Wymagania edukacyjne
z biologii dla klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej dla zakresu rozszerzonego
Stopnie
szkolne
Stopień
dopuszczający
Stopień
dopuszczający można wystawić uczniowi, który przyswoił treści konieczne. Taki uczeń
z pomocą nauczyciela
jest w stanie nadrobić braki w podstawowych umiejętnościach.
Stopień
dostateczny
Stopień
dostateczny może otrzymać uczeń, który opanował wiadomości podstawowe i z niewielką pomocą
nauczyciela potrafi rozwiązać podstawowe problemy. Analizuje również proste zależności, a także próbuje porównywać, wnioskować i zajmować
określone stanowisko.
Stopień
dobry
Stopień
dobry można wystawić uczniowi, który przyswoił treści rozszerzające, właściwie stosuje terminologię przedmiotową, a także wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów znanych
z lekcji
i podręcznika, rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem poznanych metod, samodzielnie pracuje z podręcznikiem i materiałem źródłowym
oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Stopień
bardzo dobry
Stopień
bardzo dobry może otrzymać uczeń,
który opanował treści dopełniające. Potrafi on samodzielnie interpretować zjawiska oraz bronić swych
poglądów.
Stopień
celujący
Stopień
celujący może otrzymać uczeń, który opanował treści wykraczające poza informacje zawarte w podręczniku. Potrafi on selekcjonować i hierarchizować wiadomości, z powodzeniem bierze udział w konkursach i olimpiadach
przedmiotowych, a także pod
okiem nauczyciela prowadzi własne prace badawcze.
Nr lekcji |
Temat |
Poziom wymagań |
||||
ocena dopuszczająca |
ocena dostateczna |
ocena dobra |
ocena bardzo
dobra |
ocena celująca |
||
I. Badania
przyrodnicze |
||||||
1. 2. |
Metodyka badań
biologicznych |
Uczeń: • rozróżnia metody poznawania świata • wymienia etapy badań biologicznych • określa problem badawczy, hipotezę • rozróżnia próbę kontrolną od próby badawczej • wskazuje sposób prowadzenia dokumentacji doświadczenia i obserwacji • wykorzystuje różnorodne źródła i metody
pozyskiwania informacji • odróżnia wiedzę potoczną od wiedzy
uzyskanej metodami naukowymi |
Uczeń: • wyjaśnia, na czym polega różnica
między obserwacją a doświadczeniem • rozróżnia problem badawczy od hipotezy • dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia • odczytuje, analizuje, interpretuje oraz przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe w typowych
sytuacjach • odróżnia fakty
od opinii |
Uczeń: • omawia zasady prowadzenia i dokumentowania badań • określa główne etapy badań do konkretnych obserwacji i doświadczeń biologicznych • planuje przykładową obserwację biologiczną • wykonuje dokumentację przykładowej obserwacji • odróżnia zmienną niezależną od zmiennej zależnej • objaśnia i komentuje
informacje, posługując się terminologią biologiczną |
Uczeń: • analizuje kolejne etapy prowadzenia badań • odnosi się do wyników uzyskanych przez innych badaczy • ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych • formułuje wnioski |
Uczeń: • właściwie planuje obserwacje i doświadczenia oraz
interpretuje ich wyniki • odnosi się krytycznie
do informacji pozyskanych
z różnych źródeł, w tym internetowych |
3. 4. |
Obserwacje mikroskopowe |
• podaje nazwy elementów układu optycznego i układu mechanicznego mikroskopu optycznego • wymienia cechy obrazu oglądanego w mikroskopie optycznym • obserwuje pod mikroskopem gotowe preparaty • oblicza powiększenie mikroskopu |
• wyjaśnia pojęcie zdolność rozdzielcza • wyjaśnia sposób działania mikroskopów optycznego i elektronowego |
• porównuje działanie mikroskopu optycznego i mikroskopu elektronowego • wymienia zalety i wady mikroskopów
optycznych oraz elektronowych • stosuje pojęcie zdolność rozdzielcza przy opisie działania mikroskopów różnych typów |
• określa zasadę działania mikroskopu fluorescencyjnego • wyjaśnia różnicę w sposobie działania mikroskopów elektronowych: transmisyjnym i skaningowym • wykonuje samodzielnie preparaty mikroskopowe |
• na podstawie różnych zdjęć zamieszczonych w literaturze popularnonaukowej wskazuje, za pomocą jakiego mikroskopu uzyskano przedstawiony obraz i uzasadnia
