   podaje przykłady pozytywnego i negatywnego znaczenia bakterii w przyrodzie i dla człowieka

                  wymienia wybrane choroby bakteryjne człowieka
i odpowiadające im drogi zakażenia

Uczeń:

                   wymienia funkcje poszczególnych elementów komórki bakteryjnej

                   identyfikuje różne formy morfologiczne komórek bakterii

                   przedstawia różnice w budowie ściany komórkowej bakterii Gram-ujemnych
i Gram-dodatnich

                   określa wielkość komórek bakteryjnych

                   określa znaczenie form przetrwalnikowych w cyklu życiowym bakterii

                   wyjaśnia znaczenie procesów płciowych zachodzących u bakterii

                   określa rolę antybiotyków w leczeniu chorób bakteryjnych

 

Uczeń:

                   wyjaśnia, na czym polegają różnice w budowie komórki bakterii samo- i cudzożywnej

                   podaje argumenty za tezą, że bakterie należą do organizmów kosmopolitycznych

                   określa różnice między archeowcami a bakteriami

                   charakteryzuje poszczególne grupy bakterii w zależności od sposobów odżywiania
i oddychania oraz podaje ich przykłady

                   wyjaśnia rolę bakterii
w obiegu azotu w przyrodzie

                   omawia etapy koniugacji komórek bakterii

                   omawia objawy wybranych chorób bakteryjnych człowieka

                  proponuje działania profilaktyczne dla wybranych chorób bakteryjnych

Uczeń:

                   omawia różnice
w budowie ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich i Gram-
-ujemnych

                   charakteryzuje rodzaje taksji u bakterii

                   wykazuje znaczenie procesów płciowych dla zmienności genetycznej bakterii

                   wyjaśnia, jaką rolę odgrywają formy przetrwalnikowe w cyklu życiowym bakterii

                  wyjaśnia znaczenie wykonania antybiogramu przed zastosowaniem antybiotykoterapii

Uczeń:

                   wykazuje na podstawie cech budowy i fizjologii, że bakterie są organizmami kosmopolitycznymi

                   określa różnice między oddychaniem beztlenowym
a fermentacją u bakterii

                   wykazuje, na podstawie kilku cech budowy, że archeowce są bardzo dobrze przystosowane do życia w ekstremalnych warunkach środowiska

 

                   

                   

                  

Protisty – proste organizmy eukariotyczne

Uczeń:

                   wymienia czynności życiowe protistów

                   omawia budowę komórek protistów zwierzęcych

                   wymienia sposoby odżywiania się protistów

                   definiuje pojęcia: pellikula, endocytoza, egzocytoza, zarodnik, przemiana pokoleń, miksotrofizm

                   charakteryzuje przebieg rozmnażania się bezpłciowego
i płciowego protistów

                   wymienia przedstawicieli poszczególnych typów protistów

                   przedstawia cel i przebieg koniugacji u orzęsków

                   wymienia rodzaje materiałów zapasowych występujących
u protistów roślinopodobnych

                   wymienia charakterystyczne cechy budowy protistów roślinopodobnych

                   omawia sposób odżywiania się protistów roślinopodobnych

                   wymienia cechy charakterystyczne dla protistów grzybopodobnych

                   podaje przykłady pozytywnego i negatywnego znaczenia protistów w przyrodzie i dla człowieka

                  wymienia wybrane choroby wywoływane przez protisty
i drogi ich zarażenia

Uczeń:

                   rozróżnia rodzaje ruchów
u protistów zwierzęcych

                   wyjaśnia rolę wodniczek
w odżywianiu i wydalaniu protistów zwierzęcych

                   wyróżnia główne rodzaje plech u protistów roślinopodobnych

                   wymienia typy zapłodnienia występujące
u protistów

                   porównuje cechy poszczególnych typów protistów

                   wymienia barwinki fotosyntetyczne u protistów roślinopodobnych

                   wymienia cechy budowy charakterystyczne dla poszczególnych typów protistów zwierzęcych, roślinopodobnych
i grzybopodobnych

                   przedstawia przemiany faz jądrowych w cyklach rozwojowych protistów

                   opisuje na podstawie schematu cykl rozwojowy pantofelka

 

Uczeń:

                   określa kryterium klasyfikacji protistów

                   wymienia i charakteryzuje sposób funkcjonowania organelli ruchu u protistów

                   wyjaśnia, na czym polega różnica między pinocytozą
a fagocytozą

                   omawia proces osmoregulacji zachodzący
u protistów zwierzęcych

                   wykazuje różnice
w przebiegu koniugacji
u bakterii i pantofelka

                   omawia cykl rozwojowy zarodźca malarii, listownicy, maworka

                   wyjaśnia związek budowy
z trybem życia protistów

                   wymienia cechy charakterystyczne plech protistów roślinopodobnych

                   porównuje typy zapłodnienia u protistów

                  proponuje działania profilaktyczne pozwalające na uniknięcie zarażenia protistami chorobotwórczymi

Uczeń:

                   wyjaśnia, dlaczego osmoregulacja
i wydalanie mają szczególne znaczenie dla protistów słodkowodnych

                   uzasadnia różnicę między cyklem rozwojowym z mejozą pregamiczną a cyklem rozwojowym z mejozą postgamiczną

                   przedstawia choroby wywoływane przez protisty

                   omawia przemianę pokoleń z dominującym sporofitem na przykładzie listownicy

                  porównuje cykle rozwojowe zarodźca malarii, maworka, pantofelka i listownicy

Uczeń:

                   wyjaśnia zjawisko endosymbiozy wtórnej jako procesu powstawania chloroplastów u protistów roślinopodobnych

                   wyjaśnia, dlaczego protisty żyjące w wodach słonych oraz protisty pasożytnicze nie potrzebują mechanizmów osmoregulacji

                  uzasadnia, że istnienie niektórych protistów ma istotne znaczenie dla funkcjonowania różnych gatunków zwierząt

                   

                   

                   

 

Grzyby – heterotroficzne beztkankowce

Uczeń:

                   podaje cechy charakterystyczne grzybów

                   wymienia rodzaje strzępek

                   definiuje pojęcia: grzybnia, strzępka, owocnik, mikoryza

                   wymienia formy morfologiczne grzybów

                   podaje sposoby rozmnażania bezpłciowego i płciowego grzybów

                   wymienia przedstawicieli poszczególnych typów grzybów

                  przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   wyjaśnia, dlaczego grzyby są plechowcami

                   rozróżnia poszczególne fazy jądrowe w cyklach rozwojowych grzybów: haplofazę, diplofazę, dikariofazę

                   omawia sposoby oddychania grzybów

                   rozróżnia poszczególne typy grzybów

                   przedstawia przebieg zapłodnienia zachodzącego u grzybów (plazmogamia
i kariogamia)

                   określa wpływ grzybów na zdrowie i życie człowieka

                   rozróżnia rodzaje strzępek

                   wymienia rodzaje zarodników

                  charakteryzuje korzyści dla obu organizmów wchodzących w stosunki mykorytyczne

Uczeń:

                   porównuje sposoby rozmnażania się grzybów

                   omawia etapy cyklu rozwojowego sprzężniowców, workowców i podstawczaków

                   porównuje cechy budowy i fizjologii poszczególnych typów grzybów

                   wymienia gatunki grzybów saprobiontycznych, pasożytniczych
i symbiotycznych

                   przedstawia zasady profilaktyki wybranych chorób człowieka wywoływanych przez grzyby

 

Uczeń:

                   określa kryteria klasyfikacji grzybów

                   porównuje typy mikoryz

                   wskazuje różnice między zarodnikami – mitosporami
a mejosporami oraz między egzosporami
a endosporami

                   wskazuje fazę dominującą w cyklach rozwojowych sprzężniaków, workowców
i podstawczaków

                   wykazuje różnice między różnymi sposobami rozmnażania płciowego grzybów

                   wykazuje konieczność respektowania zasad profilaktyki chorób wywołanych przez grzyby

 

Uczeń:

                   wyjaśnia przebieg cyklu rozwojowego grzyba, posługując się nietypowym przykładem zaczerpniętym z innego źródła wiedzy niż podręcznik

                  wyjaśnia przemianę faz jądrowych, wskazując, która z nich jest dominująca

                  

Porosty – organizmy dwuskładnikowe

Uczeń:

                   omawia znaczenie grzybów
i porostów

                   przedstawia budowę i sposób życia porostu

                   opisuje miejsca występowania porostów

                   charakteryzuje rodzaje plech porostów

                   wymienia sposoby rozmnażania się porostów (urwistki i wyrostki)

                   wyjaśnia znaczenie porostów jako organizmów pionierskich oraz bioindykatorów (gatunków wskaźnikowych)

 

Uczeń:

                   wyjaśnia strategię życiową porostów

                   przedstawia zależność pomiędzy grzybami
a zielenicami lub sinicami tworzącymi porosty

                  wymienia rodzaje plech porostów

Uczeń:

                   charakteryzuje rodzaje plech porostów

                   wyjaśnia wpływ tlenku siarki (IV) na występowanie porostów w przyrodzie

                  przedstawia znaczenie porostów w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   określa rolę rozmnóżek w rozmnażaniu porostów

                   wyjaśnia związek między organizmami wchodzącymi w skład plechy porostu

 

Uczeń:

                  wykazuje rolę porostów jako bioindykatorów
w przyrodzie, posługując się nietypowymi przykładami na podstawie różnych źródeł wiedzy

                  

Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziałów „Bezkomórkowe czynniki zakaźne” i „Różnorodność prokariontów, protistów, grzybów i porostów”

 

3. Różnorodność roślin

 

                  

Rośliny pierwotnie wodne

Uczeń:

                   wymienia formy morfologiczne roślin pierwotnie wodnych

                   wymienia cechy charakterystyczne dla roślin pierwotnie wodnych

                  przedstawia znaczenie krasnorostów i zielenic
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   charakteryzuje glaukocystofity, krasnorosty i zielenice

                   opisuje rozmnażanie roślin pierwotnie wodnych

 

Uczeń:

                   charakteryzuje formy morfologiczne roślin pierwotnie wodnych

                   omawia przemianę pokoleń na przykładzie ulwy

                   opisuje endosymbiozy pierwotną

                  rozróżnia zielenice, krasnorosty i glaukocystofity

Uczeń:

                   charakteryzuje krasnorosty i zielenice pod względem budowy
i środowiska występowania

                   wyjaśnia, na czym polega przemiana faz jądrowych połączona
z przemianą pokoleń
u roślin pierwotnie wodnych

 

 

Uczeń:

                   przedstawia argumenty przemawiąjące za przynależnością zielenic, krasnorostów
i glaukocystofitów do królestwa roślin

                  wyjaśnia różnicę między endosymbiozy pierwotną
a endosymbiozy wtórną

                  

Rośliny lądowe

i wtórnie wodne

Uczeń:

                   podaje cechy budowy roślin, które umożliwiły im zasiedlenie środowiska lądowego

                   wymienia grupy systematyczne roślin

                   definiuje pojęcie: telom

                   wymienia przykłady adaptacji roślin do życia na lądzie

                   wymienia formy ekologiczne roślin

                  wymienia ogólne cechy roślin zarodnikowych i roślin nasiennych

Uczeń:

                   określa różnice między warunkami życia w wodzie
i na lądzie

                   określa pochodzenie roślin lądowych

                   charakteryzuje ryniofity

                   wymienia cechy świadczące o bliskim pokrewieństwie roślin lądowych i zielenic

                   przedstawia znaczenie obecności ligniny w ścianach komórkowych roślin

 

 

