Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny. Biologia
na czasie 2. Zakres rozszerzony
Lp. |
Temat |
Poziom wymagań |
||||||||||
ocena dopuszczająca |
ocena dostateczna |
ocena dobra |
ocena bardzo dobra |
ocena celująca |
||||||||
1. Bezkomórkowe czynniki zakaźne |
|
|||||||||||
•
|
Organizacja pracy na lekcji biologii. Powtórzenie wiadomości z klasy 1 |
|
||||||||||
•
•
|
Wirusy – molekularne pasożyty |
Uczeń: •
przedstawia budowę wirusów jako
bezkomórkowych form infekcyjnych •
definiuje pojęcia: wirion, odwrotna transkrypcja •
wymienia cechy wirusów •
wymienia drogi rozprzestrzeniania się
wybranych chorób wirusowych roślin, zwierząt i człowieka •
przedstawia zasady profilaktyki wybranych
chorób wirusowych •
wskazuje znaczenie wirusów • wymienia choroby wirusowe człowieka, zwierząt i roślin |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę wirionu •
omawia przebieg cyklu lizogenicznego
i cyklu litycznego bakteriofaga •
omawia cykl infekcyjny zwierzęcego wirusa
DNA •
omawia cykl infekcyjny retrowirusa (wirusa
HIV) •
wskazuje, jakie znaczenie w zwalczaniu
wirusów mają szczepienia ochronne •
opisuje drogi rozprzestrzeniania się
infekcji wirusowych |
Uczeń: •
uzasadnia, że wirusy nie są organizmami •
wyjaśnia różnicę między cyklem litycznym a
cyklem lizogenicznym •
wyjaśnia znaczenie odwrotnej transkrypcji w
cyklu infekcyjnym retrowirusa •
klasyfikuje wirusy na podstawie rodzaju
kwasu nukleinowego, morfologii, typu komórki gospodarza •
charakteryzuje wybrane choroby wirusowe
człowieka • wskazuje zagrożenia wynikające z infekcji dokonywanych przez wirusy onkogenne |
Uczeń: •
charakteryzuje formy wirusów pod względem
budowy morfologicznej •
porównuje przebieg cyklu lizogenicznego
bakteriofaga z cyklem zwierzęcego wirusa DNA •
wyjaśnia działanie szczepionek stosowanych • wyjaśnia, dlaczego niektóre wirusy, np. HIV, są trudno rozpoznawalne przez układ odpornościowy człowieka |
Uczeń: •
wykazuje, że obecnie do leczenia chorób
człowieka można wykorzystywać wirusy •
wyjaśnia skutki działania wirusów
onkogennych •
wykazuje związek budowy wirusa ze sposobem
infekowania komórek |
||||||
•
|
Wiroidy i priony – swoiste czynniki infekcyjne |
Uczeń: •
definiuje pojęcia: wiroid, prion •
wymienia cechy wiroidów
• wymienia choroby wywołane przez wiroidy i priony |
Uczeń: •
przedstawia wiroidy
jako jednoniciowe, koliste cząsteczki RNA infekujące rośliny •
omawia priony jako czynniki infekcyjne •
wskazuje metody profilaktyki chorób
prionowych |
Uczeń: •
wyjaśnienia, że priony jako białkowe
czynniki infekcyjne mogą być przyczyną niektórych chorób degeneracyjnych OUN •
charakteryzuje wybrane choroby wywołane
przez wiroidy i priony |
Uczeń: •
wyjaśnia różnice między wiroidem
• wyjaśnia sposoby zapobiegania chorobom wywołanym przez priony |
Uczeń: •
przedstawia prawdopodobny mechanizm
chorobotwórczego działania wiroidów |
||||||
2. Różnorodność prokariontów, protistów, grzybów i porostów |
|
|||||||||||
•
|
Klasyfikowanie organizmów |
Uczeń: •
wymienia zadania systematyki •
definiuje pojęcia: gatunek, narząd
homologiczny, narząd analogiczny •
wymienia główne rangi taksonów •
wymienia kryteria klasyfikowania organizmów
według metod opartych na podobieństwie oraz pokrewieństwie organizmów •
wymienia nazwy pięciu królestw świata
organizmów • omawia charakterystyczne cechy organizmów należących do każdego z pięciu królestw |
Uczeń: •
definiuje pojęcie: takson, kladogram, takson monofiletyczny, takson parafiletyczny,
takson polifiletyczny •
ocenia znaczenie systematyki •
wyjaśnia, na czym polega nazewnictwo
binominalne gatunków i podaje nazwisko jego twórcy •
wyjaśnia zasady konstruowania klucza
dwudzielnego do oznaczania gatunków • charakteryzuje współczesny system klasyfikacji organizmów |
Uczeń: •
wyjaśnia, na czym polega hierarchiczny układ
rang jednostek taksonomicznych •
określa stanowisko systematyczne wybranego
gatunku rośliny i zwierzęcia •
wyjaśnia różnice między narządami
analogicznymi •
wskazuje w nazwie gatunku nazwę rodzajową i
epitet gatunkowy •
wyjaśnia różnicę między naturalnym a
sztucznym systemem klasyfikacji •
porównuje cechy organizmów należących do
różnych królestw świata żywego •
rozróżnia na drzewie filogenetycznym grupy
monofiletyczne, parafiletyczne i polifiletyczne |
Uczeń: •
porównuje i ocenia sposoby klasyfikowania
organizmów oparte na metodach fenetycznych •
oznacza gatunki, wykorzystując klucz •
ocenia stopień pokrewieństwa organizmów na
podstawie analizy kladogramów •
określa znaczenie biologii molekularnej |
Uczeń: •
konstruuje klucz służący do oznaczania
przykładowych gatunków organizmów •
wykazuje różnice między narządami
homologicznymi •
wykazuje, że konieczne było wprowadzenie
nowego systemu klasyfikacji organizmów opartego na domenach |
||||||
•
• |
Organizmy prokariotyczne – bakterie i archeowce |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę komórki bakteryjnej •
wymienia różne formy morfologiczne bakterii •
wymienia czynności życiowe bakterii •
klasyfikuje bakterie •
wymienia sposoby rozmnażania bezpłciowego
bakterii •
definiuje pojęcia: transdukcja, transformacja,
organizm kosmopolityczny, anabioza, taksja •
przedstawia cel i przebieg koniugacji u
bakterii •
przedstawia znaczenie archeowców
w przyrodzie •
podaje przykłady pozytywnego i negatywnego
znaczenia bakterii w przyrodzie i dla człowieka •
wymienia wybrane choroby bakteryjne
człowieka |
Uczeń: •
wymienia funkcje poszczególnych elementów
komórki bakteryjnej •
identyfikuje różne formy morfologiczne
komórek bakterii •
przedstawia różnice w budowie ściany
komórkowej bakterii Gram-ujemnych •
określa wielkość komórek bakteryjnych •
określa znaczenie form przetrwalnikowych w
cyklu życiowym bakterii •
wyjaśnia znaczenie procesów płciowych
zachodzących u bakterii •
określa rolę antybiotyków w leczeniu chorób
bakteryjnych |
Uczeń: •
wyjaśnia, na czym polegają różnice w budowie
komórki bakterii samo- i cudzożywnej •
podaje argumenty za tezą, że bakterie należą
do organizmów kosmopolitycznych •
określa różnice między archeowcami
a bakteriami •
charakteryzuje poszczególne grupy bakterii w
zależności od sposobów odżywiania •
wyjaśnia rolę bakterii •
omawia etapy koniugacji komórek bakterii •
omawia objawy wybranych chorób bakteryjnych
człowieka • proponuje działania profilaktyczne dla wybranych chorób bakteryjnych |
Uczeń: •
omawia różnice •
charakteryzuje rodzaje taksji u bakterii •
wykazuje znaczenie procesów płciowych dla
zmienności genetycznej bakterii •
wyjaśnia, jaką rolę odgrywają formy
przetrwalnikowe w cyklu życiowym bakterii • wyjaśnia znaczenie wykonania antybiogramu przed zastosowaniem antybiotykoterapii |
Uczeń: •
wykazuje na podstawie cech budowy i
fizjologii, że bakterie są organizmami kosmopolitycznymi •
określa różnice między oddychaniem
beztlenowym •
wykazuje, na podstawie kilku cech budowy, że
archeowce są bardzo dobrze przystosowane do życia w
ekstremalnych warunkach środowiska |
||||||
•
•
•
|
Protisty – proste organizmy eukariotyczne |
Uczeń: •
wymienia czynności życiowe protistów •
omawia budowę komórek protistów
zwierzęcych •
wymienia sposoby odżywiania się protistów •
definiuje pojęcia: pellikula, endocytoza, egzocytoza, zarodnik, przemiana pokoleń, miksotrofizm •
charakteryzuje przebieg rozmnażania się
bezpłciowego •
wymienia przedstawicieli poszczególnych
typów protistów •
przedstawia cel i przebieg koniugacji u orzęsków •
wymienia rodzaje materiałów zapasowych
występujących •
wymienia charakterystyczne cechy budowy protistów roślinopodobnych •
omawia sposób odżywiania się protistów roślinopodobnych •
wymienia cechy charakterystyczne dla protistów grzybopodobnych •
podaje przykłady pozytywnego i negatywnego
znaczenia protistów w przyrodzie i dla człowieka •
wymienia wybrane choroby wywoływane przez protisty |
Uczeń: •
rozróżnia rodzaje ruchów •
wyjaśnia rolę wodniczek •
wyróżnia główne rodzaje plech u protistów roślinopodobnych •
wymienia typy zapłodnienia występujące •
porównuje cechy poszczególnych typów protistów •
wymienia barwinki fotosyntetyczne
u protistów roślinopodobnych •
wymienia cechy budowy charakterystyczne dla
poszczególnych typów protistów zwierzęcych, roślinopodobnych •
przedstawia przemiany faz jądrowych w
cyklach rozwojowych protistów •
opisuje na podstawie schematu cykl rozwojowy
pantofelka |
Uczeń: •
określa kryterium klasyfikacji protistów •
wymienia i charakteryzuje sposób
funkcjonowania organelli ruchu u protistów •
wyjaśnia, na czym polega różnica między
pinocytozą •
omawia proces osmoregulacji zachodzący •
wykazuje różnice •
omawia cykl rozwojowy zarodźca malarii,
listownicy, maworka •
wyjaśnia związek budowy •
wymienia cechy charakterystyczne plech protistów roślinopodobnych •
porównuje typy zapłodnienia u protistów • proponuje działania profilaktyczne pozwalające na uniknięcie zarażenia protistami chorobotwórczymi |
Uczeń: •
wyjaśnia, dlaczego osmoregulacja •
uzasadnia różnicę między cyklem rozwojowym z
mejozą pregamiczną a cyklem rozwojowym z mejozą postgamiczną •
