WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE
GEOGRAFIA, ZAKRES rozszerzony
KLASA 1 D i 1 BB
rok szk. 2020/2021
Wymagania na
poszczególne oceny |
||||
Konieczne |
Podstawowe |
Rozszerzające |
Dopełniające |
Wykraczające |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
I.
Obraz Ziemi |
||||
Uczeń: · dokonuje
podziału nauk geograficznych na dyscypliny ·
wymienia źródła informacji geograficznej ·
wymienia metody badań geograficznych ·
wymienia
rodzaje wykresów · podaje definicje
mapy i skali · wymienia elementy
mapy · określa rodzaje map · wyróżnia rodzaje
skal · omawia i czyta
legendę mapy · rozpoznaje rodzaje
map · opisuje dowolny
obszar na podstawie mapy turystyczno-topograficznej |
Uczeń: · opisuje
przedmiot i cele badań geograficznych · wymienia źródła informacji
potrzebne do charakterystyki własnego regionu · konstruuje
plan pracy dla wybranego problemu badawczego w zakresie geografii · wymienia funkcje GIS · klasyfikuje
mapy ze względu na różne kryteria · porównuje i
szereguje skale · posługuje się podziałką
mapy · wymienia najczęściej
stosowane metody prezentowania informacji · rozróżnia formy
rzeźby na mapie, analizując układ poziomic · podaje przykłady
wykorzystania mapy topograficznej · odnajduje na mapie
obiekty geograficzne przedstawione |
Uczeń: ·
określa miejsce geografii wśród innych nauk ·
omawia źródła informacji geograficznej, ich przydatność ·
przedstawia podstawowe ilościowe ·
opracowuje kwestionariusz ankiety ·
wyjaśnia, na czym polega cyfrowa metoda prezentacji zjawisk
GIS ·
stosuje wybrane metody
kartograficzne do prezentacji cech ilościowych i jakościowych środowiska
geograficznego ·
interpretuje dane liczbowe przedstawione za pomocą tabeli,
wykresów i diagramów ·
analizuje źródła kartograficzne oraz formułuje wnioski na ich
podstawie ·
stosuje różne rodzaje skal · posługuje
się skalą mapy do obliczenia odległości i powierzchni · wyróżnia
graficzne i kartograficzne metody przedstawiania informacji geograficznej · posługuje
się mapą hipsometryczną · podaje
przykłady zastosowania różnego rodzaju map · wskazuje różnice w
sposobie przedstawiania rzeźby na mapie topograficznej i mapie ogólnogeograficznej · oblicza
skalę mapy na podstawie odległości lub powierzchni · orientuje
mapę topograficzną |
Uczeń: · wykazuje
interdyscyplinarny charakter nauk geograficznych · wymienia
przykłady informacji pozyskiwanych na podstawie obserwacji i pomiarów
prowadzonych w terenie · prezentuje
i analizuje cechy środowiska geograficznego za pomocą GIS · tworzy dokumentację obserwacji
terenowych za pomocą odbiornika GPS (smartfona) · oblicza
skalę mapy na podstawie odległości lub powierzchni · porównuje
metody jakościowe · określa przydatność
fotografii i zdjęć satelitarnych do pozyskiwania informacji o środowisku
geograficznym · interpretuje treść
fotografii i zdjęć satelitarnych oraz wskazuje wady · czyta i
interpretuje treści różnych rodzajów map · charakteryzuje
działania systemu nawigacji satelitarnej GPS |
Uczeń: · podaje przykłady
praktycznego zastosowania geografii · przedstawia
możliwości wykorzystania różnych źródeł informacji geograficznych i ocenia
ich przydatność · omawia przykłady
wykorzystania narzędzi GIS do analiz zróżnicowania przestrzennego środowiska
geograficznego · dostrzega
i określa związki przyczynowo-skutkowe między
elementami środowiska na danym terenie na podstawie mapy cyfrowej · przeprowadza wywiad i opracowuje wyniki z zajęć terenowych · wykazuje przydatność fotografii i zdjęć satelitarnych do
pozyskiwania informacji o środowisku geograficznym · prezentuje
przykłady technologii informacyjno-komunikacyjnych · określa
współrzędne geograficzne |
II. Ziemia we wszechświecie |