Uczeń:

                   charakteryzuje poszczególne grupy ekologiczne roślin

                   omawia założenia teorii telomowej

                   opisuje adaptacje roślin okrytozalążkowych do życia w środowisku lądowym

 

Uczeń:

                   porównuje warunki panujące w wodzie i na lądzie

                  wykazuje znaczenie cech adaptacyjnych roślin do życia na lądzie

Uczeń:

                  wyjaśnia różnice
w sposobie rozprzestrzeniania się lądowych roślin zarodnikowych
i nasiennych

                   

                   

                  

Tkanki roślinne

Uczeń:

                   wymienia rodzaje tkanek roślinnych

                   wyjaśnia pojęcie: tkanka

                   określa rolę tkanek twórczych

                   wymienia charakterystyczne cechy tkanek stałych

                   omawia budowę epidermy

                   określa, czym jest korkowica

                   określa funkcje tkanek okrywających

                   wymienia rodzaje tkanek miękiszowych

                   omawia budowę i funkcje tkanek wzmacniających

                  przedstawia budowę i funkcje tkanek przewodzących

Uczeń:

                   klasyfikuje i identyfikuje tkanki roślinne

                   wymienia charakterystyczne cechy tkanek twórczych

                   wymienia merystemy pierwotne i wtórne oraz określa ich funkcje

                   określa lokalizację merystemów w roślinie

                   charakteryzuje działanie merystemów pierwotnych
i wtórnych

                   omawia znaczenie wytworów epidermy

                   przedstawia znaczenie aparatów szparkowych
i kutykuli dla roślin lądowych

                   omawia budowę i funkcję poszczególnych rodzajów miękiszu

                  wymienia wewnętrzne
i zewnętrzne utwory wydzielnicze

Uczeń:

                   klasyfikuje tkanki ze względu na różne kryteria podziału

                   wymienia wytwory epidermy

                   podaje i opisuje cechy budowy drewna i łyka, które umożliwiają tym tkankom przewodzenie substancji

                   omawia efekty działania kambium i fellogenu

                   omawia znaczenie utworów wydzielniczych

                   charakteryzuje tkanki wzmacniające

                  rozpoznaje poszczególne tkanki roślinne na preparatach mikroskopowych, rysunkach, schematach
i mikrofotografiach

Uczeń:

                   uzasadnia różnicę pomiędzy tkankami twórczymi a tkankami stałymi

                   porównuje budowę epidermy z budową ryzodermy

                   charakteryzuje sposób powstawania, budowę oraz znaczenie korkowicy

                   porównuje budowę
i funkcję tkanek przewodzących

                   klasyfikuje i opisuje wiązki przewodzące

                   porównuje wewnętrzne i zewnętrzne utwory wydzielnicze

 

 

Uczeń:

                   wskazuje różnicę między wzrostem dyfuzyjnym ograniczonym a wzrostem dyfuzyjnym nieograniczonym

                   wyjaśnia różnicę między różnymi typami wiązek przewodzących

                  analizuje i wyjaśnia przystosowania tkanek przewodzących, które ułatwiają transport substancji w roślinie

                  

Zarodek – początkowe stadium sporofitu roślin

Uczeń:

                   definiuje pojęcie: zarodek

                   przedstawia budowę nasienia rośliny

                   dzieli rośliny okrytonasienne na jednoliścienne i dwuliścienne

 

Uczeń:

                   wyjaśnia rolę bielma dla rozwijającego się zarodka

                   przyporządkowuje odpowiednie rodzaje nasion do poszczególnych grup systematycznych roślin nasiennych

 

Uczeń:

                   interpretuje nazwę roślin jednoliściennych
i dwuliściennych pod kątem obecności liścieni

                  omawia proces kiełkowania nasienia

Uczeń:

                  opisuje budowę zarodka, uwzględniając funkcje poszczególnych części

Uczeń:

                  porównuje i wyjaśnia rolę hipokotylu i epikotylu

                   

                  

Korzeń – organ podziemny rośliny

Uczeń:

                   wymienia główne funkcje korzenia

                   przedstawia i rozróżnia systemy korzeniowe

                   charakteryzuje budowę strefową korzenia

                  wymienia modyfikacje budowy korzeni

 Uczeń:

                   porównuje budowę palowego i wiązkowego systemu korzeniowego oraz uzasadnia, że systemy te stanowią adaptację do warunków środowiska

                   omawia etapy przyrostu na grubość korzenia

 

Uczeń:

                   charakteryzuje modyfikacje budowy korzeni

                   porównuje budowę pierwotną korzenia z budową wtórną

 

 Uczeń:

                   wyjaśnia, w jaki sposób następuje przyrost korzenia na grubość

                   porównuje różne modyfikacje korzenia
i określa ich znaczenie dla rośliny

                  uzasadnia, że modyfikacje korzeni są adaptacją do różnych warunków środowiska
i pełnionych funkcji

Uczeń:

                  analizuje sposoby powstawania wtórnych tkanek merystematycznych w korzeniu, uwzględniając efekty ich działalności

                   

                  

Pęd. Budowa

i funkcje łodygi

 Uczeń:

                   wymienia funkcje łodygi

                   definiuje pojęcia: pęd, bylina

                   przedstawia budowę anatomiczną łodygi

                   wymienia modyfikacje budowy łodygi

 

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę morfologiczną łodygi

                   omawia etapy przyrostu łodygi na grubość

                   podaje różnice między łodygami zielnymi
a łodygami zdrewniałymi

 

Uczeń:

                   charakteryzuje modyfikacje budowy łodygi

                   charakteryzuje budowę wtórną łodygi

                   porównuje budowę łodygi paproci oraz roślin okrytonasiennych

                   porównuje budowę pierwotną łodygi z budową wtórną

 

Uczeń:

                   uzasadnia, że modyfikacje łodygi są adaptacjami do różnych warunków środowiska
i pełnionych funkcji

                  przedstawia argumenty za tezą, że wytwarzanie podziemnych pędów
u bylin jest sposobem na przetrwanie trudnych warunków środowiskowych

Uczeń:

                  analizuje sposoby powstawania wtórnych tkanek merystematycznych w łodydze, uwzględniając efekty ich działalności

                  

Budowa i funkcje liści

Uczeń:

                   wymienia funkcje liści

                   przedstawia budowę anatomiczną liścia

                   wymienia typy ulistnienia
i unerwienia liści

                  wymienia modyfikacje budowy liści

Uczeń:

                   omawia rodzaje ulistnienia i unerwienia

                   podaje przykłady liści pojedynczych i złożonych

                  przedstawia budowę anatomiczną liści występujących u różnych form ekologicznych roślin

Uczeń:

                   omawia budowę morfologiczną liścia

                   określa funkcje poszczególnych elementów budowy liścia

                   klasyfikuje rodzaje liści według różnych kryteriów podziału

                  określa znaczenie modyfikacji liści

Uczeń:

                   uzasadnia, że modyfikacje liści są adaptacją do różnych warunków środowiska
i pełnionych funkcji

                   wykazuje różnice w budowie różnych typów liści

                   wykazuje związek budowy liścia z jego funkcjami

 

Uczeń:

                  porównuje budowę anatomiczną liścia rośliny szpilkowej z budową anatomiczną liścia rośliny dwuliściennej oraz uzasadnia przyczyny różnic w ich budowie

                  

Mchy – rośliny
o dominującym gametoficie

 Uczeń:

                   opisuje środowisko, w którym występują mchy

                   wymienia charakterystyczne cechy mchów i na tej podstawie identyfikuje organizm jako przedstawiciela mszaków

                   opisuje budowę gametofitu mchów

                   przedstawia sposoby rozmnażania się mchów

                  podaje znaczenie mchów
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę torfowców

                   omawia cykl rozwojowy mchów na przykładzie płonnika pospolitego

                   określa znaczenie wody
w cyklu rozwojowym mchu

                   określa rolę poszczególnych elementów gametofitu i sporofitu mchów

 

Uczeń:

                   podaje przykłady cech łączących mchy z plechowcami i organowcami

                   wskazuje pokolenie diploidalne i haploidalne
w cyklu rozwojowym mchu

                  określa miejsce zachodzenia i znaczenie mejozy w cyklu rozwojowym mchów

Uczeń:

                   uzasadnia, że
u mszaków występuje heteromorficzna przemiana pokoleń

                    porównuje budowę gametofitu z budową sporofitu u mchów

                   omawia znaczenie torfu dla człowieka

Uczeń:

                   wyjaśnia, jakie znaczenie dla rozmnażania płciowego mchów ma fakt, że te rośliny występują
w zwartych kępach

                  wyjaśnia, w jaki sposób mchy wpływają na regulację bilansu wodnego biocenozy lasu

                   

                  

Paprotniki – zarodnikowe rośliny naczyniowe

Uczeń:

                   wymienia charakterystyczne cechy paprotników i na tej podstawie identyfikuje przedstawiony organizm jako przedstawiciela paprotników

                   wymienia przykłady gatunków paprociowych, widłakowych
i skrzypowych

                   opisuje budowę gametofitu
i sporofitu paprotników

                  podaje znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   charakteryzuje paprociowe, widłakowe
i skrzypowe

                   na podstawie schematu przedstawia cykl rozwojowy nerecznicy samczej, skrzypu polnego

                   określa rolę poszczególnych elementów gametofitu i sporofitu paprotników

                   charakteryzuje znaczenie paprotników w przyrodzie
i dla człowieka

                  wyjaśnia pochodzenie węgla kamiennego

Uczeń:

                   omawia budowę morfologiczną i anatomiczną paprotników

                   analizuje cykl rozwojowy nerecznicy samczej, skrzypu polnego

                   omawia cykl rozwojowy rośliny różnozarodnikowej na przykładzie widliczki ostrozębnej

                   charakteryzuje przedstawicieli paprociowych, widłakowych i skrzypowych

                   wyróżnia cechy wspólne dla cyklów rozwojowych paprotników

 

 Uczeń:

                   podaje cechy paprociowych, które zdecydowały
o opanowaniu środowiska lądowego
i osiągnięciu większych rozmiarów niż mszaki

                  porównuje cykle rozwojowe paprociowych, skrzypowych
i widłakowych

Uczeń:

                   uzasadnia, dlaczego paprotniki należą do roślin naczyniowych

                  podaje cechy wspólne dla paprociowych, skrzypowych
i widłakowych oraz argumentuje swoją odpowiedź

                   

                  

Rośliny nasienne. Rośliny nagozalążkowe

Uczeń:

                   wymienia cechy charakterystyczne dla roślin nasiennych

                   definiuje pojęcia: zapłodnienie, zapylenie

                   wymienia cechy charakterystyczne dla roślin nagozalążkowych

                   przedstawia budowę roślin nagozalążkowych na przykładzie sosny zwyczajnej

                   określa, czym są gametofit męski i żeński u roślin nagozalążkowych

                   wyjaśnia genezę nazwy: nagozalążkowe

                   przedstawia budowę szyszki
i nasienia sosny zwyczajnej

                  przedstawia znaczenie roślin nagozalążkowych w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   wymienia przystosowania roślin nagozalążkowych do lądowego trybu życia

                   wymienia cechy nasiennych występujące
u nagozalążkowych

                   charakteryzuje głównych przedstawicieli roślin nagozalążkowych

                   przedstawia budowę kwiatu męskiego i kwiatu żeńskiego nagozalążkowych

                   na podstawie schematu przedstawia rozwój makrospory i mikrospory oraz gametofitu żeńskiego
i gametofitu męskiego nagozalążkowych

 

 

