Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
Stopień
dopuszczający
Stopień dopuszczający można
wystawić uczniowi, który przyswoił treści konieczne. Taki uczeń
z pomocą nauczyciela jest w
stanie nadrobić braki w podstawowych umiejętnościach.
Stopień
dostateczny
Stopień dostateczny może
otrzymać uczeń, który opanował wiadomości podstawowe i z niewielką pomocą
nauczyciela potrafi rozwiązać podstawowe problemy. Analizuje również proste
zależności, a także próbuje porównywać, wnioskować i zajmować określone
stanowisko.
Stopień
dobry
Stopień dobry można wystawić
uczniowi, który przyswoił treści rozszerzające, właściwie stosuje terminologię
przedmiotową, a także wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów znanych z
lekcji
i podręcznika, rozwiązuje typowe
problemy z wykorzystaniem poznanych metod, samodzielnie pracuje z
podręcznikiem i materiałem źródłowym oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Stopień
bardzo dobry
Stopień bardzo dobry może
otrzymać uczeń, który opanował treści dopełniające. Potrafi on samodzielnie
interpretować zjawiska oraz bronić swych poglądów.
Stopień
celujący
Stopień celujący może otrzymać
uczeń, który opanował treści wykraczające poza informacje zawarte w
podręczniku. Potrafi on selekcjonować i hierarchizować wiadomości, z powodzeniem
bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, a także pod okiem
nauczyciela prowadzi własne prace badawcze.
Formy sprawdzania wiedzy
: odpowiedź ustna waga
oceny 2
kartkówka,
waga oceny 2
sprawdzian
waga oceny 3 / 4
praca na
lekcji
waga oceny 1
zadanie domowe waga
oceny 1
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. Biologia na czasie 2. Zakres podstawowy
Temat |
Poziom wymagań |
||||
ocena dopuszczająca |
ocena dostateczna |
ocena dobra |
ocena bardzo dobra |
ocena celująca |
|
1. Organizm człowieka jako funkcjonalna całość |
|||||
1. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka |
Uczeń: · przedstawia
hierarchiczną budowę organizmu · definiuje pojęcia:
komórka, tkanka, narząd, układ narządów, organizm · wymienia nazwy
układów narządów · rozpoznaje na
ilustracjach poszczególne elementy organizmu · wymienia główne
funkcje poszczególnych układów narządów · definiuje
pojęcie homeostaza |
Uczeń: · omawia główne
funkcje poszczególnych układów narządów · przedstawia
podstawowe powiązania funkcjonalne między narządami · przedstawia
podstawowe powiązania funkcjonalne między układami narządów w obrębie
organizmu · charakteryzuje
poszczególne układy narządów · wymienia
parametry istotne w utrzymywaniu homeostazy |
Uczeń: · wykazuje
związek budowy narządów z pełnionymi przez nie funkcjami · przedstawia
powiązania funkcjonalne między narządami w obrębie poszczególnych układów · przedstawia
powiązania funkcjonalne między układami narządów · wyjaśnia
mechanizmy warunkujące homeostazę |
Uczeń: · dowodzi, że
ciało człowieka stanowi wielopoziomową strukturę · podaje na
podstawie różnych źródeł wiedzy przykłady narządów współpracujących ze sobą i
wyjaśnia, na czym polega ich współpraca |
Uczeń: · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, że między narządami |
2. Tkanki: nabłonkowa, mięśniowa i nerwowa |
Uczeń: · klasyfikuje
tkanki zwierzęce · przedstawia
budowę i rolę tkanek: nabłonkowej, mięśniowej i nerwowej · rozpoznaje na
schematach tkanki: nabłonkową, mięśniową |
Uczeń: · rozpoznaje
tkanki: nabłonkową, mięśniową, nerwową podczas obserwacji preparatów pod
mikroskopem, na schematach, mikrofotografiach przedstawiających obraz spod
mikroskopu · klasyfikuje
tkanki na podstawie kształtu i liczby warstw komórek · charakteryzuje
tkankę mięśniową: przedstawia jej rodzaje, budowę, sposób funkcjonowania · charakteryzuje
tkankę nerwową |
Uczeń: · wykonuje
schematyczne rysunki tkanek zwierzęcych · charakteryzuje
nabłonki pod względem budowy, roli i miejsca występowania · porównuje
tkankę mięśniową gładką z tkanką poprzecznie prążkowaną serca oraz tkanką
poprzecznie prążkowaną szkieletową pod względem budowy · wskazuje
różnice między tkankami: nerwową, mięśniową i nabłonkową · dostrzega oraz
omawia podobieństwa i różnice między neuronami |
Uczeń: · wykazuje
związek między budową tkanek a pełnionymi przez nie funkcjami · rozpoznaje · uzasadnia, że
istnieje korelacja między funkcjonowaniem neuronów |
Uczeń: · ustala, które
elementy tkanek: nabłonkowej, mięśniowej |
3. Tkanka łączna |
Uczeń: · przedstawia
budowę i rolę tkanki łącznej · wymienia
przykłady występowania tkanki łącznej w ciele człowieka · wymienia nazwy
rodzajów tkanki łącznej · omawia budowę
tkanki chrzęstnej i tkanki kostnej · charakteryzuje
budowę |
Uczeń: · podaje kryteria
podziału tkanki łącznej · charakteryzuje
tkankę łączną z uwzględnieniem kryteriów jej podziału · wymienia
przykłady tkanek łącznych: właściwych, podporowych i płynnych |
Uczeń: · charakteryzuje
tkanki łączne właściwe pod względem budowy, roli · określa, z
których tkanek właściwych są zbudowane narządy występujące |
Uczeń: · porównuje
rodzaje tkanki łącznej · wykazuje
związek między budową danego rodzaju tkanki łącznej a pełnioną przez tę
tkankę funkcją · charakteryzuje
rodzaje tkanki łącznej właściwej · omawia kryteria
podziału tkanki łącznej płynnej |
Uczeń: · ustala, które
elementy tkanki łącznej świadczą |
2. Skóra – powłoka ciała |
|||||
4.
Budowa i funkcje skóry |
Uczeń: · wymienia nazwy
warstw skóry · podaje nazwy
elementów skóry · wymienia
funkcje skóry · wymienia nazwy
wytworów naskórka |
Uczeń: · opisuje funkcje
skóry · charakteryzuje
gruczoły skóry · przedstawia
znaczenie skóry w termoregulacji |
Uczeń: · opisuje funkcje
poszczególnych wytworów naskórka · opisuje
zależność między budową a funkcjami skóry · analizuje rolę
skóry jako narządu zmysłu |
Uczeń: · wykazuje
związek między budową · porównuje
poszczególne warstwy skóry pod względem budowy · wskazuje na
rolę skóry |
Uczeń: · wyjaśnia
mechanizm syntezy witaminy D3 · wyjaśnia,
dlaczego osoby mieszkające na stałe w Polsce są narażone na niedobory
witaminy D3 |
5. Choroby i higiena skóry |
Uczeń: · wyjaśnia, czym
zajmuje się dermatologia · wymienia rodzaje
chorób skóry · wymienia
czynniki chorobotwórcze będące przyczynami wybranych chorób skóry · przedstawia
zasady profilaktyki wybranych chorób skóry |
Uczeń: · przedstawia
najważniejsze informacje dotyczące badań diagnostycznych chorób skóry · wyjaśnia,
dlaczego należy dbać o skórę · wymienia zasady
higieny skóry · klasyfikuje |
Uczeń: · wyjaśnia, czym
są alergie skórne, grzybice · omawia
zaburzenia funkcjonowania gruczołów łojowych · omawia
przyczyny zachorowań na czerniaka, a także
diagnostykę, sposób leczenia i profilaktykę tej choroby |
Uczeń: · ocenia wpływ
nadmiaru promieniowania UV · uzasadnia
stwierdzenie, że czerniak jest groźną chorobą współczesnego świata |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega fotostarzenie się skóry · analizuje |
6-7.