||||
Uczeń: · posługuje się
terminami: planeta, księżyc, planetoida, meteoroida, kometa · wymienia ciała
niebieskie tworzące Układ Słoneczny · wymienia planety
Układu Słonecznego · opisuje
teorię heliocentryczną · wyjaśnia znaczenie
terminów: ruch obiegowy, wysokość górowania Słońca, noc polarna i dzień polarny · podaje cechy ruchu
obiegowego Ziemi · wydziela strefy
oświetlenia Ziemi i ich granice · wyjaśnia znaczenie
terminów: ruch obrotowy, czas uniwersalny i czas strefowy · podaje cechy ruchu
obrotowego · podaje
parametry fizyczne Słońca · wymienia fazy Księżyca
· wymienia
rodzaje czasów na Ziemi |
Uczeń: · charakteryzuje
i porównuje planety Układu Słonecznego, w tym Ziemię · porównuje
teorię heliocentryczną · opisuje
Słońce jako gwiazdę · opisuje
cechy ruchu obiegowego Ziemi na podstawie schematu · podaje przyczyny
zmian oświetlenia Ziemi w ciągu roku · omawia czas trwania
zmian długości dnia i nocy w różnych szerokościach geograficznych · podaje
różnice między horyzontem · omawia widomą
wędrówkę Słońca nad horyzontem na podstawie schematu · wyjaśnia
występowanie faz Księżyca · charakteryzuje
czas uniwersalny i czas strefowy · podaje nazwy
europejskich stref czasowych |
Uczeń: · opisuje
ciała niebieskie we wszechświecie · rozpoznaje
ciała niebieskie · rozpoznaje
gwiazdozbiory nieba północnego · podaje cechy Ziemi
odróżniające ją od innych planet Układu Słonecznego · opisuje
Ziemię widzianą z kosmosu · przedstawia następstwa
ruchu obiegowego Ziemi · opisuje poszczególne
strefy oświetlenia Ziemi · przedstawia konsekwencje
ruchu obrotowego Ziemi · charakteryzuje
zaćmienie Słońca · wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania czasu na Ziemi · analizuje
mapę stref czasowych · oblicza
czas słoneczny dowolnego miejsca na Ziemi na podstawie różnicy długości geograficznej · omawia
czas urzędowy obowiązujący w niektórych państwach · wyjaśnia,
czym jest międzynarodowa linia zmiany daty |
Uczeń: · wyjaśnia
teorie pochodzenia i budowy wszechświata · omawia
powstawanie Układu Słonecznego · porównuje cechy
budowy planet Układu Słonecznego · charakteryzuje typy
galaktyk i ich budowę · omawia przyczyny
zmian oświetlenia Ziemi w ciągu roku · omawia zmiany
wysokości górowania Słońca w różnych szerokościach geograficznych · oblicza
wysokość górowania Słońca na dowolnej szerokości geograficznej · przedstawia
dowody na ruch obrotowy Ziemi · podaje przykłady i
wskazuje skutki występowania siły Coriolisa dla środowiska przyrodniczego · wykazuje
zależność miejscowego czasu słonecznego od długości geograficznej · oblicza
miejscowy czas słoneczny |
Uczeń: · prezentuje
współczesne metody badań kosmicznych i ich znaczenie · porównuje odległości
we wszechświecie i kształtuje wyobrażenie o ogromie · przedstawia
osiągnięcia naukowców, · wykazuje
zależność między nachyleniem osi ziemskiej a dopływem energii słonecznej do
powierzchni Ziemi · wyznacza
współrzędne geograficzne dowolnego punktu na powierzchni Ziemi na podstawie
wysokości górowania Słońca w dniach równonocy i przesileń · opisuje przykłady
wpływu zmian oświetlenia Ziemi w ciągu roku na życie i działalność człowieka · opisuje przykłady
wpływu różnic czasu na życie i działalność człowieka |
III. Atmosfera |
||||
Uczeń: · wymienia główne
składniki powietrza atmosferycznego · wymienia czynniki
wpływające · odczytuje z mapy
izoterm temperaturę powietrza na Ziemi · wyjaśnia znaczenie
terminów: średnia roczna amplituda
temperatury powietrza, dobowa amplituda
temperatury powietrza · wyjaśnia
znaczenie terminów: ciśnienie
atmosferyczne, wyż baryczny, niż baryczny · odczytuje z mapy
izobar wartość ciśnienia atmosferycznego · wyznacza kierunki
wiatrów względem izobar w wyżu i niżu atmosferycznym · wskazuje na mapie izobar