przedstawia choroby wywoływane przez protisty •
omawia przemianę pokoleń z dominującym
sporofitem na przykładzie listownicy • porównuje cykle rozwojowe zarodźca malarii, maworka, pantofelka i listownicy |
Uczeń: •
wyjaśnia zjawisko endosymbiozy
wtórnej jako procesu powstawania chloroplastów u protistów
roślinopodobnych •
wyjaśnia, dlaczego protisty
żyjące w wodach słonych oraz protisty pasożytnicze
nie potrzebują mechanizmów osmoregulacji • uzasadnia, że istnienie niektórych protistów ma istotne znaczenie dla funkcjonowania różnych gatunków zwierząt |
||||||
•
•
•
|
Grzyby – heterotroficzne beztkankowce |
Uczeń: •
podaje cechy charakterystyczne grzybów •
wymienia rodzaje strzępek •
definiuje pojęcia: grzybnia, strzępka, owocnik, mikoryza •
wymienia formy morfologiczne grzybów •
podaje sposoby rozmnażania bezpłciowego i
płciowego grzybów •
wymienia przedstawicieli poszczególnych
typów grzybów • przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka |
Uczeń: •
wyjaśnia, dlaczego grzyby są plechowcami •
rozróżnia poszczególne fazy jądrowe w
cyklach rozwojowych grzybów: haplofazę, diplofazę, dikariofazę •
omawia sposoby oddychania grzybów •
rozróżnia poszczególne typy grzybów •
przedstawia przebieg zapłodnienia
zachodzącego u grzybów (plazmogamia •
określa wpływ grzybów na zdrowie i życie
człowieka •
rozróżnia rodzaje strzępek •
wymienia rodzaje zarodników • charakteryzuje korzyści dla obu organizmów wchodzących w stosunki mykorytyczne |
Uczeń: •
porównuje sposoby rozmnażania się grzybów •
omawia etapy cyklu rozwojowego sprzężniowców, workowców i podstawczaków •
porównuje cechy budowy i fizjologii
poszczególnych typów grzybów •
wymienia gatunki grzybów saprobiontycznych,
pasożytniczych •
przedstawia zasady profilaktyki wybranych
chorób człowieka wywoływanych przez grzyby |
Uczeń: •
określa kryteria klasyfikacji grzybów •
porównuje typy mikoryz •
wskazuje różnice między zarodnikami – mitosporami – •
wskazuje fazę dominującą w cyklach
rozwojowych sprzężniaków, workowców •
wykazuje różnice między różnymi sposobami
rozmnażania płciowego grzybów •
wykazuje konieczność respektowania zasad
profilaktyki chorób wywołanych przez grzyby |
Uczeń: •
wyjaśnia przebieg cyklu rozwojowego grzyba,
posługując się nietypowym przykładem zaczerpniętym z innego źródła wiedzy niż
podręcznik • wyjaśnia przemianę faz jądrowych, wskazując, która z nich jest dominująca |
||||||
• |
Porosty – organizmy dwuskładnikowe |
Uczeń: •
omawia znaczenie grzybów •
przedstawia budowę i sposób życia porostu •
opisuje miejsca występowania porostów •
charakteryzuje rodzaje plech porostów •
wymienia sposoby rozmnażania się porostów
(urwistki i wyrostki) •
wyjaśnia znaczenie porostów jako organizmów
pionierskich oraz bioindykatorów (gatunków wskaźnikowych) |
Uczeń: •
wyjaśnia strategię życiową porostów •
przedstawia zależność pomiędzy grzybami • wymienia rodzaje plech porostów |
Uczeń: •
charakteryzuje rodzaje plech porostów •
wyjaśnia wpływ tlenku siarki (IV) na
występowanie porostów w przyrodzie • przedstawia znaczenie porostów w przyrodzie i dla człowieka |
Uczeń: •
określa rolę rozmnóżek w rozmnażaniu
porostów •
wyjaśnia związek między organizmami
wchodzącymi w skład plechy porostu |
Uczeń: •
wykazuje rolę porostów jako bioindykatorów |
||||||
•
|
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziałów „Bezkomórkowe czynniki zakaźne” i „Różnorodność prokariontów, protistów, grzybów i porostów” |
|
||||||||||
3. Różnorodność roślin |
|
|||||||||||
• |
Rośliny pierwotnie wodne |
Uczeń: •
wymienia formy morfologiczne roślin
pierwotnie wodnych •
wymienia cechy charakterystyczne dla roślin
pierwotnie wodnych •
przedstawia znaczenie krasnorostów i
zielenic |
Uczeń: •
charakteryzuje glaukocystofity,
krasnorosty i zielenice •
opisuje rozmnażanie roślin pierwotnie
wodnych |
Uczeń: •
charakteryzuje formy morfologiczne roślin
pierwotnie wodnych •
omawia przemianę pokoleń na przykładzie ulwy
•
opisuje endosymbiozy
pierwotną • rozróżnia zielenice, krasnorosty i glaukocystofity |
Uczeń: •
charakteryzuje krasnorosty i zielenice pod
względem budowy •
wyjaśnia, na czym polega przemiana faz
jądrowych połączona |
Uczeń: •
przedstawia argumenty przemawiąjące za
przynależnością zielenic, krasnorostów •
wyjaśnia różnicę między endosymbiozy
pierwotną |
||||||
• |
Rośliny lądowe i wtórnie wodne |
Uczeń: •
podaje cechy budowy roślin, które umożliwiły
im zasiedlenie środowiska lądowego •
wymienia grupy systematyczne roślin •
definiuje pojęcie: telom •
wymienia przykłady adaptacji roślin do życia
na lądzie •
wymienia formy ekologiczne roślin • wymienia ogólne cechy roślin zarodnikowych i roślin nasiennych |
Uczeń: •
określa różnice między warunkami życia w
wodzie •
określa pochodzenie roślin lądowych •
charakteryzuje ryniofity •
wymienia cechy świadczące o bliskim
pokrewieństwie roślin lądowych i zielenic •
przedstawia znaczenie obecności ligniny w
ścianach komórkowych roślin |
Uczeń: •
charakteryzuje poszczególne grupy
ekologiczne roślin •
omawia założenia teorii telomowej •
opisuje adaptacje roślin okrytozalążkowych
do życia w środowisku lądowym |
Uczeń: •
porównuje warunki panujące w wodzie i na
lądzie • wykazuje znaczenie cech adaptacyjnych roślin do życia na lądzie |
Uczeń: •
wyjaśnia różnice |
||||||
•
•
• |
Tkanki roślinne |
Uczeń: •
wymienia rodzaje tkanek roślinnych •
wyjaśnia pojęcie: tkanka •
określa rolę tkanek twórczych •
wymienia charakterystyczne cechy tkanek
stałych •
omawia budowę epidermy •
określa, czym jest korkowica •
określa funkcje tkanek okrywających •
wymienia rodzaje tkanek miękiszowych •
omawia budowę i funkcje tkanek
wzmacniających • przedstawia budowę i funkcje tkanek przewodzących |
Uczeń: •
klasyfikuje i identyfikuje tkanki roślinne •
wymienia charakterystyczne cechy tkanek
twórczych •
wymienia merystemy pierwotne i wtórne oraz
określa ich funkcje •
określa lokalizację merystemów
w roślinie •
charakteryzuje działanie merystemów
pierwotnych •
omawia znaczenie wytworów epidermy •
przedstawia znaczenie aparatów szparkowych •
omawia budowę i funkcję poszczególnych
rodzajów miękiszu •
wymienia wewnętrzne |
Uczeń: •
klasyfikuje tkanki ze względu na różne
kryteria podziału •
wymienia wytwory epidermy •
podaje i opisuje cechy budowy drewna i łyka,
które umożliwiają tym tkankom przewodzenie substancji •
omawia efekty działania kambium i fellogenu •
omawia znaczenie utworów wydzielniczych •
charakteryzuje tkanki wzmacniające •
rozpoznaje poszczególne tkanki roślinne na
preparatach mikroskopowych, rysunkach, schematach |
Uczeń: •
uzasadnia różnicę pomiędzy tkankami
twórczymi a tkankami stałymi •
porównuje budowę epidermy z budową ryzodermy •
charakteryzuje sposób powstawania, budowę
oraz znaczenie korkowicy •
porównuje budowę •
klasyfikuje i opisuje wiązki przewodzące •
porównuje wewnętrzne i zewnętrzne utwory
wydzielnicze |
Uczeń: •
wskazuje różnicę między wzrostem dyfuzyjnym
ograniczonym a wzrostem dyfuzyjnym nieograniczonym •
wyjaśnia różnicę między różnymi typami
wiązek przewodzących • analizuje i wyjaśnia przystosowania tkanek przewodzących, które ułatwiają transport substancji w roślinie |
||||||
• |
Zarodek – początkowe stadium sporofitu roślin |
Uczeń: •
definiuje pojęcie: zarodek •
przedstawia budowę nasienia rośliny •
dzieli rośliny okrytonasienne na
jednoliścienne i dwuliścienne |
Uczeń: •
wyjaśnia rolę bielma dla rozwijającego się
zarodka •
przyporządkowuje odpowiednie rodzaje nasion
do poszczególnych grup systematycznych roślin nasiennych |
Uczeń: •
interpretuje nazwę roślin jednoliściennych • omawia proces kiełkowania nasienia |
Uczeń: • opisuje budowę zarodka, uwzględniając funkcje poszczególnych części |
Uczeń: • porównuje i wyjaśnia rolę hipokotylu i epikotylu |
||||||
•
• |
Korzeń – organ podziemny rośliny |
Uczeń: •
wymienia główne funkcje korzenia •
przedstawia i rozróżnia systemy korzeniowe •
charakteryzuje budowę strefową korzenia • wymienia modyfikacje budowy korzeni |
Uczeń: •
porównuje budowę palowego i wiązkowego
systemu korzeniowego oraz uzasadnia, że systemy te stanowią adaptację do
warunków środowiska •
omawia etapy przyrostu na grubość korzenia |
Uczeń: •
charakteryzuje modyfikacje budowy korzeni •
porównuje budowę pierwotną korzenia z budową
wtórną |
Uczeń: •
wyjaśnia, w jaki sposób następuje przyrost
korzenia na grubość •
porównuje różne modyfikacje korzenia •
uzasadnia, że modyfikacje korzeni są
adaptacją do różnych warunków środowiska |
Uczeń: • analizuje sposoby powstawania wtórnych tkanek merystematycznych w korzeniu, uwzględniając efekty ich działalności |
||||||
•
• |
Pęd. Budowa i funkcje łodygi |
Uczeń: •
wymienia funkcje łodygi •
definiuje pojęcia: pęd, bylina •
przedstawia budowę anatomiczną łodygi •
wymienia modyfikacje budowy łodygi |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę morfologiczną łodygi •
omawia etapy przyrostu łodygi na grubość •
podaje różnice między łodygami zielnymi |
Uczeń: •
charakteryzuje modyfikacje budowy łodygi •
charakteryzuje budowę wtórną łodygi •
