Formy sprawdzania wiedzy
: odpowiedź ustna waga
oceny 2
kartkówka,
waga oceny 2
sprawdzian
waga oceny 3 / 4
praca na
lekcji
waga oceny 1
zadanie domowe waga
oceny 1
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
Stopień
dopuszczający
Stopień dopuszczający można
wystawić uczniowi, który przyswoił treści konieczne. Taki uczeń
z pomocą nauczyciela jest w
stanie nadrobić braki w podstawowych umiejętnościach.
Stopień
dostateczny
Stopień dostateczny może
otrzymać uczeń, który opanował wiadomości podstawowe i z niewielką pomocą
nauczyciela potrafi rozwiązać podstawowe problemy. Analizuje również proste
zależności, a także próbuje porównywać, wnioskować i zajmować określone
stanowisko.
Stopień
dobry
Stopień dobry można wystawić
uczniowi, który przyswoił treści rozszerzające, właściwie stosuje terminologię
przedmiotową, a także wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów znanych z
lekcji
i podręcznika, rozwiązuje
typowe problemy z wykorzystaniem poznanych metod, samodzielnie pracuje z
podręcznikiem i materiałem źródłowym oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Stopień
bardzo dobry
Stopień bardzo dobry może
otrzymać uczeń, który opanował treści dopełniające. Potrafi on samodzielnie
interpretować zjawiska oraz bronić swych poglądów.
Stopień
celujący
Stopień celujący może otrzymać
uczeń, który opanował treści wykraczające poza informacje zawarte w
podręczniku. Potrafi on selekcjonować i hierarchizować wiadomości, z
powodzeniem bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, a także
pod okiem nauczyciela prowadzi własne prace badawcze.
Wymagania
edukacyjne
Zawierają szczegółowy wykaz wiadomości i
umiejętności, które uczeń powinien opanować po omówieniu poszczególnych lekcji
z podręcznika Biologia na czasie 2 –
zakres rozszerzony. Są niezastąpione
przy obiektywnej ocenie postępów ucznia w nauce.
Poziomy
oczekiwanych osiągnięć ucznia
Wymagania
podstawowe |
Wymagania
ponadpodstawowe |
konieczne
(na stopień dopuszczający) podstawowe
(na stopień dostateczny) |
rozszerzające
(na stopień dobry) dopełniające
(na stopień bardzo dobry) |
obejmują
treści i umiejętności |
obejmują
treści i umiejętności |
najważniejsze w uczeniu się biologii |
złożone i mniej przystępne niż zaliczone do wymagań podstawowych |
łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego |
wymagające korzystania z różnych źródeł informacji |
często powtarzające się w procesie nauczania |
umożliwiające rozwiązywanie problemów |
określone programem nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań
zawartych w podstawie programowej |
pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym |
użyteczne w życiu codziennym |
pozwalające łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin |
WYMAGANIA EDUKACYJNE
Dział programu |
Lp. |
Temat |
Poziom wymagań |
|||
konieczny (K) |
podstawowy (P) |
rozszerzający (R) |
dopełniający (D) |
|||
Metabolizm |
1 |
Kierunki
przemian metabolicznych |
Uczeń: definiuje pojęcie metabolizm charakteryzuje podstawowe rodzaje
przemian metabolicznych: anabolizm i katabolizm wymienia nośniki energii w komórce
wymienia rodzaje fosforylacji |
Uczeń: podaje poziom energetyczny
substratów i produktów reakcji endoergicznych i egzoergicznych wymienia cechy ATP przedstawia sumaryczny zapis
procesu fosforylacji wymienia nośniki elektronów |
Uczeń: charakteryzuje budowę ATP omawia przebieg fosforylacji
substratowej, fotosyntetycznej i oksydacyjnej |
Uczeń: porównuje rodzaje fosforylacji analizuje przebieg reakcji redoks
z udziałem NADP |
2 |
Enzymy |
wyjaśnia rolę enzymów
w komórce wymienia cechy enzymów wymienia czynniki wpływające na
szybkość reakcji enzymatycznych definiuje pojęcie szlak metaboliczny |
wyjaśnia mechanizm działania
enzymów zapisuje równanie reakcji
enzymatycznej charakteryzuje szlak metaboliczny
liniowy i
cykliczny wyjaśnia, na czym polega model
regulacji aktywności enzymów zwany ujemnym sprzężeniem zwrotnym |
omawia budowę enzymów wyjaśnia mechanizm tworzenia
kompleksu enzym–substrat wyjaśnia, w jaki sposób na szybkość reakcji enzymatycznych
wpływają: stężenie substratu, temperatura, pH,
stężenie soli, stężenie enzymu, aktywatory i inhibitory porównuje mechanizm inhibicji kompetycyjnej i niekompetycyjnej
omawia sposoby regulacji przebiegu
szlaków metabolicznych omawia przebieg ubikwitynozależnej degradacji białek |
porównuje modele powstawania
kompleksu enzym–substrat porównuje mechanizm działania
inhibitorów hamujących enzymy nieodwracalnie i odwracalnie omawia zasady nazewnictwa i
klasyfikacji enzymów wyjaśnia mechanizm aktywacji
proenzymu na przykładzie pepsyny planuje doświadczenie mające na
celu wykazanie wpływu temperatury na aktywność dehydrogenazy w bulwach
ziemniaka |
|
3 |
Autotroficzne
odżywianie się organizmów – fotosynteza |
porównuje wykorzystanie energii
przez autotrofy i heterotrofy wyjaśnia ogólny przebieg
fotosyntezy wymienia produkty i substraty fotosyntezy wymienia etapy fotosyntezy i
określa ich dokładną lokalizację w komórce charakteryzuje etapy fotosyntezy wymienia etapy cyklu Calvina wyjaśnia znaczenie fotosyntezy dla
organizmów żyjących na Ziemi |
porównuje fotosyntezę zachodzącą w
komórkach roślin z fotosyntezą zachodzącą w komórkach bakterii zielonych i
purpurowych wyjaśnia rolę chlorofilu i
dodatkowych barwinków fotosyntetycznych w przebiegu
fotosyntezy wymienia substraty i produkty fazy
fotosyntezy zależnej i niezależnej od światła wyjaśnia związek między fazą
fotosyntezy zależną od światła a fazą fotosyntezy niezależną od światła |
omawia budowę cząsteczki
chlorofilu uzasadnia stosowanie wobec
niektórych grup roślin następującego nazewnictwa: rośliny typu C3, rośliny typu C4,
rośliny typu CAM omawia przebieg poszczególnych
etapów cyklu Calvina omawia przebieg fotosyntezy u
roślin typu C4 porównuje przebieg fotosyntezy u
roślin typu C3 i C4 omawia przebieg fotosyntezy u
roślin typu CAM |
porównuje barwniki roślinne omawia budowę i funkcje fotosystemów I i II określa warunki, przebieg oraz
efekty fosforylacji fotosyntetycznej cyklicznej i
niecyklicznej omawia budowę i działanie syntazy ATP porównuje budowę anatomiczną
liścia rośliny typu C3 i typu C4 określa przyczyny i skutki fotooddychania |
|
|
4 |
Czynniki
wpływające na intensywność fotosyntezy |
wymienia czynniki zewnętrzne i
wewnętrzne wpływające na intensywność procesu fotosyntezy |
wyjaśnia różnice między roślinami
światłolubnymi a cieniolubnymi analizuje rozmieszczenie
chloroplastów w komórkach miękiszu w zależności od warunków
świetlnych |
omawia wpływ czynników
zewnętrznych na intensywność procesu fotosyntezy analizuje na wykresach wpływ
natężenia światła, stężenia dwutlenku węgla i wysokości temperatury na
intensywność fotosyntezy |
planuje doświadczenie mające na
celu wykazanie wpływu natężenia światła, stężenia dwutlenku węgla i
wysokości temperatury na intensywność fotosyntezy |
5 |
Przebieg
chemosyntezy |
definiuje pojęcie chemosynteza wymienia przykłady organizmów, u
których zachodzi chemosynteza |
wyjaśnia, na czym polega
chemosynteza omawia znaczenie chemosyntezy |
omawia przebieg pierwszego i
drugiego etapu chemosyntezy |
porównuje fotosyntezę z chemosyntezą |
|
6 |
Oddychanie
tlenowe |
definiuje pojęcie oddychanie komórkowe zapisuje reakcję oddychania
komórkowego określa znaczenie oddychania
komórkowego dla funkcjonowania organizmu wymienia etapy oddychania
tlenowego wymienia czynniki wpływające na
intensywność oddychania tlenowego |
uzasadnia, że oddychanie komórkowe
ma charakter kataboliczny wymienia organizmy oddychające
tlenowo omawia czynniki wpływające na
intensywność tlenowego oddychania komórkowego lokalizuje etapy oddychania
tlenowego w mitochondrium |
określa produkty i substraty
etapów oddychania tlenowego omawia przebieg poszczególnych
etapów oddychania tlenowego przedstawia bilans energetyczny
oddychania tlenowego |
porównuje zysk energetyczny etapów
oddychania tlenowego planuje doświadczenie, którego
celem jest wykazanie wydzielania dwutlenku węgla przez kiełkujące nasiona planuje doświadczenie, którego
celem jest wykazanie wydzielania ciepła przez nasiona |
|
|
7 |
Procesy
beztlenowego uzyskiwania energii |
definiuje pojęcia: oddychanie beztlenowe, fermentacja wymienia organizmy
przeprowadzające oddychanie beztlenowe i fermentację |
wyjaśnia różnicę między oddychanie
beztlenowym a fermentacją określa lokalizację fermentacji w
komórce i ciele człowieka nazywa etapy fermentacji omawia wykorzystanie fermentacji w
życiu człowieka |
omawia przebieg poszczególnych
etapów fermentacji określa zysk energetyczny procesów
beztlenowych określa warunki, w których
zachodzi fermentacja |
analizuje przebieg fermentacji
alkoholowej i mlekowej porównuje oddychanie tlenowe,
beztlenowe i fermentację planuje doświadczenie mające na
celu wykazanie wydzielania dwutlenku węgla podczas fermentacji alkoholowej |
8 |
Inne ważne
procesy metaboliczne |
wymienia substraty energetyczne
oddychania komórkowego inne niż glukoza wymienia zbędne produkty
katabolicznych przemian węglowodanów, tłuszczów i białek oraz drogi ich
usuwania z organizmu |
definiuje pojęcia: glukoneogeneza, glikogenoliza, deaminacja wyjaśnia, na czym polega cykl mocznikowy
określa lokalizację cyklu
mocznikowego i glukoneogenezy
w organizmie człowieka |
omawia przebieg glukoneogenezy omawia przebieg β-oksydacji omawia przebieg przemian białek charakteryzuje cykl mocznikowy |
omawia przebieg rozkładu białek,
cukrów i tłuszczów określa znaczenie acetylokoenzymu A w przebiegu różnych szlaków
metabolicznych wyjaśnia, dlaczego jony NH4+
muszą być transportowane z pominięciem płynów ustrojowych |
|
Organizm człowieka. Skóra – powłoka
ciała |
9 |
Organizm
człowieka jako funkcjonalna całość |
definiuje pojęcia: komórka, tkanka, narząd, układ narządów, organizm wymienia układy narządów |
definiuje pojęcia: homeostaza, sprzężenie zwrotne wymienia główne funkcje układów
narządów wymienia parametry istotne w
utrzymaniu homeostazy rozróżnia mechanizmy obronne
organizmu przed wychłodzeniem i przegrzaniem |
dowodzi, że ciało człowieka
stanowi wielopoziomową strukturę uzasadnia, że człowiek jest
organizmem stałocieplnym omawia mechanizm regulacji temperatury
ciała człowieka omawia mechanizm regulacji
ciśnienia krwi |
wyjaśnia zależności pomiędzy
poszczególnymi układami narządów wykazuje współdziałanie narządów
człowieka w utrzymaniu homeostazy |
|
10 |
Budowa i
funkcje skóry |
wymienia warstwy skóry wymienia funkcje skóry wymienia wytwory naskórka nazywa poszczególne elementy skóry