rozmieszczenie stałych wyżów i niżów atmosferycznych na Ziemi · wyjaśnia znaczenie
terminów: kondensacja, temperatura punktu rosy, jądra kondensacji, wilgotność powietrza, resublimacja · opisuje
miary wilgotności powietrza · wymienia rodzaje
opadów atmosferycznych · wymienia przyczyny
występowania opadów na Ziemi · wymienia i wskazuje
na mapie przykładowe obszary o najmniejszych · wyjaśnia znaczenie
terminów: pogoda, prognoza pogody, mapa synoptyczna · określa
elementy pogody · określa z
mapy synoptycznej warunki pogodowe · wyjaśnia
znaczenie terminów: klimat, strefa klimatyczna · podaje przykład
klimatu lokalnego · wskazuje na mapie
główne strefy klimatyczne na Ziemi · opisuje dowolną
strefę klimatyczną · podaje przykłady
klimatów astrefowych |
Uczeń: · opisuje
zróżnicowanie temperatury · opisuje
czynniki wpływające na rozkład temperatury powietrza · omawia
rozkład temperatury powietrza w styczniu i w lipcu · omawia
roczne amplitudy temperatury powietrza na Ziemi na podstawie mapy tematycznej · wskazuje obszary, w
których zaznacza się wpływ prądów morskich · omawia
rozkład ciśnienia atmosferycznego na Ziemi w styczniu · podaje przyczyny ruchu
powietrza · podaje przykłady
obszarów objętych wiatrami stałymi · wyjaśnia proces powstawania
pasatów · wymienia czynniki
wpływające · opisuje zróżnicowanie
opadów · wyróżnia
rodzaje frontów atmosferycznych i je omawia · wymienia sposoby
pozyskiwania danych meteorologicznych · charakteryzuje
pogodę panującą · wyjaśnia
różnicę między klimatem lokalnym a mikroklimatem · analizuje klimatogramy głównych stref klimatycznych · rozpoznaje strefę klimatyczną
· podaje
cechy klimatu górskiego |
Uczeń: · opisuje
warstwową budowę atmosfery na podstawie schematu · charakteryzuje
zjawiska i procesy zachodzące w różnych warstwach atmosfery · porównuje rozkład
temperatury · oblicza
średnią roczną temperaturę powietrza dla wybranej stacji meteorologicznej · oblicza
średnią roczną amplitudę temperatury powietrza · wykazuje
zależność ciśnienia atmosferycznego od temperatury powietrza · odróżnia
prądy konwekcyjne (wstępujące i zstępujące) od wiatrów · analizuje powstawanie ośrodków barycznych na podstawie
schematu · omawia krążenie
powietrza · wskazuje
na mapie obszary występowania wiatrów stałych, okresowych i lokalnych · przedstawia
warunki niezbędne do powstania opadu atmosferycznego · wskazuje
przyczyny nierównomiernego rozkładu opadów atmosferycznych · rozpoznaje rodzaje
opadów i osadów atmosferycznych · odróżnia front
ciepły od frontu chłodnego na podstawie ich budowy · przedstawia podstawy
prognozowania pogody · podaje przykłady
obszarów, na których występują zmienne warunki pogodowe w ciągu roku · porównuje
uproszczoną mapę pogody z mapą synoptyczną · wyjaśnia
znaczenie prognozowania pogody dla gospodarki · omawia
czynniki klimatotwórcze kształtujące klimat na Ziemi · wymienia obszary o
specyficznym klimacie lokalnym w Polsce · opisuje
typy klimatów na podstawie klimatogramów i mapy klimatycznej · wykazuje
różnice między klimatem morskim
a klimatem kontynentalnym · opisuje
klimaty strefowe i astrefowe |
Uczeń: · opisuje
pole magnetyczne Ziemi · wskazuje
przyczyny nierównomiernego rozkładu temperatury powietrza · omawia
roczny przebieg temperatury powietrza we własnym regionie · oblicza
temperaturę powietrza na podstawie gradientu adiabatycznego · wyjaśnia przyczyny
zróżnicowania ciśnienia atmosferycznego na Ziemi · wyjaśnia
na podstawie schematu, czym jest globalna cyrkulacja atmosferyczna · wyjaśnia
genezę wiatrów stałych, okresowych i lokalnych · omawia na podstawie
klimatogramu wielkość rocznej sumy opadów atmosferycznych we własnym regionie · opisuje zjawiska