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z
rozdziałów „Organizm człowieka jako funkcjonalna całość” i „Skóra – powłoka
organizmu” |
|||||
3.
Układ ruchu |
|||||
8. Ogólna budowa i funkcje szkieletu |
Uczeń: · rozróżnia część
czynną · wymienia
funkcje szkieletu · podaje nazwy
głównych kości tworzących szkielet człowieka |
Uczeń: · rozpoznaje
elementy szkieletu osiowego, szkieletu obręczy · rozróżnia kości
ze względu na ich kształt · opisuje budowę
kości długiej |
Uczeń: · wyjaśnia
związek między budową kości a jej właściwościami mechanicznymi · porównuje
tkankę kostną |
Uczeń: · wymienia
czynniki wpływające · określa, które
właściwości kości wynikają z ich budowy tkankowej · wykazuje
związek między budową kości |
Uczeń: · wyjaśnia,
dlaczego szkielet człowieka jest zbudowany przede wszystkim |
9. Rodzaje połączeń kości |
Uczeń: · wymienia
rodzaje połączeń ścisłych · wymienia
rodzaje stawów · wskazuje na
schemacie elementy stawu |
Uczeń: · identyfikuje
typy połączeń kości na schemacie przedstawiającym szkielet i podaje przykłady
tych połączeń · przedstawia
rodzaje połączeń ścisłych · omawia budowę
stawu |
Uczeń: · charakteryzuje
połączenia kości · rozpoznaje
rodzaje stawów · omawia funkcje
poszczególnych elementów stawu |
Uczeń: · klasyfikuje
stawy ze względu na zakres wykonywanych ruchów i kształt powierzchni
stawowych · porównuje stawy
pod względem zakresu wykonywanych ruchów i kształtu powierzchni stawowych |
Uczeń: · porównuje
zakres ruchów, który można wykonywać w obrębie stawów: biodrowego, barkowego,
kolanowego |
10. Szkielet osiowy i szkielet kończyn |
Uczeń: · wymienia nazwy
elementów szkieletu osiowego i podaje ich funkcje · wymienia nazwy
kości budujących klatkę piersiową · dzieli kości
czaszki na te, które tworzą mózgoczaszkę, i na te, · podaje nazwy
odcinków kręgosłupa · wymienia nazwy
kości obręczy barkowej · wymienia nazwy
kości kończyny górnej · podaje nazwy
krzywizn kręgosłupa · określa rolę
krzywizn kręgosłupa |
Uczeń: · rozpoznaje na
schemacie kości mózgoczaszki · rozpoznaje na
schemacie kości klatki piersiowej · rozróżnia i
charakteryzuje odcinki kręgosłupa · wyjaśnia
znaczenie naturalnych krzywizn kręgosłupa i wskazuje na schemacie, w których
miejscach się one znajdują · rozpoznaje na
schemacie kości obręczy barkowej · rozpoznaje na
schemacie kości kończyny górnej |
Uczeń: · charakteryzuje
funkcje szkieletu osiowego · wyjaśnia
związek między budową a funkcjami czaszki · wskazuje
różnice między budową oraz funkcjami twarzoczaszki · porównuje
budowę kończyny górnej z budową kończyny dolnej · wykazuje
związek budowy odcinków kręgosłupa · wykazuje
związek budowy kończyn z pełnionymi przez nie funkcjami |
Uczeń: · omawia rolę
chrząstek · rozpoznaje · rozpoznaje · wyjaśnia
znaczenie zatok |
Uczeń: · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, że występowanie wielu mniejszych kości jest
korzystniejsze dla organizmu niż występowanie kilku kości dużych · i długich · wyjaśnia
znaczenie różnic w budowie miednicy u kobiet |
11. Budowa i
funkcjonowanie mięśni szkieletowych |
Uczeń: · podaje nazwy
podstawowych mięśni · wymienia
funkcje mięśni · przedstawia
budowę mięśnia szkieletowego · definiuje
pojęcie sarkomer · wymienia
rodzaje tkanek mięśniowych · przedstawia
budowę tkanek mięśniowych · przedstawia
antagonistyczne działanie mięśni · wymienia źródła
energii niezbędnej do skurczu mięśnia |
Uczeń: · porównuje
rodzaje tkanek mięśniowych pod względem budowy · rozpoznaje
najważniejsze mięśnie szkieletowe · określa funkcje
mięśni szkieletowych wynikające z ich położenia · omawia budowę sarkomeru · wyjaśnia, na
czym polega mechanizm skurczu mięśnia szkieletowego · określa, w
jakich warunkach w mięśniach powstaje kwas mlekowy |
Uczeń: · wykazuje
związek budowy tkanki mięśniowej · analizuje
molekularny mechanizm skurczu mięśnia · omawia warunki
prawidłowej pracy mięśni · omawia
przemiany biochemiczne zachodzące podczas długotrwałej pracy mięśnia · określa rolę
mioglobiny |
Uczeń: · klasyfikuje
mięśnie · wyjaśnia, na
czym polega antagonistyczne działanie mięśni |
Uczeń: · uzasadnia, że
mięśnie szkieletowe mają budowę hierarchiczną · wykazuje
związek między budową mięśnia · wyjaśnia
mechanizm skurczu mięśnia na poziomie miofibryli oraz rolę jonów wapnia i ATP
w tym procesie |
12. Higiena i choroby układu ruchu |
Uczeń: · wymienia
składniki pokarmowe, które mają pozytywny wpływ na stan układu ruchu · dostrzega
znaczenie utrzymywania prawidłowej postawy ciała · rozpoznaje wady
postawy na schematach lub · wymienia
przyczyny powstawania wad postawy · przedstawia
przyczyny płaskostopia · wymienia
podstawowe urazy mechaniczne układu ruchu · wymienia
choroby układu ruchu · dowodzi
korzystnego wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie · definiuje
pojęcie doping |
Uczeń: · rozróżnia urazy
mechaniczne szkieletu · wymienia cechy
prawidłowej postawy ciała · charakteryzuje
choroby układu ruchu · wykazuje, że
codzienna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na układ ruchu · wymienia
składniki diety niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu ruchu · wyjaśnia, kiedy
warto stosować suplementy diety · przedstawia
metody zapobiegania wadom postawy |
Uczeń: · omawia
przyczyny i skutki wad kręgosłupa · omawia
przyczyny i skutki płaskostopia · omawia
przyczyny oraz sposoby diagnozowania · wyjaśnia wpływ
dopingu na organizm człowieka · wykazuje, że
długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej jest niezdrowe dla układu ruchu |
Uczeń: · omawia sposoby
zapobiegania osteoporozie · wskazuje
przyczyny zmian zachodzących w układzie ruchu na skutek osteoporozy · przewiduje
skutki niewłaściwego wykonywania ćwiczeń fizycznych · omawia
działanie wybranych grup środków dopingujących |
Uczeń: · wyjaśnia, w
jaki sposób transfuzja krwi u sportowców może wpłynąć na uzyskiwanie przez
nich lepszych wyników oraz jakie skutki zdrowotne wywołuje ten rodzaj dopingu · przedstawia
argumenty przemawiające |
13-14. Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania
wiadomości i umiejętności z rozdziału „Układ ruchu” |
|||||
4. Układ pokarmowy |
|||||
15. Organiczne składniki pokarmowe |
Uczeń: · wymienia nazwy
składników pokarmowych · wymienia
przykłady produktów spożywczych bogatych w poszczególne składniki pokarmowe · wymienia
podstawowe funkcje poszczególnych składników pokarmowych · definiuje
pojęcia błonnik, NNKT · podaje funkcję
błonnika |
Uczeń: · rozróżnia
budulcowe · omawia rolę
składników pokarmowych · podaje różnicę
między białkami pełnowartościowymi · definiuje
pojęcia: aminokwasy egzogenne, aminokwasy endogenne · podaje przykłady
aminokwasów endogennych · wyjaśnia znaczenie NNKT dla zdrowia człowieka · wymienia
kryteria podziału węglowodanów · wyjaśnia
znaczenie błonnika pokarmowego |
Uczeń: · porównuje
pokarmy pełnowartościowe · wskazuje
czynniki decydujące o wartości odżywczej pokarmów · klasyfikuje
węglowodany na przyswajalne i nieprzyswajalne |
Uczeń: · przewiduje
