Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. Oblicza geografii. Zakres podstawowy.
Klasy: 2PA, 2PB, 2PC, 2PF.
Rok szkolny 2020/21
Wymagania na poszczególne oceny |
||||
konieczne |
podstawowe |
rozszerzające |
dopełniające |
wykraczające |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
I. Zmiany na mapie politycznej |
||||
Uczeń: ·
wyjaśnia znaczenie terminów: państwo, eksklawa, enklawa, terytorium zależne ·
wymienia elementy państwa ·
wymienia wielkie państwa ·
określa różnice w powierzchni państw ·
podaje powierzchnię Polski ·
podaje aktualną liczbę państw świata ·
wyjaśnia znaczenie terminów: kolonializm, dekolonizacja ·
wyjaśnia znaczenie terminów: integracja, dezintegracja ·
wymienia przyczyny procesów integracyjnych na świecie ·
wymienia państwa w Europie powstałe po 1989 r. ·
podaje przykłady organizacji międzynarodowych ·
wymienia przyczyny konfliktów zbrojnych na świecie ·
wyjaśnia różnice między terroryzmem ·
wymienia wskaźniki rozwoju gospodarczego i społecznego państw |
Uczeń: ·
podaje przykłady eksklaw i wskazuje je ·
wskazuje na mapie wielkie państwa ·
określa pozycję Polski w Europie ·
wskazuje na mapie świata obszary kolonialne krajów europejskich z
połowy XX w. ·
wyjaśnia różnicę między integracją ·
podaje przykłady procesów integracji ·
określa główne cele ONZ ·
wskazuje na mapie świata miejsca ważniejszych konfliktów
zbrojnych ·
podaje definicje wskaźników rozwoju krajów: PKB, HDI, MPI ·
omawia na wybranych przykładach cechy krajów o różnym poziomie
rozwoju społeczno-gospodarczego |
Uczeń: ·
podaje przykłady terytoriów zależnych w XXI w. na świecie ·
odczytuje na mapach aktualny podział polityczny ·
wyjaśnia przyczyny zmian na mapie politycznej świata ·
omawia na przykładach procesy integracji i dezintegracji w
Europie ·
podaje przykłady organizacji międzyrządowych i pozarządowych ·
podaje przykłady organizacji międzynarodowych, których członkiem
jest Polska ·
omawia przyczyny konfliktów zbrojnych na świecie ·
charakteryzuje wybrane konflikty ·
omawia przyczyny dysproporcji ·
omawia składowe wskaźnika HDI ·
opisuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według
wskaźników HDI |
Uczeń: ·
podaje przykłady krajów nieuznawanych na arenie międzynarodowej ·
wymienia skutki kolonializmu ·
omawia wpływ kolonializmu ·
opisuje zmiany, które zaszły na mapie politycznej świata po II
wojnie światowej ·
analizuje przyczyny integracji politycznej, gospodarczej i militarnej
·
omawia skutki konfliktów zbrojnych ·
ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów ·
porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnych
poziomach rozwoju społeczno- |
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny i skutki dekolonizacji · wykazuje
związek między zasięgiem kolonii a językiem urzędowym ·
analizuje wpływ kolonizacji · omawia
pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie · przedstawia
wpływ mediów · omawia
konsekwencje zróżnicowania poziomu rozwoju społeczno- |
II. Ludność i urbanizacja |
||||
Uczeń: ·
podaje aktualną liczbę ludności świata i prognozy zmian ·
porównuje kontynenty pod względem liczby ludności ·
wymienia najludniejsze państwa ·
wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost
naturalny, współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów, współczynnik przyrostu naturalnego ·
opisuje model przejścia demograficznego ·
wyjaśnia znaczenie terminów: eksplozja
demograficzna, regres demograficzny ·
wymienia typy demograficzne społeczeństw ·
wymienia dominujące na świecie modele rodziny ·
wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik
dzietności ·