|
wyjaśnia, jakie znaczenie ma skóra
w termoregulacji charakteryzuje gruczoły skóry |
uzasadnia zależność między budową
skóry a jej funkcjami opisuje funkcje poszczególnych
wytworów naskórka |
porównuje poszczególne warstwy
skóry pod względem budowy i funkcji planuje doświadczenia mające na
celu ocenę wrażliwości dotykowej różnych okolic ciała i odczuwania
temperatury |
11 |
Choroby i
higiena skóry |
wymienia choroby skóry wymienia czynniki chorobotwórcze
będące przyczynami chorób skóry wyjaśnia, na czym polega
profilaktyka chorób skóry |
wyjaśnia konieczność dbania o
skórę wymienia zasady higieny skóry klasyfikuje i charakteryzuje
choroby skóry |
wyjaśnia, czym są alergie,
grzybice i oparzenia omawia zaburzenia funkcjonowania
gruczołów omawia przyczyny zachorowania na
czerniaka złośliwego, diagnostykę, sposób leczenia i profilaktykę tej choroby
|
ocenia wpływ promieniowania
słonecznego na skórę uzasadnia, że czerniak złośliwy
jest chorobą współczesnego świata |
|
Aparat ruchu |
12 |
Ogólna
budowa i funkcje szkieletu |
rozróżnia część czynną
i bierną aparatu ruchu wymienia funkcje szkieletu podaje nazwy głównych kości
tworzących szkielet człowieka |
rozpoznaje elementy szkieletu
osiowego, szkieletu obręczy i kończyn opisuje strukturę kości długiej rozróżnia kości ze względu na ich
kształt |
wyjaśnia związek między budową
kości a jej właściwościami mechanicznymi
omawia zmiany zachodzące w
szkielecie podczas wzrostu i rozwoju człowieka porównuje tkankę kostną z
tkanką chrzęstną |
porównuje budowę szkieletu
noworodka z budową szkieletu osoby dorosłej wymienia czynniki wpływające na
przebudowę kości określa, jakie właściwości kości
wynikają z budowy tkankowej |
13 |
Rodzaje
połączeń kości |
wymienia rodzaje połączeń ścisłych
i ruchomych kości |
identyfikuje typy połączeń kości
na szkielecie i podaje ich przykłady omawia budowę stawu |
charakteryzuje połączenia kości rozpoznaje rodzaje stawów omawia funkcje poszczególnych
elementów budowy stawu |
porównuje różne rodzaje stawów ze
względu na zakres wykonywanych ruchów i kształt powierzchni stawowych |
|
14 |
Elementy
szkieletu |
wymienia elementy szkieletu
osiowego i ich funkcje wymienia kości budujące klatkę
piersiową nazywa odcinki kręgosłupa wymienia kości obręczy barkowej i
obręczy miedniczej wymienia kości kończyny górnej i
kończyny dolnej |
rozpoznaje kości trzewioczaszki
i mózgoczaszki rozpoznaje kości klatki piersiowej
rozróżnia odcinki kręgosłupa rozpoznaje kości obręczy barkowej
i obręczy miedniczej rozpoznaje kości kończyny górnej i
kończyny dolnej |
charakteryzuje funkcje szkieletu
osiowego wyjaśnia związek między budową
czaszki a pełnionymi przez czaszkę funkcjami porównuje budowę kończyny górnej z
budową kończyny dolnej wyjaśnia znaczenie zatok
przynosowych nazywa krzywizny kręgosłupa i
określa ich znaczenie wykazuje związek budowy odcinków
kręgosłupa z pełnioną funkcją wykazuje związek budowy kończyn z
pełnioną przez nie funkcją |
omawia rolę chrząstek
w budowie klatki piersiowej wskazuje różnice między budową
czaszki noworodka a budową czaszki dorosłego człowieka rozpoznaje kręgi pochodzące z
różnych odcinków kręgosłupa wskazuje elementy kręgu klasyfikuje żebra porównuje miednicę kobiety z
miednicą mężczyzny |
|
|
15 |
Budowa i
funkcjonowanie układu mięśniowego |
wyjaśnia, na czym polega praca
mięśni wymienia elementy budowy tkanki
mięśniowej wymienia rodzaje tkanek
mięśniowych omawia budowę tkanek mięśniowych wyjaśnia, na czym polega
antagonistyczne działanie mięśni wymienia źródła energii potrzebnej
do skurczu mięśnia |
rozpoznaje rodzaje tkanek
mięśniowych porównuje rodzaje tkanek
mięśniowych pod względem budowy i funkcji rozpoznaje najważniejsze mięśnie
szkieletowe określa funkcje mięśni
szkieletowych wynikające z ich położenia omawia budowę sarkomeru
wyjaśnia, na czym polega mechanizm
powstawania skurczu mięśnia szkieletowego określa, w jakich warunkach w
mięśniach powstaje deficyt tlenowy |
omawia budowę makroskopową
i mikroskopową mięśnia szkieletowego wykazuje związek budowy tkanki
mięśniowej z funkcją pełnioną przez tę tkankę analizuje kolejne etapy skurczu
mięśnia omawia warunki prawidłowej pracy
mięśni omawia przemiany biochemiczne
zachodzące podczas długotrwałej pracy mięśnia analizuje przemiany kwasu
mlekowego porównuje rodzaje skurczów mięśni |
wyróżnia rodzaje mięśni ze względu
na wykonywane czynności wyjaśnia, na czym polega
synergistyczne działanie mięśni uzasadnia, że mięśnie szkieletowe
mają budowę hierarchiczną określa rolę mioglobiny porównuje mięśnie czerwone z
mięśniami białymi |
|
16 |
Choroby i
higiena aparatu ruchu |
określa prawidłową postawę ciała rozpoznaje wady postawy wymienia przyczyny powstawania wad
postawy nazywa wady kręgosłupa i stóp
wymienia choroby aparatu ruchu uzasadnia korzystne znaczenie
ćwiczeń fizycznych dla zdrowia |
rozróżnia urazy mechaniczne wymienia cechy prawidłowej postawy
ciała wskazuje metody zapobiegania wadom
kręgosłupa charakteryzuje choroby aparatu
ruchu wymienia środki dopingujące |
charakteryzuje urazy mechaniczne
aparatu ruchu i omawia ich skutki omawia skutki i przyczyny wad
kręgosłupa omawia przyczyny i skutki
płaskostopia omawia przyczyny, sposób
diagnozowania i leczenia osteoporozy omawia skutki przetrenowania przewiduje skutki stosowania
dopingu w sporcie |
omawia sposoby zapobiegania
osteoporozie wskazuje przyczyny zmian w
układzie ruchu na skutek osteoporozy przewiduje skutki niewłaściwego
wykonywania ćwiczeń fizycznych omawia działanie wybranych grup
środków dopingujących omawia techniki i substancje
przyspieszające naturalne procesy fizjologiczne podczas transfuzji krwi i EPO
|
Układ pokarmowy |
17 |
Budulcowe
i energetyczne składniki pokarmowe |
wymienia składniki pokarmowe wymienia produkty spożywcze bogate
w poszczególne składniki pokarmowe wymienia funkcje poszczególnych
składników pokarmowych |
rozróżnia składniki budulcowych
i energetycznych omawia rolę składników pokarmowych
w organizmie definiuje pojęcia: aminokwasy egzogenne, NNKT wymienia kryteria podziału
węglowodanów wyjaśnia znaczenie błonnika
pokarmowego w diecie |
porównuje pokarmy pełno- i
niepełnowartościowe wskazuje czynniki decydujące o
wartości odżywczej pokarmów podaje przykłady aminokwasów endo- i egzogennych klasyfikuje węglowodany charakteryzuje dobowe
zapotrzebowanie osoby dorosłej na składniki odżywcze |
przewiduje skutki diety
wegańskiej porównuje wartość energetyczną
białek, węglowodanów i tłuszczów porównuje zawartość białek w
poszczególnych produktach przewiduje skutki niedoboru i
nadmiaru poszczególnych składników odżywczych |
|
18 |
Rola
witamin w diecie |
definiuje pojęcia: witamina, prowitamina, hiperwitaminoza,
hipowitaminoza i awitaminoza wymienia witaminy rozpuszczalne w
tłuszczach i witaminy rozpuszczalne w wodzie wymienia główne źródła witamin |
wyjaśnia zasady klasyfikacji i nazewnictwa
witamin wymienia źródła witamin
rozpuszczalnych w tłuszczach i w wodzie omawia funkcje witamin
rozpuszczalnych w wodzie i w tłuszczach wymienia przyczyny awitaminozy
i hipowitaminozy |
wymienia przyczyny niedoboru i
nadmiaru wybranych witamin w organizmie człowieka wymienia skutki niedoboru i
nadmiaru wybranych witamin w organizmie człowieka |
wyjaśnia, jakie znaczenie mają
antywitaminy i składnikiantyodżywcze podaje przykłady antywitamin i
składników antyodżywczych |
|
19 |
Rola wody
i soli mineralnych w organizmie |
wymienia funkcje wody omawia istotę bilansu wodnego
organizmu wskazuje źródła składników
mineralnych organizmu omawia znaczenie składników
mineralnych |
charakteryzuje funkcje składników
mineralnych występujących w organizmie ocenia znaczenie wody dla
organizmu klasyfikuje pierwiastki na makro-
i mikroelementy |
uzasadnia związek między
właściwościami wody a pełnionymi funkcjami wyjaśnia, na czym polega mechanizm
regulacji bilansu wodnego człowieka omawia znaczenie wybranych makro-
i mikroelementów omawia objawy niedoboru wybranych
makro- i mikroelementów |
analizuje zależności między
uwodnieniem organizmu a tempem metabolizmu |
|
20 |
Budowa i
funkcje układu pokarmowego |
dzieli układ pokarmowy na przewód
pokarmowy i gruczoły trawienne wymienia odcinki przewodu
pokarmowego i podaje nazwy gruczołów trawiennych omawia podstawowe funkcje jamy
ustnej, gardła, przełyku i żołądka wyjaśnia, na czym polegają funkcje
języka i gardła w procesie połykania pokarmu omawia funkcje dwunastnicy omawia funkcje wątroby i trzustki omawia funkcje jelita cienkiego i
jelita grubego wskazuje miejsca wchłaniania
pokarmu |
wyjaśnia, na czym polega trawienie
pokarmów porównuje uzębienie mleczne z
uzębieniem stałym omawia proces trawienia zachodzący
w jamie ustnej wyjaśnia, jaką rolę odgrywa ślina omawia proces trawienia w żołądku wymienia odcinki jelita cienkiego omawia budowę wątroby wymienia składniki soku
trzustkowego oraz jelitowego wyjaśnia, jakie znaczenie mają
kosmki jelitowe |
omawia budowę zęba omawia funkcję nagłośni w procesie
połykania pokarmu charakteryzuje funkcje gruczołów
błony śluzowej żołądka wyjaśnia rolę żółci charakteryzuje układ wrotny
wątroby omawia działanie enzymów
trzustkowych i jelitowych omawia budowę kosmków jelitowych analizuje mechanizm wchłaniania
składników pokarmowych uzasadnia, że występowanie
bakterii w jelicie grubym ma duże znaczenie dla organizmu |
porównuje przekroje ścian odcinków
przewodu pokarmowego omawia sposób regulacji
funkcjonowania układu pokarmowego charakteryzuje przemiany
składników odżywczych w układzie pokarmowym wyjaśnia znaczenie gastryny i
enterogastronu |
|
21 |
Higiena i
choroby układu pokarmowego |
wymienia najczęstsze choroby
układu pokarmowego podaje sposoby zapobiegania
chorobom układu pokarmowego wymienia przyczyny otyłości i
zaburzeń łaknienia wymienia główne choroby
pasożytnicze układu pokarmowego wskazuje sposoby unikania chorób
pasożytniczych układu pokarmowego |
wyjaśnia, na czym polega dieta
pełnowartościowa wymienia czynniki decydujące
o zapotrzebowaniu energetycznym organizmu wyjaśnia, w jaki sposób oblicza
się BMI przedstawia sposoby uniknięcia
otyłości wymienia przyczyny i objawy
chorób pasożytniczych układu pokarmowego |
omawia sposoby leczenia otyłości podaje objawy choroby wrzodowej,
kamicy żółciowej i celiakii charakteryzuje najczęstsze choroby
układu pokarmowego wymienia zagrożenia wynikające z
otyłości i zaburzeń odżywiania (anoreksji i bulimii) podaje nazwy organizmów
wywołujących choroby pasożytnicze układu pokarmowego |
rozpoznaje choroby układu