porównuje budowę łodygi paproci oraz roślin
okrytonasiennych •
porównuje budowę pierwotną łodygi z budową
wtórną |
Uczeń: •
uzasadnia, że modyfikacje łodygi są
adaptacjami do różnych warunków środowiska •
przedstawia argumenty za tezą, że
wytwarzanie podziemnych pędów |
Uczeń: • analizuje sposoby powstawania wtórnych tkanek merystematycznych w łodydze, uwzględniając efekty ich działalności |
||||||
• |
Budowa i funkcje liści |
Uczeń: •
wymienia funkcje liści •
przedstawia budowę anatomiczną liścia •
wymienia typy ulistnienia • wymienia modyfikacje budowy liści |
Uczeń: •
omawia rodzaje ulistnienia i unerwienia •
podaje przykłady liści pojedynczych i
złożonych • przedstawia budowę anatomiczną liści występujących u różnych form ekologicznych roślin |
Uczeń: •
omawia budowę morfologiczną liścia •
określa funkcje poszczególnych elementów
budowy liścia •
klasyfikuje rodzaje liści według różnych
kryteriów podziału • określa znaczenie modyfikacji liści |
Uczeń: •
uzasadnia, że modyfikacje liści są adaptacją
do różnych warunków środowiska •
wykazuje różnice w budowie różnych typów
liści •
wykazuje związek budowy liścia z jego
funkcjami |
Uczeń: • porównuje budowę anatomiczną liścia rośliny szpilkowej z budową anatomiczną liścia rośliny dwuliściennej oraz uzasadnia przyczyny różnic w ich budowie |
||||||
• |
Mchy – rośliny |
Uczeń: •
opisuje środowisko, w którym występują mchy •
wymienia charakterystyczne cechy mchów i na
tej podstawie identyfikuje organizm jako przedstawiciela mszaków •
opisuje budowę gametofitu mchów •
przedstawia sposoby rozmnażania się mchów •
podaje znaczenie mchów |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę torfowców •
omawia cykl rozwojowy mchów na przykładzie
płonnika pospolitego •
określa znaczenie wody •
określa rolę poszczególnych elementów
gametofitu i sporofitu mchów |
Uczeń: •
podaje przykłady cech łączących mchy z
plechowcami i organowcami •
wskazuje pokolenie diploidalne i haploidalne
• określa miejsce zachodzenia i znaczenie mejozy w cyklu rozwojowym mchów |
Uczeń: •
uzasadnia, że •
porównuje budowę gametofitu z budową
sporofitu u mchów • omawia znaczenie torfu dla człowieka |
Uczeń: •
wyjaśnia, jakie znaczenie dla rozmnażania
płciowego mchów ma fakt, że te rośliny występują • wyjaśnia, w jaki sposób mchy wpływają na regulację bilansu wodnego biocenozy lasu |
||||||
•
•
|
Paprotniki – zarodnikowe rośliny naczyniowe |
Uczeń: •
wymienia charakterystyczne cechy paprotników
i na tej podstawie identyfikuje przedstawiony organizm jako przedstawiciela
paprotników •
wymienia przykłady gatunków paprociowych,
widłakowych •
opisuje budowę gametofitu • podaje znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka |
Uczeń: •
charakteryzuje paprociowe, widłakowe •
na podstawie schematu przedstawia cykl
rozwojowy nerecznicy samczej, skrzypu polnego •
określa rolę poszczególnych elementów
gametofitu i sporofitu paprotników •
charakteryzuje znaczenie paprotników w
przyrodzie • wyjaśnia pochodzenie węgla kamiennego |
Uczeń: •
omawia budowę morfologiczną i anatomiczną
paprotników •
analizuje cykl rozwojowy nerecznicy samczej,
skrzypu polnego •
omawia cykl rozwojowy rośliny
różnozarodnikowej na przykładzie widliczki ostrozębnej
•
charakteryzuje przedstawicieli paprociowych,
widłakowych i skrzypowych •
wyróżnia cechy wspólne dla cyklów
rozwojowych paprotników |
Uczeń: •
podaje cechy paprociowych, które zdecydowały
•
porównuje cykle rozwojowe paprociowych,
skrzypowych |
Uczeń: •
uzasadnia, dlaczego paprotniki należą do
roślin naczyniowych •
podaje cechy wspólne dla paprociowych,
skrzypowych |
||||||
•
• |
Rośliny nasienne. Rośliny nagozalążkowe |
Uczeń: •
wymienia cechy charakterystyczne dla roślin
nasiennych •
definiuje pojęcia: zapłodnienie, zapylenie •
wymienia cechy charakterystyczne dla roślin
nagozalążkowych •
przedstawia budowę roślin nagozalążkowych na
przykładzie sosny zwyczajnej •
określa, czym są gametofit męski i żeński u
roślin nagozalążkowych •
wyjaśnia genezę nazwy: nagozalążkowe •
przedstawia budowę szyszki • przedstawia znaczenie roślin nagozalążkowych w przyrodzie i dla człowieka |
Uczeń: •
wymienia przystosowania roślin
nagozalążkowych do lądowego trybu życia •
wymienia cechy nasiennych występujące •
charakteryzuje głównych przedstawicieli
roślin nagozalążkowych •
przedstawia budowę kwiatu męskiego i kwiatu
żeńskiego nagozalążkowych •
na podstawie schematu przedstawia rozwój
makrospory i mikrospory oraz gametofitu żeńskiego |
Uczeń: •
wyjaśnia znaczenie kwiatu, nasion, zalążka i
łagiewki pyłkowej u nagozalążkowych •
przedstawia budowę oraz rozwój gametofitu
męskiego •
wyjaśnia przebieg cyklu rozwojowego rośliny
nagozalążkowej na przykładzie sosny zwyczajnej |
Uczeń: •
porównuje budowę sporofitu z budową
gametofitu rośliny nagozalążkowej •
wykazuje związek między budową nasienia a
sposobem rozprzestrzeniania się nasion roślin nagozalążkowych |
Uczeń: •
porównuje cykle rozwojowe paprotników oraz
nagozalążkowych i na tej podstawie określa, jakie cechy pojawiły się u roślin
nagozalążkowych oraz wyjaśnia ich znaczenie •
przedstawia budowę kwiatu rośliny
nagozalążkowej i określa elementy homologiczne do struktur występujących |
||||||
•
• |
Rośliny okrytozalążkowe |
Uczeń: •
wymienia cechy roślin okrytozalążkowych •
definiuje pojęcie: kwiatostan •
określa, czym są gametofit męski i gametofit
żeński u roślin okrytozalążkowych •
wymienia formy roślin okrytozalążkowych •
wyjaśnia genezę nazwy rośliny okrytozalążkowe •
omawia budowę kwiatu obupłciowego i
wiatropylnego roślin okrytozalążkowych •
charakteryzuje budowę sporofitu roślin
okrytozalążkowych |
Uczeń: •
rozróżnia rośliny jednoroczne od dwuletnich •
podaje przykłady różnych typy kwiatostanów •
omawia przebieg cyklu rozwojowego roślin
okrytozalążkowych •
podaje cechy budowy kwiatu zapylanego przez
zwierzęta •
podaje mechanizmy ochrony roślin przed samozapyleniem •
przedstawia przebieg podwójnego zapłodnienia
|
Uczeń: •
wymienia rodzaje kwiatów •
omawia funkcje elementów kwiatu obupłciowego
•
omawia budowę oraz rozwój gametofitu
męskiego •
wyjaśnia związek między zapyleniem a
zapłodnieniem •
wyjaśnia na przykładach związek między
budową kwiatu rośliny okrytozalążkowej a sposobem jego zapylania •
charakteryzuje mechanizmy zapobiegające samozapyleniu • omawia przebieg i efekty podwójnego zapłodnienia |
Uczeń: •
wykazuje różnice między kwiatem wiatropylnym
a kwiatem owadopylnym •
wykazuje związek budowy kwiatów ze sposobem
zapylenia •
wyjaśnia różnicę między samozapyleniem
a zapyleniem krzyżowym •
rozróżnia typy kwiatostanów |
Uczeń: •
uzasadnia, dlaczego rośliny unikają samozapylenia •
wyjaśnia mechanizmy ochrony roślin przed samozapyleniem •
wymienia cechy roślin okrytozalążkowych
odróżniające je od nagozalążkowych |
||||||
•
|
Rozprzestrzenianie się roślin okrytozalążkowych |
Uczeń: •
przedstawia budowę owocu •
wymienia różne typy owoców i owocostanów •
klasyfikuje nasiona jako bielmowe,
bezbielmowe lub obielmowe •
wymienia sposoby rozprzestrzeniania się
owoców • wymienia sposoby rozmnażania wegetatywnego roślin |
Uczeń: •
omawia sposoby rozprzestrzeniania się nasion
i owoców •
charakteryzuje różne rodzaje owoców •
przedstawia, w jaki sposób rozmnażanie
wegetatywne jest wykorzystywane |
Uczeń: •
wymienia przykłady owoców pojedynczych
(suchych i mięsistych), zbiorowych i owocostanów • ocenia znaczenie wykształcenia się nasion dla opanowania środowiska lądowego przez rośliny nasienne |
Uczeń: •
porównuje sposoby powstawania różnych typów
owoców •
podaje kryterium podziału nasion na
bielmowe, bezbielmowe i obielmowe oraz określa
podobieństwa i różnice między tymi typami • porównuje różne sposoby rozmnażania wegetatywnego |
Uczeń: •
wykazuje związek budowy owocu ze sposobem
rozprzestrzeniania się roślin okrytozalążkowych • wyjaśnia na przykładach związek między budową owocni a sposobem rozprzestrzeniania się roślin |
||||||
•
|
Różnorodność i znaczenie roślin okrytozalążkowych |
Uczeń: •
omawia znaczenie roślin okrytozalążkowych • wymienia cechy, na podstawie których porównuje rośliny okrytozalążkowe jednoliścienne z dwuliściennymi |
Uczeń: •
charakteryzuje rośliny jednoliścienne •
wymienia przykłady roślin jednoliściennych |
Uczeń: •
rozróżnia i charakteryzuje rośliny
jednoliścienne |
Uczeń: •
wyjaśnia znaczenie roślin okrytozalążkowych |
Uczeń: • na podstawie różnych źródeł wiedzy opisuje wybrane rośliny okrytozalążkowe pod kątem ich leczniczych właściwości |
||||||
•
• |
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Różnorodność roślin” |
|
||||||||||
4. Funkcjonowanie roślin |
|
|||||||||||
•
•
• |
Gospodarka wodna roślin |
Uczeń: •
wymienia funkcje wody •
wymienia etapy transportu wody w roślinie •
opisuje apoplastyczny
•
definiuje pojęcia: turgor, parcie korzeniowe, siła ssąca, gutacja, transpiracja, susza fizjologiczna •
wymienia rodzaje transpiracji •
omawia bilans wodny |
Uczeń: •
charakteryzuje etapy transportu wody w
roślinie w poprzek korzenia •
charakteryzuje rodzaje transpiracji •