towarzyszące ciepłym i chłodnym frontom atmosferycznym · analizuje
mapy synoptyczne i zdjęcia satelitarne w celu przygotowania prognozy pogody · przedstawia na
wybranych przykładach wpływ czynników meteorologicznych · omawia
ekstremalne zjawiska atmosferyczne: burze, trąby powietrzne, szkwały · podaje
czynniki warunkujące mikroklimat miejsca, w którym znajduje się szkoła · charakteryzuje i
porównuje strefy klimatyczne i typy klimatów na Ziemi · rozpoznaje
strefę klimatyczną i typ klimatu na podstawie rocznego przebiegu temperatury
powietrza · opisuje
cechy klimatu lokalnego |
Uczeń: · omawia
znaczenie atmosfery dla życia na Ziemi · wykazuje
związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi · omawia zjawisko inwersji
temperatury powietrza · formułuje
prawidłowości dotyczące zróżnicowania rocznej amplitudy temperatury powietrza
na Ziemi · omawia ekstremalne wartości
temperatury na świecie · wskazuje na mapie
obszary występowania ekstremalnych temperatur na Ziemi · wyjaśnia mechanizm
cyrkulacji powietrza w strefie międzyzwrotnikowej i w wyższych szerokościach
geograficznych · wyjaśnia przyczyny
występowania strefy podwyższonego i obniżonego ciśnienia na kuli ziemskiej · omawia
znaczenie wiatrów stałych, okresowych i lokalnych dla przebiegu pogody · wyjaśnia przyczyny
występowania dużych sum opadów atmosferycznych w strefie klimatów równikowych · omawia
charakterystyczne zmiany pogody w czasie przemieszczania się frontów
atmosferycznych · interpretuje
meteorologiczne zdjęcia satelitarne · omawia
dynamikę zmian zachodzących w atmosferze, ukazuje związane z nimi zagrożenia
i skutki tych zmian · wyjaśnia przyczyny
modyfikujące przebieg stref klimatycznych · wyjaśnia,
na czym polega strefowość klimatów na Ziemi · wyjaśnia wpływ
lokalnych czynników |
IV. Hydrosfera |
||||
Uczeń: · wyjaśnia znaczenie
terminu hydrosfera oraz podaje
charakterystyczne cechy hydrosfery · wymienia elementy
składowe cyklu hydrologicznego · przedstawia
podział wszechoceanu · wyjaśnia, czym różni
się morze · wymienia rodzaje
mórz · wskazuje na mapie
wybrane morza · wymienia cechy wody
morskiej · odczytuje
z mapy zasolenie wody · wymienia rodzaje
prądów morskich · rozróżnia rodzaje
pływów morskich · wyjaśnia
znaczenie terminów: rzeka, dorzecze, system rzeczny, zlewisko · wyróżnia rodzaje
rzek · wskazuje na mapie świata
przykładowe rzeki główne, systemy rzeczne · wymienia podstawowe
typy ustrojów rzecznych · wymienia kryteria
klasyfikacji jezior · wymienia
funkcje sztucznych zbiorników wodnych · wyjaśnia znaczenie
terminów: lodowiec górski, lądolód, granica wiecznego śniegu · wymienia formy występowania
lodu · wymienia typy
lodowców górskich · wskazuje
na mapie obszary występowania wód artezyjskich · wymienia
obszary występowania gejzerów |
Uczeń: · omawia
cykl hydrologiczny · przedstawia
bilans wodny na Ziemi · wskazuje na mapie
obszary o deficycie oraz nadmiarze wody · wymienia
cechy fizykochemiczne wód morskich · charakteryzuje
gęstość wody morskiej · wymienia
rodzaje ruchów wody morskiej · przedstawia rozkład
prądów morskich na świecie na podstawie mapy · omawia genezę tsunami · wymienia przyczyny
powstawania pływów morskich · omawia system rzeczny wraz · charakteryzuje
na podstawie mapy sieć rzeczną na poszczególnych kontynentach · wymienia rodzaje
zasilania rzek · omawia
rozmieszczenie jezior na kuli ziemskiej · wskazuje na mapie
największe sztuczne zbiorniki wodne · wyjaśnia różnicę
między lodowcem górskim a lądolodem · wymienia
części składowe lodowca górskiego · wskazuje na mapie świata
obszary występowania lodowców górskich · wskazuje na mapie
świata obszary występowania wieloletniej zmarzliny · charakteryzuje