pokarmowego na podstawie charakterystycznych objawów omawia metody diagnostyki chorób
układu pokarmowego |
Układ oddechowy |
22 |
Budowa i
funkcjonowanie układu oddechowego |
wymienia elementy układu
oddechowego człowieka dzieli elementy układu oddechowego
człowieka na drogi oddechowe i płuca charakteryzuje funkcje
poszczególnych elementów układu oddechowego człowieka |
omawia funkcje głośni
i nagłośni omawia związek między budową a funkcją płuc |
wyjaśnia zależności między budową
poszczególnych odcinków układu oddechowego a
funkcjami tych odcinków omawia powstawanie głosu |
wyjaśnia funkcję zatok
przynosowych wymienia czynniki decydujące o
wysokości i natężeniu głosu wyjaśnia, na czym polega różnica w
budowie krtani kobiety i budowie krtani mężczyzny |
|
23 |
Wentylacja
i wymiana gazowa |
charakteryzuje istotę procesu
oddychania rozróżnia wymianę gazową i oddychanie
komórkowe wyjaśnia, na czym polega wymiana
gazowa wyjaśnia znaczenie mięśni w
wentylacji płuc wymienia czynniki wpływające na
liczbę oddechów |
porównuje mechanizm wdechu z
mechanizmem wydechu wskazuje lokalizację ośrodka
oddechowego omawia mechanizm wymiany gazowej
zewnętrznej i wewnętrznej omawia rolę krwi
w transporcie gazów oddechowych wyjaśnia przyczyny dużego
zapotrzebowania mięśni na tlen |
charakteryzuje rolę opłucnej porównuje składy powietrza:
atmosferycznego, pęcherzykowego i wydychanego oblicza pojemność życiową płuc wskazuje czynniki decydujące o
stopniu wysycenia hemoglobiny tlenem wymienia postacie w jakich
transportowany jest dwutlenek węgla wyjaśnia znaczenie mioglobiny w
mięśniach |
uzasadnia związek między budową a
rolą hemoglobiny w transporcie gazów porównuje wiązanie tlenu przez
hemoglobinę i mioglobinę omawia mechanizm regulacji
częstości oddechów omawia związek między ciśnieniem
atmosferycznym a wymianą gazową przewiduje skutki wpływu zbyt
niskiego i zbyt wysokiego ciśnienia na prawidłowe funkcjonowanie
organizmu |
|
24 |
Zaburzenia
funkcjonowania układu oddechowego |
wymienia czynniki wpływające na
jakość wdychanego powietrza wymienia główne przyczyny chorób
układu oddechowego wymienia choroby układu
oddechowego |
klasyfikuje rodzaje zanieczyszczeń
powietrza charakteryzuje choroby układu
oddechowego wskazuje sposoby zapobiegania
chorobom układu oddechowego omawia skutki palenia tytoniu |
wyjaśnia zależność między
występowaniem chorób dróg oddechowych a stanem wdychanego powietrza omawia sposoby na uniknięcie
chorób układu oddechowego |
przewiduje skutki chorób układu
oddechowego omawia sposoby diagnozowania i
leczenia astmy |
Układ krążenia |
25 |
Skład i
funkcje krwi |
wymienia składniki krwi omawia podstawowe funkcje krwi wyjaśnia, na jakiej podstawie
określa się grupę krwi |
wskazuje cechy krwi warunkujące
zapewnienie homeostazy rozpoznaje elementy morfotyczne
krwi porównuje elementy komórkowe krwi
pod względem budowy wymienia składniki osocza i ich
funkcje definiuje pojęcie aglutynacja rozróżnia grupy krwi wyjaśnia zasady transfuzji krwi |
definiuje pojęcie hematokryt klasyfikuje składniki krwi porównuje składniki krwi pod
względem pełnionych przez nie funkcji podaje zasady podziału leukocytów analizuje proces krzepnięcia krwi charakteryzuje grupy krwi wyjaśnia, w jaki sposób dochodzi
do konfliktu serologicznego w zakresie Rh |
interpretuje wyniki badania krwi uzasadnia związek między cechami
elementów morfotycznych krwi a
funkcjami pełnionymi przez te elementy przewiduje skutki krzepnięcia krwi
wewnątrz naczyń przewiduje skutki utraty zbyt
dużej ilości krwi wyjaśnia, na czym polega próba
krzyżowa |
|
26 |
Budowa i
funkcje układu krwionośnego |
nazywa elementy układu krążenia porównuje tętnice z żyłami pod
względem budowy i pełnionych funkcji rozróżnia krwiobieg duży i
krwiobieg mały |
wyjaśnia, jaką rolę pełnią
zastawki w żyłach rozróżnia typy sieci naczyń
krwionośnych rozróżnia rodzaje naczyń
krwionośnych omawia przepływ krwi w krwiobiegu
dużym i krwiobiegu małym |
wyjaśnia związek między budową
naczyń krwionośnych a ich funkcjami porównuje krwiobieg duży z
krwiobiegiem małym pod względem pełnionych funkcji |
charakteryzuje typy sieci naczyń
krwionośnych analizuje, w jaki sposób przepływa
krew w żyłach |
|
27 |
Serce |
wymienia cechy charakterystyczne
serca człowieka określa położenie serca wymienia główne części serca rozpoznaje główne części serca wyjaśnia znaczenie naczyń
wieńcowych dla pracy serca |
wyjaśnia rolę zastawek w
funkcjonowaniu serca wyjaśnia, czym jest tętno wykonuje pomiar tętna wykonuje pomiar ciśnienia krwi ocenia znaczenie badań
diagnostycznych pracy serca wymienia czynniki wpływające na
przyspieszenie pracy serca |
rozróżnia zastawki w sercu charakteryzuje mechanizm
automatyzmu serca określa rolę, jaką w pracy serca
odgrywa worek osierdziowy omawia cykl pracy serca interpretuje wyniki pomiarów tętna interpretuje wyniki pomiaru
ciśnienia krwi |
omawia budowę układu przewodzącego
serca omawia różnicę w wartości
ciśnienia skurczowego i rozkurczowego charakteryzuje mechanizm regulacji
pracy serca omawia sposób regulacji ciśnienia
krwi w naczyniach |
|
28 |
Układ limfatyczny
|
wymienia elementy układu
limfatycznego wymienia funkcje układu
limfatycznego określa funkcje limfy |
określa funkcje narządów
wchodzących w skład układu limfatycznego wymienia cechy naczyń
limfatycznych wyjaśnia, jakie znaczenie ma układ
krążenia w utrzymaniu homeostazy |
charakteryzuje narządy układu
limfatycznego porównuje naczynia limfatyczne i
żyły pod względem budowy omawia skład i rolę limfy porównuje układ krwionośny z
układem limfatycznym |
ocenia znaczenie prawidłowego
funkcjonowania narządów tworzących układ limfatyczny omawia sposób powstawania limfy uzasadnia, że układ krwionośny i
układ limfatyczny stanowią integralną całość |
|
29 |
Choroby
układu krążenia |
wymienia choroby układu krążenia wymienia sposoby zapobiegania
chorobom układu krążenia |
wymienia przyczyny chorób układu
krążenia wyjaśnia, na czym polega
niewydolność układu krążenia |
charakteryzuje choroby układu
krążenia omawia wady nabyte i wady
wrodzone serca |
rozróżnia objawy chorób układu
krążenia omawia sposoby leczenia chorób
układu krążenia |
Obrona immuno- logiczna organizmu |
30 |
Budowa i
funkcjonowanie układu odpornościowego |
definiuje pojęcie antygen wymienia elementy układu
odpornościowego nazywa komórki biorące udział w
reakcjach odpornościowych wymienia podstawowe reakcje
obronne organizmu omawia rolę przeciwciał definiuje pojęcie pamięć immunologiczna wyjaśnia znaczenie szczepień
ochronnych omawia rodzaje odporności
swoistej |
wymienia naturalne bariery ochronne
porównuje odporność nieswoistą z
odpornością swoistą definiuje pojęcie główny układ zgodności tkankowej (MHC) omawia znaczenie antygenów
zgodności tkankowej w transplantacjach podaje przyczyny konfliktu
serologicznego wymienia etapy odpowiedzi
immunologicznej wyjaśnia, na czym polega humoralna
i komórkowa odpowiedź immunologiczna rozróżnia rodzaje odporności
swoistej |
charakteryzuje komórki, tkanki i
narządy układu odpornościowego wyjaśnia znaczenie mediatorów
układu odpornościowego definiuje pojęcie autoantygen charakteryzuje specyfikę działania
limfocytów T i limfocytów B omawia kolejne etapy odpowiedzi
immunologicznej wyjaśnia znaczenie pamięci
immunologicznej porównuje humoralną odpowiedź
immunologiczną z komórkową odpowiedzią immunologiczną porównuje pierwotną odpowiedź
immunologiczną z wtórną odpowiedzią immunologiczną |
charakteryzuje poszczególne klasy
immunoglobulin omawia znaczenie antygenów
zgodności tkankowej w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego omawia budowę przeciwciała uzasadnia, że reakcja zapalna jest
odpowiedzią organizmu na infekcję lub uraz |
|
31 |
Zaburzenia
funkcjonowania układu odpornościowego |
wymienia choroby autoimmunizacyjne
wymienia sposoby zakażenia wirusem
HIV wyjaśnia, że alergia jest stanem
nadwrażliwości organizmu |
charakteryzuje choroby
autoimmunizacyjne charakteryzuje przebieg zakażenia
wirusem HIV omawia profilaktykę AIDS podaje przyczyny alergii wymienia podstawowe zasady,
których należy przestrzegać przy przeszczepach |
wymienia przyczyny nieprawidłowych
reakcji odpornościowych charakteryzuje budowę wirusa HIV omawia metody diagnostyki AIDS omawia mechanizm powstawania
reakcji alergicznej charakteryzuje zasady
przeszczepiania tkanek i narządów |
dowodzi, że AIDS jest chorobą
układu odpornościowego omawia sposoby leczenia AIDS omawia działanie histaminy |
Układ wydalniczy |
32 |
Budowa i
funkcjonowanie układu wydalniczego |
definiuje pojęcia: wydalanie, defekacja wymienia funkcje układu
wydalniczego wymienia zbędne produkty
metabolizmu wskazuje na planszy lub modelu
elementy układu wydalniczego i nazywa te elementy nazywa etapy powstawania moczu wymienia składniki moczu
ostatecznego |
charakteryzuje narządy układu
wydalniczego omawia budowę anatomiczną nerki wymienia drogi wydalania zbędnych
produktów przemiany materii podaje miejsca powstawania moczu
pierwotnego i moczu ostatecznego wymienia czynniki wpływająca na
objętość wydalanego moczu |
omawia rolę układu wydalniczego w
utrzymaniu homeostazy omawia budowę i funkcje nefronu charakteryzuje etapy powstawania
moczu porównuje mocz pierwotny z moczem
ostatecznym pod względem ilości i składu |
omawia mechanizm wydalania moczu analizuje regulację objętości wydalanego
moczu analizuje wpływ hormonów na
funkcjonowanie nerek charakteryzuje
wewnątrzwydzielniczą funkcję nerek |
|
33 |
Choroby
układu wydalniczego |
wymienia najczęstsze choroby
układu wydalniczego wymienia przyczyny chorób układu
wydalniczego |
wymienia cechy moczu zdrowego
człowieka wymienia składniki zawarte w
moczu, które mogą wskazywać na chorobę lub uszkodzenie nerek omawia zasady higieny układu
wydalniczego |
charakteryzuje najczęstsze choroby
układu wydalniczego ocenia znaczenie dializy charakteryzuje niewydolność nerek
jako chorobę współczesnego świata |
dowodzi znaczenia badań moczu w
diagnostyce chorób nerek rozpoznaje objawy chorób układu
wydalniczego wyjaśnia, na czym polegają
hemodializa i dializa otrzewnowa |
Układ nerwowy |
34 |
Budowa i
funkcje układu nerwowego |
wymienia elementy układu nerwowego wymienia funkcje układu nerwowego definiuje pojęcia: neuron, potencjał spoczynkowy,
potencjał czynnościowy, bodziec
progowy rozróżnia podstawowe elementy
neuronu opisuje działanie synapsy
chemicznej |
omawia ogólną budowę układu
nerwowego porównuje dendryty z aksonami rozróżnia neurony pod względem