wyjaśnia znaczenie terminów: ekumena, subekumena, anekumena ·
wymienia czynniki rozmieszczenia ludności w podziale na
przyrodnicze, społeczno-gospodarcze i polityczne ·
wymienia bariery osadnicze ·
wyjaśnia znaczenie terminu wskaźnik
gęstości zaludnienia ·
wymienia najgęściej zaludnione kraje na świecie ·
wyjaśnia znaczenie terminów: imigracja, emigracja, reemigracja, saldo migracji ·
przedstawia podział migracji ·
podaje główne kierunki współczesnych migracji ludności na świecie ·
wymienia odmiany ludzkie – główne
·
wyjaśnia znaczenie terminów: naród, mniejszość narodowa, mniejszość etniczna ·
wymienia mniejszości narodowe ·
wyjaśnia znaczenie terminu religia ·
wymienia religie uniwersalne ·
wymienia i wskazuje na mapie główne kręgi kulturowe na świecie ·
wymienia rodzaje jednostek osadniczych ·
wyjaśnia znaczenie terminów: miasto, wieś ·
wymienia czynniki lokalizacji jednostek osadniczych i rozwoju
sieci osadniczej ·
wyjaśnia znaczenie terminów: urbanizacja,
wskaźnik urbanizacji ·
wymienia płaszczyzny urbanizacji ·
podaje fazy urbanizacji ·
podaje typy zespołów miejskich ·
podaje różnicę między wsią a obszarem wiejskim ·
wyjaśnia znaczenie terminów: wieś, obszar wiejski ·
wymienia kryteria podziału jednostek osadniczych ·
podaje na wybranych przykładach funkcje wsi |
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny zmian liczby ludności świata ·
podaje różnice w przyroście naturalnym w krajach wysoko i słabo
rozwiniętych pod względem społeczno-gospodarczym ·
oblicza współczynniki urodzeń, zgonów ·
opisuje fazy rozwoju demograficznego ·
podaje przykłady państw, w których występują eksplozja
demograficzna ·
porównuje piramidy wieku i płci ·
wymienia przyczyny starzenia się społeczeństw ·
podaje przykłady państw starzejących się ·
wymienia modele rodziny i omawia ich występowanie na świecie ·
podaje wybrane czynniki rozmieszczenia ludności na świecie ·
opisuje ograniczenia w rozmieszczeniu ludności ·
oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia ·
wskazuje obszary słabo zaludnione ·
podaje główne przyczyny migracji ·
wskazuje na mapie kraje emigracyjne ·
odróżnia uchodźstwo od migracji ekonomicznej ·
charakteryzuje główne i mieszane odmiany ludzkie ·
wymienia przykłady krajów jednolitych oraz zróżnicowanych pod
względem narodowościowym ·
opisuje zróżnicowanie narodowościowe ·
charakteryzuje wielkie religie i wskazuje na mapie obszary ich
występowania ·
podaje cechy wybranych kręgów kulturowych ludności świata ·
przedstawia strukturę wyznaniową ·
charakteryzuje osadnictwo wiejskie ·
omawia czynniki kształtujące sieć miejską ·
omawia płaszczyzny procesu urbanizacji ·
przedstawia wskaźnik urbanizacji i jego zróżnicowanie w Polsce i
na świecie ·
opisuje fazy urbanizacji ·
wymienia typy aglomeracji i podaje przykłady w Polsce i na
świecie ·
wymienia czynniki wpływające na rozwój obszarów wiejskich |
Uczeń: ·
analizuje dynamikę zmian liczby ludności świata ·
wyjaśnia przyczyny różnic między wartością przyrostu naturalnego
·
opisuje przyczyny występowania eksplozji demograficznej i
regresu demograficznego na świecie ·
omawia zróżnicowanie struktury wieku na świecie ·
wymienia czynniki kształtujące strukturę wieku ·
omawia zróżnicowanie współczynnika dzietności ·
analizuje wpływ wybranych czynników na rozmieszczenie ludności
na świecie ·
opisuje bariery osadnicze ·
omawia cechy rozmieszczenia ludności na świecie ·
analizuje zróżnicowanie gęstości zaludnienia na świecie ·
omawia obszary zamieszkane ·
omawia współczesne migracje zagraniczne ·
analizuje saldo migracji zagranicznych na świecie ·
wyjaśnia przyczyny dodatniego lub ujemnego salda migracji na
świecie ·