rodzaje wód podziemnych na podstawie schematu · analizuje
schemat basenu artezyjskiego · omawia
powstawanie źródeł i ich rodzaje na podstawie ilustracji |
Uczeń: · analizuje
rodzaje i wielkość zasobów wodnych na Ziemi · podaje przyczyny
zróżnicowania zasolenia wód morskich · oblicza
zasolenie wody w procentach · wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania zasolenia mórz · omawia
problem zanieczyszczenia wód morskich · podaje
przyczyny występowania poszczególnych rodzajów ruchów wody morskiej · omawia falowanie
wiatrowe · charakteryzuje prądy
morskie, ich rodzaje oraz rozkład na świecie · omawia skutki
tsunami · omawia
mechanizm powstawania pływów wskutek oddziaływania Księżyca i Słońca · określa rolę rzek w
obiegu wody · omawia
przyczyny zróżnicowania sieci rzecznej na Ziemi · opisuje
cechy ustrojów rzecznych · przedstawia
uwarunkowania występowania jezior na Ziemi · analizuje
plany batymetryczne wybranych jezior · porównuje
kształt i głębokość jezior różnych typów · opisuje
warunki powstawania lodowców · omawia
proces powstawania lodu lodowcowego · opisuje
cechy lądolodu Antarktydy · omawia warunki
powstawania wieloletniej zmarzliny · klasyfikuje
wody podziemne · charakteryzuje
wody artezyjskie · przedstawia
warunki powstawania źródeł · opisuje
typy wód mineralnych |
Uczeń: · opisuje
rodzaj i wielkość zasobów wodnych w swoim regionie · omawia rolę retencji
w cyklu hydrologicznym · przedstawia
zróżnicowanie temperatury wód oceanicznych · wyjaśnia przyczyny
zróżnicowania termicznego mórz w układzie pionowym i układzie poziomym · objaśnia
mechanizm powstawania powierzchniowych prądów morskich · wyjaśnia
powstawanie upwellingu przybrzeżnego na podstawie ilustracji · prezentuje
ustrój rzeki płynącej najbliżej szkoły · omawia znaczenie
przyrodnicze · charakteryzuje
genetyczne typy jezior · rozpoznaje wybrane
typy genetyczne jezior na podstawie planów batymetrycznych · wyjaśnia
przyczyny odmiennej wysokości występowania granicy wiecznego śniegu w różnych
szerokościach geograficznych · charakteryzuje
typy lodowców górskich na podstawie fotografii oraz ilustracji · omawia proces
powstawania bariery lodowej i góry lodowej · przedstawia
uwarunkowania występowania wód podziemnych · opisuje
rodzaje wód podziemnych występujących w okolicach szkoły · omawia
mechanizm funkcjonowania gejzerów |
Uczeń: · wykazuje znaczenie
wody dla funkcjonowania systemu przyrodniczego Ziemi · omawia
wpływ prądów morskich · omawia
ruch cząsteczek wody podczas falowania oraz parametry fali na podstawie
schematu · omawia
mechanizm ENSO i jego wpływ na środowisko geograficzne · wykazuje na
przykładach zależność sieci rzecznej od budowy geologicznej · rozpoznaje
ustrój rzeczny wybranych rzek świata, Europy i Polski · omawia znaczenie
jezior w życiu · omawia
wpływ zanikania pokrywy lodowej w obszarach okołobiegunowych na gospodarkę,
życie mieszkańców i ich tożsamość kulturową · omawia
znaczenie gospodarcze wód podziemnych |
V. Procesy wewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi |
||||
Uczeń: · wyjaśnia znaczenie
terminów: litosfera, skorupa ziemska, prądy konwekcyjne · wymienia warstwy
wnętrza Ziemi · wymienia główne
pierwiastki i minerały budujące skorupę ziemską · wyjaśnia znaczenie
terminów: skała, minerał · wymienia główne rodzaje
skał występujących na Ziemi · wyjaśnia, czym są procesy
endogeniczne i klasyfikuje je · wskazuje na mapie główne
płyty litosfery i ich granice, grzbiety śródoceaniczne, strefy subdukcji i ryftu · wymienia orogenezy w
historii Ziemi · wymienia deformacje
tektoniczne · wyjaśnia
znaczenie terminów: plutonizm, wulkanizm, trzęsienia ziemi, obszary
sejsmiczne, obszary asejsmiczne · odróżnia intruzje