swój wybór |
5. |
Powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności |
|||||
II. Chemiczne
podstawy życia |
||||||
6. 7. 8. |
Skład chemiczny
organizmów |
• klasyfikuje związki chemiczne na organiczne i nieorganiczne • wymienia związki budujące organizm • klasyfikuje pierwiastki na makroelementy i mikroelementy • wymienia pierwiastki biogenne • wymienia wiązania i oddziaływania chemiczne • wymienia funkcje wody • podaje właściwości fizykochemiczne wody • wymienia funkcje soli mineralnych |
• omawia znaczenie wybranych makro- i mikroelementów • wyjaśnia pojęcie pierwiastki biogenne • określa znaczenie i występowanie wybranych typów wiązań i oddziaływań chemicznych • wskazuje substancje hydrofilowe i hydrofobowe oraz określa ich właściwości • omawia budowę cząsteczki wody • określa, za jakie właściwości wody odpowiadają wskazane zjawiska, np. unoszenie się lodu na
powierzchni wody |
• charakteryzuje budowę różnych typów wiązań chemicznych • charakteryzuje właściwości fizykochemiczne wody • uzasadnia znaczenie soli mineralnych dla organizmów |
• rysuje modele różnych typów wiązań chemicznych • wykazuje związek między budową cząsteczki wody i właściwościami a jej rolą w organizmie • przeprowadza proste doświadczenia dotyczące właściwości wody |
• przeprowadza samodzielnie doświadczenia dotyczące zmian napięcia powierzchniowego wody oraz właściwie interpretuje wyniki • wskazuje i wyjaśnia
sposób oddziaływań między cząsteczkami na funkcjonowanie organizmów |
9. 10. 11. |
Budowa i funkcje sacharydów |
• klasyfikuje sacharydy na monosacharydy, disacharydy i polisacharydy oraz podaje nazwy ich przedstawicieli • wymienia właściwości mono-, oligoi polisacharydów |
• określa kryterium klasyfikacji sacharydów • wyjaśnia, w jaki sposób powstaje wiązanie O-glikozydowe • omawia występowanie i znaczenie wybranych mono-, oligoi polisacharydów • określa, w jaki sposób powstają formy pierścieniowe monosacharydów • wskazuje sposoby wykrywania glukozy i skrobi |
• wskazuje różnice między poszczególnymi monosacharydami • charakteryzuje i porównuje budowę wybranych polisacharydów • porównuje budowę chemiczną mono-, oligo-
i polisacharydów • planuje doświadczenie mające na celu
wykrycie glukozy • planuje i przeprowadza
doświadczenie pozwalające
wykryć glukozę w soku z
winogron |
• omawia powstawanie form pierścieniowych monosacharydów • ilustruje powstawanie wiązania O-glikozydowego • zapisuje wzory wybranych węglowodanów • planuje doświadczenie mające na celu
wykrycie glukozy w materiale biologicznym |
• planuje i przeprowadza
doświadczenie pozwalające
wykryć dowolny dwucukier • wyjaśnia przy pomocy samodzielnie zapisanych reakcji chemicznych właściwości redukujące glukozy • wyjaśnia, dlaczego skrobia i celuloza
mają odmienne funkcje w
organizmie |
12. 13. 14. |
Budowa i funkcje lipidów |
• klasyfikuje lipidy ze względu na
budowę cząsteczek • podaje podstawowe funkcje lipidów • podaje podstawowe znaczenie lipidów • wskazuje znaczenie cholesterolu • podaje nazwę odczynnika służącego do wykrywania lipidów |
• wyjaśnia, na czym polega różnica
między tłuszczami nasyconymi a tłuszczami nienasyconymi • wymienia kryteria klasyfikacji lipidów • omawia budowę trójglicerydu • omawia budowę fosfolipidów i ich rozmieszczenie w błonie komórkowej |
• charakteryzuje budowę lipidów prostych, złożonych i izoprenowych • wyjaśnia znaczeniecholesterolu • planuje doświadczenie, którego celem jest wykrycie lipidów w nasionach słonecznika • wskazuje związek między obecnością wiązań podwójnych w kwasach tłuszczowych a właściwościami lipidów |
• porównuje poszczególne grupy lipidów • omawia budowę fosfolipidów i ich rozmieszczenie w błonie biologicznej • analizuje budowę triglicerydu i fosfolipidu i
je porównuje • wyjaśnia znaczenie karotenoidów dla roślin |
• wyjaśnia związek między budową poszczególnych lipidów a funkcjami, jakie pełnią w organizmach |
15. 16. 17. |
Aminokwasy. Budowa i funkcje białek |
