WYMAGANIA EDUKACYJNE Z FIZYKI NA
POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE DLA
LICEUM CZTEROLETNIEGO ZAKRES
PODSTAWOWY KLASA I
ROK
SZKOLNY 2020/2021
Lp. |
Temat |
Wymagania |
|||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzone |
dopełniające |
||
Uczeń: |
|||||
Kinematyka |
|||||
1.
|
Niepewności pomiarowe, cyfry znaczące |
· wykonuje pomiary
czasu oraz długości, · wskazuje cyfry
znaczące w wyniku obliczeń. |
· oblicza średni
wynik z wielu pomiarów, · zapisuje wynik
obliczeń · określa
rozdzielczość przyrządu pomiarowego. |
· szacuje
niepewność pomiarową, · oblicza
niepewność względną, · porównuje
precyzję poszczególnych pomiarów. |
· dobiera
przyrządy stosownie · odróżnia błędy
grube · zauważa błędy
systematyczne serii pomiarów. |
2. |
Opis
ruchu |
· wskazuje na
rysunkach tor oraz przebytą drogę, · stosuje pojęcie
prędkości do opisu ruchu, · odróżnia
przemieszczenie od drogi. |
· podaje przykłady
ruchu jednostajnego, · oblicza prędkość
dla ruchu · jednostajnego, · odróżnia
prędkość średnią |
· odróżnia wykresy
s(t) od wykresów x(t), · oblicza prędkość
z nachylenia wykresu położenia od czasu, · rozwiązuje
zadania o średnim stopniu trudności. |
· opisuje ruch
ciała w różnych układach odniesienia, · wyznacza
prędkość względną · rozwiązuje
zadania wymagające ułożenia równania i wyznaczenia niewiadomej. |
Lp. |
Temat |
Wymagania |
|||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzone |
dopełniające |
||
Uczeń: |
|||||
3. |
Ruch zmienny |
· stosuje pojęcie
przyspieszenia do opisu ruchu, · podaje przykłady
ruchu przyspieszonego i opóźnionego, · opisuje słownie
ruch zmienny, używając pojęcia prędkości. |
· oblicza
przyspieszenie, mając dane prędkości i
czas, · definiuje
słownie ruch jednostajnie przyspieszony i opóźniony, · analizuje jakościowo
wykresy prędkości od czasu. |
· oblicza prędkość
końcową przy zadanym
przyspieszeniu, · analizuje
ilościowe wykresy zależności prędkości od czasu, · oblicza
przyspieszenie z wykresu v(t). |
· rozwiązuje
zadania · rysuje wykresy
prędkości · interpretuje
nachylenie wykresu v(t)i x(t). |
4. |
Droga |
· odróżnia ruch
jednostajny · oblicza drogę w
ruchu jednostajnym. |
· zapisuje
równania poszczególnych ruchów, · na podstawie
opisu sytuacji potrafi nazwać
poszczególne rodzaje · oblicza drogę,
podstawiając dane do podstawowych wzorów. |
· z opisu sytuacji
wyodrębnia potrzebne wielkości fizyczne · poprawnie
dobiera równanie · poprawnie
interpretuje uzyskane wyniki obliczeń. |
· rozwiązuje
zadania · ocenia realność uzyskanych
wyników obliczeń. |
Dynamika |
|||||
5. |
Siły wokół nas. III zasada dynamiki |
· nazywa siły w
najbliższym otoczeniu, wskazuje kierunki ich działania, · podaje treść III
zasady dynamiki. |
· poprawnie rysuje
wektory sił, · wybiera ciało,
na które działa siła, · na podstawie
analizy opisu sytuacji, wskazuje środek
masy ciała. |
· odróżnia siły
wewnętrzne od zewnętrznych, · przedstawia pary
sił wynikające z III zasady
dynamiki. |
· analizuje siły
działające w bardziej złożonych
układach ciał, · wyjaśnia
mechanizm poruszania się ludzi, pojazdów
itp. |
Lp. |
Temat |
Wymagania |
|||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzone |
dopełniające |