Uczeń:

                   wyjaśnia znaczenie kwiatu, nasion, zalążka i łagiewki pyłkowej u nagozalążkowych

                   przedstawia budowę oraz rozwój gametofitu męskiego
i żeńskiego rośliny nagozalążkowej

                   wyjaśnia przebieg cyklu rozwojowego rośliny nagozalążkowej na przykładzie sosny zwyczajnej

 

Uczeń:

                   porównuje budowę sporofitu z budową gametofitu rośliny nagozalążkowej

                   wykazuje związek między budową nasienia a sposobem rozprzestrzeniania się nasion roślin nagozalążkowych

 

Uczeń:

                   porównuje cykle rozwojowe paprotników oraz nagozalążkowych i na tej podstawie określa, jakie cechy pojawiły się u roślin nagozalążkowych oraz wyjaśnia ich znaczenie

                   przedstawia budowę kwiatu rośliny nagozalążkowej i określa elementy homologiczne do struktur występujących
u paprotników

 

                   

                  

Rośliny okrytozalążkowe

Uczeń:

                   wymienia cechy roślin okrytozalążkowych

                   definiuje pojęcie: kwiatostan

                   określa, czym są gametofit męski i gametofit żeński u roślin okrytozalążkowych

                   wymienia formy roślin okrytozalążkowych

                   wyjaśnia genezę nazwy rośliny okrytozalążkowe

                   omawia budowę kwiatu obupłciowego i wiatropylnego roślin okrytozalążkowych

                   charakteryzuje budowę sporofitu roślin okrytozalążkowych

 

Uczeń:

                   rozróżnia rośliny jednoroczne od dwuletnich
i bylin

                   podaje przykłady różnych typy kwiatostanów

                   omawia przebieg cyklu rozwojowego roślin okrytozalążkowych

                   podaje cechy budowy kwiatu zapylanego przez zwierzęta

                   podaje mechanizmy ochrony roślin przed samozapyleniem

                   przedstawia przebieg podwójnego zapłodnienia
u roślin okrytozalążkowych

 

Uczeń:

                   wymienia rodzaje kwiatów
u roślin jednopiennych
i dwupiennych

                   omawia funkcje elementów kwiatu obupłciowego
u rośliny okrytozalążkowej

                   omawia budowę oraz rozwój gametofitu męskiego
i gametofitu żeńskiego
u rośliny okrytozalążkowej

                   wyjaśnia związek między zapyleniem a zapłodnieniem

                   wyjaśnia na przykładach związek między budową kwiatu rośliny okrytozalążkowej a sposobem jego zapylania

                   charakteryzuje mechanizmy zapobiegające samozapyleniu

                  omawia przebieg i efekty podwójnego zapłodnienia

Uczeń:

                   wykazuje różnice między kwiatem wiatropylnym a kwiatem owadopylnym

                   wykazuje związek budowy kwiatów ze sposobem zapylenia

                   wyjaśnia różnicę między samozapyleniem a zapyleniem krzyżowym

                   rozróżnia typy kwiatostanów
i wymienia przykłady roślin, u których dany typ kwiatostanu występuje

 

Uczeń:

                   uzasadnia, dlaczego rośliny unikają samozapylenia

                   wyjaśnia mechanizmy ochrony roślin przed samozapyleniem

                  wymienia cechy roślin okrytozalążkowych odróżniające je od nagozalążkowych
i wykazuje znaczenie adaptacyjne tych cech

                  

Rozprzestrzenianie się roślin okrytozalążkowych

Uczeń:

                   przedstawia budowę owocu

                   wymienia różne typy owoców i owocostanów

                   klasyfikuje nasiona jako bielmowe, bezbielmowe lub obielmowe

                   wymienia sposoby rozprzestrzeniania się owoców

                  wymienia sposoby rozmnażania wegetatywnego roślin

Uczeń:

                   omawia sposoby rozprzestrzeniania się nasion i owoców

                   charakteryzuje różne rodzaje owoców

                   przedstawia, w jaki sposób rozmnażanie wegetatywne jest wykorzystywane
w rolnictwie

 

Uczeń:

                   wymienia przykłady owoców pojedynczych (suchych i mięsistych), zbiorowych i owocostanów

                  ocenia znaczenie wykształcenia się nasion dla opanowania środowiska lądowego przez rośliny nasienne

Uczeń:

                   porównuje sposoby powstawania różnych typów owoców

                   podaje kryterium podziału nasion na bielmowe, bezbielmowe i obielmowe oraz określa podobieństwa i różnice między tymi typami

                  porównuje różne sposoby rozmnażania wegetatywnego

Uczeń:

                   wykazuje związek budowy owocu ze sposobem rozprzestrzeniania się roślin okrytozalążkowych

                  wyjaśnia na przykładach związek między budową owocni a sposobem rozprzestrzeniania się roślin

                  

Różnorodność

i znaczenie roślin okrytozalążkowych

Uczeń:

                   omawia znaczenie roślin okrytozalążkowych

                  wymienia cechy, na podstawie których porównuje rośliny okrytozalążkowe jednoliścienne z dwuliściennymi

Uczeń:

                   charakteryzuje rośliny jednoliścienne
i dwuliścienne

                  wymienia przykłady roślin jednoliściennych
i dwuliściennych

Uczeń:

                  rozróżnia i charakteryzuje rośliny jednoliścienne
i dwuliścienne

Uczeń:

                  wyjaśnia znaczenie roślin okrytozalążkowych
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                  na podstawie różnych źródeł wiedzy opisuje wybrane rośliny okrytozalążkowe pod kątem ich leczniczych właściwości

                   

                  

Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Różnorodność roślin”

 

4. Funkcjonowanie roślin

 

                   

                   

                  

Gospodarka wodna roślin

Uczeń:

                   wymienia funkcje wody
w organizmach roślin

                   wymienia etapy transportu wody w roślinie

                   opisuje apoplastyczny
i symplastyczny transport wody u roślin

                   definiuje pojęcia: turgor, parcie korzeniowe, siła ssąca, gutacja, transpiracja, susza fizjologiczna

                   wymienia rodzaje transpiracji

                   omawia bilans wodny
w organizmie rośliny

 

Uczeń:

                   charakteryzuje etapy transportu wody w roślinie w poprzek korzenia

                   charakteryzuje rodzaje transpiracji

                   planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące występowanie gutacji

                   planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, która z tkanek roślinnych przewodzi wodę

 

 

Uczeń:

                   określa różnice między transportem apoplastycznym
a transportem symplastycznym

                   określa skutki niedoboru wody w roślinie

                   definiuje pojęcia: potencjał wody, ciśnienie hydrostatyczne, ciśnienie osmotyczne

                   podaje skutki niedoboru wody w roślinie

                   planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ czynników zewnętrznych na intensywność transpiracji

                  opisuje wpływ suszy fizjologicznej na bilans wodny rośliny

 Uczeń:

                   wyjaśnia mechanizm pobierania i transportu wody w roślinie

                   przedstawia sposób określenia potencjału wody w roślinie

                   wyjaśnia rolę sił kohezji i adhezji
w przewodzeniu wody

                   wykazuje wpływ czynników zewnętrznych na bilans wodny roślin

                  planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące występowania płaczu roślin

Uczeń:

                   wyjaśnia znaczenie różnicy potencjału wody
w układzie: gleba–roślina–atmosfera w procesie pobierania i przewodzenia wody

                   planuje doświadczenie mające na celu porównanie zagęszczenia
i rozmieszczenia aparatów szparkowych u roślin różnych siedlisk

                  wykazuje związek zmian potencjału osmotycznego oraz potencjału wody
z otwieraniem
i zamykaniem aparatów szparkowych

                  

Gospodarka mineralna roślin

Uczeń:

                   podaje dostępne dla roślin formy wybranych makroelementów (N, S)

                   wymienia podstawowe makro- i mikroelementy

                   określa, na czym polega selekcja pobieranych substancji

                  wymienia nazwy jonów,
w postaci których transportowane są azot i siarka

Uczeń:

                   podaje rolę podstawowych makro- i mikroelementów

                  podaje nazwy tkanek korzenia, w których zachodzi selekcja jonów pobieranych przez roślinę
z roztworu glebowego

Uczeń:

                   przedstawia znaczenie wybranych makro-
i mikroelementów (N, S, Mg, K, P, Ca, Fe) dla roślin

 

Uczeń:

                   omawia sposób pobierania soli mineralnych przez rośliny

                  wyjaśnia mechanizm pobierania jonów
z roztworu glebowego

Uczeń:

                   wyjaśnia, dlaczego jony azotanowe(V) są pobierane przez roślinę szybciej niż jony amonowe

                  wyjaśnia znaczenie pomp protonowych włośników w pobieraniu jonów przez roślinę

                  

Odżywianie się roślin. Fotosynteza

Uczeń:

                   przedstawia ogólny przebieg fotosyntezy oksygenicznej

                   podaje drogi transportu substratów fotosyntezy do liści

 

Uczeń:

                   przedstawia adaptacje
w budowie roślin do prowadzenia wymiany gazowej

                   przedstawia zjawisko współżycia bakterii
z niektórymi roślinami

                  podaje substraty i produkty fotosyntezy typu C4 i CAM

Uczeń:

                   przedstawia adaptacje anatomiczne i fizjologiczne roślin typu C4 i CAM do przeprowadzenia procesu fotosyntezy

                   opisuje działanie wybranych bakterii i grzybów w udostępnianiu przyswajalnych form azotu roślinom

 

Uczeń:

                   wyjaśnia przebieg fotosyntezy oksygenicznej

                   wyjaśnia mechanizm wiązania dwutlenku węgla u roślin C4 i CAM

                   charakteryzuje działanie enzymu rubisco w zależności od działania czynników środowiska

                   porównuje przebieg fotosyntezy u roślin C3, C4, CAM

 

 

Uczeń:

                   wyjaśnia przyczynę przeprowadzania fotooddychania przez rośliny

                  wyjaśnia rolę bakterii glebowych w pozyskiwaniu przez rośliny przyswajalnych form pierwiastków

                   

                  

Czynniki wpływające na intensywność fotosyntezy

Uczeń:

                   wymienia czynniki zewnętrzne wpływające na intensywność fotosyntezy

                   wymienia czynniki wewnętrzne wpływające na intensywność fotosyntezy

                   omawia przebieg i wyniki doświadczenia badającego wpływ różnych czynników na intensywność fotosyntezy

 

Uczeń:

                   przedstawia rozmieszczenie chloroplastów w komórkach roślin w zależności na natężenia światła

                   opisuje wpływ czynników zewnętrznych na proces fotosyntezy

                   interpretuje wykres zależności intensywności fotosyntezy od stężenia dwutlenku węgla

                  formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonych lub zilustrowanych doświadczeń

Uczeń:

                   wyjaśnia, jak natężenie światła wpływa na intensywność fotosyntezy

                   planuje i przeprowadza doświadczenie, badające rodzaj gazu wydzielanego podczas procesu fotosyntezy

                   opisuje wpływ czynników wewnętrznych na intensywność procesu fotosyntezy

                  omawia przystosowania roślin światłolubnych
i cieniolubnych do prowadzenia fotosyntezy w warunkach różnej intensywności światła

Uczeń:

                   wyjaśnia, jakie znaczenie dla uprawy roślin mają czynniki wpływające na intensywność fotosyntezy

                  planuje i przeprowadza doświadczenia wykazujące wpływ temperatury, zawartości dwutlenku węgla
i natężenia światła na intensywność fotosyntezy oraz interpretuje wyniki tych doświadczeń

Uczeń:

                   planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ barwy światła na intensywność fotosyntezy

                  wykazuje zależność rozmieszczenia chloroplastów
w komórkach wybranych roślin od warunków świetlnych

                  

