Przyroda 2a
Formy sprawdzania wiedzy
: odpowiedź ustna waga
oceny 2
kartkówka,
waga oceny 2
sprawdzian
waga oceny 3 / 4
praca na
lekcji
waga oceny 1
zadanie domowe waga
oceny 1
wątek: biologia
Wątek tematyczny |
Lp. |
Sugerowany temat lekcji |
Poziom wymagań (pismem
półgrubym zostały zaznaczone wymagania z podstawy programowej) |
||||
konieczny (K) |
podstawowy (P) |
rozszerzający (R) |
dopełniający (D) |
wykraczający (W) |
|||
Metoda
naukowa i wyjaśnianie świata |
1. |
Metoda
naukowa pozwala zrozumieć świat |
–
definiuje
pojęcia: metoda naukowa, problem badawczy, hipoteza – przeprowadza
prostą obserwację, np. wybarwionych ziaren skrobi w komórkach bulwy ziemniaka
– opisuje warunki
prawidłowego prowadzenia |
–
wymienia
etapy procedury naukowej – opisuje warunki
prawidłowego planowania – podaje różnicę pomiędzy
obserwacją – formułuje
wnioski na podstawie wyników obserwacji |
–
przygotowuje
preparat mikroskopowy – opisuje sposób
dokumentowania wyników eksperymentów |
–
formułuje
hipotezy – planuje
sposób weryfikacji hipotezy – wyjaśnia
różnicę między próbą badawczą a próbą kontrolną – wymienia
przykłady danych jakościowych |
–
stosuje
metodę naukową do rozwiązywania problemów badawczych |
2. |
W stronę
teorii naukowej |
–
omawia
założenia teorii ewolucji |
–
wymienia
podstawowe kryteria naukowości – wymienia
przykłady bezpośrednich |
–
wyjaśnia,
dlaczego teoria ewolucji jest centralną teorią biologii |
–
planuje |
–
charakteryzuje
bezpośrednie |
|
Wynalazki,
które zmieniły świat |
3. |
Pierwszy
mikroskop i rozwój technik mikroskopowych, pierwsze szczepionki |
– wymienia
wybrane wynalazki i odkrycia związane z rozwojem nauk o życiu –
wymienia
rodzaje mikroskopów –
wyjaśnia,
czym są –
definiuje
pojęcia: antygen, przeciwciało |
–
wyjaśnia,
na jakiej zasadzie działa mikroskop optyczny - przyporządkowuje obrazy do mikroskopów,
przy pomocy których zostały one uzyskane – wyszukuje
informacje na temat pierwszego mikroskopu i rozwoju technik mikroskopowych
oraz pierwszych szczepionek – rozróżnia
rodzaje odporności i podaje ich przykłady |
–
omawia
rodzaje mikroskopów – omawia
rodzaje odporności – podaje
argumenty przemawiające za powszechnością szczepień |
–
porównuje
mikroskop optyczny z mikroskopem elektronowym – wyjaśnia,
jaki wpływ na rozwój biologii – analizuje
naukowe |
–
dowodzi
związku pomiędzy wynalezieniem mikroskopu a podejściem ludzi do problemów
higieny, chorób zakaźnych, leczenia – wyjaśnia, czym są szczepionki skojarzone |
4. |
Od
antybiotyków po łańcuchową reakcję polimerazy |
– definiuje
pojęcia: antybiotyk, łańcuchowa reakcja polimerazy (PCR),
biotechnologia –
wyszukuje
informacje na temat pierwszych antybiotyków oraz analizuje naukowe i
społeczne znaczenie ich odkrycia –
określa
znaczenie biotechnologii tradycyjnej |
–
omawia
historię odkrycia penicyliny – wyszukuje
informacje na temat odkrycia termostabilnej polimerazy DNA – podaje
przykłady zastosowania techniki PCR w życiu człowieka |
–
wyjaśnia,
na czym polegała jakościowa zmiana w medycynie po odkryciu i upowszechnieniu
antybiotyków – omawia
historię wybranych odkryć – wyjaśnia
różnicę między działaniem związków chemicznych o charakterze bakteriobójczym |
–
wyjaśnia
przyczyny powstawania oporności bakterii na antybiotyki – uzasadnia,
że mutacje mają znaczenie dla powstania oporności bakterii na antybiotyki – analizuje
znaczenie naukowe i społeczne odkrycia termostabilnej polimerazy DNA – analizuje
kolejne etapy łańcuchowej reakcji polimerazy |
–
ocenia
znaczenie poszczególnych odkryć |
|
Energia – od
Słońca do żarówki |
5. |
Fotosynteza |
– omawia znaczenie
fotosyntezy –
wskazuje
chloroplasty jako miejsce zachodzenia fotosyntezy –
omawia
znaczenie oddychania komórkowego –
wskazuje
mitochondria jako miejsce zachodzenia oddychania tlenowego |
–
wyjaśnia,
na czym polegają fotosynteza – zapisuje
reakcje fotosyntezy i oddychania tlenowego – określa
funkcje ATP – wyjaśnia
znaczenie wymiany gazowej – wymienia
przykłady organizmów przeprowadzających: fotosyntezę, oddychanie tlenowe,
oddychanie beztlenowe, fermentację |
–
omawia
przebieg fotosyntezy – wyjaśnia związek pomiędzy
budową ATP – określa
znaczenie oddychania beztlenowego |
–
wyjaśnia,
skąd pochodzi zielone zabarwienie roślin
– porównuje
fotosyntezę z oddychaniem |
–
wykazuje
różnice między oddychaniem tlenowym |
6. |
Energia w
ekosystemie |
– wyjaśnia
role producentów, konsumentów –
definiuje
pojęcie łańcuch pokarmowy –
przestawia
schematycznie przepływ energii przez ekosystem |
–
omawia
przepływ energii przez ekosystemy wodne i lądowe – rysuje
piramidę energii – wyjaśnia, dlaczego energia przepływa
przez ekosystem |
–
wyjaśnia,
na czym polega lokalne znaczenie chemosyntezy – wyjaśnia,
dlaczego ekosystemy są uzależnione od dopływu energii z zewnątrz |
–
wyjaśnia funkcjonowanie
oaz hydrotermalnych |
–
przewiduje
losy ekosystemu, który został odcięty od zewnętrznych dostaw energii – przewiduje
kolejność obumierania poszczególnych poziomów troficznych |
|
Cykle, rytmy |
8. |
Cykle, rytmy
i czas |
– wyjaśnia
pojęcia: rytm okołodobowy, rytm miesięczny, rytm roczny –
wymienia
przykłady zjawisk i procesów biologicznych odbywających się cyklicznie –
wymienia
przykłady procesów życiowych wykazujących rytmikę okołodobową |
–
wyjaśnia
przystosowawcze znaczenie rytmu okołodobowego – omawia okołodobowy rytm
aktywności człowieka ze szczególnym uwzględnieniem roli szyszynki – analizuje wpływ sytuacji
zaburzających działanie zegara biologicznego na zdrowie człowieka |
–
omawia
przykłady zjawisk i procesów biologicznych odbywających się cyklicznie – wyjaśnia, na czym polega
znaczenie biologiczne sezonowej aktywności zwierząt (np. hibernacja,
estywacja, okres godów) – podaje
przykłady migracji w świecie zwierząt |
–
analizuje
dobowy rytm wydzielania hormonów – opisuje
niektóre aspekty rytmiki dobowej u roślin – omawia zjawisko
fotoperiodyzmu roślin – ocenia znaczenie
biologiczne sezonowej aktywności zwierząt |
–
analizuje
kolejne fazy cyklu miesiączkowego |
Zdrowie |
9. |
Stan zdrowia.