skutki diety wegańskiej · porównuje
zawartość białek w poszczególnych produktach · przewiduje
skutki niedoboru i nadmiaru poszczególnych składników odżywczych · wyjaśnia, że |
Uczeń: · porównuje
wartość energetyczną białek z wartością energetyczną węglowodanów · wyjaśnia
zależność między stosowaną dietą · uzasadnia
znaczenie dostarczania do organizmu kwasów omega-3 i omega-6 we właściwych
proporcjach |
16. Rola witamin. Nieorganiczne składniki pokarmowe |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: witamina, hiperwitaminoza, hipowitaminoza · wymienia nazwy
witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i witamin rozpuszczalnych w wodzie · wymienia główne
źródła witamin · wymienia
podstawowe funkcje poszczególnych witamin · wymienia skutki
niedoboru wybranych witamin · podaje kryteria
podziału składników mineralnych · wymienia nazwy
makroelementów · wymienia
funkcje wody |
Uczeń: · wyjaśnia zasady
klasyfikacji i nazewnictwa witamin · wymienia nazwy
pokarmów będących źródłami witamin rozpuszczalnych · omawia funkcje
witamin rozpuszczalnych · wymienia
przyczyny awitaminozy · omawia znaczenie
składników mineralnych dla organizmu · omawia
znaczenie wody dla organizmu |
Uczeń: · omawia skutki
niedoboru · podaje
przykłady naturalnych antyutleniaczy, którymi są niektóre witaminy (A, C, E) · omawia znaczenie
wybranych makro- · omawia objawy
niedoboru wybranych makroelementów · wyjaśnia, na
czym polega mechanizm regulacji bilansu wodnego człowieka |
Uczeń: · wyjaśnia, jakie
znaczenie mają antyutleniacze dla prawidłowego funkcjonowania organizmu · omawia znaczenie witamin jako naturalnych
antyutleniaczy · uzasadnia
związek między właściwościami a funkcjami wody · wyjaśnia,
dlaczego dodawanie tłuszczów (oliwy lub oleju) do warzyw ma wpływ na
przyswajalność witamin |
Uczeń: · analizuje zależności
między uwodnieniem organizmu · określa na
podstawie literatury zdrowotne konsekwencje spożywania nadmiernej ilości soli
kuchennej |
17. Budowa i funkcje układu pokarmowego |
Uczeń: · wyróżnia w
układzie pokarmowym przewód pokarmowy i gruczoły trawienne · wymienia nazwy
odcinków przewodu pokarmowego · podaje funkcje
jamy ustnej, gardła, przełyku, żołądka i jelit · przedstawia
budowę · przedstawia
znaczenie ruchów perystaltycznych · podaje funkcje
żołądka · podaje funkcje
ślinianek, wątroby i trzustki · przedstawia
funkcje jelita cienkiego i jelita grubego · przedstawia
funkcje kosmków jelitowych · wskazuje
miejsca wchłaniania pokarmu |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega trawienie pokarmów · wyjaśnia rolę języka
· wyjaśnia, jaką
rolę odgrywa ślina wydzielana przez ślinianki · wymienia
odcinki jelita cienkiego · omawia funkcje
wątroby · wymienia
składniki soku trzustkowego oraz soku jelitowego · wyjaśnia funkcje
kosmków jelitowych · omawia funkcje
jelita grubego · wymienia
funkcje mikrobiomu |
Uczeń: · wyjaśnia rolę
żółci · omawia
działanie enzymów trzustkowych · omawia budowę
kosmków jelitowych · analizuje
mechanizm wchłaniania składników pokarmowych · omawia
znaczenie mikrobiomu dla prawidłowego
funkcjonowania organizmu |
Uczeń: · omawia
mechanizm połykania pokarmu · charakteryzuje
funkcje gruczołów błony śluzowej żołądka · wyjaśnia,
dlaczego występowanie mikrobiomu ma duże znaczenie
dla prawidłowego funkcjonowania organizmu |
Uczeń: · porównuje skład
· wyjaśnia,
dlaczego przewód pokarmowy musi mieć złożoną budowę |
18. Procesy trawienia
i wchłaniania |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: trawienie, enzymy trawienne · wymienia
najważniejsze enzymy trawienne · określa, w
których miejscach przewodu pokarmowego działają enzymy trawienne, · określa
lokalizację ośrodka głodu i ośrodka sytości |
Uczeń: · wskazuje
substraty, produkty oraz miejsca działania enzymów trawiennych · omawia procesy
trawienia zachodzące w jamie ustnej, żołądku i jelicie · wyjaśnia
mechanizm wchłaniania produktów trawienia w kosmkach jelitowych |
Uczeń: · opisuje procesy
trawienia · omawia przebieg doświadczenia badającego
wpływ pH roztworu na trawienie skrobi przez amylazę
ślinową · wyjaśnia, jaką
rolę odgrywają ośrodek głodu |
Uczeń: · charakteryzuje
etapy trawienia poszczególnych składników pokarmowych · analizuje wpływ
odczynu roztworu na trawienie białek · wyjaśnia, co
się dzieje z wchłoniętymi produktami trawienia · wyjaśnia
mechanizm działania ośrodka głodu i ośrodka sytości |
Uczeń: · planuje · wyjaśnia,
dlaczego produkty trawienia tłuszczów są wchłaniane do naczyń limfatycznych,
a nie do naczyń krwionośnych · dowodzi, że na
odczuwanie głodu i sytości mogą wpływać różne czynniki, np. stres |
19. Zasady racjonalnego odżywiania się |
Uczeń: · definiuje
pojęcie bilans energetyczny · podaje, jakie
jest zapotrzebowanie energetyczne człowieka · opisuje
piramidę zdrowego żywienia i stylu życia · wskazuje, że
wielkość porcji i proporcje składników posiłków są elementem racjonalnego
odżywiania · wymienia
podstawowe przyczyny i skutki otyłości · oblicza
wskaźnik masy ciała (BMI) · wymienia
podstawowe zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja) |
Uczeń: · wyjaśnia, czym
są bilans energetyczny dodatni · charakteryzuje
zasady racjonalnego odżywiania się · przedstawia
argumenty potwierdzające, · charakteryzuje
przyczyny |
Uczeń: · oblicza
wskaźnik BMI dla osób obu płci w różnym wieku i określa, czy te osoby mają
nadwagę, czy niedowagę · analizuje
piramidę zdrowego żywienia i stylu życia i przedstawia zalecenia dotyczące
proporcji składników pokarmowych · wyjaśnia
różnice między bulimią a anoreksją |
Uczeń: · opracowuje
jednodniowy jadłospis zgodny · przedstawia
skutki otyłości u młodych osób · charakteryzuje
otyłość brzuszną i pośladkowo- |
Uczeń: · przedstawia
pięć propozycji działań, których podjęcie pozwoliłoby zmniejszyć ryzyko
wystąpienia otyłości |
20. Choroby układu
pokarmowego |
Uczeń: · podaje
podstawowe metody diagnozowania chorób układu pokarmowego (badanie krwi,
kału, USG jamy brzusznej) · klasyfikuje
choroby układu pokarmowego na pasożytnicze, wirusowe · wymienia nazwy
chorób pasożytniczych · wymienia
bakteryjne · podaje sposoby
zapobiegania chorobom układu pokarmowego |
Uczeń: · wymienia
przyczyny · wymienia i
opisuje wybrane wirusowe choroby przewodu pokarmowego, m.in. WZW typu A, B i
C · wymienia nazwy
innych chorób układu pokarmowego: zespół złego wchłaniania, choroba Crohna, choroby nowotworowe (rak żołądka, rak jelita
grubego) |
Uczeń: · charakteryzuje
podstawowe metody diagnozowania chorób układu pokarmowego · wymienia objawy
chorób bakteryjnych, wirusowych i pasożytniczych oraz metody profilaktyki
tych chorób |
Uczeń: · rozpoznaje
choroby układu pokarmowego na podstawie charakterystycznych objawów · omawia
szczegółowo metody diagnozowania chorób układu pokarmowego: gastroskopię · dowodzi, że
właściwa profilaktyka odgrywa ogromną rolę |
Uczeń: · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, że choroby bakteryjne · przeprowadza
debatę na temat diety bezglutenowej |
21-22.