Transport asymilatów
w roślinie

Uczeń:

                   podaje drogi, jakimi są transportowane produkty fotosyntezy

                   podaje nazwy tkanek, za których pośrednictwem jest transportowana sacharoza

                   przedstawia etapy transportu sacharozy w roślinie

                  definiuje pojęcia: donor, akceptor

Uczeń:

                   opisuje załadunek
i rozładunek łyka

                  przedstawia przebieg transportu pionowego asymilatów w elementach przewodzących łyka

Uczeń:

                   podaje różnice między załadunkiem a rozładunkiem łyka

                  wyjaśnia mechanizm aktywnego transportu sacharozy w roślinie

Uczeń:

                   wyjaśnia, w jaki sposób odbywa się transport asymilatów
w roślinie

                   wyjaśnia rolę akceptora i donora w transporcie asymilatów

                  wyjaśnia przyczyny transportu pionowego sacharozy

Uczeń:

                  wyjaśnia, w jakiej sytuacji bulwa ziemniaka jest akceptorem asymilatów, a w jakiej – ich donorem

                  

Hormony roślinne

Uczeń:

                   wymienia charakterystyczne cechy fitohormonów

                   definiuje pojęcie: fitohormon

                   wymienia najważniejsze klasy i przykłady fitohormonów

                  podaje najważniejsze funkcje hormonów roślinnych

 Uczeń:

                   określa rolę auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu w procesach wzrostu i rozwoju roślin

                   interpretuje wykres przedstawiający zależność wpływu stężenia auksyn na wzrost korzeni i łodygi

                   podaje przykłady wykorzystania fitohormonów w rolnictwie
i ogrodnictwie

 

Uczeń:

                   przedstawia miejsca wytwarzania fitohormonów
w roślinie i określa, jaki mają wpływ na procesy wzrostu i rozwoju roślin

                  wyjaśnia wpływ etylenu na dojrzewanie owoców
i zrzucanie liści

Uczeń:

                   wyjaśnia, na czym polega synergistyczne
i antagonistyczne działanie hormonów roślinnych

                   wykazuje plejotropowe działanie fitohormonów

 

Uczeń:

                   określa rolę fitohormonów mających znaczenie w stymulowaniu reakcji obronnych roślin poddanych działaniu czynników stresowych

 

                   

                  

Wzrost i rozwój roślin. Kiełkowanie nasion

Uczeń:

                   definiuje pojęcia: wzrost rośliny, rozwój rośliny

                   wymienia etapy ontogenezy rośliny

                   wymienia etapy kiełkowania

                  wymienia czynniki, które wpływają na proces kiełkowania nasion

Uczeń:

                   opisuje etapy ontogenezy rośliny

                   wymienia warunki spoczynku względnego
i bezwzględnego nasion

                   opisuje przebieg kiełkowania nadziemnego
i podziemnego nasion

                   przedstawia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na proces kiełkowania nasion

                  przedstawia przebieg kiełkowania nasion, uwzględniając charakterystyczne dla tego procesu zmiany fizjologiczne i morfologiczne

Uczeń:

                   omawia różnice miedzy spoczynkiem względnym
a spoczynkiem bezwzględnym nasion

                   określa różnice między kiełkowaniem podziemnym a kiełkowaniem nadziemnym

                   planuje i przeprowadza obserwacje różnych typów kiełkowania

                   charakteryzuje procesy wzrostu i rozwoju embrionalnego rośliny dwuliściennej od momentu zapłodnienia do powstania nasienia

 

 Uczeń:

                   planuje i przeprowadza doświadczenia określające wpływ wody, temperatury, światła i dostępu do tlenu na proces kiełkowania nasion oraz interpretuje uzyskane wyniki

 

Uczeń:

                   wyjaśnia wpływ fitohormonów na spoczynek i kiełkowanie nasion

                   na podstawie przeprowadzonego doświadczenia wykazuje i uzasadnia rolę liścieni we wzroście i rozwoju siewki

 

                   

                  

Rozwój wegetatywny
i generatywny roślin

Uczeń:

                   opisuje etapy rozwoju wegetatywnego rośliny

                   definiuje pojęcia: biegunowość, wernalizacja, fotoperiodyzm, fitochrom

                   wymienia sposoby rozmnażania wegetatywnego roślin

                   określa, czym są rośliny dnia krótkiego, rośliny dnia długiego i rośliny neutralne

                  podaje przykłady roślin monokarpicznych
i polikarpicznych

Uczeń:

                   wskazuje rolę wierzchołków wzrostu
i merystemów bocznych
w rozwoju wegetatywnym

                   charakteryzuje sposoby

rozmnażania wegetatywnego roślin

                   podaje, które etapy cyklu życiowego rośliny składają się na stadium wegetatywne, a które – na generatywne

                   określa różnicę między roślinami monokarpicznymi a polikarpicznymi

                  przedstawia przebieg zawiązywania się
i dojrzewania owoców

Uczeń:

                   określa, na czym polega biegunowość rośliny

                   porównuje rozmnażanie wegetatywne z rozmnażaniem generatywnym roślin

                   charakteryzuje rośliny krótkiego dnia (SDP), rośliny długiego dnia (LDP) i rośliny neutralne (DNP)

                   charakteryzuje procesy, które zachodzą w okresie wzrostu wegetatywnego siewki

                   omawia znaczenie wernalizacji w rozwoju wybranej rośliny dwuletniej

                  omawia wpływ temperatury oraz długości dnia i nocy na zakwitanie roślin

Uczeń:

                   wyjaśnia rolę wierzchołków wzrostu
i merystemów bocznych w rozwoju wegetatywnym roślin

                   wyjaśnia wpływ fitohormonów na rozwój wegetatywny
i generatywny roślin

                   wyjaśnia mechanizm działania fitochromu
w zależności od bodźca fotoperiodycznego

                  planuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem jest zbadanie biegunowości pędów rośliny

Uczeń:

                   wykazuje zależność przyrostu wtórnego od działania tkanek twórczych i fitohormonów

                   wyjaśnia mechanizm działania auksyn na wzrost wydłużeniowy komórek

                  wykazuje związek procesu zakwitania roślin okrytozalążkowych
z fotoperiodem

                  

Spoczynek
i starzenie się roślin

Uczeń:

                   definiuje spoczynek względny i bezwzględny roślin

 

Uczeń:

                   charakteryzuje spoczynek względny i bezwzględny roślin

                  przedstawia, w jaki sposób przebiega zimowy spoczynek drzew

Uczeń:

                  wyjaśnia wpływ fitohormonów (etylenu
i kwasu abscysynowego) na spoczynek i starzenie się roślin

Uczeń:

                  wyjaśnia rolę warstwy odcinającej w obrębie ogonków liściowych
i szypułek owoców

Uczeń:

                  wyjaśnia znaczenie przystosowawcze spoczynku drzew rosnących w klimacie umiarkowanym

                   

                  

Ruchy roślin

Uczeń:

                   przedstawia nastie i tropizmy jako reakcje roślin na bodźce

                   wymienia rodzaje ruchów roślin oraz podaje ich przykłady

                   przedstawia rodzaje bodźca
w różnych typach tropizmów

                   podaje podstawową różnicę między tropizmem a nastiami wynikającą z rodzaju bodźca

                   wymienia typy tropizmów

                  wymienia rodzaje nastii

Uczeń:

                   wyjaśnia różnicę między tropizmami a nastiami

                   charakteryzuje rodzaje tropizmów i nastii
w zależności od rodzaju bodźca zewnętrznego

                   planuje i przeprowadza obserwację termonastii
u wybranych roślin

 

Uczeń:

                   wyjaśnia mechanizm

fototropizmu

                   przedstawia mechanizm powstawania ruchów wzrostowych i turgorowych

                   wyjaśnia przyczynę odmiennej reakcji korzenia
i łodygi na działanie siły grawitacyjnej

                   omawia przykłady nastii

                  planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące różnice geotropizmu korzenia i pędu i interpretuje uzyskane wyniki

Uczeń:

                   wykazuje różnicę między tropizmem dodatnim a tropizmem ujemnym

                   wyjaśnia znaczenie auksyn w ruchach wzrostowych roślin

                  planuje, przeprowadza i interpretuje wyniki doświadczenia wykazującego różnice między fototropizmem korzenia i pędu

Uczeń:

                   uzasadnia, że nastie mogą mieć charakter ruchów turgorowych
i wzrostowych

                  planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę stożka wzrostu
w zjawisku dominacji wierzchołkowej u roślin
i interpretuje uzyskane wyniki

                   

                  

Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Funkcjonowanie roślin”

 

5. Różnorodność bezkręgowców

 

                   

                   

 

Kryteria klasyfikacji zwierząt

 Uczeń:

                   definiuje pojęcia: zwierzęta dwuwarstwowe i zwierzęta trójwarstwowe, zwierzęta pierwouste i zwierzęta wtórouste

                   wymienia rodzaje bruzdkowania

                   określa rodzaj symetrii ciała
u podanych zwierząt

                   klasyfikuje i podaje przykłady zwierząt na podstawie następujących kryteriów: wykształcenie tkanek, rodzaj symetrii ciała, liczba listków zarodkowych, występowanie lub brak wtórnej jamy ciała, przekształcenie się pragęby, sposób bruzdkowania
i powstawanie mezodermy

 

Uczeń:

                   wymienia etapy rozwoju zarodkowego u zwierząt

                   przedstawia podział zwierząt na acelomatyczne, pseudocelomatyczne
i celomatyczne

                   opisuje rodzaje bruzdkowania

                  przedstawia przebieg rozwoju zarodkowego zwierząt

Uczeń:

                   charakteryzuje przebieg
i efekty bruzdkowania

                   wykazuje związek budowy ciała o symetrii promienistej
z trybem życia zwierząt

                   charakteryzuje zwierzęta celomatyczne, pseudocelomatyczne

                  i celomatyczne

                   wyjaśnia związek między ilością żółtka w jaju a typem rozwoju u zwierząt

 

Uczeń:

                   klasyfikuje zwierzęta celomatyczne ze względu na rodzaj segmentacji i obecność lub brak struny grzbietowej

                   uzasadnia związek między symetrią ciała
a budową zwierzęcia
i jego trybem życia

                   porównuje zwierzęta pierwouste ze zwierzętami wtóroustymi pod kątem sposobu powstawania otworu gębowego

 

Uczeń:

                   wyjaśnia, w jaki sposób powstaje otwór gębowy, odbytowy oraz mezoderma u zwierząt pierwoustych
i wtóroustych

                  na podstawie drzewa filogenetycznego wykazuje pokrewieństwo między grupami zwierząt

 

                  

Gąbki – zwierzęta beztkankowe

Uczeń:

                   omawia środowisko i tryb życia gąbek

                   przedstawia budowę gąbek

                   wymienia typy budowy gąbek

                   omawia podstawowe czynności życiowe gąbek

                  podaje znaczenie gąbek
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   opisuje bezpłciowy
i płciowy sposób rozmnażania się gąbek

                   wymienia cechy odróżniające gąbki od innych zwierząt

                  określa, jakie komórki biorą udział w odżywianiu się gąbek i przedstawia ich rolę w tym procesie

Uczeń:

                   wyjaśnia rolę komórek kołnierzykowych

                   wyjaśnia znaczenie gąbek
w przyrodzie i dla człowieka

                   opisuje rolę mezohylu

                  wykazuje, że gąbki są filtratorami

Uczeń:

                   porównuje typy budowy ciała gąbek

                   charakteryzuje ścianę ciała gąbek, uwzględniając poszczególne jej elementy i ich rolę

 

Uczeń:

                  wykazuje związek budowy ciała i funkcji poszczególnych komórek
z trybem życia gąbek