Czynniki wpływające na zdrowie |
– wyjaśnia,
czym jest zdrowie –
wyjaśnia,
czym jest homeostaza –
wymienia przykłady parametrów ważnych
dla utrzymania homeostazy –
wymienia czynniki wpływające na
zdrowie człowieka |
–
wyjaśnia,
w jaki sposób organizm zachowuje homeostazę – opisuje stan zdrowia w
aspekcie fizycznym, psychicznym i społecznym – klasyfikuje czynniki wpływające na
zdrowie człowieka |
–
omawia
mechanizm regulacji temperatury ciała człowieka – analizuje wpływ czynników
wewnętrznych
|
–
omawia
mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego – wyjaśnia
znaczenie sprzężenia zwrotnego ujemnego w utrzymaniu homeostazy organizmu |
–
podaje
przykłady parametrów fizjologicznych regulowanych na zasadzie sprzężeń
zwrotnych |
10. |
Choroba jako
zakłócenie homeostazy |
– definiuje
chorobę jako zakłócenie dynamicznej równowagi wewnętrznej organizmu – charakteryzuje
wpływ różnych czynników – definiuje
pojęcie stres – wymienia przykłady chorób cywilizacyjnych – omawia znaczenie badań profilaktycznych |
–
wymienia
przykłady czynników fizycznych, chemicznych – przewiduje
wpływ stylu i trybu życia ludzi na ich zdrowie – omawia
znacznie badań profilaktycznych – analizuje wpływ czynników wewnętrznych i
zewnętrznych na zdrowie |
–
omawia
wpływ wybranych czynników biologicznych na zdrowie – rozróżnia
choroby cywilizacyjne |
–
charakteryzuje
choroby genetyczne, nowotworowe, zakaźne, cywilizacyjne i społeczne – analizuje
wpływ czynników dziedzicznych na prawdopodobieństwo wystąpienia określonych
chorób |
–
klasyfikuje
wybrane choroby ze względu na przyczyny ich powstawania – omawia
znaczenie stresu dla funkcjonowania organizmu |
|
12. |
Woda |
– wyjaśnia,
czym jest bilans wodny organizmów |
–
wyjaśnia,
na czym polega osmoregulacja – wyjaśnia,
na czym polega transpiracja |
–
omawia
mechanizmy osmoregulacji zwierząt żyjących w różnych środowiskach – określa,
jakie znaczenie w bilansie wodnym roślin ma transpiracja – określa,
jakie jest znaczenie aparatów szparkowych |
–
analizuje i
porównuje bilans wodny zwierząt
żyjących
w różnych środowiskach
(środowisko lądowe, wody słodkie i słone) |
–
analizuje
pobieranie |
|
Wielcy
rewolucjoniści nauki |
13. |
Arystoteles |
– definiuje
pojęcia: sztuczny system klasyfikacji, naturalny system klasyfikacji
organizmów, gatunek –
wymienia
kryteria klasyfikowania organizmów –
wymienia
główne rangi taksonów |
–
określa
zadania systematyki – uzasadnia
potrzebę porządkowania wiedzy – wyjaśnia,
na czym polega binominalny system nazewnictwa gatunków |
–
wyjaśnia
zasady sztucznego – wykazuje
przełomowe znaczenie dokonań Arystotelesa i Linneusza dla rozwoju
biologii – wyjaśnia,
na czym polega hierarchiczny układ rang jednostek taksonomicznych |
–
przedstawia
dokonania Arystotelesa – ocenia,
jakie jest znaczenie systematyki dla rozwoju biologii, |
–
wyjaśnia
zasady konstruowania kluczy do oznaczania gatunków – oznacza rośliny przy użyciu prostego
klucza opartego na wybranych cechach morfologicznych |
14. |
Darwin |
–
wymienia
podstawowe elementy teorii ewolucji drogą doboru naturalnego |
–
przedstawia
znaczenie podróży
Darwina na okręcie
Beagle dla powstania teorii ewolucji na drodze doboru naturalnego |
–
wykazuje
przełomowe znaczenie pracy Darwina dla rozwoju biologii – wymienia
podstawowe prawidłowości ewolucji |
–
przedstawia
dokonania Karola Darwina na tle okresu historycznego, w którym on żył i
pracował – wyjaśnia
różnice między doborem naturalnym a doborem sztucznym – wyjaśnia,
dlaczego dzieło Darwina |
–
wyjaśnia,
w jaki sposób wybrani uczeni dokonali swoich najważniejszych
odkryć |
Wątek: chemia
1.
Metoda
naukowa i wyjaśnianie świata (1.2)
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: –określa, czym zajmują się nauki
przyrodnicze –wyjaśnia pojęcie metoda naukowa –wyjaśnia, do czego służą teorie naukowe –podaje,
czego dotyczy obserwacja –podaje,
czego dotyczy eksperyment –wymienia i stosuje zasady BHP
obowiązujące w pracowni chemicznej –podaje nazwy podstawowego sprzętu i szkła
laboratoryjnego –podaje
obserwacje do doświadczenia chemicznego –podaje nazwy podstawowych substancji poznanych
na lekcjach chemii –zapisuje wzory chemiczne podstawowych
substancji poznanych na lekcjach chemii –zapisuje proste równania reakcji
chemicznych (cząsteczkowo, jonowo, jonowo w sposób skrócony) –wyjaśnia, na czym polega spalanie
całkowite i niecałkowite –definiuje pojęcie denaturacja –definiuje pojęcia: dysocjacja jonowa, elektrolit –określa ładunek kationów i anionów |
Uczeń: –podaje
różnicę między obserwacją –wyjaśnia pojęcie hipoteza –wymienia części składowe opisu
doświadczenia chemicznego –podaje
możliwości wykorzystania doświadczeń chemicznych –formułuje
wnioski z prostych doświadczeń chemicznych –wyjaśnia przebieg procesu tworzenia się
jonów: kationów, anionów –odróżnia nazwy zwyczajowe od
systematycznych –stosuje nazwy systematyczne |
Uczeń: –wyjaśnia, na czym polega doskonalenie i
rozwój nauki –wyjaśnia pojęcia: powtarzalność eksperymentu, próba
kontrolna –podaje nazwy sprzętu i szkła
laboratoryjnego –opisuje
typowe doświadczenia chemiczne –zapisuje wzory chemiczne substancji –zapisuje równania reakcji chemicznych w
formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej –wymienia
rodzaje doświadczeń chemicznych –opisuje substancje będące elektrolitami |
Uczeń: –opisuje etapy prowadzące do włączenia lub
nie włączenia danej hipotezy do teorii naukowej (np. dotyczące efektu
Tyndalla) –opisuje
rodzaje doświadczeń
chemicznych –zapisuje trudniejsze równania reakcji
chemicznych –przedstawia przebieg reakcji chemicznych
za pomocą modeli –wyjaśnia, dlaczego roztwory elektrolitów
przewodzą prąd elektryczny –swobodnie posługuje się nazewnictwem i
wzorami chemicznymi wprowadzonymi na lekcjach chemii |
Wybrane
wiadomości i umiejętności, wykraczające poza treść wymagań podstawy programowej,
których spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej. Uczeń:
–formułuje hipotezy,
–projektuje doświadczenie chemiczne, dzięki
któremu można zweryfikować postawioną hipotezę.