zgodne od niezgodnych · odróżnia wulkany
czynne od wygasłych · wymienia
produkty erupcji wulkanicznych · podaje różnicę między
epicentrum · podaje przykłady
wybranych trzęsień ziemi występujących na świecie · podaje
przyczyny ruchów epejrogenicznych · wyjaśnia znaczenie
terminu ruchy izostatyczne · odczytuje
dane z krzywej hipsograficznej · wskazuje
na mapie najgłębsze rowy oceaniczne na Ziemi i podaje ich nazwy · wyjaśnia znaczenie
terminu skamieniałość przewodnia |
Uczeń: · opisuje cechy budowy
wnętrza Ziemi · wymienia
powierzchnie nieciągłości we wnętrzu Ziemi · podaje
różnice między minerałem · rozpoznaje
minerały skałotwórcze · opisuje warunki
powstawania różnych rodzajów skał · podaje przykłady
skał o różnej genezie · wskazuje
na mapie obszary występowania najbardziej rozpowszechnionych skał · omawia
podstawowe założenia teorii tektoniki płyt litosfery · prezentuje
typy granic płyt litosfery · odróżnia ruchy
górotwórcze od ruchów epejrogenicznych · wymienia typy
genetyczne gór · podaje przykłady
różnych typów genetycznych gór · wskazuje na mapie
obszary występowania ruchów epejrogenicznych · opisuje warunki
powstawania wulkanów na podstawie schematu · omawia
rozmieszczenie wulkanów · przedstawia
rodzaje trzęsień ziemi · wskazuje
na mapie rozmieszczenie obszarów sejsmicznych na Ziemi · wymienia
podobieństwa i różnice między ruchami epejrogenicznymi · charakteryzuje
ukształtowanie poziome i pionowe powierzchni Ziemi · omawia
podział dziejów Ziemi · omawia
etapy powstawania skamieniałości na podstawie schematu |
Uczeń: · opisuje skład
chemiczny i właściwości fizyczne poszczególnych warstw wnętrza Ziemi · opisuje
stopień geotermiczny · wskazuje
różnice między skorupą kontynentalną a skorupą oceaniczną · charakteryzuje
wybrane skały o różnej genezie · rozpoznaje wybrane
skały · wymienia przyczyny
wzajemnego przemieszczania się płyt skorupy ziemskiej · omawia
procesy spredingu i subdukcji
na podstawie infografiki · wskazuje na mapie świata przykłady
gór powstałych w wyniku kolizji płyt litosfery · charakteryzuje typy genetyczne gór
· rozpoznaje na
podstawie schematów deformacje tektoniczne · podaje przyczyny
ruchów epejrogenicznych · omawia
procesy plutoniczne i podaje ich skutki · charakteryzuje
typy intruzji magmatycznych · omawia
budowę wulkanu · wskazuje na mapie
ważniejsze wulkany i określa ich położenie w stosunku · omawia
przyczyny trzęsień ziemi · charakteryzuje
skalę Richtera i skalę Mercallego · przedstawia
rozchodzenie się fal sejsmicznych na podstawie ilustracji · omawia
wielkie formy ukształtowania lądów i dna oceanicznego · wskazuje
na mapie batymetrycznej wielkie formy dna oceanicznego · omawia
metody odtwarzania dziejów Ziemi · przedstawia
najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze w dziejach Ziemi (fałdowania, transgresje · rozpoznaje
okres geologiczny |
Uczeń: · opisuje zmiany
temperatury, ciśnienia · oblicza
temperaturę w głębi skorupy ziemskiej na podstawie stopnia geotermicznego · przedstawia
genezę skał magmowych, osadowych i przeobrażonych · przedstawia
gospodarcze zastosowanie skał · wyjaśnia mechanizm
działania prądów konwekcyjnych · charakteryzuje powstawanie gór · podaje przykłady świadczące o
ruchach pionowych skorupy ziemskiej · opisuje
etapy powstawania gór fałdowych i zrębowych · omawia wpływ ruchu
płyt litosfery · prezentuje typy
wulkanów ze względu na przebieg erupcji i rodzaj materiału · podaje
przykłady negatywnych · wykazuje
zależność między ruchami płyt skorupy ziemskiej · wykazuje
zależność między ruchami płyt skorupy ziemskiej a obszarami występowania trzęsień
ziemi · wskazuje
negatywne skutki trzęsień ziemi i erupcji wulkanicznych · omawia