 

                   

                  

Tkanki zwierzęce. Tkanka nabłonkowa

Uczeń:

                   klasyfikuje tkanki zwierzęce

                   definiuje pojęcie: tkanka

                   omawia budowę tkanki nabłonkowej

                   wymienia rodzaje nabłonków jednowarstwowych
i wielowarstwowych

                   przedstawia funkcje tkanki nabłonkowej

                  wymienia połączenia międzykomórkowe u zwierząt

Uczeń:

                   rozpoznaje tkankę nabłonkową na preparacie mikroskopowym, mikrofotografii, schemacie

                   określa kryteria podziału nabłonków: na podstawie liczby warstw komórek, kształtu komórek
i pełnionych funkcji

                  podaje funkcje gruczołów oraz dzieli te struktury na gruczoły wydzielania wewnętrznego
i zewnętrznego

Uczeń:

                   charakteryzuje nabłonki pod względem budowy, pełnionej funkcji i miejsca występowania

                   przedstawia znaczenie połączeń międzykomórkowych
w tkankach zwierzęcych

 

Uczeń:

                   wykazuje związek budowy tkanki nabłonkowej z pełnioną funkcją

                   wykazuje różnice między rodzajami połączeń międzykomórkowych

 

Uczeń:

                   określa pochodzenie poszczególnych rodzajów tkanek

 

 

                   

                  

Tkanka łączna

Uczeń:

                   wymienia cechy tkanki łącznej

                   klasyfikuje tkanki łączne

                   wymienia rodzaje tkanek łącznych

                   przedstawia podstawowe funkcje tkanki łącznej

                   wymienia białka tkanki łącznej i podaje ich funkcje

                   wymienia przykłady tkanek łącznych właściwych, podporowych i płynnych

                   wymienia składniki osocza
i elementy morfotyczne krwi

                   określa, czym jest hemolimfa
i podaje jej funkcje oraz miejsce występowania

                  przedstawia budowę tkanki chrzęstnej i kostnej

Uczeń:

                   rozpoznaje różne tkanki łączne na preparatach mikroskopowych, mikrofotografiach lub schematach

                   charakteryzuje tkanki łączne właściwe, podporowe i płynne

                   podaje kryteria podziału tkanek łącznych: ze względu na budowę i pełnione funkcje

                   wskazuje funkcje tkanki chrzęstnej i kostnej

                  charakteryzuje poszczególne elementy morfotyczne krwi

Uczeń:

                   charakteryzuje pod względem budowy, roli
i występowania tkanki łączne właściwe

                   porównuje rodzaje tkanek chrzęstnych i kostnych pod względem budowy i miejsca występowania

                   wyjaśnia, jakie znaczenie mają komórki kościotwórcze
i kościogubne

 

Uczeń:

                   wyjaśnia związek budowy tkanek podporowych
z pełnionymi przez nie funkcjami

                  porównuje skład
i funkcję krwi, limfy oraz hemolimfy

Uczeń:

                   wyjaśnia, w jaki sposób tkanka tłuszczowa brunatna pełni funkcję termoregulacyjną

                   wykazuje związek między występowaniem dużej ilości włókien białkowych w tkance łącznej a miejscem jej występowania i pełnioną funkcją

 

 

                  

Tkanki pobudliwe – nerwowa
i mięśniowa

Uczeń:

                   podaje ogólne cechy budowy tkanki mięśniowej

                   omawia budowę i rolę elementów tkanki nerwowej

                   przedstawia budowę neuronu

                   definiuje pojęcia: impuls nerwowy, synapsa, łuk odruchowy

                   wymienia nazwy receptorów

                   wymienia rodzaje synaps (chemiczną i elektryczną)

                   podaje kolejne poziomy organizacji budowy ciała zwierząt

                  wymienia układy narządów budujących ciała zwierząt

Uczeń:

                   rozpoznaje tkankę mięśniową i nerwową na preparacie mikroskopowym, mikrofotografii, schemacie

                   wymienia funkcje komórek glejowych

                   przedstawia role poszczególnych układów narządów

                   podaje rolę wybranych receptorów

 

Uczeń:

                   charakteryzuje ruch mięśniowy

                   opisuje poszczególne rodzaje tkanki mięśniowej

                   określa różnice budowy
i działania między synapsą elektryczną a synapsą chemiczną

                   dzieli włókna nerwowe na włókna mielinowe
i bezmielinowe

                   opisuje drogę impulsu nerwowego od receptora do efektora

                  wyjaśnia, na czym polega pobudliwość tkanki mięśniowej i nerwowej

Uczeń:

                   wyjaśnia związek budowy tkanki nerwowej i mięśniowej
z pełnionymi przez nie funkcjami

                   porównuje pod względem budowy
i sposobu funkcjonowania tkanki: mięśniową gładką, poprzecznie prążkowaną serca oraz poprzecznie prążkowaną szkieletową

                   przyporządkowuje rodzaj bodźca i miejsce występowania do właściwego typu receptora

                   wyjaśnia przystosowania
w budowie neuronu do przewodzenia
i przekazywania impulsu nerwowego

 

 

Uczeń:

                   określa typ receptora ze względu na miejsce pochodzenia bodźca
i uzasadnia swój wybór

                   wyjaśnia zmiany, jakie zachodzą w komórce mięśnia w czasie skurczu

 

 

                  

Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z treści dotyczących klasyfikacji zwierząt, gąbek i tkanek zwierzęcych

 

                  

Parzydełkowce – tkankowe zwierzęta dwuwarstwowe

Uczeń:

                   przedstawia środowisko i tryb życia parzydełkowców

                   przedstawia ogólną budowę ciała parzydełkowców

                   wymienia podstawowe czynności życiowe parzydełkowców

                   definiuje pojęcie: przemiana pokoleń

                  podaje znaczenie parzydełkowców w przyrodzie
i dla człowieka

Uczeń:

                   podaje nazwę typu układu nerwowego parzydełkowców i omawia jego budowę

                   omawia sposób wykonywania ruchów
i przemieszczania się parzydełkowców

                   charakteryzuje sposoby rozmnażania się parzydełkowców

                   omawia sposób odżywiania się parzydełkowców

                  definiuje pojęcie ciałko brzeżne (ropalium)

Uczeń:

                   porównuje budowę polipa
z budową meduzy

                   wymienia funkcje i miejsca występowania poszczególnych rodzajów komórek ciała parzydełkowców

                   charakteryzuje budowę ściany ciała parzydełkowca

                   omawia przemianę pokoleń u parzydełkowców na przykładzie chełbii modrej

                  wyjaśnia znaczenie parzydełkowców w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   wskazuje podobieństwa i różnice między wewnętrzną
a zewnętrzną ścianą ciała u parzydełkowca

                   omawia budowę
i znaczenie parzydełek

                   wyjaśnia rolę koralowców w tworzeniu raf koralowych

                   określa, które stadium w cyklu rozwojowym chełbii rozmnaża się płciowo, a które bezpłciowo, podaje ich ploidalność

 

Uczeń:

                   wykazuje cechy pozwalające odróżnić parzydełkowce od innych zwierząt

                   uzasadnia twierdzenie, że mezoglei nie można uznać za tkankę

                   charakteryzuje grupy systematyczne parzydełkowców i podaje przykłady ich przedstawicieli

 

 

                   

                  

Płazińce – zwierzęta spłaszczone grzbieto-brzusznie

Uczeń:

                   przedstawia ogólną budowę ciała płazińców

                  definiuje pojęcia: żywiciel pośredni, żywiciel ostateczny, obojnak, zapłodnienie krzyżowe

                   wymienia grupy systematyczne należące do płazińców i podaje ich przedstawicieli

                   wymienia gatunki pasożytnicze płazińców, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia człowieka

                   podaje, że ścianę ciała płazińców stanowi wór powłokowo-mięśniowy

                   podaje nazwę typów układów wydalniczego i nerwowego płazińców

                   omawia sposoby odżywiania się płazińców

                   wymienia przykłady adaptacji tasiemców do pasożytniczego trybu życia

                   podaje żywicieli pośrednich
i ostatecznych u wybranych płazińców

                   omawia znaczenie płazińców w przyrodzie i dla człowieka

 

Uczeń:

                   definiuje pojęcia: statocysta, partenogeneza

                   wyjaśnia znaczenie nabłonka w postaci syncytium u płazińców pasożytniczych

                   przedstawia budowę wewnętrzną płazińców

                   przedstawia sposoby rozmnażania się płazińców

                   proponuje działania profilaktyczne mające na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa zarażenia człowieka płazińcami pasożytniczymi

                   wyjaśnia, w jaki sposób
u płazińców zachodzi wymiana gazowa i transport substancji

                  za pomocą schematu opisuje przebieg cyklu rozwojowego wybranych płazińców

Uczeń:

                   omawia budowę wora powłokowo-mięśniowego

                   omawia budowę układu pokarmowego wypławka

                   charakteryzuje budowę układu nerwowego płazińców

                   omawia budowę i funkcje układu wydalniczego płazińców

                   przedstawia cykl rozwojowy tasiemca nieuzbrojonego, tasiemca uzbrojonego, bruzdogłowca szerokiego
i motylicy wątrobowej

 

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę układu rozrodczego płazińców

                   wykazuje różnicę między rozwojem prostym a rozwojem złożonym u płazińców

                  porównuje przebieg cykli rozwojowych
u tasiemca uzbrojonego, nieuzbrojonego, bruzdogłowca i motylicy wątrobowej

Uczeń:

                   określa cechy pozwalające odróżnić płazińce od innych zwierząt, uzasadnia swój wybór

 

 

                  

Wrotki – zwierzęta z aparatem rzęskowym

Uczeń:

                   podaje ogólną budowę ciała wrotków

                   definiuje pojęcie: heterogonia

                   przedstawia pokrycie ciała wrotków

                   analizuje schemat budowy wewnętrznej wrotków

                   podaje nazwę typu układu wydalniczego wrotków

                   omawia znaczenie wrotków
w przyrodzie i dla człowieka

 

Uczeń:

                   wyjaśnia, w jaki sposób
u wrotków zachodzi wymiana gazowa i transport substancji

                   przedstawia budowę wewnętrzną wrotków

 

Uczeń:

                   określa różnicę w pokryciu ciała płazińców i wrotków

                   charakteryzuje budowę poszczególnych układów wewnętrznych wrotków

                   charakteryzuje cykl rozwojowy wrotka

 

Uczeń:

                   wykazuje, że wrotki są filtratorami

                   wyjaśnia rolę aparatu rzęskowego
w funkcjonowaniu wrotków

                   porównuje budowę układu pokarmowego płazińca z budową układu pokarmowego wrotka

 

Uczeń:

                   na podstawie schematu przedstawiającego rozwój wrotka wyjaśnia proces heterogonii

                  na podstawie różnej literatury opracowuje
i przedstawia prezentację multimedialną na temat aseksualnych wrotków

 

                   

                  

Nicienie – zwierzęta o obłym, nieczłonowanym ciele

Uczeń:

                   przedstawia ogólną budowę ciała nicieni

                   definiuje pojęcia: dymorfizm płciowy, oskórek, linienie

                   wymienia gatunki pasożytnicze nicieni, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia człowieka

                   określa, że ścianę ciała nicieni stanowi wór powłokowo-
-mięśniowy

                  podaje nazwę typu układu wydalniczego nicieni

                   wymienia przykłady adaptacji wybranych nicieni do pasożytniczego trybu życia

                   podaje żywicieli wybranych nicieni

                   wskazuje drogi zarażenia człowieka nicieniami pasożytniczymi

                   omawia znaczenie nicieni
w przyrodzie i dla człowieka

 