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z
rozdziału „Układ pokarmowy” |
|||||
5.
Układ oddechowy |
|||||
23. Budowa i funkcjonowanie układu oddechowego |
Uczeń: · wymienia nazwy
elementów budujących układ oddechowy i wskazuje, że składa się on z dróg
oddechowych oraz płuc · wymienia
funkcje poszczególnych elementów układu oddechowego człowieka · lokalizuje na
schematach poszczególne elementy układu oddechowego |
Uczeń: · wyjaśnia
różnicę między wymianą gazową · omawia funkcje
głośni · omawia związek
między budową a funkcją płuc · wyjaśnia
związek między budową pęcherzyków płucnych a wymianą gazową |
Uczeń: · wyjaśnia
zależności między budową poszczególnych odcinków układu oddechowego a ich
funkcjami · omawia proces
powstawania głosu |
Uczeń: · wymienia
czynniki decydujące |
Uczeń: · wykazuje, że
wymiana gazowa oraz oddychanie komórkowe umożliwiają funkcjonowanie organizmu · podaje
argumenty potwierdzające duże znaczenie nagłośni podczas połykania pokarmu |
24. Wentylacja i wymiana gazowa |
Uczeń: · przedstawia
mechanizm wentylacji płuc · definiuje
pojęcia: całkowita pojemność płuc, pojemność życiowa płuc · podaje
lokalizację ośrodka oddechowego i opisuje jego działanie · porównuje skład
powietrza wdychanego · wyjaśnia
znaczenie przepony i mięśni międzyżebrowych · wymienia
rodzaje wymiany gazowej · przedstawia
przebieg dyfuzji gazów w płucach |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega mechanizm wentylacji płuc · porównuje
mechanizm wdechu z mechanizmem wydechu · omawia
mechanizm wymiany gazowej zewnętrznej i mechanizm wymiany gazowej wewnętrznej · wskazuje
różnicę między całkowitą a życiową pojemnością płuc · omawia rolę
krwi · przeprowadza
doświadczenie sprawdzające zawartość dwutlenku węgla |
Uczeń: · przeprowadza
doświadczenie wykazujące działanie przepony · wskazuje
czynniki wpływające na wiązanie · omawia
transport dwutlenku węgla |
Uczeń: · wykazuje
związek między budową hemoglobiny a jej rolą w transporcie gazów · omawia
mechanizm regulacji częstości oddechów · wyjaśnia
mechanizm wymiany gazowej |
Uczeń: · omawia wpływ
różnych czynników na wiązanie · wyjaśnia, w
jaki sposób ciśnienie atmosferyczne wpływa na wymianę gazową · przewiduje
skutki wpływu zbyt niskiego i zbyt wysokiego ciśnienia atmosferycznego na
prawidłowe funkcjonowanie organizmu |
25. Zaburzenia funkcjonowania układu oddechowego |
Uczeń: · wymienia
zanieczyszczenia powietrza · wyjaśnia, w
jaki sposób można chronić się przed smogiem · omawia skutki palenia
tytoniu · wymienia metody
diagnozowania chorób układu oddechowego · wymienia nazwy
chorób układu oddechowego (nieżyt nosa, przeziębienie, grypa, angina,
gruźlica płuc, rak płuc, astma oskrzelowa, przewlekła obturacyjna choroba
płuc) |
Uczeń: · klasyfikuje rodzaje
zanieczyszczeń powietrza · wyjaśnia wpływ
zanieczyszczeń powietrza na układ oddechowy · wymienia źródła
czadu · wykazuje
szkodliwość palenia papierosów, także elektronicznych · charakteryzuje
choroby układu oddechowego (nieżyt nosa, przeziębienie, grypę, anginę,
gruźlicę płuc, raka płuc, astmę oskrzelową, przewlekłą obturacyjną chorobę
płuc) · wskazuje
sposoby zapobiegania chorobom układu oddechowego |
Uczeń: · wyjaśnia
zależność między występowaniem chorób dróg oddechowych · omawia wpływ
czadu · omawia sposoby
zapobiegania chorobom układu oddechowego · omawia przebieg
badań diagnostycznych chorób układu oddechowego |
Uczeń: · przewiduje
skutki chorób układu oddechowego · omawia sposoby
diagnozowania |
Uczeń: · przeprowadza
pomiar objętości płuc · przedstawia, |
6.