wpływ procesów geologicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi · analizuje
tabelę stratygraficzną · wyjaśnia
znaczenie skamieniałości przewodnich w odtwarzaniu dziejów Ziemi · analizuje
oraz interpretuje mapy |
Uczeń: · wskazuje
wpływ budowy wnętrza Ziemi na genezę procesów endogenicznych · podaje przykłady
występowania · wyjaśnia wpływ
procesów geologicznych na powstawanie głównych struktur tektonicznych · wskazuje różnice w
procesach powstawania wybranych gór, · wymienia przykłady
wpływu zjawisk wulkanicznych na środowisko przyrodnicze i działalność
człowieka ·
rozpoznaje skały
występujące · omawia
zależność pomiędzy wiekiem orogenezy a wysokością gór · podaje
przykłady skutków występowania procesów epejrogenicznych i izostatycznych · wykazuje
zależność wielkich form rzeźby terenu od budowy skorupy ziemskiej na
przykładach ze świata · prezentuje
zasady ustalania wieku względnego i wieku bezwzględnego skał oraz wydarzeń
geologicznych · rozpoznaje okres
geologiczny na podstawie zestawu skamieniałości przewodnich · odtwarza
wydarzenia geologiczne |
VI. Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi |
||||
Uczeń: · klasyfikuje procesy
egzogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi · wyjaśnia
znaczenie terminów: wietrzenie, zwietrzelina · wyróżnia
rodzaje wietrzenia (fizyczne, chemiczne, biologiczne) · wymienia produkty
wietrzenia · wymienia
rodzaje ruchów masowych · wyjaśnia
znaczenie terminu kras · wymienia skały
rozpuszczalne przez wodę · wymienia podstawowe
formy krasowe ·
wymienia elementy doliny
rzecznej · wymienia rodzaje
erozji rzecznej · wymienia typy ujść
rzecznych ·
wskazuje na mapie delty i ujścia
lejkowate · wyjaśnia
znaczenie terminów: lodowiec górski, lądolód · wymienia rodzaje
moren · rozróżnia
formy rzeźby terenu powstałe wskutek działalności lodowców górskich i
lądolodów · wyjaśnia znaczenie
terminów: abrazja, klif, plaża, mierzeja · wymienia czynniki kształtujące
wybrzeża morskie · wymienia
czynniki wpływające · wymienia rodzaje
wydm · wymienia rodzaje
pustyń · podaje nazwy
największych pustyń |
Uczeń: · wymienia czynniki
wpływające · wymienia
czynniki decydujące · omawia
procesy krasowe · omawia właściwości
rozpuszczające wody · odróżnia formy krasu
powierzchniowego od krasu podziemnego · odróżnia
terasę zalewową od terasy nadzalewowej · odróżnia erozje
wgłębną, wsteczną · wskazuje
na mapie delty i ujścia lejkowate · wymienia
formy rzeźby terenu powstałe wskutek rzeźbotwórczej działalności lodowców · omawia powstawanie
różnych typów moren · wymienia przykłady
niszczącej · rozróżnia typy
wybrzeży na podstawie map i fotografii · wymienia
formy terenu powstałe · wyjaśnia
różnice między wydmą paraboliczną a barchanem |
Uczeń: · omawia procesy
zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) · charakteryzuje
zjawiska wietrzenia fizycznego, chemicznego · przedstawia
formy i produkty powstałe w wyniku poszczególnych rodzajów wietrzenia · omawia rozwój rzeźby
terenu powstałej pod wpływem ruchów masowych · przedstawia czynniki
wpływające · przedstawia uwarunkowania
tempa rozpuszczania skał · omawia cechy rzeźby krasowej · wskazuje na mapie obszary krasowe znane na świecie, w
Europie i w Polsce · porównuje cechy
rzeki w biegach górnym, środkowym i dolnym · rozpoznaje
na rysunkach i fotografiach formy powstałe w wyniku rzeźbotwórczej
działalności rzek · charakteryzuje
typy ujść rzecznych · klasyfikuje
formy rzeźby polodowcowej na formy erozyjne i formy akumulacyjne · charakteryzuje formy
rzeźby terenu powstałe wskutek działalności lodowców górskich i lądolodów · wymienia czynniki
wpływające · przedstawia
proces powstawania mierzei na podstawie schematu · charakteryzuje
formy rzeźby terenu powstałe wskutek rzeźbotwórczej działalności morza (klif,