• wymienia różne rodzaje aminokwasów • przedstawia budowę aminokwasów białkowych • podaje nazwę wiązania między aminokwasami • wymienia poziomy organizacji białek – strukturę przestrzenną • podaje nazwy grup białek ze
względu na pełnione funkcje, liczbę aminokwasów w łańcuchu, strukturę oraz obecność elementów nieaminokwasowych • wymienia przykładowe białka i
ich funkcje • omawia budowę białek • wymienia podstawowe właściwości białek • wyjaśnia pojęcia: koagulacja i denaturacja • wymienia czynniki wywołujące denaturację • opisuje doświadczenie wpływu jednego z czynników fizykochemicznych na białko |
• podaje kryteria klasyfikacji białek • wskazuje wiązanie peptydowe • wyjaśnia, na czym polega i
w jakich warunkach zachodzą koagulacja i denaturacja białek • podaje wpływ wybranych czynników fizykochemicznych na białka • charakteryzuje struktury I,
II-, III- i IV-rzędową • zapisuje wzór ogólny aminokwasów • klasyfikuje białka ze względu na
funkcje pełnione w organizmie • opisuje reakcje biuretową i ksantoproteinową |
• charakteryzuje grupy białek ze względu
na pełnione funkcje, liczbę aminokwasów w łańcuchu i strukturę
oraz obecność elementów nieaminokwasowych • zapisuje reakcję powstawania dipeptydu • wyjaśnia znaczenie struktur I-, II-, IIIi IV-rzędowej białek • wyjaśnia znaczenie oddziaływań w strukturach III i IV-rzędowej białka • charakteryzuje białka proste i złożone • wyjaśnia, na czym polega reakcja
biuretowa i reakcja ksantoproteinowa |
• porównuje białka fibrylarne i globularne • porównuje proces koagulacji i denaturacji białek oraz wskazuje ich znaczenie dla organizmów • planuje doświadczenie mające na celu
wykrycie wiązań peptydowych • przeprowadza doświadczenie dotyczące wpływu różnych czynników fizykochemicznych na białko • wyjaśnia, czym różnią się reakcje
ksantoproteinowa i biuretowa |
• zapisuje sekwencję aminokwasów w tripeptydzie • wykazuje związek budowy białek z ich funkcjami w organizmie • przeprowadza doświadczenie wpływu różnych substancji na właściwości białek |
18. 19. |
Budowa i funkcje nukleotydów oraz kwasów nukleinowych |
• charakteryzuje budowę pojedynczego nukleotydu DNA
i RNA • przedstawia rolę DNA • wymienia wiązania występujące w DNA i RNA • wymienia rodzaje RNA i określa ich rolę • określa lokalizację DNA w komórkach eukariotycznych i prokariotycznych |
• wyjaśnia, na czym polega komplementarność
zasad • przedstawia rodzaje nukleotydów i ich rolę • wymienia dinukleotydy i
ich rolę • wymienia i wskazuje
wiązania w cząsteczce DNA • wyjaśnia pojęcie podwójna helisa |
• charakteryzuje budowę chemiczną i budowę
przestrzenną cząsteczek DNA
i RNA • porównuje budowę i rolę DNA
z budową i rolą RNA • przedstawia proces replikacji DNA • rysuje schemat budowy nukleotydów DNA i RNA |
• rozróżnia zasady azotowe na podstawie
wzorów • oblicza procentową zawartość zasad azotowych w DNA • wykazuje związek replikacji z podziałem komórki |
• wyjaśnia związek sekwencji DNA z pierwszorzędową strukturą białek • rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności dotyczące zawartości zasad azotowych w cząsteczce DNA |
20. |
Powtórzenie
i utrwalenie wiadomości |
|||||
21. |
Sprawdzenie
stopnia opanowania wiadomości i umiejętności |
|||||
III. Komorka – podstawowa jednostka życia |
||||||
22. 23. |
Budowa i funkcje komórki. Rodzaje komórek |
• wyjaśnia pojęcia: komórka, organizm jednokomórkowy, organizmy wielokomórkowe, organizmy tkankowe, formy kolonijne • wymienia przykłady komórek prokariotycznych i eukariotycznych • wskazuje na rysunku
i podaje nazwy struktur komórki prokariotycznej i komórki eukariotycznej • rozróżnia komórki: zwierzęcą, roślinną, grzybową i prokariotyczną |
• wyjaśnia zależność między wymiarami komórki a jej powierzchnią i objętością • rysuje wybraną komórkę eukariotyczną na podstawie obserwacji mikroskopowej • podaje funkcje różnych komórek w zależności od miejsca występowania |
• klasyfikuje komórki ze względu na
występowanie jądra komórkowego • charakteryzuje funkcje struktur komórki prokariotycznej • porównuje komórkę prokariotyczną z komórką eukariotyczną • wskazuje cechy wspólne i różnice między komórkami eukariotycznymi |