Układ krążenia |
|||||
26. Skład i funkcje krwi |
Uczeń: · wymienia nazwy
składników krwi · wymienia
podstawowe funkcje krwi · przedstawia
przebieg procesu krzepnięcia krwi |
Uczeń: · charakteryzuje
składniki krwi · omawia funkcje
krwi · porównuje
elementy komórkowe krwi pod względem budowy · wymienia nazwy
i funkcje składników osocza · wyjaśnia, na
czym polega proces krzepnięcia krwi |
Uczeń: · klasyfikuje
składniki krwi · porównuje
składniki krwi pod względem pełnionych przez nie funkcji · podaje zasady
podziału leukocytów ze względu · analizuje
proces krzepnięcia krwi |
Uczeń: · uzasadnia
związek między cechami elementów morfotycznych krwi · określa, jaką
rolę |
Uczeń: · przewiduje
skutki stanu chorobowego polegającego na krzepnięciu krwi wewnątrz naczyń |
27./28. Budowa i funkcje układu krwionośnego |
Uczeń: · wymienia
funkcje układu krwionośnego · podaje nazwy
elementów układu krążenia · podaje nazwy
elementów serca człowieka · określa
położenie serca · wyjaśnia, na
czym polega automatyzm serca · opisuje cykl
pracy serca · omawia funkcje
naczyń wieńcowych · wymienia typy
naczyń krwionośnych · odróżnia
krwiobieg duży od krwiobiegu małego · wskazuje
prawidłowe wartości ciśnienia krwi |
Uczeń: · porównuje
tętnice z żyłami pod względem budowy anatomicznej · rozróżnia typy
sieci naczyń krwionośnych · rozróżnia
rodzaje naczyń krwionośnych · omawia przepływ
krwi |
Uczeń: · wyjaśnia
związek między budową anatomiczną · rozróżnia
zastawki w sercu · omawia budowę
układu przewodzącego serca · porównuje
krwiobieg duży z krwiobiegiem małym pod względem pełnionych funkcji · interpretuje
wyniki pomiarów tętna · interpretuje
wyniki pomiaru ciśnienia krwi |
Uczeń: · charakteryzuje
typy sieci naczyń krwionośnych · analizuje
sposób przepływu krwi · wyjaśnia, na
czym polega automatyzm serca · omawia różnicę
między wartościami ciśnienia skurczowego · omawia sposób
regulacji ciśnienia krwi w naczyniach |
Uczeń: · wyjaśnia rolę
układu krwionośnego · wyjaśnia
różnicę między układem wrotnym a siecią dziwną · wyjaśnia
przyczynę różnicy między wartościami ciśnienia skurczowego |
29. Układ limfatyczny |
Uczeń: · wymienia
funkcje układu limfatycznego · wymienia nazwy
narządów układu limfatycznego · przedstawia
budowę · określa sposób
powstawania i funkcje limfy |
Uczeń: · określa funkcje
narządów wchodzących w skład układu limfatycznego · charakteryzuje
cechy naczyń limfatycznych |
Uczeń: · porównuje
narządy układu limfatycznego pod względem pełnionych przez nie funkcji · omawia skład
limfy i jej rolę · porównuje układ
krwionośny z układem limfatycznym pod względem budowy |
Uczeń: · ocenia
znaczenie prawidłowego funkcjonowania narządów tworzących układ limfatyczny · omawia sposób
powstawania limfy · podaje
argumenty potwierdzające, że układ krwionośny · porównuje
naczynia limfatyczne i żyły pod względem budowy |
Uczeń: · wyjaśnia, na podstawie źródeł popularno- |
30. Choroby układu krążenia |
Uczeń: · wymienia
sposoby zapobiegania chorobom układu krążenia · wskazuje
związek między stylem życia a chorobami układu krążenia · wymienia metody
diagnozowania chorób układu krążenia · wymienia nazwy
chorób układu krążenia (anemia, białaczka, nadciśnienie tętnicze, żylaki,
miażdżyca, udar mózgu, choroba wieńcowa, zawał serca) |
Uczeń: · wymienia
przyczyny chorób układu krążenia · właściwie
interpretuje wyniki morfologii krwi · charakteryzuje
metody diagnozowania chorób układu krążenia · wyjaśnia,
dlaczego należy badać ciśnienie krwi · charakteryzuje
wybrane choroby układu krążenia |
Uczeń: · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, · omawia
przyczyny, objawy i profilaktykę chorób układu krążenia |
Uczeń: · rozróżnia
objawy chorób układu krążenia · wyjaśnia, na czym
polega niewydolność układu krążenia |
Uczeń: · wskazuje metody
diagnozowania poszczególnych chorób układu krążenia · wyszukuje w
różnych źródłach informacje na temat sposobów zapobiegania rozwojowi
miażdżycy naczyń wieńcowych |
31-32.
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z
rozdziałów „Układ oddechowy” i „Układ krążenia” |
|||||
7.
Odporność organizmu |
|||||
33./34. Budowa układu odpornościowego. Rodzaje
odporności |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: antygen, przeciwciało, infekcja, patogen · wymienia funkcje
układu odpornościowego · wymienia nazwy
elementów układu odpornościowego · wyjaśnia, na
czym polega infekcja wirusowa · określa
znaczenie przeciwciał · wymienia główne
rodzaje odporności · wymienia trzy
linie obrony organizmu · wymienia
mechanizmy odporności humoralnej · definiuje
pojęcie pamięć immunologiczna · wyjaśnia
znaczenie szczepień ochronnych · wymienia
sposoby nabierania odporności swoistej · wyjaśnia, na
czym polegają odpowiedź immunologiczna pierwotna i odpowiedź immunologiczna
wtórna |
Uczeń: · przedstawia
rolę poszczególnych elementów układu odpornościowego · wyjaśnia
mechanizm infekcji · opisuje
działanie barier obronnych · porównuje
odporność nabytą z odpornością wrodzoną · wyjaśnia
mechanizm działania odporności wrodzonej · porównuje
odporność nieswoistą z odpornością swoistą · wyjaśnia, na
czym polegają humoralna · rozróżnia
rodzaje odporności swoistej |
Uczeń: · klasyfikuje
poszczególne elementy układu odpornościowego · wyjaśnia, na
czym polega swoistość przeciwciał · porównuje
odporność komórkową z odpornością humoralną · wyjaśnia
mechanizm działania odporności nabytej · wyjaśnia
znaczenie pamięci immunologicznej · porównuje
pierwotną odpowiedź immunologiczną z wtórną odpowiedzią immunologiczną |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega rola poszczególnych tkanek, narządów, komórek · określa rolę
fagocytozy · wskazuje
różnice dotyczące czasu uruchamiania się mechanizmów odporności humoralnej · wyjaśnia celowość
stosowania szczepionek |
Uczeń: · porównuje
limfocyty biorące udział · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, że apoptoza ma duże znaczenie dla zachowania
homeostazy · wyjaśnia, w
jaki sposób oraz |
35. Zaburzenia funkcjonowania układu
odpornościowego |
Uczeń: · wymienia
czynniki osłabiające układ odpornościowy · wymienia nazwy
chorób autoimmunologicznych · przedstawia
reakcje alergiczne jako nadmierną reakcję układu odpornościowego · definiuje
pojęcie główny układ zgodności
tkankowej (MHC) · przedstawia cel
stosowania przeszczepów · definiuje
pojęcie immunosupresja |
Uczeń: · przedstawia
mechanizm reakcji alergicznej · wykazuje, że
alergia jest stanem nadwrażliwości organizmu · podaje
przyczyny konfliktu serologicznego · analizuje na
schemacie mechanizm stosowania immunosupresji · charakteryzuje
choroby autoimmunologiczne · charakteryzuje
przebieg zakażenia wirusem HIV · omawia
profilaktykę AIDS · podaje
przyczyny alergii · wymienia
podstawowe zasady, których należy przestrzegać przy przeszczepach |
Uczeń: · wymienia
przyczyny nieprawidłowych reakcji odpornościowych · omawia
znaczenie antygenów zgodności tkankowej · przedstawia
zasady przeszczepiania tkanek |
Uczeń: · dowodzi, że
AIDS jest chorobą układu odpornościowego · omawia
znaczenie antygenów zgodności tkankowej |
Uczeń: · wykazuje
związek zgodności tkankowej |
8.