opisuje zróżnicowanie narodowościowe wybranych krajów ·
omawia zróżnicowanie etniczne wybranych krajów ·
omawia strukturę religijną w wybranych krajach ·
przedstawia zróżnicowanie religijne ·
charakteryzuje kręgi kulturowe ludności świata i wskazuje je na
mapie ·
omawia zróżnicowanie typów wsi ·
opisuje zróżnicowanie sieci osadniczej na świecie ·
wymienia przyczyny urbanizacji wybranych regionów świata ·
charakteryzuje typy zespołów miejskich, podaje ich przykłady w
Polsce ·
charakteryzuje obszary wiejskie ·
omawia zmiany funkcji współczesnych wsi |
Uczeń: ·
wyjaśnia przyczyny zmian tempa wzrostu liczby ludności na
świecie ·
analizuje przestrzenne różnice ·
analizuje przyczyny kształtujące przyrost naturalny w
poszczególnych fazach przejścia demograficznego ·
analizuje i porównuje piramidy wieku ·
omawia przyczyny i skutki starzenia się ludności oraz jego
zróżnicowanie ·
określa społeczno-kulturowe uwarunkowania zróżnicowania modelu
rodziny ·
porównuje współczynnik dzietności ·
przedstawia prawidłowości ·
opisuje problemy uchodźców ·
przedstawia konsekwencje zróżnicowania narodowościowego ·
przedstawia konsekwencje zróżnicowania religijnego i kulturowego
ludności na świecie ·
analizuje sieć osadniczą wybranych regionów świata na podstawie
map cyfrowych ·
przedstawia gęstość zaludnienia obszarów miejskich na wybranych
etapach urbanizacji ·
wyjaśnia przyczyny przestrzennego zróżnicowania poziomu urbanizacji
·
wymienia skutki urbanizacji wybranych regionów świata ·
podaje przyczyny zacierania się granic między miastem a wsią ·
wyjaśnia przyczyny depopulacji niektórych wsi w Polsce i w
Europie |
Uczeń: ·
przedstawia skutki zmian tempa wzrostu liczby ludności na
świecie ·
ocenia konsekwencje eksplozji demograficznej i regresu
demograficznego w wybranych państwach ·
analizuje i ocenia zróżnicowanie ludności świata pod względem
dzietności w różnych regionach świata ·
przedstawia społeczno-ekonomiczne ·
omawia skutki ruchów migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki
wybranych państw świata ·
podaje przykłady działań, które mogą ograniczyć negatywne
przejawy zróżnicowania rasowego, narodowościowego i etnicznego ludności
świata ·
analizuje wpływ religii na życie człowieka i na gospodarkę ·
omawia wkład kręgów kulturowych w dziedzictwo kulturowe ludzkości ·
opisuje wpływ środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz
rozwoju społeczno-gospodarczego ·
analizuje przyczyny i skutki urbanizacji wybranych regionów
świata ·
przedstawia zależność między udziałem ludności wiejskiej |
III. Sektory gospodarki. Globalizacja |
||||
Uczeń: · przedstawia
podział gospodarki · wymienia
funkcje poszczególnych sektorów gospodarki · wyjaśnia
znaczenie terminów: globalizacja,
indeks globalizacji · wymienia
płaszczyzny globalizacji |
Uczeń: ·
omawia znaczenie poszczególnych sektorów gospodarki ·
opisuje funkcje poszczególnych sektorów gospodarki ·
wyjaśnia, czym jest struktura zatrudnienia ·
wymienia kraje o najwyższym indeksie globalizacji na świecie |
Uczeń: ·
porównuje strukturę zatrudnienia ·
opisuje zmiany w strukturze zatrudnienia w Polsce po 1950 r. · omawia
przebieg procesów globalizacji na płaszczyźnie gospodarczej, społecznej i
politycznej |
Uczeń: ·
omawia zmiany w strukturze zatrudnienia ludności Polski na tle
krajów o różnym poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego ·
wykazuje zależność między wskaźnikiem indeksu globalizacji ·
analizuje skutki globalizacji |
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny ·
przedstawia wpływ globalizacji |
IV. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo |
||||
Uczeń: · wymienia
przyrodnicze · wymienia