funkcjonalnym wyjaśnia znaczenie pojęcia pobudliwość nerwowa rozróżnia potencjał spoczynkowy i
potencjał czynnościowy charakteryzuje budowę synapsy omawia rolę neuroprzekaźników wymienia czynniki wpływające na
szybkość przewodzenia impulsu |
charakteryzuje elementy neuronu wymienia rodzaje i funkcje komórek
glejowych wyjaśnia, na czym polegają
pobudliwość i przewodnictwo komórek nerwowych wyjaśnia znaczenie pompy
sodowo-potasowej wyjaśnia, na czym polegają:
polaryzacja, depolaryzacja i repolaryzacja
omawia proces przekazywania
impulsów między komórkami |
porównuje budowę neuronu z budową
innych komórek wyjaśnia, na czym polega okres
refrakcji porównuje funkcjonowanie synapsy chemicznej z
funkcjonowaniem synapsy elektrycznej klasyfikuje neuroprzekaźniki |
|
35 |
Ośrodkowy
układ nerwowy |
wymienia elementy ośrodkowego
układu nerwowego określa położenie elementów
ośrodkowego układu nerwowego wymienia elementy chroniące
struktury ośrodkowego układu nerwowego |
omawia rozwojowy i kliniczny
podział mózgowia omawia rolę poszczególnych części
mózgowia rozróżnia płaty i ośrodki w korze
mózgowej omawia budowę rdzenia kręgowego porównuje położenie istoty szarej
i istoty białej w mózgowiu i rdzeniu kręgowym |
charakteryzuje poszczególne części
mózgowia omawia funkcje układu limbicznego podaje skład płynu
mózgowo-rdzeniowego charakteryzuje funkcje płynu
mózgowo-rdzeniowego omawia budowę i role opon mózgowia
i opon rdzenia |
porównuje funkcje półkul mózgu porównuje mózg i rdzeń kręgowy pod
względem budowy i pełnionych funkcji omawia budowę układu limbicznego wyjaśnia znaczenie bariery
krew–mózg |
|
36 |
Obwodowy
układ nerwowy |
charakteryzuje elementy obwodowego
układu nerwowego definiuje pojęcia: łuk odruchowy, odruch wymienia elementy łuku odruchowego |
omawia budowę nerwu rozróżnia nerwy czaszkowe i nerwy
rdzeniowe charakteryzuje elementy łuku
odruchowego wymienia przykłady odruchów
warunkowych i bezwarunkowych |
analizuje przekazywanie impulsu w
łuku odruchowym porównuje odruchy warunkowe z
odruchami bezwarunkowymi klasyfikuje rodzaje odruchów wyjaśnia, na czym polega klasyczny
odruch warunkowy charakteryzuje rodzaje pamięci |
omawia doświadczenia Iwana Pawłowa wyjaśnia, w jaki sposób powstaje
instrumentalny odruch warunkowy dowodzi znaczenia odruchów
warunkowych w uczeniu się omawia sposób, w jaki przebiegają
informacje przez różne rodzaje pamięci |
|
37 |
Autonomiczny
układ nerwowy |
klasyfikuje części układu
nerwowego pod względem funkcjonalnym wymienia cechy budowy
poszczególnych części układu autonomicznego |
rozróżnia somatyczny i autonomiczny
układ nerwowy charakteryzuje funkcje układu
autonomicznego |
porównuje część współczulną
autonomicznego układu nerwowego z częścią przywspółczulną tego układu pod
względem budowy i funkcji |
uzasadnia, że obie części układu
autonomicznego wykazują antagonizm czynnościowy |
|
38 |
Higiena i
choroby układu nerwowego |
definiuje pojęcia: stres, stresor wymienia przykłady sytuacji
wywołujących reakcję stresową wymienia następstwa długotrwałego
stresu wymienia przyczyny depresji proponuje działania profilaktyczne
zmniejszające ryzyko wystąpienia depresji podaje przykłady chorób
neurologicznych wymienia przykłady rytmów
biologicznych człowieka |
wyjaśnia, czym są emocje wymieniaobjawy
stresu określa wpływ stresu na
funkcjonowanie narządów dowodzi, że depresja jest chorobą
współczesnego świata podaje sposoby zmniejszania ryzyka
powstawania uzależnień wymienia fazy snu ocenia znaczenie snu dla
prawidłowego funkcjonowania organizmu wyjaśnia, czym są rytmy
biologiczne |
omawia przebieg reakcji stresowej omawia neurologiczne podłoże
depresji omawia sposoby diagnostyki i
leczenia depresji wyjaśnia, na czym polega mechanizm
powstawania uzależnienia dowodzi, że uzależnienie to
choroba układu nerwowego charakteryzuje wybrane choroby
neurologiczne omawia dobowy rytm snu i czuwania |
dowodzi, że długotrwały stres
stanowi zagrożenie dla homeostazy dowodzi, że nerwice są chorobami
cywilizacyjnymi rozróżnia rodzaje nerwic analizuje fazy stresu wyjaśnia, że uzależnienie jest
chorobą układu kary i układu nagrody porównuje fazy snu NREM i REM |
Narządy zmysłów |
39 |
Budowa i
działanie narządu wzroku |
wymienia elementy narządu wzroku określa funkcje elementów narządu
wzroku opisuje drogę światła i impulsu
nerwowego prowadzącą do powstania wrażeń wzrokowych wymienia przykłady chorób i wad
wzroku wskazuje podstawowe zasady higieny
wzroku |
wymienia funkcje aparatu
ochronnego i aparatu ruchowego oka omawia budowę anatomiczną gałki
ocznej wymienia cechy obrazu powstającego
na siatkówce wyjaśnia, na czym polega
akomodacja oka wymienia przyczyny wad wzroku omawia sposoby korygowania wad
wzroku |
określa funkcje elementów gałki
ocznej porównuje pręciki z czopkami omawia mechanizm widzenia uzasadnia, że jaskra jest chorobą
współczesnego świata |
uzasadnia znaczenie widzenia
dwuocznego analizuje przemiany rodopsyny analizuje przetwarzanie informacji
wzrokowej charakteryzuje wybrane choroby
wzroku omawia przyczyny, diagnostykę,
leczenie i profilaktykę jaskry |
|
40 |
Ucho –
narząd słuchu i równowagi |
wymienia elementy narządu słuchu i
równowagi określa podstawowe funkcje
elementów narządu słuchu i równowagi |
dowodzi szkodliwości hałasu rozróżnia ucho zewnętrzne,
środkowe i wewnętrzne opisuje drogę fal dźwiękowych i
impulsu nerwowego prowadzącą do powstania wrażeń słuchowych omawia budowę błędnika |
charakteryzuje elementy narządu
słuchu i równowagi pod względem budowy i pełnionych funkcji omawia powstawanie wrażeń
słuchowych i funkcjonowanie ślimaka wyjaśnia zasadę działania narządu
równowagi |
wykazuje, że receptory słuchu i
równowagi to mechanoreceptory wyjaśnia, od czego zależy wysokość
i natężenie dźwięku określa zakres częstotliwości
dźwięku, na który reaguje ludzie ucho |
|
41 |
Narządy
smaku oraz węchu |
wymienia chemoreceptory wymienia funkcje narządów smaku i
węchu |
wyjaśnia biologiczne znaczenie
zmysłów smaku i węchu wymienia pięć podstawowych smaków
odczuwanych przez człowieka |
omawia budowę narządów smaku i
węchu |
wykazuje związek między budową a
funkcją narządów smaku i węchu |
Układ hormonalny |
42 |
Budowa i
funkcje układu hormonalnego |
definiuje pojęcia: hormon, gruczoł dokrewny wymienia przykłady hormonów
tkankowych i hormonów miejscowych wymienia gruczoły dokrewne określa położenie gruczołów
dokrewnych wymienia nazwy hormonów przysadki wymienia choroby wynikające z
niedoboru i nadmiaru wybranych hormonów charakteryzuje funkcje hormonów
nadnerczy, trzustki i gonad |
rozróżnia hormony tkankowe i hormony
miejscowe charakteryzuje funkcje hormonów
przysadki, tarczycy, przytarczyc i grasicy porównuje skutki nadmiaru hormonu
wzrostu ze skutkami jego niedoboru w różnych okresach życia wymienia skutki cukrzycy wyjaśnia, na czym polega
antagonistyczne działania hormonów podaje przykłady hormonów
działających antagonistycznie |
klasyfikuje hormony ze względu na
ich działanie wyjaśnia, na czym polega działanie
autokrynne, parakrynne, endokrynne i neurokrynne
hormonów omawia działanie wybranych
hormonów tkankowych i hormonów miejscowych omawia funkcje szyszynki określa, jakie działania
profilaktyczne należy podejmować w celu uniknięcia zachorowania na cukrzycę |
charakteryzuje choroby wynikające
z zaburzeń funkcjonowania nadnerczy i trzustki porównuje typy cukrzycy omawia diagnostykę i sposób
leczenia cukrzycy porównuje działanie insuliny i
glukagonu oraz kalcytoniny i parathormonu |
|
43 |
Regulacja
wydzielania hormonów |
wyjaśnia znaczenie pojęcia ujemne sprzężenie zwrotne wyjaśnia, jakie znaczenie mają
hormony tropowe |
omawia mechanizm ujemnego
sprzężenia zwrotnego na przykładzie regulacji pracy tarczycy wyjaśnia, na czym polega
regulacyjna rola hormonów podwzgórza i przysadki porównuje układ hormonalny z
układem nerwowym |
omawia działanie hormonów
podwzgórza klasyfikuje hormony ze względu na
ich budowę chemiczną porównuje mechanizm działania
hormonów białkowych z mechanizmem działania hormonów steroidowych |
dowodzi związku między układem
dokrewnym a układem nerwowym w utrzymaniu homeostazy wykazuje, że podwzgórze i
przysadka odgrywają nadrzędną rolę regulacji hormonalnej |
Rozmnażanie i rozwój człowieka |
44 |
Budowa i
funkcjonowanie męskich narządów rozrodczych |
wymienia elementy męskiego układu
rozrodczego wymienia funkcje męskich narządów
płciowych wymienia męskie cechy płciowe definiuje pojęcie spermatogeneza |
rozróżnia narządy zewnętrzne i
wewnętrzne męskiego układu rozrodczego rozpoznaje elementy męskiego
układu rozrodczego wymienia fazy spermatogenezy omawia budowę plemnika wyjaśnia znaczenie testosteronu |
klasyfikuje męskie cechy płciowe
na pierwszorzędowe, drugorzędowe i trzeciorzędowe omawia budowę poszczególnych
elementów męskiego układu rozrodczego omawia przebieg spermatogenezy określa funkcję poszczególnych
elementów plemnika |
uzasadnia związek między budową a
funkcją męskich narządów płciowych omawia skład nasienia |
|
45 |
Budowa i
funkcjonowanie żeńskich narządów rozrodczych |
wymienia elementy żeńskiego układu
rozrodczego wymienia funkcje elementów
żeńskiego układu rozrodczego definiuje pojęcia: oogeneza, cykl miesiączkowy wymienia fazy cyklu miesiączkowego |
rozróżnia narządy zewnętrzne i
wewnętrzne żeńskiego układu rozrodczego rozpoznaje elementy żeńskiego układu
rozrodczego wymienia fazy oogenezy wyjaśnia znaczenie żeńskich
hormonów płciowych |
omawia budowę poszczególnych
elementów układu rozrodczego charakteryzuje przebieg oogenezy omawia zmiany zachodzące w błonie
śluzowej macicy w czasie cyklu miesiączkowego określa zmiany w jajniku w czasie
cyklu miesiączkowego omawia budowę oocytu II rzędu |
uzasadnia związek między budową a
funkcją żeńskich narządów płciowych wyjaśnia, na czym polega
hormonalna regulacja cyklu miesiączkowego porównuje oogenezę ze
spermatogenezą |
|
46 |
Rozwój
człowieka |
definiuje pojęcia: zapłodnienie, implantacja wymienia etapy rozwoju zarodkowego wymienia rodzaje błon płodowych wymienia funkcje łożyska wymienia fazy porodu wymienia czynniki wpływające na
przebieg rozwoju prenatalnego i postnatalnego wymienia etapy rozwoju
postnatalnego |
określa funkcje błon płodowych omawia powstawanie łożyska wyjaśnia znaczenie łożyska wymienia przyczyny powstawania wad
wrodzonych ocenia znaczenie diagnostyki prenatalnej charakteryzuje etapy rozwoju
postnatalnego |
omawia przebieg zapłodnienia charakteryzuje etapy rozwoju
zarodkowego charakteryzuje rozwój płodowy omawia przebieg implantacji charakteryzuje budowę łożyska ocenia znaczenie bariery łożyskowej