Układ moczowy |
|||||
36. Budowa i funkcjonowanie układu moczowego |
Uczeń: · wymienia
funkcje układu moczowego · wymienia nazwy
zbędnych produktów przemiany materii · wskazuje na
schematach elementy układu moczowego i podaje ich nazwy · podaje nazwy
procesów zachodzących w nerkach podczas powstawania moczu · określa
lokalizację ośrodka wydalania · podaje nazwę i
miejsce powstawania i wydzielania hormonu regulującego produkcję moczu · podaje nazwę
hormonu produkowanego przez nerki i podaje jego rolę · wymienia nazwy
składników moczu pierwotnego i moczu ostatecznego |
Uczeń: · charakteryzuje
narządy układu moczowego · omawia budowę
anatomiczną nerki · opisuje na
podstawie schematu cykl mocznikowy · charakteryzuje
procesy zachodzące w nefronie · wymienia drogi
wydalania zbędnych produktów przemiany materii · omawia proces
powstawania moczu |
Uczeń: · wyjaśnia,
dlaczego cykl mocznikowy jest procesem anabolicznym · porównuje
sposoby wydalania trzech głównych produktów metabolizmu: amoniaku, dwutlenku
węgla · omawia budowę i
funkcje nefronu · porównuje
procesy zachodzące w nefronie · porównuje skład
i ilość moczu pierwotnego ze składem i ilością moczu ostatecznego · wyjaśnia, jaką
rolę odgrywają nerki |
Uczeń: · omawia
mechanizm wydalania moczu · analizuje
regulację objętości wydalanego moczu · analizuje wpływ
hormonów na funkcjonowanie nerek · charakteryzuje
wewnątrzwydzielniczą funkcję nerek · opisuje rolę
ADH w utrzymaniu równowagi wodnej organizmu |
Uczeń: · wyjaśnia, jaką
rolę odgrywa układ wydalniczy · wyjaśnia
mechanizm regulacji poziomu wody we krwi |
37. Choroby układu moczowego |
Uczeń: · wymienia metody
diagnozowania chorób układu moczowego · wymienia nazwy
substancji znajdujących się w moczu zdrowego człowieka · wymienia
najczęstsze choroby układu moczowego · wymienia
przyczyny chorób układu moczowego · przedstawia cel
stosowania dializy |
Uczeń: · charakteryzuje
metody diagnozowania chorób układu moczowego · analizuje
wyniki badania składu moczu zdrowego człowieka · wymienia cechy
moczu zdrowego człowieka · omawia zasady
higieny układu moczowego |
Uczeń: · charakteryzuje
najczęstsze choroby układu moczowego · ocenia
znaczenie dializy · wymienia
składniki moczu, które mogą wskazywać na chorobę lub uszkodzenie nerek |
Uczeń: · rozpoznaje
objawy chorób układu moczowego · wyjaśnia, na
czym polegają hemodializa i dializa otrzewnowa |
Uczeń: · dowodzi dużego
znaczenia badań moczu w diagnostyce chorób nerek · uzasadnia na
podstawie różnych źródeł, że mocz może być wykorzystywany do stawiania
szybkich diagnoz, np. potwierdzania ciąży |
38-39.
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z
rozdziałów „Odporność organizmu” i „Układ moczowy” |
|||||
9.
Układ nerwowy |
|||||
40. Budowa i działanie układu nerwowego |
Uczeń: · wymienia nazwy
podstawowych elementów układu nerwowego · wymienia
funkcje układu nerwowego · podaje nazwy i
funkcje części neuronu · podaje funkcję
osłonki mielinowej · opisuje
mechanizm przewodzenia impulsu nerwowego · definiuje
pojęcia: impuls nerwowy, polaryzacja, depolaryzacja, repolaryzacja · opisuje na
podstawie schematu budowę · wymienia
przykłady neuroprzekaźników |
Uczeń: · omawia ogólną
budowę układu nerwowego · porównuje
dendryty · rozróżnia
neurony pod względem funkcjonalnym (neurony czuciowe, neurony ruchowe, · charakteryzuje
budowę · opisuje sposób
przekazywania impulsu nerwowego przez neurony · definiuje
pojęcia: potencjał spoczynkowy, potencjał czynnościowy · omawia rolę
neuroprzekaźników pobudzających |
Uczeń: · charakteryzuje
elementy neuronu i omawia ich funkcje · odróżnia
potencjał spoczynkowy od potencjału czynnościowego · wyjaśnia, na
czym polegają: polaryzacja, depolaryzacja · omawia proces
przekazywania impulsów nerwowych między komórkami |
Uczeń: · wyjaśnia
funkcjonowanie synapsy chemicznej · klasyfikuje i
opisuje neuroprzekaźniki |
Uczeń: · wykazuje
związek budowy neuronu |
41. Ośrodkowy układ nerwowy |
Uczeń: · podaje nazwy
elementów ośrodkowego układu nerwowego · wymienia
funkcje mózgowia · wymienia nazwy
płatów mózgowych i wskazuje na schemacie ich położenie · przedstawia
budowę i rolę rdzenia kręgowego na podstawie schematu |
Uczeń: · omawia budowę
ośrodkowego układu nerwowego · omawia rolę
poszczególnych części mózgowia · rozróżnia płaty
w korze mózgowej · charakteryzuje
budowę · porównuje
położenie istoty szarej z położeniem istoty białej w mózgowiu i rdzeniu
kręgowym · omawia funkcje
móżdżku |
Uczeń: · wykazuje, że
mózg jest częścią mózgowia · charakteryzuje
poszczególne części mózgowia |
Uczeń: · porównuje mózg |
Uczeń: · wyjaśnia na podstawie
literatury popularnonaukowej, dlaczego istota szara i istota biała są
umiejscowione · weryfikuje na
podstawie danych |
42. Obwodowy układ nerwowy |
Uczeń: · przedstawia
budowę obwodowego układu nerwowego · przedstawia
funkcje obwodowego układu nerwowego · definiuje
pojęcia: łuk odruchowy, odruch · wymienia
rodzaje nerwów wyróżnione ze względu · wymienia nazwy
elementów łuku odruchowego · definiuje
pojęcia: odruchy bezwarunkowe, odruchy warunkowe · przedstawia
przykłady odruchów warunkowych |
Uczeń: · omawia budowę
nerwu · przedstawia
rolę nerwów czuciowych, nerwów ruchowych i nerwów mieszanych · rozróżnia nerwy
czaszkowe i nerwy rdzeniowe · charakteryzuje
elementy łuku odruchowego · opisuje
przebieg reakcji odruchowej na podstawie schematu |
Uczeń: · analizuje
przebieg reakcji odruchowej · porównuje
odruchy warunkowe z odruchami bezwarunkowymi · dzieli
przykładowe odruchy na warunkowe · opisuje drogę,
którą pokonuje impuls w łuku odruchowym w dowolnej sytuacji, np. po ukłuciu
palca igłą · wyjaśnia, w
jaki sposób można wyrobić w sobie odruch uczenia się |
Uczeń: · wyjaśnia, w
jaki sposób powstaje odruch warunkowy · dowodzi
znaczenia odruchów warunkowych |
Uczeń: · planuje
przebieg doświadczenia, którego celem będzie nauczenie psa, aby spał na swoim
legowisku, · podaje
przykłady odruchów bezwarunkowych oraz wyjaśnia, jakie mają one znaczenie dla
funkcjonowania człowieka · wykazuje, że
powstanie odruchu warunkowego wymaga skojarzenia bodźca obojętnego |
43. Autonomiczny układ nerwowy |
Uczeń: · klasyfikuje
części układu nerwowego pod względem funkcjonalnym · wymienia
elementy · podaje
przykłady sytuacji, w których działa układ współczulny, oraz przykłady
sytuacji, |
Uczeń: · rozróżnia
somatyczny · omawia funkcje
układu autonomicznego · wymienia
struktury nerwowe autonomicznego układu nerwowego · wyjaśnia, jakie
znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ma antagonistyczne
działanie części współczulnej i części przywspółczulnej |
Uczeń: · porównuje część
współczulną autonomicznego układu nerwowego z częścią przywspółczulną tego
układu pod względem budowy i funkcji · przedstawia
rolę autonomicznego układu nerwowego |
Uczeń: · wykazuje
antagonizm czynnościowy części współczulnej i części przywspółczulnej układu
autonomicznego · przedstawia
lokalizację ośrodków nerwowych oraz zwojów nerwowych układu współczulnego |
Uczeń: · ocenia
aktywność części współczulnej · wyjaśnia,
dlaczego po stresującym wydarzeniu, |
44. Higiena i choroby układu nerwowego |
Uczeń: · podaje zasady
higieny układu nerwowego · przedstawia
znaczenie snu dla organizmu · definiuje
pojęcie uzależnienie · wymienia
konsekwencje uzależnienia się od substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy · wymienia
podstawowe metody diagnozowania chorób układu nerwowego
(elektroencefalografia, tomografia komputerowa, magnetyczny rezonans jądrowy) |
Uczeń: · podaje sposoby
zmniejszania ryzyka powstawania uzależnień · ocenia
znaczenie snu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu · wyjaśnia
znaczenie wczesnej diagnostyki |
Uczeń: · omawia metody
diagnozowania chorób układu nerwowego · wyjaśnia, na
czym polega mechanizm powstawania uzależnienia · dowodzi, że
uzależnienie to choroba układu nerwowego · charakteryzuje
przyczyny |
Uczeń: · przedstawia
profilaktykę wybranych chorób układu nerwowego · ocenia na
podstawie zdobytych informacji słuszność stwierdzenia,
że telefony komórkowe mają negatywny
wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego |
Uczeń: · wyszukuje · wyjaśnia, że
uzależnienie jest chorobą związaną ze zwiększeniem poziomu dopaminy |
10.