2.
Wynalazki,
które zmieniły świat (9.2)
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: –wymienia właściwości wspólne –podaje właściwości metali, które
umożliwiają ich rozróżnianie –definiuje
pojęcie stop metali –podaje
przykłady stopów metali –wymienia
podstawowe zastosowania niektórych metali –wyjaśnia pojęcie ruda metali –definiuje
pojęcie szkło –podaje
właściwości szkła –podaje
zastosowania szkła –wymienia przykłady i zastosowania
produktów ceramicznych –wymienia
podstawowe surowce stosowane do produkcji papieru –określa
główny składnik wykorzystywany do produkcji papieru –określa właściwości celulozy –definiuje
pojęcia: mydło, detergent –podaje przykłady kosmetyków i leków
naturalnych stosowanych –wyjaśnia, co to jest ropa naftowa –wymienia
produkty przeróbki ropy naftowej –wyjaśnia znaczenie paliw dla
współczesnego człowieka –omawia
różnice między włóknami naturalnymi a włóknami sztucznymi (pochodzenie) –wymienia
wady i zalety stosowania tworzyw sztucznych –podaje
zastosowanie prochu czarnego –podaje zastosowania nitrogliceryny –podaje,
kto jako pierwszy otrzymał dynamit –omawia
zastosowania dynamitu |
Uczeń: –wyjaśnia pochodzenie nazw epok
prehistorycznych – epoki brązu oraz epoki żelaza –porównuje
właściwości niektórych metali i ich stopów –podaje sposoby otrzymywania metali z rud –zapisuje równania reakcji redukcji
tlenków żelaza –wymienia
surowce wykorzystywane –wyjaśnia, co to jest kaolin –wymienia surowce stosowane –określa
właściwości porcelany –wymienia
etapy produkcji papieru –podaje
przykłady rodzajów papieru –podaje
zapis słowny reakcji zmydlania tłuszczów –wymienia
zastosowania produktów przeróbki ropy naftowej –wyjaśnia znaczenie ropy naftowej –wyjaśnia pojęcie celuloid –wyjaśnia
różnice między prochem czarnym a prochem bezdymnym –wyjaśnia,
co to jest dynamit |
Uczeń: –wyjaśnia pojęcie patyna –omawia sposób powstawania patyny –wymienia
skład pierwiastkowy najważniejszych stopów metali –wymienia
surowce wykorzystywane –wymienia
kolejno procesy zachodzące w wielkim piecu –opisuje
historię powstawania szkła –wymienia
etapy produkcji porcelany –opisuje
wybrane rodzaje papieru –opisuje
historię powstawania mydła –wymienia procesy, które umożliwiły
obróbkę surowców naturalnych stosowanych do produkcji kosmetyków –wyjaśnia (na przykładzie) wpływ rozwoju
medycyny na zdrowie ludzi –wymienia
niektóre substancje stosowane do modyfikacji właściwości tworzyw sztucznych –wymienia podstawowe składniki
wykorzystywane do produkcji celuloidu –wymienia
składniki prochu czarnego –wymienia
właściwości nitrogliceryny |
Uczeń: –opisuje znaczenie niektórych surowców
wykorzystywanych –wyjaśnia przebieg kolejnych etapów
zachodzących podczas produkcji stopów żelaza w wielkim piecu –zapisuje równania reakcji chemicznych
zachodzących w wielkim piecu –analizuje
wpływ metali i ich stopów –opisuje
historię powstawania porcelany –analizuje
historię utrwalania informacji od wykorzystania glinianych tabliczek do
stosowania papieru –omawia
otrzymywanie niektórych rodzajów papieru –omawia
rozwój procesu produkcji środków czystości oraz kosmetyków –wyjaśnia różnice w działaniu salicyny –omawia
rozwój przemysłu tworzyw sztucznych –analizuje
znaczenie tworzyw sztucznych w różnych dziedzinach życia –wyjaśnia, czym jest nitrogliceryna –opisuje
znaczenie prochu, dynamitu oraz
nitrogliceryny w wybranych aspektach
życia człowieka |
Wybrane
wiadomości i umiejętności, wykraczające poza treść wymagań podstawy
programowej, których spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej.
Uczeń:
–opisuje zastosowania magnetytu,
–opisuje różne rodzaje stali,
–łączy właściwości różnych rodzajów stali z
ich zastosowaniami,
–porównuje właściwości gliny i produktów jej
przeróbki,
–opisuje środki wybuchowe inne niż proch,
dynamit i nitrogliceryna.
3.
Energia
– od Słońca do żarówki (10.2)
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: –wymienia procesy zachodzące na Ziemi
dzięki energii słonecznej –podaje najpopularniejszy sposób
uzyskiwania energii przez człowieka –definiuje pojęcia: układ, otoczenie –podaje przykłady parametrów układu –dzieli procesy na egzo- –podaje przykłady procesów egzo- –określa,
czy proces jest samorzutny, czy wymuszony –zalicza
układy do otwartych, zamkniętych lub izolowanych –wymienia
źródła światła –wyjaśnia pojęcie energooszczędny |
Uczeń: –opisuje
rodzaje układów (otwarty, zamknięty, izolowany) –podaje
przykłady układów: otwartego, zamkniętego i izolowanego –omawia sposoby wydzielania się energii –podaje
przykłady procesów samorzutnych i wymuszonych –wymienia
substancje, z których wykonuje się świece –omawia
właściwości substancji, –opisuje zjawiska zachodzące podczas
spalania świecy –opisuje budowę żarówki |
Uczeń: –definiuje
pojęcie energia wewnętrzna –omawia zmiany energii układu –definiuje pojęcie energia aktywacji –omawia
substancje wykorzystywane jako źródła światła |
Uczeń: –opisuje
procesy samorzutne, wymuszone –wyjaśnia pojęcia: samozapłon, temperatura samozapłonu –wymienia
wady i zalety poznanych źródeł światła –przedstawia właściwości, jakie powinno
mieć doskonałe źródło światła wytworzone przez człowieka |
Wybrane
wiadomości i umiejętności, wykraczające poza treść wymagań podstawy
programowej, których spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej.
Uczeń:
–opisuje działanie ogrzewaczy chemicznych
oraz podaje odpowiednie przykłady,
–omawia zmiany energii substratów i
produktów w reakcji egzoenergetycznej i endoenergetycznej,
–omawia zjawisko luminescencji,
–wyjaśnia sposób zastosowania pierwiastków
promieniotwórczych do pozyskiwania energii.
4.