 

Uczeń:

                   przedstawia budowę wewnętrzną nicieni

                   przedstawia sposoby rozwoju nicieni

                   proponuje działania profilaktyczne mające na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa zarażenia człowieka nicieniami pasożytniczymi

                   wyjaśnia, w jaki sposób
u nicieni zachodzi wymiana gazowa i transport substancji

                   na podstawie schematu cyklu rozwojowego włośnia krętego i glisty ludzkiej omawia przebieg tych cyklów

 

Uczeń:

                   omawia pokrycie ciała
u nicieni

                   charakteryzuje budowę układu pokarmowego nicieni

                   omawia budowę układów wydalniczego i nerwowego nicieni

                   wyjaśnia sposób rozmnażania się i rozwoju nicieni

                   charakteryzuje cykl rozwojowy glisty ludzkiej
i włośnia krętego

                   wykazuje, że u nicieni występuje pseudoceloma

 

 

Uczeń:

                   wykazuje związek budowy nicienia ze środowiskiem życia,
w którym występuje

                  wyjaśnia, dlaczego
w przypadku stwierdzenia zarażenia nicieniem jednej osoby
w rodzinie leczeniu podlegają wszyscy jej członkowie

Uczeń:

                   uzasadnia wybór tych cech, które pozwalają odróżnić nicienie od innych zwierząt

                  wyróżnia cechy nicieni, które pozwoliły tym zwierzętom opanować różnorodne środowiska,
a następnie uzasadnia swój wybór

 

                  

Pierścienice – bezkręgowce
o wyraźnej metamerii

Uczeń:

                   przedstawia ogólną budowę ciała pierścienic

                   definiuje pojęcia: segmentacja (metameria), hydroszkielet, cefalizacja, zapłodnienie krzyżowe

                   charakteryzuje tryb życia pierścienic

                   wymienia grupy systematyczne należące do pierścienic i podaje ich przedstawicieli

                   podaje nazwę typu układu wydalniczego pierścienic

                   wymienia cechy budowy anatomicznej wspólne dla wszystkich pierścienic

                   wymienia cechy budowy pijawek o znaczeniu adaptacyjnym do pasożytniczego trybu życia

                  omawia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   omawia budowę układu pokarmowego pierścienic

                   omawia wewnętrzną budowę ciała pierścienic na przykładzie dżdżownicy

                   wyjaśnia, w jaki sposób
u pierścienic zachodzi wymiana gazowa i transport substancji

                   omawia budowę układów krwionośnego i nerwowego u pierścienic

                   omawia sposób rozmnażania się pierścienic

                   opisuje funkcjonowanie narządów zmysłów
u pierścienic

                   wyjaśnia, na czym polega zapłodnienie krzyżowe
u dżdżownicy

 

Uczeń:

                   wyjaśnia różnicę między metamerią homonomiczną
a metamaterią heteronomiczną

                   wymienia funkcje parapodiów

                   charakteryzuje budowę
i funkcje układu wydalniczego pierścienic

                   opisuje, na czym polega cefalizacja

                   omawia pokrycie ciała
u pierścienic i wskazuje na jego związek z środowiskiem, w jakim te zwierzęta żyją

                   podaje podobieństwa
i różnice w rozmnażaniu się wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek

                   wyjaśnia znaczenie siodełka u skąposzczetów i pijawek

                   omawia etapy ruchu lokomotorycznego na przykładzie dżdżownicy

 

Uczeń:

                   omawia budowę morfologiczną odcinka głowowego ciała nereidy

                   omawia budowę morfologiczną parapodium nereidy

                   wyjaśnia działanie szkieletu hydraulicznego u dżdżownicy

                   wykazuje związek między budową morfologiczną
i anatomiczną
a przystosowaniem do pasożytniczego trybu życia pijawek

                  podaje cechy budowy odróżniające pijawki od innych pierścienic

Uczeń:

                   wymienia barwniki oddechowe pierścienic
i barwy, jakie nadają krwi

                   wyjaśnia rolę komórek chloragogenowych

                  uzasadnia różnice
w rozmnażaniu i rozwoju skąposzczetów, wieloszczetów i pijawek

 

                   

                   

                  

Stawonogi – zwierzęta
o członowanych odnóżach

Uczeń:

                   przedstawia ogólną budowę ciała stawonogów

                   dzieli stawonogi na trzy podtypy: skorupiaki, szczekoczułkopodobne i tchawkodyszne (owady i wije)

                   definiuje pojęcia: przeobrażenie zupełne, przeobrażenie niezupełne, imago, poczwarka

                   wymienia i charakteryzuje środowiska, w których żyją stawonogi

                   przedstawia budowę powłoki ciała stawonogów

                   podaje przedstawicieli skorupiaków, pajęczaków, owadów i wijów

                   porównuje grupy stawonogów pod względem liczby par odnóży i tagm

                   podaje nazwy narządów wymiany gazowej stawonogów

                   określa układ nerwowy stawonogów jako łańcuszkowy

                   wskazuje położenie poszczególnych układów narządów na schemacie budowy stawonoga

                   podaje nazwy narządów wydalania i osmoregulacji
u stawonogów

                  omawia przebieg rozwoju złożonego z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym

Uczeń:

                   wymienia typy aparatów gębowych owadów i podaje przykłady owadów,
u których one występują

                   wymienia typy odnóży owadów i podaje przykłady owadów, u których one występują

                   omawia budowę, liczbę
i funkcję skrzydeł u owadów

                   wymienia rodzaje ruchów wykonywanych przez stawonogi

                   definiuje pojęcia: miksocel, hemolimfa

                   wymienia przykłady zwierząt o rozwoju złożonym z przeobrażeniem zupełnym i niezupełnym

                  omawia różne sposoby odżywiania się stawonogów w zależności od rodzaju spożywanego pokarmu

Uczeń:

                   porównuje budowę morfologiczną i anatomiczną skorupiaków, pajęczaków, owadów i wijów

                   omawia budowę układu pokarmowego i wydalniczego stawonogów

                   porównuje budowę narządów oddechowych stawonogów żyjących
w wodzie i na lądzie

                   omawia sposób działania otwartego układu krwionośnego stawonogów

                   przedstawia budowę łańcuszkowego układu nerwowego, typowego dla większości stawonogów

                   wyjaśnia, na czym polegają partenogeneza i heterogonia
u stawonogów

                  wyjaśnia rolę pokładełka

Uczeń:

                   uzasadnia, że stawonogi przystosowały się do pobierania różnorodnego pokarmu

                   wyjaśnia rolę ostiów
w sercu

                   omawia budowę oka złożonego występującego
u owadów

                   wyjaśnia rolę narządów tympanalnych

                   porównuje budowę anatomiczną skorupiaków, szczękoczułkowców
i tchawkodysznych

                   wymienia przystosowania
w budowie
i funkcjonowaniu stawonogów do życia
w różnorodnych typach środowisk

                   wyjaśnia różnice
w przebiegu rozwoju złożonego
z przeobrażeniem niezupełnym
i z przeobrażeniem zupełnym

                   wyjaśnia regulację hormonalną u owadów na przykładzie regulacji procesu linienia

 

Uczeń:

                   podaje i wyjaśnia zalety oraz wady wynikające
z pokrycia ciała twardym oskórkiem

                   porównuje stawonogi wodne i lądowe pod względem budowy narządów wydalniczych oraz usuwanych produktów przemiany materii

                   podaje cechy, które pozwalają odróżnić stawonogi od innych zwierząt i uzasadnia swój wybór

 

 

 

                  

Różnorodność
i znaczenie stawonogów

Uczeń:

                   przedstawia podział pajęczaków na skorpiony, roztocze, kosarze, pająki
i podaje przedstawicieli poszczególnych grup

                   przedstawia podział owadów na ważki, rybiki, prostoskrzydłe, pchły, pluskwiaki, chrząszcze, błonkoskrzydłe, motyle
i muchówki oraz podaje przedstawicieli poszczególnych grup

                  omawia znaczenie stawonogów w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   charakteryzuje skorupiaki, szczękoczułkowce oraz tchawkodyszne

                  podaje podział podtypu tchawkodysznych na owady i wije

Uczeń:

                   przedstawia podział podtypu skorupiaki na gromady: skrzelonogi, wąsonogi, pancerzowce

                  uzasadnia przynależność raka szlachetnego do pancerzowców

Uczeń:

                   wyjaśnia znaczenie stawonogów w przyrodzie i dla człowieka

                   przedstawia kryterium podziału podtypu tkawkodyszne na gromady: wije i owady

 

 

Uczeń:

                  wyjaśnia różnice między poszczególnymi grupami stawonogów

 

                  

Mięczaki – zwierzęta o miękkim niesegmentowanym ciele

Uczeń:

                   charakteryzuje środowisko życia mięczaków

                   definiuje pojęcia: tarka, anabioza

                   przedstawia ogólną budowę ciała mięczaków na przykładzie ślimaka

                   wymienia cechy budowy charakterystyczne dla wszystkich przedstawicieli mięczaków

                   przedstawia podział mięczaków na ślimaki, małże
i głowonogi

                   wymienia przykłady gatunków należących do poszczególnych grup mięczaków

                  omawia znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   omawia budowę układu pokarmowego mięczaków
i sposoby pobierania przez nie pokarmu

                   charakteryzuje rozmnażanie się mięczaków

                   wykazuje, że małże są filtratorami

                   wyjaśnia, w jaki sposób zachodzi przepływ krwi
w układzie krwionośnym mięczaków

 

Uczeń:

                   wyjaśnia budowę i funkcje muszli u mięczaków

                   charakteryzuje budowę
i sposób funkcjonowania narządów oddechowych u mięczaków zasiedlających środowiska wodne i lądowe

                   omawia budowę układu krwionośnego głowonogów

                   omawia budowę układu nerwowego mięczaków

                   omawia wydalanie
i osmoregulację u mięczaków

 

 

Uczeń:

                   porównuje budowę zewnętrzną i budowę muszli u poszczególnych gromad mięczaków

                   wyjaśnia znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka

                   wskazuje charakterystyczne cechy budowy morfologicznej poszczególnych grup mięczaków umożliwiające ich identyfikację

 

Uczeń:

                   uzasadnia twierdzenie, że głowonogi są mięczakami o najwyższym stopieniu złożoności budowy

                   wymienia cechy budowy pozwalające odróżnić mięczaki od innych zwierząt, a następnie uzasadnia swój wybór

                   charakteryzuje grupy mięczaków

 

 

                  

Szkarłupnie – bezkręgowe zwierzęta wtórouste

Uczeń:

                   charakteryzuje środowisko
i tryb życia szkarłupni

                   przedstawia ogólną budowę ciała szkarłupni

                   podaje podział szkarłupni na liliowce, rozgwiazdy, wężowidła, strzykwy i jeżowce

                   wymienia funkcje układu wodnego (ambulakralnego) szkarłupni

                  omawia znaczenie szkarłupni w przyrodzie i życiu człowieka

Uczeń:

                   omawia czynności życiowe szkarłupni

 

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę wewnętrzną szkarłupni na przykładzie rozgwiazdy

                   omawia sposób odżywiania się i budowę układu pokarmowego szkarłupni

                   wyjaśnia, w jaki sposób zachodzą wymiana gazowa, transport substancji oraz wydalanie i osmoregulacja
u szkarłupni

                   charakteryzuje budowę
i funkcje układu wodnego (ambulakralnego)

 