Narządy zmysłów |
|||||
45. Budowa i działanie narządu wzroku |
Uczeń: · wymienia
rodzaje receptorów · definiuje
pojęcia: receptor, adaptacja oka, akomodacja oka · wymienia
elementy oka · wymienia
elementy gałki ocznej · określa funkcje
poszczególnych elementów narządu wzroku · wymienia nazwy
wad wzroku · wymienia
przykłady chorób i zaburzeń widzenia (jaskra, zaćma, zwyrodnienie plamki,
daltonizm) · wskazuje
podstawowe zasady higieny wzroku |
Uczeń: · charakteryzuje
poszczególne receptory · wymienia
funkcje oka · omawia budowę
anatomiczną gałki ocznej · przedstawia
drogę, którą pokonuje światło w gałce ocznej · wymienia cechy
obrazu powstającego · wyjaśnia, na
czym polega akomodacja oka · wymienia
przyczyny wad wzroku · omawia sposoby
korygowania wad wzroku |
Uczeń: · wskazuje
kryterium podziału receptorów · omawia funkcje
elementów gałki ocznej · wyjaśnia,
dlaczego człowiek może widzieć przestrzennie · porównuje funkcję
pręcików z funkcją czopków · charakteryzuje
wady wzroku i sposoby ich korekcji · uzasadnia, że
właściwa dieta, właściwe oświetlenie, unikanie zanieczyszczeń pyłowych oraz
inne czynniki mają istotny wpływ dla utrzymywania oczu w dobrej kondycji |
Uczeń: · uzasadnia
znaczenie widzenia dwuocznego · charakteryzuje
wybrane choroby wzroku · wskazuje i
wyjaśnia różnice między akomodacją |
Uczeń: · przedstawia
mechanizm powstawania obrazu · wyszukuje |
46. Ucho – narząd zmysłu słuchu i zmysłu równowagi |
Uczeń: · wymienia nazwy
elementów ucha · przedstawia
drogę, którą pokonuje dźwięk w uchu · przedstawia
budowę narządu równowagi · określa
podstawowe funkcje elementów narządu zmysły słuchu · wymienia
negatywne skutki oddziaływania hałasu na funkcjonowanie organizmu |
Uczeń: · opisuje
elementy ucha · charakteryzuje
budowę · dowodzi
szkodliwości hałasu dla zdrowia · rozróżnia ucho
zewnętrzne, ucho środkowe i ucho wewnętrzne · opisuje drogę
fal dźwiękowych i impulsu nerwowego prowadzącą do powstania wrażeń słuchowych |
Uczeń: · charakteryzuje
elementy ucha pod względem budowy i pełnionych funkcji · omawia
mechanizm powstawania wrażeń słuchowych · wyjaśnia,
dlaczego człowiek może słyszeć · omawia sposób
działania narządu równowagi · wyjaśnia zasadę
działania narządu równowagi |
Uczeń: · wykazuje, że
receptory słuchu · określa zakres
częstotliwości dźwięku, na który reaguje ludzkie ucho · wyjaśnia, w
jaki sposób trąbka słuchowa wyrównuje ciśnienie po obu stronach błony
bębenkowej |
Uczeń: · wyjaśnia, w
jaki sposób działa narząd równowagi, gdy człowiek się pochyla · wyjaśnia, w
jaki sposób narząd równowagi reaguje |
47. Narządy smaku oraz węchu |
Uczeń: · przedstawia
budowę narządu smaku · przedstawia
podstawowe funkcje narządu smaku · wymienia nazwy
pięciu podstawowych smaków odczuwanych przez człowieka · przedstawia
budowę narządu węchu · wymienia
funkcje narządu węchu |
Uczeń: · wyjaśnia
biologiczne znaczenie zmysłów smaku i węchu · charakteryzuje
budowę narządów smaku i węchu |
Uczeń: · wyjaśnia, w
jaki sposób powstają wrażenia smakowe i zapachowe · omawia budowę
narządów smaku i węchu · opisuje
mechanizm powstawania wrażeń węchowych i smakowych · wyjaśnia
znaczenie adaptacyjne narządu węchu |
Uczeń: · wykazuje
związek między budową narządów smaku · dowodzi, że
komórki zmysłowe występujące · wykazuje
znaczenie zmysłów węchu |
Uczeń: · planuje |
48-49.
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z
rozdziału „Układ ruchu” |
|||||
11.