planuje i przeprowadza doświadczenie
wykazujące występowanie gutacji •
planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące,
która z tkanek roślinnych przewodzi wodę |
Uczeń: •
określa różnice między transportem apoplastycznym •
określa skutki niedoboru wody w roślinie •
definiuje pojęcia: potencjał wody, ciśnienie
hydrostatyczne, ciśnienie
osmotyczne •
podaje skutki niedoboru wody w roślinie •
planuje i przeprowadza doświadczenie
określające wpływ czynników zewnętrznych na intensywność transpiracji • opisuje wpływ suszy fizjologicznej na bilans wodny rośliny |
Uczeń: •
wyjaśnia mechanizm pobierania i transportu
wody w roślinie •
przedstawia sposób określenia potencjału
wody w roślinie •
wyjaśnia rolę sił kohezji i adhezji •
wykazuje wpływ czynników zewnętrznych na
bilans wodny roślin • planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące występowania płaczu roślin |
Uczeń: •
wyjaśnia znaczenie różnicy potencjału wody •
planuje doświadczenie mające na celu
porównanie zagęszczenia •
wykazuje związek zmian potencjału
osmotycznego oraz potencjału wody |
||||||
•
|
Gospodarka mineralna roślin |
Uczeń: •
podaje dostępne dla roślin formy wybranych
makroelementów (N, S) •
wymienia podstawowe makro- i mikroelementy •
określa, na czym polega selekcja pobieranych
substancji •
wymienia nazwy jonów, |
Uczeń: •
podaje rolę podstawowych makro- i
mikroelementów •
podaje nazwy tkanek korzenia, w których
zachodzi selekcja jonów pobieranych przez roślinę |
Uczeń: •
przedstawia znaczenie wybranych makro- |
Uczeń: •
omawia sposób pobierania soli mineralnych
przez rośliny •
wyjaśnia mechanizm pobierania jonów |
Uczeń: •
wyjaśnia, dlaczego jony azotanowe(V) są
pobierane przez roślinę szybciej niż jony amonowe • wyjaśnia znaczenie pomp protonowych włośników w pobieraniu jonów przez roślinę |
||||||
•
|
Odżywianie się roślin. Fotosynteza |
Uczeń: •
przedstawia ogólny przebieg fotosyntezy oksygenicznej •
podaje drogi transportu substratów
fotosyntezy do liści |
Uczeń: •
przedstawia adaptacje •
przedstawia zjawisko współżycia bakterii • podaje substraty i produkty fotosyntezy typu C4 i CAM |
Uczeń: •
przedstawia adaptacje anatomiczne i
fizjologiczne roślin typu C4 i CAM do przeprowadzenia procesu
fotosyntezy •
opisuje działanie wybranych bakterii i
grzybów w udostępnianiu przyswajalnych form azotu roślinom |
Uczeń: •
wyjaśnia przebieg fotosyntezy oksygenicznej •
wyjaśnia mechanizm wiązania dwutlenku węgla
u roślin C4 i CAM •
charakteryzuje działanie enzymu rubisco w
zależności od działania czynników środowiska •
porównuje przebieg fotosyntezy u roślin C3,
C4, CAM |
Uczeń: •
wyjaśnia przyczynę przeprowadzania fotooddychania przez rośliny • wyjaśnia rolę bakterii glebowych w pozyskiwaniu przez rośliny przyswajalnych form pierwiastków |
||||||
•
• |
Czynniki wpływające na intensywność fotosyntezy |
Uczeń: •
wymienia czynniki zewnętrzne wpływające na
intensywność fotosyntezy •
wymienia czynniki wewnętrzne wpływające na
intensywność fotosyntezy •
omawia przebieg i wyniki doświadczenia
badającego wpływ różnych czynników na intensywność fotosyntezy |
Uczeń: •
przedstawia rozmieszczenie chloroplastów w
komórkach roślin w zależności na natężenia światła •
opisuje wpływ czynników zewnętrznych na
proces fotosyntezy •
interpretuje wykres zależności intensywności
fotosyntezy od stężenia dwutlenku węgla • formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonych lub zilustrowanych doświadczeń |
Uczeń: •
wyjaśnia, jak natężenie światła wpływa na
intensywność fotosyntezy •
planuje i przeprowadza doświadczenie,
badające rodzaj gazu wydzielanego podczas procesu fotosyntezy •
opisuje wpływ czynników wewnętrznych na
intensywność procesu fotosyntezy •
omawia przystosowania roślin światłolubnych |
Uczeń: •
wyjaśnia, jakie znaczenie dla uprawy roślin
mają czynniki wpływające na intensywność fotosyntezy •
planuje i przeprowadza doświadczenia
wykazujące wpływ temperatury, zawartości dwutlenku węgla |
Uczeń: •
planuje i przeprowadza doświadczenie
badające wpływ barwy światła na intensywność fotosyntezy •
wykazuje zależność rozmieszczenia
chloroplastów |
||||||
•
|
Transport asymilatów |
Uczeń: •
podaje drogi, jakimi są transportowane
produkty fotosyntezy •
podaje nazwy tkanek, za których
pośrednictwem jest transportowana sacharoza •
przedstawia etapy transportu sacharozy w
roślinie • definiuje pojęcia: donor, akceptor |
Uczeń: •
opisuje załadunek • przedstawia przebieg transportu pionowego asymilatów w elementach przewodzących łyka |
Uczeń: •
podaje różnice między załadunkiem a
rozładunkiem łyka • wyjaśnia mechanizm aktywnego transportu sacharozy w roślinie |
Uczeń: •
wyjaśnia, w jaki sposób odbywa się transport
asymilatów •
wyjaśnia rolę akceptora i donora w
transporcie asymilatów • wyjaśnia przyczyny transportu pionowego sacharozy |
Uczeń: • wyjaśnia, w jakiej sytuacji bulwa ziemniaka jest akceptorem asymilatów, a w jakiej – ich donorem |
||||||
•
|
Hormony roślinne |
Uczeń: •
wymienia charakterystyczne cechy
fitohormonów •
definiuje pojęcie: fitohormon •
wymienia najważniejsze klasy i przykłady
fitohormonów • podaje najważniejsze funkcje hormonów roślinnych |
Uczeń: •
określa rolę auksyn, giberelin, cytokinin,
kwasu abscysynowego i etylenu w procesach wzrostu i
rozwoju roślin •
interpretuje wykres przedstawiający
zależność wpływu stężenia auksyn na wzrost korzeni i łodygi •
podaje przykłady wykorzystania fitohormonów
w rolnictwie |
Uczeń: •
przedstawia miejsca wytwarzania fitohormonów
•
wyjaśnia wpływ etylenu na dojrzewanie owoców
|
Uczeń: •
wyjaśnia, na czym polega synergistyczne •
wykazuje plejotropowe
działanie fitohormonów |
Uczeń: •
określa rolę fitohormonów mających znaczenie
w stymulowaniu reakcji obronnych roślin poddanych działaniu czynników
stresowych |
||||||
•
• |
Wzrost i rozwój roślin. Kiełkowanie nasion |
Uczeń: •
definiuje pojęcia: wzrost rośliny, rozwój
rośliny •
wymienia etapy ontogenezy rośliny •
wymienia etapy kiełkowania • wymienia czynniki, które wpływają na proces kiełkowania nasion |
Uczeń: •
opisuje etapy ontogenezy rośliny •
wymienia warunki spoczynku względnego •
opisuje przebieg kiełkowania nadziemnego •
przedstawia wpływ czynników wewnętrznych i
zewnętrznych na proces kiełkowania nasion • przedstawia przebieg kiełkowania nasion, uwzględniając charakterystyczne dla tego procesu zmiany fizjologiczne i morfologiczne |
Uczeń: •
omawia różnice miedzy spoczynkiem względnym •
określa różnice między kiełkowaniem
podziemnym a kiełkowaniem nadziemnym •
planuje i przeprowadza obserwacje różnych
typów kiełkowania •
charakteryzuje procesy wzrostu i rozwoju
embrionalnego rośliny dwuliściennej od momentu zapłodnienia do powstania
nasienia |
Uczeń: •
planuje i przeprowadza doświadczenia
określające wpływ wody, temperatury, światła i dostępu do tlenu na proces
kiełkowania nasion oraz interpretuje uzyskane wyniki |
Uczeń: •
wyjaśnia wpływ fitohormonów na spoczynek i
kiełkowanie nasion •
na podstawie przeprowadzonego doświadczenia
wykazuje i uzasadnia rolę liścieni we wzroście i rozwoju siewki |
||||||
•
• |
Rozwój wegetatywny |
Uczeń: •
opisuje etapy rozwoju wegetatywnego rośliny •
definiuje pojęcia: biegunowość, wernalizacja,
fotoperiodyzm, fitochrom •
wymienia sposoby rozmnażania wegetatywnego
roślin •
określa, czym są rośliny dnia krótkiego,
rośliny dnia długiego i rośliny neutralne •
podaje przykłady roślin monokarpicznych |
Uczeń: •
wskazuje rolę wierzchołków wzrostu •
charakteryzuje sposoby rozmnażania wegetatywnego roślin •
podaje, które etapy cyklu życiowego rośliny
składają się na stadium wegetatywne, a które – na generatywne •
określa różnicę między roślinami
monokarpicznymi a polikarpicznymi •
przedstawia przebieg zawiązywania się |
Uczeń: •
określa, na czym polega biegunowość rośliny •
porównuje rozmnażanie wegetatywne z
rozmnażaniem generatywnym roślin •
charakteryzuje rośliny krótkiego dnia (SDP),
rośliny długiego dnia (LDP) i rośliny neutralne (DNP) •
charakteryzuje procesy, które zachodzą w
okresie wzrostu wegetatywnego siewki •
omawia znaczenie wernalizacji w rozwoju
wybranej rośliny dwuletniej • omawia wpływ temperatury oraz długości dnia i nocy na zakwitanie roślin |
Uczeń: •
wyjaśnia rolę wierzchołków wzrostu •
wyjaśnia wpływ fitohormonów na rozwój
wegetatywny •
wyjaśnia mechanizm działania fitochromu • planuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem jest zbadanie biegunowości pędów rośliny |
Uczeń: •
wykazuje zależność przyrostu wtórnego od
działania tkanek twórczych i fitohormonów •
wyjaśnia mechanizm działania auksyn na
wzrost wydłużeniowy komórek •
wykazuje związek procesu zakwitania roślin
okrytozalążkowych |
||||||
•
|
Spoczynek |
Uczeń: •
definiuje spoczynek względny i bezwzględny
roślin |
Uczeń: •
charakteryzuje spoczynek względny i
bezwzględny roślin • przedstawia, w jaki sposób przebiega zimowy spoczynek drzew |
Uczeń: •
wyjaśnia wpływ fitohormonów (etylenu |
Uczeń: •
wyjaśnia rolę warstwy odcinającej w obrębie
ogonków liściowych |