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę układu nerwowego szkarłupni

                   wyjaśnia znaczenie szkarłupni w przyrodzie
i dla człowieka

                  omawia sposób rozmnażania się szkarłupni

Uczeń:

                   wykazuje, iż szkarłupnie są nietypowymi bezkręgowcami, uwzględniając ich cechy regresywne i progresywne

                  porównuje tryb życia
i budowę morfologiczną liliowców, rozgwiazd, wężowideł, jeżowców
i strzykw

 

                  

Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności od parzydełkowców do szkarłupni

 

6. Różnorodność strunowców

 

                  

Charakterystyka strunowców

Uczeń:

                   wymienia cechy wspólne strunowców

                   wymienia podtypy strunowców: bezczaszkowce, osłonice i kręgowce

                   przedstawia środowisko i tryb życia lancetnika

                   podaje nazwę układu wydalniczego lancetnika

                   definiuje pojęcia: miomer, miosepta, struna grzbietowa, solenocyt

                   przedstawia budowę ciała lancetnika

                   omawia podstawowe czynności życiowe lancetnika

 

Uczeń:

                   przedstawia drzewo rodowe strunowców

                   na podstawie schematu opisuje układ krwionośny lancetnika

                   opisuje rozwój lancetnika

                   porównuje ogólny plan budowy bezkręgowców i strunowców

                   podaje nazwy grup zwierząt należących do strunowców

 

Uczeń:

        omawia funkcje życiowe bezczaszkowców na przykładzie lancetnika

                   wykazuje, że lancetnik jest filtratorem

                   charakteryzuje zewnętrzną i wewnętrzną budowę ciała lancetnika

 

Uczeń:

        analizuje drzewo rodowe strunowców

        wymienia i opisuje cechy lancetnika decydujące o przynależności do strunowców

 

Uczeń:

        porównuje budowę
i funkcje układu wydalniczego lancetnika
z układem wydalniczym płazińców

                   wykazuje, że przedstawione drzewo rodowe odzwierciedla ewolucyjny rozwój strunowców

                   przedstawia środowisko życia żachwy

                  opisuje funkcje życiowe osłonic na przykładzie żachwy

                  

Cechy charakterystyczne kręgowców

Uczeń:

                   wymienia cechy wspólne wszystkich kręgowców

                   wymienia grupy kręgowców

                   omawia pokrycie ciała kręgowców, uwzględniając budowę skóry

                   wymienia wytwory skóry

                   definiuje pojęcia: organizm ektotermiczny, organizm endotermiczny

                   podaje przykłady zwierząt stałocieplnych
i zmiennocieplnych

                   podaje typy narządów wymiany gazowej u kręgowców

                   podaje funkcje układu nerwowego, krwionośnego oddechowego, szkieletowego, oddechowego i krwionośnego

                   opisuje środowisko i tryb życia krągłoustych

 

 

 

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę zewnętrzną i wewnętrzną oraz funkcje życiowe krągłoustych na przykładzie minoga

                   wykazuje różnice między organizmami stałocieplnymi a organizmami zmiennocieplnymi

                  podaje przykłady organizmów, które są ektotermami, oraz tych, które nazywane są endotermami

Uczeń:

                   omawia pochodzenie kosteczek słuchowych

                   charakteryzuje wybrane układy narządów: skórę, układy nerwowy, krwionośny, oddechowy, szkieletowy, nerwowy

                   przedstawia przykłady sposobów regulacji temperatury ciała u zwierząt endotermicznych
i ektotermicznych

                   wyjaśnia sposoby pozyskiwania przez kręgowce ciepła niezbędnego do ogrzania organizmu

 

Uczeń:

                   porównuje cechy głównych grup kręgowców

                   wymienia cechy krągłoustych świadczące o tym, że są najniżej uorganizowanymi kręgowcami

                  na podstawie cech pozwalających rozróżnić poszczególne grupy kręgowców, identyfikuje wybrane organizmy jako przedstawicieli danej grupy systematycznej kręgowców

Uczeń:

                   omawia etapy ewolucji łuków skrzelowych
u poszczególnych grup kręgowców

                   wyjaśnia przyczyny zróżnicowania układu oddechowego u różnych grup kręgowców

                   wyjaśnia, czym jest bilans cieplny u ptaków
i ssaków

 

                   

                   

                  

Ryby – żuchwowce pierwotnie wodne

Uczeń:

                   wymienia cechy charakterystyczne ryb

                   wymienia płetwy parzyste
i nieparzyste oraz ich funkcje

                   na podstawie schematu omawia ogólną budowę ciała ryb

                   wymienia rodzaje łusek

                   podaje podział ryb na trzy gromady: chrzęstnoszkieletowe, promieniopłetwe
i mięśniopłetwe oraz podaje przedstawicieli tych grup

                   definiuje pojęcia: tarło, ikra, tryskawka, osmoregulacja

                   charakteryzuje pokrycie ciała ryb, wskazując te cechy, które stanowią przystosowanie do życia w wodzie

                   przedstawia budowę
i funkcjonowanie układu krwionośnego ryb

                   wymienia azotowe produkty przemiany materii u ryb

                   wymienia typy nerek u ryb

                   charakteryzuje sposób rozmnażania się ryb

                   wymienia przystosowania ryb do życia w środowisku wodnym

                   podaje cel i rodzaje wędrówek ryb

                  omawia znaczenie ryb
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   opisuje rodzaje łusek

                   charakteryzuje gromady ryb

                   wykazuje związek kształtu ciała ryb z warunkami,
w których te zwierzęta żyją

                   wyjaśnia mechanizm wymiany gazowej u ryb

                   wyjaśnia znaczenie linii bocznej

                   omawia budowę skrzeli ryb

                   definiuje pojęcie: serce żylne

                   omawia znaczenie
i działanie pęcherza pławnego

                   omawia budowę
i funkcjonowanie narządów zmysłów u ryb

                   opisuje rozmnażanie
i rozwój ryb

                   podaje przykłady potwierdzające, że kształt ciała ryby odbiegający od typowego dla nich wzorca wynika z adaptacji do życia w różnych warunkach środowiska wodnego

                   opisuje wędrówki ryb na przykładach

                  podaje, jakie elementy ciała ryby biorą udział podczas poruszania się tych zwierząt w wodzie

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę
i funkcje układu szkieletowego ryb

                   omawia elementy budowy układu pokarmowego ryb

                   omawia budowę i funkcje układu oddechowego ryb

                   omawia budowę układu nerwowego ryb

                   omawia działanie pokryw skrzelowych i tryskawki u ryb

                   wyjaśnia, na czym polega mechanizm przeciwprądów
u ryb

                   charakteryzuje budowę
i funkcje układu krwionośnego i wydalniczego ryb

                   opisuje, w jaki sposób zachodzi osmoregulacja u ryb kostnoszkieletowych słodkowodnych, kostnoszkieletowych słonowodnych
i chrzęstnoszkieletowych słonowodnych

                   uzasadnia, że ryby są dobrze przystosowane do życia
w wodzie

                   wyjaśnia znaczenie ryb
w przyrodzie i dla człowieka

 

 

Uczeń:

                   przedstawia budowę mózgowia u ryby kostnoszkieletowej

                   proponuje działania mające na celu ochronę różnorodności gatunkowej ryb

                   wykazuje na podstawie cech morfologicznych
i fizjologicznych przystosowania ryb do środowiska wodnego

                   wyjaśnia mechanizm poruszania się ryb w wodzie

                   wyjaśnia, na jakiej zasadzie u ryb chrzęstnoszkieletowych, słonowodnych
i słodkowodnych odbywa się wydalanie oraz osmoregulacja

 

Uczeń:

                   wykazuje konieczność regulacji osmotycznej
u ryb żyjących w różnych środowiskach wodnych

                   wykazuje różnice między rybami chrzęstnoszkieletowymi
a promieniopłetwymi
i mięśniopłetwymi

                   uzasadnia, że działalność człowieka jest zagrożeniem dla różnorodności biologicznej ryb

                   uzasadnia, że rybom prowadzącym przydenny tryb życia nie jest potrzebny jest pęcherz pławny

                   wykazuje związek między środowiskiem życia ryb (słonowodne
i słodkowodne) a rodzajem wydalanego azotowego produktu przemiany materii

                   wyjaśnia, w jakim celu niektóre ryby mają narządy elektryczne

 

 

                   

                  

Płazy – kręgowce dwuśrodowiskowe

Uczeń:

                   charakteryzuje środowisko życia płazów

                   wyjaśnia pojęcia: hibernacja, zwierzęta ureoteliczne, skrzek, kijanka

                   przedstawia budowę i funkcje skóry płazów

                   podaje nazwy rzędów płazów: ogoniaste, bezogonowe
i beznogie oraz podaje ich przedstawicieli

                   wymienia główne elementy szkieletu osiowego żaby

                   wymienia narządy wymiany gazowej u dorosłych płazów
i u ich larw

                   wymienia elementy układu wydalniczego płaza

                   wymienia cechy charakterystyczne układu krwionośnego płazów, w tym budowy serca

                   omawia rozmnażanie się płazów

                   wymienia przystosowania płazów do życia w środowisku wodnym i w środowisku lądowym

                  omawia znaczenie płazów
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   opisuje sposoby poruszania się płazów

                   opisuje sposoby wymiany gazowej u dorosłych płazów i ich larw

                   charakteryzuje różnorodność gatunkową płazów, uwzględniając podział na rzędy: ogoniaste, bezogonowe i beznogie

                   charakteryzuje rozwój płazów bezogonowych na przykładzie żaby

                   podaje nazwę elementu, który zapobiega mieszaniu się obu rodzajów krwi (odtlenowanej
i utlenowanej) płynącej przez stożek tętniczy

                   przedstawia rozwój płazów bezogonowych

                  opisuje cechy płazów, które umożliwiają im życie na lądzie, oraz te, które umożliwiają im życie
w wodzie

Uczeń:

                   omawia cechy budowy
i funkcje szkieletu płazów na przykładzie szkieletu żaby

                   charakteryzuje budowę układu pokarmowego i sposób odżywiania się płazów

                   omawia budowę układu oddechowego płazów

                   charakteryzuje budowę układu nerwowego płazów

                   wyjaśnia znaczenie poszczególnych narządów zmysłów płazów

                   omawia proces wydalania
u płazów

                   charakteryzuje rozmnażanie i rozwój płazów

                   wymienia charakterystyczne cechy budowy i trybu życia kijanek

                   proponuje działania mające na celu ochronę różnorodności gatunkowej płazów

                   wyjaśnia, w jaki sposób płazy są przystosowane do życia w środowiska wodnym
i środowisku lądowym

                  opisuje zjawisko neotenii

Uczeń:

                   wyjaśnia mechanizm wentylacji płuc u żaby

                   przedstawia budowę mózgowia płaza

                   wyjaśnia, dlaczego – pomimo braku przegrody w komorze serca – do tkanek docelowych płazów jest dostarczana odpowiednia ilość tlenu

                   wykazuje różnice między wentylacją płuc
a wymianą gazową zachodzącą w płucach płaza

                   analizuje modyfikacje budowy i czynności wybranych narządów zmysłów u płazów związane z ich funkcjonowaniem
w warunkach środowiska lądowego

                  uzasadnia znaczenie budowy poszczególnych narządów i układów narządów
w przystosowaniu do życia płaza w środowisku wodnym oraz środowisku lądowym

Uczeń:

                   wyjaśnia, dlaczego zdecydowana większość płazów nie może przetrwać w środowisku suchym

                   uzasadnia, że działalność człowieka może być zagrożeniem dla różnorodności biologicznej płazów

                  wyjaśnia związek między wykształceniem narządu wymiany gazowej w postaci płuc a modyfikacją budowy układu krwionośnego u płazów

 

                   

                  