Układ hormonalny |
|||||
50. Budowa i rola układu hormonalnego |
Uczeń: · przedstawia
budowę układu hormonalnego · określa
położenie gruczołów dokrewnych · definiuje
pojęcia: hormon, gruczoł dokrewny · wymienia
gruczoły dokrewne · wymienia nazwy
hormonów wydzielanych przez poszczególne gruczoły dokrewne · wymienia nazwy
wybranych hormonów tkankowych · dzieli hormony
na steroidowe |
Uczeń: · charakteryzuje
gruczoły dokrewne · rozróżnia
hormony tkankowe · przedstawia
różnicę między działaniem hormonów steroidowych · przedstawia
rolę poszczególnych hormonów |
Uczeń: · przedstawia
różnicę między budową gruczołu zewnątrzwydzielniczego
· klasyfikuje
hormony · omawia
działanie wybranych hormonów tkankowych |
Uczeń: · wyjaśnia
przyczyny różnic między działaniem hormonów steroidowych · przyporządkowuje
hormony do odpowiednich gruczołów na podstawie przedstawionych funkcji · charakteryzuje
rolę różnych hormonów |
Uczeń: · dowodzi
współdziałania różnych hormonów · wyjaśnia na
podstawie literatury, |
51. Regulacja wydzielania hormonów |
Uczeń: · wyjaśnia
pojęcie ujemne sprzężenie zwrotne · przedstawia
rolę podwzgórza i przysadki mózgowej · wymienia nazwy
hormonów podwzgórza i podaje ich funkcje · wyjaśnia, jakie
znaczenie dla funkcjonowania organizmu mają hormony tropowe · przedstawia na
podstawie schematu antagonistyczne działanie hormonów |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega antagonistyczne działanie hormonów · podaje
przykłady hormonów działających antagonistycznie · omawia
mechanizm ujemnego sprzężenia zwrotnego na przykładzie regulacji pracy
tarczycy |
Uczeń: · omawia
działanie hormonów podwzgórza · omawia
mechanizm ujemnego sprzężenia zwrotnego na dowolnym przykładzie (tarczycy,
kory nadnerczy) · porównuje
działanie układu hormonalnego |
Uczeń: · wykazuje, że
podwzgórze · dowodzi
zasadności kontrolowania poziomu glukozy i wapnia we krwi |
Uczeń: · porównuje
antagonistyczne działanie hormonów na przykładzie insuliny i glukagonu oraz
kalcytoniny · dowodzi
istnienia związku między układem dokrewnym |
52. Nadczynność i niedoczynność gruczołów
dokrewnych. Stres |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: nadczynność gruczołu, niedoczynność gruczołu · wymienia nazwy
chorób wynikających z niedoboru · przedstawia
profilaktykę · wymienia różne
typy stresorów · podaje sposoby
radzenia sobie ze stresem |
Uczeń: · przedstawia
objawy nadczynności · omawia typy
cukrzycy · omawia objawy i
przebieg choroby Hashimoto · proponuje inne
niż wymienione |
Uczeń: · omawia
diagnostykę · podaje
argumenty przemawiające za stosowaniem hormonalnej terapii zastępczej · porównuje stres
krótkotrwały ze stresem długotrwałym · charakteryzuje
przebieg reakcji stresowej |
Uczeń: · porównuje typy
cukrzycy · wyjaśnia, jaką
rolę odgrywa podwzgórze w reakcji stresowej |
Uczeń: · wyjaśnia na
podstawie różnych źródeł informacji zmiany, które zachodzą |
12.
Rozmnażanie i rozwój człowieka |
|||||
53. Budowa i funkcje męskich narządów rozrodczych |
Uczeń: · wymienia
pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe męskie cechy płciowe · wymienia nazwy
elementów męskiego układu rozrodczego · wymienia
funkcje męskich narządów płciowych · przedstawia
budowę jąder · definiuje
pojęcie spermatogeneza · przedstawia
budowę plemnika |
Uczeń: · charakteryzuje
budowę · rozpoznaje na
schemacie elementy męskiego układu rozrodczego · wymienia fazy
spermatogenezy · omawia budowę
plemnika · wyjaśnia
funkcje testosteronu |
Uczeń: · omawia budowę
poszczególnych elementów męskiego układu rozrodczego · omawia przebieg
spermatogenezy · określa funkcje
elementów plemnika |
Uczeń: · wyjaśnia
znaczenie budowy i funkcji prącia w dostarczaniu plemników do organizmu
kobiety · wyjaśnia,
dlaczego jądra są zarówno gonadami, jak i narządami wydzielania wewnętrznego |
Uczeń: · uzasadnia
związek między budową męskich narządów płciowych a ich funkcją · wyjaśnia, jakie
zmiany w ilości DNA w męskich komórkach płciowych zachodzą podczas
spermatogenezy |
54. Budowa i funkcje żeńskich narządów rozrodczych |
Uczeń: · wymienia pierwszo-,
drugo- i trzeciorzędowe żeńskie cechy płciowe · wymienia nazwy
elementów budujących żeński układ rozrodczy · wymienia
funkcje żeńskich narządów płciowych · definiuje
pojęcia: oogeneza, cykl miesiączkowy · wymienia fazy
cyklu menstruacyjnego · wymienia nazwy hormonów
regulujących przebieg cyklu menstruacyjnego |
Uczeń: · charakteryzuje
budowę · rozróżnia
zewnętrzne · rozpoznaje na
schemacie elementy żeńskiego układu rozrodczego · wymienia fazy
oogenezy · wyjaśnia
funkcje żeńskich hormonów płciowych |
Uczeń: · omawia budowę
poszczególnych elementów żeńskiego układu rozrodczego · charakteryzuje
przebieg oogenezy · wyjaśnia, w
jaki sposób żeński układ rozrodczy jest przystosowany do ciąży · przedstawia
zmiany zachodzące w błonie śluzowej macicy w czasie cyklu miesiączkowego · określa zmiany
zachodzące w jajnikach w czasie cyklu miesiączkowego · omawia budowę i
funkcje komórki jajowej |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega hormonalna regulacja cyklu miesiączkowego · opisuje zmiany,
które zachodzą w jajniku · wyjaśnia rolę
syntetycznych żeńskich hormonów płciowych w regulacji cyklu miesiączkowego |
Uczeń: · uzasadnia
związek między budową · porównuje
oogenezę ze spermatogenezą · wyjaśnia,
dlaczego podczas oogenezy w żeńskich komórkach płciowych zmienia się ilość
DNA |
55. Rozwój człowieka |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: zapłodnienie, implantacja · wymienia nazwy
etapów rozwoju zarodkowego i rozwoju płodowego · wymienia nazwy
błon płodowych · wymienia
funkcje łożyska · wymienia zmiany
zachodzące w organizmie kobiety w okresie ciąży · wymienia
czynniki wpływające na przebieg ciąży · wymienia nazwy
badań prenatalnych · wymienia etapy
rozwoju postnatalnego |
Uczeń: · opisuje
przebieg okresu zarodkowego i okresu płodowego · określa funkcje
błon płodowych · omawia
znaczenie łożyska · ocenia
znaczenie diagnostyki prenatalnej · charakteryzuje
etapy rozwoju postnatalnego · wymienia skutki
wydłużania się okresu starości · wymienia
substancje, które są transportowane przez łożysko |
Uczeń: · omawia przebieg
zapłodnienia · charakteryzuje
etapy rozwoju zarodkowego · charakteryzuje
rozwój płodowy · omawia przebieg
implantacji zarodka · charakteryzuje
budowę łożyska · ocenia znaczenie
bariery, którą tworzy łożysko · przedstawia
działania, dzięki którym można ograniczyć negatywne skutki wydłużania się
okresu starości |
Uczeń: · omawia wędrówkę
plemników · omawia metody
badań prenatalnych · porządkuje
informacje |
Uczeń: · przedstawia
propozycje obniżenia kosztów społecznych związanych · podaje
argumenty przemawiające |
56. Higiena i choroby układu rozrodczego |
Uczeń: · wymienia zasady
higieny układu rozrodczego · wymienia metody
diagnozowania chorób układu rozrodczego · wymienia nazwy
chorób układu rozrodczego · wymienia zasady
zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób przenoszonych drogą płciową · wymienia zasady
profilaktyki raka piersi |
Uczeń: · ocenia
zagrożenia wynikające z zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową · charakteryzuje
metody diagnozowania chorób układu rozrodczego · przyporządkowuje
chorobom układu rozrodczego źródła zakażenia · przedstawia
profilaktykę raka jąder i przerostu gruczołu krokowego |
Uczeń: · charakteryzuje
wybrane choroby układu rozrodczego · przedstawia
działania, które pozwalają ustrzec się przed chorobami przenoszonymi drogą
płciową |
Uczeń: · omawia metody
diagnozowania, leczenia i profilaktyki raka szyjki macicy · konstruuje
zalecenia dotyczące przestrzegania zasad higieny okolic intymnych |
Uczeń: · wykazuje
znaczenie, jakie · podaje
argumenty przemawiające za przeprowadzaniem częstych badań kontrolnych,
dzięki którym można wykryć chorobę nowotworową |
57-58.
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z
rozdziałów „Układ hormonalny” i „Rozmnażanie i rozwój człowieka” |