Uczeń: • wyjaśnia znaczenie przystosowawcze spoczynku drzew rosnących w klimacie umiarkowanym |
||||||
•
•
|
Ruchy roślin |
Uczeń: •
przedstawia nastie i tropizmy jako reakcje
roślin na bodźce •
wymienia rodzaje ruchów roślin oraz podaje
ich przykłady •
przedstawia rodzaje bodźca •
podaje podstawową różnicę między tropizmem a
nastiami wynikającą z rodzaju bodźca •
wymienia typy tropizmów • wymienia rodzaje nastii |
Uczeń: •
wyjaśnia różnicę między tropizmami a
nastiami •
charakteryzuje rodzaje tropizmów i nastii •
planuje i przeprowadza obserwację
termonastii |
Uczeń: •
wyjaśnia mechanizm fototropizmu •
przedstawia mechanizm powstawania ruchów
wzrostowych i turgorowych •
wyjaśnia przyczynę odmiennej reakcji
korzenia •
omawia przykłady nastii • planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące różnice geotropizmu korzenia i pędu i interpretuje uzyskane wyniki |
Uczeń: •
wykazuje różnicę między tropizmem dodatnim a
tropizmem ujemnym •
wyjaśnia znaczenie auksyn w ruchach
wzrostowych roślin • planuje, przeprowadza i interpretuje wyniki doświadczenia wykazującego różnice między fototropizmem korzenia i pędu |
Uczeń: •
uzasadnia, że nastie mogą mieć charakter
ruchów turgorowych •
planuje i przeprowadza doświadczenie
wykazujące rolę stożka wzrostu |
||||||
•
•
|
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Funkcjonowanie roślin” |
|
||||||||||
5. Różnorodność bezkręgowców |
|
|||||||||||
•
•
|
Kryteria klasyfikacji zwierząt |
Uczeń: •
definiuje pojęcia: zwierzęta dwuwarstwowe i zwierzęta
trójwarstwowe, zwierzęta pierwouste i zwierzęta
wtórouste •
wymienia rodzaje bruzdkowania •
określa rodzaj symetrii ciała •
klasyfikuje i podaje przykłady zwierząt na
podstawie następujących kryteriów: wykształcenie tkanek, rodzaj symetrii ciała,
liczba listków zarodkowych, występowanie lub brak wtórnej jamy ciała,
przekształcenie się pragęby, sposób bruzdkowania |
Uczeń: •
wymienia etapy rozwoju zarodkowego u
zwierząt •
przedstawia podział zwierząt na acelomatyczne, pseudocelomatyczne
•
opisuje rodzaje bruzdkowania • przedstawia przebieg rozwoju zarodkowego zwierząt |
Uczeń: •
charakteryzuje przebieg •
wykazuje związek budowy ciała o symetrii
promienistej •
charakteryzuje zwierzęta celomatyczne,
pseudocelomatyczne •
i celomatyczne
•
wyjaśnia związek między ilością żółtka w
jaju a typem rozwoju u zwierząt |
Uczeń: •
klasyfikuje zwierzęta celomatyczne
ze względu na rodzaj segmentacji i obecność lub brak struny grzbietowej •
uzasadnia związek między symetrią ciała •
porównuje zwierzęta pierwouste
ze zwierzętami wtóroustymi pod kątem sposobu
powstawania otworu gębowego |
Uczeń: •
wyjaśnia, w jaki sposób powstaje otwór
gębowy, odbytowy oraz mezoderma u zwierząt pierwoustych
• na podstawie drzewa filogenetycznego wykazuje pokrewieństwo między grupami zwierząt |
|
|||||
• |
Gąbki – zwierzęta beztkankowe |
Uczeń: •
omawia środowisko i tryb życia gąbek •
przedstawia budowę gąbek •
wymienia typy budowy gąbek •
omawia podstawowe czynności życiowe gąbek •
podaje znaczenie gąbek |
Uczeń: •
opisuje bezpłciowy •
wymienia cechy odróżniające gąbki od innych
zwierząt • określa, jakie komórki biorą udział w odżywianiu się gąbek i przedstawia ich rolę w tym procesie |
Uczeń: •
wyjaśnia rolę komórek kołnierzykowych •
wyjaśnia znaczenie gąbek •
opisuje rolę mezohylu • wykazuje, że gąbki są filtratorami |
Uczeń: •
porównuje typy budowy ciała gąbek •
charakteryzuje ścianę ciała gąbek,
uwzględniając poszczególne jej elementy i ich rolę |
Uczeń: •
wykazuje związek budowy ciała i funkcji
poszczególnych komórek |
|
|||||
•
•
|
Tkanki zwierzęce. Tkanka nabłonkowa |
Uczeń: •
klasyfikuje tkanki zwierzęce •
definiuje pojęcie: tkanka •
omawia budowę tkanki nabłonkowej •
wymienia rodzaje nabłonków jednowarstwowych •
przedstawia funkcje tkanki nabłonkowej • wymienia połączenia międzykomórkowe u zwierząt |
Uczeń: •
rozpoznaje tkankę nabłonkową na preparacie
mikroskopowym, mikrofotografii, schemacie •
określa kryteria podziału nabłonków: na
podstawie liczby warstw komórek, kształtu komórek •
podaje funkcje gruczołów oraz dzieli te
struktury na gruczoły wydzielania wewnętrznego |
Uczeń: •
charakteryzuje nabłonki pod względem budowy,
pełnionej funkcji i miejsca występowania •
przedstawia znaczenie połączeń
międzykomórkowych |
Uczeń: •
wykazuje związek budowy tkanki nabłonkowej z
pełnioną funkcją •
wykazuje różnice między rodzajami połączeń
międzykomórkowych |
Uczeń: •
określa pochodzenie poszczególnych rodzajów
tkanek |
|
|||||
•
• |
Tkanka łączna |
Uczeń: •
wymienia cechy tkanki łącznej •
klasyfikuje tkanki łączne •
wymienia rodzaje tkanek łącznych •
przedstawia podstawowe funkcje tkanki
łącznej •
wymienia białka tkanki łącznej i podaje ich
funkcje •
wymienia przykłady tkanek łącznych
właściwych, podporowych i płynnych •
wymienia składniki osocza •
określa, czym jest hemolimfa • przedstawia budowę tkanki chrzęstnej i kostnej |
Uczeń: •
rozpoznaje różne tkanki łączne na
preparatach mikroskopowych, mikrofotografiach lub schematach •
charakteryzuje tkanki łączne właściwe,
podporowe i płynne •
podaje kryteria podziału tkanek łącznych: ze
względu na budowę i pełnione funkcje •
wskazuje funkcje tkanki chrzęstnej i kostnej • charakteryzuje poszczególne elementy morfotyczne krwi |
Uczeń: •
charakteryzuje pod względem budowy, roli •
porównuje rodzaje tkanek chrzęstnych i
kostnych pod względem budowy i miejsca występowania •
wyjaśnia, jakie znaczenie mają komórki
kościotwórcze |
Uczeń: •
wyjaśnia związek budowy tkanek podporowych •
porównuje skład |
Uczeń: •
wyjaśnia, w jaki sposób tkanka tłuszczowa
brunatna pełni funkcję termoregulacyjną •
wykazuje związek między występowaniem dużej
ilości włókien białkowych w tkance łącznej a miejscem jej występowania i
pełnioną funkcją |
|
|||||
•
|
Tkanki pobudliwe –
nerwowa |
Uczeń: •
podaje ogólne cechy budowy tkanki mięśniowej
•
omawia budowę i rolę elementów tkanki
nerwowej •
przedstawia budowę neuronu •
definiuje pojęcia: impuls nerwowy, synapsa,
łuk odruchowy •
wymienia nazwy receptorów •
wymienia rodzaje synaps (chemiczną i
elektryczną) •
podaje kolejne poziomy organizacji budowy
ciała zwierząt • wymienia układy narządów budujących ciała zwierząt |
Uczeń: •
rozpoznaje tkankę mięśniową i nerwową na
preparacie mikroskopowym, mikrofotografii, schemacie •
wymienia funkcje komórek glejowych •
przedstawia role poszczególnych układów
narządów •
podaje rolę wybranych receptorów |
Uczeń: •
charakteryzuje ruch mięśniowy •
opisuje poszczególne rodzaje tkanki
mięśniowej •
określa różnice budowy •
dzieli włókna nerwowe na włókna mielinowe •
opisuje drogę impulsu nerwowego od receptora
do efektora • wyjaśnia, na czym polega pobudliwość tkanki mięśniowej i nerwowej |
Uczeń: •
wyjaśnia związek budowy tkanki nerwowej i
mięśniowej •
porównuje pod względem budowy •
przyporządkowuje rodzaj bodźca i miejsce
występowania do właściwego typu receptora •
wyjaśnia przystosowania |
Uczeń: •
określa typ receptora ze względu na miejsce
pochodzenia bodźca •
wyjaśnia zmiany, jakie zachodzą w komórce
mięśnia w czasie skurczu |
|
|||||
•
|
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z treści dotyczących klasyfikacji zwierząt, gąbek i tkanek zwierzęcych |
|
||||||||||
•
|
Parzydełkowce – tkankowe zwierzęta dwuwarstwowe |
Uczeń: •
przedstawia środowisko i tryb życia
parzydełkowców •
przedstawia ogólną budowę ciała
parzydełkowców •
wymienia podstawowe czynności życiowe
parzydełkowców •
definiuje pojęcie: przemiana pokoleń •
podaje znaczenie parzydełkowców w przyrodzie
|
Uczeń: •
podaje nazwę typu układu nerwowego
parzydełkowców i omawia jego budowę •
omawia sposób wykonywania ruchów •
charakteryzuje sposoby rozmnażania się
parzydełkowców •
omawia sposób odżywiania się parzydełkowców • definiuje pojęcie ciałko brzeżne (ropalium) |
Uczeń: •
porównuje budowę polipa •
wymienia funkcje i miejsca występowania
poszczególnych rodzajów komórek ciała parzydełkowców •
charakteryzuje budowę ściany ciała parzydełkowca •
omawia przemianę pokoleń u parzydełkowców na
przykładzie chełbii modrej • wyjaśnia znaczenie parzydełkowców w przyrodzie i dla człowieka |
Uczeń: •
wskazuje podobieństwa i różnice między
wewnętrzną •
omawia budowę •
wyjaśnia rolę koralowców w tworzeniu raf
koralowych •
określa, które stadium w cyklu rozwojowym
chełbii rozmnaża się płciowo, a które bezpłciowo, podaje ich ploidalność |
Uczeń: •
wykazuje cechy pozwalające odróżnić parzydełkowce
od innych zwierząt •
uzasadnia twierdzenie, że mezoglei nie można
uznać za tkankę •
charakteryzuje grupy systematyczne
parzydełkowców i podaje przykłady ich przedstawicieli |
|
|||||
•
• |
Płazińce – zwierzęta spłaszczone grzbieto-brzusznie |
Uczeń: •
przedstawia ogólną budowę ciała płazińców •
definiuje pojęcia: żywiciel pośredni, żywiciel ostateczny,
obojnak, zapłodnienie krzyżowe •
wymienia grupy systematyczne należące do
płazińców i podaje ich przedstawicieli •
wymienia gatunki pasożytnicze płazińców,
które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia człowieka •