Gady – pierwsze owodniowce

Uczeń:

                   charakteryzuje środowisko życia gadów

                   przedstawia sposób odżywiania się gadów

                   przedstawia budowę i funkcje skóry gadów

                   wymienia główne elementy szkieletu osiowego jaszczurki

                   wymienia elementy układu wydalniczego gada

                   definiuje pojęcia: błony płodowe, owodniowce, akomodacja, zwierzę urykoteliczne

                   wymienia cechy charakterystyczne układu krwionośnego gada, w tym budowy serca

                   omawia rozmnażanie się
i rozwój gadów

                   wymienia błony płodowe
i podaje ich funkcje

                   wyróżnia rzędy gadów: żółwie, krokodyle, hatterie
i łuskonośne (jaszczurki i węże) oraz podaje ich przedstawicieli

                   wymienia przystosowania
w budowie gadów będące adaptacjami do życia na lądzie

                  omawia znaczenie gadów
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   wymienia cechy pokrycia ciała gadów, które stanowią adaptacje do życia w środowisku lądowym

                   przedstawia cechy budowy oraz funkcje szkieletu gadów na przykładzie jaszczurki

                   omawia budowę układu wydalniczego gadów

                   charakteryzuje różnorodność gatunkową gadów, uwzględniając podział na rzędy: żółwie, krokodyle, hatterie
i łuskonośne

                   charakteryzuje rozwój gadów na przykładzie jaszczurki

                   omawia budowę
i funkcjonowanie narządów zmysłów gadów

                   podaje nazwy typów czaszek gadów

                   uzasadnia, że gady muszą prowadzić oszczędną gospodarkę wodną

 

Uczeń:

                   wskazuje kryterium, na podstawie którego została utworzona systematyka gadów

                   proponuje działania mające na celu ochronę różnorodności gatunkowej gadów

                   omawia cechy budowy
i funkcje szkieletu gadów na przykładzie szkieletu jaszczurki

                   wykazuje, że gady to zwierzęta zmiennocieplne (ektotermiczne)

                   charakteryzuje budowę układu pokarmowego i sposób odżywiania się gadów

                   omawia budowę układu oddechowego gadów

                   charakteryzuje budowę układu nerwowego gadów

                   omawia proces wydalania
u gadów

                   charakteryzuje rozmnażanie i rozwój gadów

                   wyjaśnia, w jaki sposób gady są przystosowane do życia w środowisku lądowym

 

Uczeń:

                   wyjaśnia rolę częściowej przegrody występującej w komorze serca u większości gadów

                   przedstawia budowę
i czynności mózgowia gada

                   omawia proces wentylacji płuc u gadów

                   porównuje proces wydalania u gadów żyjących na lądzie
i w wodzie

                   uzasadnia, że sposób rozmnażania i rozwoju gadów stanowi adaptację do życia na lądzie

                   wyjaśnia, dlaczego – pomimo braku całkowitej przegrody
w komorze serca – do tkanek gadów jest dostarczana odpowiednia ilość tlenu

                   wyjaśnia, jakie znaczenie dla gadów miało wykształcenie klatki piersiowej

                   wymienia funkcje poszczególnych błon płodowych u gadów

                  uzasadnia znaczenie budowy poszczególnych narządów i układów narządów
w przystosowaniu gadów do życia na lądzie

Uczeń:

                   uzasadnia, że działalność człowieka może być zagrożeniem dla różnorodności biologicznej gadów

                   wykazuje, że produkcja
i wydalanie kwasu moczowego jest dla większości gadów korzystna, mimo że synteza tego związku jest bardziej kosztowna energetycznie niż synteza amoniaku i mocznika

                   wykazuje, że dobrze rozwinięte kresomózgowie i móżdżek są cennymi przystosowaniami gada do życia w środowisku lądowym

                  wyjaśnia, w jaki sposób gady radzą sobie
z niekorzystnymi dla nich warunkami środowiska występującymi w strefie klimatów umiarkowanych

                   

                  

Ptaki – latające zwierzęta pokryte piórami

Uczeń:

                   charakteryzuje środowisko życia ptaków

                   omawia ogólną budowę ciała ptaków

                   definiuje pojęcia: zwierzę stałocieplne (endotermiczne), kości pneumatyczne, gniazdowniki, zagniazdowniki

                   wymienia rodzaje piór

                   przedstawia budowę i funkcję pióra

                   wymienia wytwory naskórka
u ptaków

                   omawia budowę jaja ptaków
i podaje funkcje elementów jego budowy

                   wymienia przykłady ptaków odżywiających się różnym pokarmem i zamieszkujących różne środowiska

                   wymienia przystosowania ptaków drapieżnych
i owadożernych do różnych sposobów odżywiania się

                   wymienia główne elementy szkieletu ptaka

                   wymienia części przewodu pokarmowego ptaka

                   wymienia elementy układu wydalniczego ptaka

                   wymienia cechy charakterystyczne układu krwionośnego ptaka, w tym budowy serca

                   omawia rozmnażanie się
i rozwój ptaków

                   wymienia przystosowania
w budowie ptaków będące adaptacją do lotu

                  omawia znaczenie ptaków
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   opisuje budowę
i funkcjonowanie narządów zmysłów ptaków

                   porównuje gniazdowniki
z zagniazdownikami

                   wyjaśnia rolę gruczołu kuprowego

                   wymienia i opisuje cechy pokrycia ciała ptaków, które stanowią adaptacje do lotu

                   przedstawia cechy budowy oraz funkcje szkieletu ptaków

                   klasyfikuje ptaki
w zależności od rodzaju spożywanego pokarmu

                   omawia budowę układu wydalniczego ptaków

                   omawia budowę układu rozrodczego ptaków

                   podaje znaczenie worków powietrznych występujących u ptaków

                   charakteryzuje przystosowania ptaków do zdobywania pokarmu
w wodzie

                   podaje przystosowania ptaków, które odżywiają się ziarnami i pestkami

                   podaje przystosowania
w budowie ptaków wszystkożernych

                   charakteryzuje przystosowania ptaków, które odżywiają się pokarmem roślinnym

 

Uczeń:

                   charakteryzuje budowę szkieletu ptaka na przykładzie gęgawy

                   przedstawia budowę skrzydła ptaka

                   wymienia elementy budowy mózgowia ptaków

                   charakteryzuje rozmieszczenie i funkcje worków powietrznych
u ptaków

                   charakteryzuje budowę
i funkcjonowanie układu wydalniczego ptaków

                   analizuje cechy budowy morfologicznej i anatomicznej oraz cechy fizjologiczne będące adaptacjami ptaków do lotu

                   proponuje działania mające na celu ochronę ptaków

                   charakteryzuje budowę układu pokarmowego i sposób odżywiania się ptaków

                   omawia budowę układu oddechowego ptaków

                   charakteryzuje rozmnażanie i rozwój ptaków

                   wykazuje związek obecności kości pneumatycznych
z trybem życia ptaka

 

Uczeń:

                   przedstawia budowę
i czynności mózgowia ptaków

                   omawia zjawisko wędrówek ptaków

                   wykazuje, że ptaki są stałocieplne (endotermiczne)

                   wyjaśnia cel tworzenia wypluwek przez niektóre ptaki

                   wyjaśnia znaczenie obecności żołądka dwukomorowego
u ptaków

                   wykazuje związek bardzo dobrze rozwiniętego narządu wzroku, kresomózgowia oraz móżdżku z trybem życia ptaków

                  wyjaśnia zjawisko wentylacji płuc u ptaków podczas lotu

Uczeń:

                   wyjaśnia, na czym polega i jaki jest cel pierzenia się ptaków

                   wyjaśnia znaczenie układów oddechowego
i krwionośnego
w utrzymaniu stałocieplności u ptaków

                  wyjaśnia, dlaczego mechanizm podwójnego oddychania stanowi przystosowanie ptaków do lotu

                   

                  

Ssaki – kręgowce wszechstronne

i ekspansywne

Uczeń:

                   charakteryzuje środowisko życia ssaków

                   opisuje cechy charakterystyczne wyłącznie dla ssaków

                   wymienia nazwy podgromad ssaków: prassaki, ssaki niższe, ssaki wyższe (łożyskowce)
i podaje przykłady zwierząt należących do wskazanych grup

                   wymienia najważniejsze rzędy ssaków łożyskowych

                   charakteryzuje pokrycie ciała ssaków

                   wymienia wytwory naskórka
u ssaków i podaje ich funkcje

                   wymienia główne elementy szkieletu ssaków

                   wymienia i podaje znaczenie kosteczek słuchowych, znajdujących się w uchu środkowym ssaków

                   podaje cechy charakterystyczne układu krwionośnego ssaków, w tym budowy serca

                   wymienia rodzaje zębów

                   definiuje pojęcia: difiodontyzm, heterodontyzm, kosmek jelitowy, akomodacja, zwierzę ureoteliczne

                   podaje rolę wątroby i trzustki

                   przedstawia budowę układu oddechowego ssaków

                   wyjaśnia rolę pęcherzyków płucnych

                   wymienia sposoby rozrodu ssaków

                  omawia znaczenie ssaków
w przyrodzie i dla człowieka

Uczeń:

                   określa cechy, które pozwalają ssakom na utrzymanie stałej temperatury ciała

                   opisuje ssaki jako grupę monofiletyczną

                   podaje znaczenie łożyska
i pępowiny

                   omawia budowę układu wydalniczego oraz sposób wydalania i osmoregulacji
u ssaków

                   charakteryzuje rodzaje zębów

                   opisuje rodzaje i funkcje gruczołów: łojowych, potowych, zapachowych
i mlekowych

                   charakteryzuje budowę układu pokarmowego ssaków i rolę poszczególnych jego narządów

                   opisuje rozmnażanie
i rozwój ssaków

 

Uczeń:

                   omawia budowę szkieletu ssaków

                   charakteryzuje narządy zmysłów ssaków

                   porównuje sposoby rozmnażania się stekowców, torbaczy i łożyskowców

                   charakteryzuje budowę przewodu pokarmowego
u przeżuwaczy

                   charakteryzuje różnorodność ssaków, uwzględniając ich podział systematyczny

                   podaje różnice w procesie rozmnażania się ssaków łożyskowych i torbaczy

                   wyjaśnia znaczenie endosymbiontów w trawieniu pokarmu u roślinożerców

                   wyjaśnia, na czym polega echolokacja

 

Uczeń:

                   przedstawia budowę
i czynności mózgowia ssaków

                   wyjaśnia proces akomodacji oka
u ssaków

                   wyjaśnia, na czym polega specjalizacja uzębienia ssaków

                   uzasadnia różnice
w długości przewodów pokarmowych ssaków drapieżnych
i roślinożernych

                   uzasadnia, że uzębienie ssaków jest tekodontyczne

                  porównuje budowę układu krwionośnego ssaków z budową układów krwionośnych pozostałych kręgowców

Uczeń:

                   wykazuje na przykładach, w jaki sposób ssaki, aby przetrwać
w niskich temperaturach otoczenia, wykształciły mechanizmy zabezpieczające organizm przed zbyt dużą utratą ciepła

                   wyjaśnia, na przykładzie wybranych przez siebie gatunków, przystosowania ssaków do wysokiej temperatury środowiska

                   uzasadnia, że niektóre ssaki są przystosowane do życia w określonym środowisku (pod ziemią, na gałęziach, w powietrzu)

                   analizuje etapy ewolucji układu nerwowego kręgowców

                   wykazuje różnice
w budowie płuc u ssaków
i innych kręgowców

                   uzasadnia związek między rodzajem wydalanych azotowych produktów przemiany materii a środowiskiem życia kręgowców

 

                   

                  

Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Różnorodność strunowców”