• wymienia przykłady największych i najmniejszych komórek roślinnych i zwierzęcych • analizuje znaczenie wielkości i kształtu
komórki w transporcie substancji do i z komórki • wykonuje samodzielnie nietrwały preparat mikroskopowy • przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno- -funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki |
• wyjaśnia, dlaczego komórki mają niewielkie rozmiary • argumentuje i wyjaśnia przyczyny różnic między komórkami • wykazuje związek funkcji organelli z ich budową • wykazuje i omawia
związek budowy komórki z pełnioną przez nią funkcją |
24. |
Błony
biologiczne |
• wymienia i wskazuje
składniki błon biologicznych • wymienia właściwości błon biologicznych • wymienia podstawowe funkcje błon biologicznych |
• omawia model budowy błony biologicznej • wymienia funkcje białek błonowych |
• charakteryzuje białka błonowe • omawia budowę i właściwości lipidów występujących w błonach biologicznych • wyjaśnia selektywny charakter błon biologicznych |
• analizuje rozmieszczenie białek i lipidów w błonach biologicznych • wyjaśnia właściwości błon biologicznych • wykazuje związek budowy błony z pełnionymi przez nią funkcjami |
• wyjaśnia związek właściwości białek błonowych z budową komórki |
25. 26. |
Transport
przez błony biologiczne |
• wymienia rodzaje transportu przez błony (dyfuzja prosta i dyfuzja wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza) • wyjaśnia pojęcia: osmoza, turgor, plazmoliza,
deplazmoliza |
• wyjaśnia różnicę między transportem biernym a transportem czynnym • rozróżnia endocytozę i egzocytozę • odróżnia substancje osmotycznie czynne od substancji osmotycznie biernych • charakteryzuje białka błonowe • analizuje schematy transportu substancji przez błony |
• charakteryzuje różne rodzaje transportu przez błony • wyjaśnia rolę błony komórkowej • porównuje zjawiska osmozy i dyfuzji • przedstawia skutki umieszczenia komórki roślinnej oraz komórki zwierzęcej w roztworach: hipotonicznym, izotonicznym i hipertonicznym • wykazuje związek między budową błon a
jej funkcjami |
• planuje doświadczenie mające na celu
obserwację plazmolizy i deplazmolizy w komórkach roślinnych • wyjaśnia różnice w sposobie działania białek kanałowych i nośnikowych • na wybranych przykładach wyjaśnia różnice między endocytozą a egzocytozą • wyjaśnia, dlaczego błona biologiczna jest selektywnie przepuszczalna |
• planuje doświadczenie dotyczące transportu różnych substancji przez błony • wyjaśnia, w jaki sposób w kosmetologii i farmacji wykorzystuje się właściwości błon • planuje doświadczenie mające na celu
udowodnienie selektywnej przepuszczalności błony • wyjaśnia, dlaczego w przypadku odwodnienia podaje się pacjentom
dożylnie roztwór soli fizjologicznej, a nie wodę |
27. 28. |
Jądro komórkowe. Cytozol |
• wyjaśnia pojęcia: chromatyna, nukleosom,
chromosom • określa budowę jądra komórkowego • wymienia funkcje jądra komórkowego • podaje składniki cytozolu • podaje funkcje cytozolu • wymienia elementy cytoszkieletu i ich funkcje •
podaje funkcje rzęsek i wici |
• identyfikuje elementy budowy jądra komórkowego • określa skład chemiczny chromatyny • wyjaśnia znaczenie jąderka i otoczki
jądrowej • wymienia i identyfikuje
kolejne etapy upakowania DNA w jądrze komórkowym • rysuje chromosom metafazowy |
• charakteryzuje elementy jądra komórkowego • charakteryzuje budowę chromosomu • porównuje elementy cytoszkieletu pod względem budowy, funkcji i rozmieszczenia • wyjaśnia, w jaki sposób odbywa się ruch cytozolu • wskazuje różnice między elementami cytoszkieletu • wyjaśnia znaczenie upakowania chromatyny w
chromosomie |
• dowodzi, że komórki
eukariotyczne zawierają różną liczbę jąder komórkowych • ilustruje plan budowy wici i rzęski
oraz podaje różnice między nimi • dokonuje obserwacji ruchów cytozolu w komórkach moczarki kanadyjskiej • uzasadnia różnice między rzęską a wicią • wyjaśnia związek budowy z funkcją składników cytoszkieletu |
• uzasadnia znaczenie upakowania DNA w jądrze komórkowym • planuje i przeprowadza
doświadczenie badające ruchy cytozolu w
komórkach roślinnych |
29. |
Mitochondria i plastydy.