||
Uczeń: |
|||||
6. |
Siła wypadkowa. I zasada dynamiki |
· składa siły
równoległe, · wyznacza wartość
wypadkowej sił równoległych, · podaje treść I
zasady dynamiki. |
· graficznie
składa siły nierównoległe, · oblicza wartość
wypadkowej sił działających w kierunkach prostopadłych do siebie, · analizuje siły
działające na ciało |
· podaje przykłady
inercjalnych układów odniesienia, · wnioskuje o
wartościach sił |
· zaznacza na
rysunkach działające siły, · wyznacza
wartości sił działających |
7. |
II zasada dynamiki |
· formułuje treść
II zasady dynamiki, · oblicza przyspieszenie
ciała, znając siłę i masę, · podaje przykłady
ruchu ciał pod działaniem siły, · wskazuje siłę
będącą przyczyną ruchu. |
· analizuje rodzaj
ruchu ciała przy zadanych siłach, · oblicza
przyspieszenie, korzystając z II zasady
dynamiki, · określa kierunek
siły wypadkowej na podstawie
opisu ruchu. |
· korzysta z
równań ruchu, aby obliczyć siłę wypadkową, · mając daną siłę
wypadkową, wnioskuje o siłach działających |
· rozwiązuje
bardziej złożone zadania z dynamiki. |
8. |
Opory ruchu |
· odróżnia siłę tarcia
od oporu ośrodka, · wyznacza
kierunek działania siły tarcia i oporu
ośrodka w opisanych sytuacjach, · omawia wpływ
siły tarcia i oporu ośrodka na ruch
ciała. |
· omawia warunki
powstawania siły tarcia, · wyjaśnia
mechanizm powstawania tarcia w oparciu o obraz mikroskopowy, · określa, od
czego zależą siła tarcia |
· opisuje sposoby
zmniejszenia lub zwiększenia siły
tarcia i oporu ośrodka, · oblicza wartość
siły tarcia, · wskazuje różnice
między tarciem statycznym a
kinetycznym. |
· wnioskuje o wartości
tarcia statycznego w opisanej sytuacji, · rozwiązuje
zadania związane |
Lp. |
Temat |
Wymagania |
|||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzone |
dopełniające |
||
Uczeń: |
|||||
9. |
Spadanie
ciał |
· określa rodzaj
ruchu ciała spadającego swobodnie · zapisuje wartość
przyspieszenia ziemskiego, · wskazuje
sytuacje, w których |
· określa, w
jakiej sytuacji ruch spadającego
ciała staje się jednostajny, · zapisuje
warunek, przy którym ciała spadają ruchem jednostajnym. |
· omawia ruch
ciała · szacuje
prędkości graniczne dla różnych ciał. |
· szacuje siłę
oporu powietrza · szacuje drogę
przebytą ruchem przyspieszonym podczas spadania. |
10. |
Ruch po okręgu |
· podaje przykłady
ruchu po okręgu, · określa kierunek
działania siły wypadkowej w
ruchu po okręgu, · definiuje
pojęcia prędkości, okresu i promienia okręgu. |
· określa siłę
będącą siłą dośrodkową we wskazanych sytuacjach, oblicza prędkość ruchu,
mając dany promień i okres
obiegu, · określa
jakościowo zależność siły dośrodkowej od
prędkości ciała, jego masy oraz promienia okręgu. |
· oblicza wartość
siły dośrodkowej, · wskazuje
przykłady ruchu · opisuje związki
między prędkością, promieniem, okresem |
· analizuje ruch
po okręgu |
11. |
Siły
bezwładności |
· wskazuje w
otoczeniu układy nie inercjalne, · podaje kierunek
działania siły bezwładności w
opisywanych sytuacjach, · zapisuje, od
czego zależy siła bezwładności. |
· oblicza wartość
siły bezwładności w podanych
sytuacjach, · analizuje siły działające
na ciało znajdujące się w
spoczynku |
· odróżnia układ
inercjalny od nie