Cykle,
rytmy i czas (19.2)
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: –przedstawia podział reakcji chemicznych
ze względu na ich szybkość –wymienia czynniki, które mogą wpływać na
szybkość reakcji chemicznych –wyjaśnia pojęcie szereg aktywności metali –porównuje aktywność chemiczną substancji,
stężenie roztworów, wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznej w
prowadzonych doświadczeniach chemicznych –definiuje pojęcie katalizator –definiuje pojęcia: korozja, rdzewienie –podaje
podstawowe sposoby zabezpieczenia metali i ich stopów przed korozją –definiuje pojęcia: fermentacja alkoholowa, fermentacja
octowa, jełczenie –podaje
proste sposoby zapobiegania lub spowalniania niekorzystnych przemian
żywności, takich jak jełczenie masła –podaje przykłady czynników środowiska
wpływających na starzenie się skóry –wymienia
substancje chroniące skórę przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych |
Uczeń: –podaje obserwacje i formułuje wnioski do
doświadczeń chemicznych, w których badano wpływ różnych czynników na szybkość
reakcji chemicznej –porównuje aktywność chemiczną metali na
podstawie ich położenia w szeregu aktywności –określa wpływ katalizatora –wymienia materiały niemetaliczne mogące
ulegać korozji –definiuje pojęcia: korozja chemiczna, korozja elektrochemiczna –wyjaśnia, na czym polega proces psucia
się żywności, np. kwaśnienie wina –wyjaśnia,
do czego służą dodatki do żywności, np. konserwanty –wyjaśnia pojęcie rodniki –opisuje
funkcje niektórych substancji stosowanych w kosmetykach do ciała |
Uczeń: –opisuje doświadczenia chemiczne, –przewiduje przebieg doświadczenia
chemicznego na podstawie analizy szeregu aktywności metali –przedstawia podział katalizatorów –opisuje wybrane rodzaje katalizatorów –podaje, jakie czynniki środowiska powodują
korozję –wyjaśnia wpływ różnych czynników –podaje
sposoby zabezpieczania metali i ich stopów przed korozją lub spowalniania
tego procesu –zapisuje równanie reakcji fermentacji
octowej, uwzględniając warunki, –przedstawia przyczyny jełczenia masła –wyjaśnia,
w jaki sposób można spowolnić proces jełczenia masła –podaje przykłady rodników |
Uczeń: –projektuje doświadczenia chemiczne z
wykorzystaniem metali o różnej aktywności chemicznej –podaje przykłady reakcji chemicznych
zachodzących z użyciem katalizatora (również w procesach biochemicznych) –opisuje czynniki powodujące korozję
wybranych materiałów niemetalicznych –opisuje przemiany zachodzące podczas
procesu rdzewienia –określa wpływ różnych dodatków metalicznych
na szybkość rdzewienia –analizuje wpływ różnych czynników –przedstawia
substancje oraz czynniki zapobiegające psuciu się żywności –wyjaśnia sposób działania wolnych
rodników na dowolnym przykładzie –analizuje
warunki, w jakich należy stosować niektóre kosmetyki, aby substancje w nich
zawarte działały skutecznie, nie szkodziły |
Wybrane
wiadomości i umiejętności, wykraczające poza treść wymagań podstawy
programowej, których spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej.
Uczeń:
–wyjaśnia wpływ katalizatora na przebieg
reakcji chemicznych poznanych na lekcjach chemii,
–analizuje zachowanie różnych powłok
metalicznych stosowanych na żelazie w momencie ich uszkodzenia,
–wyjaśnia proces pasywacji na wybranych
przykładach.
5.
Zdrowie
(21.2)
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: –wymienia główne składniki pożywienia oraz
ich funkcje –podaje, od czego zależy dobór diety –wyjaśnia
pojęcie metabolizm (przemiana materii) –podaje przykłady pokarmów będących
źródłem poszczególnych składników –definiuje
pojęcie tłuszcze –klasyfikuje
cholesterol jako alkohol –wyjaśnia
działanie cholesterolu –wymienia
elementy diety odchudzającej –określa, jakie funkcje pełni glukoza –zapisuje wzór sumaryczny glukozy –podaje
nazwę kwasu odpowiedzialnego za uczucie zmęczenia mięśni –omawia
zastosowania odżywek oraz środków dopingujących –definiuje
pojęcia: substancje lecznicze, alergia, termin przydatności leku –wymienia
niektóre substancje powodujące alergie |
Uczeń: –wyjaśnia pojęcie zbilansowana dieta –wymienia
kierunki przemian metabolicznych –podaje
produkty hydrolizy tłuszczów –opisuje
znaczenie błonnika pokarmowego dla organizmu –wyjaśnia pojęcie wartość energetyczna pokarmów –omawia
znaczenie ćwiczeń fizycznych podczas odchudzania –zapisuje równanie reakcji spalania
całkowitego glukozy –wyjaśnia,
kiedy w organizmie powstaje kwas mlekowy –określa, jakie dwa rodzaje substancji są
składnikami leków –omawia
przykładowe objawy alergii –wyjaśnia,
dlaczego przeterminowane leki należy przekazać do apteki w celu utylizacji –wyjaśnia
pojęcie dawka lecznicza |
Uczeń: –przedstawia
przykłady przemian metabolicznych dostarczających energii oraz wymagających
dostarczania energii –opisuje
przemianę kwasów tłuszczowych zachodzącą –wyjaśnia
działanie błonnika pokarmowego –wyjaśnia,
kiedy odchudzanie jest skuteczne –zapisuje
równanie reakcji chemicznej, w której wyniku powstaje kwas mlekowy –charakteryzuje
odżywki stosowane przez sportowców –wyjaśnia
przyczyny stosowania środków dopingujących przez niektórych sportowców –wyjaśnia
pojęcie interakcja leków |
Uczeń: –omawia
metabolizm substancji odżywczych w organizmie –omawia
znaczenie kwasów tłuszczowych nienasyconych –analizuje
wybrane diety odchudzające –opisuje przemiany glukozy zachodzące w
organizmie –wymienia odżywki i środki dopingujące dla
sportowców i omawia skutki ich stosowania –wymienia substancje znajdujące się –wyjaśnia,
czym jest alergia –omawia, co się dzieje –wyjaśnia,
na czym polegają interakcje leków: synergia i antagonizm |
Wybrane
wiadomości i umiejętności, wykraczające poza treść wymagań podstawy
programowej, których spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej.
Uczeń:
–omawia rolę enzymów w procesie trawienia
pokarmów,
–podaje przykłady enzymów oraz wyjaśnia ich
działanie na określone substancje,
–opisuje proces trawienia
skrobi,
–opisuje proces trawienia
białka,
–omawia etapy badań przed wprowadzeniem
nowego leku.
6.