podaje, że ścianę ciała płazińców stanowi
wór powłokowo-mięśniowy •
podaje nazwę typów układów wydalniczego i
nerwowego płazińców •
omawia sposoby odżywiania się płazińców •
wymienia przykłady adaptacji tasiemców do
pasożytniczego trybu życia •
podaje żywicieli pośrednich •
omawia znaczenie płazińców w przyrodzie i
dla człowieka |
Uczeń: •
definiuje pojęcia: statocysta, partenogeneza •
wyjaśnia znaczenie nabłonka w postaci
syncytium u płazińców pasożytniczych •
przedstawia budowę wewnętrzną płazińców •
przedstawia sposoby rozmnażania się
płazińców •
proponuje działania profilaktyczne mające na
celu zmniejszenie prawdopodobieństwa zarażenia człowieka płazińcami
pasożytniczymi •
wyjaśnia, w jaki sposób • za pomocą schematu opisuje przebieg cyklu rozwojowego wybranych płazińców |
Uczeń: •
omawia budowę wora powłokowo-mięśniowego •
omawia budowę układu pokarmowego wypławka •
charakteryzuje budowę układu nerwowego
płazińców •
omawia budowę i funkcje układu wydalniczego
płazińców •
przedstawia cykl rozwojowy tasiemca
nieuzbrojonego, tasiemca uzbrojonego, bruzdogłowca szerokiego |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę układu rozrodczego
płazińców •
wykazuje różnicę między rozwojem prostym a
rozwojem złożonym u płazińców •
porównuje przebieg cykli rozwojowych |
Uczeń: •
określa cechy pozwalające odróżnić płazińce
od innych zwierząt, uzasadnia swój wybór |
|
|||||
•
|
Wrotki – zwierzęta z aparatem rzęskowym |
Uczeń: •
podaje ogólną budowę ciała wrotków •
definiuje pojęcie: heterogonia •
przedstawia pokrycie ciała wrotków •
analizuje schemat budowy wewnętrznej wrotków •
podaje nazwę typu układu wydalniczego
wrotków •
omawia znaczenie wrotków |
Uczeń: •
wyjaśnia, w jaki sposób •
przedstawia budowę wewnętrzną wrotków |
Uczeń: •
określa różnicę w pokryciu ciała płazińców i
wrotków •
charakteryzuje budowę poszczególnych układów
wewnętrznych wrotków •
charakteryzuje cykl rozwojowy wrotka |
Uczeń: •
wykazuje, że wrotki są filtratorami •
wyjaśnia rolę aparatu rzęskowego •
porównuje budowę układu pokarmowego płazińca
z budową układu pokarmowego wrotka |
Uczeń: •
na podstawie schematu przedstawiającego
rozwój wrotka wyjaśnia proces heterogonii •
na podstawie różnej literatury opracowuje |
|
|||||
•
• |
Nicienie – zwierzęta o obłym, nieczłonowanym ciele |
Uczeń: •
przedstawia ogólną budowę ciała nicieni •
definiuje pojęcia: dymorfizm płciowy, oskórek, linienie •
wymienia gatunki pasożytnicze nicieni, które
mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia człowieka •
określa, że ścianę ciała nicieni stanowi wór
powłokowo- •
podaje nazwę typu
układu wydalniczego nicieni •
wymienia przykłady adaptacji wybranych
nicieni do pasożytniczego trybu życia •
podaje żywicieli wybranych nicieni •
wskazuje drogi zarażenia człowieka
nicieniami pasożytniczymi •
omawia znaczenie nicieni |
Uczeń: •
przedstawia budowę wewnętrzną nicieni •
przedstawia sposoby rozwoju nicieni •
proponuje działania profilaktyczne mające na
celu zmniejszenie prawdopodobieństwa zarażenia człowieka nicieniami
pasożytniczymi •
wyjaśnia, w jaki sposób •
na podstawie schematu cyklu rozwojowego
włośnia krętego i glisty ludzkiej omawia przebieg tych cyklów |
Uczeń: •
omawia pokrycie ciała •
charakteryzuje budowę układu pokarmowego
nicieni •
omawia budowę układów wydalniczego i
nerwowego nicieni •
wyjaśnia sposób rozmnażania się i rozwoju
nicieni •
charakteryzuje cykl rozwojowy glisty
ludzkiej •
wykazuje, że u nicieni występuje pseudoceloma |
Uczeń: •
wykazuje związek budowy nicienia ze środowiskiem
życia, •
wyjaśnia, dlaczego |
Uczeń: •
uzasadnia wybór tych cech, które pozwalają
odróżnić nicienie od innych zwierząt •
wyróżnia cechy nicieni, które pozwoliły tym
zwierzętom opanować różnorodne środowiska, |
|
|||||
• |
Pierścienice –
bezkręgowce |
Uczeń: •
przedstawia ogólną budowę ciała pierścienic •
definiuje pojęcia: segmentacja (metameria), hydroszkielet,
cefalizacja, zapłodnienie krzyżowe •
charakteryzuje tryb życia pierścienic •
wymienia grupy systematyczne należące do
pierścienic i podaje ich przedstawicieli •
podaje nazwę typu układu wydalniczego
pierścienic •
wymienia cechy budowy anatomicznej wspólne
dla wszystkich pierścienic •
wymienia cechy budowy pijawek o znaczeniu
adaptacyjnym do pasożytniczego trybu życia • omawia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka |
Uczeń: •
omawia budowę układu pokarmowego pierścienic
•
omawia wewnętrzną budowę ciała pierścienic
na przykładzie dżdżownicy •
wyjaśnia, w jaki sposób •
omawia budowę układów krwionośnego i
nerwowego u pierścienic •
omawia sposób rozmnażania się pierścienic •
opisuje funkcjonowanie narządów zmysłów •
wyjaśnia, na czym polega zapłodnienie
krzyżowe |
Uczeń: •
wyjaśnia różnicę między metamerią homonomiczną •
wymienia funkcje parapodiów •
charakteryzuje budowę •
opisuje, na czym polega cefalizacja •
omawia pokrycie ciała •
podaje podobieństwa •
wyjaśnia znaczenie siodełka u skąposzczetów
i pijawek •
omawia etapy ruchu lokomotorycznego na
przykładzie dżdżownicy |
Uczeń: •
omawia budowę morfologiczną odcinka
głowowego ciała nereidy •
omawia budowę morfologiczną parapodium
nereidy •
wyjaśnia działanie szkieletu hydraulicznego
u dżdżownicy •
wykazuje związek między budową morfologiczną
• podaje cechy budowy odróżniające pijawki od innych pierścienic |
Uczeń: •
wymienia barwniki oddechowe pierścienic •
wyjaśnia rolę komórek chloragogenowych
•
uzasadnia różnice |
|
|||||
•
•
• |
Stawonogi – zwierzęta |
Uczeń: •
przedstawia ogólną budowę ciała stawonogów •
dzieli stawonogi na trzy podtypy:
skorupiaki, szczekoczułkopodobne i tchawkodyszne
(owady i wije) •
definiuje pojęcia: przeobrażenie zupełne,
przeobrażenie niezupełne, imago, poczwarka •
wymienia i charakteryzuje środowiska, w
których żyją stawonogi •
przedstawia budowę powłoki ciała stawonogów •
podaje przedstawicieli skorupiaków,
pajęczaków, owadów i wijów •
porównuje grupy stawonogów pod względem
liczby par odnóży i tagm •
podaje nazwy narządów wymiany gazowej
stawonogów •
określa układ nerwowy stawonogów jako
łańcuszkowy •
wskazuje położenie poszczególnych układów
narządów na schemacie budowy stawonoga •
podaje nazwy narządów wydalania i
osmoregulacji • omawia przebieg rozwoju złożonego z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym |
Uczeń: •
wymienia typy aparatów gębowych owadów i
podaje przykłady owadów, •
wymienia typy odnóży owadów i podaje
przykłady owadów, u których one występują •
omawia budowę, liczbę •
wymienia rodzaje ruchów wykonywanych przez
stawonogi •
definiuje pojęcia: miksocel, hemolimfa •
wymienia przykłady zwierząt o rozwoju
złożonym z przeobrażeniem zupełnym i niezupełnym • omawia różne sposoby odżywiania się stawonogów w zależności od rodzaju spożywanego pokarmu |
Uczeń: •
porównuje budowę morfologiczną i anatomiczną
skorupiaków, pajęczaków, owadów i wijów •
omawia budowę układu pokarmowego i
wydalniczego stawonogów •
porównuje budowę narządów oddechowych
stawonogów żyjących •
omawia sposób działania otwartego układu
krwionośnego stawonogów •
przedstawia budowę łańcuszkowego układu
nerwowego, typowego dla większości stawonogów •
wyjaśnia, na czym polegają partenogeneza i
heterogonia • wyjaśnia rolę pokładełka |
Uczeń: •
uzasadnia, że stawonogi przystosowały się do
pobierania różnorodnego pokarmu •
wyjaśnia rolę ostiów
•
omawia budowę oka złożonego występującego •
wyjaśnia rolę narządów tympanalnych
•
porównuje budowę anatomiczną skorupiaków,
szczękoczułkowców •
wymienia przystosowania •
wyjaśnia różnice •
wyjaśnia regulację hormonalną u owadów na
przykładzie regulacji procesu linienia |
Uczeń: •
podaje i wyjaśnia zalety oraz wady
wynikające •
porównuje stawonogi wodne i lądowe pod
względem budowy narządów wydalniczych oraz usuwanych produktów przemiany
materii •
podaje cechy, które pozwalają odróżnić
stawonogi od innych zwierząt i uzasadnia swój wybór |
|
|||||
•
|
Różnorodność |
Uczeń: •
przedstawia podział pajęczaków na skorpiony,
roztocze, kosarze, pająki •
przedstawia podział owadów na ważki, rybiki,
prostoskrzydłe, pchły, pluskwiaki, chrząszcze, błonkoskrzydłe, motyle • omawia znaczenie stawonogów w przyrodzie i dla człowieka |
Uczeń: •
charakteryzuje skorupiaki, szczękoczułkowce
oraz tchawkodyszne • podaje podział podtypu tchawkodysznych na owady i wije |
Uczeń: •
przedstawia podział podtypu skorupiaki na
gromady: skrzelonogi, wąsonogi, pancerzowce • uzasadnia przynależność raka szlachetnego do pancerzowców |
Uczeń: •
wyjaśnia znaczenie stawonogów w przyrodzie i
dla człowieka •
przedstawia kryterium podziału podtypu tkawkodyszne na gromady: wije i owady |
Uczeń: • wyjaśnia różnice między poszczególnymi grupami stawonogów |
|
|||||
•
|
Mięczaki – zwierzęta o miękkim niesegmentowanym ciele |
Uczeń: •
charakteryzuje środowisko życia mięczaków •
definiuje pojęcia: tarka, anabioza •
przedstawia ogólną budowę ciała mięczaków na
przykładzie ślimaka •
wymienia cechy budowy charakterystyczne dla
wszystkich przedstawicieli mięczaków •
przedstawia podział mięczaków na ślimaki,
małże •