formy użytkowania ziemi · wymienia
elementy tworzące strukturę użytków rolnych · wymienia
najważniejsze grupy roślin uprawnych i podaje przykłady należących do nich
roślin · wymienia
czołowych producentów wybranych roślin uprawnych · wymienia
najważniejsze grupy zwierząt gospodarskich i podaje przykłady zwierząt
należących · wyjaśnia
znaczenie terminu pogłowie · podaje
kraje o największym pogłowiu bydła, trzody chlewnej, owiec · wymienia
funkcje lasów · wymienia
czynniki decydujące · wyjaśnia,
czym jest wskaźnik lesistości · wyjaśnia
znaczenie terminów: rybactwo,
rybołówstwo, akwakultura, marikultura · podaje
kraje, w których rybołówstwo odgrywa istotna rolę wymienia
najczęściej poławiane organizmy wodne |
Uczeń: ·
przedstawia zróżnicowanie warunków przyrodniczych produkcji
rolnej ·
omawia formy użytkowania ziemi ·
opisuje strukturę użytków rolnych ·
omawia czynniki wpływające na rozmieszczenie upraw ·
przedstawia podział i zastosowanie roślin uprawnych ·
przedstawia podział zwierząt gospodarskich i kierunki ich chowu ·
wyjaśnia różnicę między chowem ·
omawia rozmieszczenie lasów na Ziemi ·
przedstawia rozmieszczenie głównych łowisk na świecie ·
omawia rozmieszczenie najbardziej eksploatowanych łowisk na
świecie wyjaśnia, czym jest przełowienie |
Uczeń: ·
wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych
·
porównuje strukturę
użytkowania ziemi w Polsce ze strukturą użytkowania ziemi w wybranych krajach
·
opisuje warunki i rejony upraw wybranych roślin oraz ich
głównych producentów ·
dostrzega różnicę między chowem intensywnym a chowem
ekstensywnym ·
omawia czynniki przyrodnicze wpływające na rozmieszczenie
pogłowia zwierząt gospodarskich ·
omawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika lesistości na
świecie ·
przedstawia sposoby wykorzystania lasów na świecie ·
opisuje wielkość i znaczenie rybołówstwa na świecie ·
omawia znaczenie akwakultury |
Uczeń: ·
opisuje zróżnicowanie przyrodniczych warunków produkcji rolnej ·
omawia
zmiany w strukturze użytkowania ziemi na świecie ·
omawia warunki i rejony uprawy oraz głównych producentów zbóż,
roślin przemysłowych, bulwiastych ·
omawia uprawę warzyw i owoców oraz używek na świecie ·
omawia czynniki gospodarcze ·
charakteryzuje rozmieszczenie ·
opisuje skutki rabunkowej i racjonalnej gospodarki leśnej w
wybranych regionach świata omawia wpływ rybołówstwa |
Uczeń: ·
wyjaśnia zależność poziomu produkcji rolnej od warunków
przyrodniczych ·
porównuje obecny zasięg wybranych roślin uprawnych z obszarami
ich pochodzenia ·
przedstawia tendencje zmian ·
uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami
leśnymi ·
rozumie zasady zrównoważonej gospodarki leśnej i ochrony
przyrody dostrzega związek między wykorzystaniem zasobów biologicznych
mórz i wód śródlądowych a potrzebą zachowania równowagi w ekosystemach
wodnych |
V. Przemysł |
||||
Uczeń: ·
wyjaśnia, czym jest przemysł ·
wymienia
czynniki lokalizacji przemysłu ·
przedstawia działy przemysłu · wyjaśnia
znaczenie terminów: industrializacja, dezindustrializacja, reindustrializacja · podaje przykłady procesów dezindustralizacji
na świecie · wymienia źródła energii na świecie · wymienia główne surowce energetyczne i przykłady ich
wykorzystania ·
wymienia największych
na świecie producentów surowców energetycznych ·
wyjaśnia,
na czym polega bilans energetyczny ·
podaje
największych producentów energii elektrycznej ·
wymienia
rodzaje elektrowni wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych i
nieodnawialnych · wymienia
pozytywne i negatywne skutki rozwoju energetyki jądrowej |
Uczeń: ·
przyporządkowuje rodzaj lokalizacji przemysłu do zakładów