Wielcy
rewolucjoniści nauki (3.2)
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: –wyjaśnia, kim byli alchemicy oraz co
zawdzięczamy ich pracy –przyporządkowuje
do nazwiska uczonego (Boyle, Lavoisier, Proust, Dalton, Mendelejew)
odpowiednie dokonanie –definiuje pojęcie pierwiastek chemiczny –określa, jaką rolę odegrał Robert Boyle w
docenieniu rangi eksperymentu naukowego –podaje treść prawa zachowania masy oraz
wymienia uczonych związanych z tym prawem –wymienia
dokonania, z którymi wiąże nazwisko Johna Daltona –wymienia
dokonania Dmitrija Mendelejewa (prawo okresowości,
układ okresowy pierwiastków chemicznych) –wykonuje proste obliczenia na podstawie
prawa zachowania masy oraz stosunku masowego pierwiastków chemicznych w
związku chemicznym |
Uczeń: –wymienia wybrane odkrycia alchemików –łączy odkrycie z nazwiskiem uczonego –przedstawia,
na wybranych przykładach, w jaki sposób uczeni dokonywali najważniejszych
odkryć –podaje różnice między związkiem
chemicznym a mieszaniną –opisuje
działalność oraz dokonania naukowe Antoine’a L. Lavoisire’a –podaje treść prawa stałości składu
związku chemicznego (prawo stosunków stałych) –przedstawia
budowę materii opisaną przez Demokryta oraz Johna Daltona –omawia
sposób tworzenia układu okresowego pierwiastków chemicznych Dmitrija
Mendelejewa –oblicza zawartość procentową pierwiastka
chemicznego w związku chemicznym |
Uczeń: –omawia idee „czterech żywiołów” –wyjaśnia różnice między teorią
filozoficzną a teorią sformułowaną –przedstawia
dokonania wybranych uczonych na tle okresu historycznego, w którym żyli i
pracowali –omawia
działalność Josepha –podaje prawo stosunków wielokrotnych –dokonuje obliczeń, wykorzystując
znajomość omawianych praw |
Uczeń: –omawia koncepcję flogistonu –wyjaśnia
znaczenie (wybranych) odkryć, przełomowych dla rozwoju danej dziedziny nauki –omawia
znaczenie przełomowych odkryć dla życia codziennego
|
Wybrane
wiadomości i umiejętności, wykraczające poza treść wymagań podstawy
programowej, których spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej.
Uczeń:
–opisuje działania i dokonania alchemików,
wyjaśnia czy ich teorie okazały się prawdą, czy fałszem,
–wyjaśnia pojęcie barodontalgia i łączy je z odpowiednią teorią naukową,
–omawia rozwój teorii dotyczącej budowy
materii i dokonania poszczególnych uczonych na przestrzeni wieków,
–opisuje próby klasyfikacji pierwiastków
chemicznych oraz historię rozwoju układu okresowego pierwiastków chemicznych z
uwzględnieniem autorów tych prac.
Wątek: fizyka
1.
i 2. Widzę, doświadczam, więc rozumiem
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
– wskazuje jedno zjawisko fizyczne
przewidziane teoretycznie, – wskazuje różnice
między
obserwacją a eksperymentem |
–
wskazuje co najmniej dwa zjawiska fizyczne przewidziane teoretycznie, a
odkryte później – wyjaśnia
różnice
pomiędzy
obserwacją a eksperymentem – planuje wybraną
obserwację – planuje wybrany eksperyment |
–
wymienia przykłady co najmniej trzech zjawisk fizycznych przewidzianych
teoretycznie, –
opisuje warunki prawidłowego prowadzenia –
opisuje warunki prawidłowego planowania – przeprowadza wybraną
obserwację i wybrany eksperyment |
– opracowuje i prezentuje wyniki
przeprowadzonych obserwacji |
–
wyróżnia etapy pracy badawczej (ustalenie problemu badawczego, sformułowanie
hipotezy, zaplanowanie eksperymentu) –
przeprowadza zaplanowany przez siebie eksperyment, opracowuje wyniki i
formułuje na ich podstawie wnioski potwierdzające lub odrzucające postawioną
wcześniej hipotezę |
3. Telegraf, telefon, radio… Co jeszcze
przed nami?
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
– wyszukuje informacje – wyszukuje informacje na temat odkrycia
telegrafu telefonu –
uczestniczy mało aktywnie |
–
opisuje tło historyczne wybranego odkrycia lub
wynalazku –
opisuje tło historyczne odkrycia telegrafu, telefonu
– wyszukuje informacje dotyczące historii
radia i telewizji –
uczestniczy w burzy mózgów z większym
zaangażowaniem,
np. prezentuje, uzasadniając wybór, jeden przedmiot, który uznaje za
niezbędny
do życia |
– analizuje i przedstawia naukowe,
społeczne i ekonomiczne znaczenie wybranego wynalazku lub odkrycia – analizuje i przedstawia naukowe,
społeczne i ekonomiczne znaczenie odkrycia telegrafu, telefonu – analizuje i selekcjonuje informacje
dotyczące historii radia i telewizji –
uczestniczy aktywnie w burzy mózgów, np. prezentuje, uzasadniając
wybór, przynajmniej trzy przedmioty, które uznaje za niezbędne
do życia |
– analizuje, na przykładzie wybranego
odkrycia lub wynalazku, proces twórczy i wskazuje czynniki warunkujące jego
powodzenie lub trudności – analizuje, na przykładzie wynalezienia
telefonu, telegrafu lub radia, proces twórczy i wskazuje czynniki warunkujące
jego powodzenie lub trudności
– przygotowuje prezentację multimedialną
dotyczącą historii radia i telewizji –
aktywnie uczestniczy w burzy mózgów i, przyjmując
rolę
lidera, podsumowuje wyniki pracy swojej grupy i prezentuje je pozostałym
uczniom |
– wskazuje
czynniki wpływające na rozwój współczesnej nauki – przeprowadza wywód myślowy – aktywnie uczestniczy w burzy mózgów i
podsumowuje pracę wszystkich grup, tworząc „niezbędnik
człowieka
XXI wieku” |
4.
Od turbiny Herona z Aleksandrii do wysoko wydajnych silników cieplnych i
elektrycznych
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
– wyszukuje wiadomości dotyczące silników
parowych, spalinowych i elektrycznych –
uczestniczy mało aktywnie |
–
analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące
budowy –
uczestniczy w budowaniu mapy mentalnej z większym
zaangażowaniem,
np. wyszukuje trzy wynalazki, tworzące
logiczny ciąg, w którym następny
wynalazek nie mógłby istnieć
bez poprzedniego |
–
analizuje historię odkryć
silników różnego typu –
uczestniczy aktywnie |
–
analizuje budowę i zasadę
działania
silników różnego typu, – przygotowuje prezentację multimedialną
dotyczącą budowy – przyjmując
rolę
lidera, podsumowuje wyniki pracy grupy tworzącej
mapę
mentalną
oraz przedstawia je pozostałym uczniom |
–
analizuje czynniki przyrodnicze środowiska
i wskazuje, prawidłowy jego zdaniem, kierunek rozwoju nauki
związanej
z napędami
wykorzystywanymi w przemyśle |
5.
i 6. Czy słowo światło zawsze oznacza to samo?