omawia fazy porodu |
omawia wędrówkę plemników w
poszczególnych częściach żeńskiego układu rozrodczego określa rolę struktur zarodkowych
i narządów płodowych w życiu prenatalnym omawia rolę hormonów wytwarzanych
przez łożysko omawia metody badań prenatalnych omawia zasady oceny stanu zdrowia
noworodka |
|
47 |
Planowanie
rodziny. Choroby i higiena układu rozrodczego |
wyjaśnia znaczenie pojęcia antykoncepcja wymienia metody wykorzystywane w
planowaniu rodziny wymienia choroby układu rozrodczego
i choroby przenoszone drogą płciową wymienia zasady zapobiegania
rozprzestrzenianiu się chorób przenoszonych drogą płciową |
charakteryzuje wybrane naturalne i
sztuczne metody regulacji poczęć ocenia zagrożenia wynikające z
zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową przyporządkowuje chorobom źródła
zakażenia wskazuje raka szyjki macicy jako
chorobę współczesnego świata |
wyjaśnia, na czym polega
zapłodnienie in vitro omawia przyczyny niepłodności klasyfikuje metody regulacji
poczęć omawia zasady działania
poszczególnych metod antykoncepcji charakteryzuje wybrane choroby
układu rozrodczego |
wskazuje wady i zalety metod
antykoncepcji omawia sposób diagnozowania,
leczenia i profilaktyki raka szyjki macicy ocenia znaczenie regularnych wizyt
u ginekologa |
Choroby a zdrowie człowieka |
48 |
Uwarunkowania
zdrowia. Choroby zakaźne i pasożytnicze |
definiuje pojęcia: zdrowie, choroba wymienia główne czynniki
warunkujące zdrowie wymienia czynniki chorobotwórcze wymienia źródła zakażenia wymienia bezpośrednie i pośrednie
drogi rozprzestrzeniania się patogenów biologicznych proponuje sposoby na uniknięcie
zarażenia się wybranymi chorobami zakaźnymi i pasożytniczymi |
rozróżnia zdrowie fizyczne,
psychiczne, społeczne i duchowe klasyfikuje czynniki
chorobotwórcze rozróżnia choroby cywilizacyjne i
społeczne wymienia główne wrota zakażenia
się patogenami definiuje pojęcia: etiologia, patogeneza proponuje działania
profilaktyczne, metody zwalczania i leczenia chorób zakaźnych przyporządkowuje czynniki
chorobotwórcze do wybranych chorób zakaźnych i pasożytniczych |
omawia główne czynniki wpływające
na zdrowie wyjaśnia znaczenie znajomości
etiologii i patogenezy we właściwym leczeniu chorób omawia czynniki chorobotwórcze charakteryzuje drogi
rozprzestrzeniania się patogenów biologicznych omawia główne wrota zakażenia się
patogenami określa drogi rozprzestrzeniania
się wybranych chorób zakaźnych i pasożytniczych |
wyróżnia kryteria klasyfikacji
chorób klasyfikuje choroby pod względem
dróg rozprzestrzeniania się patogenów określa wrota zakażenia dla
patogenów wywołujących wybrane choroby określa sposób nabywania
odporności na wybrane choroby zakaźne |
|
49 |
Choroby
nowotworowe |
wyjaśnia różnicę między
nowotworami łagodnymi a nowotworami złośliwymi wymienia przyczyny powstawania
nowotworów wyjaśnia, w jaki sposób powstają
przerzuty wymienia czynniki zewnętrzne
będące najczęstszą przyczyną powstawania nowotworów wyjaśnia, dlaczego wczesne
wykrycie zmian nowotworowych jest ważnym elementem walki z nowotworem |
klasyfikuje czynniki kancerogenne definiuje pojęcia karcinogeneza, onkogeny nazywa etapy powstawania nowotworu wskazuje cechy komórek nowotworu proponuje działania profilaktyczne
zmniejszające ryzyko powstania nowotworu uzasadnia, że palenie tytoniu ma
negatywne skutki dla zdrowia człowieka |
klasyfikuje nowotwory na łagodne i
złośliwe charakteryzuje grupy genów odpowiedzialnych
za powstawanie nowotworów wyjaśnia różnicę między mutagenami
a kancerogenami omawia etapy powstawania nowotworu
|
porównuje nowotwory łagodne z
nowotworami złośliwymi omawia metody leczenia nowotworów |
|
50 |
Uzależnienia
|
definiuje pojęcia: uzależnienie, zespół abstynencyjny,
substancja psychoaktywna,
alkoholizm, narkomania, lekomania wyjaśnia, w jakiej sytuacji
stwierdza się uzależnienie dowodzi negatywnego wpływu
alkoholu i palenia tytoniu na zdrowie człowieka |
podaje przykłady substancji
psychoaktywnych wyjaśnia, czym są uzależnienia
fizyczne i psychiczne wymienia czynniki sprzyjające
rozwojowi uzależnienia od alkoholu wyjaśnia, na czym polega
profilaktyka uzależnień |
określa znaczenie tolerancji w
powstawaniu uzależnień uzasadnia negatywny wpływ kofeiny
i dopalaczy na zdrowie człowieka określa skutki spożywania alkoholu
i palenia tytoniu na poszczególne narządy uzasadnia konieczność zdrowego
trybu życia u kobiet będących w ciąży omawia sposoby leczenia uzależnień
|
określa skutki uzależnień
fizycznych i psychicznych analizuje fazy uzależnienia od
substancji psychoaktywnej przewiduje skutki uzależnienia od
leków dla zdrowia człowieka |
Dział programu |
Lp. |
Temat |
Poziom wymagań |
|||
konieczny (K) |
podstawowy (P) |
rozszerzający (R) |
dopełniający (D) |
|||
Mechanizmy dziedziczenia |
1. |
Budowa i rola kwasów nukleinowych |
Uczeń: · charakteryzuje
budowę pojedynczego nukleotydu DNA i RNA · określa
rolę DNA jako nośnika informacji genetycznej · wymienia
rodzaje RNA ·
określa rolę podstawowych rodzajów RNA · charakteryzuje budowę przestrzenną cząsteczki DNA ·
wyjaśnia pojęcie podwójna
helisa |
Uczeń: ·
charakteryzuje sposób łączenia się nukleotydów
· wyjaśnia,
z czego wynika komplementarność zasad ·
uzupełnia schemat jednego łańcucha polinukleotydowego DNA · charakteryzuje budowę chemiczną i przestrzenną RNA ·
określa lokalizację RNA |
Uczeń: ·
wyjaśnia, na czym polega różna orientacja
łańcuchów polinukleotydowych DNA · rozpoznaje poszczególne wiązania w cząsteczce DNA · wyjaśnia, na czym polega reguła Chargaffa ·
porównuje budowę |
Uczeń: ·
wyjaśnia zasadę tworzenia nazw nukleotydów · planuje doświadczenie, którego celem jest wykazanie roli DNA jako nośnika informacji genetycznej · rozróżnia DNA od RNA za pomocą reguły Chargaffa |
2. |
Replikacja DNA |
· wyjaśnia
pojęcie replikacja · wyjaśnia znaczenie replikacji DNA · wymienia etapy replikacji DNA · uzasadnia konieczność zachodzenia replikacji przed podziałem komórki |
· wyjaśnia
pojęcia: widełki replikacyjne,
oczko replikacyjne · omawia przebieg replikacji · wyjaśnia, na czym polega semikonserwatywny charakter replikacji DNA · określa rolę polimerazy DNA podczas replikacji ·
porównuje przebieg replikacji w komórkach prokariotycznych |
· charakteryzuje
poszczególne etapy replikacji · wyjaśnia, skąd pochodzi energia potrzebna do syntezy nowego łańcucha DNA ·
wykazuje różnice · wyjaśnia rolę sekwencji telomerowych · określa rolę poszczególnych enzymów w replikacji DNA |
· rozróżnia
poszczególne modele replikacji · planuje doświadczenie mające na celu wykazanie, że replikacja DNA jest semikonserwatywna ·
wykazuje naprawczą rolę polimerazy DNA · omawia mechanizmy regulacji replikacji DNA |
|
3. |
Geny
i genomy |
· wyjaśnia
pojęcia: gen, genom, pozagenowy DNA, chromosom, chromatyna, nukleosom · rozróżnia eksony i introny ·
określa lokalizację DNA |
· omawia
budowę genu ·
rozróżnia geny ciągłe · wymienia rodzaje sekwencji wchodzących w skład genomu · wyjaśnia pojęcia: sekwencje powtarzalne, pseudogeny · omawia skład chemiczny chromatyny · przedstawia budowę chromosomu |
· określa
informacje zawarte w genie · charakteryzuje genom wirusa · porównuje strukturę genomów prokariotycznego i eukariotycznego ·
wymienia i charakteryzuje etapy upakowania DNA
|
· porównuje
heterochromatynę · różnicuje genom wirusowy ze względu na wybrane kryteria · omawia genom mitochondrialny człowieka |
|
4. |
Związek między genem a cechą |
· wyjaśnia
pojęcia: kod genetyczny, ekspresja genu, translacja, transkrypcja · wymienia i charakteryzuje cechy kodu genetycznego · ilustruje schematycznie etapy odczytywania informacji genetycznej · nazywa etapy translacji |
· omawia
przebieg transkrypcji i translacji · analizuje tabelę kodu genetycznego ·
wyjaśnia zasadę kodowania informacji
genetycznej organizmu przez kolejne trójki nukleotydów w DNA · określa rolę polimerazy RNA w procesie transkrypcji ·
określa rolę aminoacylo-tRNA
i rybosomów |
· omawia
przebieg odwrotnej transkrypcji wirusowego RNA · zapisuje sekwencję aminokwasów łańcucha peptydowego na podstawie sekwencji nukleotydów mRNA ·
porównuje ekspresję genów w komórkach prokariotycznych · określa rolę i sposoby modyfikacji potranskrypcyjnej RNA · określa rolę i sposoby modyfikacji potranslacyjnej białek |
· wymienia
przykłady wirusów, u których występuje odwrotna transkrypcja · wyjaśnia, w jaki sposób dochodzi do tworzenia się polirybosomów · wyjaśnia biologiczne znaczenie polirybosomów · porównuje przebieg ekspresji genów w jądrze i organellach komórki eukariotycznej |
|
5. |
Regulacja
ekspresji genów |
· wyjaśnia
pojęcie operon · wskazuje na schemacie sekwencje regulatorowe operonu oraz geny struktury · wymienia poziomy kontroli ekspresji genów w komórce eukariotycznej |
· wyjaśnia,
na czym polega regulacja ekspresji genów ·
wyjaśnia, jakie znaczenie · omawia regulację inicjacji transkrypcji w komórce eukariotycznej |
· rozróżnia
regulację negatywną od pozytywnej w przypadku działania operonu laktozowego ·
porównuje sposób regulacji ekspresji genów
struktury operonu laktozowego · wyjaśnia, na czym polega alternatywne składanie RNA ·
porównuje regulację ekspresji genów |
· wyjaśnia,
na czym polega regulacja dostępu do genu w komórce eukariotycznej · wyjaśnia, w jaki sposób powstają różne formy białek podczas ekspresji jednego genu ·
omawia rolę niekodującego RNA · wyjaśnia, w jaki sposób regulacja ekspresji genów u organizmów wielokomórkowych powoduje zróżnicowanie komórek na poszczególne typy |
|
6. |
Dziedziczenie cech. |
· wyjaśnia
pojęcia: allel,
genotyp, fenotyp, homozygota, heterozygota, allel dominujący, allel recesywny · zapisuje przebieg i wyniki doświadczeń Gregora Mendla za pomocą kwadratu Punnetta · podaje treść I prawa Mendla |
· omawia
prace G. Mendla, na podstawie których sformułował on reguły dziedziczenia · wymienia przykłady cech człowieka dziedziczonych zgodnie z I prawem Mendla · wykonuje przykładowe krzyżówki jednogenowe |
· wyjaśnia
pojęcie linia czysta ·
wyjaśnia, jakie znaczenie w doświadczeniach · analizuje wyniki krzyżówek jednogenowych na przykładzie grochu zwyczajnego ·
określa prawdopodobieństwo wystąpienia
genotypów |
· określa sposób wykonania i znaczenie krzyżówki testowej jednogenowej |
|
7. |
II prawo Mendla |
· podaje treść II prawa Mendla |
· wykonuje przykładowe krzyżówki dwugenowe |
· analizuje
wyniki krzyżówek dwugenowych na przykładzie grochu zwyczajnego ·
określa prawdopodobieństwo wystąpienia