wymienia przykłady gatunków należących do
poszczególnych grup mięczaków • omawia znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka |
Uczeń: •
omawia budowę układu pokarmowego mięczaków •
charakteryzuje rozmnażanie się mięczaków •
wykazuje, że małże są filtratorami •
wyjaśnia, w jaki sposób zachodzi przepływ
krwi |
Uczeń: •
wyjaśnia budowę i funkcje muszli u mięczaków •
charakteryzuje budowę •
omawia budowę układu krwionośnego głowonogów
•
omawia budowę układu nerwowego mięczaków •
omawia wydalanie |
Uczeń: •
porównuje budowę zewnętrzną i budowę muszli
u poszczególnych gromad mięczaków •
wyjaśnia znaczenie mięczaków w przyrodzie i
dla człowieka •
wskazuje charakterystyczne cechy budowy
morfologicznej poszczególnych grup mięczaków umożliwiające ich identyfikację |
Uczeń: •
uzasadnia twierdzenie, że głowonogi są
mięczakami o najwyższym stopieniu złożoności budowy •
wymienia cechy budowy pozwalające odróżnić
mięczaki od innych zwierząt, a następnie uzasadnia swój wybór •
charakteryzuje grupy mięczaków |
|
|||||
• |
Szkarłupnie – bezkręgowe zwierzęta wtórouste |
Uczeń: •
charakteryzuje środowisko •
przedstawia ogólną budowę ciała szkarłupni •
podaje podział szkarłupni na liliowce,
rozgwiazdy, wężowidła, strzykwy i jeżowce •
wymienia funkcje układu wodnego
(ambulakralnego) szkarłupni • omawia znaczenie szkarłupni w przyrodzie i życiu człowieka |
Uczeń: •
omawia czynności życiowe szkarłupni |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę wewnętrzną szkarłupni
na przykładzie rozgwiazdy •
omawia sposób odżywiania się i budowę układu
pokarmowego szkarłupni •
wyjaśnia, w jaki sposób zachodzą wymiana
gazowa, transport substancji oraz wydalanie i osmoregulacja •
charakteryzuje budowę |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę układu nerwowego
szkarłupni •
wyjaśnia znaczenie szkarłupni w przyrodzie • omawia sposób rozmnażania się szkarłupni |
Uczeń: •
wykazuje, iż szkarłupnie są nietypowymi
bezkręgowcami, uwzględniając ich cechy regresywne i progresywne •
porównuje tryb życia |
|
|||||
•
|
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności od parzydełkowców do szkarłupni |
|
||||||||||
6. Różnorodność strunowców |
|
|||||||||||
•
|
Charakterystyka strunowców |
Uczeń: •
wymienia cechy wspólne strunowców •
wymienia podtypy strunowców: bezczaszkowce,
osłonice i kręgowce •
przedstawia środowisko i tryb życia
lancetnika •
podaje nazwę układu wydalniczego lancetnika •
definiuje pojęcia: miomer, miosepta, struna grzbietowa, solenocyt •
przedstawia budowę ciała lancetnika •
omawia podstawowe czynności życiowe
lancetnika |
Uczeń: •
przedstawia drzewo rodowe strunowców •
na podstawie schematu opisuje układ
krwionośny lancetnika •
opisuje rozwój lancetnika •
porównuje ogólny plan budowy bezkręgowców i
strunowców •
podaje nazwy grup zwierząt należących do
strunowców |
Uczeń: • omawia funkcje
życiowe bezczaszkowców na przykładzie lancetnika •
wykazuje, że lancetnik jest filtratorem •
charakteryzuje zewnętrzną i wewnętrzną
budowę ciała lancetnika |
Uczeń: • analizuje drzewo
rodowe strunowców • wymienia i opisuje
cechy lancetnika decydujące o przynależności do strunowców |
Uczeń: • porównuje budowę •
wykazuje, że przedstawione drzewo rodowe
odzwierciedla ewolucyjny rozwój strunowców •
przedstawia środowisko życia żachwy • opisuje funkcje życiowe osłonic na przykładzie żachwy |
||||||
•
|
Cechy charakterystyczne kręgowców |
Uczeń: •
wymienia cechy wspólne wszystkich kręgowców •
wymienia grupy kręgowców •
omawia pokrycie ciała kręgowców,
uwzględniając budowę skóry •
wymienia wytwory skóry •
definiuje pojęcia: organizm ektotermiczny, organizm endotermiczny •
podaje przykłady zwierząt stałocieplnych •
podaje typy narządów wymiany gazowej u
kręgowców •
podaje funkcje układu nerwowego,
krwionośnego oddechowego, szkieletowego, oddechowego i krwionośnego •
opisuje środowisko i tryb życia krągłoustych |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę zewnętrzną i
wewnętrzną oraz funkcje życiowe krągłoustych na przykładzie minoga •
wykazuje różnice między organizmami
stałocieplnymi a organizmami zmiennocieplnymi • podaje przykłady organizmów, które są ektotermami, oraz tych, które nazywane są endotermami |
Uczeń: •
omawia pochodzenie kosteczek słuchowych •
charakteryzuje wybrane układy narządów:
skórę, układy nerwowy, krwionośny, oddechowy, szkieletowy, nerwowy •
przedstawia przykłady sposobów regulacji
temperatury ciała u zwierząt endotermicznych •
wyjaśnia sposoby pozyskiwania przez kręgowce
ciepła niezbędnego do ogrzania organizmu |
Uczeń: •
porównuje cechy głównych grup kręgowców •
wymienia cechy krągłoustych świadczące o
tym, że są najniżej uorganizowanymi kręgowcami • na podstawie cech pozwalających rozróżnić poszczególne grupy kręgowców, identyfikuje wybrane organizmy jako przedstawicieli danej grupy systematycznej kręgowców |
Uczeń: •
omawia etapy ewolucji łuków skrzelowych •
wyjaśnia przyczyny zróżnicowania układu
oddechowego u różnych grup kręgowców •
wyjaśnia, czym jest bilans cieplny u ptaków |
||||||
•
•
• |
Ryby – żuchwowce pierwotnie wodne |
Uczeń: •
wymienia cechy charakterystyczne ryb •
wymienia płetwy parzyste •
na podstawie schematu omawia ogólną budowę
ciała ryb •
wymienia rodzaje łusek •
podaje podział ryb na trzy gromady:
chrzęstnoszkieletowe, promieniopłetwe •
definiuje pojęcia: tarło, ikra, tryskawka, osmoregulacja •
charakteryzuje pokrycie ciała ryb, wskazując
te cechy, które stanowią przystosowanie do życia w wodzie •
przedstawia budowę •
wymienia azotowe produkty przemiany materii
u ryb •
wymienia typy nerek u ryb •
charakteryzuje sposób rozmnażania się ryb •
wymienia przystosowania ryb do życia w
środowisku wodnym •
podaje cel i rodzaje wędrówek ryb •
omawia znaczenie ryb |
Uczeń: •
opisuje rodzaje łusek •
charakteryzuje gromady ryb •
wykazuje związek kształtu ciała ryb z
warunkami, •
wyjaśnia mechanizm wymiany gazowej u ryb •
wyjaśnia znaczenie linii bocznej •
omawia budowę skrzeli ryb •
definiuje pojęcie: serce żylne •
omawia znaczenie •
omawia budowę •
opisuje rozmnażanie •
podaje przykłady potwierdzające, że kształt
ciała ryby odbiegający od typowego dla nich wzorca wynika z adaptacji do
życia w różnych warunkach środowiska wodnego •
opisuje wędrówki ryb na przykładach • podaje, jakie elementy ciała ryby biorą udział podczas poruszania się tych zwierząt w wodzie |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę •
omawia elementy budowy układu pokarmowego
ryb •
omawia budowę i funkcje układu oddechowego
ryb •
omawia budowę układu nerwowego ryb •
omawia działanie pokryw skrzelowych i
tryskawki u ryb •
wyjaśnia, na czym polega mechanizm
przeciwprądów •
charakteryzuje budowę •
opisuje, w jaki sposób zachodzi
osmoregulacja u ryb kostnoszkieletowych słodkowodnych, kostnoszkieletowych
słonowodnych •
uzasadnia, że ryby są dobrze przystosowane
do życia •
wyjaśnia znaczenie ryb |
Uczeń: •
przedstawia budowę mózgowia u ryby kostnoszkieletowej
•
proponuje działania mające na celu ochronę
różnorodności gatunkowej ryb •
wykazuje na podstawie cech morfologicznych •
wyjaśnia mechanizm poruszania się ryb w
wodzie •
wyjaśnia, na jakiej zasadzie u ryb
chrzęstnoszkieletowych, słonowodnych |
Uczeń: •
wykazuje konieczność regulacji osmotycznej •
wykazuje różnice między rybami
chrzęstnoszkieletowymi •
uzasadnia, że działalność człowieka jest
zagrożeniem dla różnorodności biologicznej ryb •
uzasadnia, że rybom prowadzącym przydenny
tryb życia nie jest potrzebny jest pęcherz pławny •
wykazuje związek między środowiskiem życia
ryb (słonowodne •
wyjaśnia, w jakim celu niektóre ryby mają
narządy elektryczne |
||||||
•
• |
Płazy – kręgowce dwuśrodowiskowe |
Uczeń: •
charakteryzuje środowisko życia płazów •
wyjaśnia pojęcia: hibernacja, zwierzęta ureoteliczne,
skrzek, kijanka •
przedstawia budowę i funkcje skóry płazów •
podaje nazwy rzędów płazów: ogoniaste,
bezogonowe •
wymienia główne elementy szkieletu osiowego
żaby •
wymienia narządy wymiany gazowej u dorosłych
płazów •
wymienia elementy układu wydalniczego płaza •
wymienia cechy charakterystyczne układu
krwionośnego płazów, w tym budowy serca •
omawia rozmnażanie się płazów •
wymienia przystosowania płazów do życia w
środowisku wodnym i w środowisku lądowym •
omawia znaczenie płazów |
Uczeń: •
opisuje sposoby poruszania się płazów •
opisuje sposoby wymiany gazowej u dorosłych
płazów i ich larw •
charakteryzuje różnorodność gatunkową
płazów, uwzględniając podział na rzędy: ogoniaste, bezogonowe i beznogie •
charakteryzuje rozwój płazów bezogonowych na
przykładzie żaby •
podaje nazwę elementu, który zapobiega
mieszaniu się obu rodzajów krwi (odtlenowanej •
przedstawia rozwój płazów bezogonowych •
opisuje cechy płazów, które umożliwiają im
życie na lądzie, oraz te, które umożliwiają im życie |
Uczeń: •
omawia cechy budowy •
charakteryzuje budowę układu pokarmowego i
sposób odżywiania się płazów •
omawia budowę układu oddechowego płazów •
charakteryzuje budowę układu nerwowego
płazów •
wyjaśnia znaczenie poszczególnych narządów