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
–
wyszukuje wiadomości –
uczestniczy mało aktywnie |
–
analizuje i selekcjonuje zdobyte wiadomości o
termicznych –
opisuje widma światła
pochodzące
z różnych
źródeł –
uczestniczy z większym zaangażowaniem
w tematycznej burzy mózgów |
– analizuje widma światła pochodzącego z
różnych źródeł, –
przygotowuje i przedstawia wiadomości
dotyczące
cech charakterystycznych energii słonecznej –
uczestniczy aktywnie |
–
przygotowuje prezentację multimedialną
dotyczącą
podobieństw
światła
lasera i światła żarówki oraz różnic
między
nimi – analizuje treść artykułu dotyczącego budowy
i działania domowego spektroskopu –
uczestniczy aktywnie w tematycznej burzy mózgów i, przyjmując
rolę
lidera, podsumowuje pracę grupy |
– kieruje pracą grupy tworzącej model
spektroskopu –
uczestniczy aktywnie w tematycznej burzy mózgów i podsumowuje pracę
wszystkich grup |
7. i 8. Wizje,
czyli jak nauka zmieni świat w XXI wieku
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
–
wyszukuje wiadomości –
uczestniczy mało aktywnie |
– analizuje i selekcjonuje wiadomości
dotyczące elementów współczesnej elektroniki – analizuje i selekcjonuje informacje
dotyczące zmian właściwości ciekłych kryształów pod wpływem pola
elektrycznego –
uczestniczy w budowaniu tematycznej mapy mentalnej z większym
zaangażowaniem |
–
wyszukuje w internecie –
uczestniczy aktywnie |
–
przygotowuje i przedstawia prezentację
multimedialną dotyczącą
elementów współczesnej elektroniki –
przygotowuje i przedstawia prezentację
multimedialną dotyczącą
zmian właściwości
ciekłych
kryształów
pod wpływem
pola elektrycznego – przyjmuje rolę lidera |
– wyszukuje, analizuje i prezentuje
informacje dotyczące nanotechnologii; wyjaśnia znaczenie dwóch nagród R.P.
Feynmana, wyznaczonych przez uczonego w czasie słynnego wykładu pt. „Na dole
jest jeszcze dużo miejsca” |
9. Zdrowie
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
–
wyszukuje wiadomości –
wyszukuje wiadomości dotyczące
historii kalendarza –
uczestniczy mało aktywnie |
–
analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące
zjawisk okresowych w przyrodzie –
analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące
historii kalendarza –
analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące
historii zegara –
uczestniczy w tematycznej dyskusji z większym
zaangażowaniem |
– omawia zjawiska okresowe, które są
podstawą kalendarza, oraz metody pomiaru czasu –
aktywnie uczestniczy |
–
przygotowuje i przedstawia prezentację multimedialną dotyczącą historii
kalendarza –
przygotowuje i przedstawia prezentację
multimedialną dotyczącą
rodzajów zegarów –
przyjmuje rolę lidera i podsumowuje wyniki tematycznej
dyskusji |
–
przygotowuje i prezentuje opracowanie dotyczące
termodynamicznej strzałki czasu |
10. Podsumowanie
i powtórzenie wiadomości
11. Zdrowie
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
– wyszukuje wiadomości –
uczestniczy mało aktywnie |
–
analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące
sposobów przepływu ciepła –
uczestniczy w tematycznej burzy mózgów z większym
zaangażowaniem |
– omawia wpływ zjawisk przepływu ciepła na
proces termoregulacji organizmu –
aktywnie uczestniczy |
– omawia objawy i sposoby zapobiegania
wychłodzeniu – przygotowuje i przedstawia prezentację
multimedialną dotyczącą fizycznych aspektów wymiany ciepła –
uczestniczy aktywnie |
–
analizuje i selekcjonuje wiadomości z różnych
źródeł,
a następnie
przygotowuje i przedstawia prezentację pt. Co to znaczy, że
mam gorączkę –
uczestniczy aktywnie |
12. Zdrowie
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
–
wyszukuje wiadomości –
wyszukuje wiadomości |
–
analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące kręgosłupa
jako układu
mechanicznego –
analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące działania
stawów jako maszyn prostych |
– omawia objawy chorób kręgosłupa i
sposoby zapobiegania tym chorobom, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu
wykonywanej pracy na stan kręgosłupa |
–
przygotowuje i przedstawia prezentację
multimedialną dotyczącą
kręgosłupa
jako układu
biomechanicznego |
–
analizuje wypowiedź Bertranda Russella „Badania w dziedzinie
medycyny dokonały tak olbrzymiego postępu,
że
dziś
praktycznie biorąc nikt już
nie jest zdrowy” i przedstawia znane odkrycia w dziedzinie diagnozowania i
leczenia chorób kręgosłupa |
Wynalazki, które
zmieniły świat
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
– wskazuje sylwetki i
dokonania jednego wybranego uczonego mającego jego zdaniem największy wpływ
na rozwój danej dziedziny naukowej –
uczestniczy mało aktywnie |
– wskazuje sylwetki – analizuje działania
wybranych uczonych i odkrywców, wskazując wpływ ich dokonań na rozwój fizyki –
uczestniczy w tworzeniu tematycznej mapy mentalnej |
– analizuje dokonania
wybranych uczonych lub odkrywców –
uczestniczy aktywnie w tworzeniu tematycznej mapy mentalnej |
–
przeprowadza rozumowanie –
przyjmuje rolę lidera |
–
analizuje wybrany paradoks Zenona z Elei i na tej podstawie wykazuje niespójność
wnioskowania tego uczonego |
Wielcy rewolucjoniści
nauki
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
Uczeń: |
||||
– wyszukuje podstawowe
informacje na temat odkryć uczonego w ramach wybranego tematu (do wyboru: Newton i teoria grawitacji; Albert Einstein –
uczestniczy z niewielkim zaangażowaniem
w pracach nad realizacją projektu uczniowskiego pt. Jakich przyjaciół
miałby/miałaby… (Niels Bohr, Maria Skłodowska Curie… lub inny wybrany przez
uczniów naukowiec), gdyby posiadał/posiadała swój profil na Facebooku |
– przedstawia odkrycia
uczonego w ramach wybranego tematu –
uczestniczy w pracach nad realizacją
projektu uczniowskiego z większym zaangażowaniem, np. wyszukuje dane
biograficzne potrzebne do opracowania profilu uczonego na Facebooku |
–
analizuje odkrycia uczonego – przygotowuje i
przedstawia prezentację pt. Newton i
teoria grawitacji –
uczestniczy aktywnie w pracach nad realizacją
projektu uczniowskiego, np. opracowuje wiadomości,
jakie znajomi uczonego mogliby umieścić na jego facebookowym profilu |
– przygotowuje i przedstawia
prezentację pt. Albert Einstein –
uczestniczy aktywnie w pracach nad realizacją