Teoria endosymbiozy |
• wymienia organelle komórki eukariotycznej otoczone dwiema błonami • opisuje budowę mitochondriów • podaje funkcje mitochondriów • wymienia funkcje plastydów • wymienia rodzaje plastydów • dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów • przedstawia założenia teorii endosymbiozy |
• charakteryzuje budowę mitochondriów • klasyfikuje typy plastydów • charakteryzuje budowę chloroplastu • wymienia argumenty potwierdzające słuszność teorii endosymbiozy • uzasadnia rolę mitochondriów jako centrów energetycznych |
• wyjaśnia, od czego zależą liczba i rozmieszczenie mitochondriów w komórce • porównuje typy plastydów • wyjaśnia, dlaczego mitochondria
i plastydy nazywa się organellami
półautonomicznymi |
• przedstawia sposoby powstawania plastydów i możliwości przekształcania różnych rodzajów plastydów • rozpoznaje typy plastydów na podstawie obserwacji mikroskopowej |
• określa zależność między aktywnością metaboliczną komórki a ilością i budową
mitochondriów • przedstawia argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i plastydów |
30. 31. |
Struktury Komórkowe otoczone
jedną błoną i rybosomy |
• wymienia komórki zawierające wakuolę • wymienia funkcje wakuoli • charakteryzuje budowę i rolę siateczki
śródplazmatycznej • charakteryzuje budowę i rolę rybosomów,
aparatu Golgiego i lizosomów |
• porównuje siateczkę śródplazmatyczną szorstką z siateczką śródplazmatyczną gładką • omawia budowę wakuoli • identyfikuje na podstawie obserwacji mikroskopowej kryształy szczawianu wapnia w
wakuolach roślinnych |
• wyjaśnia różnice między wodniczkami u protistów • omawia rolę składników
wakuoli • wyjaśnia rolę tonoplastu w procesach osmotycznych |
• wyjaśnia rolę substancji osmotycznie czynnych zawartych w wakuoli roślinnej • omawia funkcjonalne powiązanie między rybosomami, siateczką śródplazmatyczną, aparatem Golgiego a
błoną komórkową |
• wyjaśnia rolę przedziałów komórkowych w syntezie różnych substancji, np. hormonów |
32. |
Ściana komórkowa |
• wymienia komórki zawierające ścianę komórkową • wymienia funkcje ściany komórkowej • przedstawia budowę ściany komórkowej • wymienia związki modyfikujące wtórną ścianę komórkową roślin • podaje nazwy połączeń międzykomórkowych w
komórkach roślinnych |
• charakteryzuje budowę ściany komórkowej • wyjaśnia funkcje ściany komórkowej • wskazuje różnice w budowie pierwotnej i wtórnej ściany komórkowej roślin • obserwuje pod mikroskopem ścianę komórkową |
• wyjaśnia, na czym polegają modyfikacje wtórnej ściany komórkowej • przedstawia związek budowy ściany z jej funkcją • tworzy mapę mentalną
dotyczącą budowy i roli ściany
komórkowej |
• wykazuje różnice w budowie ściany komórkowej pierwotnej i ściany komórkowej wtórnej u roślin • wykazuje związek budowy ściany komórkowej z pełnioną przez nią funkcją |
• wyjaśnia, w jaki sposób substancje modyfikujące wtórną ścianę komórkową zmieniają jej właściwości |
33. 34. |
Cykl komórkowy. Mitoza |
• przedstawia etapy cyklu komórkowego • rozpoznaje etapy mitozy • identyfikuje chromosomy płci i autosomy • identyfikuje chromosomy homologiczne • wyjaśnia różnice między komórką haploidalną a komórką diploidalną •
wyjaśnia pojęcie apoptoza |
• wyjaśnia pojęcia: kariokineza, cytokineza • charakteryzuje poszczególne etapy mitozy • wyjaśnia rolę interfazy w cyklu życiowym komórki • wymienia skutki zaburzeń cyklu komórkowego • wymienia czynniki wywołujące transformację nowotworową |
• analizuje schemat przedstawiający ilość DNA i chromosomów w poszczególnych etapach cyklu komórkowego • charakteryzuje poszczególne etapy interfazy • określa znaczenie wrzeciona kariokinetycznego • wyjaśnia, na czym polega programowana
śmierć komórki |
• wyjaśnia i porównuje