mierzeja) · omawia
uwarunkowania procesów eolicznych · omawia warunki
tworzenia się wydm |
Uczeń: ·
omawia intensywność
poszczególnych rodzajów wietrzenia na Ziemi na podstawie schematu · omawia skutki
procesu wietrzenia · omawia genezę wybranych
form krasowych powierzchniowych · omawia skutki ruchów
masowych · omawia
sposoby zapobiegania ruchom masowych oraz minimalizowania ich następstw · wymienia etapy
rozwoju form krasu powierzchniowego · podaje
cechy rzeźbotwórczej działalności rzeki – erozji, transportu, akumulacji – w
jej górnym, środkowym i dolnym biegu · analizuje
powstawanie meandrów · opisuje
niszczącą, transportową · charakteryzuje
krajobraz młodoglacjalny · omawia procesy i formy na wybrzeżu
stromym · porównuje typy
wybrzeży morskich oraz podaje ich podobieństwa i różnice · charakteryzuje
niszczącą, transportującą i budującą działalność wiatru · rozróżnia formy rzeźby erozyjnej |
Uczeń: · wyjaśnia przyczyny
zróżnicowania procesów rzeźbotwórczych rzek, wiatru, lodowców i lądolodów,
mórz oraz wietrzenia · omawia skutki rzeźbotwórczej
działalności rzek, wiatru, lodowców · wykazuje
wpływ czynników przyrodniczych i działalności człowieka na grawitacyjne ruchy
masowe · przedstawia
przykłady ograniczeń · wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania procesów rzeźbotwórczych (erozji · opisuje
fazy rozwoju zakola rzecznego |
VII.
Pedosfera i biosfera |
||||
Uczeń: · wyjaśnia znaczenie
terminów: gleba, przydatność rolnicza gleb, żyzność, urodzajność · rozróżnia
gleby strefowe, śródstrefowe · rozróżnia podstawowe
profile glebowe · wyjaśnia znaczenie terminu
formacje roślinne · podaje nazwy
formacji roślinnych · wskazuje na mapie
zasięg występowania głównych stref roślinnych · wymienia charakterystyczne
gatunki roślinne w każdej ze stref roślinnych · wymienia piętra
roślinne |
Uczeń: · charakteryzuje
najważniejsze poziomy glebowe na podstawie ilustracji profili glebowych · wskazuje
na mapie rozmieszczenie głównych typów gleb strefowych · podaje
charakterystyczne cechy głównych stref roślinnych na Ziemi · porównuje
piętrowość w wybranych górach świata |
Uczeń: · przedstawia
uwarunkowania powstawania gleb · omawia podstawowe profile glebowe · omawia
cechy głównych typów gleb strefowych, śródstrefowych
· wyjaśnia
różnicę między żyznością · opisuje
rozmieszczenie i warunki występowania głównych stref roślinnych na świecie · charakteryzuje
piętra roślinne na wybranych obszarach górskich · podaje wspólne cechy
piętrowości |
Uczeń: · charakteryzuje
czynniki glebotwórcze · dopasowuje do
profili glebowych odpowiednie nazwy gleb ·
omawia przydatność rolniczą wybranych typów gleb na świecie · omawia
czynniki wpływające |
Uczeń: · analizuje profil
glebowy i rozpoznaje proces glebotwórczy · wskazuje przyczyny
zróżnicowania profili glebowych poszczególnych typów gleb · wskazuje zależność
między klimatem · wykazuje zależność
szaty roślinnej |
Warsztaty terenowe |
||||
Uczeń: · podaje
współrzędne geograficzne miejsca odkrywki geologicznej · wymienia i
rozpoznaje dominujące skały widoczne w odkrywce geologicznej |
Uczeń: · porządkuje
chronologicznie wydarzenia geologiczne w odkrywce geologicznej · wymienia struktury
tektoniczne |
Uczeń: · analizuje
odkrywkę geologiczną i na jej podstawie wnioskuje o przeszłości geologicznej
regionu · rozpoznaje
efekt procesów rzeźbotwórczych zachodzących |
Uczeń: · analizuje
mapę geologiczną obszaru, na którym są prowadzone zajęcia terenowe, i
porównuje ją · dokonuje
obserwacji procesów geologicznych i geomorfologicznych zachodzących w okolicy
miejsca zamieszkania |
Uczeń: · dostrzega
prawidłowości dotyczące procesów geologicznych · sporządza
dokumentację |