inercjalnego, · rozwiązuje
proste zadania |
· analizuje dane
zjawisko w układzie inercjalnym i
nie inercjalnym, · rozwiązuje trudniejsze
zadania obliczeniowe. |
Lp. |
Temat |
Wymagania |
|||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzone |
dopełniające |
||
Uczeń: |
|||||
12. |
Zasady dynamiki – przykłady |
· analizuje siły
działające na ciało poruszające się ruchem jednostajnym, · wie, że nacisk
na podłoże na równi jest mniejszy od
ciężaru, · opisuje związek
między kątem nachylenia a
przyspieszeniem ciała na równi. |
· tłumaczy w
oparciu o zasady dynamiki, dlaczego trudniej jest ruszyć ciało, niż je
przesuwać, · omawia warunek
spoczynku ciała na równi, analizując siły. |
· znajduje
graficznie siłę wypadkową działającą na
ciało znajdujące się na równi, · oblicza
przyspieszenie ciała na równi, · wyjaśnia,
dlaczego tarcie na stromych stokach jest małe. |
· rozwiązuje
zadania z równią pochyłą, · wykorzystując
równania ruchu |
Energia i jej przemiany |
|||||
13. |
Zasada zachowania energii |
· formułuje treść
zasady zachowania energii, · wskazuje
przykłady przemian energii w
procesach zachodzących w otoczeniu. |
· omawia przemiany
energetyczne procesów w przyrodzie, · odróżnia układ
izolowany energetycznie od nieizolowanego. |
· wyjaśnia
przebieg zjawisk, odwołując się do zasady zachowania energii. |
· rozwiązuje
zadania obliczeniowe, · wyklucza
hipotetyczny przebieg zjawiska,
odwołując się do zasady zachowania
energii. |
14. |
Praca i moc |
· określa, kiedy
wykonywana jest praca w sensie
fizycznym, · definiuje
pojęcie mocy. |
· oblicza pracę,
gdy znane są siła i
przemieszczenie, · oblicza pracę,
gdy znane są czas pracy i moc urządzenia, · określa, w
jakich warunkach praca wykonana przez
siłę wynosi zero. |
· wiąże pracę siły
zewnętrznej · zauważa wpływ
sił oporu ruchu na zmianę
energii ciała. |
· rozwiązuje
zadania rachunkowe, · wyznacza siłę
działającą na ciało na podstawie
analizy przemian energetycznych. |
15. |
Energia grawitacji i energia kinetyczna |
· wskazuje
przykłady, w których ciała mają energię
kinetyczną i energię potencjalną
grawitacji, · podaje, od czego
zależy energia kinetyczna i
energia potencjalna grawitacji. |
· oblicza energię
kinetyczną i energię potencjalną
grawitacji w prostych przykładach. |
· oblicza pracę
siły wykonaną przez siłę jako zmianę energii układu. |
· rozwiązuje
bardziej złożone zadania obliczeniowe. |
Lp. |
Temat |
Wymagania |
|||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzone |
dopełniające |
||
Uczeń: |
|||||
16. |
Zasada zachowania energii mechanicznej |
· formułuje zasadę
zachowania energii
mechanicznej, · opisuje, w
jakich warunkach energia
mechaniczna jest zachowana, · podaje przykłady
zjawisk, w których
zachowana jest energia mechaniczna. |
· omawia rzuty z punktu
widzenia energii mechanicznej, · oblicza energię
mechaniczną ciała w zadanej
sytuacji. |
· stosuje zasadę
zachowania energii do rozwiązania
prostych zadań obliczeniowych. |
· rozwiązuje
bardziej złożone zadania obliczeniowe. |
17. |
Energia sprężystości |
· klasyfikuje
ciała ze względu na własności
sprężyste, · podaje przykłady
ciał mających energię
potencjalną sprężystości. |
· określa
zależność siły sprężystości od