przebieg cytokinezy w różnych typach komórek • charakteryzuje sposób formowania wrzeciona kariokinetycznego w komórkach roślinnej i zwierzęcej • wskazuje sytuacje, w których apoptoza komórek jest konieczna • wskazuje różnice w przebiegu cytokinezy komórek roślinnych i zwierzęcych |
• wyjaśnia, w jaki sposób cykl komórkowy
jest kontrolowany w komórce • wyjaśnia skutki mechanizmu transformacji nowotworowej dla organizmu człowieka • argumentuje, że proces apoptozy jest ważny dla prawidłowego
funkcjonowania organizmu |
35. 36. |
Mejoza |
• przedstawia etapy mejozy • przedstawia znaczenie mejozy • wyjaśnia zjawisko crossing-over |
• charakteryzuje przebieg mejozy • charakteryzuje przebieg procesu crossing-over |
• wyjaśnia znaczenie procesu crossing-over • wyjaśnia zmiany zawartości DNA podczas zapłodnienia • porównuje przebieg mitozy i mejozy |
• wyjaśnia zmiany zawartości DNA podczas mejozy • wyjaśnia znaczenie mejozy |
• argumentuje konieczność zmian zawartości DNA podczas mejozy • wyjaśnia związek rozmnażania płciowego z zachodzeniem procesu mejozy |
37. |
Powtórzenie
i utrwalenie wiadomości |
|||||
38. |
Sprawdzenie
stopnia opanowania wiadomości i umiejętności |
|||||
IV. Metabolizm |
||||||
39. 40. |
Podstawowe zasady
metabolizmu |
• wyjaśnia pojęcia: metabolizm, szlak
metaboliczny i
cykl metaboliczny • charakteryzuje podstawowe kierunki przemian metabolicznych (anabolizm, katabolizm) • wymienia nośniki energii w komórce • wymienia rodzaje fosforylacji • przedstawia budowę i podstawową funkcję ATP • przedstawia istotę reakcji utleniania i redukcji |
• podaje poziom energetyczny substratów i produktów reakcji
endoergicznych i egzoergicznych • wymienia cechy ATP • przedstawia sumaryczny zapis procesu fosforylacji • wymienia nośniki elektronów • wyjaśnia na przykładach
pojęcia: szlak metaboliczny i cykl metaboliczny • wskazuje postaci utlenione i zredukowane
przenośników elektronów na schematach |
• charakteryzuje budowę ATP • omawia przebieg fosforylacji substratowej, fotosyntetycznej i oksydacyjnej • porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych • wymienia inne niż ATP nośniki energii • przedstawia znaczenie NAD+,
FAD, NADP+ w procesach utleniania i redukcji |
• porównuje rodzaje fosforylacji • analizuje przebieg reakcji redoks z udziałem NADP+ • opisuje mechanizmy fosforylacji ADP (substratowej i chemiosmozy) • charakteryzuje typowe reakcje utleniania i redukcji • wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną |
• wykazuje, że procesy anaboliczne i kataboliczne są ze sobą powiązane • wyjaśnia, w jaki sposób ATP sprzęga metabolizm |
41. 42. |
Budowa i działanie
enzymów |
• wyjaśnia pojęcia: enzym, katalizator, energia aktywacji • przedstawia budowę enzymów • wyjaśnia rolę enzymów w
komórce |
• wyjaśnia mechanizm działania enzymów • zapisuje równanie reakcji enzymatycznej • przedstawia, na czym polega swoistość
substratowa enzymu • wymienia właściwości enzymów |
• omawia budowę enzymów • wyjaśnia mechanizm tworzenia kompleksu enzym–substrat • wyjaśnia podstawowe właściwości enzymów |
• porównuje modele powstawania kompleksu enzym–substrat • omawia zasady nazewnictwa i klasyfikacji enzymów |
• wyjaśnia mechanizm katalizy enzymatycznej na nietypowym przykładzie • wyjaśnia, czym jest swoistość substratowa enzymu i z czego
ona wynika |
43. 44. 45. |
Regulacja aktywności
enzymów |
• wymienia podstawowe czynniki wpływające na szybkość reakcji
enzymatycznych • wyjaśnia pojęcia: stała Michaelisa,
inhibitor, aktywator • przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów • przedstawia rodzaje inhibitorów i ich rolę |
• wskazuje sposoby regulacji aktywności enzymów • wyjaśnia pojęcie sprzężenie zwrotne
