Wymagania
edukacyjne do przedmiotu
Geograficzne
atrakcje Polski
dla
klasy II GB
na
rok szkolny 2020/21
Treści nauczania |
Ocena |
||||
Dopuszczający |
Dostateczny |
Dobry |
Bardzo dobry |
Celujący |
|
1. Podstawy turystyki |
Uczeń: - zna i klasyfikuje walory turystyczne - zna rodzaje turystyki - zna czynniki wpływające na
rozwój turystyki |
Uczeń: - zna i rozróżnia szlaki
turystyczne - rozumie i rozróżnia
pojęcia: przyrodnicze i antropogeniczne atrakcje turystyczne, infrastruktura
turystyczna oraz wskazuje ich przykłady, - zna regiony turystyczne Polski |
Uczeń: - potrafi ocenić walory
regionów dla rozwoju turystyki - zna regiony turystyczne
Polski oraz rozumie kryteria wydzielenia tych regionów |
Uczeń: - rozumienie znaczenie
turystyki dla gospodarki poszczególnych regionów i całego kraju - rozumie potrzebę
poszanowania dóbr dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski |
Uczeń: - zna obiekty przyrodnicze
wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, Parki Narodowe Polski i ich
najważniejsze cechy |
Region bałtycki |
- zna najważniejsze atrakcje
przyrodnicze regionu |
- potrafi wymienić rodzaje
turystyki typowej dla regionu i uzasadnić ich rozwój |
- rozumie znaczenie dostępu
Polski do morza jako ważnego czynnika sprzyjającego rozwojowi państwa, w tym
także turystyki |
- rozumie potrzebę takiego zagospodarowania regionu aby stał
się ośrodkiem turystyki całorocznej a nie tylko sezonowej |
- potrafi podać propozycje
takiego zagospodarowania regionu aby turystyka tam nie miała tylko charakteru
sezonowego i sprzyjała popularyzacji regionu |
Region pomorski i Region mazurski |
- zna najważniejsze atrakcje
przyrodnicze regionu |
- potrafi wymienić rodzaje
turystyki typowej dla regionu i uzasadnić ich rozwój |
- potrafi wskazać wady i
zalety infrastruktury turystycznej regionu |
- rozumie konieczność rozwoju
infrastruktury turystycznej w regionie, celem jego promocji- |
- potrafi na podstawie
własnej wiedzy i dostępnych źródeł zaproponować nowe szlaki tematyczne w
regionie |
Region śląsko-wielkopolski |
- zna atrakcje przyrodnicze i
antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje
turystyki typowej dla regionu i uzasadnić ich rozwój |
- rozumie zależność między
rozwojem gospodarczym regionu a poziomem atrakcyjności turystycznej |
- rozumie potrzebę ochrony
poznanych obiektów i docenia ich wartość dla regionu |
- proponuje w oparciu o
dostępną literaturę i własną wiedzę tworzenie nowych obiektów atrakcyjnych
turystycznie |
Region mazowiecko - podlaski |
- zna atrakcje przyrodnicze i
antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje
turystyki typowej dla regionu i uzasadnić ich rozwój |
- rozumie zależność między
rozwojem gospodarczym regionu a poziomem atrakcyjności turystycznej - ocenia znaczenie regionu
dla turystyki |
- ocenia znaczenie regionu
dla turystyki- rozumie potrzebę ochrony najbardziej wartościowych kompleksów
leśnych znajdujących się w obrębie Puszczy Białowieskiej i wpisanych na Listę
Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz kompleksów bagiennych objętych Konwencją Ramsarską |
- proponuje działania jakie
powinny podjąć samorządy lokalne celem uatrakcyjnienia swoich terenów dla
turystyki |
Region małopolski |
- zna najważniejsze atrakcje
przyrodnicze i antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje
turystyki typowej dla regionu i uzasadnić ich rozwój |
- ocenia znaczenie regionu
dla turystyki |
- rozumie potrzebę większej
promocji regionu pod względem turystycznym oraz konieczność rozbudowy bazy
turystycznej |
- proponuje w oparciu o
dostępną literaturę i własną wiedzę tworzenie nowych obiektów atrakcyjnych
turystycznie |
Region krakowsko - częstochowski |
- zna najważniejsze atrakcje
przyrodnicze i antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje
turystyki typowej dla regionu i uzasadnić ich rozwój |
- ocenia znaczenie regionu
dla turystyki |
- rozumie potrzebę
ochrony poznanych obiektów i docenia ich wartość dla regionu |
- potrafi na podstawie
własnej wiedzy i dostępnych źródeł zaproponować nowe szlaki tematyczne w
regionie |
Region sudecki |
- zna najważniejsze atrakcje
przyrodnicze i antropogeniczne regionu |
- potrafi wymienić rodzaje
turystyki typowej dla regionu i uzasadnić ich rozwój |
zna rodzaje wód mineralnych, ich
zastosowanie w lecznictwie oraz
ośrodki uzdrowiskowe powstałe na bazie tych wód - zna główne ośrodki
narciarstwa w Sudetach- rozumie znaczenie rozwoju turystyki zdrowotnej dla
regionu oraz konieczność poprawy jakości obiektów uzdrowiskowych |
−
potrafi
opisać i ocenić ich zaplecze turystyczne głównych ośrodków narciarstwa −
-
zna główne szlaki regionu oraz potrafi opisać ich przebieg- zna i rozumie
wkład Mieczysława Orłowicza w rozwój turystyki górskiej |
- rozumie powiązania między
rozwojem turystyki w regionie i jego sytuacją ekonomiczną, dostrzega
potencjał regionu w zakresie turystycznym - dostrzega potrzebę
pełniejszego wykorzystania atrakcyjności regionu i jego promocji |
Region karpacki |
- uczeń zna różnorodne
atrakcje przyrodnicze i antropogeniczne regionu - potrafi wskazać negatywny
wpływ masowej turystyki na stan środowiska przyrodniczego i rozumie
konieczność wprowadzenia ograniczeń |
- potrafi określić rodzaj
turystyki uprawianej w regionie w sezonie letnim i zimowym- zna rodzaje wód
mineralnych, ich zastosowanie w lecznictwie
oraz ośrodki uzdrowiskowe powstałe na bazie tych wód - zna najważniejsze ośrodki
narciarskie i ich zagospodarowanie pod względem sportów zimowych- rozumie
znaczenie rozwoju turystyki zdrowotnej i narciarstwa dla regionu |
- zna najważniejsze szlaki
turystyczne Karpat, - opisuje i ocenia ich
atrakcyjność oraz trudność |
- rozumie niezwykłe znaczenie
turystyki dla rozwoju regionu - wnioskuje na podstawie map
stopień zagospodarowania turystycznego wzdłuż szlaków |
- analizuje zagospodarowanie
turystyczne regionu i wnioskuje na tej podstawie, które obszary wymagają
poprawy |
Opracowanie wycieczki |
- potrafi zaplanować i
opracować trasę wycieczki oraz zdobyć informację o zapleczu turystycznym na
podstawie map, przewodników i internetu |
- potrafi ocenić i wybrać
najatrakcyjniejsze oferty dotyczące noclegów, wyżywienia, transportu |
- ocenia i wypowiada się na temat wartości
obiektów turystycznych - zna procedury związane z
organizacją wycieczki |
- zna wartości przyrodnicze i
kulturowe własnego regionu oraz rozumie konieczność ich ochrony- potrafi opracować i przetwarzać materiał
zebrany w trakcie badań terenowych i kameralnych oraz prezentować wyniki
pracy badawczej |
- potrafi waloryzować zjawiska towarzyszące rozwojowi
turystyki |