zmysłów płazów •
omawia proces wydalania •
charakteryzuje rozmnażanie i rozwój płazów •
wymienia charakterystyczne cechy budowy i
trybu życia kijanek •
proponuje działania mające na celu ochronę
różnorodności gatunkowej płazów •
wyjaśnia, w jaki sposób płazy są
przystosowane do życia w środowiska wodnym • opisuje zjawisko neotenii |
Uczeń: •
wyjaśnia mechanizm wentylacji płuc u żaby •
przedstawia budowę mózgowia płaza •
wyjaśnia, dlaczego – pomimo braku przegrody
w komorze serca – do tkanek docelowych płazów jest dostarczana odpowiednia
ilość tlenu •
wykazuje różnice między wentylacją płuc •
analizuje modyfikacje budowy i czynności
wybranych narządów zmysłów u płazów związane z ich funkcjonowaniem •
uzasadnia znaczenie budowy poszczególnych
narządów i układów narządów |
Uczeń: •
wyjaśnia, dlaczego zdecydowana większość
płazów nie może przetrwać w środowisku suchym •
uzasadnia, że działalność człowieka może być
zagrożeniem dla różnorodności biologicznej płazów •
wyjaśnia związek
między wykształceniem narządu wymiany gazowej w postaci płuc a modyfikacją
budowy układu krwionośnego u płazów |
||||||
•
• |
Gady – pierwsze owodniowce |
Uczeń: •
charakteryzuje środowisko życia gadów •
przedstawia sposób odżywiania się gadów •
przedstawia budowę i funkcje skóry gadów •
wymienia główne elementy szkieletu osiowego
jaszczurki •
wymienia elementy układu wydalniczego gada •
definiuje pojęcia: błony płodowe, owodniowce,
akomodacja, zwierzę urykoteliczne •
wymienia cechy charakterystyczne układu
krwionośnego gada, w tym budowy serca •
omawia rozmnażanie się •
wymienia błony płodowe •
wyróżnia rzędy gadów: żółwie, krokodyle,
hatterie •
wymienia przystosowania •
omawia znaczenie gadów |
Uczeń: •
wymienia cechy pokrycia ciała gadów, które
stanowią adaptacje do życia w środowisku lądowym •
przedstawia cechy budowy oraz funkcje
szkieletu gadów na przykładzie jaszczurki •
omawia budowę układu wydalniczego gadów •
charakteryzuje różnorodność gatunkową gadów,
uwzględniając podział na rzędy: żółwie, krokodyle, hatterie •
charakteryzuje rozwój gadów na przykładzie
jaszczurki •
omawia budowę •
podaje nazwy typów czaszek gadów •
uzasadnia, że gady muszą prowadzić oszczędną
gospodarkę wodną |
Uczeń: •
wskazuje kryterium, na podstawie którego
została utworzona systematyka gadów •
proponuje działania mające na celu ochronę
różnorodności gatunkowej gadów •
omawia cechy budowy •
wykazuje, że gady to zwierzęta
zmiennocieplne (ektotermiczne) •
charakteryzuje budowę układu pokarmowego i
sposób odżywiania się gadów •
omawia budowę układu oddechowego gadów •
charakteryzuje budowę układu nerwowego gadów •
omawia proces wydalania •
charakteryzuje rozmnażanie i rozwój gadów •
wyjaśnia, w jaki sposób gady są
przystosowane do życia w środowisku lądowym |
Uczeń: •
wyjaśnia rolę częściowej przegrody
występującej w komorze serca u większości gadów •
przedstawia budowę •
omawia proces wentylacji płuc u gadów •
porównuje proces wydalania u gadów żyjących
na lądzie •
uzasadnia, że sposób rozmnażania i rozwoju
gadów stanowi adaptację do życia na lądzie •
wyjaśnia, dlaczego – pomimo braku całkowitej
przegrody •
wyjaśnia, jakie znaczenie dla gadów miało
wykształcenie klatki piersiowej •
wymienia funkcje poszczególnych błon
płodowych u gadów •
uzasadnia znaczenie budowy poszczególnych
narządów i układów narządów |
Uczeń: •
uzasadnia, że działalność człowieka może być
zagrożeniem dla różnorodności biologicznej gadów •
wykazuje, że produkcja •
wykazuje, że dobrze rozwinięte kresomózgowie
i móżdżek są cennymi przystosowaniami gada do życia w środowisku lądowym •
wyjaśnia, w jaki sposób gady radzą sobie |
||||||
•
• |
Ptaki – latające zwierzęta pokryte piórami |
Uczeń: •
charakteryzuje środowisko życia ptaków •
omawia ogólną budowę ciała ptaków •
definiuje pojęcia: zwierzę stałocieplne (endotermiczne), kości pneumatyczne, gniazdowniki, zagniazdowniki •
wymienia rodzaje piór •
przedstawia budowę i funkcję pióra •
wymienia wytwory naskórka •
omawia budowę jaja ptaków •
wymienia przykłady ptaków odżywiających się
różnym pokarmem i zamieszkujących różne środowiska •
wymienia przystosowania ptaków drapieżnych •
wymienia główne elementy szkieletu ptaka •
wymienia części przewodu pokarmowego ptaka •
wymienia elementy układu wydalniczego ptaka •
wymienia cechy charakterystyczne układu
krwionośnego ptaka, w tym budowy serca •
omawia rozmnażanie się •
wymienia przystosowania •
omawia znaczenie ptaków |
Uczeń: •
opisuje budowę •
porównuje gniazdowniki •
wyjaśnia rolę gruczołu kuprowego •
wymienia i opisuje cechy pokrycia ciała
ptaków, które stanowią adaptacje do lotu •
przedstawia cechy budowy oraz funkcje
szkieletu ptaków •
klasyfikuje ptaki •
omawia budowę układu wydalniczego ptaków •
omawia budowę układu rozrodczego ptaków •
podaje znaczenie worków powietrznych
występujących u ptaków •
charakteryzuje przystosowania ptaków do
zdobywania pokarmu •
podaje przystosowania ptaków, które
odżywiają się ziarnami i pestkami •
podaje przystosowania •
charakteryzuje przystosowania ptaków, które
odżywiają się pokarmem roślinnym |
Uczeń: •
charakteryzuje budowę szkieletu ptaka na
przykładzie gęgawy •
przedstawia budowę skrzydła ptaka •
wymienia elementy budowy mózgowia ptaków •
charakteryzuje rozmieszczenie i funkcje
worków powietrznych •
charakteryzuje budowę •
analizuje cechy budowy morfologicznej i
anatomicznej oraz cechy fizjologiczne będące adaptacjami ptaków do lotu •
proponuje działania mające na celu ochronę
ptaków •
charakteryzuje budowę układu pokarmowego i
sposób odżywiania się ptaków •
omawia budowę układu oddechowego ptaków •
charakteryzuje rozmnażanie i rozwój ptaków •
wykazuje związek obecności kości
pneumatycznych |
Uczeń: •
przedstawia budowę •
omawia zjawisko wędrówek ptaków •
wykazuje, że ptaki są stałocieplne
(endotermiczne) •
wyjaśnia cel tworzenia wypluwek przez
niektóre ptaki •
wyjaśnia znaczenie obecności żołądka
dwukomorowego •
wykazuje związek bardzo dobrze rozwiniętego
narządu wzroku, kresomózgowia oraz móżdżku z trybem życia ptaków • wyjaśnia zjawisko wentylacji płuc u ptaków podczas lotu |
Uczeń: •
wyjaśnia, na czym polega i jaki jest cel
pierzenia się ptaków •
wyjaśnia znaczenie układów oddechowego • wyjaśnia, dlaczego mechanizm podwójnego oddychania stanowi przystosowanie ptaków do lotu |
||||||
•
• |
Ssaki – kręgowce wszechstronne i ekspansywne |
Uczeń: •
charakteryzuje środowisko życia ssaków •
opisuje cechy charakterystyczne wyłącznie
dla ssaków •
wymienia nazwy podgromad ssaków: prassaki,
ssaki niższe, ssaki wyższe (łożyskowce) •
wymienia najważniejsze rzędy ssaków łożyskowych •
charakteryzuje pokrycie ciała ssaków •
wymienia wytwory naskórka •
wymienia główne elementy szkieletu ssaków •
wymienia i podaje znaczenie kosteczek
słuchowych, znajdujących się w uchu środkowym ssaków •
podaje cechy charakterystyczne układu
krwionośnego ssaków, w tym budowy serca •
wymienia rodzaje zębów •
definiuje pojęcia: difiodontyzm, heterodontyzm, kosmek jelitowy,
akomodacja, zwierzę ureoteliczne •
podaje rolę wątroby i trzustki •
przedstawia budowę układu oddechowego ssaków
•
wyjaśnia rolę pęcherzyków płucnych •
wymienia sposoby rozrodu ssaków •
omawia znaczenie ssaków |
Uczeń: •
określa cechy, które pozwalają ssakom na
utrzymanie stałej temperatury ciała •
opisuje ssaki jako grupę monofiletyczną •
podaje znaczenie łożyska •
omawia budowę układu wydalniczego oraz
sposób wydalania i osmoregulacji •
charakteryzuje rodzaje zębów •
opisuje rodzaje i funkcje gruczołów:
łojowych, potowych, zapachowych •
charakteryzuje budowę układu pokarmowego
ssaków i rolę poszczególnych jego narządów •
opisuje rozmnażanie |
Uczeń: •
omawia budowę szkieletu ssaków •
charakteryzuje narządy zmysłów ssaków •
porównuje sposoby rozmnażania się stekowców,
torbaczy i łożyskowców •
charakteryzuje budowę przewodu pokarmowego •
charakteryzuje różnorodność ssaków,
uwzględniając ich podział systematyczny •
podaje różnice w procesie rozmnażania się
ssaków łożyskowych i torbaczy •
wyjaśnia znaczenie endosymbiontów
w trawieniu pokarmu u roślinożerców •
wyjaśnia, na czym polega echolokacja |
Uczeń: •
przedstawia budowę •
wyjaśnia proces akomodacji oka •
wyjaśnia, na czym polega specjalizacja
uzębienia ssaków •
uzasadnia różnice •
uzasadnia, że uzębienie ssaków jest tekodontyczne • porównuje budowę układu krwionośnego ssaków z budową układów krwionośnych pozostałych kręgowców |
Uczeń: •
wykazuje na przykładach, w jaki sposób
ssaki, aby przetrwać •
wyjaśnia, na przykładzie wybranych przez
siebie gatunków, przystosowania ssaków do wysokiej temperatury środowiska •
uzasadnia, że niektóre ssaki są
przystosowane do życia w określonym środowisku (pod ziemią, na gałęziach, w
powietrzu) •
analizuje etapy ewolucji układu nerwowego
kręgowców •
wykazuje różnice •
uzasadnia związek między rodzajem wydalanych
azotowych produktów przemiany materii a środowiskiem życia kręgowców |
||||||
•
•
|
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Różnorodność strunowców” |
|||||||||||