ujemne i wskazuje, na czym ono polega • porównuje powinowactwo enzymów do substratów na podstawie wartości KM • przedstawia przebieg doświadczenia dotyczącego wpływu pH na aktywność enzymu trawiennego, np. pepsyny |
• wyjaśnia, w jaki sposób na szybkość
reakcji enzymatycznych wpływają: stężenie substratu, temperatura, pH, stężenie soli, stężenie enzymu, aktywatory i inhibitory • porównuje mechanizm inhibicji kompetycyjnej i niekompetycyjnej • omawia sposoby regulacji przebiegu szlaków metabolicznych • wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego jako sposobu regulacji przebiegu szlaków metabolicznych • interpretuje wyniki z doświadczenia wpływu pH (lub innego czynnika)
na działanie enzymów trawiennych |
• planuje doświadczenie mające na celu
wykazanie wpływu temperatury na aktywność katalazy w bulwach ziemniaka • porównuje mechanizm działania inhibitorów hamujących enzymy nieodwracalnie i odwracalnie • proponuje doświadczenia dotyczące wpływu różnych czynników na aktywność enzymów |
• wyjaśnia i argumentuje, w jaki sposób wiedza o działaniu enzymów ma wpływ na rozwój
medycyny • określa, w jaki sposób można sprawdzić, czy dana substancja jest inhibitorem odwracalnym, czy inhibitorem nieodwracalnym enzymu |
46. 47. 48. |
Autotroficzne odżywianie
się organizmów – fotosynteza |
• wyjaśnia ogólny przebieg fotosyntezy • wymienia produkty i substraty fotosyntezy • wymienia etapy fotosyntezy i określa ich dokładną lokalizację w komórce • charakteryzuje główne etapy fotosyntezy • wymienia etapy cyklu Calvina • wyjaśnia znaczenie fotosyntezy dla organizmów żyjących na Ziemi |
• wskazuje podstawowe różnice między fotosyntezą oksygeniczną a fotosyntezą anoksygeniczną • wykazuje związek budowy chloroplastu z przebiegiem fotosyntezy • analizuje na podstawie schematu przebieg fazy zależnej od światła
oraz fazy niezależnej od światła • przedstawia rolę fotosystemów w fotosyntezie • wyjaśnia rolę chlorofilu i dodatkowych barwników fotosyntetycznych w przebiegu fotosyntezy • wymienia substraty i produkty faz fotosyntezy: zależnej i niezależnej od światła |
• wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w chloroplaście • porównuje na podstawie schematu fotofosforylację cykliczną i fotofosforylację niecykliczną • omawia budowę cząsteczki chlorofilu • omawia budowę i funkcje fotosystemów I i II • omawia przebieg poszczególnych etapów cyklu Calvina • omawia budowę i działanie fotosystemów • wyjaśnia związek między fazą zależną
od światła a fazą niezależną od światła • opisuje przebieg doświadczenia obrazującego syntezę skrobi w liściach wybranej rośliny |
• porównuje barwniki roślinne i wskazuje
ich znaczenie w fotosyntezie • wyjaśnia przebieg doświadczenia dotyczącego wpływu barwy światła na efektywność
fotosyntezy i formułuje wnioski • określa warunki, przebieg oraz efekty fosforylacji Fotosyntetycznej cyklicznej i fosforylacji Fotosyntetycznej niecyklicznej • wyciąga wnioski z przedstawionego doświadczenia dotyczącego syntezy skrobi w liściach pelargonii |
• przedstawia argumenty potwierdzające rolę obu fotosystemów w
fotosyntezie |
49. |
Autotroficzne odżywianie
się organizmów – chemosynteza |
• wyjaśnia pojęcie chemosynteza • wymienia przykłady organizmów, u których zachodzi chemosynteza |
• wymienia etapy chemosyntezy • wyjaśnia, na czym polega chemosynteza |
• omawia przebieg pierwszego i drugiego etapu chemosyntezy • przedstawia znaczenie chemosyntezy w produkcji materii organicznej |
• wskazuje różnice między przebiegiem fotosyntezy a przebiegiem chemosyntezy |
• wyjaśnia znaczenie chemosyntezy w ekosystemach kominów hydrotermalnych |
50. 51. 52. 53. |
Oddychanie komórkowe. Oddychanie tlenowe |