genotypów |
· określa
sposób wykonania i znaczenie krzyżówki testowej dwugenowej ·
ocenia znaczenie badań |
|
8. |
Chromosomowa teoria dziedziczenia |
· wyjaśnia
pojęcia: locus,
geny sprzężone, crossing-over · wymienia główne założenia chromosomowej teorii dziedziczenia · wyjaśnia, na czym polega zjawisko sprzężenia genów |
· wyjaśnia
zależność między częstością zachodzenia crossing-over a odległością
między dwoma genami · wyjaśnia, na czym polega mapowanie genów · wykonuje przykładowe krzyżówki dotyczące dziedziczenia genów sprzężonych |
· oblicza
częstość crossing- ·
określa prawdopodobieństwo wystąpienia
genotypów · analizuje wyniki krzyżówek dotyczących dziedziczenia genów sprzężonych · oblicza odległość między genami |
·
wykazuje różnice między genami niesprzężonymi |
|
9. |
Determinacja płci. Cechy sprzężone z płcią |
· wyjaśnia
pojęcia: kariotyp, chromosomy płci ·
wskazuje podobieństwa ·
wyjaśnia sposób determinacji płci · charakteryzuje kariotyp człowieka · określa płeć różnych osób na podstawie analizy ich kariotypu · wymienia przykłady cech sprzężonych z płcią |
· wymienia
nazwy oraz objawy chorób uwarunkowanych mutacjami genów sprzężonych z płcią · wykonuje krzyżówki dotyczące dziedziczenia cech sprzężonych z płcią · określa prawdopodobieństwo wystąpienia choroby sprzężonej z płcią · wyjaśnia przyczyny oraz podaje ogólne objawy hemofilii i daltonizmu ·
rozróżnia cechy sprzężone |
· wyjaśnia,
jaką rolę ·
omawia mechanizm inaktywacji · charakteryzuje dwa podstawowe typy genetycznej determinacji płci i podaje przykłady organizmów, u których one występują ·
wyjaśnia powody, dla których daltonizm |
· wyjaśnia,
jakie znaczenie ma proces inaktywacji jednego z chromosomów X w większości
komórek organizmu kobiety · omawia przykłady środowiskowego mechanizmu determinowania płci ·
planuje doświadczenie mające na celu wykazanie
związku dziedziczenia koloru oczu muszki owocowej |
|
10. |
Inne sposoby dziedziczenia cech |
· wyjaśnia
pojęcie allele wielokrotne na
przykładzie dziedziczenia grup krwi · wykonuje krzyżówki dotyczące dziedziczenia grup krwi i czynnika Rh ·
określa prawdopodobieństwo wystąpienia
określonego fenotypu u potomstwa |
· wyjaśnia
pojęcia: dominacja niezupełna, kodominacja, geny kumulatywne, geny plejotropowe · charakteryzuje relacje między allelami jednego genu oparte na dominacji niezupełnej i kodominacji ·
określa prawdopodobieństwo wystąpienia
genotypów · podaje przykład cechy uwarunkowanej obecnością genów kumulatywnych |
· wyjasnia pojęcia: geny
komplementarne, geny dopełniające
się, geny epistatyczne,
geny hipostatyczne · wyjaśnia, z jakiego powodu geny determinujące barwę kwiatów groszku pachnącego zostały nazwane genami komplementarnymi ·
określa prawdopodobieństwo wystąpienia
genotypów ·
wyjaśnia, na czym polega działanie genów epistatycznych |
· wyjaśnia,
co to znaczy, że choroba genetyczna jest uwarunkowana przez gen plejotropowy ·
określa prawdopodobieństwo wystąpienia
genotypów |
|
11. |
Zmienność organizmów |
· wyjaśnia
pojęcia: zmienność genetyczna, zmienność środowiskowa · wymienia rodzaje zmienności i wskazuje zależności między nimi · wymienia przykłady potwierdzające występowanie zmienności środowiskowej |
· wyjaśnia
pojęcia: zmienność ciągła, zmienność nieciągła ·
wymienia przykłady zmienności ciągłej · omawia przyczyny zmienności genetycznej ·
określa znaczenie zmienności genetycznej · porównuje zmienność genetyczną ze zmiennością środowiskową |
· wyjaśnia,
w jaki sposób niezależna segregacja chromosomów, crossing- ·
wymienia cechy mutacji, które stanowią jedno ·
porównuje zmienność genetyczną rekombinacyjną · określa fenotypy zależne od genotypu oraz od wpływu środowiska |
· wyjaśnia
znaczenie pojęcia transpozony · wyjaśnia znaczenie pojęcia norma reakcji genotypu ·
wyjaśnia przyczyny zmienności obserwowanej |
|
12. |
Zmiany w informacji genetycznej |
· wyjaśnia
pojęcia: mutacja, mutacja genowa, mutacja chromosomowa strukturalna, mutacja chromosomowa liczbowa, czynnik mutagenny ·
wymienia przykłady fizycznych, chemicznych · wymienia przykłady mutacji genowych i mutacji chromosomowych ·
wymienia pozytywne |
· wyjaśnia
pojęcia: mutacja somatyczna, mutacja generatywna, mutacja spontaniczna, mutacja indukowana · klasyfikuje mutacje według różnych kryteriów · określa ryzyko przekazania mutacji potomstwu · wskazuje przyczyny mutacji spontanicznych i mutacji indukowanych · uzasadnia konieczność ograniczenia w codziennym życiu stosowania substancji mutagennych |
· wyjaśnia
pojęcia: mutacje letalne, mutacje subletalne,
mutacje neutralne, mutacje korzystne, protoonkogeny, onkogeny, geny supresorowe · wyjaśnia charakter zmian w DNA typowych dla różnych mutacji · określa skutki mutacji genowych dla kodowanego przez dany gen łańcucha polipeptydowego · omawia przyczyny powstawania mutacji chromosomowych liczbowych · rozpoznaje na schematach różne rodzaje mutacji chromosomowych · wskazuje na zależności między występowaniem mutacji a transformacją nowotworową komórki |
· przewiduje
i ilustruje zmiany kariotypu dowolnego organizmu
powstałe w wyniku mutacji chromosomowych liczbowych · wyjaśnia znaczenie mutacji w przebiegu ewolucji ·
wskazuje różnicę między kariotypami organizmu
aneuploidalnego · wymienia przykłady protoonkogenów i genów supresorowych oraz chorób nowotworowych związanych z ich mutacjami |
|
13. |
Choroby jednogenowe |
· wymienia
przykłady chorób genetycznych uwarunkowanych obecnością w autosomach
zmutowanych alleli dominujących i recesywnych · wyjaśnia pojęcie choroby bloku metabolicznego · wyjaśnia, na czym polegają choroby bloku metabolicznego · wymienia przykłady chorób bloku metabolicznego · wskazuje choroby bloku metabolicznego, których leczenie polega na stosowaniu odpowiedniej diety eliminacyjnej |
· klasyfikuje
choroby genetyczne w zależności od sposobu ich dziedziczenia · wyjaśnia przyczyny oraz podaje ogólne objawy mukowiscydozy, fenyloketonurii, choroby Huntingtona, anemii sierpowatej · rozpoznaje na rycinie prawidłowe oraz sierpowate erytrocyty krwi |
· wyjaśnia
przyczyny oraz podaje ogólne objawy albinizmu, alkaptonurii, choroby
Parkinsona, dystrofii mięśniowej Duchenne’a,
krzywicy opornej na witaminę D · wymienia przykłady stosowanych obecnie metod leczenia wybranych chorób genetycznych oraz ocenia ich skuteczność · wymienia przykłady chorób człowieka wynikających z mutacji mitochondrialnego DNA · ustala typy dziedziczenia chorób genetycznych na podstawie analizy rodowodów |
· porównuje
strukturę ·
charakteryzuje choroby człowieka wynikające · uzasadnia znaczenie analizy rodowodów jako metody diagnozowania chorób genetycznych |
|
14. |
Choroby
chromosomalne |
· wymienia
przykłady oraz objawy chorób genetycznych człowieka wynikających ·
wymienia przykłady chorób genetycznych
człowieka wynikających ze zmiany liczby autosomów |
· określa
rodzaj zmian kariotypu u chorych ·
wymienia objawy zespołu Downa, zespołu Klinefeltera ·
wyjaśnia zależność między wiekiem rodziców |
· omawia
choroby spowodowane mutacjami strukturalnymi na przykładzie przewlekłej
białaczki szpikowej ·
określa rodzaj zmian kariotypu
u chorych · wymienia objawy zespołu Edwardsa i zespołu Patau |
· analizuje
fotografie kariotypów człowieka · omawia choroby wieloczynnikowe |
|
Biotechnologia molekularna |
1. |
Biotechnologia. Podstawowe techniki inżynierii genetycznej |
· wyjaśnia
pojęcia: biotechnologia molekularna,
inżynieria genetyczna, elektroforeza DNA, PCR, klonowanie DNA, transformacja genetyczna · wymienia przykłady dziedzin życia, w których można zastosować biotechnologię molekularną · wymienia enzymy stosowane w biotechnologii molekularnej · wymienia techniki inżynierii genetycznej · wymienia etapy modyfikacji genomu |
· wyjaśnia
pojęcia: sonda molekularna, wektor, sekwencjonowanie DNA, hybrydyzacja
DNA · wyjaśnia, czym się zajmuje inżynieria genetyczna · omawia wykorzystanie enzymów restrykcyjnych, ligaz i polimeraz DNA ·
wyjaśnia, na czym polega: hybrydyzacja DNA · wymienia po jednym przykładzie praktycznego wykorzystania technik inżynierii genetycznej · wymienia sposoby wprowadzenia obcego genu do komórki |
· porównuje
biotechnologię klasyczną z biotechnologią molekularną ·
charakteryzuje enzymy stosowane · omawia poszczególne etapy analizy restrykcyjnej DNA, przebiegu PCR, klonowania DNA ·
określa cel tworzenia bibliotek genomowych · charakteryzuje wektory stosowane do transformacji genetycznej |
· sprawdza,
jakie produkty powstaną na skutek cięcia DNA przez enzymy restrykcyjne · określa zalety i wady łańcuchowej reakcji polimerazy ·
omawia metody pośredniego · analizuje przebieg klonowania DNA na przykładzie genu myszy ·
omawia etapy tworzenia bibliotek genomowych |
2. |
Organizmy zmodyfikowane genetycznie |
· wyjaśnia
pojęcia: organizm zmodyfikowany
genetycznie, organizm transgeniczny,
produkt GMO ·
wskazuje podobieństwa · wymienia metody otrzymywania organizmów zmodyfikowanych genetycznie ·
wymienia przykłady praktycznego wykorzystania
mikroorganizmów, roślin |
· podaje
przykłady zmodyfikowanych genetycznie roślin i zwierząt ·
omawia perspektywy praktycznego wykorzystania
organizmów zmodyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie · omawia sposób oznakowania produktów GMO · wskazuje na zagrożenia ze strony GMO |
· charakteryzuje
metody otrzymywania bakterii i roślin transgenicznych · omawia etapy modyfikacji komórek zarodkowych zwierząt · wymienia przykłady produktów GMO · podaje przykłady badań stosowanych w wypadku organizmów zmodyfikowanych genetycznie |
· omawia
wybrane modyfikacje genetyczne mikroorganizmów, roślin i zwierząt · wyjaśnia, w jaki sposób kontroluje się mikroorganizmy zmodyfikowane genetycznie uwolnione do środowiska · charakteryzuje sposoby zapobiegania zagrożeniom ze strony GMO · analizuje argumenty przemawiające za genetyczną modyfikacją organizmów oraz przeciw niej · omawia regulacje prawne dotyczące GMO w Unii Europejskiej |
|
3. |
Klonowanie – korzyści |
· wyjaśnia
pojęcia: klon, klonowanie · wymienia przykłady organizmów będących naturalnymi klonami · określa cele klonowania mikroorganizmów, komórek, roślin i zwierząt |
· wyjaśnia,
w jaki sposób otrzymuje się klony mikroorganizmów, komórek, roślin i zwierząt · wymienia sposoby wykorzystania klonów mikroorganizmów, komórek, roślin i zwierząt w różnych dziedzinach życia człowieka · wskazuje na obawy etyczne dotyczące klonowania zwierząt · uzasadnia swoje stanowisko w sprawie klonowania człowieka |
· omawia