odkształcenia, · podaje przykłady
przemian energetycznych z
udziałem energii potencjalnej
sprężystości, · podaje
zastosowania energii potencjalnej
sprężystości. |
· oblicza siłę
sprężystości i energię potencjalną
sprężystości, · podaje przykłady
obiektów mających energię sprężystości mimo braku widocznego odkształcenia. |
· rozwiązuje
zadania, korzystając |
18. |
Energia mechaniczna w sporcie |
· wskazuje
dyscypliny sportowe, w których osiągi
notowane są jako pomiar fizyczny. |
· omawia przemiany
energetyczne w wybranych
dyscyplinach sportowych, · wskazuje rodzaje
aktywności wymagającej
dużej mocy oraz dużej energii. |
· szacuje osiągi
sportowców |
· wyjaśnia rolę
rozbiegu w różnych dyscyplinach
sportowych. |
Lp. |
Temat |
Wymagania |
|||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzone |
dopełniające |
||
Uczeń: |
|||||
Grawitacja i astronomia |
|||||
19. |
Układ Słoneczny |
· opisuje budowę
Układu · Słonecznego, · określa
następstwa ruchu · obrotowego i
obiegowego Ziemi. |
· podaje kolejność
planet od Słońca, · określa, co to
są komety · opisuje cechy planet
karłowatych. |
· opisuje
mechanizm powstawania · warkocza komety
i jego kierunku, · opisuje
znaczenie badania meteorytów · dla astronomii. |
· opisuje miejsca,
w których na niebie · należy szukać
planet, · wyjaśnia ruch
planet na tle gwiazd. |
20. |
Prawo grawitacji |
· formułuje prawo
grawitacji · określa siłę
grawitacji jako przyczynę krążenia planet wokół Słońca oraz księżyców wokół
planet. |
· oblicza siłę
grawitacji dla danych mas znajdujących się w podanej odległości od siebie, · wiąże siłę
grawitacji z siłą ciężkości. |
· oblicza
przyspieszenie grawitacyjne na powierzchni
ciał niebieskich, · oblicza masę
Ziemi. |
· rozwiązuje
zadania |
21. |
Satelity. Prędkość orbitalna |
· podaje definicję
satelity, · określa siłę
grawitacji jako przyczynę
krążenia satelitów wokół planet, · odróżnia
satelity naturalne i sztuczne, · opisuje niektóre
zastosowania sztucznych
satelitów. |
· oblicza prędkość
orbitalną satelitów, · opisuje warunki
krążenia satelitów geostacjonarnych. |
· wyprowadza wzór
na prędkość orbitalną satelity, · porównuje
prędkości i okresy obiegu satelitów na różnych orbitach. |
· oblicza wysokość
satelitów geostacjonarnych, · wyprowadza
związek między okresem obiegu a promieniem orbity satelitów. |
Lp. |
Temat |
Wymagania |
|||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzone |
dopełniające |
||
Uczeń: |
|||||
22. |
Wyznaczanie mas planet i gwiazd |
· wyjaśnia,
dlaczego Ziemia krąży wokół Słońca, a
nie odwrotnie, odwołując się do
mas obu ciał. |
· oblicza masę
ciała centralnego, korzystając ze
wzoru na prędkość orbitalną. |
· wyprowadza wzór
na obliczenie mas ciał niebieskich z prawa grawitacji, · oblicza masę
planety mającej satelitę, · oblicza masę,
korzystając z wartości · przyspieszenia
grawitacyjnego · na powierzchni
planety. |
· oblicza masy
składników układów · podwójnych
krążących wokół środka masy. |
23. |
Nieważkość i przeciążenie |
· wskazuje
sytuacje, w których występuje stan
nieważkości i przeciążenia, · opisuje różnice
między stanem normalnym a
nieważkością i przeciążeniem. |
· wyjaśnia stan
nieważkości · wymienia skutki