przemysłowych ·
podaje
cechy przemysłu tradycyjnego ·
wymienia cechy
przemysłu high-tech ·
wymienia cechy industrializacji, dezindustrializacji
i reindustrializacji ·
podaje różnicę między industrializacją · omawia
odnawialne źródła energii ·
opisuje nieodnawialne źródła energii ·
przedstawia strukturę produkcji energii na świecie · podaje
zalety i wady elektrowni cieplnych i jądrowych · omawia
zalety i wady wybranych elektrowni odnawialnych · wskazuje
na mapie państwa posiadające elektrownie jądrowe · przedstawia wielkość produkcji
energii elektrycznej wytwarzanej |
Uczeń: ·
analizuje przyrodnicze ·
omawia stopień zależności lokalizacji przemysłu od bazy
surowcowej ·
porównuje
cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii · omawia
przyczyny i skutki dezindustrializacji ·
podaje przykłady przejawów reindustrializacji w Polsce i
wybranych krajach Europy · przedstawia
bilans energetyczny i jego zmiany na świecie ·
przedstawia zmiany w bilansie energetycznym Polski w XX w. i XXI
w. ·
omawia gospodarcze znaczenie energii elektrycznej ·
opisuje zmiany w produkcji i w zużyciu energii elektrycznej na
świecie ·
omawia rozwój energetyki jądrowej |
Uczeń: ·
omawia wpływ czynników lokalizacji przemysłu na rozmieszczenie i
rozwój wybranych działów przemysłu ·
omawia
znaczenie przemysłu ·
omawia przyczyny
i przebieg reindustrializacji ·
omawia
przemiany przemysłu ·
omawia
skutki rosnącego zapotrzebowania na energię ·
opisuje
strukturę produkcji energii elektrycznej według rodzajów elektrowni na
świecie, w wybranych krajach i w Polsce ·
omawia plany rozwoju energetyki jądrowej w
Polsce |
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny zmian roli czynników lokalizacji przemysłu ·
ocenia
wpływ przemysłu zaawansowanych technologii ·
uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ·
przedstawia działania podejmowane na rzecz ograniczenia tempa
wzrostu zużycia energii ·
analizuje wpływ struktury produkcji energii elektrycznej ·
uzasadnia potrzebę społecznej debaty nad decyzją dotyczącą
rozwoju energetyki jądrowej |
VI. Usługi |
||||
Uczeń: ·
klasyfikuje
usługi ·
omawia usługi podstawowe ·
wyjaśnia
znaczenie terminów: transport, infrastruktura transportowa ·
przedstawia
podział transportu ·
wymienia
elementy infrastruktury ·
wyjaśnia
znaczenie terminu łączność ·
przedstawia
podział łączności ·
wyjaśnia,
czym są gospodarka oparta na wiedzy, kapitał ludzki, społeczeństwo
informacyjne ·
wymienia
czynniki wpływające ·
wymienia największe banki świata ·
wyjaśnia
znaczenie terminów: handel
międzynarodowy (zagraniczny), eksport, import, bilans handlowy
państwa · podaje przykłady państw o dodatnim · wymienia najważniejsze produkty wymiany międzynarodowej · podaje największych światowych importerów i eksporterów · wyjaśnia znaczenie terminów: turystyka, atrakcyjność turystyczna, walory turystyczne, infrastruktura turystyczna ·
podaje
państwa świata najliczniej odwiedzane przez turystów ·
wymienia
państwa o największych wpływach z turystyki zagranicznej |
Uczeń: ·
opisuje zróżnicowanie sektora usług ·
omawia etapy rozwoju usług ·
porównuje strukturę zatrudnienia ·
omawia
czynniki rozwoju transportu ·
wymienia
zalety i wady różnych rodzajów transportu ·
przedstawia rozwój telefonii i jej
zróżnicowanie na świecie ·
wymienia
cechy społeczeństwa informacyjnego · omawia
zróżnicowanie dostępu do usług bankowych na świecie ·
przedstawia
zróżnicowanie salda handlu międzynarodowego w wybranych państwach ·
podaje
czynniki wpływające na strukturę towarową handlu zagranicznego państw ·
wymienia negatywne skutki rozwoju handlu
międzynarodowego ·
wymienia rodzaje turystyki ·