rodzaje rozmnażania bezpłciowego jako przykłady naturalnego klonowania ·
omawia sposoby klonowania roślin · formułuje argumenty przemawiające za klonowaniem zwierząt oraz przeciw niemu ·
porównuje klonowanie terapeutyczne |
· analizuje
kolejne etapy klonowania zwierząt metodą transplantacji jąder i rozdzielania
komórek zarodka · planuje doświadczenie, którego celem będzie udowodnienie, że jądro zróżnicowanej komórki może pokierować rozwojem organizmu · wymienia przykłady osiągnięć w klonowaniu zwierząt |
|
4. |
Biotechnologia molekularna w medycynie |
· wyjaśnia
pojęcia: diagnostyka molekularna, biofarmaceutyki,
terapia genowa, komórki macierzyste · wymienia korzyści wynikające z poznania genomu człowieka · wyjaśnia, czym zajmuje się diagnostyka molekularna ·
wymienia przykłady technik inżynierii genetycznej
wykorzystywanych |
· wymienia
argumenty przemawiające za stosowaniem szczepionek wytwarzanych metodami
inżynierii genetycznej ·
omawia wykorzystanie diagnostyki molekularnej · wymienia przykłady leków otrzymanych metodami inżynierii genetycznej · wyjaśnia, na czym polega terapia genowa ·
omawia zastosowanie komórek macierzystych · wyjaśnia, czym się zajmuje medycyna molekularna |
· omawia
korzyści i zagrożenia wynikające z ustalenia sekwencji genomu
człowieka · wyjaśnia, w jaki sposób otrzymuje się nowoczesne szczepionki ·
porównuje szczepionki rekombinowane ze ·
charakteryzuje techniki inżynierii genetycznej
wykorzystywane · omawia sposoby wytwarzania biofarmaceutyków · wyjaśnia pojęcie przeciwciała monoklonalne ·
podaje przykłady wykorzystania przeciwciał
monoklonalnych ·
wyjaśnia, w jaki sposób biotechnologia może
się przyczynić do postępu ·
omawia korzyści |
· omawia
wykorzystanie mikromacierzy · określa znaczenie wykorzystania komórek macierzystych w leczeniu chorób ·
planuje doświadczenie mające na celu
udowodnienie, że zróżnicowane komórki można przekształcić |
|
5. |
Inne zastosowania biotechnologii molekularnej |
· wyjaśnia
pojęcie profil genetyczny ·
wymienia przykłady praktycznego zastosowania
badań DNA |
· przedstawia
sposoby zastosowania metod genetycznych w medycynie sądowej, ewolucjonizmie · wyjaśnia sposób wykorzystania analizy DNA do określenia pokrewieństwa (np. ustalania lub wykluczania ojcostwa) |
· wyjaśnia
pojęcie sekwencje mikrosatelitarne ·
uzasadnia znaczenie analizy sekwencji DNA |
· analizuje
kolejne etapy ustalania profilu genetycznego · omawia wykorzystanie DNA mitochondrialnego w badaniach ewolucyjnych ·
wyjaśnia pojęcie filogenetyka molekularna · analizuje drzewo filogenetyczne · przedstawia sposoby wykorzystania informacji zawartych w DNA |
|
Ekologia |
1. |
Czym się zajmuje ekologia? |
· wyjaśnia
pojęcia: ekologia, ochrona środowiska, ochrona przyrody, siedlisko, nisza
ekologiczna · określa zakres badań ekologicznych ·
klasyfikuje czynniki środowiska na biotyczne · wyjaśnia pojęcia: zasoby środowiska, warunki środowiska, podaje odpowiednie przykłady · wyjaśnia pojęcia: nisza ekologiczna, gatunki wskaźnikowe · wymienia przykłady praktycznego zastosowania gatunków wskaźnikowych |
· określa,
czym się zajmują ekologia, ochrona środowiska i ochrona przyrody · określa niszę ekologiczną wybranych gatunków · wyjaśnia relacje między siedliskiem a niszą ekologiczną organizmu ·
omawia prawo minimum · wyjaśnia, na czym polega zasada współdziałania czynników środowiska · wyjaśnia, dlaczego porosty wykorzystuje się do oceny stanu czystości powietrza |
· wyjaśnia
różnicę między zasobami środowiska a warunkami środowiska · podaje przykłady ilustrujące prawo minimum, prawo tolerancji ekologicznej, zasadę współdziałania czynników ·
wymienia podobieństwa · uzasadnia, że istnieje związek między zakresem tolerancji organizmów a ich rozmieszczeniem na Ziemi · charakteryzuje zasady wyodrębniania form ekologicznych organizmów · wyjaśnia pojęcia: eurybionty, stenobionty · interpretuje wykres ilustrujący zakres tolerancji różnych gatunków wobec wybranego czynnika środowiska |
· wyjaśnia
pojęcie gatunek kosmopolityczny ·
wykazuje, że pojęcie niszy ekologicznej
dotyczy zarówno · omawia zakres tolerancji ekologicznej organizmów wobec konkretnego czynnika środowiska ·
wskazuje różnice między gatunkami kosmopolitycznymi
· charakteryzuje formy ekologiczne roślin wyodrębnione ze względu na wymagania dotyczące ilości wody · planuje doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji wybranego gatunku rośliny na działanie określonego czynnika środowiska |
2. |
Ekologia populacji |
· wyjaśnia
pojęcie populacja lokalna gatunku · wymienia dwa podstawowe typy oddziaływania między osobnikami w populacji · wymienia cechy charakteryzujące populację · omawia znaczenie liczebności i zagęszczenia jako parametrów opisujących populację · wymienia czynniki wpływające na liczebność populacji |
· wyjaśnia
pojęcia: rozrodczość, śmiertelność, migracja, struktura wiekowa
populacji, struktura płciowa populacji,
zasięg przestrzenny, rozmieszczenie,
emigracja, imigracja · charakteryzuje podstawowe typy rozmieszczenia populacji i podaje przykłady gatunków, które reprezentują każdy z nich · przedstawia trzy podstawowe typy krzywej przeżywania, podaje przykłady gatunków, dla których są one charakterystyczne · charakteryzuje niezależne od zagęszczenia czynniki ograniczające liczebność populacji |
· wyjaśnia
pojęcia: opór środowiska, tempo wzrostu populacji · charakteryzuje oddziaływania między członkami populacji ·
omawia regułę Alleego
· wymienia czynniki wpływające na przebieg krzywej przeżywania organizmów · analizuje piramidę obrazującą strukturę wiekową i strukturę płciową populacji · określa możliwości rozwoju danej populacji ·
przedstawia w sposób graficzny wzrost
wykładniczy i wzrost logistyczny populacji · wymienia zalety i wady życia w grupie |
· wskazuje
różnice między rozrodczością fizjologiczną ·
porównuje strategie rozrodu typu · charakteryzuje czynniki wpływające na liczebność populacji ·
porównuje podstawowe modele wzrostu populacji · omawia formy rozmieszczenia skupiskowego populacji · omawia trzy podstawowe okresy w życiu każdego osobnika |
|
3. |
Oddziaływania antagonistyczne
między organizmami |
· klasyfikuje
oddziaływania międzygatunkowe na antagoniczne · wymienia przykłady oddziaływań anatagonistycznych · wymienia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej · wymienia przykłady oddziaływań międzygatunkowych ograniczających liczebność populacji · wymienia główne przyczyny i skutki konkurencji międzygatunkowej |
· charakteryzuje
oddziaływania międzygatunkowe ·
charakteryzuje mechanizmy adaptacyjne: ofiar · klasyfikuje pasożyty według wskazanych kryteriów |
· wyjaśnia,
na czym polega zasada konkurencyjnego wypierania · omawia skutki konkurencji blisko spokrewnionych gatunków na podstawie eksperymentu przeprowadzonego przez Gieorgija Gausego · wymienia konsekwencje zawężenia nisz ekologicznych konkurujących gatunków ·
analizuje cykliczne zmiany liczebności
populacji zjadającego ·
porównuje drapieżnictwo, roślinożerność |
· planuje
doświadczenie mające na celu wykazanie istnienia konkurencyjnego wypierania · charakteryzuje skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej · określa skutki działania substancji allelopatycznych · wyjaśnia, jakie znaczenie dla funkcjonowania biocenozy mają pasożyty, drapieżniki i roślinożercy ·
przewiduje skutki masowych pojawów organizmów ·
wyjaśnia znaczenie wektorów |
|
4. |
Oddziaływania nieantagonistyczne między organizmami |
·
wymienia nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe · wyjaśnia pojęcia: mutualizm, komensalizm |
· charakteryzuje
mechanizmy adaptacyjne organizmów pozostających w związku mutualistycznym
·
wymienia przykłady zachowań
mutualistycznych |
·
porównuje mutualizm obligatoryjny |
·
omawia przykłady mutualizmu |
|
5. |
Struktura ekosystemu |
· wyjaśnia
pojęcia: ekosystem, biocenoza, biotop, struktura troficzna
ekosystemu, struktura przestrzenna ekosystemu,
sukcesja ekologiczna ·
wymienia biotyczne ·
wyjaśnia, jaką rolę |
· klasyfikuje
rodzaje ekosystemów ·
klasyfikuje elementy ekosystemu na biotyczne · charakteryzuje strukturę przestrzenną i troficzną ekosystemu · wyjaśnia, na czym polega sukcesja · wyjaśnia, na czym polega eutrofizacja jezior |
· określa
kryteria podziału ekosystemów · charakteryzuje rodzaje ekosystemów ·
wyjaśnia, na czym polega rola biocenozy · wyjaśnia, od czego zależy struktura przestrzenna ekosystemu · charakteryzuje procesy glebotwórcze · omawia przebieg sukcesji pierwotnej i wtórnej |
· określa
kryteria podziału sukcesji ekologicznej · omawia rolę organizmów w procesach glebotwórczych · charakteryzuje poziomy glebowe · omawia wpływ biocenozy na mikroklimat · omawia etapy eutrofizacji jezior |
|
6. |
Przepływ energii i krążenie materii w ekosystemie |
· wyjaśnia
pojęcia: łańcuch troficzny, poziom troficzny, sieć troficzna · wskazuje zależności między poziomami troficznymi · wymienia czynniki, które mogą ograniczać produktywność ekosystemów |
· konstruuje
łańcuchy troficzne i sieci troficzne ·
nazywa poziomy troficzne ·
wyjaśnia zjawisko krążenia materii i przepływu
energii · porównuje produkcję pierwotną różnych ekosystemów · wyjaśnia, czym jest równowaga w ekosystemie |
· wyróżnia
i porównuje dwa typy łańcuchów troficznych · wyjaśnia pojęcia: produkcja pierwotna (brutto, netto), produkcja wtórna (brutto, netto) · wyjaśnia, dlaczego ekosystem autotroficzny jest samowystarczalny ·
omawia przyczyny zaburzenia równowagi |
· analizuje
produkcję pierwotną i wtórną wybranego ekosystemu · rysuje i porównuje trzy typy piramid troficznych: piramidę energii, piramidę liczebności, piramidę biomasy ·
wyjaśnia, dlaczego lasy równikowe i rafy
koralowe są ekosystemami |
|
7. |
Obieg węgla i azotu |
· wyjaśnia
pojęcie cykle biogeochemiczne ·
wyjaśnia, na czym polegają obieg węgla i obieg
azotu |
· wymienia
źródła węgla · wyjaśnia, jaki wpływ na obieg pierwiastków chemicznych w przyrodzie ma działalność gospodarcza człowieka |
· omawia
schematy obiegu węgla i obiegu azotu · wyjaśnia, na czym polega nitryfikacja, amonifikacja oraz denitryfikacja |
· określa
rolę organizmów w obiegu pierwiastków · omawia przebieg reakcji nitryfikacji |
|
8. |
Różnorodność biologiczna |
· wyjaśnia
pojęcia: biom, różnorodność biologiczna · omawia poziomy różnorodności biologicznej · wymienia główne biomy lądowe i podaje nazwy stref klimatycznych, w których się one znajdują · wymienia główne biomy wodne |
· omawia