• wyjaśnia pojęcie oddychanie komórkowe • zapisuje reakcję oddychania komórkowego • określa znaczenie oddychania komórkowego dla funkcjonowania organizmu • wymienia etapy oddychania tlenowego • lokalizuje etapy oddychania tlenowego w mitochondrium • wymienia czynniki wpływające na intensywność oddychania tlenowego • wymienia organizmy oddychające tlenowo |
• wykazuje związek budowy mitochondrium z przebiegiem procesu oddychania komórkowego • analizuje na podstawie schematu przebieg glikolizy, reakcji pomostowej, cyklu Krebsa i łańcucha oddechowego • wyróżnia substraty i produkty tych procesów • uzasadnia, że oddychanie komórkowe ma charakter kataboliczny • omawia czynniki wpływające na intensywność tlenowego oddychania komórkowego |
• omawia przebieg poszczególnych etapów oddychania tlenowego • przedstawia bilans energetyczny oddychania tlenowego • przedstawia, na czym polega fosforylacja
substratowa • wyjaśnia hipotezę chemiosmozy • przeprowadza doświadczenie dotyczące wydzielania dwutlenku węgla przez kiełkujące nasiona |
• wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w mitochondriach (fosforylacja oksydacyjna) • porównuje zysk energetyczny brutto i netto etapów oddychania tlenowego • wykazuje różnice między fosforylacją substratową a fosforylacją oksydacyjną |
• wyjaśnia na podstawie
przeprowadzonego doświadczenia,
że tlen jest niezbędny do kiełkowania nasion • wyjaśnia, dlaczego łańcuch oddechowy zachodzi wyłącznie w
warunkach tlenowych |
54. 55. |
Procesy beztlenowego
uzyskiwania energii |
• wyjaśnia pojęcia: oddychanie beztlenowe,
fermentacja • wymienia organizmy przeprowadzające oddychanie beztlenowe i fermentację • określa lokalizację fermentacji w komórce i ciele człowieka • wymienia zastosowanie fermentacji w przemyśle spożywczym i w życiu codziennym |
• wyjaśnia różnicę między oddychaniem beztlenowym a fermentacją • omawia wykorzystanie fermentacji w życiu człowieka • podaje nazwy etapów fermentacji |
• omawia przebieg poszczególnych etapów fermentacji • określa zysk energetyczny procesów beztlenowych • określa warunki, w których zachodzi fermentacja • analizuje przebieg fermentacji alkoholowej i mlekowej |
• porównuje drogi przemian pirogronianu w fermentacji alkoholowej, mleczanowej i w oddychaniu tlenowym • porównuje oddychanie tlenowe, oddychanie beztlenowe i fermentację • planuje doświadczenie mające na celu
wykazanie wydzielania dwutlenku węgla podczas fermentacji alkoholowej |
• wyjaśnia, dlaczego utlenianie substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych |
56. 57. |
Inne procesy
metaboliczne |
• wymienia zbędne produkty katabolicznych przemian węglowodanów, tłuszczów i białek oraz drogi
ich usuwania z organizmu • wyjaśnia pojęcia: glukoneogeneza, glikogenoliza, deaminacja • wymienia różnice między aminokwasami endogennymi a egzogennymi • określa lokalizację cyklu mocznikowego i glukoneogenezy w
organizmie człowieka |
• wyjaśnia, na czym polega cykl
mocznikowy, β-oksydacja, glukoneogeneza, glikogenoliza oraz deaminacja |
• omawia na podstawie
schematów przebieg utleniania kwasów tłuszczowych, syntezę kwasów tłuszczowych, glukoneogenezy, glikogenolizy • omawia przebieg przemian białek • charakteryzuje cykl mocznikowy • wyjaśnia, na czym polega metabolizm
tłuszczów u zwierząt |
• omawia przebieg rozkładu białek, cukrów i tłuszczów • określa znaczenie acetylokoenzymu A w przebiegu różnych szlaków metabolicznych • wyjaśnia, dlaczego amoniak powstający w tkankach nie jest transportowany do wątroby w stanie wolnym • wyjaśnia związek między katabolizmem aminokwasów i białek a
cyklem Krebsa |
• wykazuje związek procesów (utleniania kwasów tłuszczowych, syntezy kwasów tłuszczowych, glukoneogenezy, glikogenolizy) z pozyskiwaniem energii przez komórkę |
58. 59. |
Powtórzenie
i utrwalenie wiadomości |
|||||
60. |
Sprawdzenie
stopnia opanowania wiadomości i umiejętności |
Autorka:
Małgorzata Miękus