wyjaśnia znaczenie terminów: walory
turystyczne, infrastruktura
turystyczna, dostępność turystyczna
|
Uczeń: ·
określa
stopień zaspokojenia zapotrzebowania na usługi ·
przedstawia
rozwój sektora usług · charakteryzuje
poszczególne rodzaje transportu i ich uwarunkowania · opisuje
sieć transportu na świecie · omawia
czynniki rozwoju transportu · omawia spadek znaczenia usług
pocztowych i rozwój telekomunikacji komputerowej · podaje
cechy gospodarki opartej · omawia
rolę władz w gospodarce opartej na wiedzy · porównuje
dostęp do internetu ·
omawia
zróżnicowanie usług edukacyjnych na świecie · opisuje
kierunki międzynarodowej wymiany towarowej · przedstawia
strukturę handlu
zagranicznego Polski · charakteryzuje główne regiony
turystyczne świata |
Uczeń: ·
omawia
znaczenie usług w gospodarce państw ·
wyjaśnia
znaczenie poszczególnych rodzajów transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym
państw ·
przedstawia prawidłowości ·
opisuje rolę łączności w światowej
gospodarce ·
omawia
rozwój innowacyjności ·
omawia znaczenie usług edukacyjnych w
rozwoju społeczno-gospodarczym świata ·
omawia rosnącą rolę usług finansowych na
świecie ·
omawia rolę giełdy w systemach finansowych i
gospodarkach państw ·
omawia miejsce Polski w handlu
międzynarodowym ·
opisuje zasady sprawiedliwego handlu ·
omawia przyrodnicze |
Uczeń: ·
formułuje wnioski na temat poziomu
zaspokojenia zapotrzebowania ·
przedstawia uwarunkowania rozwoju różnych rodzajów transportu ·
omawia znaczenie łączności ·
omawia
przejawy i skutki kształtowania się społeczeństwa informacyjnego ·
omawia znaczenie usług edukacyjnych i
finansowych ·
omawia znaczenie handlu w rozwoju
społeczno-gospodarczym świata ·
omawia rozwój turystyki i jej wpływ na
gospodarkę państw i na jakość życia mieszkańców regionów turystycznych |
VII. Wpływ człowieka na środowisko |
||||
Uczeń: ·
wyjaśnia
znaczenie terminu antropopresja ·
podaje
przykłady zagrożeń dla środowiska przyrodniczego, wynikających z działalności
człowieka ·
wymienia filary
zrównoważonego rozwoju ·
podaje
źródła zanieczyszczeń atmosfery spowodowane działalnością człowieka ·
wymienia
typy smogu ·
wymienia
gazy cieplarniane oraz główne źródła ich emisji ·
wymienia
źródła zanieczyszczeń hydrosfery spowodowane działalnością człowieka ·
wymienia
zagrożenia dla środowiska przyrodniczego jakie niesie działalność rolnicza ·
wymienia
rodzaje górnictwa ·
wyjaśnia znaczenie
terminu rekultywacja ·
wymienia
kierunki rekultywacji terenów pogórniczych ·
wymienia
zanieczyszczenia emitowane przez środki transportu ·
wyjaśnia
znaczenie terminu pojemność turystyczna ·
wyjaśnia
znaczenie terminu krajobraz kulturowy · wymienia czynniki kształtujące krajobraz kulturowy · wyjaśnia, czym jest degradacja krajobrazu ·
wyjaśnia znaczenie terminu rewitalizacja ·
podaje przykłady rewitalizacji |
Uczeń: ·
omawia
zasady i filary zrównoważonego rozwoju ·
podaje
przyczyny występowania smogu ·
wymienia
inne przykłady wpływu działalności człowieka na atmosferę (globalne
ocieplenie, kwaśne opady, dziura ozonowa) ·
omawia
zasoby wody na Ziemi i ich wykorzystanie ·
podaje
przyczyny deficytu wody ·
przedstawia
wpływ nadmiernego wypasu zwierząt na
środowisko ·
wymienia
zagrożenia związane ·
wyjaśnia,
na czym polega rekultywacja terenów pogórniczych ·
przedstawia
wpływ awarii tankowców ·
wymienia
cechy krajobrazu kulturowego terenów wiejskich i miast ·
wymienia rodzaje rewitalizacji |
Uczeń: ·
podaje
przykłady nieracjonalnego gospodarowania zasobami środowiska przyrodniczego ·
opisuje
smog typu londyńskiego i smog typu fotochemicznego ·
omawia
pozytywne i negatywne skutki budowy tam na rzekach ·