projektu uczniowskiego |
–
pracuje aktywnie nad projektem uczniowskim i jest kreatywnym inspiratorem
działań
grupy |
Wielcy rewolucjoniści
nauki
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne –
stopień dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
– wyszukuje informacje – uczestniczy
z niewielkim zaangażowaniem w debacie oksfordzkiej pt. Etyka
w nauce – konflikt czy symbioza |
– wyszukuje i analizuje przynajmniej dwa osiągnięcia, których
twórcy mogli mieć dylematy moralne związane z ich późniejszym wykorzystaniem – uczestniczy w tematycznej debacie oksfordzkiej z większym
zaangażowaniem, np. znajduje argumenty popierające
lub negujące prezentowaną
hipotezę,
czym wspomaga swoją grupę, ale nie
pełni
roli mówcy |
– przedstawia i analizuje przynajmniej trzy odkrycia naukowe pod
kątem ich wykorzystania przez ludzi – wykazując brak możliwości
jednoznacznego przewidzenia przez naukowców zastosowania wyników ich pracy w
przyszłości –
uczestniczy aktywnie |
– opracowuje i przedstawia
prezentację pt. Rozszczepienie jądra
atomowego – od broni jądrowej do elektrowni atomowej –
uczestniczy aktywnie w tematycznej debacie oksfordzkiej: organizuje |
– opracowuje i przedstawia
prezentację pt. Rad – zabójca czy
uzdrowiciel? |
Energia – od słońca do żarówki
Poziom podstawowy |
Poziom
ponadpodstawowy |
|||
wymagania
konieczne stopień
dopuszczający |
wymagania
podstawowe stopień
dostateczny |
wymagania
rozszerzające stopień
dobry |
wymagania
dopełniające stopień
bardzo dobry |
wymagania
wykraczające stopień
celujący |
– wyszukuje wiadomości na
temat efektu cieplarnianego – mało
aktywnie uczestniczy |
– podaje argumenty
potwierdzające wpływ efektu cieplarnianego na zmiany klimatu na Ziemi –
uczestniczy w tematycznej burzy mózgów z niewielkim zaangażowaniem, np. formułuje
własne opinie na temat wpływu działalności
człowieka
na Ziemię |
– wyjaśnia
mechanizm efektu cieplarnianego z punktu widzenia fizyki –
uczestniczy aktywnie |
– opracowuje i przedstawia
prezentację pt. Prawdy i mity –
uczestniczy aktywnie w pracy metodą burzy
mózgów i przyjmując rolę lidera
podsumowuje pracę grupy |
–
uczestniczy aktywnie |
Wątek tematyczny |
Lp. |
Sugerowany
temat lekcji |
Poziom
wymagań (pismem półgrubym zaznaczone zostały wymagania z podstawy
programowej) |
||||
konieczny (K) |
podstawowy
(P) |
rozszerzający (R) |
dopełniający (D) |
wykraczający (W) |
|||
Metoda naukowa
i wyjaśnianie świata |
1. |
Teoria powstania i ewolucji wszechświata |
‒
przedstawia różne teorie dotyczące rozwoju
wszechświata, korzystając z różnych źródeł informacji ‒
wyjaśnia budowę wszechświata, korzystając z modelu lub mapy
nieba ‒
rozróżnia ciała niebieskie ‒
korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒
opisuje teorię geocentryczną Ptolemeusza ‒
opisuje teorię heliocentryczną Kopernika ‒
przedstawia teorię Wielkiego Wybuchu ‒
przedstawia hipotezę Inflacji Kosmologicznej ‒
wyjaśnia znaczenie terminów: wszechświat,
system geocentryczny, system heliocentryczny |
‒
porównuje teorię geocentryczną Ptolemeusza z teorią heliocentryczną
Kopernika ‒
wymienia typy galaktyk ‒
wyjaśnia znaczenie terminów: Wielki
Wybuch, Inflacja Kosmologiczna |
‒
omawia wybrane teorie powstania i ewolucji wszechświata ‒
wyjaśnia teorię Wielkiego Wybuchu i Inflacji Kosmologicznej ‒
opisuje typy galaktyk |
‒
wykazuje podobieństwa i różnice między wybranymi teoriami
dotyczącymi rozwoju wszechświata |
2. |
Układ Słoneczny. Co czeka go w przyszłości? |
‒ opisuje budowę Układu Słonecznego ‒
wymienia nazwy ciał niebieskich Układu Słonecznego ‒
wymienia astronomiczne miary odległości |
‒
wykazuje różnice między planetami a gwiazdami ‒
wyjaśnia znaczenie terminów: planeta,
gwiazda, planetoida, ciało niebieskie, Układ Słoneczny |
‒
przedstawia kosmiczne zagrożenia dla ludzkości ‒
wyjaśnia znaczenie terminów: jednostka
astronomiczna AU, parsek, rok świetlny |
‒
porównuje cechy ciał niebieskich Układu Słonecznego ‒
przedstawia cechy gwiazd na przykładzie Słońca |
‒
formułuje hipotezy dotyczące przyszłości wszechświata
i weryfikuje je z teoriami naukowymi |
|
Wynalazki, które zmieniły świat |
3. |
Wynalazki, które zmieniły świat |
‒
przedstawia przykłady siatek kartograficznych ‒
wymienia nazwy przyrządów stosowanych w nawigacji i astronomii
w dawnych czasach ‒
opisuje zastosowanie dawnych przyrządów nawigacyjnych ‒ wyjaśnia znaczenie terminów: kompas, siatka geograficzna, siatka kartograficzna, współrzędne geograficzne ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒
wyszukuje informacje na temat najważniejszych
odkryć i wynalazków ‒
wybiera najważniejsze odkrycia i wynalazki i uzasadnia
swój wybór ‒
przedstawia historię wybranych odkryć i wynalazków ‒
opisuje siatkę kartograficzna i siatkę geograficzną ‒
opisuje cechy południków i równoleżników ‒
wskazuje południki i równoleżniki na globusie i mapie świata |
‒ analizuje znaczenie naukowe, społeczne i gospodarcze
najważniejszych odkryć i wynalazków ‒
określa współrzędne geograficzne punktów na mapie świata ‒ lokalizuje na mapie świata obiekty geograficzne
za pomocą współrzędnych geograficznych |
‒ analizuje proces dokonywania wybranego odkrycia
lub stworzenia wynalazku ‒ wyjaśnia różnice między siatką kartograficzną
a siatką geograficzną ‒ omawia zastosowanie siatki kartograficznej |
‒ ocenia znaczenie poszczególnych odkryć i wynalazków |
4. |
GPS – rewolucja w nawigacji |
‒ wyjaśnia zastosowanie GPS ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒ przedstawia genezę systemu GPS ‒ wykorzystuje GoogleMaps do lokalizacji
wybranych obiektów |
‒ wykorzystuje GPS w praktyce ‒
wyjaśnia znaczenie terminów: nawigacja
satelitarna, GPS, geotagowanie (Geotagging) |
‒ opisuje działanie systemu GPS |
‒ ocenia znaczenie systemu GPS |
|
Energia – od Słońca do żarówki |
5. |
Odnawialne i nieodnawialne źródła energii |
‒ rozróżnia odnawialne i nieodnawialne
źródła energii ‒ wymienia nazwy powszechnie stosowanych surowców
energetycznych ‒ wymienia uwarunkowania wykorzystania energii
słonecznej ‒ wymienia nazwy obszarów mocno nasłonecznionych
oraz wskazuje te obszary na mapie świata |
‒ przedstawia bilans energetyczny świata na
podstawie wykresów i danych statystycznych ‒ omawia strukturę produkcji energii elektrycznej