kryteria, na podstawie których wyróżniono biomy · charakteryzuje biomy lądowe oraz obszary gór wysokich, uwzględniając takie czynniki, jak warunki klimatyczne, warunki glebowe, przeważającą roślinność i towarzyszące jej zwierzęta · charakteryzuje warstwy lasu występujące w biomach leśnych · omawia strefowość biomów wodnych na przykładzie jeziora i oceanu · charakteryzuje biomy wodne, uwzględniając takie czynniki, jak warunki tlenowe, świetlne, głębokość, przeważającą roślinność oraz towarzyszące jej zwierzęta |
· omawia
różnice · wyjaśnia pojęcie ogniska różnorodności biologicznej ·
określa warunki życia |
· dowodzi
trudności · ocenia stopień poznania różnorodności gatunkowej Ziemi · porównuje różnorodność gatunkową poszczególnych biomów |
|
9. |
Czynniki kształtujące różnorodność
biologiczną |
· wymienia
czynniki geograficzne wpływające na bioróżnorodność · omawia przykłady negatywnego wpływu człowieka na bioróżnorodność · wymienia powody ochrony przyrody ·
wymienia przykłady działań podejmowanych w
celu ochrony gatunków |
· klasyfikuje
czynniki kształtujące różnorodność biologiczną ·
omawia wpływ czynników geograficznych · wyjaśnia, na czym polega ochrona przyrody czynna i bierna ·
podaje przykłady działań · uzasadnia konieczność stosowania ochrony czynnej dla zachowania wybranych gatunków i ekosystemów · wyjaśnia, na czym polega introdukcja i reintrodukcja gatunku |
· wymienia
przykłady gatunków, których introdukcja w niektórych regionach Polski
spowodowała zmniejszenie różnorodności gatunkowej ·
określa wpływ zlodowaceń · wyjaśnia pojęcia: relikt, ostoja, endemit · uzasadnia konieczność ochrony dawnych odmian roślin i ras zwierząt |
· wskazuje
konsekwencje zmniejszenia różnorodności biologicznej · wymienia przykłady gatunków, których populacje zostały odtworzone · określa wpływ gatunków inwazyjnych na gatunki rodzime · określa znaczenie korytarzy ekologicznych |
|
10. |
Elementy ochrony środowiska |
· klasyfikuje
zasoby przyrody · wymienia skutki eksploatacji zasobów nieodnawialnych · wyjaśnia pojęcia: efekt cieplarniany, kwaśne opady, smog, dziura ozonowa, alternatywne źródła energii, recykling · podaje przykłady racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody |
· wymienia
skutki eksploatacji zasobów odnawialnych ·
wymienia przyczyny globalnego ocieplenia
klimatu, powstawania kwaśnych opadów, smogu · wyjaśnia, w jaki sposób niewłaściwa eksploatacja zasobów przyrody wpływa na środowisko ·
omawia skutki kwaśnych opadów dla środowiska · wymienia skutki powstawania dziury ozonowej · wymienia sposoby utylizacji odpadów |
· wyjaśnia
pojęcie rekultywacja · omawia skutki eksploatacji zasobów odnawialnych · wyjaśnia, w jaki sposób dochodzi do powstania efektu cieplarnianego · uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody · omawia proces powstawania kwaśnych opadów · ocenia wpływ różnych metod utylizacji odpadów na środowisko |
· przedstawia
założenia koncepcji rozwoju zrównoważonego · odróżnia rodzaje smogu ·
wyjaśnia zależność między dziurą ozonową · uzasadnia konieczność gospodarowania odpadami |
|
Ewolucja organizmów |
1. |
Rozwój myśli ewolucyjnej |
· wyjaśnia
pojęcia: ewolucja biologiczna, ewolucjonizm, dobór naturalny, dobór
sztuczny ·
omawia główne założenia teorii doboru
naturalnego |
· przedstawia
główne założenia teorii ·
wyjaśnia, dlaczego teoria ·
wyjaśnia relacje między teorią doboru
naturalnego · wyjaśnia pojęcie walka o byt |
· porównuje
dobór naturalny i dobór sztuczny · omawia główne założenia syntetycznej teorii ewolucji |
· charakteryzuje
teorie dotyczące życia na Ziemi głoszone do XIX w. · omawia założenia teorii Georges’a Cuviera ·
ocenia wpływ podróży |
2. |
Dowody ewolucji |
· wymienia
bezpośrednie · wyjaśnia pojęcia: skamieniałości przewodnie, anatomia porównawcza · wymienia cechy anatomiczne organizmów potwierdzające jedność ich planu budowy |
· wyjaśnia,
jakie warunki środowiska sprzyjały przetrwaniu skamieniałości do czasów
współczesnych ·
wyjaśnia przyczyny podobieństw i różnic · wyjaśnia powody, dla których pewne grupy organizmów nazywa się żywymi skamieniałościami · wymienia przykład metody pozwalającej na ocenę względnego wieku skał osadowych · wyjaśnia różnicę między atawizmem a narządem szczątkowym · wymienia przykłady atawizmów i narządów szczątkowych · wyjaśnia, czym się zajmuje paleontologia |
· wymienia
przykłady zwierząt zaliczanych do form przejściowych · podaje przykład metody pozwalającej na ocenę bezwzględnego wieku skał osadowych · wyjaśnia pojęcia: dywergencja, konwergencja ·
wymienia przykłady dywergencji ·
wymienia przykłady dowodów ewolucji · wymienia techniki badawcze z zakresu biochemii i biologii molekularnej, umożliwiające skonstruowanie drzewa filogenetycznego organizmów |
· wyjaśnia
pojęcie formy przejściowe ·
wyjaśnia, na czym opierają się radioizotopowe ·
analizuje budowę przednich kończyn
przedstawicieli różnych gatunków ssaków · wyjaśnia znaczenie budowy cytochromu c u wybranych gatunków w ustalaniu stopnia pokrewieństwa między nimi |
|
3. |
Dobór naturalny – główny mechanizm ewolucji |
· wyjaśnia
pojęcia: dymorfizm płciowy, dobór płciowy, dobór krewniaczy, dobór
stabilizujący, dobór kierunkowy,
dobór rozrywający · wymienia przykłady dymorfizmu płciowego ·
charakteryzuje sposób |
· wyjaśnia,
na czym polega zmienność wewnątrzgatunkowa · wyjaśnia, który z rodzajów zmienności organizmów ma znaczenie ewolucyjne ·
omawia rolę mutacji · wyjaśnia pojęcie preferencje w krzyżowaniu ·
wymienia przykłady występowania preferencji ·
podaje przykłady utrzymywania się |
· wymienia
przykłady działania różnych form doboru naturalnego · wyjaśnia znaczenie zachowań altruistycznych w przyrodzie ·
omawia występowanie genu anemii sierpowatej |
· omawia
dymorfizm płciowy jako wynik istnienia preferencji · wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji człowieka utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne |
|
4. |
Ewolucja na poziomie populacji |
· wyjaśnia
pojęcia: genetyka populacyjna, pula genowa populacji · wyjaśnia, dlaczego populacja jest podstawową jednostką ewolucji · wymienia czynniki ewolucji |
· wyjaśnia,
na czym polega zjawisko dryfu genetycznego · wymienia warunki, które spełnia populacja znajdująca się w stanie równowagi genetycznej |
· omawia
regułę Hardy’ego–Weinberga ·
oblicza częstość występowania genotypów |
· wyjaśnia
rolę dryfu genetycznego · sprawdza, czy populacja znajduje się w stanie równowagi genetycznej |
|
5. |
Powstawanie gatunków – specjacja |
· przedstawia
biologiczną koncepcję gatunku · wyjaśnia pojęcia: mechanizmy izolacji rozrodczej, specjacja |
· omawia
znaczenie mechanizmów izolacji rozrodczej w przyrodzie · klasyfikuje mechanizmy izolacji rozrodczej · wymienia rodzaje specjacji |
· wyjaśnia,
dlaczego biologicznej koncepcji gatunku nie można stosować wobec gatunków
rozmnażających się bezpłciowo · charakteryzuje rodzaje specjacji, biorąc pod uwagę typ pierwotnej bariery izolacyjnej |
· charakteryzuje
prezygotyczne · omawia powstawanie gatunków na drodze poliploidyzacji |
|
6. |
Prawidłowości ewolucji. Koewolucja |
· wyjaśnia
pojęcie prawidłowości ewolucji · wymienia prawidłowości ewolucji |
· wyjaśnia
pojęcia: mikroewolucja, makroewolucja, kierunkowość ewolucji, nieodwracalność
ewolucji, koewolucja · wymienia prawdopodobne przyczyny nieodwracalności ewolucji |
· wymienia
czynniki, które wpływają na tempo ewolucji · charakteryzuje sposoby określania tempa ewolucji · wymienia przykłady koewolucji · omawia skutki doboru naturalnego w postaci powstawania różnych strategii życiowych organizmów |
· wymienia
przykłady przemian w skali mikro- · wyjaśnia wpływ doboru naturalnego na kierunek ewolucji · omawia zjawisko radiacji adaptacyjnej |
|
7. |
Historia życia na Ziemi |
· wymienia
etapy rozwoju życia na Ziemi · wymienia warunki środowiska, które umożliwiły samorzutną syntezę pierwszych związków organicznych · charakteryzuje środowisko oraz tryb życia pierwszych organizmów jednokomórkowych · wymienia główne założenia teorii endosymbiozy · charakteryzuje zmiany prowadzące do powstania organizmów wielokomórkowych ·
nazywa erę i okres, · nazywa grupy zwierząt, które jako pierwsze pojawiły się w środowisku lądowym |
· charakteryzuje
warunki klimatyczne · wyjaśnia pojęcie makrocząsteczka · charakteryzuje warunki sprzyjające powstawaniu pierwszych makrocząsteczek na Ziemi · wyjaśnia, jak się zmieniał sposób odżywiania pierwszych organizmów jednokomórkowych ·
wyjaśnia, na czym polegają sposoby odżywiania
chemoautotrofów · wyjaśnia, w jaki sposób wędrówka kontynentów wpłynęła na rozmieszczenie organizmów na Ziemi · wyjaśnia, jakie dane można uzyskać dzięki analizie tabeli stratygraficznej |
· wyjaśnia,
na czym polega teoria samorzutnej syntezy związków organicznych ·
przedstawia przebieg · wyjaśnia pojęcia: bulion pierwotny, pizza pierwotna w nawiązaniu do etapów ewolucji chemicznej ·
wyjaśnia rolę kwasów nukleinowych · wymienia argumenty przemawiające za słusznością teorii endosymbiozy ·
wskazuje bezpośrednią przyczynę stopniowych |
· ocenia
znaczenie doświadczenia S. Millera ·
wyjaśnia, dlaczego odkrycie rybozymów miało duże znaczenie · wyjaśnia, w jaki sposób pierwsze fotoautotrofy zmieniły warunki na Ziemi · wyjaśnia, jakie korzyści adaptacyjne miało wykształcenie się form wielokomórkowych ·
wymienia okresy, ·
określa prawdopodobne przyczyny wielkich wymierań organizmów |
|
8. |
Antropogeneza |
· wyjaśnia
pojęcia: antropogeneza, antropologia · określa stanowisko systematyczne człowieka · wymienia kilka cech wspólnych naczelnych · wymienia główne cechy budowy ciała charakterystyczne dla człowieka · określa chronologię występowania przedstawicieli rodzaju Homo |
· wymienia
korzyści wynikające z pionizacji ciała, redukcji owłosienia oraz zwiększania
masy i objętości mózgu · omawia warunki, w których doszło do powstania bezpośrednich przodków człowieka · omawia zmiany, które zaszły podczas ewolucji rodzaju Homo |
· uzasadnia
przynależność człowieka do królestwa: zwierzęta, typu: strunowce, podtypu:
kręgowce, gromady: ssaki, rzędu: naczelne · wymienia rodzaje człekokształtnych ·
wymienia zmiany · charakteryzuje budowę oraz tryb życia bezpośrednich przodków człowieka |
· analizuje
cechy z zakresu anatomii, immunologii, genetyki i zachowania świadczące o
powiązaniu człowieka z innymi człekokształtnymi · wymienia drobne cechy morfologiczne właściwe tylko człowiekowi · omawia drogi rozprzestrzeniania się rodzaju Homo z Afryki na pozostałe kontynenty · omawia negatywne skutki pionizacji ciała |