przedstawia
wpływ płodozmianu ·
wyjaśnia
wpływ działalności górniczej ·
omawia
wpływ kopalń na stosunki wodne ·
opisuje
zmiany krajobrazu wywołane działalnością transportową ·
wymienia pozytywne
i negatywne skutki dynamicznego rozwoju turystyki ·
omawia
degradację krajobrazu rolniczego i miejskiego ·
omawia przykłady negatywnych zjawisk na
obszarach zdegradowanych ·
opisuje rodzaje rewitalizacji i podaje przykłady |
Uczeń: ·
omawia skutki wpływu człowieka ·
podaje
skutki występowania smogu ·
przedstawia
przyrodnicze i społeczno- ·
omawia
ingerencję człowieka ·
omawia
wpływ chemizacji ·
prezentuje
wpływ melioracji ·
opisuje
powstawanie leja depresyjnego ·
omawia
wpływ górnictwa na pozostałe elementy krajobrazu ·
wyjaśnia wpływ transportu na warunki życia ludności ·
omawia wpływ dynamicznego
rozwoju turystyki na środowisko geograficzne
·
podaje
przykłady zagrożeń krajobrazu kulturowego na świecie i w Polsce ·
omawia przykłady proekologicznych rozwiązań
w działalności rolniczej, przemysłowej oraz usługowej ·
wyjaśnia, na czym polega postawa
współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego |
Uczeń: ·
dostrzega
konflikt interesów w relacji człowiek – środowisko przyrodnicze ·
przedstawia
przykłady rozwiązań konfliktu interesów w relacji człowiek
– środowisko ·
proponuje
przykłady działań, które sprzyjają ochronie atmosfery ·
ocenia wpływ inwestycji hydrotechnicznych na środowisko
przyrodnicze ·
prezentuje
na dowolnym przykładzie wpływ działalności rolniczej ·
omawia
sposoby ograniczenia wpływu górnictwa na środowisko przyrodnicze · przedstawia
możliwości stosowania ·
podaje
przykłady działań służących ochronie krajobrazów kulturowych ·
przedstawia przykłady działań na rzecz środowiska |
Tematy lekcji:
1.
Omówienie wymagań programowych dla klasy 2 i PSO
2.
Podział polityczny świata
3.
Wpływ kolonializmu i dekolonializmu na
współczesny obraz świata
4/5. Integracja i dezintegracja na świecie
6. Konflikty zbrojne. Terroryzm
7. Podstawowe wskaźniki rozwoju krajów
8. Powtórzenie wiadomości
9. Sprawdzian
10. Liczba ludności świata i jej zmiany
11/12. Rozwój demograficzny
13. Rozmieszczenie ludności na świecie
14. Migracje
15. Zróżnicowanie narodowościowe i etniczne
ludności świata
16. Zróżnicowanie religijne i kulturowe
ludności świata
17. Rozwój sieci osadniczej na świecie
18/19. Urbanizacja
20. Rozwój obszarów wiejskich
21. Powtórzenie wiadomości
22. Sprawdzian
23. Zmiana roli sektorów gospodarki na świecie
24/25. Świat w dobie globalizacji
26. Sprawdzian
27. Czynniki rozwoju rolnictwa
28. Główne obszary upraw
29. Chów zwierząt
30. Lasy na Ziemi. Gospodarka leśna
31. Rybactwo
32. Powtórzenie wiadomości
33. Sprawdzian
34. Czynniki lokalizacji przemysłu
35. Przemysł tradycyjny i przemysł
zaawansowanych technologii
36. Zmiany w przemyśle na świecie
37/38. Źródła energii i bilans
energetyczny
39. Produkcja i zużycie energii elektrycznej
40. Energetyka jądrowa
41. Powtórzenie wiadomości
42. Sprawdzian
43. Zróżnicowanie usług na świecie
44/45. Transport
46. Łączność
47. Gospodarka oparta na wiedzy. Społeczeństwo
informacyjne
48. Usługi edukacyjne i finansowe
49/50. Handel międzynarodowy
51/52. Turystyka na świecie
53. Powtórzenie wiadomości
54. Sprawdzian
55. Konflikt w relacji człowiek – środowisko
56. Wpływ działalności człowieka na atmosferę
57. Wpływ działalności człowieka na hydrosferę
58. Wpływ działalności rolniczej na środowisko
59. Wpływ działalności górniczej na środowisko
60. Wpływ transportu i turystyki na środowisko
61. Krajobraz kulturowy i jego ochrona
62. Rewitalizacja i działania proekologiczne
63. Powtórzenie wiadomości
64. Sprawdzian