na świecie na podstawie wykresów i danych statystycznych ‒ przedstawia czynniki wpływające na strukturę
produkcji energii w poszcze-gólnych krajach ‒ omawia wady i zalety wybranych typów elektrowni |
‒ wyjaśnia udział głównych źródeł energii elektrycznej w bilansie
energetycznym świata |
‒ formułuje wnioski na podstawie danych
statystycznych dotyczących produkcji energii elektrycznej oraz struktury jej
produkcji na świecie |
‒ formułuje problemy związane z produkcją energii
elektrycznej |
6. |
Czy energia słoneczna stanie się rozwiązaniem
problemów energetycznych na Ziemi? |
‒ przedstawia informacje na temat produkcji
energii elektrycznej i energii cieplnej z wykorzystaniem energii
słonecznej ‒ wymienia przykłady wykorzystania energii
słonecznej w przemyśle i gospodarstwie domowym ‒ wyjaśnia znaczenie terminów: ogniwa fotowoltaiczne, kolektor
słoneczny ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒ przedstawia wady i zalety wykorzystania
energii słonecznej |
‒ przedstawia metody produkcji energii
elektrycznej i cieplnej z wykorzystaniem energii słonecznej ‒ omawia
współczesne wykorzystanie energetyki słonecznej dla potrzeb gospodarki oraz
perspektywy rozwoju energetyki słonecznej na podstawie informacji
z różnych źródeł |
‒ opisuje uwarunkowania wpływające na
wykorzystanie energii słonecznej |
‒ prognozuje przyszłość energii słonecznej |
|
Cykle, rytmy
i czas |
8. |
Pory roku a krajobrazy |
‒ wymienia konsekwencje ruchów Ziemi ‒ rozróżnia pory roku –kalendarzowe,
astronomiczne i klimatyczne ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒ charakteryzuje pory roku w poszczególnych
strefach klimatycznych ‒ przedstawia cykliczność pór roku w regionach Ziemi o odmiennych
warunkach klimatycznych |
‒ wyjaśnia zależność między porami roku
a zmianami w przyrodzie w ciągu roku ‒ wyjaśnia różnice i podobieństwa między
porami roku – kalendarzowymi, astronomicznymi i klimatycznymi |
‒ wyjaśnia, że występowanie pór roku i ich
cykliczność to konsekwencje ruchu obiegowego Ziemi |
‒ wykazuje zależności między ruchami Ziemi
a zmianą czasu i porami roku na Ziemi |
9. |
Cykle przyrodnicze i geologiczne |
‒ rozróżnia główne rodzaje skał ‒ wyjaśnia znaczenie terminów: cykl klimatyczny, cykl hydrologiczny, cykl geologiczny ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒ przedstawia cykl hydrologiczny na podstawie
schematu ‒ opisuje cykl geologiczny na podstawie prostego
schematu |
‒ charakteryzuje uwarunkowania małego i dużego
obiegu wody w przyrodzie na podstawie schematu |
‒ charakteryzuje cykl geologiczny jako następstwo
procesów geologicznych kształtujących powierzchnię Ziemi |
‒ wykazuje na przykładach, że skały powstają
w następstwie cyklu geologicznego |
|
Zdrowie |
10. |
Zagrożenia cywilizacyjne |
‒ wyjaśnia znaczenie terminu zagrożenia cywilizacyjne ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒ wyszukuje informacje o zagrożeniach wynikających z pobytu
w odmiennych warunkach środowiskowych i kulturowych |
‒ charakteryzuje czynniki stanowiące naturalne
zagrożenia życia i zdrowia w trakcie wyjazdów turystycznych ‒ wskazuje sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami
naturalnymi i cywilizacyjnymi |
‒ formułuje wnioski na podstawie map tematycznych
(konflikty zbrojne, kręgi kulturowe) |
‒ analizuje przyczyny i skutki zagrożeń
cywilizacyjnych, z którymi może spotkać się turysta |
11. |
Co każdy turysta wiedzieć powinien, wyjeżdżając
do odległych państw |
‒ wydziela rodzaje turystyki ‒ wymienia czynniki wpływające na atrakcyjność
turystyczną poszczególnych regionów ‒ wyjaśnia znaczenie terminów: turystyka, walory turystyczne ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒ wyróżnia czynniki sprzyjające turystyce
w kontekście walorów zdrowotnych i poznawczych ‒ wskazuje na mapie świata regiony najbardziej
atrakcyjne pod względem turystycznym i uzasadnia swój wybór ‒ opisuje warunki klimatyczne w wybranych
regionach turystycznych na podstawie map tematycznych ‒ analizuje wykresy i dane statystyczne dotyczące
m.in. ruchu turystycznego |
‒ opisuje atrakcyjność turystyczną wybranych
regionów świata na podstawie dostępnych źródeł informacji |
‒ charakteryzuje czynniki wpływające na
atrakcyjność turystyczną poszczególnych regionów Ziemi |
‒ analizuje przyczyny i skutki zagrożeń
cywilizacyjnych, z którymi może spotkać się turysta |
|
Wielcy
rewolucjoniści nauki |
15. |
Odkrywanie i poznawanie kuli ziemskiej |
‒ wymienia najważniejsze wyprawy geograficzne w starożytności
i średniowieczu ‒ wyjaśnia znaczenie terminów: jedwabny szlak, konkwistador ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒ przedstawia uwarunkowania wypraw geograficznych ‒ wymienia kluczowe wydarzenia związane
z eksploracją regionów świata ‒ opisuje najważniejsze wyprawy geograficzne
w starożytności i średniowieczu na podstawie mapy oraz dostępnych
źródeł informacji ‒ wymienia przyczyny i skutki wypraw
geograficznych w starożytności i średniowieczu |
‒ charakteryzuje szlaki najważniejszych odkryć
geograficznych starożytności i średniowiecza na podstawie mapy
tematycznej |
‒ wykazuje przyczyny i skutki wypraw
geograficznych w starożytności i średniowieczu ‒ opisuje korzyści wynikające z podróży Marco
Polo |
‒ opisuje uwarunkowania wielkich odkryć
geograficznych |
16. |
Świat – przed Kolumbem i po Kolumbie |
‒ przedstawia przyczyny i skutki wielkich
odkryć geograficznych ‒ wymienia nazwiska Polaków, którzy odegrali
znaczącą rolę w historii odkryć geograficznych i badań naukowych ‒ korzysta z różnorakich źródeł informacji |
‒ opisuje wyprawy wielkich odkrywców
i badaczy od XV wieku po czasy współczesne ‒ omawia historię odkrywania i badania obszarów
okołobiegunowych ‒ przedstawia historię zdobycia Mount Everestu i zejścia
na dno Rowu Mariańskiego |
‒ wyjaśnia przyczyny późnych odkryć i badań
obszarów okołobiegunowych ‒ wskazuje zmiany społeczne i gospodarcze, jakie zaszły po
kolejnych odkryciach geograficznych ‒ charakteryzuje uwarunkowania zdobycia Mont
Everestu i zejścia na dno Rowu Mariańskiego |
‒ wyjaśnia przyczyny i skutki odkryć
geograficznych w okresie wielkich odkryć geograficznych |
‒ formułuje wnioski dotyczące zmian na świecie
przed Kolumbem i po Kolumbie |