Wymagania edukacyjne do przedmiotu
Trening personalny
dla klasy II
na rok szkolny 2020/2021
Treści nauczania |
Ocena |
||||
Dopuszczający |
Dostateczny |
Dobry |
Bardzo dobry |
Celujący |
|
Dział I. Organizacja pracy na lekcjach treningu personalnego, zasady BHP, program nauczania, system oceniania. |
- stosuje zasady BHP, zna wymagania i sposób oceniania stosowane przez nauczyciela |
||||
Dział
II. Trener personalny i aspekty prawne w zawodzie nauczyciela. |
zna i potrafi definiować osobę trenera personalnego, zna czynniki decydujące bycia fachowym trenerem, |
zna cele jakimi kieruje się trener w pracy z klientem, zna zadania jakimi kieruje się trener w pracy z klientem, |
potrafi przeprowadzić wywiad z klientem w celu poznania potrzeb i oczekiwań klienta, rozumie i rozróżnia pojęcia trener a trener personalny, |
zna
i rozumie na czym polega
odpowiedzialność pracy trenera, zna
przepisy prawne dotyczące
ewentualnych roszczeń i odszkodowań
jakie wnosi klient, |
rozumie znaczenie trener personalny a trening personalny |
Dział III. Podstawy teoretyczne dotyczące anatomii i fizjologii wysiłku fizycznego. |
- zna i potrafi
opisać budowę układu kostnego człowieka - zna i potrafi
opisać budowę układu mięśniowego człowieka |
- zna i rozumie
czynniki sterowania ruchem
ciała człowieka - zna i potrafi
klasyfikować ruchy mięśni (zginania, prostowania, przewodzenia i odwodzenia, odwracania i nawracania) |
- zna kolejność
spalania energii podczas wysiłku fizycznego - zna i potrafi klasyfikować wysiłek (aerobowy, anaerobowy, tlenowy i beztlenowy) |
zna
sposoby dostarczania energii podczas
i po treningu - potrafi ocenić zmęczenie |
- zna rolę
wypoczynku i regeneracji po wysiłku - zna i potrafi
określić sprawność fizyczną klienta, |
Dział IV. Metody i zasady treningu indywidualnego. |
- potrafi ocenić potrzeby klienta |
- potrafi przygotować odpowiedni dobór ćwiczeń wzmacniających do potrzeb i oczekiwań klienta, |
- potrafi realnie i fachowo ocenić szanse powodzenia współpracy |
- potrafi ocenić progres kondycji klienta i zastosować inne obciążenia, |
- potrafi przygotować plan treningowy dla konkretnej osoby ( kolega, koleżanka z klasy) |
Dział V. Metody i zasady treningu zdrowotnego. |
- potrafi ocenić potrzeby klienta, |
-
potrafi przygotować odpowiedni dobór
ćwiczeń wzmacniających do potrzeb i
oczekiwań klienta |
- potrafi realnie i fachowo ocenić szanse powodzenia współpracy, |
- potrafi ocenić progres kondycji klienta i zastosować inne obciążenia |
- potrafi przygotować plan treningowy dla konkretnej osoby ( kolega, koleżanka z klasy) |
Dział VI. Metody i zasady treningu sportowego. |
- potrafi ocenić potrzeby klienta |
- potrafi przygotować odpowiedni dobór ćwiczeń wzmacniających do potrzeb i oczekiwań klienta |
- potrafi realnie i fachowo ocenić szanse powodzenia współpracy |
- potrafi ocenić progres kondycji klienta i zastosować inne obciążenia |
- potrafi przygotować plan treningowy dla konkretnej osoby (kolega, koleżanka z klasy) |
Dział VII. Metody i zasady treningu funkcjonalnego. |
- potrafi ocenić potrzeby klienta |
- potrafi przygotować odpowiedni dobór ćwiczeń wzmacniających do potrzeb i oczekiwań klienta |
- potrafi realnie i fachowo ocenić szanse powodzenia współpracy |
- potrafi ocenić progres kondycji klienta i zastosować inne obciążenia |
- potrafi przygotować plan treningowy dla konkretnej osoby ( kolega, koleżanka z klasy) |
Dział VIII. Podstawy praktyczne polegające na doborze ćwiczeń
wzmacniających na poszczególne partie ciała człowieka. |
- potrafi wymienić ćwiczenia |
-
potrafi
wymienić i zastosować ćwiczenia -
Wie
na czym polegają ćwiczenia wzmacniające |
- zna różnorodne formy ćwiczeń wzmacniających w zależności od możliwości lokalowych i sprzętowych ( crossfit, tabata, pilates) |
- potrafi biegle zastosować, omówić ćwiczenia wzmacniające przy zastosowaniu różnych form ruchu |
- zna, analizuje i potrafi wskazać ćwiczenia wzmacniające na poszczególny mięsień |
Dział IX. Odpoczynek i regeneracja. |
- wie na czym polega regeneracja |
- zna i rozumie znaczenie odpoczynku i regeneracji po obciążeniu fizycznym |
- zna różne formy regeneracji i odpoczynku |
- zna różne formy odpoczynku |
- zna przygotować plan treningowy z zastosowanie regeneracji I odpoczynku |
Dział X. Stretching. |
- wie co to jest stretching |
- zna najważniejsze cele |
- zadania i formy stretchingu |
- rozumie znaczenie stretchingu przed i po treningu |
- rozumie i dostrzega konieczność uświadamiania klientom potrzebę wykonania stretchingu |
Dział XI. Dieta. |
- zna zadania racjonalnego odżywiania |
- zna zasady piramidy żywieniowej |
- potrafi wymienić składniki żywieniowe zawarte w pożywieniu |
- potrafi i zna zasady
wykonania płynów izotonicznych |
- potrafi przygotować dietę dla konkretnej osoby |
Opracowała: Ewa Lambryczak