zdrowotne przebywania w
stanie nieważkości i przeciążenia, · określa miarę
przeciążenia. |
· oblicza
przeciążenie w określonych sytuacjach. |
· wyjaśnia stan
nieważkości i przeciążenia z
punktu widzenia układu nie inercjalnego oraz układu inercjalnego. |
24. |
Budowa Wszechświata |
· odróżnia
astronomię od astrologii, · określa, czym są
gwiazdy, · podaje definicję
roku świetlnego jako jednostki odległości. · wyjaśnia, że
sfera niebieska wykonuje obrót w
ciągu 1 doby i zna tego
przyczynę. |
· opisuje, czym są
gwiazdozbiory, · opisuje, czym
jest galaktyka, · opisuje różnicę
między galaktyką a mgławicą. |
· wie, czym jest
zodiak, · przelicza lata
świetlne na kilometry i jednostki
astronomiczne. |
· wyjaśnia ruch
Słońca i planet na tle gwiazd. |
25. |
Ewolucja Wszechświata |
· opisuje
podstawowe fakty dotyczące
powstania i ewolucji Wszechświata
(moment powstania – Wielki Wybuch, ciągłe rozszerzanie
się). |
· podaje treść
prawa Hubble’a, · podaje dowody
obserwacyjne rozszerzania się
przestrzeni. |
· oblicza
odległości do galaktyk i prędkości
ucieczki, korzystając z prawa Hubble’a, · opisuje fakt
istnienia ciemnej materii i ciemniej energii. |
· opisuje fakty
obserwacyjne potwierdzające
istnienie ciemnej materii, · wiąże stałą
Hubble’a z wiekiem Wszechświata. |
Ocena
niedostateczna
• Uczeń nie spełnił wymagań
koniecznych.
• Uczeń nie opanował wiadomości i
umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania fizyki w danym
okresie. Nie jest w stanie odtworzyć podanych wiadomości nawet z pomocą
nauczyciela. Braki w umiejętnościach i wiadomościach uniemożliwiają mu dalszą
skuteczną naukę.
Ocena
dopuszczająca
• Uczeń spełnił wymagania konieczne
i nie spełnił wymagań podstawowych.
• Uczeń ma braki w opanowaniu
pewnych treści zawartych w podstawie programowej. Odtwarza wiedzę z pomocą
nauczyciela. Deklaruje chęć dalszej nauki, jego umiejętności nie przekreślają
szans na dalszą skuteczną naukę.
Ocena dostateczna
·
Uczeń spełnił wymagania konieczne i podstawowe.
·
Uczeń ma podstawową wiedzę na temat omówionych treści
zawartych w podstawie programowej. Posługuje się wiedzą głównie na poziomie
jakościowym, rozwiązuje bardzo proste, typowe przykłady rachunkowe i
problemowe.
Ocena dobra
·
Uczeń spełnił wymagania konieczne, podstawowe i
rozszerzone.
·
Uczeń w znacznym stopniu opanował treści zawarte w
podstawie programowej. Posługuje się wiedzą na poziomie ilościowym. Posiadaną
wiedzę potrafi zastosować do rozwiązywania przykładów rachunkowych oraz
problemowych.
Ocena bardzo dobra
·
Uczeń spełnił wymagania konieczne, podstawowe,
rozszerzone i dopełniające.
·
Uczeń w pełni opanował treści zapisane w podstawie
programowej, wykazuje się swobodą w operowaniu posiadaną wiedzą i
umiejętnościami. Rozwiązuje nietypowe zadania rachunkowe i problemowe.
Ocena celująca
·
Uczeń spełnił wymagania konieczne, podstawowe,
rozszerzone i dopełniające, a także wykazuje się wiedzą i umiejętnościami
pozwalającymi rozwiązywać trudne zadania rachunkowe.
·
Uczeń wykorzystuje podstawowe prawa fizyki do
wyjaśniania skomplikowanych zjawisk zachodzących w przyrodzie. Samodzielnie
rozwija swoje zainteresowania fizyką, osiąga sukcesy w konkursach i
olimpiadach.